L’accés a la informació governamental del sector públic és un principi essencial de la societat democràtica i un valuós recurs produït amb pressupost públic que el govern municipal facilita als ciutadans i ciutadanes de Barcelona des de la Biblioteca General. Al 2011, la biblioteca ha continuat treballant per donar a conèixer la documentació municipal convençuts que els ciutadans ben informats sobre les activitats del seu govern poden entendre millor les actuacions governamentals i les valoren adequadament en el seu context. Amb la voluntat de transparència i per millorar la localització d’aquests recursos, destaquem que s’ha treballat per permetre la consulta, a la xarxa internet, de més de 600 memòries de l’Ajuntament, els seus organismes autònoms i les empreses participades. Avui en dia, quan les aliances entre institucions són una peça clau per tirar els projectes endavant, la Biblioteca General ha engegat un conveni de col·laboració amb el Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya que ha permès distribuir el coneixement dels recursos d’informació municipals a tota la comunitat acadèmica de Catalunya, compartint i reduint esforços. Projectes com la digitalització dels reglaments històrics municipals permeten visualitzar, a nivell mundial, la memòria històrica del govern de Barcelona i contribueixen a potenciar l’accés a la cultura i l’economia creativa. Les properes planes d’aquesta memòria corroboren com es poden seguir donant serveis de qualitat i, facilitar la vida de les persones, treballant per l’accessibilitat del patrimoni documental, per l’agregació de continguts digitals a les xarxes i per la democratització del coneixement. Jordi Martí i Galbis Regidor de Presidència i Territori Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 1 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 2 INTRODUCCIÓ L’any 2011, ha estat un any marcat per la cooperació i per l’aprofitament d’eines col·lectives. Els reptes que se’ns plantegen en la societat digital són impensables d’afrontar de forma solitària. La línia d’actuació ha estat assumir els projectes i, les millores dels serveis, de forma col·laborativa creient que és la millor opció per anar cap endavant. La col·laboració entre les biblioteques dels departaments municipals ha permès facilitar la vida als nostres usuaris donant-los a conèixer documentació sobre les dades estadístiques del territori en el que viuen i treballen. Les 300 visualitzacions rebudes per aquest servei, cada mes, demostren el interès ciutadà. La cooperació a nivell interinstitucional també ha resultat una estratègia positiva. El conveni de col·laboració signat amb el Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya ha implicat estendre els 40.000 recursos d’informació municipals a tota la comunitat científica i acadèmica de Catalunya, reduir costos i dedicació a tasques bibliotecàries, que es veuen poc però consumeixen molt i, reforçar la importància de treballar amb estàndards bibliogràfics que garanteixen la interoperabilitat entre diferents sistemes informàtics i faciliten l’agregació de continguts digitals a les xarxes mundials. La digitalització de la col·lecció històrica ens està permetent connectar el present amb les comunitats del passat. S’ha continuat treballant per distribuir a la xarxa, el patrimoni documental històric amb l’objectiu d’inspirar l’estudi, la recerca i la innovació sobre les activitats dels diferents governs municipals al llarg de la història. D’aquesta manera s’han descobert joies, com el reglament municipal de l’escola de cecs i sord muts de l’any 1877, que va ser un precedent dels moviments de renovació pedagògica i que, hores d’ara, qualsevol usuari pot consultar a internet. Convençuts de la importància de rendir comptes als ciutadans i sempre amb la voluntat d’augmentar la transparència municipal, enguany s’ha pogut difondre a internet, més de 600 memòries de l’Ajuntament de Barcelona, dels seus organismes autònoms i empreses participades, les quals han tingut 249 planes visualitzades només en un mes. L’any vinent, empesos per l’augment exponencial de la col·lecció digital, hem de treballar per millorar les eines que garanteixin la pervivència dels continguts electrònics. Ara, no només cal garantir el suport físic del document sinó que és obligat aconseguir la continuïtat del seu suport lògic perquè es pugui llegir el document digital, en la societat actual i en les futures. Marta Ràfales i Caelles Cap de la Biblioteca General Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 3 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 4 SUMARI Organigrama 7 Despesa Econòmica 8 Objectius Generals 8 Serveis 9 1. Servei d’Informació i Atenció al Públic (SIAP) 9 1.1. Serveis d’Informació presencials 10 1.2. Serveis d’Informació electrònics 18 2. Serveis Electrònics més consultats a la web 21 2.1. Ordenances vigents 21 2.2. Bases de dades en línia 24 Servidor Cd-rom/DVD corporatiu 25 2.3. Documentació municipal 27 2.3.1. Documentació d’Estadística 28 2.3.2. Col·leccions digitalitzades 30 2.3.3. Memòries municipals 33 2.3.4. Revistes municipals 34 2.3.5. Webs municipals 37 3. Catàleg corporatiu i Dipòsit Digital 40 3.1. Catàleg corporatiu CBAB 40 3.1.2. Servei de catalogació i coordinació bibliogràfica 44 3.2. Dipòsit digital DIGIBAB 45 4. Biblioteques departamentals 46 Biblioteca d’Urbanisme 48 Centre de Documentació del CIRD 50 Centre de Documentació Estadística 51 Biblioteca Ambiental de Barcelona 53 5. Servei d’Obtenció de Documents 54 6. Servei de Préstec 55 7. Servei d’ Adquisicions i subscripcions corporatives 56 8. Servei de Preservació, tria i donacions 57 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 5 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 6 ORGANIGRAMA 2011 Organigrama municipal Consell Municipal o Alcaldia  Gerència Municipal  Gerència de Recursos  Direcció d’Administració General Biblioteca General Cap: Sra. Marta Ràfales Bibliotecàries- Documentalistes: Altres tècnics: Administratius: Sra. Roser Batlló Sra. Elvira Jou Sra. Montserrat Cabré Sra. Montse Bonet Sra. Noelia Hermosilla Sra. Anna Tintó Sra. Margarita Vázquez Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 7 DESPESA ECONÒMICA 2011 Capítol 1 (Personal) 356.559,27 Capítol 2 (Despeses corrents) 355.362,90 Capítol 6 (Inversions) 28.000,00 Total 2011 739.922,17 OBJECTIUS GENERALS La Biblioteca General es va constituir l'any 1983 com a servei central de recerca d’Informació de l'Ajuntament de Barcelona per proporcionar la informació i la documentació, que precisen els departaments municipals per la presa de decisions i l’assoliment dels seus objectius corporatius. Aquest servei bibliotecari es va crear a imatge d’altres Ajuntaments importants a nivell internacional i les seves línies generals van ser ratificades pel Decret d’Alcaldia de l’11 de febrer del 2008: 1. Cobrir les necessitats informatives i documentals de l’organització política i executiva de l’Ajuntament , així com dels organismes autònoms i societats mercantils totalment municipals, i preveure-les d’acord als objectius marcats per la Corporació Municipal. Així mateix, com a biblioteca de referència municipal, atendre a les consultes de caire local que plantegin els ciutadans. 2. Vetllar per rendibilitzar, racionalitzar i difondre, des d’una perspectiva transversal, els recursos d’informació municipal. 3. Garantir la conservació i difusió dels recursos d’informació de producció municipal, manteniment el catàleg col·lectiu, i assistint i formant als usuaris en l’ús d’aquest servei. 4. Ser òrgan consultiu, amb caràcter vinculant, en temes de gestió, organització, tractament i conservació dels recursos d’informació municipals. 5. Vetllar per l’acostament de la informació municipal al ciutadà potenciant al màxim l’ús de les tecnologies per l’intercanvi d’informació. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 8 SERVEIS 1. Servei d'Informació i Atenció al Públic El Servei d’Informació i Atenció al Públic (SIAP) és la porta d’entrada als serveis de la biblioteca. Aquest darrer any, empesos per l’evolució electrònica, ha estat necessari adaptar les polítiques del servei d’informació i referència a una nova realitat digital seguint les recomanacions que fan els organismes professionals. Per això, l’actual SIAP és un servei d’informació mixta, barreja del servei tradicional (consultes en persona, per telèfon, fax i correu ordinari) i, d’un servei de referència digital format per les consultes plantejades per canals electrònics. Ambdós tipus requereixen la resposta d’un professional. Les consultes ateses pels bibliotecaris-documentalistes es divideixen en les categories següents: Tradicionals (quan l’usuari fa la petició per un mètode comunicació no digital i la resposta del bibliotecari també s’ha fet per un canal no digital); Digitals (quan l’usuari i el bibliotecari usen un canal digital per la transacció d’informació com el correu electrònic, etc.) i Híbrides (quan les consultes i, les respostes relacionades, s’han fet usant ambdós tipus de canals). Les consultes, dins d’aquestes categories, es subdivideixen en bibliogràfiques, formatives, factuals, temàtiques i tècniques. Els professionals s’encarreguen, personalment, de recomanar, interpretar, avaluar i/o utilitzar els recursos d'informació propis, o externs, per ajudar els usuaris a satisfer les necessitats particulars d'informació. El seu treball però inclou, també, realitzar activitats d’alimentació de continguts, de creació, gestió i avaluació dels recursos d’informació i de mantenir eines de descoberta i accés pels usuaris a la web de la biblioteca. Creen i mantenen les col·leccions digitals, catàlegs, bases de dades, llocs web, cercadors, etc, per tal que els usuaris puguin utilitzar de forma autònoma i remota 24x7, aquests recursos d’informació, independentment del lloc físic on s’ubiquin i sense necessitar una resposta directe del professional. A banda de les consultes que requereixen resposta bibliotecària, a la memòria també trobareu les consultes als serveis electrònics remots que, malgrat no tenir resolució directe d’un bibliotecari, requereixen d’una gran dedicació i manteniment per part d’aquest. El SIAP, com la resta de serveis oferts per la Biblioteca General, segueix tres valors de funcionament bàsics: fiabilitat de la informació proporcionada, rapidesa en resoldre les consultes i pro activitat pel que fa a les necessitats del propi Ajuntament. El SIAP atén, prioritàriament, als usuaris interns, treballadors/es municipals que sol·liciten assessorament i informació per la seva tasca laboral dins de l’Ajuntament de Barcelona però, també, resta obert a tothom per garantir l’accés dels ciutadans/es a la informació i a la documentació pública municipal. Col·labora, a més, de forma continua, amb les biblioteques públiques del Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 9 Consorci de Biblioteques de Barcelona per fer arribar aquesta informació als barris. 1.1. Serveis d’Informació presencials Usuaris i Consultes 2011 Usuaris Usuaris Consultes Consultes Ajuntament Externs1 Ajuntament Externes Gener 517 60 491 61 Febrer 623 52 688 52 Març 692 66 608 69 Abril 607 89 507 92 Maig 672 78 430 79 Juny 542 40 1.121 41 Juliol 453 38 1.445 39 Agost 278 34 540 34 Setembre 410 47 305 53 Octubre 663 45 523 44 Novembre 891 48 471 53 Desembre 829 39 801 40 TOTAL 7.177 636 7.930 657 Els usuaris municipals han augmentat un 28% Usuaris SIAP 2011 respecte al 2010. 1000 S’han atès, personalment, 7.813 usuaris/any: 800 600 651 usuaris/mes 29 usuaris/dia 400 Per cada 27 usuaris 200 municipals s’atenen 2 ciutadans. Això s’explica 0 perquè els serveis que usen els ciutadans són, majoritàriament, els serveis d’informació remots que aquí no estan comptabilitzats. 1 No estan comptabilitzats els serveis electrònics remots que els ciutadans/es consulten de forma autònoma via la web. Aquests estan dins d’una altra secció. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 10 El 85% de les consultes han estat de l’Ajuntament. Es dedica una mitjana de 11 minuts per consulta. Per cada 21 consultes internes es responen 4 externes. Consultes SIAP 2011 S’han donat resposta a 8.587 peticions a l’any 2011: Ajuntament Ciutadans 715 consultes/mes 8% 32 consultes/dia Les consultes de l’Ajuntament han augmentat un 7% respecte al 2010. La consulta presencial ha estat el mètode més usat 92% pels nostre usuaris durant Les consultes dels ciutadans el 2010. Ha crescut 40 han disminuït un 7%. punts respecte a l’any anterior degut a que s’ha incrementat l’ús de la sala i altres serveis in situ. Les consultes per telèfon han crescut 14 punts. L’e-mail ha baixat molt, 56 Usuaris versus Consultes punts, a favor de les En el cas dels consultes presencials. usuaris consultes treballadors/es municipals, la mitjana és de tres L’híbrid indica que una 7.930 peticions per cada usuari . mateixa consulta s’ha 7.177 ampliat usant més d’un Per cada 30 transaccions canal. d’informació diàries de l’Ajuntament, es reben dos de la ciutat. Això demostra que la 625 657 biblioteca és cada vegada més utilitzada i s’apropa més als objectius per la qual va ser creada. Ajuntament Ciutadans Canals usats pels usuaris Canals usats pels usuaris municipals externs Digital 20% Telèfon Híbrid Digital 25% 2% Telèfon 31% 43% Persona Les consultes digitals dels 53% ciutadans/es han Persona Híbrid augmentat 13 punts 26% 0% respecte l’any anterior en detriment de les consultes presencials. A l’Ajuntament, les digitals han pujat 2 punts i les telefòniques 4. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 11 Procedència consultes ciutadanes per e-mail El 66% de consultes ciutadanes digitals han arribat via la bústia genèrica de la Bústica Biblioteca General a Servei Biblioteca internet. d'Atenció en 66% línia (IRIS) Les consultes a través 24% del Servei d’Atenció en línia (IRIS) han baixat Web 18 punts respecte al Biblioteca 2010. 9% Les consultes des de la secció Pregunta’ns de la web també han baixat 18 punts. Al 2011 s’han modificat les consultes-tipus del servei Atenció ciutadana de la web municipal. Hem inaugurat un nou apartat per les peticions de Documentació del Govern municipal. Les consultes sobre les ordenances municipals des del sistema municipal IRIS han representat un 86% del total de preguntes ciutadanes. Resum canals comunicació SIAP presencial 700 600 500 400 Ajuntament 300 Usuaris externs 200 100 0 persona telèfon e-mail Híbrid Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 12 Consultes municipals ateses presencialment Cultura, Gerència Coneixement Prevenció, Els departaments de la Municipal i Innovació Gerència de Recursos Seguretat i 3% 3% Mobilitat continuen sent els que més Qualitat de 4% han usat els serveis Vida, Igualtat d’informació de la i Esports Biblioteca creixent 6 punts 7% respecte a l’any 2010. Gerència Econom ia i Recursos Promoció Els Districtes han pujat , 47% Econòmica també 6 punts i Habitat 8% Urbà n’ha augmentat 4. En Habitat Urbà canvi, la Gerència 12% Municipal ha passat del Districtes segon lloc al penúltim. 16% Top 10 Top 10 Ordre dels tipus de SIAP Òrgans Polítics SIAP Districtes consultes  Grup ICV  Sarrià -Sant Gervasi  Alcaldia  Sants -Montjuïc  Temàtica  3a. Tinència  Ciutat Vella  Grup Unitat per  Sant Andreu  Tècnica Barcelona  Gràcia  Grup CiU  Bibliogràfica  Eixample  Grup PP  Nou Barris Reg. Hisenda  Formativa   Les Corts  Grup PSC  Sant Martí  Factual  Reg. Consum, Comerç i Mercats  1a. Tinència Matèries de les consultes temàtiques Administració pública 44% Normativa 29% Urbanisme i habitatge 8% Barcelona (història,...) 7% Economia 6% Sanitat 2% Serveis socials 2% Esports 1% Medi Ambient 1% Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 13 Distribució consultes internes de Les consultes sobre normativa normativa en general han augmentat 14 punts, en BOP DO UE DOG Gaseta detriment de les consultes 1% 7% 1% Municipal sobre les ordenances que 10% han baixat 4 punts i les de la Gaseta Municipal que han Ordenances baixat 9 punts respecte a municipals l’any 2010. Legislació 12% general La consulta al BOE ha 69% desaparegut degut, segurament, a que l’usuari usa, de forma autònoma, aquesta base de dades a internet. Consultes Ajuntament presencials 7.833 7.592 7.177 72 54 Fonts d'informació usades per atendre consultes Les tres fonts internes electròniques més consultades són: el Fonts Catàleg col·lectiu propi, impreses les bases de dades, amb 37% més de 40.000 Fonts documents descarregats electròniques a text complet, i el portal 63% de la biblioteca a intranet. Cal remarcar que el percentatge d’ús de les fonts electròniques respecte a les impreses és, encara, molt més elevat per resoldre les consultes externes. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 14 Web Proveïdors Altres municipal de Bases 2% Revistes Mat.àudio 3% dades 1% Recursos visual 2% web 1% Intranet 6% municipal Revistes 6% Altres 23% catàleg biblioteques 7% Catàleg propi Llibres Portal BG 52% 76% 10% Bases de dades text íntegre 11% Tipus de fonts electròniques Tipus de fonts utilitzades impreses utilitzades Bib. i Fons Préstec departamen tals interbibliotecari 5% 5% El 37% de les consultes Servei Obtenció municipals s’han atès Documents amb col·leccions 8% impreses. El 82% d’aquestes, provenia de la mateixa Biblioteca General i el 5% de la resta de biblioteques i altres fons departamentals de l’Ajuntament. Biblioteca General 82% El fons imprès més usat ha estat el de l’Alcaldia, seguit de Serveis Jurídics i Urbanisme. Procedència fonts impreses La còpia digital és un mètode cada vegada més usat per donar resposta als departaments 60% municipals: ha pujat 5 punts respecte a l’any 23% anterior. Malgrat tot, el 11% 6% préstec continua sent el mètode més habitual per Préstec Còpia Còpia Consulta proporcionar els recursos digital paper sala impresos dins l’Ajuntament. Com es proporcionen les fonts impreses Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 15 Consultes externes ateses presencialment Procedència consultes externes Tipus consultes externes BibliogràficaRemissió 3% 1% Formativa Institucions 1%Factual 6% 8% Ciutadà 94% Temàtica 87% Matèries de les consultes temàtiques Com cada any, la Normativa 44% matèria més consultada pels Administració pública 18% usuaris externs és la Barcelona (història,...) legislativa, seguida 13% de les peticions Urbanisme i habitatge 9% sobre gestió pública. En canvi, les Medi Ambient 7% consultes municipals són un 44% sobre Economia 4% temes administratius i un 29% sobre Via Pública 3% normativa. Altres 2% Consultes externes de Normativa Gaseta De tota la normativa Municipal facilitada, les 5% BOP ordenances municipals 1% són les més demanades. Legislació general Malgrat les ordenances 29% estan disponibles a text Ordenaces complet a la web i reben municipals més de 1.000 accessos/any, els 65% ciutadans requereixen, en molts casos, l’ajuda presencial. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 16 Consultes externes presencials 720 667 636 24 19 La web municipal és la Fonts d'informació usades per consultes primera font electrònica externes que s’usa per respondre Fonts les peticions dels impreses ciutadans i representa un 22% 35% sobre el total. Fonts electròniques Les fonts d’informació 78% electrònica per les preguntes externes són diferents a les usades per respondre les internes: mentre que el catàleg col·lectiu propi s’usa en un 52% per l’Ajuntament, en el cas del ciutadà, l’ús del catàleg queda en segon lloc amb un 23%. Bases de Altres Altres Intranet dades de text catàlegs 2% municipal complet 2% 2% 5% Web Revistes Recursos web municipal 34% 8% 35% Llibres Portal BG 66% 23% Catàleg propi 23% Fonts electròniques Fonts impreses utilitzades utilitzades Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 17 Serv. Jurídics Alcaldia Urbanisme 1%4% 1% 34% 32% 26% 8% BG 94% Procedència fonts Com es proporcionen les impreses fonts impreses 1.2. Serveis d’Informació Electrònics remots Els serveis i, els recursos d’informació, electrònics s’ofereixen a través de dues plataformes: la Intranet, pels usuaris municipals, i la Internet, per als usuaris externs a l’Ajuntament. Són serveis estrella que permeten posar la informació a l’abast 24x7, la qual cosa millora considerablement el servei ofert i, fa que l’usuari, pugui ser més autònom en la recerca de la informació i documentació del seu interès. És important destacar que, malgrat no es requereix una atenció a l’usuari presencial, la dedicació al manteniment d’aquestes col·leccions i als serveis d’informació digitals és extremadament alta perquè són moltes les fonts d’informació que s’han de mantenir al dia, moltes planes HTML que encara s’han de treballar sense l’ajuda de gestor de continguts, mantenir eines com el catàleg col·lectiu, etc. Per treure’n fruït d’aquesta dedicació, és molt important treballar sempre amb estàndards els quals ens permeten explotar, re aprofitar i compartir les dades entres sistemes interoperables. Per saber quin és el nivell d’ús d’aquests serveis remots, és important recollir les estadístiques de sessions/visites d’usuari, el nombre de planes visualitzades, i el nombre de visitants però malauradament enguany no es disposa d’aquests indicadors pels serveis que s’han donat a la intranet, els quals són la gran majoria i, per tant, no podem conèixer quin ha estat l’ús intern al 2011. Només és tenen dades d’ús dels serveis a la web, per la qual cosa enguany no es poden comparar les dades amb anys anteriors. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 18 2011 Visites Planes SIAP Electrònics a Visitants Internet visualitzades la web Gener 17.637 112.297 8.097 Febrer 16.224 103.911 7.712 Març 17.439 96.075 8.243 Abril 15.292 82.793 7.366 Maig 18.774 87.611 9.482 Juny 17.352 80.415 8.636 Juliol 17.912 91.793 8.242 Agost 13.941 68.623 5.620 Setembre 16.937 83.485 8.375 Octubre 16.052 75.706 8.321 Novembre 15.487 71.664 8.280 Desembre 13.692 72.227 6.469 TOTAL 196.739 1.026.600 94.843 Rànquing dels serveis web més consultats: Pel 2011, no hi ha estadístiques d’ús dels serveis via la intranet que SIAP Electrònic Visites són la majoria. Ordenances vigents 107.498 Bases de dades en línia 23.409 Dins la secció de Documentació municipal 7.451 Documentació municipal a Catàleg corporatiu CBAB 5.331 la web, les publicacions Enllaços Recomanats Internet 1.833 d’Estadística han estat les més visitades. Revistes 1.513 Biblioteques departamentals 1.089 Els Reglaments digitalitzats Pregunta’ns 1.080 històrics és un servei nou, posat en marxa a l’agost del 2011. Evolució dels serveis més utilitzats 100% 90% 80% 70% Enllaços Recomanats 60% Internet 50% Catàleg corporatiu CBAB 40% 30% Bases dades en línia 20% 10% Ordenances 0% 2009 2010 2011 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 19 Serveis electrònics a intranet Serveis electrònics a internet Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 20 2. Serveis electrònics més consultats a la web 2.1. ORDENANCES VIGENTS Des de la web municipal i des del portal intranet de la Biblioteca General, es permet, a tothom 24x7, la consulta de les Ordenances municipals i, Plans especials vigents que hi estan relacionats, amb l’objectiu de millorar el coneixement i la comprensió de la normativa municipal per part dels ciutadans/es de Barcelona i incrementar l’eficàcia i eficiència dels treballadors/es municipals. Durant el 2011, s’ha consultat via la web municipal una mitjana de 1.264 planes al dia, la qual cosa ens indica el interès continuat del servei, tant pels ciutadans i empreses com per altres municipis i institucions. Els usuaris poden cercar, fàcilment, quines ordenances regulen un tema determinat a la ciutat, cercant per paraules clau, accedint pel títol o per grans matèries. La cerca es pot fer en català, castellà i anglès. Un cop localitzada la normativa, es pot visualitzar el text complet en la versió oficial publicada al BOP, o en una versió consolidada, no oficial, feta a mida per facilitar-ne la lectura i la comprensió. Ets textos consolidats es mantenen actualitzats i en les dues llengües: català i castellà. Es fan dues versions consolidades, una destinada al personal municipal, que es penja a la intranet per a ús intern per poder navegar entre les normes i les seves afectacions, a més de permetre reutilitzar els textos per les seves funcions diàries. La segona versió consolidada és més simple ja que està pensada per facilitar al ciutadà la comprensió de les disposicions administratives unificant en un únic text la norma original i les seves modificacions. 1r lloc del rànquing de serveis electrònics més visitats Versió consolidada per treballar dins la Corporació Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 21 La Biblioteca garanteix la vigència i actualització de la informació i fa el tractament documental de la normativa (referències creuades, descripció bibliogràfica, lectura i extracció de les paraules clau, etc.) per tal de garantir-ne l’accés per diferents punts de consulta en català, castellà i anglès. Text consolidat qu e inclou totes les modificacions d ’una norma, amb l’objectiu de facilitar la lectura del ciutadà. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 22 A banda de tenir accés a les ordenances municipals consolidades, els treballadors/es municipals també poden consultar les ordenances fiscals i els preus públics des d’intranet i els ciutadans des de la internet. Recordem però que aquest any no tenim dades de l’ús intern d’aquests serveis d’informació. Al 2011, les ordenances vigents es van posar a la web BCN Open Data per la seva reutilització. 2011 Visites Planes Visitants visualitzades Gener 9.159 39.937 5.609 Febrer 9.149 40.821 5.650 Març 9.623 41.266 5.980 Mitjanes d’ús Abril ciutadà: 8.315 37.342 5.361 Maig 10.775 48.471 7.098 479 visitants /dia Juny 10.248 44.766 6.580 Juliol 10.069 43.862 6.366 1.264 planes Agost 6.645 24.935 3.871 visualitzades /dia Setembre 9.118 40.013 6.277 Octubre 8.812 39.032 5.993 294 sessions Novembre 8.339 35.025 5.773 d’usuari/dia Desembre 7.246 25.847 4.449 Total 107.498 461.317 69.007 Ordenances vigents a la web municipal Tot i no tenir dades sobre l’ús des de la intranet, encara és el servei electrònic de la Biblioteca 461.317 amb més èxit. 464.752 72% visites d’Europa occidental, de les quals el 60% són d’Espanya. Madrid és el municipi 107.498 116.818 espanyol des d’on es reben 69.007 62.630 més consultes a les ordenances amb un 48%. Les dades del 2011 Visites Consultes Visitants demostren que l’ús dels textos en català i castellà és quasi bé el mateix, la 2011 2010 qual cosa justifica l’oferiment de les normes en les dues llengües. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 23 2.2. BASES DE DADES EN LÍNIA Les bases de dades en línia, poden ser gratuïtes i de pagament. Són fonts d’informació d’ús intern que tenen per objectiu proporcionar informació, molt actual, sobre qualsevol tema d’interès laboral, per tal que l’usuari pugui realitzar els seus informes i/o adoptar les estratègies i les decisions oportunes. Aquestes fonts d’informació són, en la seva majoria, en suport electrònic via web però també n’hi ha algunes editades en suport òptic Cd-rom/DVD. Se subscriuen de forma corporativa, per permetre l’accés simultani, multi usuari, els/les treballadors/es de l’Ajuntament, rendibilitzar la despesa al màxim, així com controlar-ne l’ utilitat. Proporcionen dades bibliogràfiques, estadístiques, textos complets d’articles de diverses disciplines i permeten que l’usuari faci de forma autònoma les seves recerques documentals. Es poden trobar des de textos legals a informes comercials d’empreses, articles de premsa, indicadors estadístics locals i internacionals, etc. Són recursos bàsics per estar al dia en qualsevol sector d’activitat i molts d’ells tenen mecanismes automàtics d’alerta per fer el seguiment dels temes d’interès. Si la consulta que l’usuari necessita és molt especialitzada, sobretot les d’àmbit nacional i internacional, generalment és requereix sempre un treball en equip entre els departaments que requereixen la informació i el bibliotecari que l’ha de resoldre. En aquests tipus de cerca, cal definir-ne els objectius i l’abast del tema (els límits geogràfics, cronològics, llengües preferents, etc.) així com les paraules claus que la identifiquen en diferents llengües. El producte final de les recerques especialitzades és un informe treballat pel bibliotecari, molt detallat, sobre l’estat de la qüestió del tema demanat. Dicciona- El rios Datadiar 2011 Usuaris Consultes Derecho 4% 1% 4% Gener 2.291 5.017 La Ley Febrer 2.097 5.666 4% Març 2.608 6.555 Abril 2.001 5.176 Tirant Maig 2.268 6.105 9% Juny 1.998 5.395 Juliol 1.835 5.575 Registra- Agost 737 2.769 dores Westlaw Setembre 1.826 5.105 10% 57% Octubre 2.030 5.805 Vlex Novembre 2.191 6.509 11% Desembre 1.527 3.953 Total 23.409 63.630 Les Bases de dades més consultades pels usuaris Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 24 Servidor Cd-rom/DVD corporatius: Hi ha algunes d’aquestes bases que estan editades en suport òptic (Cd- rom/DVD). També se subscriuen de forma corporativa, i la majoria d’aquestes són jurídiques i tècniques. Es poden consultar per tres vies: a través del portal intranet o, des del catàleg corporatiu, o entrant, directament, al servidor de cds corporatius que hi ha a l’escriptori personal dels treballadors/es. En aquest darrer cas, per accedir-hi cal estar donats d’alta com a usuari. La selecció dels títols que han d’estar en aquest servidor es fa en funció de diferents criteris i es fa una avaluació contínua tendint a tenir-ne els mínims necessaris pels objectius corporatius. L’actualització de la informació en aquest tipus de suport no és immediata ja que s’editen bimestral ment o trimestralment, per això quan és necessari i possible, es complementen amb les versions web via internet que permeten cobrir el desfasament del producte des de la data de tancament de l’edició en CD o DVD. Codi Tècnic Mementix Edificació Francis 6% Lefebre 10% Les bases de dades en suport òptic són cada Normes vegada menys ja que AENOR actualment es prefereix 14% Westlaw editar en altres formats Aranzadi d’actualització immediata. Memòries 52% municipals 18% L’ús de les Memòries dels departaments municipals s’ha triplicat respecte a l’any anterior tot i que són únicament les publicades entre el 1994 i el 2007. Les més actuals estan disponibles en format pdf des de la web a la Secció Documentació municipal. Destaquem que l’ús de les normes AENOR ha disminuït 30 punts respecte al 2010 a favor de les memòries i del Westlaw. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 25 L’usuari intern que cerca una memòria municipal al catàleg corporatiu CBAB, troba la descripció bibliogràfica i tots els anys disponibles. Exemple de la Memòria del Consorci de la Zona Franca editada en suport òptic a l’any 2004. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 26 2.3. DOCUMENTACIÓ MUNICIPAL Aquest és un nou servei a la web de la Biblioteca General, obert al 2010, que inclou exclusivament documents de producció municipal, la majoria nascuts digitals o digitalitzats, amb l’objectiu d’augmentar la visibilitat al mon de la documentació pública de l’Ajuntament de Barcelona convençuts, tal com diu la presentació del servei, que “ la informació i documentació oficial permet conèixer els actes i les decisions de la Corporació municipal, i a més d’augmentar la transparència administrativa municipal, és un actiu per afavorir la formació de l’opinió pública i la participació ciutadana, així com una evidència de l’activitat municipal al llarg del temps”. Els documents governamentals que s’han ofert al 2011 en aquesta secció són: les col·leccions digitalitzades (ordenances històriques, reglaments històrics i publicacions d’urbanisme i arquitectura de Barcelona), els documents estadístics, les memòries municipals, les revistes i les webs municipals. En finalitzar l’any 2011, el servei havia tingut 8.787 planes visualitzades. 2011 Usuaris Planes visualitzades Gener 0 0 Febrer 334 373 La col·lecció estadística és la Març 446 464 més usada i pertany al Abril 489 543 Centre de Documentació Maig 445 485 d’Estadística. Juny 596 733 L’accés a totes les Memòries Juliol 794 914 es va posar en producció el Agost 690 787 mes de novembre del 2011. Setembre 763 881 Octubre 895 1.106 No es tenen dades dels mes Novembre 1.025 1.324 de gener. Desembre 974 1.177 Total 7.451 8.787 Indicadors de la secció Documentació municipal Memòries Webs 3% 14% Estadística Revistes 42% 16% Col.leccions digitalitzades 25% Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 27 Presentació de la secció Documentació municipal a la web 2.3.1. DOCUMENTS D’ESTADÍSTICA La secció permet conèixer els documents digitals que ha editat, principalment, el Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona. Al 2011 s’ha pogut oferir la consulta de l’Anuari estadístic de Barcelona, la col·lecció “Informes estadístics” sobre mon laboral, població, vehicles i altres temàtiques, els indicadors socioeconòmics dels barris de Barcelona amb dades sobre la població i els equipaments, així com altres documents especialitzats. És la documentació municipal amb més èxit: 3.541 planes visualitzades en 11 mesos. La informació s’agrupa per temes. Les seccions: Cultura i oci; Salut pública i sanitat; Urbanisme i habitatge són noves pel 2012. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 28 2011 Usuaris Planes visualitzades Gener 0 0 Febrer 51 56 Mitjanes mensuals Març 67 71 del servei: Abril 108 133 Maig 79 89 241 sessions Juny 239 317 d’usuari Juliol 272 363 Agost 237 296 322 planes Setembre 250 337 visualitzades Octubre 399 553 Novembre 529 760 No hi ha dades del Desembre 423 566 gener. Total 2.654 3.541 Accessos als butlletins estadístics Eleccions 11% Economia Territori 24% 11% Transports 13% Reculls estadístics 21% Població i llars 20% E xemple de recull d ’indicadors del barri d’Hostafrancs Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 29 2.3.2. COL·LECCIONS DIGITALITZADES S’ofereixen els documents que ha estat necessari digitalitzar per diferents raons com preservar els originals d’un ús continuat, garantir la pervivència dels continguts per les societats futures, i també, per poder augmentar la visibilitat del patrimoni documental en paper. A l’any 2011, hi havia 3 col·leccions diferents: les ordenances no vigents, els reglaments històrics, alguns d’ells daten del segle XIX i, publicacions d’urbanisme i arquitectura editades per Urbanisme entre les dècades dels 60 i 90. Reglaments 2011 Usuaris Planes històrics visualitzades (agost Gener 0 0 2011--) Febrer 80 98 7% Març 134 136 Abril 127 147 Publica- cions Maig 132 147 d'Urbanis- Ordenances Juny 140 193 me històriques Juliol 173 191 34% 59% Agost 149 168 Setembre 182 200 Octubre 175 204 Novembre 148 173 Desembre 136 160 Total 1.576 1.817 Mitjanes mensuals del servei: 143 sessions d’usuari 165 planes visualitzades No hi ha dades del gener. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 30 Les digitalitzacions de les normes antigues permet connectar el present amb les comunitats del passat. L’actual ciutadà, l’investigador o qualsevol altre interessat, pot, a partir d’ara, conèixer amb molta més facilitat, com es regulava un tema a la ciutat de Barcelona en els anys passats, la qual cosa inspira l’estudi, la recerca i la innovació sobre les activitats municipals. A més, les digitalitzacions es fan seguint els formats internacionals de preservació per assegurar la pervivència dels continguts i, les descripcions bibliogràfiques, es fan amb format MARC21 per garantir la interoperabilitat entre diferents sistemes bibliotecaris i facilitar l’agregació de continguts digitals a les xarxes mundials. 150 ordenances històriques visibles al mon EXEMPLES ORDENANCES HISTÒRIQUES: per fomentar l’estudi, la recerca i la innovació sobre l’activitat municipal. Mitjana consulta: 99 planes visualitzades/mes. Banys públic, 1891 Vigilants nocturns (serenos), 1856 Banys públics, 1932 Vigilants nocturns (serenos), 1947 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 31 EXEMPLES REGLAMENTS HISTÒRICS: 84 Reglaments històrics es poden consultar a text íntegre des de l’agost 2011. Mitjana consulta: 24 planes visualitzades/mes. Estructura personal Règim de administratiu, 1933 sessions del Plenari, 1891 Prohibició d’avançar per l’esquerra, 1938 Escola de cecs i sordmuts, 1877. Precedent dels gran moviments de renovació pedagògica, en què l'Ajuntament de Barcelona va ser pioner. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 32 2.3.3. MEMÒRIES MUNICIPALS Les memòries són una eina per rendir comptes als ciutadans, i demostren la voluntat de transparència i responsabilitat dels organismes que les editen, per això s’ha volgut donar més visibilitat a aquesta documentació creant una secció específica, destacant-la de la col·lecció global. La secció es va posar en viu el 18 de novembre del 2011 amb la qual cosa encara no podem avaluar el seu ús. Tot i així, només en un mes i escaig ha rebut 204 accessos i 249 planes visualitzades. 600 memòries municipals dels darrers 30 anys. Servei en funcionament des del novembre del 2011. Memòries més consultades: 1r. Economia i finances 2n. Urbanisme i habitatge 3r. Comerç i consum Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 33 2.3.4. REVISTES MUNICIPALS Amb l’afany de donar més projecció a aquest fons i augmentar-ne la visibilitat, s’ha creat un servei específic per a la consulta de les revistes de producció municipal destacant-les per sobre del total de la hemeroteca corporativa. El valor afegit d’aquesta secció és que el ciutadà, o el personal municipal, pot accedir a totes les publicacions periòdiques de l’Ajuntament, independentment del departament que les ha publicades. Al 2011, es podien consultar 181 publicacions periòdiques municipals, de les quals 79 eren en format paper i 102 estaven editades en format digital. Edició en àrab Edició 2011 en rus 2010 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 34 2011 Usuaris Planes visualitzades Col.lecció revistes corrents Gener 0 0 Febrer 52 57 Març 79 83 Abril 86 88 Maig 85 90 Paper Juny 65 68 36% Juliol 113 122 Agost 105 113 Setembre Electrò-106 114 Octubre niques114 123 64% Novembre 95 97 Desembre 99 106 Total 999 1.061 Servei de Sumaris en línia a través de Dialnet, servei gratuït de la Universidad de la Rioja. El propi usuari pot construir la seva Alerta personalitzada per e-mail. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 35 L'usuari demana a la Biblioteca un o varis títols Servei Circulació de en circulació ,via revistes: intranet 60 revistes La b iblioteca Biblioteca elabora la circulant torna a enviar el Al 2011, canvi i llista d'usuaris que vol número al millora del sistema de rebre una revista en 114 usuaris segü ent usuari circulació per reduir el circulació municipals en circulació temps d’espera dels Evita les usuaris. subscripcions duplicades Rendibilitza la Biblioteca envia la L'usuari té tres revista a l primer despesa en dies per mirar- usuari de circulació subscripcions se la revista i amb la llista de retornar-la a la circulants quan el Biblioteca número apareix al General mercat Consulta de la Premsa digital Accés a qualsevol notícia apareguda a més de 12.000 diaris nacionals i internacionals. S’ofereix la consulta a 17 bases de dades amb notícies internacionals de totes les temàtiques. Es fa la supervisió del bon funcionament de NewsRoom, base de dades de premsa internacional les llicències corporatives de la premsa digital. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 36 2.3.5. WEBS MUNICIPALS Les webs són recursos d’informació intangibles que poden proporcionar molta informació i documentació actualitzada degut a que l’eina permet una gestió de continguts àgil i ràpida. Per això, i també perquè la normativa actual regula quins continguts s’han de donar a conèixer de forma obligatòria per part de les administracions públiques, se les considera fonts d’informació prioritàries per conèixer les decisions, actuacions i polítiques del govern municipal Per facilitar la consulta, les webs municipals es destaquen de tota la col·lecció i s’agrupen per temes. No només s’inclouen les seus web dels òrgans institucionals sinó que també s’hi troben els organismes autònoms i les entitats públiques empresarials, els òrgans consultius de participació, les empreses mixtes amb més de 50% de participació municipal i el Consorcis. Així el ciutadà pot tenir la visió global de totes les existents. Aquestes fonts es localitzen dins la secció Documentació municipal i al 2011 han tingut una consulta important via la internet. Accessos temàtics 2011 a les Webs municipals (Documentació Municipal) Temes Visites Visualitzacions Ciència i tecnologia 161 162 Comerç i consum 162 165 Coordinació territorial 146 147 Cultura i oci 187 190 Dret 171 177 Educació 21 21 Economia i finances 150 155 Esports 150 154 Estadístiques 166 169 Gestió pública 177 178 Hisenda 169 170 Informació i documentació 164 169 Medi ambient i sostenibilitat 185 190 Relaciones ciutadanes i convivència 174 176 Salut pública i sanitat 157 158 Seguretat i mobilitat 165 170 Serveis urbans 175 175 Societat 189 197 Treball 158 159 Urbanisme i habitatge 182 190 TOTAL 3.209 3.272 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 37 204 webs municipals accessibles per temes, són 29 més que l’any 2010. El servei ha rebut una mitjana de 273 consultes/mes. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 38 A més de les webs municipals, la biblioteca manté un servei amb quasi un miler de seus web, anomenat ERI (Enllaços Recomanats d’Internet) amb l’objectiu d’oferir una selecció d’aquests tipus de recursos de qualitat que serveixin de suport per a la tasca diària del personal municipal. Servei ERI 913 webs amb continguts d’interès pels treballadors municipals. 61 bases de dades gratuïtes amb informes, documents tècnics, etc. 30 diccionaris de totes les llengües. Diferents camps de cerca: per nom, autor, matèries, llengua i altres. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 39 3.Catàleg corporatiu i Dipòsit digital 3.1. Catàleg corporatiu CBAB El CBAB (Catàleg de les Biblioteques de l’Ajuntament de Barcelona) és el catàleg col·lectiu de la Biblioteca General i, de les biblioteques especialitzades i fons departamentals municipals. Recull la documentació, en qualsevol suport, que tenen aquests espais, amb l’objectiu de donar-la a conèixer i permetre una ràpida consulta. És una eina per rendibilitzar, racionalitzar i difondre els recursos d’informació que hi ha en el sí de l’Ajuntament, per evitar duplicitats i maximitzar-ne la despesa associada. En acabar el 2011 tenia 62.103 registres bibliogràfics. El sistema, a més de permetre l’accés a la documentació, facilita a l’usuari autogestionar-se les reserves de préstec, establir alertes, d’acord al seu perfil d’interès, de les novetats que s’hi van introduint i, també, permet eixamplar una recerca d’informació fent la cerca a altres catàlegs de biblioteques, o a cercadors com Google sense haver de sortir del sistema CBAB. Del 2011, destaquem la creació d’una biblioteca virtual amb el nom de BAB, Biblioteca Ambiental de Barcelona, primera fase d’un projecte més ampli amb l’Àrea de Medi Ambient i Serveis Urbans que té per objectiu facilitar, al ciutadà, l’accés a tota la documentació i dades mediambientals de Barcelona. En aquesta primera fase la Biblioteca Ambiental de Barcelona recull: 2.938 documents i materials didàctic sobre educació ambiental del Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA), 5.757 volums sobre botànica, disseny de jardins, arquitectura del paisatge del Centre de Formació del Laberint, 2.385 documents mediambientals de les col·leccions de l’Àrea de Medi Ambient i Serveis urbans. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 40 També al 2011, s’ha signat un conveni de col·laboració entre Ajuntament de Barcelona i el Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC) que ens ha permès integrar, a primers del 2012, el nostre catàleg amb el de totes les Universitats Catalanes (CCUC). Integració de 40.000 recursos d’informació del Govern municipal per donar a conèixer la seva activitat al llarg dels anys. La cooperació amb el CCUC (Catàleg de les Biblioteques de les Universitats Catalanes) té per objectiu: eixamplar la visualització de la documentació municipal a tota la comunitat científica i educativa, estalviar costos dedicats a la catalogació i indexació de la documentació municipal, gaudir, per la Corporació municipal, de serveis bibliotecaris a costos reduïts. Com per exemple el préstec entre totes les Universitats, que és fa sense costos. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 41 La cooperació i la normalització són la base del CBAB. Totes les biblioteques departamentals comparteixen la informació i els recursos del sistema per evitar duplicitats, minimitzar els temps dedicats a tractament documental i rendibilitzar la despesa. 62.103 registres disponibles en gestió i administració pública, especialment informació local de Barcelona. 3.615 documents municipals digitals a text íntegre, accessibles al ciutadà. 109 departaments municipals amb els seus fons disponibles pel préstec i reserva. 515 vídeos sobre les actuacions municipals Cerca simple i avançada per paraula clau, frase exacta, paraula del títol, matèries, CDU, etc. Departaments amb més Núm. Creixement registres al CBAB Registres 2011 Biblioteca General 16.565 6 C. Documentació Estadística 9.847 2 Biblioteca Urbanisme 9.739 7 BAB 8.669 163 C. Documentació del CIRD 5.185 2 Magatzem 2.338 0 Alcaldia 2.091 -11 Serveis Jurídics 1.972 0 Antiga Gerència Serveis Personals 1.709 -2 Documentació de Promoció Econòmica suport als immigrants 932 0 en diferents llengües: Arxiu Municipal Sarrià-Sant Gervasi 335 228 urdú, bengalí, ucraïnès, swahili, etc. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 42 CBAB 2011 Visites Consultes Gener 506 927 Febrer 346 667 Març 443 719 Memòria municipal Abril 328 711 Maig 684 memòries 388 563 Juny 189 fullets gràfics 433 675 Juliol 635 publicacions generals 527 866 Agost 170 reglaments 407 1.051 50 enquestes Setembre 605 1.241 700 plans d’actuació, etc. Octubre 571 1.216 Novembre 484 909 Desembre 293 640 Total 5.331 10.185 Tipus de documents al CBAB 42.694 10.244 4.368 4.244 570 10 7 Tipus de suports al CBAB Suport òptic Suport 2% audiovisualSuport 3% electrònic 5% Suport paper 90% Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 43 3.1.2 Servei de Catalogació i Coordinació Bibliogràfica Des d’aquest servei es tria, organitza, cataloga i indexa els fons documentals dels departaments municipals per conèixer els recursos d’informació existents, compartir-los, potenciar-ne l’ús, evitar duplicitats innecessàries dins la Corporació i, en definitiva, rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació de l’Ajuntament de Barcelona des d’una perspectiva global. També se supervisa la catalogació i indexació que fan les biblioteques departamentals dins del catàleg corporatiu per tal que hi hagi homologació de criteris i la cerca per l’usuari final sigui efectiva. Catalogacions Analítiques CD-ROM DVD USB En Fitxer Monografies Revistes Vídeo Totals 2011 línia Electrònic BG 148 38 5 4 76 471 1.024 749 205 2.720 URB 78 62 33 0 1 0 405 244 0 823 EST 0 30 0 4 22 10 64 244 0 374 CIRD 0 0 0 0 0 0 175 7 0 182 BAB 1 4 7 0 0 17 2.788 41 198 3.056 Totals 226 134 45 8 99 498 4.456 1.285 403 7.154 Catalogacions 2011 Analítiques Suport En Línia òptic 1% La documentació ha de passar, 3% necessàriament, per un procés 3% d’anàlisi documental sense el qual Video no es trobaria la informació. 6% Fitxer La descripció catalogràfica i, electrònic l’assignació de matèries, són 7% feines poc visibles que consumeixen temps. Per això és molt important treballar en Revistes col·laboració per minimitzar els Monografies 18% temps dedicats. 62% És molt important treballar amb estàndards internacionals que garanteixen la interoperabilitat de sistemes i la cooperació insterinstitucional. Aquest servei també s’encarrega de vetllar per l’obertura, concentració o la correcte dissolució de les unitats o fons documentals que ja no es consideren necessaris a la corporació. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 44 3.2 Dipòsit Digital DIGIBAB DIGIBAB és un programari que permet guardar els documents digitals de l’Ajuntament de Barcelona per poder-los obrir des de qualsevol funcionalitat de consulta. Permet la cerca per meta dades o per col·leccions de tipologies documentals. També es consulten els documents des del CBAB. Cerca per metadades de més de 3.600 documents sobre les actuacions municipals al llarg del temps. Cerca per 37 col·leccions digitals Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 45 4. Biblioteques departamentals És essencial que els departaments municipals disposin de documentació i informació especialitzada per oferir al ciutadà un servei de qualitat i, generalment, és la Biblioteca General qui facilita aquest servei d’informació. De vegades, però, l’especialització i el volum d’informació d’aquests, és tan gran que, en el si de les oficines, s’han anat creant, de forma molt controlada, algunes col·leccions documentals. Tenen tant volum de recerca i gestió, que s’han convertit en petites biblioteques o centres de documentació especialitzats, els quals resolen les consultes específiques de tècnics i, directius, de les unitats administratives de les quals en depenen, s’avancen a les seves necessitats per facilitar la feina del dia a dia i, tenen la voluntat de mantenir-los actualitzats en el seu sector d’activitat. Aquests petits centres treballen de forma coordinada amb la Biblioteca General per donar un bon servei als usuaris i compartir els recursos bibliotecaris. La majoria dels seus usuaris són interns per tant el nombre dels clients és molt limitat ja que funcionen, principalment, pel personal que treballa en aquella activitat dins l’Ajuntament. Les biblioteques departamentals ofereixen serveis d’informació tradicionals amb horaris diferents d’acord a les necessitats del centre on s’ubiquen i, també, electrònics que es fan, generalment, a través d’un espai que tenen dins del portal de la Biblioteca General. Al 2011 aquests centres són: la Biblioteca d’Urbanisme, el Centre de Documentació Estadística, el Centre de Documentació del CIRD (Centre d’Informació i Recursos de la Dona) i la BAB (Biblioteca Ambiental de Barcelona). Comparativa serveis d'informació presencials 4000 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0 Urbanisme BAB CIRD Estadística Usuaris Consultes Prestecs Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 46 Servei d'Informació i Atenció al Públic Tradicionals Electrònics 1.636 1.208 3.942 3.263 950 1.347 623 470 Urbanisme CIRD Estadística BAB Préstecs 2011CIRD 12% Estadística 1% Urbanisme 47% BAB 40% Comparativa tipus de documents 40000 35000 30000 25000 20000 BAB 15000 10000 CIRD 5000 0 Estadística Urbanisme Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 47 Biblioteca d’Urbanisme La seva col·lecció està especialitzada en temes d’arquitectura, enginyeria i desenvolupament urbanístic de la ciutat de Barcelona. Els usuaris principals són els treballadors/es de la Gerència d’Hàbitat urbà, tot i que també s’atén a públic extern, sobretot estudiants i investigadors interessats en l’evolució de l’espai públic a Barcelona. Una de les funcions principals és el treball documental amb els fons fotogràfics que generen els departaments de la Gerència adjunta d’Urbanisme. La fotografia és estratègica per la gestió de les infraestructures urbanes, per conèixer l’evolució urbanística de la ciutat al llarg dels anys, per donar continuïtat a les tasques de restauració d’escultures i monuments de la ciutat, per preservar el models de mobiliari urbà, etc. Des de la biblioteca, s’indexen i es descriuen les fotografies per poder donar resposta gràfica a les peticions dels departaments i així, també, es va construint una base de dades fotogràfica sobre la memòria urbanística de Barcelona. És un fons valuós i, molt viu, que aglutina més de 150.000 imatges analògiques de la ciutat des dels anys 80 de les quals, 38.000 ja s’han pogut digitalitzar. Tant la indexació com la digitalització es fa seguint els estàndards internacionals per assegurar poder compartir les imatges entres diferents sistemes de cerca i per preservar les imatges per les societats futures. Dades descriptives per localitzar la imatge i conèixer l’ús que se’n pot fer. Fotografia intermèdia. Resolució adequada per reutilitzar Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 48 Serveis d’Informació (SIAP) 2011 Indicadors Serveis Presencials Usuaris Total: 1.928 interns 1.574 externs 354 Consultes Total: 2.086 internes 1.691 externes 395 Serveis Electrònics2 Usuaris/visites internet 1.636 Planes consultades internet 1.856 Altres Serveis Revistes subscripcions corrents accessibles 56 en circulació 23 electròniques 8 usuaris circulació de revistes 29 Préstec i Obtenció de Documents 1.286 Formació d’usuaris 183 IMAGURB Total fotos a IMAGURB 38.245 Noves incorporacions 2011 16.051 Usuaris/consultes IMAGURB3 Catàleg corporatiu municipal CBAB: Total registres bibliogràfics al CBAB 9.739 Catalogacions del 2011 Monografies 404 Publicacions periòdiques 244 Buidats de revista 78 CD-ROM 62 DVD 33 Fons antic Adolf Florensa 795 Tria i eliminació de Documents 704 Seu Biblioteca Urbanisme Av. Diagonal, 230 Districte de Sant Martí 2 Pel 2011, no es disposa de dades d’ús dels serveis electrònics a la intranet. 3 Pel 2011, no es disposa de dades d’ús dels serveis electrònics a la intranet. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 49 Centre de Documentació del CIRD El centre de documentació s’ubica dins del CIRD (Centre d’Informació i Recursos per a les Dones) i està especialitzat en informació i documentació adreçada als professionals que treballen en l’àmbit de les dones i als grups, entitats i associacions de dones de Barcelona. Depèn de la Direcció de Programes de Dona de la Gerència de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports. Serveis d’Informació (SIAP) 2011 Indicadors Serveis Presencials Usuaris / Consultes 623 interns 229 externs 394 Serveis Electrònics4 Usuaris/visites internet 950 Consultes/planes visualitzades internet 987 Altres Serveis Préstecs i Obtenció de Documents 315 Noves adquisicions 575 Catàleg corporatiu municipal CBAB: Total registres bibliogràfics al CBAB 5.185 Catalogacions del 2011 Monografies 175 Publicacions periòdiques 7 Tria i eliminació de documents 410 Centre de Documentació del CIRD c/Camèlies, 36-38 Districte de Gràcia 4 Pel 2011, no es disposa de dades d’ús dels serveis electrònics a la intranet. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 50 Centre de Documentació Estadística És la biblioteca departamental amb més antiguitat. Va néixer amb l’objectiu de recollir informació estadística sobre la ciutat de Barcelona i el seu entorn. Té una gran quantitat de sèries estadístiques, de gran valor i utilitat, que permeten fer comparatives i estudis evolutius del conjunt del terme municipal. Les dades que es recullen fan referència tant a les divisions administratives com les estadístiques i es difonen també a la web del departament, la qual té més d’un milió de planes visualitzades cada any. Destaquem que s’hi por trobar tota la col·lecció de l’Anuari estadístic de la ciutat de Barcelona amb dades des del 1902, explotacions estadístiques del padró d’habitants, d’habitatges, de vehicles, etc. La biblioteca s’ubica dins del Departament d’Estadística i, les seves informacions serveixen per tota la Corporació municipal i per l’ús dels ciutadans. Depèn de la Gerència de Recursos. Serveis d’Informació (SIAP) 2011 Indicadors Serveis Presencials Usuaris/Consultes (interns i externs) 470 Serveis Electrònics5 Usuaris/visites internet 1.347 Consultes/planes visualitzades internet 1.360 Usuaris/visites Dep. Estadística Internet 317.808 Consultes/planes visualitzades Dep. Estadística Internet 1.431.357 Altres Serveis Revistes 220 Subscripcions corrents 146 electròniques 74 Préstecs i Obtenció de Documents 15 Noves adquisicions: 374 Catàleg corporatiu municipal CBAB: Total registres bibliogràfics al CBAB 9.847 Catalogacions al 2011 374 Publicacions periòdiques 245 Monografies 64 CD-ROM 30 USB 4 En línia 21 Fitxer electrònic 10 DIGIBAB (reposi tori digital): 148 Documents tècnics 3 Publicacions municipals 13 Publicacions periòdiques 59 Fullets (fitxes de barris) 73 5 Pel 2011, no es disposa de dades d’ús dels serveis electrònics a la intranet. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 51 Mitjanes de consultes de la web: 871 sessions d’usuari/dia 3.921 planes visualitzades/dia Centre de Documentació Estadística C/Llacuna, 161 Districte Sant Martí Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 52 Biblioteca Ambiental de Barcelona Al 2011, destaquem la creació de la biblioteca virtual BAB, Biblioteca Ambiental de Barcelona, fusió de tots els fons mediambientals municipals amb l’objectiu de facilitar al ciutadà, l’accés a tota la documentació i a les dades sobre medi i sostenibilitat de Barcelona. La primera fase ha consistit en la integració dels fons de la biblioteca del Centre de Formació del Laberint de Parcs i Jardins, especialitzada en botànica, disseny de jardins i arquitectura del paisatge de Barcelona, la documentació i material didàctic del Servei de Documentació d’Educació Ambiental i la col·lecció de l’Àrea de Medi Ambient i Serveis Urbans. Serveis d’Informació (SIAP) 2011 Indicadors Serveis Tradicionals Biblioteca de Parcs i Jardins(BPiJ) Usuaris/consultes 708 o interns: 169 o externs: 539 Servei Documentació Educació Ambiental (SDEA) Usuaris 893 o Interns: 192 o Externs: 701 Consultes 2.168 Serveis Electrònics Usuaris/Visites internet (BPiJ) 1.208 Planes visitades internet (BPiJ) 1.320 Altres Serveis Revistes Subscripcions corrents 51 en circulació (sumaris escanejats) 36 electròniques 6 Usuaris circulació de revistes 37 Préstec Biblioteca de Parcs i Jardins(BPiJ) 980 Servei Documentació Educació Ambiental (SDEA) 867 Catàleg corporatiu municipal CBAB: Total registres bibliogràfics al CBAB 8.669 Catalogacions del 2011 Analítiques 1 CD-ROM 4 DVD 7 Fitxer electrònic 14 Monografies 2.789 Publicacions periòdiques 41 Vídeo 198 Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 53 5. Servei d’Obtenció de Documents És un servei dirigit exclusivament al personal municipal, pel qual l’usuari pot demanar qualsevol documentació, editada o no, que no tingui l’Ajuntament de Barcelona dins del seu fons documental amb l’objectiu d’evitar despeses en les adquisicions d’aquells documents que només són necessaris per una consulta puntual. El servei localitza la documentació que demana l’usuari en diferents biblioteques, tant locals com nacionals o internacionals, i fa la petició de préstec o còpia. Si el document demanat és una monografia, un cop aquesta s’ha consultat, cal retornar-la al centre prestatari i sempre vetllar pel respecte dels drets d’autor mentre el document estigui en mans municipals. T ipus de documents sol.licitats 125 peticions de SOD Llibres Cost mig: 30% 3€/petició Articles de 51% de les peticions Revista han estat de Salut 70% Pública i del ICUB. Centres a on es demanen els documents Bib Nacionals Bib. Públiques 5% 10% Bib. Bib. Universitàries Especialitzades 24% 61% Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 54 6. Servei de Préstec És un servei intern que té per objectiu rendibilitzar els costos destinats a compra i/o subscripció de recursos d’informació en el sí de l’Ajuntament ja que amb el préstec, els documents circulen entre les dependències i no estan infra utilitzats. L’usuari pot sol·licitar, de forma autònoma, el préstec, la reserva o la fotocòpia dels documents utilitzant el CBAB. Es fa préstec dels recursos que estan inclosos al catàleg corporatiu CBAB, i també es fa préstec interbibliotecari entre l’Ajuntament i altres biblioteques de la ciutat i de l’estranger. Per fer un préstec és essencial saber en quin departament es localitza el document i, per això, és d’especial importància haver fet, prèviament, la catalogació dels documents que arriben a l’Ajuntament. Préstecs per biblioteques 1.333 1.270 1.078 311 15 Biblioteca Urbanisme BAB CIRD Estadística General Recursos d'informació en préstec 1400 57% creixement 1200 del préstec 1000 800 600 4.007 CDRom/DVD 400 préstecs/any 200 Revistes 0 Monografies Mitjana: 15 préstecs/dia Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 55 7. Adquisicions i subscripcions corporatives A més de gestionar les compres i subscripcions de la documentació pròpia, la biblioteca adquireix els recursos d’informació que els departaments municipals de la Gerència de Recursos necessiten per la seva tasca laboral per evitar duplicitats innecessàries i estalviar costos. A banda, el servei d’adquisicions recull la informació de les adquisicions anuals de la resta de òrgans municipals, d’acord al que marquen les Bases d’Execució del Pressupost. Aquest és un servei important per racionalitzar l’entrada de documentació externa, saber on es localitza i maximitzar-ne l’ús dins de la Corporació. El responsable ha d’estar molt pendent del mercat editorial per poder anticipar-se a les necessitats dels usuaris i, també, de les novetats de l’Ajuntament per garantir la conservació de totes les publicacions municipals, independentment del format d’edició. Comparativa despesa Biblioteca General 16000 14000 12000 10000 8 0 0 0 6000 Adquisicions 2011 4000 Adquisicions 2010 2000 0 Monografies en Pub. periòdiques Bases de dades en qualsevol suport en qualsevol línia suport Comparativa despesa Gerència Recursos 160000 140000 120000 100000 80000 Adquisicions 2011 60000 Adquisicions 2010 40000 20000 0 Monografies en Pub. periòdiques Bases de dades Premsa qualsevol suport en qualsevol en línia suport Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 56 Indicadors del servei d'Adquisicions 500 450 400 350 300 250 per Biblioteca 200 150 per Gerència Recursos 100 50 0 Els departaments de la Gerència de Recursos fan les peticions de compra via intranet i la biblioteca fa la comanda a la llibreria més adient en cada cas. Quan el document demanat arriba a l’Ajuntament, abans d’enviar-lo a la dependència que l’ha sol·licitat, la biblioteca el cataloga, el indexa en el catàleg corporatiu i d’aquesta manera es garanteix que esta a disposició de tothom. El servei d’adquisicions s’encarrega també de supervisar la distribució de la premsa diària de tota la Gerència. 8. Servei de Preservació, tria i donacions La preservació dels documents, tant els de suports tradicionals com digitals, és una tasca bàsica per assegurar la pervivència de la memòria municipal. L’organització i condicionament dels locals destinats a conservar els fons documentals tangibles, com el paper, és una feina important per assegurar la racionalització dels costos d’emmagatzemament associats i la correcta conservació dels suports físics. Per aquesta raó, el servei de tria fa, periòdicament selecció dels fons bibliogràfics dels departaments municipals i de la Biblioteca General, per deixar només aquells que són d’interès per a la tasca laboral. Els documents que no interessa conservar, s’ofereixen, com donatiu, a altres biblioteques externes. Els materials que no volen cap d’aquestes entitats, s’envien a ONG relacionades amb el llibre i la lectura. Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 57 El servei vetlla, també, per les publicacions municipals de baix ús, les quals es conserven en un centre especialitzat extern. A banda de la conservació dels documents paper, la preservació dels documents electrònics requereix de tècniques i procediments molt diferents que s’han començat a treballar a finals del 2011. Aquest projecte permetrà garantir la pervivència dels continguts digitals al llarg dels anys combatent l’obsolescència dels formats i la volatilitat de la informació digital. Distribució dels fons entrats al servei de tria Recursos oferts 2.954 documents a altres centres revisats/any 30% Recursos revisats 114 entrades de 50% documentació 1.779 recursos oferts Recursos a centres externs eliminats Recursos per 1 8% catalogar 2% ----------------------- Memòria 2011 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 58