DOCUMENT BASE PER AL DEBAT DEL PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL 2008-2011 AJUNTAMENT DE BARCELONA Document resum per al Consell de Ciutat Setembre 2007 ÍNDEX 1. PRESENTACIÓ 2. TRETS PRINCIPALS DE L’ESTAT DE LA CIUTAT 3. MODEL DE CIUTAT I NOVES PRIORITATS 4. PROGRAMA D’ACTUACIÓ ÀREES Àrea de Benestar i Cohesió Territorial Àrea de Medi Ambient Àrea d’Hisenda I Promoció Econòmica Àrea d’Habitatge, Urbanisme i Règim Interior Àrea d’Acció Social i Ciutadania Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat 5. PROGRAMA D’ACTUACIÓ DISTRICTES 1. Ciutat Vella 2. Eixample 3. Sants – Montjuïc 4. Les Corts 5. Sarrià - Sant Gervasi 6. Gràcia 7. Horta 8. Nou Barris 9. Sant Andreu 10. Sant Martí 6. MARC ECONÒMIC I PRESSUPOSTARI _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 2 1. PRESENTACIÓ El document base és la proposta que permet obrir el debat del Programa d’Actuació Municipal 2008-2011 (PAM), que ha de recollir els objectius i les mesures concretes de l’Ajuntament pels propers quatre anys. El document que presentem expressa les bases del compromís que el Govern de la Ciutat vol prendre amb la ciutadania pels propers anys, per tal de materialitzar les finalitats fixades en l’Acord de Govern del mes de juny en el que es recollien els principals objectius estratègics pel proper mandat. Aquest conjunt d’objectius i mesures representen la continuïtat del treball que s’ha anat realitzant des del Govern Municipal, amb complicitat i participació d’entitats, institucions i ciutadania darrerament, tot incorporant els elements clau que ens indiquen la necessitat d’aprofundir en aspectes que són resultat dels canvis que la ciutat està observant durant els darrers anys. El PAM vol expressar la complicitat entre el govern i la ciutadania. Vol reflectir la vocació municipal de fer de Barcelona una ciutat cohesionada i inclusiva. El PAM vol ser un mirall de l’aposta del govern municipal per l’economia del coneixement i la qualitat en l’ocupació; l’eina per fer de la proximitat un element definidor de les seves ambicions; un marc per treballar de manera activa perquè Barcelona sigui una ciutat sostenible i compromesa amb la lluita contra el canvi climàtic i un full de ruta per que Barcelona exerceixi la seva capitalitat i lideratge al conjunt de Catalunya. El document inicial suposa el tret de sortida a una intensa campanya de participació que vol desembocar en un gran acord polític i ciutadà La consulta ciutadana no parteix de zero. El Govern municipal ha estructurat el document base en cinc grans línies estratègiques, que es materialitzen en deu eixos d’actuació. Trobareu també objectius proposats per les 6 àrees i els 10 districtes, així com un apartat sobre el marc econòmic i financer previst per fer- lo possible. A partir d’ara s’inicia un període de discussió i debat amb els grups que formen part del cartipàs municipal i amb entitats i societat civil per tal de procedir a un procés participatiu que, com a resultat final, produeixi un Programa d’Actuació Municipal amb un ampli consens social i polític, per tal de continuar aprofundint en la política participació i complicitat entre govern i ciutadania, que fa de Barcelona un model paradigmàtic de ciutat arreu. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 3 2. TRETS PRINCIPALS DE L’ESTAT DE LA CIUTAT La ciutat són les persones i també són les realitats socials, econòmiques, culturals, territorials, que la interacció entre la gent genera. Es per això que el compromís ferm d’aquest govern per continuar treballant per la gent s’ha de materialitzar en objectius concrets que permetin donar resposta a demandes, necessitats i expectatives més paleses. En aquesta perspectiva el coneixement de la realitat, la identificació de problemes i necessitats, l’anàlisi de les tendències manifestes i latents en la població i les entitats, en fi la comprensió del que passa en l’entorn és un dels aspectes central a tenir present per poder abordar els canvis necessaris que les noves realitats ens assenyalen. En aquest resum només les enunciarem i si és del seu interès consultar-les cal remetre’s a la versió més amplia. 2.1. Població i demografia 2.2. Indicadors Socials 2.3. Cultura, lleure i esports 2.4. Educació 2.5. Activitat econòmica, ocupació i ciutat del coneixement 2.6. Medi Ambient i Sostenibilitat 2.7. Habitatge 2.8. Urbanisme i infraestructures 2.9. Mobilitat 2.10. Seguretat 2.11. El paper de Capitalitat 2.12. Indicadors de Gestió Municipal 2.13. Gestió econòmico-financera de l’Ajuntament de Barcelona 3 . MODEL CIUTAT I NOVES PRIORITATS 3.1. EL CONTEXT DE DEFINICIÓ DE LES PRIORITATS PROGRAMÀTIQUES DEL PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL 2008- 2011 L’anàlisi dels nous escenaris que es conformen a la nostra ciutat, producte de les dades i els indicadors més rellevants que s’expressen a l’estat de la ciutat _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 4 ens indiquen la necessitat d’orientar les nostres polítiques en una perspectiva que doni resposta als nous reptes. Des d’aquesta perspectiva, i a partir de l’anàlisi de la realitat de la ciutat, de les demandes i expectatives que expressen entitats i ciutadanies, dels compromisos ja presos des del govern i que han demostrat eficàcia en els seus resultats, i des dels trets més significatius que es deriven dels canvis socials, econòmics, tecnològics, culturals i infraestructurals dels darrers temps, considerem que els reptes principals són: - La ciutat, arran dels canvis demogràfics i socials més evidents (perllongament joventut, envelliment, immigració), té la necessitat d’aprofundir en serveis que prioritzin els objectius relacionats amb la cohesió i la inclusió, per tal d’evitar qualsevol perill d’escletxa o segregació social. - Un altre aspecte que requereix un abordatge singular i urgent és el de treballar per una major accessibilitat a l’habitatge protegit, així com treballar per evitar la degradació de les vivendes, i altres problemes associats (sobre ocupació, etc.) participant activament així en processos que ajudin a l’emancipació dels joves o l’atenció dels habitatges més degradats ocupats per persones grans. - No menys significatiu, com a nou repte, és la necessitat d’intervenir en un treball constant i sistematitzat de millora de les condicions de ciutadania, on el treball per aconseguir majors quotes d’igualtat d’oportunitats, mantenir el dret a la diversitat cultural, i aprofundir en els drets individuals, ja sigui civils com de projecte vital (usos del temps per exemple) és una tasca prioritària. - El canvi de la realitat econòmica amb els processos de globalització, i reconversió tecnològica, d’internacionalització del teixit econòmic de la ciutat, i de noves condicions d’ocupació i marcs laborals relacionats amb el mercat de treball requereix respostes que, sense perdre de vista la necessitat de mantenir la prosperitat i capacitat de participar en els nous escenaris econòmic, profunditzi en processos de reconversió tecnològica, potenciació de centres d’excel·lència, promogui espais pel desenvolupament del talent i no postergui sectors socials en el procés ni afebleixi les condicions laborals. - Els temes relacionats amb el medi ambient cobren en aquesta etapa un paper central en les nostres preocupacions. La lluita contra el canvi climàtic, la recerca de nous models i sistemes que permetin la conformació d’una ciutat sostenible es fan elements imprescindibles en qualsevol posicionament que tingui present la necessitat d’abordar amb responsabilitat, eficàcia i contundència els reptes ambientals actuals. - Una necessitat palesa de la ciutat contemporània, està relacionada amb l’exigència d’un desenvolupament urbà sostenible, vertebrador, que pugui articular polítiques micro vinculades al territori més proper al ciutadà, amb perspectives metropolitanes. En aquest sentit el repte d’una ciutat vertebrada, amb una mobilitat sostenible, amb infraestructures de transport, _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 5 gas, electricitat, aigües i telecomunicacions és una imperatiu que ha de regir la nostra actuació. - El salt qualitatiu que exigeixen els nous reptes requereixen aplicar al màxim una vocació innovadora i proactiva en matèria de creativitat i cultura. El manteniment del lideratge de Barcelona en aquests temes és una element clau, tant pel factor que li dona identitat a aquesta ciutat, com pel pes en l’economia i l’ocupació, com en el seu valor afegit al desenvolupament global de la ciutat. - En la primera necessitat i repte identificat s’apel·lava a la cohesió i inclusió com elements centrals en una política renovada. Però aquest binomi s’ha de complementar amb altre, què és el que conformen convivència i respecte a la diversitat. Solament podrem combatre qualsevol manera d’exclusió o segregació si identifiquem i treballem en la perspectiva d’una societat en el que la convivència sigui un dels eixos centrals, i que l’expressió de la relació interactiva entre els ciutadans, i entre ciutadania i govern es doni des del respecte mutu i recíproc de la diversitat. - Una necessitat clarament reconeguda fa referència a les exigències de canvi en el model de relació de govern i ciutadania, tant en la prestació de serveis com en els sistemes d’interacció. En aquest sentit la voluntat i vocació de proximitat en les polítiques públiques s’ha conformat com una estratègia de primera magnitud en la propera etapa que requereix un esforç singular, a la vegada que un reformulació de molts dels serveis que es presten avui dia. - La vocació de lideratge i l’exercici de capitalitat és un element cabdal de les properes polítiques públiques a la nostra ciutat. És una exigència que requereix un posicionament original i compromès, tant en aspectes de relació amb la ciutadania, com d’interacció amb les altres institucions de Catalunya, Espanya, Europa i del món. - La necessitat de donar resposta als nous reptes exigeix, també, que es repensi el model de gestió de govern, en el que premin nous factors i valors com els de major transparència, participació, proximitat a la ciutadania en la gestió, serveis adaptats a noves demandes i necessitats de la societat en la que vivim, i modernització de l’Administració Municipal . Aquests aspectes són les realitats més significatives que el govern de la ciutat ha identificat com aquells als que han de donar resposta els eixos d’actuació prioritaris de cara al desplegament del Pla d’Actuació dels propers 4 anys. 3.2. LÍNIES I EIXOS DEL PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL 2008-2011 Atès els elements més destacats de l’anàlisi de l’entorn, i dels reptes principals que se’ns presenten per al proper mandat, tal com hem descrit en el punt anterior, el govern es proposa definir les actuacions en concordança amb el Model de Ciutat que es planteja en 5 línies estratègiques, que es materialitzen en 10 eixos d’actuació. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 6 3.2.1. Línies Estratègiques 1. Una ciutat cohesionada i inclusiva Les polítiques públiques que generen les condicions per la igualtat d’oportunitats sobre la base de la redistribució de la riquesa tenen en aquests moments un nou horitzó fonamentat en els nous marcs legals que reconeixen nous drets socials. La universalització dels serveis socials que materialitzen els nous drets socials és una nova prioritat. Així mateix, també cal abordar de forma contundent la lluita contra l’exclusió social atès que les noves realitats socials i econòmiques generen situacions concretes, a ciutadans i ciutadanes concrets, que impliquen la seva sortida de les estructures socials bàsiques impedint la seva participació en les dinàmiques col·lectives de la nostra societat. Volem liderar el desplegament efectiu de les noves polítiques de benestar en tant considerem que també és condició necessària per tal de garantir la convivència als barris de la nostra ciutat. La integració de les persones nouvingudes requereix l’enfortiment d’uns serveis públics amb capacitat d’atendre a tothom -amb independència del seu origen- en la perspectiva d’un estat del benestar universal que incorpora el repte de gestionar la diversitat. Un altre element clau per enfortir la cohesió social és l’accés a l’habitatge. Avançarem en una política integral d’habitatge, generant habitatge assequible a les persones que el necessiten per seguir desenvolupant el seu projecte de vida, però alhora cal que garantim que els ja el tenen, el tinguin en les millors condicions i també que qui estigui en risc de perdre’l per raons socials o econòmiques, rebi el suport adient de l’administració. La ciutat en tant que espai de convivència de totes les dinàmiques quotidianes també a de ser un factor que ajudi a la conciliació de la vida personal, laboral i familiar. Cal que apostem clarament per aquelles mesures que facilitin la participació de les dones i els homes en peu d’igualtat en tots els àmbits de la vida social. Treball, família i temps personal son dimensions que han de ser compatibles i per això la ciutat ha de facilitar una nova distribució dels usos del temps. En aquest sentit, les tradicionals polítiques de promoció social prenen una nova dimensió. La cultura s’ha de consolidar com una matèria bàsica pel desenvolupament de tots i cada un dels ciutadans i ciutadanes. L’educació, la pràctica esportiva, la salut pública o la promoció de la ciutadania activa de joves i grans, han de respondre també a les noves realitats socials. Aquestes polítiques combinen dimensions molt diverses però que totes ens ajuden a construir la cohesió social, generant igualtat d’oportunitats i ciutadania activa que genera teixit social i societat civil. 2. Una ciutat que aposta per una economia del coneixement i la qualitat de l’ocupació Volem contribuir a que la nostra ciutat avanci en un context de creixement econòmic que generi prosperitat també a mig i llarg termini. Per això apostem per la diversificació de l’estructura econòmica i ens fixem l’aposta estratègica _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 7 per la creativitat com a factor que genera valor afegit al conjunt de les activitats econòmiques. La creativitat compren moltes dimensions que van des de la innovació i la recerca fins a les indústries culturals o la capacitat d’emprendre i arriscar. La creativitat és un valor comú a totes aquestes oportunitats i que ens permet posicionar-nos en clau de futur atès que generen el tipus d’activitat econòmica que requereix del fet urbà, de la densitat urbana, per al seu desenvolupament, i a més és plenament compatible amb la dimensió residencial de la ciutat. En aquest marc, la millora de la qualitat de l’ocupació és l’altre objectiu que ens garanteix que el major nombre de barcelonins i barcelonines participin del creixement econòmic. I quan parlem de treballar per una ocupació de qualitat expressem un compromís amb la millora de les condicions laborals, en contra de la precarietat, en contra dels sous baixos i la temporalitat. Però també volem expressar que apostarem per generar en el teixit urbà llocs de treball qualificats, nova ocupació que pugui respondre al gran salt qualitatiu que ha donat el capital humà de la ciutat en formació i capacitació professional. També el progrés professional és una estratègia per millorar la qualitat de l’ocupació. Això vol dir vetllar per a que els treballadors i treballadores puguin definir-se un itinerari formatiu i professional que els permeti millorar en les seves condicions laborals. 3. Una ciutat de convivència en la proximitat Entenem que la proximitat ha de ser el mètode que orienti la relació entre el govern i els ciutadans i ciutadanes. Assumim que els barris son el millor escenari sobre el qual es poden planificar les noves polítiques de benestar en forma d’equipaments i serveis. Un paper bàsic en aquest terreny hauran de jugar els equipaments de proximitat. La organització municipal té en aquest camp un dels reptes més importants per als propers anys. Apostem per un aprofundiment de la descentralització en base als districtes municipals, però també volem fer-ho en base als 73 barris de la ciutat. Construir interlocució a aquest nivell però també descentralització efectiva de serveis i presa de decisions, serà un nou camp per a la innovació democràtica a Barcelona. La interlocució permanent amb el teixit associatiu i la complicitat dels agents socials ens ajudaran a abordar els nous reptes de convivència. Comunicació i participació com a valors democràtics però també com a estratègies que ens garanteixen un millor posicionament per fer front als reptes. En aquest sentit, apostarem per l’acció comunitària com a instrument de construcció de consensos a l’entorn de valors socials i culturals compartits. Sobre la identificació clara dels drets i els deures dels ciutadans i ciutadanes, podrem establir els àmbits de la mediació i la resolució dels conflictes, de la forma que calgui en cada cas: amb un ferm lideratge públic, amb l’aposta per la cooperació amb el teixit social o l’exercici de l’autoritat democràtica quan calgui. La seguretat com una de les principals preocupacions dels ciutadans, requereix una atenció preferent que parteixi d’un concepte de seguretat integral i en referència a un dret fonamental. Per això apostem per enfortir els _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 8 instruments i les estratègies pròpies del sistema de seguretat de Barcelona que es basa en la prevenció, la coordinació dels cossos policials i la proximitat. 4. Una ciutat sostenible i compromesa en la lluita contra el canvi climàtic En tant que les ciutats són l’espai on es concentra un major nombre d’activitats i població, és obvi que les polítiques urbanes concretes són la millor aportació que una ciutat pot fer a la lluita contra el canvi climàtic i a favor de la sostenibilitat. Per això, cal que seguim apostant per la millora del transport públic i l’assoliment d’un model de mobilitat sostenible. Afrontarem els reptes de la mobilitat interna de la ciutat, amb la concreció i posada en marxa del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) defensant els vianants enfront dels cotxes i treballant per un equilibri sostenible de les diverses funcions que en termes de mobilitat ha de complir l’espai públic de la ciutat. Però el repte fonamental l’hem de situar en la necessitat de millorar la xarxa de transport públic metropolità i per això vetllarem per un acurat desplegament del Pla Director d’Infrastructures que està en marxa i del Pla de Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona, i també reclamarem un canvi profund en la xarxa ferroviària de rodalies. La lluita contra el canvi climàtic passa també per polítiques urbanes innovadores en matèria d’estalvi, eficiència energètica i gestió dels residus. En els darrers anys Barcelona ha estat pionera en aquesta matèria, cal que ho seguim sent i impulsem aquells projectes que ens permeten seguir estalviant aigua, reduint el consum energètic, implantant energies renovables i fent una acurada gestió dels residus urbans. La ciutat verda i la biodiversitat són dos elements més que ens permeten concretar des de les ciutats el compromís amb la sostenibilitat. L’equilibri i la millora del verd urbà, la muntanya i les platges, el seu creixement i la seva gestió eficaç, afegeixen valors ambientals al que tradicionalment s’ha interpretat només des del punt de vista de l’ús social. El seu paper en el sistema urbà ha de combinar totes dues estratègies, verd per gaudir-ne i verd per la millora ambiental. 5. Capitalitat Barcelona és la capital de Catalunya i assumeix per tant el seu compromís amb la llengua i la cultura catalana. Cal fer del català la llengua compartida per tota la ciutadania, la llengua d’integració i vertebració de la pluralitat en la que es basa la nostra cultura. La capitalitat és un vincle que assumeix Barcelona amb la nació que representa. Catalunya es sent plenament reconeguda en la seva capital i Barcelona l’exerceix en tots els àmbits. Barcelona defineix el seu lideratge en relació a la resta de territoris i ciutats. Això ens obliga a un lideratge ferm però relacional que ens ajudi a trobar solucions col·lectives als reptes col·lectius -com per exemple la mobilitat i l’habitatge- i que també ens porti a innovar en polítiques urbanes concretes especialment en el marc d’una Àrea Metropolitana enfortida. Les infraestructures de capitalitat, siguin de base econòmica (com el Port, el TAV, l’Aeroport o la Fira), siguin infraestructures de comunicació, mobilitat i _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 9 energia, siguin les de base cultural (MNAC, TNC, Centre del Disseny, Auditori, Biblioteca Central) són elements fonamentals i que ens donen la dimensió que desitgem com a ciutat. Cal que totes elles generin les oportunitats que la ciutat necessita i ens permeti ser competitius amb altres ciutats i regions d’Europa i el món. Així mateix, els grans reptes urbanístics que tenen a veure amb la funció i l’articulació de la ciutat endins i enfora, hauran de ser objecte d’atenció prioritària. La construcció de dos nous barris, o la transformació fel corredor ferroviari de Sant Andreu - la Sagrera suposen l’extensió de la ciutat dins i fins els seu límits. Aquesta dimensió de la nostra ambició, requereix d’un lideratge fort envers els altres agents socials i econòmics. Barcelona ha de seguir enfortint el seu compromís actiu amb els objectius del Mil·leni de Nacions Unides. Aquesta vocació s’ha demostrat en la nostra aposta envers la cooperació internacional i la cultura de la pau i s’ha de concretar en programes i projectes arreu del món, fent-ne una de les referències de la nostra capitalitat. 3.2.2. Eixos d’Actuació Les 5 Línies es materialitzaran en 10 Eixos d’Actuació, que responen als punts descrits en els apartats anteriors, que són els compromisos assumits a l’Acord de Govern, i que regularan l’actuació municipal. Aquests 10 Eixos es materialitzen en els objectius de cadascuna de les àrees, així com en els objectius dels deu districtes. 1. Cohesió i inclusió social És voluntat manifesta d’aquest govern treballar prioritàriament en matèria de cohesió social. En aquest sentit serà prioritari el desplegament del Pla Municipal per a la Inclusió Social; el treball decidit per la universalització dels serveis socials; el desenvolupament d’accions compromeses amb el suport a les polítiques d’infància i família; el desplegament amb totes les garanties de la “Llei de promoció de l’autonomia personal i atenció a persones en situació de dependència” i la futura “Llei de serveis socials” de Catalunya; l’extensió de la xarxa d’escoles bressol i d’altres serveis socioeducatius complementaris adreçats a la petita infància (0-3 anys); el desenvolupament d’un programa específic d’acció contra la pobresa especialment orientat a les famílies vulnerables i a la infància en risc, i el treball intens per garantir el 100% d’accessibilitat en tots els serveis per a persones amb disminució. 2. Habitatge Un dels compromisos centrals del govern de la ciutat serà el treball ferm i coherent en matèria d’habitatge. Aquesta és una aposta estratègica de primera magnitud que conformarà un element central de la política de progrés a la nostra ciutat. En aquest sentit entre els objectius principals recollirem la construcció de 12.000 habitatges protegits durant el mandat; el desplegament de polítiques de lloguer social; la concreció del Pla de xoc contra l’infrahabitatge i la sobreocupació d’habitatges; la creació d’una Oficina integral _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 10 d’habitatge per districte; el pla especial per a la instal·lació d’ascensors en tots els edificis que ho necessitin, per tal de garantir-ne l’accessibilitat; l’exercici del dret de tempteig i retracte en els casos de promocions que siguin d’interès. 3. Igualtat, diversitat i ciutadania Els temes d’igualtat, diversitat i ciutadania tenen un paper central per aconseguir el marc de convivència i progrés que requereix aquesta nova etapa. A tal efecte els objectius principals seran la redacció de la Carta de Drets i Deures per tal d’establir els principis que han de regir la convivència entre tots els ciutadans i ciutadanes; treballarem per la millor integració de les persones nouvingudes; farem una defensa activa del dret de vot de totes les persones amb permís de residència; enfortirem les polítiques orientades a l’emancipació juvenil, desplegarem polítiques actives orientades a la gent gran i treballarem per a la integració de les persones independentment de la seva orientació sexual. Serà prioritari impulsar polítiques d’igualtat, potenciar els Consells de Participació i la implicació de les entitats en la definició de les polítiques municipals revisant, i impulsar el Pacte Local dels Temps de Barcelona com a marc per concretar la política d’Usos del Temps. 4. Desenvolupament econòmic i ocupació de qualitat El nostre projecte proposa un model de progrés econòmic i social que fa compatible plenament el creixement i desenvolupament econòmic, innovador i creatiu, amb una ocupació de qualitat, que respongui a les exigències actuals de reduir la precarietat amb una millora de les condicions laborals dels treballadors i treballadores. En aquest sentit ens proposem impulsar un nou pacte local per a l’ocupació en el qual hi participin tots els agents socials i que posi l’accent en l’adopció de mesures per millorar la qualitat de l’ocupació a la ciutat de Barcelona; continuar potenciant el model de ciutat del coneixement; potenciar la generalització de l’ús de les noves tecnologies a les empreses, les llars, les escoles i els equipaments municipals; es continuarà treballant per donar suport al comerç en l’adaptació de la seva oferta als nous hàbits de consum i als usos del temps; i s’aprofundirà una en un model de Turisme concertat amb els sectors implicats. 5. Sostenibilitat Durant molts anys la ciutat de Barcelona ha estat pionera com a model de gestió medi ambiental sostenible i de progrés. És voluntat continuar i aprofundir en aquesta perspectiva. En aquest sentit seran actuacions principals la consolidació de l’Agenda 21 com a instrument de planificació i mecanisme de participació; l’impuls d’un nou Pla Energètic i per a la protecció del clima; el Pla Estratègic del Verd; la pacificació del trànsit, i la millora i modernització del transport públic a la ciutat. També aprofundirem en la recollida selectiva i de residus urbans, la utilització d’aigües freàtiques, la reducció del consum energètic i de la contaminació lumínica, i altres mesures de major eficàcia i eficiència en el consum de recursos. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 11 6. Desenvolupament urbà Barcelona ha estat sempre un exemple i un model en la gestió en matèria de gestió urbana. Per això serà prioritari continuar amb propostes de planejament que garanteixin el procés de reconversió urbanística dels nous barris de la Marina de la Zona Franca i la Verneda, així com la continuació de les actuacions ja definides per les àrees centrals com el 22@, el Front Marítim, Sant Andreu - Sagrera, etc. En un sentit complementari durem a terme la transformació dels antics recintes industrials, militars i de zones en recuperació. La creació del corredor verd Ciutadella - Collserola, les actuacions a Collserola, l’impuls dels PERI i PMU pendents, gestionant sòl i realitzant les actuacions d’habitatge i de dotacions d’equipaments i zones verdes serà peces claus, que es complementaran amb el desenvolupament del Pla d’Equipaments de Ciutat, procés que es portarà a terme en el marc d’un procés participatiu que tindrà la seva concreció en el territori a partir de la nova divisió de barris. 7. Creativitat i cultura Barcelona ha demostrat històricament una gran capacitat per impulsar polítiques en matèria de creativitat i de creació i difusió cultural. La funció de lideratge en aquests temes ha estat una constant en la llarga història de la ciutat. Per tot això cal continuar en aquesta direcció tot desenvolupant les línies del Pla Estratègic de Cultura durant el mandat, posant en marxa Fàbriques per a la Creació que permetin l’ús d’espais adequats per a la creació artística; la consolidació de grans pols culturals, la realització de projectes emblemàtics com el Poblenou i del Paral·lel; o la conversió del Castell de Montjuïc en Centre de la Pau. 8. Convivència El nostre discurs de ciutat ha fet de la convivència un eix cabdal de les polítiques públiques, com referent i garantia d’un model de cohesió, respecte i interacció entre les cultures i formes de viure la ciutat. Per això serà prioritària l’elaboració d’un programa municipal d’interculturalitat, la definició d’un nou programa de prevenció adequat als nous reptes en matèria de seguretat. Dins d’aquest context la creació de la figura de l'Instructor Municipal per a la resolució de conflictes de convivència i consum, la política de modernització de la Guàrdia Urbana, i el control i la inspecció de la dels nivells de qualitat a l’espai públic seran peces importants en el projecte de millora de la convivència a la ciutat. 9. Proximitat La proximitat, el treballar a prop dels problemes, realitats, anhels i expectatives de la ciutadania és peça clau en la nova etapa. En aquest sentit garantir la qualitat de l’espai públic amb més neteja i manteniment, enfortir els processos comunitaris en el conjunt de barris de la ciutat, el foment als barris dels millors serveis de proximitat, els programes de millora i preservació de la identitat dels nuclis històrics dels barris de Barcelona seran elements de primer ordre. En la línia d’enfortir la realitat dels barris continuarem treballant per obtenir de la _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 12 Generalitat de Catalunya més suport en el marc de la Llei de Barris, així com l’impuls dels Consells de Barri, i l’assignació de consellers de Districte a cada barri són actuacions importants que reforçaran les estratègies de proximitat. 10. Capitalitat El reforçament del paper de capitalitat de Barcelona és un desig i una necessitat de tots els barcelonins i barcelonines, però també de tots els catalans i catalanes. Catalunya necessita una capital forta, amb capacitat de lideratge, amb un model de ciutat exemplaritzant, que continuï sent un espai d’innovació, cohesió i creativitat. Aquest paper de capitalitat s’expressa en moltes actuacions paradigmàtiques, destacant entre les més notòries la reafirmació del seu paper com a capital cultural, amb nous equipaments de referència; amb infraestructures adients als reptes actuals reforçant el paper del Port de Barcelona, la conformació d’un nou model de gestió per a l’Aeroport del Prat amb majors competències i autonomia, i un ferm alt grau d'exigència vers el projecte, amb infraestructures de mobilitat, comunicació i energia que responguin a la necessitats més paleses de la ciutat, i la curosa execució de les obres del Túnel del Tren de Gran Velocitat de connexió de Sants i la Sagrera. Barcelona també haurà de jugar un paper de lideratge mitjançant la promoció de la ciutat com a seu internacional de fires, convencions i congressos; el foment de la cultura de la pau, els drets humans, la solidaritat i la cooperació al desenvolupament; l’impuls del català com a llengua compartida de la ciutadania, com a llengua d’integració i vertebració social en l’actual marc de complexitat social i cultural. Tot això es complementa amb les estratègies institucionals de la plena aplicació de la Carta Municipal i l’aconseguiment d’un organisme de govern institucionalitzat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, dotat de representativitat i competències. El Bon Govern Totes aquestes eixos d’actuació requereixen per a la seva realització efectiva un model de bon govern com a element central per aconseguir efectivitat i eficiència en la realització de les mesures i accions. En aquesta perspectiva impulsarem una política ferma i forta centrada en el lideratge del govern local a Barcelona en relació al conjunt d’agents socials i econòmics de la ciutat. El lideratge s’exercirà tant en el sector públic envers la resta d’administracions com construint complicitats amb la societat civil; serà un tret identificador de la nova etapa. La solvència i la transparència seran els criteris bàsics en el nostre exercici quotidià de les responsabilitats de govern, incorporant--hi les noves necessitats que expressa una societat cada cop més madura i exigent. Tornarem a refermar el compromís pel bon govern i abordarem les reformes administratives i estructurals que siguin necessàries per abordar els nous reptes de la gestió pública, perquè creiem en el sector públic com a instrument de transformació de la realitat. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 13 Dins d’aquest context és clau treballar per continuar trobant noves fórmules i nous instruments que ens acostin als ciutadans i ciutadanes i ens ajudin a ser més eficients i eficaços en l’abordatge dels nous reptes. Aquests són els objectius d’aquesta etapa que troben ara un aliat imprescindible en les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Aplicarem nous criteris i procediments perquè l’Ajuntament expliqui més, millor i més a prop la seva acció. Establirem canals de comunicació interactius i participatius amb un aprofitament intensiu de les noves tecnologies i d’Internet. Hem de preparar els treballadors de l’Ajuntament per garantir una participació ciutadana efectiva en el marc del bon govern. Hem de continuar innovant en les tècniques i metodologies de treball, cercant constantment els models i sistemes més adients per garantir el màxim d’eficàcia en la prestació dels serveis. Per garantir un bon govern, proper, participatiu, transparent i eficaç necessitem els recursos necessaris. En aquest sentit continuarem reclamant el compliment dels models de finançament suficient i estable. La Carta de Barcelona jugarà un paper cabdal per incrementar aquests recursos i continuar apropant els serveis a la ciutadania, tot millorant la seva prestació. Només així assegurarem que Barcelona compleixi el seu paper de capital de Catalunya i pilar de l’euroregió de la Mediterrània, amb les competències i recursos que li corresponen. Finalment la participació ciutadana haurà de ser un element fonamental del bon govern. Barcelona ha apostat per generar un ampli conjunt de consells i processos d’implicació social de les persones en el govern de la ciutat. La nova etapa comportarà l’enfortiment dels canals de participació i la recerca de noves formes i instruments d’innovació democràtica i de govern amb la ciutadania. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 14 4. PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL 1. ÀREA DE BENESTAR I COHESIÓ TERRITORIAL Inclou: Educació. Dona. Adolescència i Joventut. Usos del Temps. Esports. Cultura. Participació Ciutadana. Cooperació Internacional. Immigració. Cohesió Territorial. Priorització de les polítiques públiques de cohesió social i territorial, amb un impuls per garantir que tots els ciutadans tinguin accés al serveis públics, independentment dels seus nivells de renda i de la seva situació familiar. Enfortiment de les polítiques de proximitat (districtes i barris) per multiplicar i enfortir els processos comunitaris i la implicació activa dels ciutadans en la transformació de la ciutat. Aprofundir en el processos que facilitin les millors condicions per a la producció cultural i impulsar la ciutat educadora, a partir d’un model basat en la proximitat, la qualitat i participació. Objectius més importants EDUCACIÓ Potenciar els programes d’Escoles Bressol. Millorar les infraestructures i serveis de la xarxa de centres educatius públics, així com de les estratègies de creixement i consolidació del mapa escolar Impulsar actuacions per garantir l’èxit escolar dels estudiants, incidint en la qualitat de l’ensenyament i treballant per aconseguir l’objectiu de rebaixar un 10% el fracàs escolar i assolir el 85% d’alumnes cursant ensenyaments post obligatoris. Impulsar projectes de xarxes educatives i territorials d’educació als barris i als districtes, fomentant una cultura de corresponsabilitat entre les escoles i les entitats, aprofundint en iniciatives ja desenvolupades amb èxit. Impulsar el Consorci d’Educació com a instrument de cooperació entre la Generalitat i l’Ajuntament per a la planificació i gestió de les institucions educatives de la ciutat, permetent la intervenció conjunta en la presa de decisions relatives a tot el sistema educatiu no universitari, garantint un finançament adequat a les necessitats, i propiciant la transversalitat entre l’educació i la resta de polítiques municipals. Promoure Valors, ciutadania i formació integral que ajudin a construir una ciutadania basada en el compromís ètic i la solidaritat. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 15 DONES Establir polítiques transversals de gènere a tota l’organització municipal. Desplegar i donar continuïtat al Pla Municipal per les Dones 2005-2009 Intensificar el desplegament del Pla Operatiu contra la Violència vers les Dones, per tal d'aconseguir un canvi de valors davant la violència i construir una ciutat lliure de violència masclista. Treballar en el desplegament del Pla per a l’Abordatge Integral del Treball Sexual. ADOLESCÈNCIA I JOVENTUT Millorar el coneixement de la realitat dels joves a la ciutat Potenciar mesures que ajudin al procés d’emancipació de la joventut Afavorir la ciutadania activa i el desenvolupament social dels i de les adolescents i joves. Enfortir el teixit associatiu juvenil de la ciutat per tal que esdevingui el principal fonament de la participació social dels i de les adolescents i joves. Impulsar accions que fomentin estils de vida saludable i vetllar per la igualtat de drets i l’equilibri d’oportunitats per al desenvolupament personal i comunitari, atenent i respectant la diversitat, per a l’assoliment d’una societat cohesionada. USOS DEL TEMPS Impulsar el reconeixement del temps de les persones com a un dret de ciutadania, a partir del qual l’articulació i el funcionament de la vida quotidiana de la ciutat a de ser un factor que ajudi a la conciliació de la vida personal, laboral i familiar. Treballar des de la proximitat dels barris per a que els principis de les polítiques dels usos del temps s’incorporin al planejament i al conjunt d’actuacions i serveis per afavorir l’harmonització del temps familiar, personal i laboral Impulsar una nova organització del temps a la ciutat per adequar l’ús de l’espai públic, l’horari i ús dels equipaments i serveis a les necessitats dels temps de les persones. Impulsar actuacions que afavoreixin una organització del temps de treball compatible amb la conciliació de la vida laboral, personal i familiar. ESPORTS Promoure la pràctica esportiva com a factor de benestar i qualitat de vida en relació a aspectes que contribueixen a la cohesió social: com a instrument educatiu, com a hàbit saludable i com element d’integració social _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 16 Ampliar i millorar la xarxa d’instal·lacions esportives, reforçant el lloc de Barcelona com a ciutat amb bones infraestructures esportives, tot convertint la ciutat en un espai privilegiat per a la seva pràctica. Impulsar Barcelona com escenari d’esdeveniments esportius en la perspectiva de promoció econòmica i de projecció internacional Potenciar el model de política esportiva com a estratègia concertada de ciutat. La transversalitat d’una nova política esportiva haurà d’implicar aspectes de disseny urbà, d’educació en valors, d’hàbits saludables de la ciutadania, i la converteixen en una estratègia integral de ciutat. CULTURA Promoure la producció cultural a la ciutat, com un eix fonamental per impulsar la creativitat i la innovació en tots els àmbits, accentuant les oportunitats per a l’assaig i el risc, i afavorint una producció cultural que fomenti l’excel·lència artística. Incrementar les possibilitats per a la pràctica i la participació cultural de tots els ciutadans, sigui en l’àmbit de la ciència, les arts o el pensament, incidint de manera especial en l’impuls a l’educació artística. Fer del diàleg i la cooperació entre els diferents agents culturals, la base principal per impulsar les noves polítiques culturals que la nova realitat de la ciutat i el seu entorn demana Donarem un nou impuls als programes de foment del català a la ciutat. Reforçar el compromís de la ciutat amb la promoció de la lectura, acomplint les previsions del Pla de Biblioteques. Impulsar la rellevància del patrimoni cultural de Barcelona com a instrument per a la construcció de relats i visions compartides sobre la ciutat Promoure la projecció de Barcelona com a metròpolis cultural i com a capital de la cultura catalana. Promoure les polítiques de suport a la indústria cultural de la ciutat i els seus emprenedors com a eix fonamental per recolzar el projecte de capitalitat cultural de Barcelona PARTICIPACIÓ CIUTADANA Incorporar la participació ciutadana com un eix estratègic de ciutat Continuar donant suport tècnic i metodològic als Districtes i als sectors a través dels òrgans, mecanismes i processos participatius amb l’objectiu de fomentar una major participació de proximitat Facilitar la incorporació individual de la ciutadania en la construcció de la ciutat i continuar impulsant accions de foment i suport a les associacions de la ciutat com agents vertebradors de la cohesió social. Impulsar el Consell Municipal d’Associacions de Barcelona com a l’òrgan de participació referencial en el foment de l’associacionisme i impulsar el Consell de Ciutat com a màxim òrgan de participació. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 17 COOPERACIÓ INTERNACIONAL Impulsar la cooperació al desenvolupament dels diferents agents i moviment associatiu de cooperació de la Ciutat, donant suport a la xarxa solidària de Barcelona. Promoure la col·laboració amb les autoritats locals dels països del Sud, donant suport als governs democràtics, promovent el desenvolupament local i la ciutadania activa. Promoure la sensibilització ciutadana envers la cooperació, la solidaritat i la cultura de la pau com un deure democràtic. Impulsar la coordinació entre les polítiques de cooperació i immigració. IMMIGRACIÓ Garantir l’aplicació de les Bases d’Acollida de Persones Nouvingudes, amb la plena participació dels districtes, per facilitar la integració dels nous veïns i veïnes amb la societat d’acollida de forma recíproca. Donar resposta a les obligacions que els Reglament d’estrangeria estableix per a l’Ajuntament en relació al reagrupament familiar i a l’Arrelament social. Aplicar els principis de transversalitat per tal que la política d’immigració de l’Ajuntament sigui executada per tots els sectors i àrees de l’Ajuntament evitant la creació de serveis paral·lels per immigrants més enllà dels serveis d’acollida. Potenciar la participació d’entitats d’immigrants, persones i entitats d’acollida en els òrgans i espais de participació, enfortint la seva capacitat d’incidència en les polítiques municipals COHESIÓ TERRITORIAL Impulsar les mesures necessàries per continuar enfortint els districtes com òrgans de gestió pròxima i eficaç Impulsar una política de reconeixement dels barris com espais comunitaris de proximitat 2. ÀREA DE MEDI AMBIENT Inclou: El verd i la biodiversitat. Espai públic de qualitat amb criteris ambientals. Qualitat ambiental de la ciutat i gestió eficient dels recursos naturals. Reducció, reciclatge i reutilització dels residus Compromís amb la sostenibilitat com a motor de la renovació de Barcelona. La ciutat treballa per incidir en les pautes i els hàbits de consum dels ciutadans, en el model productiu i en la minimització dels impactes locals i globals _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 18 Mitjançant normatives, noves infraestructures i bones pràctiques, l’objectiu es avançar cap a la reducció del consum d’energia i d’aigua, de la generació de residus, de les emissions i del soroll, i aconseguir una ciutat més verda, més endreçada, amb més salut, millor convivència i major desenvolupament econòmic Qualitat ambiental és sinònim de qualitat de vida i compromís de tots per al futur Objectius més importants EL VERD I LA BIODIVERSITAT Incrementar i millorar la qualitat dels espais verds Habilitar eines per a la gestió estratègica i integral dels espais verds. Definir i implantar estratègies específiques per a espais singulars: Parc Güell, Parc de Collserola, Parc de Montjuïc i el Litoral Consolidar una política d’animals en allò referent a la seva tinença, protecció i la correcta convivència entre aquests i les persones. ESPAI PÚBLIC DE QUALITAT AMB CRITERIS AMBIENTALS Intensificar la neteja i la ordenació de l’espai públic i la qualitat dels serveis urbans. Millorar l’accessibilitat i la mobilitat dels vianants Intensificar el control integrat de l’espai públic i l’actuació preventiva sobre la qualitat dels serveis públics. QUALITAT AMBIENTAL DE LA CIUTAT I GESTIÓ EFICIENT DELS RECURSOS NATURALS Impulsar l’aplicació del Pla energètic actual (fins 2010). Elaborar un nou Pla que ha de culminar en un Pacte ciutadà per a la protecció del clima Reduir el consum d’aigua potable, millorar el drenatge de la ciutat i la qualitat de les aigües del litoral Millora de la qualitat de l’aire, del confort acústic i reducció de la contaminació lluminosa. REDUCCIÓ, RECICLATGE I REUTILITZACIÓ DELS RESIDUS Millorar els sistemes de recollida de residus. Impulsar un Pla de prevenció i reciclatge dels residus. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 19 COMPROMIS SOCIAL CAP A LA SOSTENIBILITAT Consolidar l’Agenda 21 com a mecanisme impulsor dels canvis i de la corresponsabilitat. Estendre l’Educació Ambiental orientada a l’acció. Promoure l’acció exemplificadora de l’Ajuntament i la responsabilitat ambiental i social 3. ÀREA D’HISENDA I PROMOCIÓ ECONÒMICA Inclou: Promoció econòmica de la ciutat de Barcelona. Innovació i Ciutat del Coneixement. Promoció Econòmica Internacional. Iniciativa Emprenedora i Creixement empresarial. Ocupació. Transformació econòmica de les noves àrees de transformació urbana. Comerç i mercats municipals. Turisme. Atenció al consumidor Promoció, dinamització i impuls del desenvolupament econòmic de Barcelona per afavorir la cohesió social de la ciutat. Es tracta de que la riquesa reverteixi en el benestar dels ciutadans Preservació de l’estabilitat i el rigor en la gestió econòmica i financera de l’Ajuntament; mantenir un alt esforç inversor sense incrementar la pressió fiscal i l’endeutament Ampliar i enfortir el teixit empresarial de la ciutat de Barcelona, en especial, les PIME. Impulsar la millora de la dotació de serveis i infraestructures per potenciar la competitivitat empresarial Potenciació de polítiques d’innovació i de ciutat del coneixement; promoció econòmica internacional; iniciatives emprenedores i de creixement empresarial; recerca d’una ocupació de qualitat; transformació de noves àrees de renovació urbana i promoció del comerç de proximitat, dels mercats municipals i millora del turisme Disseny de polítiques per atraure i generar talent i valor afegit Objectius més importants PROMOCIÓ ECONÒMICA DE LA CIUTAT DE BARCELONA Promoure polítiques de suport a les empreses de la ciutat de Barcelona. Coordinar accions de promoció econòmica amb els agents econòmics públics i privats de la ciutat Promoure la millora dels serveis i infraestructures bàsiques per al desenvolupament empresarial i econòmic de Barcelona Impulsar les activitats econòmiques de proximitat generadores de riquesa i cohesió als barris _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 20 INNOVACIÓ I CIUTAT DEL CONEIXEMENT Detectar noves activitats de coneixement a Barcelona, avaluar-ne el potencial i establir marcs de suport institucional. Potenciar Barcelona com a referent de recerca, ciència i tecnologia. Potenciar el capital humà científic i tecnològic a Barcelona, tant en el marc formatiu com en l'empresarial. Potenciar la digitalització social i fomentar l'ús de les TIC en les àrees de l'administració als servei dels ciutadans PROMOCIÓ ECONÒMICA INTERNACIONAL Promoure Barcelona com a entorn atractiu per a les inversions, els negocis i les activitats econòmiques en una dimensió metropolitana.. Facilitar la implantació dels projectes d’inversió d’empreses i d’institucions internacionals. Impulsar accions d’internacionalització amb els principals agents públics i privats de promoció econòmica de la ciutat. INICIATIVA EMPRENEDORA I CREIXEMENT EMPRESARIAL Convertir Barcelona en capital de la iniciativa emprenedora Atreure talent emprenedor i acostar la recerca i la innovació a les petites empreses de la ciutat. Impulsar la creativitat com a motor de desenvolupament d’empreses i ocupació OCUPACIÓ DE QUALITAT Impulsar la qualitat de l’ocupació com a tret bàsic de l’economia i les empreses de Barcelona. Millorar la inserció social de persones i col·lectius en risc d’exclusió a través de la seva adequada inclusió laboral. Desenvolupament de nous perfils professionals i de noves línies d’orientació laboral per a joves, persones en actiu i professionals. TRANSFORMACIÓ ECONÒMICA A LES NOVES ÀREES DE RENOVACIÓ URBANA Promoure sectors estratègics prioritaris i la competitivitat dels clústers emergents a Barcelona 22@. Disposar d’infraestructures del coneixement a Barcelona 22@, amb l’objecte de facilitar l'entorn adequat per la implantació d'indústries amb capacitat d'innovació. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 21 Promoure serveis d’alt valor afegit per a les empreses del districte Barcelona 22@. Crear nova centralitat econòmica a les noves àrees en transformació de Barcelona COMERÇ I MERCATS MUNICIPALS Impulsar el comerç de proximitat Continuar amb la millora continua del marc normatiu del sector comercial i dels mecanismes d’inspecció i control Potenciar la participació, la formació i el suport als comerciants Continuar el procés de modernització, millora i remodelació de la xarxa de mercats municipals TURISME Potenciar l'impacte econòmic del turisme Consolidar la imatge internacional de Barcelona Afavorir l'accessibilitat del turisme a la ciutat i promoure l'eficiència Fomentar l’equilibri entre residents i turistes preservant els valors identitaris de la ciutat PARTICIPACIÓ ASSOCIATIVA I ATENCIÓ AL CONSUMIDOR Impulsar la participació associativa en matèria de promoció econòmica, comerç i consum Defensar els drets del consumidor Impulsar el consum responsable, sostenible i saludable Millorar la informació i atenció al consumidor HISENDA Promoure noves polítiques de cohesió, tot mantenint el ritme de la inversió a la ciutat. Impulsar una política fiscal progressista que atengui a les realitats diverses socials Impulsar una política de negociació amb la Generalitat i l’Estat respecte a la participació municipal en determinats impostos. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 22 3.- ÀREA D’HABITATGE, URBANISME I RÈGIM INTERIOR Inclou: Habitatge. Urbanisme. Infraestructures. Obres (arquitectura i projectes urbans). Paisatge Urbà. Llicencies. Inspecció. Funció Pública. Presidència i relacions Institucionals Les polítiques en matèria de planejament de l’espai públic, d’infraestructures, de comunicació i mobilitat i de promoció de l’habitatge són elements centrals per una ciutat cohesionada, convivencial i vertebrada La política municipal d’habitatge s’orienta a millorar i facilitar l’accés a un habitatge assequible, atenent especialment els sectors socials més desafavorits, element clau per enfortir la cohesió social Impuls a projectes de futur que combinaran la transformació dels espais propers amb actuacions concretes i molt visibles i la realització de grans transformacions urbanes que poden afectar tota la ciutat i l'àmbit metropolità Reforça del desplegament del Pla Director del Port, impuls a les mesures per participar i dinamitzar l’Aeroport, garantir una correcta arribada de l’Alta Velocitat i guanyar qualitat i capacitat de transport en la xarxa de rodalies Objectius més importants HABITATGE Impulsar un model de Gestió de sòl que afavoreixi la creació d’habitatge Promoure nou habitatge protegit i ampliar el parc públic d’habitatge protegit Fomentar actuacions de rehabilitació i remodelació: Potenciar els recursos, informació i accés a l’habitatge assequible Impulsar la coordinació interinstitucional i la participació en matèria d’Habitatge a la ciutat de Barcelona URBANISME Obtenir sòl per donar resposta a les necessitats d’equipaments Consolidar la transformació urbanística del 22@. Continuar propiciant i fomentant les transformacions de regeneració, així com la creació de nous teixits urbans que potenciïn l’actual model de ciutat amb barreja d’usos. Impulsar actuacions relacionades amb la millora del verd estratègic de la ciutat, amb l’objectiu de fer-la ambientalment més sostenible i propiciar la correcta interrelació entre les grans zones verdes i la trama urbana en coordinació amb l’Àrea de Medi Ambient. Impulsar les actuacions dels PERI i PMU pendents, gestionant sòl i realitzant les actuacions d’habitatge, de dotacions d’equipaments i zones verdes. Mantenir els sistemes i processos de Participació iniciats el passat mandat, així com la Comunicació i Informació ciutadana, reforçant ambdues en _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 23 aquelles actuacions i projectes que per la seva rellevància o durada en el temps així ho aconsellin. . INFRAESTRUCTURES Desplegar totes aquelles iniciatives que puguin reforçar el desenvolupament, ja en marxa, del Pla Director del Port de Barcelona per tal de configurar-lo com el gran port de l’Europa mediterrània Impulsar les mesures necessàries per participar i dinamitzar activament l’Aeroport de Barcelona Garantir una correcta arribada de l’Alta Velocitat al seu pas per Barcelona. Impulsar les mesures necessàries per tal de guanyar qualitat i capacitat de transport en les Rodalies de RENFE, per a poder duplicar aquest servei i donar la cobertura que tant la Ciutat com la Regió Metropolitana necessiten i demanden Reclamar a la Generalitat de Catalunya la finalització del Pla Director d’Infraestructures del Transport. Assegurar infraestructures de primer nivell a l’àmbit urbanístic del 22@. Impulsarem una auditoria de les infraestructures dels serveis urbans per tal de garantir-ne el correcte funcionament, en particular en el cas dels operadors externs. OBRES (Arquitectura i Projectes Urbans) Millorar els espais públics afectats per les actuacions d’ampliació, millora i modernització de la xarxa de transport públic. Garantir la qualitat de les obres i el manteniment de l’espai públic Garantir la qualitat i el manteniment de l’art públic i dels edificis artístics i elements ornamentals. Millorar la qualitat de l’espai públic i millora de la connectivitat viària local en alguns sectors de la ciutat. PAISATGE URBÀ Potenciar el desenvolupament del programa Barcelona posa’t guapa, en concret impulsant la rehabilitació per tal de millorar les condicions d’habitabilitat a través de la campanya per la protecció i millora del paisatge urbà. Vetllar per la preservació i qualitat del paisatge urbà i de tots els elements que l’integren impulsant el desenvolupament de la cultura de la corresponsabilització en el manteniment endreçat del paisatge. Promoure el patrocini en la rehabilitació del paisatge urbà com a instrument de transformació de l’espai públic en tots els barris _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 24 Impulsar iniciatives culturals i comunicatives per a posar en valor el paisatge urbà i fer copartícep a tota la ciutadania de la necessitat de millorar el paisatge per a incrementar la qualitat de vida a la ciutat. LLICÈNCIES Millorar el sistema de tramitació i resolució de les llicències d’obres en el termini legalment establert. Elaborar propostes de revisió i modificació d’ordenances. Establir la coordinació tècnica amb els districtes en matèria de llicències d’obres i activitats, inspecció i disciplina urbanística. Promoure l’actualització i sistematització del Catàleg del Patrimoni Arquitectònic INSPECCIÓ Establir la coordinació amb els districtes en matèria d’inspecció i disciplina urbanística i de les activitats. Establir la coordinació amb els districtes en matèria d’inspecció i disciplina en l’espai públic per tal d’assegurar la convivència ciutadana. Establir la coordinació amb els districtes en matèria d’inspecció i disciplina en relació a l’habitatge, dins l’àmbit de les competències municipals. FUNCIÓ PÚBLICA Introduir a l’organització municipal la planificació estratègica dels recursos humans, alineada amb les necessitats del Pla d’Actuació Municipal. Promoure el canvi de visió dels gestors de la funció pública municipal, orientant-los als treballadors i treballadores municipals. Introduir la innovació, el desenvolupament i recerca (I+D+R) en la gestió de recursos humans. Organitzar Sistemes d’Atenció al Ciutadà d’excel·lència i implantar plenament l’Administració Electrònica en les relacions amb els ciutadans i les empreses Desplegar Tecnologies de d’Informació i Comunicacions per donar suport als objectius de tots els serveis municipals i implantar l’Administració Electrònica dins de l’organització Millorar l’organització dels serveis interns de l’Ajuntament. PRESIDÈNCIA I RELACIONS INSTITUCIONALS Treballar per aconseguir un organisme de govern institucionalitzat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, reconegut per les lleis territorials de Catalunya i dotat de representativitat i competències. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 25 Promoure les relacions internacionals des de la política municipal amb altres ciutats, organismes internacionals i europeus municipalistes i projectes de cooperació al desenvolupament impulsat per ciutats. Impulsar els mitjans de comunicació municipals i corporatius tot prioritzant els sistemes que permetin comunicar de manera continuada, propera i rigorosa. Impulsar i coordinar les relacions de col·laboració i cooperació entre l’Ajuntament de Barcelona i la resta d’Administracions públiques, i amb les institucions de la Societat Civil. 4. ÀREA D’ACCIÓ SOCIAL I CIUTADANIA Inclou: Acció Social. Infància i Adolescència. Gent Gran. Persones amb Discapacitat. Salut Pública. Drets Civils La política social és un dels eixos preferents de l’Ajuntament de Barcelona. La nostra ciutat s’ha de continuar distingint pel seu compromís amb la inclusió social; pel benestar en termes de salut; per oposar-se a qualsevol discriminació i la promoció de la solidaritat entre la seva ciutadania Barcelona ha de ser una ciutat inclusiva i solidària que potencia la igualtat d’oportunitats. Cal promoure polítiques proactives en defensa dels drets civils, en particular dels col·lectius més febles (infància, adolescència, gent gran, persones amb discapacitat Impulsar noves polítiques municipals adreçades a la promoció, la defensa i la garantia dels drets de la ciutadania Objectius més importants ACCIÓ SOCIAL Impulsar la millora dels serveis socials d’atenció primària, per tal de garantir un bon desplegament de les lleis de serveis socials i de promoció de l’autonomia personal a la ciutat de Barcelona. Completar el desplegament del Pla Municipal per a la Inclusió Social, tant per mitjà de la millora i l’expansió dels serveis, com per la potenciació de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. Elaborar un programa d’acció contra la pobresa. Impulsar el desplegament del Programa Municipal per a les Famílies, per tal de donar suport als diferents models de família; contribuir a superar les desigualtats de gènere; enfortir les funcions de solidaritat i desenvolupament personal; impulsar la conciliació dels temps; i prevenir/atendre les situacions de vulnerabilitat familiar. Desplegar el marc municipal per a l’acció comunitària a tots els barris de Barcelona, per mitjà de 4 eixos d’intervenció: plans de desenvolupament _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 26 comunitari; projectes comunitaris de serveis socials; bancs del temps i d’intercanvi; programes de bon veïnatge i voluntariat social. Millorar i enfortir els serveis i les xarxes d’acollida i interculturalitat, com a components d’una política d’acció social de caràcter universal i integrador, respectuosa amb la diversitat i promotora de la convivència intercultural. Enfortir la implicació de la ciutadania en les polítiques d’acció social, per mitjà dels consells de participació social, de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva, de l’Associació Barcelona per l’Acció Social i de la vinculació de persones i entitats als diferents eixos de l’acció comunitària. Completar el procés de consolidació institucional del Consorci de Serveis Socials de Barcelona, així com el procés de transferències de serveis socials d’atenció especialitzada a l’Ajuntament, d’acord a l’Estatut, la Carta Municipal i les lleis del Parlament. INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Desplegar i enfortir els processos i espais de participació i protagonisme dels infants i adolescents en la perspectiva d’una ciutat amigable, acollidora i compromesa amb el desenvolupament de la ciutadania infantil. Desplegar i enfortir els serveis d’acció socioeducativa, i redefinir i potenciar el model d’atenció a la infància i l’adolescència vulnerable. GENT GRAN Impulsar la implicació i el protagonisme actiu de les persones grans en tots els àmbits de la vida ciutadana. Enfortir els espais propis de dinamització de la gent gran i potenciar les dinàmiques i relacions intergeneracionals.. Potenciar i articular el conjunt de serveis de proximitat orientats al suport de la vida quotidiana de les persones grans fràgils. Ampliar i millorar sota criteris d’equilibri territorial la xarxa de serveis i equipaments adreçats a les persones grans en situació de dependència. PERSONES AMB DISCAPACITAT Enfortir les actuacions dirigides a garantir, per a totes les persones, l’accés i la utilització -en condicions de màxima autonomia i igualtat- de l’espai urbà, amb els seus elements i mobiliari; dels edificis, equipaments, instal·lacions públiques i/o de pública concurrència; i dels serveis de transport públic, de cara a l’exercici efectiu del dret a la mobilitat de les persones amb discapacitat. Enfortir les actuacions dirigides a garantir l’accessibilitat comunicativa, en especial a les persones amb discapacitat sensorial. La informació, els tràmits i les gestions municipals han d’estar a l’abast de tothom prestant si és necessari informació específica. També l’accés a les activitats artístiques _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 27 i culturals, de tal manera que l’oferta cultural sigui accessible per a les persones amb discapacitat: museus, teatres, biblioteques. Prioritzar les actuacions dirigides a promoure habitatges assequibles i accessibles, adaptats, amb la incorporació de la domòtica i altres ajudes tècniques.. Fomentar l’autonomia personal i la vida independent de les persones amb discapacitat per mitjà de serveis que facin possible la vida quotidiana, l’accés a l’educació, al treball, a la salut, a la pràctica esportiva i al lleure. Desplegar la xarxa d’equipaments socials que garanteixin una atenció de qualitat per a totes les persones amb discapacitat que en tinguin necessitat. Continuar promovent la participació ciutadana de les persones amb discapacitat i donar el suport per a la promoció de l’associacionisme vinculat a la discapacitat.. Potenciar el coneixement de la realitat i dels problemes de les persones amb discapacitat i el vincularem a l’impuls de projectes innovadors. SALUT PÚBLICA Avançar i millorar en l’equitat en la salut en el context dels canvis poblacionals, socioeconòmics, ambientals i en el sistema sanitari, tant a nivell de ciutat com de districtes i barris. Reforçar i actualitzar els programes de prevenció i promoció de la salut, promovent els hàbits saludables a tota la població, de manera especial la gent gran i els infants, en coordinació amb altres organismes. Millorar la coordinació amb els serveis sanitaris, a nivell de seguiment dels serveis, potenciar el desenvolupament d’infraestructures sanitàries i vetllar per l’accés de tota la població als serveis. Fomentar la participació com a condicionant de salut, a través d’òrgans de participació, amb la ciutadania organitzada, els professionals i amb la població en general. Actuar sobre les patologies addictives, a través de la planificació, els serveis adreçats a les persones amb alguna addicció i la sensibilització de la ciutadania en general. Millorar la informació sanitària, incrementant el coneixement sobre l’estat general de salut de la població, incidint en el coneixement de determinades malalties i vigilant factors d’impacte en la salut. Consolidar les accions envers la millora de la salut ambiental, controlant i analitzant els diferents elements que la conformen i establint mecanismes de comunicació amb la població. Avançar en les actuacions en salut laboral, incidint especialment en la reducció de la sinistralitat laboral i el coneixement de l’impacte de les condicions laborals i la precarietat laboral en la salut dels treballadors/es. Reforçar l’actuació en Seguretat i higiene dels aliments, ampliant, millorant i acreditant els diferents sistemes de control i facilitant la relació amb els agents implicats. Controlar les zoonosis i els vectors, atenent a la salubritat pública i amb especial atenció als animals de companyia. Consolidar l’Agència de Salut Pública de Barcelona com a responsable de l’execució de les mesures de protecció, vigilància i promoció de la salut. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 28 Impulsar la millora dels serveis sanitaris, mitjançant la participació municipal en el Consorci Sanitari de Barcelona i la interlocució amb el Departament de Salut, per tal que responguin millor a les necessitats dels ciutadans. DRETS CIVILS Aprofundir en la promoció, defensa i garantia dels drets de ciutadania des de les competències pròpies del govern local. Ampliar l’exercici real i efectiu de tots els drets de ciutadania per a totes les persones i col·lectius que viuen a Barcelona. Potenciar la incorporació dels valors dels drets humans i cultura de la pau en les polítiques públiques de les diverses àrees, instituts i empreses municipals, i amb especial èmfasi amb les del l’Àrea d’Acció Social i Ciutadania. Fomentar una cultura cívica col·lectiva basada en els drets humans que serveixi d’element de cohesió ciutadana i fet diferencial de Barcelona. Apostar per la capacitat de diplomàcia de les ciutats liderant a nivell internacional un moviment de ciutats compromeses en la salvaguarda dels drets humans i en la resolució pacífica de conflictes. 5. ÀREA DE PREVENCIÓ, SEGURETAT I MOBILITAT Inclou: Prevenció i Seguretat. Mobilitat. Accessibilitat Treballar prenent l’espai públic com a referència primera, des de la proximitat al territori i la ciutadania, i sumar els esforços de tots els serveis municipals Fomentar la capacitat de prevenció i d’interlocució, prioritzant els diagnòstics acurats i ràpids i el diàleg amb tots els actors implicats Promoure els canvis organitzatius necessaris per afavorir una major proximitat al territori i una major qualitat en el servei Fomentar una política de mobilitat integral, amb accions metropolitanes, i potenciar els desplaçaments a peu, amb mesures per garantir la seguretat dels vianants Objectius més importants PREVENCIÓ I SEGURETAT Fomentar estratègies per conscienciar la ciutadania de la importància de la convivència cívica i de la prevenció del risc. Treballar des de la proximitat al territori per fomentar totes aquelles iniciatives adreçades a millorar la capacitat d’anàlisi i de detecció dels nous fenòmens urbans. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 29 Fomentar les estratègies de prevenció en àmbits de protecció civil. Promoure els canvis organitzatius escaients per propiciar una major proximitat al territori i una major qualitat en el servei Millorar la capacitat de resposta a les necessitats dels ciutadans i les ciutadanes en matèria de prevenció i atenció de temes relacionats amb la seguretat i l’atenció directa. Refermar el principi d’autoritat democràtica per millorar els nivells de seguretat, tant objectius com subjectius Consolidar el sistema de seguretat pública de Barcelona Reduir l’accidentalitat i millorar la seguretat viària Avançar cap a la consecució d’una gestió metropolitana en àmbits claus de la seguretat. MOBILITAT Fomentar el transport públic a la ciutat de Barcelona, tant a nivell municipal com metropolità, adequant-lo tant a les necessitats de mobilitat ocupacional com personal. Potenciar els desplaçaments a peu i establiment de mesures per garantir la seguretat dels vianants. Apostar per la millora de la mobilitat a la ciutat de Barcelona impulsant iniciatives pensades per gestionar de manera més eficient i racional l’ús del vehicle privat. Impulsar estratègies adreçades a cercar una millora substancials de la qualitat de l’aire, en col·laboració amb Medi Ambient, en compliment de les mesures sobre mobilitat del Pla Energètic de Barcelona i del Pla d’Actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a la Regió de Barcelona Continuarem treballant perquè la bicicleta consolidi la seva majoria d’edat com a mode de transport. Millorar les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies, mantenint el lideratge de Barcelona en aquesta matèria. Millorar els recursos de senyalització al servei del control i regulació de les vies Impulsar mesures legislatives i de foment del Pacte per la Mobilitat Treballar a través de l’ Institut Metropolità del Taxi treballarem per seguir modernitzant el servei del taxi, potenciant mesures que permetin la millora de l’eficiència i eficàcia del servei amb accions dirigides tant als propis professionals del sector com als usuaris. ACCESSIBILITAT Millorar l’accessibilitat del espai públic Treballar per la millora de l’accessibilitat del transport públic Promoure la millora de l’accessibilitat dels edificis públics de pública concurrència Millorar l’accessibilitat en la comunicació _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 30 ELS DISTRICTES CIUTAT VELLA Millorar de la participació comunitària Protagonitzar la projecció de Ciutat Vella i fomentar la visibilitat de les seves realitats Desplegar actuacions concretes de l’ entorn proper Millorar les condicions d’accés i de manteniment dels habitatges Aprofundir en accions de convivència, cohesió i serveis en l’entorn proper EIXAMPLE Potenciar la convivència i l’espai públic • Treballar per la millora de la mobilitat • Impulsar actuacions de cohesió social i polítiques inclusives • Potenciar les polítiques d’habitatge de la ciutat al nostre territori SANTS-MONTJUÏC • Desenvolupar el Pla d’Equipaments del Districte, aprovat en l’anterior mandat, per tal de donar serveis a les persones en els àmbits de cultura, educació, esport, salut, serveis socials i lleure. • Posar en marxa i desenvolupar el Pla per a la convivència i el civisme com una eina per integrar i facilitar informació a les persones nouvingudes sobre la nostra realitat i sobre els seus drets i deures, per tal de reforçar els valors cívics, la convivència i la cohesió social. • Continuar la intervenció en la millora i manteniment de l’espai públic • Aprovar un pla d’usos per a la muntanya de Montjuïc que defineixi els criteris per a la seva utilització en les vessants lúdiques, culturals, esportives i mediambientals, tenint en compte que a més de ser el parc central de la ciutat és el pulmó verd del districte amb una important vinculació històrica als veïns i veïnes de Sants-Montjuïc. • Impulsar la creació del nou barri de la Marina del Prat Vermell amb la reforma del Passeig de la Zona Franca que transformarà i millorarà la trama urbana i la qualitat de vida dels veïns i de les veïnes de la Marina de la Zona Franca. • Impulsar els projectes de transformació urbanística en el districte • Desenvolupar els projectes inclosos en la “Llei de Barris” en el Poble-Sec i la Bordeta _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 31 LES CORTS • Promoure una política de Justícia i Igualtat. Mesures: • Continuar amb polítiques de Progrés Econòmic i oportunitat per a tothom, capaç de generar oportunitats i de redistribuir riquesa. • Treballar per la Sostenibilitat i Convivència. • Impulsar accions de participació i millora de l’Administració. SARRIÀ - SANT GERVASI • Recuperar els centres històrics dels barris del districte per tal de crear nuclis de convivència que permetin un major ús de l’espai públic. • Continuar el reequilibri de la xarxa d’equipaments apropant-los als diferents barris i ampliant el servei al conjunt de la ciutadania. • Optimitzar i facilitar la mobilitat en els diferents nuclis del districte amb una major densitat circulatòria tot convertint en carrer amables i per a ús de les persones les actuals vies d’ús intensiu per la circulació de vehicles, eliminant la fractura urbanística entre els barris. • Continuar les actuacions a l’entorn dels centres educatius del districte per tal d’incrementar la seguretat i millorar la mobilitat. • Continuar la creació i/o millora d’espais verds, creant una connexió amb la serra de Collserola. • Actuar en la comoditat per a l’accessibilitat i mobilitat en tota l’àrea de Collserola i estendre la millora de la prevenció de riscos en el seu conjunt i en especial a l’entorn dels nuclis habitats. • Incrementar i millorar els mitjans d’atenció social i de suport a les famílies. • Crear nous eixos de carril bici en base a criteris d’aprofitament d’ús en dies feiners i en dies festius que permetin connectar els barris del Districte. • Incrementar les polítiques de gestió mediambiental en el tractament del residus urbans. GRÀCIA • Impulsar el projecte educatiu a Gràcia en totes les seves accepcions d’una manera integral i permanent al llarg de totes les etapes de la vida • Continuar treballant en el disseny de programes que contribueixin a la millora dels drets “quotidians” i de la millora general de les condicions de vida de les dones del districte. Potenciar la pràctica de l’esport, des del districte de Gràcia, com una activitat idònia per a tothom, homes i dones de totes les edats Fomentar la cultura de proximitat des de la riquesa de la quotidianitat i els elements del patrimoni cultural arrelats a Gràcia, és una de les línies prioritàries per aquest mandat. • Promoure la participació ciutadana al districte de Gràcia, com la eina, mitjà i objectiu transversal idoni per a l’assoliment ideal de les línies estratègiques que es plantegen. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 32 • Avançar en l’actuació que fomenti el respecte per el mediambient i dissenyar mesures de sostenibilitat i integrar-les en totes les actuacions municipals • Donar suport al comerç per afavorir les dinàmiques econòmiques que fomenten la riquesa, l’activitat i la vida social dels barris. Treballar per a un pacte polític i social, en aquest mandat. per tal de transformar la problemàtica social de l’habitatge en un repte Continuar actuant amb rigor en l’àmbit urbanístic impulsant l’execució definitiva dels grans projectes del districte tant les modificacions dels PGM en procés, com les actuacions de millora en places i carrers. • Iniciar la nova etapa del dret universal als serveis socials Dissenyar i dur a terme el Pla integral de la gent gran de Gràcia Continuar apostant per a la consecució d’una Gràcia per als seus veïns i veïnes, amb espais més aptes per a la vida col·lectiva, més segurs i més accessibles Impulsar el treball coordinat i integrat dels diferents cossos policials HORTA-GUINARDÓ Continuar amb les millores de la Zona Vall d’Hebron i Collserola Impulsar que el Parc dels Tres Turons esdevingui un dels parcs més grans de la ciutat. Promoure continuar les actuacions tota vegada configurat el planejament urbanístic i el projecte constructiu de l’illa del Mercat del Guinardó (UA3). Seguir treballant per la millora del territori a partir de la declaració de l’Àrea Extraordinària de Rehabilitació Integral i la creació de l’Agència de Promoció del Carmel i Entorns ha permès impulsar projectes de millora dels barris del Carmel i la Taxonera molt importants. Continuar amb les millores del territori d’Horta. Cultura Potenciar els equipament culturals Impulsar equipaments per ala gent gran. Mesures Seguir treballant en l’augment i la millora de la xarxa d’equipaments educatius públics Dotar als barris d’espais cívics on es puguin dur a terme diferents activitats i puguin servir d’eina útil per a les entitats.. Promoure els equipaments per a infants, adolescents i joves. Impulsar la millora de les instal·lacions esportives i de la pràctica de l’esport Seguir apostant per participar en la important tasca de millora dels equipaments sanitaris Potenciar l’atenció a la ciutadania • Potenciar la universalització dels serveis socials _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 33 Continuar amb les mesures d’integració i acollida pels nouvinguts. Continuar amb les polítiques dirigides a aquest sector. Impulsar les polítiques específiques dirigides al reconeixement de necessitats i drets d’aquest sector Impulsar les polítiques d’igualtat i de combat de la violència de gènere. • Seguir desenvolupant el pla d’Acció 21, accions per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic Potenciar el desenvolupament cultural al territori Treballar de forma clara en tots aquells aspectes que signifiquen eliminar totes les barreres físiques i socials que es troben dia a dia les persones amb discapacitat. Oferir tots els instruments necessaris per tal de garantir una autèntica participació ciutadana a Horta-Guinardó. Impulsar el comerç de proximitat no és tan sols una forma d’activitat econòmica sinó que és alhora un eix vertebrador del nostre model de ciutat. Promoure polítiques de salut per a tota la població Aprofundir en les polítiques de cooperació i solidaritat des del districte. Seguir donant suport a totes aquelles iniciatives que permetin, treballant en xarxa, millorar l’educació integral als nostres centres educatius Promoure la convivència per tal de garantir una bona resolució de conflictes, especialment a l’espai públic. Promoure un model de mobilitat i accessibilitat acord a la realitat del territori • Potenciar l’arranjament i millora de l’espai • Promoure polítiques d’habitatge; habitatge protegit i millora de les condicions de determinades vivendes. Promoure la construcció d’aparcaments. NOU BARRIS Treballar per aconseguir un districte amb més cohesió social, inclusió i equilibri territorial. Continuar amb el desplegament de la Xarxa d’equipaments de proximitat Continuar urbanitzant l’espai públic com una eina de reequilibri territorial i social Millorar les comunicacions i serveis de transport dins del territori i amb el centre de la ciutat Continuar amb la recuperació de nous espais verds i millorant el medi ambient Treballar per tenir més habitatge social i accessible Treballar per tenir més creixement, progrés i prosperitat econòmica. Recolzar al conjunt d’associacions de comerciants, els eixos i els mercats municipals Impulsar la participació, el treball comunitari i els projectes compartits en la gestió dels equipaments com els elements transversals de la nostra actuació. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 34 SANT ANDREU Posar l’accent en les polítiques socials que garanteixen a tothom la mateixa qualitat de vida per tal de reforçar la transformació urbanística realitzada. Facilitar l’accés a l’habitatge a les persones que es troben amb més dificultats, aprofitant els plans de transformació per fer noves promocions públiques així com millorar els habitatges a les zones consolidades dels barris. Promoure polítiques de ciutadania per tal de donar resposta al reptes d’una societat moderna que necessita que tothom tingui les mateixes oportunitats en especial col·lectius que es poden veure exclosos de determinats serveis. Impulsar actuacions promoció econòmica i millora de l’ocupació. Potenciar el treball en el camp del medi ambient, la sostenibilitat i la qualitat ambiental de l’entorn. Impulsar i continuar amb els projectes de transformació urbana del districte. Promoure polítiques d’educació i cultura que potenciïn la cohesió i la innovació Potenciar la convivència a l’espai públic com a fita imprescindible d’un entorn de qualitat de vida, avançant per aconseguir una societat intercultural Impulsar polítiques que tinguin present el valor de la proximitat, tant a l’espai públic com amb els processos de participació. Posicionar el districte de Sant Andreu, aprofitant el grau de qualitat assolit des del punt de vista social i d’entitats, per ambicionar un paper de certa centralitat a la Barcelona metropolitana. SANT MARTÍ Millorar l’educació integral en tots els seus àmbits, com a instrument d’integració i de desenvolupament humà, personal i social. Seguir lluitant pel reconeixement dels drets de la dona i la millora de les seves condicions familiars, laborals i socials. Impulsar l’associacionisme entre els joves, el reconeixement i la defensa dels seus drets i facilitar el seu accés a la vida social i laboral, i actuacions de suport a l’emancipació com a mesures pel desenvolupament personal i humà Seguir impulsant polítiques pel foment de l’esport que donin cobertura a les necessitats dels diferents trams d’edat Potenciar el desenvolupament cultural a Sant Martí Dissenyar i implementar polítiques que responguin a les necessitats reals de la ciutadania. Promoure la sostenibilitat i el respecte pel medi ambient com elements claus per al nostre futur com a societat. Potenciar l’espai públic com el punt de trobada col·lectiu de la ciutadania, tot garantint la seva preservació i conservació com aspectes fonamentals per a la convivència. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 35 Prioritzar el teixit comercial que dona vitalitat als barris i en promou l’activitat econòmica i social. Potenciar l’accés a la vivenda com una de les preocupacions principals actuals, i promoure l’intervenció pública en aquest àmbit per cobrir aquelles necessitats que deixa fora el lliure mercat. Continuar amb el planejament urbanístic del 22@ per tal de seguir transformant els carrers del Poblenou, però hem ampliat el concepte a d’altres barris del districte (Besòs, Maresme i Verneda), per tal de transformar i adequar els sectors industrials encara existents. Impulsar polítiques enfocades a resoldre les problemàtiques que es situen en els àmbits de la sexualitat, l’alimentació, la drogoaddicció, la salut menta... Aprofitar la nova Llei de la Dependència per tal de constituir l’assistència social com un dret universal que permeti eradicar qualsevol situació de desemparament Aplicar plans de mobilitat per aquest districte per tal de millorar la comunicació entre els diferents barris i la resta de la ciutat. Aplicar tots els mecanismes al nostre abast per tal de garantir la convivència i la cohesió social, que no poden existir sense l’aplicació de la llei i de l’autoritat democràtica. Millorar la convivència i la cohesió social dels nostres veïns i veïnes, per mitjà del Pla del Civisme, donant a conèixer el sentit del civisme i evitant la impunitat dels incívics. 6. MARC ECONÒMIC I PRESSUPOSTARI PLA FINANCER CONSOLIDAT 2008-2011 DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA I EL SEU GRUP D’ORGANISMES PÚBLICS I EMPRESES MUNICIPALS Objectius financers L'objectiu del període 2008-2011 consisteix en promoure noves polítiques de cohesió i mantenir el ritme de la inversió a la ciutat, condicionat a: a) Mantenir i no apujar la pressió fiscal. b) Augmentar el pes de les despeses corrents relacionades directament amb la prestació de serveis, principalment en les àrees d'assistència social, convivència en l'espai públic, seguretat i mobilitat. c) Mantenir un nivell d'estalvi brut sobre els ingressos corrents per sobre del 20%. d) Establir que en el període 2008-2011, les despeses de capital seran de l'ordre de 2.700 milions d'euros. e) Estabilitzar el nivell d'endeutament de l'administració pública. _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 36 Previsió d’ingressos corrents (2008-2011) Partint de l’estimació de tancament de l’exercici 2007, els ingressos corrents dels propers anys s’han estimat sobre la base de les hipòtesis següents: a) En general, de 2008 a 2011 els impostos locals propis creixeran al mateix ritme que la inflació prevista. Els impostos cedits per l’Estat es considera que creixeran un punt percentual per sobre de l’IPC. b) En l’impost sobre béns immobles es continuarà la implantació dels nous valors cadastrals aprovats el 2001. El 2007 el tipus impositiu ha estat del 0,75% del valor cadastral amb caràcter general i el 0,85% per al 10% dels immobles no residencials amb més valor cadastral. Els tipus impositius sobre l’increment en el valor dels terrenys i sobre construccions han estat, respectivament, el 30% i el 3,25%. c) S’estima que els ingressos per taxes, vendes de béns i prestació de serveis, i altres ingressos de la gestió ordinària creixin a partir del 2008, 2,5 punts percentuals per sobre de l’índex de preus al consum previst. Aquesta estimació es basa en la major prestació de serveis i en la tendència creixent que determinats serveis siguin sufragats en tot o en part pels propis usuaris. d) El Fons Complementari de Finançament es preveu que creixi un 6,4% l'any 2008 d'acord amb les dades publicades pel Ministerio de Economía y Hacienda i del 7% anual els anys següents. e) La resta d’ingressos per transferències corrents se suposa que creixeran anualment dos punts percentuals per sobre de la inflació prevista. Aquest epígraf inclou principalment les transferències rebudes de la Generalitat de Catalunya per a atenció social i educació, així com la taxa metropolitana de tractament de residus municipals que després l'Ajuntament de Barcelona traspassa a l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus. Previsió de despeses corrents (2008-2011) El creixement previst de les despeses corrents per al període 2008-2011 es basa en l’estimació de tancament de l’exercici 2007 i en les següents hipòtesis: a) Es preveu que les despeses de personal augmentin 2,5 punts percentuals per sobre de la inflació prevista en els propers quatre anys. Aquest increment ve donat principalment per la política d'ampliar la plantilla de la Guàrdia Urbana fins superar els 2.700 agents al final del període, per l'obertura de noves escoles bressol i per la implantació de les noves Lleis d’Autonomia de les Persones i de Serveis Socials. Els sous creixeran _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 37 d'acord amb les Lleis de pressupostos generals de L'Estat per a cada un dels anys. b) Els treballs, subministraments i serveis exteriors s’espera que augmentin per sobre del 9% els anys 2008 i 2009 i un 8% anual la resta del període. Aquest creixement es deu a la continuïtat de la política dels darrers anys d'anar millorant la qualitat dels serveis prestats, especialment en les àrees de serveis socials, manteniment i neteja de l'espai públic. c) Les transferències corrents augmentaran, en termes mitjans, a una taxa anual del 5,7% els dos primers anys. Les partides que presentaran un creixement més gran són les destinades a la Mancomunitat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, al transport públic i a l’Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus. El creixement de les transferències corrents en el 2010 i en el 2011 s'estima del 8,2% i 6,9% perquè es preveu un increment de les transferències destinades al transport públic, un cop finalitzat l'any 2009 el pagament del deute històric de les companyies de transport. d) La dotació a la provisió per deutors de dubtós cobrament s’estima aplicant als saldos deutors, en funció de la seva antiguitat, uns coeficients de cobrament basats en l’experiència històrica, tenint en compte l’evolució prevista dels impostos locals i del saldo de multes. e) Les despeses financeres es basen en l’import i l’estructura de l’endeutament previst i considerant que el tipus d’interès EURIBOR a tres mesos serà, en terme mitjà, d’un 5% anual en tot el període. Programa d’inversions (2008-2011) Quant a les despeses de capital, la xifra de 2007 es basa en el programa de inversions municipals inclòs en el PAM 2004-2007. Per al conjunt del període 2008-2011 es projecten unes despeses de capital lleugerament per sobre dels 2.700 milions d’euros. Es preveu un canvi en la composició de les despeses de capital, donat que l’acabament del conveni amb HOLSA en el 2007 -dos anys abans del que estava previst inicialment-, permetrà una major inversió directa, que representarà gairebé el 95% de les despeses de capital totals. Les transferències de capital es destinen principalment a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i a equipaments culturals, mentre que les inversions financeres inclouen les aportacions a la Fira de Barcelona en concepte d'ampliació de capital de Fira 2000, S.A. Els ingressos de capital previstos provindran principalment de la gestió d'actius, per la venda de solars, edificis i sobrants de la via pública, i la venda _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 38 d'habitatges i locals de negocis, realitzada pel Patronat Municipal de l'Habitatge. Les transferències de capital procedents d'altres administracions públiques es veuran reduïdes respecte els anys anteriors per la supressió de fons europeus. Previsió de l’endeutament (2008-2011) Endeutament financer consolidat el 31 de desembre (milions d’euros) 2007 (e) 2008 (p) 2009 (p) 2010 (p) 2011 (p) Administració pública 933 803 803 803 802 Ens comercials 169 219 249 276 303 Endeutament total 1.102 1.022 1.052 1.079 1.105 Avals 6 5 3 1 1 Total endeutament i avals 1.108 1.027 1.055 1.080 1.106 _________________________________________________________________________________________ Resum del Document base per al debat del PAM 2008-2011 - Consell de Ciutat Ajuntament de Barcelona 39