Pla de foment de la bicicleta a Barcelona Ajuntament de Barcelona Direcció de Serveis de Mobilitat Juliol 2012 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Dades bàsiques de la bicicleta Resulta necessari un canvi de model en els desplaçaments ciclistes, per fer sostenible el creixement del mode bicicleta. 2 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Eixos del pla A. Actuacions carril bici B. Mesures de xoc a les cruïlles amb 3 o més accidents C. Millora de l’ús ciclista a les zones 30 D. Modificació de l’art. 14 de la Ordenança de circulació E. Infraestructura d’aparcament per a bicicletes El present pla ha estat redactat per la Direcció de Serveis de Mobilitat, amb la col·laboració de la Unitat d’Accidents de Guàrdia Urbana, l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) 3 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 A- Actuacions Carrils Bici 4 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Deficiències de la xarxa actual de carrils bici 5 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Anàlisi accidentalitat de la xarxa de carrils bici 6 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Trams concentració accidents (2011) Ciclistes Accidents Tram Longitud Tipologia Acc./km diaris anuals Doble carril bici unidireccional en vorera, i Marina (entre Gran Via i Alí Bei) 420 m 1515 8 19,0 doble carril bici unidir. en calçada, sense segregar. Doble carril bici Gran Via (entre Calàbria i Aribau) 940 m 1665 17 18,1 unidireccional en vorera Doble carril bici Gran Via (entre Pg. Sant Joan i Marina) 670 m 2092 12 17,9 unidireccional en vorera Carril bici bidireccional en Paral·lel (entre Espanya i Viladomat) 1180 m calçada, segregat amb 3015 20 16,9 cordó d’aparcament Bailen (entre Còrsega i Consell de Cent) 800 m Sense carril bici --- 10 12,5 Doble carril bici 7 Diagonal (entre F. Macià i Pg. Sant Joan) 2230 m 3568 24 10,8 unidireccional en vorera Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Trams concentració atropellaments (2011) Ciclcistes Atropellaments Acc./k Tram Longitud Tipologia diaris anuals m Doble carril bici Gran Via (entre Borrell i Muntaner) 550 m 1665 4 7,3 unidireccional en vorera Carril bici bidireccional en Paral·lel (entre Entença i Viladomat) 570 m calçada, segregat amb 3015 4 7,0 cordó d’aparcament Diagonal (entre F. Macià i Pg. de Doble carril bici 1350 m 3568 8 5,9 Gràcia) unidireccional en vorera 8 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Dades accidentalitat amb altres vehicles implicats 2011 Vehicles implicats Turisme 173 Motocicleta 95 Taxi 44 Furgoneta 34 Ciclomotor 17 Autobús 15 Camió 6 Altres 4 Font: GUB 9 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 • Trams a millorar (1/3) Carril bici de Consell de Cent i Diputació. Invasió per altres vehicles. Pg. Pujades (davant del Parc de la Ciutadella) Carril bici molt proper a parc. C/ Provença (tram unidireccional) Utilització en els dos sentits de circulació. Av. Diagonal (entre Francesc Macià i Sardenya. Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. Av. Paral·lel. Revisió sincronització semafòrica. C/ Josep Pla. Trams amb vorera per a vianants molt estreta. C/ Lisboa Trams amb vorera per a vianants molt estreta Rda. del Guinardó Trams amb vorera per a vianants molt estreta Pg. d’Andreu Nin Problema convivència bici i vianant. 10 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 • Trams a millorar (2/3) C/ Bac de Roda Traçat irregular sobre vorera Carrils bici de la Vall d’Hebron: carrils unidireccionals. Revisió del conjunt dels carrils C/ Sicília Utilització en els dos sentits de circulació. Pg. Colom Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. C/ Doctor Fleming Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. Av. Drassanes Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. Gran Via de Carles III Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. Gran Via de les Corts Catalanes. Des de la Pl. Espanya fins a l’av. del Carrilet Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. 11 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 • Trams a millorar (3/3) C/ Llull Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. Av. Meridiana: entre la Pl. de les Glòries i el C/ València va per la rambla central Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. Av. Meridiana: entre el C/ València i l’av. Rio de Janeiro Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. C/ Portal de Santa Madrona Utilització en els dos sentits de circulació.. C/ Tarragona. Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. C/ Torres i Bages. Senyalització deficient Pg. Valldaura. Carril bici amb punts de conflicte amb els vianants. 12 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 • Manca continuïtat de la xarxa (1/4) Gran Via (entre Plaça Universitat i Passeig de Gràcia). Pg. de Pi i Margall. Av. de Roma. Av. Eduard Maristany. Av. Diagonal (entre Sardenya i Marina). C/ Marina amb C/ Consell de Cent. Gran Via de Carles III. (entorn Diagonal) C/ Àngel Guimerà i C/ Vergós. Carril bici del C/ Gavà. Pg. de Santa Coloma amb C/ Ciutat d’Asunción C/ Gaspar Cassadó. C/ Josep Pla en diferents punts 13 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 • Manca continuïtat de la xarxa (2/4) Pg. Marítim de la Barceloneta. amb Pg. Joan de Borbó, Av. Icària i Pg. Taulat. C/ Provença (Pg Gràcia) Itinerari del Raval. Pg. Picasso. Ronda Guinardó. (Pl Alfons X el Savi) Av. Rio de Janeiro. C/ Girona 14 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 • Manca continuïtat de la xarxa (3/4) Pg. de Colom. – Paral·lel Enllaç a través de l’Av. Drassanes i el C/ del Portal de Sta. Madrona. Plaça Letamendi. Connectivitat d’Enric Granados amb punts de conflicte amb els vianants Plaça Tetuan. Connectivitat de Pg Sant Joan amb punts de conflicte amb els vianants Plaça de les Glòries (enllaç Diagonal–Meridiana). Enllaç provisional, pendent remodel·lació urbanística Plaça Joan Carles I. Millores en la continuïtat. Plaça Mossèn Jacint Verdaguer. Millores en la continuïtat. 15 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 • Manca continuïtat de la xarxa (4/4) Plaça d’Espanya. Connectivitat entre els carrils bici amb punts de conflicte amb els vianants Cruïlla Almogàvers - Marina. Millores en la continuïtat. C/ Marina – Parc del Nord Millores en la continuïtat. Pl. Llucmajor. Millores en la continuïtat. C/ Doctor Fleming, amb l’av. Diagonal. Connectivitat carril bici amb punts de conflicte amb els vianants C/ Enric Granados, amb C/ València. Millores en la continuïtat. 16 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Nous eixos ciclistes Via Augusta. Fabra i Puig Felip II-Bac de Roda. Ronda del Mig. Pg. Maragall. Via Laietana Numància. 17 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Carrils bici d’actuació prioritària • Actuacions 2012 • Modernització i millora del carril bici del C/ Sicília (entre Gran Via i Provença) • Perllongament del carril bici C/ Girona (entre Consell de Cent i Còrsega) • Plaça de les Glòries • Plaça Joan Carles I • Av. Eduard Maristany • Actuacions 2013 • Modernització i millora del carril bici del C/ Provença (entre Passeig de Gràcia i Dos de Maig) • Continuïtat carril bici de la Plaça Letamendi • Continuïtat carril bici de la Plaça Tetuan • Continuïtat carril bici de la Plaça Verdaguer • Reforçar senyalització carril bici de la Gran Via • Pg. Pujades • Pg. Picasso • Continuïtat carril bici de Josep Pla 18 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Carrils bici d’actuació prioritària • Actuacions 2014-2015 • Reubicació del carril bici de la Diagonal (tram central) • Continuïtat carril bici de la Gran Via (entre Aribau i Pg. de Gràcia) • Paral·lel (entre Espanya i Viladomat) • Marina (entre Almogàvers i Gran Via) • Modernització i millora del carril bici del Pg. Colom, garantint la seva continuïtat • Eix Felip II-Bac de Roda 19 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 B- Mesures de xoc a les cruïlles amb 3 o més accidents 20 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Cruïlles amb concentració d’accidents (2011) Cruïlla Núm. d’accidents Urgell – Consell de Cent 6 Gran Via – Calàbria 4 Paral·lel – Pl. Espanya 4 Pl. Tetuan 4 Meridiana – Sancho d’Àvila 3 Pl. Francesc Macià – Pau Casals 3 Consell de Cent – Bailen 3 Gran Via - Urgell 3 Dr. Aiguader – Mediterrània 3 Paral·lel – Calàbria 3 21 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Intervenció en cruïlles amb 3 o més accidents (4rt trimestre 2012 i 1er trimestre 2013) Urgell – Consell de Cent Gran Via – Calàbria Paral·lel – Pl. Espanya Pl. Tetuan Meridiana – Sancho d’Àvila Pl. Francesc Macià – Pau Casals Consell de Cent – Bailen Gran Via - Urgell Dr. Aiguader – Mediterrània Paral·lel – Calàbria 22 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 C- Millora de l’ús ciclista a les Zones 30 23 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Zones 30 Xarxa de zones 30 de la ciutat (2011) 24 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Actuacions de millora de l’ús ciclista a les Zones 30 • Pictogrames bicicleta a calçada (4rt trimestre 2012) • Connectivitat: criteri tingut en compte a l’hora de planificar les intervencions en els carrils bici de la ciutat, que esdevenen ponts ciclistes entre les diferents zones 30 Exemple: connexió de les zones 30 de Ciutat Vella i Gràcia amb nou carril bici del C/ Girona 25 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 D- Modificació de l’Article 14 de la Ordenança de Circulació 26 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Persones atropellades per bicicletes 2011 • Un total de 528 persones han estat atropellades per una bicicleta des de l’any 2002 • A l’any 2011, el 57% dels atropellaments per bicicleta van ser sobre la vorera, un 264% més que l’any 2010 Persones atropellades En vorera 51 Fora de vorera 39 Font: GUB 27 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Modificació de l’Article 14 de la Ordenança de Circulació • Simplificar els paràmetres de compliment de la norma, tant per part del ciclista com de la GUB • Les bicicletes només podran circular en les voreres senyalitzades • La bicicleta podrà circular pels vials de plataforma única en els casos que no estigui expressament regulat 28 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 E- Infraestructura d’aparcament per a bicicletes 29 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Aparcaments en superfície • Oferta d’aparcament en calçada • Ciutat Vella: 630 punts • Eixample: 932 punts • Sants-Montjuïc: 150 punts • Les Corts: 140 punts • Sarrià-Sant Gervasi: 130 punts • Gràcia: 111 punts • Horta-Guinardó: 46 punts • Nou Barris: 53 punts • Sant Andreu: 46 punts • Sant Martí: 334 punts La ciutat disposa de 21.673 places d’estacionament de bicicletes al carrer, distribuïdes en 2.572 emplaçaments. 30 Direcció de Serveis de Mobilitat Pla de foment de la bicicleta a Barcelona | Juliol 2012 Infraestructura d’aparcament per a bicicletes • Període 2013-2015 • 5.000 noves places d'aparcament de bicicletes (especial atenció a les universitats) • Aparcaments de bicicletes a les estacions ferroviàries • Introducció de sistemes d’aparcament de bicicletes plegables en edificis administratius 31