Pla de Treball 2010 Dictamen Sobre les Ordenances Fiscals 2011 1 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 Índex I. Antecedents 65 II. Contingut 65 II.1 Introducció 65 II.2 Ordenances fiscals 68 II.2.1 Ordenança fiscal general 68 II.2.2 Impostos 69 II.2.3 Taxes 71 II.2.4 Contribucions especials 73 III. Valoracions 73 III.1 De caràcter general 73 III.2 De caràcter específic 74 III.3 Vot particular 75 2 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 El Consell Econòmic i Social de Barcelona (CESB), d’acord amb les competències atribuïdes per la Carta Municipal de Barcelona i pels seus Estatuts, amb tramitació i estudi previs fets per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos, d’acord amb l’article 22 del Reglament de Funcionament, i amb l’aprovació de la Comissió Executiva, a l’empara de l’article 9.A, emet el següent DICTAMEN I. Antecedents II Contingut En les reunions de la Comissió de Fiscalitat i Pressu- II. 1 Introducció postos celebrada els dies 9 i 25 de novembre de 2010 es va debatre el contingut de les Ordenances fiscals Les Ordenances fiscals per a l’any 2011 que es presen- per a 2011 i es va aprovar una proposta de dictamen ten a aprovació inclouen les taxes, els impostos locals per a l’anàlisi i el debat corresponents per de la Comis- i les contribucions especials, entenent com a taxes les sió Executiva. contraprestacions per la utilització privativa o l’apro- fitament especial del domini públic local, així com les Els textos posats a disposició de la Comissió de Fiscali- derivades de la prestació d’un servei públic o la rea- tat i Pressupostos i la Comissió Executiva del CESB són lització d’una activitat administrativa que no sigui de els següents: sol·licitud o recepció voluntària pels administrats (lli- - Ordenances fiscals 2011 cències urbanístiques, clavegueram, cementiris, ser- veis funeraris, grua, mercats, aprofitament del domini - Memòria de les Ordenances fiscals 2011 públic, etc.). Els preus públics, és a dir, les tarifes per serveis de sol·licitud i/o recepció voluntària prestats En la reunió de la Comissió Executiva celebrada el dia per l’Ajuntament no hi estan inclosos. 2 de desembre de 2010 es va fer l’aprovació prèvia del text definitiu del dictamen sobre les Ordenances El marc macroeconòmic que s’ha pres com a referèn- fiscals 2011, que posteriorment va ser aprovat pel Ple cia per a l’any 2011 per part de l’Ajuntament, segons del CESB de 13 de desembre de 2010. previsions de 28 de maig de 2010 del Ministeri d’Eco- nomia i Hisenda, preveu un increment del PIB real de 1,3% i del PIB nominal del 2,6%, agafant com a indica- dor de preus el deflactor del PIB, amb una previsió de creixement del 1,3%. Aquestes dades parteixen, per tant, d’una previsió de millora de l’activitat econò- mica i d’un cert repunt en els preus, si les comparem amb les de l’exercici anterior. 1 Malgrat que el total d’impostos locals, taxes i contribucions especials puja a 948,07 milions d’euros, les ordenances fiscals de l’Ajuntament regulen un total de 9a38 mi- Els ingressos pel conjunt de figures impositives re- lions. La diferència de és un ingrés que no té naturalesa tributària i que consisteix en gulades a les ordenances fiscals s’estimen en 948,07 el 1,9% dels ingressos bruts procedents de la facturació de Telefónica al municipi, i la seva regulació ve donada, no per les OF, sinó per la Llei 15/1987, de 30 de juliol, de milions €1, que representen un increment del 3,1% tributació de la Companyia Nacional Telefónica de España. Malgrat això, a efectes del respecte de les previsions inicials de 2010. A dife- dictamen agafarem els 948 milions que suposa la suma dels capítols corresponents a tributació local i taxes segons el Pressupost municipal. rència del passat any, es redueix el pes dels tributs 3 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 locals regulats per les Ordenances fiscals sobre el to- Si ens centrem en la distribució dels ingressos de tal d’ingressos, ja que per a 2011 el seu pes arriba al l’Ajuntament regulats per les Ordenances fiscals, els 43,6%, percentatge lleugerament inferior al de l’any impostos locals representen el 81,9% d’aquest total, 2010 (44,2%). L’any 2009 representaven el 39,3% dels 776,4 milions d’euros, amb un increment del 3,8% res- ingressos totals i l’any 2008 hi aportaven el 41%. El pecte a 2010. Per la seva part, les taxes i contribucions manteniment, respecte l’any anterior, del pes dels tri- especials no varien i suposen el 18,1% dels ingressos buts locals s’explica pel fet que la variació de les trans- regulats per les Ordenances. ferències corrents és la mateixa que la dels impostos locals, un 3,8% (quan al 2010 les transferències cor- Pel que fa als impostos locals, es preveu un rendi- rents es van reduir un 15,3%). La partida procedent ment de 776,40 milions d’euros. Els ingressos per del Fons Complementari de Finançament, que suposa Impost sobre Béns Immobles (IBI) creixeran un 6,1% el 85,5% del total de transferències corrents, augmen- com a resultat de les alteracions cadastrals produïdes ta un 9,8% respecte l’any anterior. La resta de transfe- l’any 2010, per l’increment de tipus del BICE (Port), rències procedents de l’Estat baixen un 76,7%, amb la però, sobretot, per l’increment de la base liquidable, desaparició de la partida procedent del FEESL. Per la en la desena part de la diferència entre valor cadas- seva part, s’incrementen les transferències de la Gene- tral sorgit de la ponència de 2001 i el valor anterior ralitat de Catalunya un 6,7% i les procedents d’entitats al mateix (que denominem valor base). Es troben en locals un 2,9%. situació d’estancament l’Impost de Vehicles i el d’Ac- tivitats Econòmiques, fruit de la rigidesa dels padrons % i la manca d’actualització de tarifes bàsiques estatals 2010 2011 variació des de finals dels noranta. Quant als impostos més di- Fons complementari de Finançament 741,99 814,73 9,8% rectament vinculats al cicle econòmic, es preveu una Altres transferències de l’Estat 52,10 12,15 -76,7% tímida recuperació de l’IIVTNU (+1,12%), i una dava- Transferències Generalitat 61,39 65,54 6,7% llada en ICIO (-4,8%), però més moderada que el 2010. Transferències d’entitats locals 58,27 59,97 2,9% Altres transferències 0,86 0,87 0,1% Quant a les taxes, els ingressos s’estimen en 165,3 mi- TOTAL 914,62 953,25 4,2% lions d’euros (+0,6%), una variació que reflecteix les Ingressos de l’Ajuntament regulats per les Ordenances fiscals En milions d’euros Import 2010 % total ingressos Import 2011 % total ingressos OOFF OOFF % Variació 2010-2011 Impostos locals 748,0 81,3% 776,4 81,9% 3,8% IBI 465,50 50,6% 493,90 52,1% 6,1% IAE 89,60 9,7% 89,90 9,5% 0,3% IAE nac. 8,30 0,9% 8,20 0,9% -1,2% IIVTNU 88,90 9,7% 89,90 9,5% 1,1% IVTM 70,73 7,7% 70,70 7,5% 0,0% ICIO 25,00 2,7% 23,80 2,5% -4,8% Taxes i Constribucions especials 171,74 18,7% 171,67 18,1% 0,0% Total ingressos OOFF 919,76 948.07 IBI: impost sobre béns immobles IAE: impost sobre activitats econòmiques IVTM: impost sobre vehicles de tracció mecànica IIVTNU: impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana ICIO: impost sobre construccions, instal·lacions i obres 4 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 directrius sobre tarifes, canvis en l’oferta i/o volum Estructura dels ingressos corrents d’activitat dels serveis, canvis en els padrons d’apro- fitaments subjectes a taxa, i l’evolució dels ingressos bruts d’empreses subministradores. La disminució del 3% en concepte de taxes per prestació de serveis són el reflex del comportament esperat dels ingressos per les llicències urbanístiques (-27,4%), la taxa de mer- cats (-2,2%) ó les taxes per retirada de vehicles (-0,1%). Aquest epígraf inclou també, entre d’altres, la taxa de cementiris (+3,6%), la taxa de clavegueram (+2,7%), o la taxa per expedició de documents (+1,3%). Les taxes per la utilització del domini públic -que comprenen la taxa per l’estacionament de vehicles, la taxa per entrada de vehicles (guals), les taxes per la utilització privativa o aprofitament especial de les companyies de subministraments i telefonia (ingres- sos bruts), i les taxes per l’ocupació de la via públi- ca- s’espera que en conjunt augmentin 2,9%, amb un comportament dispar entre els diferents epígrafs. Així, a excepció de la taxa de quioscos i vidrieres (-0,8%), s’espera un comportament positiu de totes les taxes, destacant, degut a les noves places existents, l’aug- ment de la taxa d’estacionament de vehicles (+4%) i l’augment previst en les facturacions de les compa- nyies de subministraments i telefonia l’any 2010, base dels ingressos bruts a ingressar l’any 2011 (+2,9%). 2009 2010 2011 L’augment previst del 3,4% dels ingressos per preus Ingressos patrimonials Contribucions especials públics per la prestació de serveis és conseqüència, Transferències corrents Taxes bàsicament, de l’estimació d’ingressos per la recollida comercial de residus (+4,4%) i altres serveis especials Impostos cedits Impostos Locals de neteja i recollida (+1,3). Finalment, l’epígraf d’altres Preus, multes i altres ingressos, que inclou principalment els ingressos per infraccions de trànsit (+1,3%), recàrrecs (-7,8%), inte- ressos de demora (+3%) i vendes (+1,4%), es preveu 2009 2010 2011 Impostos Locals 31,85% 35,98% 35,73% que es redueixi, en conjunt, un 1,0%. Taxes 7,16% 7,90% 7,61% Contribucions especials 0,29% 0,36% 0,29% Preus, multes i altres 5,98% 5,59% 5,40% Impostos cedits 4,47% 4,09% 3,89% Transferències corrents 47,79% 43,99% 43,87% Ingressos patrimonials 2,46% 2,08% 3,21% 100% 100% 100% 5 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 Estructura dels ingressos corrents. En milions d’euros Ingressos corrents Import 2010 % total ingressos Import 2011 % total ingressos corrents corrents % Variació 2010-2011 Impostos locals 748,03 35,98% 776,40 35,73% 3,8% Taxes 164,31 7,90% 165,32 7,61% 0,6% Constribucions especials 7,43 0,36% 6,35 0,29% -14,5% Total ingressos regulats Ord. Fiscals 919,76 44,24% 948,07 43,63% 3,1% Preus, multes 116,31 5,59% 117,26 5,40% 0,8% Impostos cedits 85,08 4,09% 84,45 3,89% -0,7% Transferències corrents 914,62 43,99% 953,25 43,87% 4,2% Ingressos patrimonials 43,25 2,08% 69,74 3,21% 61,3% TOTAL INGRESSOS CORRENTS 2.079,02 144,24% 2.172,77 4,5% L’Ajuntament manifesta la seva voluntat de complir ciutadans subjectes passius de l’impost de béns im- els compromisos fixats en el projecte de pressupost mobles, o llogaters als quals es repercuteix l’impost, que es presenta a aprovació per tal d’impulsar políti- titulars de família monoparental amb fills menors de ques orientades a cobrir les despeses socials d’atenció sis anys, atès que no s’ha previst cap bonificació per a a les persones, mantenir l’espai públic (conservació, ells en el text refós de la Llei reguladora de les hisen- neteja, convivència i seguretat), promoure l’ocupació des locals. D’altra banda, es mantenen totes les bo- i l’activitat econòmica, garantir les inversions en infra- nificacions aprovades l’any 2010, tant les que el text estructures i obra pública i mantenir el seu compro- refós de la Llei reguladora de les hisendes locals esta- mís amb la sostenibilitat. bleix com a obligatòries com les voluntàries previstes en les Ordenances fiscals municipals. També s’ha d’assenyalar que es congelen els tipus de gravamen generals i les bonificacions dels impos- II. 2 Ordenances fiscals tos. D’altra banda, s’estableix en 0,66 el tipus aplica- ble als Béns Immobles de Característiques Especials II. 2.1 Ordenança fiscal general (BICE) per al Port de Barcelona-El Prat (actualment és de 0,62%) i es manté invariable per a la resta. Quant a Al llarg de l’any 2010 no s’han produït modificacions les taxes municipals, el criteri general és l’increment legislatives amb incidència en la regulació de l’Orde- de 1,3% dels tipus, amb un seguit d’excepcions, que nança fiscal general. Les modificacions que es pro- s’analitzen a l’apartat corresponent. Les tarifes propo- posen per a 2011, com ja va passar als darrers anys, sades per a les taxes per prestació de serveis se situen es limiten a millores en la gestió del cobrament, i en en tots els casos per sota dels costos reals que gene- qüestions de redacció i aclariments de determinats ren els serveis, com es pot comprovar en el document aspectes. En aquest sentit, quant als mitjans de paga- de costos que figura a l’expedient. ment, s’introdueix una bonificació del 2% per domici- liació de rebut en l’Impost de Vehicles, a fi d’incentivar Quant a la proposta de subvencions que afecten les aquesta forma de pagament, la qual disminueix els figures impositives regulades a les Ordenances fiscals, costos indirectes per al contribuent i millora l’eficàcia inclosa en el projecte de pressupost municipal, cal in- en la recaptació. Simultàniament es suprimeix, només dicar que es conserven les subvencions previstes per per a les persones jurídiques, la bonificació existent a l’any 2010, que complementen (i amplien) les boni- en l’Impost sobre Béns Immobles i l’Impost sobre Ac- ficacions autoritzades pel text refós de la Llei d’hisen- tivitats Econòmiques, on ja s’han assolit nivells molt des locals. En la proposta de subvencions presentada elevats de domiciliació. Es manté aquesta bonificació per l’Ajuntament també es manté la subvenció per als en el cas de persones físiques en l’IBI. Pel que fa al 6 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 règim d’ajornament i fraccionament, es proposa in- amb l’aprovació provisional de les ordenances fis- crementar de 6.000€ a 10.000€ l’import del deute per cals s’identifiquen els llindars de valor per sobre sota del qual s’eximeix d’aportar garantia, de manera dels quals se situen el 10% dels immobles que, que sigui més fàcil accedir-hi. En matèria d’utilització dins de cada ús, tenen major valor. L’Ordenança de les noves tecnologies, s’estén a totes les persones estableix el llindar deixant un marge d’entre 3 i 5 jurídiques l’obligatorietat de presentar, per mitjans te- punts percentuals, a fi d’assegurar que les altera- lemàtics, els tràmits i procediments operatius, tràmit cions cadastrals que es produeixin entre l’aprova- que fins ara només afectava a les obligades al paga- ció de les Ordenances fiscals i l’elaboració del pa- ment de l’Impost d’Activitats Econòmiques. També dró no puguin desplaçar el valor del llindar més es modifica, seguint el criteri del CT, els articles 95è i enllà del límit del 10%. En el moment d’elaborar 188è per clarificar el termini d’interposició del recurs el padró, es repeteix l’operació per comprovar el d’alçada en tributs de cobrament periòdic i notifica- compliment de la regla. En l’ús d’aparcament, el ció col·lectiva, davant les diferents regulacions que percentatge escollit és més petit ja que es consi- consten a la Llei 58/2003, General Tributària i al Text dera que els immobles urbans d’aquest ús, i amb refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. un valor cadastral inferior a 15.000 euros, tenen caràcter residencial i no se’ls pot aplicar el tipus Seguidament es descriuen els principals elements específic de referència. El percentatge dels béns que es proposa incloure dins de cadascuna de les Or- immobles que superen el valor esmentat són el denances fiscals per al proper exercici econòmic de 4,5%. 2011. II.2.2 Impostos D’altra banda, s’estableix en 0,66 el tipus aplicable als Béns Immobles de Característiques Especials L’any 2011 es congelen els tipus generals i les bonifi- (BICE) per al Port de Barcelona-El Prat i es manté cacions dels impostos. invariable per a la resta (0,60% la regassificado- ra, i 0,62% els altres BICE). L’increment del tipus • Impost sobre béns immobles (IBI). Com en respon a la constatació que el tipus actualment exercicis anteriors, es manté el tipus de gravamen vigent (0,62%) és significativament inferior al d’al- del 0,75% per als béns immobles urbans i del tres Ports comercials d’àmbit municipal o supra- 0,73% quan es tracta de béns immobles rústics, municipal (Algesires, 1,30%; Màlaga, 1,3%; Valèn- així com el tipus específic dels immobles d’ús no cia, 0,88%; Cadis-ciutat 1,01%; Cadis-ZF, 1,01%) i a residencial amb més valor cadastral, que torna a la voluntat d’aproximar el règim fiscal del Port en ser l’1%. Aquest tipus de gravamen específic afec- els dos municipis on s’ubica (el tipus a El Prat és ta els béns immobles urbans, excloent-ne els d’ús 0,86%). residencial, que tenen assignats els usos esta- blerts en la normativa cadastral per a la valoració Els canvis proposats respecte dels valors cadas- de les construccions i només es pot aplicar, com trals a partir dels quals s’aplicarà el tipus impositiu a màxim, al 10% dels béns immobles urbans que, corresponent són conseqüència de les funcions per a cada ús, tenen més valor cadastral, segons pròpies del manteniment cadastral i del padró de els valors i usos que s’indiquen a l’ordenança. l’impost, i parteixen de l’aplicació gradual dels va- lors cadastrals de la revisió cadastral de 2001. L’Ajuntament de Barcelona procedeix de manera prudent, tal com ho ha dictaminat la jurisprudèn- Es conserven els límits d’increment màxims de la cia, en la determinació de quins immobles urbans quota líquida de l’any anterior. Aquests límits mo- se’ls aplicarà el tipus específic. Així, coincidint deren els efectes de la revisió cadastral i fan que el 7 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 tipus efectiu de l’IBI sigui del 0,64%, mentre que de l’exempció per a titulars amb minusvalidesa el normatiu està situat entre el 0,75% i l’1%. Els superior al 33% que marca la llei com a benefici valors d’aquestes bonificacions són els següents: fiscal obligatori, les Ordenances fiscals mantenen la bonificació del 100% per a vehicles històrics i Tipus d’immobles Límits (de valor cadastral) Bonificació la bonificació, amb el 75% de la quota, per a ve- Fins a 60.000 euros 4% hicles que utilitzin exclusivament carburants no Residencial Més de 60.000 euros 6% contaminants i que acreditin que les característi- Fins a 15.000 euros 10% ques del seu motor no admeten carburant con- Aparcaments Més de 15.000 euros 20% taminant, per tal d’evitar que els automòbils que Fins a 60.000 euros 10% puguin utilitzar indistintament els dos tipus de Altres activitats Més de 60.000 euros 20% carburant tinguin dret a la bonificació. S’aclareix que la bonificació per baixes emissions de CO2 Per altra banda, es preveu que l’import de la bo- serà aplicable en l’autoliquidació de l’exercici cor- nificació de l’IBI per als subjectes passius que tin- responent a la primera matriculació del vehicle. guin la condició de titulars de família nombrosa, sigui de 96,46 euros, que passarà a 119,78 euros • En l’Ordenança que regula l’impost sobre l’in- quan un o més membres de la família siguin dis- crement de valor dels terrenys de naturalesa capacitats. S’aplicaran els mateixos imports a les urbana (IIVTNU), es mantenen els tipus i per- famílies monoparentals (segons el registre de la centatges anuals, com també les bonificacions, Generalitat) amb fills menors de sis anys. Tal com aprovades l’any 2007, en les transmissions mortis es fa des de l’any 2005, els dos beneficis s’aplica- causa de l’habitatge habitual. S’ha millorat la re- ran d’ofici. dacció de l’art.9è per clarificar el règim de la bo- nificació per transmissió lucrativa mortis causa de Respecte a l’habitatge, les Ordenances fiscals de local afecte a activitat professional o empresarial 2011 preveuen el manteniment de la subvenció exercida a títol individual pel causant, a favor dels del 50% per a totes les persones que aportin el cònjuges, els descendents o els ascendents per seu habitatge a les bosses d’habitatge públic, naturalesa o adopció (bonificació en un 95% de sense discriminar els que ja l’havien aportat en la quota en ambdós casos, independentment del exercicis anteriors a la posada en pràctica de la valor cadastral del sòl de l’immoble transmès). mesura. Si en el moment de la transmissió el causant tenia L’import total dels beneficis fiscals que incorpora la residencia efectiva en un altre domicili del qual l’IBI suposen 111,8 milions d’euros l’any 2011. no era titular, es considerarà com a domicili habi- • Les Ordenances fiscals reguladores de l’impost tual aquell que tenia aquesta consideració qual- sobre activitats econòmiques (IAE) no conte- sevol dia dels dos anys anteriors a la seva mort, nen variacions en els tipus impositius ni en els sempre que l’habitatge no hagi estat cedit a ter- coeficients de situació. També es mantenen les cers en el període esmentat. reduccions en la quota per a locals afectats per • Quant a l’Ordenança que regula l’impost sobre obres públiques de durada superior a tres me- construccions, instal·lacions i obres (ICIO), no sos i la bonificació del 50% en un exercici per ús s’han introduït modificacions. Conserva el mateix d’energies renovables en l’activitat del subjecte. tipus de gravamen i el mateix sistema de bonifi- • En l’impost sobre vehicles de tracció mecànica cacions per obres d’interès municipal. (IVTM) es mantenen el tipus impositiu, i a més 8 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 II. 2.3 Taxes 1- El tipus impositiu de l’Ordenança núm. 3.1, de serveis generals s’incrementa un 1,3%, seguint Per tal d’aproximar l’impacte de la inflació sobre el cost el criteri general. Com a novetat, es creen tarifes dels inputs emprats en la producció dels serveis pú- específiques pels serveis de digitalització i repro- blics locals, s’estableix com a directriu general indexar ducció de documents de l’Arxiu Municipal, en les les tarifes de taxes i preus públics (aquests no s’inclo- diferents modalitats de prestació i suport. S’inclo- uen a les Ordenances fiscals) amb la darrera previsió uen dins d’aquest apartat les taxes per llicències, de deflactor del PIB publicada pel Ministeri d’Econo- guies i altres documents (targetes, compulses, mia (+1,3%). S’exceptuen de la directriu general: a) els reproducció de plànols urbanístics, consultes serveis de caràcter assistencial, els urbanístics i l’esta- d’arxius i biblioteca, etc.); dipòsit municipal; ser- cionament, on es mantenen les tarifes vigents; b) els veis de grua i parany; serveis de recollida, trasllat serveis que són intensius en factor treball, es presten i dipòsit d’elements a la via pública sense autorit- en règim de gestió directa i disposen d’una elevada zació; productes d’informació de base (estadísti- cobertura de cost, on s’ajusta la tarifa segons principi ques, plotejat de bases cartogràfiques, cartogra- d’equivalència; i c) serveis que presentin necessitats fia digital en suport magnètic, etc.). Es manté la específiques (canvis en model de gestió, noves pres- taxa que grava l’activitat administrativa municipal tacions, etc.) que justifiquin un increment de tarifa di- feta per tal de tramitar els processos de selecció ferents al que fixa la directriu general. de personal funcionari i laboral convocats segons l’oferta pública d’ocupació de l’Ajuntament i els seus dife- rents organismes autònoms, de la qual estaran exempts els membres de famílies nombro- ses de categoria especial i tin- dran una bonificació del 50% els de famílies nombroses de categoria general. Amb criteri general, es manté la reducció de l’import de les taxes d’al- guns serveis si es presten per via telemàtica, com les còpies autoritzades d’informes tècnics Es proposa la supressió de les taxes per serveis d’infor- i els comunicats d’accidents de trànsit. En la taxa mació de base, llevat dels serveis de geocodificació, per tramitació de proves d’accés a oferta pública coincidint amb l’entrada en funcionament del portal també es diferencien les tarifes segons modali- d’informació cartogràfica i territorial. tat de presentació de la sol·licitud, amb l’objectiu d’incentivar la tramitació telemàtica en detriment D’altra banda, procedeix eliminar les taxes per serveis de la presencial. de prevenció sanitària relacionats amb la higienitza- ció d’espais i vials de pública concurrència, i per re- 2- En l’Ordenança fiscal núm. 3.2, de les taxes del ducció de la població de coloms, atès que el benefici Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Sal- o afectació que en resulta és comunitari més que no vament (SEIS), les tarifes s’han incrementat un pas particular del sol·licitant. 1,3%, d’acord amb el criteri esmentat. 9 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 3- En l’Ordenança núm. 3.3, de serveis urbanís- mínim interprofessional, i es mantenen les taxes tics, s’aplica la congelació de tarifes. per actuacions d’intervenció sanitària urgent als animals de companyia recollits a la via i els espais 4- En l’Ordenança fiscal 3.4, reguladora de la taxa públics que presenten lesions o altres processos per a l’homologació d’empreses del sector pri- patològics que requereixen intervenció urgent vat per a la gestió de residus municipals i d’al- de veterinaris externs. tres serveis mediambientals, els imports s’han incrementat l’índex general: 1,3%. 8- L’Ordenança fiscal núm. 3.8, de prestacions de la Guàrdia Urbana i circulacions especials, s’in- 5- L’Ordenança fiscal 3.5, que regula la taxa de crementen un 1,3% d’acord al criteri general. clavegueram, inclou l’increment general de 1,3%. Es manté la diferenciació per als serveis nocturns i 9- Els imports de les taxes de l’Ordenança fiscal festius d’operacions de neteja, inspecció, etc. núm. 3.9, que regula les taxes de cementiris i cremació, s’han incrementat un 1,3%. Es manté 6- Quant a l’Ordenança fiscal 3.6, reguladora de com a fet imposable el tractament dels residus les taxes pels serveis de mercats, cal assenyalar generats a les instal·lacions dels cementiris i cre- que els imports de les taxes s’han incrementat un matoris derivats de les operacions d’inhumació i 1,3%. Les Ordenances fiscals regulen els mercats cremació. La bonificació per manca de recursos que es consideren servei públic, concretament el econòmics es manté en 267,43 euros. de fruites i hortalisses i el del peix. En les taxes de mercats s’introdueix, a mode d’in- 10- En l’Ordenança fiscal núm. 3.10, de les taxes centiu fiscal, la possibilitat d’assignar categories per utilització privativa del domini públic mu- menys oneroses als llocs d’autoservei situats en nicipal i la prestació d’altres serveis s’ha pro- mercats de zona i en els supòsits de reobertura duït un seguit de modificacions. Es redueix un posterior a un tancament per renúncia voluntària. 30% la tarifa dels grups 8 i 9 de quioscos corres- Per altra banda, a partir de l’acord de 26/12/2009 ponents als quioscos de la Rambla, en raó de la entre I.M.Mercats, Districte de Ciutat Vella i titu- modificació de les condicions de llurs llicències, lars de parades de la Rambla, s’adeqüen les tari- i es congelen les tarifes de la resta de grups, per fes de les antigues parades d’ocells de la Rambla cinquè any consecutiu. al valor de la utilitat derivada del nou model de 11- L’Ordenança fiscal núm. 3.11, reguladora de parada. l’aprofitament especial del domini públic mu- 7- En l’Ordenança fiscal núm. 3.7, de les taxes per nicipal a favor d’empreses explotadores de serveis d’inspecció i prevenció sanitària i ins- serveis de subministraments d’interès gene- cripció en el registre censal d’animals de com- ral, no presenta modificacions en el seu càlcul. panyia, els imports s’han incrementat un 1,3%, i 12- En l’Ordenança 3.12, de regulació de l’estacio- s’hi han introduït com a modificacions la supressió nament de vehicles, els imports de les taxes no de taxes, ja comentada, per als serveis de preven- s’han incrementat. ció sanitària relacionats amb la higienització d’es- pais i vials de pública concurrència, i per reducció S’introdueixen millores tècniques al redactat re- de la població de coloms. Continua en vigor, per sultant de les reclamacions presentades en perí- tant, l’exempció en el cas de l’adopció d’animals ode d’exposició pública de les ordenances, quant per persones posseïdores de la targeta rosa i les al règim dels vehicles elèctrics o que utilitzen que acreditin una renda familiar inferior al salari combustibles vegetals (passant de no subjecció 10 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 a tarifa zero), així com pel que fa a la possibilitat aprovar com a novetat l’any 2008 (la taxa grava de canviar l’àrea del domicili per la del comerç, en l’1,5% dels ingressos mitjans anuals per operaci- el cas dels titulars d’aquestos (especificant-ne els ons de telefonia mòbil a Barcelona), no presenta requisits exigibles). La zona verda de residents no cap modificació en el seu redactat. presenta modificacions i es manté la possibilitat que els conductors residents que, havent esta- II. 2.3 Contribucions especials cionat en places exclusives i no exclusives per a No es formula cap proposta de modificació. residents dins la seva zona de residència, puguin deixar sense efecte les denúncies per haver-se ex- III. Valoracions cedit en el límit horari indicat en el comprovant. 13- Ordenança 3.13, de les taxes per serveis cul- III.1 De caràcter general turals. Els imports de les taxes s’incrementen un El Consell Econòmic i Social de Barcelona constata 1,3% d’acord al criteri general, amb certes excep- que no hi ha modificacions substantives respecte a cions. Així, es modifica la tarifa normal del Museu les Ordenances fiscals de 2010, al marge de la millora Picasso, que passa de 9€ a 10€ (increment d’un del redactat d’algunes de les Ordenances per tal de 11%), per tal d’aproximar-la a la d’altres museus facilitar-ne la comprensió (objectiu que considerem monogràfics i elevar el percentatge de cobertura totalment necessari), i l’increment de 0,62% fins al de cost del servei. També s’estableix l’entrada con- 0,66% del tipus aplicable als Béns Immobles de Carac- junta al nou Museu de Ciències Naturals i el Jardí terístiques Especials (BICE) per al Port de Barcelona-El Botànic (7€ normal, 5€ reduïda), amb gratuïtat Prat. durant els tres primers mesos d’obertura. Pel que fa les promocions orientades a desviar deman- Es constata que el marc macroeconòmic que s’ha pres da vers temporada baixa i hores vall, la proposta com a referència per a l’any 2011 per part de l’Ajunta- inicial s’ha millorat a partir de les recomanacions ment, segons previsions de 28 de maig de 2010 del del Consell Tributari. Finalment, també s’ha clari- Ministeri d’Economia i Hisenda, preveu un increment ficat el règim de devolució de l’entrada al Museu del PIB real de 1,3% i del PIB nominal del 2,6%, aga- Picasso en els casos de no utilització del servei. fant com a indicador de preus el deflactor del PIB, En manté l’entrada gratuïta a les tardes de tots els amb una previsió de creixement de l’1,3%. Aquestes diumenges i entrada reduïda per als majors de 65 dades parteixen, per tant, d’una previsió de millora de anys. l’activitat econòmica i d’un cert repunt en els preus, si les comparem amb les de l’exercici anterior. El CESB 14- En l’Ordenança fiscal núm. 3.14, dels serveis considera que, malgrat ser cert que les dades de PIB especials d’enllumenat, les tarifes experimen- afecten poc a la fiscalitat local, l’evolució de l’activitat ten una variació de 1,3%, en consonància amb el econòmica en els darrers mesos pot condicionar sèri- criteri general. ament aquestes previsions. 15- En l’Ordenança fiscal núm. 3.15, d’utilització Constatem que el total d’ingressos tributaris propis privada del funcionament de les fonts orna- regulats a les ordenances fiscals s’estimen en 948,37 mentals, s’ha aplicat l’augment general (1,3%). milions €, que representen un increment del 3,1% res- 16- L’Ordenança fiscal núm. 3.16, d’utilització pecte de les previsions inicials de 2010. A diferència privativa o aprofitament especial del domini del passat exercici, es redueix el pes dels tributs locals públic municipal, a favor d’empreses explota- regulats per les Ordenances fiscals sobre el total d’in- dores de serveis de telefonia mòbil, que es va gressos corrents dels darrers anys, ja que per a 2011 el 11 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 seu pes arriba al 43,6%, un percentatge inferior al de sobre les quanties i beneficiaris de tots aquests bene- l’any 2010 (44,2%). L’any 2009 representaven el 39,3% ficis fiscals. Instem, per tant, tant a l’Ajuntament com dels ingressos totals i l’any 2008 hi aportaven el 41%. a la resta d’autoritats competents a donar aquesta in- La reducció, respecte l’any anterior, del pes dels tri- formació, ja que això suposaria una major transparèn- buts locals s’explica pel fet que la variació de les trans- cia en l’execució pressupostària. ferències corrents és la mateixa que la dels impostos locals, un 3,8% (quan al 2010 les transferències cor- El CESB considera que s’han de mantenir al mateix rents es van reduir un 15,3%). temps els nivells d’inversió pública i de prestació de serveis, i més encara si tenim en compte que l’actual La distribució dels ingressos de l’Ajuntament regulats conjuntura econòmica requereix unes polítiques molt per les Ordenances fiscals és la següent: els impostos actives en aquest sentit. locals representen el 81,9% d’aquest total, 776,4 mi- lions d’euros, amb un increment del 3,8% respecte a III.2 De caràcter específic 2010, mentre que les taxes i contribucions especials, que pràcticament no varien (increment de 0,8%), su- Sobre l’IBI posen el 18,1% dels ingressos regulats per les Orde- Constatem que l’únic canvi remarcable és l’increment nances. de 0,62% fins al 0,66% del tipus aplicable als Béns Im- Constatem que els tipus dels impostos locals no vari- mobles de Característiques Especials (BICE) per al Port en i que i el tipus general de les taxes, en consonàn- de Barcelona-El Prat. cia amb l’increment del deflactor del PIB, pres com a Sobre l’ICIO referència en el projecte d’Ordenances, augmenta un També es constata que es manté el barem en les bo- 1,3%. S’exceptuen de la directriu general els serveis de nificacions previstes en l’ICIO per circumstàncies soci- caràcter assistencial, els urbanístics i l’estacionament, als, culturals i historicoartístiques, i es defineix exacta- on es mantenen les tarifes vigents, els serveis que són ment en cada supòsit la bonificació que pertoca per intensius en factor treball, es presten en règim de ges- evitar qualsevol possible arbitrarietat. tió directa i disposen d’una elevada cobertura de cost, on s’ajusta la tarifa segons principi d’equivalència i els Sobre les taxes serveis que presentin necessitats específiques que Es consideren positius el manteniment de les reduc- justifiquin un increment de tarifa diferent al que fixa cions de les tarifes d’algunes taxes quan es presten la directriu general. per via telemàtica, la clarificació del redactat d’algu- Considerem positiu el manteniment de les bonifica- nes taxes per facilitar-ne la interpretació i les millores cions i subvencions previstes per a determinats col- en la gestió i el pagament, elements que el CESB creu lectius i situacions, però el CESB creu que és necessari, necessaris per tal de fomentar l’eficiència i la moder- malgrat la dificultat del procés, tenir més informació nització de l’Administració. Barcelona, 13 de desembre de 2010 Vist i plau José A. Fernández Manrique Vicenç Tarrats 12 Dictamen sobre les Ordenances Fiscals 2011 Vot particular del grup a les valoracions del dictamen sobre les OOFF 2011 El Grup I del CESB entén que les taxes (i preus públics) haurien d’actualitzar-se anualment en el percentatge adequat per tal de garantir la millora de la qualitat dels serveis que es prestan la ciutat. Així mateix, instem a l’Ajuntament a valorar la conve- niència de crear noves figures contributives, per tal de cobrir part de les despeses extraordinàries generades a la ciutat davant l’ús que determinats events o col- lectius fan de la ciutat. Barcelona, 13 de desembre de 2010 Vist i plau José A. Fernández Manrique Vicenç Tarrats 13