Serveis Generals i Coordinació Territorial Pla de futur del barri de Sant Antoni 2010-2020 Districte de l’Eixample Serveis Generals i Coordinació Territorial A/ PRESENTACIÓ DEL PROCÉS. DADES TÈCNIQUES 1. QUI HI HA PARTICIPAT? Les convocatòries es van fer buscant una participació representativa, partint de les entitats que componen la Comissió de Seguiment del Consell de Barri de Sant Antoni, és a dir, les tres grans associacions del barri (veïns, xarxa comunitària i Sant Antoni Comerç) i l’AMPA de l’escola Ferran Sunyer, que en els darrers anys ha fet una important aposta de participació en la dinàmica social del barri i el manteniment d’activitats de cultura popular. També es van convocar les direccions dels equipaments públics del barri i la representació dels partits polítics amb grup a l’Ajuntament de Barcelona. En tot moment s’ha garantit que cap entitat amb interès per participar a la confecció del Pla de futur hagi quedat fora del grup de treball i no hi ha hagut cap límit d’assistents per a les entitats participants. En aquesta línia, a la primera sessió s’hi van afegir la Universitat Lliure La Rimaia i l’Altre Carboneria, dues entitats del moviment “okupa” del barri, que en els darrers anys s’han coordinat molt en la seva dinàmica associativa. Distribució de les assistències segons els grups de pertinença: Representants d’entitats 18 Representats polítics 10 Representants d’equipaments 8 Tècnics 5 Total 41 Serveis Generals i Coordinació Territorial Gràfic de la distribució de les assistències segons els grups de pertinença: Tècnics 13% Representants Representants d'entitats polítics 44% 23% Representants d'equipaments 20% Serveis Generals i Coordinació Territorial 2. Calendari de reunions Districte de l'Eixample Comissions del Pla de futur Consells de barri Barri de Sant Antoni 17 de juny (dijous): valoració 13 de desembre de de la diagnosi de barri 2010: Consell de Barri. Lloc: Centre Cívic - Serveis a les persones i S’informa les entitats Cotxeres Borrell equipaments que estem en procés de tancar el Pla de futur Barri de Sant Antoni 29 de juny (dimarts): espai públic Lloc: Centre Cívic - Comerç, mercats, ocupació i Cotxeres Borrell empreses Barri de Sant Antoni 28 de setembre (dimarts): - Convivència, prevenció i Lloc: Centre Cívic seguretat. Associacionisme i Cotxeres Borrell participació. Barri de Sant Antoni Pendent de data. - Tancament i posada en comú Lloc: Centre Cívic del Pla de futur Cotxeres Borrell El Districte va explicar la voluntat de tirar endavant el Pla de futur a la Comissió de Seguiment del Consell de Barri a la sessió celebrada el 13 de maig de 2010. Des de l’Ajuntament s’explica la voluntat de fer un Pla de futur on es consensuarà quin és el model de barri que volem per als propers deu anys (2010-2020). La idea és fer-ho a tots els barris de la ciutat i poder fer el Pla de futur de la ciutat. Es faran 4 sessions amb les entitats i els veïns, que es repartiran abans i després de l’estiu, per tal de tenir-lo enllestit el mes de novembre. Paràgraf de l’acta de la Comissió de Seguiment del Consell de Barri de Sant Antoni. 13 de maig de 2010. Serveis Generals i Coordinació Territorial B/ Resultats del procés de deliberació i consulta 3. Línies estratègiques del Pla de futur segons eixos de treball Després de l’anàlisi feta del barri es presenten els quadres de les línies estratègiques que cal seguir en un pla de treball futur. El principal actiu del barri de Sant Antoni és la seva xarxa associativa, tant quantitativament com qualitativament. Hi ha moltes entitats, amb un gran nivell d’activitat de totes elles, però també té importància el grau de coneixement d’aquestes entitats i la capacitat d’interrelació i formació d’objectius comuns. En el llistat de línies estratègiques es deixa veure un teixit associatiu amb un coneixement teòric i de la realitat del barri i de les seves limitacions naturals. Quan es fa una demanda d’equipaments es prioritza sobre els que faciliten l’arrelament al barri, es qüestionen paràmetres de qualitat que impossibiliten la creació d’equipaments en trames urbanes molt denses, es vol la participació en la gestió d’aquests equipaments, i es responsabilitzen d’espais de solidaritat que no es poden cobrir des de la tasca de l’Administració i els seus serveis. Sant Antoni té una concepció concreta del model comercial de barri: de proximitat, qualitat i popular. El comerç genera cohesió social, intervé en temes de promoció i formació i és el motor econòmic del barri. El comerç participa en les activitats del barri i té un compromís i una vigilància sobre la seguretat ciutadana. S’és conscient de les dificultats que hi ha de tenir més espai públic en una trama urbana tan densa, per la qual cosa es demana que l’Administració estigui atenta a qualsevol oportunitat per obtenir-lo i que l’espai públic que es genera tingui qualitat, de disseny i de manteniment, per facilitar-ne un ús definit. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic: Serveis a les persones Línies estratègiques Fer estudis de prospecció demogràfics que ajudin a planificar els tipus d’equipament necessaris, segons les franges d’edat. Aprofitar les oportunitats d’adquirir sòl per continuar construint la xarxa d’equipaments públics. Prioritzar la construcció d’equipaments que potencien l’arrelament al territori: escoles bressol, escola infantil, equipaments per a la gent gran. Aprofundir en la participació en la gestió dels equipaments públics. Recuperar valors de solidaritat entre la població per fer front a la situació greu de crisi. Mantenir l’escola d’adults Pere Calders al barri. Ser sensibles a les iniciatives dels joves i que els equipaments tinguin la flexibilitat suficient com per donar-los suport en aquestes iniciatives. Flexibilitzar la normativa de qualitat dels equipaments. Massa rigidesa impossibilitat la seva construcció en una trama urbana tan densa. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic:Comerç, ocupació, empreses i mercats Línies estratègiques Potenciar al barri un comerç de proximitat, de qualitat i popular. Mantenir i potenciar la diversitat comercial i la singularitat dels comerços de Sant Antoni. Fer les millores urbanes que fomenten el comerç: enllumenat, voreres, imatge exterior de les botigues, etcètera. Fer més compatibles les ordenances municipals amb la necessitat del comerç de millorar l’ús de les façanes. Fer campanyes d’informació i millora del comerç adreçades al territori i no als sectors comercials. Fomentar el relleu generacional als comerços, amb mesures de formació o amb incentius fiscals. Mantenir el calendari d’obres del mercat de Sant Antoni. Si les obres s’allarguen es posarà en perill la trama comercial del barri. Entendre el comerç com a eix de les polítiques d’ocupació al barri de Sant Antoni. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic:Espai públic, urbanisme, transports, mobilitat i habitatge Línies estratègiques Augmentar la quantitat i les dimensions dels interiors d’illa. Personalitzar els interiors d’illa perquè se'n faci un reconeixement millor i se'n faciliti l'ús. Utilitzar els nous espais públics sorgits al mercat per fomentar la relació entre la gent i fer-hi punts d’atracció culturals, juvenils, etcètera. Estudiar el model d’espai públic i especialitzar-lo per facilitar un ús més integrat i col·lectiu de l’espai. Debatre i estudiar l’aprofitament de l’espai públic de la manera més creativa i consensuada possible. Aprofitar els interiors d’illa que no funcionen com a espais de trobada per fer-hi activitats més especialitzades: esportives, horts urbans, esdeveniments culturals, etcètera. Fomentar l’ús i la qualitat del transport públic mitjançant la priorització semafòrica. Pacificar el trànsit a determinats carrers per millorar la qualitat de vida de l’entorn. Per exemple: Comte Borrell, Marquès del Campo Sagrado, etcètera. Tallar el trànsit a determinats carrers alguns dies a la setmana i programar-hi activitats cíviques. Fer polítiques de promoció de l’accés a l’habitatge per als joves del barri. Està atents als temes d'assetjament immobiliari i usos indeguts que es donen a determinats habitatges (apartaments turístics, prostitució, etcètera). Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic:Convivència, prevenció i seguretat Línies estratègiques Augmentar la neteja del barri amb estratègies per millorar la prevenció, l’educació i el civisme. Fer visible la policia de proximitat al barri per fer-la més eficaç en temes de convivència, petits delictes i prevenció. A l’hora d’assignar policies, tenir en compte que el barri de Sant Antoni és fronterer amb el barris més conflictius. Fomentar les zones 30 per evitar problemes d’inseguretat relacionats amb el trànsit. Serveis Generals i Coordinació Territorial Eix temàtic:Associacionisme i participació Línies estratègiques Fer un centre social de barri. Millorar la comunicació i l’educació cívica per fomentar la participació. En concret cal fer més visibles els guanys conseqüència de la participació. Facilitar preferentment la feina de les entitats de caire social. Fer projectes comuns entre l’Administració i les associacions: recursos tècnics, humans, etcètera. Donar continuïtat, per part de l’Administració, als processos de participació. Millorar l’accessibilitat i sensibilitat de l’Administració amb el teixit associatiu. Serveis Generals i Coordinació Territorial C/ Conclusions- document de resum d'idees principals Es valora positivament l’estil de participació utilitzat en el procés de confecció del Pla de millora del barri de Sant Antoni, s’ha buscat la gent representativa del moviment associatiu, representació política i direccions dels equipaments públics del barri. Una gent que fa anys que coneix el barri, que treballa per al barri i es pregunta individualment i col·lectivament com volen que sigui el barri demà o d’aquí a deu anys. És gent que entén i estima el barri on viu o on treballa i això es deixa sentir en la valoració positiva que en fan.