Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 1 2/4/08 11:40:04 Consell Econòmic i Social de Barcelona Passeig de Gràcia, 2, 2n 2A 08007 Barcelona Telèfon: 933 426 470 Adreça web: http://www.bcn.cat/cesb Correu electrònic: cesb@bcn.cat Dictàmens 2007 Edita: Consell Econòmic i Social de Barcelona Copyright de la edición: Consell Econòmic i Social de Barcelona Impressió: Ajuntament de Barcelona. Imatge i Producció Editorial Imprès en paper ecològic D.L.: B-18.410-2008 www.bcn.cat/cesb Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 2 2/4/08 11:40:04 Resum executiu (Aquest resum, realitzat per la secretaria del CESB, s’ha fet basant-se en les valoracions del document i no forma part del dictamen) • És un pressupost que té com a eixos principals els serveis d’atenció social, les actuacions en segu- retat i mobilitat, el manteniment de l’espai públic, l’educació, la cultura i els districtes. • L’Ajuntament aposta pel no-increment de la pressió fiscal, alhora que aconsegueix generar un estalvi corrent suficient per finançar la inversió real. • Els increments més importants de despesa, no obs- tant això, es presenten en les partides de Serveis a les persones (un 21,8% del pressupost corrent de 2008, mentre el 2007 era d’un 20%) i Districtes, amb pujades superiors al 8%. • L’increment de les inversions previstes en el pres- supost (un 9,2%) és un element destacat per a la renovació urbana, la millora del medi ambient i la creació de nous equipaments, entre altres actuacio- ns. Això no obstant, el CESB no pot entrar a valorar el capítol d’inversions atès que en els pressupostos no es disposa d’informació exhaustiva respecte als projectes previstos. El CESB considera necessari poder disposar aquesta informació per tal de dicta- minar sobre l’activitat inversora de l’Ajuntament. • La política financera i tributària de l’Ajuntament s’ha de continuar inspirant —i ha d'aprofundir— en cri- teris de progressivitat, equitat i suficiència per acon- seguir una redistribució millor de la riquesa gene- rada al municipi i donar resposta a les necessitats socials. Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008  Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 3 2/4/08 11:40:05 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 4 2/4/08 11:40:05 EDICIÓ CATALANA Índex I. Antecedents II. Contingut II.1 Ingressos II.2 D espeses III. Valoracions III.1 De caràcter general III.2 De caràcter específic Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008  Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 5 2/4/08 11:40:05 I. Antecedents El Consell Econòmic i Social de Barcelona (CESB), d’acord amb les competències atribuïdes en els seus estatuts aprovats pel Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona el 22 de desembre de 2004, amb tra- mitació i estudi previs fets per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos d’acord amb l’article 22 del Re- glament de Funcionament i amb l’aprovació de la Comissió Executiva a l’empara de l’article 9.A, emet el següent: DICTAMEN I. Antecedents En les reunions de la Comissió de Fiscalitat i Pressupos- tos celebrades els dies 25 d’octubre i 27 de novembre de 2007 es va debatre el contingut dels pressupostos municipals de 2008 i es va aprovar una proposta de dictamen per a l'anàlisi i el debat corresponents per la Comissió Executiva. Els textos posats a disposició de la Comissió Executiva i de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos del CESB són els següents: - Pressupostos generals per a 2008 A la reunió de la Comissió Executiva celebrada el dia 5 de desembre de 2007 es va fer l’aprovació prèvia del text definitiu del dictamen sobre els pressupostos generals de l’Ajuntament per a 2008, que va poste- riorment ser aprovat pel Ple del CESB de 10 de de- sembre de 2007.  Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 6 2/4/08 11:40:05 II. Contingut Es tracta d’un pressupost total de 2.352,7 milions d’eu- Les previsions d’ingressos s’han fet a partir de les ros, xifra que representa un increment del 7,46% res- dades de l’Informe sobre la posició cíclica de l’eco- pecte al pressupost homogeni de l’any anterior. Té com nomia espanyola del Ministeri d'Economia, que per a eixos principals els serveis d’atenció social, amb un a l’any 2008 preveu un creixement real del PIB del increment del 31% respecte a l’any anterior, les actu- 3,3%, un deflactor del PIB d’un 3,1% i un increment acions en seguretat i mobilitat (que presenten un in- nominal del PIB del 6,5%. A partir d’aquestes dades, crement de l’11,4%), el manteniment de l’espai pú- i amb un criteri de prudència, el pressupost muni- blic (neteja i recollida de residus superen ja els 208 cipal s’ha elaborat partint d’una previsió de creixe- milions d’euros), l’educació, la cultura i els districtes, ment real del PIB del 3% i un increment nominal del tots tres àmbits amb increments superiors al 8%. Un PIB del 6,2%. Amb aquest marc macroeconòmic, es pressupost que aposta pel no-increment de la pressió preveu que els ingressos tributaris s’incrementin un fiscal, alhora que aconsegueix generar un estalvi cor- 4,2%, fruit tant de l’augment dels impostos directes rent suficient per finançar la inversió real, que aquest (un 4%, bàsicament a causa de la major recaptació any supera els 550 milions d’euros (un 9,2% més que per l’IBI, que es preveu que pugi un 5,3% arran de a l’exercici de 2007), i per reduir lleugerament (un l’aplicació gradual que s’està fent dels valors cadas- 0,9%) el deute, que es preveu que baixi als 920 mili- trals aprovats l’any 2001) com de l’increment de les ons d’euros a final de l’exercici. taxes, previst en un 4,9%. Per la seva banda, el pressupost municipal consolidat, El pressupost municipal per a l’any 2008 no introdu- que inclou (segons marca la Llei d’estabilitat pressupos- eix cap variació dels tipus en vigor als impostos locals, tària de 26 de maig de 2006) el pressupost de l’Ajunta- mentre que s’aplica un increment general del 3,1% ment i els seus ens dependents (sense els ens comer- a les taxes i preus públics, capítol que presenta com cials) puja a 2.482 milions d’euros, amb un estalvi brut a novetat la creació d’una taxa per a les empreses de de 577 milions d’euros (dels quals 560 milions, el 97% telefonia mòbil i una altra per als aspirants a concur- del total, corresponen a l’Ajuntament) (Taula 1). sos de personal de l’Ajuntament. TAULA 1. Pressupost consolidat 2008 Operacions Ajuntament de Barcelona Pressupost consolidat % Ajuntament/total Ingressos corrents 2.153 2.244 95,96% Despeses corrents 1.593 1.667 95,56% Estalvi brut 0 77 97,0% Ingressos de capital 49 81 60,86% Despeses de capital 592 641 92,36% Superàvit abans d'operacions financeres 17 17 100,00% Variació dels passius financers 150 157 95,54% ToTAL 2.353 2.482 94,79% Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 7 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 7 2/4/08 11:40:05 II. Contingut Es preveu que les despeses totals creixin un 7,5% l’any 2008. Les despeses corrents pugen un 7,6%, com a conseqüència dels augments del 4,9% en les despeses de personal, del 9,8% en les compres de béns i serveis, i del 7,9% en les transferències cor- rents. Les despeses financeres, per la seva banda, augmenten un 4,65%, un percentatge superior al de l’any passat. 8 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 8 2/4/08 11:40:06 II. Contingut II.1 Ingressos Els pressupostos per a l’any 2008, així com les vari- tats, entre les quals destaca la participació en els acions per capítols respecte dels imports pressupos- ingressos tributaris de l'Estat en els seus dos trams, taris de l’exercici de 2007, són els que es recullen a la participació en el Fons Complementari de Finan- la Taula 2. çament i la cessió d’impostos estatals (s’inclouen Els ingressos tributaris figuren als capítols «1. Impos- com a impostos directes la cessió de l’IRPF i com a tos directes», «2. Impostos indirectes» i «3. Taxes i impostos indirectes la cessió de l’IVA i els impostos altres ingressos». Amb caràcter general, el càlcul dels especials). En atenció a les seves normes de gene- recursos de cadascuna de les figures tributàries s'ha ració, s'han calculat els ingressos patrimonials que fet d'acord amb la quantificació de les possibilitats fi- figuren al capítol 5. nanceres de les ordenances fiscals de l'exercici de Es ingressos tributaris pugen a 1.074,2 milions d’eu- 2008 i amb l’estat de la liquidació d’ingressos del 30 ros, amb un augment d’un 4,2% en comparació amb de juny d’enguany. el pressupost de 2007, sense que això impliqui can- Per al 2008 es manté la política de no-increment vis respecte al 2007 pel que fa als tipus impositius i de la pressió fiscal i, per tant, es preveu que els im- les tarifes de les ordenances que regulen els impos- postos locals augmentin en conjunt el 3,9%, per tos sobre increment de valor dels terrenys, activitats sota de l’increment nominal del PIB previst (que és econòmiques i vehicles de tracció mecànica. Per la del 6,2%). seva part, l’any 2008 es preveu ingressar per cessi- Els ingressos per transferències corrents recullen ons d’impostos estatals i participació en els ingressos les diverses subvencions i participacions que l'Ajun- estatals 975,4 milions d’euros, un 6,1% més que a tament rep per al finançament de les seves activi- l’exercici 2007 (Taula 3). TAULA 2. Pressupost d'ingressos 2008 (en milers d'euros) Ingressos Pressupost 2007 Pressupost 2008 % variació 2008/07 A. oPERACIoNS CoRRENTS 2.024.604,07 2.153.462,03 6,36% Capítol 1. Impostos directes 693.400,00 721.140,00 4,00% Capítol 2. Impostos indirectes 74.500,09 76.888,00 3,21% Capítol 3. Taxes i altres ingressos 263.199,74 276.134,29 4,91% Subtotal ingressos tributaris 1.01.099,8 1.074.12,29 4,18% Capítol 4. Transferències corrents 962.994,26 1.040.068,21 8,00% Capítol 5. Ingressos patrimonials 30.509,98 39.231,53 28,59% B. oPERACIoNS DE CAPITAL 64.725,84 49.260,57 -23,89% Capítol 6. Venda d'inversions reals 43.700,60 30.000,00 -31,35% Capítol 7. Transferències de capital 21.025,24 19.260,57 -8,39% C. oPERACIoNS FINANCERES 100.000,02 150.000,02 50,00% Capítol 9. Passius financers 100.000,02 150.000,02 50,00% ToTAL INGRESSoS 2.189.329,93 2.352.722,62 7,46% Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 9 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 9 2/4/08 11:40:06 II. Contingut II.1 Ingressos TAULA . Estructura participació en ingressos i impostos estatals (en milions d’euros) 2007 homogeni 2008 Diferència % variació Cessió IRPF 49,400 51,000 1,600 3,24% Cessió IVA 26,831 28,000 1,169 4,36% Cessió impostos especials 9,469 9,500 0,031 0,33% Participació ingressos Estat 833,582 886,931 53,349 6,40% ToTAL 919,282 975,431 56,149 6,11% L’estructura de la fiscalitat municipal no varia substan- El conjunt d'ingressos corrents augmenta un 6,36% cialment respecte de l’exercici anterior. Els tributs lo- respecte al pressupost de l'exercici anterior (un per- cals mantenen el primer lloc en l'aportació de recursos, centatge que es manté en la línia dels increments dels amb un 49,9%, malgrat que el seu pes segueix baixant, darrers exercicis: 6,43% l’any 2007, 5,93% l’any 2006 mantenint la tendència dels darrers anys (l’any passat i 5,64% l’any 2005). Aquesta variació es justifica, prin- representaven el 51,6% del total del pressupost corrent cipalment, per l’augment del 6,40%, en termes homo- i el 52,4% l’any 2006), mentre que les transferències genis, de la participació en els ingressos de l’Estat (un corrents ja suposen el 48,2% del pressupost corrent. augment que es situa en la mitjana dels darrers anys, ja Figura 1. Estructura dels ingressos 10 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 10 2/4/08 11:40:07 Els tributs locals mantenen el primer lloc en l'aportació de recursos, amb un 49,9%, malgrat que el seu pes segueix baixant, mantenint la tendència dels darrers anys, mentre que les transferències corrents ja suposen el 48,2% del pressupost corrent que el 2007 va pujar un 7,41%, un 5,72% l’any 2006, L'impost sobre vehicles de tracció mecànica té una i un 6,03% el 2005) i per l'increment de les transfe- consignació de 9, milions d’euros. Per a aques- rències finalistes de la Generalitat de Catalunya, que ta estimació s'ha tingut en compte el padró de 2006 presenten, en conjunt, un important increment (un modificat com a conseqüència de la variació vegeta- 26,7%), bàsicament per la forta pujada de les aporta- tiva del parc (altes menys baixes). cions als serveis d’atenció primària, que augmenten Per a l’any 2008, i pel que fa a l'impost sobre activi- un 107% en tan sols un any (Figura 1). tats econòmiques, s'estimen uns ingressos de 94, Les estimacions dels recursos pressupostaris i les milions d’euros (7,5 milions per quotes nacionals i corresponents modificacions envers el 2007 s'espe- provincials), mentre que s'estimen uns ingressos de cifiquen a continuació desagregades per concepte 104,99 milions d’euros en concepte d'impost d'in- econòmic. crement de valor dels terrenys (plusvàlua). Per segon any es manté la bonificació del 95% en transmissions mortis causa als cònjuges, descendents i ascendents A) Ingressos corrents dels habitatges habituals i locals de negocis en em- preses familiars. Capítol 1. Impostos directes Quant a la cessió de l’IRPF, s’ha estimat un import de Globalment, el capítol corresponent als impostos di- 1 milions d’euros, d’acord amb els criteris de la Llei rectes augmenta el 4%, fins als 721,14 milions d’eu- de pressupostos de l’Estat, un 3,24% més, en termes ros. La variació l’any 2007, homogeneïtzada, va ser del homogenis, que a l’exercici anterior (Taula 4). 5,8%. El total d’impostos directes representa el 33,5% dels ingressos corrents de l’exercici 2008, mentre que Capítol 2. Impostos indirectes l’any 2007 el seu pes era del 34,2%. Globalment, aquest capítol augmenta un 3,21%, fins La consignació proposada per a l'impost sobre béns als 76,89 milions d’euros. L'impost sobre construc- immobles assoleix la xifra de 401,0 milions d’euros cions, instal·lacions i obres, pressupostat en 9,9 (el 18,6% dels ingressos corrents). Es mantenen els milions d’euros, presenta un augment del 3,11% so- tipus generals i les bonificacions dels increments en bre el pressupostat el 2007. El tipus impositiu i les la quota que superin el màxim establert a les orde- bonificacions es mantenen iguals que l’any anterior. nances fiscals (topalls). Es preveu un increment del Pel que fa a la cessió de l’IVA i dels impostos espe- 6,2% a la bonificació, que es continuarà fent d’ofici, cials, aquesta s’ha estimat d’acord amb els criteris de per als subjectes passius que tinguin la condició de la Llei de pressupostos de l’Estat per a 2008 i arriba a titulars de família nombrosa, la qual passa de 80 a 85 la quantitat global de 7, milions d’euros. euros, i quan un o més membres de la família nombro- sa siguin discapacitats serà de 105 euros. S’estableix Capítol . Taxes i altres ingressos un increment idèntic per a la subvenció per famílies S’inclouen com a taxes les contraprestacions per la monoparentals amb fills menors de sis anys. També utilització privativa o l’aprofitament especial del do- es crea una nova subvenció del 50% de l’IBI als 500 mini públic local, així com les taxes derivades de la primers propietaris que posin el seu habitatge a la prestació d’un servei públic o la realització d’una ac- Borsa d’habitatge jove. tivitat administrativa que no sigui de sol·licitud o re- Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 11 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 11 2/4/08 11:40:07 II. Contingut II.1 Ingressos TAULA 4. Impostos directes (en milions d’euros) 2007 homogeni 2008 % ingressos corrents % variació 2007/2008 IBI 380,80 401,00 18,62 5,30% IAE 85,10 87,10 4,39 2,35% IAE (nacional i provincial) 7,50 7,50 ---- 0% Plusvàlua 102,10 104,99 4,88 2,83% IVTM 68,50 69,55 3,23 1,53% Cessió IRPF 49,400 51,00 2,37 3,24% ToTAL IMPoSToS DIRECTES 693,40 721,14 33,49 4,00% cepció voluntària pels administrats (llicències urba- línia de l’increment de l’any 2007 (el 7,75%). Aquest nístiques, clavegueram, cementiris, serveis funeraris, increment s’explica per la previsió dels ingressos de- grua, mercats, aprofitament del domini públic, etc.). rivats de la participació en el Fons Complementari Així mateix, s’inclouen com a preus públics les tari- de Finançament de l’Estat (PIE), d’acord amb la Llei fes per serveis de sol·licitud i/o recepció voluntària reguladora de les hisendes locals, i que aquest any prestats per l’Ajuntament, bé directament o bé per un augmenta un 6,4%. D'altra banda, cal destacar l’im- dels seus organismes autònoms. Dins d’aquest capítol portant increment de les aportacions finalistes de la també s’inclouen les multes i altres ingressos (venda Generalitat, que augmenten en conjunt un 26,7%, de béns, contribucions especials, recàrrec d’apres- fins a 8,14 milions d’euros, bàsicament pel fort aug- sament, interessos de demora i imprevistos). Els seus ment de l’aportació a l’atenció primària, que puja un imports deriven tant de la normativa establerta per les 107%. La principal partida, no obstant això, continua ordenances municipals per a l'exercici pressuposta- sent l’aportació a l'IME, que s’incrementa un 10,9% ri 2008, com de les directrius i criteris de la Llei de i arriba a 48,2 milions d’euros. pressupostos de l’Estat per al mateix any, pel que fa als impostos cedits. Aquest any les taxes creixen en Capítol . Ingressos patrimonials general el 3,1%. El capítol 5, Ingressos patrimonials, augmenta un En conjunt, el capítol 3, Taxes i altres ingressos, ex- 28,6% respecte a 2007, fins als 9,2 milions d’eu- perimenta una variació del 4,91% amb relació a l’any ros. L'estimació dels interessos de bancs i caixes s'ha 2007 (el 2007 l’increment va ser del 3,06%). L’im- fet acuradament d'acord amb els fluxos de tresoreria port pressupostat total del capítol 3 per a 2008 és de estimats per a 2008. Amb referència a les partides re- 276,13 milions d’euros. latives a les concessions administratives i els cànons i rendiments, l’estimació respon a la previsió acurada Capítol 4. Transferències corrents de generació d’aquests ingressos segons l’evolució es- La variació global del capítol 4, amb un import pres- timada pels serveis de patrimoni municipal (augment supostat de 1.040,07 milions d’euros, suposa un del 19,5%). Pel que fa a la resta de partides, els divi- augment del 8% respecte a l’exercici anterior, en la dends no presenten variacions significatives, mentre 12 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 12 2/4/08 11:40:07 La variació global del capítol 4, amb un import pressupostat de 1.040,07 milions d’euros, suposa un augment del 8% respecte a l’exercici anterior, en la línia de l’increment de l’any 2007 Figura 2. Estructura dels ingressos corrents (per Capítols) que els ingressos procedents dels drets de superfície i d'ingressos excepcionals. Les vendes d’inversions dels aparcaments presenten importants augments, un reals previstes es destinen bàsicament a sòl per 347,6% i un 39,4% respectivament (Figura 2). a habitatge protegit (17,9 milions) i a altres administra- Es preveu que l’any 2008 els ingressos corrents ge- cions públiques, per a equipaments (3,5 milions). nerats per l’Ajuntament representin aproximadament el 52% del total, mentre que les transferències rebu- Capítol 7. Transferències de capital des d’altres administracions pugen al 48%. Al 1999, Per a 2008 es preveu una dotació de 19,20 milions l’Ajuntament generava el 60% dels seus ingressos d’euros per a aquest concepte, un 8,4% menys que el corrents, fet que implica que en deu anys el pes de 2007 (per la seva banda, el 2007 ja va presentar una les transferències ha pujat vuit punts. reducció del 38,8% respecte el 2006). Cal tenir pre- sent que les subvencions que es reben d'altres admi- nistracions destinades a inversió es vinculen a aquest B) Ingressos de capital capítol com a finançament afectat. Pràcticament tot l’import de les transferències de capital corresponen Capítol . Venda d'inversions reals a aportacions de la Generalitat de Catalunya derivades Es pressuposta en 0 milions d’euros, un 31,3% de la Llei de barris (8,56 milions), per al futur Centre menys que al 2007. Cal recordar que no es trac- cultural del disseny (8 milions) i per a places d’edu- ta d'ingressos corrents, sinó de capital i, per tant, cació preescolar (2,7 milions). Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 1 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 13 2/4/08 11:40:10 II. Contingut II.1 Ingressos C) OPERACIONS FINANCERES Capítol 9. Variació de passius financers El recurs al mercat de capitals en termes bruts és de 10 milions d’euros, un 50% més que l’any 2007. La disminució de l’endeutament el 31 de desembre de 2008 s’estima en 7,7 milions d’euros, mentre que l’any 2007 va ser de 33,7 milions. 14 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 14 2/4/08 11:40:10 II. Contingut II.2 Despeses La distribució dels 2.352,7 milions d’euros del pres- es presten a la ciutat. Les transferències de capital, supost de despeses municipal, segons la seva estruc- capítol 7, s’han vist reduïdes un 32,5%, bàsicament tura econòmica, es pot veure a la Taula 1. per la finalització de l’aportació a HoLSA. Dins de les despeses corrents s’ha de destacar Quant al pes sobre el pressupost total, cal destacar l’estancament del capítol d’interessos com a con- que la principal partida de despesa torna a ser la de seqüència de la reducció del deute viu. Quant al ca- transferències corrents, que suposa el 31,8% del to- pítol 2, Despeses per compra de béns corrents i ser- tal, pràcticament el mateix pes que a l’exercici 2007. veis, experimenta una variació positiva del 9,85% (el La segona és la d’inversions reals, que representen 8,10% l’any passat) que s’explica bàsicament, com el 23,4% del pressupost (els 23,0% l’any passat), i la ja va passar en anys anteriors, per l’augment de les tercera el Capítol 2, Compra de béns i serveis, amb despeses destinades a la recollida d’escombraries i un pes del 19,8% sobre el total de despeses munici- neteja viària (un 4,5%), així com l’important increment pals (el 19,4% l’any 2007) (Figura 1). (un 42,5%) dels serveis d’atenció i promoció social, El principal sector municipal per volum de despesa i pel manteniment dels espais públics. El capítol 4, és el de Finances i Inversions, que rep el 43,2% del Transferències corrents, té un increment global del pressupost total (centralitza la major part de les inver- 7,95% respecte a l'any anterior. sions municipals), seguit pel de Medi Ambient (amb Dins de les operacions de capital, s'ha de destacar tots els contractes de manteniment i serveis), amb el que el total de recursos pressupostats per a inversions 12,4% de la despesa total, i el Sector d’Educació, Cul- directes és de 0, milions d’euros (amb un incre- tura i Benestar, que controla l’11,1% del pressupost. ment del 9,2%), destinats, principalment, a la renova- Els Districtes, per la seva part, gestionen el 10% de ció urbana i a la millora de la qualitat dels serveis que la despesa municipal, entre els quals destaquen, pel TAULA 1. Pressupost de despeses 2008 (en milers d'euros) Despeses Pressupost 2007 Pressupost 2008 % variació A. oPERACIoNS CoRRENTS 1.480.100,27 1.593.175,15 7,64% Capítol 1. Despeses de personal 317.004,54 332.537,76 4,90% Capítol 2. Compres de béns i serveis 425.527,38 467.423,36 9,85% Capítol 3. Despeses financeres 44.868,19 45.428,73 1,25% Capítol 4. Transferències corrents 692.700,16 747.785,30 7,95% B. oPERACIoNS DE CAPITAL 565.504,47 591.802,04 4,65% Capítol 6. Inversions reals 504.050,47 550.317,82 9,18% Capítol 7. Transferències de capital 61.454,00 41.484,22 -32,50% C. oPERACIoNS FINANCERES 143.725,19 167.745,43 16,71% Capítol 8. Actius financers 10.000,00 10.000,00 0,00% Capítol 9. Passius financers 133.725,19 157.745,43 17,96% ToTAL DESPESES 2.189.329,93 2.352.722,62 7,46% Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 1 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 15 2/4/08 11:40:10 II. Contingut II.2 Despeses Figura 1. Estructura econòmica dels pressupostos de despeses volum de despesa, Sant Martí, Ciutat Vella i l’Eixample ja de l’espai públic i en la mobilitat. En aquest sentit, (Tabla y Figura 2). les diferents partides adreçades als serveis d’atenció social pugen un 31% i les de seguretat i mobilitat un A) Despeses corrents 11,4%. Per la seva banda, educació i cultura són un altra prioritat, amb creixements del 12,8% i el 10,4%, La distribució de la despesa corrent, que al 2008 arriba respectivament (Figura y Tabla 3). als 1.9,2 milions d’euros, s’ha fet seguint les direc- trius del projecte de Pla d'actuació municipal 2008- Anàlisi per capítols econòmics 2011, que dóna prioritat a l’augment de la despesa en Es presenta seguidament l’estructura econòmica del benestar social i acció social, en manteniment i nete- pressupost de despeses corrents per capítols. 1 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 16 2/4/08 11:40:11 TAULA 2. Distribució de la despesa per sectors (any 2008) Sectors Import % sobre el pressupost total Serveis Generals 178,0 7,7% Acció Social i Ciutadania 94,7 4,02% Medi Ambient 29,0 12,4% Prevenció, Seguretat i Mobilitat 190,2 8,08% Urbanisme i Infraestructures 0, 2,14% Districtes 2, 10,0% Ciutat Vella 29,8 1,27% Eixample 28,4 1,21% Sants-Montjuïc 24,5 1,04% Les Corts 15,0 0,64% Sarrià-Sant Gervasi 18,6 0,79% Gràcia 17,9 0,76% Horta-Guinardó 22,3 0,95% Nou Barris 23,3 0,99% Sant Andreu 20,9 0,89% Sant Martí 35,7 1,52% Promoció Econòmica 1,1 1,2% Educació, Cultura i Benestar 21,7 11,12% Finances i Inversions 1.017, 4,24% ToTAL 2.352,7 Figura 2. Distribució de la despesa per sectors (any 2008) Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 17 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 17 2/4/08 11:40:12 II. Contingut II.2 Despeses TAULA . Distribució de la despesa corrent (excloent-ne servei del deute) En milers d’euros % sobre la despesa corrent Despeses Pressupost Pressupost Pressupost Pressupost % variació 2007 2008 2007 2008 2008/07 Serveis a les Persones 309,00 347,00 20,9 21,8 12,3% -Acció Social i Ciutadania 78,70 94,50 5,3 5,9 20,1% -Educació, Cultura i Benestar 230,30 252,50 15,6 15,9 9,6% Prevenció, Seguretat i Mobilitat 288,00 309,50 19,5 19,4 7,5% Medi Ambient 276,00 292,80 18,6 18,4 6,1% Urbanisme 42,00 44,00 2,8 2,8 4,8% Promoció Econòmica 29,00 31,00 2,0 1,9 6,9% organització 193,00 202,70 13,0 12,7 5,0% Districtes 208,00 226,00 14,1 14,2 8,7% Transferències a altres administracions 90,00 94,50 6,1 5,9 5,0% Despeses financeres 45,00 45,40 3,0 2,9 0,9% ToTAL DESPESES 1.480,00 1.592,90 7,6% Figura . Despeses corrents 18 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 18 2/4/08 11:40:14 La distribució de la despesa corrent, que al 2008 arriba als 1.593,2 milions d’euros, s’ha fet seguint les directrius del projecte de Pla d'actuació municipal 2008-2011, que dóna prioritat a l’augment de la despesa en benestar social i acció social, en manteniment i neteja de l’espai públic i en la mobilitat Capítol 1. Despeses de personal Les dues principals partides d’aquest capítol són La previsió de despeses de personal per a l'exercici 2008 les destinades als grans contractes de neteja i re- suma 2, milions d’euros, quantitat que suposa un collida d’escombraries i de manteniment d’espais creixement del 4,9% sobre el mateix capítol del pressu- públics (pavimentació, xarxa d’aigua, fonts, enllu- post per a 2007. Aquesta quantitat inclou l'increment menat, clavegueram, senyalització i patrimoni ar- salarial previst a l’Avantprojecte de llei de pressupostos tístic), d’una banda, i al funcionament de l’activitat generals de l'Estat. La promoció interna aposta per man- municipal (subministraments, arrendaments, as- tenir la dimensió de la plantilla. La previsió pressupos- segurances, publicitat, altres compres i despeses, tària incorpora les places corresponents a l’oferta pública etcètera) de l’altra. El 51,3% del total del capítol d’ocupació de 2008, on s’ha de destacar la incorporació 2 (29,9 milions d’euros) es destina al finança- de 230 noves places de guàrdia urbana. ment dels grans contractes de neteja viària i re- collida d'escombraries, i de manteniment d’espais Capítol 2. Compra de béns i serveis públics (pavimentació, enllumenat, clavegueram, El detall i l'evolució de partides del capítol 2 es pot aigües, fonts, túnels, escales mecàniques, senyali- veure a la Taula 4. tzació i patrimoni artístic). El seu pes l’any anterior TAULA 4 En milions d’euros % sobre total Capítol 2 Despeses Pressupost Pressupost Pressupost Pressupost % variació 2007 2008 2007 2008 2008/07 Recollida d'escombraries i neteja viària 181,90 190,05 42,7 40,7 4,48% Manteniment d'espais públics 44,14 46,20 10,4 9,9 4,68% Manteniment d'edificis i altres 12,20 10,97 2,9 2,3 -10,05% Manteniment del patrimoni artístic 3,27 3,68 0,8 0,8 12,40% Altres treballs realitzats per empreses 31,45 30,38 7,4 6,5 -3,39% Neteja d'edificis i locals 9,73 10,23 2,3 2,2 5,09% Estudis i treballs tècnics 11,84 15,73 2,8 3,4 32,81% Subministraments (electricitat, aigua, gas) 24,38 26,34 5,7 5,6 8,04% Comunicacions telefòniques 4,52 5,57 1,1 1,2 23,21% Arrendaments 17,16 19,40 4,0 4,1 13,05% Publicitat 5,05 5,47 1,2 1,2 8,40% Despeses de gestió tributària 3,20 3,42 0,8 0,7 6,94% Primes d'assegurances 3,88 4,00 0,9 0,9 2,94% Altres compres de béns i serveis 13,69 14,52 3,2 3,1 6,06% Serveis d'atenció i promoció social 38,60 55,01 9,1 11,8 42,51% Altres despeses 20,52 26,45 4,8 5,7 28,91% ToTAL CAPÍToL 2 425,53 467,42 100,00 100,00 9,85% Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 19 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 19 2/4/08 11:40:14 II. Contingut II.2 Despeses TAULA . Distribució per grans grups (en milions d'euros) 2007 2008 % sobre el % sobre el % variació Import Import capítol 2 capítol 2 2008/07 Grans contractes: 229, 53,9% 29,9 51,3% -Neteja viària, recollida d'escombraries -Manteniment d’espais públics 4,6% Contractació d’estudis i treballs realitzats per empreses 4, 10,2% 4,1 9,9% 6,5% Despeses de funcionament i consums 92,4 21,7% 10,2 22,5% 13,9% Manteniment i neteja d’edificis i locals 21,9 5,1% 21,2 4,5% -3,2% Serveis d’atenció i promoció social 8, 9,1% ,0 11,8% 42,5% ToTAL CAPÍToL 2 42, 100,0% 47,4 100,0% 9,9% era del 53,9%. Per la seva part, les generades per tació (un 5,4%, fins als 14,6 milions d’euros), xar- l'activitat municipal (subministraments, telèfons, xa d’enllumenat públic (12,3 milions, amb un incre- arrendaments, publicitat, assegurances, etcètera) ment del 3,1%), xarxa d’aigua i clavegueram (aug- pugen a 10,2 milions d’euros, un 22,5% del capí- ment del 2,5%, 11,1 milions), fonts públiques (par- tol (21,7% el 2007). La distribució per grans grups tida de 4 milions d’euros, un 3,1% més que l’any es pot veure a la Taula 5. passat), patrimoni artístic (que presenta una impor- El capítol 2 presenta un increment del 9,9% respecte tant pujada, del 12,4%, i arriba fins als 3,7 milions), a l’any 2007. Destaca l’important augment de la par- escales mecàniques (un 53%, amb un import d’1,5 tida adreçada als serveis d’atenció i promoció social, milions) i, finalment, el manteniment de túnels, que que pugen un 42,5%, i les despeses de funcionament s’incrementa un 7,6%, fins als 996.000 euros. Tan i consums, que s’incrementen un 13,9%. Els imports sols el manteniment de la senyalització de zones dels grans contractes i la contractació d’estudis i tre- presenta una reducció respecte a l’any 2007, con- balls realitzats per empreses presenten increments cretament del 3,3% (i un pressupost final de 1,6 més moderats, del 4,6% i el 6,5% respectivament. milions d’euros). En canvi, la partida de manteniment i neteja d’edificis L’augment dels contractes de manteniment de i locals es redueix un 3,2%. vies públiques és conseqüència de l’esforç fet amb L’increment que experimenten els grans contractes relació al manteniment integral de l’espai públic, s’explica principalment per la pujada del 4,5% del adreçat bàsicament a la xarxa viària i a l'estalvi ener- contracte de recollida d’escombraries i neteja viària gètic, a l'avanç en la reducció del soroll a la via pú- (un increment en la línia de l’any passat), que puja blica i a la millora i modernització de l’enllumenat a 109 milions d’euros. Per la seva banda, també públic. s’incrementen la majoria de contractes de mante- En conjunt, les despeses de funcionament i consums niment d’espais públics: vies públiques i pavimen- experimenten un increment del 13,9%, que superen 20 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 20 2/4/08 11:40:14 El capítol 2 presenta un increment del 9,9% respecte a l’any 2007. Destaca l’important augment de la partida adreçada als serveis d’atenció i promoció social, que pugen un 42,5% els 10,2 milions d’euros. Els augments més impor- termini dels mercats financers, diversificant el risc tants s’observen a les partides de comunicacions tele- de tipus d’interès. fòniques, arrendaments, publicitat i subministraments (electricitat, aigua, gas), amb increments del 23,2%, Capítol 4. Transferències corrents el 13,1%, el 8,4% i el 8%, respectivament. Les transferències corrents pressupostades per a 2008 són de 747,8 milions d’euros i representen un 7,95% Capítol . Interessos més que l'any anterior (un increment similar al de 2007, Els interessos del pressupost de 2008 són d'un to- que va ser d’un 7,76%). El 32,6% d’aquest import es tal de 4,4 milions d'euros, pràcticament el mateix destina al sector d’Educació, Cultura i Benestar (amb import que en el pressupost de 2007 (la taxa de va- transferències a l’ICUB, l’IMEB i als diferents consorcis riació és del 1,25%). La política d’endeutament de i agències que l’Ajuntament ha signat amb la Generali- l’Ajuntament de Barcelona s’orienta a assolir un cost tat), el 29% al de Finances i Inversions (per empreses mitjà del deute en línia amb els tipus d’interès a llarg municipals inversores, Mancomunitat, ATM, etcète- TAULA . Distribució de transferències corrents per sectors (any 2008) Sectors Import % sobre el pressupost total Serveis Generals , 8,7% Acció Social i Ciutadania 47,7 ,8% Medi Ambient 10, 14,09% Prevenció, Seguretat i Mobilitat 2, 0,0% Urbanisme i Infraestructures 27,8 ,71% Districtes 1,7 2,10% Ciutat Vella 3,3 0,44% Eixample 2,1 0,28% Sants-Montjuïc 1,2 0,16% Les Corts 0,7 0,10% Sarrià-Sant Gervasi 2,3 0,30% Gràcia 0,9 0,13% Horta-Guinardó 1,2 0,15% Nou Barris 1,9 0,26% Sant Andreu 0,6 0,07% Sant Martí 1,6 0,21% Promoció Econòmica 22, ,00% Educació, Cultura i Benestar 24,9 2,1% Finances i Inversions 217, 29,0% ToTAL 747,8 Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 21 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 21 2/4/08 11:40:15 II. Contingut II.2 Despeses ra), i el 14,1% al sector de Medi Ambient, bàsicament B) Despeses de capital adreçat al tractament de residus metropolitans, Parcs i Jardins i a diferents consorcis supramunicipals per Capítols  i 7. a la gestió de serveis comuns (taula 6). Inversions reals i transferències de capital Un total de 20,7 milions d’euros (el 42,4% de les Les operacions de capital (inversions i transferències transferències corrents) es destinen a instituts i empre- de capital) pressupostades per a 2008 són de 91,8 ses municipals, un 9,1% més que l’any 2007. D’aquest milions d’euros, xifra que suposa un augment del total, destaquen les aportacions a l’ICUB (85,1 mi- 4,65% respecte a l’any 2007 (pràcticament el mateix lions, un 10,5% més que l’any passat), l’IMEB (51,7 increment que l’any anterior), amb l’objectiu, ja ma- milions —75 milions si es té en compte la partida de nifestat en els darrers exercicis, de mantenir el nivell suport obligatori—, amb un increment del 12,8%,) i a d'inversió i destinar aquest esforç inversor a la millora Parcs i Jardins (47,6 milions, un 5,3% més que l’any de la qualitat dels serveis que es presten a la ciutat. 2007). Les transferències a mancomunitats i consorcis Les inversions reals s’incrementen un 9,2%, fins als suposen 24, milions d’euros (un 9,2% més que 0, milions d’euros, xifra que puja als 615 milio- l’any 2007), amb especial menció a les partides des- ns d’euros si es considera la inversió total del grup tinades a la Mancomunitat de Municipis (82,6 milio- municipal, incloent les inversions en habitatge i apar- ns), a l’ATM per al contracte programa (60,5 milions, caments que fan el Patronat Municipal d’Habitatge un 15,5% més que l’exercici anterior) i al Consorci i l’empresa municipal BSM. D’aquests 550 milions, Sanitari de Barcelona (25,8 milions d’euros, amb un 122,4 milions es destinen a gestió de sòl i expropia- increment del 4,2%). L’aportació de despesa corrent cions, 151 milions a inversions en edificació, 133,7 a l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Trac- milions a inversions en urbanització i 120,4 milions tament de Residus, en concepte de la taxa ambiental a infrastructures. de gestió de residus municipals, puja un 13,4%, fins Per la seva part, les transferències de capital (41,5 al 50,5 milions d’euros (Taula 7). milions d’euros) baixen un 32,5%, ja que en l’any TAULA 7. Distribució de transferències corrents (en milions d'euros) 2007 2008 % sobre % sobre % variació Import Import el capítol 4 el capítol 4 2008/07 Instituts i empreses municipals 29,89 42,4% 20,7 42,9% 9,1% A instituts i empreses per taxes 4,9 9,4% 9,49 9,3% 7,0% Mancomunitats i consorcis 214,94 31,0% 24, 31,4% 9,2% Altres transferències corrents 7,22 8,3% , 7,5% -1,5% Altres 1,7 8,9% , 8,9% 7,8% ToTAL CAPÍToL 4 92,70 100,0% 747,79 100,0% 8,0% 22 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 22 2/4/08 11:40:16 Les inversions reals s’incrementen un 9,2%, fins als 550,3 milions d’euros, xifra que puja als 615 milions d’euros si es considera la inversió total del grup municipal 2007 es van acabar de fer les aportacions a HoLSA. Les transferències de capital més significatives són les de l’ICUB (9,2 milions d’euros), i les aportacions glo- bals fetes per l’Ajuntament de Barcelona a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que pugen a 28,6 milions d’euros. C) Operacions financeres Capítol 9. Variació de passius financers El capítol d'amortitzacions financeres està dotat amb 17,7 milions d’euros, que inclouen els venciments acordats en els contractes de préstecs vigents que acaben en el proper exercici. L’increment respecte a l’any anterior és del 17,96%. Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 2 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 23 2/4/08 11:40:16 III. Valoracions III.1 De caràcter general El pressupost municipal per a l’any 2008 és de 2.352,7 El conjunt d'ingressos corrents augmenta un 6,36% milions d’euros, xifra que representa un increment del respecte el pressupost de l'exercici anterior, un per- 7,46% respecte al pressupost homogeni de l’any ante- centatge que es manté en la línia dels increments dels rior. Es tracta, per tant, d’un pressupost lleugerament darrers exercicis. Aquesta variació es justifica, princi- expansiu, que té com a eixos principals els serveis palment, per l’augment del 6,40%, en termes homo- d’atenció social, les actuacions en seguretat i mobi- genis, de la participació en els ingressos de l’Estat (un litat, el manteniment de l’espai públic, l’educació, la augment que se situa en la mitjana dels darrers anys) cultura i els districtes. L’Ajuntament aposta pel no- i per l'increment de les transferències finalistes de la increment de la pressió fiscal, alhora que aconsegueix Generalitat de Catalunya, que presenten, en conjunt, generar un estalvi corrent suficient per finançar la un important increment (un 26,7%), bàsicament a inversió real (que aquest any s’incrementa un 9,2% causa de la forta pujada de les aportacions als serveis respecte a l’exercici 2007), i per reduir lleugerament d’atenció primària. Per la seva banda els ingressos de (un 0,9%) el deute, que es preveu que baixi als 920 capital decreixen un 23,9% pel descens de les trans- milions d’euros al final de l’exercici. ferències de capital i la venda d’inversions reals. La política financera i tributària de l’Ajuntament s’ha de Les despeses corrents s’incrementen el 7,6%. El ca- continuar inspirant —i ha d'aprofundir— en criteris de pítol 1, Personal, creix en la línia d’exercicis anteriors progressivitat, equitat i suficiència per aconseguir una (un 4,9%), mentre que el capítol 2, Compra de béns i millor redistribució de la riquesa generada al municipi serveis, presenta un increment major, proper al 10%. i donar resposta a les necessitats socials. La principal partida dins d’aquest capítol continuen El pressupost municipal per a l’any 2008 no intro- sent els grans contractes de manteniment, neteja i dueix cap variació dels tipus en vigor als impostos recollida d’escombraries, amb el 51% del total de locals, mentre que s’aplica un increment general del les compres de béns i serveis de l’Ajuntament, que 3,1% a les taxes i preus públics, capítol que presen- augmenten més del 4% respecte al 2007. Els incre- ta com a novetat la creació d’una taxa per a les em- ments més importants de despesa, no obstant això, preses de telefonia mòbil i un altra per als aspirants es presenten en les partides de Serveis a les persones a concursos de personal de l’Ajuntament. Es preveu i Districtes, amb pujades superiors al 8%. que els ingressos tributaris s’incrementin un 4,2%, Les inversions directes pressupostades creixen un fruit tant de l’augment dels impostos directes com de 9,2%. Caldria una anàlisi més acurada a partir de l’increment de les taxes. l’estudi del Pla d’inversions municipal (PIM) per tal de L’estructura de la fiscalitat municipal no varia respec- valorar-ne correctament l’impacte. Cal destacar també te a l’exercici anterior. Els tributs locals (partida que la important reducció de les transferències de capi- inclou la cessió dels impostos estatals) mantenen el tal, fet que s’explica per la finalització de l’aportació primer lloc en l'aportació de recursos, amb un 49,9%, a HoLSA. malgrat que el seu pes segueix baixant, mantenint la El deute municipal (Ajuntament exclusivament) es re- tendència dels darrers anys (l’any passat representa- dueix en 7,7 milions, amb amortitzacions de 157,74 ven el 51,6% del total del pressupost corrent i el 52,4% milions i noves operacions per 150 milions, i se situa, el l’any 2006), mentre que les transferències corrents ja 31 de desembre de 2008, en 920,10 milions d’euros. suposen el 48,2% del pressupost corrent. Si tenim en compte a més el deute de les empreses i 24 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 24 2/4/08 11:40:16 La política financera i tributària de l’Ajuntament s’ha de continuar inspirant —i ha d'aprofundir— en criteris de progressivitat, equitat i suficiència per aconseguir una millor redistribució de la riquesa generada al municipi i donar resposta a les necessitats socials institucions previst per al final de 2008, l’import puja en 219 milions. L’increment respecte a l’any 2007, estimat en 50 milions d’euros, es destina bàsicament al Patronat Municipal de l’Habitatge per a habitatge social. La reducció del deute prevista per al 2008 és menor que la pressupostada en anys anteriors. Dictamen sobre els pressupostos generals de l'Ajuntament de Barcelona 2008 2 Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 25 2/4/08 11:40:16 III. Valoracions III.2 De caràcter específic Sobre la cohesió social S’ha de destacar l’augment de les despeses corrents destinades als serveis a les persones (un 21,8% del pressupost corrent de 2008, quan l’any 2007 era del 20%), destinades a fer front a les necessitats de les persones i els col·lectius amb més dificultats, així com a l’educació i la cultura. La partida que suposa un per- centatge més gran de la despesa municipal és la de finances i inversions (que inclou la majoria de les in- versions i les transferències a gran part dels instituts, consorcis i similars), seguida de Medi Ambient i Serveis (un 12,5% del pressupost total), Educació, Cultura i Benestar (un 11%), i Districtes (un 10%). Sobre les inversions L’increment de les inversions previstes en el pressu- post és un element destacat per a la renovació urbana, la millora del medi ambient i la creació de nous equi- paments, entre altres actuacions. Això no obstant, el CESB no pot entrar a valorar el capítol d’inversions atès que en els pressupostos no es disposa d’informació exhaustiva respecte als projectes previstos. El CESB considera necessari poder comptar amb aquesta informació per tal de dictaminar sobre l’acti- vitat inversora de l’Ajuntament. Barcelona, 10 de desembre de 2007 Vist i plau, José A. Fernández Manrique Rosa Virós i Galtier Secretari general del CESB Presidenta del CESB 2 Consell Econòmic i Social de Barcelona Dict PRESSUPOST 2008_CAT.indd 26 2/4/08 11:40:16