Sobre els pressupostos generals 2001 ÍNDEX I. ANTECEDENTS II. CONTINGUT II.1 Ingressos II.2 Despeses III. VALORACIONS III.1 De caràcter general III.2 De caràcter específic D'acord amb les competències atribuïdes al Consell Econòmic i Social de Barcelona en els seus estatuts aprovats pel Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona el 29 de maig de 1992, amb tramitació i estudi previs fets per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos i amb l'aprovació inicial de la Comissió Executiva a l'empara de l'article 9.A, el Plenari del CESB, de conformitat amb el procediment previst als articles 3.A i 6.C, en sessió ordinària celebrada el 21 de desembre de 2000, emet el següent D I C T A M E N I. ANTECEDENTS I.1 A les reunions de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos celebrades els dies i 29 de novembre de 2000 es van debatre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona de l'any 2000 i es va aprovar un proposta de dictamen pel corresponent estudi per la Comissió Executiva . Els textos posats a disposició de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos del CESB són els següents: - Pressupostos generals 2001. Volums I, II i III - Memòria dels pressupostos 2000 I.2 A la reunió de la Comissió Executiva del dia 14 de desembre de 2000 va debatre i aprovar la proposta de dictamen elaborada per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos. I.3 El Plenari del Consell Econòmic i Social de Barcelona será informat del text definitiu d’aquest dictamen en la sessió ordinaria prevista pel dia 21 de desembre de 2000. II. CONTINGUT II.1 INGRESSOS El pressupost d'ingressos del 2001 i les variacions per capítols respecte al corresponent pressupost de 2000 són les següents: INGRESSOS En milions de pessetes Pressupost Pressupost Variació 2000 2001 01/00 (%) A. OPERACIONS CORRENTS 218.752 227.689 4,08 Capítol 1 - Impostos directes 91.065 92.053 1,08 Capítol 2- Impostos indirectes 2.400 2.600 8,33 Capítol 3 - Taxes i altres ingressos 27.200 27.487 1,05 Subtotal ingressos tributaris 120.665 122.140 1,22 Capítol 4 - Transferències corrents 94.341 100.716 6,76 Capítol 5 - Ingressos patrimonials 3.746 4.833 29,02 B. OPERACIONS DE CAPITAL 3.250 6.400 96,9 Capítol 6 - Venda inversions reals 1.000 1.000 0 Capítol 7 - Transferències de capital 2.250 5.400 140 C. OPERACIONS FINANCERES 6.430 11.456 78,16 Capítol 9 - Passius financers 6.430 11.586 78,16 TOTAL INGRESSOS 228.432 245.675 7,55 Els ingressos tributaris s'han fet d'acord amb la quantificació de les possibilitats financeres de les Ordenances fiscals. Els ingressos per transferències corrents recullen les diverses subvencions i participacions que rep l'Ajuntament per al finançament de les seves activitats. En atenció a les seves pròpies normes de generació, s'han calculat els ingressos patrimonials que figuren al capítol 5. els ingressos per compte de tercers (corresponent a les transferències per a la Mancomunitat de Municipis de Barcelona) tenen la seva contrapartida en despeses, i equivalen a 7.151 milions de pessetes. Els tributs locals mantenen el primer lloc en l'aportació de recursos, que representa el 53,6% del total del pressupost corrent. El total d’ingressos tributaris s’incrementen en un 1,22%, per sota de la previsió de l’IPC per a l’any 2001 L’estructura de la fiscalitat municipal es manté similar a la del pressupost de 2000. El conjunt d'ingressos corrents comparant-los amb el pressupost de l'exercici anterior, augmenten un 4,08%. Aquesta variació ve explicada, principalment, per l’augment del 7,16% de la participació en els ingressos de l’estat que signifiquen 5.673 milions de pessetes més que respecte del pressupost de 2000. ESTRUCTURA DE LA FISCALITAT MUNICIPAL 2000 2001 1. Impostos directes 75,5 75,37 2. Impostos indirectes 2 2,13 3. Taxes i altres ingressos 22,5 22,5 TOTAL TRIBUTACIÓ LOCAL 100,0 100,0 Les estimacions dels recursos pressupostaris i les corresponents modificacions respecte a 2000 s'especifiquen a continuació: II.1.1 Capítol 1. Impostos directes Globalment augmenta un 1,08%. L'Impost sobre béns immobles assoleix la xifra de 45.960 milions de pessetes. Per al càlcul s'ha partit de l'extrapolació de la liquidació d'enguany a 30 de setembre, més la variació dels valors cadastrals (2%) en aplicació de la Llei de Pressupostos General de l’Estat. L'Impost sobre vehicles de Tracció Mecànica té una consignació de 11.130 milions de pessetes. Per a l'estimació s'ha tingut en compte el padró de 2000 i alhora l’alça en la potència dels cotxes de nova matriculació. L 'Impost d'Increment de Valor de Terrenys s'estima en 11.500 milions de pessetes ha partit de l’evolució real d’aquesta mesura tributària en els dos darrers anys. L'Impost sobre Activitats Econòmiques (concepte 130.00, 130.01, i 130.04), s'estimen uns ingressos de 23.463 milions de pessetes dels quals 1.123 milions corresponen a les quotes nacionals i provincials, recaptades per l'Agència Estatal per a l'Administració Tributària. En aquest cas, si bé el fluxe d’altes és superior a les baixes, cal contemplar que incideixen molt directament les bonificacions previstes per a l’inici d’activitat contemplades en la legislació vigent. II.1.2 Capítol 2. Impostos indirectes L'Impost sobre Construccions, Instal.lacions i Obres, presenta un augment d'un 8,33% d'acord amb l'estimació per al 2001 II.1.3 Capítol 3. Taxes i altres ingressos El capítol 3 no experimenta cap variació significativa excepte les noves tarifes de la grua que suposem un augment previst dels ingressos d’un 7%. S’inclouen com a taxes les contraprestacions per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic local, així com les taxes derivades de la prestació d’un servei públic o la realització d’una activitat administrativa que no sigui de sol.licitud o recepció voluntària pels administrats. Així mateix, s’inclouen com a preus públics les tarifes i llurs regulacions per la prestació de diferents serveis. Es tracta de serveis de sol.licitud i/o recepció voluntària prestats per l’Ajuntament, bé directament o bé per un dels seus organismes autònoms. Al capítol 3 a més de les taxes inclou les multes i els altres ingressos. Les multes experimenten una variació del 2%. II.1.4 Capítol 4. Transferències corrents La variació global suposa un augment del 6,76%, per la participació en els ingressos de l’estat (PIE). La variació més significativa de les tranferències de la Generalitat de Catalunya és l’augment de la transferència finalista en l’Institut Municipal d’Educació per 146 milions de pta. S'incorpora com a previsió inicial i per un import de 1.000 milions de pessetes l'aportació de la Generalitat de Catalunya en concepte de Fons de Cooperació Local. II.1.5 Capítol 5. Ingressos patrimonials Augmenta un 29,02%. La principal variació respecte de l’any 2000 ve explicada pel pagament pressupostari en l’any 2001 del contracte de publicitat a les marquesines de la ciutat pel segon semestre de l’any. L'estimació dels interessos de bancs i caixes s'ha efectuat acuradament d'acord amb els fluxos de tresoreria estimats per al 2001. II.1.6 capítol 6. Venda d'inversions reals Es pressuposta pel mateix import que l’any 2000. Cal recordar que no es tracta d'ingressos corrents, sinó de capital i, per tant, excepcionals. II.1.7 Capítol 7. Transferències de capital Es preveu una dotació de 5.400 milions de pessetes per a aquest concepte. Cal tenir present que les subvencions que es reben d'altres Administracions destinades a inversió es vehiculen per aquest capítol com a finançament afectat. S'ha de destacar que 4.638 milions de pessetes corresponen a l'aportació de la Unió Europea en concepte de Fons de Cohesió. II.1.8 Capítol 9. Operacions financeres El recurs al mercat de capitals en termes bruts és de 11.586 milions de pessetes. La disminució neta de l’endeutament a 31 de desembre de 2001 s’estima en 3.119 milions de pessetes. II.2 DESPESES L'estructura del pressupost de despeses i la comparació amb l'exercici anterior es la següent: DESPESES En milions de pessetes Pressupost Pressupost Variació 01/00 2000 2001 (%) A. OPERACIONS CORRENTS 161.848 169.598 4,8 1. Despeses de personal 41.813 43.249 3,4 2. Desp. béns corrents i serveis 39.824 42.466 6,6 3. Despeses financeres 18.485 20.690 11,9 4. Transferències corrents 61.726 63.193 2,4 B. OPERACIONS DE CAPITAL 49.621 60.373 21,7 6. Inversions reals 32.420 43.168 33,2 7. Transferències de capital 17.201 17.205 0,02 C. OPERACIONS FINANCERES 16.963 15.705 -7,4 8. Actius financers 1.000 1.000 0 9. Passius financers 15.963 14.705 -7,9 TOTAL PRESSUPOST DESPESES 228.432 245.676 7,5 Les despeses per remuneracions de personal suposen un augment del 3,4% L’increment inclou allò previst al Projecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per al 2001 i els majors costos de seguretat social derivats de l’increment dels topes màxims de cotització. El capítol 2 "Compra de Béns i Serveis" experimenta una variació positiva del 6,6%, per l’augment de les despeses destinades a manteniment urbà amb significació especial de la nova contracta de recollida i neteja. El capítol 4 "Transferències corrents", té un increment global del 2,4%. Dins de les despeses corrents s’ha de destacar l’augment del capítol d’interessos com a conseqüència de l’evolució del mercat financer. Referent a les operacions de capital, aquestes augmenten en un 21,7%. II.2.1 Capítol 1. Despeses de personal La previsió de despeses de personal per a l'exercici 2001 suma 43.249 milions, quantitat que suposa un creixement del 3,4%. És prevista la incorporació de 100 places d’Agents de la Guàrdia Urbana. Per a les jubilacions incentivades es contempla la quantitat de 375 milions de pessetes. Es preveuen els increments de costos derivats de l'acabament dels processos de promoció interna. La promoció interna no originarà increment global de plantilla, ja que es produirà un increment de les places a les categories objecte de l’esmentada promoció i s’amortitzarà automàticament a les categories d’origen . S'inclou una previsió d'oferta pública d'unes 35 places. REMUNERACIONS DE PERSONAL En milions de pessetes Pressupost inicial 2001 Retribucions membres corporació i personal eventua l 1.577 Retribucions bàsiques i complement FN 24.689 Retribucions personal laboral 3.068 Personal temporer 92 Productivitat 1.922 Gratificacions hores extres 1.757 SUBTOTAL PERSONAL ACTIU 33.105 Quotes socials 9.749 SUBTOTAL COSTOS SOCIALS 9.749 Prestacions socials 395 SUBTOTAL PASSIUS 395 TOTAL CAPÍTOL I 43.249 II.2.2 Capítol 2. Compra de béns i serveis S'ha produït un increment global del 6,6%. La distribució per grans conceptes econòmics és la següent: CAPÍTOL 2. COMPRA DE BÉNS I SERVEIS En milions de pessetes Pressupost Pressupost Variació (%) 2000 % 2001 % 01/00 Contractes de neteja i recollida 13.044 32,7 15.400 36,3 18,1 Conservació i manteniment 16.397 41,2 17.362 40,9 5,9 Despeses de funcionament i consums 10.383 26,1 9.704 22,8 -6,5 TOTAL CAPÍTOL 2 39.824 100,0 42.466 100,0 6,6 El 40,9% de les despeses es destinen a la conservació i manteniment de les inversions municipals, el 36,3% a les contractes de neteja viària, recollida i tractament de residus i 22,8% restant a les despeses de funcionament i consums generades per l'activitat municipal. Els treballs de manteniment més importants són els de manteniment de la via pública, clavegueram i enllumenat públic, amb un import total de 4.986 milions de pessetes. Les contractes de prestació de serveis directes més importants són, com és tradicional, els de recollida de brossa i neteja viària que enguany s’han unificat amb una nova contracte, amb un import de 15.400 milions de pessetes. Les grans contractes experimenten un increment del 13,3% respecte l'any anterior, bàsicament degut a la contracta de neteja viària i recollida d’escombraries. En el seu conjunt les despeses de funcionament i consums experimenta una disminució del 6,5%. Les despeses de conservació i manteniment d'edificis tenen un ritme de creixement regular, al igual que en exercicis anteriors, a causa de l'entrada en funcionament de noves inversions fetes en els darrers anys. II.2.3 Capítol 3. Interessos El capítol d'interessos està dotat amb 20.690 milions de pessetes el que suposa un augment del 11,9%. L’augment dels costos financers es degut a l’increment del cost mitjà dels recursos aliens que es compensa en part amb la reducció del deute. II.2.4 Capítol 4. Transferències corrents Les transferències corrents pressupostades per al 2001 són 63.193 milions de pessetes, que representen un 2,4% més que l'any anterior. Es mantenen les aportacions a altres administracions públiques que comprenen la Mancomunitat de Municipis, així com l’aportació de despesa corrent al Consell Comarcal del Barcelonés en concepte del manteniment de la Ronda de Dalt, les aportacions a l’Entitat metropolitana del transport derivades de la signatura del contracte-programa i l'aportació a l'Entitat metropolitana de serveis hidràulics i tractament de residus. II.2.5 Capítol 6 i 7. Inversions reals i transferències de capital Les despeses de capital pressupostades són de 60.373 milions de pessetes. Destaquen com a transferències de capital més significatives: 8.610 milions de pessetes a HOLSA; 4.096 milions de pessetes a l’ATM i 1.505 milions de pessetes a PROCIVESA. II.2.6 Capítol 9. Variació de passius financers El capítol d'amortitzacions financeres està dotat amb 14.705 milions de pessetes d'acord amb els venciments acordats en les contractes de préstecs vigents. Es produeix una disminució del 7,9% dels passius financers. La disminució neta de l’endeutament a 31 de desembre de 2001 s’estima en 3.119 milions de pessetes. III. VALORACIONS III.1 DE CARÀCTER GENERAL El Consell Econòmic i Social de Barcelona valora positivament els pressupostos generals de l'any 2001, els eixos que els conformen i el pla de finançament. El Consell Econòmic i Social de Barcelona reitera el seu suport a la política de transparència dels pressupostos i insta a l'Ajuntament a continuar en la mateixa línia. Consell Econòmic i Social de Barcelona considera que l'increment de la recaptació fiscal per sota de l’increment de la inflació, l'augment de les inversions reals i la reducció del deute públic milloren les perspectives de creixement econòmic de la ciutat. El Consell Econòmic i Social de Barcelona valora positivament la tendència d'augmentar el nivell d'inversió i, per tant, de capitalització de la ciutat al màxim nivell. El Consell Econòmic i Social de Barcelona valora positivament l'esforç realitzat per millorar la situació econòmica interna, ja que permet mantenir l'esforç inversor. S’ha de fer esment que les inversions es financien, en la seva totalitat, amb l’estalvi corrent. El Consell Econòmic i Social de Barcelona valora positivament la disminució de les despeses de funcionament i consums pels programes d’estalvi energètic i racionalització dels consums. III.2 DE CARÀCTER ESPECÍFIC III.2.1 Vot particular de Comissions Obreres del barcelonés i de la Unió General de Treballadors de Catalunya CCOO i UGT valoren positivament les previsions macroeconò-miques per al 2001, atés que s’estima que l’increment del PIB real en el municipi de Barcelona serà del 3,5% i que l’IPC serà del 3%. Consideren més realistes aquestes previsions que les realitzades per altres institucions. Quant al capítol de personal consideren que ateses les previsions macroeconòmiques no es garanteix el poder adquisitiu del personal al servei de l’administració municipal, que perdrà el diferencial d’inflació d’enguany i que per a l’any vinent se li planteja un creixement del salari de només un 2 %, per sota de la inflació prevista en els propis pressupostos. No existeix cap mecanisme de revisió salarial. L’increment de Capítol I és del 3,4 % respecte de l’any 2000, només un 0,4% superior a l’IPC previst per l’Ajuntament. Afirmen que la reducció de la plantilla va paral·lela a un increment del capítol 2 del 6,6% i, dins d’aquest, el concepte 227 Treballs realitzats per altres empreses s’incrementa un 11,63%. Mostrem la seva preocupació per les condicions socials d’algunes de les empreses que presten serveis a l’Ajuntament ja que algunes, com EULEN, tenen denúncies admeses a la inspecció de treball i als jutjats del social. Alguns serveis que es cobreixen per capítol 2, com és el cas dels serveis de consegeria i vigilància de l’IMI, podrien cobrir-se per Guàrdies Urbans de més de 57 anys que estan esperant una segona activitat i personal subaltern pendent de destinació. Proposen que l’Ajuntament de Barcelona defineixi, mitjançant la negociació col·lectiva, mecanismes de control social sobre les empreses que tenen personal que indirectament treballa per l’Administració. III.2.2 Vot particular de CCOO del barcelonès En relació al deute i despesa proposa que, atès que des de 1996 s’han retornat 47.015 milions, part de les amortitzacions previstes per al 2001 es destinen a la consolidació i ampliació de la cobertura dels serveis socials com a xarxa universal, per tal de fer front a temes com les llistes d’espera que alguns centres de serveis socials arriben fins als tres i quatre mesos. Quant a personal afirmen que els treballadors i treballadores han incrementat la seva productivitat per la millora dels sistemes d’informació i la millora de la seva formació aquests i aquestes haurien de participar d’una part d’aquest increment. Proposen la creació d’un fons de millora dels serveis públics que permeti instrumentar una clàusula de revisió salarial que incorpori el diferencial entre l'IPC previst i l'IPC que actuï. També consideren que l’increment de la productivitat hauria de servir per estendre i millorar els serveis públics i no per reduir la plantilla, que per al 2001 és prevista de 7.201 treballadors i treballadores quan el 1995 estaven pressupostats 8.522 treballadors i treballadores. Creuen que caldria conèixer la dimensió que es considera que ha de tenir la plantilla final ja que superat un cert nivell es corre el risc de detenir l’increment de la productivitat i, en canvi, incrementar la ineficiència i deteriorar el clima de l’organització. Assenyalen que la disminució del nombre de treballadors públics es dóna quan hi ha una despesa d’uns 1.000 milions de ptes. en hores extraordinàries. També assenyalen la reducció de personal pressupostat en l’IMU. Barcelona 21 de desembre de 2000 Vist i plau José A. Fernández Manrique Àngel Crespo Sánchez Secretari general President