DICTAMEN SOBRE ELS PRESUPOSTOS GENERALS 2003 José Antonio Fernández Manrique (Secretari General del CESB) Vist i plau: Ciriaco Hidalgo Salgado (President del CESB) I. ANTECEDENTS II. CONTINGUT II.1 MEMORIA D’INGRESSOS II.2 MEMORIA DE DESPESSES III. VALORACIONS III.1 De caràcter general III.2 De caràcter específic D'acord amb les competències atribuïdes al Consell Econòmic i Social de Barcelona en els seus estatuts aprovats pel Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona el 29 de maig de 1992, amb tramitació i estudi previs fets per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos i amb l'aprovació de la Comissió Executiva a l'empara de l'article 9.A. DICTAMEN I. ANTECEDENTS I.1 A les reunions de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos celebrades el dia 10 de desembre de 2002 es va debatre el contingut de les ordenances fiscals i de preus públics 2003 i es va aprovar un proposta de dictamen pel corresponent estudi per la Comissió Executiva . Els textos posats a disposició de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos del CESB són els següents: • PRESSUPOSTOS GENERALS 2003. • MEMORIA D’INGRESSOS • MEMORIA DE DESPESSES II.CONTINGUT II.1 MEMÒRIA D’INGRESSOS Els pressupostos per a l’any 2003, pel que fa als ingressos, s’han elaborat amb la previsió de les figures impositives en vigor, a l’espera de les modificacions que està previst que s’introdueixin en la modificació o nova Llei d’hisendes locals. El pressupost d'ingressos de 2003 i les variacions per capítols respecte al corresponent pressupost de 2002 són les següents: EN MILERS D’EUROS INGRESSOS PRESSUPOST 2002 PRESSUPOST 2003 VARIACIÓ 03/02 A. OPERACIONS CORRENTS 1.467.043,76 1.549.743,29 5,64% Capítol 1 – Impostos directes 579.330,00 596.450,00 2,96% Capítol 2- Impostos indirectes 19.050,06 21.700,10 13,91% Capítol 3 – Taxes i altres ingressos 175.718,99 192.584,51 9,60% SUBTOTAL INGRESSOS TRIBUTARIS 774.099,05 810.734,61 4,73% Capítol 4 – Transferències corrents 660.152,93 702.258,11 6,38% Capítol 5 – Ingressos patrimonials 32.791,78 36.750,57 12,07% B. OPERACIONS DE CAPITAL 89.467,39 68.408,06 -23,54% Capítol 6 - Venda inversions reals 27.827,00 29.018,83 4,28% Capítol 7 - Transferències de capital 61.640,39 39.389,23 -36,10% C. OPERACIONS FINANCERES 200.000,00 20.000,00 Capítol 9 – Passius financers 200.000,00 20.000,00 TOTAL INGRESSOS 1.756.511,14 1.638.151,36 -6,74% Els ingressos tributaris figuren al pressupost als capítols "1. Impostos direc- tes", "2. Impostos indirectes" i "3. Taxes i altres ingressos". Amb caràcter general, el càlcul dels recursos de cadascuna de les figures tributàries s'ha fet d'acord amb la quantificació de les possibilitats financeres de les Ordenances fiscals. Els ingressos per transferències corrents recullen les diverses subvencions i participacions que rep l'Ajuntament per al finançament de les seves activitats. Entre aquestes destaca, per la seva incidència econòmica, la participació en els ingressos de l'Estat. En atenció a les seves pròpies normes de generació, s'han calculat els ingres- sos patrimonials que figuren al capítol 5. Amb la voluntat de reflectir comptablement el flux real d'ingressos gestionats per aquest Ajuntament, es fa necessari tenir present els ingressos per compte de ter- cers (corresponent a les transferències per a la Mancomunitat de Municipis de Barcelona). Aquests ingressos tenen la seva contrapartida en despeses, i equivalen a 49,74 M d’euros. Els tributs locals mantenen el primer lloc en l'aportació de recursos, que repre- senta el 52,3% del total del pressupost corrent. El total d’ingressos tributaris comparant-los amb el pressupost de 2002 s’in- crementen en un 4,73%. El conjunt d'ingressos corrents comparant-los amb el pressupost de l'exercici anterior, augmenten un 5,64%. Aquesta variació ve explicada, principalment, per l’augment del 5,8% de la participació en els ingressos de l’estat que signifiquen 32,36 milions d’ Euros més que respecte del pressupost de 2002. ESTRUCTURA DE LA FISCALITAT MUNICIPAL 2002 2003 1. Impostos directes 74,85 73,57 2. Impostos indirectes 2,46 2,68 3. Taxes i altres ingressos 22,69 23,75 TOTAL TRIBUTACIÓ LOCAL 100,0 100,0 El pressupost d'ingressos per al 2002 s'ha elaborat tenint en compte els valors liquidats fins a 30 de setembre d'enguany i les perspectives de la gestió dels matei- xos que fan els diferents Sectors d'Actuació i/o Districtes. Les estimacions dels recursos pressupostaris i les corresponents modificacions res- pecte a 2002 s'especifiquen a continuació: CAPÍTOL 1. IMPOSTOS DIRECTES Globalment, el capítol corresponent als impostos directes augmenta un 2,96%. L'Impost sobre Béns Immobles assoleix la xifra de 302,23 M d’euros. Per al càlcul d'aquest recurs tributari s'ha partit de la projecció dels valors derivats de la revi- sió cadastral. En l’impost sobre béns immobles es proposa una rebaixa del tipus (passa del 0,86 al 0,85). Es modifiquen els topalls conservant el 3% en aparcaments residencials i habitatges fins a un valor cadastral de 120.000 d’euros i es crea un nou topall per habitatges de més de 120.000 euros del 3,5%. Totes les altres activitats, serveis i solars amb valor cadastral fins a 60.500 euros el topall es fixa en un 3,5%. S’estableix un nou topall, no existent anteriorment, per a valors cadastrals superiors a 150.500 euros, que es fixa en el 10%. L'Impost sobre vehicles de Tracció Mecànica té una consignació de 68,1 M d’euros. Per a l'estimació d'aquest recurs pressupostari s'ha tingut en compte el padró de 2002 modificat com a conseqüència de la variació vegetativa del parc (altes menys baixes del 2002). Impost d'Increment de Valor de Terrenys s'estimen uns ingressos de 75,61 M d’euros. Per al càlcul s'ha partit de l’evolució real modificada en base a l’ajust en el tipus impositiu, que estableix un increment del tipus d’un punt passant per tant al 30%. Així mateix, es preveu un creixement en la recaptació per aquest impost, donat que durant l’any 2003 el nou valor cadastral serà ja base impossable tot l’any. Impost sobre Activitats Econòmiques, s'estimen uns ingressos de 150,56 M d’euros dels quals 8,02 milions corresponen a les quotes nacionals i provincials, recaptades per l'Agència Estatal per a l'Administració Tributària. Incideixen molt direc- tament les bonificacions previstes per a l’inici d’activitat. CAPÍTOL 2. IMPOSTOS INDIRECTES L'Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres, presenta un augment d'un 13,91% sobre el pressupostat al 2002 d'acord amb l'estimació per al 2003 d'a- questa figura tributària derivada de l'extrapolació de les dades d'enguany a 30 de setembre. S’incrementa el tipus impositiu en 0,25 punts quedant per tant, del 3% sobre el cost real efectiu de l’obra, instal·lació i/o construcció. Així mateix, es modifica substancialment l’estructura dels mòduls establerts en el tema d’instal·lacions, segons estudi realitzat amb el Col·legi d’Enginyers, i més pro- pers a la realitat actual. Capítol 3. Taxes i altres ingressos En conjunt, el capítol 3, Taxes i altres ingressos, no experimenten cap variació signi- ficativa excepte la derivada de l’estimació real de la recaptació de multes. S’inclouen com a taxes les contraprestacions per la utilització privativa o l’a- profitament especial del domini públic local, així com les taxes derivades de la pres- tació d’un servei públic o la realització d’una activitat administrativa que no sigui de sol·licitud o recepció voluntària pels administrats. Així mateix, s’inclouen com a preus públics les tarifes i llurs regulacions per la prestació de diferents serveis. Es tracta de serveis de sol·licitud i/o recepció voluntà- ria prestats per l’Ajuntament, bé directament o bé per un dels seus organismes autò- noms. Fent una comparació entre els pressupostos de 2002 i 2003, la variació de les taxes i altres ingressos és del 9,60%, i si comparem amb l’estimació de liquidació a 31 de desembre d’enguany, la variació és només del 2,45%. Les multes experimenten una variació del 41,3%. Quant als altres ingressos no experimenten cap variació significativa. CAPÍTOL 4. TRANSFERÈNCIES CORRENTS La variació global del capítol 4 suposa un augment del 6,38% . Aquest increment s’explica per l’estimació de la Participació en els Ingressos de l’Estat (PIE). En aquest sentit i d’acord amb el que es preveu en el projecte de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per al 2003, l’any vigent es preveu un crei- xement del 5,8%. L’evolució de creixement de l’IPC, per sobre de les estimacions i la baixa del creixement econòmic previst, no modifiquen el càlcul de l’estimació de la Participació als Ingressos de l’Estat. S'incorpora com a previsió inicial i per un import de 6,01 milions d’euros l'a- portació de la Generalitat de Catalunya en concepte de Fons de Cooperació Local, mantenint la xifra de l'any anterior. CAPÍTOL 5. INGRESSOS PATRIMONIALS Augmenta un 12,07% respecte a 2002. La principal variació respecte de l’any 2002 ve explicada per l’ingrés del cànon de l’Hotel Miramar. L'estimació dels interessos de bancs i caixes s'ha efectuat d'acord amb els flu- xos de tresoreria estimats per al 2003. CAPÍTOL 6. VENDA D'INVERSIONS REALS Es pressuposta per 29,02 M d’euros. No es tracta d'ingressos corrents, sinó de capital i, per tant, excepcionals. CAPÍTOL 7. TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL Es preveu una dotació de 39,4 milions d’euros per a aquest concepte. 24,5 milions d’euros corresponen a l'aportació de la Unió Europea en concep- te de Fons de Cohesió. CAPÍTOL 9. VARIACIÓ PASSIUS FINANCERS El recurs al mercat de capitals en termes bruts és de 20 milions d’euros. La disminució de l’endeutament a 31 de desembre de 2003 s’estima en 70,67 milions d’euros. II.2. MEMÒRIA DE DESPESES Estructura econòmica del pressupost de despeses i comparació amb l'exerci- ci anterior: EN MILERS D’EUROS DESPESES Pressupost 2002 Pressupost 2003 Variació 03/02 A. OPERACIONS CORRENTS 1.051.781,93 1.113.434,78 5,9% 1. Despeses de personal 266.949,35 273.623,08 2,5% 2. Desp. béns corrents i serveis 273.380,25 302.745,41 10,7% 3. Despeses financeres 94.965,87 91.507,94 -3,6% 4. Transferències corrents 416.486,46 445.558,34 7,0% B. OPERACIONS DE CAPITAL 677.683,67 425.042,45 -37,3% 6. Inversions reals 551.432,40 300.673,11 -45,5% 7. Transferències de capital 126.251,27 124.369,34 -1,5% C. OPERACIONS FINANCERES 27.045,54 99.674,13 8. Actius financers 0 9.000,00 9. Passius financers 27.045,54 90.674,13 TOTAL PRESSUPOST DESPESES 1.756.511,14 1.638.151,36 -6,74% La previsió de despeses de personal suma 273,62 milions d’euros, suposa un creixement del 2,5%. Quant al capítol 2 “Compra de Béns i Serveis” experimenta una variació posi- tiva del 10,7% per l’augment de les despeses destinades a conservació i manteni- ment urbà, les destinades a serveis personals i les despeses per projectes de millo- ra i reestructuració de circuits i processos (tecnologia). El capítol 4 “Transferències corrents”, té un increment global del 6,8%. Dins de les despeses corrents s’ha de destacar la disminució del capítol d’in- teressos. El total de recursos destinats a inversions directes és de 301 milions d’euros, destinats, principalment, a la renovació urbana dels districtes, i en particular de l’àrea compresa entre el riu Besòs, la Diagonal i el front del litoral, i en la millora de la qua- litat dels serveis que es presten a la ciutat. CAPÍTOL 1. DESPESES DE PERSONAL Inclou l'increment salarial del 2% previst en la Llei de pressupostos generals de l'Estat i els increments de costos derivats dels processos de promoció interna. La promoció interna no originarà increment global de plantilla, excepte en el que fa a Guardia Urbana, que s'inclou una previsió d'oferta pública. El sector 99 inclou, a més del personal adscrit al programa d'actuacions sec- torials, les previsions per a promoció interna, la dotació pel Pla de jubilacions incen- tivades, les pensions de classes passives a càrrec de l'Ajuntament i la previsió per a contingències. REMUNERACIONS DE PERSONAL (En milers d’euros) Pressupost inicial 2003 Retribucions membres corporació i personal eventual 10.000,17 Retribucions bàsiques i complement FN 158.562,78 Retribucions personal laboral 18.190,71 Altres retribucions 580,19 Productivitat 12.230,45 Gratificacions hores extres 11.370,61 SUBTOTAL PERSONAL ACTIU 210.934,92 Quotes socials 60.529,12 SUBTOTAL COSTOS SOCIALS 60.529,12 Prestacions socials 2.159,04 SUBTOTAL PASSIUS 2.159,04 TOTAL CAPÍTOL I 273.623,08 La plantilla pressupostària per a l’exercici 2003 és de 6.754 persones. PLANTILLA PRESSUPOSTÀRIA ANY 2002 ANY 2003 6.879 6.754 Comparació de les despeses de personal 2003 i 2002: CAPÍTOL I. DESPESES DE PERSONAL (en milers d’euros) Variació 03/02 2002 2003 % Personal actiu 204.951,66 210.934,92 2,9 Costos socials 59.569,64 60.529,12 1,6 Passius 2.428,05 2.159,04 -11,1 TOTAL 266.949,35 273.623,08 2,5 CAPÍTOL 2. COMPRA DE BÉNS I SERVEIS Té un increment global del 10,7%. El 29,72% de les despeses es destinen a la conservació i manteniment de les inversions municipals, el 47,6% a les contractes de neteja viària, recollida i tractament de residus i el 22,66% restant a les despeses de funcionament i consums generades per l'activitat municipal. El detall de partides i la seva evolució es el següent: CAPÍTOL 2. COMPRA DE BÉNS CORRENTS I SERVEIS (EN MILERS D’EUROS) CONCEPTE Pressupost Pressupost Diferencia Variació % 2002 2003 02/03 03/02 202 Arrendaments edificis i altres construccions 6.279,03 7.643,11 1.364,08 21,72% 203 Arrendaments maquinària, insta. i utillatge 560,21 373,65 -186,56 -33,30% 204 Arrendaments material de transport 261,77 365,53 103,76 39,64% 205 Arrendaments mobiliari i equipament 888,45 1.219,70 331,25 37,28% 206 Arrendaments equips de procés d'informació 0,93 2,92 1,99 213,98% 209 Arrendaments altre immobilitzat material 43,99 14,01 -29,98 -68,15% 212 Manteniment edificis i altres construccions 7.709,83 8.357,28 647,45 8,40% 213 Manteniment maquinària, insta. i utillatge 1.975,12 2.288,79 313,67 15,88% 214 Manteniment material de transport 1.229,88 1.682,43 452,55 36,80% 215 Manteniment mobiliari i equipament 337,41 560,61 223,20 66,15% 216 Manteniment equips i sot. procés d'informació 199,56 174,96 -24,60 -12,33% 219 Manteniment altre immobilitzat material 650,76 648,90 -1,86 -0,29% 220 Material d'oficina 1.547,13 1.561,11 13,98 0,90% 221 Subministraments 23.097,48 22.987,24 -110,24 -0,48% 222 Comunicacions 5.784,38 6.414,87 630,49 10,90% 223 Transports 307,46 258,65 -48,81 -15,88% 224 Primes d'assegurances 2.199,65 2.478,28 278,63 12,67% 225 Tributs 9,02 84,49 75,47 836,69% 226 Despeses no incloses altres apartats 20.870,23 23.126,93 2.256,70 10,81% 227 Treballs realitzats per altres empreses 197.584,09 220.435,16 22.851,07 11,57% 230 Dietes 788,44 1.030,03 241,59 30,64% 231 Locomoció del personal 626,63 683,16 56,53 9,02% 233 Altres indemnitzacions 428,82 353,61 -75,21 -17,54% TOTAL CAPÍTOL 2 273.380,25 302.745,40 29.365,15 10,74% TREBALLS REALITZATS PER ALTRES EMPRESES Aquestes despeses suposen un 73,8%, experimenten un increment del 11,57%. Els treballs de manteniment més importants són els de manteniment de l’es- pai públic, el clavegueram i l’enllumenat públic. Les contractes de prestació de serveis directes més importants són els de recollida d’escombraries i neteja viària. La taula següent presenta una descripció detallada dels diferents treballs rea- litzats per altres empreses i la seva evolució: CONCEPTE 227. TREBALLS REALITZATS PER ALTRES EMPRESES (En milers d’euros) Pressupost Pressupost Variació 03/02 2002 2003 % Recollida escombraries i neteja viària 96.918,25 106.627,69 10,0% Manteniment vies públiques 12.395,21 12.256,77 -1,1% Manteniment xarxa enllumenat públic 10.995,83 10.516,14 -4,4% Manteniment xarxa distribució i eliminació d'aigües 11.377,16 14.782,46 29,9% GRANS CONTRACTES 131.686,45 144.183,06 9,5% Les grans contractes experimenten un increment del 9,5%, bàsicament degut a la contracta de recollida escombraries i neteja viària i manteniment xarxa distribu- ció i eliminació d'aigües. DESPESES DE FUNCIONAMENT I CONSUMS Les partides que integren el concepte "despeses de funcionament i consum" són: DESPESES DE FUNCIONAMENT I CONSUMS (En milers d’euros) Conceptes Pressupost Pressupost Variació 03/02 2002 2003 % 202 Arrendaments edificis i altres construccions 6.279,03 7.643,11 21,72% 203 Arrendaments maquinària, insta. i utillatge 560,21 373,65 -33,30% 204 Arrendaments material de transport 261,77 365,53 39,64% 205 Arrendaments mobiliari i equipament 888,45 1.219,70 37,28% 206 Arrendaments equips de procés d'informació 0,93 2,92 213,98% 209 Arrendaments altre immobilitzat material 43,99 14,01 -68,15% 220 Material d'oficina 1.547,13 1.561,11 0,90% 221 Subministraments 23.097,48 22.987,24 -0,48% 222 Comunicacions 5.784,38 6.414,87 10,90% 223 Transports 307,46 258,65 -15,88% 224 Primes d'assegurances 2.199,65 2.478,28 12,67% 225 Tributs 9,02 84,49 836,69% 226 Despeses no incloses altres apartats 20.807,23 23.126,93 11,15% 230 Dietes 788,44 1.030,03 30,64% 231 Locomoció del personal 626,63 683,16 9,02% 233 Altres indemnitzacions 428,82 353,61 -17,54% TOTAL 63.630,62 68.597,28 7,81% En el seu conjunt les despeses de funcionament i consums experimenta un increment del 7,81%, per l’increment dels arrendaments, per la actualització dels preus de lloguer dels edificis municipals en arrendament, i els increments de les comunicacions derivats bàsicament de l’augment de la xarxa ofimàtica i informàtica. MANTENIMENT Les partides que integren el manteniment d’edificis i altres, i la seva evolució CONSERVACIÓ MANTENIMENT (En milers d’euros) Concepte Pressupost Pressupost Variació 03/02 2002 2003 % 212 Manteniment edificis i altres construccions 7.709,83 8.357,28 8,40% 213 Manteniment maquinària, instal. i utillatge 1.975,12 2.288,79 15,88% 214 Manteniment material de transport 1.229,88 1.682,43 36,80% 215 Manteniment mobiliari i equipament 337,41 560,61 66,15% 216 Manteniment equips i Soft. procés d'informació 199,56 174,96 -12,33% 219 Manteniment altre immobilitzat material 650,76 648,90 -0,29% TOTAL 12.102,56 13.712,96 13,31% és:El quadre que segueix ofereix una distribució de les despeses per grups de funció. CAPÍTOL 2. COMPRA DE BÉNS I SERVEIS (En milers d’euros) Pressupost Pressupost Variació 03/02 Funció 2002 % 2003 % % 0 Deute públic 1.975,00 0,72% 1.900,00 0,63% -3,80% 1 Serveis de caràcter general 46.108,35 16,87% 52.620,46 17,38% 14,12% 2 Protecció civil i seguretat ciutadana 7.003,59 2,56% 8.033,00 2,65% 14,70% 3 Seguretat, protecció i promoció social 27.304,27 9,99% 29.050,25 9,60% 6,39% 4 Producció de béns públics de caràcter Soc. 153.411,04 56,12% 173.064,76 57,17% 12,81% 5 Prod. de béns públics de caràcter Econ. 35.092,82 12,84% 35.894,12 11,86% 2,28% 6 Regulació econòmica de caràcter general 1.920,27 0,70% 1.600,97 0,53% -16,63% 7 Regulació econòmica sectors productius 564,91 0,21% 581,86 0,19% 3,00% TOTAL CAPÍTOL 2 273.380,25 100% 302.745,41 100% 10,74% S’incrementen els recursos assignats als serveis de protecció civil i seguretat ciutadana (14,70%), així com els serveis que corresponen a sanitat, educació, habi- tatge, benestar comunitari, cultura, promoció de la ciutat, centres cívics, participació ciutadana, etc. (12,81%). L’augment en els serveis de caràcter general es deriven de les despeses destinades als projectes de millora i reestructuració de circuits i processos, així com les relatives al desenvolupament d’Internet. CAPÍTOL 3. INTERESSOS Els interessos presenten aquest decrement de 3.457’94 milers d’euros (- 3,6%). CAPÍTOL 4. TRANSFERÈNCIES CORRENTS Les transferències corrents pressupostades són 44.823,01 milers d’euros, que representen un 7,0% més que l'any anterior. Per al 2003 es mantenen les aportacions municipals a altres administracions públiques que comprenen la Mancomunitat de Municipis. L’aportació de despesa corrent al Consell Comarcal del Barcelonès en concepte del manteniment de la Ronda de Dalt experimenta un creixement de 900 mil euros(59,7%) en previsió del manteniment de la Ronda del Litoral. També figuren les aportacions de l’Ajuntament a l’Entitat Metropolitana del Transport derivades de la pròrroga de la signatura del contracte-programa, així com l'aportació a l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus. CAPÍTOL 4. TRANSFERÈNCIES CORRENTS (En milers d’euros) Pressupost Pressupost Variació 03/02 FUNCIÓ 2002 % 2003 % % 1 Serveis de caràcter general 18.392,42 4,42% 20.955,97 4,71% 13,94% 2 Protecció civil i seguretat ciutadana 26.751,63 6,42% 27.440,85 6,17% 2,58% 3 Seguretat, protecció i promoció social 19.459,77 4,67% 20.355,88 4,58% 4,60% 4 Producció de bens públics de caràcter Soc. 238.959,39 57,38% 260.468,10 58,39% 8,97% 5 Prod. De bens públics de caràcter Econ. 18.000,31 4,32% 18.986,54 4,27% 5,48% 6 Regulació econòmica de caràcter general 32.339,22 7,76% 32.049,09 7,20% -0,90% 7 Regulació econòmica de sectors prod. 1.141,92 0,27% 1.141,92 0,26% 0,00% 9 Transferències a administracions públiques 61.441,80 14,75% 64.160,00 14,42% 4,42% TOTAL CAPÍTOL 4 416.486,46 100 445.558,34 100% 7,00% CAPÍTOL 6 I 7. INVERSIONS REALS I TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL Les despeses de capital pressupostades són de 425.042,45 milers d’euros. CAPÍTOL 6 i 7. INVERSIONS REALS I TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL (En milers d’euros) Pressupost Pressupost Variació 03/02 Capítol 2002 2003 % 6 Inversions reals 551.432,40 300.673,11 -45,5% 7 Transferències de capital 126.251,27 124.369,34 -1,5% TOTAL 677.683,67 425.042,45 -37,3 Destaquen les transferències a HOLSA per 55.972’26 milers d’euros, a l’ATM per 31.991’88 milers d’euros d’euros i a Consorci Fòrum de les cultures per 20.566’63 milers d’euros. CAPÍTOL 9. VARIACIÓ DE PASSIUS FINANCERS El capítol d'amortitzacions financeres està dotat amb 90. III. VALORACIONS El Consell Econòmic i Social de Barcelona manifesta que cal revisar els ter- minis en que ha estat informat per a la realització d’aquest dictamen sobre els pres- supostos generals de l’Ajuntament de Barcelona per poder realitzar la seva funció d’anàlisi i valoració amb el rigor que aquesta tasca es mereix. Proposa que s’informi dels Pressupostos generals de l’Ajuntament de Barcelona a aquest Consell la setmana següent a la seva aprovació per la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona. III.1 DE CARÀCTER GENERAL El Consell Econòmic i Social de Barcelona ha estat informat que els pressu- postos s’han elaborat amb la previsió de les figures impositives en vigor. L’Ajuntament espera conèixer les modificacions que està previst que s’introdueixin en la nova Llei d’hisendes locals, la qual cosa obligarà a un nou procés de modifi- cació i adaptació del qual s’haurà d’informar a aquest Consell. III.2 DE CARÀCTER ESPECÍFIC L’esforç pressupostari en relació al programes de manteniment contribuirà a la millora de l´estat general de la ciutat. L’ increment dels recursos assignats als serveis de protecció civil i seguretat ciutadana (14,70%), i als serveis de sanitat, educació, habitatge, benestar comuni- tari , cultura, promoció de la ciutat, centres cívics, participació ciutadana, etc. (12,81%) tindrà repercussions favorables per a les a les persones amb una millora en la millora de la qualitat de vida, afavorint una major cohesió social. L’augment en la despesa dels serveis d´atenció al ciutadà i en els projectes de millora i reestructuració de circuits i processos i al desenvolupament d’Internet, haurà de tenir una repercussió favorable en les relacions entre els ciutadans i l´administració municipal. L´augment de l´estalvi corrent i la seva aplicació en l´autofinanciació de l´inversió i la reducció del deute, entre altres efectes positius afavorirà la realització de noves infraestructures i com a conseqüència l’activitat econòmica i l’ocupació. Barcelona, 18 de desembre de 2002.