Consell Tributari Expedient: 246/7 El Consell Tributari, reunit en sessió de 9 de juny de 2008, coneixent del recurs presentat per. D.d.B., SA, ha estudiat la proposta elaborada pel ponent designat a l'efecte i ha adoptat l'acord següent: ANTECEDENTS DE FET 1.- El dia 9 d'agost de 2005, el Sr. M.V.G., actuant en nom i representació de la mercantil D.d.B., SA, en la seva condició d'apoderat, interposa recurs d'alçada contra les liquidacions emeses, amb números de rebut EE-… i EE-…, per l'impost sobre activitats econòmiques meritat per l'activitat realitzada en l'objecte tributari amb codi…, finca ubicada al carrer C., núm. …, P, durant els exercicis 2003 i 2004, activitat inclosa a l'epígraf 755.I de les Tarifes de l'impost (agència de viatges). Considera improcedents les liquidacions girades, ja que per aquesta activitat va causar alta al padró de l'impost el 9 de maig de 2003 per la qual cosa, en no haver estat mai abans donada d'alta en aquest epígraf, ni haver realitzat aquesta activitat, de conformitat amb el que es preveu a l'article 82.1, b) del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat mitjançant Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, ha de gaudir d'una exempció per inici d'activitat durant aquests dos exercicis. En conseqüència, sol·licita l'anul·lació de les liquidacions girades, la concessió de l'exempció reclamada i la suspensió de l'execució dels actes impugnats, acompanyant per tal efecte, a 14 de setembre de 2005, els avals bancaris corresponents. 2.- Consta a l'expedient còpia de l'imprès d'alta en el padró de l'impost sobre activitats econòmiques, presentat per la recurrent davant l'Institut Municipal d'Hisenda el 9 de maig de 2003, on es descriu l'activitat a realitzar com a “serveis a agències de viatges” i s'inclou a l'esmentat epígraf 755.1. 3.- Tanmateix, consta igualment a l'expedient que l'execució de les liquidacions impugnades es va suspendre el 12 d'agost de 2005, en via de constrenyiment. 1 4.- Dels arxius informàtics municipals corresponents a l'IAE resulta que l'entitat contribuent va iniciar les activitats amb anterioritat a la data que ella mateixa va al·legar (9 de maig de 2003) i que tributava per algunes d'elles des de l'any 1992, segons el detall següent: a) Activitat de serveis de dispesa en hotels i motels (epígraf 681), al carrer B., núm. …, des de l'1 de gener de 1992, i al carrer B., núm. …, des de l'1 de gener de 1997. b) Activitat de restaurant de 2 forquilles (epígraf 671.4), al carrer B., núm. …, des de l'1 de gener de 1997. c) Activitat d'altres serveis d'empreses independents (n.c.o.p., epígraf 849.9), al carrer O., núm. …, des de l'1 de gener de 1996. d) Activitat de lloguer de béns mobles, sense personal permanent (n.c.o.p., epígraf 859), en un cas sense detall de domicili i en l'altre cas amb domicili a l'A. de R., núm. …, des de l'11 de gener de 2000. FONAMENTS DE DRET Primer.- La qüestió principal a debatre és la que fa referència a l'exempció de l'IAE per raó de l'inici de l'activitat de què es tracta, per als exercicis 2003 i 2004. La normativa d'aplicació es troba continguda a la Llei 51/2002, de 27 de desembre, de reforma de la Llei 39/1988, reguladora de les Hisendes Locals, vigent a partir de l'1 de gener de 2003 i en el moment de la meritació del tribut a 1 de gener de 2004, i en el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la precitada Llei reguladora de les Hisendes Locals, en vigor a partir del 10 de març de 2004; i a les Ordenances fiscals núm. 1.4, reguladores de l'IAE per als exercicis de què es tracta, ambdues emparades en la Llei 51/2002. Segon.- 1. Segons l'art. 83.1,b) del text de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per l'art. 23 de la Llei 51/2002, estan exempts de l'impost sobre activitats econòmiques “los sujetos pasivos que inicien su actividad en territorio español, durante los dos primeros periodos impositivos de este impuesto en que se desarrolle la misma” afegint al segon paràgraf que “a estos efectos no se considerará que se ha producido el inicio del ejercicio de una actividad cuando la misma se haya desarrollado anteriormente bajo esta titularidad, circunstancia que se entenderá que concurre, entre otros supuestos, en los casos de fusión, escisión o aportación de ramas de actividad”. I la disposició addicional 8ª de la mateixa Llei, en el seu apartat 2, ens diu: “sin perjuicio de lo dispuesto en la disposición transitoria 7ª, de esta Ley -que no afecta a nuestro supuesto por referirse solo a bonificaciones 2 por inicio de actividad de las que ya se beneficie el sujeto pasivo en el momento de la entrada en vigor de dicha Ley- la exención prevista en el párrafo b) del apartado 1 del artículo 83 de la Ley 39/1988, de 28 de diciembre, reguladora de las haciendas locales, sólo será de aplicación a los sujetos pasivos que inicien el ejercicio de su actividad a partir del 1 de enero de 2003”. 2. El contingut de la norma és idèntic, acollit al respecte en el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, segons el qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, si bé amb els números 82.1,b) d'article i 12.2 de disposició addicional. De la mateixa manera són regulades a l'Ordenança fiscal núm. 1.4, reguladora del tribut per a 2003 i exercicis successius, amb detall de supòsits no considerats com d'inici d'activitat més ampli explicativament. Tercer.- Una anàlisi de la redacció de tots dos paràgrafs de l'apartat b), del número 1 de l'article 83, segons el text aprovat per la Llei reguladora de les Hisendes Locals per a l'IAE (Llei 51/2002), ens porta a la interpretació que l'exempció en qüestió es refereix a l'inici pel subjecte passiu d'una o de diverses activitats diferents i diferenciades de l'anteriorment realitzada per aquest subjecte, en diferents centres de treball, dins del territori espanyol, però no a la creació de noves empreses. I en aquest sentit es va pronunciar expressament la doctrina de la sentència del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de 18 de març de 2002, en ordre a una redacció similar donada pel text de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals llavors vigent (en la seva redacció per la Llei 22/1993) per a un supòsit totalment semblant, no d'exempció, sinó de bonificació per inici d'activitat, quan una empresa que tributava a l'IAE per uns epígrafs, amplia posteriorment el seu objecte social a l'activitat d'explotacions hoteleres, sol·licitant la bonificació corresponent per inici d'activitat econòmica. El Tribunal considera que, en un cas com aquest, es produeix efectivament l'inici d'una nova activitat econòmica i concedeix la bonificació, essent l'argument utilitzat, textualment, que “L'article 83.3 de la Llei d'Hisendes Locals” -redacció anterior a l'aprovació i vigència de la seva modificació per la Llei 51/2002, de 27 de desembre- “parla dels subjectes passius que inicien l'exercici d'activitats empresarials; no exigeix cap creació d'empreses, sinó simplement un inici de noves activitats empresarials; tal i com afirma la demandant, el que pretén el legislador és fomentar activitats empresarials en el sentit d'activitat comercial -que no d'entitat jurídica-,de manera que generin llocs de treball; prova d'això és que el propi redactor de la norma, quan es vol referir a creació de noves empreses, ho fa constar(…)”. Quart.- En el mateix sentit s'ha d'entendre la doctrina seguida per les contestes a consultes de les Direccions Generals de Coordinació amb les Hisendes Territorials y de 3 Tributs. Així, a la de 13 de novembre de 1998, referida no a l'exempció de mèrits, sinó a la bonificació similar per inici d'activitats, es diu que l'activitat es considera iniciada en els casos “d'alta d'una activitat diferent de la que s'exercitava”. A la de 7 de maig de 2003, referida ja a l'exempció de què es tracta, es manifesta: “(…) s'ha d'insistir que l'inici de l'exercici d'una activitat s'ha d'apreciar a nivell nacional(…); perquè el subjecte passiu estigui exempt d'acord amb la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 83 de la Llei 39/1988, és condició necessària que aquesta “altra activitat diferent” no s'hagi desenvolupat dins el territori espanyol anteriorment, bé per aquest subjecte passiu o bé per un altre al qual subsegueixi aquest, com succeeix, entre d'altres supòsits, en els casos de fusió, escissió o aportació de branques d'activitat econòmica”; i s'afegeix que “l'obertura en el mateix municipi d'un nou centre de treball per a la mateixa activitat que ja s'exercia, no dóna dret a l'aplicació d'aquesta exempció”. I a la de 28 de setembre de 2006, amb referència ja al text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, vigent a partir del dia 10 de març de 2004, es conclou que la consultant estarà exempta en exposar-se que no s'havia realitzat amb anterioritat, sota cap altra titularitat, l'activitat econòmica de què es tractava. Cinquè.- En el mateix sentit, i referint-se no a l'exempció però sí a la bonificació, per inici d'activitat, de requisits iguals, el Consell Tributari, té establert el següent: “Per la qual cosa, en tractar-se del desenvolupament de noves activitats corresponents a diferents epígrafs de les tarifes de l'impost–referint-se a l'IAE- d'una empresa ja existent però en un local totalment diferent i separat de l'anterior, s'ha de considerar l'inici d'una activitat empresarial nova, per la qual cosa, en complir-se els altres requisits que s'exigeixen al respecte, procedeix la concessió del benefici fiscal pretès” (Expd. 582/96), criteri que ja es va seguir anteriorment en l'expedient 8/96. Sisè.- En conseqüència, cal concloure que sí que s'ha de considerar com un inici d'exercici d'activitat per un subjecte passiu la iniciació d'activitat econòmica diferent de les activitats desenvolupades per ell anteriorment, en un local diferent d'aquell on tenen lloc les precedents, sempre que es compleixin els altres requisits exigits per l'art. 83.1,b) de la Llei reguladora de les hisendes locals, en la seva redacció per la Llei 51/2002, de 27 de desembre, i posteriorment per l'art. 82.1.b) del text refós de la mateixa Llei, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. Per la qual cosa, en el nostre cas, ja que l'entitat recorrent desenvolupa activitats econòmiques de l'epígraf 755.1 de les tarifes de l'IAE, per serveis d'agències de viatges, diferents i diferenciades de les que duia a terme anteriorment, segons resulta de les dades obrants a l'expedient, procedents de l'arxiu informàtic municipal quant a 4 l'IAE, i en el local del carrer C., núm. …, diferent d'aquells altres locals on ha dut a terme les altres activitats anteriors, segons les dades precitades, procedeix considerar que es tracta d'un inici d'activitat a efectes de què es tracta, i concedir l'exempció pretesa a l'IAE, per als exercicis 2003 i 2004. Per tot això, ES PROPOSA ESTIMAR el recurs interposat; CONCEDIR l'exempció pretesa quant a l'impost sobre activitats econòmiques i exercicis 2003 i 2004, per inici d'activitat econòmica al local situ al carrer C., núm. ..., P, epígraf 755.1; i ANUL·LAR les liquidacions impugnades EE-… i EE-…. 5