Horta- Guinardó aixeca la persiana Pla d’acció comercial del districte d’Horta- Guinardó 2012-2015 Una de les prioritats del Districte és impulsar i donar suport al nostre comerç com a motor de l’economia d’Horta-Guinardó, ge- nerador de llocs de treball i creador de riquesa. Al districte, a més, hi tenim un comerç compromès amb l’entorn i amb les persones, que es vertebra a través dels mercats, les associacions i els eixos de comerç, i que contribueix a millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes dels nostres onze barris. Aquest patrimoni és el que volem preservar i promocionar amb aquest Pla d’Acció Comercial que és un dels pilars de l’Estratègia de Promoció Econòmica i Cultural: “Horta-Guinardó, la Ciutat de l’Aigua”. Els nous temps demanen innovació, una aposta per la qualitat i de més partenariat entre el sector públic i el privat, principis que vertebren aquest pla. Francina Vila i Valls Regidora d’Horta-Guinardó Ajuntament de Barcelona Pla d’Acció Comercial del Districte d’Horta-Guinardó. Edició: Ajuntament de Barcelona. Districte Horta-Guinardó. Disseny gràfic: Emma Camacho (endoradisseny). Impressió: El Tinter SAL. Imprès en paper parcialment reciclat. www.bcn.cat/horta-guinardo/comerc www.laCiutatdelAigua.cat El Pla d’Acció Comercial del Districte és un dels pi- lars de l’Estratègia Econòmica i Cultural d’Horta- Guinardó i, alhora, és també el marc de referència de les actuacions que es promouen per al desenvo- lupament econòmic i social dels nostres barris. Els valors del comerç tradicional de proximitat hi són presents, alhora que s’incorporen les noves tec- nologies, la sostenibilitat, l’educació i la creativitat com a eixos de treball. HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA Pla d’Acció Comercial d’Horta-Guinardó 2012-2015 Un dels grans reptes de l’actual mandat és la reactivació econòmica que s’articula a través d’un conjunt d’actuacions, recollides en el Pla d’Actuació Municipal 2012-2015, destinades a promoure l’economia, la creació de llocs de treball, impulsar el comerç de proximitat i generar oportunitats de negocis a Barcelona. El Districte d’Horta-Guinardó va impulsar el Pla d’acció comercial 2012- 2015 (PAC) com a marc de referència de les actuacions destinades a la consecució dels objectius anteriors en l’àmbit del districte. El PAC va ser presentat a la Taula de Comerç del Districte el mes d’abril de 2012 amb la voluntat de realitzar un treball conjunt i consensuat amb totes les associa- cions de Comerciants. El PAC destaca la importància que tenen el comerç de proximitat i la re- activació dels mercats municipals, per continuar funcionant com a motors d’ocupació. El comerç de proximitat, els mercats i les fires, generen riquesa, contribueixen a caracteritzar els nostres carrers, influeixen en la seguretat i, proporcionen serveis i vitalitat als nostres barris. El Pla impulsa i promou un nou model de desenvolupament econòmic i so- cial del districte fomentant la participació del sector comercial, donant suport a l’associacionisme comercial, al comerç de proximitat i als mercats municipals, i projectant els elements innovadors, diferenciadors i singulars dels establiments, del patrimoni, dels esdeveniments culturals que proporcionin pols d’atracció de la vida ciutadana i que potenciïn l’afluència de visitants d’altres indrets. Per assolir aquests objectius, el PAC planteja deu línies estratègiques i, per a cadascuna, diverses accions a desenvolupar: 1. Impulsar la Taula de Comerç com a instrument de participació i de debat en l’àmbit de comerç, per intercanviar idees, formular propostes conjuntes d’actuació, per conèixer les normatives i les polítiques que afectin el sector. 2. Suport al comerç de proximitat com a sector estratègic de crei- xement econòmic i als mercats municipals fomentant les accions de promoció comercial entre les associacions de concessionaris dels mer- cats i les entitats del seu entorn. 2 PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 3. Plans d’urbanisme comercial als barris, amb la participació dels di- ferents sectors tant públics com privats, per millorar la mobilitat de les persones, la qualitat territorial i el paisatge urbà. 4. Pla de comunicació del sector comercial del Districte per afavorir la comunicació entre les diferents associacions i l’Administració, per planificar i divulgar les diferents campanyes promocionals, els recursos disponibles i les informacions que afecten el sector, amb els productes tradicionals de difusió i amb incorporació de les TIC. 5. Facilitar l’elaboració dels plans de comunicació i de dinamitza- ció comercial de les entitats, per millorar la visibilitat de les seves activitats, dels serveis que ofereixen, les seves promocions... i obtenir una major presència al seu territori, significar-se en les xarxes socials, difusió als mitjans de comunicació... 6. Formació específica sobre la gestió empresarial, el màrqueting di- gital, l’aplicació dels productes de les noves tecnologies en constant renovació. S’han d’elaborar noves estratègies per obtenir noves opor- tunitats de promoció econòmica i comercial. 7. Incorporar les noves tecnologies per tal de millorar la gestió, l’orga- nització i el funcionament de les entitats. 8. Suport a l’associacionisme comercial com a estructura organitza- tiva que actua com un element dinamitzador del comerç de proximitat amb l’aportació de recursos econòmics, d’infraestructures i amb asses- sorament tècnic. 9. Oferir eines i instruments perquè els comerciants afrontin les noves formes d’organització i de gestió que han d’assumir, atesos els canvis profunds que s’estan produint internacionalment. 10. Impulsar interrelacions entre les associacions de comerç, les en- titats culturals, les educatives i les socials. Un model de comerç amb valors, un comerç compromès amb la societat i amb el seu entorn, sostenible, solidari, que educa i que és creatiu. El comerç és intercanvi de productes, de mercaderies, però també de cultura i de coneixement. Aquest és el model de comerç amb valor afegit que volem potenciar. 3 HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA El comerç al districte d’Horta-Guinardó El districte d’Horta–Guinardó ocupa una superfície de 1.192 hectàrees i in- clou onze barris ben diferenciats, a conseqüència d’un medi físic amb un relleu accidentat, on l’element més característic és el pendent, que ha ge- nerat diversitat d’estructures comercials les quals s’han consolidat en tretze associacions, dos eixos comercials, en molts casos a l’entorn dels quatre mercats municipals. L’associacionisme comercial f Les associacions neixen de la necessitat d’unir esforços i per afavorir els interessos comuns, per obtenir més visibilitat i, per tant, més opor- tunitats de negoci i una més gran projecció del sector. f Ofereixen serveis als seus associats i promouen la dinamització comer- cial de la seva àrea d’influència. Implicades amb el seu territori, parti- cipen en les activitats lúdiques i culturals: festes majors, Carnestoltes, Nadal... f Una de les activitats principals de les associacions de comerciants és la intermediació amb les institucions públiques, la canalització dels suggeriments i queixes, la facilitació de la informació dels tràmits ad- ministratius... Els eixos comercials f Els eixos comercials són espais naturals que concentren una àmplia oferta comercial, plural i continuada, amb un moviment associatiu de segon grau cohesionat, per tal d’elaborar i impulsar els seus plans de dinamització de la seva àrea d’influència. Al districte hi ha dos eixos comercials: Cor d’Horta i Mercat i l’Eix Maragall. Els mercats municipals f El mercats municipals del districte, són: el Mercat d’Horta, el Carmel, el Vall d’Hebron i el Guinardó que han exercit de verdaderes locomo- tores dels comerç als barri de la ciutat, cosa que ha permès que els veïns puguin comprar els aliments frescs a prop de casa seva. El repte que l’Institut de Mercats s’ha imposat és el de preservar i assegurar la continuïtat d’aquests equipaments centenaris en la tradició comercial i social de Barcelona i, alhora, dotar-los d’una estructura i uns serveis, per tal que esdevinguin centres comercials alimentaris moderns i com- petitius. En aquest context, el PAC recull un Pla de millores al Mercat de la Vall d’Hebron i al Mercat del Guinardó. 4 PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 Associacions Eixos comercials • Àrea comercial entorn Mercat del Guinardó ACEM • Cor d’Horta • Associació de Concessionaris del Mercat del Guinardó • Eix Maragall • Associació de Comerciants Sant Genís-Collserola • Associació de Comerciants Sanllehy Comerç • Associació de Botiguers i Veïns Baix Carmel Mercats Municipals • Associació de Comerciants Carmel Comerç • Mercat del Carmel • Associació de Venedors del Mercat del Carmel • Mercat del Guinardó • Associació Dalt d’Horta Comerciants • Mercat d’Horta • Associació de Comerciants de Montbau • Mercat de la Vall d’Hebron • Associació de Concessionaris Mercat Vall d’Hebron • Associació de Comerciants la Teixonera Federació de Comerç Cor d’Horta i Mercat d’Horta: Fires i festes de • Associació de Concessionaris Mercat d’Horta comerç al carrer • Centre Comercial d’Horta • Unió de Botiguers Cor d’Horta Mapa associatiu 1 Associació de Comerciants de Montbau 2 Associació Administrativa de Concessionaris del Mercat de la Vall d’Hebron 3 Associació de Comerciants de la Teixonera 4 Associació de Comerciants Carmel Comerç 5 Associació de Botiguers i Veïns Baix Carmel 6 Associació Administrativa del Mercat Carmel 7 Sanllehy Comerç 8 Federació de Comerç Cor d’Horta i Mercat d’Horta 9 Associació Administrativa de Concessionaris Mercat d’Horta 1 0 Associació Dalt d’Horta Comerciants 1 1 Àrea Comercial Entorn Mercat del Guinardó, ACEM 12 Associació Administrativa de Concessonaris del Mercat Guinardó 1 3 Eix Maragall, Associació de botiguers i professionals 14 Associació de Comerciants Sant Genís-Collserola A Seu del Districte B Oficina d’Atenció Ciutadana 5 HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA Dades rellevants S’han censat 3.740 locals actius. El Guinardó és el barri amb major nombre de comerços, representa el 28% del total, i també compta amb més població, el 21% de tot el districte. El 20% dels comerços són a Horta que compta amb el 16% de la població. El 18% dels comerços són a El Carmel, que compta amb el 19% de la població del Districte. El 17% són al Baix Guinardó que té el 15% de la població. 2% 2% 3% Establiments comercials Font: Districte 5% d’Horta-Guinardó, 2010 5% . El Guinardó (28%) . La Vall d’Hebron (3%) 28% . Horta (20%) . Montbau (2%) . El Carmel (18%) . Sant Genís (2%) 17% . Baix Guinardó (17%) . Font d’en Fargues (0%) . Can Baró (5%) . La Clota (0%) 20% . La Teixonera (5%) 18% Població per barris Font: Districte d’Horta-Guinardó, 2010 40 000 35 000 30 000 25 000 20 000 15 000 10 000 5 000 0 6 El Guinardó El Cermel Horta El Baix Guinardó La Teixonera Font d’en Fargues Can Baró Sant Genís Vall d’Hebron Montbau La Clota PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 Evolució de les llicències d’activitats Font: Districte d’Horta-Guinardó, 2010 350 300 250 200 150 100 50 0 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 (abril) 0,36% 13 Activitat comercial al districte Font: Districte d’Horta-Guinardó, 2010 . Sector serveis 36% . Venda al detall 1.330 . Venda a l’engròs 64% 2.397 El sector serveis representa el 64% del total de l’activitat del districte. El 33% dels serveis són restaurants, hotels, bars i granges. El 36% de l’activitat comercial del districte correspon a la venda al detall. El major nombre de comerços de venda al detall pertanyen a establiments d’alimentació. Això representa el 33% del total. Els d’equipament de la per- sona representen un 16% del total dels comerços del districte. La venda a l’engròs representa únicament el 0,36% del total del districte. 7 HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA Objectius i eixos del Pla Els objectius 1. Promoure el desenvolupament econòmic i social del territori 2. Impulsar i donar suport al comerç de proximitat i als mercats municipals 3. Fomentar l’emprenedoria 4. Fomentar la participació del sector comercial 5. Donar suport a l’associacionisme comercial 6. Establir relacions de col·laboració i de coordinació entre els diferents agents implicats Les línies estratègiques 1. Impulsar la Taula tècnica sectorial de comerç del Districte d’Horta- Guinardó 2. Impulsar i donar suport al comerç de proximitat, als mercats municipals i als emprenedors del districte 3. Facilitar el desenvolupament dels plans d’acció i d’urbanisme comercial als barris 4. Elaborar el Pla de comunicació del sector comercial del Districte d’Horta-Guinardó 5. Facilitar l’elaboració de plans de comunicació i dels plans d’acció comercial de les entitats de comerç 6. Facilitar programes de formació a les entitats de comerciants del districte 7. Facilitar la gestió de les associacions de comerciants del districte 8. Donar suport a les entitats amb l’aportació de recursos econòmics, d’infraestructures i tècnics 9. Oferir eines per obtenir noves oportunitats i potencialitats de promoció econòmica i comercial 10. Impulsar accions d’interrelació entre el comerç, la cultura i l’educació 8 PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 1 Impulsar la taula tècnica sectorial de comerç del Districte d’Horta-Guinardó Objectius • Afavorir el diàleg i la participació de les entitats de comerç • Informar sobre les normatives, les campanyes institucionals, la convocatòria de subvencions, etc. • Participar en el desenvolupament del Pla estratègic del sector comercial del Districte • Facilitar el treball en xarxa a la resta del teixit associatiu, la cooperació i la motivació per fer projectes comuns Accions • Establir un calendari de sessions • Consolidar la Taula tècnica sectorial de comerç Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha constituït la Taula tècnica del sector comercial del Districte d’Horta-Guinardó, el 19 d’abril de 2012. En aquest acte es va presentar el Pla d’acció comercial • S’ha fomentat la participació del sector comercial consensuant el PAC • S’ha acordat el calendari de sessions, tot consolidant-ne el funcionament – 19 d’abril de 2012 – 15 d’octubre de 2012 – 19 de novembre de 2012 – 4 de febrer de 2013 – 6 de maig de 2013 9 HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA 2 Impulsar i donar suport al comerç de proximitat, als mercats municipals i als emprenedors del districte Objectius • Donar suport al comerç de proximitat com a sector estratègic de prestació de serveis • Fomentar l’associacionisme comercial com a estructura organitzativa que actua com a element de desenvolupament del comerç Accions • Millorar el Mercat de la Vall d’Hebron • Construir el Mercat del Guinardó • Donar suport a les accions que promoguin els eixos comercials i les entitats de comerç • Fomentar les accions de promoció comercial entre les associacions de concessionaris dels mercats i les entitats dels seu entorn • Facilitar la creació de noves associacions de comerç: Associació de Comerciants de la Teixonera i Sant Genís dels Agudells • Estudiar la viabilitat de crear nous eixos comercials • Facilitar la instal·lació de nous comerços, de noves empreses i emprenedors • Promoure l’ocupació Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • Pla de millores al Mercat de la Vall d’Hebron • Reactivació de les obres del nou Mercat del Guinardó • S’ha facilitat la creació de l’Associació de Comerciants de la Teixonera i els tràmits de Sant Genís dels Agudells • S’ha donat suport a les accions de promoció comercial: mostres de comerç al carrer, passarel·la de moda, venda nocturna (Mercat d’Horta), etc. • S’ha fomentat la promoció conjunta entre les associacions i els mercats 10 PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 3 Facilitar el desenvolupament dels plans d’acció i d’urbanisme comercial als barris Objectiu • Desenvolupar plans d’acció comercial amb la participació dels diferents agents implicats: les associacions de comerciants del barri, les associacions de veïns, les entitats socials, Direcció de Comerç, els Serveis Tècnics, Mobilitat, Neteja, Urbanisme, Turisme de Barcelona, Barcelona Activa... Accions • Definir les àrees que cal dinamitzar • Elaborar els estudis necessaris per determinar les característiques exactes de l’entorn, d’hàbits de consum, urbanístiques... • Millorar la mobilitat de les persones i l’accessibilitat al comerços i també millorar la connexió entre els barris limítrofs, els transports i l’ús de les motos, les bicicletes... • Fer una anàlisi de mobilitat sobre: els itineraris per anar a comprar que hi ha al barri i als barris limítrofs, les connexions entre serveis, rutes, equipaments i punts de venda • Definir les intervencions en urbanisme per millorar la qualitat territorial i el paisatge urbà Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha elaborat les línies estratègiques per millorar l’urbanisme comercial • S’ha definint les intervencions en urbanisme en les zones comercials i als entorns dels mercats municipals: d’Horta, el Carmel, el Guinardó i el de la Vall d’Hebron • Reactivació de les obres del Mercat del Guinardó • La renovació del Mercat de la Vall d’Hebron preveu l’adequació de l’aparcament, la incorporació d’un autoservei i una nova distribució interna 11 HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA 4 Elaborar el Pla de comunicació del sector comercial del Districte Objectius • Millorar els canals de comunicació entre Districte i el sector comercial • Fer més visible el sector comercial, per obtenir més oportunitats i més projecció del sector Accions • Crear i promoure la imatge identificativa del comerç del Districte d’Horta-Guinardó • Crear el web del sector comercial del districte d’Horta-Guinardó • Estar presents a les xarxes socials • Dissenyar campanyes de comerç: primavera, tardor i Nadal • Editar materials de comunicació i d’informació • Editar el mapa de l’associacionisme comercial del districte • Crear l’Agenda de comerç amb el calendari dels actes i de les activitats del sector: fires, mostres de comerç, campanyes de Nadal... • Facilitar la informació als emprenedors i als comerciants per iniciar la seva activitat i facilitar-los la comunicació amb les associacions comercials del districte • Generar notícies als mitjans de comunicació • Establir canals de comunicació amb els diferents agents públics i privats Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha dissenyat el web de comerç del districte d’Horta-Guinardó www.bcn.cat/horta-guinardo/comerc • S’ha planificat campanyes de promoció comercial: Nadal.... • S’ha editat el fullet: Associa’t al comerç d’Horta-Guinardó • S’ha editat el mapa de l’associacionisme comercial • S’ha creat l’Agenda de comerç • Estem treballant en aplicacions de telefonia mòbil 12 PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 5 Facilitar l’elaboració dels plans de comunicació i dels plans d’acció comercial de les entitats de comerç Objectius • Definir la missió, la visió i els objectius d’aquests plans • Millorar la planificació de les campanyes, les activitats i els serveis de les entitats • Difondre els serveis, les seves activitats i les campanyes de promoció comercial • Millorar la visibilitat Accions • Facilitar l’elaboració dels plans de comunicació i d’acció comercial de les entitats • Senyalitzar l’àrea d’influència de les associacions Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha planificat campanyes de promoció comercial conjuntes • S’ha facilitat torretes publicitàries de les activitats de les entitats i dels mercats municipals amb codis QR 13 HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA 6 Facilitar programes de formació a les entitats de comerciants del districte Objectius • Oferir programes de formació amb la finalitat de millorar la gestió empresarial, la professionalització i la competitivitat del sector • Facilitar la incorporació a les noves tecnologies de la informació i de la comunicació Accions • Facilitar programes de formació en noves tecnologies, gestió empresarial, comunicació, màrqueting, etc. Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha impulsat conjuntament el programa de formació continua Obert al futur, que ha estat organitzat per Barcelona Activa, amb la complicitat de les entitats de comerç. amb les quals es van consensuar els continguts, els horaris adaptats a necessitats dels comerciants, i els espais municipals on s’imparteixen les classes • El programa Obert al futur ofereix continguts de qualitat, que recullen l’estratègia, la gestió i les competències TIC per al comerç i màrqueting digital • El programa Obert al futur es va iniciar el 5 de març i, des d’aleshores, s’han impartit 22 càpsules formatives • Per facilitat la proximitat dels comerciants, es van formar dos grups d’alumnes distribuïts un al Mas Guinardó, al qual van assistir els associats de l’Eix Maragall i de l’ACEM i, l’altre, a ca N’Andelet, al qual van assistir els associats del Cor d’Horta, Carmel Comerç i l’Associació de Comerciants de la Teixonera • El programa es va iniciar el 5 de març, en sessions de tres hores de durada i, des d’aleshores, s’han impartit 22 càpsules. Cal destacar l’alt índex d’assistència, un total de 275 persones • L’itinerari formatiu continuarà al llarg de l’any. A la darrera reunió de la Taula de comerç, del passat 6 de maig, es va acordar continuar aquesta formació amb sis càpsules més. Estem treballant conjuntament oferint formació específica al sector serveis i als concessionaris dels mercats municipals, en horaris adaptats a aquests col·lectius 14 PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 7 Facilitar la gestió a les associacions de comerciants del districte Objectius • Facilitar la incorporació dels avenços de les noves tecnologies en la seva gestió • Millorar la gestió en l’organització i el funcionament de l’entitat Accions • Oferir assessorament tècnic • Establir línies de col·laboració: alumnes en pràctiques • Facilitar la incorporació dels avenços de les noves tecnologies en la gestió Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha facilitat els recursos disponibles de Barcelona Activa: programes de gestió, assessorament tècnic... 8 Donar suport a les entitats amb l’aportació de recursos econòmics, d’infraestructures i tècnics Objectiu • Continuar donant suport a l’associacionisme comercial Accions • Subvencions • Convenis de col·laboració • Assessorament tècnic • Infraestructures • Materials de comunicació i de difusió Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • Subvencions del Districte • Convenis de col·laboració • Assessorament tècnic • Infraestructures • Materials de comunicació i de difusió 15 HORTA-GUINARDÓ AIXECA LA PERSIANA 9 Oferir eines per obtenir noves oportunitats i potencialitats de promoció comercial Objectius • Proporcionar elements de debat per afrontar el reptes de la situació econòmica actual • Atreure nous públics Accions • Desenvolupar estratègies conjuntes de promoció econòmica i cultural: rutes turístiques i gastronòmiques... • Acollir esdeveniments de la ciutat • Potenciar els elements diferenciadors i singulars dels establiments, del patrimoni, dels esdeveniments culturals, els sanitaris –Hospital de Sant Pau, Ciutat sanitària–, educatius –campus Mundet–, esportius –Olímpics– que proporcionin pols d’atracció de la vida ciutadana i l’afluència de visitants forans • Utilitzar les aplicacions de les noves tecnologies Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha desenvolupat l’estratègia de promoció turística i cultural del districte d’Horta-Guinardó • S’han promogut rutes turístiques i de comerç • Aplicació per a telefonia mòbil 16 PLA D’ACCIÓ COMERCIAL DEL DISTRICTE D’HORTA-GUINARDÓ 2012-2015 10 Impulsar accions d’interrelació entre el comerç, la cultura i l’educació Objectiu • Facilitar les relacions entre les associacions de comerç i les entitats culturals, educatives i socials Accions • Donar suport als projectes socials de les entitats • Organitzar exposicions artístiques, històriques, culturals sobre l’intercanvi econòmic i comercial Actuacions realitzades 2012 - juny 2013 • S’ha ampliat l’oferta d’establiments adherits al Programa comerç a les escoles: – Les herbes d’Horta, carrer Lletres, 12 – L’obrador dels Quinze, passeig Maragall, 209 – Ferreteria Marimon, plaça Eivissa, 10 – Flors Dante, carrer Dante Alighieri – Lain Sánchez (confecció), carrer Santpere i Miquel, 14 17 El Pla d’Acció Comercial que s’està implementant des del 2012 és fruit d’una tasca de complicitat entre els comerciants i l’Ajuntament, perquè el Comerç, els mercats, els eixos, les botigues i els emprenedors continuïn essent un dels motors econòmics de la ciutat