Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Informe 2012 de l’estat d’execució i impacte de les actuacions de l’Agència ABITS per a l’abordatge integral de la prostitució 1 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Índex 1. Introducció ......................................................................................................................... 3 2. Serveis i recursos d’atenció social ........................................................................................ 4 2.1 Servei d’Atenció i Mediació al Carrer (SAMC) ................................................................................4 2.2 Intervenció en urgències intermèdies i inclusió social ................................................................ 12 2.3 Projecte Integras Barcelona: Intervenció en pisos i locals .......................................................... 13 3. Serveis i recursos de formació i inserció laboral ................................................................. 14 3.1 Dona i prostitució. Projecte sociolaboral 2012. .......................................................................... 14 3.2 Projecte d’Innovació Enfilant l’Agulla .......................................................................................... 16 3.3 DIR-TS Dispositiu Integral per a la recol·locació laboral de les dones que exerceixen la prostitució ................................................................................................................................... 17 3.4 ITI: Itinerari personal d’assessorament a la professionalització de les dones que han exercit la prostitució ................................................................................................................................... 20 3.5 ACCIO Programa Intervenció integral amb el col·lectiu de persones transsexuals vinculades a entorns de prostitució a la ciutat de Barcelona .......................................................................... 22 3.6 Projecte d’Inserció Sociolaboral Dona Impuls ............................................................................. 24 3.7 Dispositiu especial d’acompanyament per a la incorporació al mercat laboral i al teixit social de dones que exerceixen la prostitució i que busquen alternatives laborals ................................. 25 4. Serveis adreçats a víctimes d’explotació sexual .................................................................. 27 4.1 Atenció Integral a dones relacionades amb entorns de prostitució i dones víctimes de tràfic de persones amb finalitat d’explotació sexual ............................................................................... 27 4.2 RAI: Intervenció per a la Recuperació, apoderament i inserció laboral de dones que han estat víctimes d’explotació sexual ....................................................................................................... 29 4.3 Altres Recursos per a víctimes d’explotació sexual ..................................................................... 30 5. Treball en xarxa i col·laboració .......................................................................................... 31 5.1 Taula Tècnica del Pla ABITS ......................................................................................................... 31 5.2 Altres àmbits d’actuació .............................................................................................................. 31 6. Distribució econòmica ....................................................................................................... 34 7. Indicadors d’impacte dels programes d’inserció laboral ..................................................... 37 8. Valoració i conclusions ...................................................................................................... 38 2 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 1. Introducció L’any 2006 el Consell Plenari de l’Ajuntament va aprovar el Pla ABITS i per desplegar-lo es creà l’Agència del mateix nom, tal i com ja preveia l’Ordenança municipal de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic, que havia entrat en vigor tant sols uns mesos abans. El 28 d’octubre de 2011, l’equip de govern presenta una Mesura de Govern amb l’objectiu de permetre la millora i nou impuls de l’Agència. Aquesta decisió s’emmarca dins la importància que adquireix en aquest mandat el Pla ABITS, amb la voluntat d’abordar el fenomen de la prostitució a la ciutat de Barcelona i d’atendre les persones que estan en situació de vulnerabilitat, d’una manera integral, global i coordinada, tot tenint en compte les competències de què disposa l’Ajuntament. La mesura marca quins són els tres principis en que es basarà tota l’actuació del govern en l’àmbit de la prostitució: • La lluita contra el tràfic de persones amb fins d’explotació sexual. • La penalització de la demanda de relacions sexuals remunerades. • L’atenció a les persones que es veuen abocades a exercir la prostitució i que es troben en situació de vulnerabilitat. Per aconseguir això preveu diferents actuacions en l’àmbit de l’atenció, la coordinació municipal i la coordinació amb altres administracions i institucions. Per fer front als nous objectius marcats i la implementació real de les accions previstes es dota l’Agència amb un increment pressupostari del 67% per al 2012. El pressupost del 2013, malgrat l’actual conjuntura econòmica de contenció de la despesa, ha consolidat aquest increment econòmic. El 16 d’octubre del 2012 es va presentar un informe a la Comissió de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports sobre l’estat d’execució i impacte de la Mesura de Govern amb dades fins el 30 de juny de 2012. L’informe que teniu ara a les mans incorpora les dades de l’Agència ABITS fins el 31 de desembre de 2012, i per tant presenta les sèries de dades tancades en anualitat que permeten comparar-les amb els anys precedents i presenta en el seu apartat final unes conclusions i valoracions de les actuacions executades fins el moment. 3 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 2. Serveis i recursos d’atenció social 2.1 Servei d’Atenció i Mediació al Carrer (SAMC) El Servei d’Atenció i Mediació al Carrer1 (SAMC) de l’Agència ABITS és un servei específic que es posa a disposició de les persones que exerceixen la prostitució, o són víctimes d’explotació sexual, especialment per aquelles que ofereixen i negocien els serveis a la via pública. El servei va entrar en funcionament l’any 2006, el mateix de la creació de l’Agència ABITS, amb un equip de dues educadores, i s’ha anat ampliant progressivament. Es tracta d’un servei multidisciplinari integrat per diferents professionals: educadores (4), treballadora social, psicòloga i agents de salut (2). Al llarg del 2012 compta amb 8 persones treballant un total de 257’5 hores setmanals. Les educadores i una agent de salut parlen anglès i l’altra agent de salut romanès. El Servei es troba a C. València 344, entresòl, i posa a disposició de les usuàries el telèfon gratuït d’atenció 900 722 200 que és atès directament per les educadores en horari de dilluns a divendres de 09:00h. a 19:00h. A més, es disposa d’unes hores d’atenció sense cita prèvia els dijous de 11 a 15h. No obstant, les usuàries acostumen a trucar abans i en la majoria de casos es concerten les cites. Atenció de proximitat a la via pública La intervenció al carrer de les educadores i l’agent de salut queden distribuïdes en el quadre següent: Atenció i mediació de forma directa 2012 de dilluns a divendres 3 hores entre les 12 h i les 19 h Ciutat Vella dimarts i dijous de 22 h a 02 h Sant Martí / dimecres i divendres de 22h a 02 h Eixample dilluns De 20:00 a 00:00 Les Corts (a l’estiu es retarda dues hores) divendres De 22h a 02:00 Zona Franca 1 dia quinzenal Dues hores entre les 15h i les 20h 1 L’entitat prestatària d’aquest servei és l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD) que va guanyar el concurs públic el 2009. El contracte, que s’ha prorrogat, finalitzà a 31/12/12. 4 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Aquestes són les zones de la ciutat on les 4 educadores i les 2 agents de salut surten en torns de dues persones, de dia i de nit, i contacten amb les dones de manera proactiva. Es mantenen un total de 40 hores de presència setmanal al carrer. Una de les millores del 2012 ha estat incorporar sortides periòdiques a la Zona Franca (Districte de Sants-Montjuïc). Així doncs des del mes de maig queden ateses totes les zones de la ciutat on es dóna l’activitat al carrer. Les sortides a la Zona Franca s’han establert amb una freqüència menor que a altres territoris de la ciutat d’acord amb el volum de dones, també molt menor, i les necessitats detectades. No obstant es treballa amb la flexibilitat suficient per donar resposta eficient, i sempre en coordinació amb l’Agència de Salut Pública que disposa d’una unitat mòbil per atendre a les persones consumidores de drogues. De dilluns a divendres, les educadores i les agents de salut del SAMC inicien l’atenció de proximitat a la via pública, quan s’adrecen a les dones donant a conèixer el servei i recursos de l’Agència -en dones no contactades anteriorment- i interessant-se per la seva situació. També s’ofereix material profilàctic (preservatius i lubricants) aportat pel Departament de Salut de la Generalitat. Puntualment es contempla la possibilitat de fer sortides al carrer per part de la psicòloga o la treballadora social, per detectar necessitats o per demanda de les educadores. L’atenció a la via pública es descriu en el següent quadre: 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Contactes 1.920 6.880 10.439 13.113 15.417 18.603 20.721 Núm. 440 4.216 8.391 9.979 18.771 23.833 26.660 Atencions Escolta 358 2.712 5.122 6.817 13.159 17.627 19.068 activa Intervenció 82 1.504 3.269 3.162 5.612 6.206 7.592 educativa Les dades que es presenten, vinculades a l’activitat que l’equip d’educadores fa al carrer, fan referència al nombre d’actuacions realitzades; no es tracta del nombre de dones diferents a les quals s’ha atès. Donat que l’equip surt diàriament, una mateixa dona pot haver estat contactada moltes vegades al llarg de l’any. Tant el nombre de contactes (apropament d’una professional de l’equip a una dona que ofereix serveis sexuals a la via pública) com el d’atencions -que recollim com escolta activa (quan a partir de l’apropament s’estableix un diàleg que pot incloure demandes però també recerca de suport i contenció) i intervenció educativa (l’educadora aconsella, recomana, proposa)- s’ha incrementat any rere any, i concretament el 2012 ho han fet un 11% i un 12% respectivament respecte l’any anterior. 5 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Acompanyament a recursos Parlem d’acompanyament per referir-nos al procés d’acompanyar presencialment les dones als serveis. Aquesta és una eina molt valorada que permet, no només garantir l’arribada i atenció de la dona al servei, sinó establir una relació de proximitat amb l’educadora, la psicòloga, la treballadora social o l’agent de salut, facilitar un vincle de la dona amb el servei en tenir l’oportunitat de poder parlar amb ella lluny de l’ambient de carrer i del possible control. 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Acompanyaments 52 207 347 334 624 758 677 Atribuïm el lleuger descens que es dóna per primera vegada en els acompanyaments a diferents raons: - Treball continuat per l’autonomia i apoderament de les dones - Coneixement de les usuàries de les diferents entitats amb qui l’Agència manté convenis de col·laboració, que no fan necessari l’acompanyament - La impossibilitat de les dones romaneses d’entrar en programes d’inserció laboral, ja que malgrat per la seva situació de ciutadanes europees disposen de permís de residència, per la moratòria d’Espanya en els tractats internacionals no disposen de permís de treball. Una dada a tenir en compte és que un 12% del total d’acompanyaments s’ha portat a terme fora de Barcelona ciutat, pel fet que moltes usuàries del Servei viuen a l’àrea metropolitana o en poblacions més allunyades. L’equip les intenta vincular als serveis del seu territori, però això suposa un esforç en hores de dedicació. Atenció en oficina i plans de treball individualitzats Quan s’inicia la intervenció amb una dona i l’equip té les dades i es preveu el possible inici d’un pla de treball és el moment en que s’obre l’expedient individualitzat. Un 90 % dels expedients oberts corresponen a usuàries que les educadores i agents de salut han contactat al carrer. Tanmateix el servei atén les demandes de qualsevol dona que exerceixi la prostitució a la ciutat, encara que no ofereixi els serveis a la via pública. A elles correspon el 10% restant. El SAMC ha obert des del seu inici l’any 2006 i fins el 31 de desembre de 2012 un total de 1.069 expedients, el que vol dir que el Servei ha atès a 1.069 dones diferents en aquest període. D’aquest total són 108 els que corresponen a expedients oberts el 2012. 6 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona A 31 de desembre s’estava treballant sobre un total de 371 casos (expedients actius). La resta d’expedients ja no es troben en actiu, bé per voluntat de la dona, perquè ja ha deixat l’activitat, per trasllat de territori o reton al país d’origen, per decés, o altres raons justificades. Un expedient es pot reobrir de forma immediata a partir de qualsevol nova demanda de la usuària. De fet, al llarg del 2012 es van reobrir 62 casos. 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Expedients oberts des 368 546 725 850 960 1.069 del 20062 Expedients actius3 274 307 372 386 363 371 Les dades relatives a expedients queden desglossades de la següent manera: 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Núm. d'altes 220 148 179 180 125 111 108 Núm. baixes 79 94 163 152 125 183 162 Núm. reobertura de - - 39 32 16 48 62 casos Núm. dones diferents - - - 406 449 441 396 ateses El nombre de dones diferents ateses ha disminuït en un 10 % el 2012. Les demandes rebudes per l’equip s’han doblat respecte l’any anterior passant de 4.376 a 9069. Concretament han augmentat en un 107%. L’increment més rellevant és en demandes de derivació als centres de serveis socials, sobretot per les situacions de pobresa. En segon lloc cal destacar les demandes d’atenció jurídica, vinculades en aquest cas a la modificació de la ordenança que va entrar en vigor l’agost de 2012. En tercer lloc es troben les demandes d’atenció psicològica. Perfil sòciodemogràfic Un 85% del total de dones amb expedient actiu al finalitzar l’any són immigrades. La zona d’origen predominant entre les usuàries segueix sent el països de l’est, seguida de Llatinoamèrica i de l’Àfrica subsahariana, restant les dones originàries de l’estat espanyol en quart lloc. No obstant si fem l’anàlisi únicament per països apareixen, per aquest ordre: Romania, Nigèria, Estat espanyol i en quart lloc Equador. 2 Es consideren expedients oberts el nombre total de dones ateses des de l’ inici del pla l’any 2006. 3 Es consideren expedients actius aquells corresponents a dones amb les quals s’ha realitzat intervenció en els últims 6 mesos. 7 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 2007 2008 2009 2010 2011 2012 PROCEDÈNCIA (b) (c) (d) (e) (f) (g) Països de l’est - - 37% 34% 38% 31% Romania 45,2% 37,4% - (26%) Llatinoamèrica 17,5% 21,7% 22,9% 26% 24% 26,5% Equador (9,16%) Àfrica - - 15,3% 21% 19% 21,8% subsahariana Nigèria - - - (18,8%) Estat Espanyol 21,1% 19,8% 17,4% 15% 13% 14’5% Nord d’Àfrica 6,9% 7,1% 4,8% 3% 3% 2,7% Marroc - - - (2,15%) Altres - 14% 0,8% 1% 3% 3,5% Àsia (2,9%) Desconeguda 0% 1,6% 0% 0% 0% TOTAL 100% 100% 100% 100% 100% 100% La lletra entre parèntesis que acompanya l’any en les següents taules fa referència al percentatge en relació al nombre d’expedients actius. (a) Sobre un total de 218 expedients actius (b) Sobre un total de 274 expedients actius (c) Sobre un total de 307 expedients actius (d) Sobre un total de 372 expedients actius (e) Sobre un total de 386 expedients actius (f) Sobre un total de 363 expedients actius (g) sobre un total de 371 expedients actius Quant a gènere aquest any per primer cop l’hem recollit per tenir més elements a l’hora d’analitzar les dades i ajustar els recursos a les necessitats. Així doncs podem dir que si tenim en compte les dades de l’històric del servei, un total del 5,6% de totes les usuàries ateses des del 2006 eren persones transsexuals, mentre que dels expedients actius a 31 de desembre es corresponia a un 8,8%. Així el 91,2% són dones. Un total de 467 de les 1069 dones ateses des de l’inici del SAMC són mares, és a dir un 43,6%. SITUACIÓ 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 LEGAL (a) (b) (c) (d) (e) (f) (g) Regular 40.3% 41.6% 45.2% 72% 76.6% 75.7% 75.2% Irregular 60.1% 57.6% 54% 20.7% 22.2% 23.4% 23.7% NS 0.4% 0.7% 0.6% 7.2% 1% 0.8% 1.08% 8 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Com observem en la taula anterior, la major part de les dones ateses al SAMC d’ABITS es troben en situació administrativa regular i en només un 23’7% dels casos es tracta d’una situació irregular. Tanmateix, la situació de les dones romaneses -que resideixen legalment a l’estat però no poden treballar al mercat laboral formal- impedeix els processos formatius i d’inserció laboral malgrat disposar de recursos i rebre’n demandes. TARGETA 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 SANITÀRIA (a) (b) (c) (d) (e) (f) (g) Si 57.8% 72.2% 78.5% 68.8% 83.6% 85.9% 90% No 40.3% 28.8% 19.2% 18.8% 15% 12.9% 8,2% NS 1.8% 0.7% 2.2% 12.3% 2.8% 0.5% 1,8% Garantir que les usuàries disposen de targeta sanitària i coneixen el funcionament de l’accés als serveis de salut ha estat sempre una prioritat del servei. L’últim trimestre de 2012 aquest tema ha ocupat bona part de les intervencions al carrer i en oficina de l’equip, donats els canvis anunciats i decretats pel govern de l’estat en matèria d’accés als serveis sanitaris. L’aplicació del decret estatal per part de la Generalitat de Catalunya i les adaptacions fetes als circuits han permès finalment donar continuïtat a les atencions en matèria de salut a les dones ateses. Si bé el 90% de les usuàries disposaven de la tarja al finalitzar l’any, la dada més alta obtinguda des de l’inici del servei, cal tenir en compte que moltes d’aquestes targetes caduquen a 31 de març. El servei seguirà prioritzant, doncs, proporcionar informació sobre aquest tema al llarg del primer trimestre de 2013. 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 EMPADRONAMENT (a) (b) (c) (d) (e) (f) (g) Si 61% 60.5% 60.2% 53.2% 73.5% 71.6% 76.5% No 38% 38.6% 38.1% 32.5% 24.1% 27.8% 21.8% NS 1.8% 0.7% 1.6% 14.2% 2% 0.5% 1.6% Precisament en relació als tràmits necessaris per a l’accés a la salut s’ha fet un esforç per informar les dones de la necessitat d’estar empadronades. Si bé s’ha augmentat un cop més el percentatge d’usuàries empadronades, també hem trobat moltes dificultats per les condicions en que viuen de rellogades en que les persones propietàries o llogateres dels pisos no les deixen empadronar o es produeixen abusos i vulneració de lleis fixant un preu a canvi de l’autorització del tràmit. 9 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Intervencions realitzades A partir de la intervenció al carrer, normalment es concerta una primera entrevista d’acollida a l’oficina del SAMC amb la treballadora social i amb la participació de la psicòloga, si s’escau. A partir de la demanda de la dona i de la detecció de necessitats, es treballa proporcionant informació, i orientació i atenció social i psicològica. Si bé la major part de recursos del Servei són humans, també es treballa amb ajuts econòmics puntuals que permetin a la dona sostenir processos i assolir objectius establerts als plans de treball. Des de l’Agència s’han tramitat al llarg del 2012 un total de 38 ajudes econòmiques per un import total de 8.870€. A més al Servei es disposa d’una diners en efectiu per ajudes de menor quantitat i amb major urgència; en aquest cas s’hi han dedicat 2.400€. És a dir un total de 11.270€ s’han utilitzat en concepte d’ajuts econòmics per sostenir els processos i plans de treball amb les usuàries ateses. Aquesta és una xifra similar a l’any anterior en que s’hi van destinar 11.590€. 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Derivacions a SAMC (rebudes) - - 92 73 85 65 61 Derivacions a altres serveis i entitats 83 278 329 321 436 493 453 Coordinacions 193 613 1.096 1.458 2.183 2.360 2.726 Entrevistes oficina 21 69 193 283 396 371 313 (no inclou les d’atenció psicològica) És de destacar l’increment en el número de coordinacions (per telèfon o correu electrònic) entre serveis. Les coordinacions presencials han estat 76. Si bé el nombre d’entrevistes en oficina ha disminuït, aquest fet es deu a la consolidació dels servei d’atenció psicològica que ha permès entrar en casos que fins fa poc havien de contenir les educadores. Així doncs, el total d’entrevistes (socials i psicològiques) al SAMC el 2011 va ser de 601, mentre que el 2012 ha estat de 662, és a dir, hi ha un increment del 10%. ATENCIÓ PSICOLÒGICA 2009 2010 2011 2012 Casos atesos 11 48 33 57 Atenció telefònica 24 110 170 292 Entrevistes 29 143 230 349 10 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Valorem molt positivament la consolidació del servei d’atenció psicològica que ha permès atendre 57 casos diferents aquest any, i en 6 d’ells s’ha pogut tancar per assoliment dels objectius. Cal destacar que 44 d’aquestes dones eren o havien estat víctimes de violència masclista, 5 d’elles per explotació sexual. També és rellevant el paper de l’acompanyament psicològic en els processos de recol·locació laboral. 28 de les 57 dones es trobaven en aquest procés. Treball en xarxa L’equip del SAMC proporciona assessorament als i a les professionals dels serveis municipals en relació a les persones que exerceixen prostitució o poden ser víctimes d’explotació sexual. Aquest any s’han portat a terme 21 assessoraments a serveis públics i 16 a entitats. L’equip es coordina habitualment amb la Guàrdia Urbana i, quan s’escau, ho fa també amb la resta de cossos policials. Des del Servei es continua atenent estudiants que demanen informació, i presentant el Servei en aquelles contextos en que se’ns demana. Es forma part de diversos grups de treball, com el de prostitució i SIDA del Departament de Salut de la Generalitat, la Xarxa catalana sobre la trata, el grup de salut comunitària del Raval; es participa també a tres dels Circuits contra la violència vers les dones de la ciutat (circuits territorials). Des del desembre de 2011, i en el marc de la Mesura de Govern, el Servei d’Atenció i Mediació al Carrer de l’Agència ABITS atén les dones en el transcurs dels operatius policials en relació a l’exercici de la prostitució. La valoració en aquest primer any és excel·lent. S’ha participat en un total de 14 operatius, 13 d’ells en espai públic i 1 en un local tancat. Aquestes intervencions tenen com a objectius: • Donar a conèixer el servei a les dones, si no el coneixien, i facilitar-ne l’accés • Detectar possibles situacions d’explotació sexual i oferir els mecanismes de protecció i acollida amb què compta l’agència. • Detectar situacions d’especial vulnerabilitat o de necessitats que requereixin atenció immediata (medicació, càrregues familiars, contenció emocional...) • Garantir la comprensió de la situació i dels drets i deures. 11 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 2.2 Intervenció en urgències intermèdies i inclusió social Conveni establert amb la Fundació Àmbit Prevenció Des del 2006 es dóna suport al Servei d’Urgències Intermèdies de l’entitat, que sorgeix de la necessitat d’intervenir en situacions específiques que, amb una atenció puntual i immediata, per minimitzar els riscos de la problemàtica i la vulnerabilitat de la persona afectada. El 2010 s’amplia el projecte, que passa a anomenar-se Intervenció en urgències intermèdies i inclusió social, i s’hi afegeix suport a l’habitatge compartit i tallers adreçats a famílies nigerianes monomarentals. Ajuts econòmics Al llarg del 2012, s’han atorgat 130 ajuts econòmics directes a 51 usuàries, de les quals 10 reben més d’un ajut. Del total d’ajuts atorgats, s’han retornat 170 euros en concepte de devolució de préstec, suposant una despesa total de 7.918,76€. AJUTS ECONÒMICS Import Núm. d’ajuts Habitatge 3.350,00€ 21 Tràmits administratius 2.865,16€ 25 Salut 1.251,45€ 19 Desplaçaments 622,15€ 65 TOTAL 8.088,76€ 130 Les dones que van rebre aquests ajuts responen al següent perfil sociodemogràfic: Origen: 90% nigerianes i 10% restant són: 2 autòctones, 2 brasileres i 1 marroquina. Situació administrativa: 43% en situació regular Edat: el 70% tenen entre 20 i 29 anys i el 30% restant tenen entre 30 i 45 anys Fills a càrrec i parella: Un 93% té fills/es al seu càrrec i 83% estan soles sense parella. Usuàries noves en el 2012: 30% Usuàries que reben per primera vegada ajuda: 43% Habitatge compartit Pel que fa a l’habitatge compartit, ha estat ocupat per 3 dones diferents i 1 nen, fill d’una d’elles, en períodes que van de 5 mesos a 1 any. Temporalment, s’hi suma l’estada d’un fill de 7 anys en èpoques que la seva mare estava hospitalitzada. En tots els casos han rebut seguiment per part de l’entitat. L’import econòmic d’aquest recurs en lloguer i subministres ha estat de 5.550,05€, dels quals les usuàries han pagat 430 euros, suposant una despesa total de 5.120,05 euros. Tallers S’han portat a terme tallers per a mares amb una durada total de 20 hores, repartides en 5 sessions per taller. S’han fet dos tallers (maig i juny), cadascun adreçat a 6 dones nigerianes amb fills/es al seu càrrec. 12 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 2.3 Projecte Integras Barcelona: Intervenció en pisos i locals Conveni establert amb Associació pels drets de les dones. Genera. Des del 2011 s’inicia aquest projecte dirigit a persones que exerceixen la prostitució a pisos i locals, per tal d’oferir-los informació sobre els serveis i recursos del que poden disposar. Es realitzen visites periòdiques a locals on s’exerceix l’activitat, en contacte amb les dones, es detecten necessitats i demandes i s’identifiquen situacions de vulnerabilitat i violència, oferint atenció integral. En total s’han contactat 852 dones. S’ha fet seguiment a 303 dones (36%), a través de 1.088 atencions. D’aquestes, 151 han estat contactades per primera vegada el 2012 (18%). Les educadores de l’entitat han realitzat visites periòdiques a un total de 31 pisos i locals (15 ja coneguts d’anys anteriors i 16 visitats per primera vegada al 2012). També van arribar a l’entitat dones de 54 pisos i locals més, sumant un total de 85 espais coberts. S’observa la tendència a l’alça de l’obertura dels espais autogestionats sabent de l’existència de 27). DONES ATESES % Número Contactades a locals i pisos 74,6% 226 Contactades a la via pública 25,4% 77 TOTAL 303 DEMANDES % Àmbit sanitari 63% Jurídic 19% Atenció social o violència 18% TOTAL ATENCIONS 1.088 Tot i que la majoria de recursos utilitzats són serveis de la pròpia entitat (59,09%), s’han realitzat derivacions en l’àmbit de la Salut (CAPS i hospitals), a recursos socials (SAS/ABITS, El Lloc de la Dona, Anem per Feina i Fundació Surt), i socials i jurídics (Fiscalia, cossos de seguretat, Sicar.cat, entre altres). Perfil sociodemogràfic de les dones ateses Per nacionalitats, la majoria de les dones provenen de Llatinoamèrica en un 57% (sobretot d’Equador, Colòmbia, Brasil i República Dominicana), seguides d’Europa (majoritàriament de Romania i Rússia i altres països de l’Europa de l’Est, i representant Espanya un 10%), Àfrica en un 14% (Nigèria i Marroc) i Àsia en un 2% (Xina). Per edats, la franja de 26 a 35 anys representa el 54%, seguida de la franja de 18 a 25 anys en un 30% i, finalment, les dones de més de 26 anys en un 16%. 13 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 3. Serveis i recursos de formació i inserció laboral 3.1 Dona i prostitució. Projecte sociolaboral 2012. Conveni establert amb Germanes Oblates del Santíssim Redemptor, El Lloc de la Dona El Projecte de formació sociolaboral té per objectiu millorar la qualitat de vida de les persones que exerceixen la prostitució mitjançant processos de formació i inserció sociolaboral que es concreten en itineraris formatius i laborals personalitzats. Aquest projecte es caracteritza per ser molt flexible, adequant-se a les necessitats canviants, acceptant la incorporació de dones en qualsevol moment o mes de l’any, i vinculant-se a les ajudes socials que permetin el seguiment de l’activitat. Accions formatives en l’entitat 127 dones han participat a les activitats formatives que s’han fet a l’entitat, un 38% més que en el mateix període de l’any passat: ACTIVITAT FORMATIVA DONES Número de tallers Classes de castellà i català4 68 dones/ diferents nivells Tallers de servei domèstic i cura de gent gran 20 dones 2 tallers Tallers d’orientació laboral 11 dones 8 tallers Curs de cambrera de pis5 15 dones /1 curs Tallers d’economia domèstica 25 dones 2 tallers Tallers de salut bàsica i alimentació infantil 16 dones 2 tallers (Algunes dones poden fer més d’un taller) Derivacions a recursos externs de l’entitat A més, s’han portat a terme les següents derivacions a recursos externs, amb seguiment de l’entitat per donar-hi suport i garantir-ne els objectius assolits: 4 Els tallers d’acollida s’han inclòs dins les classes de castellà. Algunes de les sessions d’aprenentatge d’idioma també s’han destinat a coaching per a entrevistes de feina, en les que hi han participat 6 dones. 5 Aquest curs realitzat a l’Escola Superior de Turisme ha suposat una inserció del 90% de les dones al llarg de l’any, remarcant que són les usuàries de l’entitat que tenen uns nivells de formació prelaboral i d’idioma més assolits. 14 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona RECURS FORMATIU NÚM DE DONES Curs de cambreres de pis, bugaderia i planxa 6 dones Curs d’atenció sociosanitària 2 dones Curs cuidadora de persones dependents 4 dones ITI i DIR-TS (itineraris formatius Agència ABITS) 12 dones Curs d’ajudant de cuina 3 dones Curs d’ajudant de cambrera de barra 3 dones Per nacionalitats predominen les dones originàries de l’Àfrica (70%), bastant per sobre de les de l’Europa de l’Est (16%), Llatinoamèrica (13%) . De cara a la inserció laboral s’ha fet una prospecció d’empreses que ha acabat concretant-se en 31 dones que han aconseguit 32 contractes (una de les dones ha tingut 2 contractes): NÚM. DE SECTOR CONTRACTES Hosteleria 19 Neteja industrial 7 Cura de les persones grans 5 Cura de persones grana amb servei domèstic 1 TOTAL 32 % DEL TOTAL DE EDATS DE LES DONES CONTRACTADES CONTRACTES Entre 30 i 40 anys 55% Entre 40 i 50 anys 32% Entre 20 i 30 anys 10% Entre 50 i 60 anys 3% PAÏSOS D'ORIGEN DE LES DONES CONTRACTADES % Àfrica Subsahariana 42% Llatinoamèrica 39% Europa de l'Est (Romania) 16% Marroc 3% 15 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 3.2 Projecte d’Innovació Enfilant l’Agulla El projecte Enfilant l’Agulla assumeix la formació de dones nigerianes en costura, dotant-les del nivell de professionalitat necessari per a la confecció productiva i/o per al desenvolupament de l’autoocupació en aquesta matèria. FORMACIÓ EN DURADA DE LA FORMACIÓ COSTURA Mínim 3 mesos 1a FASE 3 hores/setmanals Mínim 3 mesos 2a FASE 10 hores/setmanals Mínim 3 mesos 3a FASE 10 hores/setmanals Aquesta formació ha anat acompanyada de 8 tallers d’orientació laboral (16 hores en total). Al llarg de l’any hi ha participat: FORMACIÓ TALLERS D'ORIENTACIÓ LABORAL NÚMERO DE DONES Costura bàsica 13 dones Costura avançada 15 dones Costura creativa 5 dones TOTAL 25 dones diferents* *Algunes dones han passat per les diferents fases Com a sortida a l’aprenentatge assolit en costura, el 15 d’octubre es va crear una associació “Enfilant l’Agulla”, que impulsa la marca social Dona Kolors, per produir, vendre i promocionar els productes elaborats per les dones. Va suposar la contractació de 4 persones: 2 alumnes i 2 professionals expertes en producció i emprenedoria. A desembre es van obrir 5 punts de venda a diferents museus i llibreries de la ciutat (Laie i la Central). Per les festes de Nadal es fer un petit mercat a la seu de l’entitat, i es va posar en funcionament la botiga on-line. Per a dur a terme el nou projecte, s’ha format l’equip sobre les diverses formes jurídiques per a la creació d’una empresa social, el mercat del tèxtil i l’artesania, i orientació en màrqueting i comunicació. També s’ha rebut ampli assessorament en la creació d’un pla de negoci. 16 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 3.3 DIR-TS Dispositiu Integral per a la recol·locació laboral de les dones que exerceixen la prostitució Conveni establert amb la Fundació Surt. Fundació de Dones. Fundació Privada El Dispositiu de Recol·locació laboral té com a objectiu donar resposta a aquelles dones que, per decisió personal, volen deixar l’exercici de la prostitució i iniciar una activitat diferent. El ventall de recursos que ofereix el DIR permet a cada una de les dones participants definir i executar el seu projecte professional, desenvolupar competències professionals i millorar la seva ocupabilitat en relació al mercat de treball, al seu objectiu laboral i al lloc de feina al que volen accedir. El banc de recursos és ampli i permet ajustar cada circuit amb la dona de forma individualitzada, a mida de les seves necessitats. A les dades de gener a desembre de 2012, s’inclouen dues edicions el DIR, amb un total de 3 grups: Edició 1: • GRUP 1 Dades de gener 2012 a abril 2012 (Dones que inicien el procés el maig 2011). Edició 2: • GRUP 2 Dades de maig 2012 a desembre 2012 (finalitzen a l’abril 2013) • GRUP 3 Dades de setembre 2012 a desembre 2012 (finalitzen a l’agost 2013) GRUP 1 Les dades de perfil del Grup 1: El 92% de les dones són immigrades (2 dones autòctones), i els seus països d’origen majoritaris són Equador i Romania en un 22% cadascun, i Nigèria en un 17%. Totes elles es troben en situació administrativa regular (83% amb permís comunitari de residència i treball, un 13% amb DNI i un 4% està pendent de canvi de NIE a DNI). El 54% tenen fills o persones al seu càrrec, un 25% les tenen a Espanya. EDATS DE LES DONES % NIVELL D’ESTUDIS % menors de 25 anys 25% Estudis Primaris 21% d’entre 25 i 35 anys 41% Estudis secundaris 79% d'entre 36 a 45 anys 13% majors de 45 anys 21% En el procés d’execució del projecte professional: 15 dones fan pràctiques a empresa, a través de 17 convenis. 12 dones fan formació pràctica relacionada amb l’objectiu laboral definit 12 dones realitzen el mòdul d’informàtica 7 dones finalitzen el curs de català Situació de les 24 participants al Grup 1 (a data de 30/04/2012): 22 dones han tancat el procés i 2 dones l’ han abandonat sense finalitzar. 17 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Insercions laborals: S’han aconseguit 19 insercions laborals, el 79% sobre el total de participants (24 dones).Un 47% de la inserció és de qualitat ja que respon a l’objectiu laboral de les dones. INSERCIONS LABORALS i % TEMPORALITAT Contracte fins a 6 mesos 58 Contracte indefinit 15 Contracte igual o superior a 6 mesos 11 Contracte d'1 mes 8 Contractes per dies 8 TIPOLOGIA DE CONTRACTE % SECTOR % Jornada completa 54 Empreses de neteja 42 Jornada parcial 38 Comerç 37 (a partir de 20 h/setmanals) Hostaleria 16 Jornada inferior a mitja 8% Indústria 5 jornada El 24% de les practiques realitzades han finalitzat amb contractació laboral (17 convenis de pràctiques per a 14 dones generen 4 llocs de feina) GRUP 2 I GRUP 3 Analitzarem conjuntament les dades d’acollida d’ambdós grups (2 i 3): de maig i setembre de 2012. Les dades de perfil d’ambdós grups són: El 87,50% de les dones són immigrades (5 dones autòctones), en una distribució molt similar a la del grup 1. La novetat al llarg del 2012 ha estat la incorporació de les dones nigerianes al recurs. PRINCIPALS PAÏSOS DE PROCEDÈNCIA % Nigèria 30 Romania 15 Equador 15 FRANGES D'EDAT % NIVELL D’ESTUDIS % Menys de 25 anys 2,50% Primaris 25% D’entre 25 i 35 anys 52,50% Secundaris 55% D'entre 36 a 45 anys 25,00% Universitaris 20% D'entre 46 a 65 anys 20,00% Totes elles es troben en situació administrativa regularitzada: 55% amb permís comunitari de residència i treball, 22,50% amb permís comunitari sense permís de treball, i 22,50% amb DNI. El 90% tenen fills/es o persones al seu càrrec, un 25% les tenen al país d’origen. 18 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Situació de les 40 seleccionades (a data de 31/12/2012): 6 dones han tancat el procés: - 3 per abandonament - 3 per tancament pactat (motius salut, embaràs, criança) 34 segueixen en actiu a 31/12/12 En el procés d’execució del projecte professional: 31 dones han fet pràctiques en empresa 25 dones han fet tallers formatius (tast, cambrera de pis i neteja integral) 25 dones realitzen el mòdul d’informàtica: 73% 12 dones realitzen el curs de castellà Insercions laborals: S’han aconseguit 17 insercions laborals, que representa el 50% sobre el total de dones actives (34 dones) , quant encara queden uns mesos de procés. Aquesta dada es podrà avaluar amb més coherència a final de tots dos grups, un cop ambdós hagin tancat el procés sencer en el programa. Disgregant les insercions per grups:  Grup 2: 16 insercions laborals, que representa el 72% de 22 dones actives (el procés finalitza a abril 2013)  Grup 3: 1 inserció laboral, que representa el 8% de 12 dones actives (a només tres mesos després d’iniciar el procés, que finalitza a l’agost 2013) En un 32% de casos es tracta d’inserció de qualitat (dones amb contractació superior a 6 mesos i/o l’objectiu laboral que s’havien proposat). El 37% són contracte a jornada completa enfront el 58% que son contractes en jornada parcial a partir de 20h setmanals (la resta és contractació inferior a mitja jornada). Un 26% -8 dones de les 31- que han fet pràctiques han trobat feina posteriorment a la mateixa empresa. SECTORS D'INSERCIÓ % Serveis (neteja) 40 Hostaleria 24 Educatiu/biblioteca 22 Comerç 18 Tèxtil 6 RESULTATS GLOBALS ANY 2012 Total dones que han treballat durant l’any 2012 = 36 dones (de 61): 19 insercions G1 + 17 insercions G2 i G3. 19 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 3.4 ITI: Itinerari personal d’assessorament a la professionalització de les dones que han exercit la prostitució Conveni establert amb la Fundació Surt. Fundació de Dones. Fundació Privada Projecte adreçat a dones que han exercit la prostitució i han estat vinculades al mercat laboral formal en el transcurs dels darrers dos anys, per afavorir l’ocupabilitat i el manteniment en el mercat de treball, incidint en la millora competencial i reduint l’impacte de la crisi en els seus projectes professionals. L’itinerari s’ha adreçat a un total de 25 dones, i s’ha executat dividit en tres grups: el primer format per 8 dones provinents d’antigues edicions del programa DIR, el segon format per 11 dones provinents de l’anterior edició del programa DIR, i el tercer format per dones que s’incorporen per primera vegada a algun recurs formatiu o d’inserció. GRUP Nombre de dones participants G1 Dones DIR antigues edicions 8 dones G2 Dones de DIR edició anterior 11 dones G3 Dones noves 6 dones TOTAL 25 dones Dades de perfil: El 92% de les dones són immigrades (2 dones autòctones), majoritàriament d’origen llatinoamericà (48%, principalment d’Equador) i de Nigèria (24%). FRANGES D'EDAT % Menys de 25 anys --- D’entre 25 i 35 anys 48 D'entre 36 a 45 anys 28 D'entre 46 a 65 anys 24 El 68% de les participants tenen estudis secundaris, un 20% els tenen primaris, un 8% està sense escolaritzar i un 4% té estudis universitaris. El 80% tenen fills/es i un 44% tenen altres persones al seu càrrec, que en alguns casos es sumen als fills/es. El 24% de les dones cobrava algun tipus de prestació durant els mesos d’execució del programa. Els principals factors de vulnerabilitat han estat: la inestabilitat en l’habitatge (72%), la manca de responsabilitat horària per càrregues familiars (28%), la manca de competència tècnica per accedir a l’objectiu laboral (68%), i la manca de nivell bàsic d’idioma castellà (36%). Insercions formatives: S’han realitzat 35 insercions formatives: - 8 dones finalitzen la formació d’anglès vinculat a l’atenció al client - 7 dones finalitzen la formació de caixera 20 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona - 7 dones participen a informàtica vinculada a la recerca de feina - 5 dones finalitzen el curs de preparació per acreditació ACTIC (informàtica) - 3 dones realitzen la formació de cambrera de pisos - 5 dones inicien formació d’anglès però no la finalitzen S’han realitzat 38 insercions formatives externes: - Principalment en l’àmbit de la informàtica, idiomes català, castellà i anglès, d’alfabetització, i d’especialització en aparadorisme, cambrera de pisos, pastisseria, comptabilitat, administració, i manipulació d’aliments. Una matriculació a un cicle formatiu. - 5 dones amb perfils sociosanitari i de cuina van inscriure’s al sistema Acredita’t, una de les quals va poder accedir al procés - Dues dones van realitzar e-formació d’aproximació a les TIC - Tot i la finalització d’aquesta edició al mes d’agost, s’han tramitat 10 accions formatives que les dones iniciaran els mesos de setembre i octubre, i que no estan comptabilitzades al total (que seria doncs de 48 insercions formatives). Pràctiques a empreses: Aquesta ha estat una acció molt demandada per les dones, ja que possibilita la millora de coneixements i experiències, a l’hora que augmenta les possibilitats d’inserció. En total s’han gestionat 19 processos de pràctiques que han conclòs amb 6 insercions laborals: PRÀCTIQUES PARTICIPANTS INSERCIONS Cambrera de pisos 6 dones 4 Caixera 7 dones 1 Mecànica sanitària 2 dones 1 Recepcionista d’hotel 1 dona --- Ajudant de cuina 1 dona --- Recepcionista 1 dona --- Teixidora de llana 1 dona --- Insercions laborals: A l’iniciar el programa 17 dones estaven en situació d’atur i 8 treballant. De les 25, dues d’elles no contemplen treballar per maternitat. Durant l’execució del projecte han aconseguit feina 16 dones, amb un total de 24 contractes a 16 empreses: Núm. de SECTORS DE CONTRACTACIÓ contractes Mecànica sanitària 6 Cambrera de pisos 4 Operaria neteja 7 Respecte el total de participants al Promotora 3 programa (25) s’ha aconseguit un 64% Ajudant de cuina 2 d’inserció laboral (1,5 contractes per dona Encarregada 1 inserida) Administrativa 1 21 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 3.5 ACCIO Programa Intervenció integral amb el col·lectiu de persones transsexuals vinculades a entorns de prostitució a la ciutat de Barcelona Conveni establert amb la Fundació APIP-ACAM (Associació per a la Promoció i Inserció Professional) Projecte adreçat a persones transsexuals que exerceixen la prostitució amb motivació clara per a incorporar-se al mercat de treball formal, amb documentació regularitzada si són persones migrades, i amb una situació personal i un nivell mínim de català/castellà per a poder seguir un procés formatiu. Respon a l’objectiu de desenvolupar itineraris personals d’inserció sociolaboral tenint en compte algunes vivències específiques del col·lectiu transsexual, així com elements de discriminació soferts i les reticències d’empreses i possibles contractants. Incideix en la formació de la persona i el seu apoderament, però també en el món empresarial per afavorir-ne la integració i discriminació. El projecte s’inicia a 1 de maig de 2012 en el marc de la nova Mesura de govern i finalitzarà a 30 d’abril 2013. Les dades recollides són a data de 31 de desembre de 2012. Nombre de participants: En total s’han incorporat al programa 26 persones Dades de perfil de les participants: NACIONALITAT % Espanyola 50 Amèrica Llatina 50 Equador 19 Panamà 11 Perú 8 Colòmbia 8 Bolívia 4 FRANGES D'EDAT % Menys de 25 anys ---- D’entre 25 i 35 anys 34,6 D'entre 36 a 45 anys 46,2 D'entre 46 a 65 anys 19,2 El 46% de les participants cobren algun tipus de prestació El 46% tenen estudis primaris, un 50% tenen estudis secundaris, un 4% els tenen universitaris 22 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Itineraris personals: S’han realitzat 3 itineraris, segons les necessitats específiques de les participants: - 19 persones (73%) realitzen l’itinerari formatiu: centrat en la realització de la formació tecnicoprofessional i els processos de tutorització i pràctiques que se’n deriven. - 4 persones (15,5%) realitzen itinerari d’inserció: treballa principalment la inserció, oferint també accions formatives i tutorització - 3 persones (11,5%) realitzen itineraris socials: treball profund (personal i d’apoderament) abans de realitzar qualsevol tipus d’acció formativa o d’inserció. S’han realitzat 2 accions formatives tènicoprofessionals (de les 4 programades fins a la finalització del programa): cambrera de pisos (14 alumnes) i cambrera de barra (7 alumnes). En total, 19 dones han participat a les accions formatives (una mateixa persona pot fer més d’un curs). Al finalitzar 2012 es troba en curs la tercera de les 4 formacions previstes, concretament la formació de cambrera de sala. Arrel d’aquestes formacions, s’han detectat altres necessitats específiques que dificulten la inserció. Per aquest motiu, s’ha fet tallers d’habilitats laborals i socials (5 participants) i tallers setmanals de suport informàtic (7 participants). S’han realitzat 16 activitats transversals (xerrades, col·loquis, tallers, sortides formatives i visites a empreses) per tal de treballar l’apoderament personal, l’autoocupació i l’apropament al mercat laboral a través de visites a empreses i a centres formatius. Des del programa, s’ha proposat la realització de pràctiques a les empreses relacionades amb les accions formatives tecnicoprofessionals realitzades. De les 13 persones proposades a les empreses (8 cambrera de pisos / 5 de cambrera de barra), 9 alumnes han finalitzat les pràctiques (5 de cambrera de pisos / 4 de cambrera de barra) Intervencions al teixit empresarial: S’ha establert contacte amb 31 empreses, 28 de les quals s’han mostrat receptives a futures col·laboracions (visitar les seves instal·lacions, acollir alumnes en pràctiques, fer sessions formatives o possibles contractacions). Amb 23 d’aquestes empreses s’ha realitzat una actuació conjunta: ja sigui acollint alumnes per a la realització de pràctiques (10 casos), per fer xerrades informatives i de formació, o per propiciar visites d’apropament al món laboral. Insercions laborals: En aquest període s’han aconseguit 2 insercions laborals, una com a auxiliar de cuina i suport de cambrera en un bar (arran de les pràctiques), i l’altra com a mediadora social a una entitat. Paral·lelament, es treballa amb totes les participants la millora de la comunicació i competències lingüístiques, així com la responsabilitat personal sociosanitària. A causa de la importància dels temes de salut en aquest col·lectiu, s’ha establert vincle amb el servei Transit de Cat Salut, que ofereix gratuïtament informació i assessorament sanitari a persones transsexuals. S’hi han derivat 15 usuàries (57,6%) 23 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 3.6 Projecte d’Inserció Sociolaboral Dona Impuls Encomana de gestió: Barcelona Activa L’Agència ABITS encarrega a Barcelona Activa la confecció d’un projecte adreçat a dones subsaharianes que exerceixen o han exercit la prostitució i que cerquen alternatives laborals i tenen motivació i disponibilitat per realitzar un itinerari. Es crea un projecte a mida que permet a les dones accedir a recursos formatius, d’orientació i acompanyament a la inserció a través de diverses fases: acollida al programa, orientació professional, adquisició de competències transversals, formació professionalitzadora i acompanyament a la inserció. Aquest projecte s’inicia el novembre de 2012, en el marc de la nova Mesura de Govern, i té previst finalitzar el juliol de 2013, per la qual cosa les dades que s’aporten –i que corresponen com tot aquest informe a 31/12/12- són en un moment molt inicial. Les dades que aportem doncs són relatives a les participants però no als resultats (no parlarem d’insercions laborals). Durant els dos primers mesos de programa, les entitats hi van derivar 40 dones, de les quals 24 (60%) van assistir a les 4 sessions informatives realitzades. En total es van convocar 31 dones a entrevista individual d’acollida, amb una assistència del 87%, essent les 27 dones participants del programa. Al final d’aquestes tutories la participant disposava de coneixement sobre les actuacions i temporització del programa i orientació professional per la millora de la seva ocupabilitat. Insercions formatives: Per tal de fer més operativa la formació es van duplicar les sessions formatives separant les dones en dos grups equilibrats. - 23 dones (85%) van participar a les 2 sessions del mòdul d’autoconeixement (una sessió per cada grup). L’objectiu d’aquest taller de 2 hores és que les usuàries coneguin els seus interessos professionals i fixin un objectiu laboral. - 9 dones (60% d’un dels grups) van participar al taller de 2 hores sobre el currículum vitae i la carta de presentació. El perfil sociodemogràfic de les participants: Considerant que el programa va adreçat a dones subsaharianes, un 89% procedeixen de Nigèria. Les 3 usuàries restants són de Guinea Equatorial, Togo i Ghana. Per franges d’edat, majoritàriament tenen de 26 a 35 anys amb un 70%, seguida de la franja de 36 a 45 anys (19%) i de 18 a 25 anys (11%) La majoria de les dones tenen regularitzada la situació administrativa (59%) i la meitat tenen fills/es a càrrec vivint amb elles, habitualment com a família monomarental. 24 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 3.7 Dispositiu especial d’acompanyament per a la incorporació al mercat laboral i al teixit social de dones que exerceixen la prostitució i que busquen alternatives laborals Conveni establert amb la Coordinadora per a la inserció sociolaboral Anem per feina Projecte adreçat a dones en situació regular o regularitzable (en tràmit, o que ja disposa dels anys suficients al país per demostrar l’arrelament), amb una experiència laboral anterior, o que han adquirit hàbits laborals a través de cursos de formació (higiene, puntualitat, responsabilitat, relacions socials...). Es troben en una situació estructural o conjuntural de desorientació, que exigeix d’un acompanyament i abordatge personalitzat per a obtenir alternatives d’accés al mercat laboral. El projecte s’inicia l’1 d’abril de 2012 i per tant les dades que s’aporten corresponen al període abril- desembre 2012. Al llarg dels 9 mesos de desenvolupament del projecte, hi han participat un total de 44 dones. Perfil sociodemogràfic de les participants: PROCEDÈNCIA % FRANGES D'EDAT % Espanyoles 25 Menys de 25 anys ---- Àfrica 27 D’entre 25 i 35 anys 34,6 Nigèria 18 D'entre 36 a 45 anys 46,2 Llatinoamèrica 32 D'entre 46 a 65 anys 19,2 Equador 14 Països de l'Est 15 Romania 11 El 61% de les participants tenen estudis secundaris i un 39% els tenen primaris o no tenen estudis. El 89% es troben en situació administrativa regularitzada. Insercions formatives: 10 dones han accedit a formació en els següents àmbits formatius (de les 13 derivades inicialment): - Informàtica (1 dona) - Neteja de superfície sociosanitària (1 dona) - Iniciació atenció geriàtrica a domicili (2 dones) - Castellà / alfabetització (1 dona) - Perruqueria (1 dona) - Massatge (1 dona) - Costura (1 dona) - Iniciació cambrera de pisos (1 dona) - DIR (1 dona) - Dona Impuls (2 dones) *una mateixa dona pot realitzar més d’una formació 25 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Insercions laborals: Han trobat feina un total de 10 dones, a través de 14 contractes en els següents sectors: 7 contractes de neteja de locals, 2 d’auxiliar de geriatria, 1 d’estètica, 1 de tele-operadora, 1 d’hostaleria, 1 de servei domèstic i 1 de seguretat. S’ha fet seguiment de les dones tant durant el seu procés formatiu com laboral. Accions transversals (al llarg del procés): 19 dones han rebut atenció i suport en els moments de crisi per a estrès personal i professional. 14 dones han rebut assessorament jurídic laboral i d’estrangeria. 6 dones han treballat la mobilitat urbana 4 dones han participat al grup setmanal prelaboral, on es realitzaven dinàmiques de grup de motivació i habilitats socials. També formació lingüística bàsica adaptada a l’accés a la feina i sobre hàbits laborals. 26 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 4. Serveis adreçats a víctimes d’explotació sexual 4.1 Atenció Integral a dones relacionades amb entorns de prostitució i dones víctimes de tràfic de persones amb finalitat d’explotació sexual Conveni establert amb Adoratrices Esclavas Stmo. Sacramento y Caridad Prov. España Comunidad de Sants pel projecte SICAR cat L’acollida de les dones víctimes d’explotació sexual es proporciona des del 2006 a través del programa SICAR cat. L’especialització del recurs i les diferències de perfil respecte les dones víctimes de violència de parella portaren a la decisió d’establir aquest conveni de col·laboració, al qual s’ha donat continuïtat. El programa SICAR cat organitza la intervenció directa residencial en tres etapes: Etapa d’emergència Etapa de permanència Etapa d’autonomia Etapa d’emergència: Des de l’Agència ABITS es subvenciona directament l’etapa d’emergència. L’objectiu general d’aquest procés és acollir la dona víctima d’explotació sexual i/o relacionada amb entorn de prostitució en un espai de seguretat per acompanyar-la en el seu procés de recuperació personal. La via d’accés al servei és a través d’un procés de contacte, on es realitza una primera entrevista per valorar la demanda de la dona tenint sempre en compte la urgència o no de la situació. Durant el 2012 s’han atès a aquesta etapa un total de 16 dones més 1 usuari indirecte (parella d’una d’elles també víctima d’explotació amb qui, tot i no ser acollit directament al recurs residencial, s’han fet gestions relatives al retorn voluntari). D’aquestes 16 dones: • 4 dones han retornat a través de la Organització Internacional de les Migracions – OIM (3 d’aquests retorns són coordinats amb entitats al país d’origen) • 1 dona ha retornat per compte propi • 1 dona ha marxat a viure per compte propi. • 1 dona continua a l’etapa d’emergències. • 9 dones han continuat el procés a l’etapa de permanència. Tots els retorns voluntaris (a través de OIM o per compte propi) han estat a països de l’Europa de l’Est. Totes les dones acollides donen continuïtat als objectius pactats amb l’equip de professionals, i cap abandona el recurs precipitadament. La mitjana d’estada a emergències ha estat de 22 dies. Del total de dones, 13 són derivades de Barcelona ciutat. Les derivacions provenen en un 44% dels Cossos i Forces de Seguretat, del Servei d’Atenció Socioeducativa de l’Agència ABITS en un 25%, i ONG’s en un 19%. A més, 1 dona ha estat derivada directament de Serveis Públics (Fiscalia), i una altra d’un centre de menors després que les proves òssies la consideressin adulta. El perfil de les dones ateses continua sent el de dones immigrades en la seva totalitat: 27 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona PROCEDÈNCIA DE LES DONES Nombre de % ATESES dones Àfrica 56,25 FRANGES D'EDAT % Nigèria 7 Entre 18 i 25 anys 74 Senegal 1 D’entre 26 i 30 anys 13 Marroc 1 Més de 30 anys 13 Europa de l’Est 43,75 Romania 3 Bulgària 3 Rússia 1 En referència a la situació administrativa, el 62% de les dones accedeixen al recurs estaven documentades, el 25% indocumentades i el 13% restant tenien la documentació retinguda (per part dels cossos policials). Etapa de permanència El procés de permanència es centra en proporcionar una acollida integral, oferint una convivència tranquil·la , que permet a la dona millorar la seva recuperació física i emocional per desenvolupar les seves capacitats, i aconseguir una inserció social i autonomia personal. Durant el 2012 han estat ateses en aquesta etapa 16 dones, 8 d’elles noves altes el 2012 i les altres 8 ingressos, efectuats amb anterioritat. Etapa d’autonomia: Aquest 2012 es mantenen els dos pisos per a l’etapa d’autonomia, llogats per l’Ajuntament i gestionats per la mateixa entitat. Des del 2009, n’ostenta la responsabilitat el Consorci de Serveis Socials. L’objectiu general d’aquesta etapa és consolidar el procés d’apoderament iniciat per la dona. És el moment de l’itinerari en què la dona requereix d’un espai menys protegit i que li sigui favorable per completar el seu procés. L’acompanyament educatiu es transforma en seguiment i suport. Durant el 2012 s’han atès als dos pisos 6 dones i 1 menor: 4 ja estaven als pisos abans de començar l’any 2 dones i 1 menor han entrat per primera vegada aquest any 4 dones s’han pogut donar de baixa del procés d’autonomia al llarg de l’any Les dades de perfil són les següents: Nacionalitat: 3 d’Àfrica, 2 de països de l’Est i 1 de Sud-Amèrica Predomina l’edat de 30 a 35 anys, seguida de 18 a 25 i de 26 a 30. 4 tenen la situació administrativa regular. 3 tenen fills a càrrec (2 d’elles al país d’origen) Avaluació d’impacte programa SICAR cat: Durant aquest any, s’ha portat a terme l’avaluació d’impacte del programa SICAR cat d’Adoratrius del període entre 2006 i 2010. El mes de setembre es va presentar l’estudi en el marc de les jornades del 10è aniversari de SICAR cat: “Aturar-se, mirar i reconèixer”. Consultar a l’enllaç: http://w3.bcn.cat//fitxers/dona/8aiiavaluacidimpacte20062010sicar.catcatal.435.pdf 28 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 4.2 RAI: Intervenció per a la Recuperació, apoderament i inserció laboral de dones que han estat víctimes d’explotació sexual Conveni establert amb la Fundació Surt i l’entitat Adoratrices Esclavas Stmo. Sacramento y Caridad Projecte adreçat a dones víctimes d’explotació sexual, perquè obtinguin eines per a la inserció laboral un cop s’abandoni el recurs d’acolliment. Aborda de forma integral els àmbits de la salut, l’oci, la formació, les relacions i el treball. El procés està acompanyat per la possibilitat de fer una teràpia i un procés de recuperació psicològica (que porta a terme l’entitat Exil). Es tracta d’un projecte totalment innovador, no es tenen referències que s’hagi fet res similar en tot l’estat espanyol, i s’ha establert com a prova pilot, en el marc de la dotació pressupostària de la nova Mesura de Govern. El projecte RAI s’ha iniciat a 1 de març de 2012 i té prevista la finalització el 28 de febrer de 2013. S’han seleccionat pel projecte 12 dones i s’ha executat dividit en dos grups: El primer grup, format per 5 dones, ha iniciat el procés al març, i el segon grup, format per 7 dones, ha començat al juny. Dades de perfil: El 58,32% de les participants al programa provenen de països de l’Est, (Rússia en un 25%) i mentre que un 33,33% són d’origen africà, majoritàriament de Nigèria. Només un 8,33% prové de Llatinoamèrica. EDAT DE LES DONES % NIVELL D’ESTUDIS % Menys de 25 anys 50,00 Primaris o sense estudis 16,65 Entre 25 i 35 anys 41,67 Secundaris 41,67 Entre 36 i 45 anys 8,33 Universitaris 25 El 25% de les participants al programa tenen fills/es a càrrec, en tots els casos resideixen al país d’origen o estan tutelats (no es troben al seu càrrec), amb la qual cosa no hi ha limitacions de conciliació familiar. Tot i que, només el 16,67% reben algun tipus de prestació, la resta també tenen la majoria de les necessitats bàsiques cobertes ja que, temporalment, resideixen als recursos residencials de SICAR cat. Els principals factors de vulnerabilitat són: les conseqüències de ser víctimes d’un delicte (emocionals i d’inseguretat), l’edat majoritàriament jove de les participants, el desconeixement del context laboral, la manca de suport familiar, la dificultat per establir relacions personals, les necessitats relacionades amb la salut física i emocional, les necessitats socials bàsiques, la manca de documentació i de competència tècnica, i les dificultats en la convalidació de la formació. 29 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Insercions formatives: • S’han realitzat 19 insercions formatives: ÀMBIT DE LA INSERCIÓ FORMATIVA Núm. dones Alfabetització informàtica 4 Idioma (català i castellà) 4 Certificat de manipulació d’aliments 3 Neteja 2 Cura a domicili 1 Mediació de conflictes 1 Monitora de lleure 1 Hostessa de vol 1 Emprenedoria comercial 1 Curs d’accés a cicle formatiu 1 TOTAL 19 • El 25% de les dones han realitzat pràctiques laborals. Insercions laborals: Un 17% de les dones (2) han aconseguit feina amb un any de durada (com a hostessa de vol i dependenta/encarregada de botiga). 4.3 Altres Recursos per a víctimes d’explotació sexual S’ha contemplat la possibilitat d’ingressos per víctimes d’explotació sexual al Centre municipal d’atenció a les Urgències en Violència Masclista (CMAU-VM) per aquells casos en que no es valori convenient l’ingrés a SICAR o per ingressos fora de l’horari d’atenció del Servei d’Atenció i Mediació al Carrer, formalitzat en el protocol del CUESB (Centre d’Urgències i Emergències Socials). El 2012 s’ha fet l’ingrés de dues dones. S’ha contractat un servei de representació jurídica per a les dones que es plantegin formular denúncia per aquest delicte. El 2012 s’ha atès dues dones i a finals d’any s’ha reformulat per tal que arribi a més candidates. L’Ajuntament s’ha personat com acusació popular en el cas Raval 2 en relació a l’operatiu policial anomenat Alexandria i portat a terme el 2008 a la ciutat. El judici es va celebrar a finals d’any i malauradament defectes de forma apreciats per l’Audiència van portar a l’absolució de 39 dels 41 imputats, malgrat l’evidència de les acusacions i la detecció i identificació de múltiples víctimes. 30 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 5. Treball en xarxa i col·laboració 5.1 Taula Tècnica del Pla ABITS Al llarg de 2012 la Taula Tècnica ha tingut continuïtat amb la participació de les mateixes entitats i àrees municipals: Entitats - Adoratrius Esclaves Santíssim Sagrament, Programa SICAR cat - APIP Associació per la promoció i la inserció professional - Creu Roja, Assemblea Local Barcelona –Àmbit Salut - Fundació Àmbit, Àmbit Dona - Fundació Escó - Genera - Metges del Món (incorporació 2009) - Oblates del Santíssim Redemptor, El Lloc de la Dona - Surt. Fundació de dones. Fundació Privada A nivell municipal - Directora del Programa de Dona - Responsable d’ABITS - Equip Tècniques dels PIAD - Directora OND - Tècnica de l’Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat - Tècniques de Prevenció dels districtes Ciutat Vella, Sant Martí, Eixample, Les Corts i Sants Montjuïc. - Consorci de Serveis Socials: Servei d’Atenció a la Infància i a les Dones d’ABITS En aquest període s’han portat a terme un total de 5 sessions. 5.2 Altres àmbits d’actuació A nivell municipal  Treball de coordinació territorial, amb presència als districtes, en coordinacions habituals i participació a espais de treball. El 2012, amb l’inici de la intervenció directa a Zona Franca, l’Agència s’incorpora a la Taula d’Espai Públic del Districte de Sants-Montjuïc. En el cas de Ciutat Vella s’ha mantingut el treball en relació al Pla entorn de Salvador Seguí, participant –entre d’altres- en una reunió amb el veïnat. A més s’ha presentat l’Agència en la comissió Consultiva de Benestar del Districte de Ciutat Vella. 31 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona  S’ha donat continuïtat al treball amb Guàrdia Urbana de coordinació en matèria de prostitució al carrer i de detecció de situacions d’explotació sexual. S’ha participat en espais de formació a GU pel coneixement dels recursos i serveis de l’agència i de les situacions d’explotació sexual.  Igualment a nivell municipal s’han mantingut reunions de coordinació amb el Gabinet Jurídic (Direcció de Serveis Jurídics) de l’Ajuntament, en relació a la personació de l’Ajuntament com acusació popular.  S’ha treballat conjuntament amb la Direcció de Cooperació Internacional per cercar possibles projectes a portar a terme a Nigèria, a la zona de Benin City d’on provenen la major part de dones nigerianes detectades, la majoria d’elles víctimes de xarxes de tràfic d’éssers humans. De moment, malauradament no s’ha pogut localitzar, malgrat els esforços, cap entitat amb capacitat per desplegar un projecte d’aquest tipus a la zona.  S’ha mantingut la participació a la comissió tècnica de ciutat del Circuit Barcelona contra la violència vers les dones, que co-lideren la Direcció del Programa de Dona amb el Consorci Sanitari de la Ciutat, on s’ha presentat també la Mesura de Govern. Així mateix s’ha donat a conèixer els recursos i serveis de l’Agència en algun dels circuits territorials de districte. Altres institucions  Participació en espais de relació institucional previstos a la Mesura de Govern: Secretaria d’Ocupació del Departament de Treball, Fiscal Delegat d’Estrangeria, UCRIF de la CNP  En la línia de sensibilització s’han atès tots els i les estudiants que han demanat informació sobre el treball de l’Agència i la situació de les dones; s’ha participat en una taula rodona sobre el tràfic de persones en un IES, a cicles formatius. S’ha atès una entitat de Madrid que treballa com l’Agència amb dones que exerceixen la prostitució, donant a conèixer els recursos i serveis de la nostra ciutat en aquesta matèria.  Encàrrec d´un estudi sobre els diferents modes legislatius en una sèrie de països europeus.  Contactes amb ACCIO10 per tal de detectar empreses amb activitat econòmica en els països d’origen de les dones que es dediquen a la prostitució, especialment Nigèria, que puguin ser susceptibles d’implicar-se amb els objectius de l’Agència ABITS i participar en la prevenció del tràfic de persones amb fins d’explotació sexual mitjançant actuacions de responsabilitat social, així com col·laborar en la inserció laboral de les usuàries d’ABITS.  Participació de la Regidoria de Dona i Drets Civils en el grup interinstitucional d’elaboració del Protocol de protecció de les víctimes de tràfic d’éssers humans a Catalunya, amb la participació de diversos departaments de la Generalitat de Catalunya, Delegació del Govern de l'Estat a Catalunya, Fiscalia Superior de Catalunya, Il·lustre Col·legi d'Advocats de Catalunya, Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya, Associació Catalana de Municipis, Federació Catalana de Municipis, i Ajuntament de Barcelona. Aquest protocol pretén adaptar, a l’àmbit de Catalunya, el Protocol de Palerm i el Protocol marc estatal en relació amb el tema del tràfic de persones, per tal de posar especial èmfasi en la 32 Tinència d’Alcaldia de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Regidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona prevenció, i conjuminar esforços per identificar les víctimes i avaluar els riscos a què s’exposen, detectar les seves necessitats, tenint especial cura quan es tracti de víctimes menors d’edat o quan la víctima sigui estrangera en situació administrativa irregular o es trobi en qualsevol altra situació que la faci especialment vulnerable, i procurar-los protecció i assistència integrals que eviti la victimització secundària i les ajudi a col·laborar en els processos penals. 33 R egidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 6. Distribució econòmica Pressupost Agència ABITS del període 2010-2013 2010 2011 2012 2013 Servei d'Atenció i Mediació al Carrer 211.674,23 241.986,71 287.942,50 317.867,27 Ajudes econòmiques 11.721,00 16.000,00 18.000,00 18.000,00 Formació i Inserció laboral El Lloc 40.591,25 40.592,00 48.590,00 48.590,00 DIR 224.625,85 232.487,75 260.799,35 368.027,93 ITI --- 83.290,00 83.290,00 83.290,00 ACCIO --- --- 128.727,22 128.727,22 Dispositiu d’acompanyament --- --- 40.000,00 40.000,00 RAI --- --- 88.008,90 99.745,99 Dona Impuls 61.347,00 50.700,00 Atenció dones altres situacions Urgències intermèdies 24.838,50 24.838,50 24.838,50 24.838,50 Pisos --- 10.000,00 20.000,00 20.000,00 Atenció Víctimes Explotació Sexual Representació jurídica --- 14.160,00 12.425,00 12.000,00 34 R egidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Acollida i protecció 96.197,22 99.564,12 99.564,12 99.564,12 Pisos pont i pis autonomia 26.368,91 26.368,91 26.368,91 40.939,17 Barcelona Activa 50.700,00 Estudis Estudi de la situació de la prostitució a la ciutat 30.000,00 de Barcelona Impacte Surt - DIR-TS 21.073,84 Indicadors seguiment 12.624,79 Impacte Sicar 10.736,90 Les Corts 14.160,00 Estudi comparatiu lleis 4.356,00 Recomanacions a mitjans de comunicació 10.384,50 Base Dades Creació i millora 40.635,39 3.917,60 10.000,00 20.000,00 Altres (Comunicació, treball en xarxa i altres) 18.460 4.381,87 2.673,83 2.700,00 Cooperació Internacional 20.000,00 35 R egidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona Estudis legislatius 25.000,00 709.272,35 818.661,30 1.279.654,01 1.383.647,70 36 R egidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona 7. Indicadors d’impacte dels programes d’inserció laboral Projecte Data d’inici Insercions 2011 Insercions 2012 Observacions Dona i Prostitució. Projecte Sociolaboral 2012 Anys naturals 20 dones 31 dones han participat a les activitats formatives 20 contractes 32 contractes 82 dones el 2011 127 dones el 2012 Enfilant l’agulla 1/01/12 - 2 dones S’hi ha format 25 dones 2 contractes DIR-TS Dispositiu Integral per a la Veure dades a 30 dones 36 dones 61 participants recol•locació laboral de les dones que l’informe 36 contractes 50 contractes De les quals 34 segueixen en actiu a 31/12 exerceixen la prostitució (un grup acaba al març i un altre al juliol) ITI : Itinerari personal d’assessorament a la 01/01/12 - 16 dones 25 participants professionalització de les dones que han 24 contractes exercit prostitució. Dispositiu especial d’acompanyament per a la 1 d’abril de - 10 dones 44 dones. Aquest és un projecte incorporació al mercat laboral i al teixit social 2012 14 contractes d’acompanyament a la inserció i per tant de persones que exerceixen la prostitució que s’hi incorporen dones des de l’inici del busquen alternatives laborals. projecte fins l’acabament d’any RAI: Intervenció per a la Recuperació, 1 de març de - 2 dones 12 participants, apoderament i inserció laboral de dones que 2012 2 contractes han estat víctimes d’explotació sexual. ACCIO Intervenció integral amb el col•lectiu 1 de maig de - 2 dones 26 participants amb itineraris formatius, de persones transsexuals vinculades a entorns 2012 2 contractes d’inserció i socials. de prostitució a la ciutat de Barcelona Dona Impuls Novembre/12 - - 27 participants TOTAL INSERCIONS 50 99 Mercat laboral formal 37 R egidoria de Dona i Drets Civils D irecció del Programa de Dona 8. Valoració i conclusions • L’Agència ABITS des del mes de maig atén totes les zones de la ciutat on es dóna l’activitat al carrer. • S’ha participat durant tot el 2012 en 14 operatius policials fent atenció a les dones amb una valoració molt positiva, ja que ha permès arribar a dones noves i facilitar algun tipus d’atenció social o de contenció en aquells moments. Ha facilitat també la tasca i el coneixement entre l’Agència i els cossos policials. • El present estudi presenta per primer cop les dades disgregades per gèneres, el 2012. El 8,8% de persones ateses correspon a persones transsexuals i el 91,2% són dones. • Contactes i atencions s’han incrementat un 11 i un 12% respectivament. • El 12% dels acompanyaments són a fora de la ciutat de Barcelona. • Acompanyaments han disminuït 10,6% (de 758 a 677) per què - Des de fa 6 anys l’Agència està fent un treball continuat per l’autonomia i apoderament de les dones. - El coneixement de les usuàries de les diferents entitats amb qui l’Agència manté convenis de col·laboració, no fan necessari l’acompanyament - La impossibilitat de les dones romaneses d’entrar en programes d’inserció laboral, ja que malgrat per la seva situació de ciutadanes europees disposen de permís de residència, per la moratòria d’Espanya en els tractats internacionals no disposen de permís de treball. • 396 dones diferents ateses al 2012 • 108 ( de les 396) noves dones ateses per primer cop al 2012 • Les demandes rebudes per l’equip s’han doblat respecte l’any anterior passant de 4.376 a 9.069. Concretament, han augmentat en un 107%. L’increment més rellevant és en demandes de derivació als centres de serveis socials, sobretot per situacions de pobresa. En segon lloc, cal destacar les demandes d’atenció jurídica, vinculades en aquest cas a la modificació de la ordenança que va entrar en vigor l’agost de 2012. En tercer lloc, es troben les demandes d’atenció psicològica. • Un 85% del total de dones amb expedient actiu al finalitzar l’any són immigrades. (Països de l’Est, Llatinoamericà i Àfrica subsahariana) per països l’ordre és Romania, Nigèria, Espanya i Equador. • 75,5% de dones ateses es troben en situació regular. 38 R egidoria de Dona i Drets Civils Direcció del Programa de Dona • Un 43,6% de les dones ateses són mares. • La situació de les dones romaneses s’ha complicat -resideixen legalment a l’estat però no poden treballar al mercat laboral formal- impedeix els processos formatius i d’inserció laboral malgrat disposar de recursos i rebre’n demandes. • 90% tenen targeta sanitària, la dada més alta des de la creació del servei. • Increment de 51,74 % en entrevistes d’atenció psicològica. El 77,2% de les dones ateses eren o havien estat víctimes de violència masclista. • Al llarg de l’any s’inicien tots els nous projectes previstos a la Mesura de Govern d’octubre 2011: Ampliació places DIR, ITI, RAI, Dispositiu d’acompanyament, ACCIÓ i Dona Impuls • Inici del projecte RAI per a la Recuperació, apoderament i inserció laboral de dones que han estat víctimes d’explotació sexual. Es tracta d’un projecte totalment innovador, no es tenen referències que s’hagi fet res similar en tot l’estat espanyol, i s’ha establert com a prova pilot. S’ha iniciat amb 12 dones. El 25% ha realitzat practiques laborals i el 17% ha aconseguit feina d’un any de durada. • Increment del 98% en el nombre d’insercions laborals respecte l’any anterior 39