GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Direcció de l’Àrea de Règim Jurídic Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 33 92 Fax 93 402 34 67 INFORME JURÍDIC Referència AIN-2015/1461 Objecte: Projecte de Reglament de funcionament intern del Consell Turisme i Ciutat Sol·licitant: Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme Lletrat consistorial Joan-Anton Rodríguez Franco Data: 14 d’octubre de 2015 1. OBJECTE Se sotmet a informe jurídic el projecte de Reglament de funcionament intern del Consell Turisme i Ciutat (en endavant, el Projecte de reglament), que s’ha incorporat en un document electrònic denominat «Projecte Reglament funcionament intern Consell Turisme i Ciutat oct2015_ .docx». 2. RESUM EXECUTIU a) L’Ajuntament de Barcelona gaudeix de competència suficient per a aprovar el reglament de funcionament intern d’un consell sectorial de participació en l’àmbit de les polítiques i les estratègies sobre el turisme a la ciutat. b) En termes generals, s’informa favorablement el Projecte de Reglament de funcionament intern del Consell Turisme i Ciutat. c) Es pot continuar amb la tramitació del projecte normatiu, acompanyat amb la documentació requerida, el qual ha de ser objecte d’una aprovació per part de la Comissió de Govern. d) Prèvia l’aprovació inicial de la Comissió del Consell Municipal corresponent, l’òrgan municipal competent per a l’aprovació definitiva del reglament és el Plenari del Consell Municipal. 1 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Direcció de l’Àrea de Règim Jurídic Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 33 92 Fax 93 402 34 67 3. ANTECEDENTS La Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona (en endavant, la CMB) va preveure que mitjançant reglament s’ha de determinar el règim dels consells sectorials municipals. Mitjançant acord del Consell Municipal de 22/11/2002 es van aprovar les Normes reguladores de la participació ciutadana, com a normativa municipal general en la matèria. El Pla Estratègic de Turisme 2010-2015, que es va presentar al Plenari del Consell Municipal el 29 d’octubre de 2010, plantejava la necessitat de crear un consell de participació per a formalitzar un ampli espai de debat i reflexió compartit entre tots els actors implicats i proposava disposar d‘un ampli espai de participació, contrast i seguiment de les línies mestres del Pla Estratègic a través d’un consell amb una composició que respongués als criteris de pluralitat i transversalitat i amb màxima representació. El Consell de Ciutat, en la seva declaració sobre el turisme aprovada el 10 de novembre de 2014 considerava que «un tema tan important i transcendent com aquest, s’ha de tractar i debatre amb profunditat entre els agents implicats: representants sindicals, veïnals empresarials, no només del sector hoteler, sinó també representants del petit comerç. Així mateix, totes les forces polítiques del consistori tenen el deure de treballar plegats per trobar-hi solucions». Les «Bases per a un Pacte Local per a la gestió i promoció d’un turisme responsable i sostenible», elaborades pel procés dut a terme entre els mesos de gener i abril de 2015 anomenat «Barcelona, ciutat i Turisme. Diàleg per a un turisme sostenible», torna a insistir en la necessitat de «crear marcs de treball participatiu entre els diferents agents implicats en el turisme, públics, privats i ciutadania». Finalment, en la sessió extraordinària de 24 de juliol de 2015 del Plenari del Consell Municipal, s’ha presentat la mesura de Govern Impuls del procés participatiu sobre el model turístic de Barcelona i s’ha aprovat la creació del Consell Turisme i Ciutat, com a òrgan de participació ciutadana sectorial en l’àmbit de les polítiques i estratègies sobre el turisme a la ciutat, i tambe´s’han fixat les regles bàsiques de composició i funcionament que resulta necessari desplegar mitjançant l’aprovació d’un reglament de funcionament intern. Per això, la Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme ha elaborat una proposta inicial de reglament que ha quallat en una versió de setembre de 2015, la qual ha estat remesa a aquesta Direcció dels Serveis Jurídics per a l’emissió de l’informe corresponent. Per part d’aquesta Direcció dels Serveis Jurídics s’ha considerat convenient procedir a una reeleboració de la proposta inicial per a fer-la més ajustada en termes tècnics jurídics, especialment a les Directrius per a l’elaboració de les normes municipals, aprovades per la Comissió de Govern mitjançant acord de 2 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Direcció de l’Àrea de Règim Jurídic Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 33 92 Fax 93 402 34 67 15.4.2015 (BOP 14.5.2015). El fruït d’aquesta tasca conjunta és el Projecte de Reglament que tot seguit s’informa. 4. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES a. Competència de l’Ajuntament de Barcelona per aprovar un reglament sobre el funcionament intern del Consell Turisme i Ciutat L’Ajuntament de Barcelona, com a administració pública de caire territorial, disposa de la potestat d’autoorganització per a la creació, modificació i supressió d’òrgans en l’àmbit de les seves competències, dins les quals es troba la promoció i protecció del turisme, de conformitat amb els articles 66 i 68 de la Llei 13/2002, de 21 de juny, de turisme de Catalunya, sense oblidar la protecció i millora del medi ambient i la promoció de la sostenibilitat, amb relació amb el planejament urbanístic (article 65 de la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona –CMB-), o amb altres aspectes, com es recull al capítol IX de la CMB, que destaca el compromís de Barcelona com a ciutat sostenible per tal de formular i mantenir polítiques dirigides a la preservació, la restauració i la millora del medi ambient urbà i natural. Tot això resulta coherent amb l’article 84.2, apartats i i j, de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, que reserva per als municipis competències sobre la regulació de l’establiment d’autoritzacions i promocions de tot tipus d’activitats econòmiques, especialment les de caràcter turístic, i la formulació i la gestió de polítiques per a la protecció del medi ambient i el desenvolupament sostenible. El títol IV de la CMB regula la participació ciutadana i els drets dels veïns. La participació ciutadana, que informa el conjunt de la CMB, gaudeix de la garantia institucional prevista a l’article 30.1, especialment en les matèries que afecten més directament la qualitat de vida de la ciutadania, i ha de ser desenvolupada mitjançant disposicions reglamentàries aprovades per l’Ajuntament (art. 30.3). En aquest títol (art. 36.2) es preveu que l’Ajuntament pugui constituir consells sectorials, com a institut de participació ciutadana, naturalesa a la qual pertany el Consell Turisme i Ciutat. Finalment, els articles 48, 62 i 63 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, també preveuen que els ajuntaments poden crear òrgans de participació ciutadana sectorial. A la vista de la normativa general i de l’especial del municipi, cal concloure que l’Ajuntament de Barcelona gaudeix de competència suficient per a regular el funcionament intern d’un consell de participació ciutadana de caire sectorial en l’àmbit de les polítiques i les estratègies sobre el turisme a la ciutat. b. Normativa municipal afectada pel projecte de Reglament 3 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Direcció de l’Àrea de Règim Jurídic Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 33 92 Fax 93 402 34 67 Com s’ha advertit, el Consell Turisme i Ciutat és de nova creació: no existeix un antecedent organitzatiu; per aquest motiu, el Projecte de Reglament no conté cap disposició derogatòria. En última instància, aquest projecte normatiu implica una afectació tant de la CMB com de la normativa general sobre participació ciutadana, en el sentit de desplegament de les seves disposicions, i hi resulta coherent. c. Finalitat i contingut del projecte c.1. Les «Bases per a un Pacte Local per a la gestió i promoció d’un turisme responsable i sostenible», elaborades pel procés dut a terme entre els mesos de gener i abril de 2015 anomenat «Barcelona, ciutat i Turisme. Diàleg per a un turisme sostenible», torna a insistir en la necessitat de «crear marcs de treball participatiu entre els diferents agents implicats en el turisme, públics, privats i ciutadania». c.2. El Reglament s’estructura en dos títols, quatre disposicions addicionals i una disposició final. El títol 1, que conté les disposicions generals, inclou la naturalesa del Consell Turisme i Ciutat i les seves funcions. El títol 2, relatiu a l’organització i el funcionament, estableix un sistema organitzatiu sobre la base d’uns òrgans necessaris: la Presidència, les Vicepresidències, el Plenari i la Comissió Permanent, i d’uns òrgans facultatius, els Grups de Treball. L’article 4 també contempla l’existència d’una Secretaria Tècnica, amb funcions d’òrgan de suport. El capítol 1 regula la Presidència, que correspon a l’alcalde o alcaldessa, o regidor o regidora en qui delegui, i les Vicepresidències, en nombre de tres per a persones representants del moviment veïnal, del sector del turisme i del moviment sindical. El capítol 2 regula el Plenari, òrgan de màxima representació, debat i decisió, pel que fa a la seva composició, la durada de la representació i el seu funcionament. L’article 11 preveu un sistema de relacions amb el Consell de Ciutat, mitjançant l’emissió d’un informe anual i del nomenament d’una persona que representi el Consell Turisme i Ciutat. El capítol 3 regula la naturalesa, la composició, les funcions i el funcionament de la Comissió Permanent, com a òrgan encarregat de vetllar per l’impuls i el bon funcionament del Consell Turisme i Ciutat. El capítol 4 regula la Secretaria Tècnica i el capítol 5 els Grups de Treball, que pot crear la Comissió Permanent. La disposició addicional primera preveu l’adscripció funcional del Consell Turisme i Ciutat a la Primera Tinència d’Alcaldia, conforme a l’acord plenari de 24 de juliol de 4 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Direcció de l’Àrea de Règim Jurídic Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 33 92 Fax 93 402 34 67 2015. La disposició addicional segona estableix la necessitat de crear un cens d’entitats i institucions, el qual esdevindrà el cens electoral. La disposició addicional tercera preveu la creació d’un espai virtual d’informació i comunicació i la disposició addicional quarta regula el règim supletori per al funcionament del Consell Turisme i Ciutat. Per últim, la disposició final preveu l’entrada en vigor immediata del Reglament atès el seu caràcter organitzatiu. c.3. Atès que la Direcció de Serveis Jurídics ha participat en la nova redacció del Projecte de Reglament que s’informa, no considerem necessari de fer observacions específiques al seu contingut. d. Procediment d’aprovació El procediment d’aprovació del Projecte de Reglament s’ha d’ajustar a les previsions contingudes als articles 108 i ss. del Reglament orgànic municipal (en endavant, el ROM), però també a determinats articles de la CMB. Per tant, la iniciativa s’ha d’ajustar a l’article 27.2 de la CMB, el projecte normatiu s’ha d’acompanyar amb els documents a què fa esment l’article 110 ROM (exposició de motius, antecedents necessaris i informes tècnics i econòmics) i ha de ser objecte d’una aprovació per part de la Comissió de Govern (art. 16.a CMB). A partir d’aquí, els grups municipals poden presentar-hi esmenes (art. 111.3 ROM) i el projecte, si s’escau, és aprovat inicialment per la Comissió del Consell Municipal competent (art. 111.4 i disposició addicional segona, apartat segon, ROM). El projecte inicialment aprovat se sotmet a informació pública durant el termini que estableixi la Comissió, el qual no pot ser inferior a trenta dies (art. 112 ROM), durant el qual s’hi poden presentar al·legacions i suggeriments, i també esmenes per part dels grups. Finalment, el projecte és aprovat, si s’escau, pel Plenari del Consell Municipal (art. 11.e CmB). 5. CONCLUSIONS Primera. L’Ajuntament de Barcelona, en exercici de la potestat d’autoorganització, atorgada tant per la legislació general sobre règim local com l’especial relativa al municipi, gaudeix de competència suficient per a aprovar el reglament de funcionament intern d’un consell sectorial de participació ciutadana en l’àmbit de les polítiques i les estratègies sobre el turisme a la ciutat, com es configura el Consell Turisme i Ciutat. Segona. El Consell Turisme i Ciutat és de nova creació; per aquest motiu, el Projecte de Reglament no conté cap disposició derogatòria. 5 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Direcció de l’Àrea de Règim Jurídic Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 33 92 Fax 93 402 34 67 Tercera. En termes generals, s’informa favorablement el Projecte de Reglament de funcionament intern del Consell Turisme i Ciutat. Quarta. Es pot continuar amb la tramitació del projecte normatiu, acompanyat amb la documentació requerida en el Reglament orgànic municipal, el qual ha de ser objecte d’una aprovació per part de la Comissió de Govern. Cinquena. Prèvia l’aprovació inicial de la comissió del Consell Municipal corresponent, i la submissió als tràmits d’informació pública i d’esmenes dels grups municipals, l’òrgan municipal competent per a l’aprovació definitiva del reglament és, si s’escau, el Plenari del Consell Municipal. Vist i plau: Joan-Anton Rodríguez Franco Manuel Mallo Gómez LLETRAT CONSISTORIAL DIRECTOR DE L’ÀREA DE RÈGIM JURÍDIC 6