31 / 12 / 2009 BUTLLETÍ OFICIAL DE LA PROVÍNCIA DE BARCELONA Núm. 313, Annex I / Pàg. 15 Administració Local AJUNTAMENTS opcions sotmeses a consulta: mulat pel grup d'ERC -que la reforma fos sot- 4.1.4.1 Mecanismes per garantir els dret mesa a un ampli procés participatiu que cul- Barcelona dels consultats a conèixer les solucions alter- minés amb una consulta ciutadana-, el natives amb el màxim possible d'informació. govern municipal es va comprometre a pre- ANUNCI 4.1.4.2 Garantia d'imparcialitat de l'admi- sentar el següent mes de gener, a la Comissió nistració municipal i respecte al principi d'i- d'Urbanisme, Infraestructures i Habitatge, El Plenari del Consell Municipal, en la gualtat entre les dues opcions que se sotme- una mesura de govern de concreció del pro- seva sessió celebrada el dia 23 de desembre ten a consulta. cediment, recursos i calendari de dita consul- de 2009, va adoptar el següent acord: 4.1.4.3 Utilització dels mitjans municipals ta. Així ho va fer, efectivament, mitjançant la "Acordar, a l'empara d'allò establert a l'ar- de comunicació Mesura de govern sobre el procés participatiu ticle 35 de la Carta municipal de Barcelona, 4.2.- Celebració de la consulta de reforma de la Diagonal substanciada en la la convocatòria d'una consulta ciutadana 4.2.1 Dates sessió plenària del Consell Municipal del dia d'àmbit de ciutat, en el marc del procés parti- 4.2.2 Sistema de consulta electrònica 30 de gener de 2009. cipatiu iniciat en relació a la futura transfor- 4.2.3 Canals de participació Aquest segon document inclou el disseny mació de l'avinguda Diagonal (tram comprès 4.2.3.1 Vot per internet d'un ampli procés participatiu, amb assenya- entre les places Francesc Macià i les Glòries); 4.2.3.2 Vot presencial lament d'objectius específics, per tal que la Aprovar, de conformitat amb allò establert a 4.2.3.2.1 PCP fixes ciutadania pugui conèixer, opinar i escollir l'article 28.7 de les Normes reguladores de la 4.2.3.2.2 PCP mòbils entre les millors opcions de reforma de la Participació Ciutadana el document de bases 4.2.3.2.3 Personal d'atenció i suport en els Diagonal, amb una projecció temporal que per al desenvolupament de la consulta, en la PCP arriba fins el mes d'abril de 2010, data en la qual podran participar totes les persones més 4.2.4 Participació en la consulta: qual ha de culminar amb la realització de la grans de setze anys que estiguin empadrona- 4.2.4.1 Identificació i autenticació dels consulta ciutadana prevista a l'article 35 de des a Barcelona amb data 31 de desembre de participants mitjançant vot remot la Carta Municipal de Barcelona (en enda- 2009. Constituir la Mesa de Seguiment i 4.2.4.2 Identificació i autenticació dels vant CMB). Hom preveu que la consulta - Garanties, amb la composició i funcions que participants en els PCP d'àmbit de ciutat- recaigui sobre les dues es detallen en el document de bases; i Deter- 4.2.4.3 Emissió del vot opcions que redacti l'Oficina Tècnica com a minar el redactat específic de la pregunta en 4.2.5 Seguiment de la participació resultat dels seus propis estudis i treballs i de que es concreta la consulta ciutadana, en els 4.3.- Tancament de la consulta les aportacions ciutadanes recollides al llarg termes consignats a l'apartat 3.2.5 de l'es- 4.3.1 Hora de tancament del procés, al qual s'addicionen dues fases mentat document." 4.3.2 Obertura de l'urna i desencriptació més: la de presentació i debat de les alterna- La qual cosa es fa pública en compliment dels vots tives i la de la consulta ciutadana pròpiament de la previsió establerta a l'apartat 4.1.1 del 4.3.3 Escrutini dita. Es destaca així mateix el paper del Con- document de bases aprovat. 4.3.4 Proclamació dels resultats sell de Ciutat en l'acompanyament i segui- ANNEX: PROCÉS PARTICIPATIU SOBRE LA 4.3.5 Període de reclamacions i eliminació ment del procés, de forma coherent amb la TRANSFORMACIÓ DE L'AVINGUDA DIAGONAL. de dades seva condició de màxim òrgan consultiu i de DOCUMENT DE BASES PER AL DESENVOLUPAMENT DE I.- Introducció participació de l'Ajuntament, amb descripció LA CONSULTA CIUTADANA El 26 de setembre de 2008 fou presentada de les funcions que s'assignen tant al Ple del en la sessió del Plenari del Consell Municipal Consell de Ciutat com a la comissió de tre-Índex ball específica que es crearà en el seu si. I.- Introducció la Mesura de govern per a la transformació Quant a la celebració de la consulta, la II.- Objecte del document de l'avinguda Diagonal (tram comprès entre III.- Consulta ciutadana: disposicions gene- les places Francesc Macià i les Glòries). El mesura planteja un sistema de vot electrònic, document, després de citar la concepció ori- tant remot com presencial, que garanteixi larals identificació dels votants, la privacitat i la 3.1.- Marc legal ginària de la Diagonal en el Pla Cerdà i la 3.2- Dades generals transformació experimentada per aquesta via seguretat del vot i auditable durant tot el procés. La població amb dret a participar es 3.2.1. Iniciativa, competència i responsa- fins a la seva arribada al mar el 2004, consta- bilitat tava la seva funcionalitat actual com a preveu que sigui la empadronada a Barcelo- 3.2.2.- Objecte de la consulta col·lector de trànsit rodat en detriment d'al- na el 31 de desembre de 2009 i tingui més 3.2.3 Univers a consultar: tres usos, com ara el passeig o el lleure, de de 16 anys. 3.2.3.1 Àmbit territorial gran importància per millorar la qualitat d'un El document concloïa amb l'establiment del calendari per a cadascuna de les cinc 3.2.3.2 Persones amb dret a participar espai urbà utilitzat tant pels veïns més pro-pers com per la resta de ciutadans. En con- fases del procés participatiu, assenyalant-se3.2.4 Canals de participació la consulta ciutadana per al mes d'abril de 3.2.5 Determinació del redactat específic seqüència, plantejava recuperar la idea ini- de la pregunta cial del Pla Cerdà -la Diagonal com a gran 2010. 3.2.6 Dates de celebració espai estructurador de l'Eixample- i, tot man- Per la seva part, la Comissió de Presidèn- tenint la seva identitat i caràcter, convertir-la cia, Territori i Funció Pública, en la seva ses-3.2.7 Oficina d'Atenció a la Consulta en un lloc de trobada i d'intercanvi: el pas- sió del 18 de febrer de 2009, va aprovar, perIV.- Fases de desenvolupament de la con- unanimitat i a instància del grup municipal sulta seig de la Diagonal. 4.1.- Preparació Per fer-ho, s'anunciava la creació d'una de CiU, una proposició/declaració de grup 4.1.1 Convocatòria Oficina del Projecte Diagonal amb la missió en el sentit de manifestar la importància que el procediment de participació i consulta ciu- 4.1.2 Mesa de Seguiment i Garanties. de formular una proposta d'ordenació d'a- 4.1.2.1 Composició quest tram (de 3,8 km de longitud) i de les tadana per a la transformació de l'avinguda 4.1.2.2 Constitució i vigència seves possibles variants per tal de servir de Diagonal tindrà per a futures consultes ciuta- 4.1.2.3 Funcions base a un ampli procés participatiu, a desen- danes que es puguin convocar a la ciutat, i 4.1.2.4 Secció d'Acreditació volupar a través de les corresponents fases de vetllar per garantir en l'esmentada consul- 4.1.2.5 Règim de sessions i mitjans mate- d'informació i comunicació, d'aportacions ta l'exercici del vot secret per part de les per- rials ciutadanes (dins de la qual es decidiria el sones amb discapacitat visual. Finalment, i per acabar de completar la 4.1.3 Formació i gestió del cens de partici- tipus de consulta ciutadana a realitzar) i de pants. devolució. referència al conjunt de pronunciaments 4.1.4 Concreció i explicació pública de les En la pròpia sessió i en atenció al prec for- adoptats pels diferents òrgans municipals en relació a aquesta qüestió, cal significar que el Núm. 313, Annex I / Pàg. 16 BUTLLETÍ OFICIAL DE LA PROVÍNCIA DE BARCELONA 31 / 12 / 2009 Administració Local Plenari del Consell de Ciutat, en la seva ses- res de la Participació Ciutadana (NRPC), con- l'Ajuntament- sobre les alternatives en qües- sió del dia 24 de març de 2009, va aprovar el forme al qual el procés d'informació, dotació tió que permetin a tots els ciutadans accedir dictamen relatiu a la 1a fase del projecte de de mitjans, seguiment i control [d'una con- a les diverses propostes realitzades pels grups procés participatiu (informació i comunica- sulta ciutadana] s'ha de regular de manera polítics municipals i pels grups socials de la ció) en el qual: a) deixa constància de la específica en una normativa en la qual es ciutat. El procés d'informació, dotació de constitució i inici dels treballs de la comissió garanteixi un ús racional dels mitjans. mitjans, seguiment i control s'ha de regular específica; b) valora positivament la iniciativa Així doncs, el present document té per de manera específica en una normativa en la de promoure un gran procés participatiu, res- objecte regular el procediment a seguir qual es garanteixi un ús racional dels mitjans. tant assabentat del seu abast i límits; c) for- durant les fases de preparació, celebració i 8) Un mateix procés de consulta pot reco- mula una sèrie de recomanacions respecte la tancament de la consulta ciutadana sobre la llir diverses consultes ciutadanes. No es pot informació i devolució a la ciutadania i els transformació de l'avinguda Diagonal, amb fer més d'un procés de consultes l'any ni més ritmes del procés; d) proposa la incorporació definició dels instruments i pautes d'actuació d'un procés per a cada un dels districtes. A o reforç de determinats aspectes [com ara els requerides per garantir la validesa, seguretat i més, aquestes consultes en cap cas no poden relatius a l'accessibilitat o a l'impacte sobre fiabilitat dels resultats i el correcte desenvolu- tractar sobre tributs i l'establiment dels preus el comerç]; e) valida i aprova, amb les esme- pament de tot el procés. públics, ni sobre qüestions que ja hagin estat nes fruit del debat de la Comissió, la metodo- III.- Consulta ciutadana: disposicions sotmeses a consulta durant la mateixa legisla- logia proposada per a la seva pròpia inter- generals tura. venció i la primera fase del procés, conside- 9) El resultat de la consulta ciutadana serà rant que les dues mesures de govern [de 3.1.- Marc legal pres en consideració sempre que la participa- setembre de 2008 i gener de 2009] emmar- L'art. 35 CMB estableix que ció sigui com a mínim del 50 % del padró de quen tot el procés participatiu. Les següents L'Ajuntament i cadascun dels seus distric- persones més grans de setze anys en el fases i instruments són admeses com a base tes poden demanar l'opinió dels ciutadans en mateix territori objecte de la consulta. per al debat però requeriran noves delibera- matèria de la seva competència per mitjà de 3.2- Dades generals cions i futures validacions; i f) el Consell fa la consulta ciutadana, la qual, dins el marc una crida general a implicar-se en el procés de la legislació pertinent, ha de respectar: 3.2.1. Iniciativa, competència i responsa- participatiu i a convertir-lo en una fita de la a) El dret de tots els empadronats a ésser bilitat participació, de la democràcia i del bon consultats. Correspon a l'Ajuntament de Barcelona la b) El dret dels consultats a conèixer les decisió i la responsabilitat sobre l'organitza-govern de la ciutat; assumeix el repte que solucions alternatives amb el màxim possible ció, gestió, desenvolupament i govern de laimplica la seva funció cabdal en aquesta ini- d'informació escrita i gràfica. consulta, a través de l'actuació dels òrgansciativa i es compromet a donar-hi resposta Per la seva part, l'art. 28 NRPC disposa: municipals que en cada cas en resultin com-amb responsabilitat, rigor i eficàcia. II.- Objecte del document 1) L'Ajuntament pot celebrar consultes petents. ciutadanes, per iniciativa pròpia, a proposta 3.2.2.- Objecte de la consulta El present document de bases respon al del Consell de Ciutat o per iniciativa de la La consulta permetrà als participants esco- compliment de l'objectiu específic designat ciutadania. llir entre dues propostes alternatives de trans- amb el núm. 4 a la mesura de govern del 30 2) En l'àmbit de districte o barri, la consul- formació de l'avinguda Diagonal (tram de gener de 2009 -assegurar els mecanismes ta ciutadana ha de ser aprovada pel Consell comprès entre les places Francesc Macià i les perquè la consulta ciutadana es desenvolupi del Districte a iniciativa de la Comissió de Glòries), designades respectivament amb les en els termes que recullen tant la Carta muni- Govern del Districte o del Consell Ciutadà lletres "A" i "B" i elaborades per l'Oficina Tèc- cipal de Barcelona com les normes regulado- del Districte o per iniciativa ciutadana. nica de la Diagonal, a partir dels seus propis res de la participació ciutadana-, i es redacta 3) La ciutadania pot promoure la celebra- estudis i anàlisis tècniques i de les aporta- atenent la recomanació continguda a l'infor- ció d'una consulta ciutadana. Perquè arribi a cions ciutadanes rebudes. Aquests propostes me emès conjuntament per la Direcció dels ser considerada pel Plenari del Consell Muni- es presentaran a consulta en la redacció defi- Serveis Jurídics i la Secretaria General en cipal, els promotors de la iniciativa ciutadana nitiva que resulti del tancament de la fase de data 30 d'octubre de 2008. Efectivament, en han d'estar clarament identificats i s'ha de presentació i debat d'alternatives. Els partici- la seva conclusió 6.d), es deia: reunir l'u per cent de signatures degudament pants tindran així mateix l'opció d'expressar La redacció i aprovació d'un document de autentificades de persones més grans de setze el seu desacord amb les dues alternatives bases o de garantia s'estima un instrument anys empadronades en l'àmbit on es preten- esmentades. formal adequat per a la definició dels canals gui celebrar la consulta, tenint però en comp- 3.2.3 Univers a consultar: de participació, la metodologia d'actuació en te el que es determina en els punts 5 i 6 d'a- 3.2.3.1 Àmbit territorial cadascun d'ells, els recursos humans, tècnics quest mateix article. L'àmbit territorial en que se celebrarà la i econòmics que s'adscriuen al seu funciona- 4) La consulta serà aprovada pel Consell consulta és el corresponent al terme munici- ment, i les garanties per al correcte desenvo- Municipal o de Districte per una majoria pal de la ciutat de Barcelona. lupament del procediment i la seguretat i fia- reforçada de dues terceres parts, que serà 3.2.3.2 Persones amb dret a participar bilitat dels resultats. Per al supòsit que la con- també responsable de determinar el redactat Podran participar en la consulta ciutadana sulta inclogui una votació, hauria d'establir específic de la pregunta per fer i el territori en totes les persones majors de 16 anys el dia així mateix el cens de la consulta (persones el qual es realitzarà. d'inici de la consulta que estiguin empadro- empadronades majors de 16 anys), l'àmbit 5) En el cas de consultes sobre grans pro- nades a Barcelona en data 31 de desembre territorial, el sistema i lloc/s de la votació -en jectes o iniciatives que, malgrat que estiguin de 2009. paper, electrònica; presencial, remota-, data ubicats en un districte específic, per la seva 3.2.4 Canals de participació o dates en la que aquesta es pot efectuar i el transcendència puguin afectar altres districtes Votació electrònica, en les seves modali- procés d'escrutini. L'aprovació d'aquest o al conjunt de la ciutat, serà el Consell Ple- tats remota i presencial. document, que hauria d'incloure també la nari, a proposta de la Comissió de Govern de 3.2.5 Determinació del redactat específic pregunta o preguntes concretes i les alternati- l'Ajuntament, qui determinarà l'univers que de la pregunta ves sobre les que es demana l'opinió, corres- es consultarà. De conformitat amb l'acord adoptat pel pondria així mateix al Plenari del Consell 6) Les consultes ciutadanes no es poden Plenari del Consell Municipal és el següent Municipal conjuntament amb l'acord de con- fer en territoris inferiors a un districte. Quina de les següents opcions elaborades vocatòria de la consulta ciutadana. 7) La convocatòria d'una consulta ciutada- per l'Oficina Tècnica de Diagonal amb les A més, s'ha tingut present allò establert a na ha de comportar necessàriament unes aportacions ciutadanes en el procés partici- l'article 28.7 in fine de les Normes regulado- mesures d'informació pública -garantides per patiu, considera més adequades per dur a 31 / 12 / 2009 BUTLLETÍ OFICIAL DE LA PROVÍNCIA DE BARCELONA Núm. 313, Annex I / Pàg. 17 Administració Local terme la transformació de l'avinguda Diago- Personalitats rellevants del món acadèmic, Totes les claus privades creades es dividiran nal? econòmic i social: entre els tres membres de la Secció d'Acredi- Opció 1: Proposta presentada amb la lletra - Sr. Josep Maria Reniu Vilamala (Observa- tació, essent necessària la concurrència, com "A". tori Vot Electrònic) a mínim, de dos d'ells per iniciar els proces- Opció 2: Proposta presentada amb la lletra - Sr. Joan Majó i Cruzate sos de desxifrat de vots, escrutini i signatura "B". - Sr. Alfons Cornella Solans del fitxer de resultats. Els membres de la Sec- Opció 3: Cap de les dues anteriors. - Sr. Salvador Alsius Clavera ció d'Acreditació custodiaran les claus durant 3.2.6 Dates de celebració Secretari: la consulta. La consulta tindrà lloc entre les 10:00 Lletrat de la Secretaria General de l'Ajun- 4.1.2.5 Regim de sessions i mitjans mate- hores del dia 10 de maig de 2010 i les 10:00 tament. rials. hores del dia 16 de maig de 2010. 4.1.2.2 Constitució i vigència. Les sessions de la Mesa seran convocades 3.2.7 Oficina d'Atenció a la Consulta La Mesa es constituirà un cop hagi estat pel President d'ofici o a petició de dos Els participants disposaran d'un servei d'a- publicat a la Gaseta Municipal l'acord plena- vocals. tenció i suport específic de la consulta que, ri de convocatòria de la consulta ciutadana. Per a la correcte celebració de la sessió de forma presencial, es prestarà en la fase El mandat de la Mesa finalitzarà als 30 serà necessària la presencia, com a mínim, d'exposició al públic del llistat de partici- dies de la proclamació dels resultats de la de la meitat del sues membres. pants en les Oficines d'Atenció al Ciutadà consulta. En cas d'impossibilitat d'assistència del (OAC), i durant la consulta en els Punts de 4.1.2.3 Funcions President, aquest podrà delegar en el presi- Consulta Presencial (PCP). 1. Vetllar per la correcta aplicació del pre- dent de la Secció d'Acreditació. L'Ajuntament crearà durant el període de sent Document de Bases aprovat pel Plenari L'Ajuntament posarà a disposició de la la consulta un punt centralitzat per resoldre del Consell Municipal. Mesa els mitjans personals i materials neces- aquelles incidències que eventualment 2. Validar el funcionament general dels saris per a l'exercici de llurs funcions. puguin produir-se durant la seva celebració. sistema de votació electrònica a partir de Els membres de la Mesa tindran dret a per- IV.- Fases de desenvolupament de la l'anàlisi del compliment de les prescripcions cebre les dietes que s'estableixen per consulta tècniques i demes exigències de fiabilitat i assistència efectiva a les sessions de la Mesa. seguretat del sistema. Pel compliment de les seves finalitats la 4.1.- Preparació 3. Supervisar la convocatòria, desenvolu- Mesa disposarà de tota la documentació jurí- 4.1.1 Convocatòria pament i escrutini de la votació i proclamar- dica i tècnica relativa a la consulta ciutadana La decisió sobre la celebració de la con- ne els resultats. i tindrà accés a la documentació relativa a la sulta correspon al Plenari del Consell Munici- 4. Impartir instruccions d'obligat compli- contractació dels aplicatius i sistemes pal per una majoria reforçada de dues terce- ment per tal d'unificar els criteris d'actuació informàtics, telemàtics i electrònics pel res parts. La seva aprovació comporta la del en els punts de consulta presencial (PCP). desenvolupaments de la consulta i a les audi- present document de bases i la convocatòria 5. Resoldre les consultes que se li puguin tories tecnològiques i de seguretat o informes de la consulta ciutadana. adreçar en relació al correcte desenvolupa- de seguiment que realitzi l'Ajuntament per Aquest acord és susceptible d'impugnació ment del procés. assegurar el compliment de les obligacions a través del sistema de recursos administra- 6. Aixecar actes de la constitució i actua- establertes en els corresponents plecs de tius i jurisdiccionals establerts amb caràcter ció de la mesa, d'escrutini i de proclamació prescripcions tècniques. general contra els actes i acords dels ens de resultats. 4.1.3 Formació i gestió del cens de partici- locals. Serà publicat en la seu electrònica 7. Informar sobre les queixes, reclama- pants. municipal, en la Gaseta Municipal i en el cions i recursos que eventualment es puguin El Cens de Participants es formarà a partir BUTLLETÍ OFICIAL DE LA PROVÍNCIA i comunicat, interposar contra els diferents actes de la del Padró Municipal d'Habitants tancat a 31 en els termes previstos legalment, a les Admi- consulta. de desembre de 2009 i contindrà la relació nistracions estatal i autonòmica. 4.1.2.4 Secció d'Acreditació dels ciutadans i ciutadanes que reuneixin els 4.1.2 Mesa de Seguiment i Garanties. En el si de la Mesa de Seguiment i Garan- requisits per participar a la consulta amb les La Mesa de Seguiment i Garanties de la ties es constituirà la Secció d'Acreditació, dades padronals que s'indiquen, les quals consulta ciutadana per a la transformació de integrada pel Secretari General de l'Ajunta- constituiran instrument al servei dels sistemes l'avinguda Diagonal, es l'òrgan que té per ment que la presidirà, el Degà President del d'acreditació de la seva identitat en el procés finalitat garantir la fiabilitat, transparència i Col·legi de Notaris de Catalunya i la Degana de votació. objectivitat del procés de consulta. de la Facultat d'Informàtica de Barcelona, per La formació i gestió del Cens de Partici- 4.1.2.1 Composició a l'exercici de les següents funcions: pants correspondrà al Departament de Pobla- La Mesa estarà integrada pels membres 1. Prendre, amb caràcter previ a la seva ció de l'Institut Municipal d'Informàtica. següents: actuació, coneixement de l'informe de vali- El fitxer del Cens de Participants, creat a President: desa tècnica de l'aplicació informàtica signat partir del Padró Municipal d'Habitants a 31 El Vicepresident del Consell de Ciutat. pel responsable tècnic de l'aplicació. de desembre de 2009 i en relació als ciuta- Vocals: 2. Crear les claus d'administració de la dans majors de 16 anys el dia d'inici del El Degà President del Col·legi de Notaris consulta i les claus pública i privada per al procés de votació de la consulta, contindrà de Catalunya. xifratge de vots. les dades següents: La Degana de la Facultat d'Informàtica de 3. Amb les claus d'administració validarà i * Nom i cognoms. Barcelona (UPC) signarà les dades en format electrònic refe- * Domicili habitual de residencia. El Secretari General de l'Ajuntament rents a la configuració de la consulta i al llis- * Sexe. El President de la Fundació Barcelona tat de participants. * Nacionalitat. Digital 4. Amb la clau pública es realitzarà el * Data de naixement. El Director de la Fundació Jaume Bofill xifratge de vots. * Municipi i província de naixement (pel Representant de la Cambra Oficial de 5. Amb la clau privada es realitzarà el des- ciutadans nascuts a Espanya). Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona. xifratge de vots i la signatura del fitxer de * País de naixement (pels ciutadans nas- El Director General de l'Agència Catalana resultats. cuts fora d'Espanya). de Certificació.- CATCert 6. Obrir i tancar el procés de consulta * Document Nacional d'Identitat. Representant de la Síndica de Greuges de electrònica. * Pels ciutadans estrangers: Barcelona. La creació de claus es farà per la Secció a) Ciutadans de la Unió Europea o d'altres Representant del Parlament de Catalunya. d'Acreditació en la seva sessió constitutiva. estats que formin part de l'Acord sobre Espai Núm. 313, Annex I / Pàg. 18 BUTLLETÍ OFICIAL DE LA PROVÍNCIA DE BARCELONA 31 / 12 / 2009 Administració Local Econòmic Europeu, o amb conveni interna- termes i fases indicats en el document de la a aquest tipus de projectes, així com amb la cional d'extensió del regim jurídic: Número Mesura de Govern presentada en el Plenari Federació d'Associacions de Veïns de Barce- de la targeta de residencia o NIE atorgada per del Consell Municipal del 30 de gener de lona. les autoritats espanyoles, i/o document acre- 2009. * Exposició pública de caràcter divulgatiu. ditatiu de la identitat o del passaport expedits La fase "presentació i debat de les alterna- Després de la fase d'aportacions ciutadanes per les autoritats del país de procedència. tives" s'iniciarà amb la presentació al Consell s'obrirà una exposició pública de caràcter b) Ciutadans d'altres Estats: Número de la de Ciutat de les dues propostes alternatives eminentment gràfic i divulgatiu, que permeti targeta de residencia o NIE atorgada per les per a la transformació de la Diagonal, elabo- aproximar les opcions al màxim nombre de autoritats espanyoles, i/o del passaport expe- rades per l'Oficina Técnica de la Diagonal. barcelonins i barcelonines. També es preveu dits per les autoritats del país de procedència El Ple del Consell de Ciutat, en sessió crear una exposició itinerant amb format més El Cens de Participants serà sotmès al trà- extraordinària, coneixerà la Memòria partici- reduït que s'anirà traslladant pels diversos mit d'informació pública pel termini de quin- pativa del procés que li serà elevada per la barris vinculats a la reforma de la Diagonal. ze dies, per tal de que totes les persones inte- Comissió de Treball, i debatrà totes les pro- L'exposició pot incloure una maqueta o ressades puguin formular les reclamacions i/o postes presentades per l'Oficina Técnica. presentació virtual de les alternatives per peticions de rectificació que considerin opor- Amb les consideracions del Consell de facilitar-ne la comprensió i la dels diversos tunes. Ciutat, l'Oficina Técnica per a la reforma de elements amb interrelació amb la ciutadania. El tràmit d'informació publica s'anunciarà la Diagonal presentarà les dues propostes 4.1.4.2 Garantia d'imparcialitat de l'admi- a la seu electrònica de l'Ajuntament i la con- alternatives per a la seva transformació que nistració municipal i respecte al principi d'i- sulta del Cens de Participants es podrà realit- seran sotmeses a consulta ciutadana. gualtat entre les dues opcions que se sotme- zar per mitjans electrònics, de forma remota El dictamen del Consell de Ciutat i la pre- ten a consulta. o presencial a les Oficines d'Atenció Ciuta- sentació d'ambdues propostes seran comuni- En el procés de presentació i debat de les dana, prèvia identificació dels interessats. cades a la Mesa de Seguiment i Garanties. dues propostes alternatives i durant el desen- Les resolucions estimatòries o desestimatò- Aquesta darrera comunicació anirà acom- volupament de la consulta, l'administració ries de les reclamacions seran notificades als panyada d'un exemplar de cadascuna d'elles municipal mantindrà una posició d'absoluta interessats, sens perjudici de la possibilitat de degudament validades per l'Oficina Tècnica imparcialitat entre les dues opcions que se rectificació i notificació de l'actuació en la de la Diagonal. sotmeten a la consideració de la ciutadania mateixa compareixença del ciutadà en el cas Els participants en la consulta ciutadana es de Barcelona de correccions menors en alguna de les podran pronunciar sobre quina de les dues En l'explicació pública de les propostes de dades. propostes presentades per l'Oficina Tècnica, transformació de la Diagonal es destinaran L'Alcalde o òrgan en que delegui, a pro- designades respectivament com a alternativa espais i mitjans de difusió i informació iguals posta del Departament de Població de l'Insti- "A" i com a alternativa "B", consideren més o similars entre les dues alternatives i es pro- tut Municipal d'Informàtica, aprovarà defini- adequada per dur a terme la transformació de curarà que les opinions que reflecteixin els tivament el Cens de Participants i ordenarà la la Diagonal, o cap d'elles. Cada proposta instruments municipals per a la seva explica- publicació de l'acord d'aprovació definitiva contindrà com a documentació mínima una ció siguin equilibrades entre les dues en la seu electrònica de l'Ajuntament de Bar- memòria amb la proposta amb planta i sec- opcions. celona. ció per a tot el traçat previst de la transforma- En del cas de que el partidaris de cadascu- El Cens de Participants aprovat definitiva- ció, i la seva representació virtual en 3 na de les opcions trobessin mecanismes d'ex- ment, que constituirà la relació de ciutadans dimensions. pressió i/o defensa conjunta de la seva posi- empadronats a Barcelona a 31 de desembre 4.1.4.1 Mecanismes per garantir els dret ció, l'administració municipal els hi donarà de 2009 i que tenen dret a participar a la dels consultats a conèixer les solucions alter- veu en el procés de debat públic en termes consulta ciutadana, serà inalterable pel que natives amb el màxim possible d'informació. de màxima igualtat. fa la incorporació o baixa de ciutadans. Sí L'Ajuntament de Barcelona posarà els mit- Tant l'Oficina Técnica de la Diagonal com que serà admissible que sobre el Cens de jans necessaris per tal que la fase de "presen- els Punts de Consulta Presencial donaran un Participants definitiu es puguin produir recti- tació i debat de les alternatives" garanteixi el tractament igual a totes les propostes, abste- ficacions de dades personals concretes a dret dels ciutadans a conèixer el contingut nint-se de manifestar, suggerir o induir la pre- l'objecte de disposar del fitxer de participants precís de les propostes alternatives i a formar- ferència per una d'elles en detriment de l'al- el mes depurat possible. se una opinió o criteri per a l'exercici del dret tra i guiant-se en tot moment per la més El Departament de Població presentarà a a votació a la consulta ciutadana. estricta neutralitat en aquest particular. la Mesa de Seguiment i Garanties de la con- En aquest sentit en la fases de presentació i 4.1.4.3 Utilització dels mitjans municipals sulta un informe sobre el procés de formació debat es duran a terme, entre d'altres, les de comunicació del Cens de Participants i, en concret, del accions següents: De conformitat amb allò disposat a l'arti- resultat de les reclamacions presentades. * Realització de les jornades informatives cle 30.1 NRPC, l'Ajuntament de Barcelona Igualment s'informarà a la Mesa de qualsevol amb experts sobre el projecte de la Diagonal. posarà els mitjans de comunicació munici- incidència que es produeixi en el Cens de Aquestes jornades tenen l'objectiu d'assegu- pals al servei de la participació en la consulta Participants a partir de l'aprovació definitiva rar la màxima difusió del procés de transfor- ciutadana. del mateix i fins a la finalització de la consul- mació urbanística, així com el de dotar d'ins- Amb aquesta finalitat: ta. truments conceptuals als ciutadans i les ciu- * Crearà el portal web de la consulta. El Cens de Participants es constituirà en tadanes de Barcelona per fer una votació més * Facilitarà la més completa i rigorosa forma de fitxer automatitzat que, prèvia tra- reflexiva del futur Projecte de la Diagonal. informació sobre cada fase del procés, amb mitació del corresponent expedient d'aprova- Per aconseguir aquest objectiu, es proposen especial atenció a la finalitat i terminis de ció, serà inscrit en el registre de l'Agencia taules rodones: cadascuna d'elles (p.ex., en l'exposició al Catalana de Protecció de Dades i serà gestio- - per presentar projectes o experiències de públic del cens de participants). nat amb estricta observança i compliment del transformacions urbanes similars; * Farà la màxima difusió i explicació de que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 - per debatre els reptes i les oportunitats les dues propostes alternatives en els termes de desembre, de Protecció de Dades de d'una reforma d'aquesta envergadura. senyalats a l'apartat anterior. Caràcter Personal. - per debatre les diverses opcions per a la * Promourà la més àmplia participació de 4.1.4 Concreció i explicació pública de les reforma de la Diagonal i les dificultats la ciutadania, convidant-la a exercir el seu opcions sotmeses a consulta: Les jornades informatives amb experts dret a ésser consultada. El procés participatiu per a la reforma de s'organitzaran en col·laboració amb els 4.2.- Celebració de la consulta la Diagonal se seguirà desenvolupant en els col·legis professionals de Barcelona vinculats 31 / 12 / 2009 BUTLLETÍ OFICIAL DE LA PROVÍNCIA DE BARCELONA Núm. 313, Annex I / Pàg. 19 Administració Local 4.2.1 Dates dors accessibles a les persones amb discapa- plantilla municipal o a l'organització externa La consulta estarà oberta als participants citat visual, adaptats amb tots els elements contractada per l'Ajuntament per donar entre les entre les 10 hores del dia 10 de específics que facilitin la participació d'a- suport a l'organització i celebració de la con- maig de 2010 i les 10 hores del dia 16 de quest col·lectiu, i en la seva instal·lació en els sulta. maig de 2010. espais o equipaments públics es tindran en 4.2.4 Participació en la consulta: 4.2.2 Sistema de consulta electrònica compte els requisits derivats de la accessibili- 4.2.4.1 Identificació i autenticació dels La consulta es realitzarà mitjançant un sis- tat de les persones amb discapacitat. Amb la participants mitjançant vot remot tema de votació electrònica que comptarà mateixa finalitat, dos d'aquest PCP es podran La identificació i autenticació dels partici- amb la infraestructura tecnològica adequada ubicar, respectivament, a l'ONCE i a l'Institut pants es realitzarà mitjançant sistemes de sig- per facilitar el suport necessari durant tot el Municipal de Persones amb Discapacitat. natura electrònica podent-se fer, indistinta- procés, especialment pel que fa a l'actuació 4.2.3.2.2 PCP mòbils ment: de la Mesa de Seguiment i Garanties, l'emis- Es podran habilitar 2 PCP mòbils, integrats a) Mitjançant signatura electrònica basada sió del vot, l'escrutini i el tractament dels per personal de suport dotat amb els corres- en certificat digital reconegut de persona físi- resultats. ponents recursos informàtics, i que actuaran ca emès per una entitat classificada per El sistema estarà auditat al inici del procés com a Punt de Consulta Presencial al lloc en l'Agència Catalana de Certificació amb nivell i romandrà obert a auditories que permetin que a l'efecte es desplacin. 3 o superior, i acceptats al portal de tràmits certificar la integritat i autenticitat dels ele- 4.2.3.2.3 Personal d'atenció i suport en els de l'Ajuntament de Barcelona. ments i subsistemes que el composen i garan- PCP b) Mitjançant sistemes d'identificació lliu- tirà, en tot moment, la identificació dels par- Cadascun dels PCP fixes comptarà amb el rats de forma fiable en els dispositius mòbils ticipants, la privacitat, el secret i la seguretat personal adient -en nombre i formació- per dels participants per una tercera part de con- del vot. atendre els participants durant l'horari de la fiança, que en generi evidència electrònica 4.2.3 Canals de participació consulta i facilitar-los, de conformitat amb independent de l'administració municipal. La participació en la consulta electrònica aquest Document de Bases i amb el corres- c) Mitjançant els portals de banca online es podrà fer indistintament de forma remota - ponent protocol d'actuació, el suport que en d'aquelles entitats financeres que hagin subs- a través d'internet- o de forma presencial en cada cas puguin precisar. Les seves funcions crit el corresponent conveni de col·laboració qualsevol dels Punts de Consulta Presencial seran les següents: amb l'Ajuntament, o a través dels portals (PCP) habilitats a l'efecte. * Obrir i tancar diàriament el terminal de d'altres administracions púbiques, que hagin 4.2.3.1 Vot per internet consulta i la resta d'equips assignats al seu subscrit conveni amb l'Ajuntament, a partir El portal de la consulta estarà disponible servei. de la identificació feta en l'espai d'accés durant les 24 hores dels dies en que aquesta * Sol·licitar al participant el document d'i- reservat als usuaris dels seus serveis que acre- se celebri des de l'espai web dissenyat per al dentificació vàlid que l'acrediti. ditin la autenticitat de la relació mitjançant procés participatiu sobre la transformació de * Verificar la certesa de les dades d'identi- els sistemes electrònics. l'avinguda Diagonal. Es podrà votar des de ficació del participant i la seva inclusió en el L'ús fraudulent i la falsificació dels mitjans qualsevol ordinador connectat a Internet i cens de la consulta i dades anteriors, així com la seva temptativa, que disposi d'un sistema operatiu i d'un * Facilitar l'accés a la pantalla de votació donarà lloc a l'exigència, segons correspon- navegador d'ús comú, amb observança per assegurant la confidencialitat del vot. gui, de les responsabilitats establertes en els part de l'Ajuntament del principi de neutrali- * Assistir el ciutadà o ciutadana en el articles 197.2, 392 i 401 del vigent Codi tat tecnològica. moment previ a la votació informant-lo, en el Penal, sense perjudici d'ulterior qualificació Les pantalles de vot han de complir el seu cas, dels requisits per participar-hi i reso- ni de la seva eventual concurrència amb requeriment d'accessibilitat standard WAI a lent els dubtes que al respecte li puguin plan- altres infraccions penals. nivell AA, i hauran de seguir criteris de dis- tejar. En cap cas però, aquesta assistència 4.2.4.2 Identificació i autenticació dels seny que garanteixin la seva usabilitat, sem- podrà comportar l'emissió del vot per compte participants en els PCP pre que sigui compatible amb les exigències del participant, que resta expressament prohi- La identificació i autenticació dels partici- derivades de la seguretat en l'acreditació de bida, ni que sigui a requeriment seu. pants en els PCP es realitzarà davant del per- la identitat per participar a la consulta. * Comunicar a la Mesa de Seguiment i sonal d'atenció i suport a través del DNI, 4.2.3.2 Vot presencial Garanties la posada en funcionament del NIE, targeta de residència, carnet de conduir Per tal de garantir la plena efectivitat del PCP i les incidències que eventualment es o qualsevol altre admès en dret. No seran dret a participar en la consulta, l'Ajuntament puguin presentar durant la consulta. vàlids els documents no originals, en mal posarà a disposició de la ciutadania un con- * Sol·licitar el suport de segon nivell per estat o que no incorporin la fotografia del seu junt de Punts de Consulta Presencial (PCP), fer front a aquells dubtes i incidències que titular. dotats de personal d'atenció al participant i depassin el seu àmbit de resolució. L'ús fraudulent i la falsificació d'aquests dels equips informàtics adequats per al seu * Vetllar per la confidencialitat del vot i documents, així com la seva temptativa, bon funcionament, entre els qual s'inclourà per la correcta utilització dels mitjans mate- comportarà l'exigència de responsabilitat en un ordinador amb pantalla tàctil per als parti- rials adscrits a la consulta idèntics termes als indicats a l'apartat anterior cipants. Els PCP disposaran així mateix de la El personal d'atenció i suport serà nome- per al vot remot. infraestructura necessària per garantir la pri- nat i habilitat expressament per a l'exercici 4.2.4.3 Emissió del vot vacitat i el secret del vot i en ells s'hi podrà de les seves funcions en virtut de resolució El sistema de vot serà accessible als parti- votar durant els dies de la consulta en horari municipal. Disposarà així mateix d'una acre- cipants un cop la consulta hagi estat oberta de 10:00 a 21:00 h, llevat del diumenge dia ditació personal i haurà d'observar els deures per la Secció d'Acreditació. 16 de maig de 2010. Aquest horari podrà ser i els principis ètics i de conducta aplicables En els PCP el participant s'identificarà ampliat excepcionalment en alguns o en tots al personal de les administracions públiques; davant el personal d'atenció i suport amb els PCP, previ informe favorable de la Mesa en especial, el de guardar el secret professio- algun dels documents descrits a l'apartat de Seguiment i Garanties. nal sobre les dades de caràcter personal que anterior. Verificada la seva identitat i inclusió La tipologia dels PCP és la següent: hagi conegut amb ocasió de la seva actuació. en el cens, li serà facilitat l'accés a la pantalla 4.2.3.2.1 PCP fixes. Pel que fa als dos PCP mòbils, cadascun tàctil de votació per tal que pugui emetre el A cadascun dels barris de la ciutat, en d'ells incorporarà una persona d'atenció i seu vot amb garantia de confidencialitat. aquells espais o equipaments públics desig- suport al participant, amb idèntiques fun- El participant accedirà a un conjunt de nats per l'Ajuntament, existirà, com a mínim, cions i obligacions a les descrites en aquest pantalles que l'aniran guiant durant tot el un PCP fix. Comptaran amb el personal d'a- apartat per al personal dels PCP presencials. procés, des de la seva identificació fins a l'e- tenció al participant i disposaran d'ordina- Aquestes persones podran pertànyer a la missió del vot. Les interfícies de la consulta Núm. 313, Annex I / Pàg. 20 BUTLLETÍ OFICIAL DE LA PROVÍNCIA DE BARCELONA 31 / 12 / 2009 Administració Local seran en català i en castellà i hauran de pre- dels índexs de participació, tant remota com ció participant/vot, s'eliminen les correla- sentar al participant de forma clara i indubi- en els Punts de Consulta Presencial, així com cions temporals i es desxifren correctament tada -amb el text de la pregunta acompanyat de les incidències o fets rellevants que even- els vots, assegurant que en l'escrutini només d'algun element gràfic que en permeti una tualment es puguin produir. es té en compte un únic vot per participant. major comprensió-, la qüestió sotmesa a la 4.3.- Tancament de la consulta La Secció d'Acreditació certificarà la llista seva consideració i quines són les dues 4.3.1 Hora de tancament dels vots desencriptats i l'elevarà a la Mesaopcions de vot entre les quals pot triar en els El sistema de vot no serà accessible als de Seguiment i Garanties la qual aixecaràtermes aprovats pel Plenari del Consell Muni- participants un cop hagi finalitzat la consulta. l'acta de l'escrutini realitzat.cipal. No obstant això, en el cas de participants que 4.3.4 Proclamació dels resultatsEl sistema garanteix: a) Permetre al participant apreciar amb estiguin emetent el seu vot en el moment del Atenent el resultat de l'escrutini, la Mesa facilitat si està en la fase informativa o en la tancament de la consulta, el sistema facilitarà de Seguiment i Garanties procedirà de forma d'emissió del vot. un temps addicional per acabar d'emetre el immediata a la proclamació dels resultats de vot, sempre i quan la identificació s'hagi pro- la consulta ciutadana, classificats per ordreb) La distinció entre l'opció seleccionada i la no seleccionada. duït abans de l'hora del tancament. de major a menor nombre dels vots obtinguts El sistema garanteix que un cop tancada la per cadascuna de les opcions consultades.c) La prohibició d'informació que even- consulta no es poden afegir vots a l'urna. A 4.3.5 Període de reclamacions i eliminaciótualment permetés conèixer o condicionar el sentit del vot del participant. l'efecte, protegirà la integritat i autenticitat de de dades Efectuada la proclamació de resultats s'o- d) La prevenció i advertiment al partici- l'urna electrònica mitjançant la seva signatu- brirà un període de reclamacions per un ter- pant d'errors involuntaris que puguin invali- ra digital. dar el seu vot. 4.3.2 Obertura de l'urna i desencriptació mini de 3 dies, que hauran de ser resoltes per dels vots la Mesa de Seguiment i Garanties dins dels 5e) La possibilitat de modificar l'opció dies següents. seleccionada abans d'emetre el vot. L'obertura de l'urna electrònica només f) El coneixement pel participant, abans podrà efectuar-se un cop hagi estat tancada Al finalitzar la consulta, tots els vots i la consulta i, en tot cas, es durà a terme mit- dades relacionades amb el sistema de votaciód'emetre el vot, del moment en que efectiva- ment ho farà i el sentit en que serà emès. jançant algorismes criptogràfics que garantei- electrònica seran emmagatzemats en una xin la confidencialitat i seguretat de l'opera- còpia de seguretat i eliminants de formag) La comunicació al participant que el segura dels servidors i ordinadors on es tro- seu vot ha estat tramitat. ció, que serà verificada per la Secció d'Acre- En el moment que el participant, una ditació amb l'assistència de la totalitat dels baven emmagatzemats. La còpia de seguretat serà també eliminada de forma segura 15 vegada s'hagi autenticat, iniciï el procés de seus membres. La Secció procedirà seguida- dies després del tancament de la consulta, un votació el sistema el proveirà del programari ment a desencriptar els vots emesos amb la de vot i la clau de xifratge. El vot serà secret i clau privada de desxifratge prèviament crea- cop el període de reclamacions hagi conclòs. da, distribuïda entre els seus membres i cus- Aquests processos seran supervisats pelun cop xifrat i signat pel participant serà todiada fins a aquest moment. Comitè d'Experts.rebut i custodiat en l'urna electrònica única Barcelona, 24 de desembre de 2009. sense que cap persona pugui accedir al seu 4.3.3 EscrutiniL'escrutini serà únic i es farà un vegada El Secretari General, Jordi Cases i Pallarès.contingut ni alterar-ne el sentit. 4.2.5 Seguiment de la participació hagi finalitzat la consulta. Es prohibeixen els 022009039273 La Secció d'Acreditació informarà diària- escrutinis parcials tant durant com després de ment la Mesa de Seguiment i Garanties del la seva celebració. A desenvolupament de la consulta, en especial El sistema de la consulta electrònicagaranteix que en l'escrutini es trenca la rela- Berga nal de modificació de determinades Orde- da pels Estatuts, el Reglament Orgànic i Fun- nances Fiscals, aprovades per acord del Ple cional, i l'Ordenança General de Gestió, Ins- ANUNCI de la Corporació en sessió de 5 de novembre pecció i Recaptació dels Ingressos de Dret de 2009 i publicat en el BUTLLETÍ OFICIAL DE LA Públic Municipals. Procediment PROVÍNCIA nº 271 de 12 de novembre de No obstant, l'Ajuntament es reserva la Modificació Ordenances Fiscals. 2009. Aquesta al·legació ha estat desestima- facultat de realitzar per si mateix i sense Acte da per acord de Ple de data 22 de desembre necessitat d'avocar de forma expressa la Natura: Acord. de 2009, d'acord amb el que disposa l'article competència, les facultats d'aprovar determi- Data: 22 de desembre de 2009. 17-4 del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 nades actuacions singulars de recaptació, Número: de març, pel qual s'aprova el text refós de la concedir beneficis fiscals, realitzar liquida- Òrgan: Ple de l'Ajuntament. Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es cions per determinar els deutes tributaris o Objecte: Publicació modificacions Orde- publica el text modificat de cadascuna d'elles aprovar l'anul·lació, total o parcial, de les nances Fiscals. i que és del tenor literal següent: liquidacions, respecte d'alguns dels tributs o Declaració de fe pública ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I ingressos de dret públic la gestió dels quals RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC ha estat delegada en la Diputació de Barcelo-Antoni Pérez i Zúñiga, secretari de l'Ajun- na, quan circumstàncies organitzatives, tècni- tament de Berga, certifico que l'òrgan dalt MUNICIPALS ques, o de distribució competencial dels ser- referenciat ha dictat l'acte que també s'ex- Que queda fixada es els següents termes: veis municipals, ho facin convenient. pressa en la data que ha estat anteriorment Modificar l'apartat 2 de l'article 2, quedant Suprimir l'article 34, i afegir a l'article 47 indicada dins del procediment en el qual redactat tal com segueix: el paràgraf nº 7 que diu: s'integra aquesta publicació. Quan l'Ajuntament hagi delegat en la 7. En els casos de procediments d'execu- Contingut de l'acte publicat Diputació de Barcelona la gestió i/o la recap- ció forçosa on no s'hagin adjudicat en sub- tació dels ingressos, les actuacions que ha de S'ha presentat una al·legació contra l'edic- hasta pública i posterior venda mitjançantdur a terme l'Organisme de Gestió Tributària te d'exposició al públic de l'acord provisio- adjudicació directa béns propietat dels deu-es regiran per la pròpia normativa, constituï-