C .. ''·l!',f ... L r.>¡ FNARI MESURA DE GOVERN PLA LOCAL DE SEGURETAT VIARIA, 2008-2012 1 PREÁMBUL L'Ajuntament de Barcelona, fent patent la seva inquietut prioritaria de reduir el nombre de victimes deis accidents de tránsit, va presentar l'any 2000 el primer Pla Local de Seguretat Viaria. Aquest Pla, elaborat pel període 2000-2003, definía les polítiques a seguir per reduir l'accidentalitat a la ciutat. La renovació d'aquest compromís es va traduir, l'any 2004, en la signatura de la Carta Europea de Seguretat Viaria i l'elaboració del segon Pla de Seguretat Viaria pel període 2004-2007. L'any 2003 el Parlament de Catalunya aprova la Llei 9/2003, de 13 de juny, de la mobilitat. Aquesta Llei estableix tot un seguit de instruments de planificació de la mobilitat i crea la figura del Pla de Mobilitat Urbana com l'instrument d'abast municipal que analitza el context actual i dissenya les línies basiques d'actuació. Tanmateix, la Llei dona una visió integral al fenómen de la mobilitat, i reconeix la seguretat viaria com un deis aspectes claus de la mateixa. El Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat de Barcelona, elaborat pel període 2006-2012, descriu el model de mobilitat de la ciutat en base a quatre eixos basics: • Mobilitat segura: Reducció de l'accidentalitat • Mobilitat sostenible: Reducció de les conseqüéncies ambientals de la mobilitat • Mobilitat equitativa: Garantir el dret a la mobilitat • Mobilitat eficient: Reducció de la mobilitat com a necessitat, tot optimitzant els recursos Entre aquests quatre eixos, proposats com a resultat del procés participatiu dut a terme amb el Pacte per a la Mobilitat, la mobilitat segura té una rellevancia especial que la fa mereixedora d'un tractament particularitzat. És en aquest context que s'elabora el tercer Pla Local de Seguretat Viaria de Barcelona 2008-2012. En aquest document, de nou I'Ajuntament assumeix el compromís de definir les línies mestres i actuacions per fer front a l'accidentalitat viaria. 2 CONTEXT L'any 2007 es van registrar a Barcelona 9.834 accidents de transit amb victimes. El nombre de victimes mortals i el de ferits greus s'ha reduit de manera notable, un 1 O% respecte el 2006 i un 32% respecte l'any 2004. El nombre total de victimes per accidents de transit s'ha redu"it un 13% respecte de l'any 2000. Cal tenir en compte que en el periode 2000-2007 la població de Barcelona ha crescut per sobre del 8% i que la mobilitat ha crescut més d'un 20%. En particular, del 2003 al 2007 el nombre de vehicles s'ha incrementat més d'un 14% i el de motocicletes s'ha multiplicat quasi per 3. Amb tot, les dades mostren l'evolució següent: 5000 4500 4000 3500 3000 2500 2000 1500 . . .. - 1000 -. 500 204 o 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 També cal valorar i tenir present noves mesures aparegudes en els darrers anys, com són: • lmplantació del "Carnet per punts" i modificacions al codi penal, legislació d'ambit estatal. • Reducció de velocitat a 80Km/h derivada de la Declaració de Zona 1 de Protecció Especial de I'Ambient Atmosféric, a l'entorn de la ciutat de Barcelona. • lnstal-lació massiva de noves unitats de cinemómetres peral control de velocitat. • Controls sistematics d'alcoholemies i nous tests de drogues. Descripció "sociológica" de la situació actual: 3 • La mobilitat urbana és d'una important diversitat i gran complexitat. La major densitat de moviments i punts de conflicte als carrers de les ciutats revela que els fenómens que determinen la Seguritat Viaria Urbana són for9a més complexos que les que s'analitzen a les carreteras i vies interurbanas. • No tothom és conscient que a ciutat, no es pot córrer, és mes facil distreure's, s'hi troben: més indicacions, més senyalització, major nombre d'elements de mobiliari urba, els vianants et poden sorprendre, ... • Per tant, la conducció en ciutat es fa més dificil i conflictiva, es requereix circ~lar amb major atenció, cal anar encara més en compte i tenir més civisme. • La publicitat, les campanyes ... han estat explicitant-ho, evidenciant que l'ús del case, del cinturó o tot els elements de seguretat recomanats són també útils en zona urbana, de fet ho són tant o mes necessaris que a la carretera. • No tots els reglaments i les normativas estan pensats especfficament per a les necessitats de la mobilitat urbana. Caldria una adecuació del Reglament de Circulació per a les vies urbanas que atengués aquesta major complexitat. • En diversos llocs de la ciutat s'ha estat pacificant el transit i a nosaltres mateixos: "a poc a poc es millor pera tothom" (eslogan pacificació del transit, Zones 30). • Hem de ser capa9os de sensibilitzar als ciutadans de que "la seguretat viaria no és accidental" (eslogan Nacions Unides, Setmana de la Seguretat Viaria). • Encara que l'index d'accidentalitat general decreix, s'observa que des del darrer trimestre del 2004, s'ha vist que incrementava la implicació de les motocicletas en els accidents de transit. • Cal una explotació mes completa de la informació sobre l'accidentalitat, esbrinar els principals factors que han intervingut en els accidents i si les responsabilitats han estat individuals o compartidas. • Cal sensibilitzar els ciutadants perque se sentin compromesos amb els objectius i accions que ajudin a reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viaria de tots els modes de despla9ament a la nostra ciutat: en cotxe, a pe u, en moto. .. 4 MESURA DE GOVERN Redactar i desenvolupar un nou Pla d'acció Local per a la millora de la Seguretat Viaria a la ciutat Barcelona per al període 2008-2012 tot considerant !'experiencia obtinguda deis anteriors Plans. A.-OBJECTIUS Per al proper Pla Local de Seguretat Viaria es proposa marcar com a objectiu per al 2012 la reducció d'un 25% deis accidents amb lesions, respecte al2007. Al nostre entorn s'han establert els següents objectius generics: UE 2000-10 Reducció 50% deis morts en accidents de tr<1msit DGT 2005-08 Reducció 40% deis accidents mortals SCT 2005-07 Reducció 30% deis accidents amb lesions L'anterior Pla de Seguretat Viaria de Barcelona assenyalava com objectiu la reducció d'un 45% de les víctimes per accidents de transit del 2003 al 201 O. En el debat del Pacte per a la Mobilitat de Barcelona per a la redacció del Pla de Mobilitat s'han establert 4 eixos estratégics: Mobilitat Segura, Sostenible, Equitativa i Eficient, sent la Mobilitat Segura la que es considera més prioritaria. Per al nou Pla de Seguretat Viaria de Barcelona 2008-2012, es proposa el lema: "La Seguretat Viaria a Barcelona, una Responsabilitat Compartida" amb els OBJECTIUS generals: • Reduir l'accidentalitat viaria i vetllar per la seguretat de tots els usuaris deis modes de desplac;aments. 5 • Reduir el nombre i la gravetat deis accidents, incidint en la conducció segura de les motos , ciclomotors i bicicletas. • Renovar els compromisos amb la Carta Europea de Seguretat Viaria. • Augmentar la seguretat i protecció deis coHectius mes vulnerables: vianants, infants i gent gran i potenciar l'accessibilitat de les persones amb mobilitat redu"ida. • Potenciar el suport a les víctimes i familiars deis accidentats de transit: incorporar la derivació cap a l'assisténcia social de les víctimes de transit. • Calmar el transit i la mobilitat, amb l'objectiu de donar prioritat als més vulnerables, vianants, ciclistas, per aconseguir una bona convivéncia de tots els modes de despla9aments urbans, fomentant l'ús deis més sostenibles: transport públic, a peu i en bici. • Refor9ar el principi d'autoritat democratica i el compliment de la normativa, per una millar gestió del transit, seguretat viaria i de servei a la ciutadania. • Constituir-se com referent europeu i nacional en l'estudi de l'accidentalitat, identificant els factors de risc i difondre les mesures i/o bones practiques per combatre i reduir l'accidentalitat en vies urbanes. • Sensibilitzar, comunicar la ciutadania que tots formem part de la mateixa escala de fragilitat, segons el moment som: vianants, conductors, ciclistas, motoristas ... que tothom, conductors i vianants, hem d'aprendre a compartir l'espai públic de manera cívica i .respectuosa • Analitzar i promoure la investigació de l'accidentalitat viaria urbana i en particular la de les motos, ciclomotors i bicicletas. • Aprofundir en noves fórmules d'educació i formació en seguretat viaria. Dinamitzar la reflexió i el treball sobre seguretat viaria en el marc del Pacte per la Mobilitat i el Fórum de Seguretat viaria. 6 B.- Eixos principals Els eixos principals d'actuació del Pla Local de Seguretat Viaria 2008-2012 de la ciutat de Barcelona seran: 1.- Estudiar noves fórmules d'educació i formació per a la mobilitat i la seguretat viaria: o Educació per la mobilitat als entorns deis centres escolars. o Educació viaria infantil de la Guardia Urbana a les escoles públiques i privades de Primaria i Secundaria. o Facilitar l'accés a cursos de formació específics pera conductors novells de motocicletes de 125cc (voluntaris i gratu'its) 2.-lnforrnar i sensibilitzar la ciutadania sobre la seguretat viaria : o Campanyes de comunicació per introduir valors de seguretat viaria en tots els ambits de la societat i promoure la bona convivencia de tots els modes de transport. o Promoció de la creació de Plans de Seguretat Viaria dins d'Empreses. o Promoure l'ús deis m o des de desplac;aments segurs i sostenibles (c elebració de la Setmana Mobilitat Sostenible i Segura i de la Setmana de la Bicicleta). 3.- Actuacions en la gestió del transit i les infrastructures viaries per aconseguir millorar la seguretat viaria urbana: o Calmar el transit . perdonar prioritat als més vulnerables (vianants i ciclistes). lmplantació progressiva de Zones 30 a la ciutat. o Continuar amb els plans anuals de millora de les zones de concentració d'accidents i punts de risc. o Identificar i substituir els elements urbanístics i de mobiliari urba que puguin representar un perill per a la seguretat viaria de vianants i conductors. 4.- Actuacions pera la protecció deis coHectius més vulnerables: vianants, infants, gent gran, ciclistes i persones amb mobilitat redu'ida: o Crear i senyalitzar itineraris segurs per a vianants que connectin els diferents barris de la ciutat. Adaptar la regulació semafórica per a una major protecció deis vianants. o Continuar ampliant la xarxa de carrils bicicleta segurs a la xarxa basica de mobilitat de la ciutat (carrils en calc;ada i segregats). 7 o Incorporar els criteris de "Disseny per a tothom" en tetes les actuacions a l'espai públic i els transports, continuant les millores en l'accessibilitat. o Continuar el projecte de 'Camí escolar, ca mí segur', per treballar l'autonomia i l'accés segur a peu deis infants a les escotes 5.- Analitzar i investigar l'accidentalitat viaria i en particular la deis vianants, les motos, ciclomotors i bicicletes : o Analisi anual de l'accidentalitat a la ciutat, especialment deis accidents amb ferits greus i morts i deis accidents de vehicles de dos redes, motociletes i bicicletes. o Convenís amb entitats especialitzades i/o universitats per a la investigació i reconstrucció d'accidents, estudis epidemiológics i temes de contaminació ambiental. o Celebració anual del Fórum Barcelona de Seguretat Viaria 6.- Participar i promoure projectes europeus d'investigació i aplicació o llan9ament de bones practiques per combatre l'accidentalitat a les vies urbanes: o Projectes de treball amb ciutats europees, per introduir bones practiques en la reducció de l'accidentalitat. o Impulsar treballs i debats sobre la reducció de l'accidentalitat i la seguretat viaria des de la xarxa europea de ciutats POLI S i IMPACTS. o Conveni amb Servei Catala del Transit per integrar el Pla de Seguretat Viaria de Barcelona al de la resta de municipis de Catalunya i per la creació d'un grup de treball en ambit cata la per posar en comú problemes i solucions sobre seguretat viaria urbana. 7.- Impulsar les activitats participatives de tots els actors involucrats en la mobilitat i la seguretat viaria: o Refor9ar la dimensió del Pacte per la Mobil.itat com a órgan de difusió i promoció de coneixements i practiques sobre mobilitat segura a través conferéncies, seminaris, jornades técniques, etc ; o Dinamitzar les Comissions de Participació entre centres escolars en desenvolupament de camins escolars. o Continuar convocant anualment els Premis Barcelona de Seguretat Viaria, Memorial M8 Angels Jiménez o Potenciar el suport a les víctimes i familiars deis accidentats de transit. 8 8.- Actuacions de control del compliment de la nonnativa i disciplina viaria o Intensificar els d'operatius de seguretat viaria i controls d'alcoholemies i drogues o Incidir en l'estricte compliment de l'obligació de l'ús del case, cinturó i sistemes de retenció infantil. o Actuar sobre la vigilancia i control de la indisciplina viaria. o Continuar amb la incorporació de noves tecnologies que permetin desenvolupar i aplicar sistemes automatics de control de les infraccions C.- METODOLOGIA 1 CALENDARI Per a la redacció del Pla Local de Seguretat Viaria de Barcelona s'elaboraran els seguents treballs: 1. Analisi i diagnosi de la situació actual de l'accidentalitat a Barcelona 2. Desenvolupament deis objectius 3. Definició deis eixos estratégics i mesures d'actuació 4. lndicadors d'avaluació peral seguiment del Pla Calendari: Fins Maig Redacció de la proposta de PLSV Maig Presentació/Liiurament al Pacte per a la Mobilitat fins Juny Periode d'aportacions deis membres del Pacte Juny Aprovació pel Pacte per a la Mobilitat Juliol Informe del Pla Local de Seguretat Viaria a la Comissió. 9