Pacte entre la política i la gestió Marc estratègic i full de ruta 2012-2015 Pacte entre la política i la gestió Marc estratègic i full de ruta 2012-2015 Índex 06 Presentació 08 Marc econòmic i pressupostari 2012-2015 16 Organització política i executiva de l’Ajuntament 24 Model de pacte entre la política i la gestió pública 36 Visió, valors i objectius de ciutat 72 El Mapa de Ciutat i els seus objectius 106 La contribució a l’assoliment dels objectius del Mapa de Ciutat 110 Sistema de seguiment i d’avaluació Presentació El Marc Estratègic de l’Ajuntament de Barcelona 2012-2015 conté la visió i els objectius que estableixen el full de ruta del que Barcelona aspira a aconseguir en els propers quatre anys. El model de Pacte entre la política i la gestió en què es basa la construcció del Marc Estratègic vol posar l’accent en la definició de l’orientació política, d’una banda, i l’execució de l’altre. O dit d’una altra forma: en convertir les idees i les propostes polítiques en realitat. Això significa una evolució, o una revolució segons com es miri, de l’instrument de planificació tradicional: el Programa d’Actuació Municipal. El Marc Estratègic té com a eix central la vinculació de la planificació amb el pressupost: el pressupost executiu. La planificació i el pressupost són dues cares de la mateixa moneda: no pot haver estratègia sense recursos associats i no pot haver pressupost sense orientació estratègica. 6 El document que aquí es presenta vol ser un full de ruta l’estructura de la ciutat, tenint cura de que la ciutat cap a la destinació escollida que és la visió de la Barcelona funcioni, que estigui neta, que el verd entri dins la ciutat, que volem: “la ciutat de les persones”. El marc estratègic renaturalitzant-la, que tinguem barris on es pugui viure, estableix una direcció, una destinació final i proposa un treballar i gaudir. Barris productius però a velocitat humana seguit d’actuacions per arribar-hi. Tanmateix, no pretén ser en el si d’una ciutat hiperconnectada que vol utilitzar tots un document estàtic i rígid. És un signe dels nostres temps els instruments al seu abast per esdevenir una ciutat la convivència en un entorn molt canviant, cosa que dificulta intel·ligent on la tecnologia estigui al servei de la gent. portar a bon port plantejaments molt tancats. Ans al Reforçar els fonaments i l’estructura de la ciutat és una contrari, el ciutadà ha de demanar a les seves institucions condició necessària per poder arribar a les persones. La que sàpiguen adaptar-se a la conjuntura i que formulin ciutat de les persones implica treballar per aconseguir no solucions adequades als nous problemes que van sorgint. deixar a ningú enrere. Atendre a les persones en totes les Això no és contradictori amb poder marcar una direcció seves dimensions -formació, benestar, salut i cultura- i clara, coherent i amb unes fites concretes que serveixin treballar amb les entitats, associacions i agents econòmics per alinear a tota l’organització i per poder destinar i socials. Tenim grans reptes per endavant i no els podem els recursos, que són escassos, a les prioritats que es afrontar tot sols, des de l’Ajuntament. La col·laboració de determinin. Però implica tenir capacitat de corregir la societat civil i d’entitats i empreses serà imprescindible i i, sobretot, d’innovar per tal de poder ser competitius, haurem de treballar per aconseguir una forma de funcionar també, a l’administració pública. en què tothom hi guanyi. Aquesta proposta es presenta en un moment de força El marc estratègic que es presenta és el resultat del treball incertesa sobre l’activitat econòmica, amb conseqüències del conjunt de l’organització. Es basa en el nou model de greus sobre el mercat laboral i sobre el benestar de les Pacte entre la política i la gestió pública en què l’equip polític persones. En aquest context tan complex, aquest Govern defineix els objectius polítics i conforma el que anomenem se centrarà en tres grans eixos prioritaris: la reactivació Mapa de Ciutat i a partir d’aquí encarrega a l’organització econòmica, l’atenció a les persones i la regeneració executiva, amb el Gerent Municipal al capdavant, que urbana. Barcelona ha d’exercir de capital del país, desplegui aquests objectius i els vagi concretant cada cop capital de la llengua i la cultura catalanes. Barcelona ha més fins arribar a les actuacions que en l’exercici anual d’esdevenir motor del país, generadora d’ocupació, capital d’elaboració dels pressupostos s’hauran de concretar i dotar exportadora del sud d’Europa i model de rigor. Treballar de recursos econòmics. En aquest treball de construcció de per les persones significa fer de Barcelona un referent la ciutat s’ha volgut recollir, també, l’opinió de la ciutadania, en atenció, en serveis i en qualitat de vida. Sense progrés dels agents econòmics i socials i dels grups polítics de econòmic serà difícil avançar en el progrés social, són l’Ajuntament per tal que la proposta sigui el més compartida dues cares de la mateixa moneda, però cal garantir que possible. Els objectius i les actuacions del Marc Estratègic ja el progrés econòmic arribi a tothom i, sobretot, a qui incorporen aquestes propostes. més ho necessita. Aquests dos grans eixos sobre els que ha de pivotar l’actuació municipal es completen amb un En aquests moments difícils per a la ciutadania, Barcelona tercer eix estratègic que és la regeneració urbana, per vol posicionar-se com a model. Amb un Ajuntament que fer de Barcelona un model urbà sostenible i intel·ligent al planifica i gestiona seriosament els seus recursos, amb servei de la gent. La confiança, el rigor, la solvència i la austeritat, prioritzant d’acord amb els resultats, i amb credibilitat volen ser signes distintius de Barcelona i del seu transparència per tal de guanyar-se la confiança de la Ajuntament i estaran ben presents en tota l’acció de govern. societat. La confiança és un valor molt preuat avui dia i, sens dubte, ens pot ajudar a construir un escenari ple Cal treballar des dels fonaments de la ciutat, utilitzant d’oportunitats per a tot el territori i les persones. El Model els nostres recursos de la forma més acurada i eficient: Barcelona, una nova manera d’entendre la política per el pressupost, els directius i treballadors i les eines afrontar els reptes del segle XXI, és un model al servei de tecnològiques que tenim al nostre abast; reforçar les persones. 7 Marc econòmic i pressupostari 2012-2015 L’escenari pressupostari que es dibuixa per Els objectius financers que es proposa el als propers quatre anys està molt condicionat govern municipal pel període 2012-2015 per la conjuntura econòmica. Les previsions s’emmarquen en el Pla Econòmic Financer de creixement del producte interior brut (PIB) 2010-2012, revisat al maig de 2012 i que preveu són força moderades. Això afecta l’evolució dels assolir l’estabilitat pressupostària (és a dir el ingressos, sobretot d’aquells més vinculats a dèficit zero o equilibri entre els ingressos i les l’activitat econòmica, de forma que el conjunt despeses no financeres) l’any 2012 i mantenir-la d’ingressos corrents s’estima que tindrà un en els següents anys. Totes les estimacions, per creixement molt proper al del PIB real, sense tant, s’han fet tenint en compte el que marca la que es prevegi augmentar la pressió fiscal. normativa europea de comptes i la normativa d’estabilitat pressupostària. L’escenari planteja l’objectiu de mantenir un nivell d’estalvi brut respecte dels ingressos corrents per sobre del 15% en el conjunt del període. Això vol dir, que de cada 100 euros que s’obtinguin d’ingressos corrents (impostos, taxes i preus i transferències, bàsicament), se’n destinaran com a mínim 15 a estalvi. Resulta fonamental poder obtenir aquest estalvi ja que és el que ha de permetre finançar inversions que són necessàries per al desenvolupament de la ciutat. A partir de l’any 2014 es planteja fer un estalvi brut fins i tot superior al 15% per tal de disposar d’una capacitat d’inversió superior. L’escenari planteja l’objectiu de mantenir un nivell d’estalvi brut respecte dels ingressos corrents per sobre del 15% en el conjunt del període. 8 Ingressos i despeses corrents 2012-2015 en termes SEC (milers €) 2.241.630 2.264.964 2.288.875 2.350.038 1.902.570 1.899.766 1.944.835 1.905.386 2012 2013 2014 2015 Ingressos corrents Despeses corrents Estalvi brut 2012-2015 en termes SEC (milers € i % estalvi brut / ingressos corrents) 405.203 389.109 336.244 362.394 17,2% 16,0% 17,0% 15,0% 15% 2012 2013 2014 2015 9 D’entre els objectius financers, també cal destacar la voluntat d’estabilitzar el nivell d’endeutament per sota del 60% dels ingressos corrents, o en altres paraules, que el que devem no superi el 60% del que ingressem per la nostra activitat ordinària. Un nivell d’endeutament contingut representa tenir més marge de maniobra per poder prestar serveis a la ciutadania i una càrrega financera més sostenible de cara al futur. Tanmateix, per poder complir aquests objectius financers en l’actual marc de contenció de l’activitat i, per tant, de pràctica congelació en els ingressos, les despeses corrents s’han de moderar necessàriament. L’evolució dels ingressos previstos per 2013 requereix ajustar la despesa corrent per tal mantenir l’objectiu de generació d’estalvi corrent del 15%. Aquest marc de contenció de la despesa obliga, més que mai, a fer una revisió a fons de tota la despesa de l’Ajuntament. Estabilització del nivell d’endeutament per sota del 60% dels ingressos corrents. 10 Deute total a final d’any 2012-2015 (milers € i % deute / ingressos corrents) 54% 1.165.101 1.161.376 1.161.211 1.160.577 49,6% 51,8% 51,3% 50,7% 2012 2013 2014 2015 11 L’escenari pressupostari contempla unes previsions d’inversió pel període 2012-2015 al voltant dels 1.600 milions d’euros. Pel que fa a les inversions, l’escenari pressupostari contempla unes previsions d’inversió pel període 2012-2015 al voltant dels 1.600 milions d’euros*. Com ja s’ha comentat, les inversions es finançaran en molt bona part gràcies a l’estalvi corrent generat. Altres fonts de finançament de la inversió són els ingressos de capital, que provenen de la gestió dels actius de l’Ajuntament i de transferències de capital d’altres administracions, i l’endeutament. Cal dir que el recurs a l’endeutament només s’utilitza l’any 2012, d’acord amb el que es preveu en el Pla Econòmic i Financer aprovat. Si a aquesta xifra hi afegim la inversió estimada de les empreses del grup Barcelona de Serveis Municipals (BSM) i del Patronat Municipal de l’Habitatge que no formen part del perímetre del sector administracions públiques però que formen part del sector públic de l’Ajuntament, la quantitat es pot incrementar en uns 300 milions d’euros més, de forma que es podria arribar a una inversió al voltant dels 1.900 milions d’euros en el mandat. El marc estratègic que aquí es presenta té en compte la voluntat de fer noves actuacions, algunes de les quals impliquen portar a terme una inversió i d’altres suposen posar en marxa o ampliar nous serveis que generen despesa corrent. Per tal que això sigui possible cal revisar el que s’està fent actualment i prioritzar allò que resulti més rellevant i que més contribueixi a l’assoliment dels objectius que aquí es presenten. Tanmateix, en l’actual situació d’incertesa en què es troba immersa l’economia mundial, resulta del tot raonable que les estimacions es vagin actualitzant periòdicament i que en el moment de l’elaboració del pressupost anual s’ajusti l’escenari i es concretin les accions i les inversions que resultin més convenients en cada exercici pressupostari. * Amb criteris SEC, s’aplica un ajust negatiu l’any 2012 corresponent a inversions amb preu ajornat (19,4 M€) i a inversions realitzades per compte de l’Ajuntament (24,9 M€). Sense aplicar aquest ajust, les inversions de 2012 ascendirien a 499,7 M€. 12 Inversions 2012-2015 Inversions reals i transferències de capital en termes SEC (milers €) 455.466 407.214 351.259 380.969 2012 2013 2014 2015 Finançament de la inversió 2012-2015 (en %) 100% 2012 2013 2014 2015 Endeutament Ingressos de capital Estalvi brut 13 14 Escenari pressupostari 2012-2015 Sector Administració Pública de l’Ajuntament de Barcelona (d’acord amb Llei General d’Estabilitat Pressupostària)* Imports en milers d’€ 2012 2013 2014 2015 Resultat corrent (ordinari) Ingressos corrents (a) 2.350.038 2.241.630 2.64.964 2.288.875 Despeses corrents (b) 1.944.835 1.905.386 1.902.570 1.899.766 Estalvi brut (c) = (a) – (b) 405.203 336.244 362.394 389.109 % Estalvi brut / Ingressos corrents 17,2% 15,0% 16,0% 17,0% Resultat de capital (inversions) Ingressos de capital (d) 58.716 26.739 26.739 26.739 Despeses de capital (e) 445.466 351.259 380.969 407.214 Ajustaments (actius financers) 8.000 8.000 8.000 8.000 Superàvit / dèficit de capital (f) = (d) – (e) - ajustaments -404.750 -332.520 -362.230 -388.475 Capacitat / Necessitat de finançament (CNF) c+(f) 453 3.724 164 634 % CNF s/ Ingressos no financers 0,0% 0,2% 0,0% 0,0% Amortització de deute 90.000 103.725 130.165 155.634 Saldo operacions financeres (ingressos – despeses financeres) 73.871 -3.725 -165 -634 Nou endeutament 165.000 100.000 130.000 155.000 Deute total a final d’any 1.165.101 1.161.376 1.161.211 1.160.577 % deutes / ingressos corrents 49,6% 51,8% 51,3% 50,7% Despeses de capital (inversions reals i transferències de capital) 455.466 351.259 380.969 407.214 Finançament de la inversió Estalvi brut 321.750 324.520 354.230 380.475 Ingressos de capital 58.716 26.739 26.739 26.739 Endeutament 75.000 0 0 0 * Format per l’Ajuntament de Barcelona i les entitats dependents en què l’Ajuntament té més de 50% del capital, majoria en drets de vot, nomena a la majoria dels integrants dels òrgans de govern i/o a la majoria dels administradors; que es financen majoritàriament amb ingressos de no mercat; i que han estat classificades com sector d’Administració Pública de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat. Any 2012: No inclou els ajustos positius de 37,9 M € corresponents a la devolució anual dels imports corresponents a les liquidacions negectives de les PIE’s 2008 i 2009, ja que l’objectiu de dèficit zero s’enten exclosos aquests ajustos. S’ha aplicat un ajust negatiu en ingressos corrents de 87,29 M € corresponent a l’aplicació de criteri de caixa i un ajust negatiu en despeses de capital corresponent a inversions amb pagament ajornat i a inversions realitzades per compte de l’Ajuntament. 15 Organització política i executiva de l’Ajuntament La Carta Municipal de Barcelona, formada La direcció política s’estructura en les següents per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, àrees de Govern: aprovada pel Parlament de Catalunya, i la Llei 1/2006, de 13 de març, aprovada per les 1. Àrea de Presidència, Règim Interior, Corts Generals, és el règim jurídic especial Seguretat i Mobilitat. que reforça l’autonomia de la ciutat al servei d’una gestió administrativa eficaç i propera a la 2. Àrea d’Economia, Empresa i Ocupació. ciutadania, amplia la descentralització, potencia 3. Àrea d’Hàbitat Urbà. les competències municipals en el marc de 4. Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i la col·laboració institucional i aprofundeix els Esports. mecanismes de participació ciutadana. Regula, per tant, l’organització del Govern Municipal, 5. Àrea de Cultura, Coneixement, Creativitat els districtes, la potestat normativa municipal, i Innovació. la participació ciutadana, i les competències municipals. Segons la Carta Municipal de Barcelona, un dels D’acord amb el seu articulat, i en coherència criteris essencials de l’organització de la ciutat amb el Reglament Orgànic Municipal, es va és que les funcions deliberants d’ordenació, aprovar al juliol de 2011 la resolució sobre programació i control han d’estar diferenciades l’organització política i administrativa de clarament de les funcions executives de govern l’Administració Municipal. i administració. Per aquest motiu, es poden diferenciar a l’Ajuntament de Barcelona dos nivells d’organització: el polític i l’executiu. El primer l’integren membres electes o regidors, que poden exercir funcions de caràcter decisori, informatiu i/o consultiu; el segon el formen diferents sectors o branques d’intervenció directa i s’encarrega de gestionar els programes i executar les resolucions aprovades per l’organització política. 16 17 L’àmbit polític El constitueixen els diferents òrgans de govern, de Entre les seves funcions resolutòries destaquen ciutat i territorials: l’autorització i adjudicació de determinats contractes administratius i contractes privats, i El Consell Municipal és l’òrgan de màxima també l’aprovació inicial d’ordenances i reglaments representació política dels ciutadans en el govern relatius a l’àmbit material respectiu. de la ciutat. Integrat per la totalitat dels regidors (41) i presidit per l’alcalde, estableix les línies d’actuació municipal i resol les qüestions més Les sis comissions permanents del Consell importants, amb funcions de tipus constitutiu, Municipal són: planificador, reglamentari i fiscalitzador de la funció executiva, i aprova el Programa d’Actuació • Comissió de Presidència i Règim Interior Municipal (PAM), el pressupost, els comptes anuals, • Comissió d’Economia, Empresa i Ocupació les ordenances i els plans urbanístics. • Comissió d’Hàbitat Urbà i Medi Ambient • Comissió de Cultura, Coneixement, Funciona en plenari i en comissions. Li corresponen Creativitat i Innovació les funcions atribuïdes per la Carta municipal, que • Comissió de Qualitat de Vida, Igualtat, a grans trets es poden concretar en: Joventut i Esports • Comissió de Seguretat i Mobilitat • Impulsar i controlar el funcionament dels altres òrgans de govern. • Relacionar, delegar i/o transferir competències La Junta de Portaveus està integrada pels regidors o funcions a altres administracions. portaveus dels Grups Municipals, i es reuneix sota • Decidir sobre els trets característics i la presidència de l’alcalde, o el o la tinent d’alcalde definidors del municipi, com ara el terme en qui delegui. Cada grup també pot designar un municipal, l’escut, el segell i la bandera. portaveu adjunt. • Aprovar i modificar el reglament orgànic i les ordenances. La Comissió de Govern és l’òrgan col·legiat del • Aprovar els plans i programes generals govern executiu municipal. El formen l’alcalde, els d’actuació municipal. tinents d’alcalde i els regidors que nomeni l’alcalde, • Aprovar plans i normatives urbanístiques. i s’informa d’aquests nomenaments al Consell • Aprovar els pressupostos i comptes de la Municipal. Exerceix les funcions que li encomana corporació municipal i la gran contractació. expressament la Carta municipal, i les que li delegui l’alcalde. L’alcalde és el president de la Corporació Municipal i exerceix les atribucions conferides per la Carta L’Ajuntament de Barcelona està descentralitzat en Municipal de Barcelona, la legislació general de els districtes en què es divideix territorialment la règim local, les lleis sectorials i el reglament ciutat. Els districtes són òrgans territorials per a la orgànic municipal. Presideix el Comitè de Govern, desconcentració de la gestió i la descentralització format pels tinents d’alcalde responsables de les de la participació ciutadana. àrees polítiques en què s’estructura l’acció de govern. El màxim òrgan de govern de cada districte és el Consell Municipal de Districte, que el componen Les comissions del Consell Municipal assumeixen els membres que representen els diferents grups competències decisòries i de control, a més de les polítics del Districte. El president és nomenat i pròpiament informatives. Exerceixen, en relació separat per l’alcalde d’entre els regidors a proposta amb les matèries del seu àmbit d’actuació, les del consell de districte. Tenen facultats d’informe funcions resolutòries atribuïdes per la Carta i proposta de plans, programes, pressupostos, Municipal i pel Reglament Orgànic i les delegades instruments d’ordenació urbanística que afectin el pel plenari del Consell Municipal. Dictaminen sobre districte i la distribució de les despeses que se li els assumptes que s’han de sotmetre al plenari assignin. del Consell Municipal, tot i que els seus dictàmens no són vinculants. Impulsen, controlen i fiscalitzen l’activitat dels òrgans de l’administració municipal executiva, i fan el seguiment periòdic de l’execució del programa d’actuació, en relació amb les matèries de la seva competència. 18 Organigrama polític Consell Municipal Comissions del Consell Municipal Consells de Districte Alcaldia Tinències d’Alcaldia Comitè de Govern Comissió de Govern Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Regidoria de Presidència i Territori Regidoria de Mobilitat Comissionat de Participació Ciutadana Comissionat de Coordinació Institucional Àrea d’Economia Empresa i Ocupació Regidoria de Consum, Comerç i Mercats Àrea d’Hàbitat Urbà Regidoria de Medi Ambient i Serveis Urbans Àrea de Qualitat de vida, Igualtat i Esports Regidoria de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Regidoria de Dona i Drets Civils Regidoria d’Adolescència i Joventut Delegació de Salut Comissionat d’Immigració Comissionat de la Gent Gran Comissionat dels Jocs Olímpics Àrea de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació Regidoria d’Educació i Universitats 19 L’àmbit executiu L’organització executiva de la ciutat de El Comitè Executiu, també presidit pel primer Barcelona, que encapçala el gerent municipal, tinent d’alcalde i pel gerent municipal, com la componen, d’una banda, divisions i òrgans a vicepresident, reuneix el conjunt de les integrats en la personalitat jurídica única de gerències sectorials, adjuntes i territorials per l’Ajuntament i, de l’altra, òrgans dotats de preparar ordenadament les mesures, projectes personalitat jurídica diferenciada. i plans que aniran a alguna de les comissions permanents del Consell Municipal, i per fer Aquesta estructura gerencial, s’encarrega seguiment i control de l’execució financera i que els serveis prestats per l’Ajuntament pressupostària municipal. de Barcelona als ciutadans siguin eficaços i eficients i responguin als valors i a les Aquesta estructura gerencial respon a les necessitats de la ciutat, alhora que es fa càrrec quatre orientacions o àmbits executius de l’acció de la planificació, organització i prestació dels municipal: serveis públics, per garantir l’acompliment dels objectius expressats al Mapa de Ciutat. • funcional • empresa El gerent municipal és el màxim responsable • territorial dins de l’estructura executiva. Té atribuïda la • actuació direcció superior de la planificació, organització i prestació dels serveis públics, per garantir D’altra banda, la base territorial de l’acompliment dels objectius definits pel Govern l’administració municipal executiva està Municipal així com l’avaluació i seguiment formada per les 10 gerències de districte, que de l’execució dels plans municipals, del apropen la gestió municipal quotidiana a tots i desenvolupament dels recursos invertits i de cadascun dels 73 barris de la ciutat: les accions destinades a acomplir els objectius de la municipalitat. És el responsable superior de l’execució i supervisió del pressupost i • Ciutat Vella la inversió del grup municipal i s’encarrega • Eixample d’orientar i avaluar els objectius de les • Sants-Montjuïc gerències del grup municipal. Assisteix a les • Les Corts sessions de la Comissió de Govern i del Comitè • Sarrià-Sant Gervasi de Govern. • Gràcia • Horta-Guinardó L’administració municipal executiva s’organitza • Nou Barris a través del seu Consell de Direcció, presidit • Sant Andreu pel primer tinent d’alcalde i coordinat pel gerent • Sant Martí municipal. Es compon de 6 sectors (Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació; Qualitat de Vida, Igualtat i Esports; Prevenció, Seguretat i Mobilitat; Economia, Empresa i Ocupació; Recursos; i Hàbitat urbà) i 2 gerències adjuntes, una Gerència de Coordinació Territorial de les 10 gerències de districte, i una altra Gerència de Coordinació d’Empreses i Entitats Municipals. 20 Organigrama executiu Alcaldia Gerència Municipal Gerència Adjunta de Coordinació d’Empreses i Entitats Municipals Comitè Executiu Gerència Adjunta de Coordinació Territorial Gerència de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació Gerència del Districte de Ciutat Vella Gerència de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Gerència del Districte de l’Eixample Gerència de Prevenció, Seguretat i Mobilitat Gerència del Districte de Sants-Montjuïc Gerència d’Hàbitat Urbà Gerència de Medi Ambient i Serveis Urbans Gerència del Districte de les Corts Gerència d’Economia, Empresa i Ocupació Gerència del Districte de Sarrià Sant Gervasi Gerència de Recursos Gerència del Districte de Gràcia Gerència de Recursos Humans i Organització Gerència del Districte d’Horta-Guinardó Gerència del Districte de Nou Barris Gerènciia dell Diisttriictte de Sanrrti àA nSdarnetu Gervasi Gerènciia dell Diisttriictte de Sarnrti àM Saratnít Gervasi 21 Els ens instrumentals de l’Ajuntament de Barcelona Els organismes autònoms, entitats públiques empresarials, societats, consorcis i fundacions són òrgans dotats de personalitat jurídica diferenciada, creats o participats per l’Ajuntament, per raons d’eficàcia en la gestió dels serveis o activitats, per permetre, per la seva heterogeneïtat i complexitat, una organització i gestió especialitzades i diferenciades dels òrgans centrals, i la col·laboració amb altres ens públics o la participació ciutadana: Organismes autònoms locals: Consorcis: • Institut Municipal de Persones amb Discapacitat • Agència de Salut Pública de Barcelona • Institut Municipal d’Educació • Consorci Institut d’Infància i Món Urbà • Institut Municipal d’Informàtica • Consorci Campus Interuniversitari del Besòs • Institut Municipal d’Hisenda • Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona • Institut Municipal d’Urbanisme • Agència Local de l’Energia de Barcelona • Institut Municipal de Paisatge Urbà i la Qualitat • Consorci del Besòs de Vida • Consorci de Biblioteques de Barcelona • Institut Municipal de Mercats de Barcelona • Consorci del Mercat de les Flors/Centre de les • Institut Barcelona Esports Arts de Moviment • Institut Municipal de Serveis Socials • Consorci El Far • Consorci Local Localret Entitats públiques empresarials: Fundacions i associacions: • Institut de Cultura de Barcelona • Institut Municipal de Parcs i Jardins • Fundació Barcelona Cultura • Institut Municipal Fundació Mies van der Rohe • Fundació Navegació Oceànica de Barcelona • Patronat Municipal de l’Habitatge • Asociación Red Internacional de Ciudades Educadoras Societat mercantils: • Informació i Comunicació de Barcelona, SA • SPM Barcelona Activa, SA • Barcelona Gestió Urbanística, SA • Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA (BIMSA) Les societats participades de BIMSA són: · 22 Arroba Bcn SA · Pro Nou Barris, SA · Agència de Promoció del Carmel i Entorns, SA. · Foment de Ciutat Vella, SA · ProEixample, SA • Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) Les societats participades de BSM són: · Parc d’Atraccions de Tibidabo, SA · Tractament i Selecció de Residus, SA · Cementiris de Barcelona, SA · Serveis Funeraris de Barcelona, SA · Mercabarna 22 23 Model de pacte entre la política i la gestió pública La situació socioeconòmica que ens envolta, En aquest context, l’Ajuntament de Barcelona amb una davallada de l’activitat econòmica i un es proposa configurar un model de gestió nivell d’atur molt elevat, amb les conseqüències que apropi els objectius polítics a la gestió socials que això comporta, fa més necessari que mitjançant el pressupost executiu i els mapes mai que les administracions públiques repensin estratègics per alinear a l’organització i facilitar el seu paper, configurat per un llarg període de l’execució. En darrera instància el que es busca bonança econòmica, i siguin capaces de posar és poder millorar els serveis a la ciutadania a a l’agenda pública aquelles qüestions que més través de la formulació de l’estratègia i de la poden ajudar a sortir de la crisi i a protegir als seva execució. que resulten més afectats per l’actual situació. El context de caiguda de l’activitat econòmica afecta negativament les finances públiques ja que, d’una banda, significa menors ingressos i, de l’altra, una pressió per part de les despeses vinculades, sobretot, als serveis d’atenció a les persones. Això obliga a fer un esforç per tal d’optimitzar i assignar els recursos al seu millor ús, és a dir allà on pugui obtenir els millors resultats. El repte és poder fer front a les necessitats d’avui però amb la vista posada més enllà per tal de dibuixar un futur sostenible i alhora engrescador per a la ciutat. Transparència Dades d’entorn Participació Estratègia política Societat Política Pressupost Lideratge i Avaluació executiu o seguiment Organització pública Gestió executiva comunicació Estratègia de gestió Marc d’ingressos Costos Eficiència i eficàcia 24 Els àmbits que aborda el model són els següents: Estratègia política Es tracta de definir l’estratègia global vinculada al programa polític, d’acord al marc econòmic i financer de l’organització. Lideratge i comunicació L’equip de govern inicia i lidera el canvi cultural que suposa el nou model de gestió. Estratègia de gestió Consisteix a definir l’estratègia de gestió d’acord amb l’estratègia política i alinear tota l’organització. Pressupost executiu Com a facilitador entre el diàleg polític i executiu i com a eina per dotar de recursos l’estratègia i fer-ne el seguiment. 25 Per això, s’ha dissenyat un nou model de planificació i de gestió que aporta tres característiques destacables: 1. Es fa èmfasi en la identificació clara i alineada d’objectius o prioritats als diferents nivells de l’organització. 2. Vincula els recursos disponibles a les prioritats definides. 3. Mesura l’assoliment dels objectius a través d’un conjunt d’indicadors. 26 1. Es fa èmfasi en la identificació clara i alineada d’objectius o prioritats als diferents nivells de l’organització, des de l’equip de govern fins a les gerències i les direccions tècniques. El desplegament en cascada dels objectius en què es basa el model -des dels objectius de ciutat formulats per l’equip del Govern fins als objectius estratègics de les gerències i els objectius funcionals de les direccions - garanteix l’enfocament i facilita la coordinació dels esforços en les prioritats. La definició d’objectius per la ciutat i la seva traducció als diferents nivells organitzatius constitueixen la columna vertebral del model, si bé hi ha més peces que ho completen. 2. Vincula els recursos disponibles a les prioritats definides. Si bé els objectius, en sentit ampli, proporcionen l’orientació d’allò que es vol assolir al llarg del mandat, és el pressupost anual el que permet concretar quines accions específiques es realitzaran per assolir els objectius o prioritats en un exercici determinat. Es tracta d’integrar els processos de planificació i pressupostació: el marc estratègic ens indica la direcció i les prioritats i el pressupost concreta i dota de recursos aquesta estratègia. 3. Mesura l’assoliment dels objectius a través d’un conjunt d’indicadors, que combinen tant aspectes de percepció ciutadana com els resultats tangibles obtinguts. Al model s’hi defineixen també uns mecanismes i sistemes de seguiment per monitoritzar l’evolució dels indicadors, analitzar-la i poder prendre les decisions corresponents. 27 Per poder construir el pressupost executiu es requereixen tres nivells de planificació: Definició de les prioritats 1. Pla de Govern: Objectius de ciutat (Mapa de Ciutat). 2. Plans de Gestió: Objectius estratègics de les gerències sectorials. Execució de l’estratègia 3. Plans funcionals: Objectius funcionals. Definició d’accions corrents i d’inversió. Calendarització, atribució de responsables i assignació de recursos (humans, materials i econòmics) en el marc del pressupost anual. Connecten l’estratègia amb l’execució del dia a dia. 28 Aquests tres nivells de planificació es Els instruments amb què compta el model corresponen amb una estructura també a tres inclouen el desenvolupament de mapes nivells: la política, la gerencial i la direcció estratègics i quadres de comandament integral executiva i tècnica. que permeten expressar l’estratègia i definir objectius des de diferents perspectives que A les capacitats polítiques de l’equip de govern s’interrelacionen i seleccionar indicadors s’hi ha d’unir un tipus de directiu públic que que permetin fer un seguiment del grau de basi la seva tasca en el lideratge d’equips compliment dels objectius. i organitzacions, que tingui com a meta permanent l’assoliment de la competitivitat i La definició dels objectius a assolir, que que persegueix l’orientació als resultats en el constitueixen el nucli d’aquest model, s’ha marc indiscutible de l’eficiència en l’assignació i realitzat en tres fases, que es corresponen amb ús dels recursos públics. els tres grans àmbits organitzatius de decisió i execució a l’Ajuntament, tal i com es representa L’instrument d’aquests directius i de en la figura següent: l’organització en conjunt, el pressupost executiu, ha de permetre relacionar els recursos amb els objectius i resultats que es persegueixen i facilitar tant l’assignació de recursos com el seguiment de la seva gestió, més enllà dels controls de legalitat i d’execució financera. Política Objectius de ciutat Contribucions per Área Gestió Objectius estratègics Direccions tècniques Objectius funcionals Accions i inversions 29 1. Definició dels objectius de ciutat per part de 2. Definició dels objectius estratègics de les l’equip de govern. gerències. L’equip de govern, liderat per l’alcalde i integrat pels L’alcalde encomana al gerent municipal i aquest a les tinents d’alcalde i els regidors i delegats, ha definit a seves gerències sectorials la tasca de formular les alt nivell la seva visió per la ciutat, els valors que han estratègies per aconseguir els resultats expressats de guiar la seva actuació i línies estratègiques per als objectius de ciutat. Això expressa clarament la assolir-la. idea del “pacte” que s’estableix entre la política i la gestió, des d’una perspectiva de guany mutu per A partir d’aquests elements, l’equip de Govern ha donar resposta a una estratègia i a una execució desenvolupat els objectius de ciutat (representats compartides. en l’anomenat Mapa de Ciutat), que hauran de guiar l’acció municipal al llarg del seu mandat. Els Per desenvolupar els objectius estratègics que objectius de ciutat constitueixen la base d’aquest han de donar compliment als objectius de ciutat, model i expressen els resultats finals a aconseguir. en primer lloc es realitza la identificació de les A partir dels objectius de ciutat, el nivell gerencial contribucions de les gerències als objectius de de l’organització ha de definir, des del punt de vista ciutat. Cadascuna de les gerències té impacte en un de la gestió, la seva estratègia per assolir aquests conjunt d’objectius de ciutat, i a la vegada, diferents resultats últims. En definitiva, han de definir els gerències sectorials poden contribuir a l’assoliment objectius estratègics orientats a la consecució dels d’un mateix objectiu de ciutat. resultats de ciutat. Sota aquest model, són les gerències sectorials (Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació; Qualitat de Vida, Igualtat i Esports; Prevenció, Seguretat i Mobilitat; Hàbitat Urbà; Economia, Empresa i Ocupació; Recursos) les que defineixen objectius estratègics en resposta als objectius de ciutat, ja que la planificació dels serveis i actuacions es realitza fonamentalment des de les mateixes gerències. Tot i això, les gerències de districte també participen en aquesta fase pronunciant-se al respecte dels objectius estratègics formulats per les gerències sectorials per garantir que representin adequadament les necessitats i realitats diferencials dels territoris. En la fase següent de definició d’objectius operatius o funcionals les gerències de districte desenvoluparan objectius i accions pròpies. A partir del conjunt específic d’objectius de ciutat sobre els quals impacta una determinada gerència sectorial, aquesta desenvolupa els seus objectius estratègics per donar-hi resposta. A continuació, per ser executables, aquests objectius estratègics hauran de ser traduïts en termes encara més específics i operatius per part de les direccions tècniques. 30 3. Definició dels objectius funcionals i accions de les direccions tècniques. L’estratègia formulada i planificada per les gerències • Els objectius funcionals han d’indicar què es ha de implantar-se des de les direccions. Les farà des de cadascuna de les direccions de direccions, amb un àmbit d’actuació molt més l’Ajuntament per contribuir a l’assoliment dels especialitzat, són les responsables de gestionar el dia objectius estratègics de les gerències. a dia de l’Ajuntament. D’aquí la importància d’alinear • Les accions es vinculen als objectius funcionals la seva activitat més tècnica amb els objectius i són l’element d’assignació pressupostària (tant estratègics definits per les gerències. de despesa corrent com d’inversió). Si els objectius de ciutat i els objectius estratègics Es poden distingir dos tipus d’objectius funcionals de les gerències tenen un horitzó temporal que va i d’accions: aquells que contribueixen de forma més enllà de l’any natural i, normalment, s’estenen especial a l’assoliment de l’objectiu estratègic i al període del mandat, els objectius funcionals i les aquells que formen part de l’activitat ordinària. Des accions corresponents tenen, normalment, un abast del punt de vista de la definició i de la pressupostació anual. Serà, doncs, en el marc de l’elaboració del de l’estratègia, cal assegurar que allò que es pressupost on es concretaran els objectius funcionals considera estratègic i que més contribuirà a canviar i, sobretot, les accions a fer. la situació de la ciutat tingui recursos assignats. En la figura s’il·lustra la cascada d’objectius dins A l’hora de determinar aquests objectius, cadascuna l’organització, des dels objectius de ciutat fins a les de les direccions de l’Ajuntament -tant les accions concretes. dependents de les gerències sectorials com les de gerències de districtes- haurà de definir objectius funcionals i accions, sota les següents premisses: 1. Objectius Mapa de Ciutat de ciutat Prevenció, Qualitat de vida, Cultura, Habitat urbà Economia, Recursos seguretat igualtat coneixement, empresa i mobilitat i esports creativitat i ocupació i innovació 2. Objectius estratègics Direcció Direcció Direcció Direcció Direcció Direcció 3. Objectius funcionals i accions 31 El sistema de planificació i gestió de l’Ajuntament s’articula al voltant dels objectius de ciutat, estratègics i funcionals, als quals s’afegeixen altres elements per completar el model. Tots els objectius tenen associats: Qui vetlla per Com mesurar l’acompliment? l’assoliment? Responsable Objectiu Indicadors Què es fa per assolir-lo? Projectes i accions Quins recursos econòmics s’assignen? Dotació pressupostària 32 Responsable Dotació pressupostària Aquesta és una peça fonamental del model, ja La unitat de pressupostació en aquest model és que es tracta de promoure la responsabilització l’acció. Els recursos econòmics de despesa corrent i executivitat a tots el nivells. Per cadascun dels i inversió s’assignen a les accions que responen als objectius estratègics i funcionals es designa un objectius funcionals de les direccions tècniques. responsable que ha de vetllar perquè s’ acompleixi En el cas d’objectius compartits per diferents unitats, Aquest model de planificació i gestió comporta caldrà designar, també, un responsable. El rol del importants beneficis, entre els quals destaquen: responsable, doncs, és seguir de prop l’evolució de l’objectiu, a través de la interlocució amb totes les • El model parteix de la definició de la visió, parts que contribueixen al seu l’assoliment. I a partir valors i objectius de ciutat definits per l’equip de d’aquest coneixement i seguiment, fer propostes per govern. Amb la formulació del Mapa de Ciutat, impulsar-lo o per eliminar possibles obstacles per al l’equip de govern marca clarament les seves seu acompliment. prioritats amb visió temporal de mandat. Indicadors • El desplegament en cascada a tres nivells No es pot gestionar allò que no es pot mesurar. dels objectius millora l’alineament de tota Partint d’aquesta premissa, per cadascun dels l’organització. Cadascun dels actors implicats objectius dels tres nivells del model es defineixen disposa de la seva traducció estratègica, un o més indicadors de mesura que han de coherent i alineada amb la resta. permetre valorar de forma quantitativa l’evolució dels objectius als quals responen. D’aquesta forma, • El procés de pressupostació es fusiona amb el a través del seguiment dels indicadors es podran de planificació. La unitat de pressupostació és detectar i gestionar a temps possibles desviacions. l’acció, vinculada als objectius funcionals que Els indicadors dels objectius de ciutat en general responen als estratègics, que es defineixen per estan més enfocats a recollir mesures de percepció contribuir a l’assoliment dels objectius de ciutat. ciutadana, mentre que per als objectius estratègics Aquest mecanisme permet una assignació de i funcionals cal cercar indicadors de resultats, de recursos econòmics alineada amb les prioritats producte, d’eficiència i/o de qualitat. i orientada a resultats. Projectes i accions Els objectius tenen associats unes accions i projectes. Les accions són activitats de durada concreta, amb data d’inici i data de fi, orientades al compliment d’un objectiu específic. Aquesta identificació de les accions, com s’ha esmentat anteriorment, es produeix en el nivell de les direccions tècniques, ja que són les més properes a l’execució de les tasques i serveis. L’agregació d’accions pot donar lloc a un projecte que, si està compartit entre diferents direccions, pot estar liderat a nivell de gerència. Un projecte estratègic es configura com una iniciativa que té un impacte destacat i rellevant en la consecució d’un conjunt d’objectius de les gerències. Són projectes de gran abast que sovint impliquen múltiples direccions i fins i tot poden ser transversals a diferents gerències. 33 L’orientació cap a l’obtenció de resultats que puguin ser avaluables és una necessitat però també una obligació en el context actual. Tanmateix, el model de planificació que es proposa no pretén ser un model rígid i tancat. En un món en permanent canvi el marc estratègic per al període 2012-2015 no pretén definir al detall tot el que es farà en aquests anys sinó que ha de servir com a instrument per orientar el rumb, per definir una visió i dotar-se d’uns valors que impregnin l’acció diària de polítics, gestors i treballadors i que permetin apropar-nos als objectius. La concreció haurà de venir en el moment d’elaborar el pressupost anual. I, posteriorment, per tal de poder establir una bona rendició de comptes, caldrà explicar allò que s’ha fet i el que no s’ha pogut fer, valorar-ne els efectes i proposar solucions de millora. 34 Marc estratègic 2012-2015 Escenari pressupostari (€) Objectius Objectius Objectius Projectes de ciutat estratègics funcionals clau i accions emblemàtiques Pla anual Pressupost anual (€) Objectius Projectes i accions funcionals clau emblemàtiques i ordinaris i ordinàries 35 Visió, valors i objectius de ciutat A l’Ajuntament, el mapa estratègic que actua com a pedra angular de tot el model de planificació i gestió per objectius és l’anomenat Mapa de Ciutat. Aquest, recull l’estratègia política, els grans objectius del mandat a assolir per l’alcalde i l’equip de Govern. Expressa els resultats finals a aconseguir amb l’acció municipal. 36 Així, el Mapa Estratègic i el Balanced Scorecard o quadre de comandament integral és l’eina de suport del model de planificació i gestió per objectius de l’Ajuntament de Barcelona. El Balanced Scorecard en un sentit ampli és un model de gestió que ajuda a les organitzacions a traduir l’estratègia en objectius específics, línies d’acció i amb indicadors de mesura. El Mapa Estratègic s’utilitza per descriure de forma molt sintètica (en una sola pàgina) allò que vol aconseguir una organització a mitjà - llarg termini. El Mapa conté el conjunt d’objectius de l’organització classificats -i equilibrats (balanced)- en una sèrie de perspectives. Les perspectives, que poden ser específiques de cada organització, representen les diferents etapes de creació de valor i tenen relació causa-efecte entre elles. 37 El Mapa de Ciutat Consta d’una sèrie d’elements que són: 3. Recursos: En aquesta perspectiva apareixen els objectius relacionats • La visió de l’organització és el lema amb pressupost, els recursos humans, que encapçala el Mapa de Ciutat. Recull els recursos tecnològics i altres més l’essència d’allò que es vol assolir en intangibles (com el coneixement) amb què darrera instància a llarg termini. Els valors compta l’Ajuntament per realitzar la seva de l’organització són un altre element activitat. Respon a la pregunta “¿quins fonamental. L’alcalde i l’equip de Govern recursos clau necessitem i com s’han de han definit un conjunt de valors que hauran gestionar per poder assolir els objectius de guiar i inspirar l’acció de l’organització. de les perspectives anteriors? Els recursos al Mapa de Ciutat es classifiquen en tres • Els eixos estratègics han de permetre grups: assolir la visió. Cadascun dels objectius del Mapa de Ciutat contribueixen de · El pressupost. forma prioritària a algun d’aquests eixos · El govern, directius i recursos humans. estratègics. · El coneixement, la tecnologia, la innovació i la col·laboració. • Les perspectives representen les etapes de creació de valor, des dels recursos fins als beneficiaris finals: • Els objectius de ciutat són les 40 prioritats en què s’enfocarà l’acció municipal al llarg 1. Beneficiaris: En aquesta perspectiva es del mandat, definits i consensuats per situen els objectius en termes d’impacte l’alcalde, els tinents d’alcalde, els regidors, sobre els diferents grups de beneficiaris delegats i comissionats. Cal destacar que de les polítiques municipals. Respon a la la definició del Mapa de Ciutat constitueix pregunta “¿per aconseguir la visió, quins un gran exercici de priorització per part resultats hem d’aportar als diferents de l’equip de Govern: el Mapa no tracta de beneficiaris?” Al Mapa de Ciutat es reflectir tot allò que realitza l’Ajuntament, distingeixen tres grups de beneficiaris de sinó de marcar clarament la direcció cap a les polítiques municipals: on s’ha d’enfocar l’acció municipal aquest mandat. · Persones i famílies. · Entitats, associacions i agents esportius, Finalment, cal destacar que el Mapa de Ciutat: socials i culturals. · Agents econòmics i centres de • Es construeix principalment de “dalt coneixement. a baix”: és a dir, des de la visió i línies estratègiques, a la perspectiva de 2. Estructura: Recull els objectius del beneficiaris, seguint per la d’estructura i Mapa de Ciutat relacionats amb els finalitzant per la de recursos. equipaments, entorn urbà, comunicacions i altres infraestructures, necessàries per • Però s’executa, bàsicament, en sentit satisfer els compromisos assumits de cara invers, de “baix a dalt”: els recursos als diferents grups de beneficiaris. Respon clau permeten disposar de l’estructura a la pregunta “¿de quina estructura s’ha de necessària per assolir els resultats dotar la ciutat per aconseguir els objectius prioritaris per cadascun dels beneficiaris. I definits a la perspectiva dels beneficiaris?”. l’assoliment dels objectius dels beneficiaris Normalment es tractarà d’objectius es tradueixen en l’assoliment de la visió. relacionats amb inversions i manteniment de la ciutat. Al Mapa de Ciutat els objectius d’estructura s’engloben sota el concepte d’Hàbitat Urbà. 38 Mapa de Ciutat Visió Recull l’essència i la ideologia que suporten el model de ciutat que volem aconseguir. Eixos estratègics Eixos bàsics que inspiren l’actuació de l’organització. Representen l’aposta estratègica per assolir la visió. Perspectives Beneficiaris Presenta els objectius en termes d’impacte a produir Etapes de creació amb les polítiques municipals sobre els diferents de valor d’una grups de beneficiaris: persones, entitats, associacions, organització, empreses i altres agents de la ciutat. des dels recursos interns fins a la visió. Estructura Conté els principals objectius en relació a equipaments, entorn urbà, comunicacions i altres infraestructures necessàries per satisfer els compromisos assumits de cara als diferents grups de beneficiaris. Recursos Hi apareixen els objectius relacionats amb pressupost, organització, recursos humans, tecnologia, coneixement, innovació i col·laboració amb altres agents, que són les bases sobre les que es fonamenta qualsevol actuació de l’Ajuntament. Valors subjacents: Explícits o no al propi Mapa, els valors de la organització inspiren els objectius a aconseguir en cadascuna de les perspectives anteriors. 39 Els valors Lideratge Proximitat Eficiència 40 Els valors que ha definit l’alcalde i l’equip de govern configuren una veritable agenda del canvi i pretenen contribuir a bastir nous ponts entre la política i la societat a la qual serveix i han d’inspirar l’acció de govern dels propers quatre anys. Els valors definits es poden agrupar entorn a tres principis: lideratge, proximitat i eficiència. 41 Lideratge Una ciutat amb un fort lideratge i visió de futur 42 Capitalitat Actuant com a veritable capital del país, constituint-se en líder de la catalanitat com a motor econòmic, social i de país. Regeneració Renovar la ciutat tot prioritzant l’adequació i el bon funcionament dels actuals equipaments públics. Emprendre Sent proactius i emprenedors, tot avançant-se a les necessitats ciutadanes. Donar valor a la marca Barcelona Fent realitat i donant valor als aspectes projectats de la marca Barcelona. 43 Proximitat Una ciutat més justa, propera i amigable 44 Proximitat Abordant les necessitats i els problemes del ciutadà d’una manera més pròxima, a on el barri sigui la unitat d’actuació. Escoltar i reaccionar Escoltant i actuant, promovent la col·laboració i participació ciutadanes i el diàleg. Equitat Garantint l’equitat per l’accés just als serveis d’acord amb les necessitats dels destinataris. Fermesa Aplicant amb fermesa les normes establertes per a garantir la convivència i seguretat a la ciutat. 45 Eficiència Una ciutat amb una gestió més eficient i coordinada 46 Estratègia Excel·lència i ambició amb priorització Potenciant una organització que Fomentant la cultura del compromís treballi amb visió estratègica, en clau amb la feina ben feta, i de la de futur a llarg termini, posant especial priorització del destí dels recursos atenció en la qualitat de l’activitat per garantir una gestió més eficaç i diària i garantint els projectes a mitjà eficient. termini. Públic-privat Ajuntament facilitador Establint aliances estables amb el Reduint la burocràcia en els tràmits tercer sector i amb la iniciativa privada i ser facilitadors de l’activitat de les per a gaudir d’uns serveis competitius persones i les empreses, posant i de qualitat. les coses fàcils a aquell que vulgui emprendre. Esperança i il·lusió Per creure en un futur millor Acció transversal i en equip mitjançant la feina ben feta. Potenciant el treball en equip entre les diferents àrees, amb directrius i objectius comuns, tot reforçant el sentiment de pertinença dels treballadors i treballadores. 47 48 49 Visió, eixos estratègics i mapa de ciutat “La ciutat de les persones” Reactivació econòmica. Atenció a les persones. Regeneració urbana. 50 Reactivació econòmica Barcelona, motor del país, generadora d’ocupació, capital exportadora del sud d’Europa i model de rigor. Motor d’una economia que generi oportunitats per a tothom, on sigui fàcil desenvolupar la creativitat, la innovació, el coneixement i l’activitat econòmica. Atenció a les persones Barcelona, referent en atenció, en serveis i en qualitat de vida. Una ciutat on les persones i les famílies poden viure-hi amb equitat, amb qualitat de vida i en un entorn segur, on els projectes educatius i culturals prenen rellevància. Regeneració urbana Barcelona, un model urbà sostenible i intel·ligent al servei de la gent. Barcelona Metropolitana, una estratègia econòmica i d’integració territorial i urbana sostenible. 51 La ciutat de les persones Reactivació econòmica 52 Barcelona, motor del país, generadora d’ocupació, capital exportadora del sud d’Europa i model de rigor. Motor d’una economia que generi oportunitats per a tothom, on sigui fàcil desenvolupar la creativitat, la innovació, el coneixement i l’activitat econòmica. 53 La ciutat de les persones Atenció a les persones 54 Barcelona, referent en atenció, en serveis i en qualitat de vida. Una ciutat on les persones i les famílies poden viure-hi amb equitat, amb qualitat de vida i en un entorn segur, on els projectes educatius i culturals prenen rellevància. 55 La ciutat de les persones Regeneració urbana 56 Barcelona, un model urbà sostenible i intel·ligent al servei de la gent. Barcelona Metropolitana, una estratègia econòmica i d’integració territorial i urbana sostenible. 57 58 59 60 61 Què vol dir “la ciutat de les persones”? La ciutat preferida per viure amb seguretat, equitat i qualitat de vida 62 Un Ajuntament que coopera i participa amb el teixit social 63 Què vol dir “la ciutat de les persones”? Una economia que genera oportunitats per a tothom 64 Un nou model de ciutat saludable que integri plenament medi ambient, urbanisme, infraestructures i TIC 65 Què vol dir “la ciutat de les persones”? Barris productius a velocitat humana en el si d’una ciutat hiperconnectada i d’emissions zero 66 D’una cultura de la despesa a una cultura del cost i priorització de resultats 67 Què vol dir “la ciutat de les persones”? Una institució competitiva, motivada, amb orgull de pertinença i orientada a la ciutadania 68 Barcelona, innovació oberta en gestió pública 69 70 71 Els objectius del Mapa de Ciutat 72 Grup d’objectius del Mapa de Ciutat La ciutat de les persones Beneficiaris 1. 2. 3. Persones i famílies Entitats, associacions Agents econòmics i i agents esportius, centres de coneixement socials i culturals La ciutat preferida per L’Ajuntament que coopera Economia que genera viure amb seguretat, i participa amb el teixit oportunitats per a tothom equitat i qualitat de vida social Estructura 4. Hàbitat urbà Un nou model de ciutat Barris productius a velocitat saludable que integri humana en el si d’una ciutat plenament medi ambient, hiperconnectada urbanisme, infraestructures i d’emissions zero i TIC Recursos 5. 6. 7. El pressupost Govern, directius El coneixement, la i recursos humans tecnologia, la innovació i la col·laboració D’una cultura de la Institució competitiva, Barcelona, innovació despesa a una cultura motivada, amb orgull de oberta en gestió pública del cost i priorització pertinença i orientada de resultats a la ciutadania Vegeu el desplegament d’objectius a: http://www.bcn.cat/ajuntament/marcestrategic 73 74 Mapa de ciutat Grup d’objectius 1. Persones i famílies. 1. Persones i famílies. La ciutat preferida per viure amb seguretat, equitat i qualitat de vida. Objectius de ciutat 1.1. 1.2. 1.3. 1.4. Garantir Prioritzar l’atenció Impulsar accions que Fer de l’educació i l’accessibilitat, qualitat als col·lectius socials afavoreixin la promoció de la cultura un factor i equitat dels serveis més vulnerables i i la protecció de la clau de benestar i èxit persones en situació família i la infància de dependència 1.5. 1.6. 1.7. 1.8. Barcelona salut: Potenciar la funció Garantir la seguretat Garantir la convivència promoure una ciutat social de l’esport de les persones veïnal i preservar la saludable cohesió social, per tal que ningú pugui ser discriminat o vegi vulnerats els seus drets fonamentals 1.9. 1.10. 1.11. Promoure la igualtat Fomentar l’ocupació Crear canals per a entre homes i dones estable i de qualitat tota la ciutadania, basada en el respecte per a tothom sensibilitat per i l’equitat interioritzar el que diuen i donar-hi resposta efectiva 75 Objectius de ciutat 1.1 1.5 Garantir l’accessibilitat, qualitat i equitat Barcelona salut: promoure una ciutat dels serveis. saludable. Assegurar uns serveis, en especial els Fomentar i promoure els hàbits de vida socials, de qualitat i de plena satisfacció saludable, la prevenció de la malaltia, per al ciutadà. Promoure un accés just la promoció de la salut dels ciutadans als serveis d’acord amb les necessitats i ciutadanes de Barcelona, garantir la específiques dels destinataris. protecció de la salut pública i fer que la salut estigui present de forma transversal a totes les polítiques de la ciutat. 1.2 Prioritzar l’atenció als col·lectius socials més vulnerables i persones en situació de 1.6 dependència. Potenciar la funció social de l’esport. Vetllar especialment pel benestar dels Potenciar l’esport, el seu vessant educatiu i col·lectius més vulnerables: infants, competitiu, sense oblidar el que representa adolescents, sense sostre, persones en per a la salut, per a la relació entre les situació de dependència. persones i per a la cohesió. 1.3 1.7 Impulsar accions que afavoreixin la Garantir la seguretat de les persones. promoció i la protecció de la família i la infància. Assegurar la tranquil·litat de les persones en l’espai públic, a les seves llars i arreu del Fomentar mesures de promoció, prevenció territori del municipi de Barcelona, i atenció de la família i la infància, i afavorir i promoure la conducta cívica. la conciliació de la vida laboral, familiar i personal. 1.8 Garantir la convivència veïnal i preservar la 1.4 cohesió social, per tal que ningú pugui ser Fer de l’educació i de la cultura un factor discriminat o vegi vulnerats els seus drets clau de benestar i èxit. fonamentals. L’educació i la cultura són elements bàsics Propiciar l’existència d’una sola comunitat per al desenvolupament de les ciutats, per a barcelonina i catalana que integri el conjunt la cohesió social, per enfortir-ne la identitat, de la societat de la ciutat. el seu creixement social i econòmic, i també com a aposta de futur. 76 Mapa de ciutat Grup d’objectius 1. Persones i famílies. 1.9 Promoure la igualtat entre homes i dones basada en el respecte i l’equitat. Impulsar polítiques transversals per aconseguir que la igualtat entre homes i dones sigui una realitat a la ciutat de Barcelona. 1.10 Fomentar l’ocupació estable i de qualitat per a tothom. En coordinació amb els agents socials i econòmics de la ciutat, promoure la generació d’ocupació estable i amb condicions de qualitat, fent èmfasi en aspectes de formació com a factor clau d’accés al món laboral. 1.11 Crear canals per a tota la ciutadania, sensibilitat per interioritzar el que diuen i donar-hi resposta efectiva. Apropar al ciutadà les eines que facin possible una major participació, i traduir aquesta de forma efectiva dins l’acció política de l’Ajuntament. 77 78 Mapa de ciutat Group d’objectius 2. Entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals. 2. Entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals. L’Ajuntament que coopera i participa amb el teixit social. Objectius de ciutat 2.1. 2.2. 2.3. Potenciar i ordenar Apostar per un model Enfortir el teixit els canals d’interacció de ciutat basat en la associatiu de la ciutat real i efectiva entre cooperació, implicació per garantir la seva l’Ajuntament i les diferents i coresponsabilitat funció de transmissió entitats, associacions i entre l’Ajuntament i dinamització dels agents esportius, socials i els diferents agents problemes i necessitats i culturals socials dels ciutadans 79 Objectius de ciutat 2.1 Potenciar i ordenar els canals d’interacció real i efectiva entre l’Ajuntament i les diferents entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals. Apropar a les diferents entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals, les eines que facin possible una major participació, i traduir aquesta de forma efectiva dins l’acció política de l’Ajuntament. 2.2 Apostar per un model de ciutat basat en la cooperació, implicació i coresponsabilitat entre l’Ajuntament i els diferents agents socials. Establir una nova manera de relacionar-se entre l’Ajuntament i les associacions basada en la coparticipació, recolzament mutu, i el principi de subsidiarietat. 2.3 Enfortir el teixit associatiu de la ciutat per garantir la seva funció de transmissió i dinamització dels problemes i necessitats dels ciutadans. Potenciar les associacions per tal que siguin fortes i representatives. 80 Mapa de ciutat Group d’objectius 2. Entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals. 81 82 Mapa de ciutat Grup d’objectius 3. Agents econòmics i centres de coneixement. 3. Agents econòmics i centres de coneixement. Economia que genera oportunitats per a tothom. Objectius de ciutat 3.1. 3.2. 3.3. 3.4. Fer de la Barcelona Impulsar sectors Generar les condicions Potenciar l’aportació metropolitana la emergents d’alt valor per atraure capital per internacional a capital logística del afegit i reforçar els invertir a la ciutat l’economia barcelonina Sud d’Europa sectors econòmics consolidats, establint Barcelona com a referent de qualitat 3.5. 3.6. 3.7. Donar suport a pimes i Fer de Barcelona un Fer de Barcelona, autònoms, i promoure lloc fàcil per generar la ciutat de Cultura, l’emprenedoria activitat econòmica Coneixement, (“Business Friendly”) Creativitat i Ciència generant un entorn favorable per atraure i retenir talent 83 Objectius de ciutat 3.1 3.5 Fer de la Barcelona metropolitana la capital Donar suport a pimes i autònoms, i logística del Sud d’Europa. promoure l’emprenedoria. Impulsar la connectivitat de Barcelona i Es tracta de crear un entorn més favorable promoure noves zones d’activitat econòmica a la creació i desenvolupament d’empreses per tal de fer-la un node d’activitat lligada mitjançant polítiques de recolzament a a la logística i a l’accés als mercats del sud pimes i emprenedors, accés a oficines i d’Europa, de la Mediterrània, els països locals, ajuts i suport financer etc. asiàtics i l’Amèrica Llatina. 3.6 3.2 Fer de Barcelona un lloc fàcil per generar Impulsar sectors emergents d’alt valor activitat econòmica (“Business Friendly”). afegit i reforçar els sectors econòmics consolidats, establint Barcelona com a En relació a les empreses, l’objectiu és referent de qualitat. que l’Administració sigui un factor de competitivitat i en ningun cas un element Des del sector sanitari i biomèdic, d’atenció “desactivador”. Per tant, és fonamental que social o el sector de les TIC, als sectors des de l’Ajuntament s’agilitzin els processos d’economia verda, els sectors energètics, el i s’eliminin traves burocràtiques per facilitar comerç o el turisme. l’establiment d’empreses. 3.3 3.7 Generar les condicions per atraure capital Fer de Barcelona la ciutat de Cultura, per invertir a la ciutat. Coneixement, Creativitat i Ciència generant un entorn favorable per atraure i retenir Cal desenvolupar polítiques efectives d’atracció talent. de capital, tant amb la finalitat de captar capital financer per invertir en projectes d’empreses i Creativitat, cultura, educació i recerca emprenedors locals com la voluntat d’atraure i investigació són accents d’un mateix la instal·lació d’empreses estrangeres a la objectiu: el coneixement. Volem crear ciutat. una ciutat i una societat basades en el coneixement com a un dels motors de progrés econòmic i social de Barcelona, 3.4 i abordar-lo des de la col·laboració entre Potenciar l’aportació internacional a institucions i entitats de ciutat i amb visió l’economia barcelonina. metropolitana. Barcelona gaudeix ja d’un privilegiat reconeixement a nivell internacional. Es tracta ara de posar en valor aquest posicionament i treure-li més retorn en termes econòmics: més esdeveniments internacionals, més empreses globals instal·lades a Barcelona, més exportacions de les empreses locals, etc. 84 Mapa de ciutat Grup d’objectius 3. Agents econòmics i centres de coneixement. 85 86 Mapa de ciutat Grup d’objectius 4. Hàbitat urbà. 4. Hàbitat urbà. Un nou model de ciutat saludable que integri plenament medi ambient, urbanisme, infraestructures i TIC. Objectius de ciutat 4.1. 4.2. 4.3. 4.4. Promoure la Garantir l’excel·lència Impulsar una política Liderar la reinformació renaturalització en el disseny urbà i mediambiental de l’espai públic: les de la ciutat i el dels edificis impulsant responsable, garantint Smart Cities com a desenvolupament una arquitectura de la qualitat de l’aire i la impulsores d’una nova dels connectors verds qualitat sostenibilitat dels cicles economia dels serveis de l’aigua, de la matèria urbans i l’eficiència energètica 87 Objectius de ciutat 4.1 Promoure la renaturalització de la ciutat i el desenvolupament dels connectors verds. Ampliar el verd urbà i protegir els espais lliures com un element d’estructuració de la ciutat. 4.2 Garantir l’excel·lència en el disseny urbà i dels edificis impulsant una arquitectura de qualitat. Assegurar un disseny urbà de qualitat fent èmfasi en la regeneració dels barris de la ciutat i fent de la ciutat un lloc per la pràctica esportiva i una ciutat sense barreres. 4.3 Impulsar una política mediambiental responsable, garantint la qualitat de l’aire i la sostenibilitat dels cicles de l’aigua, de la matèria i l’eficiència energètica. Assolir els nivells òptims de qualitat ambiental com a base per conservar i esdevenir una ciutat saludable, garantir la qualitat de vida als ciutadans, i aconseguir un desenvolupament sostenible. 4.4 Liderar la reinformació de l’espai públic: les Smart Cities com a impulsores d’una nova economia dels serveis urbans. Emprar les TIC per a dotar la ciutat de plataformes tecnològiques d’alt valor afegit per a Barcelona. 88 Mapa de ciutat Grup d’objectius 4. Hàbitat urbà. 89 90 Mapa de ciutat Grup d’objectius 4. Hàbitat urbà. 4. Hàbitat urbà. Barris productius a velocitat humana en el si d’una ciutat hiperconnectada i d’emissions zero. Objectius de ciutat 4.5. 4.6. 4.7. 4.8. Promoure l’accés a Promoure illes Fomentar barris Millorar la mobilitat l’habitatge de qualitat autosuficients productius en els urbana amb i vetllar pel seu bon ús i rehabilitació quals es viu i es sostenibilitat i energètica urbana treballa garantint les mateixes oportunitats d’accés a tota la ciutat 4.9. 4.10. Impulsar nous Impulsar l’àrea atractors urbans, que metropolitana, la generin centralitat a integració de port, tots els districtes aeroport i zona franca, i distribuir el turisme i desenvolupar espais a tota la ciutat d’oportunitat 91 Objectius de ciutat 4.5 4.9 Promoure l’accés a l’habitatge de qualitat i Impulsar nous atractors urbans, que vetllar pel seu bon ús. generin centralitat a tots els districtes i distribuir el turisme a tota la ciutat. Posar en marxa un conjunt de polítiques (incentius al lloguer, col·laboracions amb Es tracta d’aconseguir que tots els districtes el sector privat, obtenció de sòl, suport a disposin d’algun element emblemàtic la rehabilitació,...) per aconseguir que els d’atracció (com per exemple places, edificis ciutadans tinguin accés a un habitatge de representatius, estacions, etc.) que actuïn qualitat. com a centres de referència i puguin generar al voltant activitat comercial, turística, etc. 4.6 Promoure illes autosuficients i rehabilitació 4.10 energètica urbana. Impulsar l’àrea metropolitana, la integració de port, aeroport i zona franca, i Treballar per aconseguir autosuficiència desenvolupar espais d’oportunitat. energètica sostenible a la nostra ciutat, prioritzant les accions que ens permetin Consolidar noves zones d’activitat econòmica gaudir de més qualitat de vida i continuar a la ciutat i impulsar l’àrea metropolitana a sent competitius en el nostre model través de les grans infraestructures. energètic, adoptant els principis de l’estalvi, l’eficàcia i l’eficiència per convertir-nos en un referent d’excel·lència a nivell mundial. 4.7 Fomentar barris productius en els quals es viu i es treballa. Fomentar un model urbanístic basat en un equilibri entre la funció residencial, l’econòmica i la social. 4.8 Millorar la mobilitat urbana amb sostenibilitat i garantint les mateixes oportunitats d’accés a tota la ciutat. Fomentar un nou model de mobilitat d’equilibri entre els diferents mitjans de transport, i que dóna prioritat a la seguretat i al vianant. 92 Mapa de ciutat Grup d’objectius 4. Hàbitat urbà. 93 94 Mapa de ciutat Grup d’objectius 5. El Pressupost. 5. El Pressupost. D’una cultura de la despesa a una cultura del cost i priorització dels resultats. Objectius de ciutat 5.1. 5.2. 5.3. 5.4. Gestionar en base Garantir la capacitat Millorar l’eficiència, Promoure la a un pressupost d’inversió evitar duplicitats cultura del resultat executiu orientat i alliberar recursos i d’austeritat de la a aconseguir els per altres programes despesa objectius de ciutat prioritaris 95 Objectius de ciutat 5.1 Gestionar en base a un pressupost executiu orientat a aconseguir els objectius de ciutat. Es tracta d’implantar una nova forma d’elaborar el pressupost municipal que consisteix a definir prèviament els objectius de ciutat per poder dotar aquesta estratègia de recursos segons les prioritats definides. El seguiment continu dels objectius juntament amb l’execució pressupostària permetran avaluar el grau d’assoliment dels resultats desitjats. 5.2 Garantir la capacitat d’inversió. En un entorn d’extrema dificultat per accedir a l’endeutament, és crític dissenyar mesures encaminades a obtenir estalvi corrent per finançar inversions. 5.3 Millorar l’eficiència, evitar duplicitats i alliberar recursos per altres programes prioritaris. Impulsar mesures de revisió i optimització de l’estructura, processos i serveis de l’Ajuntament, per tal d’incrementar l’eficiència i alliberar recursos. 5.4 Promoure la cultura del resultat i d’austeritat de la despesa. Aplicar rigor i austeritat en la despesa incorporant criteris de competitivitat i productivitat en la gestió, i eliminant tot allò que no respongui a objectius i resultats concrets. 96 Mapa de ciutat Grup d’objectius 5. El Pressupost. 97 98 Mapa de ciutat Grup d’objectius 6. Govern, Directius i Recursos Humans. 6. Govern, Directius i Recursos Humans. Institució competitiva, motivada, amb orgull de pertinença i orientada a la ciutadania. Objectius de ciutat 6.1. 6.2. 6.3. Garantir la qualitat Potenciar les Garantir la d’assistència a la capacitats del capital productivitat i ciutadania preservant humà de l’organització, l’alineament en la transparència i ètica l’experiència i la tots els nivells de en la gestió pública innovació, i promoure l’organització la motivació i el compromís 99 Objectius de ciutat 6.1 Garantir la qualitat d’assistència a la ciutadania preservant la transparència i ètica en la gestió pública. El govern municipal ha de donar visibilitat sobre allò que es fa i com s’està aconseguint, i fer de l’ètica i l’honestedat el principi bàsic de la gestió política. 6.2 Potenciar les capacitats del capital humà de l’organització, l’experiència i la innovació, i promoure la motivació i el compromís. Impulsar mesures per motivar i comprometre el capital humà de l’organització, i cercar l’eficiència dels recursos humans amb la millora continuada de les competències i l’avaluació dels rendiments. 6.3 Garantir la productivitat i l’alineament en tots els nivells de l’organització. Assegurar que el conjunt de l’organització treballa orientada envers una direcció i objectius clarament definits, i ho fa de forma productiva i coordinada. 100 Mapa de ciutat Grup d’objectius 6. Govern, Directius i Recursos Humans. 101 102 Mapa de ciutat Grup d’objectius 7. El coneixement, la tecnologia, la innovació i la col·laboració. 7. El coneixement, la tecnologia, la innovació i la col·laboració. Barcelona, innovació oberta en gestió pública. Objectius de ciutat 7.1. 7.2. Proactivitat en la Millorar les TIC per interacció amb altres a aconseguir una administracions per administració més garantir els millors propera i eficaç resultats 103 Objectius de ciutat 7.1 Proactivitat en la interacció amb altres administracions per garantir els millors resultats. Realitzar actuacions proactives orientades a establir acords amb altres administracions, i vetllar pel seu acompliment. 7.2 Millorar les TIC per a aconseguir una administració més propera i eficaç. Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) han de servir per poder donar un millor servei al ciutadà, més eficient i eficaç i estalviador de temps i de paper. 104 Mapa de ciutat Grup d’objectius 7. El coneixement, la tecnologia, la innovació i la col·laboració. 105 106 La contribució a l’assoliment dels objectius del Mapa de Ciutat D’acord amb el model de Pacte entre la política Hi ha objectius de ciutat en què totes les i la gestió, cada gerència sectorial, sota la gerències hi contribueixen per bé que sempre direcció i coordinació del gerent municipal, n’hi ha una que lidera l’objectiu. Això passa haurà de definir els objectius estratègics que especialment en aquells objectius relacionats contribuiran a assolir els objectius de ciutat. amb el grup d’objectius adreçats a entitats, associacions i agents esportius i culturals on A un mateix objectiu de ciutat hi poden totes les gerències, de forma més o menys contribuir diferents gerències des d’òptiques directa contribueixen a tenir un Ajuntament i competències diferents. Així, per exemple, a que coopera i participa amb el teixit social. l’objectiu 1.5 “Barcelona salut: promoure una Des de la Gerència de Cultura, Coneixement, ciutat saludable”, s’hi contribueix directament Creativitat i Innovació, per exemple, diverses des de la gerència de Qualitat de Vida, Igualtat accions que s’han assignat de forma principal i Esports (per mitjà d’objectius i accions als objectius de ciutat relacionats amb la vinculades directament a l’àmbit de salut, però cultura i el coneixement (objectiu 1.4 i objectiu també des d’Esports) i des d’altres gerències, 3.7) s’instrumenten a partir del suport amb de forma més indirecta, com des d’Hàbitat Urbà entitats o a través de consells i comissions i Prevenció, Seguretat i Mobilitat (ja que les formades per entitats i agents culturals. També accions destinades a renaturalitzar la ciutat, es dóna aquesta contribució intergerències en mantenir-la neta o a millorar la mobilitat, tots els objectius de ciutat relacionats amb la reduint les emissions, per exemple, també perspectiva de recursos que tenen una gerència contribueixen a fer una ciutat més saludable). que lidera però que pel seu assoliment es necessita la col·laboració i la contribució de tota l’organització. Per tant, en la matriu de contribucions de les gerències sectorials als objectius de ciutat podem trobar contribucions principals (en color gris més fort) i contribucions secundàries (en color gris més fluix). A continuació es presenten la matriu general de contribucions de les gerències als objectius de ciutat així com un detall per cada perspectiva. 107 Matriu general de contribució Contribucions de les Gerències als objectius de ciutat OBJECTIUS DE CIUTAT PREVENCIÓ, ECONOMIA, HÀBITAT QUALITAT CULTURA, RECURSOS SEGURETAT EMPRESA URBÀ DE VIDA, CONEIXEMENT, I MOBILITAT I OCUPACIÓ IGUALTAT CREATIVITAT I I ESPORTS INNOVACIÓ 1. Adreçat a les persones i les famílies 1.1. Garantir l’accessibilitat, qualitat i equitat dels serveis 1.2. Prioritzar l’atenció als col·lectius socials més vulnerables i persones en situació de dependència 1.3. Impulsar accions que afavoreixin la promoció i la protecció de la família i la infància 1.4. Fer de l’educació i de la cultura un factor clau de benestar i èxit 1.5. Barcelona salut: promoure una ciutat saludable 1.6. Potenciar la funció social de l’esport 1.7. Garantir la seguretat de les persones 1.8. Garantir la convivència veïnal i preservar la cohesió social, per tal que ningú pugui ser discriminat o vegi vulnerats els seus drets fonamentals 1.9. Promoure la igualtat entre homes i dones basada en el respecte i l’equitat 1.10. Fomentar l’ocupació estable i de qualitat per a tothom 1.11. Crear canals per a tota la ciutadania, sensibilitat per interioritzar el que diuen diuen i donar-hi resposta efectiva 2. Adreçat a les entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals 2.1. Potenciar i ordenar els canals d’interacció real i efectiva entre l’Ajuntament i les diferents entitats, associacions i agents esportius, socials i culturals 2.2. Apostar per un model de ciutat basat en la cooperació, implicació i coresponsabilitat entre l’Ajuntament i els diferents agents socials 2.3. Enfortir el teixit associatiu de la ciutat per garantir la seva funció de transmissió i dinamització dels problemes i necessitats dels ciutadans 3. Adreçat als agents econòmics i centres de coneixement 3.1. Fer de la Barcelona metropolitana la capital logística del Sud d’Europa 3.2. Impulsar sectors emergents d’alt valor afegit i reforçar els sectors econòmics consolidats, establint Barcelona com a referent de qualitat 3.3. Generar les condicions per atraure capital per invertir a la ciutat 3.4. Potenciar l’aportació internacional a l’economia barcelonina 3.5. Donar suport a pimes i autònoms, i promoure l’emprenedoria 3.6. Fer de Barcelona un lloc fàcil per generar activitat econòmica (“Business Friendly”) 3.7. Fer de Barcelona la ciutat de Cultura, Coneixement, Creativitat i Ciència generant un entorn favorable per atraure i retenir talent Contribució principal Contribució secundària 108 Contribucions de les Gerències sectorials OBJECTIUS DE CIUTAT PREVENCIÓ, ECONOMIA, HÀBITAT QUALITAT CULTURA, RECURSOS SEGURETAT EMPRESA I URBÀ DE VIDA, CONEIXEMENT, I MOBILITAT OCUPACIÓ IGUALTAT CREATIVITAT I ESPORTS I INNOVACIÓ 4. Adreçats a l’hàbitat urbà 4.1. Promoure la renaturalització de la ciutat i el desenvolupament dels connectors verds 4.2. Garantir l’excel·lència en el disseny urbà i dels edificis impulsant una arquitectura de qualitat 4.3. Impulsar una política mediambiental responsable, garantint la qualitat de l’aire i la sostenibilitat dels cicles de l’aigua, de la matèria i l’eficiència energètica 4.4. Liderar la reinformació de l’espai públic: les Smart Cities com a impulsores d’una nova economia dels serveis urbans 4.5. Promoure l’accés a l’habitatge de qualitat i vetllar pel seu bon ús 4.6. Promoure illes autosuficients i rehabilitació energètica urbana 4.7. Fomentar barris productius en els quals es viu i es treballa 4.8. Millorar la mobilitat urbana amb sostenibilitat i garantint les mateixes oportunitats d’accés a tota la ciutat 4.9. Impulsar nous atractors urbans, que generin centralitat a tots els districtes i distribuir el turisme a tota la ciutat 4.10. Impulsar l’àrea metropolitana, la integració de port, aeroport i zona franca, i desenvolupar espais d’oportunitat 5. Adreçat al pressupost 5.1. Gestionar en base a un pressupost executiu orientat a aconseguir els objectius de ciutat 5.2. Garantir la capacitat d’inversió 5.3. Millorar l’eficiència, evitar duplicitats i alliberar recursos per altres programes prioritaris 5.4. Promoure la cultura del resultat i d’austeritat de la despesa 6. Adreçat al govern, directius i recursos humans 6.1. Garantir la qualitat d’assistència a la ciutadania preservant la transparència i ètica en la gestió pública 6.2. Potenciar les capacitats del capital humà de l’organització, l’experiència i la innovació, i promoure la motivació i el compromís 6.3. Garantir la productivitat i l’alineament en tots els nivells de l’organització 7. Adreçat al coneixement, la tecnologia, la innovació i la col·laboració 7.1. Proactivitat en la interacció amb altres administracions per garantir els millors resultats 7.2. Millorar les TIC per a aconseguir una administració més propera i eficaç 109 Sistema de seguiment i d’avaluació El desplegament del model des dels objectius El sistema de seguiment consta de diferents polítics a l’acció concreta comporta que un elements: cop definits els objectius als tres nivells que s’han esmentat: objectius de ciutat, objectius • Indicadors. Els indicadors són variables estratègics de les gerències sectorials i, que cerquen aproximar-se el màxim posteriorment, els objectius funcionals de les possible al concepte o criteri a mesurar. direccions tècniques de les gerències sectorials Els objectius tindran associat un o més i de districte, caldrà establir els mecanismes indicadors per poder valorar de forma de seguiment i avaluació per tal de poder quantitativa la seva evolució. D’aquesta comprovar el grau d’assoliment d’aquests forma, a través del seguiment dels objectius. indicadors es podran detectar i gestionar a temps possibles desviacions. Per poder Un sistema de seguiment o monitoratge aproximar-se als objectius de ciutat consisteix en la recollida sistemàtica s’utilitzaran, quan sigui possible, indicadors d’informació i l’anàlisi d’aquesta informació amb de percepció ciutadana. Pel que fa als l’objectiu d’aconseguir, en darrera instància, objectius estratègics, caldrà seleccionar la millora del servei públic. El sistema de diferents tipologies d’indicadors per a seguiment ha de permetre obtenir informació mesurar diferents aspectes, fent especial rellevant per tal que aquesta pugui ser útil per a èmfasi en els indicadors de resultats. la presa de decisions. Quant als objectius funcionals, també hi pot haver diverses tipologies d’indicadors, des d’aquells necessaris per mesurar l’eficiència, per exemple, fins als que pretenen mesurar el volum d’activitat realitzada o el compliment d’una tasca, si s’escau. • Procés de seguiment i elaboració d’informes. El procés de seguiment consta de les següents etapes: 1. Selecció d’indicadors per a cada nivell d’objectius. 2. Establiment de metes per als indicadors quan s’escaigui. 3. Elaboració de quadres de comandament a diferents nivells: polític, estratègic i operatiu. 4. Reunions internes de seguiment amb els responsables dels objectius. 5. Elaboració d’informes periòdics de seguiment (per a ús intern, de gestió i per a ús extern, per a la rendició de comptes). • Responsables de gestió i Oficina de Management i Pressupost Executiu: Cada gerència sectorial i de districte compta amb una figura específica encarregada de les tasques de planificació i seguiment: la persona responsable de gestió. L’Oficina de Management i Pressupost Executiu (OMPE), dependent de la Gerència d’Economia, Empresa i Ocupació, actua com a coordinadora i garant del bon funcionament dels processos de planificació i seguiment del model. 110 Cal insistir en què el sistema de seguiment ha de permetre obtenir informació a diferents nivells i ha de permetre respondre a diferents interessos, des del polític al de gestió (es tracta, en definitiva de poder contestar a la pregunta “qui vol saber què?”). Amb tot, no n’hi ha prou a realitzar una recollida sistemàtica de dades sinó que és necessari analitzar-les i treure’n conclusions que puguin servir per a l’aprenentatge i, en definitiva, per a la millora dels serveis públics. Els indicadors són una font important per fer aquesta valoració però no és l’únic mecanisme. D’altres sistemes de tipus més qualitatiu també seran necessaris per fer un seguiment del marc estratègic i del PAM. El model que es planteja cerca, també, la transparència de la informació i per això és important el compromís per fer públic periòdicament un balanç de gestió que permeti donar a conèixer què s’ha fet, què s’ha aconseguit i, també, què no s’ha pogut fer o a on no s’ha pogut arribar i què es pensa fer per solucionar els problemes que hagin pogut sorgir. Finalment, tot i que sovint s’utilitzen els conceptes de seguiment i avaluació de forma indistinta no volen dir el mateix. Ambdues funcions comparteixen la generació i ús de la informació per a la revisió i millora, i una voluntat de responsabilització i de transparència. Tanmateix, l’avaluació de les polítiques i programes públics va més enllà del seguiment i pretén identificar els efectes nets sobre el problema que es vol resoldre i explicar per què els programes funcionen correctament o no i, si s’escau, explicar per què es produeixen desviacions. L’avaluació, dins del model que es planteja, ha d’esdevenir una forma habitual i sistemàtica de treball com a instrument d’aprenentatge i millora dels serveis a la ciutadania. 111 112 113