NÚM. 31 30-11-2011 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 3433 Decret. En ús de les facultats conferides a aquesta Alcaldia per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, disposo: “Aprovar les modificacions efectuades en el procediment de coordinació d’activitats empresarials i els seus annexos, aprovat per Decret d’Alcaldia de data 29 de desembre de 2010 (S1/D/2010-6188), en el qual s’estableixen les pautes, en matèria de prevenció de riscos laborals, a seguir pels contractistes que realitzin activitats o prestin serveis per a l’Ajuntament de Barcelona i/o els organismes públics vinculats o dependents mancomunats al Servei de Prevenció de Riscos Laborals, amb la finalitat de garantir la seguretat i salut dels treballadors en els termes contemplats en el Reial Decret 171/2004 de Coordinació d’Activitats Empresarials, de 30 de gener”. Barcelona, 4 de novembre de 2011. L’alcalde, Xavier Trias i Vidal de Llobatera. (Ref. 982/10 Annex) www.bcn.cat/perfildecontractant). ANNEX PROCEDIMENT DE SEGURETAT I SALUT LABORAL PSSL-09 PROCEDIMENT PER LA COORDINACIÓ D’ACTIVITATS Página 1 de 8 EMPRESARIALS Ed. 15/7/11 Rev. 01 Elaborat: Revisat: Aprovat: Departament de Prevenció de Direcció de Serveis de Gestió i Gerència de Recursos Humans Riscos Laborals Relacions Laborals i Organització Signatura Signatura Signatura Data: 15/10/10 Data: 15/10/10 Data: 15/10/10 Índex de revisions Revisió Data Motiu 00 15/10/10 Aprovació del Procediment pel CSSL 01 15/07/11 Modificació Plecs model Data: Còpia controlada Còpia no controlada Còpia anul·lada 3434 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 31 30-11-2011 ÍNDEX 1. OBJECTE 2. ABAST 3. DEFINICIONS 4. DOCUMENTS DE REFERÈNCIA 5. RESPONSABILITATS 6. DESENVOLUPAMENT 7. ANNEXOS 1. OBJECTE Aquest procediment té per objecte l’adaptació a l'Ajuntament de Barcelona de la normativa de prevenció de riscos laborals en matèria de coordinació d'activitats empresarials i la determinació dels mitjans de coordinació, quan l’Ajuntament contracta la prestació i/o la gestió d’un servei. 2. ABAST És d'aplicació a totes les situacions en que empleats/des de l'Ajuntament concorrin amb treballadors/res d'altres empreses públiques o privades, o treballadors/res autònoms/es contractats/des per l’Ajuntament en un mateix centre de treball, propi o aliè. 3. DEFINICIONS Centre de treball Qualsevol àrea, edificada o no, en la que els treballadors/res municipals han de romandre o a la que han d’accedir per raó del seu treball. Empresari principal L’empresari que contracta o subcontracta amb altres la realització d’obres o serveis corresponents a la seva pròpia activitat i que es desenvolupa en el seu propi centre de treball. Empresari titular del centre de treball L'empresari que té la capacitat de posar a disposició i gestionar el centre de treball. Empresari concurrent Quan en un mateix centre de treball coincideixen o s'interfereixen activitats de vàries empreses o treballadors/res autònoms/es, amb o sense relació jurídiques entre ells. Als efectes exclusius de desenvolupament d’aquest procediment, es defineixen els següents conceptes: Ajuntament Dins del terme Ajuntament s’engloben Sectors, Districtes i Organismes Autònoms mancomunats al Servei de Prevenció de Riscos Laborals de l’Ajuntament. Administrador/a Es defineix com a tal l’òrgan contractant, normalment el/la Cap de Departament de Recursos Interns dels Districtes, i el/la Cap de Personal i/o Recursos Humans dels Sectors i Instituts mancomunats al SPRL. En el cas del Sector de Seguretat i Mobilitat aquesta figura correspon al Cap de Logística i infraestructures o bé la unitat contractant corresponent. Empresari principal – titular Independentment de si en el contracte l’Ajuntament actua com a empresari principal o titular, a efectes de simplificació, l’Ajuntament assumirà totes les obligacions derivades de la situació d’empresa principal. Responsable del contracte Responsable tècnic, gestor del projecte o tècnic responsable del servei. S’entén com a tal el responsable del seguiment del contracte i de la interlocució amb l’adjudicatari. NÚM. 31 30-11-2011 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 3435 4. NORMATIVA APLICABLE • Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de riscos laborals (art. 24), reformada per la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció de riscos laborals. • Reial Decret 171/2004, de 30 de gener, pel qual es desenvolupa l'article 24 de la LPRL en matèria de coordinació d'activitats empresarials. • Reial Decret Legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors 5. RESPONSABILITATS − L'Administrador/a És el responsable de l'efectiva coordinació d'activitats i d'establir els mitjans de coordinació necessaris sobre els contractes adjudicats al seu sector/districte/organisme autònom mancomunat. Haurà de gestionar les següents accions: • En fase d’adjudicació, comprovar amb l’assessorament del Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL des d’ara) que la documentació presentada per les empreses sigui completa i adequada. En el cas que sigui incompleta, haurà de notificar-ho a l'empresa per que procedeixi a subsanar aquesta mancança. • En els Organismes Autònoms Mancomunats, informar als/les delegats/des de prevenció sobre els extrems establerts a l’article 42 de l’Estatut dels Treballadors (d’acord amb l’Annex 4). • En els Districtes i Sectors, informar al SPRL sobre els extrems que estableix l’article 42 de l’Estatut dels treballadors, per tal que aquest informi als/les delegats/des de prevenció, d’acord amb l’Annex 4. − Responsable del contracte • Supervisar i controlar el compliment per part dels empleats/des municipals i dels treballadors/res de l'empresa contractista i autònoms/es contractat/des de les normes de seguretat. • En cas de que l’empresa ens comuniqui que l’activitat contractada pot implicar riscos específics, haurà de comunicar aquesta situació als/les empleats/es municipals, i a la resta d’empreses concurrents, d’acord a la metodologia establerta en aquest procediment. − L'empresa contractada Serà la responsable de: • Lliurar la informació requerida per l’Ajuntament • Tenir en compte la informació rebuda de l'Ajuntament en la seva avaluació de riscos i en la planificació de la seva activitat preventiva • Complir amb les instruccions rebudes per l'Ajuntament • Comunicar als/les seus/seves treballadors/es i/o subcontractes la informació rebuda per l'Ajuntament − SPRL És el responsable de • Assessorar en totes les etapes de la coordinació empresarial • Informar els/les delegats/des de prevenció de l’Ajuntament en els termes establerts a l’art 42 de l’ET (annex 4) 6. DESENVOLUPAMENT A continuació es detallen les diferents fases del procediment: A. CAS DE CONTRACTACIÓ AMB EMPRESES EXTERNES VIA PROCEDIMENT OBERT, RESTRINGIT O NEGOCIAT. Dins dels plecs de clàusules administratives particulars objecte de la licitació que correspongui, s'inclou el següent clausulat(1) en relació a les obligacions de les empreses contractistes en matèria de prevenció de riscos laborals: ...) L’adjudicatari, a més de restar obligat al compliment de la normativa general sobre prevenció de riscos laborals, haurà de presentar en el Registre General de l'Ajuntament, simultàniament amb la formalització del contracte o amb 3436 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 31 30-11-2011 anterioritat, la documentació acreditativa del compliment de les previsions de la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals. Donar compliment, quan escaigui, a les disposicions sobre coordinació d’activitats empresarials a què es refereix l’article 24 de la Llei 31/1995, i el Reial Decret 171/2004, de 30 de gener, així com a les previsions establertes en el manual de prevenció de riscos laborals per a empreses externes de l’Ajuntament de Barcelona, i presentar, degudament signat pel legal representant, juntament amb la documentació exigida en el paràgraf anterior, el document de coordinació empresarial en prevenció de riscos laborals (www.bcn.cat/perfildecontractant). (... (1) Correspondria a la clàusula 19 als models 5 (serveis obert) i 6 (serveis restringit); clàusula 18 als models 7 (serveis negociat amb publicitat) i clàusula 15 al model 8 (serveis negociat sense publicitat i amb consulta). El document de coordinació empresarial en prevenció de riscos laborals disponible per les empreses a aquesta adreça d’ internet s’annexa a aquest procediment (annex 1) i ja indica la documentació que l’empresa ha de presentar per registre. L'Administrador/a amb l’assessorament del SPRL serà responsable de comprovar que la documentació requerida a l'empresa sigui completa i adequada. Aquesta comprovació es realitzarà abans que l'empresa adjudicatària iniciï la seva activitat en un centre de treball de l'Ajuntament. En el cas que la documentació requerida sigui incompleta, l’Administrador/a notificarà a l'empresa adjudicatària perquè immediatament subsani aquesta mancança. En cas que l’activitat de l’empresa contractada pugui implicar riscos específics per a la salut del personal municipal, aquesta ho haurà de comunicar al responsable del contracte. El responsable del contracte, haurà de comunicar aquesta situació als/les empleats/des municipals, i a la resta de treballadors/res autònoms/es i/o d’empreses concurrents, que hauran de transmetre aquesta informació als seus respectius treballadors/res que prestin els seus serveis en aquest centre de treball. En ambdós casos, haurà de quedar registrat el lliurament del document, d’acord amb l’Annex 3. B. CAS DE CONTRACTACIÓ AMB EMPRESES EXTERNES VIA MENOR En aquests casos, donat que no existeix fase de licitació ni formalització del contracte, l’operativa es reduirà a la declaració responsable de l’empresa en el moment de la presentació del pressupost. 7. ANNEXES 1) Document de coordinació empresarial en prevenció de riscos laborals a l’Ajuntament de Barcelona (F1-PSSL-09) 2) Manual de Prevenció de Riscos Laborals per empreses externes. Coordinació d'activitats empresarials a l’Ajuntament de Barcelona (F2-PSSL-09), no s’adjunta com annex sinó en document independent 3) Carta de lliurament d’informació sobre riscos específics aportada per l’empresa contractada als empleats/des municipals (F3-PSSL-09) 4) Dades a informar als/les delegats/des de prevenció (F4-PSSL-09) NÚM. 31 30-11-2011 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 3437 Codi COORDINACIÓ D’ACTIVITATS F1-PSSL-09 EMPRESARIALS Revisió 01 DOCUMENT DE COORDINACIÓ EMPRESARIAL EN PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS Amb l’objectiu de donar compliment al RD 171/2004, en desenvolupament de l’article 24 de la Llei 31/1995, en matèria de cooperació en l’aplicació de la normativa sobre prevenció de riscos laborals en els casos que en un mateix centre de treball desenvolupin activitats treballadors/es de dos o més empreses, i com a adjudicatari d’un contracte amb l’Ajuntament de Barcelona, el/la Sr/a (nom i cognoms) amb DNI núm. (núm.) en nom propi i/o de la persona física o jurídica que representa, en relació al contracte (objecte del contracte), declaro: 1. Que conec i assumeixo les responsabilitats dels adjudicataris en matèria de seguretat i salut laboral indicades al document “Manual de Prevenció de Riscos Laborals per empreses externes. Coordinació d'activitats empresarials a l’Ajuntament de Barcelona”, que l’Ajuntament de Barcelona ha posat a disposició de les entitats adjudicatàries a www.bcn.cat/perfildecontractant. Així mateix, he difós entre els/les nostres treballadors/es i/o empreses subcontractades la informació que d’aquest Manual s’adequa a les característiques de l’activitat objecte del contracte. 2. Que lliuro a l'Ajuntament de Barcelona juntament amb aquesta declaració signada i abans de l’inici de l’activitat, la següent documentació: − Justificació documental de com s'organitza la prevenció de riscos a l'empresa (Còpia del contracte amb un Servei de Prevenció Aliè, acta de constitució del Servei de Prevenció Propi o Mancomunat, acta de nomenament de treballadors designats o document que acrediti l’assumpció per part de l’empresari de l'activitat preventiva). − Avaluació de riscos laborals i planificació de l’activitat preventiva corresponent, de l’activitat objecte del contracte. − Relació de treballadors/es destinats/des a desenvolupar l’activitat objecte de contracte, i per cadascun d’ells/es: Registres de formació i informació en prevenció de riscos laborals per les tasques que desenvoluparan, Vigilància de la salut, Registre de lliurament dels equips de protecció individual, si s’escau. Caldrà que comuniqui qualsevol modificació del llistat de treballadors/es que pugui produir-se al llarg de la vigència del contracte i aportar la documentació anterior pels nous/ves treballadors/es. − Llistat d’empreses subcontractades i/o treballadors autònoms amb els que treballarà pel desenvolupament del contracte, si és el cas. 3. Que quedo a disposició de l’Ajuntament de Barcelona per aportar i/o rebre altra informació addicional que pugui ser necessària per una coordinació específica amb l’objectiu de salvaguardar la seguretat i salut tant del nostre personal com del personal municipal. Gerent i/o Representant legal de l’empresa (nom de l’empresa) Barcelona, (data) 3438 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 31 30-11-2011 CARTA LLIURAMENT Codi F3-PSSL-09 INFORMACIÓ ESPECÍFICA APORTADA PER L’EMPRESA Revisió 01 INFORMACIÓ EN MATERIA DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS (art. 24 LPRL) Benvolgut/da D’acord amb els articles 18 i 24 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, us lliurem la informació que ens ha fet arribar l’empresa ...... (nom empresa)..................., contractada per .........(activitat)................. Us sol·licitem que la llegiu atentament i apliqueu la informació que us donen en el vostre lloc de treball, tenint en compte que el conjunt de mesures proposades redundaran directament en la vostra salut i seguretat, i en la resta de treballadors/res. Sr./Sra. ..................................... Cap del Departament d’Administració i/o Personal Sector/Districte/Institut Data d’emissió: He rebut la informació relacionada en aquest document. Empleat/da municipal Empresa contractada Nom: Nom empresa: Núm. Matricula: NIF: Nom signant: Càrrec: (Signatura) Data de recepció: NÚM. 31 30-11-2011 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 3439 Codi DADES A INFORMAR ALS F4-PSSL-09 DELEGATS/DES DE PREVENCIÓ Revisió 01 a. Àmbit (Districte/Sector/Institut) b. Nom i raó social de l’empresa contractista o subcontractista c. Domicili social: d. Objecte del contracte: e. Durada del contracte: f. NIF: g. Lloc de execució del contracte: h. Si s’escau, número de treballadors que seran ocupats per la contracta en el centre de treball de l’empresa principal: i. Mesures preventives per a la coordinació d’activitats des del punt (Adjuntar fotocòpia del F1-PSSL-09, de vista de la prevenció de riscos signada) laborals. j. Responsable municipal del seguiment del contracte Decret. En ús de les facultats atribuïdes a aquesta Alcaldia per l’article 21 de La Llei Reguladora de les Bases de règim Local i per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, disposo: Aprovar, d’acord amb el que preveuen els articles 14 i 47 de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres, el format i l’estructura tipus del projecte i la documentació corresponents als règim de llicència i de comunicació d’obres, que figuren a l’Annex I al present decret, següents: a) Projecte tècnic i annexos corresponents a obres sotmeses a llicència b) Projecte tècnic i annexos d’obres sotmeses a comunicació c) Documentació tècnica d’obres sotmeses a comunicació d) Projecte tècnic i annexos de la instal·lació de grues i muntacàrregues