OBJECTIUS I MESURES PLA DE COMERÇ DISTRICTE DE SANT MARTÍ 0 SUMARI Introducció 1 Territori 2 Oferta comercial 3 Estructura del teixit comercial 5 Pla de comerç del districte de Sant Martí 7 Procés i metodologia 8 Objectius 9 Programes 12 PROGRAMA A - Governança del districte de Sant Martí 13 PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció 22 PROGRAMA C - Millora de la competitivitat del teixit comercial i l’emprenedoria 29 PROGRAMA D - Impulsar el comerç accessible 32 PROGRAMA E - Generació de sinèrgies amb altres sectors 34 PROGRAMA F - Innovació, formació i qualitat 37 PROGRAMA G - Integració, habitat urbà i comerç 39 PROGRAMA H - Cohesió social 42 PROGRAMA I - Seguretat en entorns comercials 44 1 INTRODUCCIÓ L’activitat comercial i la hoteleria i restauració són algunes de les principals activitats econòmiques del districte. Cal destacar la presència d’una important diversitat d’actius al territori (turístics, museus, cinemes, teatres, arts escèniques, etc.) que coexisteixen amb un ric teixit empresarial, de restauració i comercial. En aquest sentit, és especialment important poder projectar el districte amb accions de promoció i comunicació globals, que posin en valor el conjunt del territori i contribueixin a definir una marca territorial diferenciada. MODEL DE COMERÇ DE SANT MARTÍ Principal generador Proximitat, Cohesionador social Transversalitat Convivència, d’activitats servei, diversitat tradició/innovació econòmiques 1 2 TERRITORI El districte de Sant Martí es divideix en 10 barris delimitats de la manera que mostra el mapa següent: Sant Antoni Maria Claret Indústria Camp de l’Arpa (L5) Còrsega Rosselló EL CAMP DE L’ARPA Santander LA VERNEDA DEL CLOT 42 I LA PAU Provença Múrcia Parc de Sant Martí Plaça de la Verneda Mallorca Menorca Binèfar Jardins de Parc Parc Joana Tomàs de Sant del Ram Encants (L2) Martí de l’Aigua Clot (L2) València SANT MARTÍ DE Huelva EL CLOT PROVENÇALS Clot (L1) La Pau (L2 - L4) Aragó 158 163 Rambla de Guipúscoa Bac de Roda (L2) Sant Martí (L2) Plaça de Fernando Plaça de de los Ríos Victòria Kent Consell de Cent Concili de Trento Plaça Empordà Jardins Plaça de la del Clot de la de la Mel Palmera de Cultura Sant Martí Parc 1 2 Andrade Plaça del Clot dels Plaça Porxos d’Artur Manuel Ainaud Martorell Plaça Besòs (L4) de les Glòries Gran Via de les Corts Catalanes Sant Martí de Provençals (T5) Besòs (T5) Catalanes La Farinera (T5) Can Jaumeandreu (T5) Espronceda (T5) Plaça Glòries (T4-T5) Glòries (L1) 62 d’Espronceda Perú Ca l’Aranyó (T4) PROVENÇALS DEL POBLENOU Bolívia Jardins de Ca l’Aranyó Tànger Marroc Auditori i Teatre Nacional (T4-T5) Pere IV (T4) Alfons el Magnànim (T5) Sancho de Ávila Cristóbal de Moura Marina (L1) EL PARC I LA LLACUNA Almogàvers Veneçuela Marina (T4-T5) EL BESÒS DEL POBLENOU Fluvià (T4) I EL MARESME Besòs Mar (L4) Buenaventura Muñoz Pallars Bogatell (L4) Pujades Llacuna (L4) Poblenou (L4) Selva de Mar (T4) Selva de Mar (L4) Jardins de Josep Trueta Wellington (T4-T5) Llull Jardins de Mercè Jardins Plantada de Gandhi El Maresme (T4) Ramon Turró Parc de LA VILA OLÍMPICA Diagonal EL POBLENOU Plaça Plaça DEL POBLENOU de Juli de Ramon González Calsina Fòrum (T4) Doctor Trueta Passeig de Taulat Fòrum Ciutadella i Parc de Vila Olímpica (T4-T5) Carles I DIAGONAL MAR I FRONT Cementiri de l’Est MARÍTIM DEL POBLENOU Vila Olímpica (L4) Passeig de Garcia Fària 8 Parc de Jardins Carles I d’Atlanta Parc del Poblenou Parc del Poblenou Salvador Espriu Parc del Port Olímpic Ronda del Litoral Plaça dels Voluntaris Passeig Marítim del Port Olímpic Platja de la Nova Mar Bella Platja de Llevant Moll de Mestral Port Olímpic Platja de la Nova Icària Platja del Bogatell Platja de la Mar Bella Espigó de Bac de Roda Espigó del Bogatell Moll de Xaloc Espigó de la Mar Bella Escullera del Poblenou 2 Wellington Ramon Trias Fargas Sardenya Marina Moll de Marina Joan Miró Joan d’Àustria Rosa Sensat Zamora Moll de Gregal Arquitecte Sert Pamplona Frederic Mompou Àlaba Joan Oliver Àvila Dos de Maig Vicens Vives Badajoz Independència Ciutat de Granada Corunya Roc Boronat Llacuna Rambla del Poblenou Castella Trinxant Monturiol Bilbao Navas de Tolosa Lope de Vega Espronceda Bac de Roda Josep Ferrater Fluvià Doctor Zamenhof Provençals Alcalà de Guadaira Selva de Mar Treball Agricultura Josep Pla Cantàbria Puigcerdà Maresme Rambla de Prim Alfons el Magnànim Ca n’Oliva Perpinyà 3 OFERTA COMERCIAL Característiques generals del comerç al districte de Sant Martí: Sant Martí compta amb l’11,2% dels establiments totals de Barcelona, amb una lleugera preponderància d’establiments d’alimentació, el 12,6% de la ciutat. Els establiments, en comparació amb els de la mitjana de Barcelona, mostren una antiguitat menor, un percentatge d’associats també inferior, uns locals de major superfície mitjana, un percentatge d’accés a les TIC inferior i un major nombre de treballadors per negoci. Per altra banda, pel que fa a les expectatives d’evolució dels negocis, les dades són clarament optimistes al districte de Sant Martí: satisfacció quant a increment del volum i evolució del negoci i major possibilitats de creixement de futur. 3 3 OFERTA COMERCIAL BARCELONA SANT MARTÍ CENS ESTABLIMENTS Total 35.282 3.955 (11,2% de BCN) Alimentació 10.991 1.383 (12,6%) Textil i calçat 6.886 612 (8,9%) Equipament de la llar 4.871 530 (10,9%) Llibres, diaris i revistes 1.827 215 (11,8%) CARACTERÍSTIQUES Antiguitat 18 anys 16 anys Associats 42,6% 41,5% Superfície mitjana 84,7 m2 90,8 m2 TIC 58,6% 56,3% Nombre de treballadors 2,6 3 EVOLUCIÓ DEL NEGOCI Índex satisfacció evolució del negoci 2,3 2,4 % establiments han incrementat negoci en 2010-2011 7,3% 8,7% % creixement estimat (els que creixen) 20,9% 24,3% % disminució de negoci estimat (els que decreixen) 35,5% 31,5% EXPECTATIVES % establiments expectatives positives de creixement 22,4% 25,2% % establiments expectatives contractar personal nou 5,1% 6,2% Font: Ajuntament de Barcelona. Enquesta d’activitat comercial, 2012 4 4 ESTRUCTURA DEL TEIXIT COMERCIAL Associacionisme comercial Eix del Poblenou, localitzat al barri del mateix nom Eix del Clot, a cavall dels barris del Clot i del Camp de l’Arpa del Clot Eix de Sant Martí, compartit entre els barris de Sant Martí de Provençals i de la Verneda i la Pau Associacions de comerciants Associació de comerciants “Botiguers del Besòs” Associació de comerciants “Xavier Nogués” AA.VV. i Comerciants del Camp de l’Arpa Mercats Municipals Mercat de Provençals Mercat de Sant Martí Mercat del Besòs Mercat del Clot Mercat del Poblenou Font: Ajuntament de Barcelona. Dades Obertes, 2013 5 4 ESTRUCTURA DEL TEIXIT COMERCIAL Cal fer esment també de l’oferta de mercats municipals, amb 5 establiments repartits en cinc barris diferents del districte, a més de la importància dels Nous Encants que, tot i trobar-se al districte veí de l’Eixample, és un equipament de referència localitzat al node de les Glòries. Associacions de concessionaris de mercats municipals Associació de concessionaris del Mercat de Provençals Associació de concessionaris del Mercat de Sant Martí Associació de concessionaris del Mercat del Besòs Associació de concessionaris del Mercat del Clot Associació de concessionaris del Mercat del Poblenou Centres comercials Centre Comercial Diagonal Mar Centre Comercial Glòries Centre Comercial El Centre de la Vila Moda Shopping Port Olímpic Font: Anuari Econòmic d'Espanya. La Caixa, 2013 6 5 PLA DE COMERÇ DEL DISTRICTE DE SANT MARTÍ El Pla de Comerç del Districte de Sant Martí (2014-2019) recull els objectius, les mesures i les actuacions, en un període de cinc anys, per tal de contribuir a la reactivació econòmica del districte generant sinèrgies amb d’altres sectors com ara la restauració, la gastronomia, el turisme, l’empresa, la cultura i el medi ambient. Aquest pla de districte s’ha consensuat dins d’una visió estratègica de la ciutat i en el marc del “Pla de Suport al Comerç de Barcelona” (2013-2016) aprovat el 31 de maig de 2013 pel Consell Plenari de l’ Ajuntament de Barcelona, confeccionat amb el suport de la Direcció de Comerç i Consum de l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu de realitzar un encaix de tots aquells aspectes del pla de ciutat al nostre territori i dels diferents barris que el configuren amb les seves singularitats i especificitats. La intervenció en l’àmbit del comerç comporta unes actuacions de treball molt coordinades i transversals amb diferents actors. En aquest sentit, la tasca que es porta a terme des de la Direcció de Serveis a les Persones i al Territori està molt centrada en donar suport al comerç de proximitat del Districte de Sant Martí. 7 6 PROCÉS I METODOLOGIA Fases del desenvolupament NOVEMBRE 2013 Reunions amb Reunions amb Anàlisi Reunions els diferents eixos els Centres Reunions amb Sessió de treball documental internes i associacions Comercials comerciants “Focus-Group” / de treball de comerciants del districte no associats Participants Prediagnòstic Sessió de Treball SIR / Participants Document de treball ABRIL 2014 8 7 OBJECTIUS Creació d’un contínumm comercial i cultural des dels barris del Clot-Camp de l’Arpa fins al Poblenou que propiciï un gran eix comercial. Millorar la vertebració dels eixos comercials de Sant Martí de Provençals, La Verneda i La Pau i del barri El Besòs-El Maresme propiciant el treball en col·laboració amb els mercats municipals de la zona per tal de generar i potenciar un dinamisme comercial en aquests barris del districte. Posar en valor tot aquest teixit comercial, així com d’aquells establiments emblemàtics dels diferents barris del Districte de Sant Martí. 9 7 OBJECTIUS Enfortir i donar suport al teixit comercial i impulsar el comerç de proximitat. Donar suport a la creació de nous eixos comercials i/o noves associacions de comerciants al districte per a la seva dinamització i promoció. Consolidar un comerç competitiu que es mantingui com un dels principals generadors de llocs de treball i de riquesa econòmica. Ajudar a la reactivació econòmica potenciant i donant suport al comerç de proximitat sumant sinèrgies amb altres sectors com ara el turisme, la gastronomia i la restauració, la cultura i el patrimoni. Optimitzar l’estructura del districte (organigrama, serveis, actuacions) a les necessitats i reptes del comerç 10 7 OBJECTIUS Millorar el posicionament del districte, especialment en relació a la seva atractivitat i diferenciació respecte a d’altres entorns de la ciutat. Potenciar la projecció exterior del districte. Aprofitar actius urbans i grans projectes urbanístics. Incentivar la demanda i atraure’n de nova fent èmfasi especialment en els sectors de clients potencials: residents al districte i turistes d’oci i de negocis. Sumar sinèrgies amb el Pla de Turisme del districte. Donar impuls a la reactivació econòmica i generar condicions favorables per crear ocupació. Sumar actius comercials, culturals, patrimonials, turístics entre d’altres. 11 8 PROGRAMES PROGRAMA PROGRAMA PROGRAMA PROGRAMA A B C D Governança Comunicació, Millora de la Impulsar del Districte dinamització competitivitat del el comerç de Sant Martí i promoció teixit comercial i accessible l’emprenedoria PROGRAMA PROGRAMA PROGRAMA PROGRAMA PROGRAMA E F G H I Generació Innovació, Integració Cohesió Seguretat de sinèrgies formació habitat urbà social en entorns amb altres i qualitat i comerç comercials sectors 12 9 PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí Col·laboracions/Operadors implicats: Direcció de Serveis a les Persones i al Territori PROGRAMA Direcció de Serveis Generals Departament de Comunicació A Departament de Serveis Jurídics Governança Departament de Llicències i Espai Públic del Districte Direcció de Comerç i Consum de Sant Martí Direcció de Participació Cossos de seguretat Habitat Urbà Barcelona Activa Eixos i Associacions de comerciants Comerços del districte 13 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí A.1. Organigrama del Districte de Sant Martí en l’àmbit de comerç Regidoria Gerència Taula de seguiment Participació Direcció de Direcció de Serveis de Direcció de Serveis a Serveis Generals llicències i Espai Públic les persones i al Territori Dept. de Dept. de Dept. de Dept. Obres Dept. Llicències Tècnic de Tècnica de Recursos Interns Comunicació Serveis Jurídics i Projectes i Inspecció turisme comerç Tècnics Tècnics de barri d’àmbit 14 Coordinació 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí A.2. Mapa d’actius del districte i cens comercial Es fa palesa la necessitat de mantenir de forma permanentment actualitzada la informació sobre els actius del districte (comercials/turístics/restauració/oci/cultura) per tal d’aprofitar aquesta informació de base en múltiples iniciatives i mesures d’aquest Pla de Comerç: Per a la presa de decisions i l’anàlisi del sector. Per a construir i reportar el quadre d’indicadors. Com a base de dades d’accions de promoció del districte. Per a elaborar eines d’atracció d’inversions. 15 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí A.3. Elaboració d’estudis d’afluència de les zones del districte. Perfils de clients. Hàbits de compra. Hàbits de consum. Els estudis d’afluència són una eina important per a determinar l’evolució en la capacitat d’atracció d’un territori i de visitants potencials a l’entorn. Eix Clot Eix comercial Poblenou Sant Martí Eix Comercial AA.VV. i Comerciants del Camp de l’ Arpa Associació de Comerciants “Botiguers del Besòs” Associació de Comerciants “Xavier Noguès” Altres zones del districte on hi no hi ha comerç associat Establir la metodologia que permeti la recollida de dades de forma continuada i l’actualització de les disponibles. 16 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí A.4. Facilitació de tràmits i gestions A.5. Elaboració o actualització d’estudis de comerç d’aquells àmbits i zones del districte en les que cal dinamitzar l’activitat econòmica i el comerç de proximitat, com per exemple als barris següents: El Parc i La Llacuna del Poblenou (en procés) Vila Olímpica del Poblenou (en procés) Diagonal Mar i Front Marítim del Poblenou Provençals del Poblenou 17 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí Aspectes a treballar: Realització d’estudis específics de comerç en les zones que es determini. Actualització Banc de dades/Censos. En línia amb les mesures del PAD, és necessari establir un programa d’anàlisi i diagnosi de les zones que presenten una menor activitat econòmica i que requereixen de dinamització i promoció comercial. Establir criteris per determinar zones de baixa intensitat econòmica. Definir zones objecte d’intervenció d’aquesta mesura. En base a l’estudi realitzat i resultats obtinguts, caldrà avaluar el potencial de desenvolupament i les mesures viables requerides. Adaptar i orientar les mesures d’aquest pla amb les actuacions que se’n derivin. 18 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí A.6. Quadre d’indicadors de districte Aspectes a treballar: Dades estadístiques Dades Òmnibus municipal Llicències per sectors Dades Direcció Serveis a les Persones i al Territori Dades facilitades per la Direcció de Comerç i Consum Dades facilitades per Barcelona Activa Dades dels eixos i associacions de comerciants Altres dades disponibles 19 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí A.7. Criteris per a establir línies d’ajut / subvencions Establir criteris amb la Direcció de Comerç i Consum de prioritats d’atorgament de subvencions i línies d’ajut: Maximitzar el retorn dels recursos públics en benefici real per a la millora de la competitivitat del món del comerç. Promoure i donar suport a la professionalització i capacitació dels eixos i associacions de comerciants amb l’objectiu que disposin d’un ampli nombre d’associats que els permeti millorar la seva sostenibilitat econòmica. Promoure la cooperació del comerç amb d’altres sectors. Criteris generals a tenir en compte: Que s’orientin a la professionalització i/o creixement dels eixos/associacions de comerciants. Que s’orientin a desenvolupar projectes en relació a la innovació, les TIC. Que s’orientin a la formació. Que incorporin en la proposta la col·laboració/sinèrgies amb altres sectors. Que incloguin la participació/col·laboració/l’encaix amb actius del territori: turístics, culturals. Que perdurin i tinguin continuïtat en el temps. 20 9 ACCIONS PROGRAMA A - Governança del Districte de Sant Martí Aspectes a treballar: Constituir una taula de treball al voltant de criteris i requisits que cal establir. Definir indicadors i mètriques segons tipologies i objectius dels ajuts/subvencions. Desenvolupar, si cal, un marc regulador necessari. A.8. Participació dels comerciants en Òrgans participatius del districte Aspectes a treballar: Participació dels comerciants en el Consell de Comerç com a òrgan de participació del districte i en les Comissions de treball específiques que hi estiguin vinculades. Organitzar grups de treball per a temàtiques específiques. Participació dels comerciants en comissions de treball vinculades a projectes del districte. 21 10 PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció Col·laboracions/Operadors implicats: PROGRAMA Direcció de Serveis a les Persones i al Territori B Departament de Comunicació Direcció de Comerç i Consum Comunicació, Mitjans de Comunicació dinamització Eixos i associacions de comerciants i promoció Establiments hotelers Empreses Centre de Convencions 22 10 ACCIONS PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció B.1. Criteris de suport, prioritats a les accions de dinamització i promoció Les accions de dinamització i promoció es definiran segons els criteris següents: Que arribin al màxim nombre de beneficiaris esperats. Que incorporin en la proposta la col·laboració/sinèrgies amb altres sectors. Que perdurin i tinguin continuïtat en el temps. Que contribueixin a potenciar la imatge corporativa en tots els actes de comerç. Les estratègies de comunicació es definiran en clau de districte per generar un efecte multiplicador en l’obtenció de resultats. Serà necessari poder disposar de la planificació anual d’activitats dels eixos i les associacions de comerciants del districte per tal d’elaborar un calendari unificat de totes les activitats comercials de promoció i dinamització que tenen lloc al districte. 23 10 ACCIONS PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció Aspectes a treballar: Publicar esdeveniments específics, com per exemple els establiments que celebren els 25 o 50 anys d’obertura, així com els comerços centenaris o altres que posin en valor el comerç del districte. Creació de productes promocionals. Comunicació en xarxes i eines virtuals. Identificar les oportunitats de generar sinèrgies entre eixos i associacions de comerciants així com amb altres sectors: turisme/restauració/cultura. Es farà ús dels productes de comunicació i canals de què disposem, així com d’altres que se’n puguin derivar. 24 10 ACCIONS PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció B.2. Millorar la visibilitat de les accions de promoció (eines virtuals) Aspectes a treballar: Promoure les eines de comunicació virtual del districte per difondre actuacions en l’àmbit de comerç i facilitar informació en relació al teixit comercial del districte, per tal d’afavorir les accions de promoció del comerç de proximitat al districte. Utilització del web del districte i també del web de la Direcció de Comerç i Consum. Disposar d’una àmplia base de dades per tal que es pugui fer arribar al major número de comerços aquella informació que pugui ser del seu interès. Dades que es reportaran del Banc de Dades que disposarà el Districte de Sant Martí en relació als establiments comercials, serveis i empreses entre d’altres. 25 10 ACCIONS PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció B.3. Creació de l’APP de Sant Martí Amb l’objectiu de millorar la informació disponible per als turistes i visitants es proposa l’elaboració d’aplicacions informàtiques (apps) que recullin informació de recursos, productes i serveis del districte. Es determinarà quins aspectes es desenvoluparan en l’àmbit de comerç: Establiments emblemàtics/singulars del districte. Rutes turístic-patrimonial-comercial on s’incorpori el comerç de la zona/de l’entorn. Edificis emblemàtics. Aquesta actuació anirà vinculada a les línies d’actuació que en aquest sentit es portin a terme dins el Pla de Turisme del Districte de Sant Martí. Els continguts s’han de complementar amb un relat que enllaci la història, la tradició, la cultura i la innovació. En definitiva, passat, present i futur del districte. 26 10 ACCIONS PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció B.4. Desenvolupament del material promocional Aspectes a treballar: Potenciar i donar suport als projectes que promouen els eixos comercials i les associacions de comerciants amb la incorporació de TIC, com ara la utilització dels codis QR, entre d’altres. Elaborar un mapa d’actius comercials del districte d’interès vinculat a rutes comercials-turístiques-culturals. Incloure-hi els comerços emblemàtics. Distribució del producte en operadors estratègics: Hotels Comerços Centres de Convencions Empreses Universitats Centres Culturals Restauració Possibles espais d’informació/interpretació de visitants Elaboració d’una “Guia de restauració del districte”. 27 10 ACCIONS PROGRAMA B - Comunicació, dinamització i promoció B.5. Suport específic a campanyes: Nadal Portar a terme actuacions amb la implicació dels comerciants (col·laboració públic-privada) amb l’objectiu de potenciar el comerç de proximitat. B.6. Suport a projectes específics Donar suport a projectes o iniciatives dels propis comerciants que contribueixin a donar impuls i visibilitat al teixit comercial del districte. 28 11 PROGRAMA C - Millora de la competitivitat del teixit comercial Col·laboracions/Operadors implicats: PROGRAMA Direcció de Serveis a les Persones i al Territori C Direcció de Comerç i Consum Barcelona Activa Millora de la competitivitat del Departament de Llicències del Districte teixit comercial i Institut Municipal de Mercats de Barcelona l’emprenedoria Mercats del districte Eixos i associacions de comerciants Establiments Hotelers Comerços del districte 29 11 ACCIONS PROGRAMA C - Millora de la competitivitat del teixit comercial i l’emprenedoria C.1. Enfortir i donar suport a l’associacionisme Enfortir les associacions empresarials i comercials, per tal que esdevinguin entitats que puguin liderar i vertebrar projectes al territori en favor de la millora de l’activitat econòmica. Donar eines de millora i de professionalització dels eixos i associacions de comerciants. C.2. Enfortir les relacions entre eixos comercials i mercats municipals Promoure i donar suport a accions orientades a la realització d’actuacions conjuntes que sumin actius. C.3. Promoure la col·laboració entre eixos, associacions i empreses Promoure totes aquelles iniciatives i accions d’emprenedoria que es donen al territori per dinamitzar l’ocupació als barris. C.4. Promoure associacions empresarials en zones amb un alt potencial econòmic Vincular el turisme a sectors econòmics rellevants del districte, aprofitant el turisme de negocis i congressos que tenim en el nostre territori. Anàlisi d’oportunitats de creació d’activitats econòmiques. 30 11 ACCIONS PROGRAMA C - Millora de la competitivitat del teixit comercial i l’emprenedoria C.5. Premi “Barcelona la Millor Botiga del Món” Contribuir des del districte a la promoció i difusió d’aquest premi que atorga la Direcció de Comerç i Consum. Fomentar el posar en valor establiments comercials del districte que poden optar a les diferents modalitats d’aquest premi. C.6. Projectes de dinamització en entorns urbans buits Valorar les possibilitats de portar a terme un projecte de dinamització en entorns urbans del districte on hi hagi locals buits. Possibilitat de crear un concurs d’idees per atraure projectes i propostes alternatives de desenvolupament econòmic com per exemple en espais/locals buits. C.7. Creació de la guia informativa “Inverteix a Sant Martí” per atraure emprenedors en comerç 31 12 PROGRAMA D - Impulsar el comerç accessible PROGRAMA Col·laboracions/Operadors implicats: D Direcció de Comerç i Consum Tècnica en discapacitats Impulsar Direcció de Llicències i Espai Públic el comerç Institut Municipal de Persones amb Discapacitat IMD accessible Barcelona Activa Membres de la Comissió d’ Accessibilitat del Districte de Sant Martí Eixos i Associacions de Comerciants 32 12 ACCIONS PROGRAMA D - Impulsar el comerç accessible D.1. Sensibilitzar als comerciants i a la població en general sobre el disseny universal en els comerços. D.2. Sensibilitzar als comerciants sobre l’atenció de persones amb necessitats d’atenció específiques. D.3. Afavorir i potenciar l’accessibilitat en els comerços. D.4. Premi al comerç accessible 2014 conjuntament amb la Tècnica en discapacitats i la comissió d’ accessibilitat del districte. Any 2013 i Any 2014 D.5. Activitats concretes adreçades a comerciants: sessions de treball/mostres de comerç. D.6. Producció d’algun producte pedagògic per treballar sobre la sensibilització en aquest àmbit en activitats en que hi participin infants i que estiguin vinculades a la dinamització i promoció comercial. 33 13 PROGRAMA E - Generació de sinèrgies amb altres sectors Col·laboracions/Operadors implicats: PROGRAMA Direcció de Serveis a les Persones i al Territori E Direcció de Comerç i Consum Departament de Comunicació Generació Barcelona Activa de sinèrgies amb altres Direcció de Llicències i Espai Públic - Dept. de Llicències i Inspecció sectors Establiments hotelers Empreses Eixos i Associacions de Comerciants Institut Municipal de Mercats de Barcelona 34 13 ACCIONS PROGRAMA E - Generació de sinèrgies amb altres sectors E.1. Promoure col·laboracions entre el 22@, Smart City Campus, BDigital i el comerç del districte E.2. Impulsar les sinèrgies entre comerç, la cultura i la gastronomia Posada en valor turístic de la restauració i la gastronomia present als barris del districte, així com els establiments que es considerin emblemàtics i amb atractiu per als visitants. E.3. Potenciar el treball coordinat amb l’ Institut de Mercats de Barcelona pel que respecta a actuacions vinculades als mercats municipals del districte en relació al “Pla estratègic de Mercats de Barcelona” (2015-2025) 35 13 ACCIONS PROGRAMA E - Generació de sinèrgies amb altres sectors E.4. Posar en valor a partir del Pla de Turisme del districte actius com ara la memòria i la història, la cultura popular, el patrimoni arquitectònic, el patrimoni industrial, la innovació i la nova economia, així com la vinculació amb l’activitat comercial Promoció de la cultura, la història i el comerç donant-los a conèixer i augmentar el seu atractiu per als propis residents del districte, turistes i visitants. E.5. Senyalització i promoció d’establiments emblemàtics/Zones d’interès comercial Assenyalar entorns comercials o actius en aquest àmbit en entorns on es determini la conveniència de senyalitzar actius turístics o d’altres tipus. E.6. Posada en valor turístic del comerç Generar l’interès dels visitants, del propi districte, de la ciutat, turistes en relació als eixos comercials i associacions de comerciants, mercats i establiments emblemàtics dels diferents barris del Districte de Sant Martí. Posar en valor tot aquest teixit comercial, així com d’aquells establiments singulars i emblemàtics, potenciant la personalitat de cada un dels barris del districte i reforçant tots aquells aspectes de major interès per als visitants. 36 14 PROGRAMA F - Innovació, formació i qualitat PROGRAMA Col·laboracions/Operadors implicats: F Direcció de Serveis a les Persones i al Territori Innovació, Direcció de Comerç i Consum formació Barcelona Activa i qualitat Consorci de Normalització Lingüística de Sant Martí 37 14 ACCIONS PROGRAMA F - Innovació, formació i qualitat F.1. Formació en TIC, xarxes socials i posicionament digital Programa “Obert al Futur”-2a edició 2014 promogut per la Regidoria de Comerç i Consum de l’Ajuntament de Barcelona a través de Barcelona Activa, i que compta amb la col·laboració del Districte de Sant Martí i de les associacions de comerciants. Està format per 24 càpsules i tallers formatius gratuïts de 3 hores de durada que responen a les necessitats dels professionals del comerç. S’imparteixen en equipaments del districte i s’adapten al horari comercial. F.2. Col·laboració amb el Consorci de Normalització Lingüística Promoure el projecte de col·laboració amb el Consorci de Normalització Lingüística per facilitar l’ aprenentatge de la llengua i la cultura catalanes als comerciants. F.3. Formació per a l’orientació turística: coneixement d’idiomes F.4. Fomentar i posar en valor la sostenibilitat en l’activitat comercial Donar suport a aquelles iniciatives comercials que contribueixin a posar en valor la cura pel medi ambient i la sostenibilitat. 38 15 PROGRAMA G - Integració, habitat urbà i comerç PROGRAMA Col·laboracions/Operadors implicats: G Direcció de Serveis a les Persones i al Territori Integració, Habitat Urbà habitat urbà Guàrdia Urbana i comerç Direcció de Llicències i Espai Públic - Dept. de Llicències i Inspecció / Direcció de Participació Departament d’Obres i Manteniment 39 15 ACCIONS PROGRAMA G - Integració, habitat urbà i comerç G.1. Vetllar per l’ús responsable de l’espai urbà per a la realització d’activitats de foment i promoció del comerç Facilitar la utilització responsable de l’espai urbà per a la realització d’activitats de foment i promoció del comerç. Optimització de recursos. G.2. Vetllar pel manteniment de l’espai urbà en entorns comercials del districte Projecte pilot de neteja de persianes. Projecte de convivència: millora de la realització del reciclatge de residus en entorns comercials. G.3. Projecte de la Plaça de les Glòries – Node Glòries La plaça de les Glòries es configura com un gran node entorn al qual s’articula una oferta turística molt important: Encants Nous, Torre AGBAR, DHUB, Auditori i Museu de la Música. Tota aquesta suma d’actius ha de contribuir a generar un atractiu turístic que contribueixi a incrementar el flux de visitants i que generi sinèrgies amb l’activitat comercial de l’entorn. 40 15 ACCIONS PROGRAMA G - Integració, habitat urbà i comerç G.4. Procés de participació de la Rambla del Poblenou Juntament amb el Departament de Participació s’està portant a terme un procés participatiu per determinar com es vol que sigui en un futur la rambla del Poblenou. En aquest procés s’ha comptat amb la participació i les aportacions dels comerciants de l’entorn a fi de recollir les seves aportacions, propostes i suggeriments. G.5. Projecte de l’Eix Pere IV L’Ajuntament de Barcelona, amb el lideratge d’Habitat Urbà, a finals de 2012 va iniciar un procés de reflexió amb la implicació d’entitats i veïns sobre com hauria de ser aquest Eix Pere IV incloent aspectes a nivell social, econòmic, comercial, cultural, patrimonial... El comerç ha d’esdevenir un sector clau en aquest projecte. G.6. Projecte de l’Estació de la Sagrera L’estació ha de comportar un moviment de passatgers que potenciï una major demanda en l’àmbit de comerç, restauració i d’ allotjament. Es configura com un actiu potencial generador de noves oportunitats d’emprenedoria en aquesta zona del districte. 41 16 PROGRAMA H - Cohesió social PROGRAMA Col·laboracions/Operadors implicats: H Direcció de Serveis a les Persones i al Territori Direcció de Comerç i Consum Cohesió Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports social Direcció d’Immigració Programa Treball als Barris El Besòs-El Maresme Habitat Urbà Departament de Comunicació 42 16 ACCIONS PROGRAMA H - Cohesió Social H.1. Promoure la integració dels comerços regentats per persones procedents d’altres països Projecte d’integració de comerços regentats per persones procedents d’altres països. Coneixement del comerç nouvingut. Projecte pilot al barri del Camp de l’Arpa: comerciants xinesos Projecte pilot al barri de El Besòs - el Maresme: comerciants pakistanesos i xinesos H.2. Col·laboració des del Districte de Sant Martí en el Programa impulsat per Comerç i Consum de l’Àrea d’Economia, Empresa i Ocupació amb la col·laboració de l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona-Programa El Comerç i Les Escoles Aquest programa té com a objectiu afavorir el coneixement de l’entorn cultural, social i històric de la ciutat mitjançant el comerç de barri i alhora educar per a un consum crític i responsable. 43 17 PROGRAMA I - Seguretat en entorns comercials PROGRAMA I Col·laboracions/Operadors implicats: Guàrdia Urbana Seguretat Direcció de Serveis a les Persones i al Territori en entorns comercials Direcció de Llicències i Espai Públic - Dept. de Llicències i Inspecció Dept. de Serveis Jurídics 44 17 ACCIONS PROGRAMA I - Seguretat en entorns comercials Treball coordinat entre la Guàrdia Urbana del districte i la Tècnica de Prevenció en actuacions preventives, de continuïtat i de millora. Aspectes a treballar: Dispositius i campanyes específiques de lluita contra la competència deslleial: campanyes específiques de lluita contra la competència deslleial i la delinqüència que es porten a terme per part dels cossos de seguretat-venda ambulant. Actuacions de control d’activitats a l’espai públic: fires artesanes, mercats no sedentaris... per tal d'evitar la venda ambulant en aquest entorns i garantir la seguretat. Campanyes específiques responent a la temporalitat i estacionalitat per donar resposta a les demandes que en períodes concrets, com per exemple les campanyes de Nadal, els dies de comerços oberts… Inspeccions en establiments i activitats comercials per garantir el correcte compliment de la normativa vigent, així com també les adreçades a sectors específics com és l'alimentació o les joguines que requereixen una atenció especial. Es garantirà la mobilitat a l’entorn on es porten a terme activitats de venda no sedentària. 45 Ajuntament de Barcelona Districte de Sant Martí Direcció de Serveis a les Persones i al Territori Tècnica de Comerç - Montse Palou Aligué Amb el suport de la Direcció de Comerç i Consum de l’Ajuntament de Barcelona