Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 BCN Textos de Lectura Fàcil ÍNDEX Què és? ...................................................................................................................................................................... 5 Qui l’impulsa? ................................................................................................................................................. 5 Per què es fa? ................................................................................................................................................. 6 A qui s’adreça? ............................................................................................................................................. 6 En quins principis es basa? .................................................................................................... 6 2 Punt de partida: anàlisi del context ....................................................................... 8 Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Seguiment i avaluació del Pla ........................................................................................ 10 Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 LÍNIA ESTRATÈGICA 1: Les persones grans com a protagonistes actives a la ciutat ............................................................................................................................................................11 LÍNIA ESTRATÈGICA 2: El benestar i la salut de les persones grans ..........................................22 LÍNIA ESTRATÈGICA 3: Les persones grans, el bon tracte i la defensa de la igualtat ......................................................................................................30 LÍNIA ESTRATÈGICA 4: Les persones grans i la vida quotidiana a la ciutat ....................38 QUÈ ÉS? El Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 és un document que recull les polítiques públiques per al benestar personal, familiar i social de totes les persones grans de Barcelona. Amb aquest Pla el govern municipal vol que es reconeguin les aportacions de les persones grans a la ciutat, el seu dret a prendre decisions sobre qüestions que els afecten i estimular la relació entre les diferents generacions. 5 El Pla es divideix en 4 grans línies d’actuació: Qualitat de Vida, 1. Les persones grans com a protagonistes actives a la Igualtat i Esports ciutat Pla municipal per 2. El benestar i la salut de les persones grans a les persones grans 2013-2016 3. Les persones grans, el bon tracte i la defensa de la igualtat 4. Les persones grans i la vida quotidiana a la ciutat En cada línia d’actuació es defineixen els objectius que ha de seguir el Pla i les accions adreçades a les persones grans, a les famílies i als professionals. QUI L’IMPULSA? L’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports de l’Ajuntament de Barcelona. Les accions es duen a terme des de diferents àrees municipals. PER QUÈ ES FA? El Pla Municipal vol ajudar a les organitzacions i entitats que representen els interessos de les persones grans a avançar i millorar l’atenció, la protecció i la promoció de les persones grans de la ciutat de Barcelona. A QUI S’ADREÇA? Als professionals, agents socials i ciutadans que treballen i col·laboren per millorar el benestar de les persones grans. 6 7 Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports EN QUINS PRINCIPIS ES BASA? Igualtat i Esports Pla municipal per Pla municipal per a les persones a les persones grans 2013-2016 El Pla es basa en 12 principis: grans 2013-2016 PRIORITAT: les persones grans són una prioritat PARTICIPACIÓ i DESENVOLUPAMENT PERSONAL: de les polítiques públiques. cal promoure els espais per a les relacions socials i la integració de les persones grans. ACTUACIÓ INTEGRAL: cal considerar les persones grans des de tots els punts de vista (capacitats, fortaleses PROXIMITAT: cal que les actuacions adreçades i necessitats). a les persones grans estiguin en el seu barri. PREVENCIÓ I PROMOCIÓ: cal detectar i conèixer TRANSVERSALITAT: cal treballar les polítiques públiques les situacions de les persones grans per fer actuacions per a la gent gran des de totes les àrees municipals. eficaces. COOPERACIÓ: els agents socials han de crear xarxa PARTICIPACIÓ: les persones grans han de participar i cooperar entre ells per planificar les accions adequades en la presa de decisions de la ciutat i del seu entorn per a la gent gran. familiar i comunitari. RECERCA I CONEIXEMENT: són la base per orientar EQUITAT: tots les persones grans han de ser tractades les accions per a la gent gran a Barcelona. i considerades sense discriminació. AVALUACIÓ: per a la millora contínua dels programes, FAMÍLIA COM A CAPITAL SOCIAL: la família té un paper projectes i serveis adreçats a la gent gran. essencial en la cura, la vinculació afectiva i la solidaritat de tots els seus membres. PUNT DE PARTIDA: ANÀLISI DEL CONTEXT Abans de definir el contingut del Pla, Algunes dades més sobre les persones grans a Barcelona s’ha analitzat la realitat de Barcelona per conèixer • A Barcelona hi viuen 338.509 persones de 65 anys o més. quines són les necessitats de les persones grans Representen el 20,8% de la població de la ciutat. en el context socioeconòmic actual. 204.632 són dones. Per fer-ho, s’han tingut en compte les aportacions • El nombre de persones més grans de 80 anys de les persones grans sobre aspectes de la seva vida ha augmentat en els últims anys. quotidiana. El 2003, 1 de cada 4 persones més grans de 65 anys tenia més de 80 anys. El 2012, eren 1 de cada 3. El Pla municipal per a les persones grans posa de • L’esperança de vida és de 82,8 anys. 8 manifest la següent realitat: L’any 1991 era de 76,7 anys. 9 Qualitat de Vida, • L’envelliment de la població: 1 de cada 3 persones grans Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • 1 de cada 4 persones grans viu sola; Igualtat i Esports té 80 anys o més. la majoria són dones. Pla municipal per Pla municipal per a les persones • L’augment del nombre de persones grans que viuen grans 2013-2016 • Al Consell Assessor de Gent Gran hi participen a les persones grans 2013-2016 soles: 1 de cada 4 persones grans viu sola. 35 entitats, i als consells i comissions de gent gran • La vulnerabilitat econòmica i social de les persones dels districtes hi són presents unes 300 entitats. grans: 1 de cada 4 persones de 60 anys o més té de • 369 persones grans participen de la xarxa d’horts menys de 532,51 € al mes. urbans. • L’augment de casos de discapacitat entre les persones grans: 1 de cada 5 té reconeguda alguna mena de discapacitat. SEGUIMENT I AVALUACIÓ DEL PLA LÍNIA ESTRATÈGICA 1: LES PERSONES GRANS COM A Aquest Pla s’ha creat per a un període de 3 anys. PROTAGONISTES ACTIVES A LA CIUTAT El seguiment i l’avaluació dels resultats del Pla es farà mitjançant: Objectiu 1: • Una comissió formada pels responsables tècnics Promoure la participació activa de les persones grans dels diferents departaments relacionats amb la gent per tal que se sentin responsables i compromeses gran. a fer una ciutat amiga per a tothom. • Informes d’avaluació per saber el grau d’acompliment del Pla. Objectius específics: 10 11 Cada any es farà una revisió per poder fer els canvis 1.1 Donar protagonisme als consells i les comissions de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports necessaris. districte i al Consell Assessor de la Gent Gran per enfortir Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Pla municipal per el moviment associatiu. Pla municipal per a les persones a les persones grans 2013-2016 grans 2013-2016 Accions: • Explicar què fan aquests òrgans als centres i entitats de gent gran. • Promoure la col·laboració entre les entitats de persones grans. • Garantir la participació del Consell Assessor de la Gent Gran en les actuacions del Pla i en la Xarxa de Ciutats Amigues. • Promoure la participació del Consell Assessor de la Gent Gran en els processos de participació promoguts per l’Ajuntament. • Promoure el debat sobre l’envelliment actiu i la innovació social. • Organitzar la IV Convenció “Les Veus de la Gent Gran”. • Donar suport a projectes innovadors i de qualitat en la convocatòria de subvencions i en els nous acords de conveni. 1.2 Fomentar en les associacions de persones grans la 1.3 Informar sobre el paper de les persones grans com a igualtat de gènere, la relació entre generacions i cultures agents socials actius a la ciutat i fomentar la relació amb i el reconeixement de la pluralitat de famílies. persones d’altres generacions. Accions: Accions: • Oferir suport a les associacions que vulguin innovar • Fer accions i activitats per sensibilitzar sobre en accions comunitàries i de barri. l’envelliment actiu. • Potenciar l’ús de les tecnologies per millorar la • Recollir les experiències d’implicació de persones grans comunicació de les entitats i el treball participatiu. en diferents àmbits a fi de transmetre el seu valor. • Fer visibles les traves que afecten la participació • Fer visible la contribució solidària de les persones grans de les dones en la vida comunitària (distribució desigual en el suport econòmic i social de les seves famílies: 12 13 de tasques domèstiques i de cura familiar). col·laboració amb els fills i filles, acollida dels néts i Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Promoure l’intercanvi d’experiències a favor de la nétes, etc. Igualtat i Esports Pla municipal per igualtat entre homes i dones. Pla municipal per a les persones a les persones grans 2013-2016 • Potenciar la igualtat d’homes i dones en els òrgans grans 2013-2016 directius dels casals i associacions de persones grans, en els consells i comissions de districte i en el Consell Assessor de Gent Gran. • Promoure la presència de persones de diferents generacions i cultures en els òrgans de presa de decisions dels centres i associacions de persones grans. • Crear projectes que reforcin la relació dels centres de gent gran amb els centres culturals, educatius i sanitaris als barris. Objectiu 2: Fomentar la participació de les persones grans per tal de prevenir la solitud i l’aïllament. Objectius específics: 2.1 Potenciar el compromís dels centres de gent gran 2.2 Potenciar les relacions i la solidaritat entre persones per promoure l’arrelament social i prevenir la solitud de diferents generacions i la formació en espais socials no volguda i l’aïllament. i culturals que ajudi a eliminar els estereotips sobre la vellesa. 14 Accions: 15 Qualitat de Vida, • Facilitar l’accés de persones grans als casals, centres Accions: Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports i entitats, tenint en compte les seves necessitats • Reforçar la relació entre organitzacions de persones Pla municipal per a les persones segons les tradicions culturals i procedències. grans i instituts, escoles, residències i centres Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 grans 2013-2016 • Preparar les persones per a la jubilació d’acollida. amb activitats que els facilitin la integració social. • Mantenir el suport als grups de persones grans • Promoure que les persones amb dificultats participin i d’adolescents als districtes. en xarxes i grups d’ajuda. • Impulsar la col·laboració de les persones grans en • Oferir suport a les persones que viuen soles projectes per a famílies i infants amb poc suport social, i facilitar-los opcions alternatives quan no vulguin que aportin un benefici per a tots els implicats. o no puguin viure soles. • Promoure l’intercanvi d’experiències de cooperació • Promoure que les persones grans amb menys recursos entre persones de totes les edats. econòmics puguin accedir a l’oferta de lleure, • Organitzar cursos a les aules de difusió o d’extensió a través de la campanya municipal “Vacances universitària i iniciatives en centres cívics, biblioteques per a les persones grans”. o altres equipaments. • Fer cursos que reforcin la participació de les persones grans. • Donar suport al programa “Viure i Conviure” amb el qual les persones grans comparteixen el seu habitatge amb joves estudiants. 2.3 Promoure que les persones grans coneguin i utilitzin Objectiu 3: les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Impulsar la participació de les persones grans Accions: per tal d’enfortir la seva autonomia, seguretat • Continuar fent cursos d’informàtica i d’Internet en i capacitat de transformació de l’entorn. entitats i centres de persones grans. • Estimular l’ús d’Internet entre les persones grans Objectius específics: amb dificultats de mobilitat o amb discapacitats sensorials. 3.1 Promoure que les persones grans organitzin i dinamitzin les activitats dels casals. • Promoure projectes de Memòria Virtual. 16 • Ampliar l’oferta d’aules d’informàtica als casals i espais Accions: 17 Qualitat de Vida, de gent gran. • Innovar i diversificar les activitats per a les persones Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports • Facilitar l’ús de les xarxes socials entre les persones grans. Pla municipal per Pla municipal per a les persones grans perquè es relacionin entre elles i amb persones • Continuar millorant els espais i els recursos dels casals a les persones grans 2013-2016 més joves. grans 2013-2016 i equipaments municipals per a persones grans. • Crear el carnet únic d’accés als casals i espais 2.4 Ampliar els avantatges de la Targeta Rosa per afavorir municipals de persones grans. la participació de les persones grans. • Fomentar l’intercanvi d’experiències de participació Accions: de les persones grans i les seves famílies als casals, centres i entitats de persones grans. • Adequar el títol de la Targeta Rosa a les necessitats de mobilitat de les persones grans. • Impulsar la participació dels casals i entitats de gent gran en projectes comunitaris als barris i districtes, • Estudiar la possibilitat que totes les persones més grans i compartir les experiències en el consell o la comissió de 65 anys de Barcelona puguin gaudir dels descomptes de districte. i els avantatges de la Targeta Rosa. • Estimular la implicació de grups i entitats en “l’Estratègia Antirumors” contra els prejudicis i la discriminació de persones d’altres procedències. 3.2 Potenciar els programes de voluntariat. Objectiu 4: Accions: Facilitar l’accés a la informació de les persones grans • Fer cursos per al voluntariat i donar suport a la creació per tal d’afavorir la participació i el coneixement de grups de voluntaris en casals, centres de persones dels drets i deures de la ciutadania. grans… • Fer accions per captar voluntaris, que subratllin Objectius específics: els valors de l’associacionisme i la seva capacitat de transformació social i mostrin la varietat de projectes 4.1 Promoure la creació de canals de comunicació i d’entitats. per a la participació i la relació amb les persones grans. • Promoure la participació de les persones grans en projectes per a joves que busquen feina. Accions: 19 • Impulsar nous sistemes de comunicació en línia Qualitat de Vida, Igualtat i Esports per afavorir l’accés de les persones grans a la cultura, la formació i el lleure. Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 • Desenvolupar estratègies compartides entre biblioteques, centres cívics, centres esportius, casals i entitats de gent gran per tal que la informació pública que generin sigui accessible i de fàcil comprensió per a les persones grans. • Fer campanyes informatives en espais públics i privats freqüentats per persones grans com ara centres d’atenció primària, farmàcies, mercats o comerços. 4.2 Impulsar iniciatives per donar a conèixer els drets i deures de la ciutadania, i en particular, de les persones grans. Accions: • Continuar promovent campanyes de comunicació on tothom s’hi pugui sentir inclòs, sense tòpics ni llenguatge sexista. • Reforçar accions de sensibilització sobre els i altres espais, amb la col·laboració de voluntaris. nous models familiars, la diversitat d’orientacions • Facilitar la transmissió oral d’informació en centres i d’identitats sexuals, i informar dels objectius del i entitats de persones grans. Pla Municipal per al Col·lectiu de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals (LGTB). • Continuar promovent les Oficines d’Atenció al Ciutadà (OAC) com a punts d’informació. • Informar i formar les persones grans sobre els seus drets i deures. • Promoure el web de l’Envelliment Actiu i incorporar-hi informació sobre activitats dirigides • Incorporar informació sobre l’envelliment de les dones a les persones grans i esdeveniments a la ciutat. en els Punts d’Informació i Assessorament a les Dones. 5.2 Tenir cura que la informació que arriba a les persones 20 21 Objectiu 5: grans sigui entenedora. Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports Fomentar la qualitat de la informació i la varietat de Pla municipal per Accions: a les persones canals de comunicació, adequant-los a la diversitat de Pla municipal per grans 2013-2016 • Adequar els criteris de disseny i de comprensió del text. a les persones persones grans. grans 2013-2016 • Afavorir la comprensió de la informació, Objectius específics: per exemple, adaptant-la a lectura fàcil. • Adaptar la mida de la lletra en els continguts d’Internet. 5.1 Tenir en compte les necessitats informatives • Millorar els serveis municipals que donen resposta de les persones grans. telefònica automatitzada i promoure que s’ofereixi l’opció d’atenció personal. Accions: • Garantir l’accés a la informació de les persones grans, sobretot de les que es troben en situació d’aïllament, de dependència, amb discapacitat sensorials i les que viuen en residències. • Impulsar iniciatives d’informació en línia sobre l’accessibilitat de la ciutat, com “Barcelona Accessible”. • Procurar que la informació arribi a temps a través dels mitjans de comunicació propers a les persones grans, com la ràdio o altres mitjans locals. • Fomentar la lectura crítica de les notícies en casals LÍNIA ESTRATÈGICA 2: l’autonomia i atenció a les persones grans i els familiars EL BENESTAR I LA SALUT cuidadors. DE LES PERSONES GRANS Com per exemple el SIMAP, un servei de localització. • Continuar el Programa d’adaptació funcional a la llar per facilitar l’autonomia i la seguretat de les persones Objectiu 1: grans. Garantir l’accés de totes les persones a uns serveis socials bàsics de qualitat. 1.2 Millorar la cobertura de les necessitats bàsiques de les persones grans més dèbils o indefenses amb la participació dels diferents professionals i del Objectius específics: veïnat. 22 23 1.1 Garantir els serveis que faciliten l’estada de les Accions: Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports persones grans a casa seva. • Crear xarxes de professionals, usuaris i entitats Igualtat i Esports Pla municipal per que permetin millorar la detecció de situacions Pla municipal per a les persones Accions: grans 2013-2016 de vulnerabilitat. a les persones grans 2013-2016 • Garantir els serveis de teleassistència i d’ajuda • Ampliar les actuacions dels professionals per atendre domiciliària a tothom que els necessiti. les persones grans que viuen soles. • Oferir el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) • Desplegar el programa “Radars”, que vetlla per la gent a totes les persones que hi tenen dret. gran que viu sola, a tots els districtes de la ciutat. • Reduir el temps de resposta del Servei d’Atenció • Impulsar la col·laboració dels Serveis de salut Domiciliària de teleassistència davant d’una i de l’Agència de Salut Pública de Barcelona en les emergència. actuacions per prevenir la solitud i l’aïllament social. • Avançar en el desplegament de la Llei d’Autonomia • Reforçar el programa “Àpats en Companyia” Personal i Atenció a la Dependència, prioritzant la i garantir que hi hagi un menjador social prestació de serveis i la millora del temps de resposta que ofereixi aquest servei a cada districte. per als Plans Individuals d’Atenció. • • Potenciar el servei de teleassistència per a les persones Col·laborar amb la Generalitat a impulsar la grans que viuen soles amb risc d’aïllament social. telemedicina i altres aplicacions tecnològiques per a les persones grans. • Informar de forma clara les persones usuàries dels serveis sobre la durada dels processos i els temps d’espera. • Promoure l’ús d’aparells tecnològics per facilitar Objectiu 2: 2.2 Promoure la participació de les persones usuàries i dels seus familiars en el disseny i la millora dels serveis. Millorar i adequar els serveis a la diversitat de les persones grans. Accions: • Tenir en compte l’experiència de la persona usuària Objectius específics: en la valoració de la qualitat del servei. • Diversificar les formes de participació 2.1 Ampliar i millorar l’atenció a les persones grans perquè motivin la implicació de les persones grans, dependents o en risc d’exclusió en tots els districtes, usuàries o no dels serveis, i valorar els resultats adaptant els serveis a les necessitats de les persones obtinguts. ateses. • Posar en marxa el Consell de Residents 24 25 i altres vies de participació en les residències. Qualitat de Vida, Accions: Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports • Impulsar els models d’atenció centrada en la persona • Promoure la participació dels Consells de Residents Pla municipal per a totes les residències i centres de dia. en els consells i comissions de gent gran de districte. Pla municipal per a les persones a les persones grans 2013-2016 Cal adaptar les normes a les necessitats de les persones grans 2013-2016 (horaris de visita i d’àpats, etc.) • Garantir l’atenció a totes les persones en situació Objectiu 3: d’urgència a través del Servei d’Atenció a les Urgències, i assegurar, quan calgui, l’acolliment residencial. Tractar l’envelliment actiu de manera coordinada • Informar sobre els dispositius tecnològics de suport a la entre els diferents serveis, segons les necessitats llar. i el programa de cada districte. • Atendre les persones que pateixen situacions cròniques Objectius específics: i fràgils, dintre del Programa del Pacient Crònic Complex. • Millorar la coordinació entre els diferents recursos 3.1 Coordinar els serveis socials amb la xarxa sanitària. assistencials i d’atenció sanitària a la gent gran per tal d’integrar tota la xarxa d’atenció sociosanitària Accions: dins el Consorci Sanitari. • Impulsar un programa pilot que tracti l’envelliment actiu i saludable a diferents barris de la ciutat. • Donar a conèixer les orientacions i els resultats de les experiències de cooperació i del programa pilot. 3.2 Impulsar programes per viure l’envelliment de forma Objectiu 4: saludable i activa. Augmentar els recursos de suport a les persones grans Accions: i a les famílies cuidadores, amb especial atenció a les • Editar una guia amb explicacions entenedores dones. per promocionar la qualitat de vida, centrada en la millora dels hàbits alimentaris Objectius específics: i de l’activitat física. • Promoure l’activitat física diària i la pràctica de l’esport. 4.1 Potenciar el treball conjunt d’entitats, serveis sanitaris i serveis socials i millorar els programes • Donar a conèixer activitats per promocionar la salut de formació. i evitar riscos. 26 27 Qualitat de Vida, • Promoure activitats i tallers d’estimulació de la Accions: Qualitat de Vida, Igualtat i Esports memòria, d’acord amb les indicacions de l’Agència Igualtat i Esports • Iniciar un projecte pilot d’envelliment actiu i saludable Pla municipal per de Salut Pública de Barcelona. a tots els districtes. Pla municipal per a les persones a les persones grans 2013-2016 • Promoure activitats per fomentar el benestar emocional grans 2013-2016 • Donar suport a les famílies que tenen persones de les persones grans. amb dependència a càrrec. • Millorar la formació de les persones cuidadores. 3.3 Potenciar la participació ciutadana per tal d’avaluar els serveis socials i sanitaris. Accions: 4.2 Fomentar que les famílies respectin i donin un tracte adequat a les persones amb dependència. • Crear grups de treball del Consell Assessor de Gent Gran i incorporar les persones grans en els Consells de salut dels districtes de Barcelona. Accions: • Fomentar actituds de respecte en les famílies • Impulsar iniciatives de participació i compartir resultats que tenen a càrrec persones grans. i experiències. • Informar les famílies sobre com han de cuidar i ajudar els seus familiars grans. • Impulsar projectes per evitar situacions de maltractament, abús o abandó. • Implicar tota la societat en la consciència del bon tracte, en especial els centres educatius. Objectiu 5: 5.2 Millorar el suport a les famílies cuidadores. Promoure les xarxes de suport a les persones grans Accions: de cada barri i districte i coordinar-les amb les entitats • Continuar impulsant la xarxa de famílies cuidadores de tota la ciutat. i donar-los suport amb el programa “Respir”, que permet que les persones grans ateses a casa passin Objectius específics: temporades en una residència. • Analitzar la situació de les persones cuidadores 5.1 Fomentar el voluntariat, l’ajuda mútua i les xarxes de i incorporar els resultats a l’Enquesta de Salut de suport als casals i altres espais. Barcelona. 28 Accions: 29 5.3 Millorar la vida quotidiana de les persones grans Qualitat de Vida, • Promoure la creació de grups de suport per a malalts i les seves famílies amb programes que ajuden a conciliar Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports crònics i els seus familiars. la vida familiar, personal, laboral i social. Pla municipal per Pla municipal per a les persones • Col·laborar amb la Generalitat i els professionals a les persones grans 2013-2016 grans 2013-2016 sanitaris per estendre iniciatives d’autocura per a les Accions: persones amb malalties cròniques. • Crear més bancs del temps per tal de millorar les • Impulsar i divulgar les experiències d’accions relacions socials de les persones grans i la seva qualitat comunitàries. de vida. • Desplegar el projecte “Temps per a tu” de suport a les famílies cuidadores de persones dependents. LÍNIA ESTRATÈGICA 3: 1.2 Fer visible la discriminació que pateixen les persones LES PERSONES GRANS, EL BON TRACTE I LA grans. DEFENSA DE LA IGUALTAT. Accions: Objectiu 1: • Promoure que associacions i organitzacions de consumidors s’interessin per les demandes de Combatre la discriminació que afecta les persones les persones grans per tractes discriminatoris. grans. • Recollir les consultes i queixes fetes per persones grans en els serveis d’atenció als consumidors. Objectius específics: • Donar a conèixer actuacions discriminatòries en diferents camps. 30 31 1.1 Reduir l’ús d’estereotips i prejudicis, Qualitat de Vida, • Fomentar que les persones grans prenguin consciència Igualtat i Esports de forma conjunta amb les entitats i consells de persones Qualitat de Vida, dels seus drets i els defensin. Igualtat i Esports grans. Pla municipal per • Divulgar projectes europeus que combaten Pla municipal per a les persones a les persones grans 2013-2016 grans 2013-2016 Accions: la discriminació. • Promoure la participació de les persones grans • Buscar canals de difusió dirigits en entitats. a totes les persones grans. • Incorporar a la comunicació institucional de l’Ajuntament imatges d’homes i dones grans que 1.3 Fomentar la igualtat entre homes i dones s’ajustin a situacions diverses que es donen en la vida i el respecte a l’orientació i identitat sexual. quotidiana. • Treballar amb els consells de redacció i els defensors Accions: del lector dels mitjans de comunicació. • Impulsar iniciatives que ofereixin una imatge diferent de les dones grans, que no estigui centrada en les • Impulsar projectes que relacionin diferents generacions. activitats domèstiques i en l’atenció a la família. • Col·laborar amb espais de participació, com el Consell • Donar a conèixer les diferents formes d’envellir. de Dones o el Consell de Joventut per reduir l’ús d’imatges estereotipades. • Elaborar estratègies per afavorir que tant homes com dones grans siguin responsables de totes les activitats • Treballar amb els cuidadors per evitar els perjudicis. de la vida quotidiana. • Tractar diferenciadament en els estudis els grups • Promoure el respecte per les diferents orientacions de persones de 65 anys i més i els de 85 anys i més. i identitats sexuals en els plans de formació dels • Separar les dades per sexes en tots els estudis i informes. professionals dels serveis d’atenció a les persones grans. • Intensificar la col·laboració entre el Consell Assessor de Gent Gran, el Consell de Dones i altres espais de Objectiu 2: participació per fomentar la igualtat entre homes i dones i per promoure el respecte a les diferents Donar resposta a les necessitats de les persones orientacions i identitats sexuals. que pateixen la crisi. • Oferir formació i assessorament d’interès per a les dones grans en els Punts d’Informació i Assessorament Objectius específics: a les Dones. 2.1 Compensar els efectes de la pèrdua de capacitat adquisitiva de les persones grans més afectades per la 1.4 Afavorir l’ús de les tecnologies de la informació crisi. entre les persones grans. 32 Accions: 33 Accions: Qualitat de Vida, • Recollir informació per conèixer les necessitats Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Oferir activitats que donin a conèixer la utilitat de les Igualtat i Esports de les persones grans més vulnerables. Pla municipal per noves tecnologies en la vida quotidiana de la gent gran. Pla municipal per a les persones • Orientar els recursos perquè les respostes dels a les persones grans 2013-2016 • Evitar que les persones que no participen en grans 2013-2016 diferents programes municipals siguin adequades a les associacions i entitats es quedin al marge de l’ús de les necessitats de les persones. noves tecnologies. • Reforçar l’actuació dels serveis socials bàsics. • Impulsar l’ús de les xarxes socials. • Donar suport als projectes comunitaris que ajuden les persones grans més vulnerables. • Analitzar els efectes de la crisi econòmica en les famílies. • Recollir les aportacions del Consell Assessor de Gent Gran i del Grup de Gent Gran del Consell Municipal de Benestar Social sobre com la crisi afecta les persones grans, tenint en compte les diferències de gènere i la diversitat de situacions en els districtes i barris. • Impulsar la recerca sobre els efectes de la crisi econòmica en les relacions familiars: solidaritat, tensions, conflictes. 2.2 Reconèixer la contribució de les persones grans Objectiu 3: a la cohesió social. Garantir el bon tracte a les persones grans Accions: i eliminar els maltractaments. • Incorporar en els anàlisis de les condicions de vida, el paper de les persones grans dins les famílies. Objectius específics: • Promoure activitats gratificants per a la gent gran per tal de conciliar la vida familiar. 3.1 Fer visibles els maltractaments que pateixen les persones grans, promoure el bon tracte i denunciar • Estimular la participació de la gent gran perquè doni qualsevol forma de maltractament. respostes innovadores, tenint en compte la seva experiència i coneixements. 34 Accions: 35 Qualitat de Vida, • Fer campanyes i materials per informar i sensibilitzar Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports la ciutadania sobre el bon tracte a les persones grans. Pla municipal per a les persones També en col·laboració amb les escoles. Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 grans 2013-2016 • Divulgar el Document obert de drets i llibertats de les persones grans en situacions de dependència. • Elaborar materials divulgatius sobre els maltractaments adreçats a professionals de diferents sectors. • Potenciar la participació ciutadana en les activitats del Dia internacional del maltractament a les persones grans. • Iniciar una prova pilot del Programa de drets i deures sobre l’envelliment, que promou la igualtat i la no discriminació. 3.2 Millorar la prevenció i detecció dels maltractaments 3.3 Millorar la prevenció i detecció dels maltractaments i l’atenció a les persones grans que els pateixen. i l’atenció a les persones grans que els pateixen, a través de la implicació de tota la societat. Accions: • Millorar la formació i el suport a les persones Accions: cuidadores, professionals o no, per reforçar el bon tracte • Facilitar l’accés als serveis d’orientació, atenció i posar de manifest situacions de maltractament. i denúncia de maltractaments. • Actualitzar i millorar el “Protocol de detecció i • Informar les persones grans perquè puguin identificar intervenció en situacions de maltractaments a les les situacions de maltractaments i les puguin denunciar. persones grans de l’Ajuntament de Barcelona”. • Implicar tota la societat en la promoció dels valors • Millorar la resposta, conjuntament amb els del bon tracte. 36 37 professionals sanitaris, a situacions crítiques Qualitat de Vida, Igualtat i Esports i de risc de la integritat física i psicològica de les Qualitat de Vida, Igualtat i Esports persones grans. Pla municipal per Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 • Revisar amb els professionals dels Centres de Serveis a les persones grans 2013-2016 Socials les accions de prevenció, acollida i atenció a les dones grans que pateixen violència de gènere. • Col·laborar amb el personal sanitari per ajudar a detectar maltractaments en les persones grans. • Oferir formació als professionals dels serveis socials. LÍNIA ESTRATÈGICA 4: LES PERSONES GRANS I LA VIDA QUOTIDIANA A LA CIUTAT Objectiu 1: Facilitar la mobilitat i l’accessibilitat de les persones grans als espais públics i a l’habitatge. Objectius específics: 38 39 1.1 Millorar l’accessibilitat física i comunicativa dels 1.2 Garantir l’accessibilitat dels serveis d’habitat urbà. Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports espais públics, serveis i activitats. Igualtat i Esports Pla municipal per Accions: Pla municipal per a les persones Accions: grans 2013-2016 • Millorar l’accés a l’habitatge de les persones grans, a les persones grans 2013-2016 • Fer el seguiment de l’accessibilitat de les persones a través d’iniciatives com el “Pla Empenta”, grans al carrer, als edificis municipals… per tal de fer que promou habitatges socials. una ciutat sense barreres. • Dotar la ciutat d’espais d’allotjament per a famílies • Promoure que espais públics i comerços ofereixin vulnerables. servies adequats a les necessitats de les persones grans • Augmentar el nombre d’habitatges per a emergències (zones de descans, bancs, lavabos,...) socials. • Identificar tots aquells establiments que tenen presents • Continuar la construcció d’habitatges amb serveis les necessitats de les persones grans, per a persones grans, promoguda pel Patronat Municipal amb el distintiu “Establiment amic de les persones grans”. de l’Habitatge de Barcelona. • Oferir ajuts específics per a rehabilitacions i instal·lació d’ascensors. • Informar i assessorar les persones grans des de les Oficines d’Habitatge. 1.3 Facilitar la mobilitat i l’accés de les persones grans Objectiu 2: al transport públic. Millorar la seguretat de les persones grans. Accions: • Estudiar els criteris per obtenir la Targeta Rosa, Objectius específics: per tal d’afavorir un accés més just. • Estudiar l’ampliació de la Targeta Rosa a l’àrea 2.1 Promoure un espai públic segur, tranquil i còmode metropolitana i al transport en tren. per a tothom, i sobretot per a la gent gran. • Impulsar el transport ordinari adaptat i el transport especial. Accions: • Potenciar l’acció de la Guàrdia Urbana perquè segueixi 40 • Millorar els vehicles (metro i autobusos) i els accessos 41 vetllant pel compliment de les ordenances d’ocupació Qualitat de Vida, al transport públic. de la via pública. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports • Valorar l’ús que les persones grans fan de les noves Pla municipal per • Millorar la percepció de seguretat a la ciutat. a les persones línies i dels traçats d’autobús. Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 • Incorporar les necessitats de les persones grans grans 2013-2016 • Incloure sistemes de visualització (pantalles tàctils o en la definició del model de seguretat, tenint en compte d’altres) a les parades que permetin saber el recorregut aspectes com la il·luminació, la visibilitat, la lectura fins a la destinació desitjada. clara, etc. • Millorar l’accessibilitat als taxis i augmentar la flota de taxis adaptats. 2.2 Fomentar la prevenció i l’autoprotecció de les • Millorar la senyalització dels carrers. persones grans a l’espai públic i a les llars. • Continuar amb el soterrament de les deixalles per tal d’afavorir el trànsit i la visibilitat dels vianants. Accions: • Ampliar les sessions sobre seguretat i mobilitat que imparteix la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra i potenciar la Guàrdia Urbana de proximitat. • Difondre consells per prevenir les caigudes al domicili. • Promoure grups de persones grans on es comparteixin els avantatges d’adaptar els habitatges. • Assessorar la gent gran en casos d’assetjament immobiliari des de les Oficines d’Habitatge i del Col·legi d’Advocats. • Sensibilitzar la ciutadania sobre l’assetjament immobiliari per tal que puguin ajudar les persones grans Objectiu 3: afectades. Promoure que les persones grans puguin gaudir dels • Orientar les comunitats de veïns per tal que puguin espais públics de la ciutat. resoldre conflictes de la comunitat. • Garantir que el Pla de seguretat viària tingui en compte Objectius específics: la gent gran. 3.1 Atendre les noves maneres d’utilitzar l’espai públic. 2.3 Prevenir els accidents, millorant la seguretat viària de les persones grans. Accions: • Equipar els espais i edificis públics amb elements per al 42 Accions: 43 lleure i la salut. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Impulsar des del Pla de Seguretat Viària campanyes Qualitat de Vida, • Crear un programa de jardins i horts de proximitat Igualtat i Esports per a les persones grans i els col·lectius més Pla municipal per de gestió comunitària dins del Pla estratègic del verd a les persones vulnerables. Pla municipal per i Biodiversitat. a les persones grans 2013-2016 grans 2013-2016 • Conscienciar la ciutadania perquè respectin els seients • Estimular la participació de les persones grans reservats en el transport públic. en els concursos d’idees relacionats amb l’espai verd • Informar les persones grans perquè facin un ús segur i la biodiversitat, i en un programa de voluntariat i confortable dels transport públic. per a la conservació dels espais verds. • Sensibilitzar els conductors dels transports públics • Promoure els horts urbans i els animals de companyia. per millorar la seguretat i el confort. • Impulsar la instal·lació de circuïts gimnàstics • Sensibilitzar els conductors en general sobre la a diferents espais públics de la ciutat com parcs seguretat viària de les persones grans. i jardins. 3.2 Relacionar els habitatges amb servies amb l’entorn i facilitar les decisions col·lectives de les persones llogateres. Accions: • Facilitar el lligam de les persones grans que viuen en habitatges amb serveis, amb el barri, els equipaments públics i les comunitats locals. • Fomentar la participació de les persones que viuen en habitatges amb serveis en les decisions col·lectives relacionades amb la gestió d’aquests equipaments. 44 • Estudiar les actuacions d’altres ciutats europees Qualitat de Vida, Igualtat i Esports en relació als habitatges adaptats. Pla municipal per • Valorar les iniciatives d’habitatge compartit a les persones grans 2013-2016 que promouen la convivència de persones de diferents edats i la cooperació entre el veïnat. 3.3 Promoure la participació de la gent gran en temes relacionats amb l’espai públic, la seguretat, el transport i la mobilitat. Accions: • Incorporar les opinions de la gent gran en els grups de treball del Consell d’Habitatge Social de Barcelona. • Procurar que el Consell Consultiu de l’Habitat Urbà tingui en compte l’envelliment de la població i que el Consell Assessor de la Gent Gran participi en la definició del projecte urbanístic de la ciutat. • Incorporar les opinions de les persones grans en el Pacte de la Mobilitat o el Pacte del Temps, així com en el Pla estratègic del Verd i la Biodiversitat o el Compromís ciutadà per la sostenibilitat. Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 BCN Textos de Lectura Fàcil BCN Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 Textos de Lectura Fàcil bcn.cat/ gentgran twitter.com/barcelona_cat facebook.com/bcn.cat