PLA D’HABITATGE DE BARCELONA  2008‐2016    ANNEX F   BALANÇ 2008 PRIMER ANY D’APLICACIÓ DEL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2008 – 2016 Maig de 2009            Regidoria d’Habitatge Institut Municipal d'Urbanisme   BALANÇ 2008 PRIMER ANY D’APLICACIÓ DEL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2008 - 2016     • AUGMENTAR EL SÒL DESTINAT A LA PROMOCIÓ D’HABITATGE ASSEQUIBLE PLANEJAMENT S’han aprovat inicialment i/o provisionalment les modificacions del PGM del barri del Carmel, àmbit del Portell al barri del Coll, Prim i Verneda Industrial – Torrent d’Estadella que representen una previsió de 5.817 habitatges protegits nous amb un sostre de 458.776 m2 (per l’execució d’aquests habitatges cal redactar projectes de reparcel·lació i en alguns casos PMU). Durant aquest període s’han aprovat definitivament 18 PMU i 1 MPGM (habitatges dotacionals) que es poden executar de manera directa i que representen un total de 2.938 habitatges protegits / dotacionals amb un sostre de 228.024 m2. Entre aquest plans trobem actuacions als àmbits de l’Estació de Rodalies, Can Batlló, Colònia Castells, Vallcarca, Avda. de l’Estatut, La Clota, carretera de Ribes, 22@, etc. Planejament Hab. protegits MPMU Estació Rodalies 176 MPU sector 1 àmbit A MPGM Can Batlló 178 PMU sector 1 àmbit B MPGM Can Batlló 269 PMU UP-E MPGM Colònia Castells 184 PMU Vallcarca 62 PMU Av. Estatut – Can Marcet 160 PMU Sigüenza 20 PMU La Clota conservació 125 PMU La Clota reordenació 225 PMU Av. Meridiana – carretera Ribes 56 PMU Sancho d’Àvila, Àlaba, Almogàvers 41 PMU Front consolidat Pere IV 37-49 18 PMU sub6 Perú-Pere IV 55 PEU Tànger, 42 72 PMU sub5 Llull – Pujades ponent 90 PMU Perú – Bolívia 46 PMU Àvila, Dr. Trueta, Badajoz 54 PMU redistribució sòls 22@ 563 MPGM nous habitatges dotacionals 544 TOTAL 2.938 (228.024 m2st) GESTIÓ URBANÍSTICA S’han tramitat i/o aprovat reparcel·lacions en els àmbits del PAU1 de la MPGM de Can Batlló, Sectors 8 i 10 de la MPGM de La Marina, UA1 de la MPGM Vores Via Augusta, PAU del PEMU la Clota conservació, UA B (fase 2) MPGM Bon Pastor, UA3 (bolcs D i E) MPGM Trinitat Nova, Subsectors 1 i 6 del PERI Perú – Pere IV, UA1 PERI Parc Central, Subsectors 5 i 10 PERI Llull – Pujades Ponent i altres actuacions també a l’àmbit del 22@ per un total de 3.015 habitatges protegits amb un sostre estimat de 241.200 m2. Reparcel·lació Hab. protegits PAU 1 MPGM Can Batlló 447 PAU sector 8 La Marina 551 PAU sector 10 La Marina 825 UA1 MPGM Vores Via Augusta 42 UA1 PEMU La Clota Conservació 108 UA B fase 2 MPGM Bon Pastor 190 UA3 blocs D i E MPGM Trinitat Vella 199 Subsector 1 PERI Perú – Pere IV 44 Subsector 6 PERI Perú – Pere IV 55 UA1 PERI Parc Central 38 Subsector 5 PERI Llull Pujades (ponent) 90 Subsector 10 PERI Llull Pujades (ponent) 28 UA PMU illa Tànger, Àlaba, Sancho d’Àvila 125 PA1 PMU Illa La Escocesa 44 UA PMU illa Cristóbal de Moura, Marroc, 118 Agricultura UA PMU illa Almogàvers, Pamplona, Pallars, 46 Zamora PAU1 MPGM Plaça Glòries 65 TOTAL 3.015 (241.200 m2st)     • ATENDRE LA DEMANDA SOCIAL D’HABITATGE INCREMENTANT I DIVERSIFICANT L’ OFERTA D’HABITATGE PROTEGIT I ASSEQUIBLE HABITATGE PROTEGIT Durant l’any 2008, s’ha actuat en tots els camps de la promoció de l’habitatge protegit. Els habitatges finalitzats corresponen majoritàriament a habitatges impulsats durant el període 2004-07 (excepte 20 habitatges que són del període 2008-11). De les obres iniciades 736 habitatges corresponen al període 2004-07 i la resta (191) al mandat actual. En l’atorgament de llicències hi ha un major equilibri entre els dos mandats, ja que 626 habitatges corresponen al 2004-07 mentre que 517 ho són de l’actual. En quant a les llicències sol·licitades totes corresponen a projectes del període 2008-11. TAULA RESUM D’ACTUACIONS D’HABITATGE PROTEGIT / 2008 Habitatges Habitatges Habitatges Habitatges Sòl Sostre protegits Protegits Dotacionals Reallotjament (m2s) (m2st) nous Obres finalitzades 1.774 946 693 135 32.406 154.311 Obres iniciades 927 497 210 220 19.611 89.364 Llicències atorgades 1.143 625 476 42 31.416 116.514 Llicències sol·licitades 705 186 154 365 14.108 67.204 TOTAL 4.549 2.254 1.533 762 97.541 427.393 Lliurament de claus 1.796 Llicències en tràmit 926 a 31-12-08 Obres en construcció 2.033 a 31-12-08 Durant l’any 2008 s’ha impulsat la promoció de 1.533 habitatges dotacionals destinat a joves, gent gran i la reserva destinada a persones amb discapacitats. D’aquests habitatges 693 han finalitzat les obres, 210 les han iniciat, s’han atorgat llicències per construir-ne 476 i s’han sol·licitat llicències per 154. Els habitatges per a joves estan destinat a persones que per unitat de convivència disposin de recursos econòmics per unitat de convivència fins a 3,5 vegades l’IPREM. Mentre que els dotacionals per gent gran el límit està en 2,5 vegades l’IPREM i per tant es destinen prioritàriament a gent gran que viu amb recursos econòmics limitats i en habitatges inadequats. En quant als habitatges de reallotjament en barris de remodelació i reallotjaments urbanístics s’ha impulsat la promoció de 762 habitatges protegits. Dels que, 135 han finalitzat obres, 220 les han iniciat, s’han atorgat llicències per 42 i s’han sol·licitat llicències per 365. També durant l’any 2008 s’ha definit els terme de les primeres promocions en dret de superfície que executarà el PMHB i REGESA. • MILLORA DE LES CONDICIONS DEL PARC D’HABITATGE CONSTRUÏT Durant l’any 2008 s’ha produït un fort augment en les actuacions de rehabilitació consolidant aquesta línea d’actuació. A l’any 2004 (Pla 2002 – 2005) Barcelona rebia 5,1 milions d’euros per 3 ARI (Ciutat Vella, Gràcia i Poble-sec) i en el Pla 2005 – 2008 Barcelona va passar de 3 a 9 ARI (Ciutat Vella, Poble-sec, Sants, Gràcia, Horta, Prosperitat, Sant Andreu, Clot i Poblenou) i de 5,1 a 6,2 milions d’euros anuals. La rehabilitació d'edificis i habitatges és un dels eixos fonamentals del Pla Habitatge de Barcelona ja que permet actuar millorant les condicions del parc d'edificis existent. Excepcionalment, l’any 2008 degut als processos de tramitació de les diferents convocatòries d’ajuts en les ARI s’han concentrat en un sol any les resolucions de les convocatòries corresponents als objectius 2005-2007. Durant l'any 2008 s'han reconegut ajuts per un import de 43,1 M€ que han comportat una inversió privada de 164 M€. Aquests ajuts han ajudat a rehabilitar i millorar les condicions de més de 3.700 edificis de la nostra ciutat millorant la qualitat de vida de més de 31.900 famílies. TAULA RESUM D’EXPEDIENTS RESOLTS DE REHABILITACIÓ A BARCELONA / 2008 PROJECTE EXPEDIENT S HABITATGES SUBVENCIÓ INVERSIÓ ARI 1.158 12.684 19.002.402 € 67.850.825 € LLEI DE BARRIS 66 850 2.194.704 € 4.496.851 € AERI Sants 8 54 90.805 € 185.001 € AERI Carmel 107 1.138 3.880.153 € 5.803.949 € GENERALITAT Decret 455/04 227 4.072 9.740.645 € 29.042.229 € POSA'T GUAPA* 2.037 12.222 5.449.640 € 47.545.666 € PLA D'ASCENSORS* 158 948 2.804.241 € 9.172.749 € TOTAL 3.761 31.968 43.162.589 € 164.097.270 € * El nombre d'habitatges repercutits es una dada estimada • FOMENT DEL LLOGUER DEL PARC PRIVAT D’HABITATGE L’activitat desenvolupada l’any 2008 , des de les Borses d’Habitatge de Lloguer de Barcelona (BHLLB), ha estat: 1. Consolidar el sistema de gestió i funcionament de la BHLLSB a partir de la integració del Servei de Suport per l’Accés a l’Habitatge (SSAH) en aquest programa i l’externalització de part de la gestió de la Borsa iniciada a finals del 2007. 2. Consolidar la tramitació dels Ajuts al pagament del lloguer i la “Renta Básica de Emancipación” (RBE) a través de les Oficines d’habitatge. Instruments per evitar la pèrdua de l’habitatge. 3. Iniciar la gestió unificada de la Borsa Jove i la Borsa Social mitjançant la creació del centre de captació única d’habitatges. 4. Coordinar amb la Borsa Jove la descentralització del Servei d’habitatge Jove a totes les Oficines d’habitatge de la ciutat. NOMBRE D’HABITATGES 1.212 total habitatges Al 2008 s’inicia el procés PER A LA BORSA DE BHLLS i BJH d’unificació de la gestió de la LLOGUER I EL PROGRAMA Borsa Social (abans PMHB) DE CESSIÓ (407 habitatges captats i la Borsa Jove (abans any 2008) Direcció Joventut) que es completa al 2009 amb el traspàs de competències al Consorci de l’Habitatge. NOMBRE DE 1.150 total contractes Preu m2 lloguer Borsa = CONTRACTACIONS vigents 11,04 €/m2 2 D’HABITATGES BORSA DE Preu m lloguer Incasol = LLOGUER SOCIAL, BORSA - BHLLS 260 16,00 €/m2 JOVE I PROGRAMA DE CESSIÓ - BJH 890 Variació lloguer Borsa /lloguer Incasol = -31% (345 contractes el 2008) Disponibles finals 2008, 62 NOMBRE D’AJUTS AL 6.920 expedients tramitats • Dels 2721 expedients PAGAMENT DEL LLOGUER l’any 2008 per tots els denegats, hi ha 2003 “LLOGUER JUST” col·lectius en risc denegats per manca de d’exclusió residencial. pressupost. • Import total subvenció 4.199 expedients aprovats 9.021.840,53€ i 2.721 denegats. RENDA BÀSICA 10.043 expedients • Import anual prestació D’EMANCIPACIÓ “RBE” tramitats l’any 2008. 24.068.520€ 9.551 expedients aprovats i 492 denegats. NOMBRE D’AJUTS PER A LA Nombre d’habitatges per • Import total 1.505.343€ GENT GRAN PER AL la gent gran subvencionats PAGAMENT D’HABITATGE 609. DOTACIONALS AMB SERVEIS NOMBRE D’AJUTS 463 expedients tramitats • 326 ajuts al lloguer aprovats, PERSONALITZATS AL ajuts al lloguer. import total 539.814,14€ LLOGUER I AL PAGAMENT • 15 quotes hipoteca cobertes, D’HIPOTEQUES 40 sol·licituds quotes import total 21.895,67€ hipoteca NOMBRE D’AJUTS A LA 84 ajuts a la contractació • Import total ajuts contractació CONTRACTACIÓ I AJUTS habitatges Borsa habitatges Borsa 147.775€ URGENTS AL PAGAMENT AL • Import total ajuts urgents LLOGUER, ACCIÓ SOCIAL 14 ajuts urgents per evitar 14.673€ AJUNTAMENT la pèrdua de l’habitatge TOTAL BENEFICIARIS 14.798 35.172.086,34 D’AJUTS AL LLOGUER • INTERVENCIÓ EN LES DISFUNCIONS SOCIALS DEL MERCAT IMMOBILIARI ASSETJAMENT IMMOBILIARI La Llei 18/2007 del dret a l’habitatge, publicada al DOGC del dia 9 de gener de 2008, defineix per primera vegada, en el seu article 45, el concepte d’assetjament immobiliari com a “tota actuació o omissió amb abús de dret que té l’objectiu de pertorbar la persona assetjada en l’ús pacífic del seu habitatge i crear-li un entorn hostil, ja sigui en l’aspecte material, en el personal o en el social, amb la finalitat última de forçar-la a adoptar una decisió no volguda sobre el dret que l’empara per ocupar l’habitatge. Als efectes d’aquesta llei, l’assetjament immobiliari constitueix discriminació. La negativa injustificada dels propietaris de l’habitatge a cobrar la renda arrendatícia és indici d’assetjament immobiliari.” Durant el 2008, l’Ajuntament de Barcelona a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha seguit atenent i assessorant legalment a les persones que es trobaven presumptament patint assetjament immobiliari a la ciutat de Barcelona, comptant alhora amb la col·laboració de l’Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella que va assumir l’atenció i tractament dels supòsits d’assetjament que es donaven en el seu districte a partir de l’abril de 2008. Quant a dades més significatives dels supòsits de presumpte assetjament immobiliari: Consultes i reclamacions rebudes com a assetjament Persones que creuen que pateixen 41 assetjament No és considerat assetjament a l’OMIC 3 Possible assetjament a l’OMIC i a 38 Oficina d’habitatge de Ciutat Vella Quant a la problemàtica principal que genera la consulta sobre assetjament, tenint en compte que en alguns casos es pot donar més d’una de les situacions, trobem: Problemàtica 2008 Manca de manteniment a la finca 14 Negativa al cobrament de la renda 3 Assetjament 6 Problemes amb els subministraments 2 Problemes d’higiene 0 Increment de renda excessiu 2 Altres 11 Venda de la finca 0 Total 38 El dia 4 de juny de 2008, es va signar un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i la Fiscalia Superior de Catalunya en matèria d’assetjament immobiliari, amb la voluntat de col·laborar en l’anàlisi de les situacions i supòsits en els quals, indiciàriament, s’apreciï la conducta d’assetjament immobiliari. A aquests efectes es va crear una comissió de seguiment del conveni que es reuneix mensualment per analitzar i valorar les situacions de presumpte assetjament immobiliari. En el marc d’aquesta comissió, durant el 2008 es va formalitzar la comunicació a la Fiscalia Superior de Catalunya de dos supòsits per apreciar-se conductes que podrien ser considerades d’assetjament. A partir de gener de 2009, les Oficines de l’Habitatge de Barcelona es fan càrrec de l’atenció, assessorament i seguiment de les situacions de presumpte assetjament immobiliari que es puguin donar a la ciutat. SOBREOCUPACIÓ La Llei 18/2007 del dret a l’habitatge, publicada al DOGC del dia 9 de gener de 2008, defineix per primera vegada, en el seu article 3.d), el concepte de sobreocupació com “l’habitatge en què s’allotgen un nombre excessiu de persones, en consideració als serveis de l’habitatge i als estàndards de superfície per persona fixats a Catalunya com a condicions d’habitabilitat. Se n’exceptuen les unitats de convivència vinculades per llaços de parentiu, si l’excés d’ocupació no comporta incompliments manifestos de les condicions exigibles de salubritat i higiene ni genera problemes greus de convivència amb l’entorn.” Pel que fa a l’activitat de l’administració durant el 2008, a la ciutat de Barcelona s’han gestionat un total de 250 expedients administratius per activitat de pensió sense llicència o altres supòsits vinculats a la sobreocupació, 153 dels quals van ser iniciats durant el 2008. Per territoris, 170 expedients objecte d’intervenció corresponen al districte de Ciutat Vella, 25 al districte de l’Eixample, 25 al districte de Sant Martí, 14 al districte de Nou Barris, 10 al districte de Sants-Montjuïc i 2 expedients als districtes de Sarrià-Sant Gervasi, Gràcia i Sant Andreu. • INNOVACIÓ EN LA CONSTRUCCIÓ, PROMOCIÓ DE LA SOSTENIBILITAT EN L’EDIFICACIÓ I DE L’ECOEFICIÈNCIA Des del PMHB s’han redactat diversos projectes que recullen nous criteris de sostenibilitat a més dels que ja s’apliquen en compliment de la normativa vigent, com son: - En els habitatges dotacionals de Can Fabra degut a què l’edifici està catalogat no es poden instal·lar plaques solars i per tant s’opta per un altre sistema de captació de calor que és la geotèrmia. - Les promocions de Roc Boronat i Sancho d’Àvila incorporen aigua calenta i calefacció a través de la connexió amb la xarxa de District Heating del 22@. - Els habitatges dotacionals de Navas incorporen la trigeneració per la producció d’electricitat, l’escalfament d’aigua i a través d’una màquina d’absorció generació de fred. Durant l’any 2008 s’han estudiat els criteris i s’ha iniciat la redacció del planejament del primer ecobarri de Barcelona a l’Àrea Residencial Estratègica de Vallbona. Els criteris principals d’aquesta actuació són: la preservació del medi ambient, la pacificació de la xarxa viaria, la diversificació de les fonts de captació d’aigua, l’estalvi energètic i la millora de la qualitat acústica. • PROXIMITAT I ATENCIÓ A LA CIUTADANIA OFICINES D’HABITATGE Durant l’any 2008 a les 8 Oficines d’Habitatge (Ciutat Vella, Eixample, Sants, Gràcia, Horta, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí) s’ha atès a 128.089 ciutadans. RESUM PER CONCEPTE I OFICINA DE LES VISISTES ATESES SERVEI DE L'OFICINA OFICINA REHABILITACIÓ AJUTS I BORSA ACCÈS HPO TOTAL VISITES Ciutat Vella 4.307 10.861 1.654 16.821 L'Eixample 77 9.941 2.024 12.042 Sants-Montjuïc 5.936 11.038 9.415 26.388 Gràcia 2.668 1.609 975 5.252 Horta-Guinardó 3.150 4.483 1.085 8.718 Nou Barris 2.537 6.535 10.691 19.763 Sant Andreu 2.360 6.286 6.147 14.792 Sant Martí 1.709 8.213 14.391 24.314 TOTAL 22.742 58.967 46.381 128.089 Paral·lelament a la gestió realitzada per les 8 Oficines d’Habitatge, l’Oficina del Servei d’Habitatge Jove va atendre un total de 18.419 visites referents a la Renda Bàsica d’Emancipació i 5.769 consultes sobre Ajuts al Lloguer. ADJUDICACIÓ D’HABITATGES El 2008 ha representat pel Registre de Sol·licitants d’habitatge, el disseny i desenvolupament de l’aplicació que constitueix la base de dades i l’eina de gestió del propi Registre, i sobre la qual es basa tota l’adjudicació dels habitatges de protecció de la ciutat. Igualment, s’han dut a terme totes aquelles tasques prèvies a la posta en marxa del Registre de Sol·licitants que va tenir lloc el proppassat mes de febrer d’ enguany. Pel que fa a l’adjudicació d’habitatges de protecció oficial, durant el 2008 s’ha continuat amb el procés d’adjudicació d’aquells habitatges que van quedar vacants en el darrer sorteig de febrer de 2007. Per a això, s’han citat 1.649 persones de les diferents llistes de reserva, de les quals van resultar adjudicatàries 506, 718 no van acudir a la cita, 410, presentaven algun incompliment de requisit o van renunciar, i a finals d’any, 15 d’elles encara tenien pendent presentar algun document acreditatiu. Pel que fa a les llistes de reserves de persones amb mobilitat reduïda, es van citar un total de 201 persones, de les quals, tan sols a 18 es van poder adjudicar habitatges, 105 no es van presentar a l’entrevista, 77 presentaren algun incompliment o van renunciar i només 1 tenia pendent l’aportació d’algun document a finals d’any. CONSELL D’HABITATGE SOCIAL Durant l’any 2008 a més de les reunions de la Comissió Permanent i del Plenari del Consell ha dut a terme reunions dels grups de treball, sessions monogràfiques i seminaris oberts. La seva activitat s’ha centrat en l’elaboració i debat del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-16. El balanç és el següent: - Dos reunions de la Comissió Permanent (5 de febrer i 26 de novembre). - Dos Plenaris del Consell (3 de juliol i 18 de desembre) dedicades a presentació del Pla d’Habitatge de Barcelona 2008-16. - Grup de treball d’Exclusió Social. - Sessió de treball sobre el projecte de Reglament del registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial de Barcelona. - Sessió de treball sobre el projecte de Bases Reguladores d’Ajuts a la Rehabilitació. - Seminari “Mesures de foment del lloguer i alternatives a la venda” PROCESSOS PARTICIPATIUS En el marc de participació ciutadana, en el disseny de nous projectes urbanístics i seguiment del desenvolupament dels ja aprovats, s’ha continuat amb les reunions de participació veïnal pel seguiment de les actuacions al solar de les antigues Casernes de Sant Andreu. També, s’ha iniciat un procés innovador de participació veïnal pel disseny de l’ecobarri de l’Àrea Residencial Estratègica de Vallbona, que ha finalitzat amb la redacció del Pla Director d’aquest àmbit d’actuació i la posterior tramitació del planejament. La metodologia emprada en aquest procés s’aplicarà a altres àmbits d’actuació com és el cas dels terrenys de la presó de la Trinitat Vella i els seus entorns.