Dimarts, 30 de juliol de 2013 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI El Plenari del Consell Municipal del dia 28 de juny de 2013 va adoptar el següent acord: "Ratificar l’acord del Patronat de la Fundació Julio Muñoz Ramonet de la sessió del passat 20 de desembre de 2012, en el sentit d’aprovar definitivament la proposta de la modificació dels seus estatuts, d’acord amb el text adjunt a aquest expedient", que es transcriuen íntegrament a continuació: ESTATUTS FUNDACIÓ JULIO MUÑOZ RAMONET. CAPÍTOL I. DENOMINACIÓ, DURADA, RÈGIM JURÍDIC I DOMICILI. Article 1. Denominació i durada. a) La Fundació es denomina FUNDACIÓ JULIO MUÑOZ RAMONET, subjecta a la Llei 4/2008, de 24 d’abril del llibre tercer del Codi civil de Catalunya i a aquest Estatuts. b) La Fundació es constitueix per temps indefinit i té personalitat jurídica pròpia i exerceix les seves funcions majoritàriament a Catalunya. No obstant això, pot actuar a la resta del territori de l’estat espanyol així com a escala internacional. Article 2. Règim jurídic. La Fundació resta constituïda sense ànim de lucre i té personalitat i plena capacitat jurídica i d’obrar i, per tant, pot adquirir, posseir, administrar tota classe de béns i drets, mobles i immobles; alienar i gravar béns i drets, a excepció del patrimoni llegat a la Fundació pel fundador; concertar operacions creditícies i subscriure contractes; obligar-se, transigir i renunciar drets; promoure, contestar i seguir procediments judicials i administratius i exercitar accions i pretensions davant qualsevol mena de Jutjats i Tribunals i d’Administracions públiques, ja espanyoles ja estrangeres, sense perjudici de les facultats del Protectorat. La Fundació podrà dur a terme les seves activitats per ella mateixa o en col·laboració amb altres entitats, institucions o persones, d’acord amb el que estableix la normativa sobre fundacions. Article 3. Domicili. La Fundació té el seu domicili a Barcelona, a la Plaça Sant Jaume, s-n, Ajuntament de Barcelona. En qualsevol moment, el Patronat podrà traslladar el domicili fundacional dins del territori de Catalunya, dins els límits previstos per la legislació vigent. Article 4. Objecte i finalitats. 1) La fundació té per objecte l’adquisició, conservació i el manteniment de les finques situades a la ciutat de Barcelona als carrers Muntaner núm. 282-290, inclosos el parc i jardí, i Avenir núm. 26-28, amb tot el seu contingut complet, per tal de procurar la seva visita i aprofitament útil pel públic en general, com a foment, divulgació i defensa de la cultura. 2) En particular, la fundació procurarà la recerca i reivindicació de les obres d’art que havien d’estar dipositades a l’esmentada finca segons les disposicions testamentàries. Les activitats relacionades amb els fins fundacionals es duran a terme segons les normes que les regulen específicament mitjançant l’obtenció, si es cau, dels permisos o llicències pertinents. Article 5. Beneficiaris. Podran ser beneficiaris de la Fundació aquelles persones que estiguin dintre del seu objecte i finalitat o qualsevol altres que el Patronat pugui determinar amb caràcter discrecional, de forma que ningú pugui al·legar, ni individualment ni col·lectivament, davant la Fundació cap dret d’us ni gaudir dels beneficis o ajudes que la Fundació confereixi, ni imposar 1 CVE-Núm. de registre: 022013018363 Dimarts, 30 de juliol de 2013 la seva atribució a persones determinades. L’elecció dels beneficiaris serà efectuada pel Patronat amb criteris d’imparcialitat i no discriminació entre les persones que, d’acord amb l’objecte i les finalitats de la Fundació, puguin ésser destinatàries de l’activitat de la mateixa. Article 6. Dotació i aplicació dels recursos. La dotació inicial de la fundació queda constituïda pels béns i drets aportats a l’acte fundacional i pot ser augmentada amb les aportacions fetes pel fundador o per altres persones físiques o jurídiques, públiques o privades. Les rendes i altres ingressos anuals que obtingui la Fundació s’han de destinar al compliment dels fins fundacionals dins els límits que estableixi la legislació vigent i d’acord amb les regles bàsiques previstes en els presents estatuts. CAPÍTOL II. ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT. Article 7. El Patronat. La representació, govern i administració de la Fundació correspon al seu Patronat i assumeix totes les facultats i funcions necessàries per a la consecució dels fins fundacionals, sense altres limitacions que les que estableixin aquests Estatuts i les lleis. Article 8. Composició del Patronat. El Patronat és un òrgan col·legiat integrat per un mínim de cinc membres i un màxim de 24 patrons que seran designats pel Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, per un període de quatre anys, podent ser reelegits per períodes d’igual durada. a) El Patronat nomena, per majoria simple, un President/a i un Secretari/a. Aquest últim càrrec por correspondre a una persona que no tingui la condició de membre de l’òrgan col·legiat. Els membres del Patronat entren en funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec. b) El càrrec de patró s’ha d’exercir personalment. Tanmateix els patrons poden delegar per escrit el vot, respecte d’actes concrets, en un altre patró. c) El cessament dels membres del Patronat es produeix per les causes establertes en l’article 332.12 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya. d) La renúncia al càrrec de membre del Patronat es realitzarà mitjançant notificació al propi Patronat i s’haurà d’inscriure en el Registre de Fundacions. e) La vacant de patró serà coberta mitjançant la nova designació que efectuï el Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, sempre que quedi garantit, en qualsevol cas, el nombre mínim de membres del patronat previst en aquest article. Article 9. Funcionament del Patronat. a) Les reunions del Patronat poden ser ordinàries i extraordinàries. El Patronat es reuneix en sessió ordinària obligatòriament dins dels sis primers mesos de cada any natural, amb la finalitat d’aprovar els comptes anuals de l’exercici anterior i dins del segon semestre, per aprovar el pressupost. b) El Patronat es reunirà amb caràcter extraordinari a iniciativa del President/a sempre que ho consideri necessari per el bon funcionament de la Fundació i en tot cas, quan ho sol·liciti una quarta part dels seus membres. Les convocatòries de les reunions es faran per qualsevol mitjà que permeti acreditar la realitat de les mateixes, i expressaran el lloc, la data, l’hora i l’ordre del dia a tractar, i data i hora de celebració a segona convocatòria, si correspongués, la qual es podrà celebrar mitja hora després de l’hora prevista per a la primera convocatòria. c) La convocatòria s’ha de trametre amb una antelació de set dies per qualsevol mitjà que en garanteixi la recepció per part dels membres. La notificació de les convocatòries podrà se efectuada per mitjans telemàtics i, a aquests efectes, els membres del Patronat facilitaran a la Fundació la seva adreça electrònica. d) El Secretari/a ha d’aixecar acta de les reunions, en què ha de constar un resum explicatiu de les deliberacions de la sessió, la relació textual i completa dels assistents en cada reunió, les votacions produïdes i els acord adoptats. Les 2 CVE-Núm. de registre: 022013018363 Dimarts, 30 de juliol de 2013 actes hauran de ser aprovades en finalitzar la sessió si és possible o en la reunió següent del Patronat. Els acords tenen força executiva des de la seva adopció. Si són d’inscripció obligatòria, tenen força executiva des del moment de la inscripció. Article 10. Acords del Patronat. El Patronat queda vàlidament constituït quan assisteixen a la reunió, en persona o representants, de conformitat amb l’article 8.b, un terç dels seus membres, amb un mínim de dos. Els acord, llevat d’aquells que per llei o per aquests Estatuts s’exigeixi una majoria qualificada, s’adoptaran per majoria simple dels vots dels assistents presents i representats, a la reunió. En cas d’empat, decideix el vot qualificat del President/a. La certificació de les actes i dels acords del Patronat correspon al Secretari/a, amb el vistiplau del President/a. Es requereix el vot favorable de dos terços dels membres del Patronat per adoptar acords sobre: a) modificació d’estatuts. b) l’aprovació del pressupost i les seves modificacions. c) fusió de la Fundació i la cessió de tots o part dels seus actius i passius. d) dissolució i extinció de la Fundació. e) els actes de disposició sobre béns que, en conjunt o individualment, tinguin un valor superior a una vintena part de l’actiu de la Fundació, llevat que es tracti de la venda de títols valor amb cotització oficial per un preu que sigui almenys el de cotització. f) la constitució o la dotació d’altres persones jurídiques, així com la dissolució de les mateixes. g) els que requereixen l’autorització o aprovació del protectorat o l’adopció i formalització d’una declaració responsable. h) l’adopció de declaracions responsables pel Patronat. Es requereix l’autorització prèvia de l’Ajuntament de Barcelona per la constitució o la dotació d’altres persones jurídiques i per la concertació d’operacions de crèdits i avals. Article 11. Funcions del Patronat. 1. Són funcions del Patronat: a) Representar la Fundació, la interpretació, el desenvolupament i l’execució de la voluntat manifestada pel Fundador i, en general, totes les facultats i funcions no reservades a altres òrgans per aquests Estatuts. b) Fixar les línies d’actuació per tal de realitzar i complir l’objecte i finalitat de la Fundació. c) Aprovar els convenis de cooperació i col·laboració amb altres entitats, institucional o persones. d) Exercir les accions judicials i administratives. e) Promoure l’obtenció de recursos econòmics, operar amb les entitats bancàries, les caixes d’estalvi i els bancs, incloent-hi el Banc d’Espanya, i amb qualsevol altre entitat o institució financera, tant pública com privada, per a qualsevol de les operacions permeses en dret, com, per exemple, obrir, seguir i cancel·lar comptes corrents i de crèdit, contractar préstecs, amb garanties reals (hipotecàries o penyores) o sense, descomptar lletres de canvi, rebuts o altres documents de gir, efectuar dipòsits de fons, valors i altres béns, i concertar operacions d’inversió i desinversió i totes les altres operacions financeres i bancàries que es considerin convenients. f) Nomenar el President/a i el Secretari/a. Nomenar el director/a general a proposta del President/a. g) Acceptar les donacions o llegats a favor de la Fundació. 3 CVE-Núm. de registre: 022013018363 Dimarts, 30 de juliol de 2013 h) Aprovar el pressupost i les seves modificacions, l’estat de comptes i l’inventari de béns. i) Autoritzar les contractacions, les operacions de crèdit i les obligacions en general. j) Aprovar, modificar o suprimir els preus i tarifes corresponents a l’activitat de la Fundació. k) Aprovar l’inventari de béns. l) Aprovar els Estatuts i les seves modificacions. m) Els actes que requereixin autorització prèvia, comunicació o aprovació del Protectorat o l’adopció i formalització d’una declaració responsable. 2. No es podran delegar ni apoderar la facultat d’acordar els actes següents, o de qualsevol altres, expressament previstos com indelegables per la Llei. a) La modificació d’Estatuts. b) La fusió, escissió o la dissolució de la Fundació. c) L’aprovació del pressupost i els documents que integren els comptes anuals. d) Les decisions sobre els actes d’adjudicació, d’alienació, de gravamen i, en general, de disposició sobre béns immobles, establiments o béns mobles que, en conjunt o individualment, comportin més d’una vintena part de l’actiu de la Fundació, llevat que es tracti de venda de títols de valors amb cotització oficial i el preu sigui al menys el de cotització. Tanmateix es poden fer apoderaments per a l’atorgament de l’acte corresponent en les condicions aprovades pel Patronat. e) Els actes de constitució d’una persona jurídica, l’augment o disminució de la dotació. f) La dissolució de societats o d’altres persones jurídiques. g) Els actes de fusió, d’escissió i de cessió de tots o d’una part dels actius i els passius. h) Els actes que requereixen l’aprovació del Protectorat o l’adopció i formalització d’una declaració responsable. i) L’adopció i formalització de les declaracions responsables. Article 12. Gratuïtat. 1. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament, sens perjudici del dret a ser reemborsats de les despeses, degudament justificades que els representi l’acompliment de la seva funció i a la indemnització pels danys produïts per raó d’aquest exercici. 2. Previ compliment dels requisits establerts per l’article 332-10.3 del Codi civil de Catalunya, els patrons podran establir una relació laboral o professional retribuïda amb la Fundació sempre que s’articuli mitjançant un contracte que determini clarament les tasques laborals o professionals que es retribueixen, les quals, en tot cas, han d'ésser diferents de les tasques i funcions que són pròpies del càrrec de patró i dins dels límits previstos per la legislació vigent. Article 13. El President/a. El President/a té les facultats següents: a) Convocar i presidir les sessions del Patronat. b) Ostentar la representació de la Fundació. c) Exercir en cas d’urgència i donant-ne compte al Patronat en la primera sessió que se celebri, les facultats de realitzar tota mena d’accions, de recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i interessos de la Fundació. 4 CVE-Núm. de registre: 022013018363 Dimarts, 30 de juliol de 2013 d) Decidir amb el seu vot de qualitat el resultat de les votacions en cas d’empat. e) La resta de facultat indicades en aquests estatuts i aquelles que li siguin expressament encomanades pel Patronat, d’acord amb el que preveu la normativa aplicable. En cas d’absència o impossibilitat de la persona que ostenti la presidència, exercirà les funcions pròpies de president/a, el patró que ell/a designi i, en cas de vacant de la persona que ostenti la presidència, les funcions pròpies de president/a les exercirà el patró que el Patronat designi a tals efectes. Article 14. El/la Director/a general. El/la Director/a general serà nomenat pel Patronat a proposta del President/a. Correspon al director/a general dirigir la gestió econòmica financera del conjunt de les activitats que la Fundació porti a terme. Assumeix la gestió administrativa i contractual de la Fundació i, col·labora estretament amb el President/a en el desenvolupament i la promoció de les activitats de la Fundació i en la implantació de les línies estratègiques que marqui el Patronat. Article 15. Conflicte d’interessos. Els patrons i les persones que, d’acord amb el Codi civil de Catalunya, s’hi equiparen, només podran realitzar operacions amb la Fundació si queda suficientment acreditada la necessitat i prevalença dels interessos de la Fundació sobre els particulars del patró o persona equiparada. Abans de dur a terme l’operació, el Patronat haurà d’adoptar una declaració responsable i presentar-la al protectorat juntament amb la documentació justificativa pertinent. La declaració responsable haurà de respectar en tot cas les disposicions sobre conflictes d’interès previstes al Codi civil de Catalunya. Els patrons i les persones indicades a l’article 312-9.3 del Llibre tercer del Codi civil de Catalunya, s’abstindran de participar en tot tipus de negocis i activitats financeres que puguin comprometre l’objectivitat en la gestió de la Fundació. CAPÍTOL III. RÈGIM ECONÒMIC. Article 16. Patrimoni de la Fundació. El patrimoni de la Fundació Julio Muñoz Ramonet queda vinculat al compliment dels fins fundacionals. El patrimoni està integrat: a) per la dotació inicial que consta a la carta fundacional. b) per tots els béns i drets de contingut econòmic que accepti i rebi la Fundació amb la finalitat d’incrementar la dotació inicial. c) per tots els rendiments, fruits, rendes i productes i els altres béns incorporats al patrimoni de la Fundació per qualsevol títol o concepte. Article 17. Disposició i deure de reinversió. 1) L’alienació, el gravamen o qualsevol altres actes de disposició dels béns i drets que integren el patrimoni fundacional s’ha de fer a títol onerós i respectant les condicions dels fundadors o dels donants d’aquests béns. En qualsevol cas, l’import obtingut s’ha de reinvertir en l’adquisició d’altres béns i drets que se subroguin en lloc dels alienats o en la millora dels béns de la Fundació. 2) Si es donen circumstàncies excepcionals que impedeixen complir totalment o parcialment, el deure de reinversió, el Patronat, abans de dur a terme l’acte de què es tracti, ha de presentar una declaració responsable al protectorat en la qual faci constar que es donen aquestes circumstàncies. També haurà d’adoptar un informe subscrit per tècnics independents que acrediti la necessitat de l’acte de disposició i les raons que justifiquen la no-reinversió. Així mateix, haurà de justificar la destinació que es doni al producte que no es reinverteixi, que ha d’estar sempre dins de les finalitats de la Fundació. 5 CVE-Núm. de registre: 022013018363 Dimarts, 30 de juliol de 2013 3) En tot cas, s’hauran de comunicar al protectorat els actes d’alienació o gravamen de béns o establiments amb un valor de mercat superior a 15.000 EUR. 4) Es requerirà l’autorització prèvia del Protectorat per fer actes de disposició, gravamen o administració extraordinària en els casos següents: a) Si els béns o drets objecte de disposició s’han rebut d’institucions públiques o s’han adquirit amb fons públics. b) Si el donant ho ha exigit expressament. c) Si ho estableix una disposició estatutària. Article 18. Règim comptable. 1) L’exercici econòmic de la fundació coincideix amb l’any natural. El Patronat ha de formular anualment l’inventari i els comptes anuals d’una manera simultània i de forma que reflecteixi la imatge fidel del patrimoni de la Fundació. Així mateix, ha de practicar la liquidació dels pressupostos d’ingressos i despeses de l’exercici anterior i formular i aprovar els pressupostos d’ingressos i despeses corresponents a l’exercici en curs. 2) Els comptes anuals han d’estar integrats per: a) El balanç de situació. b) El compte de resultats. c) L’estat de canvis en el patrimoni net. d) L’estat de fluxos d’efectiu. e) La memòria, en la qual s’ha de completar, ampliar i comentar la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i s’han de detallar les actuacions realitzades en compliment de les finalitats fundacionals concretant el nombre de beneficiaris i els serveis que aquests han rebut, com també els recursos procedent d’altres exercicis pendents de destinació, si n’hi ha, i les societats participades majoritàriament, amb la indicació del percentatge de participació. 3) Els comptes de la Fundació seran aprovats pel Patronat dins dels sis mesos següents a la data de tancament de l’exercici i seran signats pel Secretari/a amb el vistiplau del President/a i es presentaran al protectorat en el termini de trenta dies a comptar des de la seva aprovació. 4) Els comptes anuals s’han de sotmetre a una auditoria externa d’acord amb els preceptes de l’Ajuntament de Barcelona. 19. Aplicació obligatòria. 1) La Fundació ha de destinar almenys el 70% de les rendes i altres ingressos nets anuals obtinguts, al compliment de les finalitats fundacionals. La resta s’ha de destinar al compliment diferit d’aquestes finalitats o bé a l’increment dels seus fons propis. El Patronat ha d’aprovar les formes d’aplicació d’aquest romanent. 2) Si la Fundació rep béns i drets sense que se n’especifiqui la destinació, el Patronat decidirà si han d’integrar la dotació o han d’aplicar-se directament a la consecució dels fins fundacionals. 3) L’aplicació d’almenys el 70% dels ingressos al compliment de les finalitats fundacionals, s’ha de fer efectiva en el termini de quatre exercici a comptar des de l’inici del següent al de l’acreditació comptable, a excepció dels supòsits en què el Protectorat hagi autoritzat un termini diferent. Article 20. Despeses de funcionament. Les despeses derivades del funcionament del Patronat i dels seus òrgans delegats, sense comptar a aquests efectes el cost de les funcions de direcció o gerència, no podran ésser superior al 15% dels ingressos obtinguts durant l’exercici. 6 CVE-Núm. de registre: 022013018363 Dimarts, 30 de juliol de 2013 CAPÍTOL IV. MODIFICACIÓ, EXTINCIÓ I DISSOLUCIÓ. Article 21. Modificacions estatutàries i estructurals. El Patronat podrà acordar, per majoria de dos terços dels seus membres la modificació dels Estatuts, acordar la fusió, la dissolució o extinció de la Fundació i l’escissió i cessió d’actiu i passius de la Fundació. Els acords sobre modificacions estatutàries i estructurals requeriran l’aprovació del Protectorat d’acord amb la legislació aplicable. Caldrà la ratificació de l’Ajuntament de Barcelona sobre els acords relatius a la modificació d’estatuts, fusió, dissolució, escissió i cessió d’actiu i passius de la Fundació. Article 22. Causes de dissolució. La Fundació es dissoldrà per les causes i d’acord amb els procediments previstos a la normativa vigent d’aplicació. La dissolució de la Fundació comporta la seva liquidació que han de dur a terme el Patronat, els liquidadors que aquest anomeni, o subsidiàriament, el Protectorat. El patrimoni romanent, una vegada determinats l’actiu i el passiu, es destinarà a altres fundacions o entitats sense ànim de lucre amb finalitats anàlogues a les de la Fundació o bé a entitats públiques. L’adjudicació o la destinació del patrimoni romanent serà autoritzada pel Protectorat abans no s’executi. Barcelona, 17 de juliol de 2013 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 7 CVE-Núm. de registre: 022013018363