Dimecres, 11 de juny de 2014 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI de l'Ajuntament de Barcelona, sobre l'aprovació inicial de la modificació de les bases reguladores per a la concessió d'ajuts pel desenvolupament del Pla d'Acció de l'Agenda 21 Escolar (que a partir de l'aprovació definitiva d'aquestes bases passarà a denominar-se Pla d'Acció del Programa "Barcelona Escoles + Sostenibles"), aprovades definitivament el 28 de juny de 2012 La Comissió de Govern, en sessió del dia 28 de maig de 2014, ha aprovat inicialment la modificació de les bases reguladores que han de regir la concessió d'ajuts per al desenvolupament del Pla d'Acció de l'Agenda 21 Escolar (que a partir de l'aprovació definitiva d'aquestes bases passarà a denominar-se Pla d'Acció del Programa "Barcelona Escoles + Sostenibles"), aprovades definitivament el 28 de juny de 2012, les quals, de conformitat amb el que estableix l'article 124.2 del Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals (ROAS), aprovat pel Decret 179/1995, de 13 de juny i 50 de la Llei 30/1992, es sotmeten a informació pública per un període de 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest anunci al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, i esdevindran aprovades definitivament, sempre que no s'hagin formulat al·legacions durant el període d'informació pública. Les bases i els seus annexos es poden examinar de dilluns a divendres de 9 a 14:30 hores en la Secretaria de Medi Ambient i Serveis Urbans, al carrer Torrent de l'Olla, 218-220, 4a planta. Document annex BASES REGULADORES DE LA CONCESSIÓ D'AJUTS PER AL DESENVOLUPAMENT DEL PLA D'ACCIÓ DEL PROGRAMA "BARCELONA ESCOLES + SOSTENIBLES" 1. Objecte i Finalitats L'objecte de la convocatòria de concessió d'ajuts és oferir als centres educatius de la ciutat de Barcelona, de totes les etapes i nivells, recursos per desenvolupar un pla d'acció - anual o triennal - en el marc del programa Barcelona Escoles + Sostenibles. Les finalitats són: - Enfortir l'educació ambiental donant impuls i suport decidit a les comunitats educatives que es plantegen introduir millores ambientals en els centres educatius. - Promocionar que els centres educatius participin en la millora del seu entorn més proper i de la ciutat, en la mesura de les seves possibilitats. - Consolidar els projectes d'educació ambiental que els centres estan portant a terme. 2. Règim Jurídic 2.1. L'objecte d'aquestes bases és regular el procediment de concessió de subvencions a centres educatius del terme municipal de Barcelona, per a la realització de projectes d'Educació per la Sostenibilitat, en dues modalitats: per a projectes anuals i per a projectes triennals. 2.2. El procediment de concessió és el de concurrència competitiva, i s'iniciarà l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 2.3. El període d'execució dels projectes objecte de subvenció és el d'un curs escolar (pels centres que presenten projectes anuals) o el de tres cursos escolar (pels centres que presenten projectes triennals). 2.4. La concessió dels ajuts es regirà per aquestes Bases, i en tot allò que aquestes no prevegin, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i el seu reglament de desenvolupament (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol), pel Decret 179/1995, de 13 de juny Reglament d'Obres, activitats i Serveis dels Ens Locals, i per la Normativa General Reguladora de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona, aprovada pel Ple del Consell Municipal en sessió del 17 de desembre de 2010 (Butlletí Oficial de la Província de Barcelona 04/01/2011). 1 CVE-Núm. de registre: 022014014655 Dimecres, 11 de juny de 2014 2.5. La competència per a l'atorgament i denegació de les subvencions, per l'autorització, disposició i obligació de les despeses que se'n derivin, i per la resolució de cada convocatòria, és de l'Alcalde, qui podrà delegar totes o part d'aquestes competències en altres òrgans municipals. 2.6. Cada convocatòria determinarà la quantitat màxima que es destina als ajuts, la partida pressupostària, les modalitats objecte de subvenció i la quantitat màxima per la que es podrà subvencionar cada projecte. 2.7. Les subvencions que es puguin concedir estan subjectes a limitació pressupostària i no generen cap dret de continuïtat en l'assignació de finançament als destinataris per a exercicis successius. 2.8. Les subvencions concedides es sotmetran al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament. 2.9. Les subvencions atorgades s'entendran acceptades pels beneficiaris sempre que aquests no manifestin el contrari en el termini d'un mes a comptar des de la resolució de concessió. 3. Beneficiaris Poden concórrer a aquesta convocatòria els centres educatius de la ciutat de Barcelona que s'hagin adherit al programa "Barcelona Escoles + Sostenibles" (abans, Agenda 21 Escolar). L'adhesió a aquest programa està oberta a tots els centres educatius de la ciutat de Barcelona d'educació infantil, primària, secundària, cicles formatius, escoles d'adults i d'educació especial. (Per obtenir informació al respecte, cal adreçar-se a la secretaria del programa, carrer Nil Fabra 20, 08012 Barcelona Tel.: 93 256 25 99 Fax. 93 237 08 94 correu electrònic: agenda21escolar@bcn.cat). Per la modalitat de projectes triennals poden concórrer a aquesta convocatòria els centres educatius adherits al programa "Barcelona Escoles + Sostenibles", que portin realitzats un mínim de cinc projectes anuals en el programa de l'Agenda 21 Escolar o vulguin renovar un nou projecte triennal. Només es subvencionarà un projecte per centre. 4. Requisits dels Beneficiaris a) Estar degudament constituïts com a centre educatiu, i ubicats al terme municipal de Barcelona. b) Estar al corrent de les obligacions tributàries davant l'Agència Estatal d'Administració Tributària i davant l'Ajuntament de Barcelona. c) Estar al corrent de les obligacions davant la Seguretat Social. d) No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impossibiliten per ser beneficiari de la subvenció. e) Estar al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions. 5. Sol·licitud i projecte de centre 5.1. El termini de presentació de sol·licituds es fixarà a la convocatòria, que es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 5.2. La sol·licitud per concórrer a cada convocatòria haurà de presentar-se d'acord amb el model que s'adjunta com Annex, al Registre de la Gerència adjunta de Medi Ambient i Serveis Urbans, situada al carrer Torrent de l'Olla, 218-220, 4a planta (08012 Barcelona), de 8:30 a 14:00 hores, o de manera telemàtica, a través del portal de tràmits del web www.bcn.cat. També podran presentar-se per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 2 CVE-Núm. de registre: 022014014655 Dimecres, 11 de juny de 2014 5.3. Si la sol·licitud no contempla tots els aspectes recollits a l'Annex 1, o s'aprecia manca de documentació, es requerirà a la persona interessada perquè en un termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti els documents preceptius, amb la indicació que si no ho fa així es considerarà que desisteix de la seva petició, i s'arxivarà la sol·licitud sense cap més tràmit. 5.4. Els participants als que es concedeixi la subvenció provisional, seran requerits d'acord amb l'assenyalat a la Base 9, a l'efecte de que aportin la següent documentació(1): En el cas dels centres educatius que no hagin presentat fotocòpies compulsades dels següents documents en els darrers cinc anys: a) Fotocòpia compulsada del CIF del centre i de la resolució d'autorització per la seva obertura. b) Fotocòpia compulsada del DNI/NIF de la persona signant de la sol·licitud i/o representant del sol·licitant. c) Fotocòpia compulsada del document que acredita la capacitat legal del representant de l'entitat. d) Certificat de dades bancàries (només si el sol·licitant no l'ha aportat anteriorment a l'Ajuntament de Barcelona, o si se n'han modificat les dades). (1) No serà necessària la presentació d'aquesta documentació en el cas dels centres dependents del Consorci d'Educació de Barcelona i de l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB). 5.5. La documentació assenyalada s'haurà d'aportar sense perjudici de que l'òrgan instructor pugui requerir documentació addicional que acrediti la realitat de les dades contingudes en la declaració responsable presentada junt amb la sol·licitud. 5.6. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les bases. 5.7. Amb la formalització i la presentació de la sol·licitud, els sol·licitants donen el seu consentiment a l'Ajuntament de Barcelona per al tractament de les dades de caràcter personal que siguin necessàries, exclusivament, per al procediment de gestió, tramitació i resolució de les subvencions, i d'acord amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades personals. 5.8. Qualsevol falsedat en les dades que es facin constar a la sol·licitud comportarà l'exclusió del sol·licitant. 6. Obligacions dels beneficiaris i control a) Executar el projecte que fonamenta la concessió de la subvenció. b) Justificar davant l'Ajuntament de Barcelona el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització i el compliment de la finalitat que determina la concessió. A aquest efecte, els beneficiaris comptaran amb un termini fins al 30 de juny de l'any següent al de la concessió, per presentar una memòria explicativa del projecte executat, juntament amb un balanç d'ingressos i despeses signat pel representant del centre, i els comprovants documentals de les despeses satisfetes amb càrrec a l‘import subvencionat. c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que pugui efectuar l'Ajuntament de Barcelona, i aportar tota la informació que els sigui requerida a l'efecte. d) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control, durant un termini de quatre anys. e) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els casos que preveuen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 13 de la Normativa General Reguladora de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona. f) Facilitar tota la informació i la documentació que els requereixi l'Ajuntament de Barcelona o altres òrgans competents de conformitat amb les normes legals vigents. g) Complir, si s'escau, els requisits de l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, relatius a la subcontractació de les activitats subvencionades. h) Informar a l'Ajuntament de Barcelona de qualsevol contracte o conveni signat, per a la gestió de l'activitat subvencionada, entre el beneficiari i qualsevol entitat pública o privada. 3 CVE-Núm. de registre: 022014014655 Dimecres, 11 de juny de 2014 i) Comunicar a l'Ajuntament de Barcelona l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui, i en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts. j) No superar, en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, el 100% del cost de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. k) Fer pública la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona en la documentació que generi el projecte, fent constar l'expressió "Escoles + Sostenibles. Ajuntament de Barcelona". l) Donar compliment al que estableix l'article 1.3 del Reglament d'Ús de la Llengua Catalana de l'Ajuntament de Barcelona (Butlletí Oficial de la Província de Barcelona 13/02/2010) com a beneficiaris de subvencions. m) Respectar la intimitat de les persones que, si s'escau, participin en el programa, així com mantenir la confidencialitat, la seguretat i la integritat de les dades dels usuaris obtingudes durant l'execució del programa subvencionat, d'acord amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades personals. 7. Comissió de valoració 7.1. La Comissió de Valoració és l'òrgan col·legiat al qual pertoca encarregar-se del desenvolupament del procés de selecció d'activitats i projectes a subvencionar, essent la seva composició: Presidenta: El/la responsable de Medi Ambient i Serveis Urbans i membre de la Comissió de Govern. Vocals: Gerent Adjunt de Medi Ambient i Serveis Urbans, o persona amb facultats per substituir-lo. Director d'Intervenció i Innovació Mediambiental, o persona amb facultats per substituir-lo. Cap del Departament d'Educació Ambiental, o persona amb facultats per substituir-lo. Director de Gestió de Recursos de l'Àrea de Medi Ambient, o persona amb facultats per substituir-lo. Actuarà com a Secretària, amb veu i sense vot, la Secretària Delegada d'Hàbitat Urbà. 7.2. La Comissió de Valoració té atribuïda la potestat d'interpretació d'aquestes bases, i exercirà les funcions de decisió i aplicació de les bases, examen dels expedients de sol·licitud en funció dels criteris de valoració, resolució d'incidències, si n'hi ha, i elaboració de la proposta de resolució corresponent, que s'elevarà a l'aprovació de l'òrgan competent. 7.3. Els membres de la Comissió es troben sotmesos a les causes d'abstenció i recusació que estableixen els articles 28 i 29 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 8. Criteris de valoració Projectes Anuals: Cadascun dels projectes s'avaluarà d'acord amb els següents criteris de valoració, fins a un màxim de 100 punts. A) Pel nombre de col·lectius i persones que s'impliquen en el projecte i que participen en la comissió coordinadora, s'atorgaran fins a 15 punts en funció de: − Nombre de professorat implicat. − Nombre d'alumnat implicat. − Implicació de famílies. − Implicació del servei de monitoratge i/o personal no docent. − Participació de l'alumnat en la comissió coordinadora. En el cas d'educació infantil i especial es valorarà la implicació de les famílies, el servei de monitoratge i el personal no docent per sobre de la participació de l'alumnat en la comissió coordinadora. 4 CVE-Núm. de registre: 022014014655 Dimecres, 11 de juny de 2014 B) Per la diversitat d'àmbits que abasta el projecte, s'atorgaran fins 5 punts en funció de: − Inclusió d'activitats de motivació. − Inclusió d'activitats de diagnosi. − Inclusió d'activitats d'exploració d'alternatives i presa de decisions. − Inclusió d'activitats com a pla d'acció. − Inclusió d'activitats de seguiment i avaluació. C) Per la programació d'accions de motivació, s'atorgaran fins a 10 punts en funció de: − Justificació dels motius organitzatius, metodològics i/o contextuals de presentació del projecte. − Justificació de la necessitat de continuïtat d'una temàtica, d'inici d'una nova o abandonament. − Abast dels objectius per tal de promoure canvis en la sensibilització de les persones, en la participació individual i col·lectiva o en les relacions entre les persones. − Diversitat i durada de les activitats. D) Per la programació d'accions de diagnosi, s'atorgaran fins a 10 punts en funció de: − Abast dels objectius per promoure el coneixement i comprensió del tema. − Abast dels objectius per promoure la identificació de problemes. − Activitats que permeten una diagnosi acurada. − Activitats que aporten nous coneixements. − Durada de les activitats. E) Per la programació d'accions d'exploració d'alternatives i presa de decisions s'atorgaran fins a 10 punts en funció de: − Abast dels objectius per promoure la cerca de solucions. − Abast dels objectius per prioritzar accions. − Activitats que promouen el consens en la presa de decisions. − Activitats que faciliten la detecció i la viabilitat de propostes de millora. F) Per la programació d'accions dins el pla d'acció, s'atorgaran fins a 10 punts en funció de: − Abast dels objectius per promoure canvis en les persones. − Abast dels objectius per promoure canvis en el context i/o en la gestió. − Abast dels objectius per promoure canvis a nivell curricular, del projecte educatiu o en la organització del centre. − Abast dels objectius per promoure vincles amb altres institucions i centres. − Diversitat i durada de les activitats. G) Per la programació d'accions de seguiment i avaluació, s'atorgaran fins a 10 punts en funció de: − Abast dels objectius per promoure coneixement sobre el procés i els resultats. − Activitats i agents que avaluen el procés. − Activitats que avaluen els resultats. − Estratègies d'avaluació participatives. H) Per la relació entre cada àmbit (motivació, diagnosi, presa de decisions, pla d'acció i avaluació) i la seva programació, s'atorgaran fins a 18 punts en funció de: − Formulació dels objectius de manera congruent. − Relació entre els objectius i les activitats. − Establiment de responsables i la definició de criteris i indicadors d'avaluació. I) Per la qualitat del projecte, s'atorgaran fins a 10 punts en funció de: − Evidències d'haver fet esforços per assolir els objectius i/o millorar el programa. 5 CVE-Núm. de registre: 022014014655 Dimecres, 11 de juny de 2014 Els centres que es presenten per primera vegada a aquesta convocatòria obtindran automàticament la màxima puntuació en aquest apartat. J) Per l'originalitat del projecte, s'atorgaran fins a 2 punts en funció de: − Incorpora estratègies educatives innovadores. Projectes Triennals: Un projecte triennal serà considerat apte o no apte. Es considerarà apte si conté els apartats següents: A) Si s'inclou dins del Projecte Educatiu del Centre. B) Si facilita el Desenvolupament Curricular del Centre. C) Si té en compte la diagnosi, millora i seguiment de la gestió dels recursos. D) Si inclou millores en l'entorn. E) Si té en compte la participació, la comunicació i les actituds davant dels canvis per afavorir un millor clima social i funcionament intern del centre. F) Si el projecte estableix relacions amb altres agents externs. 9. Resolució de la convocatòria 9.1. La competència per resoldre cada convocatòria és de l'Alcalde, qui podrà delegar-la en altre òrgan municipal. 9.2. La proposta de concessió es formularà per la Comissió de Valoració. 9.3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'acta de la Comissió de Valoració, formularà proposta de resolució provisional, degudament motivada, que es notificarà als interessats, de conformitat amb l'article 59.6.b) de la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, mitjançant publicitat en el web www.bcn.cat/agenda21/a21escolar, i es concedirà un termini de 10 dies hàbils per a presentar al·legacions i perquè als interessats que se'ls hagi concedit la subvenció provisional puguin aportar la documentació exigida que acrediti la realitat de les dades contingudes en la declaració responsable junt a la sol·licitud, si escau. 9.4. Una vegada vençut el termini del tràmit d'audiència i examinades les al·legacions que presentin, si escau, les entitats interessades, s'ha d'emetre la proposta de resolució definitiva. 9.5. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà ser superior a sis mesos. 9.6. La resolució de la convocatòria exhaureix la via administrativa, i contra la mateixa podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant l'Alcaldia en el termini d'un mes, o bé interposar-se directament recurs contenciós administratiu davant dels jutjats del contenciós administratiu de la ciutat de Barcelona, en el termini de dos mesos. Contra la desestimació tàcita del recurs de reposició, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant dels jutjats del contenciós administratiu de la ciutat de Barcelona, en el termini de sis mesos a comptar des de la data en què es produeixi l'acte presumpte. També es podrà utilitzar qualsevol altre recurs que es cregui convenient. 9.7. Les sol·licituds s'entendran desestimades si no hi recau resolució expressa passats sis mesos des de la publicació de la convocatòria. 10. Publicitat de la convocatòria 10.1. Aquestes Bases i l'obertura de la convocatòria es publicaran en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de manera íntegra, sense perjudici que es pugui divulgar de manera parcial per altres mitjans. 10.2. La resolució de la concessió es farà pública al web de l'Agenda 21 Escolar: www.bcn.cat/agenda21/a21escolar. 6 CVE-Núm. de registre: 022014014655 Dimecres, 11 de juny de 2014 10.3. Les subvencions concedides per un import igual o superior a 3.000,00 EUR es publicaran al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 11. Import, abonament i justificació 11.1. La resolució que atorga les subvencions determinarà l'import que es subvenciona a cada centre. 11.2. L'import concedit no podrà superar en cap cas el 100% del cost del projecte subvencionat, per si sol, ni en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, d'acord amb el que preveu l'article 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 11.3. En el cas dels projectes anuals, la quantitat atorgada es transferirà en el termini de 2 mesos a comptar des de la data de resolució de la convocatòria. 11.4. La transferència dels imports corresponents als projectes triennals es farà efectiva, l'import corresponent al primer curs, en el termini de 2 mesos a comptar des de la data de resolució de la convocatòria, i els imports corresponents al segon i tercer curs, durant el mes de setembre dels dos anys següents. L'abonament de la subvenció corresponent als cursos següents restarà condicionada a la seva disponibilitat i previsió en el pressupost municipal, i al compliment de les finalitats previstes a aquesta convocatòria, que s'haurà d'acreditar d'acord amb l'assenyalat a les Bases 11.5 i 11.6. 11.5. El termini per justificar el compliment de l'obligació finalitzarà el 30 de juny de l'any següent a la concessió. La justificació es presentarà a través de l'oficina de Registre de Medi Ambient i Serveis Urbans (veure ubicació a la Base 5) i contindrà una memòria explicativa del projecte executat, juntament amb un balanç d'ingressos i despeses signat pel representant del centre, i els comprovants documentals de les despeses satisfetes amb càrrec a l‘import subvencionat. 11.6. En el cas dels projectes triennals, caldrà aportar la justificació a la que fa referència la base 11.5, respecte a cadascun dels anys del projecte, finalitzant el termini per presentar-la, l'últim dia hàbil del mes de juny de l'any en curs. 11.7. Per concórrer a les següents convocatòries que puguin ser convocades, caldrà haver efectuat la justificació assenyalada a les bases 11.5 i 11.6. 12. Nul·litat, anul·labilitat, revocació i reintegrament 12.1. L'òrgan competent pot declarar la nul·litat o anul·labilitat de la resolució de concessió de la subvenció en els supòsits previstos per l'article 36 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·labilitat comporta l'obligació de retornar les quantitat rebudes. 12.2. Són causes de revocació de la subvenció les previstes a l'article 12 de per la Normativa General Reguladora de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona. 12.3. La inexactitud de les dades aportades o l'incompliment per part dels beneficiaris d'alguna de les obligacions que es deriven de la concessió de la subvenció poden donar lloc a la revocació de l'import atorgat. 12.4. L'Ajuntament de Barcelona iniciarà un procediment de reintegrament de les prestacions econòmiques concedides i abonades indegudament quan concorrin les situacions descrites a l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i article 13 de la Normativa General Reguladora de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona. S'adjunten els Annexos als quals es fa referència en aquestes Bases Particulars, els quals també poden obtenir-se al web de l'Agenda 21 Escolar: www.bcn.cat/agenda21/a21escolar, o adreçant una sol·licitud a l'adreça de mail: agenda21escolar@bcn.cat. Barcelona, 2 de juny de 2014 La secretària delegada d'Hàbitat Urbà, p. d. 02.05.2012, Rosa Martin i Niubó https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 7 CVE-Núm. de registre: 022014014655