Serveis Generals i Coordinació Territorial Pla de futur del barri del Fort Pienc 2010-2020 Districte de l'Eixample Serveis Generals i Coordinació Territorial A/ PRESENTACIÓ DEL PROCÉS. DADES TÈCNIQUES 1. QUI HI HA PARTICIPAT? Sobre la base d'assistents a la Comissió de Seguiment del Consell de Barri, es va voler ampliar al màxim possible el ventall de participació. Per fer-ho, es va partir del Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes i es van convidar aquelles entitats de les quals teníem constància d'un cert nivell d'orientació al barri. Posteriorment, la convocatòria es va ampliar a totes aquelles entitats participants, o convidades a participar, en l'activitat més transversal i de més ressò que es fa al barri durant l'any: la Festa Major. També es van convidar els representants dels partits polítics amb representació a l'Ajuntament i tots els responsables dels equipaments municipals. D'aquesta manera, es va garantir que cap entitat amb una presència i acció significativa al barri o amb experiència de proximitat quedés exclosa a priori del procés. En cap moment es va especificar un límit d'assistents per entitat, d'aquesta manera es va deixar llibertat per poder-se organitzar i, també, per enviar representants diferents a cada sessió si així els interessava fer-ho. A més dels representants del teixit social del barri i dels equipaments, es van afegir a la jornada de debat la tècnica de promoció econòmica i participació i el tècnic de barri. També es van informar els caps de projecte i els tècnics responsables de Serveis a les Persones per si esqueia el seu suport a les sessions. La participació real va ser baixa en relació amb el nombre d'entitats convocades, encara que això no va restar representativitat als resultats pel fet de comptar amb la participació de l'Associació de Veïns i Veïnes de Fort Pienc, que realitza habitualment i de manera sistemàtica una recollida i transmissió de les necessitats i mancances del barri. Les entitats d'infants i joves, Xiroc, La Cabrònica del Nord i Assemblea de Joves del Fort Pienc CAJEI, van declinar l'assistència a la jornada per les discrepàncies que mantenen amb el Districte relacionades amb l'ús del local d'Alí Bei, 120, i malgrat haver manifestat el seu interès en el procés i haver participat en la primera sessió. Serveis Generals i Coordinació Territorial Distribució de les assistències segons els grups de pertinença: Representants d'entitats Tècnics Representants polítics Responsables d'equipaments 9,68% 22,58% 19,35% 48,39% Serveis Generals i Coordinació Territorial 2.Calendari de reunions Districte de l'Eixample Comissions de seguiment i Consells de barri sessions Pla de futur Barri El Fort Pienc 30/06/2010 Comissió de Seguiment Espai d'entitats de Fort Pienc Alí Bei, 94  Anunci del procés, explicació resumida i anunci de la data de la primera sessió. El Fort Pienc 08/07/2010 Primera sessió del Pla de futur Espai d'entitats de Fort Pienc 2 hores Alí Bei, 94  Presentació del procés: El Pla de futur. Objectius. Mètode de treball. Calendari.  Document de diagnosi. Presentació, aportacions dels assistents i validació. El Fort Pienc 12/07/2010 Consell de Barri. Centre Cívic Ateneu Fort Pienc Ribes, 14 Anunci del procés. Serveis Generals i Coordinació Territorial Districte de l'Eixample Comissions de seguiment i Consells de barri sessions Pla de futur Barri El Fort Pienc 02/10/2010 Segona sessió del Pla de futur Centre Cívic Ateneu Fort Pienc 4 hores Ribes, 14  Treball dels eixos: necessitats i propostes (com volem que sigui el barri?). El Fort Pienc 27/01/2011 Tercera sessió del Pla de futur Espai d'entitats de Fort Pienc 2 hores Alí Bei, 94  Devolució: presentació de l'esborrany del document final. Aprovació d'un text definitiu. El Fort Pienc 23/02/2011 Consell de Barri. Centre Cívic Ateneu Fort Pienc Ribes, 14 Presentació del Pla. Serveis Generals i Coordinació Territorial B/ Resultats del procés de deliberació i consulta 3.Línies estratègiques del Pla de futur segons els eixos de treball Serveis a les persones i equipaments: Les propostes s'han adreçat principalment a completar carències en la disponibilitat d'equipaments i serveis, amb la qualitat i els mecanismes d'excel·lència necessaris. Es considera imprescindible millorar l'oferta educativa al barri mitjançant una nova escola bressol, una escola d'adults i de cicles formatius, i l'acabament del nou institut d'educació secundària. Caldrà donar suport a les activitats culturals amateurs i facilitar-ne l'expressió i difusió amb nous recursos i amb una millor gestió dels que ja hi ha. Això és especialment important en matèria musical i de polítiques de joventut. Es demana un nou pavelló esportiu i suport a la pràctica esportiva. Aquestes són mesures que es recullen al "Compromís per Glòries". El mapa sanitari s'ha de completar amb caràcter urgent, mitjançant la construcció d'un nou CAP que substitueixi i complementi les instal·lacions actuals. En l'àmbit sociosanitari es reclama una altra residència de gent gran. Cal garantir la plena accessibilitat als equipaments, començant per la revisió i millora dels que ja hi ha. Cal implementar els mecanismes necessaris per apropar equipaments i serveis a la població nouvinguda. Espai públic: Urbanisme, mobilitat, transports i habitatge En aquest àmbit s'han proposat dues línies que consisteixen en la racionalització de la xarxa de transport públic i en la millora del civisme i de la seguretat viària. Una tercera línia insisteix en la necessitat que es duguin a terme els acords del "Compromís per Glòries". Serveis Generals i Coordinació Territorial Comerç, mercats, ocupació i empreses En la vessant de promoció econòmica, les propostes se centren, principalment, en la necessitat de constituir un eix comercial de barri i en la dinamització del comerç. Això es complementa amb el coneixement actualitzat de la situació comercial i amb l'impuls de l'activitat al voltant dels grans equipaments culturals per estimular la promoció econòmica del barri. Convivència, prevenció i seguretat Es proposa la continuïtat de la policia de proximitat. Paral·lelament, cal estimular el respecte per l'espai públic mitjançant educació, sensibilització i, en darrer terme, si escau, sancions. Tanmateix, la promoció quotidiana del civisme és una activitat continuada que requereix un major compromís social actiu. En una línia comparable, és important que es coneguin i es reconeguin públicament les contribucions a la comunitat que fan entitats i persones en el territori. Associacionisme i participació Es vol promoure la col·laboració entre entitats i l'extensió i consolidació de la xarxa. L'associacionisme en general s'ha de reforçar i ha d'avançar. En aquesta línia seria ideal aconseguir la constitució d'una coordinadora d'entitats. Es creu que fer visibles les entitats al barri les ajudaria a consolidar-se i a fer que sobrevisquessin, sense perjudicar el suport específic que puguin necessitar. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic: Serveis a les persones i equipaments Línies estratègiques • Garantir la continuïtat educativa obrint centres educatius nous en les franges en què s'ha detectat necessitat:  Escoles bressol  Escola d'adults i de cicles formatius  Institut d'educació secundària Angeleta Ferrer Itinerari continuat al barri entre diferents etapes educatives (infantil-primària-secundària). • Habilitar més espais per a activitats culturals "de barri". Aprofitar espais disponibles existents per a activitats culturals amateurs, exposicions, mostres, fires, concerts, etcètera. Hi ha molta activitat cultural (sobretot musical) al barri que no té espais on poder exposar-se. Cal millorar la gestió dels equipaments per aprofitar els espais públics existents, fer-los versàtils i polivalents. Així, es proposa rehabilitar el teatre del CP Roser, activar les obres de Transformadors, facilitar l’accessibilitat a la sala d'actes del CEIP Ramon Llull i proporcionar un espai per a joves amb capacitat per allotjat activitats musicals. • Donar suport a la pràctica de l'esport. Manquen espais per a la pràctica d’esports. Es prioritza la pràctica d’esport com activitat educativa i d’ocupació per als joves. Es proposen diverses possibilitats: Serveis Generals i Coordinació Territorial  Invertir i dinamitzar l’espai de l’antic camp de futbol (des del pont a l’Espai Jove): actualment és una zona molt degradada, s’estan estudiant diferents propostes com la construcció d’horts urbans per a gent jove i adulta de 20 a 60 anys, i la construcció d’un espai perquè els joves de 12 a 16 anys puguin practicar-hi esports.  Executar la construcció d’un equipament previst a Glòries.  Prioritzar la construcció d’un pavelló esportiu (hi ha la proposta de construir-lo sota el pont de Marina, però s’ha d’estudiar ja que actualment s’hi ubica un col·lector).  Obrir el camp de futbol a la utilització lliure per part d’infants i joves que vulguin practicar esport a l'estiu (sempre regulat i controlat per una o diverses persones responsables).  Cal construir vestidors al camp de futbol.  Tutorar activitats esportives a les escoles per part dels clubs esportius. • Completar la dotació de serveis sanitaris. Els serveis sanitaris al barri actualment estan saturats, això provoca que siguin de menys qualitat i que no cobreixin les necessitats existents.  CAP de qualitat: accessible en transport públic, que cobreixi les necessitats sanitàries actuals i amb especialistes.  Residència de gent gran “de barri”: Actualment la residència del barri dóna cobertura no només al barri del Fort Pienc, sinó també a altres barris dels voltants. Cal construir residències de gent gran als barris pròxims al Fort Pienc per alliberar la residència del barri de la saturació actual. • Assegurar l'accessibilitat de totes les persones amb discapacitat.  Insistir en la millora de l’accessibilitat als espais públics (camp de futbol, Ramon Llull, etcètera).  Incentivar l'adequació dels espais privats que no compleixin les condicions d’accessibilitat. Serveis Generals i Coordinació Territorial • Aconseguir una interacció positiva i plena entre les persones nouvingudes i els residents més antics. Cal treballar els mecanismes i les maneres d’apropar les dinàmiques i la cultura del barri a les persones nouvingudes. Algunes mesures que es podrien adoptar serien:  Facilitar l’accés i la difusió de la informació entre les persones nouvingudes.  Facilitar l’accés als equipaments i serveis públics del barri.  Mitjançant les escoles i les AMPA cal fomentar la transmissió de cultura i maneres de fer pròpies del territori, sobretot entre les comunitats més tancades i menys permeables.  Facilitar l'aprenentatge del català i el castellà al barri. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic: Espai públic.Urbanisme, mobilitat, transports i habitatge Línies estratègiques: • Racionalitzar la xarxa de transports públics. Cal una racionalització de la xarxa de transport públic (projecte de TMB) per millorar la connexió dins i fora del barri en transport públic. Tindria en compte:  Racionalització de la xarxa de superfície.  Tramvia per la Diagonal (que arribaria a l’estació d’autobusos, però sense passar pel parc de l’estació del Nord). • Promoure el civisme i la seguretat viària. Mitjançant:  La sensibilització i l'educació viària per a una millor circulació de les bicicletes (particulars i col·lectives dels circuits turístics).  La identificació de "punts negres" perillosos per a la circulació de vianants: passos de vianants, contenidors, quioscs o camions que impossibiliten la visibilitat dels cotxes, etcètera). • Completar la nova urbanització de la plaça de les Glòries. D'acord amb el que preveu el "Compromís per Glòries". Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic:Comerç, ocupació, empreses i mercats Línies estratègiques: • Promoure l'arrelament i la diversitat comercial.  Aprofundint el coneixement de les necessitats comercials.  Dinamitzant el comerç, amb un Pla estratègic tutelat per experts i expertes que potenciï l’associacionisme comercial amb previsió a llarg termini.  Creant un eix comercial. • Promocionar i potenciar l'economia al barri aprofitant el flux de gent que es desplaça a l'Auditori i al TNC. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic: Convivència, prevenció i seguretat Línies estratègiques • Continuar comptant amb policia de barri. • Promoure el civisme.  Mitjançant campanyes de sensibilització: o Evitar els vehicles i motos mal aparcades que impedeixen el pas. o Respectar el mobiliari urbà i l’espai públic. o Fomentar la tinença responsable d'animals.  Mitjançant educació, sensibilització i, en darrer terme, sancions.  Potenciant el compromís quotidià de la societat amb mesures quotidianes d'aplicació contínua i sostinguda en el temps. • Difondre els treballs comunitaris i reconèixer públicament el valor social dels esforços de les entitats i la societat civil. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic: Associacionisme i participació Línies estratègiques • Dinamitzar la col·laboració entre les associacions i treballar per aconseguir una coordinadora d'entitats. • Potenciar l'associacionisme, especialment el comercial. • Aconseguir associacions fortes, donar suport a les entitats existents mitjançant diferents vies que potenciïn la creació de barri, i potenciar la participació social. • Fer visibles les entitats del barri, equilibrant les maneres de fer-ne difusió per tal que aquesta difusió resulti suficient.  Crear un plànol diagnòstic mòbil dels usos del barri.  Cercar espais clau, com escoles, on es visualitzin les activitats que es fan al barri.  Difondre una programació mensual, via butlletins electrònics, pàgina a Facebook i blocs, que incentivi la participació virtual. • Promoure un centre de barri com a punt de trobada intergeneracional i d'interrelació. Serveis Generals i Coordinació Territorial C/ Conclusions - document de resum d'idees principals Aquest document ha estat elaborat mitjançant un procés participatiu en l'àmbit de la ciutat que pretén avançar en l'adaptació de la intervenció municipal al nou model de gestió territorial derivat de la mesura de govern "Els barris de Barcelona". Si comptem els cinc grups municipals del Consell del Districte de l'Eixample, es va convidar a les sessions un total de trenta-sis entitats. La participació a les sessions no ha estat alta, però entenem que la representativitat dels resultats no se n'ha vist afectada. El procés s'ha desenvolupat entre juny de 2010 i gener de 2011. Els treballs s'han articulat al voltant de cinc eixos que comprenen el conjunt de la intervenció municipal en el territori: serveis a les persones i equipaments; espai públic; promoció econòmica; convivència, prevenció i seguretat, i associacionisme i participació. La metodologia utilitzada ha partit de la validació d'un primer document de diagnosi, que ha servit per establir un punt de partida, una "foto fixa" del barri. A partir d'aquesta foto i treballant en grup, s'han identificat punts forts i potencialitats per a cada eix, així com els consegüents aspectes de millora. Tot plegat s'ha concretat en la proposta de línies estratègiques, també per eixos. En l'àmbit de serveis a les persones i equipaments, les propostes s'han concretat al voltant de la idea de completar la dotació d'equipaments del barri i cobrir d'aquesta manera les mancances detectades en matèria educativa, cultural, esportiva, social i sanitària. També s'han incorporat iniciatives de millora de l'accessibilitat als serveis i equipaments, tant pel que afecta les persones amb discapacitat, com les barreres de tota mena que troben les persones nouvingudes. En matèria d'espai públic destaca la necessitat sentida que TMB acceleri la racionalització de la xarxa de transport públic de superfície. Aquesta mesura ha d'aportar beneficis a tota la ciutat, però en el cas del Fort Pienc contribuirà a resoldre els problemes de comunicació mar-muntanya del barri. Paral·lelament, es considera necessari aprofundir el treball de promoció de l'educació vial, així com millorar la seguretat viària eliminant punts negres per als vianants. Finalment, l'acompliment dels Serveis Generals i Coordinació Territorial acords del "Compromís per Glòries", amb la consegüent millora de l'espai, contribuirien entre altres coses a frenar i revertir la degradació que pateixen la plaça i el seu entorn. Les propostes que afecten la convivència, la prevenció i la seguretat es basen en la valoració positiva que es fa del desplegament de policies de proximitat i en la necessitat que es continuï aquesta línia de treball. Alhora, es considera necessari estimular el compromís de la societat i dels ciutadans pel que fa a la promoció dels valors de civisme, i destacar allò que afecta el respecte pel mobiliari urbà i per l'espai públic en general. També es destaca la necessitat de difondre i reconèixer aquelles accions amb dimensió comunitària i valor social promogudes al barri per individus, entitats i institucions. En parlar de promoció econòmica, s'han destacat moltes potencialitats en matèria de comerç però, al mateix temps, la seva identificació ha posat en evidència fortes mancances centrades en la desarticulació actual del comerç, així com en la necessitat d'aprofundir les polítiques de suport a l'associacionisme comercial mitjançant un pla estratègic específic per al barri. Finalment, en associacionisme i participació es vol assolir un horitzó amb entitats potents i coordinades, integrades en una xarxa dinàmica que treballi per al barri amb criteris de visibilitat, integradors, intergeneracionals, d'interculturalitat, de responsabilitat mediambiental i de promoció en general. Les millores en aquest àmbit haurien de fer-se extensives als òrgans formals de participació com el Consell de Barri, ja que la fórmula actual facilitaria un excés de queixes i intervencions individuals que, en tot cas, disposen d'altres canals. Una darrera sessió ha servit per esmenar el document final i ha permès de la versió present millorada.