Consell Tributari Expedient: 375/3 El Consell Tributari, reunit en sessió de 26 de gener de 2004, coneixent del recurs presentat pel Sr. J.M.B., ha estudiat la proposta elaborada pel ponent designat a l’efecte, adoptant el següent acord: ANTECEDENTS DE FET Únic.- El Sr. J.M.B., el 14 de novembre de 2001, interposa un recurs contra la resolució desestimatòria de la sol·licitud d’exempció de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys meritat per la transmissió de l’immoble situat en el carrer ..., núm. ..., formulada per tractar-se d’un immoble inclòs en el Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic, desestimació motivada per l’extemporaneïtat de la petició i la falta d’acreditació dels requisits exigits. El recurrent al·lega que la resolució impugnada és defectuosa per falta de motivació ja que no determina quins són els requisits incomplerts, i manifesta que si bé és cert que la petició d’exempció fou presentada un cop transcorregut el termini de trenta dies assenyalat en l’ordenança municipal, també ho és que aquest termini suposa una limitació no prevista en la Llei reguladora de les hisendes locals, i per tant s’estaria incomplint el principi de legalitat, ja que per via reglamentària es faria impossible l’aplicació del benefici fiscal, atès que la brevetat del termini no permet presentar tots els documents necessaris, que s’han d’obtenir d’altres persones i entitats públiques. FONAMENTS DE DRET Primer.- Encara que el recurrent no és el subjecte passiu de l’impost, se l’ha de considerar interessat en l’expedient i per tant legitimat per a recórrer, tenint en compte que en l’escriptura de compra assumí el pagament del tribut. Segon.- La regla 30a de l’article 18 de la Llei 50/1998, de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i de l’ordre social, agregà una lletra d) a l’article 106.1 de la Llei reguladora de les hisendes locals, en virtut de la qual declarà exemptes les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com a conjunt 1 historicoartístic, o hagin estat declarats individualment d’interès cultural, segons el que estableix la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat a càrrec seu obres de conservació, millora o rehabilitació en els esmentats immobles. A aquests efectes, l’ordenança fiscal ha d’establir els aspectes substantius i formals de l’exempció». Tercer.- Els requisits exigits per la llei són els següents: En primer lloc, que els béns es trobin en un perímetre delimitat com a conjunt historicoartístic o hagin estat declarats individualment d’interès cultural segons el que s’estableix en la Llei 16/1985, de 25 de juny. Segon, que els propietaris hagin realitzat a càrrec seu obres de conservació, millora o rehabilitació dels immobles. Tercer, que compleixin els requisits substantius i formals de l’exempció establerts en la respectiva ordenança fiscal. En aquest cas, els requisits substantius i formals de l’exempció s’han de concretar en l’Ordenança fiscal 1.3 per al 2000, data en la que tingué lloc la transmissió. L’article 3 de la citada ordenança fiscal exigia que les obres s’haguessin fet durant els anys en el curs dels quals s’hagués posat de manifest l’increment de valor; que l’import total de les obres, segons el pressupost presentat a efectes de llicència, cobrís com a mínim l’increment de valor; que les rendes brutes de l’immoble no excedissin d’un percentatge equivalent a l’interès legal del diner més un punt en relació amb el valor cadastral; i finalment, que la sol·licitud d’exempció es presentés en el termini de declaració o d’autoliquidació. Quart.- Cap d’aquests requisits no es compleixen en el cas examinat: a) No consta que l’immoble, situat en el carrer ..., núm. ..., cantonada amb el carrer ..., es trobi inclòs en un perímetre delimitat com a conjunt historicoartístic. Així resulta de la certificació lliurada pel Departament de l’Impost sobre Béns Immobles, en data 10 de febrer de 2003, del qual resulta que el nivell de protecció que té assignada la finca és el C/SM, que es correspon amb béns culturals que tenen interès de ciutat a través de la diversitat dels barris que la conformen. En cap lloc s’indica un perímetre delimitat com a conjunt historicoartístic. Això no significa que l’immoble no gaudeixi d’alguna protecció urbanística, sinó que aquesta no assoleix el nivell exigit per la llei per a concedir l’exempció. Pel que fa a la seva consideració individual com a bé d’interès cultural, s’ha de precisar que la Llei 16/1985, de 25 de juny, en l’article 9, exigeix una declaració específica per reial decret, que en aquest cas no s’ha produït. 2 b) L’interessat aporta comprovants d’obres per import net, sense incloure IVA, de 3.269.327 i 541.103 pessetes per obres de reforma interior de la planta entresòl de la finca; d’instal·lació d’aigua directa a la finca per import de 872.515 ptes.; d’instal·lació de muntants de llum per import de 552.082 ptes.; d’instal·lació de porter elèctric i llum a l’escala per import de 482.707 ptes.; d’instal·lació elèctrica a l’escala de veïns, per import de 37.436 ptes.; i de connexió de servei en una tenda per import de 86.166 ptes. Entenem que no són computables a aquests efectes com obres de millora, rehabilitació o conservació de l’immoble les obres de reforma interior de l’entresòl, però tot i computant-les, l’import total de les obres és de 5.841.336 pessetes, que és inferior al valor de la totalitat del sòl transmès, que es fixa en la liquidació complementària efectuada per l’Ajuntament en 48.869 euros, equivalents a 8.131.117 pessetes. S’ha de recordar respecte això que l’ordenança fiscal en la qual la llei delega l’establiment dels requisits substantius i formals de l’exempció, estableix com a requisit que l’import total de les obres, d’acord amb el pressupost o pressupostos presentats a l’efecte de l’atorgament de llicència, cobreixin com a mínim l’increment de valor, i aquest és un requisit mínim per a l’obtenció de l’exempció, és a dir, que no és un requisit de càlcul de la base imposable, i conseqüentment per a calcular aquesta es poden deduir les obres realitzades. Les obres no cobreixen l’increment de valor en cap cas, ni encara que es computin les obres de reforma interior de l’entresòl, i per tant, no donen lloc a l’exempció. Cal precisar, d’altra banda, que a parer nostre la comparació s’ha d’establir en termes homòlegs: Atès que la transmissió gravada consisteix exclusivament en la vuitena part indivisa de la finca, només es pot computar per a obtenir l’exempció la vuitena part de les obres efectuades. És el que es fa en l’anterior argumentació encara que les xifres es refereixin a imports totals de l’increment de valor i del cost de les obres. No seria lògic, en canvi, que les obres es computessin pel seu valor total i el valor del solar per la vuitena part indivisa que es transmet. c) No s’ha aportat cap justificació de les rendes brutes de l’immoble, però és innecessari sol·licitar-les, pel que es dirà a continuació. d) El quart requisit és que la sol·licitud d’exempció es formuli en el termini de declaració o autoliquidació. Aquest requisit no s’ha complert, i no és excusa, com al·lega el recurrent, la dificultat d’obtenció de dades, ja que una cosa és la sol·licitud i una altra la instrucció del procediment i la prova dels fets al·legats. D’altra banda, s’ha de destacar en aquest cas que, com que la llei ha delegat a les ordenances municipals la fixació dels requisits substantius i formals necessaris per a obtenir l’exempció, l’establiment d’un termini per a la sol·licitud no es pot considerar, com també al·lega la 3 recurrent, una norma reglamentària que vulnera el principi de legalitat, sinó que és una decisió plenament legítima en raó de l’atribució de competències normatives que la llei atribueix en aquest cas als ajuntaments. En conseqüència, l’extemporaneïtat de la sol·licitud és causa de pèrdua de l’exempció. Per la qual cosa, i coincidint amb l’informe de l’Institut Municipal d’Hisenda, ES PROPOSA DESESTIMAR el recurs interposat, i CONFIRMAR la resolució denegatòria de l’exempció. 4