Rl 3o/4/lo MESURA DE GOVERN Pla Director d'lnfraestructures del transport públic col·lectiu de la Regió Metropolitana de Barcelona 2009-2018 PLENARI DEL CONSELL MUNICIPAL 30 D' ABRIL DE 201 O Abril2010 Pagina 1 Pla Director d'lnfraestructures del transport públic coHectiu de la Regió Metropolitana de Barcelona 2009-2018 Antecedents Al mar<;: de 1997 es crea I'Autoritat del Transport Metropolita (ATM) i s'inicia una nova etapa en el camp del planejament d'infraestructures de TPC. En I'ATM s'integren: la Generalitat de Catalunya, I'Ajuntament de Barcelona i I'Entitat Metropolitana del Transport, amb la presencia de I'Administració de I'Estat com a observador, i implica una cessió de part de les competencies de cadascun en favor de I'ATM. Una de les funcions que estableixen els estatus de I'ATM és la de Planificació d'lnfraestructures (POI). En concret, "La planificació d'infraestructures de transport públic col·lectiu en l'horitzó temporal de 10 anys, i específicament l'elaboració deis instruments de planificació per a la coordinació de I'SMTPC, incloent-hi el Pla lntermodal de Transports, si s'escau". Dins el conjunt d'instruments de la política de transports, el POI 2001-201 O va ser la resposta consensuada de les Administracions responsables del transport a les necessitats d'infraestructures de Transport Públic Colectiu a curt i mitja termini a la regió metropolitana de Barcelona. La formulació d'aquesta diagnosi deis problemes, així com la proposta de programes d'actuació amb que es vol respondre, es fonamenta en la voluntat d'entesa de les Administracions presents a I'ATM. 1 pretén recollir, dins del seu període de vigencia, les principals actuacions presentades emmarcades en una visió de les xarxes de TPC a més llarg termini, am el lógic condicionament de la disponibilitat recursos. Els objectius que es volien aconseguir amb el Pla Director d'lnfraestructures de TPC 2001-2010 eren els següents: Augmentar significativament el volum de desplagaments en TPC i fer guanyar quota al transport publlc enfront del vehicle privat a tots els ambits de I'RMB. Aconseguir que la disponibilitat de TPC amb infraestructura fixa no sigui un factor limitatiu del funcionament metropolita, de la implantació d'activitats a I'RMB ni de la competitivitat internacional de Barcelona. Garantir la major eficacia económica i social de les inversions públiques destinades al sistema metropolita de transport, mitjangant la seva planificació integral i l'adequació del mode de transport al volum previst de demanda. Emprendre un conjunt d'actuacions de xoc que remarquin la decidida voluntat de les Administracions de potenciar el transport pública la regió metropolitana. Abril2010 Pagina 2 El POI 2001-201 O, encara vigent, té una serie de característiques basiques: a) És un pla d'infraestructures de transport públic col ·lectiu i, en conseqüéncia, fonamentalment ferroviaries (tot i que també s'hi contemplen les grans infraestructures associades al transport de viatgers per carretera). Per tant, per la característica de gran capacitat que presenten les infraestructures ferroviaries, el POI se centra en donar resposta a la mobilitat quotidiana d'elevat volum. b) El POI 2001- 2010 es complementa amb el Pla de Serveis, que és qui fixa les característiques (freqüéncia, amplitud horaria, itinerari, etc.) del servei de TPC ofert per cada mode de transport. e) El POI constitueix un pla integral, en el sentit que considera, tant en la diagnosi deis problemes com en les actuacions proposades (en aquest cas només parcialment), totes les xarxes ferroviaries existents i previstes a la regió metropolitana (Metro, FGC, xarxa ferroviaria estatal, TAV i Tramvia). d) Territorialment, el POI tracta globalment tota I'RMB amb uns mateixos criteris de proposta de TPC per als fluxos de mobilitat, peró afronta una realitat territorial molt diversa. e) El POI es concep originalment com un pla flexible, lliscant, a desenvolupar en programes quinquennals, que siguin la base deis Convenís de Finanyament a signar entre la Generalitat i I'Administració General de I'Estat. 1 un seguiment amb dos ritmes temporals, mitjanyant: • Un informe anual, que indiqui el grau de realització de les actuacions previstes al PDI i les posi en contrast amb l'evolució de la població i la mobilitat vehicle privatltransport públic en els diferents ambits territorials. • Una revisió quinquennal del compliment del programa d'actuacions i de les previsions de localització residencial, d'activitat i de grans centres d'atracció/generació de viatges, i de la mobilitat que se'n deriva. Aixó permetra definir el nou programa quinquennal incloent, fins i tot, si fos el cas, noves infraestructures que es consideressin necessaries. El vigent POI 2001-2010 a dura terme les següents actuacions basiques: Ampliació de xarxa: 13,1 quilómetres de linia de Metro, 6 més de nous per aquest any 29,1 quilómetres nous de Tramvia. Noves estacions: 15 a la xarxa de Metro 4 als FGC 56 de Tramvia Abril2010 Pagina 3 A més, fins al desembre de 2009, s'han introdu'it 106 nous trens a la xarxa de metro, així com 28 als FGC i 37 unitats de tramvia. Aquestes millares han permés donar servei a prop de 355.000 viatgers diaris més. la inversió en curs en obres de la xarxa de transport públic previstes al POI 2001-201 O encara és de 9.094 M€, deis quals, 7.675 M€ corresponen a actuacions d'ampliació de la xarxa, 156 M€ a intercanviadors i 1263 M€ a modernització i millora de la xarxa existent. Aquest import no inclou la inversió en la xarxa ferroviaria estatal. Abril 2010 Pagina 4 POI 2009-2018 Avui, el Pla Director d'lnfraestructures (POI) 2000-2010, esta exhaurint la seva vigencia, i aquest nou POI 2009-2018 ve a donar continuitat als mateixos objectius amb un instrument renovat. Amb aquest avan~ del POI s'ha inicial la seva tramitació ambiental . Es tracta del pas previ a la seva aprovació inicial. Un cop el document s'aprovi inicialment, sera sotmés a informació pública perqué les administracions, particulars i entitats que ho vulguin adrecin les consideracions que estimin oportunes, amb l'objectiu d'aplegar el maxim consens, abans de la seva aprovació definitiva. Els objectius generals d'aquest Nou Pla són: • Apropar el transport públic d'alta capacitat a aquelles zones d 'alta densitat de mobilitat, que concentren un nombre elevat de desplac;:aments i que no disposen actualment d'un servei rapid i eficient. • Reduir el temps d ' intercanvi entre els diferents modes de transport, millorant la connexió de les diferents xarxes ferroviaries i d'autobusos. • Millorar la integració i coordinació deis diferents modes de transport públic i privat. • Adaptar lotes les estacions de la xarxa a persones amb mobilitat redu'lda. Com ja s'ha dit, aquest nou document dona continu'itat a !'anterior POI 1001-2010, té la voluntat d'apropar el transport públic a noves arees amb més demanda, i millorar la intermodalitat i la qualitat del servei. Per aixó, també: • Defineix les actuacions en materia d 'infraestructures, tant de millora, renovac1o 1 modernització com les noves per a la millora del transport públic coHectiu de la regió metropolitana de Barcelona fins al 2018. Les noves actuacions representen 360 km d' infraestructura i 277 noves estacions. (Amb l'actual POI 2001-2010, s'han posat en funcionament 42,2 km nous de xarxa i 75 estacions}. • Preveu una inversió total de 25.242 M€ peral desenvolupament de les propostes en la xarxa de Metro, FGC, Rodalies, Tramvia i transport públic de viatgers per carretera. (L'actual POI2001-2010, té executades o en curs obres per un valor superior als 9.000 M€). • Dóna continuilat al POI 2001-2010, incorporant noves actuacions en infraestructures d'acord amb el PITC 2026, el Pla Territorial Parcial de la Regió Metropolitana de Barcelona, i el Pla de Rodalies 2008-2015 Abril2010 Pagina 5 • Preveu la intr.o ducció de 379 nous trens a la xarxa de Rodalies, FGC, Metro i Tramvia, per a millorar !'oferta de serveis, incrementant les freqüéncies de pas, la cobertura i la capacita t. S'estima que aquestes millores en la propera década permetran donar servei a 1,4 milions de viatgers més diariament. E IX OS O' ACTUACIÓ El POI 2009 - 2018 detalla tot el ventall d'actuacions per ampliar la xarxa existent, amb la creació de noves línies i el perllongament d'altres, la modernització i renovació d'altres trams actuals, la creació i millora d'intercanviadors potents per a facilitar els transbordaments modals, i altres infraestructures per potenciar el transport públic col·lectiu per carretera, com ara carrils bus-VAO. Ampliació de la Xarxa A partir de la xarxa existent, el POI concreta el perllongament i construcció de nous trams de lfnia per a apropar el transport públic als nuclis amb més demanda de la regió metropolitana de Barcelona. Es construiran 158,2 km nous de línies de Metro, FGC i Tramvia, i 173 estacions. Metro: 77,3 km nous de línia i 80 noves estacions 1 L 1 Hospital de Bellvitge-EI Prat: 3,8 km i 1 estació. Fondo-Badalona Centre: 3,9 km i 4 estacions. L2 Sant Antoni-Parc Logístic:6,1 km i 6 estacions. Pep Ventura-Badalona Centre: 0,8 km i 1 estació L3 Zona Universitaria-Sant Feliu de Llobregat: 7,8 km i 9 estacions Trinitat Nova - Trinitat Vella: 0,9 km i 1 estació. L4 La Pau-La Sagrera: 3,7 km i 3 estacions L5 Horta-Vall d'Hebron: 2,5 km i 3 estacions L9 Aeroport-Parc Logístic Pare Logístic-Zona Universitaria Zona Universitaria-La Sagrera La Sagrera-Gorg/Can Zam Total: 47,8 km i 52 estacions Destaquen les actuacions a la L4, L5 i la L9 per l'efecte xarxa i l'important perllongament de la L3 al baix Llobregat. 1 (Nota : Novetats respecte !'anterior PDI en vermell). Abril 2010 Página 6 FGC: 46,1 km i 31 estacions. L6 Reina Elisenda i Finestrelles· 2, 7 km i 3 estacions. L8 PI. Espanya i el Besos, per Gracia: 10,9 km 110 estacions. S1 Terrassa Rambla-Can Roca: 3,9 km i 3 estacions. S2 Can Feu-Ca n'Oriac:4, 1 km i 3 estacions. Ca n'Oriac-Castellar del Valles: 4,6 km i 2 estacions. Cua de maniobres de PI. Catalunya (línia del Valles): 0,4 km i 1 estació. Variant de la linia Llobregat-Anoia a Can Amat, a Martorell. 5,1 km 11 estac16. Nova línia Poblenou-UAB:14,4 km i 8 estacions. És important destacar la cua de maniobres de plac;a Catalunya que permetra augmentar la freqüéncia i el perllongament de Reina Elisenda ftns Finestrelles que donara accés a !'hospital de Sant Joan de Déu. Rodalíes (Adíf) : 202 km í 44 noves estacíons. Nova línia orbital Ferroviaria, per unir Vi la nova í la Geltrú i Mataró per !'interior. Nova linia Montgat- Mataró, per !'interior del corredor. Varíant de Mataró R1, 3 estacíons. Variant de Badalona R1, 3 estacions. Duplicacíó de via La Garriga-Vic. Tercera via Sabadell Sud-Cerdanyola del Valles. Soterrament de la línia i nova estació a Sítges. Soterrament i nova estació a Vilanova i la Geltrú. Nova estació de Serguerar i Santa Perpetua. lntegració de la línia de Vílanova a !'Hospitalet de Llobregat. Nou íntercanviador Polígon Santiga. Perllongament de la R3 entre Cornella í Castelldefels. Perllongament de la R1 a la T1 i T2 de l'aeroport de Barcelona. Duplícacíó de vía, Arenys de Mar-Bianes. Duplicacíó de vía, Papíoi-Mollet. Duplícacíó de vía, Monteada-la Garriga. Nou túnel de Monteada. Soterrament de via a Sant Felíu de Llobregat. En aquest ambit són importants les Variants de Badalona, per la millora de cobertura en l'ambit urba i el nou túnel de Monteada per l'estalvi de temps que comporta, així com la millora de la connexió amb les dues terminals de l'aeroport. Tramvía: 34,8 km nous de xarxa i 62 parades Connexíó Trambaíx-Trambesós a la Diagonal: 3,9 km i 6 parades. T1 Cornella de Llobregat- Sant Boi: 6,2 km i 6 parades. T3 Sant Feliu de Llobregat - Quatre Camins: 6,3 km i 12 parades Abril 2010 Pagina 7 T4 St. Adria- Port de Badalona: 1,7 km i 3 parades. T4 Ciutadella- WTC: 2,8 km i 4 parades. T6 Torribera- St. Adria: 4,8 km i 11 parades. Nova línia Monteada l Reixac- Ripollet- Cerdanyola- UAB: 9,1 km i 20 parades Modernització i millora de la xarxa existent D'altra banda, el Pla inclou altres actuacions per a renovar les infraestructures existents, tant pel que fa a trams de via, com a estacions, sistemes i instal·lacions, tallers i cotxeres. A més, inclou l'adaptació de les estacions a persones amb mobilitat redu'ida i l'adquisició de 146 trens nous per a millorar la qualitat del servei, la comoditat deis viatgers i les freqüéncies de pas. lntercanviadors i transport per carretera El Pla concreta la millora d'intercanviadors existents per a facilitar la correspondencia entre els diferents modes de transport públic i línies, i per escun;:ar el temps deis transbordament. També, inclou actuacions en la xarxa viaria pera millorar el transport col·lectiu per carretera. PI. Catalunya: L 1, L3, Rodalies Zona Universitaria: L3, L9, Trambaix i autobuses interurbans Ernest Lluch: L5 i Trambaix Ribera Salines: FGC i Trambaix Volpelleres: FGC i Rodalies Are de Triomf: Rodalies i L 1 Sagrera LAV: LAV, Rodalies, L4, L9 i busos. Glories: FGC, L 1, Trambesós. Torrassa: Rodalies L 1 i L9 lntercanviadors R7: FGC, Rodalies. Destaquen tots els intercanviadors de l'ambit urba: PI. Catalunya, Zona Universitaria, Ernest Lluch, Are de Triomf, Sagrera LAV, Sagrera Meridiana, Glóries i La Torrassa A més, concreta la milfora de fes estacions d'autobusos situades en intercanviadors com Sants Estació, La Sagrera i Cornella. També, propasa la construcció o ampliació de 12 aparcaments de dissuasió a la xarxa d'FGC i de 46 a la de Rodalies. Una gran novetat respecte el POI anterior és la inclusió de nombrosos carrifs bus VAO i plataformas reservades BUS per a potenciar la velocitat comercial. lnclou la construcció de plataformes especifiques en diferents vies: C-58, B-23, C-32, C-31 , C-245, Eix de Caldes Ua inclós en !'anterior POI). Abril2010 Pagina 8 INVERSIÓ DE 25.242 MEUR FINS AL 2018 A banda de concretar les actuacions de millora de les infraestructures del transport públic a executar, el pla preveu la inversió necessaria pera dur-les a terme. Ampliació de la xarxa existent Actuacions en Metro i FGC 6.375 Actuacions en L9 5.610 Tramvia 537 Total Ampliació de la xarxa existent 12.522 Modernització i millora de la xarxa existent 3.393 Millora d' intercanviadors 1.060 Actuacions a la xarxa ferroviaria estatal 8.267 1 TOTAL 25.242 Abril2010 Pagina 9 • POI 2009-2018 i Acords CEDI La Comissió Especial de Desenvolupament d'lnfraestructures de I'Ajuntament de Barcelona va ser creada per acord unanime de la corporació municipal en la sessió plenaria celebrada el 28 de setembre de 2007, a proposta del grup municipal de Convergencia i Unió. La Comissió va acordar fer servir el Pla Estrategic Metropolita de Barcelona com a marc de referencia. A partir de diferents sessions tematiques es van agrupar les propostes per temes: Energia, cicle de I'Aigua, Recollida i tractament de residus, Desplegament de la xarxa de telecomunicacions, Mobilitat i grans infraestructures, Port i Aeroport. Va ser voluntat de la Comissió comptar, en aquestes sessions, amb la presencia de representants de la societat civil catalana que oferissin el seu punt de vista de cadascun deis temes tractats en comissió, a més de tecnics especialitzats i d'empreses públiques de I'Ajuntament. A partir d'aquí la Comissió va definir quines són les principals actuacions en materia de planificació, seguiment, execució i gestió de les infraestructures a Barcelona. És a dir, de quina manera, amb quins criteris compartits, I'Ajuntament d'aquesta ciutat es posiciona en la planificació desenvolupada per part d'altres administracions. Per aquest motiu la Comissió Especial de Desenvolupament d'lnfraestructures va acordar, el 26 de setembre del 2008 instar a I'Ajuntament de Barcelona a crear la Comissió Permanent de Seguiment compasada per representants de tots els grups polítics municipals i redactar un document on es recollien les propostes acceptades tant per unanimitat com amb acords majoritaris o particulars. Abril 2010 Pagina 10 Comparació POI - CEDI EL POI tracta de mesures infraestructurals i per tant la resta no estan incloses . Les propostes del POI són en la majoria de cassos comunes a les del CEOI, algunes peró poden tenir una definició de tra9at no del tot igual ja que requerixen de més estudis. codi Mesura CEDI Acceptació AVAN.; POI 2009-2018 TRANSPORT PUBLIC 5.1 Finanyament acurat del unanímitat • El POI 2009-2018 recull les inversions transport públic necessaries en la xarxa de Transport Públic CoHectiu a l'ambit de la Regió Metropolitana de Barcelona en aquest període. • El POI inclou entre les seves inversions un capital especific que s'anomena "Programa de Millora i Modernització de la xarxa" que inclou inversions en gran manteniment i modernització d'lnfraestructura i instaHacions no lligades a l'ampliació de la xarxa. • El lógic és que les actuacions més vinculades a l'explotació siguin executades pels operadors i per tant es financin via els Contractes-Programa ATM-Operadors Públics 5.2 Gestió coordinada de les unanimítat NO Hl HA TEMES DE GESTIO A xarxes de metro-bus-tramvia L'AVAN<; DEL POI 2009-2018 5.3 Incorporar mesures CEDI en unanimitat • Incorporar mesures CEDI en POI funcionament ATM i POI 2008-2012 XARXA FERROVIARIA ESTATAL 5.4 Recolzament a la proposta unanimitat • Les propostes principals del Pla de del Pla de Rodalies Rodalies presenta! per I'Ajuntament i la presentada per I'Ajuntament i Generalitat a priori casen amb les del la Generalitat POI, pero en alguns casos les propostes es traben parcialment recollides, és a dir que inclouen la proposta peró no la implantació que recollia el Pla de Rodalies (ex. bucle aeroport) 5.5 Traspas deis serveis unanimitat • El financ;ament de les inversions en la ferroviaris a la Generalitat Xarxa Ferroviaria Estatal, estimades en amb el recolzament financer 8.267,2 M€ (IVA exclós) va a carrec del adient propi Ministeri de Foment (AGE) en la seva totalitat. 5 .6 Agílitzar la construcció de la unanimítat • AX07. Metro L9. La Pau-La Sagrera Sagrera i el seu • AX10. Metro L9. Zona Universitaria-La desenvolupament urbanistic Sagrera • AX11. Metro L9. La Sagrera-Can Zam/Gorg • IN08. lntercanviador La Sagrera bus (Metro L1 -L4-L5-L9, RENFE i bus) • IN09. lntercanviador estació La Sagrera (Metro L4-L9, RENFE, AVE i bus) • XE11 . lntercanviador de la Sagrera Abríl 2010 Pagina 11 codi Mesura CEDI Acceptació AVANf; POI 2009-2018 5.7 Garantir la connexió amb la unanimitat NOAMBIT POI xarxa ferroviaria d'ample europeu. Afavorir el corredor mediterrani FERRMED 5.8 Refor9ar l'ampliació de la PSC-PP-CiU NO AMBIT POI xarxa d'alta velocitat 5.9 Finalitzar les obres en curs ICV-EUiA NOAMBITPDI amb ample ibéric, i en velocitat alta, en lloc d'una nova línia d'alta velocitat 5.10 Tra~t de I'AVE Sants- pp NOAMBIT POI Sagrera en via morta. . Potenciar corredor Valles i revisar opció litoral XARXA DE METRO 5.11a Execució en termini de la L9 unanimitat • AX08. Metro L9. Tram Aeroport-Parc Logis tic • AX09. Metro L9. Tram Pare Logistic- Zona Universitaria • AX1 O. Metro L9. Zona Universitaria-La Sagrera • AX11 . Metro L9. Tram La Sagrera-Can Zam/GorQ 5.11b Agilitzar les ampliacions de unanimitat • AX01. Metro L 1. Hospital Bellvitge-EI les altres linies de metro Prat • AX02. Metro L 1. Fondo-Badalona Centre • AX03. Metro L2. Sant Antoni-Parc Logistic • AX04. Metro L2. Pep Ventura-Badalona Centre • AX05. Metro L3. Trinitat Nova-Trinitat V ella (no com deia CEDí Canyelles- Trinitat Vella) • AX06. Metro L4. La Pau-La Sagrera • AX07. Metro L5. Horta-Vall d'Hebron 5.12 Executar la L 12 del metro per CiU-PP No es preveu metro peró si tramvia i connectar els municipis del Rodalies pel Baix Llobregat. Baix Llobregat • XT01 . T1. Cornella-Sant Boi • XT02. T3. Sant Feliu-Quatre Camins • XE06. C3. Nova linia Cornella- Castelldefels XARXAFGC 5 .13 Execució de la cua de unanimitat • AX19. Cua de maniobres Pla98 maniobres de Pla9a Catalunya Catalunya 5.14 Prolongació L6 Reina unanimítat • AX17. FGC. Prolongació L6 Reina Elisenda - Finestrelles Elisenda - Finestrelles Abril2010 Pagina 12 codi Mesura CEDI Acceptació AVANc; POI 2009-2018 5.15 Prolongació L8 Pla9a unanimitat • AX13. FGC. L8 Plac;a Espanya-Besós Espanya-Besos Pare 5.16 Nova linia Poblenou- PSC-CiU-PP-ERC • AX18. FGC. Nova linia Poblenou-UAB Cerdanyola. Primera fase connexió L3-L5-Centre Direccional Cerdanyola 5.17 Nou túnel ferroviari ICV-EUiA • AX18. FGC. Nova línia Poblenou - UAB Barcelona-Vallés quan capacita! transport públic estigui esgotada TRAMVIA 5.18 Definició possible unanimitat • XT04. Ciutadella- WTC perllongament T4 Wellington- Drassanes 5 .19 Definició possible connexió unanimitat • XT07. Connexió Tramvia Diagonal TramBaix-TramBesós INTERCANVIADORS 5.20 Potenciar intercanviadors unanimitat • IN01. lntercanviador central (Metro L 1- com elements fonamentals L2-L3-L4, FGC,RENFE i Bus) per l'eficiéncia del transport • IN02. lntercanviador Ernest Lluch (Metro públic L5 i Tramvia) • IN06. lntercanviador Diagonal Oest (Metro L3-L9, Tramvia, Bus) • IN07. lntercanviadors Sants Estació Bus (Metro L3-L5, RENFE i Bus) • IN08. lntercanviador La Sagrera Bus (Metro L 1-L4-L5-L9, RENFE i Bus) • IN09. lntercanviador Estació la Sagrera (Metro L4-L9, RENFE, AVE i Bus) • IN10. lntercanviador Glories • IN12. Aparcaments d'intercanvi a la xarxa d'FGC • IN13. Aparcaments d'intercanvi a la xarxa de RENFE • IN14. Infraestructura TPC • XE11. lntercanviador de la Sagrera • XE12. lntercanviador Are de Triomf CARRILS BUS-VAO 5.21 Execució deis carrils Bus- unanimitat Estan inclosos com: VAO projectats i ampliar la seva implantació als • IN14. Infraestructura TPC principals accessos de Barcelona 1 Abril2010 Pagina 13 codi Mesura CEDI Acceptacló AVANC POI 2009-201 8 5.22 Plans de modernítzació i unanimitat • MM01. TMB. Actuacions en millora per a !'eficiencia del infraestructura i estacions transport públic • MM02. TMB. Actuacions en sistemes i instaHacions • MM03. TMB. Actuacions en tallers i cotxeres • MM04. TMB. Material móbil • MMOS. FGC. Actuacions en infraestructures i estacions • MM06. FGC. Actuacions en sistemes i instaHacions • MM07. FGC. Material móbil • XE14. Modernització i millora de la xarxa operada per Renfe Rodalies Abril2010 Pagina 14