Dijous, 30 de gener de 2014 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI de la convocatòria per a sol·licitar i atorgar subvencions a les entitats dedicades a l'àmbit de la cooperació internacional 2014 En compliment de l'acord de la Comissió de Govern de data 22 de gener de 2014, i d'acord amb el decret de l'alcalde de data 11 de febrer de 2013, es procedeix a publicar l'anunci de la convocatòria per sol·licitar i atorgar subvencions a les entitats dedicades a l'àmbit de la cooperació internacional 2014 que es detallen en aquesta publicació. Les Bases per sol·licitar i atorgar subvencions a les entitat dedicades a l'àmbit de la Cooperació Internacional van ser aprovades per la comissió de govern en data 9/5/2012 i publicades íntegrament al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona amb data 2/6/2012. Aquesta convocatòria es regeix segons les seves bases i els criteris i condicions que a continuació es descriuen: 1. OBJECTE I MODALITATS DE PROJECTES. Convocatòria de concurs públic per a la concessió de subvencions en el marc del "Programa de Cooperació per al Desenvolupament", "Programa de Cooperació per al Desenvolupament a Ciutats Específiques", i "Programa d'Educació per al Desenvolupament", tenint en compte les especificitats que els hi són pròpies i que s'iniciïn l'any 2014. Per a tots els programes es diferencien dues tipologies de projectes: projectes anuals (fins a 12 mesos de durada) i projectes plurianuals (a partir de 12 fins a 24 mesos de durada). Les anualitats no han de correspondre necessàriament a anys naturals. A. Dins del "Programa de Cooperació per al Desenvolupament", s'identifiquen tres modalitats de projectes: Modalitat A.1. Projectes de Cooperació al Desenvolupament que incideixin positivament en els objectius estratègics i objectius específics que estableix el Pla Director. Modalitat A.2: Projectes de cooperació al desenvolupament que promoguin els drets fonamentals del col·lectiu LGTB. Modalitat A.3: Projectes de cooperació al desenvolupament que reforcin capacitats productives a la Mediterrània i Àfrica subsahariana amb un enfocament especial de gènere. B. Dins del "Programa de Cooperació per al Desenvolupament a Ciutats Específiques", s'identifica una modalitat de projectes: Modalitat B.1. Projectes de cooperació per al desenvolupament a ciutats específiques que incideixin positivament en els objectius estratègics i objectius específics que estableix el Pla Director. C. Dins del "Programa d'Educació per al Desenvolupament", s'identifiquen dues modalitats de projectes: Modalitat C.1: Projectes d'Educació per al Desenvolupament que incideixin positivament en els objectius estratègics i objectius específics que estableix el Pla Director. Modalitat C.2. Projectes presentats entre una ONG i un o més centres educatius (Primària, Secundària, Batxillerat, Cicles formatius i Universitats) que promoguin projectes d'aprenentatge i servei. 2. IN/COMPATIBILITAT ENTRE MODALITATS. No existeixen incompatibilitats entre els Programes de Cooperació per al Desenvolupament, Ciutats Específiques i el Programa d'Educació per al Desenvolupament. Els projectes presentats a alguna de les modalitats A.2. A.3 i C.2 no seran incompatibles amb cap altra modalitat ni programa. De totes maneres, no es pot presentar el mateix projecte a altres modalitats. 1 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 Cooperació per al desenvolupament i Cooperació per al desenvolupament a ciutats específiques: Les entitats o grups de recerca vinculats a la universitat sense projecte amb càrrec al pressupost municipal de 2014 de Barcelona Solidària, podran presentar un projecte anual i un projecte plurianual en el marc del Programa de Cooperació al Desenvolupament, dels quals només un serà subvencionat. Així mateix, també podran presentar un projecte anual i un plurianual en el marc del Programa de Cooperació a Ciutats Específiques, dels quals només un serà subvencionat. Les entitats o grups de recerca vinculats a la universitat amb projecte plurianual en execució, amb càrrec al pressupost municipal de 2014 de Barcelona Solidària, no poden presentar ni projecte anual ni plurianual en solitari en el marc del Programa de Cooperació al Desenvolupament, però sí en el marc del Programa de Cooperació a Ciutats Específiques, dels quals només un serà subvencionat. No obstant això, podran formar part de projectes anuals i/o plurianuals presentats en agrupació, sense ser l'entitat líder. Educació per al desenvolupament: Les entitats o grups de recerca vinculats a la universitat sense projecte amb càrrec al pressupost municipal de 2014 de Barcelona Solidària, podran presentar un projecte anual i un projecte plurianual, en solitari, i un projecte anual i un projecte plurianual, en agrupació i com entitat líder, dels quals només un serà subvencionat. Les entitats grups de recerca vinculats a la universitat amb projecte plurianual en execució, amb càrrec al pressupost municipal de 2014 de Barcelona Solidària, no poden presentar ni projecte anual ni plurianual en solitari. No obstant això, podran formar part de projectes anuals i/o plurianuals presentats en agrupació, sense ser l'entitat líder. 3. REQUISITS DELS SOL·LICITANTS. A més de les exigides al punt 4 de les Bases per sol·licitar i atorgar subvencions a les entitats dedicades a l'àmbit de la Solidaritat i Cooperació internacional aprovades per la Comissió de Govern amb data 9/05/2012: Les entitats sol·licitants sense seu però amb delegació al terme municipal de Barcelona hauran d'acreditar activitat a la ciutat des de 2009. Cal annexar aquesta acreditació a través de les memòries anuals o altres documents acreditatius que es consideren oportuns al Document Bàsic 2 del Bloc B. En cas de no acreditar aquest requisit, la sol·licitud quedarà directament exclosa. 4. CRÈDIT PRESSUPOSTARI DE LA CONVOCATÒRIA. Amb càrrec a la partida pressupostària 48901.23291.0101 es consigna 3.650.000,00 EUR import total de la convocatòria. Es preveu la possibilitat de transferir crèdit entre les modalitats de projectes anuals i projectes plurianuals i entre els programes de Cooperació al Desenvolupament, Cooperació a Ciutats Específiques i Educació per al Desenvolupament si es considera oportú per garantir la qualitat dels projectes subvencionats (el pressupost per cada modalitat es pot veure afectat depenent del número de projectes presentats i de les puntuacions obtingudes). 5. ÒRGAN INSTRUCTOR. L'òrgan instructor d'aquesta convocatòria és la Direcció de Serveis de Solidaritat i Cooperació Internacional, de la Gerència de Recursos. 6. TERMINI I FORMALITZACIÓ DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS. El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Les sol·licituds per concórrer a la convocatòria d'aquestes bases s'han de formular mitjançant model d'instància normalitzat que serà facilitada a les dependències de la Direcció de Serveis de Solidaritat i Cooperació Internacional, ubicades a carrer Avinyó, 15, 4a planta, de dilluns a divendres, de 9h a 15h, o que es pot baixar de les pàgines web d'Internet a les adreces: www.bcn.cat i www.bcn.cat/cooperacio. El formulari del projecte i els respectius annexos, així com les instruccions per al seu emplenament, també estaran disponibles a les mateixes adreces. 2 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 La documentació es presentarà en sobres o paquets sense enquadernar, un original en paper pel bloc A, dos pel bloc B (original i còpia) i, dos pel bloc C (original i còpia). La documentació del blocs B i C s'ha de presentar una en format paper (original) i l'altre en suport digital (còpia). La documentació relativa al Bloc B i el Bloc C que no s'hagi presentat conjuntament amb la sol·licitud no serà requerida i per tant, no es valorarà. 7. TRAMITACIÓ. Per a la tramitació de les sol·licituds serà preceptiu que s'aporti la documentació segons el que es detalla a les bases setena i vuitena de les Bases reguladores i que es presenti en les Oficines del Registre General de l'Ajuntament de Barcelona o de les oficines del Registre General dels districtes, a partir del dia següent al de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de la Província, sens perjudici del que disposa l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. La tramitació dels expedients i la seva resolució s'efectua segons disposa a les bases reguladores. Presentació de les sol·licituds: El termini queda fixat a l'apartat 6) d'aquesta convocatòria. En aquest termini els sol·licitants hauran d'aportar la documentació segons el que determinen les bases 7a i 8a de les bases reguladores d'aquesta convocatòria. Les sol·licituds s'hauran de presentar als llocs indicats a l'apartat 7 d'aquesta convocatòria. Presentació de la documentació administrativa: Un cop presentada la sol·licitud de subvenció i en el cas que els interessats siguin requerits per manca de documentació dels blocs A, d'acord amb el que preveu l'art. 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, disposaran d'un termini màxim de 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la notificació individualitzada del requeriment per aportar la documentació requerida. Transcorregut aquest termini sense aportar la documentació requerida es considerarà desistida la sol·licitud de subvenció. Atorgament i denegació provisionals: prèvia a la resolució d'atorgament i denegació definitiva s'aprovarà una resolució d'atorgament provisional. La resolució d'atorgament i denegació provisional es notificarà als interessats d'acord amb el que estableix l'article 59.6.b) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província i s'incorporarà a la pagina web de l'Ajuntament, així com en altres mitjans que es considerin oportuns. Presentació d'al·legacions a la resolució d'atorgament provisional: la publicació en el Butlletí Oficial de la Província de la resolució d'atorgament i denegació provisional obrirà un termini de 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà d'aquesta publicació, per a la presentació d'al·legacions a qualsevol de les oficines del Registre General de l'Ajuntament de Barcelona. Un cop publicada al BOP l'anunci de la resolució d'atorgament provisional, els interessats hauran de presentar en un termini màxim de 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà d'aquella publicació, la documentació acreditativa de la seva condició de beneficiari de la subvenció i/o reformulacions de projectes en el casos que els imports atorgats provisionalment siguin inferiors als sol·licitats i només per a aquelles subvencions que l'Ajuntament consideri i que l'anunci expressament així ho indiqui. La documentació i reformulacions de projectes s'hauran de presentar a qualsevol de les oficines del Registre General de l'Ajuntament de Barcelona. Transcorregut aquest termini sense la presentació de la documentació indicada i/o reformulacions dels projectes, es considerà denegada definitivament la sol·licitud de subvenció. Atorgament i denegació definitius: d'acord amb la base tretzena de les bases reguladores d'aquesta convocatòria, la resolució definitiva es dictarà en el termini màxim de sis mesos a comptar des de la finalització del termini per a la presentació de les sol·licituds. La manca de resolució dins d'aquest termini, legitima els interessats per entendre desestimades, per silenci administratiu, les seves sol·licituds de concessió de les subvencions. La resolució d'atorgament i denegació definitius i d'estimació i desestimació de les al·legacions, es notificarà als interessats, d'acord al que estableix l'article 59.6.b) de la llei 30/1992, de 26 de novembre, mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de la Província (BOP) i s'incorporaran a la pagina web de l'Ajuntament, així com en altres mitjans que es considerin oportuns. 8. RESOLUCIÓ DE LA CONVOCATÒRIA. L'òrgan col·legiat que ha d'elaborar l'informe preceptiu d'atorgament de les subvencions, estarà integrat per: 3 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 • El Regidor de Presidència i Territori, que la presideix. • El gerent de Recursos o persona en qui delegui. • El director de Relacions Internacionals i Cooperació. • El director de Serveis de Solidaritat i Cooperació Internacional. Actuarà de Secretari el de la Corporació o persona en qui delegui (amb veu i sense vot). 9. JUSTIFICACIÓ I CONTROL DE LES SUBVENCIONS. La justificació i el control es descriuen a les bases (18na i 19na) i ha de ser per a la totalitat de l'activitat o projecte, inclòs la part no subvencionada per aquest ajuntament. La justificació de les subvencions s'ha de fer en els terminis i formes d'acord amb el que disposen les bases divuitena i dinovena de les bases reguladores d'aquesta convocatòria. Els models de memòria descriptiva i memòria econòmica d'ingressos i despeses que ha d'incloure el compte justificatiu final estan disponibles a les dependències de la Direcció de Serveis de Solidaritat i Cooperació Internacional, i es poden baixar de les pàgines web d'Internet a les adreces: www.bcn.cat i www.bcn.cat/cooperació. A més, l'Ajuntament de Barcelona comprovarà, per tècniques de mostreig aleatori, un percentatge dels projectes subvencionats. El percentatge de la mostra de projectes dels quals els beneficiaris hauran d'aportar la totalitat dels justificants originals de tot el projecte i qualsevol altra documentació que l'Ajuntament demani s'estableix en: • Un 35% del total de projectes subvencionats amb import total atorgat inferior a 30.000 EUR; • Un 50% del total de projectes subvencionats amb import total atorgat igual o superior a 30.000 EUR i inferior a 60.000 EUR; • Un 15% del total de projectes subvencionats amb import total atorgat igual o superior a 60.000 EUR (independentment de l'obligatorietat de presentar l'informe d'auditoria en aquest darrer cas). Les entitats beneficiàries hauran de conservar les factures i els altres documents de valor probatori equivalent, a efectes de les oportunes comprovacions, durant un període de quatre anys a comptar des de la data de finalització del termini de justificació final del projecte, d'acord al que estableix el segon apartat de la base divuitena de les bases reguladores d'aquesta convocatòria, on s'estableix que l'ajuntament podrà fer comprovacions en qualsevol moment. Respecte a l'informe d'auditor al que fa referència el quart apartat de la base dinovena de les bases reguladores d'aquesta convocatòria, i d'acord amb l'art. 74.6 del Reglament de la Llei de Subvencions, quan la subvenció tingui per objecte una activitat o un projecte a realitzar a l'estranger (en el cas de projectes de Cooperació al Desenvolupament i Cooperació a Ciutats Específiques) s'entén referit a auditors exercents al país on s'hagi de portar a terme la revisió, sempre que en aquest país hi hagi un règim d'habilitació per a l'exercici de la professió i, si s'escau, sigui preceptiva l'obligació de sotmetre a auditoria els seus estats comptables. Si no existeix un sistema d'habilitació per a l'exercici de la professió d'auditoria de comptes en aquest país, la revisió la pot fer un auditor establert en aquest país, sempre que la seva designació la porti a terme l'òrgan concedent d'acord amb uns criteris tècnics que garanteixin l'adequada qualitat. 10. MODIFICACIONS. El procediment i forma per fer les modificacions dels projectes subvencionats es detallen a la base dissetena (17na) amb l'afegit que, respecte a les modificacions pressupostàries substancials, es consideraran com a tal aquelles superiors al 15% de les partides aprovades i que siguin igual o superior a 1.000,00 EUR. 11. SEGUIMENT DE PROJECTES PLURIANUALS. Els models d'informes de seguiment estan disponibles a les dependències de la Direcció de Serveis de Solidaritat i Cooperació Internacional, i es poden baixar de les pàgines web d'Internet a les adreces: www.bcn.cat i www.bcn.cat/cooperacio. 4 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 En el cas de projectes plurianuals, els informes de seguiment als quals fa referència la base vintena de les bases reguladores d'aquesta convocatòria, s'hauran de lliurar abans del 30 de setembre de cada any. El primer informe de seguiment haurà de cobrir un pressupost executat mínim del 60 % del primer any d'execució. 12. QUANTIES SUBVENCIONABLES. En el cas dels projectes plurianuals de Cooperació al Desenvolupament i de Cooperació al Desenvolupament a Ciutats Específiques, el conjunt d'aportacions de l'entitat sol·licitant, de la seva contrapart al país objecte de intervenció i de la població receptora dels beneficis del projecte suposarà com a mínim el 20% del cost total de la intervenció contemplada. En el cas dels projectes plurianuals d'Educació per al Desenvolupament, el conjunt d'aportacions de l'entitat sol·licitant i de la població receptora dels beneficis del projecte suposarà com a mínim el 15% del cost total de la intervenció contemplada. Es recorda, tal i com diu el punt 1 de la Base Desena: Que la subvenció concedida per l'Ajuntament per aquesta convocatòria a nivell percentual no excedirà el 80% del cost total de la intervenció contemplada. 13. DESPESES SUBVENCIONABLES. Les despeses subvencionables són les que estableix el Punt 11 de les Bases Reguladores de les Subvencions Barcelona Solidària. La convocatòria estableix la quantia subvencionable per a l'auditoria externa, obligatòria en el cas dels projectes amb un import atorgat superior a 60.000 EUR. L'import imputable a les despeses derivades de l'auditoria externa és de màxim 4.500 EUR en el cas de projectes de Cooperació al Desenvolupament i Cooperació a Ciutats Específiques i de 3.000 EUR en el cas de projectes d'Educació per al Desenvolupament. El punt 11.5 de les Bases Reguladores estableix que: 11. En cap cas seran despeses subvencionables per l'Ajuntament: 11.1. Les provisions per possibles pèrdues o deutes. 11.2. Les despeses de procediments judicials. 11.3. Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals. 11.4. Les despeses finançades per un altre finançador. 11.5. Declaració anual d'Impostos sobre la renda, Impost de Societats ni impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació (IVA i altres). 11.6. Les pèrdues degudes al canvi de moneda, tret de situacions excepcionals i degudament justificades. 14. PROGRAMES OBJECTES DE LA SUBVENCIÓ. Els objectius transversals de la cooperació al desenvolupament de l'Ajuntament de Barcelona s'especifiquen al Pla Director 2013-2016 i conté els següent eixos tranversals comuns a tot a el programes. Objectiu Transversal 1. Promoure el respecte integral, la consolidació i l'exercici efectiu dels drets humans, fent especial atenció als drets dels infants la governança democràtica i l'enfortiment del teixit social. El desenvolupament humà s'entén com un procés d'ampliació d'oportunitats, capacitats i llibertats dels individus per tal que puguin viure la vida que considerin més digna. En aquest context, la promoció de la democràcia i els drets humans per part de la política de cooperació al desenvolupament de l'Ajuntament de Barcelona esdevé ineludible. Les actuacions del consistori han de concebre a les persones i als pobles com a titulars de drets i han de promoure que les institucions públiques compleixin les seves obligacions vers la ciutadania. Així mateix, és fa imprescindible apoderar la ciutadania i la societat civil dels països i ciutats sòcies, sobretot dels sectors més desfavorits o que han patit històricament discriminació, atès que, per mitjà de la participació cívico-política, del control democràtic i d'una 5 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 representació inclusiva, vetllen per la responsabilitat de les autoritats públiques en la provisió equitativa de béns i serveis públics. Objectiu Transversal 2. Promoure la cultura de la pau i incorporar la perspectiva de la sensibilitat al conflicte i de construcció de pau. L'absència de violència és una precondició per al desenvolupament humà sostenible. Per aquest motiu, les actuacions de cooperació al desenvolupament de l'Ajuntament de Barcelona han d'anar encaminats a crear un entorn que afavoreixi la convivència, la prevenció de conflictes, la solució pacífica de controvèrsies, el foment i la construcció de la pau i el respecte integral dels drets humans i que, en cap cas, aquelles actuacions puguin causar cap dany (do no harm). Així mateix, l'Ajuntament de Barcelona ha de centrar el seus esforços en promoure entre la ciutadania de la ciutat els valors de la cultura de la pau i donar a conèixer les causes estructurals que generen desigualtats i pobresa. Objectiu Transversal 3. Promoure la sostenibilitat del desenvolupament en la seva triple dimensió: social (que inclou la cultural i la política), econòmica i ambiental. Davant d'un model de desenvolupament que exerceix una forta pressió sobre els recursos naturals i el medi ambient, i en què les conseqüències negatives són especialment visibles als països del Sud, es fa necessari promoure models de desenvolupament sostenible que basin el seu creixement i benestar en una relació harmònica i respectuosa amb els ecosistemes i amb els individus que en formen part. En altres paraules, l'ús racional i la gestió òptima dels recursos naturals, entesos com la garantia per assolir un desenvolupament que no comprometi a les generacions, exigeix la participació activa i inclusiva dels principals interessats en la presa de decisions. Objectiu Transversal 4. Promoure l'equitat entre les dones i els homes mitjançant l'aplicació de la perspectiva de gènere. Des de la Declaració i la Plataforma d'Acció emanades de la quarta Conferència de Beijing de 1995 passant pel tercer Objectiu de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM) fixat l'any 2000 es fa palès la urgència que els poders públics incorporin la dimensió de gènere en les seves actuacions amb l'ànim de revertir les desigualtats i les bretxes entre dones i homes. Una de les maneres per contribuir a una igualtat real i efectiva rau, precisament, en garantir la incorporació de la perspectiva de gènere i de les dones en tot el cicle de les polítiques públiques, també la de cooperació al desenvolupament. Aquesta estratègia de transversalització, complementària a les actuacions sectorials d'apoderament de les dones, entronca amb l'enfocament conegut com a Gènere en el Desenvolupament (GED) que posa l'accent en les asimetries de poder entre dones i homes i en les causes estructurals que les reprodueixen. A.- PROGRAMA DE COOPERACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT. 1.- Àmbit geogràfic. L'objectiu de l'eficàcia i els principis de coordinació i complementarietat obliguen a la concentració de recursos i a la focalització geogràfica. Pel "Programa de Cooperació per al Desenvolupament" s'estableixen 2 nivells de prioritats geogràfiques: Prioritat 1: Ciutats de països on la Direcció de Solidaritat i Cooperació Internacional de l'Ajuntament de Barcelona identifica les seves ciutats prioritàries. Poden ser intervencions a aquestes ciutats prioritàries o altres. • Marroc. • Moçambic. • Colòmbia. • Cuba. • Palestina. Prioritat 2: • Senegal (Dakar). • Equador (Quito). • El Salvador (San Salvador). Es consideraran especialment aquelles intervencions que: 6 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 1.- S'executin en entorns urbans i ciutats, caracteritzats per una elevada quantitat i densitat de població (mínim 20.000 habitants) i un ús extensiu e intensiu del sòl, i on la població dedicada a l'agricultura no superi el 25%. 2.- Que promoguin polítiques públiques orientades a la cohesió social, a la promoció de la participació ciutadana i a la provisió de béns públics en un context urbà. 3.- Que promoguin iniciatives orientades a evitar èxodes rurals que incrementin els problemes a les grans aglomeracions urbanes. 4.- Que reforcin la governança local i que executin competències pròpies municipals/locals. 2.- Crèdit pressupostari i quanties màximes. Programa de Cooperació per al Desenvolupament: 1.600.000,00 EUR. Modalitat A.1. Projectes anuals: 400.000,00 EUR Modalitat A.1. Projectes plurianuals convocatòria 2014 500.000,00 EUR Modalitat A.1. Exercici 2015 500.000,00 EUR Modalitat A.2. Projectes que promoguin els drets fonamentals del col·lectiu LGTB 100.000,00 EUR Modalitat A.3. Capacitats productives i dones al nord del Marroc 100.000,00 EUR Les quanties màximes amb les que es podran finançar ordinàriament els projectes són: Projectes en agrupació (2 o més entitats) Modalitat A.1. Projectes anuals Fins un màxim de 60.000 EUR Fins un màxim de 80.000 EUR Modalitat A.1. Projectes plurianuals convocatòria 2014 (*) Fins un màxim de 80.000 EUR (any) Fins un màxim de 90.000 EUR (any) Modalitat A.2. Projectes que promoguin els drets fonamentals del col·lectiu LGTB Fins un màxim de 50.000 EUR Modalitat A.3. Capacitats productives Fins un màxim de 50.000 EUR En cas de sol·licitar una quantia superior de la permesa cada any, la sol·licitud quedarà directament exclosa. Modalitat A.1. Projectes de Cooperació al Desenvolupament. Les intervencions proposades hauran d'incidir positivament en el objectius estratègics i objectius específics que estableix el Pla Director de l'Ajuntament de Barcelona. 1.- Objectius. OBJECTIU ESTRATÈGIC A1. Ampliar les capacitats institucionals i ciutadanes per a promoure la governança democràtica local. • Objectiu específic A1.1: Acompanyar els processos d'enfortiment institucional i el disseny i gestió de les polítiques públiques municipals dels països i ciutats sòcies. • Objectiu específic A1.2: Acompanyar els processos de descentralització política, administrativa i fiscal, i la governança multinivell. • Objectiu específic A1.3: Ampliar les capacitats del personal tècnic i polític de les institucions públiques de les ciutats sòcies, en especial dels mecanismes de rendició de comptes o sistemes de garantia. • Objectiu específic A1.4: Fomentar la participació, el diàleg i la concertació entre les institucions municipals i la societat civil dels països i ciutats sòcies, fent especial èmfasi a la participació dels infants com a subjectes de dret, en els espais de presa de decisió municipal. • Objectiu específic A1.5: Ampliar les capacitats de les institucions públiques locals i les organitzacions de la societat civil en la prevenció dels conflictes violents i per a la construcció d'una autèntica cultura de pau. OBJECTIU ESTRATÈGIC A2. Promoure el dret a la ciutat i la cohesió social mitjançant la provisió de béns públics locals, des d'un enfocament de drets i d'equitat de gènere. • Objectiu específic A2.1. Enfortir els sistemes públics (o amb vocació de servei públic) de provisió de béns públics en l'àmbit local, amb un èmfasi en els col·lectius més vulnerables com ara la infància. 7 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 • Objectiu específic A2.2. Ampliar les capacitats de gestió de les institucions públiques i de les comunitats locals per garantir l'accés als serveis de salut, a l'aigua potable i sanejament de la població, el tractament de residus, la sostenibilitat ambiental i promoure la sobirania alimentària, entesa com el dret dels pobles a determinar les seves polítiques alimentàries de producció i distribució, i l'accés a la terra i als recursos naturals. • Objectius específic A2.3. Acompanyar els processos de planificació urbana i de creació d'espais públics orientats a la creació de ciutats més cohesionades i més sensibles amb les persones amb discapacitats físiques. • Objectiu específic A2.4. Promoure i defensar l'exercici efectiu dels drets humans i dels DESC en l'àmbit local, i dels drets de les dones i del col·lectiu LGTB en condicions d'igualtat. • Objectiu específic A2.5. Contribuir a l'enfortiment de les identitats dels pobles mitjançant el suport a l'educació multicultural i plurilingüe, així com la recuperació i divulgació de la seva memòria. OBJECTIU ESTRATÈGIC A3. Ampliar les capacitats d'emprenedoria i del teixit productiu per al desenvolupament econòmic local. • Objectiu específic A3.1. Enfortir el teixit econòmic, les capacitats productives i la diversificació d'iniciatives econòmiques sostenibles en el nivell municipal. • Objectiu específic A3.2. Enfortir les polítiques públiques empresarials i comercials dels països i ciutats sòcies que recolzin els i les productor/es i comerciants locals. • Objectiu específic A3.3. Donar suport a les iniciatives d'economia social i solidària als països i ciutats sòcies, especialment en l'àmbit municipal. • Objectiu específic A3.4. Promoure l'apoderament econòmic de les dones als països i ciutats sòcies. Els recursos destinats als projectes del Programa de Cooperació per al Desenvolupament es distribuiran de la següent forma segons les prioritats geogràfiques: Mediterrània: 30 % (*). Àfrica subsahariana: 30% (*). Amèrica Llatina: 35% (*). Altres: 5% (*). (*) Aquests percentatges es poden veure afectats depenent del número de projectes presentats en cada àmbit geogràfic i les puntuacions obtingudes dels projectes). Temporalitat: els projectes poden ser anuals (fins a 12 mesos) o plurianuals (fins a 24 mesos). Modalitat A.2. Projectes de Cooperació al Desenvolupament que promoguin els drets fonamentals del col·lectiu LGTB (Lesbianes, Gais, Transsexuals, Bisexuals). Projectes presentats per entitats i ONG que treballin en l'àmbit de la cooperació internacional al desenvolupament, els drets humans, i pau, individualment o en concertació amb ONG que treballin en la promoció de drets del col·lectiu LGTB per promoure aquests drets en les ciutats sòcies del sud i els seus respectius estats. 1.- Objectius. OBJECTIU ESTRATÈGIC A2. Promoure el dret a la ciutat i la cohesió social mitjançant la provisió de béns públics locals, des d'un enfocament de drets i d'equitat de gènere. • Objectiu específic 2.4: Promoure i defensar l'exercici efectiu dels drets humans i dels DESC en l'àmbit local, i dels drets de les dones i del col·lectiu LGTB en condicions d'igualtat. 1.- Descripció: en el marc del programa de cooperació al desenvolupament, i en base a l'Objectiu Específic A2.4. Promoure i defensar l'exercici efectiu dels drets humans i dels DESC en l'àmbit local, i dels drets de les dones i del col·lectiu LGTB en condicions d'igualtat, es fomenta el treball complementari i concertat entre entitats especialistes en defensa dels drets LGTB i ONG de Desenvolupament, Drets Humans i /o Pau, de cara a impulsar projectes de suport i enfortiment de col·lectius LGTB del continent africà i a Amèrica Llatina. 8 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 2.- Prioritats. Es tindran especialment en compte els projectes en els quals: • Es reforcin les capacitats de col·lectius LGTB de les ciutats prioritàries del Pla director vigent i les incloses en aquesta convocatòria. • S'impulsi la creació de xarxes descentralitzades de la societat civil, de cara a enfortir la capacitat d'incidència en l'assoliment dels drets del col·lectiu LGTB. • Es millori el coneixement de les administracions públiques de les ciutats sòcies i els seus estats sobre els drets LGTB i la seva defensa i promoció. • Es doni resposta a la vulnerabilitat econòmica i la marginació social dels membres d'aquest col ·lectiu per raó de la seva orientació sexual i identitat de gènere. 3.- Temporalitat: els projectes seran anuals, fins a 12 mesos. Modalitat A.3: Projectes que reforcin capacitats productives a la Mediterrània i Àfrica subsahariana amb un enfocament especial de gènere. En el marc de l'objectiu estratègic 3, d'ampliar les capacitats d'emprenedoria i del teixit productiu per al desenvolupament econòmic local, i tenint especialment en compte l'objectiu transversal 4, de promoure l'equitat entre les dones i els homes mitjançant l'aplicació de la perspectiva de gènere, es promouran projectes de suport i enfortiment d'iniciatives que estimulin les capacitats emprenedores i professionals de dones a la zona nord de Marroc, especialment a l'eix Tànger-Tetuan, a Maputo i a Dakar. Es tindran especialment en compte els projectes en els quals: • Es reforci la formació i les capacitats professionals de dones en situació de vulnerabilitat, de cara facilitar-ne l'accés al mercat laboral. • S'estimuli la generació de negocis propis o iniciatives empresarials a les dones mitjançant acompanyament i orientació professional. 1. Objectius. OBJECTIU ESTRATÈGIC A3. Ampliar les capacitats d'emprenedoria i del teixit productiu per al desenvolupament econòmic local. • Objectiu específic A3.1. Enfortir el teixit econòmic, les capacitats productives i la diversificació d'iniciatives econòmiques sostenibles en el nivell municipal. • Objectiu específic A3.2. Enfortir les polítiques públiques empresarials i comercials dels països i ciutats sòcies que recolzin els i les productor/es i comerciants locals. • Objectiu específic A3.3. Donar suport a les iniciatives d'economia social i solidària als països i ciutats sòcies, especialment en l'àmbit municipal. • Objectiu específic A3.4. Promoure l'apoderament econòmic de les dones als països i ciutats sòcies. 2. Temporalitat: els projectes seran anuals, fins a 12 mesos. CRITERIS DE VALORACIÓ PER A TOTES LES MODALITATS (A.1, A.2, I A.3). COOPERACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT - ANUALS I PLURIANUALS Fins a 1. Pertinença 20 Pel grau d'alineació del projecte respecte als objectius de la convocatòria, les prioritats geogràfiques i sectorials i a la missió, principis i valors 3 del Pla director de L'Ajuntament de Barcelona. 1.1 Pel grau de pertinença del projecte respecte del context on es desenvolupa 7 Es valorarà: 1. La inclusió del projecte en polítiques públiques, plans de desenvolupament, etc. d'àmbit local, nacional, regional o iniciatives d'institucions de la comunitat internacional 2. La participació de les autoritats públiques responsables, en el cas de serveis públics. 1.2 Per la claredat en la definició dels participants en el projecte (intermediaris, beneficiaris finals, grups destinataris) i pel nivell de pertinença de la 5 seva selecció i participació des del punt de vista estratègic. 9 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 COOPERACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT - ANUALS I PLURIANUALS Fins a Es valorarà: 1. La pertinença de la selecció dels actors implicats en el marc d'una estratègia clarament definida. 2. Els criteris de selecció es consideren justos i equitatius. 1.3 Per la incorporació dels eixos transversals (recollits en el Pla Director) i la definició d'indicadors. 5 Es valorarà: 1. El Número d'elements transversals de valor afegit incorporats en el projecte. 2. La d'incorporació des de la fase de formulació, així com en els objectius, resultats i activitats del projecte 2. Capacitat operativa dels agents participants 15 2.1 Per la capacitat de gestió administrativa i operativa en relació al projecte presentat. 10 Es valorarà: 1. La qualitat i objectius assolits dels projectes executats per l'entitat. 2. La qualitat i objectius dels projectes desenvolupats en temàtiques similars. 2.2 Pel coneixement de la temàtica en relació al projecte presentat. 5 Es valorarà: 1. La viabilitat i sostenibilitat temporal de projectes desenvolupats en el mateix sector 2. La viabilitat i sostenibilitat temporal de projectes desenvolupats en la mateixa zona geogràfica. 3. Metodologia 30 3.1 Per la fonamentació del projecte en una estructura coherent, sòlida, clara i correctament elaborada. 10 Es valorarà: 1. El grau de claredat en l'estructura del projecte. 2. El grau de pertinença de les activitats, relació entre activitats i resultats a assolir. 3. El nivell de qualitat i coherència dels indicadors proposats. 4. El nivell de detall de la proposta tècnica 3.2 Pel grau de claredat i factibilitat del pla d'acció (Descripció de les activitats, descripció de cronograma, etc.) 5 Es valorarà: 1. El grau de descripció i coherència del cronograma. 2. La capacitat de mobilització de recursos per a l'execució dels resultats. 3. El nivell de descripció dels recursos humans i materials (llistat i relació amb els resultats a assolir). 4. El nivell d'eficiència dels recursos. 3.3 Per l'adequació dels elements de seguiment i avaluació en relació a el projecte presentada. 5 Es valorarà: 1. La inclusió d'indicadors de seguiment. 2. La descripció dels mecanismes de seguiment. 3. La inclusió d'avaluació externa o mixta. 3.4 Pel grau de compromís i d'implicació del soci local en el projecte. 5 Es valorarà: 1. La seva participació en les diferents fases: disseny, execució, seguiment... 2. L'aportació de la contrapart (econòmica, RRHH, materials, etc.) 3.5 Pel grau de compromís i d'implicació de la població beneficiària final en el projecte. 5 Es valorarà la implicació de receptors, participants, etc. 4. Sostenibilitat i viabilitat 15 4.1 Pel grau de viabilitat del projecte. 5 Es valorarà: 1. La viabilitat política: existència contrastada de política pública en el sentit de el projecte. 2. La viabilitat organitzativa: nivell de coordinació dels diferents actors participants. 3. La viabilitat sociocultural. 4. La viabilitat tècnica 4.2 Pel grau de sostenibilitat del projecte. 10 Es valorarà: 1. La sostenibilitat dels resultats de la intervenció 2. L'autonomia respecte al suport exterior a nivell econòmic i organitzatiu 3. La descripció d'estratègia de sortida 5. Característiques del pressupost 10 5.1 Per l'adequació del pressupost als objectius del projecte presentat. 10 6. Prioritats geogràfiques 10 6.1 Per l'adequació del projecte a les prioritats geogràfiques definides com a prioritàries. Es valorarà que l'execució del projecte sigui a qualsevol ciutat definida en les dues prioritats geogràfiques definides al punt A.1 (àmbit 4 geogràfic). 6.2 Per l'execució del projecte a ciutats o àrees urbanes. 6 Es valorarà que els projectes: S'executin en entorns urbans i ciutats, caracteritzats per una elevada quantitat (més de 20.000hab) i densitat de població i un ús extensiu e intensiu del sòl, i on la població dedicada a l'agricultura no superi el 25% Que promoguin polítiques públiques orientades a la cohesió social, a la promoció de la participació ciutadana i a la provisió de béns públics en un context urbà Que promoguin iniciatives orientades a evitar èxodes rurals que incrementin els problemes a les grans aglomeracions urbanes Que reforcin la governança local i que executin competències pròpies municipals/locals. B.- PROGRAMA DE COOPERACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT A CIUTATS ESPECÍFIQUES. Modalitat B.1. Projectes de cooperació al desenvolupament a ciutats específiques que incideixin positivament en el objectius estratègics i objectius específics que estableix el Pla Director de l'Ajuntament de Barcelona. 10 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 1.- Àmbit geogràfic. S'adreça a les intervencions a implementar en alguna de les ciutats d'actuació prioritàries que determina el Pla Director de cooperació al desenvolupament, solidaritat i pau 2013-2016 i la present convocatòria. Les intervencions proposades han d'estar destinades a la millora de la capacitació i la gestió de serveis bàsics urbans. Aquestes propostes hauran d'estar formulades en coordinació i estar avalades per les Autoritats Locals de les ciutats o àrees urbanes prioritàries. Les entitats que presentin propostes en aquesta modalitat de convocatòria han de demostrar experiència prèvia a la ciutat, de com a mínim d'haver executat un projecte en els darrers tres anys. Les ciutats prioritàries són les que estableix el Pla Director Municipal 2013-2016 vigent: • Medellin. • Maputo. • L'Havana. • Tànger. • Tetuan. • Poblacions palestines de Cisjordània i la franja de Gaza. A més s'estableixen unes ciutats d'intervenció preferents: • Dakar. • San Salvador. • Sarajevo. 2.- Crèdit pressupostari i quanties màximes. Programa de Cooperació per al Desenvolupament a Ciutats Específiques. 1.200.000 EUR. Projectes anuals 400.000,00 EUR Projectes plurianuals convocatòria 2014 400.000,00 EUR Exercici 2015 400.000,00 EUR Les quanties màximes amb les que es podran finançar ordinàriament els projectes són: Projectes en agrupació Projectes anuals Fins un màxim de 60.000 EUR Fins un màxim de 80.000 EUR Projectes plurianuals convocatòria 2014 Fins un màxim de 80.000 EUR (any) Fins un màxim de 90.000 EUR (any) En cas de sol·licitar una quantia superior de la permesa cada any, la sol·licitud quedarà directament exclosa. 3.- Les intervencions proposades hauran d'incidir positivament en el objectius estratègics i objectius específics que estableix el Pla Director de l'Ajuntament de Barcelona. OBJECTIU ESTRATÈGIC B1. Ampliar les capacitats institucionals i ciutadanes per a promoure la governança democràtica local. • Objectiu específic B1.1: Acompanyar els processos d'enfortiment institucional i el disseny i gestió de les polítiques públiques municipals dels països i ciutats sòcies. • Objectiu específic B1.2: Acompanyar els processos de descentralització política, administrativa i fiscal, i la governança multinivell. • Objectiu específic B1.3: Ampliar les capacitats del personal tècnic i polític de les institucions públiques de les ciutats sòcies, en especial dels mecanismes de rendició de comptes o sistemes de garantia. • Objectiu específic B1.4: Fomentar la participació, el diàleg i la concertació entre les institucions municipals i la societat civil dels països i ciutats sòcies, fent especial èmfasi a la participació dels infants com a subjectes de dret, en els espais de presa de decisió municipal. 11 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 • Objectiu específic B1.5: Ampliar les capacitats de les institucions públiques locals i les organitzacions de la societat civil en la prevenció dels conflictes violents i per a la construcció d'una autèntica cultura de pau. OBJECTIU ESTRATÈGIC B2. Promoure el dret a la ciutat i la cohesió social mitjançant la provisió de béns públics locals, des d'un enfocament de drets i d'equitat de gènere. • Objectiu específic B2.1. Enfortir dels sistemes públics (o amb vocació de servei públic) de provisió de béns públics en l'àmbit local, amb un èmfasi en els col·lectius més vulnerables com ara la infància. • Objectiu específic B2.2. Ampliar les capacitats de gestió de les institucions públiques i de les comunitats locals per garantir l'accés als serveis de salut, a l'aigua potable i sanejament de la població, el tractament de residus, la sostenibilitat ambiental i promoure la sobirania alimentària, entesa com el dret dels pobles a determinar les seves polítiques alimentàries de producció i distribució, i l'accés a la terra i als recursos naturals. • Objectius específic B2.3. Acompanyar els processos de planificació urbana i de creació d'espais públics orientats a la creació de ciutats més cohesionades i més sensibles amb les persones amb discapacitats físiques. • Objectiu específic B2.4. Promoure i defensar l'exercici efectiu dels drets humans i dels DESC en l'àmbit local, i dels drets de les dones i del col·lectiu LGTB en condicions d'igualtat. • Objectiu específic B2.5. Contribuir a l'enfortiment de les identitats dels pobles mitjançant el suport a l'educació multicultural i plurilingüe, així com la recuperació i divulgació de la seva memòria. OBJECTIU ESTRATÈGIC B3. Ampliar les capacitats d'emprenedoria i del teixit productiu per al desenvolupament econòmic local. • Objectiu específic B3.1. Enfortir el teixit econòmic, les capacitats productives i la diversificació d'iniciatives econòmiques sostenibles en el nivell municipal. • Objectiu específic B3.2. Enfortir les polítiques públiques empresarials i comercials dels països i ciutats sòcies que recolzin els i les productor/es i comerciants locals. • Objectiu específic B3.3. Donar suport a les iniciatives d'economia social i solidària als països i ciutats sòcies, especialment en l'àmbit municipal. • Objectiu específic B3.4. Promoure l'apoderament econòmic de les dones als països i ciutats sòcies. 4.- Criteris de valoració. CIUTATS ESPECÍFIQUES - ANUALS I PLURIANUALS Fins a 1. Pertinença 30 1.1 Pel grau de pertinença del projecte respecte del context on es desenvolupa. 10 Es valorarà: 1. La inclusió del projecte en polítiques públiques, plans de desenvolupament, etc. d'àmbit local, nacional, regional... 2. La inclusió de el projecte en àmbits prioritzats per les autoritats locals 3. El grau de participació dels beneficiaris o col·lectiu implicat en el projecte 1.2 Pel grau d'adequació del projecte als àmbits prioritaris d'aquesta modalitat descrits en la convocatòria. 10 Es valorarà: 1. Que la intervenció s'implementi en una ciutat prioritària o preferent. 2. Que el projecte estigui vinculat a serveis bàsics urbans. 1.3 Pel grau d'implicació i coordinació de les Autoritats Locals pertinents en relació al projecte presentat. 10 Es valorarà: 1. El grau de participació de les autoritats en el disseny 2. La implicació / aportació de les autoritats locals en el projecte 3. El nivell de compromís futur. 2. Capacitat operativa dels agents participants 15 2.1 Per la capacitat de gestió administrativa i operativa en relació al projecte presentat. 7 Es valorarà: 1. La qualitat i objectius assolits dels projectes executats per l'entitat. 2. La qualitat i objectius dels projectes desenvolupats en temàtiques similars. 2.2 Per la capacitat tècnica (coneixement de la temàtica) en relació al projecte presentat. 5 Es valorarà: 1. La viabilitat i sostenibilitat de projectes desenvolupats en el mateix sector 2. La viabilitat i sostenibilitat de projectes desenvolupats en la mateixa zona geogràfica. 2.3 Per la implicació d'actors locals de/a Barcelona. 3 3. Metodologia 30 3.1 Per la fonamentació del projecte en una estructura coherent, sòlida, clara i correctament elaborada. 10 12 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 CIUTATS ESPECÍFIQUES - ANUALS I PLURIANUALS Fins a Es valorarà: 1. El grau de claredat en l'estructura del projecte. 2. El grau de pertinença de les activitats, relació entre activitats i resultats a assolir. 3. El grau de relació entre resultats i objectius. 3.2 Pel grau de claredat i factibilitat del pla d'acció (Descripció de les activitats, descripció de cronograma, etc.) 5 Es valorarà: 1. El grau de descripció i coherència del cronograma. 2. La capacitat de mobilització de recursos per a l'execució dels resultats. 3. El nivell de descripció dels recursos humans i materials (llistat i relació amb els resultats a assolir). 4. El nivell d'eficiència dels recursos. 3.3 Per l'adequació dels elements de seguiment i avaluació en relació al projecte presentada 5 Es valorarà: 1. El nivell de qualitat i coherència dels indicadors proposats. 2. El nivell de descripció dels mecanismes de seguiment. 3. La qualitat de les fonts de verificació proposades. 4. La adequada inclusió d'avaluació externa o mixta. 3.4 Pel grau de compromís i d'implicació del soci local en el projecte. 5 Es valorarà: 1. El grau de participació en les diferents fases: disseny, execució, seguiment... 2. L'aportació de la contrapart (econòmica, RRHH, materials, etc.) 3.5 Pel grau de compromís i d'implicació de la població beneficiària final en el projecte. 5 Es valorarà la implicació dels receptors, participants, etc. 4. Sostenibilitat i viabilitat 15 4.1 Pel grau de viabilitat del projecte. 5 Es valorarà: 1. La viabilitat política: Existència contrastada de polítiques públiques que afavoreixen l'execució del projecte i la seva viabilitat o manteniment en el temps. 2. La viabilitat organitzativa del projecte: Nivell de coordinació dels diferents actors participants. 3. La viabilitat sociocultural. 4.2 Pel grau de sostenibilitat del projecte 10 Es valorarà: 1. El grau de sostenibilitat dels resultats de la intervenció. 2. El grau d'autonomia respecte al suport exterior a nivell econòmic i organitzatiu. 3. La descripció d'estratègia per a l'execució del projecte. 5. Característiques del pressupost 10 5.1 Per l'adequació del pressupost al projecte presentada, i segons els annexes establerts a tal efecte Es valorarà que el pressupost del projecte s'ajusti a la realitat del context on desenvoluparà la seva execució així com també al recursos materials i/o humans necessaris per a la seva execució. C.- PROGRAMA D'EDUCACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT. 1.- Dimensions. S'adreça a intervencions emmarcades en les següents dimensions: • Sensibilització: accions a curt termini per donar a conèixer alguns aspectes de la realitat, denunciar, qüestionar idees, creences o valors preconcebuts a través de la informació i de la identificació afectiva. • Formació per al desenvolupament: accions a mig-llarg termini destinades a la comprensió de les desigualtats Nord- Sud, les seves causes i conseqüències, a partir d'una proposta pedagògica curricular dirigida a un públic concret, i amb una visió crítica que cerca promoure accions cap a un canvi d'actituds. • Recerca i investigació per al desenvolupament: anàlisi en profunditat de la problemàtica de desenvolupament i fonament de propostes de canvi en quant a un desenvolupament humà. • Mobilització ciutadana i incidència pública i política: accions encaminades a la transformació de polítiques municipals, nacionals o internacionals, vers un món més just. Els projectes anuals (fins a 12 mesos) del Programa d'Educació per al Desenvolupament hauran de recollir mínim una d'aquestes dimensions, mentre que pels projectes plurianuals (de 12 a 24 mesos) s'exigirà un mínim de tres. 2.- Crèdit pressupostari i quanties màximes. Programa d'Educació per al Desenvolupament. 850.000 EUR. Projectes anuals 270.000,00 EUR Projectes plurianuals convocatòria 2014 250.000,00 EUR Exercici 2015 250.000,00 EUR Projectes d'aprenentatge servei 80.000,00 EUR 13 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 Les quanties màximes amb les que es podran finançar ordinàriament els projectes són: Projectes en agrupació (2 o més entitats) Modalitat C.1. Projectes anuals Fins un màxim de 30.000 EUR Fins un màxim de 40.000 EUR Modalitat C.1. Projectes plurianuals convocatòria 2014 (*) Fins un màxim de 30.000 EUR (any) Fins un màxim de 40.000 EUR (any) Modalitat C.2. Fins un màxim de 10.000 EUR Fins un màxim de 13.000 (mínim dos centres educatius) * En cas de sol·licitar una quantia superior de la permesa cada any, la sol·licitud quedarà directament exclosa. Modalitat C.1. Projectes d'Educació per al Desenvolupament que incideixin positivament en el objectius estratègics i objectius específics que estableix el Pla Director de l'Ajuntament de Barcelona. S'estableixen els objectius estratègics fixats al Pla Director: Un dels valors de la cooperació al desenvolupament de l'Ajuntament de Barcelona és l'impuls i la promoció del l'Educació per al Desenvolupament, els Drets Humans i la Pau (sensibilització, formació, investigació i recerca i incidència política), instrument reconegut a la Llei de cooperació catalana per a empoderar i capacitar als agents del Sud, i al Nord, per a facilitar les eines cognitives, de formació i pedagogia que permetin entendre les causes de desigualtats i les seves conseqüències, i actuar davant d'aquestes i contribuir a un autèntic intercanvi per a la transformació social. L'objectiu del "Programa d'Educació per al Desenvolupament" és el d'afavorir l'autonomia, l'empoderament i el compromís ètic, polític i corresponsable dels ciutadans i ciutadanes en la construcció d'un món més just i equitatiu a través de processos educatius i participatius. 1. Objectius: OBJECTIU ESTRATÈGIC C1. Ampliar les capacitats en l'Educació per al Desenvolupament, l'Educació pels Drets Humans i l'Educació per a la Pau. • Objectiu específic C1.1. Contribuir a millorar el coneixement per part de la ciutadania barcelonina sobre les causes estructurals que provoquen la pobresa, les desigualtats, l'exclusió i la violència, així com el coneixement i l'aplicació del marc jurídic internacional relatiu als Drets Humans i la Convenció sobre els drets de l'Infant i sobre les eines per a combatre-les d'una manera més eficaç, mitjançant el suport a iniciatives ciutadanes en l'àmbit de l'educació formal, no formal i informal. • Objectiu específic C1.2. Incrementar la sensibilització i mobilització social de la ciutadania barcelonina per a transformar actituds i comportaments en pro del desenvolupament humà sostenible i la pau. • Objectiu específic C1.3. Promoure la concertació entre el conjunt d'actors públics i privats de Barcelona implicats en l'Educació per al Desenvolupament, l'Educació pels Drets Humans i l'Educació per la Pau, a partir dels valors afegits respectius. • Objectiu específic C1.4. Fomentar una acció del govern municipal de Barcelona coherent amb la promoció de l'Educació per al Desenvolupament, l'Educació pels Drets Humans i l'Educació per la Pau. OBJECTIU ESTRATÈGIC C2. Participar i incidir en la promoció d'un nou multilateralisme i la construcció d'un model de governança democràtica global i multinivell. • Objectiu específic C2.1. Promoure la participació de la ciutat de Barcelona en els espais decisoris del sistema multilateral i europeu de cooperació al desenvolupament. • Objectiu específic C2.2. Consolidar la participació i el lideratge de Barcelona en les xarxes internacionals i europees de governs locals i regionals en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament, pau i drets humans. • Objectiu específic C2.3. Promoure el diàleg i les sinèrgies amb les Administracions públiques catalanes, en especial la Generalitat de Catalunya; la Diputació de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament i amb el govern de l'Estat per avançar en l'alineament de posicionaments envers el nou multilateralisme i la construcció d'un model de governança democràtica global. • Objectiu específic C2.4. Contribuir a millorar les capacitats del sistema multilateral per a proveir béns públics globals des d'una òptica descentralitzada. 14 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 OBJECTIU ESTRATÈGIC C3. Reforçar el teixit associatiu de les ONG per al Desenvolupament, Pau i Drets Humans de la ciutat de Barcelona. • Objectiu específic C3.1. Sensibilitzar, informar, formar i acompanyar a les associacions per adaptar-se a la nova situació del sector. • Objectiu específic C3.2. Promoure la diversificació de fonts de finançament de les ONG per al Desenvolupament, Pau i Drets Humans i posar èmfasi en un nou model de rendició de comptes. • Objectiu específic C3.3. Facilitar l'accés de les entitats barcelonines a fonts de finançament internacional i suport a la creació de consorcis. 1. Criteris de valoració. EDUCACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT - ANUALS I PLURIANUALS Fins a 1. Pertinença 20 1.1 Pel grau de pertinença del projecte respecte del context on es desenvolupa. 12 Es valorarà: 1. La inclusió del projecte en un programa d'acció més ampli en coordinació amb altres agents implicats i/o integració amb altres experiències (de qualsevol agent implicat o de la mateixa entitat). 2. El grau de complementarietat del projecte amb iniciatives d'Educació per al desenvolupament d'organismes o serveis de l'Administració de la ciutat (regidories de districte, centres educatius, centres de salut, programes de promoció de col·lectius diversos: dona, immigració, gent gran, etc.). 3. El grau de complementarietat amb altres iniciatives que promoguin un nou multilateralisme i la construcció d'un model de governança democràtica global i multinivell. 4. Grau d'adequació real del projecte als Objectius Estratègics i Específics de la Convocatòria. 5. Grau d'adequació real del projecte a les Dimensions d'Educació per al Desenvolupament objecte de la Convocatòria. 1.2 Pel grau d'adequació del projecte a les necessitats de la població i/o experiència de treball previ per l'elaboració del projecte. 5 Es valorarà: 1. La inclusió d'un diagnòstic (qualitatiu i quantitatiu) sobre la situació de partida. 2. La inclusió d'una demanda explícita per part del grup meta de la necessitat del projecte. 3. El grau d'incorporació dels resultats i recomanacions fruit de l'avaluació de projectes anteriors executats per l'entitat en aquest àmbit i/o dimensió 4. La inclusió d'un anàlisi de gènere en la fase de diagnòstic i/o reflexió de l'entitat en clau de gènere com a organització així com en relació a les seves línies estratègiques de treball. 1.3 Pel grau de pertinença del projecte 3 Es valorarà: 1. El grau de concordança i coherència entre les finalitats de l'entitat (visió i missió de l'entitat) en relació al projecte presentat. 2. La concordança entre la fonamentació del projecte, els objectius, l'abast temporal i les accions planificades. 3. l'Anàlisi dels riscos i/o factors externs que poden incidir en l'assoliment dels objectius. 2. Capacitat operativa dels agents participants 10 2.1 Per la capacitat de gestió administrativa, operativa i tècnica (coneixement de la temàtica) en relació al projecte presentat. 5 Es valorarà: 1. L'experiència, capacitats humanes i tècniques, nivell de qualitat i eficiència en l'assoliment dels objectius dels projectes executats per l'entitat. 2. L'experiència, capacitats humanes i tècniques, nivell de qualitat i eficiència en l'assoliment dels objectius dels projectes executats per l'entitat en aquest àmbit temàtic i/o dimensió o dimensions d'Educació per al Desenvolupament treballades. 2.2 Per la inclusió de recolzament d'altres agents per portar a terme aquest projecte. 5 Es valorarà la participació dels agents implicats en el disseny i planificació del projecte i la participació activa en l'execució d'aquest. Es valorarà el grau de suport d'altres ONG's, entitats o institucions al projecte presentat. 3. Disseny i Metodologia 40 3.1 Per la fonamentació del projecte en una estructura coherent, sòlida, clara i correctament elaborada. 10 Es valorarà: 1. El grau de claredat en l'estructura, formulació i ús del llenguatge en el projecte 2. El grau de pertinença de les activitats i el grau de coherència entre activitats i resultats a assolir. 3. El grau de pertinença i coherència entre resultats i objectiu/s a assolir. 4. El grau de claredat i coherència en la inclusió de l'objectiu o objectius transversals en el projecte (amb especial incidència en aspectes de gènere, si s'escau). 3.2 Pel grau de claredat i factibilitat del pla d'acció (Descripció de les activitats, descripció de cronograma, etc.) 10 Es valorarà: 1. El grau de descripció i coherència del cronograma. 2. La capacitat de mobilització de recursos humans, tècnics i financers per a l'execució dels resultats. 3. El nivell de descripció dels recursos humans i materials (llistat i relació amb els resultats a assolir). 4. El nivell d'eficiència dels recursos humans, tècnics i financers. 5. El grau de factibilitat en la integració operativa de l'objectiu o objectius transversals en el projecte. (amb especial incidència en aspectes de gènere, si s'escau). 3.3 Pel grau de consolidació de projectes ja existents 5 Es valorarà: 1. La justificació en l'inclusió d'elements de continuïtat. 2. El grau d'extensió del projecte a d'altres àmbits i/o destinataris. 3.4 Pel grau d'innovació del projecte respecte als seus plantejaments 5 15 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 EDUCACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT - ANUALS I PLURIANUALS Fins a Es valorarà: 1. La inclusió d'elements innovadors respecte a la temàtica i/o productes elaborats. 2. La inclusió d'elements innovadors respecte a la metodologia d'intervenció. 3. La inclusió d'elements innovadors respecte a la població destinatària. 4. La inclusió d'elements innovadors respecte a l'execució. 5. La inclusió d'elements innovadors respecte als agents implicats (públics i/o privats). 3.5 Per l'adequació dels elements de seguiment i avaluació en relació al projecte presentat. 10 Es valorarà: 1. El nivell de qualitat i coherència dels indicadors proposats. 2. El nivell de descripció i operativització dels mecanismes de seguiment. 3. La qualitat de les fonts de verificació proposades en relació al seguiment i avaluació del projecte. 4. La integració d'aspectes de gènere en la definició d'indicadors o processos de seguiment i avaluació del projecte presentat. 5. La inclusió d'una avaluació externa o mixta i la seva adequació a la naturalesa del projecte presentat 4. Sostenibilitat i viabilitat 15 4.1 Pel grau de sostenibilitat i impacte del projecte. 15 Es valorarà: 1. El grau de complementarietat i alineament amb les polítiques públiques. 2. La viabilitat organitzativa: nivell de compromís i coordinació dels diferents actors participants. 3. La viabilitat sociocultural. 4. La viabilitat tècnica 5. El grau de sostenibilitat dels resultats de la intervenció. 6. El grau d'impacte que es preveu dels resultats de la intervenció sobre el territori/districte/barri 7. La inclusió d'accions de generalització i/o multiplicació dels seus resultats. 8. L'existència i descripció d'una estratègia de comunicació i difusió i transferència dels resultats. 5. Característiques del pressupost 15 5.1 Per l'adequació del pressupost el projecte presentat, i segons els models establerts per a tal efecte. Es valorarà: 1. Que el pressupost del projecte s'ajusti a la realitat del context on desenvoluparà la seva execució així com també al recursos materials i/o humans necessaris per a la seva execució. MODALITAT C.2. Projectes presentats entre una ONG i un o més centres educatius (Primària, Secundària, Batxillerat, Cicles formatius i Universitats) que promoguin projectes d'Aprenentatge Servei. 1.- Descripció: En el marc del programa d'educació per al desenvolupament, s'obre una modalitat pilot per a projectes d'Aprenentatge Servei. Aquesta metodologia educativa parteix de la necessitat de vincular l'aprenentatge que fan nois i noies més enllà de l'escola, i per tant de prendre l'entorn de l'escola i el barri com a agent educatiu, formador i transformador. En aquest sentit, es fomenta que els nois i noies de centres educatius de Primària, Secundària, Batxillerat, Cicles Formatius i Universitats puguin aplicar els seus aprenentatges a la comunitat oferint un servei a les entitats i associacions de solidaritat i cooperació internacional. L'alumnat oferirà un servei a aquestes entitats que parteixi d'una necessitat real d'aquestes amb una clara intencionalitat solidària i educativa. 2.- Modalitat: Projectes individuals d'aprenentatge servei presentats entre una entitat i un o més centres educatius per dur a terme durant el segon i/o tercer trimestre del curs 2013-2014 o projectes que s'iniciïn durant el curs 2014-2015. La durada dels projectes serà de màxim 12 mesos. 3.- Objectius: OBJECTIU ESTRATÈGIC C1. Ampliar les capacitats en l'Educació per al Desenvolupament, l'Educació pels Drets Humans i l'Educació per a la Pau. • Objectiu específic C1.1. Contribuir a millorar el coneixement per part de la ciutadania barcelonina sobre les causes estructurals que provoquen la pobresa, les desigualtats, l'exclusió i la violència, així com el coneixement i l'aplicació del marc jurídic internacional relatiu als Drets Humans i la Convenció sobre els drets de l'Infant i sobre les eines per a combatre-les d'una manera més eficaç, mitjançant el suport a iniciatives ciutadanes en l'àmbit de l'educació formal, no formal i informal. • Objectiu específic C1.2. Incrementar la sensibilització i mobilització social de la ciutadania barcelonina per a transformar actituds i comportaments en pro del desenvolupament humà sostenible i la pau. • Objectiu específic C1.3. Promoure la concertació entre el conjunt d'actors públics i privats de Barcelona implicats en l'Educació per al Desenvolupament, l'Educació pels Drets Humans i l'Educació per la Pau, a partir dels valors afegits respectius. 16 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 • Objectiu específic C1.4. Fomentar una acció del govern municipal de Barcelona coherent amb la promoció de l'Educació per al Desenvolupament, l'Educació pels Drets Humans i l'Educació per la Pau. 4.- Prioritats: Les prioritats s'alinien amb les que s'identifiquen des del Centre Promotor1 d'Aprenentatge Servei. Es tindran especialment en compte aquells projectes en els quals: • S'explicitin els aspectes d'aprenentatge i de servei de l'experiència, i la vinculació entre tots dos elements. • Hi hagi una participació activa dels i les joves al llarg de tot el projecte: en la detecció de necessitats, el disseny del projecte, la seva realització i l'avaluació final. • S'afavoreixi el treball en xarxa entre les entitats i els centres educatius del territori. • Es faci evident la sensibilitat i l'interès de detectar noves necessitats socials i la voluntat de respondre-hi de forma innovadora i creativa. • La proposta a desenvolupar quedi inclosa en el projecte educatiu de centre, com a indicador de la progressiva incorporació de l'aprenentatge servei a la seva dinàmica educativa. • La proposta a desenvolupar quedi inclosa en la línia educativa de l'entitat com a estratègia d'EPD. • Que sigui un projecte replicable i sostenible. 5.- Destinataris: La convocatòria s'adreça a entitats i ONG's que treballin en l'àmbit de la cooperació internacional i l'educació per al desenvolupament, drets humans i pau i a centres educatius d'últim cicle d'educació Primària, Secundària, Batxillerat, i Cicles Formatius de grau mitjà i superior, i Universitats. Les entitats i els centres educatius han de presentar el projecte conjuntament, essent l'entitat qui presenti la sol·licitud. 6.- Aspectes que es tindran en compte per a la valoració: a. El projecte parteix de necessitats socials o reptes cívics reals. b. Els servei es concreta en una o vàries accions adequades a l'edat dels participants i que s'enfronten a les necessitats detectades. c. Els aprenentatges estan vinculats a competències, coneixements i sabers curriculars -si els parteners són escoles-. d. Els estudiants tenen una participació significativa en les diferents fases del projecte: el disseny i la planificació, l'execució i l'avaluació. e. Es preveu un espai específic per la reflexió. f. El parteneriat entre la entitat i el centre educatiu és pertinent i els dos equips es senten participants actius en la proposta. g. Es preveu una avaluació dels aprenentatges dels participants i del projecte en general. h. Es preveu un espai de reconeixement i celebració per la tasca que han desenvolupat els participants. 1 El Centre Promotor d'APS és un projecte compartit on hi treballen el GREM, l'ICE i el GREDI de la Universitat de Barcelona, la Fundació Catalana de l'Esplai, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, la Fundació Escola Cristiana i la Fundació Jaume Bofill, que lidera i aixopluga el projecte. 17 CVE-Núm. de registre: 022014001641 Dijous, 30 de gener de 2014 7.- Criteris de valoració. EDUCACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT - APRENENTATGE I SERVEI Fins a 1. Pertinença 20 1.1 Pel grau d'adequació del projecte a les necessitats reals de la població. 10 Es valorarà: - La inclusió d'un diagnòstic (qualitatiu i quantitatiu) sobre la situació de partida. - Que hi hagi participació de l'alumnat en el diagnòstic - Que sigui un projecte accessible/realista per l'alumnat en relació al nivell educatiu i les seves capacitats - Que el servei a desenvolupar sigui coherent amb les necessitats reals detectades 1.2 Pel grau de rellevància dels aprenentatges curriculars del nivell educatiu de l'alumnat. 10 Es valorarà: - Que els aprenentatges estan vinculats a competències, coneixements i sabers curriculars. - Que els estudiants tenen una participació significativa en les diferents fases del projecte: el disseny i la planificació, l'execució i l'avaluació. 2. Capacitat operativa dels agents participants 10 2.1 Per la capacitat de gestió administrativa, operativa i tècnica (coneixement de la temàtica) en relació al projecte presentat. 5 Es valorarà: - L'experiència, capacitats humanes i tècniques, nivell de qualitat i eficiència en l'assoliment dels objectius dels projectes executats per l'entitat. - L'experiència, capacitats humanes i tècniques, nivell de qualitat i eficiència en l'assoliment dels objectius dels projectes executats per l'entitat en aquest àmbit temàtic i/o dimensió o dimensions d'Educació per al Desenvolupament treballades. 2.2 Per la dedicació d'un referent de l'entitat per al desenvolupament de la proposta. 5 Es valorarà: - Que s'inclogui un pla de treball - Que s'especifiqui la formació del referent - Els mecanismes de coordinació - Que es defineixin les tasques pedagògiques del referent 3. Disseny i Metodologia 40 3.1 Per la fonamentació del projecte en una estructura coherent, sòlida, clara i correctament elaborada. 6 Es valorarà: - El grau de claredat en l'estructura, formulació i ús del llenguatge en el projecte - El grau de pertinença de les activitats i el grau de coherència entre activitats i resultats a assolir. - El grau de claredat i factibilitat del pla d'acció (Descripció de les activitats, descripció de cronograma, etc.) 3.2 Per la descripció del servei que desenvoluparà l'alumnat i coherència amb situació existent i problemàtica a la ciutat de Barcelona que motiva la 9 necessitat social a la qual atén el projecte 3.3 Per la fonamentació i descripció dels aprenentatges curriculars que es desenvoluparan 9 3.4 Pel grau de coherència entre el servei i els aprenentatges curriculars 4 3.5 Pel grau d'implicació de l'alumnat i els espais de participació que tindran 3 3.6 Pel grau de descripció dels espais i activitats de reflexió 3 3.7 Pel grau de seguiment i avaluació que es farà de l'alumnat 3 3.8 Pel grau e detall en difusió del projecte, el reconeixement de l'alumnat i les celebracions. 3 4. Sostenibilitat i viabilitat 15 4.1 Pel grau de sostenibilitat i impacte del projecte. 15 Es valorarà: - El grau de complementarietat i alineament amb les polítiques públiques. - La viabilitat organitzativa: nivell de compromís i coordinació dels diferents actors participants. - La sostenibilitat i continuïtat del projecte. - Pel grau de consolidació d'un model pedagògic que permeti la replicabilitat - Pel grau de transferència dels coneixements i resultats del projecte - El grau de sostenibilitat dels resultats de la intervenció. - El grau d'impacte que es preveu dels resultats de la intervenció sobre el territori/districte/barri - La inclusió d'accions de generalització i/o multiplicació dels seus resultats. - L'existència i descripció d'una estratègia de comunicació i difusió i transferència dels resultats. 5. Característiques del pressupost 15 5.1 Per l'adequació del pressupost el projecte presentat, i segons els models establerts per a tal efecte. Es valorarà: 2. Que el pressupost del projecte s'ajusti a la realitat del context on desenvoluparà la seva execució així com també al recursos materials i/o humans necessaris per a la seva execució. Barcelona, 23 de gener de 2014 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 18 CVE-Núm. de registre: 022014001641