DICTAMEN Sobre les Ordenances fiscals 2006 Índex I. Antecedents II. Contingut II.1 Introducció II.2 Modificacions II.2.1 Ordenança fiscal general II.2.2 Impostos II.2.3 Taxes III. Valoracions III.1 De caràcter general III.2 De caràcter específic 1 Sobre les Ordenances fiscals 2006 D’acord amb les competències atribuïdes al Consell Econòmic i Social de Barcelona (CESB) en els seus estatuts aprovats pel Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona el 22 de desembre del 2004, amb tramitació i estudi previs fets per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos d’acord amb l’article 22 del Reglament de Funcionament i amb l’aprovació de la Comissió Executiva a l’empara de l’article 9.A, emet el següent DICTAMEN I. Antecedents A les reunions de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos celebrades el dia 24 de novembre i 16 de desembre del 2005 es va debatre el contingut de les Ordenances fiscals 2006 i es va aprovar una proposta de dictamen pel corresponent estudi per la Comissió Executiva . Els textos posats a disposició de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos i de la Comissió Executiva del CESB són els següents: - Ordenances fiscals 2006 - Memòria de les Ordenances fiscals 2006 A la reunió de la Comissió Executiva celebrada el dia 21 de desembre de 2005 es va aprovar els text definitiu del dictamen sobre les Ordenances fiscals 2006. 2 Sobre les Ordenances fiscals 2006 II Contingut II. 1 Introducció Les previsions del Ministeri d'Economia per l’any 2006 són que el PIB en termes reals creixi un 3% i en termes nominals el 5,8%. La previsió de consens sobre l'increment de l'índex de preus de consum (IPC) és del 2,7%. Destacar a les Ordenances fiscals per a l’any 2006 que es presenten a aprovació que, pel que fa als impostos, no introdueixen cap variació dels tipus en vigor. Aquestes ordenances regulen el 41,99% dels ingressos corrents de l’Ajuntament. Es preveu que la recaptació s’incrementi un 1,89%, per la repercussió de l’increment de les bases de l’impost de béns immobles per efecte de la modificació cadastral, per l’aplicació dels topalls i per la repercussió de la modificació de les bases en l’impost de plusvàlua, realitzada l’any 2005. Cal indicar que es conserven les subvencions aprovades en anys anterior en l’impost de construccions, instal·lacions i obres, ja que són superiors als percentatges de les bonificacions autoritzats pel text refós de la Llei d’hisendes locals. Així mateix, i malgrat que no forma part d’aquestes Ordenances fiscals, s’està treballant en l’elaboració d’una subvenció pels ciutadans amb tarja de resident en la zona d’àrea verda d’estacionament regulat, i que no hagin estat sancionats per infraccions de trànsit durant un període a determinar, dirigida a premiar el seu civisme, i que repercutiria favorablement en el seu cost d’estacionament en la zona verda per resident. Als efectes d’afavorir el coneixement i la informació dels interessats, el decret de regulació de les subvencions es publicarà juntament a les Ordenances fiscals. Els ingressos estimats derivats de l'aplicació del conjunt de les Ordenances fiscals per a l'any 2006, suposen un increment global de la fiscalitat municipal del 2,18%. Aquest increment s'ha calculat sobre la previsió d’ingressos de 2005. Quant a les taxes municipals, el criteri general d'increment és del 2,7%. Les tarifes proposades per a les taxes per a la prestació de serveis se situen per sota dels costos reals que generen els serveis, en tots els casos, com es pot comprovar en el document de costos que figura en l’expedient. Pel que fa a la utilització o l'aprofitament especial del domini públic els imports de les taxes proposades són inferiors al valor de mercat. D'aquesta manera es dóna compliment a allò que estableix l'article 24 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. 3 Sobre les Ordenances fiscals 2006 Un aspecte que afecta l’increment de la recaptació és l’aplicació a tot l’àmbit previst a la ciutat de la regulació de les zones verdes, ja que durant l’any 2005 es va iniciar l’aplicació el mes de maig i únicament als districtes de l’Eixample i Ciutat Vella (excepte Barceloneta). En conseqüència dels números exposats, amb aquestes ordenances s’acompleix un dels objectius econòmics prioritaris de l’equip de govern, reflectit en el punt 7.1.2. del Programa d’Actuació Municipal 2004-2007, de no augment de la pressió fiscal, ja que es redueix la pressió fiscal sobre el Producte Interior Brut (PIB). Com ja s’ha indicat anteriorment, la fiscalitat municipal global per l’any 2006 s’incrementa per sota de l’IPC previst i per tant, molt per sota del PIB nominal denominador del càlcul de la pressió fiscal. II. 2 Modificacions Seguidament es descriuen les modificacions que pel proper exercici econòmic de 2006 es proposen incloure dins de cadascuna de les ordenances fiscals. II. 2.1 Ordenança fiscal general Aquesta Ordenança es va revisar completament en les ordenances pel 2005, a l’objecte d’adequar-la a la nova Llei 58/2005. La publicació al Butlletí Oficial de l’Estat el passat 27 de maig, pel que s’aprova el Reglament general de desenvolupament de la llei general tributària, en matèria de revisió en via administrativa, ha implicat la modificació de l’Ordenança general a la part de revisió i recursos. Ja s’han realitzat les corresponents modificacions per adaptar l’ordenança fiscal general a la legislació vigent, establerta pel RD 939/2005, de 29 de juliol, publicat el passat 2 de setembre, pel que s’aprova el Reglament general de recaptació. II. 2.2 Impostos • L'impost sobre béns immobles no experimenta variació quant a tipus respecte als aprovats pel 2005. Es conserven els topalls ja vigents, excepte el dels aparcament, en què s’amplia l’acció del topall fins als valors cadastrals de 15.000 euros. Es preveu un increment del 7,5% en la bonificació de l’IBI pels subjectes passius que tinguin la condició de titulars de família nombrosa (75 euros), que passarà a 95 euros quan un o més membre de la família siguin discapacitats. Tal com s’ha iniciat l’any 2005, la bonificació s’aplicarà d’ofici. Cal ressaltar el bon resultat 4 Sobre les Ordenances fiscals 2006 d’aquesta experiència que ha fet que la bonificació arribi a unes 5.000 famílies, sense necessitat de sol·licitud. • Les Ordenances fiscals reguladores de l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica i de l’Impost sobre activitats econòmiques no contenen variacions. • Respecte l’ordenança que regula l’Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana no s’introdueixen modificacions. • Pel que fa a l’Impost d’activitats econòmiques no presenta variacions. • Quant a l’Ordenança que regula l’Impost sobre construccions, instal·lacions i obres, conserva el mateix tipus. Cal explicar que tal com reiteradament havia indicat el Consell Tributari en el seus informes, s’introdueix un barem en les bonificacions legalment previstes per circumstàncies socials, culturals i històrico-artístiques, que defineix exactament en cada supòsit la bonificació que pertoca, evitant qualsevol possible arbitrarietat. Respecte la resta de possibles bonificacions que preveu el Text refós de la llei d’hisendes locals, es regularan com a subvencions a l’objecte d’arribar a l’import del 100% de la quota, ja que en el cas de les bonificacions els límits són inferiors. Es detallen a continuació els supòsits d’obres i instal·lacions que seran objecte de subvenció de la quota de l’ICIO: - Realització d'obres que fomentin l'estalvi energètic i/o la utilització d'energies renovables, tant en les instal·lacions de sistemes d'escalfament solar d'aigua com de producció d'energia elèctrica. - Realització d'obres que fomentin l'ús eficaç d'aigua i/o la recollida i reaprofitament de l'aigua de pluja. - Realització d'obres que evitin intencionadament fer servir PVC (clorur de polivini) com, per exemple, en conduccions elèctriques o d'aigua, aïllaments, decoració, etc. - Realització d'obres destinades a augmentar l'espai verd de la finca o del solar. - Rehabilitació dels paraments exteriors i elements comuns. - Altres rehabilitacions en zones declarades expressament per l'Ajuntament. - Obres de rehabilitació i condicionament dels edificis protegits inclosos en els plans especial de protecció del patrimoni i catàleg dels Districtes. 5 Sobre les Ordenances fiscals 2006 II. 2.3 Taxes El criteri general en relació a l’increment que es proposa a les ordenances reguladores de les taxes municipals per prestació de serveis i per la utilització o l’aprofitament especial del domini públic local, és del 2,7%. 1 . L’Ordenança núm. 3.1 de Serveis Generals proposa un increment general del 2,7%. Inclou les taxes per llicències, guies i altres documents (targetes, compulses, reproducció plànols urbanístics, consultes arxius i biblioteca, etc.); dipòsit municipal; serveis de grua i parany; serveis de recollida, trasllat i dipòsit d’elements a la via pública sense autorització; productes d’informació de base (estadístiques, plotejat de bases cartogràfiques, cartografia digital en suport magnètic, etc.). 2. L’Ordenança fiscal núm. 3.2 de les taxes del Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament, les tarifes s’han incrementat en general el 2,7% d’acord amb el criteri esmentat. 3. En l'Ordenança núm. 3.3 de Serveis urbanístics s'aplica l'increment general del 2,7%, excepte en les llicències d’obres menors que precisen projecte tècnic que s’incrementen en un 8% per anar progressivament aproximant als costos. 4. En l’Ordenança fiscal 3.4 reguladora de la taxa per l’homologació d’empreses del sector privat per a la gestió de residus municipals i d'altres serveis mediambientals s’incrementen les taxes en un 2,7%. 5. L’Ordenança fiscal 3.5, que regula la taxa de clavegueram, no es modifica, excepte en el tipus, que experimenta un increment del 2,7%, arrodonit al quart decimal, a favor del consumidor. 6 . L’Ordenança fiscal núm. 3.6, reguladora de les taxes de mercats, proposa un increment del 2,7% ponderat. 7. En l’Ordenança fiscal núm. 3.7, de les taxes per serveis d'inspecció i prevenció sanitària i inscripció en el registre censal d'animals de companyia, s'incrementen les taxes en un 2,7%. Així mateix, segueix en vigor l'exempció en el cas d'adopció d'animals per persones posseïdores de la targeta rosa i les que acreditin obtenir una renda familiar inferior al salari mínim interprofessional. 8. L’Ordenança fiscal núm. 3.8 de prestacions de la Guàrdia Urbana i circulacions especials presenten un increment del 2,7%. Com a única modificació cal esmentar que s’ha eliminat com a fet imposable i 6 Sobre les Ordenances fiscals 2006 desapareix de l’annex de tarifes, les actuacions per a la desconnexió d’alarmes. 9. L’Ordenança fiscal 3.9 d’inspecció i control sanitari d’animals i llurs productes ve regulada per la Llei 15/1997, de 24 de desembre, de taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya, i per la Llei 21/2001, de 28 de desembre, de mesures fiscals i administratives que la modifica. Aquesta taxa és aplicada pel Departament de Sanitat i Seguretat Social de la Generalitat a tot Catalunya, excepte a la ciutat de Barcelona, on és gestionada per l’Agència de Salut Pública, per delegació de la Generalitat. 10. L’Ordenança fiscal núm. 3.10, que regula les taxes de cementiris i cremació, experimenta una alça ponderada d’un 2,7%. 11. L’Ordenança fiscal núm. 3.11 de les taxes per utilització privativa del domini públic municipal i la prestació d’altres serveis, l'increment general és de 2,7%. Tal com es va indicar l’any passat s’actualitzen les tarifes corresponents als guals de les estacions de servei. 12. L’Ordenança fiscal núm. 3.12 reguladora de l’aprofitament del vol, sòl i subsòl no experimenta cap variació. 13. L’Ordenança 3.13 de regulació de l’estacionament de vehicles no experimenta més variació quant a tarifes que l’increment de 5 cèntims en la zona C-blava, i la disminució de la tarifa d’estacionament d’autocars, que passa de 3,50 a 2,25 euros. 1 4 .L ’Ordenança 3.14 de les taxes per serveis culturals preveu un increment ponderat inferior al 2,7% i de les entrades reduïdes del Museu Picasso. Enguany s’ha iniciat per part de l’Institut de Cultura de Barcelona el procés per incorporar el Museu Picasso com a centre integrat a la xarxa Articket. L’Articket és una entrada combinada per visitar, amb un descompte important, el conjunt de centres i museus d’art adherits (CCCB, MNAC, Fundació Antoni Tàpies, Fundació Joan Miró, MACBA i la Pedrera de Caixa de Catalunya). El preu proposat per l’Articket 2006 és de 20 € i donarà entrada als 7 centres, amb una validesa d’un any. Aquest preu representarà un estalvi real per al visitant superior al 50%. Si es signa el conveni corresponent abans de l’aprovació definitiva de les Ordenances fiscals, s’inclourà aquesta nova tarifa en la redacció final. 7 Sobre les Ordenances fiscals 2006 D’altre part i donat que s’ha finalitzat el procés de compactació dels museus de ciències s’incrementa l’import de l’entrada al Ciències Naturals de la Ciutadella que, fins ara, estava dintre de la categoria “resta de museus” i se situa en la mateixa categoria que Arts Aplicades. Es contempla la possibilitat de l’entrada amb audioguia inclosa. 15. En l’Ordenança fiscal núm. 3.15 dels serveis especials d’enllumenat les tarifes experimenten una variació a l’entorn del 2,7% en consonància amb el criteri general. 16. L’Ordenança fiscal núm. 3.16, d’utilització privada del funcionament de les fonts ornamentals, s’ha aplicat un increment del 2,7%. 8 Sobre les Ordenances fiscals 2006 III. Valoracions III.1 De caràcter general En primer lloc, el Consell Econòmic i Social de Barcelona constata que no hi ha cap modificació sustantiva respecte a les ordenances fiscals del 2005, així com el fet que s’adeqüen a l’objectiu del Programa d’Actuació Municipal 2004-2007 de no increment de la pressió fiscal. El manteniment d’aquest objectiu és una mesura que té efectes positius en l’activitat econòmica i l’ocupació. Considerem que cal millorar els terminis de lliurament d’informació al CESB, així com els procediments per a l’elaboració d’aquest dictamen per tal d’aprofundir les valoracions i propostes. Aquestes ordenances s’han elaborat d’acord amb les previsions realitzades per a l’any 2006, que són que el PIB creixi un 3% en termes reals i un 5,8% en termes nominals, i amb un increment de l’IPC del 2,7%. Aquesta última previsió, realitzada pel FMI i la Comissió Europea, no coincideix amb l’utilitzada pel Ministeri d’Economia i Hisenda com a previsió de l’IPC, que és del 2%. El Consell Econòmic i Social de Barcelona considera positiu el manteniment dels tipus a la majoria dels impostos. III.2 De caràcter específic Sobre l’IBI En relació a l’IBI es constata el manteniment del tipus impositiu general, així com els topalls d’entre el 4% i 6% per als immobles d’ús residencial, excepte el dels aparcament, en què s’amplia el topall fins als valors cadastrals de 15.000 €. Hem de destacar l’increment en la bonificació per a titulars de família nombrosa, així com el fet que es contempli un tractament especial per als casos en què un o més fills tinguin la condició de persona amb disminució, així com l’atorgament d’aquesta bonificació d’ofici, que permetrà augmentar el nombre de famílies beneficiades. 9 Sobre les Ordenances fiscals 2006 Sobre l’ICIO Es constata també que, tal i com reiteradament havia indicat el Consell Tributari en el seus informes, s’introdueix un barem en les bonificacions previstes a l’ICIO per circumstàncies socials, culturals i històrico-artístiques, definint exactament en cada supòsit la bonificació que pertoca, evitant qualsevol possible arbitrarietat. Barcelona, 21 de desembre de 2005 Vist i plau José A. Fernández Manrique Rosa Virós i Galtier Secretari general del CESB Presidenta del CESB 10 Sobre les Ordenances fiscals 2006