Divendres, 5 de juny de 2015 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona Secretaria General ANUNCI En ús de les facultats conferides a l’Alcaldia per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, l’Alcalde ha adoptat en data 13 de maig de 2015, la següent resolució: "APROVAR la instrucció per a la millora de la qualitat en la contractació dels serveis socials, assistencials i d’atenció a les persones, que amplia el Decret d’Alcaldia de Contractació Pública Responsable, segons document annex. DONAR- NE COMPTE al Plenari del Consell Municipal. PUBLICAR la instrucció a la Gaseta Municipal de Barcelona, a la seu electrònica o el web municipal, d'acord amb la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei del Parlament de la Generalitat de Catalunya 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern". En compliment de l’esmentada resolució es procedeix a la publicació integra de la Instrucció per a la millora de la qualitat en la contractació dels serveis socials, assistencials i d’atenció a les persones. Introducció Els serveis públics d’atenció a les persones són sens dubte un àmbit d’actuació especialment sensible degut a la vulnerabilitat dels col·lectius als quals es dirigeixen: infants, joves, gent gran, persones amb discapacitat, col·lectius amb risc d’exclusió social, entre d’altres. El marc normatiu que regula la contractació pública dóna cobertura a qualsevol sector d’activitat, sense concretar mesures específiques que permetin assegurar determinats nivells de qualitat en aquesta tipologia de serveis, vinculats a les necessitats específiques del col·lectiu d’usuaris. En aquest sentit, la Directiva 2014/24/UE de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública (pendent de transposició) constata la importància i la especificitat dels serveis dedicats a l’atenció a les persones i la necessitat de prioritzar en la selecció del contractistes les qüestions de qualitat, de continuïtat, d’accessibilitat, de consideració de les necessitats específiques dels usuaris, sobretot els més desvalguts, per sobre de consideracions econòmiques. Mitjançant aquesta instrucció, l’Ajuntament de Barcelona pretén donar cobertura a garantir que la contractació d’aquesta tipologia de serveis, atenent a la vulnerabilitat dels col·lectius als quals s’adrecen, permeti preservar-ne la qualitat, la sostenibilitat i la viabilitat. Article 1. Àmbit d’aplicació Aquesta instrucció s’aplica a tots els contractes que licitin l’Ajuntament de Barcelona i els organismes i entitats dependents que siguin poders adjudicadors, quan l’objecte del contracte es refereixi a la prestació de serveis socials, serveis assistencials i serveis a les persones, sens perjudici de la qualificació específica del contracte. Article 2. Finalitat dels contractes Els contractes que tinguin per objecte la prestació de serveis socials, serveis assistencials i serveis a les persones, hauran de tenir com a finalitat, expressada en la definició de l’objecte contractual, el foment de la inserció laboral de les persones en risc d’exclusió. Això no obstant, l’òrgan de contractació podrà justificar a l’expedient la no aplicació d’aquest article, d’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret d’alcaldia de contractació pública responsable. 1 CVE-Núm. de registre: 022015015286 Divendres, 5 de juny de 2015 Article 3. Puntuació de les proposicions Els criteris de valoració avaluables automàticament hauran de suposar com a màxim un 60% del total de la puntuació, repartit de la següent manera: - La proposició econòmica es valorarà com a màxim en un 40% del total de la puntuació. - La millora en relació a les obligacions essencials en matèria de contractació social que estableix l’article19 del decret d’alcaldia de contractació pública responsable, es valorarà com a mínim en un 10% i com a màxim en un 20% del total de la puntuació. L’òrgan de contractació haurà d’encomanar l’avaluació dels criteris sotmesos a un judici de valor a un comitè format per experts amb qualificació apropiada, o a un organisme tècnic especialitzat, prèviament identificat en el plec, sempre que el percentatge de criteris valorables mitjançant fórmula matemàtica sigui inferior al 50% del total de la puntuació. Aquest comitè haurà de comptar amb un mínim de tres membres, format per experts no integrats en l’òrgan proposant del contracte amb qualificació apropiada, o encomanar aquesta avaluació a un organisme tècnic especialitzat, que s’indentificarà degudament en els plecs. Article 4. Valoració per fases La valoració de les proposicions es farà de forma eliminatòria, sempre que sigui possible i previ informe justificatiu de l’òrgan de contractació.En la valoració de la proposta tècnica d’acord amb els criteris subjectes a judici de valor que estableixi el plec, s’establirà un llindar mínim de puntuació del 50% del total de punts que sumin aquests criteris. Els licitadors que no assoleixin la puntuació esmentada quedaran exclosos de la licitació i no els serà valorada la resta de la proposició. En cas que es presentin, siguin admesos a la licitació o només passin a la següent fase menys de tres licitadors, no s’aplicarà la valoració per fases, sens perjudici de la possibilitat que es pugui declarar deserta la licitació d’acord amb el que estableix la legislació vigent. En cap cas es podrà alterar l’ordre de valoració, essent sempre prèvia la valoració dels criteris subjectes a un judici de valor. Article 5. Fórmula matemàtica de puntuació de les ofertes econòmiques 5.1 La fórmula matemàtica que determini la puntuació derivada de l'oferta econòmica ha de traslladar de forma lineal les diferències de preu ofertes pels licitadors, de manera que s'afavoreixi la concurrència però sense permetre que diferències poc significatives es tradueixin en puntuacions notòriament desproporcionades. 5.2 Els punts s’atorgaran mitjançant el criteri de multiplicar pel nombre màxim de punts a assignar la semisuma de les dues relacions següents: en primer lloc la del preu de l’oferta més econòmica pel preu de l’oferta que s’avalua, i en segon lloc la de la diferència entre el preu de licitació i l'oferta que s’avalua i la diferència entre el preu de licitació i l’oferta més econòmica La fórmula pel càlcul de la puntuació és la següent: Preu de licitació – Oferta que s’avalua Oferta més econòmica ----------------------------------------------------- + ---------------------------------------------- Preu de licitació – Oferta més econòmica Oferta que s’avalua ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- * Punts màxims 2 Article 6. Càlcul del pressupost de licitació Els òrgans competents per a proposar la contractació dels serveis objecte d’aquest decret, hauran de tenir en compte, a efectes interns i únicament per al càlcul del pressupost de licitació, a més del preu general del mercat d’acord amb el que estableix l’article 87 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, els costos salarials mínims, prenent com a referència el conveni col·lectiu que s’apliqui majoritàriament en les empreses del sector. Article 7. Ofertes anormalment baixes o desproporcionades 7.1 En totes les licitacions objecte d’aquesta instrucció s’hauran d’establir els paràmetres objectius en funció dels quals es considerarà que la proposició no es pot complir com a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats. 2 CVE-Núm. de registre: 022015015286 Divendres, 5 de juny de 2015 7.2 El percentatge de baixa econòmica per sobre del qual es considerarà que una proposició no es pot complir per ser anormalment baixa o desproporiconada, es calcularà no només en base a l’import de licitació, si no mitjançant una fórmula que tingui en compte també el nombre d’empreses que s’hagin presentat a la licitació. 7.3 Quan una proposta es consideri que no pot ser complerta per ser anormalment baixa o desproporcionada es notificarà i es donarà audiència al licitador perquè justifiqui la valoració de l'oferta i les seves condicions, en particular el referit a l'estalvi que permeti l'execució del contracte, les solucions tècniques adoptades i les condicions excepcionalment favorables de què disposi per executar la prestació, i en especial sobre el respecte a la normativa vigent sobreprotecció de l'ocupació i condicions de treball, o la possible obtenció d'ajudes públiques. 7.4 La mesa de contractació podrà sol·licitar l’assessorament tècnic corresponent per tal de valorar les justificacions que aportin els licitadors. 7.5 Si l'òrgan de contractació, un cop analitzada la justificació efectuada pel licitador i els informes esmentats en l'apartat anterior, estima que l'oferta no pot ser complerta com a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats, l'exclourà de la licitació, tal i com estableix la legislació de contractes. El contracte s’adjudicarà sense tenir en compte les ofertes excloses, i per tant, es valoraran les ofertes sense tenir en compte les empreses excloses de la licitació. Article 8 Obligacions contractuals i control de compliment 8.1 Entre les obligacions contractuals, s’hauran d’incloure sempre les següents: - Obligació del contractista de garantir una continuïtat mínima, justificada en base a l’interès públic i a la correcta prestació del servei, concretada en el plec de les persones que realitzin tasques d’atenció directa a l’usuari. - Exigència de titulació mínima específica, concretada en el plec, per a les persones que realitzin tasques especialitzades d’atenció social, assistencial o sanitària. 8.2 S’hauran de considerar obligacions essencials del contracte, com a mínim les relatives als següents aspectes: - El compliment de les ràtios mínimes establertes en els plecs o les que, essent superiors, hagi proposat el contractista en la seva oferta. - El nombre mínim d’hores de prestació dels serveis o les que, essent superiors, hagi proposat el contractista en la seva oferta. - La titulació mínima exigida a les persones que han d’executar el contracte o les que, essent superiors, hagi proposat el contractista en la seva oferta. 8.3 Serà obligatori el nomenament d’un responsable del contracte, les funcions del qual es definiran en el Plec de Clàusules Adminstratives Particulars, que serà l’interlocutor amb l’empresa contractista i haurà de verificar el compliment de les obligacions contractuals, i concretament les que es considerin obligacions essencials. El responsable del contracte haurà de fer informes periòdics de compliment de les obligacions per part del contractista, i en qualsevol cas, un informe final previ a la liquidació del contracte i al retorn de la garantia, si escau. Article 9 Entrada en vigor Aquesta instrucció és una ampliació del Decret d’Alcaldia de Contractació Pública Responsable de 15 de desembre de 2013, i entrarà en vigor el 13 de maig de 2015. Barcelona, 25 de maig de 2015 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 3 CVE-Núm. de registre: 022015015286