PROCÉS PARTICIPATIU SOBRE LA TRANSFORMACIO DE L'AVINGUDA DIAGONAL Dictamen 1ª. Fase Aprovat el 24 de març de 2009 1. Introducció. L'any 2008 el Consell de Ciutat de Barcelona es dona un nou rol i unes noves funcions, així com nous procediments organitzatius i de treball, en el marc de la participació ciutadana en el govern de la Ciutat i com a òrgan màxim de consulta i participació. En aquest nou marc, el Consell de Ciutat consolidava el seu paper fonamental en l’impuls i la canalització de la participació ciutadana en els grans temes de la Ciutat i en els grans processos de la seva transformació. Per tal de donar compliment a aquesta responsabilitat, el Consell de Ciutat es donà també un conjunt de metodologies i procediments per a facilitar les seves funcions d'impuls, de participació, de seguiment, d'interlocució i de governança en els temes de la seva agenda, garantint també el compromís del Govern Municipal en relació a les funcions, deliberacions i propostes del Consell. El Govern Municipal de la Ciutat ha decidit impulsar un procés de transformació de l'Avinguda Diagonal de Barcelona, com un dels principals projectes estratègics de millora de la Ciutat per als propers anys. Coherentment amb la política de participació de la Ciutat, el Govern Municipal ha decidit, amb l'acord de tots els grups polítics, que la ciutadania sigui consultada i pugui participar activament en la definició d'alguns aspectes cabdals d'aquesta transformació. 2 També, conseqüentment amb el nou paper del Consell de Ciutat, abans esmentat, el Govern Municipal ha proposat que el Consell sigui el màxim òrgan impulsor i regulador de la participació ciutadana en la definició del projecte de transformació de l'Avinguda Diagonal. El Consell de Ciutat de Barcelona, partícip d'aquesta proposta, ha assumit aquest paper, conscient de la importància d'aquest nou repte per a la Ciutat i de l'oportunitat que representa per a portar a la pràctica i consolidar les noves atribucions del Consell. 2. Del procediment. Formalment el procés d'impuls i regulació de la participació ciutadana en el projecte de transformació de la Diagonal, així com del rol que en ella hi juga el Consell de Ciutat, ha estat endegat mitjançant la Mesura de Govern de l'Ajuntament de Barcelona de 26 setembre de 2008 per a la Transformació de l'Avinguda Diagonal i la posterior de 30 de gener de 2009 sobre el procés participatiu i la corresponent consulta ciutadana. En aquestes s'estableixen els plantejaments bàsics del projecte de transformació de la Diagonal, de la participació ciutadana i del rol del Consell de Ciutat. Fent seus aquests plantejaments, el Consell de Ciutat ha incorporat aquest tema a la seva agenda i, d'acord amb el seu nou marc procedimental, s'ha dotat de la metodologia, processos i instruments necessaris i escaients. 3 Aquest dispositiu es basa, principalment, en una Comissió de treball delegada del Plenari del Consell i en una metodologia que garanteix la doble funció que el Consell de Ciutat ha assumit en aquest tema: impulsar i validar la participació ciutadana, i ser, ell mateix, un dels actors participants. D'acord amb aquesta metodologia i amb el pla de treball que se n'ha derivat, el primer objectiu del Consell ha estat conèixer i validar la proposta participativa feta pel Govern Municipal. El procediment seguit per a assolir aquest primer objectiu ha comportat la celebració de tres sessions de la Comissió amb, respectivament, tres qüestions principals en la seva agenda: constitució de la Comissió, presentació general dels projectes de la transformació de la Diagonal i de la participació ciutadana i presentació de la metodologia de la pròpia Comissió en la primera sessió, aprovació d'aquesta metodologia i presentació dels aspectes urbanístics de la transformació de la Diagonal en la segona sessió, i presentació i validació de la proposta per a la participació ciutadana, inclosa la Mesura de Govern, en la tercera sessió. Posteriorment, els resultats i conclusions d'aquest procés són presentats en el contingut i forma del present dictamen, elaborat per la Secretaria del Consell, per a la seva aprovació, si s'escau, en el Plenari del Consell de Ciutat de Barcelona. 3. Dels principals continguts i qüestions plantejades. En primer lloc, cal remarcar la importància de la temàtica tractada, tant per la seva transcendència urbanística a escala de tota la Ciutat, com per la magnitud del repte participatiu. Aquests dos aspectes atorguen a aquest projecte un alt valor estratègic i un factor d'oportunitat molt rellevant per al desenvolupament de la participació ciutadana i de 4 la governança a Barcelona. El Consell de Ciutat participa plenament d'aquesta visió i assumeix el repte amb responsabilitat i satisfacció, conscient de que pot aportar valor al procés i de que aquest és una oportunitat important per a consolidar, en la pràctica, el seu nou paper en el govern de la Ciutat. En segon lloc al Consell de Ciutat l’interessa la metodologia proposada per a la participació ciutadana, la seva pròpia intervenció en el procés, sobre tot la qüestió de la suficiència i el rigor en el marc decisional del projecte i en la informació lliurada a la ciutadania per tal que aquesta pugui participar amb coneixement de causa, amb la informació i amb les garanties adequades. La qüestió dels ritmes del procés ha significat una preocupació secundària, però digna de ser esmentada. Pel que fa a aquesta darrera qüestió dels ritmes, el Consell de Ciutat recomana al Govern Municipal i es corresponsabilitza en vetllar i facilitar l'assoliment d'aquest repte, que l'agenda, el calendari i els ritmes del procés participatiu siguin adequats, suficients, assolibles i contingents al calendari de decisions i actuacions. De manera que hom garanteixi que el procés participatiu sigui sostenible i eficaç. Pel que fa a la inquietud sobre l'adequació de la informació que sigui lliurada a la ciutadania, el Consell adverteix que es tracta d'una qüestió que requereix d'una atenció molt acurada per part del Govern Municipal. Ja que es tracta d'un projecte molt complex, amb abast i límits encara imprecisos i amb molta terminologia tècnica. El Consell de Ciutat farà un seguiment acurat de la informació lliurada a la ciutadania i es compromet a col·laborar en la seva idoneïtat. L'atenció a la qüestió del marc decisional del projecte, és considerada per aquest Consell 5 com un element clau per a la qualitat i eficàcia del projecte participatiu. Efectivament, tal com ja s'ha fet en el marc del Consell de Ciutat, caldrà ser explícits davant la ciutadania pel que fa a l'abast i els límits del procés participatiu, tant al nivell de la temàtica sotmesa a debat públic i a consulta ciutadana, com al nivell del grau de compromís del Govern de la Ciutat amb els resultats del procés participatiu. La bona solució a aquestes qüestions garantirà en bona mesura tant l'èxit d'aquest projecte, com les condicions d'èxit de futures iniciatives participatives. El Consell de Ciutat vetllarà especialment per la bona solució d'aquests reptes i es compromet, corresponsablement, a contribuir-hi amb tots els mitjans al seu abast. 4. Conclusions. El Consell de Ciutat de Barcelona, valora positivament la iniciativa de promoure un gran procés participatiu en relació al projecte de transformació de l'Avinguda Diagonal. Aquesta dimensió participativa aportarà valor a tota decisió i actuació que hom emprengui en relació a aquest projecte. Aquest procés participatiu serà també una gran oportunitat per a prosperar en les polítiques de participació ciutadana de Barcelona i en els processos de governança a la Ciutat. Sense dubte, aquest procés contribuirà a una ciutadania més informada, més formada i més corresponsable i a una democràcia més avançada, tots ells factors fonamentals per a construir la Barcelona del futur. 6 El Consell de Ciutat és conscient del gran repte que per a ell suposa aquest projecte, sent una oportunitat per a reforçar i consolidar el seu nou paper en la Ciutat. En conseqüència es compromet a implicar-se en l'èxit d'aquesta fita amb tots els seus recursos i amb il·lusió. El Consell de Ciutat de Barcelona es dona per ben informat pel que fa a l’abast i els límits del procés participatiu, en els termes següents: la transformació de la Diagonal és una decisió ja presa per l’Ajuntament de Barcelona, amb la finalitat de fer-ne una millora global, basada en potenciar el seu caràcter peatonal, reduir-hi el transport privat i augmentar-hi el públic. D’altra banda, l’Ajuntament basarà el procés participatiu en les cinc fases expressades en la Mesura de Govern debatuda al Consell Plenari Municipal de 30 de gener de 2009, tindrà una fase de recollida d’idees i propostes i finalitzarà el procés amb una consulta ciutadana. Serà el Govern Municipal de la ciutat qui incorporant les principals orientacions del procés participatiu, recolzarà el projecte guanyador de la consulta ciutadana, convertint-lo en el projecte definitiu per a la transformació de l’Avinguda Diagonal de Barcelona El Consell recomana que la ciutadania sigui informada d'aquest marc de participació amb la màxima claredat i transparència, com a condició bàsica per a un bon inici i posterior desenvolupament del procés participatiu. El Consell de Ciutat també recomana que la informació i formació donades a la ciutadania siguin en tot moment escaients i suficients. La complexitat d'aquesta qüestió requerirà una especial atenció, així com que el Consell sigui informat amb antelació per a poder validar la informació que després es faci pública. 7 El Consell també considera que caldrà tenir molt bona cura de les devolucions del procés participatiu que l'Ajuntament faci a la ciutadania, tant a escala individualitzada com pública i col·lectiva. Finalment, el Consell també recomana que l'agenda, calendari i ritmes del procés participatiu siguin acurats, viables i també prèviament validats per la seva Comissió de Treball. Pel que fa a qüestions que el Consell proposa que siguin incorporades o reforçades en el projecte participatiu, cal assenyalar: la necessitat de tenir especial cura en l'accessibilitat total de tots els processos, instruments i àmbits de la participació, per tal de garantir que cap persona en pugui resultar exclosa. També prestar una atenció acurada als impactes i reptes del projecte i del procés pel que fa al comerç. S'indica que les dimensions del medi ambient, la mobilitat, el desenvolupament econòmic i els usos relacionals, podrien ser bons eixos estructuradors del debat públic. El Consell de Ciutat de Barcelona valida i aprova, amb les esmenes que han estat incorporades fruit del debat en la Comissió, la metodologia proposada per a la seva pròpia intervenció en el procés, així com la primera fase del Projecte del Procés Participatiu, relativa a la informació i la comunicació. Considera que les dues Mesures de Govern presentades al Consell Plenari Municipal de setembre de 2008 i gener de 2009 emmarquen tot el procés participatiu i les dona per validades i assumides. Les fases següents proposades, així com els instruments presentats, són admeses com a base vàlida per al debat, però requeriran noves deliberacions i futures validacions. La pàgina web tindrà tota la informació disponible en cada moment del procés participatiu La informació relacionada amb les fases posteriors es limitarà als continguts de la Mesura de Govern, fins que les fases posteriors del procés participatiu siguin validades pel 8 Consell. El Consell de Ciutat de Barcelona fa una crida a tota la ciutadania, al Govern Municipal, a tots els grups polítics de la Ciutat, al conjunt dels agents socials, al teixit associatiu i a totes les institucions i instàncies relacionades amb la Ciutat de Barcelona, a implicar-se activament en aquest procés participatiu i a convertir-lo en una fita de la participació, de la democràcia i del bon govern a la nostra Ciutat. El Consell de Ciutat de Barcelona assumeix plenament el repte que implica la seva funció cabdal en aquesta iniciativa i es compromet a donar-hi resposta amb responsabilitat, rigor i eficàcia. Barcelona, 24 de març del 2009. 9