Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 SANT ANDREU La Trinitat Vella Baró de Viver Sant Andreu El Congrés i els Indians El Bon Pastor La Sagrera Navas SANT ANDREU 2 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Índex Introducció 4 1 La millora de l’èxit escolar: referents i indicadors 6 2 Situació sociodemogràfica i educativa del districte de Sant Andreu 8 Dades sociodemogràfiques 8 Dades d’escolarització 10 Dades de l’entorn escolar 11 Dades de l’èxit escolar 12 3 Actuacions per a la millora de l’èxit escolar i la seva concreció als centres educatius del districte de Sant Andreu 15 Actuacions de suport i assessorament per a la millora del projecte educatiu dels centres 15 Àmbit lingüístic 17 Àmbit de les noves tecnologies 17 Àmbit científic i de recerca 18 Àmbit artístic i cultural 18 Àmbit de ciutadania 19 Àmbit esportiu 19 Àmbit de la salut 20 Actuacions per a la prevenció de l’absentisme i la reducció de l’abandonament prematur 20 4 Actuacions de l’entorn educatiu i la seva concreció al districte de Sant Andreu 23 Àmbit de reforç escolar 23 Projectes de relació escola-territori 24 Àmbit de famílies 25 Àmbit esportiu i de lleure 25 5 Seguiment i avaluació del pla 27 Annex I Llistat de centres educatius del districte 28 SANT ANDREU Annex II Equipaments i recursos municipals en l’àmbit educatiu del districte 30 Introducció L’èxit escolar ha esdevingut, els darrers anys, un objectiu prioritari dels sistemes educatius europeus. Tothom està d’acord que, en la línia dels plantejaments de la Unió Eu- ropea en educació i formació, cal assolir millors resultats escolars i incrementar el nivell formatiu dels ciutadans i les ciutadanes. La millora de l’èxit escolar, a més d’in- crementar les oportunitats de l’alumnat perquè permet la seva continuïtat en els ensenyaments postobligatoris, és l’indicador més objectiu de la millora dels centres i de la competència professional del professorat. El Consorci d’Educació i el districte de Sant Andreu es comprometen a aconseguir incrementar, curs rere curs, el nombre de graduats en educació secundària i el per- centatge dels alumnes que continuen els estudis en en- senyaments postobligatoris, per tal de reduir tant com sigui possible l’abandonament prematur. Per aquest mo- tiu, els darrers cursos el Consorci ha impulsat actuacions dirigides a l’èxit escolar, en col·laboració amb l’Ajunta- ment de Barcelona, a través dels districtes i de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB). Aquestes actuacions impliquen també la Inspecció i, es- pecialment, els centres i el professorat, perquè el més important perquè els alumnes obtinguin bons resultats és la seva feina diària, en la qual han de mantenir sempre un alt nivell d’exigència, sovint en situacions d’alta com- plexitat, de vegades en contextos socials desafavorits, i han de saber respondre a necessitats molt diverses tre- ballant en equip i aprofitant les possibilitats que ofereix l’autonomia de centre. 4 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Es tracta que el compromís institucional i l’actuació cada administració haurà de desenvolupar en l’exercici dels centres es complementin per tal que el conjunt de les seves competències. Aquest conjunt d’accions dels recursos disponibles en l’àmbit educatiu es posin s’encaminen fonamentalment a la millora de l’èxit es- al servei de la millora dels resultats dels alumnes. colar i impliquen els tècnics del Consorci d’Educació de Barcelona, la Inspecció educativa i els tècnics del A la ciutat de Barcelona, el nombre de graduats en districte i de l’IMEB. educació secundària se situa molt per sobre del per- centatge esperat per al 2018 per al conjunt de Cata- Aquest pla d’educació ofereix dades i indicadors so- lunya. Tanmateix, és el resultat de situacions molt di- bre la situació sociodemogràfica i educativa del dis- verses, perquè les dades són notablement diferents tricte de Sant Andreu, i s’estructura en dos grans eixos entre els districtes i barris de la ciutat. Per aquesta raó, d’actuacions: d’una banda, les actuacions als matei- el Consorci es planteja l’objectiu prioritari d’aconse- xos centres educatius per a la millora de l’èxit esco- guir la millora general dels resultats educatius, posant lar, i, d’altra banda, les actuacions de l’entorn educa- un èmfasi específic en els districtes i els barris amb tiu, fruit del treball i la interacció de famílies, entitats percentatges més baixos d’èxit, i fer-ho en condicions i la comunitat educativa al territori. Els mecanismes d’equitat. d’avaluació i seguiment permetran adaptar el pla a no- ves necessitats i a les modificacions que es considerin Per aconseguir-ho, és necessari dur a terme plans convenients, atenent els diferents agents que interve- de treball per a l’èxit escolar a tots els districtes de nen en l’àmbit educatiu del districte. la ciutat, com a eina de col·laboració al territori, entre el Consorci d’Educació i l’Ajuntament de Barcelona. Els esmentats plans de treball per a l’èxit escolar han d’establir les prioritats en l’àmbit educatiu de cada districte, adequant a les diverses realitats territorials els objectius generals per a la ciutat, mitjançant una anàlisi compartida de les necessitats i dels recursos disponibles entre el Consorci i cada districte. Com a resultat d’aquesta anàlisi, la col·laboració al territori entre l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci s’ha concretat al districte de Sant Andreu en un pla d’educació per al període 2014-2016 amb les actua- cions i prioritats que s’indiquen més endavant, i que Sant Andreu 5 1 La millora de l’èxit escolar: • Reduir la taxa d’abandonament escolar prematur fins al 15  % al final del 2018. A Barcelona, actual- referents i indicadors ment el percentatge d’abandonament prematur és del 10  %. El curs 2012-2013, el Departament d’Ensenyament va posar en marxa el «Pla per a la reducció del fracàs es- Així mateix, pel que fa a les actuacions al territori, és colar a Catalunya 2012-2018. Ofensiva de país a favor especialment rellevant l’eix 9, «Relacions de la comu- de l’èxit escolar», que constitueix un dels principals nitat educativa i l’entorn: respostes integrals adequa- referents per a les accions dirigides a la millora dels des al context educatiu dels centres». A la ciutat de resultats de l’alumnat. Barcelona, aquestes accions s’havien concretat ante- riorment en els plans educatius d’entorn, que a partir Els objectius i indicadors principals del pla impulsat d’ara quedaran integrats en els plans d’educació. pel Departament d’Ensenyament són els següents: De la mateixa manera, cal fer esment de la voluntat • Millorar el nivell competencial dels alumnes d’edu- expressada en la Llei d’Educació de Catalunya, que cació primària en llengües i matemàtiques per reduir, inclou com un dels principis fonamentals del sistema al final del 2018, el percentatge d’alumnes amb baix educatiu català la cohesió social i l’educació inclusi- rendiment per sota del 15  %, i aconseguir un per- va com a base d’una escola per a tothom. Expressa centatge d’alumnes amb alt rendiment superior al el compromís amb un sistema educatiu capaç de ser 40  % (proves de 6è). prou flexible per a personalitzar la resposta educativa i atendre les necessitats educatives de tot l’alumnat, tot • Millorar el nivell competencial dels alumnes d’ESO garantint l’equitat i la igualtat d’oportunitats. en llengües i matemàtiques per reduir, al final del 2018, el percentatge d’alumnes de 15 anys amb baix Als objectius i indicadors abans esmentats, s’hi han rendiment per sota del 15  %, i aconseguir un per- d’afegir els compromisos del Consorci d’Educació centatge d’alumnes de 15 anys amb alt rendiment amb relació a l’èxit escolar recollits al document que igual o superior al 30  % (proves de 4t d’ESO). va aprovar el Consell de Direcció del Consorci el 16 de novembre de 2012. Aquests compromisos, concretats en actuacions en diversos eixos, tenen un valor es- • Millorar el rendiment acadèmic dels alumnes d’ESO pecial de referència per a aquest pla d’educació, atès i aconseguir una taxa de graduats en ESO amb rela- que s’apliquen específicament a la ciutat de Barcelo- ció a la matrícula de 4t curs superior o igual al 85  % na. al final del 2018. A la ciutat de Barcelona, el nombre de graduats sobre avaluats en educació secundària se situa al 89,6  %, mentre que als centres del dis- tricte de Sant Andreu aquesta xifra és del 87,7  %. 6 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 El pla d’educació també s’emmarca en el Programa d’Actuació Municipal 2012-2015. A l’eix «Persones i famílies» (dins l’apartat «Fer de l’educació i de la cul- tura un factor clau de benestar i èxit»), un dels ob- jectius estratègics estableix que és necessari «apostar per l’increment de l’èxit escolar per tal de millorar la qualificació acadèmica i professional dels joves i la continuïtat dels estudis postobligatoris», proposant una actuació que permeti impulsar projectes educa- tius compartits entre el món acadèmic i les entitats. També s’inclouen, al mateix eix, diferents actuacions adreçades a enfortir la col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona (a través dels districtes i de l’IMEB) i el Consorci d’Educació de Barcelona. En conseqüència, els objectius, actuacions i prioritats que s’han d’incorporar a aquest pla d’educació tenen un ampli ventall de referències institucionals, de més generals a més específiques, que permeten orientar amb suficients garanties la necessària priorització i la determinació dels indicadors d’avaluació i seguiment. Sant Andreu 7 2 Situació sociodemogràfica Població: 146.539 habitants (9,08 % sobre el total de Barcelona) i educativa al districte • Percentatge de població de 0 a 15 anys: 14 % (13,2 % a Barcelona) de Sant Andreu • Percentatge de població de 16 a 64 anys: 65,30 % (65,6 % a Barcelona) A continuació presentem les dades més significatives • Percentatge de població estrangera: 11,6 % del context i/o l’entorn social del districte, especialment (16,7 % a Barcelona) respecte de la renda de la població, els nivells d’estu- El percentatge de població immigrada és inferior que dis i el percentatge de població estrangera del districte, al conjunt de Barcelona, i les principals nacionalitats comparats, en cada cas, amb Barcelona. Aquests indi- són de l’Equador, el Perú i la Xina. cadors ens marquen el repte de l’educació en aquest districte per millorar en equitat i en resultats acadèmics. Dades sociodemogràfiques1 Índex de renda familiar disponible per capita • Al districte: 74,4 (100 a Barcelona) El districte de Sant Andreu representa el 9,1 % de la po- blació de la ciutat, és un districte més dens que el conjunt • Als barris del districte: de la ciutat i en nombre de llars mostra un pes semblant. Navas 75,4 L’estructura d’edats és semblant a la mitjana de Barce- lona, amb un pes relativament superior de la població El Congrés 73,7 infantil, i unes taxes de natalitat i d’esperança de vida i els Indians més elevades. La Sagrera 74,3 El pes de la població immigrada és més baix que al conjunt de Barcelona i presenta una composició també Sant Andreu 79,3 diferent, amb predomini de nacionalitats de l’Amèrica del Sud i de la Xina. El Bon Pastor 71,8 És un districte amb un nivell de renda mitjà-baix i un nivell d’estudis universitaris per sota de la mitjana. Baró de Viver 61,9 És important tenir en compte les diferents realitats d’al- guns dels seus barris a l’hora d’analitzar les dades, ja que, La Trinitat Vella 53,5 quan parlem d’indicadors de mitjana de districte s’obser- ven situacions molt diferents entre els seus territoris. *Barcelona = 100 1 Font: Font: Observatori 2014; Gabinet Tècnic de Programació de l’Ajuntament de Barcelona. Dades de l’any 2013. 8 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Nivell d’estudis • % població amb un nivell insuficient d’instrucció: 8,3 % (7,6 % a Barcelona) • % població amb estudis obligatoris: 46,6 % (39,5 % a Barcelona) • % població amb batxiller superior i CFGM: 26,2 % (25,3 % a Barcelona) • % població amb estudis universitaris i CFGS: 18,9 % (27,5 % a Barcelona) Nivell acadèmic de la població del districte de Sant Andreu per barris 100 8 % 6 % 11 % 22 % 20 % 22 % 22 % 90 17 % 14 % 20 % 80 65 % 28 % 27 % 27 % 28 % 70 62 % 57 % 60 50 44 % 45 % 43 % 43 % 40 30 20 10 13 % 15 % 11 % 7 % 7 % 7 % 0 6 % La Trinitat Baró El Bon Sant Andreu La Sagrera El Congrés Navas Vella de Viver Pastor i els Indians % població nivell insuficient d’instrucció % estudis obligatoris % batxillerat superior i CFGM % estudis universitaris Sant Andreu 9 Dades d’escolarització Alumnat del districte de Sant Andreu Centres educatius del districte Total de centres públics, concertats i privats no concertats Centres públics Curs Curs % Escoles bressol i llars ............................................... 10 2014-2015 2014-2015 sobre Barcelona Sant Andreu Barcelona Escoles ..................................................................... 20 Instituts ....................................................................... 6 Educació infantil 41.003 4.067 9,9 % Educació especial ...................................................... 1 (3-6 anys) Ensenyaments artístics i de música ........................... 1 Formació de persones adultes ................................... 3 Educació primària (6-12 anys) 81.719 7.525 9,2 % Centres privats concertats Educació secundà- Educació infantil i primària ......................................... 3 ria obligatòria 53.512 4.707 8,7 % Educació infantil, primària i secundària.................... 10 (12-16 anys) Exclusius d’educació secundària ............................... 4 Educació especial ...................................................... 1 Total ensenya- ments bàsics 176.234 16.299 9,2 % Centres privats (3-16 anys) Exclusius d’educació infantil .................................... 15 Batxillerat 22.120 1.702 7,7 % Exclusius d’educació secundària ............................... 1 Ensenyaments artístics i de música ........................... 3 Centres amb unitats de suport a l’educació especial (USEE), curs 2014-2015 3 centres d’educació infantil i primària 1 centre d’educació secundària Unitats d’escolarització compartida (UEC), curs 2014-2015 Les UEC no tenen un àmbit d’escolarització territo- rial, sinó que l’escolarització en una UEC vindrà de- terminada per les necessitats i les característiques de l’alumnat; per tant, poden atendre alumnes de la resta de districtes de la ciutat. Al districte de Sant Andreu hi ha dues UEC. 10 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Dades de l’entorn escolar El nombre d’ajuts de menjador concedits en la con- vocatòria del curs 2014-2015 al districte és de 2.096, i el de Barcelona, de 19.703. Aquests ajuts atorgats a Sant Andreu representen un 10,6 % del total dels ajuts de la ciutat. El percentatge d’alumnat en centres amb una com- plexitat alta o màxima2 sobre el total d’alumnes del districte és del 18 % per als centres de primària pú- blics i concertats, xifra que representa el 10 % sobre el total de l’alumnat de Barcelona. El percentatge d’alumnat estranger a Sant Andreu el curs 2013-2014 va ser d’un 10,5  %, relativament per sota de la mitjana de Barcelona que es situa en un 12,0 %. Per donar resposta a l’arribada d’alumnat nouvingut als centres educatius, una de les mesures organitzatives que s’implementen són les aules d’aco- llida. Els centres educatius que tenen aules d’acollida al districte de Sant Andreu són 9 escoles públiques i 5 instituts. 2 Els índexs de complexitat es defineixen pels paràmetres següents: mínim, baix, normal, alt i màxim. Les dades corresponen a l’alumnat que va estudiar ensenyaments obligatoris el curs 2013-2014 en funció dels indicadors de context següents: nivell d’instrucció dels pares o tutors, qualificació professional dels llocs de treball dels pares o tutors, nombre de pares o tutors d’alumnes perceptors de la renda mínima d’inserció, percentatge de pares o tutors en situació d’atur, percentatge d’alumnes amb necessitats educatives específiques i percentatge d’alumnes nouvinguts. Sant Andreu 11 Dades de l’èxit escolar Taxa de graduació a 4t d’ESO Percentatge general d’alumnes graduats sobre avaluats de 4t d’ESO 100 % 95 % 90 % 85 % 80 % 75 % 70 % 2008 / 09 2009 / 10 2010 / 11 2011 / 12 2012 / 13 2013 / 14* 85,2 % 84,3 % 85,4 % 87,7 % 89,4 % 89,6 % Barcelona 81,9 % 81,8 % 82,3 % 84,9 % 86,5 % 86 % Catalunya 82,4 % 86 % 85,6 % 88,2 % 87 % 87,7 % Sant Andreu *provisional S’observa una evolució en positiu del nombre d’alumnes de 4t d’ESO que es graduen els últims cursos. A la ciutat de Barcelona, el percentatge se situa al 89,6 %. Al districte de Sant Andreu, amb el 87,7 %, els resultats es troben lleugerament per sota de Barcelona, però per sobre dels de la resta de Catalunya, i també per sobre del 85 % que el pla a favor de l’èxit escolar del Departament d’Ensen- y ament estableix que s’ha d’aconseguir l’any 2018. Cal destacar que, als instituts del districte de Sant Andreu, els darrers sis cursos el nombre de graduats ha millorat en 6,2 punts percentuals. Així mateix, cal fer esment de la tasca que desenvolupen els centres de formació d’adults per tal que els joves puguin aconseguir el graduat en educació secundària. Durant el curs 2013-2014 es van graduar 25 joves, majoritàriament entre 18 i 24 anys, que suposen un percentatge del 83 % dels avaluats. 12 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Resultats de les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO, al districte de Sant Andreu Percentatge de superació per matèries Resultats de les proves de competències bàsiques a 4t d’ESO a Sant Andreu, curs 2013 - 2014 Llengua catalana -5,8 % 13 % 46,9 % 34,3 % Llengua castellana -9,4 % 15,1 % 53,8 % 21,7 % Matemàtiques -13,5 % 27,8 % 30 % 28,6 % Llengua anglesa -16,6 % 26,5 % 44,9 % 12 % 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Nivell baix Nivell mitjà baix Nivell mitjà alt Nivell alt El Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya marca com a objectiu a assolir el 2018 que el percentatge d’alumnes amb baix rendiment sigui menor del 15 % en els resultats de les proves de 4t d’ESO. S’observa que al districte de Sant Andreu aquest objectiu s’assoleix en totes les assignatures, excepte en llengua anglesa, encara per sobre d’aquest percentatge. En canvi, pel que fa a l’objectiu del pla esmentat que un mínim del 30 % dels alumnes obtinguin un alt rendiment en els resultats de les proves de 4t d’ESO, al districte de Sant Andreu s’assoleix només a llengua catalana, que supera aquest objectiu gairebé en 5 punts p ercentuals. Cal destacar que l’evolució dels darrers cursos al districte de Sant Andreu mostra una millora considerable dels resultats de totes les matèries, tret de llengua castellana, en què els resultats pràcticament es mantenen. Sant Andreu 13 Resultats de les proves de competències bàsiques de 6è de primària, al districte de Sant Andreu Percentatge de superació per matèries Resultats de les proves de competències bàsiques a 6è de primària, curs 2013 - 2014 Llengua catalana -10,5 % 23,9 % 40 % 25,6 % Llengua castellana -11,5 % 23 % 39,7 % 25,9 % Matemàtiques -12,5 % 23,8 % 37,3 % 26,4 % Llengua anglesa -11,8 % 22,4 % 38,6 % 27,2 % 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Nivell baix Nivell mitjà baix Nivell mitjà alt Nivell alt El Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya marca com a objectiu a assolir el 2018 que el percentatge d’alumnes amb baix rendiment sigui menor del 15 % en els resultats de les proves de 6è de primària. S’observa que al districte de Sant Andreu aquest o bjectiu s’assoleix a totes les assignatures. Així mateix, pel que fa a l’objectiu del pla esmentat que un mínim del 40 % dels alumnes obtinguin un alt rendiment en els resultats de les proves de 6è de primària, al districte de Sant Andreu no s’assoleix en cap de les matèries avaluables a la prova. Cal destacar els darrers cursos la millora dels resultats de les proves en totes les matèries, i d’una manera molt notable en llengua anglesa, amb un augment de 13,2 punts percentuals. 14 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 3 Actuacions per a la millora Actuacions de suport i assessorament per a la millora del projecte educatiu dels centres de l’èxit escolar i la seva concreció als centres • El Suport Escolar Personalitzat (SEP) aplega un conjunt d’actuacions que es duen a terme a l’educa- educatius del districte ció infantil i primària per assolir l’èxit escolar de tots els alumnes, amb la finalitat de contribuir a donar de Sant Andreu resposta a les necessitats individuals d’aprenentat- ge de cada nen i nena. En primer lloc presentarem les actuacions que es Els centres educatius d’educació primària, mitjan- duen a terme als centres educatius de Sant Andreu çant una proposta pedagògica relativa a aspectes amb relació a l’èxit escolar. Aquestes actuacions organitzatius i metodològics, ofereixen un suport són fruit d’iniciatives del Consorci d’Educació, de individual o en petit grup a aquells alumnes que el la Inspecció d’educació i de l’Ajuntament de Bar- necessiten. Aquest reforç ha d’aconseguir que tots celona a través del districte i de l’IMEB. Presenten els alumnes desenvolupin al màxim els seus apre- diversos graus d’execució, respectant les diferents nentatges bàsics i formatius. Es tracta d’un reforç necessitats de cada territori i de cada centre edu- flexible, temporal i preventiu que vol atendre els di- catiu. versos ritmes d’aprenentatge dels alumnes. Aquest conjunt d’actuacions tenen relació amb la • Impulsar l’acció tutorial als ensenyaments obliga- feina diària i el treball que duen a terme els centres toris i postobligatoris, donant suport especialment educatius i el seu professorat. Es tracta d’un factor amb informació i formació a professors, alumnes i absolutament rellevant, perquè és sobre aquesta base famílies sobre l’orientació acadèmica. que s’aconsegueix que els alumnes tinguin bons re- sultats. Els professionals que treballen en l’ensenya- • Donar suport a l’elaboració de plans d’atenció a la ment –mestres, professors, direccions, etc.– són els diversitat dels centres educatius i consolidar l’ofer- principals protagonistes de l’acció educativa i els que, ta dels tallers per a la diversificació curricular per a amb el seu compromís i dedicació, promouen l’èxit l’alumnat d’ESO, com a mesura per evitar l’abando- escolar. Uns professionals que tenen capacitats i ha- nament prematur de l’alumnat amb dificultats. bilitats, també, per treballar en equip i en interacció amb la resta d’agents del territori. El pla ha de ser, des L’oferta dels tallers per a la diversificació curricular d’aquest punt de vista, una eina més que ajudi els pro- per a l’alumnat d’ESO (Èxit-2) s’organitza en tres fessionals en l’assoliment de resultats. modalitats: tallers en contextos de ciutat (TMB, circ, arqueologia, etc.), tallers dins els centres (cinema, D’acord amb aquesta realitat, s’han prioritzat unes ac- còmic, robòtica, etc.) i tallers d’oficis (reparació de tuacions per al període 2014-2016 que es detallen en bicicletes, drassanes, perruqueria, etc.) aquest document. Sant Andreu 15 Pel que fa a l’atenció a la diversitat, les prioritats del tives per a tothom, tot creant projectes que gene- districte per al període 2014-2016 són les següents: rin cohesió entre persones, comunitats i centres educatius, i tirant endavant activitats conjuntes i - Analitzar els plans d’atenció a la diversitat que ac- d’interès compartit. Tots els sectors de la comu- tualment es desenvolupen a cada institut. nitat (alumnat, famílies, professionals i voluntariat) s’impliquen en la priorització dels objectius i els - Iniciar a quatre instituts del districte el projecte projectes, i es comprometen en el seu assoliment. de diversificació curricular, que ofereix estades En aquest projecte participen escoles bressol en empreses a l’alumnat de 14 a 16 anys en risc municipals, escoles d’educació infantil i primària, d’abandonament prematur dels estudis, amb l’ob- instituts i centres concertats dels barris del Baró jectiu de treballar les competències bàsiques rela- de Viver i el Bon Pastor, el CRP Sant Andreu, el cionades amb el món laboral, aprofitant les pos- districte de Sant Andreu, professorat de la Univer- sibilitats que ofereixen els equipaments i petites sitat de Barcelona i el grup de recerca Fòrum IDEA empreses del districte amb què s’han establert de la Universitat Autònoma de Barcelona. A partir acords de col·laboració. d’aquest curs, entitats i equipaments culturals de l’entorn s’afegeixen a la iniciativa amb el projec- • Donar suport a projectes que generin cohesió so- te Universitats de +Educació, la Universitat del cial entre comunitats educatives, per tal de coordi- Temps Lliure. nar actuacions conjuntes i d’interès per a tothom. Al llarg del període 2014-2016, les prioritats a Sant - Donar suport i assessorament als centres per a la Andreu són les següents: participació, elaboració i seguiment de projectes orientats a la millora de la pràctica educativa, i per - Impulsar el treball en xarxa de coordinació en a la difusió i coneixement d’experiències reeixides l’àmbit curricular entre les diferents etapes educa- i bones pràctiques: tives, infantil, primària i secundària, amb la finalitat de visibilitzar la qualitat dels projectes de tots els · Organització de sessions d’intercanvi d’expe- centres del districte. riències i visites als seminaris de coordinació que s’organitzen al districte: seminari de direc- - Donar suport a projectes que generin cohesió so- tors i directores, de caps d’estudi, de bibliote- cial entre comunitats educatives i altres entitats, ques escolars, de TAC, de coordinació 0-3, de per tal de coordinar actuacions conjuntes i d’in- coordinació 3-12 i de coordinació entre primària terès per a tothom. Projectes: Xarxa 0-3, Patrimo- i secundària. nia’m i Situa’t a Sant Andreu. · Difusió, dins del marc de treball cooperatiu amb - Donar suport i continuïtat al Projecte +Educació. tots els centres del districte que participen en Aquesta iniciativa neix de la voluntat d’explorar i seminaris de coordinació, de pràctiques i expe- sumar les possibilitats de participació i col·labo- riències innovadores dels centres relacionades ració entre totes les persones que formem part de amb projectes institucionals i/o de zona. la comunitat, per incrementar oportunitats educa- 16 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Àmbit lingüístic Àmbit de les noves tecnologies • Avançar cap un model plurilingüe mitjançant ac- • Consolidar el projecte TAC per a l’impuls de la inte- tuacions dirigides a l’alumnat de primària, ESO, FP gració de les eines i recursos digitals en la pràctica i batxillerat, i continuar incentivant la millora de la docent, amb la finalitat de generar iniciatives innova- lectura per mitjà del desenvolupament dels plans dores i estimular l’arrelament de les TAC en les acti- d’Impuls de la Lectura i el programa d’Aprenentatge vitats d’ensenyament-aprenentatge dels centres. Inicial de la Lectura (AIL). En alguns casos i de forma complementària, els plans d’Impuls de la Lectura es El projecte TAC inclou diversos programes: bones duen a terme, també, en col·laboració amb el pro- pràctiques TIC, robòtica, tauletes, projecte Núvol, grama Èxit, mitjançant la incorporació de la pràctica projecte GINYS i altres activitats com ara BCN Aula de la lectura en el reforç escolar. Mòbil, tallers i seminaris de formació. • Així mateix, impulsar l’aprenentatge de llengües • Impulsar i fomentar l’ús pedagògic dels mitjans estrangeres amb assessorament als centres a tra- audiovisuals als centres i l’aprenentatge dels llen- vés del Pla Integral de Llengües Estrangeres (PILE), guatges d’aquests mitjans, visualitzant a través de l’experimentació amb nous materials i models amb el la Mostra de produccions audiovisuals la creació Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme (GEP), i artística i audiovisual en els nous formats digitals, auxiliars de conversa i voluntaris lingüístics. i posant a l’abast de les escoles i les famílies les produccions que l’alumnat ha fet durant el curs. • Impulsar i consolidar el funcionament de les biblio- teques escolars com a eina bàsica i habitual d’apre- nentatge i coneixement, obertes a tota la comunitat educativa a través del programa de biblioteca es- colar PuntEdu i la xarxa de biblioteques escolars de la ciutat de Barcelona. Sant Andreu 17 Àmbit científic i de recerca Àmbit artístic i cultural Impulsar projectes per despertar l’interès de l’alumnat Amb l’objectiu de desenvolupar activitats que contri- per la ciència: bueixin a incrementar resultats d’excel·lència, el Con- sorci d’Educació de Barcelona, mitjançant actuacions • Amb l’objectiu de potenciar, coordinar i difondre les de diversos programes d’art, ha establert lligams amb iniciatives que es duen a terme a la ciutat pel que altres institucions i administracions per tal d’oferir un fa a la recerca en batxillerat, s’organitza la Mostra complement de les activitats artístiques dels centres de Recerca Jove com a cloenda de les mostres i educatius de la ciutat: fòrums del districte organitzats pels centres de re- cursos pedagògics de la ciutat. • El programa Creadors en RESiDÈNCiA als instituts Cal destacar la implicació del districte en l’organit- de la ciutat posa en contacte l’art contemporani amb zació del certamen d’impuls a la recerca jove de els estudiants de secundària generant noves formes Sant Andreu, on participen alguns dels treballs re- i contextos de creació. Cada creador concep un pro- alitzats per alumnes dels centres del districte i d’on jecte artístic propi que desenvoluparà amb un grup surten els treballs que participen a la Mostra de Re- d’alumnes d’ESO i amb la implicació de tota la co- cerca Jove de Barcelona. munitat educativa. • Iniciar el programa pilot Science, Technology, En- • Teatre a Secundària aprofita la transversalitat del gineering and Maths (STEM), que té com a objec- teatre perquè els joves estudiants de secundària pu- tiu despertar l’interès per la ciència de l’alumnat de guin treballar i millorar el nivell de comunicació oral, secundària obligatòria. el sentit de la responsabilitat i el treball en grup i re- lacional, i perquè ampliïn els seus coneixements de • El programa Petits Talents Científics fomenta la literatura. indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat de 2n cicle d’educació infantil • Programa Tot Dansa, adreçat a l’alumnat de secun- i educació primària. L’objectiu és proporcionar als dària per facilitar als joves l’experimentació i el co- centres educatius recursos i orientacions pedagò- neixement del seu cos a través de les darreres ten- giques per tal que puguin desenvolupar la pràctica dències en dansa contemporània. És un programa experimental i la recerca. impulsat en col·laboració amb l’Escola Superior de Dansa de l’Institut del Teatre i el Mercat de les Flors. • Donar suport a la segona edició del Congrés de la Ciència com a promoció del mètode científic en l’àmbit escolar a partir de l’observació, la recerca i l’experimentació. 18 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Àmbit de ciutadania Àmbit esportiu • Impulsar el servei comunitari per a alumnes de 3r i • L’organització de programes esportius de suport al 4t d’ESO amb la finalitat de garantir que els estudi- currículum d’educació física a les escoles d’infantil, ants –al llarg de la trajectòria escolar– experimentin primària i secundària es desenvolupa normalment i protagonitzin accions de compromís cívic, apren- amb una formació al llarg de tot el curs que permet guin en l’exercici actiu de la ciutadania i practiquin als nens i nenes adquirir valors com ara el treball en els seus coneixements i capacitats al servei de la equip, l’esforç o la superació que contribueixen al comunitat. creixement personal i al foment de la convivència. Totes aquestes activitats –Triatló, Biatló, Dansa ara, • Facilitar la implicació dels centres educatius en el Flic Flac Circ, Ja nedo, etc.– inclouen una sessió es- projecte Escoles + Sostenibles, per tal d’imaginar i pecífica a diferents espais de la ciutat en què posen construir un món millor i més sostenible, començant en pràctica el treball previ fet als centres. per la intervenció en l’entorn més immediat. • Donar suport a altres programes que es desenvolupen • Celebració de l’audiència pública a nois i noies del al districte relacionats amb la pràctica esportiva inter- districte de Sant Andreu per fomentar espais de centres: Jugatló, Esports a Quart i Handbolada. diàleg i d’anàlisi de la realitat i fer propostes de millo- ra i de compromís ciutadà. El tema central d’aquest curs 2014-2015 és «Construïm amb la gent jove la política i els drets de la ciutadania». A més, es conti- nuarà donant suport a la participació dels centres en l’audiència pública de Barcelona. • Complementar projectes de participació amb visi- tes a la seu del districte per treballar, amb els nois i noies, quins són els canals que faciliten i fomenten la participació dels ciutadans i ciutadanes i la seva relació amb l’Administració pública. Sant Andreu 19 Àmbit de la salut Actuacions per a la reducció de l’abandonament prematur • En el marc del programa Salut i Escola, els matei- i la prevenció de l’absentisme xos docents, amb el suport de mòduls estructurats i material didàctic concret, imparteixen programes • Desenvolupar actuacions específiques al districte educatius de prevenció de la salut a les escoles. Així per reduir l’abandonament prematur dels alumnes mateix, s’ofereix assessorament i formació espe- tant d’estudis obligatoris com postobligatoris. cífica per als docents. Es tracta de programes de prevenció del consum d’alcohol, tabac i altres dro- gues (PASE.bcn, Classe sense fum, Sobre canyes i Les actuacions del Servei d’Orientació – Pla Jove petes), d’educació sexual (Parlem-ne; no et tallis!) i afavoreixen els processos de transició dels joves d’alimentació i activitat física (Canvis). que acaben l’ESO i necessiten suport per establir un itinerari que els permeti assolir la qualificació neces- sària per continuar la seva formació o per accedir al Les actuacions prioritàries del districte al llarg món laboral. del període 2014-2016 són les següents: Durant el curs 2013-2014, 160 joves de Sant Andreu - Impulsar la implementació dels programes van participar en el programa Pla Jove. D’aquests, Creixem sans i Creixem més sans per tal de mi- 87 joves han acabat aquest curs l’acció de segui- llorar els hàbits relacionats amb l’alimentació i la ment per part del pla. El 52,88 % d’aquests alumnes nutrició, l’activitat física i el descans. s’han reintegrat en el sistema educatiu, mentre que el 9,20 % continuen una formació no reglada, pro- - Impulsar l’estratègia Fem salut!, per la qual els fessionalitzadora, per a l’ocupació, i l’11,49 % han centres educatius poden dur a terme un procés accedit al mercat de treball. participatiu en què el professorat, les famílies i l’alumnat acorden i desenvolupen accions per tal d’aconseguir un entorn saludable i dotat de mesu- • Donar suport a l’orientació educativa que desenvo- res preventives. lupen els centres educatius als ensenyaments obli- gatoris i postobligatoris, especialment amb informa- ció i formació a professors, alumnes i famílies sobre l’orientació acadèmica i professional, amb l’objectiu que cada centre defineixi el seu propi pla d’orienta- ció. 20 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Les actuacions prioritàries al llarg del període Tot i que les dades globals d’absentisme a Sant An- 2014-2016, per a la reducció de l’abandonament dreu són inferiors a la mitjana de la ciutat, s’ha de prematur, són les següents: tenir en compte la continuïtat d’un pla de treball es- pecífic, analitzant dades actualitzades de la situació - Establir i impulsar la coordinació entre el Servei dels centres educatius, per tal d’identificar les zones d’Orientació – Pla Jove Sant Andreu i els centres amb més incidència. de formació d’adults per tal d’orientar i acompan- yar els joves i els adults en el disseny dels seus Pel que fa a l’absentisme, les actuacions priori- itineraris formatius. tàries del districte al llarg del període 2014-2016 són les següents: - A través de la Comissió de Tractament de l’Ab- sentisme i l’Abandonament Escolar, fer l’anàlisi de - En el marc de la Comissió de Tractament de l’Ab- l’itinerari dels alumnes nascuts l’any 1998 que han sentisme i l’Abandonament Prematur, analitzar i acabat 4t d’ESO. dissenyar mesures per a la millora de l’escolaritza- ció de l’alumnat amb historial absentista, incidint - Fer el seguiment i acompanyament de l’alumnat més específicament als barris de la Franja Besòs. que ha acabat 4t d’ESO i no l’acredita, i d’aquells que han continuat el seu itinerari als cicles forma- - Impulsar actuacions de suport a l’escolarització de tius o al batxillerat i tenen risc d’abandonament col·lectius amb dificultats especials i donar suport prematur,  aprofitant les opcions que actualment a les xarxes de comunitats d’aprenentatge col·la- ofereixen el mateix sistema educatiu i la formació boratiu amb infants i adolescents en risc d’exclu- contínua. sió social, dins i fora de les escoles, a través de les TIC amb el programa Shere Rom. • Fer el seguiment de l’absentisme escolar i dels alumnes amb un risc important d’abandonament • Els programes de formació i inserció (PFI) es con- prematur per reduir, tant com sigui possible, el con- figuren com a cursos formatius que han de permetre tingent d’alumnes afectats. als joves que han abandonat l’ESO, i que no s’han graduat, reincorporar-se al sistema educatiu per Les dades sobre l’evolució de l’absentisme a Sant prosseguir els estudis de formació professional. Han Andreu, recollides per la Comissió de Tractament de de facilitar també l’aprenentatge imprescindible per l’Absentisme del districte, són per al curs 2013-2014 accedir al mercat de treball amb millors possibilitats del 0,45 %, sensiblement per sota del percentatge d’obtenir una ocupació qualificada i duradora. de Barcelona (0,47 %). Sant Andreu 21 ÀMBITS DE MILLORA DE L’ÈXIT ESCOLAR ACTUACIONS I PROGRAMES Escoles Instituts Centres concertats Diversificació curricular - 4 - Suport i acompanyament als centres Projecte +Educació 3 2 1 Universitat dels Infants 3 1 1 Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme (GEP) - 1 1 Impuls de la Lectura 6 - 2 Aprenentatge Inicial de la Lectura (AIL) 3 - - Àmbit lingüístic Pla Integral de Llengües Estrangeres (PILE) 2 - - Auxiliars de conversa / Voluntaris lingüístics - 1 - Biblioteca PuntEdu 17 6 5 Aula Mòbil BCN - 1 3 Infantium 1 - - Àmbit de les noves tecnologies Mostra de produccions audiovisuals 5 - - Altres projectes i actuacions TAC 15 3 - Impuls a la Recerca Jove de Sant Andreu - 2 4 STEM - 1 - Àmbit científic i de recerca Congrés de la Ciència 12 - 1 Petits Talents Científics 5 - 2 Creadors en RESiDÈNCiA - 2 - Àmbit artístic i cultural Teatre a Secundària - 4 - Tot Dansa - 2 - Escoles + Sostenibles 15 3 7 Àmbit de ciutadania Audiència pública de la ciutat / Audiència jove del districte 1 2 2 Biatló / Triatló 3 / - - / 1 3 / 1 Ja nedo 8 - 2 Dansa ara 1 - - Àmbit esportiu Flic Flac Circ 1 - - Jugatló 8 - 2 Esports a Quart 8 - 2 Handbolada 5 - - PASE.bcn - 1 3 Canvis - 3 4 Àmbit de salut Sobre canyes i petes - 2 4 Parlem-ne; no et tallis! - 1 3 Fem salut! - 1 - Pla Jove - 7 14 Reducció de l’abandonament prematur i prevenció de l’absentisme Programa Shere Rom 1 1 - Programes de formació i inserció (PFI) - - 1 22 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 4 Actuacions de l’entorn Àmbit de reforç escolar educatiu i la seva concreció • Donar continuïtat als programes de suport als cen- tres per a la millora de les competències de l’alum- al districte de Sant Andreu nat amb programes de reforç escolar fora de l’horari lectiu, com ara el programa Èxit-1 de reforç escolar i la Repesca d’Estiu. A més a més del treball que es desenvolupa en l’àmbit escolar, volem donar també un paper relle- Durant el curs 2014-2015, diferents escoles i insti- vant a les actuacions educatives de l’entorn esco- tuts del districte de Sant Andreu participaran en el lar. Seguint la línia dels plans educatius d’entorn, programa Èxit-1, que vol millorar els aprenentatges aquestes actuacions són un instrument per donar bàsics i acompanyar l’alumnat en el pas de l’educa- una resposta integrada a les necessitats educati- ció primària a l’educació secundària. Aquest progra- ves, coordinant i dinamitzant l’acció educativa en ma ofereix activitats de reforç escolar als alumnes els diferents àmbits de la vida dels infants i joves a que necessiten més dedicació i acompanyament a partir de les iniciatives i agents del territori. l’hora de fer els deures. En aquest sentit, en aquest pla d’educació volem destacar les prioritats que el Consorci d’Educació Així mateix, a Sant Andreu, una gran part dels ins- i l’Ajuntament de Barcelona, a través del districte i tituts i alguns centres concertats van participar en de l’IMEB, es plantegen en l’àmbit del reforç esco- el programa Repesca d’Estiu 2014, que ofereix su- lar, dels projectes de relació escola-territori, de les port durant l’estiu a l’alumnat de 1r a 4t d’ESO amb actuacions de suport a les famílies i de les actua- dues o més assignatures suspeses al juny, per tal cions de l’àmbit esportiu. d’afrontar amb èxit els exàmens de recuperació de setembre. Del total d’alumnes participants, un pe- tit percentatge van fer també activitats esportives complementàries de l’estudi. Sant Andreu 23 Al llarg del període 2014-2016, al districte de Sant Projectes de relació escola-territori Andreu les prioritats en l’àmbit del reforç escolar són les següents: • Donar continuïtat i fer el seguiment del projecte Ca- mins Escolars com a acció educativa que permet - Analitzar, coordinar i optimitzar l’oferta i la deman- abordar l’educació per a la mobilitat i la convivència da de recursos de reforç escolar per a cada una de manera participativa i innovadora al voltant de de les zones del districte i unificar els criteris de cada centre escolar, per tal d’afavorir la relació entre qualitat de les activitats amb l’objectiu de millorar l’escola, el barri i la ciutat. Cal destacar un aspecte les competències bàsiques de l’alumnat. important i únic d’aquest districte, en relació a l’im- puls d’aquest projecte per part de l’Eix Comercial de - Ampliar l’oferta de reforç escolar del programa Sant Andreu. Èxit-1 per a 3r i 4t d’ESO als instituts del districte. En aquest moment hi ha centres educatius en pro- cés d’elaboració del programa. - Impulsar accions de suport escolar en línia per a l’alumnat de 2n cicle d’ESO i d’educació posto- • Realitzar activitats de dinamització educativa de ti- bligatòria, amb la col·laboració i la implicació de pus esportiu, cultural i artístic. Els patis escolars serveis, equipaments i entitats, especialment amb oberts al barri, com a espai d’ús públic per a famí- els centres de la Franja Besòs. lies, infants i adolescents fora de l’horari escolar, en caps de setmana i períodes de vacances escolars. - Oferir projectes i activitats dins els equipaments Aquestes activitats són gratuïtes, obertes i compati- juvenils del districte per complementar la tasca bles amb el joc lliure. Actualment només participen educativa dels centres, combinant lleure i suport en el programa escoles de primària. en l’aprenentatge dels continguts curriculars. - Millorar les competències bàsiques de l’alumnat • El programa El comerç i les escoles s’adreça a a través de programes de reforç: Club d’Estudi, centres d’educació infantil, primària i secundària, com a espai per aprendre a estudiar i conèixer tèc- i pretén fer palesa la importància del comerç com niques d’estudi, en col·laboració amb l’Espai Jove a element vertebrador dels barris de la ciutat mos- Garcilaso i l’Espai de Reforç, a Baró de Viver, Trini- trant-ne la diversitat cultural. També vol promoure el tat Vella i properament al barri del Bon Pastor. consum crític, actiu i responsable entre l’alumnat. - Biblioteques escolars obertes al barri és un • El districte de Sant Andreu vol donar continuïtat al programa que s’estructura al voltant de la inter- projecte Música a la Trinitat, pel foment de la inte- venció directa amb els infants que presenten més gració a través de dos vessants de la música: el cant necessitats de reforç acadèmic. Es proposa un coral i la pràctica instrumental. S’adreça a alumnes acompanyament de tres hores a la setmana, fora d’educació primària de les escoles del barri de Trini- de l’horari escolar, en caps de setmana i coincidint tat Vella. amb l’horari dels patis escolars oberts al barri. 24 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 • Promoure la integració escolar, l’autoconfiança i Àmbit esportiu i de lleure l’autoestima dels adolescents en risc d’exclusió so- cial o en situació de dificultat puntual, dels barris • Pla Català de l’Esport, com a programa pensat per del Bon Pastor i Baró de Viver a partir del projecte incrementar la participació dels infants i joves en Amics i Circ. És una activitat extraescolar de dues activitats físiques i esportives en horari no lectiu, al sessions setmanals, amb un acompanyament edu- mateix centre educatiu i, al mateix temps, per apro- catiu individual i un acompanyament a tallers per a fitar aquestes pràctiques per a la difusió i l’educació l’aprenentatge de tècniques de circ a l’Ateneu Popu- en valors i per a l’adquisició d’hàbits saludables. Al lar 9Barris. districte de Sant Andreu es desenvolupen activitats del programa a tots els instituts. Àmbit de famílies • Programa Convivim esportivament, amb l’objectiu de promocionar la pràctica de l’esport i l’activitat fí- • Donar continuïtat als programes de suport educa- sica entre els infants i joves de diversos barris de tiu a les famílies, com a agents educatius fonamen- la ciutat com a eina de foment de la inclusió social. tals, per mitjà de les AMPA, a fi d’acompanyar els L’accés a l’esport es fa a través d’escoles o entitats pares i les mares en la contribució a l’èxit escolar esportives del barri que acullin aquests alumnes, dels seus fills i filles. promovent així la creació d’una xarxa interactiva de cooperació entre el món educatiu i l’associatiu i es- Aquesta iniciativa té com a objectiu promoure la im- portiu que beneficiï tots dos col·lectius. plicació de les famílies establint continuïtats entre el context familiar i l’escolar per afavorir l’èxit escolar. A Sant Andreu, també s’ofereix un recurs de tallers • De marxa fent esport és un programa dirigit a ado- per a mares i pares. lescents i joves (15-17 anys) que s’emmarca en un projecte global més ampli de prevenció de conduc- tes de risc i promoció d’alternatives d’oci saludable • Impulsar la participació en el Programa comunita- (De marxa sense entrebancs). L’objectiu del pro- ri d’habilitats parentals, basat en una metodologia grama és promoure hàbits saludables estimulant la activa i grupal, adreçat a mares i pares de fills entre pràctica de l’activitat física. 2 i 17 anys, i que pretén millorar les seves compe- tències de criança i les seves habilitats, aconseguir que s’impliquin eficaçment en la construcció d’una dinàmica familiar positiva i promoure el desenvolu- pament de models parentals adequats. Sant Andreu 25 Altres programes que es desenvolupen al districte - Treball conjunt amb l’Espai Jove Garcilaso per relacionats amb la pràctica esportiva i de lleure són tal d’oferir alternatives educatives de lleure que els següents: fomentin la motivació de l’alumnat que ha aban- donat l’itinerari educatiu i despertar l’interès per - El projecte Triniatló, com a procés educatiu amb altres aprenentatges. adolescents i joves fora de l’horari lectiu per fo- mentar el treball en equip, l’entrenament i la dis- ciplina de l’esport, i que acaba amb l’organització d’una triatló al barri de la Trinitat Vella. ÀMBITS DE L’ENTORN EDUCATIU ACTUACIONS I PROGRAMES Escoles Instituts Centres concertats Programa Èxit-1 9 2 - Repesca d’Estiu - 5 2 Reforç escolar Biblioteques escolars obertes al barri 2 - - Espai Jove Garcilaso - 6 2 Camins Escolars 1 1 1 Patis escolars oberts al barri 6 - - Relació escola-territori El comerç i les escoles 5 - 2 Projecte Música a la Trinitat 2 - 1 Projecte Amics i Circ 1 - 1 Programa de suport educatiu a les famílies 10 2 1 Famílies Programa comunitari d’habilitats parentals 3 - - Pla Català de l’Esport - 6 - Esportiu i de lleure Convivim esportivament 3 3 - De marxa fent esport 2 3 - 26 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 5 Seguiment i avaluació del pla Cada curs s’elaborarà una proposta d’actuacions con- cretes derivades de les necessitats i problemàtiques que es detectin i de les prioritats de les administra- cions implicades. La definició anual d’accions perme- trà adequar cada any la intervenció tant en l’educació formal com en la no formal. Aquesta adequació s’ha de fer amb la màxima coordinació dels agents impli- cats en la seva implementació. Amb aquesta finalitat, es crearà un mecanisme de coordinació entre les dues administracions per tal de retre comptes tant al Consell de Districte com a les estructures de treball que les direccions dels centres del districte tinguin establertes. Sant Andreu 27 Annex I Llistat de centres educatius del districte Centres públics Instituts Secció d’Institut Cristòfol Colom ..................Pg. de Mollerussa, 71 Escoles bressol i llars Institut Doctor Puigvert .......................... Pg. de Santa Coloma, 46 EBM El Caminet del Besòs ...................................... C. de Quito, 2 Institut Joan Fuster .....................................Pl. de Ferran Reyes, 2 LLI El Mar .................................................... C. de Castellbell, 1-3 Secció d’Institut Josep Comas i Solà ............... C. de Palafrugell, 3 EBM El Palomar ..................................................C. de Malats, 45 Institut L’Alzina .................................... Ptge. de Salvador Riera, 2 EBM El Parc de la Pegaso .................................C. de Portugal, 60 Institut Príncep de Viana ............. C. de Torroella de Montgrí, 6-18 EBM El Tren .................................................... C. de Palafrugell, 4 EBM Els Patufets de Navas .......... C. de Las Navas de Tolosa, 312 Educació especial EBM Icària .................................................... C. de Costa Rica, 22 CEE Pont del Dragó ............................. C. Gran de la Sagrera, 179 EBM La Filadora .............................................. C. de Parellada, 23 EBM Les Quatre Torres ................. C. d’Augusto César Sandino, 9 Ensenyaments artístics i de música EBM Manigua ............................................... C. de Garcilaso, 232 EMM de Sant Andreu ..................................... C. dels Segadors, 2 Escoles Formació de persones adultes Escola Baró de Viver ......................................... C. de Tucumán, 1 AFA Bon Pastor ....................................... Pg. de Mollerussa, 5-21 Escola Bernat de Boïl ....................................Pg. de Mollerussa, 1 CFA Pegaso ...............................................C. dels Segadors, 2, 2n Escola Can Fabra ........................................... C. del Segre, 34-56 CFA Trinitat Vella .................................C. de la Madriguera, 38-42 Escola Congrés-Indians ............................... C. de les Açores, 1-3 Escola Doctor Ferran i Clua .....................C. de la Manigua, 25-39 Escola El Sagrer ............................................ C. de Costa Rica, 26 Centres privats concertats Escola Emili Juncadella........................... C. de Juan de Garay, 12 Escola Eulàlia Bota.............................. C. de Fernando Pessoa, 59 Educació infantil i primària Escola Ignasi Iglesias ...........................Pg. de Torras i Bages, 108 Joan Roca ...................................................... Av. Meridiana, 237 Escola La Maquinista ....................................C. de São Paulo, 1-9 Laia ..........................................................C. de Neopàtria, 74-76 Escola L’Estel ...................................................... C. de Felip II, 54 Mare de Déu de la Soledat ...................................C. del Segre, 35 Escola Mestre Enric Gibert i Camins ......................C. d’Irlanda, 15 Escola Octavio Paz ......................................... C. de Mallorca, 657 Educació infantil, primària i secundària Escola Pegaso ................................................. C. de Dublín, 5-15 Arrels ....................................... C. del Cardenal Tedeschini, 76-80 Escola Pompeu Fabra .............................................C. d’Olesa, 19 Bon Pastor ...................................................C. de Sant Adrià, 134 Escola Ramon Berenguer III ............................. Via de Bàrcino, 90 FEDAC-Sant Andreu ..................................C. de Ramon Batlle, 39 Escola Ramón y Cajal.............. C. de la Mare de Déu de Lorda, 25 Jesús Maria .................................................... Av. Meridiana, 392 Escola Rosa dels Vents ................................ C. de les Açores, 1-3 Jesús, Maria i Josep ................................ C. de Sant Sebastià, 55 Escola Sant Pere Nolasc .........................C. de Guardiola i Feliu, 9 L’Esperança .....................................................C. de Quito, 25-37 Escola Turó Blau ................................ C. Gran de Sant Andreu, 21 Mare de Déu dels Àngels ...................... C. Gran de la Sagrera, 68 Ramon Llull ..................................................... C. de Biscaia, 439 Sagrada Família ............................................C. d’Arquímedes, 60 Santíssima Trinitat ......................C. de la Mare Déu de Lorda, 3-5 28 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Exclusius d’educació secundària Servei Educatiu de Sant Andreu Comercial Català ............................................. Via de Bàrcino, 32 La Salle Congrés ............................C. del Cardenal Tedeschini, 50 Centre de Recursos pedagògics (CRP), Monlau ................................................................C. de Monlau, 6 Equip d’Assessorament Psicopedagògic (EAP), Roca ............................................................... Av. Meridiana, 263 Equip d’Assessorament i Orientació en Llengua, Interculturalitat i Cohesió social (ELIC) ...........................C. Sant Adrià, 8 2a planta Educació especial Sants Innocents ....................... C. del Cardenal Tedeschini, 29 bis Servei d’Orientació-Pla Jove Sant Andreu Centres privats C. Sant Adrià, 8 2a planta Exclusius d’educació infantil LLIPR Annia ........................................... C. de Joan de Garay, 1-3 LLIPR Blau Cel ...........................................C. de Nadal, 40 baixos Congrés .................................. C. de Concepción Arenal, 145-149 Donald ......................................................C. de les Acàcies, 9-11 LLIPR El Món dels Nens ................... Pl. del Mercadal, 6-8, baixos LLIPR Guinyolet................................................. Ptge. d’Aloi, 8-10 LLIPR La Mainada ......................................C. de Felip II, 114-116 LLIPR Mimos ................................................ C. de Garcilaso, 177 LLIPR Orfila 2 ................................ C. del Doctor Balari i Jovany, 9 Orfila-3 ............................................ Pg. de Torras i Bages, 41-43 LLIPR Picafort ............................... C. de Francesc Tàrrega, 35-37 Romany ............................................................ Ptge. de Coello, 9 LLIPR Sant Àngel ............................... C. Gran de Sant Andreu, 65 Splait ............................................................. C. d’Agustí Milà, 61 Xalesta ............................................... C. Gran de la Sagrera, 139 Exclusius d’educació secundària Sant Antoni M. Claret ......C. de Sant Antoni Maria Claret, 357-371 Ensenyaments artístics i de música Centre Autoritzat d’Ensenyaments Artístics Superiors de Música. Taller de Músics ...........................C. del Segre, 24-32, Can Fabra ED Herminia Espejo ..................................C. de Ramon Batlle, 26 ED Spin.............................................................. Ptge. de l’Ordi, 9 Sant Andreu 29 Annex II Equipaments i recursos municipals en l’àmbit educatiu del districte Biblioteques Equipaments esportius Biblioteca Bon Pastor ........................................ C. d’Estadella, 62 Centre Esportiu Municipal Trinitat Vella ............. Via de Bàrcino, 84 Biblioteca Ignasi Iglesias – Can Fabra ............ C. del Segre, 24-32 Camp Municipal de Futbol Trinitat Vella .......... Via de Bàrcino, 104 Biblioteca La Sagrera – Camp de Futbol Bon Pastor ...............C. de la Ciutat d’Asunción, 8 Marina Clotet ...................................... C. del Camp del Ferro, 1-3 Camp Municipal de Futbol Bon Pastor Nou ...C. de Santander, 120 Biblioteca Trinitat Vella – José Barbero ................ C. de Galícia, 16 Camp Municipal de Futbol Narcís Sala .....C. de Santa Coloma, 39 Centre Esportiu Municipal Sant Andreu ....C. de Santa Coloma, 25 Casals de barri Centre Esportiu Municipal Casal de Barri Congrés-Indians ...............C. de la Manigua, 23-25 Bon Pastor ..........................................C. de la Costa Daurada, 12 Casal de Barri Sant Andreu ............................C. de Sant Adrià, 20 Pavelló Poliesportiu Municipal Ignasi Iglesias ... C. del Palomar, 48 Pavelló Poliesportiu Municipal Casals de joves (Espai Jove) Francisco Calvo ............................. C. de Bonaventura Gispert, 37 Espai Jove Garcilaso ..................................... C. de Garcilaso, 103 Pista Poliesportiva Municipal La Sagrera ...........C. d’Hondures, 18 Sala Jove CC Baró de Viver .................. Pg. de Santa Coloma, 110 Pistes Municipals de Tennis i Pàdel Bon Pastor ...... C. d’Arbeca, 1 Sala Jove CC Bon Pastor ......................... Pl. de Robert Gerhard, 3 Sala Jove CC Trinitat Vella ........................... C. de la Foradada, 36 Espais familiars Espia Familiar Bon Pastor ......................... Pg. d’Enric Sanchis,12 Casals infantils Casal Infantil Baró de Viver .................. Pg. de Santa Coloma, 110 Ludoteques Casal Infantil Bon Pastor ...............................Pg. de Mollerussa, 1 Ludoteca Casa Bloc ....................................... C. de Lanzarote, 42 Centres cívics i altres equipaments Patis oberts CC Sant Andreu ............................... C. Gran de Sant Andreu, 111 Escola Pompeu Fabra .............................................C. d’Olesa, 19 CC Navas ..................................... C. de Las Navas de Tolosa, 312 Escola Baró de Viver ......................................... C. de Tucumán, 1 CC La Sagrera – La Barraca ....................... C. de Martí Molins, 29 Escola Ramon Berenguer III ............................. Via de Bàrcino, 90 CC Trinitat Vella ........................................... C. de la Foradada, 36 Escola Bernat de Boïl ....................................Pg. de Mollerussa, 1 CC Baró de Viver .................................. Pg. de Santa Coloma, 110 Escola Ignasi Iglesias ...........................Pg. de Torras i Bages, 108 CC Bon Pastor ......................................... Pl. de Robert Gerhard, 3 Escola El sagrer ............................................ C. de Costa Rica, 26 Centre Cultural Can Fabra ..............................C. de Sant Adrià, 20 Espai Josep Bota ...........................................C. de Sant Adrià, 20 Punt d’Informació Juvenil (PIJ) Fàbrica de Creació Fabra i Coats ....................C. de Sant Adrià, 20 PIJ Garcilaso – Sant Andreu .......................... C. de Garcilaso, 103 Fàbrica de Creació Nau Ivanow ................... C. d’Hondures, 28-30 Sant Andreu Teatre (SAT) ................................ C. de Neopàtria, 54 Punts Jove, Informa’t i Participa (JIP) Institut Joan Fuster .....................................Pl. de Ferran Reyes, 2 Ciberaules Secció Institut Comas i Solà ............................ C. de Palafrugell, 3 Aula d’Informàtica CiberCaixa – Institut L’Alzina .................................... Ptge. de Salvador Riera, 2 Escola Bernat de Boïl ....................................Pg. de Mollerussa, 1 Institut Príncep de Viana ............. C. de Torroella de Montgrí, 6-18 Ciberaula Garcilaso ....................................... C. de Garcilaso, 103 Secció Institut Cristòfol Colom ....................Pg. de Mollerussa, 71 Institut Doctor Puigvert .......................... Pg. de Santa Coloma, 46 Escola L’Esperança ..........................................C. de Quito, 25-37 30 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016 Edita: Consorci d’Educació de Barcelona Disseny gràfic: Teo Perea Edició: març 2015 DL: B 7696 2015 32 Pla d’educació per a l’èxit escolar 2014-2016