MEMORIA DE LA BIBLIOTECA D’URBANISME 2007 La Biblioteca d’Urbanisme és una de les quatre biblioteques departamentals que, juntament amb la Biblioteca General com a servei central, formen el sistema d’informació documental de l’Ajuntament de Barcelona i posen al servei dels treballadors/es municipals els seus fons especialitzats. La Biblioteca General actua envers les biblioteques departamentals com a coordinadora transversal i els facilita els recursos d’informació corporatius dels que ella disposa. Així doncs, vetlla per la qualitat dels serveis que les biblioteques departamentals ofereixen, dóna assessorament i formació, proporciona accés a bases de dades especialitzades, hostatja les seves pàgines web a la intranet municipal, facilita la informatització de la gestió de les biblioteques departamentals amb un programari que els permet alhora compartir les col·leccions documentals i mantenir una autonomia. Entre les novetats de l’any 2007, destaca el funcionament ple del nou programari de gestió bibliotecària Unicorn que ha facilitat la consulta del fons corporatiu sigui conjunt o per cada biblioteca departamental, i la gestió acurada dels serveis dels que destaquen el del préstec i el del control del fons de les publicacions periòdiques. La Biblioteca d’Urbanisme ofereix serveis presencials i serveis electrònics. Aquests darrers des del portal de la Biblioteca General i des de l’Àrea d’Urbanisme i Infraestructures a la intranet. Portal de la Biblioteca General i l’accés a les Accés a la Biblioteca d’Urbanisme i al Fons gràfic des biblioteques departamentals de l’apartat Àrees, Urbanisme i Infraestructures ELS SERVEIS 1. Servei d’Informació i atenció al públic Aquest servei va adreçat a satisfer les necessitats d’informació i documentació de les persones que treballen a l’Ajuntament o que fan les seves estades de pràctiques en les dependències municipals. Tot i que la biblioteca és una biblioteca interna, també s’atenen usuaris/àries externs, ciutadans, institucions, estudiants estrangers... que vulguin consultar els seus fons. Aquest servei es realitza tant de forma directa, sigui presencialment o per telèfon, com electrònica per la intranet. Usuaris presencials Personal de Becaris Externs Total l’Ajuntament Gener 160 70 7 237 Febrer 173 125 6 304 Març 155 182 9 346 Abril 99 118 8 225 Maig 232 234 17 483 Juny 173 197 5 375 Juliol 178 214 5 397 Agost 100 10 0 110 Setembre 181 66 1 248 Octubre 187 117 14 318 Novembre 183 91 12 286 Desembre 168 101 10 279 TOTALS 1989 1525 94 3608 Usuaris 2007 segons la tipologia 3% 42% Personal de l'Ajuntament 55% Becaris Externs Evolució dels usuaris, anys 2006 i 2007 2007 3608 2006 3072 2800 3000 3200 3400 3600 3800 Usuaris a la intranet Pàgina Accés al Fons Consulta dels Revistes Butlletí principal gràfic manuals del informatiu Fons Gràfic Visualitzacions Visualitzacions Visualitzacions Visualitzacions Visualitzacions gener 119 32 3 2 5 febrer 92 37 0 5 2 març 91 43 1 2 1 abril 77 27 5 12 2 maig 111 26 1 9 10 juny 92 20 0 16 1 juliol 75 10 3 10 2 agost 23 12 3 0 0 setembre 71 17 2 9 1 octubre 90 34 1 8 2 novembre 64 29 1 8 2 desembre 56 30 6 4 1 TOTALS 961 317 26 85 29 2. Servei de préstec Servei que permet facilitar als usuaris/àries el fons bibliogràfic i documental que es troba al catàleg corporatiu (de la Biblioteca General i les biblioteques departamentals) i no només del que es troba a la Biblioteca d’Urbanisme. Aquest servei també busca i sol·licita préstec a altres institucions (universitats, biblioteques públiques, COAC...) mitjançant el préstec interbibliotecari i recíprocament també deixa el seu a aquestes mateixes institucions. Durant l’any 2007 s’han fet 595 préstecs. Evolució del préstec els anys 2006 i 2007 595 600 590 580 570 548 560 550 540 530 520 2006 2007 Circulació de revistes Aquest és un préstec especial de revistes, de manera que quan arriba un nou exemplar s’envia a les persones interessades a rebre-la. Persones que utilitzen el servei 27 Publicacions periòdiques que circulen 22 3. Fons bibliogràfics i documentals a la Biblioteca d’Urbanisme Formen part de la biblioteca, llibres, publicacions periòdiques i dossiers de planejament urbanístic, CD-Rom i DVD, i, un ampli fons gràfic i audiovisual sempre tot especialitzat en el tema que li és propi: arquitectura, enginyeria, desenvolupament urbanístic i restauració i conservació. Destaquen per la seva singularitat el fons bibliogràfic Fons Històric Adolf Florensa amb llibres i publicacions periòdiques des de 1832, i el Fons gràfic del Sector d’Urbanisme amb fotografies, diapositives... relatiu a les actuacions urbanístiques fetes a Barcelona. Excepte el fons gràfic que té una base de dades específica, IMAGURB, la resta forma part de la col·lecció pròpia d’Urbanisme dins del catàleg corporatiu. 3.1. Fons bibliogràfic al catàleg corporatiu de l’Ajuntament de Barcelona Durant l’any 2007 es van introduir en aquest catàleg tot el Fons Adolf Florensa a més de novetats bibliogràfiques i revistes. Fons al catàleg corporatiu 5.082 monografies 68 publicacions periòdiques TOTAL 5.150 títols Fons catalogat l'any 2007 Fons Florensa 560 monografies 22 publicacions periòdiques Novetats 64 monografies TOTAL 646 títols 3.2. Fons Gràfic del Sector d’Urbanisme IMAGURB El formen fotografies en paper i en negatiu, diapositives i fotografies digitals. La Biblioteca el conserva, digitalitza i posteriorment difon amb la base de dades IMAGURB accessible des de la intranet. Aquesta base de dades funciona com a repositori d’imatges per als diferents aplicatius que les necessitin. Utilitzen les fotografies: el Catàleg de Patrimoni en versió CD i en línia www.urbanismedebarcelona.net/patrimoni l’aplicatiu de manteniment del Catàleg de Patrimoni la base de dades d’Art Públic i el seu web a internet www.bcn.cat/artpublic Visualització d’una cerca a IMAGURB a intranet Fotografies d’IMAGURB a Art Públic a internet Fotografies d’IMAGURB al catàleg de Patrimoni a internet Han utilitzat aquest fons presencialment els tècnics i becaris del Sector d'Urbanisme principalment per preparar presentacions, com a documentació prèvia a la restauració d'edificis o escultures, preparació de projectes, etc. I altres sectors i institucions vinculats a l'Ajuntament com l’ICUB, Barcelona Regional, Imatge i producció editorial, Institut Municipal de Paisatge urbà, Agència de Promoció del Carmel, Institut Municipal de Parcs i Jardins. I també estudiants espanyols i estrangers, professionals diversos i editorials. Catalogat a la base de dades IMAGURB Barcelona general 1629 Elements urbans 1685 Edificis 3622 Escultures i Monuments 4634 Plans i projectes 7223 TOTAL 18793 Altres indicadors Realització de reportatges en fotografia digital 83 Digitalització de vídeos sobre la ciutat 90 Usuaris presencials 115 Usuaris a la intranet 317 4. Formació d’usuaris La Biblioteca realitza diverses accions formatives amb l’objectiu d’ensenyar als treballadors del sector i als becaris que realitzen les pràctiques, a cercar la informació que necessiten per realitzar la seva tasca i a conèixer i utilitzar els serveis i les tecnologies que la Biblioteca posa al seu abast. Així es realitzen: sessions formatives adreçades a nous treballadors que s’incorporen i adaptades a les seves necessitats (arquitectes i enginyers, advocats, administratius...). Poden ser individuals o de petits grups. sessions formatives per a becaris en petits grups sessions de presentació de nous productes o serveis formació individual segons la necessitat de la persona que ho demana. Acostumen a ser sobre utilització de l’escàner, de la cerca al catàleg i a internet i creació de documents pdf. Assessorament individual 57 persones Sessions formatives per a becaris 3 sessions Organització d’una sessió formativa sobre la base de dades legislativa 1 per a tot el Sector Westlaw ESTADÍSTICA DEL DEPARTAMENT D’INFORMACIÓ I DOCUMENTACIÓ ANY 2007. INFORMES URBANÍSTICS Certificats 452 Informes 332 Districtes 18 Obres sector 225 Activitats 333 Alineaments 108 Total 1.468 TRANSCRIPCIÓ I INFORMACIÓ PLANEJAMENT Aprovacions inicials 154 Aprovacions provisionals 43 Aprovacions definitives 122 Total 319 TRANSCRIPCIÓ I INFORMACIÓ GESTIÓ Iniciació i altres tràmits 21 Aprovacions definitives 15 Total 36 E-MAIL- FAX ATESOS E- Mail + IRIS 1.409 Fax 18.835