Síntesi del Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 BCN Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Síntesi del Pla municipal per Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Síntesi del Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 Síntesi del Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 2013-2016 Direcció i edició: Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Maite Fandos Tinenta d’alcalde de l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Comissió de seguiment: M. Assumpció Roset (Comissionada d’Alcaldia de la Gent Gran) Eulàlia Cardeña (assessora tècnica de la tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida), Josep Villarreal (director d’Estratègia i Innovació), Ester Quintana (cap del departament de Gent Gran), Emília Pallàs (cap del departament de Participació Social), Antonio Fernández (secretari del Consell Assessor de la Gent Gran), Rosa Rubio (directora territorial Serveis Socials), Lluís Batlle (cap de Serveis Socials Bàsics), Yolanda Fierro (departament de Planificació i Processos) Assessora i redactora: Mercè Pérez Salanova (Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona) Nicolas Barbieri (suport a la redacció) Coordinació tècnica: Departament de Planificació i Processos Coordinació de l’edició: Departament de Comunicació El Pla Municipal per a les Persones Grans s’ha elaborat amb la participació del Consell Assessor de la Gent Gran, les aportacions del Grup de Treball de Gent Gran del Consell Municipal de Benestar Social i amb el treball cooperatiu de responsables i tècnics de diferents departaments i àmbits municipals, així com dels grups polítics. Drets de les imatges: Direcció d’Imatge i Serveis Editorials de l’Ajuntament de Barcelona Autors de les imatges: Vicente Zambrano, Antonio Lajusticia, Cristina Diestro, LLuís Clua, Julio Parralo Juny de 2013 Barcelona seguirà sent una ciutat competitiva si som capaços de continuar millorant la qualitat de vida de les persones grans. Això inclou donar resposta a les situacions de dependència, la promoció d’hàbits saludables, el foment de la participació i el reconeixement de les aportacions i l’ex- periència de la gent gran. En definitiva, un model de ciutat pensat per a totes les persones, tinguin l’edat que tinguin. En aquest marc s’ha elaborat el Pla municipal per a les persones grans 2013 – 2016, que defineix i concreta les línies d’actuació que s’han de portar a terme en l’àmbit de Qualitat de Vida, la participació, el benestar, la salut, el bon tracte i la relació de la gent gran amb la Qualitat de Vida, Igualtat i Esports vida quotidiana a la ciutat. Igualtat i Esports Síntesi del Síntesi del Pla municipal per A través d’aquest document, en el qual ha participat activament el Consell Assessor Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 de la Gent Gran i el grup de treball de Gent Gran del Consell de Benestar Social, ex- 2013-2016 pressem la nostra voluntat de millorar la qualitat de vida de les persones grans amb polítiques de prevenció, orientació, suport i atenció. L’any passat es va commemorar l’Any Europeu de l’Envelliment Actiu i la Solidaritat entre Generacions, un tema amb el qual l’Ajuntament està fermament compromès per avançar en la construcció d’una ciutat que no defuig el repte de l’envelliment i que compta amb les persones grans. Sabem que la gent gran té un immens valor per a la ciutat pel seu coneixement i ex- periència, i sabem també que té necessitats. Aquest ha estat l’enfocament d’aquest pla municipal que està adreçat a les persones grans de la nostra ciutat. Xavier Trias Alcalde de Barcelona Cada vegada més, les persones grans tenen més protagonisme i un pes especial dins la població que conforma la ciutat. Són, de forma majoritària, persones actives, autònomes i que reclamen amb veu pròpia més serveis específics dissenyats a les seves característiques, situacions i necessitats concretes. Davant d’aquest fet, l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports fa una forta aposta per incrementar el pressupost i ampliar els recursos i les polítiques públiques diri- gides a la gent gran. Fruit d’aquesta aposta, presentem el Pla municipal per a les persones grans 2013-2016, Qualitat de Vida, un pla estratègic pensat i elaborat des del comissionat de la Gent Gran de Barcelona Qualitat de Vida, Igualtat i Esports i que gira al voltant de quatre grans eixos i un total de 218 accions, que es desenvolu- Igualtat i Esports Síntesi del paran en relació a: Síntesi del Pla municipal per a les persones grans • Les persones grans com a protagonistes actives de la ciutat Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 • El benestar i la salut 2013-2016 • El bon tracte i la defensa de la igualtat • Les persones grans i la vida quotidiana a la ciutat El pla situa les persones grans i la longevitat com una prioritat d’acció, estenent-lo a tots els àmbits de la política municipal i a tot el territori de Barcelona. Promou també l’abordatge integral i la promoció de l’autonomia personal i l’apoderament de la persona gran focalitzat en les seves capacitats, fortaleses i necessitats. A més vol promoure la participació de les persones grans a la ciutat i al seu entorn, així com l’equitat d’aquestes pel que fa a contextos econòmics, de gènere i procedència davant qualsevol tipus de discriminació. El pla recull el compromís de l’Ajuntament a realitzar un estudi continuat sobre l’envelliment demogràfic, la situació i les experi- ències de les persones grans a Barcelona. Així com a potenciar les vies de participa- ció en la planificació transversal per a orientar l’acció municipal, avaluar programes, projectes i serveis destinats a la gent gran. Aprofito per agrair i reconèixer les valuoses aportacions de totes les persones que han participat en el procés d’elaboració d’aquest pla, que contribueix a construir un futur millor, tant en l’atenció a les persones grans amb dependència com en el fo- ment de la seva participació activa. Maite Fandos Tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports ÍNDEX 1. ANÀLISI DE CONTEXT .................................................................................................................................................................. 11 2. EL PLA 2013-2016 ............................................................................................................................................................................ 14 2.1 ELS DOTZE PRINCIPIS RECTORS DEL PLA .............................................................................................. 14 2.2 ORIENTACIÓ I ABAST DEL PLA ............................................................................................................................... 16 2.3 GRANS LÍNIES ESTRATÈGIQUES DEL PLA .............................................................................................. 17 Les persones grans com a protagonistes actives a la ciutat ................................................. 18 Les persones grans, el benestar i la salut ................................................................................................. 29 Les persones grans, el bon tracte i la defensa de la igualtat ............................................... 37 Les persones grans i la vida quotidiana a la ciutat .......................................................................... 45 3. SEGUIMENT I AVALUACIÓ DEL PLA ............................................................................................................................ 52 1. ANÀLISI DE CONTEXT Les característiques sociodemogràfi- tre els districtes amb més i menys pes ques del conjunt de les persones grans relatiu del nombre de persones grans. de la ciutat de Barcelona configuren el Un fet que es deu principalment a la context d’intervenció d’aquest pla mu- reducció de la taxa d’envelliment de nicipal. Aquest context, compartit en Ciutat Vella, que va experimentar un molts aspectes amb les grans zones procés invers al de l’envelliment de la urbanes europees, es caracteritza per població en districtes com les Corts. tres grans reptes: l’intens procés d’en- velliment de la població, el creixement D’altra banda, cal tenir present el pro- del nombre de persones grans que vi- cés de sobreenvelliment de la població uen soles i la vulnerabilitat econòmica de la ciutat. Avui, a Barcelona, una de i social de les persones grans. De for- cada tres persones grans té 80 anys ma transversal, el procés d’envelliment o més. En aquest mateix sentit, l’es- 10 presenta importants diferències entre perança de vida ha experimentat un 11 homes i dones. increment de sis anys en poc més de Qualitat de Vida, dues dècades, fins a arribar als gaire- Qualitat de Vida, Igualtat i Esports En primer lloc, cal posar en relleu les bé 83 anys. Igualtat i Esports Síntesi del característiques de l’intens procés Síntesi del Pla municipal per d’envelliment que ha experimentat De forma transversal, el procés d’en- Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 la ciutat de Barcelona des del 1980. velliment presenta diferències en re- 2013-2016 Aquest fenomen ha implicat el creixe- lació amb el gènere. Cal tenir en comp- ment notable i l’estabilització poste- te que les dones grans representen rior del nombre de persones de 65 anys més del 60 % del total de les persones o més, tant en termes absoluts com en grans. Aquestes diferències s’obser- proporció respecte a la població total ven també en el procés de sobreenve- de la ciutat. A Barcelona, una de cada lliment de la població, així com en el cinc persones té 65 anys o més. creixement de l’índex de solitud entre les persones grans. Aquest procés d’envelliment presenta diferències en la seva distribució ter- En segon lloc, cal fer esment de l’im- ritorial. Si durant la dècada del 1990 pacte que tenen els canvis generals de la diferència entre els districtes més i les formes de convivència en la situació menys envellits es va reduir, aquesta de les persones grans. Segons dades tendència es va trencar durant la dè- de l’any 2011, a Barcelona, una de cada cada del 2000. S’observa, des d’ales- quatre persones grans viu sola. L’ín- hores, un augment de la distància en- dex de solitud de les persones grans va créixer de forma sostinguda durant la D’altra banda, cal considerar les situa- dècada del 1990, una tendència que va cions de discapacitat que es presenten INDICADORS SOBRE LES PERSONES GRANS A BARCELONA continuar, encara que de manera més entre les persones grans. Avui gairebé • El 20,8 % de la població té 65 anys o • Ciutat Vella (32,8 %) i Nou Barris moderada, durant la dècada del 2000. una de cada cinc persones grans té re- més: en total, 338.509 persones (2012). (31,1 %) són els districtes amb un El creixement de l’índex de solitud re- coneguda alguna mena de discapaci- percentatge més gran de persones sulta, en definitiva, una informació tat. El creixement del nombre absolut • El 60,4 % de les persones grans són de 60 anys o més amb ingressos d’utilitat per comprendre fins a quin de persones grans amb discapacitat dones: en total, 204.632 dones (2012). inferiors a l’IPREM. En l’altre extrem punt les polítiques públiques han de reconeguda ha estat molt significatiu • L’índex de sobreenvelliment (perso- es troben les Corts (15,3 %) i Sarrià - gestionar vies diverses per proporcio- durant el període 2000-2011, fins a su- nes de 80 anys o més en relació amb Sant Gervasi (10,5 %) (2012). nar el suport adaptat a persones grans perar les 60.000 persones. Aquest aug- el total de persones grans) ha pujat que viuen situacions de solitud no vol- ment suposa un increment notable de de 26,4 % a 34,3 % en el període • La taxa de risc pel que fa a la po- guda i que poden patir aïllament social. la necessitat de serveis de promoció 2003-2012 (2013). bresa de les persones grans abans Ara bé, aquest indicador està de nou de l’autonomia personal i de programes de les transferències socials és del • Al districte de les Corts, el 23,4 % de prevenció de la dependència a la co- 77,6 %. Després de les transferèn-12 condicionat per una diferència impor- de la població té 65 anys o més; a cies, l’indicador es redueix al 19,4 % 13 tant entre homes i dones, ja que l’índex munitat o al domicili. Ciutat Vella, en canvi, aquest per- (2010). Qualitat de Vida, de solitud és més del doble entre les centatge és del 14,7 % (2012). Qualitat de Vida, Igualtat i Esports dones que entre els homes grans. No obstant això, una visió complexa • El 18 % de les persones grans tenen Igualtat i Esports Síntesi del i completa del procés d’envelliment • L’any 1991, l’esperança de vida era el reconeixement oficial de disca- Síntesi del Pla municipal per En tercer lloc, cal tenir en compte la de la població a Barcelona requereix de 76,7 anys; l’any 2012, de 82,8 pacitat; en total, 60.055 persones Pla municipal per a les persones grans vulnerabilitat econòmica i social de les analitzar i comprendre les aportaci- anys (2013). (2011). a les persones grans 2013-2016 2013-2016 persones grans, particularment en el ons substantives que fan les persones • El 25,7 % de les persones grans viuen • L’índex de discapacitat de les per- context de recessió econòmica. D’una grans, així com el seu grau d’autono- soles: en total, 86.474 persones (2011). sones grans ha passat del 8,2 % banda, pel que fa al nivell d’ingressos, mia. La contribució en la construcció • El 78,1 % de les persones grans que (2001) al 18 % (2011). gairebé una de cada quatre persones de capital social, a través de la parti- viuen soles són dones (2011). • Al Consell Assessor de Gent Gran hi de 60 anys o més disposa de menys cipació ciutadana col·lectiva i indivi- de 532,51 € al mes (Indicador Públic dual, n’és un exemple. Avui a Barcelo- • El 31,2 % de les persones de 75 participen 35 entitats; als consells anys o més viuen soles: en total, i comissions de gent gran dels dis-de Renda d’Efectes Múltiples, IPREM). na, més de tres-centes entitats estan 58.164 persones (2011). trictes hi són presents unes altres Encara avui a la ciutat gairebé 100.000 presents en els diversos organismes 300 (2012). persones de 60 anys o més continuen municipals que canalitzen la partici- • El 22,8 % de les persones de 60 amb ingressos inferiors a l’IPREM. La pació de les persones grans. A més, anys o més disposen de menys de • 369 persones grans participen de la distribució territorial d’aquest col·lec- les persones grans són protagonistes 532,51 € al mes (IPREM): en total, xarxa d’horts urbans (2012). tiu és desigual, amb districtes com Ciu- destacades dels espais i programes 98.138 persones (2012). tat Vella i Nous Barris en un extrem i les per a una ciutadania activa, com ara la Corts i Sarrià - Sant Gervasi en l’altre. xarxa d’horts urbans. Finalment, en l’anàlisi del context d’in- èmfasi en la importància de les actuaci- tervenció del Pla municipal per a les ons en els diversos camps i situacions de També en relació amb la situació eco- persones grans, cobra especial valor la vida quotidiana de les persones grans nòmica de les persones grans, cal as- la perspectiva de la vida quotidiana a la ciutat: participació social i cívica, senyalar el notable impacte que tenen d’aquest col·lectiu. Les aportacions de mobilitat i transport, accessibilitat i ús les transferències socials. Si abans les persones grans en aquest sentit es dels espais públics i privats, habitatge, de les transferències socials, la taxa van recollir a través de diferents pro- serveis socials i de salut, relacions de de risc pel que fa a la pobresa de les cessos participatius, principalment pro- suport i ajuda mútua; respecte, desi- persones grans supera el 80 %, aquest moguts en col·laboració amb el Consell gualtats i condicions d’inclusió, i comu- indicador es redueix fins al 19 % des- Assessor de Gent Gran, entre els quals nicació i informació. Barcelona forma prés de les transferències, les pensi- destaquen els processos impulsats en el part de la Xarxa Global de Ciutats Ami- ons incloses. marc del programa “Age-friendly cities”. gues i aquest pla expressa el compromís Aquest programa, impulsat per l’Organit- del govern de la ciutat en la construcció zació Mundial de la Salut (OMS) promou d’una ciutat amigable per a les persones la perspectiva de l’envelliment actiu fent grans i per a totes les edats. 2. EL PLA 2013-2016 2.1 ELS DOTZE PRINCIPIS RECTORS DEL PLA ELS 12 PRINCIPIS RECTORS Les persones grans i la longevitat, L A PARTICIPACIÓ de les persones UNA VISIÓ DE PLURALITAT DE CON- EL TREBALL EN XARXA I COOPERATIU com una PRIORITAT de les polítiques grans com a protagonistes actives en TEXTOS DE PARTICIPACIÓ I DESENVO- com a base per a la planificació i el públiques. els processos de ciutat i del seu entorn LUPAMENT PERSONAL (família, espais desenvolupament de les mesures d’ac- familiar i comunitari. públics, equipaments diversos, grups, tuació adequades a la varietat de situ- xarxes socials, etc.) que promoguin les acions i etapes que configuren el pro- relacions socials, el desenvolupament cés d’envelliment. Una metodologia de L’ABORDATGE INTEGRAL I LA PRO- personal i la integració en la vida quo- treball cooperatiu que permeti integrar MOCIÓ DE L’AUTONOMIA PERSONAL I L’EQUITAT per a totes les persones tidiana de la ciutat segons les caracte- les sinergies entre els diferents agents L’APODERAMENT de la persona gran grans, especialment pel que fa a dife- rístiques i capacitats individuals. socials. 14 focalitzat en les seves capacitats, for- rències de contextos econòmics, de 15 taleses i necessitats. La qualitat en gènere i procedència davant qualsevol Qualitat de Vida, l’atenció requereix considerar la perso- tipus de discriminació. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports na gran des d’un punt de vista holístic, LA TERRITORIALITAT com a principi bà- LA RECERCA I EL CONEIXEMENT CON- Igualtat i Esports Síntesi del sense segmentar les actuacions per sic per al desenvolupament de les ac- TINUAT de l’envelliment demogràfic, la Síntesi del Pla municipal per especialitats ni per serveis. tuacions. Els programes de promoció situació i les experiències de les perso- Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 LA FAMÍLIA COM A CAPITAL SOCIAL per de l’envelliment actiu de cada districte nes grans a Barcelona i les vies de par- 2013-2016 la vinculació afectiva, el respecte, la com a marc que recull la proximitat i ticipació en la planificació com a base cura i la solidaritat entre els membres la col·laboració en cada comunitat, tot per a l’orientació de l’acció. UNA MIRADA DE PROMOCIÓ I PREVEN- de les diferents generacions. reconeixent les necessitats i aspiraci- CIÓ que comporta, d’una banda, una ons de les persones grans i aprofitant línia d’acció de coneixement i detecció les característiques de cada comunitat de situacions i contextos, i de l’altra, la territorial. L’AVALUACIÓ DE PROGRAMES, PRO- posada en marxa de línies d’acció pro- JECTES I SERVEIS PER A LA MILLORA actives. CONTÍNUA I LA INNOVACIÓ, incorporant la perspectiva de les persones grans i LA TRANSVERSALITAT com a pers- l’avaluació de l’impacte social de de- pectiva necessària per aplicar les po- terminats projectes amb l’objectiu de lítiques públiques per a un envelliment valorar els efectes de determinades actiu amb una visió integrada, global i accions en la societat. sistèmica de les persones grans. 2.2 2.3 ORIENTACIÓ I ABAST DEL PLA GRANS LÍNIES ESTRATÈGIQUES DEL PLA El Pla municipal per a les persones de construcció d’una ciutat amiga per grans dirigeix les polítiques públiques a totes les edats que compta amb les per al benestar personal, familiar i so- persones grans i estimula la relació en- 4 LÍNIES ESTRATÈGIQUES OBJECTIUS OBJECTIUS ACCIONS cial de totes les persones grans de la tre les generacions. GENERALS ESPECÍFICS nostra ciutat. Continua i aprofundeix els treballs desenvolupats anterior- El pla està plantejat des de la transver- ment per l’Ajuntament amb l’objectiu salitat i la perspectiva multisectorial i Les persones grans com a protagonistes 5 13 68 de canviar la concepció tradicional en abraça un conjunt ampli d’àmbits mu- actives a la ciutat què la vellesa s’associa a passivitat, nicipals. Les aportacions dels diversos inutilitat i dependència. En concor- àmbits han confluït en les sessions de Les persones grans, el benestar dança, el pla vol impulsar el reconei- treball convocades per a l’elaboració i la salut 5 12 54 xement social a les contribucions que d’aquest pla. Així mateix, l’abast terri- les persones grans fan, a la vegada que torial del pla i el treball de proximitat 16 vol motivar-les a participar en les polí- es garanteixen a través dels òrgans Les persones grans, el bon tracte 3 9 49 17 tiques de la ciutat. gestors dels deu districtes de la ciutat. i la defensa de la igualtat Qualitat de Vida, En aquest sentit, la celebració a Barce- Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Amb la voluntat d’avançar en el desen- lona de l’Any Europeu de l’Envelliment Igualtat i Esports Síntesi del volupament de la perspectiva de l’en- Actiu i de la Solidaritat entre Genera- Les persones grans i la vida quotidiana a la ciutat 3 9 47 Síntesi del Pla municipal per velliment actiu, el pla reconeix com a cions (2012) es va desenvolupar amb la Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 valors centrals l’autonomia de les per- implicació de les diverses àrees muni- 2013-2016 sones grans i el respecte pel dret de les cipals així com de les organitzacions 16 43 218 persones a prendre decisions sobre les dels districtes. qüestions que afecten les seves vides segons els propis valors i preferències. Alhora, el pla adopta un enfocament Els valors es tradueixen en línies es- integrador de l’acció d’actors diversos tratègiques i accions que consideren (públics, privats i comunitaris), així la diversitat i la heterogeneïtat exis- com d’àmbits i esferes governamentals tent entre les persones grans, la vari- diferents, que la promoció d’una políti- etat de moments i entorns en què cal ca pública d’envelliment actiu a la ciu- concretar la prevenció i la promoció de tat reclama. l’autonomia, la preservació de la vida independent acompanyada de llaços Finalment, en el procés d’elaboració, socials i la protecció i l’atenció càlida a desplegament i avaluació del pla co- les persones en situació de vulnerabi- bra especial valor la implicació de les litat. La lluita contra la discriminació i persones grans. A través dels treballs les desigualtats, l’impuls del bon tracte del Consell Assessor de Gent Gran i o l’atenció a les persones quan neces- dels resultats de la segona i la tercera siten l’ajuda o la cura d’altri són con- convenció “Les veus de la gent gran”, la cebudes com a fites que demanen un perspectiva de les persones grans es compromís ferm del govern municipal i desplega no només en forma d’accions a la vegada com a objectius que les di- sinó també en forma de criteris. Aquest verses generacions han de compartir. ventall d’aportacions es complementa amb la contribució d’actors diversos El pla abraça des de la promoció, la com ara entitats, organitzacions de prevenció i la orientació, fins al suport voluntaris, dels professionals i dels in- i l’atenció d’un grup de la població molt vestigadors, principalment a través del divers i heterogeni: les persones grans. Grup de Gent Gran del Consell Munici- Tanmateix, assumeix la perspectiva pal de Benestar Social. LÍNIA ESTRATÈGICA 1 LES PERSONES GRANS COM A PROTAGONISTES ACTIVES A LA CIUTAT Promoure la participació de les persones grans i l’accés a la informació de qualitat per tal de fomentar la ciutadania activa, enfortir l’autonomia i prevenir l’aïllament social de les persones grans en una ciutat amigable per a totes les edats. OBJECTIU GENERAL 1 Promoure la participació, l’intercanvi d’experiències, la coresponsabilitat, la diversitat i el compromís social de les persones grans. • Seguir contribuint a l’enfortiment del moviment associatiu mitjançant el su- 18 port als projectes innovadors i de qualitat, i orientats a promoure l’autonomia 19 personal dins la convocatòria de subvencions i l’establiment de nous acords Qualitat de Vida, OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS de conveni. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports Síntesi del Síntesi del Pla municipal per O.E.1. Donar protagonisme als consells i comissions de districte i al Consell Assessor Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 de la Gent Gran per tal de contribuir a l’enfortiment del moviment associatiu. O.E.2. Impulsar la innovació en les associacions de persones grans per tal de fomen- 2013-2016 tar la igualtat de gènere, la diversitat generacional i de cultures i el reconeixement de la pluralitat d’estructures familiars en el seu model de funcionament. • Elaborar i desplegar un pla de difusió del Consell Assessor de la Gent Gran i dels consells i comissions de districte als centres i les entitats de gent gran i intergeneracionals. • Dissenyar i implementar accions de suport per a les associacions que vulguin innovar en la seva capacitat d’intervenció basada en la proximitat i les accions • Promoure des del Consell Assessor de la Gent Gran i des dels consells i les co- comunitàries. missions de districte el treball col·laboratiu entre els diversos tipus d’entitats, la presència de les diverses entitats i la connexió amb les petites entitats de • Potenciar l’ús de les tecnologies per millorar la comunicació interna i externa persones grans. de les entitats i per promoure la capacitació en dinàmiques de treball partici- patives. • Garantir la participació del Consell Assessor de la Gent Gran en les actuacions del pla municipal i la participació de la ciutat en la Xarxa de Ciutats Amigues. • Donar visibilitat a les barreres (derivades de la distribució desigual de tasques domèstiques i de cura familiar) que afecten la participació de les dones. • Facilitar les aportacions del Consell Assessor de la Gent Gran en els mecanis- mes institucionals de participació promoguts per l’Ajuntament i en els diver- • Promoure l’intercanvi d’experiències entre dones promotores de projectes i di- sos plans d’actuació sectorials i de ciutat. fondre les orientacions que se’n deriven per impulsar la igualtat. • Promoure des del Grup de Treball de Gent Gran del Consell Municipal de • Potenciar la paritat en els òrgans directius dels casals de la gent gran i de les Benestar el debat sobre el desplegament del paradigma de l’envelliment actiu associacions de persones grans, així com en la composició dels consells i les i la innovació social. comissions de districte i del Consell Assessor de la Gent Gran. • Organitzar la quarta convenció “Les veus de la gent gran”, promovent la impli- • Potenciar la diversitat intergeneracional i de cultures en els òrgans de presa cació de les persones grans des dels districtes i barris, de les persones amb de decisions dels centres i les associacions de persones grans. limitacions funcionals i traçant connexions intergeneracionals. • Impulsar i avaluar projectes que facilitin o reforcin les connexions entre els casals i els diversos centres i agents culturals, educatius i sanitaris als barris, procurant, entre altres objectius, les relacions entre les diverses generacions. O.E.3. Informar i sensibilitzar sobre el paper de les persones grans com a agents ac- OBJECTIU GENERAL 2 tius de la participació social a la ciutat i la interrelació entre les generacions. Fomentar la participació per contribuir al desenvolupament d’una ciutadania ac- tiva, l’arrelament social i la prevenció de la solitud i l’aïllament de les persones • Impulsar des de l’Ajuntament de Barcelona, i en col·laboració amb el Consell grans. Assessor de la Gent Gran i els consells i comissions de districte, així com amb el Grup de Gent Gran del Consell Municipal de Benestar Social, accions de sen- sibilització sobre l’envelliment actiu, susceptibles de plasmar-se en activitats als centres educatius i altres espais adients. OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS • Recollir la pluralitat d’experiències d’implicació de persones grans en dife- 20 rents entorns relacionals a fi de transmetre’n el valor, utilitzant expressions i O.E.1. Potenciar el compromís dels casals, equipaments i entorns relacionals on les 21 formats atractius per a les diverses generacions i adaptades als projectes en persones grans participen i del conjunt d’iniciatives d’acció comunitària en la pro- Qualitat de Vida, marxa als barris i districtes. moció de l’arrelament social de les persones grans, així com en la prevenció de la Qualitat de Vida, Igualtat i Esports solitud no volguda i l’aïllament. Igualtat i Esports Síntesi del • Donar visibilitat a la contribució solidària de les persones grans en el sosteni- Síntesi del Pla municipal per ment econòmic i social de les seves famílies: col·laboració amb els fills i filles, Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 acollida dels néts i netes, etcètera. • Facilitar l’acolliment a les persones grans als casals, centres i entitats de per- 2013-2016 1 sones grans i als equipaments en general, atenent especialment a les neces- sitats específiques dels homes i dones grans de diferents tradicions culturals i procedències. • Impulsar la preparació per a la jubilació a través d’activitats específiques que facilitin la integració de les persones en aquesta etapa i que mostrin la impor- tància de la promoció de l’autonomia personal. • Promoure la participació de les persones amb dificultats en la vida diària a través de la creació o el reforç de xarxes i grups d’ajuda mútua, com ara el pro- jecte “Baixem al carrer”. • Fomentar intervencions de suport a les persones que viuen soles per millo- rar-ne les habilitats de viure en solitud i també per facilitar-los opcions alter- natives quan ja no vulguin aquella forma de vida o no sigui possible. • Promoure que les persones grans amb menys recursos econòmics puguin ac- cedir a l’oferta de lleure a través de la campanya municipal de vacances per a les persones grans. O.E.2. Potenciar les relacions i la solidaritat entre generacions i les accions de for- O.E.3. Promoure l’alfabetització digital de les persones grans. mació en espais associatius, equipaments cívics i culturals de proximitat i espais de persones grans que afavoreixin el desmantellament dels estereotips sobre les persones grans. • Continuar fent els cursos d’informàtica i per a l’aprenentatge de l’ús d’internet per part de les entitats i els centres de persones grans. • Impulsar les relacions intergeneracionals més enllà de les relacions entre avis • Organitzar activitats per apropar les persones grans a usos específics de dis- i néts, potenciant els llaços entre organitzacions de persones grans, instituts i positius variats, que són molt comuns en diferents esferes de la vida quotidi- escoles, residències, centres d’acollida i entorns laborals, com ara a través del ana. projecte Punt de Trobada Virolai. 22 • Estimular específicament l’ús d’internet entre les persones grans amb dificul- 23 • Continuar donant suport als grups de persones grans i adolescents als distric- tats de mobilitat o amb discapacitats sensorials i d’altres. Qualitat de Vida, tes, estimulant la plasmació de la perspectiva de gènere i les connexions amb Qualitat de Vida, Igualtat i Esports plans i iniciatives comunitàries. • Promoure projectes que permeten resultats de difusió de l’ús de les TIC, com Igualtat i Esports Síntesi del ara la “Memòria virtual de la gent gran”. Síntesi del Pla municipal per • Impulsar la col·laboració de les persones grans en projectes per a famílies i Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 infants amb escàs suport social que aportin benefici mutu a tots els implicats. • Ampliar l’oferta d’aules d’informàtica als casals i espais de gent gran. 2013-2016 • Promoure l’intercanvi d’experiències de cooperació intergeneracional en què • Propiciar l’ús quotidià de les xarxes socials entre les persones grans i amb participen persones adultes i persones grans, conservant l’espai propi. les diverses generacions, subratllant-ne la funció per promoure les relacions socials. • Prosseguir l’organització d’activitats de formació a través d’aules de difusió o d’extensió universitària i d’iniciatives en centres cívics, biblioteques o altres equipaments, propiciant la varietat temàtica. O.E.4. Consolidar la Targeta Rosa com a instrument per afavorir la participació de les • Promoure activitats de formació que reforcin la capacitat de participació de persones grans per a l’envelliment actiu i la solidaritat entre les generacions. les persones grans integrant la varietat de coneixements i afavorint la reducció dels estereotips entre les persones grans. • Adequar el títol de la Targeta Rosa a les necessitats de mobilitat de les per- • Augmentar el suport al programa “Viure i conviure” d’intercanvi intergenera- sones grans estudiant els pros i els contres dels criteris per obtenir-la amb la cional, amb què les persones grans comparteixen el seu habitatge amb joves finalitat d’aprofundir en l’equitat en l’accés a aquest servei. estudiants. • Estudiar els requeriments per a la universalització dels descomptes i avantat- ges associats als titulars de la Targeta Rosa a totes les persones més grans de 65 anys de Barcelona. 2 OBJECTIU GENERAL 3 Impulsar la participació per tal d’enfortir l’autonomia i la seguretat de les perso- nes grans, així com la capacitat de transformació del seu entorn. OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS O.E.1. Promoure la participació de les persones grans en qualitat d’organitzadors i O.E.2. Potenciar els programes de voluntariat per tal d’enfortir l’autonomia i els vin- 24 dinamitzadors de les activitats dels casals d’acord amb el Pla de millora dels casals, cles socials de les persones grans. 25 i sota el principi que les actuacions responguin a la pluralitat d’interessos. Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Oferir accions de formació i suport del voluntariat i afavorir la continuïtat i la Igualtat i Esports Síntesi del • Impulsar la innovació i diversificació temàtica i generacional de les activitats creació de grups de voluntaris dins els casals i centres de persones grans i a Síntesi del Pla municipal per dirigides a les persones grans, prioritzant que adoptin un paper actiu i bones tota mena d’entitats. Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 pràctiques entre els casals i espais municipals. 2013-2016 • Organitzar accions de captació de voluntariat que subratllin els valors del vo- • Seguir millorant les infraestructures i els recursos destinats als casals i espais luntariat i l’associacionisme i la seva capacitat de transformació social i mos- de persones grans municipals. trin varietat de projectes i d’entitats. • Crear el carnet únic d’accés als casals i espais municipals de persones grans • Prosseguir el suport a la participació de persones grans en l’orientació a joves que els permeti accedir lliurement a l‘oferta d’activitats en funció dels seus per a la incorporació en el mercat de treball, com ara en projectes de col·labo- interessos. ració amb Barcelona Activa. • Fomentar la innovació a través de l’intercanvi d’experiències de participació • Impulsar el foment de l’associacionisme i el voluntariat conjuntament amb de les persones grans i les seves famílies entre els casals, els centres i les en- el moviment participatiu a través d’activitats variades i en camps diversos, i titats de persones grans de diferents districtes i temàtiques. basat en el reconeixement de les contribucions de les persones grans. 3 • Impulsar la vinculació dels casals i les entitats de gent gran a projectes comu- nitaris i de treball en grups, a escala de barri o districte, en què les persones tractin els temes que consideren d’interès, i promoure que les experiències siguin compartides en el marc del consell o la comissió de districte. • Estimular la implicació de grups i entitats en el desmantellament dels prejudi- cis i la discriminació a través, entre altres, de l’estratègia antirumors, creada per lluitar contra els prejudicis envers persones d’altres procedències. 4 OBJECTIU GENERAL 4 OBJECTIU GENERAL 5 Facilitar l’accés a la informació per tal d’afavorir la participació i que les perso- Fomentar la qualitat de la informació i la varietat de canals de transmissió, nes grans siguin coneixedores dels drets i deures de ciutadania. i adequar-la a la diversitat de persones grans. OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS O.E.1. Promoure el desenvolupament de canals de comunicació per afavorir la parti- O.E.1. Fomentar l’atenció de les necessitats informatives de les persones grans en la 26 cipació i la interacció amb les persones grans. seva diversitat garantint la varietat de canals i mitjans d’informació. 27 Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Impulsar nous sistemes en línia per millorar els canals de comunicació amb • Garantir les condicions per accedir a la informació a les persones grans en la Igualtat i Esports Síntesi del les persones grans per tal d’afavorir l’accés a la cultura, la formació i el lleure. seva diversitat, en particular a les persones grans en situacions d’aïllament, Síntesi del Pla municipal per en situació de dependència, amb discapacitats sensorials i les que viuen en Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 • Desenvolupar estratègies compartides entre equipaments com ara les bibliote- residències. 2013-2016 ques, els centres cívics o centres esportius i els casals i les entitats de gent gran. • Continuar impulsant, en cooperació amb les àrees municipals responsables, • Propiciar accions d’informació en espais públics i privats freqüentats per les iniciatives de difusió de la informació en línia, com ara Barcelona Accessible, persones grans, com ara centres d’atenció primària, farmàcies, mercats o co- que sistematitzin la informació sobre l’accessibilitat de la ciutat. merços. • Impulsar que la informació arribi a temps a través de la varietat de mitjans de co- municació propers a les persones grans, com ara la ràdio o altres mitjans locals. O.E.2. Impulsar iniciatives que fomentin l’accés a la informació en relació amb els drets i deures de la ciutadania i, en particular, de les persones grans. • Fomentar la lectura reflexiva de la premsa i de tota mena de mitjans informatius, amb la col·laboració de grups de voluntaris, a través dels casals i altres espais. • Continuar promovent que les campanyes de comunicació de l’Ajuntament de • Actualitzar el web de l’Envelliment Actiu incorporant-hi informació sobre acti- Barcelona es basin en un discurs en què totes les persones es puguin sentir vitats dirigides a les persones grans i sobre esdeveniments a la ciutat. incloses, evitant els estereotips i el llenguatge sexista. • Facilitar que la informació arribi a través de la comunicació oral als centres i • Reforçar les iniciatives de sensibilització sobre els nous models familiars, la les entitats de persones grans. diversitat d’orientacions i identitats sexuals entre les persones grans i la in- formació sobre els objectius del Pla municipal per al col·lectiu LGTB, a través • Continuar promovent la funció informativa de les oficines d’atenció ciutadana d’accions organitzades des del Consell Assessor de la Gent Gran, els casals, (OAC). les biblioteques i els centres cívics, així com prosseguint l’adaptació dels plecs de condicions per als centres residencials. • Promoure accions d’informació i formació per a les persones grans sobre els seus drets i deures amb l’objectiu d’afavorir l’autoprotecció i l’exercici de la ciutadania responsable. • Incorporar la informació sobre l’envelliment de les dones en els punts d’infor- mació i assessorament a les dones facilitant la connexió intergeneracional. LÍNIA ESTRATÈGICA 2 LES PERSONES GRANS, EL BENESTAR I LA SALUT O.E.2. Impulsar iniciatives que fomentin la qualitat de la informació que arriba a les Garantir l’accés universal a uns serveis socials bàsics de qualitat, promoure un persones grans per fer-la més entenedora. abordatge global de l’envelliment actiu a través de la coordinació i adequació dels serveis i potenciar els recursos per a la promoció de la salut i les xarxes de suport i ajuda mútua tenint en compte, particularment, la perspectiva de gènere i la diver- • Revisar els estàndards d’informació escrita per tal de conciliar els criteris de sitat de les persones grans. disseny i de comprensió del text. • Impulsar iniciatives per afavorir la comprensió de continguts, com ara les de OBJECTIU GENERAL 1 lectura fàcil. Garantir l’accés universal a uns serveis socials bàsics de qualitat per tal d’acon- 28 • Garantir l’accessibilitat de la informació del web de la Gent Gran de l’Ajunta- seguir el reconeixement dels drets de les persones grans. 29 ment a través d’informació clara i sintètica, llenguatge entenedor i lletra de Qualitat de Vida, mida superior. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports Síntesi del • Incorporar mecanismes senzills per adaptar la mida de la lletra a la informació OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS Síntesi del Pla municipal per escrita a internet. Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 2013-2016 • Promoure el concepte d’alfabetització i capacitació en salut a través de cam- O.E.1. Millorar l’accés als serveis socials bàsics garantint els serveis que faciliten la panyes de difusió d’hàbits saludables. continuïtat de les persones grans a casa. • Fomentar la millora dels serveis municipals que donen resposta telefònica au- tomatitzada, i promoure que s’ofereixi l’opció d’escollir l’atenció personal. • Millorar i ampliar la cobertura dels serveis de teleassistència i ajuda domicili- 5 ària garantint-hi l’accés a tothom que ho necessiti, amb l’estimació d’arribar, l’any 2015, a aproximadament 65.000 llars ateses amb 75.350 beneficiaris i un nivell de cobertura de les persones més grans de 75 anys del 34 %. • Ampliar la cobertura i l’atenció del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) a totes les persones amb dret reconegut amb l’estimació d’arribar, l’any 2015, a aten- dre 24.885 beneficiaris i un nivell de cobertura de les persones més grans de 75 anys del 10,41 %. • Disminuir el temps de resposta del Servei de teleassistència davant una emer- gència domiciliària. • Avançar en el desplegament de la Llei d’autonomia personal i atenció a la de- pendència prioritzant la prestació de serveis, i millorar el temps de resposta en l’elaboració i la resolució dels plans individuals d’atenció (PIA), per assegu- rar el compliment dels terminis establerts. • Col·laborar amb la Generalitat en l’impuls de la telemedicina i altres aplicaci- ons tecnològiques promovent les competències de les persones grans. • Informar les persones usuàries dels serveis de forma clara i suficient sobre la durada dels processos i el temps d’espera, variables segons cada situació. • Promoure l’ús de dispositius tecnològics incorporats en el servei de teleassis- OBJECTIU GENERAL 2 tència municipal quan sigui necessari per minimitzar els riscos a la llar. Avançar en la qualitat dels serveis promovent l’adequació i l’especificitat per tal • Promoure l’ús de les innovacions tecnològiques com ara el “Servei d’alertes d’atendre les persones grans en la seva diversitat. personals - localitzador de persones” per facilitar l’autonomia i l’atenció a les persones grans i els familiars cuidadors. OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS • Prosseguir el Programa d’adaptació funcional a la llar per facilitar la indepen- dència i la seguretat en la vida quotidiana. O.E.1. Ampliar i millorar l’atenció a les persones grans dependents o en risc d’exclu- sió amb criteris d’equitat i justícia social promovent l’equilibri territorial i adequant 30 els models d’atenció a les diverses necessitats de les persones ateses. 31 O.E.2. Millorar la cobertura de les necessitats bàsiques de les persones grans en Qualitat de Vida, situació d’alt grau de vulnerabilitat (solitud no volguda, aïllament i vellesa avançada) Qualitat de Vida, Igualtat i Esports fomentant la participació dels diversos agents i del veïnat. • Impulsar els models avançats d’atenció centrada en la persona en el conjunt Igualtat i Esports Síntesi del de residències i centres de dia, aplicant estratègies variades i adaptant les Síntesi del Pla municipal per normes a les necessitats de les persones (horaris de visita i d’àpats, etcètera). Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 • Creació de xarxes amb la participació de professionals, usuaris i entitats que 2013-2016 permetin millorar la detecció de situacions de vulnerabilitat. • Garantir la cobertura a totes les persones en situació d’urgència a través del Servei d’Atenció a les Urgències assegurant, quan s’escaigui, l’acolliment resi- • Ampliar les actuacions per atendre les necessitats de les persones grans que dencial. viuen soles, incorporant tant l’actuació dels professionals com les iniciatives basades en la coordinació de diferents agents. • Facilitar informació sobre la utilització de dispositius tecnològics i de suport a la llar per tal d’impulsar-ne la utilització quan puguin esdevenir necessaris. • Desplegar el programa “Radars” a tots els districtes de la ciutat com un com- ponent bàsic del Programa d’accions per a la promoció de l’envelliment actiu • Avançar en un model basat en actuacions diversificades, coordinades i com- de les persones grans, 2013-2015, de cada un dels districtes. plementàries entre si, parant especial atenció a l’evolució de la situació de les persones grans i de les persones cuidadores, estimulant un enfocament inno- • Impulsar la col·laboració dels serveis de salut i de l’Agència de Salut Pública vador en nom de la sostenibilitat. de Barcelona en les actuacions de foment de les relacions per prevenir o per abordar la solitud no volguda i l’aïllament social. • Atendre les situacions de cronicitat i fragilitat de les persones grans, dins el Programa del pacient crònic complex. • Reforçar el programa “Àpats en companyia” garantint que hi hagi un servei d’aquest tipus a cada districte i ampliant l’oferta de serveis als 365 dies se- • Millorar la coordinació entre els diversos recursos assistencials per tal d’in- gons les necessitats detectades. tegrar tota la xarxa d’atenció sociosanitària en el marc del Consorci Sanitari. Reforçar, a través de les àrees integrals de salut i dels seus comitès operatius, • Impulsar, a cada districte de la ciutat, un portal electrònic de recursos i serveis i potenciar la coordinació entre tots els nivells assistencials i el contínuum de adreçats a les persones grans perquè aquestes estiguin informades i tinguin l’atenció sanitària a les persones grans. més facilitat per accedir als diversos recursos de què disposen al seu districte. • Potenciar el servei de teleassistència com a servei preventiu d’atenció prefe- rent a les persones grans que viuen soles amb risc d’aïllament social. 1 O.E.2. Promoure la participació de les persones ateses i dels seus familiars en el dis- O.E.2. Impulsar programes i iniciatives que facilitin decisions orientades a viure l’en- seny i la millora dels serveis. velliment de forma saludable i activa i a promoure l’autonomia personal. • Dissenyar noves fórmules per incloure l’experiència de la persona usuària en • Editar una guia de promoció de la qualitat de vida centrada en la millora d’hà- la valoració de la qualitat assistencial com a estratègia coherent amb el model bits alimentaris i d’activitat física on s’ofereixi informació entenedora i orien- de l’atenció centrada en la persona i amb el principi del bon tracte. tacions estimulants per a la promoció de la salut. • Diversificar els mecanismes d’expressió i participació per tal que esdevinguin • Promocionar la pràctica de l’esport i de l’activitat física quotidiana per acon- motivadors, cercant la implicació de grups variats de persones grans (usuàries seguir una vida saludable mitjançant programes específics als parcs i altres 32 o no dels serveis) i valorar els resultats obtinguts. espais públics, com ara el programa “Activa’t als parcs”. 33 Qualitat de Vida, • Potenciar la creació i el funcionament motivador del Consell de Residents i • Donar a conèixer vies de promoció de la salut i de prevenció de riscos a través Qualitat de Vida, Igualtat i Esports altres vies de participació en les residències. d’activitats amb formats participatius i que es duguin a terme en entorns di- Igualtat i Esports Síntesi del versos. Síntesi del Pla municipal per • Promoure la participació de persones representants dels consells de residents Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 en els consells i comissions de gent gran de districte. • Promoure activitats d’estimulació cognitiva (tallers d’entrenament de la me- 2013-2016 mòria i altres activitats) que compleixin els criteris aportats per l’Agència de 2 Salut Pública de Barcelona. OBJECTIU GENERAL 3 • Impulsar activitats per fomentar el benestar emocional que tinguin en comp- te, de forma àmplia, les circumstàncies que les persones grans pateixen amb Promoure un abordatge global de l’envelliment actiu a través de la coordinació freqüència. dels diversos serveis, basat en l’equitat i la justícia social, promotor de l’equilibri territorial i coherent amb el programa establert a cada districte. • Potenciar els programes de prevenció i de promoció de la salut i de salut co- munitària en l’àmbit de l’atenció primària. OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS O.E.3. Potenciar la participació ciutadana com una estratègia per avaluar la integra- litat i coordinació dels serveis socials i sanitaris. O.E.1. Coordinar els serveis socials amb la xarxa sanitària en el desplegament terri- torial d’intervencions integrals arrelades al territori. • Impulsar mecanismes institucionals de participació de les persones grans en els processos d’avaluació, com ara la creació de grups de treball del Consell • Dur a terme un programa pilot integral d’envelliment actiu i saludable a dife- Assessor de Gent Gran o la incorporació de les persones grans als consells de rents barris de la ciutat. salut dels districtes de Barcelona. • Difondre les orientacions pràctiques basades en els resultats procedents de • Impulsar iniciatives de participació comunitària com ara el projecte “Barcelo- les experiències de cooperació transversal, els projectes pilot de coordinació neta alerta”, facilitant els processos de transferència i compartint els resul- entre l’atenció social i sanitària i en la revisió dels processos de gestió. tats obtinguts. • Promoure rutes assistencials que coordinaran els diversos nivells d’atenció sanitària i que tindran equips multidisciplinaris, entre els quals hi haurà met- ges geriatres. 3 5 OBJECTIU GENERAL 4 OBJECTIU GENERAL 5 Potenciar els recursos de suport per a les persones grans i les famílies cuidado- Promoure i enfortir les xarxes de suport i ajuda mútua a les persones grans en res tenint en compte, particularment, la perspectiva de gènere. l’entorn de proximitat, vinculant la pluralitat d’agents implicats i en coordinació amb la resta de la ciutat. OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS O.E.1. Potenciar el treball en xarxa entre entitats, serveis sanitaris i serveis socials, i 34 millorar els programes de formació i suport incorporant la dinàmica de cada districte. O.E.1. Fomentar que als casals i altres espais s’afavoreixi la participació en les xar- 35 xes de suport i de formes variades d’ajuda mútua i de voluntariat. Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Iniciar un conjunt de projectes pilot d’envelliment actiu i saludable, que s’ani- Igualtat i Esports Síntesi del ran estenent als diversos districtes de la ciutat, en col·laboració amb serveis • Promoure la continuïtat i la creació de grups de suport per a persones amb Síntesi del Pla municipal per socials i centres de salut i altres departaments. malalties cròniques i els seus familiars en l’àmbit dels casals i centres de per- Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 sones grans, centres d’atenció primària i hospitals. 2013-2016 • Donar suport, des dels centres de serveis socials, a les famílies que tenen cura de persones amb dependència, i evitar reforçar la desigualtat en les respon- • Col·laborar amb la Generalitat en el desplegament d’iniciatives destinades a sabilitats de cura. l’autocura per a les persones que pateixen malalties cròniques, sempre en col- laboració amb els professionals sanitaris. • Revisar els continguts i les metodologies en la formació de les persones cui- dadores, donant valor a les experiències de cura procedents d’altres països i • Continuar impulsant accions comunitàries que configuren respostes de suport tradicions culturals i definint estratègies de millora amb impacte en la qualitat i ajuda mútua basades en les aportacions de la ciutadania i adaptades a les assistencial. dinàmiques de cada districte. • Facilitar la divulgació d’experiències d‘accions comunitàries entre els grups o les entitats participants, així com donar suport a la generació de coneixement O.E.2. Impulsar projectes que fomentin el respecte i el bon tracte per part de les famílies. a fi d’aprofitar-ne el potencial innovador. • Fomentar les actituds de respecte de les persones adultes envers els seus fa- miliars grans, promovent la col·laboració del teixit associatiu de cada districte. • Informar i assessorar les famílies sobre com cuidar i ajudar els seus familiars en el procés d’envelliment. • Propiciar projectes comunitaris per promoure la sensibilització, detecció, de- núncia i intervenció sobre les situacions d’abús, negligència i maltractament. • Implicar els professionals, les institucions, les entitats, les persones grans i la ciutadania en general com a agents promotors del bon tracte, i atorgar espe- cial atenció al paper dels centres educatius i del projecte educatiu de ciutat. 4 LÍNIA ESTRATÈGICA 3 LES PERSONES GRANS, EL BON TRACTE I LA DEFENSA DE LA IGUALTAT O.E.2. Millorar les respostes de suport a les famílies cuidadores. Avançar en el compromís de garantir el bon tracte a les persones grans i combatre la discriminació fent visible els estereotips, abordant les desigualtats i desenvolu- pant respostes adaptades a les persones grans que pateixen l’impacte de la crisi. • Continuar impulsant la xarxa de famílies cuidadores amb la participació de les entitats i institucions concernides. OBJECTIU GENERAL 1 • Analitzar la situació actual de les persones cuidadores, identificar itineraris de suport i detectar-ne els buits, i millorar la coordinació. Combatre la discriminació que afecta les persones grans fent visibles els este- reotips i abordant les desigualtats i les barreres a l’exercici dels drets. • Incorporar permanentment a l’Enquesta de salut de Barcelona l’anàlisi de la 36 situació de les persones que conviuen amb persones amb dependència. 37 6 Qualitat de Vida, • Continuar donant suport a les famílies mitjançant el programa “RESPIR”, que OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS Qualitat de Vida, Igualtat i Esports permet estades temporals residencials a les persones grans ateses a casa. Igualtat i Esports Síntesi del Síntesi del Pla municipal per O.E.1. Promoure una línia continuada de treball conjuntament amb el Consell Asses- Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 sor de Gent Gran, els consells i les comissions de districte i el Grup de Gent Gran del 2013-2016 O.E.3. Afavorir la millora de la vida quotidiana de les persones grans i les seves famí- Consell Municipal de Benestar Social per reduir la utilització d’imatges estereotipa- lies a través de polítiques de temps desplegades en actuacions als barris que ajuden des i de prejudicis. a la conciliació de la vida familiar, personal, laboral i social. • Fomentar la participació de les persones grans en entitats específiques i no • Potenciar l’avaluació i diversificació dels bancs del temps com una eina per específiques de persones grans, emfatitzant la diversitat d’aquest grup po- augmentar les relacions socials de les persones grans i millorar la qualitat de blacional, fugint del proteccionisme, i potenciant que les persones grans no vida des de la solidaritat. acceptin els estereotips. • Desplegar el projecte “Temps per a tu”, de suport a les famílies cuidadores de • Impulsar el disseny d’estratègies que mostrin entorns on les persones grans persones dependents. posen en qüestió i refusen els estereotips. • Incorporar en la comunicació institucional de l’Ajuntament la presència d’imat- ges ajustades a l’heterogeneïtat existent entre les persones grans, en què do- nes i homes apareguin en situacions diverses de la vida quotidiana a la ciutat. • Desenvolupar estratègies de treball amb els consells de redacció i els defen- sors del lector dels mitjans de comunicació. • Prosseguir els projectes que estimulen la relació entre diferents generacions impulsant el desmantellament d’imatges estereotipades entre els diversos grups de persones participants: grans, adults, joves i infants. • Establir col·laboracions amb estructures de participació com ara el Consell de Dones o el Consell de Joventut, amb l’objectiu de reduir la utilització d’imatges estereotipades sobre les persones grans. • Incorporar la lluita contra els prejudicis en els espais de treball amb les perso- • Promoure una visió de l’envelliment en què es reconegui les diverses formes nes cuidadores, professionals i no professionals. d’envellir i s’eviti l’aplicació dels estereotips assignats per gènere, a les dones o als homes, cercant la col·laboració d’un ampli ventall d’agents i entitats. • Incorporar diferenciadament el grup de persones de 65 anys o més a tots els estudis que es fan a la ciutat i desagregar-ne el grup de 85 anys o més. • Desenvolupar estratègies que presentin la coresponsabilitat entre homes i do- nes grans en la quotidianitat i fomentin el valor de la igualtat entre els mem- • Dur a terme la desagregació de dades per sexes en tots els estudis i informes. bres de les diverses generacions dins i fora de les estructures familiars esti- mulant la col·laboració amb els centres educatius. • Reforçar el principi de respecte a les diverses orientacions i identitats sexuals O.E.2. Fer visible la discriminació que pateixen les persones grans per raons d’edat, en els plans formatius dels professionals que gestionen serveis d’atenció a les 38 gènere, discapacitat, orientació i identitat sexual, ètnia, religió o creences. persones grans. 39 Qualitat de Vida, • Intensificar la col·laboració entre el Consell Assessor de Gent Gran i el Con- Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Promoure que les associacions cíviques i les organitzacions de consumidors sell de Dones (i altres espais de participació) per fomentar la perspectiva de la Igualtat i Esports Síntesi del s’interessin per les demandes de les persones grans sobre discriminació i que igualtat al llarg del trajecte vital a través d’iniciatives que recullin l’heteroge- Síntesi del Pla municipal per les estimulin a mostrar-hi el seu desacord. neïtat existent entre les persones grans. Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 2013-2016 • Recollir i sistematitzar les consultes i queixes formulades per les persones • Ampliar l’abast dels punts d’informació i assessorament a les dones incorpo- grans en els serveis d’atenció als consumidors. rant la formació i l’assessorament en tots els temes d’interès per a les dones grans. • Donar a conèixer exemples d’actuacions discriminatòries als diversos camps com ara el treball, les condicions d’ús dels serveis i productes d’assegurances • Avançar en la col·laboració entre el Consell Assessor de Gent Gran, el Consell i financers, l’habitatge i els serveis socials i de salut. de Dones i el Consell LGTB per fomentar els projectes que promoguin el res- pecte envers la diversitat d’orientacions i identitats sexuals. • Fomentar que les persones grans prenguin més consciència dels seus drets i els defensin, per exemple difonent el Document obert de drets i llibertats de les persones amb dependència. O.E.4. Facilitar respostes que afavoreixin la integració en la societat digital i evitin la • Divulgar la informació sobre projectes innovadors desplegats a Europa per fractura digital. combatre la discriminació, així com sobre els avenços normatius en favor de la no-discriminació. • Continuar promovent l’oferta d’activitats atractives per apropar les aplicaci- • Impulsar vies de difusió dirigides a les persones grans que no formen part d’en- ons de les TIC, útils per a la quotidianitat, dirigides principalment a grups de titats ni participen en casals, espais de relació o equipaments de proximitat. persones grans de més edat o que no han tingut contacte amb l’entorn digital. • Desplegar estratègies per evitar els efectes de la fractura digital en els diver- sos àmbits de la vida quotidiana, parant especial atenció a accions dirigides a O.E.3. Intensificar les accions per avançar en la igualtat entre dones i homes i en el les persones que no estan vinculades a espais de participació. respecte a la diversitat en l’orientació i la identitat sexual. • Impulsar la utilització de les xarxes socials en temàtiques variades i a través d’iniciatives diverses. • Impulsar iniciatives que ofereixin la imatge proactiva de les dones grans per tal de proporcionar alternatives a les imatges centrades en la cura d’altres persones i en les activitats domèstiques. OBJECTIU GENERAL 2 O.E.2. Reconèixer la contribució de les persones grans a la cohesió social en el con- Avançar en la construcció de respostes adaptades a les necessitats i les aspira- text actual i afavorir-ne la implicació en el disseny i la implementació de noves cions de les persones que pateixen els impactes de la crisi. respostes. • Incorporar en l’anàlisi de les condicions de vida a la ciutat els efectes de la OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS contribució de les persones grans en l’esfera privada de les famílies. 7 • Promoure, des dels districtes, el desplegament de projectes per conciliar l’aju- da intrafamiliar, com ara l’atenció postescolar dels néts i nétes, amb activitats 40 O.E.1. Desplegar estratègies per compensar els diversos efectes de la pèrdua de gratificants per a les persones grans. 41 capacitat adquisitiva en els grups de persones grans que pateixen més vulnerabilitat. Qualitat de Vida, • Estimular la participació de les persones grans en la creació de respostes in- Qualitat de Vida, Igualtat i Esports novadores, destacant la confluència de la solidaritat i la capacitat de trans- Igualtat i Esports Síntesi del • Establir els mecanismes de recollida de la informació, disponible als centres formació social i afavorint la recerca i la generació de coneixement sobre Síntesi del Pla municipal per de serveis socials i les entitats, per tal de conèixer les necessitats de les per- aquest tema. Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 sones grans (en particular les persones de més edat) en situacions de més 2013-2016 vulnerabilitat. • Orientar els recursos per tal que les respostes des dels diversos programes municipals resultin adequades a les persones de totes les edats i respectuo- ses amb les seves aspiracions en els diferents àmbits —habitatge, alimenta- ció, mobilitat, etcètera—. • Reforçar l’actuació dels serveis socials bàsics, així com dels recursos dispo- nibles per atendre les situacions de vulnerabilitat derivades de la crisi econò- mica actual. • Donar suport als projectes comunitaris dirigits a detectar les persones grans en situació de vulnerabilitat i a evitar que els efectes de la crisi n’agreugin la situació de vulnerabilitat. • Recollir les aportacions del Consell Assessor de Gent Gran i del Grup de Gent Gran del Consell Municipal de Benestar Social en el seguiment de l’afectació de la crisi entre les persones grans parant atenció a les diferències de gènere i a la diversitat de situacions als districtes i barris. • Impulsar la recerca sobre els efectes de la crisi econòmica en les dinàmiques familiars, en què s’estudiï no només les formes de solidaritat intrafamiliar sinó també les tensions i els conflictes que se’n poden derivar. 8 OBJECTIU GENERAL 3 O.E.2. Millorar les estratègies de prevenció i detecció dels maltractaments i d’aten- Avançar en el compromís de garantir el bon tracte a les persones grans i d’elimi- ció a les persones que els pateixen a través de la formació i de la cooperació entre nació dels maltractaments. diferents disciplines, professionals i sectors d’activitat. • Augmentar la formació i el suport a les persones cuidadores professionals i no OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS professionals a fi de reforçar les actuacions expressives de bon tracte, posar de manifest les que són expressives de maltractament, i dissenyar accions adaptades a la varietat de condicions de vida. O.E.1. Reduir la invisibilitat dels maltractaments que pateixen les persones grans i 42 promoure el bon tracte i la tolerància zero davant qualsevol forma de maltractament. • Determinar les modificacions que cal introduir en el protocol vigent a partir de 43 l’anàlisi de l’experiència generada en la seva aplicació als centres de serveis Qualitat de Vida, socials i el conjunt d’equips implicats. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Dissenyar accions per presentar el bon tracte envers les persones grans al Igualtat i Esports Síntesi del llarg de les diverses etapes de la vellesa, dirigides a diferents públics i també • Millorar els circuits de resposta a les situacions en què la integritat física o Síntesi del Pla municipal per per desplegar específicament en col·laboració amb els centres educatius. psicològica de les persones grans es veu afectada i en situacions de risc. Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 2013-2016 • Elaborar materials informatius sobre el bon tracte dirigits a les persones grans • Revisar, conjuntament amb els professionals dels centres de serveis socials, i els familiars i distribuir-los a través de vies vàries i en diferents entorns de les modalitats de prevenció, acollida i atenció dirigides a les persones grans participació, i propiciar l’organització de grups actius per difondre aquests i els circuits i modalitats relatius a les situacions de violència masclista per principis. tal de dissenyar un pla de treball dirigit a les dones grans que pateixen aquest tipus de violència. • Donar suport al Consell Assessor de Gent Gran i als consells i les comissions de districte en la divulgació del Document obert de drets i llibertats de les per- • Desenvolupar mecanismes de col·la- sones grans en situació de dependència i en les noves actuacions per estendre boració amb els professionals sani- la cultura del bon tracte i la tolerància zero davant els maltractaments. taris en les tasques d’orientació als familiars cuidadors i de detecció i • Elaborar materials didàctics sobre el bon tracte dirigits als professionals dels atenció a les persones grans que pa- diversos sectors per facilitar la comprensió de les diverses expressions de teixen maltractaments. maltractament com ara l’infantilisme i l’anul·lació de la capacitat de decisió de les persones grans. • Dur a terme un programa de formació dirigit als professionals dels serveis • Potenciar la participació de persones i entitats de diferents edats així com socials orientat a la implementació dels equipaments de proximitat en les activitats del Dia Internacional del Mal- de les diverses accions per impulsar. tractament a les persones grans. • Iniciar una experiència pilot del programa “Drets i deures sobre l’envelliment” a fi de potenciar la igualtat de drets i la no-discriminació. LÍNIA ESTRATÈGICA 4 LES PERSONES GRANS I LA VIDA QUOTIDIANA A LA CIUTAT O.E.3. Millorar les estratègies de prevenció i detecció dels maltractaments i d’aten- Avançar en les condicions d’accessibilitat i seguretat de l’espai públic, l’habitatge i ció a les persones que els pateixen a través de la implicació de persones grans, així l’entorn, el transport públic i la mobilitat en general, promovent-ne l’ús actiu, com- com joves i adultes, les associacions de persones grans i la comunitat. partit i comú. • Dissenyar vies de contacte que, de forma senzilla, facilitin l’accés als serveis d’orientació i atenció, i també per denunciar el maltractament, a les persones OBJECTIU GENERAL 1 que el pateixen, els familiars cuidadors, les persones de l’entorn i els profes- sionals. Garantir l’accessibilitat universal i el disseny universal per a tothom, als espais i edificis públics, a l’habitatge, al transport públic i a la mobilitat en general, amb 44 • Facilitar que les persones grans disposin d’informació clara sobre situacions l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones grans. 45 expressives de maltractament que els permeti identificar que estan patint Qualitat de Vida, maltractaments, i puguin saber on comunicar-ho i denunciar-ho. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports Síntesi del • Propiciar la implicació dels consells i les comissions de persones grans de OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS Síntesi del Pla municipal per districte i la cooperació amb entitats de persones grans, multigeneracionals i Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 agents de proximitat en la promoció dels valors del bon tracte, a través d’inici- 2013-2016 atives arrelades en la dinàmica participativa de cada districte (grups, entitats, O.E.1. Promoure la millora dels espais i edificis públics, els serveis i les activitats des mecanismes institucionals de participació). de la perspectiva de l’accessibilitat tant física com comunicativa de les persones grans. 9 • Impulsar i fer el seguiment de l’accessibilitat de les persones grans a la via pública, als edificis municipals i d’altres espais, i avançar en una ciutat sense barreres a través d’iniciatives com el Pla estratègic del verd i la biodiversitat, el Pla d’accessibilitat als museus, etcètera. • Promoure que els espais públics i els comerços, com ara el “Comerç amic”, ofereixin serveis adequats a les necessitats específiques de les persones grans: zones de descans, bancs, lavabos... • Desplegar a tots els districtes la categoria “Establiments amics de les perso- nes grans” per identificar els establiments que tenen presents les necessitats de les persones grans i promouen una atenció personalitzada. O.E.2. Garantir l’accessibilitat dels serveis d’habitat urbà, millorar l’atenció de les persones grans dependents i cobrir les necessitats bàsiques i l’accés a l’habitatge social dels col·lectius en situació de vulnerabilitat. • Millorar els sistemes d’accés a l’habitatge de les persones grans a través d’ini- ciatives com el pla “Empenta” per obtenir un parc públic d’habitatges socials. • Dotar la ciutat d’espais d’allotjament per a famílies vulnerables en situació • Estudiar fórmules per millorar l’accessibilitat dels taxis i augmentar la flota de d’urgència social. taxis adaptats per a persones grans, per exemple donant facilitats als conduc- tors que milloren l’accessibilitat del seu vehicle. • Incrementar el nombre d’habitatges destinats a cobrir les emergències socials i la reserva d’habitatges per a persones amb més vulnerabilitat. • Impulsar millores en la senyalització dels carrers i en la pavimentació per tal d’afavorir l’orientació de les persones grans i del conjunt de la ciutadania. • Continuar la construcció dels habitatges amb serveis per a les persones grans que actualment promou el Patronat Municipal de l’Habitatge de Barcelona, • Continuar el soterrament de les deixalles per afavorir el trànsit i la visibilitat amb l’estimació d’arribar, l’any 2015, a fins a 23 promocions i prestar atenció, dels vianants. aproximadament, a 1.500 persones grans. 1 46 • Prosseguir la convocatòria dels ajuts específics per a rehabilitacions i instal- 47 lació d’ascensors. OBJECTIU GENERAL 2 Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Continuar informant i assessorant, a través de les oficines d’habitatge, el con- Avançar en les condicions de seguretat de l’espai públic, de l’habitatge i el seu Igualtat i Esports Síntesi del junt de la ciutadania i en particular les persones grans. entorn, del transport públic i la mobilitat en general incorporant la perspectiva Síntesi del Pla municipal per de les persones grans. Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 2013-2016 O.E.3. Potenciar l’accessibilitat al transport públic i a la mobilitat en general de les persones grans per tal de facilitar l’accés equitatiu al conjunt de la ciutadania. OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS • Adequar el títol de la Targeta Rosa a les necessitats de mobilitat de les perso- O.E.1. Promoure que l’espai públic sigui un espai segur, tranquil i confortable per a nes grans i estudiar els pros i contres dels criteris per obtenir-la a fi d’apro- les persones grans i per a tothom. fundir en l’equitat en l’accés a aquest servei. • Estudiar l’ampliació de la Targeta Rosa a l’àrea metropolitana incloent-hi el • Continuar amb les intervencions de la Guàrdia Urbana per tal de vetllar pel transport amb tren (Rodalies Renfe). compliment de les ordenances d’ocupació de la via pública a fi que es garan- teixi l’espai suficient per a les persones grans i per als vianants en general. • Impulsar i fomentar el transport ordinari adaptat amb la complementarietat i la redefinició del transport especial. • Impulsar accions per a la millora substancial de la percepció que tenen les persones grans i la ciutadania en general de la seguretat a la ciutat. • Millorar l’accessibilitat per a les persones grans no solament dels vehicles, sinó també del metro i a les parades de bus, prosseguint amb la instal·lació • Incorporar la perspectiva de les persones grans per tal de construir un model de seients, indicadors d’espera i la substitució del material de goma que reco- de seguretat que reconegui la diferència en el disseny de la il·luminació i abor- breix les plataformes ubicades a la calçada. di, entre altres aspectes, la visibilitat i la lectura clara de la ruta. • Identificar i valorar l’impacte del desplegament de les línies ortogonals, els nous traçats i les parades dobles en els usos del transport per part de les per- sones grans. • Avançar en sistemes de visualització a les parades per conèixer el recorregut fins a la destinació. • Prosseguir les actuacions de sensibilització dels conductors dels transports O.E.2. Fomentar la prevenció i l’autoprotecció de les persones grans tant a l’espai públics per tal d’oferir condicions de seguretat i confort per a les persones públic com a l’habitatge i donar suport a la prevenció i resolució dels conflictes en grans i el conjunt de la ciutadania. aquests entorns. • Desenvolupar iniciatives per a la sensibilització dels conductors privats sobre la seguretat viària de les persones grans. • Prosseguir l’expansió d’iniciatives com ara les sessions sobre seguretat i mobi- litat per a gent gran de la Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra en casals i espais • Mantenir accions informatives sobre les circumstàncies que s’identifiquen en de persones grans i potenciar la perspectiva de la Guàrdia Urbana de proximitat. els estudis sobre accidentalitat. • Difondre consells sobre la prevenció de caigudes als domicilis mitjançant el 48 foment de l’adaptació de la llar per fer la vida més segura i còmoda i dissenyar 49 la col·laboració de les oficines d’habitatge com a agent assessor. OBJECTIU GENERAL 3 Qualitat de Vida, Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Promoure que les entitats de persones grans creïn grups en què es compartei- Promoure que les persones grans desenvolupin un ús actiu, compartit i comú Igualtat i Esports Síntesi del xin els avantatges derivats de les adaptacions de l’habitatge. dels espais i edificis públics, de l’habitatge i el seu entorn i del transport públic Síntesi del Pla municipal per i la mobilitat en general. Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 • Potenciar l’assessorament i facilitar assistència en els casos d’assetjament 2013-2016 immobiliari per part de les oficines d’habitatge i del Col·legi d’Advocats. 2 OBJECTIUS ESPECÍFICS I ACCIONS • Promoure la sensibilització de la ciutadania sobre l’assetjament immobiliari per tal que el veïnat i els familiars de les persones afectades ajudin la persona gran a denunciar els abusos i fer-hi front. O.E.1. Atendre les noves i emergents maneres d’estar a l’espai públic i utilitzar-lo per part de les persones grans. • Potenciar el programa de suport a les comunitats de veïns i veïnes per orientar la resolució dels conflictes de la comunitat, en estret contacte amb el teixit associatiu. • Equipar els espais i edificis públics amb elements al servei del lleure i la salut i impulsar iniciatives per reforçar-ne el paper socialitzador. • Garantir que el Pla de seguretat incorpori la perspectiva de les persones grans. • Assegurar que el Pla estratègic del verd i la biodiversitat fomenti les relacions intergeneracionals a través del disseny i la implantació d’un programa de jar- dins i horts de proximitat de gestió comunitària. O.E.3. Promoure la prevenció de l’accidentalitat millorant la seguretat viària de les persones grans i altres col·lectius específics. • Estimular la participació de les persones grans en els concursos d’idees re- lacionats amb el verd i la biodiversitat, i en l’establiment d’un programa de voluntariat per a la conservació i la divulgació del verd i de la biodiversitat, • Impulsar, en el marc del desplegament del Pla de seguretat viària, la realitza- propiciant el vessant intergeneracional d’aquestes iniciatives. ció de campanyes adreçades a les persones grans i a col·lectius en situació de vulnerabilitat. • Impulsar la instal·lació de circuits gimnàstics i lúdics en diferents espais pú- blics com ara parcs o places a tots els districtes. • Impulsar iniciatives per tal de conscienciar el conjunt de la ciutadania sobre el respecte als seients reservats en el transport públic. • Treballar amb les associacions i entitats per prosseguir projectes com ara els horts urbans o els animals de companyia, que faciliten l’arrelament i la inte- • Impulsar accions d’informació que estimulin comportaments per a un ús segur racció social. i confortable dels transports públics per part de les persones grans, amb la implicació de TMB. O.E.2. Promoure la vinculació dels habitatges amb serveis a l’entorn territorial i fa- O.E.3. Impulsar la implicació i participació de les persones grans en els diversos me- cilitar els processos de presa de decisions de caràcter col·lectiu de les persones canismes sectorials de participació institucional i comunitària relacionats amb l’es- llogateres. pai públic, la seguretat i el transport i la mobilitat en general. • Prosseguir les iniciatives que facilitin que les persones grans que viuen als • Prosseguir la iniciativa que el Consell d’Habitatge Social de Barcelona incor- habitatges amb serveis puguin establir lligams amb el barri, els equipaments pori la perspectiva i la participació de les persones grans en els seus grups de públics i les comunitats locals en general, i incorporar-ho als plecs de condi- treball. cions. • Impulsar que el Consell Consultiu de l’Habitat Urbà reculli la perspectiva de 50 • Seguir fomentant els espais de participació de les persones usuàries dels ha- l’envelliment actiu com un enfocament que propicia l’adaptació de la ciutat a 51 bitatges amb serveis per facilitar les decisions col·lectives relacionades amb l’envelliment de la població, i que el Consell Assessor de la Gent Gran participi Qualitat de Vida, la gestió d’aquests equipaments. en la definició del projecte urbanístic compartit de la ciutat. Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Igualtat i Esports Síntesi del • Estudiar les actuacions desplegades a altres ciutats europees en matèria • Assegurar, a través de mecanismes de participació, que pactes o plans com Síntesi del Pla municipal per d’habitatge adaptat per a les diverses etapes de l’envelliment. ara el pacte de mobilitat o el pacte del temps incorporin la perspectiva de les Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 persones grans. 2013-2016 • Valorar la sostenibilitat de les diverses iniciatives d’habitatge compartit que promouen la convivència intergeneracional i la cooperació entre el veïnat. • Aprofundir en la plasmació de les perspectives de les persones grans i de la perspectiva diferencial de gènere en els diversos plans com ara el Pla estratè- gic del verd i la biodiversitat o el compromís ciutadà per la sostenibilitat. 3. SEGUIMENT I AVALUACIÓ DEL PLA El Pla per a les persones grans 2013- Per a la seva avaluació, el pla es dota, 2016 és un pla marc amb una visió glo- per tant, d’un sistema d’indicadors me- • Sistema d’indicadors bal i transversal de les persones grans surables vinculats a la cadena: • Nivell executiu a la ciutat de Barcelona que emmarca les polítiques en quatre grans línies es- Planificació • Nivell planificació tratègiques. Sota aquest grans eixos – • Revisió i ajustos s’engloben els objectius i les accions Programació AVALUACIÓ programàtiques. El pla és la garantia – de coherència i unitat d’acció de tot el Execució desenvolupament programàtic. – Avaluació El seguiment del pla es farà, per tant, – PROGRAMA a partir de la programació executiva de (ajustos) 52 cada òrgan de gestió competent ja si- – 53 gui sectorial o territorial. Reprogramació Qualitat de Vida, PLA Qualitat de Vida, Igualtat i Esports El pla present és un marc d’actuació a MUNICIPAL Igualtat i Esports Síntesi del tres anys que ha de permetre fer una PLA MARC Síntesi del Pla municipal per revisió anual, així com els ajustos i Pla municipal per a les persones grans • Accions, serveis, a les persones grans 2013-2016 LÍNIES ESTRATÈGIQUES la reprogramació necessària en cada projectes i recursos 2013-2016 àmbit. • Objectius operatius • Sistema d’indicadors El programa és una guia d’actuació OBJECTIUS GENERALS concreta i a més curt termini que de- • Línies estratègiques Objectius específics termina objectius operatius i que es • Objectius generals dota d’un conjunt d’indicadors de ges- • Objectius específics tió lligats operativament als objectius PROGRAMACIÓ EXECUTIVA • Accions, serveis marcats per a cada projecte, procés o Accions i recursosservei, mitjançant els quals executa les diverses accions que ja estan descrites en el pla. SEGUIMENT EXECUTIU Indicadors L’avaluació tindrà un sistema d’indi- cadors, format majoritàriament per indicadors significatius del conjunt SEGUIMENT d’indicadors de gestió, però també es GRAU DE COMPLIMENT tindran en compte indicadors de pro- cés i indicadors d’entorn en relació amb la valoració de l’impacte global AVALUACIÓ FINAL DEL PLA del pla. Per al seguiment del Pla es preveuen els mecanismes següents: • Un sistema d’indicadors significa- • La Comissió de Seguiment Político- tius. Indicadors de resultats mesura- tècnica, que té com a funció la bles, vinculats als programes, acor- PLA MARC valoració del grau de compliment del dats amb els responsables executius pla. i altres indicadors de procés i d’en- torn. • Cal elaborar un informe anual d’avaluació del Pla per a les • La Taula tècnica transversal de se- persones grans. Aquest informe ha guiment del Pla, composta per tots PROGRAMACIÓ PROGRAMACIÓ d’incorporar: els responsables tècnics dels diver- EXECUTIVA EXECUTIVA sos departaments relacionats amb - El conjunt d’indicadors per a cada 54 la vida quotidiana de les persones línia estratègica i el seu grau de 55 grans, i que han participat en la seva compliment en relació amb l’objec- Qualitat de Vida, construcció. Les funcions d’aquesta TAULA TÈCNICA tiu operatiu marcat Qualitat de Vida, Igualtat i Esports taula són les següents: TRANSVERSAL DE SEGUIMENT Igualtat i Esports Síntesi del - Una valoració del procés executiu Síntesi del Pla municipal per - Seguiment del desenvolupament Pla municipal per a les persones grans a les persones grans 2013-2016 del Pla, a partir del compliment de - Una valoració del grau de compli- 2013-2016 les accions previstes segons els COMISSIÓ DE SEGUIMENT ment global del pla indicadors. POLITICOTÈCNICA - Nous temes que puguin sorgir - Anàlisi tècnic dels processos i de- tecció de temes no previstos Aquests informes es presentaran: - Recull d’indicadors pertinents per COMISSIÓ DE GOVERN - A la Comissió Permanent del al seguiment i l’avaluació del Pla. Consell Assessor de la Gent Gran - A la Comissió de Seguiment Político-tècnica - A la Comissió de Govern ANNEX. MAPES DE RECURSOS I EQUIPAMENTS PER A LES PERSONES GRANS a. b. Mapa de centres de serveis socials Mapa d’equipaments d’atenció a persones vulnerables 30 52 2527 18 09 28 19 26 29 24 31 27 19 2620 23 58 03 18 38 47 08 45 32 46 51 56 53 37 50 57 35 54 Qualitat de Vida, 17 16 2421 22 17 Qualitat de Vida, Igualtat i Esports 22 25 3334 39 13 Igualtat i Esports 08 23 57 14 06 3004 Síntesi del 11 10 Síntesi del Pla municipal per 13 55 20 Pla municipal per a les persones grans 37 39 2107 a les persones grans 2013-2016 10 09 2013-201633 05 36 42 15 04 32 05 48 02 4040 12 56 45 49 41 16 34 01 02 12 3803 14 35 16 28 43 06 3607 15 29 39 01 11 Centres de serveis socials Ciutat Vella Sarrià Sant-Gervasi Sant Andreu Equipaments d’atenció a persones 01 Servei d’Inserció Social (SIS) 21 Menjador Canpedro 40 Basses de Sant Pere Centres de serveis socials 01 Balboa,11 18 Arimon, 7 33 Estadella, 64 vulnerables 02 Servei d’Atenció Social a Població Itinerant (SASPI) 22 Menjador Social Les Corts 41 Almogàvers A 02 Pl. Acadèmia, 1 19 Salvador Mundi, 4 bis 34 Garcilaso, 193 Equips (2) 03 Correu Vell,5 35 Paixalet, s/n 03 Centre de Primera Acollida Sant Gervasi 23 Menjador Social Emaus 42 Almogàvers B 04 Carme,101-109 Gràcia Centres Residencials Nocturns (1) 04 Centre Residencial d’Inserció Can Planas 24 Menjador Social Marie Curie 43 Pujades 05 Carme,101-109 20 Aldea,17 Sant Martí Centres Residencials (3) 05 Centre Residencial d’Inserció Sant Joan de Déu 25 Via Favència A 44 Tarrós 21 Vila de Gràcia, 2 36 Rbla.Prim, 87-89 Centres Allojatment Temporal (2) Eixample 22 Vila de Gràcia, 6 37 Corunya, 5-7 06 Centre Residencial d’Inserció Llar Pere Barnés 26 Via Favència B 45 Florida 06 Antiga carretera Horta,1 38 Pallars, 277 Equipaments Integrats (5) 07 Equipament Zona Franca 27 Catasús 46 Meridiana 07 Pl.Tetuan,2 Horta-Guinardó 39 Selva de Mar, 215 Centres Diürns (1) 08 Equipament Nou Barris 28 Marina 47 Fastenrath 08 Comte Borrell, 305 23 Santuari,27 40 Buenaventura Munoz, 21 Menjdors Socials (12) 09 Mallorca, 425-433 24 Rda. Guinardo,113-141 09 Equipament Horta 29 Pere IV 48 Parc de Sant Martí 10 Calabria, 38 25 Lepant,387 Habitatges d’Inclusió (47) 10 Equipament Meridiana 30 Verneda 49 Almogavers 11 Mallorca, 219 26 Pl.Santes Creus,8 Centres Maternoinfantils (5) 11 Equipament Santa Lluisa de Marillach 31 Viladrosa 50 Sant Andreu 27 Arenys,75 Sants-Montjuïc 12 Centre Diürn Poble Sec 32 Cendra 51 Santa Coloma 12 Pl.Sortidor,12 Nou Barris 13 Menjador Social Navas 33 Valldonzella 52 Santa Eulàlia 13 Carretera,79-81 28 Vidal i Guasch, 77-79 14 Menjador Social Paral·lel 34 Santa Elena 53 Santa Isabel 14 Numància, 7-13 29 Enric Casanovas, 73-77 15 Foneria,19 30 Av. Rasos de Peguera, 25 15 Menjador Social Poble Sec 35 Sant Oleguer 54 Madre Teresa 31 La Selva, 61 16 Menjador Social Café Just 36 Sant Rafael 55 Lligam Les Corts 32 La Selva, 57 17 Menjador Social La Terrasseta 37 Torras i Bages 56 Quatre Vents 16 Can Bruixa,7-11 17 Travessera de les Corts,122 18 Menjador Social Sant Rafael 38 Maria Aguiló 57 Navas de Tolosa 19 Menjador Social Sarrià 39 Caballero 58 Sarrià 20 Menjador Social Eixample c. d. Mapa d’equipaments d’atenció a les persones grans Mapa d’equipaments de promoció per a les persones grans 52 43 42 53 27 11 56 33 15 14 44 46 41 61 13 48 57 62 59 12 47 5429 7336 60 70 51 68 49 55 31 62 66 58 59 28 6530 35 50 45 58 26 16 27 32 7139 Qualitat de Vida, 6310 25 34 69 Qualitat de Vida, 08 26 28 38 40 67Igualtat i Esports 37 Igualtat i Esports 09 22 64 14 72 17 23 11 15 Síntesi del 24 25 20 08 09 85 81 Síntesi del Pla municipal per 8419 Pla municipal per 18 16 12 77 82 78 a les persones grans 21 83 a les persones grans 06 2013-2016 7622 23 18 13 2013-2016 10 07 05 21 01 04 19 24 86 74 02 20 07 79 03 17 02 80 75 03 05 01 06 04 37 Ass. de Jubilats i Pensionistes 61 Casal de Gent Gran Verdum de la Sedeta. Centre Cívic La 62 Esplai Virrei Amat Sedeta Sant Andreu 38 Casal de Gent Gran de Gràcia 63 Casal de Gent Gran Bon Pastor 39 Esplai Sant LLuís Equipaments per a les Sants-Montjuïc 64 Casal de Gent Gran Navas Equipaments per a les 01 Habitatges amb serveis Barceloneta 15 Habitatges amb serveis Urrutia persones grans persones grans 17 Casal de Gent Gran Poble Sec Horta-Guinardó 65 Casal de Gent Gran Bascònia 02 Habitatges amb serveis Santa Caterina 16 Habitatges amb serveis Joan Torras Casals i espais municipals 18 Espai de Gent Gran Polvorí 40 Casal de Gent Gran del Baix 66 Casal de Gent Gran Baró de Viver Apartaments Tutelats (2) 03 Habitatges amb serveis Reina Amàlia I 17 Habitatges amb serveis Navas de gent gran 19 Casal de Gent Gran la Capa Guinardó 67 Casal de Gent Gran la Palmera Centres de Dia (2) Casals de gent gran de la 20 Casal de Gent Gran Cotxeres 41 Casal de Gent Gran d’Horta 68 Casal de Gent Gran Mossèn 04 Habitatges amb serveis Reina Amàlia II 18 Habitatges amb serveis Concili de Trento I Clapés Habitatges amb Serveis (20) Generalitat de Catalunya de Sants 42 Espai de Gent Gran Canigó 69 Casal de Gent Gran de Sant 05 Habitatges amb serveis Campo Sagrado 19 Habitatges amb serveis Concili de Trento II 21 Casal de Gent Gran Sant Cristòfol 43 Casal de Gent Gran de la Vall Residències Municipals (4) Esplais de la Fundació “la Caixa” Andreu 06 Habitatges amb serveis Gran Via 20 Habitatges amb serveis Camí antic de València 22 Casal de Gent Gran de Sants d’Hebron23 Esplai Sants 44 Espai de Gent Gran Teixonera 70 Casal de Gent Gran Trinitat Vella 07 Habitatges amb serveis Bronze-Coure 21 Residència Francesc Layret 24 Esplai Santa Madrona 45 Espai de Gent Gran Parc del 71 Esplai El Congrés Ciutat Vella 72 Esplai Trinitat 08 Habitatges amb serveis Montnegre 22 Centre de dia Fort Pienc Guinardó 01 Casal de Gent Gran Josep Les Corts 46 Casal de Gent Gran d’Horta 73 Esplai Meridiana 09 Habitatges amb serveis Gràcia 23 Residència Fort Pienc Tarradellas 25 Casal de Gent Gran Joan Oliver 47 Casal de Gent gran d’Horta II Sant Martí 10 Habitatges amb serveis Marina 24 Residència Josep Miracle 02 Casal de Gent Gran Josep Trueta “Pere Quart” 48 Esplai Dante 74 Casal de Gent Gran Quatre 03 Casal de Gent Gran Pati 26 Casal de Gent Gran Can Novell 49 Esplai El Carmel Cantons 11 Habitatges amb serveis Can Travi 25 Apartament tutelat Josep Miracle 04 Casal de Gent Gran Mediterrània 27 Casal de Gent Gran Sant Ramon 50 Esplai Sanllehy 75 Casal de Gent Gran Joan Maragall 12 Habitatges amb serveis Via Favència I 26 Residència Parc del Guinardó 05 Casal de Gent Gran 28 Casal de Gent Gran de Les Corts 76 Casal de Gent Gran Paraguai Nou Barris - Perú 13 Habitatges amb serveis Via Favència II 27 Apartament tutelat Pau Casals 06 Casal de Gent Gran Barceloneta07 Esplai Barri Ribera Sarrià Sant-Gervasi 50 Casal de Gent Gran Turó de la Peira 77 Casal de Gent Gran Joan 14 Habitatges amb serveis Via Favència III 28 Centre de dia Casa Bloc 29 Casal de Gent Gran Can Fàbregas 51 Casal de Gent Gran Pedraforca Casanelles Eixample 30 Casal de Gent Gran Can Castelló 52 Casal de Gent Gran Pau Casals 78 Casal de Gent Gran Sant Martí 08 Espai de Gent Gran M. Aurèlia 31 Esplai Bonanova 53 Casal de Gent Gran Platja d’Aro 79 Casal de Gent Gran del Parc Capmany 54 Casal de Gent Gran Casa Sandaru 09 Espai de Gent Gran Sagrada Gràcia Nostra 80 Casal de Gent Gran Taulat - Família 32 Casal de Gent Gran Montmany 55 Casal de Gent Gran Roquetes Can Saladrigas 10 Espai de Gent Gran Sant Antoni 33 Casal de Gent Gran Penitents 56 Casal Gent Gran Can Peguera 81 Casal de Gent Gran Verneda Alta 11 Espai de Gent Gran Esquerra 34 Espai de Gent Gran La Violeta 57 Casal Gent Gran Vilapicina i la 82 Casal de Gent Gran Bac de Roda de l’Eixample 35 Associació de Gent Gran Torre Llobeta 83 Casal de Gent Gran de la Pau 12 Casal de Gent Gran Carlit Pau Casals - Casal de Barri 58 Casal de Gent Gran Trinitat 84 Casal de Gent Gran La Verneda 13 Espai de Gent Gran Fort Pienc Cardener Nova 85 Casal de Gent Gran de Sant 14 Esplai Gaudí 36 Espai de Gent Gran del Centre 59 Casal de Gent Gran Prosperitat Martí 15 Esplai Sagrada Familia Cívic del Coll 60 Casal de Gent Gran de la 86 Centre Informàtic Poble Nou 16 Esplai Bruc Guineueta Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Síntesi del Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 Síntesi del Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 BCN BCN Síntesi del Pla municipal per a les persones grans 2013-2016 bcn.cat/ gentgran twitter.com/barcelona_cat facebook.com/bcn.cat