INFORME JURÍDIC Referència AIN-2015/171 Objecte: Projecte normatiu d’aprovació de la Regulació per la qual s’ordenen els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes i es crea el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars Sol•licitant: Director dels Serveis Jurídics Lletrat consistorial Joan-Anton Rodríguez Franco Data: 10 d’abril de 2015 1. OBJECTE Se sotmet a informe jurídic el projecte normatiu d’aprovació de la Regulació per la qual s’ordenen els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes i es crea el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars (en endavant, el Projecte normatiu), que s’ha incorporat en un document electrònic denominat “03_Regulació instruccions i circulars.docx”. 2. RESUM EXECUTIU a) L’Ajuntament de Barcelona gaudeix de competència suficient per a aprovar un projecte normatiu destinat a ordenar els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes i a crear el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars. b) S’informa favorablement el projecte normatiu. c) La Comissió de Govern té capacitat normativa per aprovar disposicions de caràcter general per al funcionament de l’administració i els serveis municipals en exercici de la potestat d’autoorganització. 3. ANTECEDENTS La mesura de govern sobre Govern Obert, aprovada pel Plenari del Consell Municipal en sessió de 28/02/2014, pretén concretar, orientar i consolidar l'aposta de l'Ajuntament de Barcelona per ser i practicar el Govern Obert, entès com a un projecte transversal que implica a tota l’administració –sectors, districtes i entitats del grup municipal- alhora que és una aposta de consens, un objectiu de ciutat. El Govern Obert té en la transparència un dels seus eixos bàsics. Segons reconeix la mesura de govern, establir circuits interns que facilitin la publicació de les dades municipals és una de les accions a emprendre per a garantir la transparència. L’article 10.1.b de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, imposa a les administracions públiques, com a obligació de transparència, la publicitat activa de la informació relativa a les decisions i les actuacions de rellevància jurídica, en particular, les directrius, les instruccions, les circulars i les respostes anonimitzades a consultes plantejades que tinguin una incidència especial sobre la interpretació i l’aplicació de les normes. La disposició final tercera de la Llei 19/2014 autoritza els ens locals per adoptar les mesures normatives i executives que calguin per a desenvolupar-la, d’acord amb el principi d’autonomia organitzativa. El projecte normatiu ha estat elaborat conjuntament per la Secretaria General i la Direcció dels Serveis Jurídics. 4. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES a. Competència de l’Ajuntament de Barcelona per aprovar el Projecte normatiu L’Ajuntament de Barcelona disposa de potestat reglamentària de conformitat amb l’Estatut d’autonomia de Catalunya (article 87) i la Carta municipal de Barcelona –CMB- (article 26) i, per tant, de competència suficient per a aprovar un projecte normatiu destinat ordenar els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes (instruccions, circulars, protocols, manuals, guies, directrius i respostes anonimitzades a consultes plantejades) i a crear el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars, tot això a més reforçat pel mandat de la disposició final tercera de la Llei 19/2014, abans esmentada. b. Normativa municipal afectada pel projecte normatiu L’Ajuntament de Barcelona no disposa hores d’ara d’una ordenació sobre els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes ni tampoc cap registre administratiu que faciliti la seva publicitat. Per això, el projecte normatiu no incorpora cap previsió sobre una eventual derogació de disposicions o actes anteriors: és a dir, no tenen cap afectació activa. c. Finalitat i contingut del projecte c.1 L’aprovació de directrius, instruccions, circulars o documents anàlegs contribueix a la consecució d’un seguit de principis generals que disciplinen l’actuació administrativa: la seguretat jurídica, la transparència, l’eficàcia, l’eficiència, la unitat d’actuació i la coordinació. En facilitar la comprensió, l’aplicació i el compliment de les normes tant per part dels operadors municipals com per part de la ciutadania afectada, aquests documents coadjuven a la satisfacció dels principis esmentats. La seva importància s’ha vist ratificada per la legislació catalana recentment aprovada sobre transparència, la Llei 19/2013, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. En l’apartat b de l’article 10 (denominat transparència en les decisions i actuacions de rellevància jurídica) s’estableix l’obligació de les administracions públiques de fer pública la informació relativa a les directives (directrius), les instruccions, les circulars i les respostes anonimitzades a consultes plantejades que tinguin una incidència especial sobre la interpretació i l’aplicació de les normes. L’ordenació d’aquests documents municipals, que no gaudeixen de la naturalesa de normes jurídiques, sinó que són expressió del principi jeràrquic, i la creació del registre esmentat contribueixen a satisfer les obligacions de transparència. c.2. El projecte normatiu s’estructura en vuit articles i una disposició final. El projecte també té un annex sobre un model tipus d’instrucció o circular L’article 1 es refereix a l’objecte i finalitat de la disposició. L’article 2 conté l’àmbit objectiu i esmenta els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i aplicació de les normes (instruccions, circulars, protocols, manuals, guies, directrius i respostes anonimitzades a consultes plantejades). L’article 3 es refereix als supòsits exclosos de la regulació (les instruccions internes de contractació i els manaments, o ordres emeses pels òrgans superiors que tenen un caire singular, sense vocació de permanència). L’article 4 conté les disposicions sobre el procediment d’elaboració dels documents. Se’n destaca la possibilitat de participació de la Taula de Coordinació Jurídica si es tracta de la interpretació d’una llei amb afectació general i els tràmits potestatius de consultes a altres òrgans municipals i de participació ciutadana. L’article 5 es refereix als òrgans competents per aprovar els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i aplicació de les normes. L’article 6 es refereix a la publicació dels documents en diaris o butlletins oficials. L’article 7 crea el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars, el qual té format electrònic i és d’accés universal i consulta pública. L’article 8 es refereix als límits a la incorporació en el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars, que són en definitiva els reconeguts a la legislació sobre transparència, especialment els relatius a la protecció de dades de caràcter personal. La disposició final determina l’entrada en vigor de la regulació al mes de la seva publicació oficial. L’annex incorpora un model d’instrucció i circular, a mode de recomanació als òrgans municipals per a homogeneitzar l’estructura formal d’aquests documents. c.3. Atès que la Direcció de Serveis Jurídics ha participat en la redacció del projecte normatiu que s’informa, no considerem necessari de fer observacions específiques al seu contingut. d. Procediment d’aprovació El projecte normatiu ha de seguir els tràmits corresponents a tota proposta d’aprovació d’una disposició de caràcter general municipal, és a dir: aprovació inicial, període d’informació pública, per a al•legacions i suggeriments, i aprovació definitiva, per al cas que n’hi hagi hagut. La Comissió de Govern, presidida per l’alcalde o alcaldessa, té capacitat normativa per aprovar decrets: disposicions de caràcter general aprovades per al funcionament de l’administració i els serveis municipals en exercici de la potestat d’autoorganització (art. 26.2.c Carta municipal de Barcelona). 5. CONCLUSIONS Primera. L’Ajuntament de Barcelona gaudeix de competència suficient per a aprovar el projecte normatiu de Regulació de l’ordenació dels documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes (instruccions, circulars, protocols, manuals, guies, directrius i respostes anonimitzades a consultes plantejades) i de creació del Registre Municipal d’Instruccions i Circulars. Segona. L’aprovació de directrius, instruccions, circulars o documents anàlegs contribueix a la consecució d’un seguit de principis generals que disciplinen l’actuació administrativa: la seguretat jurídica, la transparència, l’eficàcia, l’eficiència, la unitat d’actuació i la coordinació. En facilitar la comprensió, l’aplicació i el compliment de les normes tant per part dels operadors municipals com per part de la ciutadania afectada, aquests documents coadjuven a la satisfacció dels principis esmentats. Tercera. S’informa favorablement el Projecte normatiu de Regulació de l’ordenació dels documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes i de creació del Registre Municipal d’Instruccions i Circulars. Quarta. La Comissió de Govern té capacitat normativa per aprovar disposicions de caràcter general per al funcionament de l’administració i els serveis municipals en exercici de la potestat d’autoorganització (art. 26.2.c Carta municipal de Barcelona). Vist i plau Joan-Anton Rodríguez Franco Manuel Mallo Gómez LLETRAT CONSISTORIAL DIRECTOR DE L’ÀREA DE RÈGIM JURÍDIC