“BARCELONA CIUTAT SOLIDÀRIA: UN COMPROMÍS AMB EL MÓN” PLA DE TREBALL 2007 Regidoria de Participació Ciutadana, Solidaritat i Cooperació Barcelona, novembre 2006 INDEX Introducció Projectes de Cooperació Internacional previstos pel 2007 Territoris Palestins Ocupats Pròxim Orient Magrib Àfrica Subsahariana Balcans Centre i Sud Amèrica Programes Multilaterals Sensibilització i Educació per al Desenvolupament Emergències Altres Pressupost 2 INTRODUCCIÓ El Pla de Treball 2007 dona continuïtat al desenvolupat durant 2006, i respon a les directrius fixades pel Pla Director, suposant el desplegament del mateix i donant impuls a la política de cooperació internacional i solidaritat de l’Ajuntament de Barcelona. Respecte al Programa Barcelona Solidària, es mantindran pel 2007 les mateixes bases de subvenció del 2006 acordades amb el teixit solidari de la ciutat. Atesos els compromissos adquirits a l’aprovar programes plurianuals, la partida disponible per adjudicar en la convocatòria serà sensiblement inferior a la d’anys anteriors, malgrat l’important increment pressupostari que es destinarà a aquesta modalitat. Fora de convocatòria i amb l’objectiu de reforçar el teixit associatiu de la ciutat en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament i els espais de coordinació amb que el propi sector s’ha dotat, l’Ajuntament continuarà donant suport a les Federacions d’ONGs pel Desenvolupament, per la Pau i pels Drets Humans a les que ha cedit la Casa del Món com a seu i per tal de que hi desenvolupin actuacions concertades d’informació i sensibilització ciutadanes. Pel que fa a la cooperació municipal directa, i d’acord amb el Pla Director, l’objectiu del 2007 es centra en l’enfortiment de les capacitats institucionals del municipis del sud, posant l’enfasi en l’intercanvi d’experiències i coneixements en el que hi participen activament els diferents serveis municipals concernits. La identificació dels projectes i contraparts respon sobretot a les demandes rebudes, sempre que s’adeqüin a les prioritats geogràfiques assenyalades al Pla Director i es sustenten en convenis bilaterals. Així mateix, la cooperació municipal directa vol donar resposta als compromissos de l’Ajuntament en tan que membre de xarxes internacionals de ciutats. En aquest sentit, i també d’acord amb les línies fixades pel Pla Director, continuarem fent un esforç de concertació amb d’altres administracions, ajuntaments i amb el teixit associatiu per tal de crear sinèrgies i millorar l’eficàcia de la cooperació. En aquest sentit, l’Ajuntament participa activament en els següents espais de concertació: Fons Català de Cooperació al Desenvolupament; Ciutats i Governs Locals Units, en l’àmbit de la cooperació especificament amb les seves comissions de cooperació i de diplomàcia de les ciutats; la Taula Catalana per la Pau i els Drets Humans a Colòmbia; la Coordinadora Catalana d’Ajuntaments Solidaris amb el Poble Saharauí; la Xarxa Europea de Ciutats per la Pau al Pròxim Orient; el grup euro-Gaza; etc. 3 Pel que fa al suport al sistema multilateral representat per NN.UU. que el Pla Director fixa com un valor a prioritzar, s’han signat convenis específics amb les entitats de la ciutat que treballen en estret vincle amb NN.UU. com són l’Associació de Nacions Unides a Espanya i el Comité Català de l’ACNUR. Pel 2007 es proposa signar un conveni amb l’Oficina per la promoció dels Objectius del Mil·lenni per tal de difondre’ls i sensibilitzar a la ciutadania. Justament el proper mes de juliol s’acomplirà la meitat del periòde que la Declaració del Mil·lenni es va fixar per a l’assoliment dels objectius proposats. Finalment, i d’acord amb les previsions del Pla Director, l’Ajuntament potenciarà la posada en marxa un mecanisme de seguiment i avaluació sobre el terreny tant de les actuacions pròpies com de les desenvolupades per entitats amb finançament municipal. Atés l’alt cost d’aquest seguiment es procurarà arribar acords al respecte amb altres administracions. 4 PROJECTES DE COOPERACIÓ INTERNACIONAL PREVISTOS PEL 2007 A continuació es relacionen els projectes de cooperació municipal directa que s’executaran al llarg de l’any 2007. Aquesta relació no esgota però l’actuació de l’Ajuntament en aquest àmbit ja que al llarg de l’any poden produir-se demandes o propostes que semblin interessants d’atendre. TERRITORIS PALESTINS • Gaza City Urbanització del Barri d’Al-Nasser Est L’objecte principal del projecte és el desenvolupament del barri d’Al-Nasser, i la millora de les condicions de vida dels seus habitants, mitjançant la urbanització dels carrers i places interiors. Es tracta d’un barri de Gaza poblat per fills d’habitants del veí “beach camp”, l’històric camp de refugiats de la ciutat, amb altes taxes d’atur i unes condicions de vida molt precàries. La intervenció suposa dotar el barri d’infrastructures urbanístiques necessàries (instal·lar xarxes de sanejament, enllumenar, pavimentar, etc.) i millorar la situació econòmica amb la creació de llocs de treball a curt i llarg termini. El pressupost total és de 1.500.000’00 € dels que l’Ajuntament de Barcelona finança 500.000’00 €. La resta del finançament correspon a la Generalitat de Catalunya. La dotació pressupostària pel 2007 és de 150.000’00 € del total destinat. El projecte es va iniciar al 2005 i és preveu finalitzar al 2007 i s’adreça a 12.000 persones. 5 • Franja de Gaza Assistència Tècnica en matèria de Salut Mental L’objectiu del projecte és col·laborar en la reforma dels serveis de Salut Mental (SM) de base comunitària a Palestina, establint dinàmiques de cooperació i intercanvi entre els recursos de SM catalans i palestins i duent a terme actuacions formatives, assessorament, etc. El pressupost total és de 93.100’00 € i l’aportació de l’Ajuntament de Barcelona és de 50.474’00 €. La resta del finançament ve donat per l’Organització Mundial de la Salut. Aquest projecte s’executa en concertació amb la Fundació Congrés Català de Salut Mental i amb coordinació amb el Ministeri de Salut de l’Autoritat Nacional Palestina. Al 2007 finalitzarà el projecte. La cooperació amb Gaza és, tant per raons de proximitat com de necessitat, una de les prioritats de la Direcció de Cooperació Internacional i Solidaritat, i al llarg del 2007 farem un esforç d’identificació d’un nou projecte amb l’objectiu de mantenir la línia de cooperació i d’inversió dels darrers anys. • Nablus Enguany, continuarem donant suport i col·laboració a l’agermanament del Consell de la Joventut de Barcelona amb en Consell de la Joventut de Nablus, signat al 2006. Mitjançant aquest agermanament, que és una extensió a la ciutat del Projecte “We are the Future” que l’Ajuntament de Barcelona va portar a terme amb la ciutat de Nablus conjuntament amb l’organització GLOCALFORUM, associacions de joves d’ambdues ciutats realitzen intercanvis, activitats conjuntes, i formació de formadors per activitats infantils i juvenils. LÍBAN Com a conseqüència de la darrera guerra al Líban l’estiu passat, i fent-nos ressó de la crida de l’Alcalde de Trípoli que va visitar Barcelona a principis de setembre representant a les ciutats libaneses afectades pels atacs israelians, una sèrie de ciutats europees hem assumit el compromís de involucrar-nos en les tasques de reconstrucció. El passat octubre es va fer una primera missió de reconeixement. 6 • Beirut Sud Els municipis de Ghobayré, Hart Hreik i , situats al sud de Beirut i dins de la seva àrea metropolitana concentren més del 50% dels danys causats pel conflicte. És tracta d’una zona densament poblada per població chiita. Barris dormitori subequipats en que han quedat total o parcialment destruits 260 immobles. Tant el govern central com les autoritats municipals es plantegen la necessitat d’introduir el planejament urbanístic amb caràcter previ a la reconstrucció, per tal de dotar a aquests municipis d’una xarxa mínima d’equipament i millorar-ne la qualitat de vida. Conjuntament amb la ciutat de Lió, l’Ajuntament de Barcelona aportarà assistència tècnica per aquest planejament urbanístic. Així mateix finançarà la construcció d’un parc públic en aquesta àrea. • Tripoli El projecte de suport a aquest municipi del nord del Líban per l’elaboració d’un Pla Estratègic per al seu desenvolupament econòmic en que l’Ajuntament de Barcelona ja estava compromés abans del conflicte, adquireix ara una més gran rellevància i urgència ja que, malgrat que la ciutat no va ser afectada directament, la guerra d’aquest estiu ha suposat la pérdua de 12.000 llocs de treball, o sia un augment de 10 punts en una taxa d’atur que ja era de les més altes del país. MAGRIB • Tetuan Rehabilitació Medina Aquest projecte va sorgir del Fòrum Universal de les Cultures-Barcelona 2004 que decideix donar el 0’7% de la recaptació de les entrades a un projecte de cooperació. L’objectiu ha estat la rehabilitació integral de 6 placetes de la Medina de Tetuan, formant un itinerari que revaloritzi aquest patrimoni de la humanitat i senyali formes d’intervenció i recuperació d’aquest espai respectuoses amb els valors històrico-patrimonials i també amb el teixit social que l’habita. La seva dotació pressupostària ha estat de 1.000.000’00 € i la inauguració de les obres finalitzades es farà al primer trimestre de 2007. 7 • Regió Nord del Marroc Promoció del Bon Govern Local al Nord del Marroc Es preveu la segona fase del projecte desenvolupat del 2004 al 2006, o bé alguna actuació en aquesta línia. • Fes Arxiu Municipal Desenvolupem un projecte en concertació amb Arxivers Sense Fronteres que consisteix en la millora i organització dels arxius de la ciutat, de gran valor històric. Per aquest any hi ha assignats 18.000’00 € del nostre pressupost. La importància política i estratègica de desenvolupar projectes de cooperació internacional al Marroc fa necessària la priorització, durant el 2007, de la identificació de projectes d’envergadura a les ciutats marroquines. ÀFRICA SUBSAHARIANA Aquesta zona ha estat la única que el Pla Director prioritza geogràficament on no estem desenvolupant, fins el moment, cap projecte. Ja al 2006 vam assumir el compromís d’iniciar alguna actuació en aquesta àrea, en la que resulta difícil la concreció de projectes municipalistes ja que la regió pateix una forta debilitat institucional. Per la seva situació política i social, en consonància amb altres administracions, i donant continuïtat a una relació establerta fa una anys, sembla que Maputo (Moçambiq) podria ser una ciutat amb la qual treballar. El passat mes de juny es va fer una primera missió de contacte, a la que seguirà una segona trobada al desembre amb l’objecte de definir un projecte de cooperació amb aquesta ciutat a desenvolupar durant 2007 i en els propers anys. 8 BALCANS Centre d’atenció a dones maltractades En col·laboració amb l’FDL Barcelona-Sarajevo, donem suport a l’únic centre d’aquest tipus que existeix en aquella ciutat en la que la violència domèstica ha crescut després de la guerra. El centre compta amb co-finançament de la CE. Per al 2007 hem fet una reserva pressupostària de 24.000’00 € per a donar suport a les seves activitats. CENTRE I SUD AMÈRICA • L’Havana Rehabilitació Integral Carrer Barcelona El c/ Barcelona de l’Havana és un carrer relativament curt però estratègicament situat doncs comunica el Capitolio amb l’Havana Vieja. És un carrer molt representatiu del que és Centro Havana, amb edificis dels anys 30, alguns d’ells inclosos en els catàlegs de patrimoni d’aquella ciutat. El projecte consisteix en millorar les condicions de vida dels residents (55 famílies) a través del manteniment de les finques i de la creació d’un Centre Cultural Barcelona-La Havana, amb activitats permanents de tipus social i cultural. El cost estimat de tot el projecte és de 554.126’36 €, que s’assumeixen per l’Oficina del Historiador de l’Havana i l’Ajuntament de Barcelona (369.636’36 €). El projecte es troba en fase de realització iniciada al 2005 i s’espera acabar al 2007. Convocatòria als districtes de l’Havana per a projectes de desenvolupament comunitari Del 2002 al 2005 hem dut a terme formació per els responsables i gestors de cooperació dels 15 municipis de l’Havana. Pel 2006, i amb voluntat d‘avaluar aquesta iniciativa i incentivar la realització de petits projectes comunitaris, hem decidit obrir una convocatòria de projectes. El pressupost destinat és de 18.000’00 €, que aporta íntegrament l’Ajuntament de Barcelona. La realització dels projectes aprovats es farà durant el 2007. 9 • Puebla Conjuntament amb el Sistema Municipal de Desarrollo Integral de la Família de l’Ajuntament de Puebla de Zaragoza (Mèxic) desenvoluparem el “Programa Integral de Prevenció i Atenció a les Dones que pateixen Violència de Gènere” El projecte consisteix, per una banda, en sensibilitzar a la població sobre la necessitat de frenar la violència de gènere mitjançant campanyes, creació d’una xarxes de centre d’atenció de víctimes, formació de professionals i elaboració, disseny i avaluació d’un programa integral de desenvolupament de la família. I, per altra, crear un model integral que estableixi polítiques de prevenció, detecció i atenció tot atorgant un recolzament legal, psicològic, mèdic i de capacitació laboral, a partir de l’experiència del model de l’Ajuntament de Barcelona en aquesta matèria. Per tal d’aconseguir una gestió eficaç davant la problemàtica existent el projecte preveu la creació de tres instàncies municipals que apleguin les accions de detecció, prevenció, atenció i intervenció, mitjançant els mòduls d’atenció primària, el centre integral per a dones i l’alberg de dones víctimes de la violència de gènere. També, es disposarà d’un programa integral contra la violència de gènere que inclogui a més de la detecció, la prevenció, l’atenció i la intervenció, cursos de formació dirigits a professionals que treballen en els programes de violència de gènere. En aquest projecte hi participen la Regidoria de la Dona i de Drets Civils i la Direcció de Dona i Drets Civils del Sector de Serveis Persona., La dotació pressupostària pel 2007 és de 40.000’00 €. • Bogotà En el marc del conveni d’Amistat i Cooperació signat l’agost del 2005, es tiraran endavant diverses assistències i intercanvis d’experiències entre tècnics d’ambdues ciutats. Durant 2007, aquest conveni, es concretarà amb un projecte en l’àmbit de polítiques de gènere a desenvolupar amb la Secretaria de la Dona de Bogotà, l’ACNUR i el moviment associatiu de dones de la ciutat. A destacar la col·laboració de responsables i tècnics de Barcelona Activa en la definició i implementació del projecte “Emprendedores” de l’Ajuntament de Bogotà pel que es busca donar resposta a la situació d’atur i subocupació que es viu particularment en els barris menys afavorits d’aquella ciutat. El segon àmbit en el que es centrarà la cooperació tècnica entre Bogotà i Barcelona és el referit a seguretat ciutadana amb el desenvolupament del llibre Blanc de la seguretat ciutadana. 10 • Quito El conveni d’Amistat i cooperació signat amb Quito preveu diversos àmbits de cooperació entre ambdues ciutats, entre els que cal destacar per la seva dimensió la creació d’un mecanisme permanent d’assessorament i assistència pel Pla de modernització municipal de Quito, que inclou mecanismes de gestió, participació ciutadana, descentralització, governança,... i que es desenvoluparà amb la Fundación ESQUEL. • Tucumán Donar suport a la Plataforma Argentina Contra la Impunidad per a dos projectes: - Amb la Universidad de Tucumán en un projecte de Recuperació de la Memòria Històrica i Drets Humans. - Amb les Madres de Mayo (línia fundadora) en el projecte XXX (30 anys) de l’aniversari de la dictadura • Chile Suport econòmic (40.000’00 €) al “I Congreso de mujeres rurales e indígenas” organitzat per l’associació ANAMURI el març de 2007 a Santiago de Chile. • Nicaragua Programa de tres anys de durada (165.000’00 € dels que es destinaran 25.000’00 durant 2007) per a impulsar el reforçament tècnic, infraestructural i de capacitació de 30 Centres d’Atenció Primària de Salut a la Província de l’Atlàntic Sud de Nicaragua. Aquest projecte està concertat amb el Il·lustre Col·legi de Metges de Barcelona. • Centreamèrica CONFEDELCA A partir de la nostra participació a la CONFEDELCA (Conferencia Centroamericana por la Descentralización del Estado y el Desarrollo Local) impulsarem les relacions de col·laboració amb les administracions locals de la Regió a través de dos línies d’actuació: Donar continuïtat a les actuacions realitzades amb diverses alcaldies de El Salvador (San Salvador, Santa Tecla i Nejapa) i de nous projectes amb l’alcaldia de Santa Ana, a través del Fons Català de Cooperació per al Desenvolupament. 11 Redefinir noves actuacions amb COAMSS (Coordinadora de Alcaldes del Área Metropolitana de San Salvador) amb l’objectiu de promoure i enfortir l’estructura tècnica metropolitana, en el marc de col·laboració amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la Diputació. IDELCA L’Ajuntament de Barcelona destinarà 80.000’00 € en els propers dos anys per a impulsar el conveni amb l’Instituto de Desarrollo Local de Centro América, la Diputació de Barcelona i l’Agència Catalana de Cooperació Internacional per a promoure el desenvolupament local a través de diverses activitats formatives, de xarxa, etc. PROGRAMES MULTILATERALS • Peacekeeping Cities Iniciativa conjunta que des del 2003 venim treballant i que s’activarà durant 2007, entre el Departament d’Operacions de Manteniment de la Pau de NNUU, l’Oficina de Coordinació de l’Ajuda Humanitària de NNUU i l’Associació de Ciutats i Governs Locals Units. L’objectiu del projecte és posar a disposició de NNUU, en el seu treball de manteniment de la pau, acció humanitària i d’emergència la experiència i les capacitats tècniques de les ciutats en àmbits de treball municipal a través de la creació i manteniment d’una base de dades d’autoritats locals i experts municipals integrada al sistema d’informació de NNUU que puguin ser mobilitzats amb urgència. L’aportació de Barcelona pel 2007 que es destina al manteniment d’aquesta base de dades serà de 20.000’00 €. • Projecte MENA El Banc Mundial te una oficina per donar suport a projectes de cooperació al Mediterrani (Middle East and North Africa, MENA) amb especial èmfasi en la cooperació ciutat-ciutat. L’objectiu del projecte és cooperar entre ciutats oferint assistència tècnica en temes de planificació estratègica, intervencions urbanístiques, promoció econòmica, etc. • Ciutat refugi Es représ aquest programa que acull a la ciutat un escriptor/a represaliat per raons d’opinió. Barcelona ha estat una ciutat pionera i fundadora de la 12 xarxa de ciutats refugi. Aquests dos darrers anys, el programa s’havia aturat a causa de la crisi del Parlament Internacional d’Escriptors que era qui gestionava la selecció d’escriptors. A partir d’ara aquesta gestió la farà el PEN Club amb qui l’Ajuntament signarà el corresponent conveni per aquest acolliment. Al programa també s’incorpora la Generalitat de Catalunya que finançarà la despesa de manutanció de l’escriptor/a acollit. 13 SENSIBILITZACIÓ I EDUCACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT L’Ajuntament de Barcelona, sent conscient de la importància dels projectes de sensibilització i educació per al desenvolupament destinarà durant el 2007 importants esforços tècnics i econòmics a aquesta línia de treball. Les prioritats de treball seran projectes encaminats a sensibilitzar la població entorn als Objectius del Mil·leni. Com a línia prioritària es continuarà treballant amb l’IMEB per tal de proporcionar instruments al professorat que els permeti incorporar els valors de la solidaritat i la Pau a les escoles. Així mateix, seguint la dinàmica generada al 2006 pel Pla Director, es farà un esforç per millorar la informació a la ciutadania sobre els projectes desenvolupats i/o finançats per l’Ajuntament en matèria de cooperació internacional, i durem a terme actuacions en aquest sentit, remarcant la presència a les festes de la Merce d’un stand on apropar les polítiques de cooperació internacional i solidaritat a la ciutadania, o la organització d’exposicions, etc. També volem recordar les diverses actuacions que anualment es celebren a la ciutat en aquesta línia i que compten amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona: Dia de l’Esperança, Taula de Colòmbia, Fira del Llibre Solidari, etc. Reprendrem l’acord assumit des del Consell Municipal de Cooperació Internacional pel Desenvolupament d’iniciar una reflexió i debat sobre el model de sensibilització i educació per al desenvolupament que estem duent a terme tan des de les administracions com des del món associatiu per tal d’incloure’n les conclusions en el proper Pla Director de Cooperació de Barcelona així com en el pla de treball i, eventualment, en les bases de subvenció pel 2008. 14 AJUT D’EMERGÈNCIA Pel 2007, i segons queda acordat al Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat (2006-2008), fem reserva d’una partida de 160.000’00 € per poder fer front a situacions d’emergència humanitària com a conseqüència de conflictes bèl·lics o de desastres naturals. Aquest ajut es concreta cas a cas, procurant la màxima eficàcia possible en situacions, per definició, complicades i es vehicula a través del Comitè Català d’Emergències Humanitàries. A més tenim un conveni amb Farmacèutics Mundi de 80.000’00 € pel 2007 que es destinen a ajudes immediates a països en situació d’emergències cronificades. 15 PRESSUPOST Com queda recollit al Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat (2006-2008), aprovat pel Plenari en data de 14 d’Octubre de 2005, el pressupost per a la cooperació internacional i solidaritat de l’Ajuntament de Barcelona pel 2007 serà de 7.000.000’00 €. La convocatòria del Programa Barcelona Solidària es dotarà de 4.200.000’00 €, la resta, es destinarà als projectes de cooperació directa i concertada (2.450.000’00 €) incloent els projectes de sensibilització i educació pel desenvolupament, a emergències (160.000’00 €) i a la gestió i avaluació del programa (190.000’00 €) 16