Consell Tributari Expedient: 91/13 El Consell Tributari, reunit en sessió de 22 de maig de 2013, coneixent del recurs presentat per LCM, ha estudiat la proposta elaborada pel ponent designat a l’efecte, adoptant el següent acord: ANTECEDENTS DE FET 1.- El 13 de desembre de 2011, el senyor LCM va deduir recurs contra la resolució del Gerent de l’IMH, notificada el 22 de novembre immediat anterior, en virtut de la qual havia estat desestimada la sol·licitud de devolució d’ingressos indeguts que el recurrent havia formulat en relació a la part de l’impost de la quota de l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) de l’exercici 2010 que havia satisfet, corresponent a l’últim trimestre. 2.- Al·legava en síntesi en el seu escrit que el 15 de setembre de 2010 havia cedit el vehicle que constitueix l’objecte d’aquest impost a l’Ajuntament de Barcelona a fi que fos desballestat i es tramités davant la Prefectura Provincial de Trànsit la baixa definitiva del Registre corresponent, de la qual cosa dedueix que no pot resultar perjudicat amb la pèrdua del dret al prorrateig de l’import de la quota d’aquest impost en relació a l’últim trimestre pel fet que l’Ajuntament de Barcelona, per no haver tramitat l’esmentada baixa oportunament, aquesta no va tenir efectes fins que ja s’havia iniciat aquest últim període. 3.- L’Institut Municipal d’Hisenda proposa la desestimació del recurs. FONAMENTS DE DRET Primer.- La qüestió que es suscita en aquest recurs és la de determinar si el prorrateig per trimestres naturals de l’import de la quota de l’IVTM que estableix l’article 96.3 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL) (i que recull l’Ordenança fiscal núm. 1.2 de l’Ajuntament de Barcelona per a l’exercici 2010, en el seu article 8.3) en el cas de baixa definitiva del Registre de vehicles del vehicle afectat, pot computar-se descomptant el trimestre natural en el qual s’ha produït la baixa en aquest Registre, si el subjecte passiu ha procedit a cedir el vehicle a un tercer per al seu desballestament abans d’iniciar-se el trimestre natural. 1 Consell Tributari Doncs bé la resposta a aquesta qüestió ha de ser, en general, negativa, llevat que es donin les singulars circumstàncies que concorren en el present cas. Segon.- El prorrateig per trimestres naturals de l’import de la quota de l’IVTM beneficia, de conformitat amb la normativa esmentada, al subjecte passiu d’aquet impost quan es produeix la “baixa definitiva del vehicle”. Aquesta circumstància és coherent amb la forma de delimitar el fet imposable d’aquet impost i el subjecte passiu del mateix. En efecte, segons l’article 92 del TRLRHL aquest impost grava la titularitat dels vehicles de tracció mecànica “aptos para circular por las vías públicas”, entenent-se dita aptitud per a la circulació com derivada de l’haver estat matriculat el vehicle en qüestió “en los registros públicos correspondientes y mientras no haya causado baja en éstos”. En tot cas, doncs, produïda la baixa en el Registre, s’esvaeix el fet imposable. D’altra banda, el referencial sistema de determinació del subjecte passiu d’aquest impost, fa que aquest subjecte no quedi associat exclusivament a la titularitat del vehicle, sinó, novament, a la inscripció registral, quan és subjecte passiu d’aquest impost la persona “a cuyo nombre conste el vehículo en el permiso de circulación” (article 94 del TRLRHL), la qual cosa, com diem, depèn del Registre de vehicles que són competència de les Prefectures Provincials de Trànsit. La “baixa definitiva”, en aquest Registre es produeix, tal i com disposa l’article 35 del Reglament general de vehicles, aprovat pel RD 2822/1998, de 23 de desembre, “cuando sus titulares o terceras personas que acrediten suficientemente su propiedad manifiesten expresamente la voluntad de retirarlos permanentemente de la circulación” procedint a sol·licitar l’esmentada baixa, “que se dirigirá a la Jefatura de Tráfico de la provincia de su domicilio legal o a aquella en que fue matriculado el vehículo [...]”, sent aquesta Prefectura, qui, “a la vista de la solicitud formulada y de los documentos justificativos que se aporten acordará, si procede, la baja definitiva, en cuyo caso anulará el permiso o licencia de circulación” (article 37 del RD 2822/1988). La “baixa definitiva” en el Registre de vehicles de la Prefectura Provincial de Trànsit determina doncs la desaparició del fet imposable i la pèrdua de la condició de subjecte passiu corresponent donat que, com s’acaba d’assenyalar, aquesta baixa comporta l’anul·lació del “permís de circulació”. I si això és així, resulta lògic, com més dalt s’ha indicat, que per al còmput del prorrateig de l’import de la quota de l’IVTM per trimestres naturals, només es tingui en compte els iniciats amb posteriorment a aquell en el qual s’ha produït la “baixa definitiva”, amb 2 Consell Tributari independència de la data en la qual el titular del vehicle l’hagués cedit a tercers, afegint fins i tot, el compromís d’aquests, d’assumir l’encàrrec de tramitar la baixa definitiva corresponent. Tercer.- Ara bé, aquesta conclusió, té excepcions. Noti’s com existeix una jurisprudència (vid. per totes la STSJ Extremadura de 31 de maig de 2011) que ja ha començat a vincular l’eficàcia de la “baixa definitiva”, no a la data en la qual aquesta es produeix, sinó a aquella en la qual es comunica la cessió, afirmant que “teniendo en cuenta que la inscripción de los vehículos en [los] registros correspondientes no tiene carácter constitutivo, […] desde el instante en que la transmisión es comunicada oficialmente a la Jefatura Provincial de Tráfico, el anterior titular queda desvinculado de las posteriores incidencias fiscales que afecten al vehículo”. Però, amb independència d’això, i en tot cas, aquella conclusió no pot aplicar-se a supòsits com el que aquí ens ocupa, en els quals el subjecte passiu cedent ha transmès el vehicle per al seu desballestament a l’Administració municipal, encarregant-li a més que sigui ella qui procedeixi a donar de baixa el vehicle en la Prefectura Provincial de Trànsit, tal i com aquí s’acredita. En efecte, consta a l’expedient l’Acta de cessió del vehicle emesa per l’Ajuntament de Barcelona, i signada adequadament pel cedent i la Guardia Urbana, on es pot llegir en model normalitzat que “l’Ajuntament pot procedir a destruir-lo i donar-lo de baixa en la Prefectura Provincial de Trànsit, com també de l’Impost municipal de circulació de vehicles”. Aquesta cessió és de data 15 de setembre de 2010. Als efectes del prorrateig de l’import de la quota, l’obligació d’actuar amb respecte al principi d’eficàcia de les Administracions públiques, així com un mínim respecte als principis de bona fe i seguretat jurídica, condueixen a la necessitat de prendre aquesta data com la determinant, i no la de 15 d’octubre de 2010 en la qual es va produir la baixa definitiva corresponent. Per tot això, ES PROPOSA ESTIMAR el recurs, declarar el dret a la devolució de la part de l’import de la quota de l’IVTM de l’exercici 2010 corresponent a l’últim trimestre i procedir a la mateixa. 3