Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 LES CORTS Pedralbes La Maternitat i Sant Ramon Les Corts LES CORTS 2 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Índex Introducció 4 1 La millora de l’èxit escolar: referents i indicadors 6 2 Situació sociodemogràfica i educativa del districte de Les Corts 8 Dades sociodemogràfiques 8 Dades d’escolarització 10 Dades de l’entorn escolar 11 Dades de l’èxit escolar 12 3 Actuacions per a la millora de l’èxit escolar i la seva concreció als centres educatius del districte de Les Corts 15 Actuacions de suport i assessorament per a la millora del projecte educatiu dels centres 15 Àmbit de les noves tecnologies 16 Àmbit lingüístic 17 Àmbit científic i de recerca 18 Àmbit artístic i cultural 18 Àmbit de ciutadania 19 Àmbit esportiu 19 Àmbit de la salut 20 Actuacions per a la reducció de l’abandonament prematur i la prevenció de l’absentisme 20 4 Actuacions de l’entorn educatiu i la seva concreció al districte de Les Corts 23 Àmbit de reforç escolar 23 Projectes de relació escola-territori 24 Àmbit de famílies 24 Àmbit esportiu i de lleure 25 5 Seguiment i avaluació del pla 26 Annex I Llistat de centres educatius del districte 27 LES CORTS Annex II Equipaments i recursos municipals en l’àmbit educatiu del districte 29 Introducció L’èxit escolar ha esdevingut, els darrers anys, un objectiu prioritari dels sistemes educatius europeus. Tothom està d’acord que, en la línia dels plantejaments de la Unió Eu- ropea en educació i formació, cal assolir millors resultats escolars i incrementar el nivell formatiu dels ciutadans i les ciutadanes. La millora de l’èxit escolar, a més d’in- crementar les oportunitats de l’alumnat perquè permet la seva continuïtat en els ensenyaments postobligatoris, és l’indicador més objectiu de la millora dels centres i de la competència professional del professorat. El Consorci d’Educació i el districte de Les Corts es com- prometen a aconseguir incrementar, curs rere curs, el nombre de graduats en educació secundària i el percen- tatge dels alumnes que continuen els estudis en ensen- yaments postobligatoris, per tal de reduir tant com sigui possible l’abandonament prematur. Per aquest motiu, els darrers cursos el Consorci ha impulsat actuacions dirigi- des a l’èxit escolar, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, a través dels districtes i de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB). Aquestes actuacions impliquen també la Inspecció i, es- pecialment, els centres i el professorat, perquè el més important perquè els alumnes obtinguin bons resultats és la seva feina diària, en la qual han de mantenir sempre un alt nivell d’exigència, sovint en situacions d’alta com- plexitat, de vegades en contextos socials desafavorits, i han de saber respondre a necessitats molt diverses tre- ballant en equip i aprofitant les possibilitats que ofereix l’autonomia de centre. 4 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Es tracta que el compromís institucional i l’actuació cada administració haurà de desenvolupar en l’exercici dels centres es complementin per tal que el conjunt de les seves competències. Aquest conjunt d’accions dels recursos disponibles en l’àmbit educatiu es posin s’encaminen fonamentalment a la millora de l’èxit es- al servei de la millora dels resultats dels alumnes. colar i impliquen els tècnics del Consorci d’Educació de Barcelona, la Inspecció educativa i els tècnics del A la ciutat de Barcelona, el nombre de graduats en districte i de l’IMEB. educació secundària se situa molt per sobre del per- centatge esperat per al 2018 per al conjunt de Cata- Aquest pla d’educació ofereix dades i indicadors sobre lunya. Tanmateix, és el resultat de situacions molt di- la situació sociodemogràfica i educativa del districte verses, perquè les dades són notablement diferents de Les Corts, i s’estructura en dos grans eixos d’ac- entre els districtes i barris de la ciutat. Per aquesta raó, tuacions: d’una banda, les actuacions als mateixos el Consorci es planteja l’objectiu prioritari d’aconse- centres educatius per a la millora de l’èxit escolar, i, guir la millora general dels resultats educatius, posant d’altra banda, les actuacions de l’entorn educatiu, fruit un èmfasi específic en els districtes i els barris amb del treball i la interacció de famílies, entitats i la comu- percentatges més baixos d’èxit, i fer-ho en condicions nitat educativa al territori. Els mecanismes d’avaluació d’equitat. i seguiment permetran adaptar el pla a noves neces- sitats i a les modificacions que es considerin conve- Per aconseguir-ho, és necessari dur a terme plans nients, atenent els diferents agents que intervenen en de treball per a l’èxit escolar a tots els districtes de l’àmbit educatiu del districte. la ciutat, com a eina de col·laboració al territori, entre el Consorci d’Educació i l’Ajuntament de Barcelona. Els esmentats plans de treball per a l’èxit escolar han d’establir les prioritats en l’àmbit educatiu de cada districte, adequant a les diverses realitats territorials els objectius generals per a la ciutat, mitjançant una anàlisi compartida de les necessitats i dels recursos disponibles entre el Consorci i cada districte. Com a resultat d’aquesta anàlisi, la col·laboració al territori entre l’Ajuntament de Barcelona i el Consor- ci s’ha concretat al districte de Les Corts en un pla d’educació per al període 2014-2016 amb les actua- cions i prioritats que s’indiquen més endavant, i que Les Corts 5 1 La millora de l’èxit escolar: • Reduir la taxa d’abandonament escolar prematur fins al 15 % al final del 2018. A Barcelona, actual- referents i indicadors ment el percentatge d’abandonament prematur és del 10 %. El curs 2012-2013, el Departament d’Ensenyament va Així mateix, pel que fa a les actuacions al territori, és posar en marxa el «Pla per a la reducció del fracàs es- especialment rellevant l’eix 9, «Relacions de la comu- colar a Catalunya 2012-2018. Ofensiva de país a favor nitat educativa i l’entorn: respostes integrals adequa- de l’èxit escolar», que constitueix un dels principals des al context educatiu dels centres». A la ciutat de referents per a les accions dirigides a la millora dels Barcelona, aquestes accions s’havien concretat ante- resultats de l’alumnat. riorment en els plans educatius d’entorn, que a partir d’ara quedaran integrats en els plans d’educació. Els objectius i indicadors principals del pla impulsat pel Departament d’Ensenyament són els següents: De la mateixa manera, cal fer esment de la voluntat expressada en la Llei d’Educació de Catalunya, que • Millorar el nivell competencial dels alumnes d’edu- inclou com un dels principis fonamentals del sistema cació primària en llengües i matemàtiques per reduir, educatiu català la cohesió social i l’educació inclusi- al final del 2018, el percentatge d’alumnes amb baix va com a base d’una escola per a tothom. Expressa rendiment per sota del 15 %, i aconseguir un per- el compromís amb un sistema educatiu capaç de ser centatge d’alumnes amb alt rendiment superior al 40 prou flexible per a personalitzar la resposta educativa i % (proves de 6è). atendre les necessitats educatives de tot l’alumnat, tot garantint l’equitat i la igualtat d’oportunitats. • Millorar el nivell competencial dels alumnes d’ESO en llengües i matemàtiques per reduir, al final del Als objectius i indicadors abans esmentats, s’hi han 2018, el percentatge d’alumnes de 15 anys amb baix d’afegir els compromisos del Consorci d’Educació rendiment per sota del 15 %, i aconseguir un per- amb relació a l’èxit escolar recollits al document que centatge d’alumnes de 15 anys amb alt rendiment va aprovar el Consell de Direcció del Consorci el 16 de igual o superior al 30 % (proves de 4t d’ESO). novembre de 2012. Aquests compromisos, concretats en actuacions en diversos eixos, tenen un valor es- • Millorar el rendiment acadèmic dels alumnes d’ESO pecial de referència per a aquest pla d’educació, atès i aconseguir una taxa de graduats en ESO amb rela- que s’apliquen específicament a la ciutat de Barcelo- ció a la matrícula de 4t curs superior o igual al 85 % na. al final del 2018. A la ciutat de Barcelona, el nombre de graduats sobre avaluats en educació secundària se situa al 89,6 %, mentre que als centres del distric- te de Les Corts aquesta xifra és del 93,5 %. 6 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 El pla d’educació també s’emmarca en el Programa d’Actuació Municipal 2012-2015. A l’eix «Persones i famílies» (dins l’apartat «Fer de l’educació i de la cul- tura un factor clau de benestar i èxit»), un dels ob- jectius estratègics estableix que és necessari «apostar per l’increment de l’èxit escolar per tal de millorar la qualificació acadèmica i professional dels joves i la continuïtat dels estudis postobligatoris», proposant una actuació que permeti impulsar projectes educa- tius compartits entre el món acadèmic i les entitats. També s’inclouen, al mateix eix, diferents actuacions adreçades a enfortir la col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona (a través dels districtes i de l’IMEB) i el Consorci d’Educació de Barcelona. En conseqüència, els objectius, actuacions i prioritats que s’han d’incorporar a aquest pla d’educació tenen un ampli ventall de referències institucionals, de més generals a més específiques, que permeten orientar amb suficients garanties la necessària priorització i la determinació dels indicadors d’avaluació i seguiment. Les Corts 7 2 Situació sociodemogràfica Població: 81.570 habitants (5,05 % sobre el total de Barcelona) i educativa al districte • Percentatge de població de 0 a 15 anys: 12,9 % (13,2 % a Barcelona) de Les Corts • Percentatge de població de 16 a 64 anys: 63 % (65,6 % a Barcelona) A continuació presentem les dades més significatives • Percentatge de població estrangera: 10,9 % del context i/o l’entorn social del districte, especialment (16,7 % a Barcelona) respecte de la renda de la població, els nivells d’estu- El percentatge de població immigrada se situa per dis i el percentatge de població estrangera del districte, sota del conjunt de Barcelona, amb predomini de ciu- comparats, en cada cas, amb Barcelona. Aquests indi- tadans italians, francesos i colombians. cadors ens marquen el repte de l’educació en aquest districte per millorar en equitat i en resultats acadèmics. Dades sociodemogràfiques1 Índex de renda familiar disponible per capita • Al districte: 140,3  (100 a Barcelona) El districte de Les Corts representa el 5 % de la po- blació de la ciutat; és, per tant, força menys dens que • Als barris del districte: el conjunt de la ciutat, i en nombre de llars mostra un pes equivalent. Pedralbes 243,9 Té una població relativament més envellida, amb un pes més gran de ciutadans de 65 anys i més. La taxa de natalitat és relativament més baixa que la mitjana La Maternitat 118,7 de Barcelona, però l’esperança de vida és la més alta i Sant Ramon de la ciutat. Les Corts 124,8 El percentatge de població immigrada és el més baix de tots els districtes de la ciutat, i la seva composició *Barcelona = 100 també és diferent, amb predomini de nacionalitats de la Unió Europea. És un districte amb un nivell de renda alt i un nivell d’estudis elevat; dos terços de la població de més de 16 anys tenen estudis de batxillerat, cicles d’FP o estudis universitaris, i el pes dels universitaris se situa 10 punts per sobre del conjunt de la ciutat. 1 Font: Observatori 2014; Gabinet Tècnic de Programació de l’Ajuntament de Barcelona. Dades de l’any 2013. 8 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Nivell d’estudis • % població amb un nivell insuficient d’instrucció: 4,9 % (7,6 % a Barcelona) • % població amb estudis obligatoris: 28,4 % (39,5 % a Barcelona) • % població amb batxiller superior i CFGM: 28,6 % (25,3 % a Barcelona) • % població amb estudis universitaris i CFGS: 38 % (27,5 % a Barcelona) Nivell acadèmic de la població del districte de Les Corts per barris 100 39 % 35 % 50 % 90 80 70 60 27 %28 % 50 29 % 40 32 % 30 29 % 20 19 % 10 0 4 % 6 % 3 % Les Corts La Maternitat Pedralbes i Sant Ramon % població nivell insuficient d’instrucció % estudis obligatoris % batxillerat superior i CFGM % estudis universitaris Les Corts 9 Dades d’escolarització Alumnat del districte de Les Corts Centres educatius del districte Total de centres públics, concertats i privats no concertats Centres públics Curs Curs % Escoles bressol i llars ................................................. 4 2014-2015 2014-2015 sobre Escoles ....................................................................... 7 Barcelona Les Corts Barcelona Instituts ....................................................................... 3 Educació infantil Centres de formació de persones adultes ................. 1 (3-6 anys) 41.003 3.211 7,8 % Centres privats concertats Educació primària 81.719 6.430 7,8 % Educació infantil, primària i secundària...................... 9 (6-12 anys) Exclusius d’educació secundària ............................... 2 Educació especial ...................................................... 3 Educació secundària obligatòria 53.512 4.453 8,3 % (12-16 anys) Centres privats Exclusius d’educació infantil .................................... 14 Total ensenyaments Educació infantil i primària ......................................... 1 bàsics 176.234 14.094 8,1 % Educació infantil, primària i secundària...................... 3 (3-16 anys) Exclusius d’educació secundària ............................... 1 Ensenyaments artístics i de música ........................... 3 Batxillerat 22.120 1.571 7,1 % Ensenyaments esportius ............................................ 1 Pla d’estudis estranger ............................................... 1 Centres amb unitats de suport a l’educació especial (USEE), curs 2014-2015 1 centre d’educació infantil i primària 10 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Dades de l’entorn escolar Els nombre d’ajuts de menjador atorgats en la con- vocatòria del curs 2014-2015 al districte de Les Corts és de 631, i a Barcelona, de 19.703. És el segon dis- tricte amb el nombre més baix d’ajuts atorgats, una xifra que representa el 3,2 % sobre el total dels ajuts de Barcelona. El percentatge d’alumnat estranger al districte de Les Corts el curs 2013-2104 va ser del 5,5 %, molt per sota de la mitjana de Barcelona, que es va situar en el 12,0 %. Per donar resposta a l’arribada d’alumnat nou- vingut als centres educatius, una de les mesures orga- nitzatives que s’implementen són les aules d’acollida. Els centres educatius que tenen aules d’acollida al dis- tricte de Les Corts són una escola pública i un institut. Les Corts 11 Dades de l’èxit escolar Taxa de graduació a 4t d’ESO Percentatge general d’alumnes graduats sobre avaluats de 4t d’ESO 100 % 95 % 90 % 85 % 80 % 75 % 70 % 2007 / 08 2008 / 09 2009 / 10 2010 / 11 2011 / 12 2012 / 13 2013 / 14* 83,5 % 85,2 % 84,3 % 85,4 % 87,7 % 89,4 % 89,6 % Barcelona 79,8 % 81,9 % 81,8 % 82,3 % 84,9 % 86,5 % 86 % Catalunya 93,4 % 89,8 % 90 % 92,6 % 94,7 % 94,7 % 93,5 % Les Corts *provisional S’observa que el percentatge d’alumnes de 4t d’ESO que es graduen es manté pràcticament igual els últims set cursos. A la ciutat de Barcelona, aquest percentatge se situa al 89,6 %, mentre que al districte de Les Corts se situa molt per sobre, amb el 93,5 %, un resultat també per damunt de la resta de Catalunya i del 85 % que el pla a favor de l’èxit escolar del Departament d’Ensenyament estableix que s’ha d’aconseguir l’any 2018. 12 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Resultats de les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO, al districte de Les Corts Percentatge de superació per matèries Resultats de les proves de competències bàsiques a 4t d’ESO a Les Corts, curs 2013 - 2014 Llengua catalana -3,9 % 11 % 43,5 % 41,6 % Llengua castellana -2,6 % 5,7 % 53,4 % 38,3 % Matemàtiques -4,9 % 16,1 % 33,4 % 45,6 % Llengua anglesa -4 % 10,7 % 37,9 % 47,4 % 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Nivell baix Nivell mitjà baix Nivell mitjà alt Nivell alt El Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya marca com a objectiu a assolir el 2018 que el percentatge d’alumnes amb baix rendiment sigui menor del 15 % en els resultats de les proves de 4t d’ESO. S’observa que al districte de Les Corts aquest objectiu s’assoleix a totes les assignatures. Pel que fa a l’objectiu del pla esmentat que un mínim del 30 % dels alumnes obtinguin un alt rendiment en els resultats de les proves de 4t d’ESO, a Les Corts s’aconsegueix també a totes les assignatures, molt per sobre del percentatge establert. Cal destacar també que l’evolució dels darrers cursos al districte de Les Corts mostra que els resultats milloren progressivament en totes les matèries. Les Corts 13 Resultats de les proves de competències bàsiques de 6è de primària, al districte de Les Corts Percentatge de superació per matèries Resultats de les proves de competències bàsiques a 6è de primària, curs 2013 - 2014 Llengua catalana -5,6 % 16,3 % 43,1 % 35 % Llengua castellana -5,5 % 13 % 44,8 % 36,7 % Matemàtiques -5,7 % 18,6 % 34,2 % 41,6 % Llengua anglesa -4,6 % 11 % 38,4 % 46 % 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Nivell baix Nivell mitjà baix Nivell mitjà alt Nivell alt El Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya marca com a objectiu a assolir el 2018 que el percentatge d’alumnes amb baix rendiment sigui menor del 15 % en els resultats de les proves de 6è de primària. S’observa que al districte de Les Corts aquest o bjectiu s’assoleix a totes les assignatures. Pel que fa a l’objectiu del pla esmentat que un mínim del 40 % dels alumnes obtinguin un alt rendiment en els resultats de les proves de 6è de primària, al districte de Les Corts, tot i que no s’arriba a aquest mínim en llengua catalana i llengua castellana, se supera en m atemàtiques i llengua anglesa. Cal destacar que l’evolució dels últims cursos mostra una millora important en els resultats de llengua castellana, matemàtiques i llengua anglesa, mentre que el percentatge en llengua catalana es manté estable. 14 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 3 Actuacions per a la millora Actuacions de suport i assessorament per a la millora del projecte educatiu dels centres de l’èxit escolar i la seva concreció als centres • El Suport Escolar Personalitzat (SEP) aplega un conjunt d’actuacions que es duen a terme a l’educa- educatius del districte ció infantil i primària per assolir l’èxit escolar de tots els alumnes, amb la finalitat de contribuir a donar de Les Corts resposta a les necessitats individuals d’aprenentat-ge de cada nen i nena. En primer lloc, presentarem les actuacions que es Els centres educatius d’educació primària, mitjan- duen a terme als centres educatius de Les Corts çant una proposta pedagògica relativa a aspectes amb relació a l’èxit escolar. Aquestes actuacions organitzatius i metodològics, ofereixen un suport són fruit d’iniciatives del Consorci d’Educació, de individual o en petit grup a aquells alumnes que el la Inspecció d’educació i de l’Ajuntament de Bar- necessiten. Aquest reforç ha d’aconseguir que tots celona a través del districte i de l’IMEB. Presenten els alumnes desenvolupin al màxim els seus apre- diversos graus d’execució, respectant les diferents nentatges bàsics i formatius. Es tracta d’un reforç necessitats de cada territori i de cada centre edu- flexible, temporal i preventiu que vol atendre els di- catiu. versos ritmes d’aprenentatge dels alumnes. Aquest conjunt d’actuacions tenen relació amb la • Impulsar l’acció tutorial als ensenyaments obliga- feina diària i el treball que duen a terme els centres toris i postobligatoris, donant suport a la informació educatius i el seu professorat. Es tracta d’un factor i la formació a professors, alumnes i famílies sobre absolutament rellevant, perquè és sobre aquesta base l’orientació acadèmica. que s’aconsegueix que els alumnes tinguin bons re- sultats. Els professionals que treballen en l’ensenya- Suport a la formació i l’assessorament en orientació ment –mestres, professors, direccions, etc.– són els amb l’objectiu de planificar i dissenyar un pla de mi- principals protagonistes de l’acció educativa i els que, llora que doni cobertura al desplegament i la profes- amb el seu compromís i dedicació, promouen l’èxit sionalització des d’una visió d’equip d’orientació i de escolar. Uns professionals que tenen capacitats i ha- tutoria. bilitats, també, per treballar en equip i en interacció amb la resta d’agents del territori. El pla ha de ser, des d’aquest punt de vista, una eina més que ajudi els pro- fessionals en l’assoliment de resultats. D’acord amb aquesta realitat, s’han prioritzat unes ac- tuacions per al període 2014-2016 que es detallen en aquest document. Les Corts 15 Les prioritats del districte al llarg del període Àmbit de les noves tecnologies 2014-2016 són les següents: • Consolidar el projecte TAC per a l’impuls de la inte- - Implementar el programa de la Maleta de les Fa- gració de les eines i recursos digitals en la pràctica mílies, en fase experimental, als instituts públics docent, amb la finalitat de generar iniciatives innova- del districte. Aquest programa vol acompanyar i dores i estimular l’arrelament de les TAC en les acti- assessorar les famílies dels alumnes de 4t d’ESO vitats d’ensenyament-aprenentatge dels centres. amb dificultats per graduar-se i millorar el seu pro- cés d’acompanyament en la tria de l’itinerari edu- El projecte TAC inclou diversos programes: bones catiu i professional. pràctiques TIC, robòtica, tauletes, projecte Núvol, projecte GINYS i altres activitats com ara BCN Aula Mòbil, tallers i seminaris de formació. Al llarg del període 2014-2016, les prioritats del districte de Les Corts en aquest àmbit són les se- güents: - Impulsar i col·laborar amb el districte en el des- envolupament del programa educatiu de l’Ateneu de Fabricació de Les Corts, que vol fomentar la creativitat, l’experimentació, l’aprenentatge con- junt i la reflexió sobre processos de creació i fabri- cació, de manera que incideixi en la millora de la qualitat del projecte dels centres educatius. El pro- grama educatiu de l’Ateneu ofereix l’organització de visites, tallers i acompanyament en projectes de centre per conèixer el món de la fabricació di- gital. Cal destacar la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) en la definició del programa pedagògic de l’Ateneu. 16 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 - Promocionar els treballs al voltant de la robòtica Àmbit lingüístic educativa com a alternativa per millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge, treballant de forma • Avançar cap un model plurilingüe mitjançant ac- transversal i potenciant les competències bàsi- tuacions dirigides a l’alumnat de primària, ESO, FP ques, les aptituds i les habilitats dels alumnes. i batxillerat, i continuar incentivant la millora de la lectura per mitjà del desenvolupament dels plans - Estudiar la participació i la col·laboració dels cen- d’Impuls de la Lectura i el programa d’Aprenentatge tres educatius en els projectes d’àmbit tecnolò- Inicial de la Lectura (AIL). En alguns casos i de forma gic, pioners a la ciutat, que es desenvolupen al complementària, els plans d’Impuls de la Lectura es districte de Les Corts (Estació minieòlica, Cruïlla duen a terme, també, en col·laboració amb el pro- iIntel·ligent, Sensors de contaminació atmosfèrica grama Èxit, mitjançant la incorporació de la pràctica i Sensors d’aparcament). de la lectura en el reforç escolar. Així mateix, impulsar l’aprenentatge de llengües estrangeres amb assessorament als centres a tra- vés del Pla Integral de Llengües Estrangeres (PILE), l’experimentació amb nous materials i models amb el Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme (GEP), i auxiliars de conversa i voluntaris lingüístics. • Impulsar la continuïtat del projecte Debat i aprèn, adreçat a l’alumnat de batxillerat, mitjançant ta- llers d’oratòria a cada centre tutelats per professors d’aquests cursos. El projecte acaba amb una pràcti- ca de cloenda que se celebra en un lloc emblemàtic de la ciutat i en la qual intervenen tots els alumnes dels centres participants. • Impulsar i consolidar el funcionament de les biblio- teques escolars com a eina bàsica i habitual d’apre- nentatge i coneixement, obertes a tota la comunitat educativa a través del programa de biblioteca es- colar PuntEdu i la xarxa de biblioteques escolars de la ciutat de Barcelona. Les Corts 17 Àmbit científic i de recerca Àmbit artístic i cultural Impulsar projectes per despertar l’interès de l’alumnat L’objectiu és desenvolupar activitats que contribueixin per la ciència: a incrementar els resultats d’excel·lència mitjançant diversos programes d’art. El Consorci d’Educació de • Amb l’objectiu de potenciar, coordinar i difondre les Barcelona ha establert lligams amb altres institucions i iniciatives que es duen a terme a la ciutat pel que administracions per tal d’oferir un complement de les fa a la recerca en batxillerat, s’organitza la Mostra activitats artístiques dels centres educatius de la ciu- de Recerca Jove com a cloenda de les mostres i tat. fòrums del districte organitzats pels centres de re- cursos pedagògics de la ciutat. Cal destacar la gran • El programa Creadors en RESiDÈNCiA als instituts implicació que ha tingut en aquest àmbit el districte de la ciutat posa en contacte l’art contemporani amb de Les Corts al llarg de més de quinze anys, amb els estudiants de secundària generant noves formes l’organització del Fòrum de Recerca de Batxillerat i contextos de creació. Cada creador concep un pro- de Les Corts, al qual concorren alguns dels treballs jecte artístic propi que desenvoluparà amb un grup realitzats per alumnes dels centres del districte, i d’alumnes d’ESO i amb la implicació de tota la co- d’on surten els treballs que participen en la Mostra munitat educativa. de Recerca Jove de Barcelona. Al llarg del període 2014-2016, les prioritats al • Impulsar l’interès per la ciència mitjançant un pro- districte de Les Corts en l’àmbit artístic i cultural grama d’activitats que es duu a terme a les instal·la- són les següents: cions de centres de recerca, universitats i empreses que ofereix diverses propostes de coneixement en - Explorar possibles col·laboracions entre els cen- directe dels processos reals que duen a terme els tres educatius del districte i l’Associació La Cal- investigadors en els seus treballs de recerca. Pro- dera de Les Corts per desenvolupar activitats re- grama Escolab, adreçat a alumnat d’ESO, cicles lacionades amb el món de la creació i de les arts, formatius i batxillerat. amb l’objectiu d’apropar la dansa i altres arts del moviment com a eina educativa i integradora. • El programa Petits Talents Científics fomenta la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les - Teatre a Secundària aprofita la transversalitat del ciències de l’alumnat de 2n cicle d’educació infantil teatre perquè els joves estudiants de secundària i d’educació primària. L’objectiu és proporcionar als puguin treballar i millorar el nivell de comunicació centres educatius recursos i orientacions pedagò- oral, el sentit de la responsabilitat i el treball en giques per tal que puguin desenvolupar la pràctica grup i relacional, i perquè ampliïn els seus coneixe- experimental i la recerca. ments de literatura. 18 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Àmbit de ciutadania Àmbit esportiu • Impulsar el servei comunitari per a alumnes de 3r i • L’organització de programes esportius de suport al 4t d’ESO amb la finalitat de garantir que els estudi- currículum d’educació física a les escoles d’infantil, ants –al llarg de la trajectòria escolar– experimentin primària i secundària es desenvolupa normalment i protagonitzin accions de compromís cívic, apren- amb una formació al llarg de tot el curs que permet guin en l’exercici actiu de la ciutadania i practiquin als nens i nenes adquirir valors com ara el treball en els seus coneixements i capacitats al servei de la equip, l’esforç o la superació que contribueixen al comunitat. creixement personal i al foment de la convivència. Totes aquestes activitats –Triatló, Biatló, Dansa ara, • Facilitar la implicació dels centres educatius en el Flic Flac Circ, Ja nedo, etc.– inclouen una sessió es- projecte Escoles + Sostenibles, per tal d’imaginar i pecífica a diferents espais de la ciutat en què posen construir un món millor i més sostenible, començant en pràctica el treball previ fet als centres. per la intervenció en l’entorn més immediat. • Donar suport a la participació dels centres del dis- tricte en l’audiència pública a nois i noies de Bar- celona. L’alumnat participant, des de 6è de primària fins a batxillerat, també d’educació especial, elabora propostes sobre mesures per a la millora de la ciutat, adreçades a ells mateixos, a la ciutadania i al Con- sistori. Les Corts 19 Àmbit de la salut Actuacions per a la reducció de l’abandonament prematur i la prevenció • En el marc del programa Salut i Escola, els matei- de l’absentisme xos docents, amb el suport de mòduls estructurats i material didàctic concret, imparteixen programes • Desenvolupar actuacions específiques al districte educatius de prevenció de la salut a les escoles. Així per reduir l’abandonament prematur dels alumnes mateix, s’ofereix assessorament i formació espe- tant d’estudis obligatoris com postobligatoris. cífica per als docents. Es tracta de programes de prevenció del consum d’alcohol, tabac i altres dro- gues (PASE.bcn, Classe sense fum, Sobre canyes i Les actuacions del Servei d’Orientació – Pla Jove petes), d’educació sexual (Parlem-ne; no et tallis!) i afavoreixen els processos de transició dels joves d’alimentació i activitat física (Canvis). que acaben l’ESO i necessiten suport per establir un itinerari que els permeti assolir la qualificació neces- sària per continuar la seva formació o per accedir al Les actuacions prioritàries del districte de Les món laboral. Corts en l’àmbit de la salut al llarg del període 2014-2016 són les següents: Durant el curs 2013-2014, 65 joves de Les Corts van participar en el programa Pla Jove. D’aquests, 32 - Impulsar el projecte sobre la prevenció del con- joves han acabat aquest curs l’acció de seguiment sum d’alcohol i altres substàncies addictives a per part del pla. El 87,51 % d’aquests alumnes s’han Les Corts, potenciant de forma coordinada els pro- reintegrat en el sistema educatiu, i el 9,38 % conti- grames preventius de l’Agència de Salut Pública de nuen el seu itinerari amb una formació no reglada, Barcelona. Com a accions concretes als centres professionalitzadora, per a l’ocupació. educatius del districte, s’han fet xerrades i tallers per tractar de temes de prevenció. Es preveu conti- nuar lligant el programa formatiu de l’escola de ma- • Donar suport a l’orientació educativa que desenvo- res i pares a aquestes actuacions preventives. lupen els centres educatius als ensenyaments obli- gatoris i postobligatoris, especialment amb informa- - Impulsar la implementació dels programes ció i formació a professors, alumnes i famílies sobre Creixem sans i Creixem més sans per tal de mi- l’orientació acadèmica i professional, amb l’objectiu llorar els hàbits relacionats amb l’alimentació i la que cada centre defineixi el seu propi pla d’orienta- nutrició, l’activitat física i el descans. ció. - Impulsar l’estratègia Fem salut!, per la qual els centres educatius poden dur a terme un procés participatiu en què el professorat, les famílies i l’alumnat acorden i desenvolupen accions per tal d’aconseguir un entorn saludable i dotat de mesu- res preventives. 20 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Les actuacions prioritàries del districte de Les • Els programes de formació i inserció (PFI) es con- Corts per a la reducció de l’abandonament pre- figuren com a cursos formatius que han de permetre matur, al llarg del període 2014-2016 són les se- als joves que han abandonat l’ESO, i que no s’han güents: graduat, reincorporar-se al sistema educatiu per prosseguir els estudis de formació professional. Han - Impulsar la creació, tal com ja s’ha esmentat, del de facilitar també l’aprenentatge imprescindible per Servei d’Orientació – Pla Jove Les Corts en col·la- accedir al mercat de treball amb millors possibilitats boració amb el centre de formació d’adults, com d’obtenir una ocupació qualificada i duradora. a centre referent d’orientació i assessorament per a joves i adults en el disseny dels seus itineraris formatius. - A través de la Comissió de Tractament de l’Absen- tisme i l’Abandonament Prematur, fer l’anàlisi de l’itinerari dels alumnes nascuts l’any 1998 que han acabat 4t d’ESO. - Fer el seguiment i acompanyament de l’alumnat que ha acabat 4t d’ESO i no l’acredita, i d’aquells que han continuat el seu itinerari als cicles forma- tius o al batxillerat i tenen risc d’abandonament prematur,  aprofitant les opcions que actualment ofereixen el mateix sistema educatiu i la formació contínua. • Fer el seguiment de l’absentisme escolar i dels alumnes amb un risc important d’abandonament prematur per reduir, tant com sigui possible, el con- tingent d’alumnes afectats. Les dades globals sobre l’evolució de l’absentisme a Les Corts són del 0,10 %, percentatge que es man- té, com els últims cursos, molt per sota del percen- tatge de Barcelona (0,47 %). Les Corts 21 ÀMBITS DE MILLORA DE L’ÈXIT ESCOLAR ACTUACIONS I PROGRAMES Escoles Instituts Centres concertats Suport i acompanyament als centres Orientació educativa la Maleta de les Famílies - 3 - Robòtica educativa 6 - 1 Àmbit de les noves tecnologies BCN Aula Mòbil 1 - - Altres projectes i actuacions TAC 4 - 2 Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme (GEP) 1 - - Impuls de la Lectura 2 1 - Àmbit lingüístic Pla Integral de Llengües Estrangeres (PILE) 1 1 1 Debat i aprèn - - 1 Biblioteca PuntEdu i xarxa de biblioteques escolars 5 - 1 Mostra de Recerca Jove - 2 3 Àmbit científic i de recerca Programa Escolab - 1 2 Petits Talents Científics 2 - - Creadors en RESiDÈNCiA 1 - - Àmbit artístic i cultural Teatre a Secundària - 2 - Servei comunitari - 1 - Àmbit de ciutadania Escoles + Sostenibles 2 1 3 Projecte d’audiència pública 1 - 2 Biatló / Triatló 2 / - - / 2 1 / 1 Àmbit esportiu Ja nedo 2 - - Dansa ara 6 - 2 PASE.bcn - 2 5 Canvis - 2 5 Àmbit de salut Sobre canyes i petes - 2 4 Parlem-ne; no et tallis! - 2 5 Fem salut! - 1 - Reducció de l’abandonament prematur i prevenció de l’absentisme Pla Jove - 3 12 22 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 4 Actuacions de l’entorn Àmbit de reforç escolar educatiu i la seva concreció • Donar continuïtat als programes de suport als cen- tres per a la millora de les competències de l’alum- al districte de Les Corts nat amb programes de reforç escolar fora de l’horari lectiu, com ara el programa Èxit-1 de reforç escolar i la Repesca d’Estiu. A més a més del treball que es desenvolupa en l’àmbit escolar, volem donar també un paper relle- Durant l’estiu passat, a Les Corts un important nom- vant a les actuacions educatives de l’entorn esco- bre d’alumnes van participar en el programa Repes- lar. Seguint la línia dels plans educatius d’entorn, ca d’Estiu 2014, que ofereix suport durant l’estiu a aquestes actuacions són un instrument per donar l’alumnat de 1r a 4t d’ESO amb dues o més assig- una resposta integrada a les necessitats educati- natures suspeses al juny, per tal d’afrontar amb èxit ves, coordinant i dinamitzant l’acció educativa en els exàmens de recuperació de setembre. Del total els diferents àmbits de la vida dels infants i joves a d’aquests alumnes, una part també van fer activitats partir de les iniciatives i agents del territori. esportives complementàries de l’estudi. En aquest sentit, en aquest pla d’educació volem destacar les prioritats que el Consorci d’Educació • Incentivar la millora de la lectura amb el programa i l’Ajuntament de Barcelona, a través del districte i Suport a la Lectura, que es desenvolupa fora de de l’IMEB, es plantegen en l’àmbit del reforç esco- l’horari lectiu i que té com a objectiu ajudar a millo- lar, dels projectes de relació escola-territori, de les rar la comprensió lectora, el gust per la lectura i el actuacions de suport a les famílies i de les actua- desenvolupament de l’hàbit lector com a eines bàsi- cions de l’àmbit esportiu. ques per afavorir el coneixement i l’èxit escolar. Al llarg del període 2014-2016, les prioritats al districte de Les Corts són les següents: - Analitzar, coordinar i optimitzar l’oferta i la deman- da de recursos de reforç escolar per a cada una de les zones del districte i unificar els criteris de qualitat de les activitats amb l’objectiu de millorar les competències bàsiques de l’alumnat. Les Corts 23 Projectes de relació escola-territori Àmbit de famílies • Continuïtat i seguiment del programa Camins Es- • Donar continuïtat als programes de suport educa- colars com a acció educativa que permet abordar tiu a les famílies, com a agents educatius fonamen- l’educació per a la mobilitat i la convivència d’una tals, per mitjà de les AMPA, a fi d’acompanyar els manera participativa i innovadora al voltant de cada pares i les mares en la contribució a l’èxit escolar centre escolar, per tal d’afavorir la relació entre l’es- dels seus fills i filles. cola, el barri i la ciutat. Al districte de Les Corts, hi ha Aquesta iniciativa té com a objectiu promoure la im- centres que ja hi participen i altres que tenen previst plicació de les famílies establint continuïtats entre el iniciar el procés d’elaboració del projecte. context familiar i l’escolar per afavorir l’èxit escolar. • Realitzar activitats de dinamització educativa de ti- • Impulsar l’escola de mares i pares com a espai de pus esportiu, cultural i artístic. Els patis escolars comunicació i participació entre famílies, per com- oberts al barri, com a espai d’ús públic per a famí- partir neguits i experiències que afavoreixin el diàleg lies, infants i adolescents fora de l’horari escolar, en entre elles, amb la participació d’experts i des de caps de setmana i períodes de vacances escolars. diferents vessants. Aquestes activitats són gratuïtes, obertes i compati- bles amb el joc lliure. • El programa El comerç i les escoles s’adreça a centres d’educació infantil, primària i secundària, i pretén fer palesa la importància del comerç com a element vertebrador dels barris de la ciutat mos- trant-ne la diversitat cultural. També vol promoure el consum crític, actiu i responsable entre l’alumnat. • Treball compartit del districte de Les Corts i l’Es- cola Massana – Centre d’Art i Disseny per a la millo- ra de l’espai públic des del marc de la metodologia d’aprenentatge-servei, en el qual els participants es formen alhora que treballen sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. 24 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Àmbit esportiu i de lleure • Pla Català de l’Esport, com a programa pensat per incrementar la participació dels infants i joves en ac- tivitats físiques i esportives en horari no lectiu, al ma- teix centre educatiu i, al mateix temps, per aprofitar aquestes pràctiques per a la difusió i l’educació en valors i per a l’adquisició d’hàbits saludables. • De marxa fent esport és un programa dirigit a ado- lescents i joves (15-17 anys) que s’emmarca en un projecte global més ampli de prevenció de conduc- tes de risc i promoció d’alternatives d’oci saludable (De marxa sense entrebancs). L’objectiu del pro- grama és promoure hàbits saludables estimulant la pràctica de l’activitat física. ÀMBITS DE L’ENTORN EDUCATIU ACTUACIONS I PROGRAMES Escoles Instituts Centresconcertats Repesca d’Estiu - 2 1 Reforç escolar Suport de la lectura 2 - - Camins Escolars 4 2 - Relació Patis escolars oberts al barri 2 1 - escola-territori El comerç i les escoles 1 - - Treball compartit (Escola Massana) 1 - - Famílies Programa de suport educatiu a les famílies 7 1 1 Pla Català de l’Esport 1 1 - Esportiu De marxa fent esport - 1 1 Les Corts 25 5 Seguiment i avaluació Cada curs s’elaborarà una proposta d’actuacions con- cretes derivades de les necessitats i problemàtiques que es detectin i de les prioritats de les administra- cions implicades. La definició anual d’accions perme- trà adequar cada any la intervenció tant en l’educació formal com en la no formal. Aquesta adequació s’ha de fer amb la màxima coordinació dels agents impli- cats en la seva implementació. Amb aquesta finalitat, es crearà un mecanisme de coordinació entre les dues administracions per tal de retre comptes tant al Consell de Districte com a les estructures de treball que les direccions dels centres del districte tinguin establertes. 26 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Annex I Llistat de centres educatius del districte Centres públics Centres privats concertats Escoles bressol i llars Educació infantil, primària i secundària EBM Bambi ....................................................C. del Vallespir, 196 Loreto Abat Oliba .............................................Av. de Pearson, 22 EBM Can Bacardí ........................................Trav. de Les Corts, 92 Maristes Sants – Les Corts ............................C. del Vallespir, 160 EBM Can Novell ............................................ C. d’Evarist Arnús, 6 Pare Manyanet .........................................Trav. de Les Corts, 331 EBM Xiroi ............................................................. C. d’Europa, 41 Sant Pau ..........................................................Av. de Pearson, 39 Sant Ramon Nonat .......................................... C. de Collblanc, 72 Escoles Sant Ramon Nonat – Sagrat Cor ..................... C. de Collblanc, 86 Escola Ausiàs March .......................................Pl. de Comas, 9-10 Santa Teresa de Lisieux .................................... C. Deu i Mata, 67 Escola Barcelona ........................................ C. de Joan Güell, 126 Solc ..................................................................... C. d’Ardena, 36 Escola Duran i Bas .........................................C. del Vallespir, 198 Thau .............................................................. Av. d’Esplugues, 49 Escola Ítaca .................................................C. de Numància, 140 Escola Lavínia .................................................C. de Fígols, 20-24 Exclusius d’educació secundària Escola Les Corts ............................................C. d’Eugeni d’Ors, 2 Sant Francesc ......................................... C. del Taquígraf Serra, 7 Escola Pau Romeva .......................................... C. del Pisuerga, 1 Santíssima Trinitat ....................................Av. d’Esplugues, 62-70 Instituts Educació especial Institut Ausiàs March ..................................... Av. d’Esplugues, 38 Esclat .....................................C. de Guitard, 80-92, interior plaça Institut Joan Boscà ........................................ Av. d’Esplugues, 40 Institut de Pedagogia Terapèutica Institut Les Corts ............................... Trav. de Les Corts, 131-159 Jeroni de Moragas ...........................................C. de Panamà, 18 Paideia ...............................................................C. de Panamà, 9 Formació de persones adultes AFA Les Corts ....................C. de Dolors Masferrer i Bosch, 33-35 Les Corts 27 Centres privats Servei Educatiu de Les Corts Exclusius d’educació infantil Centre de Recursos Pedagògics (CRP), Cascabel .......................................... C. del Taquígraf Garriga, 166 Equip d’Assessorament Psicopedagògic (EAP), Didac ......................................................C. del Cardenal Reig, 14 Equip d’Assessorament i Orientació en Llengua, Interculturalitat Dracs ................................................. C. del Vallespir, 165, baixos i Cohesió Social (ELIC) ...........................................C. Galileu, 229 El Llapis ..............................................................C. de Bordeus, 9 El Pomer .......................................................C. de Can Bruixa, 18 El Sol ....................................................... C. de Numància, 91-93 Les Corts ..................................................Trav. de Les Corts, 223 LLIPR Mafalda I .................................... C. de Numància, 101-105 LLIPR Mickey Mouse ..........C. de Dolors Masferrer i Bosch, 24-30 Montserrat .....................................................Ptge. de Xile, 13-15 LLIPR Niu de Les Corts.................................C. de Numància, 135 LLIPR Niu de Les Corts II ...............C. del Taquígraf Garriga, 80-88 Santa Elena .........................................C. de Sabino Arana, 32-34 Tintín ............................................................... Pl. del Centre, 7-9 Educació infantil i primària Cumbres 3 ........................................................ C. del Monestir, 3 Educació infantil, primària i secundària Aula Escuela Europea .......Av. de la Mare de Déu de Lorda, 34-36 St. Peter’s School ....................................... C. d’Eduard Toldrà, 18 Zurich ..............................................................Av. de Pearson, 73 Exclusius d’educació secundària Josep Pons ..........................................................C. de Loreto, 42 Ensenyaments artístics i de música EM A Tempo, Centre d’Estudis Musicals .... C. de Lluçà, 56, baixos Centre Aut. Grau Superior APD Groc ..............C. de Deu i Mata, 11 ED Mercedes Ribera .................... Gran Via de Carles III, 57, 1r 1a Ensenyaments esportius Cenafe .............................................................. Av. Diagonal, 695 Pla d’estudis estranger Kensington School .................................. C. dels Cavallers, 31-33 28 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Annex II Equipaments i recursos municipals en l’àmbit educatiu del districte Biblioteques Ludoteques Biblioteca Can Rosés ....................................C. de Deu i Mata, 57 Ludoteca Guitard ............................................... C. de Guitard, 90 Biblioteca Les Corts – Miquel Llongueras .......... Riera Blanca, 1-3 Ludoteca La Tardor ........................................... Riera Blanca, 1-3 Casals de joves Patis oberts Casal de Joves Les Corts ...C. de Dolors Masferrer i Bosch, 33-35 Institut Ausiàs March ..................................... Av. d’Esplugues, 38 Escola Les Corts ............................................C. d’Eugeni d’Ors, 2 Centres cívics i altres equipaments Escola Pau Romeva .......................................... C. del Pisuerga, 1 CC Joan Oliver – Pere Quart ..............C. del Comandant Benítez, 6 CC Can Deu .............................................. Pl. de la Concòrdia, 13 Punt d’Informació Juvenil (PIJ) CC Riera Blanca ................................................ Riera Blanca, 1-3 PIJ Les Corts .....................C. de Dolors Masferrer i Bosch, 33-35 CC Les Corts ........................... C. de Dolors Masferrer i Bosch, 33 Punts Jove, Informa’t i Participa (JIP) Equipaments esportius Escola Sant Ramon Nonat ............................... C. de Collblanc, 72 Centre Esportiu Municipal Escola Pare Manyanet...............................Trav. de Les Corts, 331 Aristides Maillol ................................... C. de Martí i Franquès, 19 Institut Les Corts ............................... Trav. de Les Corts, 131-159 Centre Esportiu Municipal Les Corts ..........Trav. de Les Corts, 252 Institut Ausiàs March ..................................... Av. d’Esplugues, 38 Pavelló Esportiu Municipal L’Illa ...................C. de Numància, 142 Espais familiars Espai Familiar Les Corts – Sants ............... C. de Benavent, 20-22 Espais joves Espai Jovecardí ..........................................Trav. de Les Corts, 94 Les Corts 29 30 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Edita: Consorci d’Educació de Barcelona Disseny gràfic: Teo Perea Edició: març 2015 DL: B 7697 2015 32 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016