GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Sotsdirecció dels Serveis Jurídics i Àrea del Contenciós Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 79 52 Fax 93 402 79 51 Referència AIN-2015/770 Objecte Informe sobre projecte de decret de les activitats de lleure en les quals participen menors de 3 a 18 anys. La incidència en el règim especial de la ciutat de Barcelona Sol·licitant Secretari General Lletrada Sílvia Vèrnia i Trillo Data 27 de maig de 2015 I. Assumpte En el marc de l’acord de participació de l’Ajuntament de Barcelona en les iniciatives normatives de la Generalitat de Catalunya, de 7 de juny de 2013, s’examina el projecte de decret de les activitats d’educació en el lleure en les quals participen menors de 3 a 18 anys, que s’acompanya com annex I a aquest informe, sotmès a informació pública per edicte de 22 d’abril de 2015, publicat en el DOGC de 27 d’abril de 2015, per analitzar la seva incidència en el règim especial de Barcelona. A aquests efectes, es donen per reproduïdes les consideracions formulades per la secretaria jurídica de l’Institut Municipal d’Esports, mitjançant informe emès de 25 de maig de 2015, que s’acompanya com annex II a aquest informe, i les formulades en el propi text de la proposta normativa des de la direcció de serveis a la família i serveis socials, que s’incorporen en annex III. El projecte normatiu, a iniciativa del Departament de Benestar Social i Família, té per objecte regular les activitats d’educació en el lleure, amb una llarga tradició a Catalunya, originàriament desenvolupades pel teixit associatiu (agrupaments d’escoltes, centres d’esplai, etc...) i complementades posteriorment pel teixit empresarial. Es tracta d’una matèria regulada des de l’any 1985, essent la vigent la continguda al Decret 137/2003, de 10 de juny, que necessita, segons la proposta, d’un nou marc normatiu per incorporar realitats i necessitats socials noves i per introduir millores operatives que s’adaptin a les mesures de simplificació i racionalització administrativa vigents. Aquest nou Decret inclou qualsevol de les activitats d’educació en el lleure que es duguin a terme amb menors de 3 a 18 anys fora de l’àmbit de competències del Departament d’Ensenyament, sigui quin sigui el moviment, associació, entitat, institució, administració, empresa privada o persona física que l’organitzi. Així mateix, l’àmbit d’aplicació inclou activitats que tenen un component esportiu important i, alhora, elements substancials que les fan equiparables a les activitats d’educació en el lleure (casals esportius, les estades o campus esportius i les rutes esportives). 1 Mitjançant aquest Decret s’adapten les ràtios que afecten a l’equip de dirigents de les activitats, de manera que es garanteix un mínim d’un monitor per cada deu participants, i de dos si en aquest grup de deu participants, hi ha menors de 16 anys. A partir d’aquest número de participants s’haurà d’afegir un monitor més per cada quatre participants, compensant aquesta flexibilització amb l’increment del percentatge de dirigents que han d’estar titulats, per reforçar la qualitat i la preparació adequada, tenint també en compte els requeriments normatius per exercir la professió d’educació en el lleure i l’esport. II. Consideracions jurídiques a) Àmbit competencial La ciutat de Barcelona gaudeix d’un règim especial garantit per l’article 89 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, integrat per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta Municipal de Barcelona, norma bàsica de l’ordenament jurídic propi del govern local de la ciutat de Barcelona, la Llei 1/2006, de 13 de març, que regula el règim especial del municipi de Barcelona, i per les disposicions emanades de l’Ajuntament de Barcelona en exercici de la seva potestat normativa. A més a més, aquest règim reconeix a l’Ajuntament el dret i la capacitat efectiva per ordenar i gestionar els afers públics que afectin els seus ciutadans, en el marc de l’ordenament jurídic, la qual cosa implica l’exercici d’una àmplia potestat d’autoorganització, que abasta tant la vessant polític institucional com la de l’organització municipal executiva, corresponent a l’Ajuntament el desplegament reglamentari de la Carta, en els àmbits d’organització, les obres, les activitats i els serveis municipals. El règim especial de Barcelona atribueix a l’Ajuntament competències vinculades a la joventut i a la matèria que ens ocupa. L’article 111.2 de la Carta Municipal de Barcelona determina que l’Ajuntament exerceix, per delegació o en règim de cooperació amb la Generalitat de Catalunya, la gestió de tots els equipaments públics destinats a la infància i la joventut, en el camp de la prevenció, la promoció i el lleure, situats en el seu terme municipal. En aquest sentit, els equipaments de lleure infantil a la ciutat, que responen a diverses denominacions, funcionen majoritàriament com a ludoteques o casals d’infants. Sens perjudici d’això exposat, atenent a l’àmbit d’aplicació del projecte de decret i a les definicions d’activitats d’educació en el lleure que s’hi contenen, aquestes també es poden desenvolupar en equipaments de titularitat municipal on s’exerceixen altres competències atribuïdes per la Carta també a l’Ajuntament, com pot ser, per exemple, la gestió d’equipaments esportius (art. 120 esports) o de centres oberts, a on es presten serveis d’intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents (art. 107 serveis socials bàsics). Atès que la proposta de Decret té per objecte regular les activitats d’educació en el lleure que s’hi descriuen organitzades o promogudes per persones físiques o jurídiques, públiques o privades, aquesta proposta té incidència en el marc competencial descrit que el règim especial de Barcelona atribueix a aquest Ajuntament. GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Sotsdirecció dels Serveis Jurídics i Àrea del Contenciós Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10, 1a planta 08002 Barcelona Tel. 93 402 79 52 Fax 93 402 79 51 b) Anàlisi de la proposta i observacions Sens perjudici de les observacions concretes a l’articulat que enumeren en els seus informes l’Institut municipal d’esports i la Direcció de serveis a la família i serveis socials, que consten en els annexos a aquest informe, es considera pertinent fer una observació general al text de la proposta, vers la delimitació de l’àmbit d’aplicació que, de fet, engloba part de les reflexions concretes expressades pels citats òrgans gestors. Tal com s’ha posat de manifest a la consideració precedent, atenent a l’objecte i l’àmbit d’aplicació del projecte de decret, l’Ajuntament organitza i promou activitats d’educació en el lleure (casals de vacances i casals esportius) en equipaments de lleure infantil (bàsicament ludoteques i casals infantils) i també en equipaments esportius o en centres oberts, entre d’altres. Les activitats que es desenvolupen en aquests equipaments estan sotmeses a un règim jurídic propi, que determina requisits i paràmetres també regulats en aquest projecte de decret, com per exemple, perfils i ràtios de professionals, exigències d’assegurances o obligacions de les persones responsables de l’activitat. Aquest règim jurídic es concreta, ens els casos esmentats, al Decret 94/2009, de 9 de juny, pel qual es regulen les ludoteques; al Decret 58/2010, de 4 de maig, d’entitats esportives, que sotmet les activitats de lleure fora de qualsevol activitat federativa o escolar a una llicència d’activitat física amb les cobertures corresponents ja previstes al citat Decret, tant pels usuaris com per tercers; o al Decret 142/2010, d’11 d’octubre, que aprova la Cartera de Serveis Socials 2010-2011, quan regula la prestació del servei de centre obert. Si bé la proposta de decret delimita l’àmbit d’aplicació enumerant a l’article 1.3 les activitats que queden excloses i definint en el seu article 2 què s’entén per casal de vacances o casal esportiu – època de vacances escolars, sense continuïtat durant l’any-, es considera que la convivència dels règims jurídics citats com exemple i el que es desprèn d’aquesta proposta normativa, no queda el suficientment determinada als efecte de dilucidar, amb la suficient seguretat jurídica, quin és el règim aplicable quan les activitats d’educació en el lleure descrites en la proposta de decret es fan en aquests equipaments. En aquest sentit és proposa incorporar una previsió, que apreciem s’hauria de decantar en fixar el caràcter supletori del règim jurídic de les activitats d’educació en el lleure que conté la proposta de decret, en absència de regulació específica que ja fixi requisits i paràmetres concrets per desenvolupar activitats en determinats equipaments, com els citats, o quan aquesta darrera reguli uns paràmetres menys rigorosos que els previstos en el projecte de decret, o quan l’organitzador o promotor de l’activitat de lleure esdevingui un tercer que faci ús extern dels dits equipaments, omplint així el buit normatiu que la proposta vol pal·liar. 3 III. Conclusió Examinat el projecte de decret de les activitats d’educació en el lleure en les quals participen menors de 3 a 18 anys, sotmès a informació pública per edicte de 22 d’abril de 2015, es proposa formular al·legacions a aquesta iniciativa normativa, d’acord amb les precedents consideracions, perquè siguin elevades a la Comissió Mixta Generalitat Catalunya-Ajuntament de Barcelona. Lletrada Consistorial, Vist i plau, El Director de l’Àrea de Règim Jurídic, Sílvia Vèrnia i Trillo Manuel Mallo i Gómez