Els àmbits de treball del pla d’acció del 2013 Els àmbits de treball dels plans d’acció de Biblioteques de Barcelona es modifiquen per poder donar cabuda, d’una manera més ordenada, als reptes de futur que ens vam plantejar en el document Biblioteques de Barcelona: 10 anys +. Nous reptes, noves oportunitats, i a les línies de treball del Pla d’Actuació Municipal 2012-2015. Els dotze reptes de Biblioteques de Barcelona per al 2020 1. La promoció de la lectura com a objectiu central i diferencial de la biblioteca pública 2. La generació de continguts en l’entorn digital 3. La participació en les polítiques de cohesió social 4. L’aposta per l’accessibilitat global 5. La resposta a la diversitat social i cultural 6. La necessitat de conèixer millor els usuaris 7. La construcció de l’acció a partir de la cooperació i la participació 8. L’adequació dels perfils professionals 9. La proximitat i la sostenibilitat com a valors centrals 10. El desplegament de la xarxa territorial de Biblioteques de Barcelona el 2020 11. La construcció d’una dimensió del servei amb mirada metropolitana 12. La vinculació de la Biblioteca Central Urbana de Barcelona (Biblioteca Pública de l’Estat - BPE) a la xarxa de la ciutat Els àmbits de treball del pla d’acció del 2013 A l’hora de planificar els objectius del 2013, els dotze reptes es transformen en vuit àmbits de treball (alguns s’agrupen en un sol àmbit), més un novè que agrupa els objectius vinculats a la millora de processos de treball. 1. La promoció de la lectura 2. La biblioteca en l’entorn digital 3. La biblioteca en l’àmbit de la inclusió social 4. Els serveis orientats als usuaris. La necessitat de conèixer millor als usuaris 5. L’actuació a partir de la cooperació i la participació 6. Els professionals 7. La proximitat i la sostenibilitat com a valors 8. El desplegament de la xarxa de la ciutat 9. Procediments i recursos REPTES I OPORTUNITATS PER AL 2020 ÀMBITS DE TREBALL PLA D’ACCIÓ 2013 1. La promoció de la lectura com a objectiu 1. La promoció de la lectura central i diferencial de la biblioteca pública 2. La generació de continguts en l’entorn 2. La biblioteca en l’entorn digital digital 3. La participació en les polítiques de cohesió 3. La biblioteca en l’àmbit de la inclusió social social 4. L’aposta per l’accessibilitat global 5. La resposta a la diversitat social i cultural 6. La necessitat de conèixer millor els usuaris 4. Els serveis orientats als usuaris. La necessitat de conèixer millor als usuaris 7. La construcció de l’acció a partir de la 5. L’actuació a partir de la cooperació cooperació i la participació i la participació 8. L’adequació dels perfils professionals 6. Els professionals 9. La proximitat i la sostenibilitat com a valors 7. La proximitat i la sostenibilitat com a centrals valors. 10. El desplegament de la xarxa territorial de 8. El desplegament de la xarxa de la ciutat Biblioteques de Barcelona el 2020 11. La construcció d’una dimensió del servei amb mirada metropolitana 12. La vinculació de la Biblioteca Central Urbana de Barcelona (Biblioteca Pública de l’Estat - BPE) a la xarxa de la ciutat 9. Procediments i recursos La promoció de la lectura ‐ Aprofundir en la programació cultural com a instrument bàsic de la promoció de la lectura. ‐ Establir la concreció de la Política de Col·lecció (PDC) diferenciant les biblioteques de proximitat i les de districte. ‐ Dinamitzar les col·leccions de les biblioteques: exposicions de fons vinculades a l’actualitat, a la programació cultural de la biblioteca i de la ciutat. ‐ Impulsar programes d’alfabetització informacional a les escoles i de formació d’adults. ‐ Reforçar la funció de prescripció de la biblioteca: Bibarnabloc, guies de lectura, etc... La biblioteca en l’entorn digital ‐ Participar activament en els serveis en línea (Servei de referència virtual, Biblioteca Virtual). ‐ Identificar continguts per als projectes supralocals de digitalització. ‐ Participar activament en la implementació del préstec de llibres electrònics a les biblioteques. ‐ Promoure la lectura de la premsa en dispositius mòbils a les biblioteques. ‐ Desenvolupar serveis en dispositius mòbils: agenda i geolocalització. ‐ Continuar amb l’impuls dels programes d’alfabetització digital. ‐ Millorar els webs de Biblioteques de Barcelona i del web del Club de Lectura Virtual. La biblioteca en l’àmbit de la inclusió social ‐ Promoure la reflexió professional a l’entorn de la biblioteca pública i la cohesió social: V Jornada biblioteca pública i cohesió social. ‐ Promoure programes amb la diversitat cultural com a eix de treball. ‐ Participar en projectes per a nouvinguts i ciutadania: A l’estiu Barcelona t’acull, ... ‐ Impulsar activitats i serveis per a col·lectius amb dificultats especials en col·laboració amb l’IMD (discapacitats auditius, visuals i físics). ‐ Impulsar el programa de lectura i préstec a domicili. ‐ Aplicar la metodologia Quant inclusiva és la teva biblioteca a 5 biblioteques. ‐ Desenvolupar els acords amb l’àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports en l’àmbit de la inclusió social: Clubs de lectura fàcil, Temps de barri, temps per tu... ‐ Programar activitats d’alfabetització digital bàsica. Els serveis orientats als usuaris. La necessitat de conèixer millor als usuaris ‐ Impulsar l’obtenció del carnet de biblioteca, amb campanyes específiques i la millora dels usos complementaris. ‐ Desenvolupar estratègies per a la captació de nous públics: crear un grup de contrast a l’entorn de les iniciatives dirigides a la gent gran, ... ‐ Millorar els horaris de les biblioteques, adequant-los a les necessitats de cada entorn amb els recursos disponibles. ‐ Aprofundir en el coneixement dels usos de la biblioteca. Contrastar l’anàlisi de la població amb els usuaris inscrits i actius. ‐ Explotar la informació que proporciona l’enquesta Òmnibus. ‐ Millorar el butlletí electrònic Mesbiblioteques. ‐ Desenvolupar els continguts de les pantalles informatives. ‐ Apostar per les xarxes socials com a instrument de dinamització dels serveis i comunicació amb els usuaris. L’actuació a partir de la cooperació i la participació ‐ Desplegar els acords amb l’IMEB i el Consorci d’Educació de Barcelona. ‐ Impulsar el programa de visites escolars (primària i secundària, educació especial i escoles d’adults). ‐ Desplegar els acords amb el sector de Qualitat de vida, Igualtat i Esports. ‐ Participar en projectes de Barcelona Activa d’impuls als emprenedors i de capacitació digital per a la recerca de feina. ‐ Consolidar els acords amb entitats culturals. ‐ Impulsar els grups de treball específics de la Comissió de Lectura Pública. ‐ Fer seguiment i propostes de millora dels serveis a partir de la informació recollida a través del sistema Iris. ‐ Participar en iniciatives de cooperació internacional: Medellín i noves propostes. Els professionals ‐ Reforçar la informació interna: Tauler d’Anuncis i Cirrus. ‐ Desplegar el Pla de formació 2013: identificar àmbits prioritaris. ‐ Avaluar i implementar els canvis necessaris en el marc de la gestió per competències. ‐ Impulsar la incorporació de becaris i d’alumnes en pràctiques amb perfils professionals complementaris. La proximitat i la sostenibilitat com a valors ‐ Impulsar el treball en xarxa en el territori: districtes. ‐ Millorar el manteniment dels equipaments. ‐ Fer el seguiment de les obres menors. ‐ Aprofundir en les iniciatives de millores d’estalvi energètic amb l’Agència de l’Energia. ‐ Participar en la iniciativa de l’Agenda 21 de la Sostenibilitat. El desplegament de la xarxa de la ciutat ‐ Formular la concreció dels programes funcionals: biblioteca de Sarrià, biblioteca de Montbau-APB, Biblioteca Ramón d’Alòs-Moner (Besòs), Guinardó – Mercè Rodoreda, etc... ‐ Fer el seguiment d’actuacions en projectes i obres: biblioteca Clot-Glòries (DHUB) i biblioteca Sant Gervasi – Joan Maragall, biblioteca Les Corts - Centre del Vidre. ‐ Fer el seguiment de la situació de la Biblioteca Pública de l’Estat, pel que fa al projecte i al model de gestió. ‐ Implementar la radiofreqüència a Biblioteques de Barcelona. Procediments i recursos ‐ Implementar el BAC. ‐ Fer seguiment de la situació dels fitxers registrats a l’Autoritat de Protecció de dades. ‐ Implementar el projecte de vídeo vigilància. ‐ Desplegar i fer seguiment del Pla de prevenció. ‐ Fer seguiment dels Plans d’acció i del quadre de comandament. ‐ Implementar i fer seguiment del Programa Aventis. ‐ Iniciar la segona fase de l’aplicatiu de gestió de Recursos Humans. ‐ Mantenir la Base de dades de fotografies. ‐ Fer seguiment de la situació del SAP a nivell municipal. ‐ Fer l’anàlisi dels recursos invertits a les biblioteques per centres de cost. ‐ Aprofundir en les propostes d’increment dels recursos propis. ‐ Definir el nou marc de gestió de Biblioteques de Barcelona. www.bcn.cat/biblioteques Pla d’Acció 2013 de Biblioteques de Barcelona està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons Creat a partir d'una obra disponible a www.bcn.cat/biblioteques