GASETA MUNICIPAL SUMARI Disposicions generals Acords dels òrgans de govern Pla Econòmic i Financer 2010-2013 de l'Ajuntament de Barcelona .............................................. 844 Núm. 8 (extraordinari) / Any XCVII 5 de març de 2010 844 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 DISPOSICIONS GENERALS Acords dels òrgans de govern El Plenari del Consell Municipal, en sessió de 23 de desembre de 2009, ha acordat: Aprovar el Pla Econòmic i Financer Consolidat 2010-2013 de l’Ajuntament de Barcelona que s’annexa, en virtut del Reial decret legislatiu 2/2007, de 28 de desembre, que aprova el text refós de la Llei general d’estabilitat pressupostària. Delegar a l'Im. Sr. Jordi William Carnes i Ayats, regidor president de la Comis- sió d'Hisenda i Pressupostos, i a la Sra. Pilar Solans i Huguet, gerent de Finances, de forma indistinta, l'a- torgament de la documentació necessària. ANNEX MEMÒRIA RELATIVA AL PLA ECONÒMIC I FINANCER 2010-2013 DE L’AJUNTAMENT DE BARCE- LONA Nota prèvia D’acord amb l’article 22.1 del Reial Decret Legislatiu 2/2007, de 28 de desembre, que aprova el text re- fós de la Llei General d’Estabilitat Pressupostària (TRLGEP), i donat que el projecte de Pressupost Inicial de l’Ajuntament de Barcelona per a l’exercici 2010 no compleix amb l’objectiu d’estabilitat pressupostària que el Govern Central ha fixat per a les entitats locals (dèficit màxim del 0,4% del PIB, el que s’estima que equival a un 6,41% dels ingressos no financers a manca del pronunciament de la Comisión Nacional de Administración Local del Ministerio de Economía y Hacienda ), l’Ajuntament de Barcelona està obligat a pre- sentar al Ple del Consell Municipal un Pla Econòmic i Financer de reequilibri (Escenari Pressupostari Pluria- nual). Contingut del Pla Econòmic i Financer / Escenari Pressupostari Plurianual L’article 20 del Reial Decret 1463/2007, de 2 de novembre, que aprova el Reglament de desenvolupa- ment de la Llei General d’Estabilitat Pressupostària (RLGEP-EL) en la seva aplicació a les entitats locals, estableix la informació mínima que ha de contenir el Pla Econòmic i Financer, i és la següent: 1. Relació d’entitats dependents. 2. Informe d’avaluació de l’incompliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària emès per la Intervenció General. 3. Informació d’ingressos i despeses del pressupost que presenta desequilibri i les projeccions pressupos- tàries dels exercicis posteriors fins assolir l’equilibri. 4. Explicació individual dels ajustos practicats a les previsions pressupostàries d’ingressos i despeses per adequar-les als criteris establerts en el Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals (SEC 95). 5. Memòria explicativa de les variacions interanuals en les previsions d’ingressos i despeses, amb indicació de les activitats i mesures concretes a adoptar en cada exercici i els efectes econòmics de les mateixes en l’exercici, i en els successius fins a la finalització del pla. 1. Relació d’entitats dependents L’article 20.a) del RLGEP-EL preveu que el Pla Econòmic i Financer contingui la relació d’entitats depen- dents, amb indicació expressa a la forma jurídica, la participació total o parcial, directa o indirecta i la deli- mitació sectorial de cada una d’elles d’acord amb el SEC 95. Els ens dependents de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb l’article 2 del RLGEP-EL són els següents: NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 845 Denominació social Participació Delimitació % Tipus sectorial d’acord amb SEC 95 (1) Organismes autònoms locals IM de Persones amb Discapacitat 100,00 Directa S.13 AAPP IM de Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida 100,00 Directa S.13 AAPP IM d’Educació de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM d’Informàtica de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM d’Urbanisme 100,00 Directa S.13 AAPP IM d’Hisenda de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM de Mercats de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP Institut Barcelona Esports (a) 100,00 Directa S.13 AAPP IM de Serveis Socials (b) 100,00 Directa S.13 AAPP Entitats públiques empresarials Institut de Cultura de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM Parcs i Jardins de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM Fundació Mies van der Rohe (c) 100,00 Directa S.13 AAPP Patronat Municipal de l’Habitatge de Barcelona 100,00 Directa S.11 SNF Societats mercantils Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA 100,00 Directa S.13 AAPP Pro Nou Barris, SA 100,00 Indirecta S.13 AAPP 22 Arroba Bcn, SA 100,00 Indirecta S.13 AAPP Agència de Promoció del Carmel i Entorns, SA 100,00 Indirecta S.13 AAPP ProEixample, SA 62,12 Indirecta S.13 AAPP Foment de Ciutat Vella, SA 51,00 Indirecta S.13 AAPP Informació i Comunicació de Barcelona, SA 100,00 Directa S.13 AAPP Barcelona Activa, SA, SPM 100,00 Directa S.13 AAPP SM Barcelona Gestió Urbanística, SA 100,00 Directa S.13 AAPP Barcelona de Serveis Municipals, SA 100,00 Directa S.11 SNF Parc d’Atraccions Tibidabo, SA 100,00 Indirecta S.11 SNF Tractament i Selecció de Residus, SA 58,64 Indirecta S.11 SNF Selectives Metropolitanes, SA 58,64 Indirecta S.11 SNF Solucions Integrals per als Residus, SA 58,64 Indirecta S.11 SNF Cementiris de Barcelona, SA 51,00 Indirecta S.11 SNF Serveis Funeraris de Barcelona, SA 51,00 Indirecta S.11 SNF Mercados de Abastecimientos de Barcelona, SA 50,69 Indirecta S.11 SNF Consorcis (2) Institut d’Infància i Món Urbà 33,33 Directa S.13 AAPP Consorci del Campus Interuniversitari Diagonal – 25,00 Directa S.13 AAPP Besòs Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona 33,33 Directa S.13 AAPP Agència Local d’Energia de Barcelona 50,00 Directa S.13 AAPP Consorci del Besòs 50,00 Directa S.13 AAPP Consorci de les Biblioteques de Barcelona 50,00 Directa S.13 AAPP Consorci del Mercat de les Flors / Centre de les 50,00 Directa S.13 AAPP Arts de Moviment Consorci El Far, Centre de Treballs del Mar (d) 36,36 Directa S.13 AAPP Fundacions i altres entitats Fundació Privada per la Navegació Oceànica Barcelo- Nota (3) Directa S.13 AAPP na (d) Fundació Barcelona Cultura (d) Nota (3) Directa S.13 AAPP Asociación Red Internacional de Ciudades Educado- Nota (3) Directa S.13 AAPP ras (d) 846 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 (1) S.13 AAPP: inclou totes les institucions públiques de no mercat, és a dir, aquelles que els seus in- gressos de no mercat siguin superiors al 50% dels costos de producció S.11 SNF (societat no financera): inclou, entre d’altres, les institucions públiques de mercat, és a dir, aquelles que els seus ingressos de mercat siguin superiors al 50% dels costos de producció (2) Participació en funció del nombre de membres de l’Ajuntament de Barcelona o els seus ens depen- dents en els òrgans de govern (3) Consoliden amb l’Ajuntament de Barcelona per la composició dels seus òrgans de govern i/o les seves fonts de finançament. (a) L’any 2008 la seva personalitat jurídica era entitat pública empresarial. (b) Entrada en funcionament l’any 2010. (c) L’any 2008 i l’any 2009 la seva personalitat jurídica era organisme autònom local. (d) En el pressupost inicial de 2009 no figuraven com a ens dependents. No obstant això, si s’han inclòs a la liquidació del pressupost de 2008 per ser posterior la seva elaboració. L’article 4.1 del RLGEP-EL, estableix que les entitats locals, el seus organismes autònoms i els ens públics dependents, que prestin serveis o produeixin béns no finançats majoritàriament amb ingressos comercials (entitats que corresponen a la delimitació sectorial S.13 AAPP), aprovaran, executaran i liquidaran els seus pressupostos consolidats ajustant-se al principi d’estabilitat pressupostària entès com la situació d’equilibri o de superàvit, computada al llarg del cicle econòmic, en termes de capacitat de finançament d’acord amb la definició continguda en el SEC 95. La resta d’entitats dependents aprovaran, executaran i liquidaran els seus respectius pressupostos o aprovaran els seus respectius comptes de pèrdues i guanys en situació d’equilibri financer, d’acord amb els criteris del pla de comptabilitat que els sigui d’aplicació. Per tant, el perímetre de consolidació del Pla Econòmic i Financer és el format per entitats que correspo- nen a la delimitació S.13 AAPP del SEC 95. 2. Informe d’avaluació de l’incompliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària emès per la Intervenció General L’article 20.b) del RLGEP-EL preveu que el Pla Econòmic i Financer contingui l’informe d’avaluació de l’incompliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària emès per la Intervenció General, el qual s’inclou en el present expedient. 3. Informació d’ingressos i despeses del pressupost que presenta desequilibri i projeccions pres- supostàries dels exercicis posteriors fins a assolir l’equilibri L’article 20.c) del RLGEP-EL estableix que el Pla Econòmic i Financer contingui la informació d’ingressos i despeses, a nivell de capítol, del pressupost i les projeccions pressupostàries d’ingressos i despeses de l’exercici o exercicis posteriors fins a assolir el reequilibri, amb un màxim de tres anys. Les projeccions pressupostàries han d’incloure les previsions d’inversió i la proposta per al seu finança- ment. Aquesta informació ha de ser consolidada i ha de contenir el desglossament individual que permeti verifi- car l’agregació de les diferents entitats dependents integrades i els corresponents ajustos de consolidació. Seguint aquestes disposicions, a continuació es mostra el Pla Econòmic i Financer 2010-2013 en termes consolidats: NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 847 PLA ECONÒMIC I FINANCER CONSOLIDAT 2010-2013 INGRESSOS Pressupost Pressupost Pressupost Projecció Projecció Projecció Liquidat 2008 Definitiu 2009 Inicial 2010 2011 2012 2013 a 30/09/2009 1. Impostos directes 760.403.587 756.850.510 780.018.110 791.548.946 833.752.681 879.508.679 2. Impostos indirectes 75.784.172 67.113.350 53.087.480 43.818.785 44.669.802 45.664.329 3. Taxes i altres ingressos, dels quals: 428.379.497 368.476.425 363.036.756 372.555.692 387.987.324 406.021.259 contribucions especials i quotes ur- banístiques 20.496.209 16.185.894 12.529.000 12.882.067 13.428.331 14.066.714 4. Transferències corrents 1.105.652.287 1.136.214.452 953.950.785 871.263.517 907.571.250 950.001.709 5. Ingressos patrimonials 61.590.021 68.281.394 49.720.831 51.103.784 53.243.160 55.746.107 Total operacions corrents 2.431.809.564 2.396.936.131 2.199.813.962 2.130.290.724 2.227.224.217 2.336.942.083 6. Vendes d’inversions reals 17.268.725 29.377.320 15.000.000 15.150.000 15.528.750 15.994.613 7. Transferències de capital 40.603.646 345.832.439 80.513.678 81.318.815 82.538.597 84.189.369 Total operacions de capital 57.872.371 375.209.759 95.513.678 96.468.815 98.067.347 100.183.982 8. Actius financers 79.900 120.948.677 3.743.270 3.780.703 3.837.414 3.914.162 9. Passius financers 2.483.739 110.819.577 312.069.740 401.232.200 201.250.683 1.275.697 Total operacions financeres 2.563.639 231.768.254 315.813.010 405.012.903 205.088.097 5.189.859 TOTAL INGRESSOS 2.492.245.574 3.003.914.144 2.611.140.650 2.631.772.442 2.530.379.661 2.442.315.924 DESPESES Pressupost Pressupost Pressupost Projecció Projecció Projecció Liquidat 2008 Definitiu 2009 Inicial 2010 2011 2012 2013 a 30/09/2009 1. Despeses de personal 554.435.910 552.749.261 560.669.740 566.276.437 574.770.583 586.265.994 2. Despeses en béns corrents i serveis 654.221.676 718.728.100 759.439.440 764.761.955 770.497.669 785.907.622 3. Despeses financeres 29.335.534 41.868.689 41.674.076 44.408.624 55.029.017 54.818.221 4. Transferències corrents 459.425.114 536.848.127 498.442.905 497.279.122 504.809.797 520.518.090 Total operacions corrents 1.697.418.234 1.850.194.177 1.860.226.161 1.872.726.138 1.905.107.066 1.947.509.927 6. Inversions reals 515.413.015 897.745.187 615.906.217 626.112.286 502.250.767 456.124.174 7. Transferències de capital 105.515.677 131.663.312 15.553.348 15.631.114 15.865.581 16.182.893 Total operacions de capital 620.928.692 1.029.408.499 631.459.565 641.743.400 518.116.348 472.307.067 8. Actius financers 9.998.823 13.010.661 15.583.661 15.621.580 15.855.904 16.173.022 9. Passius financers 159.048.033 111.300.807 103.871.263 101.681.324 91.300.343 6.325.908 Total operacions financeres 169.046.856 124.311.468 119.454.924 117.302.904 107.156.247 22.498.930 TOTAL DESPESES 2.487.393.782 3.003.914.144 2.611.140.650 2.631.772.442 2.530.379.661 2.442.315.924 848 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 INDICADORS 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Estalvi brut (sense contribucions especials i quotes urbanístiques) 713.895.121 530.556.065 327.058.801 244.682.519 308.688.820 375.365.442 Estalvi brut en % ingressos corrents 29,4 22,3 15,0 11,6 13,9 16,2 Ingressos no financers (1 a 7) 2.489.681.935 2.772.145.890 2.295.327.640 2.226.759.539 2.325.291.564 2.437.126.065 Despeses no financeres (1 a 7) 2.318.346.926 2.879.602.676 2.491.685.726 2.514.469.538 2.423.223.414 2.419.816.994 Capacitat de finançament 171.335.009 -107.456.786 -196.358.086 -287.709.999 -97.931.850 17.309.071 Capacitat (necessitat) de finançament en % ingressos no financers 6,9 -3,9 -8,6 -12,9 -4,2 0,7 Estalvi brut després d’amortitzacions 556.149.686 420.556.060 224.438.801 144.264.658 218.670.423 370.322.214 Endeutament (A 31 de desembre) 776.851.138 777.408.599 985.650.943 1.285.233.082 1.395.214.686 1.390.195.737 Endeutament + avals (A 31 de de- sembre) 779.653.436 779.031.371 986.234.140 1.285.641.237 1.395.563.196 1.390.490.199 Endeutament / Ingressos corrents (1), 32,2 32,7 45,0 60,7 63,0 59,8 en % Endeutament + avals / Ingressos corrents (1), en % 32,3 32,7 45,0 60,7 63,0 59,9 (1) Ingressos corrents excloent-ne contribucions especials i quotes d’urbanització. A l’annex 1 figura el formulari PR-1.2 de sol·licitud a la Generalitat de Catalunya d’aprovació del Pla Eco- nòmic i Financer 2010-2013, d’acord amb l’Ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril, sobre procediments en ma- tèria de tutela financera dels ens locals. Les dades de 2008 corresponen a la liquidació del pressupost del citat exercici. Les dades de 2009 cor- responen a les del pressupost definitiu a 30 de setembre, és a dir, inclouen les modificacions de crèdit re- gistrades fins a aquesta data. Les dades de 2010 són les del projecte de pressupost consolidat que es pre- veu aprovar en el Plenari del Consell Municipal de 23 de desembre de 2009. Les dades de 2011 a 2013 són projeccions. Els detalls dels diferents ens que formen part del perímetre de consolidació, així com els ajustos i elimi- nacions necessaris per obtenir les dades pressupostàries consolidades, dels exercicis 2008, 2009 i 2010 es troben en els annexos 2, 3 i 4. 4. Explicació individual dels ajustos practicats a les previsions pressupostàries d’ingressos i des- peses per adequar-les als criteris establerts en el SEC 95 L’article 20.d) del RLGEP-EL estableix que el Pla Econòmic i Financer ha d’incloure una explicació indivi- dual dels ajustos practicats a les previsions pressupostàries d’ingressos i despeses, en cada un dels anys de vigència del pla, a l’objecte d’adequar la informació pressupostària als criteris establerts en el Sistema Eu- ropeu de Comptes Nacionals i Regionals, quan resulti procedent. L’Ajuntament de Barcelona realitza els citats ajustos en el moment de la liquidació del pressupost. En el cas del pressupost inicial, es determina la capacitat / necessitat de finançament per la diferència entre els capítols 1 a 7 d’ingressos i els capítols 1 a 7 de despeses. En el cas de la liquidació del pressupost de 2008, donat que el pressupost individual de l’Ajuntament re- presenta més del 95% del pressupost consolidat, només s’indiquen els ajustos que s’han realitzat a la liqui- dació del pressupost individual de l’Ajuntament, i que figuren a l’informe d’intervenció de 27 de febrer de 2009. Els ajustaments han estat calculats d’acord amb el “Manual de cálculo del déficit en Contabilidad Nacional adaptado a las Entidades Locales“ del Ministeri d’Economia i Hisenda. Es resumeixen a continuació: NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 849 Resum ajustaments Import Ingressos Capítols 1, 2 i 3 (criteri de caixa) -76.315.827 Concepte 420 Fons complementari de finançament 27.867.186 Concepte 450 Transferències de la Generalitat de Catalunya -16.183.238 Despeses Capítol 3 (interessos meritats i no vençuts) -2.392.793 Capítol 8 (ampliació de capital de Fira 2000, SA) -281.967 Total Ajustaments -67.306.639 Ingressos: a) Els capítols 1. Impostos directes, 2. Impostos indirectes i 3. Taxes i altres ingressos, s’han de re- gistrar segons el criteri de caixa, tenint en compte els corresponents a l’exercici corrent com els corresponents a exercicis tancats. b) Els ingressos procedents de l’Estat s’han de registrar segons el criteri de caixa, tenint en compte els corresponents a l’exercici corrent com els corresponents a exercicis tancats. c) La resta de transferències corrents i les transferències de capital s’han de registrar seguint el ma- teix criteri de comptabilització que utilitza el pagador de la transferència. Despeses: a) El capítol 3. Despeses financeres, s’ha de registrar segons el criteri de meritament. b) Respecte a les despeses del capítol 8. Actius financers, en cas que es tracti d’una ampliació de capital per cobrir pèrdues de la societat, s’haurà de tractar com si fos una transferència de capi- tal. 5. Memòria explicativa de les variacions interanuals en les previsions d’ingressos i despeses, amb indicació de les activitats i mesures concretes a adoptar en cada exercici i els efectes eco- nòmics de les mateixes en l’exercici, i en els successius fins a la finalització del pla. a) Pressupost inicial 2010 Les dades relatives al pressupost inicial 2010 corresponen al projecte de Pressupost que es preveu apro- var al Plenari del Consell Municipal de 23 de desembre de 2009, juntament amb aquest Pla Econòmic i Fi- nancer. b) Hipòtesis macroeconòmiques Les hipòtesis macroeconòmiques utilitzades en el Pla Econòmic i Financer són les següents: 2010 2011 2012 2013 PIB real -0,3% 1,8% 2,7% 2,7% IPC 0,0% 1,0% 1,5% 2,0% PIB nominal -0,3% 2,8% 4,2% 4,8% Euribor 3m 2,0% 2,5% 3,0% 3,0% Les hipòtesis relatives al PIB real per al període 2010-2012 corresponen a les que figuren a l’Informe so- bre la posició cíclica de l'economia espanyola presentat al Consell de Ministres de 12 de juny de 2009. Per al 2013 es preveu un creixement econòmic igual que el 2012. Quant a l’índex de preus al consum (IPC), s’ha considerat que serà del 0% el 2010, igual que el deflactor del PIB previst a l’informe citat, i que l’IPC creixe- rà gradualment fins assolir el 2% en el 2013. La hipòtesi sobre l’Euribor a 3 mesos és d’elaboració pròpia.     850 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 c) Ingressos corrents: capítols 1 a 5 Per al període 2011-2013 s’han fet les següents estimacions: – Impostos directes * L’impost sobre béns immobles (IBI) s’estima que creixerà un 7,5% anual a causa de l’aplicació gra- dual fins el 2011 dels nous valors cadastrals aprovats el 2001 i per la desaparició progressiva dels actuals topalls al creixement de les quotes a partir del 2012. El tipus impositiu que aplica l’Ajuntament és del 0,75% del valor cadastral amb caràcter general i de l’1% per al 10% dels im- mobles no residencials amb major valor cadastral. * L’impost sobre activitats econòmiques (IAE) s’espera que creixi un 2% anual en tot el període, en base a l’evolució històrica que ha tingut aquesta figura impositiva en els darrers 3 anys. * L’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) es mantindrà estable, en base a l’evolució histò- rica que ha tingut aquest impost. * L’impost sobre l’increment en el valor dels terrenys (IIVT) s’espera que s’estabilitzi a partir del 2011 en els nivells previstos per al 2010. I que el 2012 i 2013 creixi a la mateixa taxa que la inflació pre- vista. * Quant a la cessió de l’IRPF per part de l’Administració General de l’Estat, les estimacions es basen en els mateixos paràmetres que l’estimació del Fons Complementari de Finançament, que s’explica a l’apartat de transferències corrents. Per a l’any 2011 es preveu una caiguda del 44,5% respecte el 2010. – Impostos indirectes: * L’impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO) s’espera que l’any 2011 encara presenti una correcció a la baixa del 5% i que s’estabilitzi a partir del 2012. * Quant a la cessió d’IVA i impostos especials per part de l’Administració General de l’Estat les esti- macions es basen en els mateixos paràmetres que l’estimació del Fons Complementari de Finança- ment, que s’explica a l’apartat de transferències corrents. Per a l’any 2011 es preveu que els impos- tos cedits caiguin un 28,5% respecte el 2010. – Taxes i altres ingressos: * Es preveu que les taxes i altres ingressos creixin, en general, al mateix ritme que el PIB en termes nominals previst, exceptuant-ne les llicències urbanístiques i les càrregues urbanístiques que es preveu que disminueixin un 5% el 2011 i després s’estabilitzin. – Transferències corrents: * Respecte el Fons Complementari de Finançament, per al 2011, s’han estimat els lliuraments a compte en base a les previsions de creixement del PIB, a les elasticitats de la recaptació d’impostos en relació amb el PIB del període de recuperació econòmica 1994-2000, i a la reforma del finança- ment autonòmic aprovada en el 2010. Respecte la liquidació definitiva del 2009, que es preveu ne- gativa, es fa la hipòtesi que es començarà a tornar a partir del 2012 en quatre anys, seguint el ma- teix criteri que s’aplica a la liquidació negativa del 2008. La liquidació del 2009 es basa en l’estimació de liquidació del 2009 que figura en el projecte de Pressupostos de l’Estat per al 2010. Aquesta hipòtesi representa una caiguda del Fons Complementari de Finançament del 7,5% el 2011. Per al 2012 i 2013 es preveu que s’hagi aprovat un nou model de finançament per als Ens Locals i que el Fons Complementari de Finançament creixi igual que el PIB nominal. * Altres transferències corrents s’espera que, en general, creixin igual que el PIB nominal, principal- ment per les transferències a rebre de la Generalitat de Catalunya per a educació, atenció primària, atenció a la infància i l’adolescència, a la gent gran, a les persones amb discapacitat i a la immigra- ció. Així mateix, es preveu que es mantinguin les transferències de 15 milions d’euros procedents de l’Estat derivades de la Carta Municipal. – Ingressos patrimonials: s’estima que els ingressos patrimonials, en general, augmentaran a la mateixa taxa que el PIB nominal, tret dels ingressos financers que creixeran d’acord amb l’evolució de l’Euribor a 3 mesos. d) Despeses corrents: capítols 1 a 4 – Les despeses de personal s’han estimat tenint en compte el conveni col·lectiu pel període 2008-2011 i l’evolució de la plantilla. Per als anys 2011, 2012 i 2013 les despeses de personal creixeran al mateix ritme que la inflació. – Les compres de béns i serveis s’estima que creixeran el 2011 i el 2012 a una taxa equivalent a la meitat de la inflació prevista. Es donarà prioritat a les despeses relacionades amb l’atenció social, l’espai públic NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 851 i la promoció econòmica, i s’aplicarà un pla de contenció a la resta de despeses. Per a l’any 2013 es preveu que, en general, les despeses creixin al mateix ritme que la inflació. – Les despeses financeres es basen en l’import i estructura previstos de l’endeutament i en les hipòtesis realitzades sobre l’evolució de l’Euribor a 3 mesos. – A les transferències corrents s’apliquen, en general, les mateixes taxes de variació que en el cas de les despeses per compres de béns i serveis. Com a regla excepcional, destaca l’aportació a la Mancomuni- tat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que d’acord amb l’aprovació del Plenari, corres- pon al 7,6% de la participació en els ingressos de l’Estat per cessió de tributs i Fons complementari de finançament, exclosa la compensació per la reforma de l’impost sobre activitats econòmiques. En con- seqüència l’evolució d’aquesta transferència està vinculada a l’evolució prevista dels conceptes citats. e) Ingressos de capital: capítols 6 i 7 – Venda d’inversions reals: les vendes d’inversió es preveu que creixin moderadament a partir del 2011, un cop ja s’ha reduït el seu import en el pressupost inicial del 2010. – Transferències de capital: les transferències de capital que rep l’Ajuntament de Barcelona procedeixen d’altres administracions públiques per finançar determinades inversions. S’espera que aquestes transfe- rències creixin en termes mitjans igual que la inflació prevista. f) Despeses de capital (capítols 6 i 7) – Les despeses de capital continuaran, en línies generals, un procés d’evolució a la baixa per poder assolir l’equilibri pressupostari l’any 2013 i aconseguir que el nivell d’estalvi brut es situï sempre per sobre del 10% a fi de no deteriorar la solvència financera de l’Ajuntament. g) Ampliacions de capital i altres (capítol 8) – Les ampliacions de capital que s’han considerat són els compromisos vigents que té l’Ajuntament de Barcelona amb la Fira de Barcelona fins el 2011, de 8 milions d’euros anuals. A partir del 2012, s’estima un creixement equivalent a la inflació prevista. – La resta del capítol recull les variacions en els estats comptables que no tenen caràcter pressupostari i que corresponen a la traducció dels estats de previsió d’ingressos i despeses i els estats d’origen i apli- cacions de fons de les entitats públiques empresarials, les societats mercantils i les fundacions, a comp- tabilitat pressupostària, a fi de presentar el pressupost consolidat. h) Endeutament – Les previsions del capítol 9 d’ingressos recullen el nou endeutament necessari per finançar el conjunt de despeses de capital previstes. – Les previsions del capítol 9 de despeses recullen les amortitzacions contractuals de les operacions de finançament vigents a l’actualitat. El desglossament de l’evolució de l’endeutament per entitats és la següent: Ajuntament de Barcelona 2010 2011 2012 2013 Saldo viu inicial 770.101.210 980.101.210 1.280.101.210 1.390.101.210 Nou deute llarg termini 310.000.000 400.000.000 200.000.000 0 Amortitzacions llarg termini 100.000.000 100.000.000 90.000.000 5.000.000 Variació deute curt termini 0 0 0 0 Saldo viu final 980.101.210 1.280.101.210 1.390.101.210 1.385.101.210 Deute curt termini 0 0 0 0 Deute llarg termini 980.101.210 1.280.101.210 1.390.101.210 1.385.101.210 852 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 Altres ens 2010 2011 2012 2013 Saldo viu inicial 7.307.389 5.549.733 5.131.872 5.113.475 Nou deute llarg termini (1) 849.733 0 0 0 Amortitzacions llarg termini (1) 2.620.000 417.861 18.397 18.948 Variació deute curt termini (2) 12.611 0 0 0 Saldo viu final 5.549.733 5.131.872 5.113.475 5.094.977 Deute curt termini 4.287.389 4.300.000 4.300.000 4.300.000 Deute llarg termini 3.020.000 1.249.733 831.872 813.475 (1) Correspon a la variació prevista de l’endeutament a llarg termini de la Fundació Privada per a la Nave- gació de Barcelona. (2) Les entitats que actualment disposen de pòlisses de crèdit a curt termini són l’Institut Municipal d’Educació, Barcelona Activa, SA, Informació i Comunicació de Barcelona, SA, el Consorci el Far i la Fundació Privada per a la Navegació Oceànica de Barcelona. S’estima que en conjunt, el saldo disposat de les pòlisses a final d’any no superarà els 4,3 milions d’euros. NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 853 Annex 1: Formulari PR-1.2 de sol·licitud a la Generalitat de Catalunya d’aprovació del Pla Eco- nòmic i Financer 2010-2013, d’acord amb l’Ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril, sobre procedi- ments en matèria de tutela financera dels ens locals. 854 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 855 856 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 Annex 2: Dades corresponents al pressupost liquidat consolidat de l’exercici 2008 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 857 858 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 859 860 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 861 862 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 863 864 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 865 866 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 867 868 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 869 Annex 3: Dades corresponents al pressupost definitiu consolidat de 2009 a 30 de se- tembre de 2009 870 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 871 872 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 873 874 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 875 876 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 877 878 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 879 880 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 881 882 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 Annex 4: Dades corresponents al pressupost consolidat de 2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 883 884 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 885 886 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 887 888 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 889 890 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 891 892 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 893 894 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 8 5-3-2010 GASETA MUNICIPAL ISSN 1887-357X – Dipòsit legal: B-5.656-2007 Pl. Sant Miquel, s/n Es publica cada deu dies