01 1. Salutació 03 2. Presentació 04 3. Informació general 05 3.1 Marc legal 08 3.2 L'FP en xifres 2009 18 4. Fundació BCN Formació Professional 19 4.1 Organització 20 4.2 Patronat i Empreses col·laboradores 22 5. Projectes 2009 23 5.1 Àrea Observatori FP 35 5.2 Àrea FP i Empresa 43 5.3 Àrea Mobilitat 50 6. Resum econòmic En aquest moment de revisió i reconstrucció del nostre model econòmic, agents socials i especialistes coincideixen en subratllar la formació professional com un dels elements estratègics d'aquesta nova arquitectura. Els arguments que sostenen aquesta afirmació són diversos, però destaca especialment la necessitat d'incrementar la qualificació de la nostra població i el contingent de persones en els nivells mitjans i tècnics. L'OCDE ens recorda en el seu darrer informe que aquest ha de ser un objectiu clau per situar-nos en el nivell de països que gaudeixen d'economies sòlides i més fortes que la nostra. Segurament hem de superar el moment avançant cap a d'altres paradigmes econòmics més consistents i més estables, en els quals el coneixement, la innovació i la recerca han de jugar un paper primordial: aquest és un objectiu de la nostra ciutat, del nostre país i un ferm propòsit de la Comissió Europea, que amb la definició de l'Estratègia Europa 2020, planteja les línies mestres per assolir una recuperació econòmica basada en un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. Un creixement que permeti crear nous llocs de treball, millorar la nostra competitivitat i preservar la cohesió econòmica, social i territorial. Aquesta fita de ben segur ens exigirà esforços per millorar la capacitació dels nostres ciutadans, per rebaixar les taxes d'abandonament dels nostres joves, per adequar més i millor les qualificacions professionals a les necessitats del mercat de treball i per potenciar la formació i l'aprenentatge de les persones al llarg de la vida. I aquests són alguns dels eixos de la missió de la Fundació BCN Formació Professional que, dia rere dia, esmerça tots els esforços per estar amatent a les necessitats del nostre empresariat i contribuir en assentar les bases d'una formació professional de qualitat. La Fundació BCN Formació Professional és un dels principals instruments amb què compta la ciutat per assumir aquests reptes, com també ho són les mesures de govern impulsades i el Pacte per a l'ocupació de qualitat de Barcelona. Hem de continuar treballant entre tots per fer de Barcelona una ciutat amb millors oportunitats de treball, una ciutat apreciada per les bones iniciatives empresarials. Perquè ara, sobretot, és el moment de la Formació Professional. Jordi Hereu i Boher Alcalde de Barcelona President Honorífic 01/ La memòria que us presentem és una relació ordenada de les activitats que la Fundació BCN Formació Professional ha portat a terme durant l’any 2009. Us avanço que, malgrat no ha estat un any fàcil donada la conjuntura econòmica que ha afectat a empreses i ciutadania del nostre país, la Fundació ha mantingut una bona activitat de treball. Entre les diferents accions i projectes que s'han realitzat voldria destacar les “1s Jornades Internacionals d'innovació, FP i empresa”, amb la participació de més de 300 persones relacionades d'una manera o altra amb la formació professional: acadèmics, polítics, empresaris i tècnics vinguts d'arreu d'Europa van debatre sobre diversos aspectes que empelten la innovació entre empreses i centres d'FP. Cal remarcar també l'estudi de competències amb estudiants graduats per atendre millor les demandes de llocs de treball de les empreses. El projecte Cultura del Treball, que forma part del Projecte Educatiu de Ciutat (PECB), persegueix potenciar els valors laborals en els nostres joves des del testimoni d'empresaris i professionals de cada sector. El ressò de la Campanya “FP: Futur Prometedor”, en la que van participar tres testimonis mediàtics com són Ramon Paredes (empresari), Isma Prados (cuiner) i Andrés Iniesta (esportista), va ser notori. Les beques de mobilitat per a la realització d'estades en pràctiques en empreses estrangeres de les ciutats que conformen l'Associació Xarxa FP, tant per a estudiants com per a professors i directius dels nostres centres, continua sent un dels projectes estratègics per a millorar i incrementar les competències lingüístiques dels seus beneficiaris. A més dels diferents projectes amb empreses i entitats col·laboradores que han facilitat promocionar i enfortir la qualitat de la formació professional de la nostra ciutat. Us animo a llegir amb atenció aquestes i d'altres actuacions que la Fundació ha mantingut aquest 2009, que trobareu en aquest document, per adonar-vos del bon treball realitzat i per continuar considerant que la Fundació és un instrument que posa en relació el món econòmic i social de la ciutat i la seva àrea me- tropolitana amb els centres de formació professional, els estudiants i els professors. Us agraeixo molt sincerament el vostre suport, la vostra col·laboració i participació amb la Fundació BCN Formació Professional, un suport sense el qual no seria possible tot el treball i l'esforç que en forma d'activitats i projectes trobareu en aquesta memòria 2009 i que ajuda a posar la formació professional de la nostra ciutat en el lloc que li correspon. Moltes gràcies. Josep Arcas i Romeu President Executiu 03/ 3 Informació general Subratllar les principals línies que determinen l'actual marc de regulació de la formació professional ajuda a comprendre algunes de les situacions que es viuen avui i permet dibuixar l'aposta per un futur escenari en el qual l'FP està cridada a tenir un paper principal des del nou sistema de formació a partir del qual es desplegaran títols i cursos amb una clara vocació per la qualificació dels nostres joves i adults, que els permeti posicionar-se millor davant la demanda d'un mercat de treball que necessitarà donar respostes als reptes del nou model econòmic un cop superada la crisi. En paral·lel, en aquest capítol es mostra l'FP en xifres d'aquest any 2009 en matèria d'ocupació, matriculació, graduació i inserció laboral, dades que reflecteixen l'evolució de l'ocupació i dels interessos dels joves pels diferents títols de formació professional que s'ofereixen des dels nostres instituts i centres de formació professional de Barcelona 04/ 3.1 Marc legal La qualitat del capital humà és crucial per a l'èxit d'Europa. En la necessitat d'avançar cap a un nou model de competitivitat, cal destacar la conclusió compartida d'identificar el capital humà com a element clau per aconseguir un teixit productiu innovador que permeti increments de productivitat basats en l'ús de la tecnología i la generació de valor afegit. L'Estratègia Europa 2020 posa èmfasi decidit en l'educació i la formació per a promoure un “creixement inclusiu, sostenible i intel·ligent” i fa una crida especial al foment de l'atractiu de la formació professional descrivint el seu potencial respecte a les iniciatives emblemàtiques de l'Estratègia, tals com “l'Agenda de les qualificacions i treballs” i “Joventut en moviment”. En aquest sentit es proposa promoure cooperacions de coneixement i reforçar els vincles entre educació, empresa, investigació i innovació, i promoure l'esperit emprenedor donant suport a empreses joves, així com també reforçar l'obertura i rellevància dels sistemes educatius establint un marc nacional de qualificacions i acoplant millor els resultats educatius amb les necessitats del mercat laboral. Les previsions indiquen una major demanda de qualificacions de nivell mig i alt d'aquí a 2020. La contínua evolució dels productes i processos sota la influència de les TIC, sumada a la necessitat de l'economia sostenible i els canvis demogràfics implicaran canvis en els llocs de treball i les estructures socials: l'educació i la formació hauran d'adaptar-se a aquests canvis. La formació professional ha de dotar a les persones, no només als joves, de competències que vagin en sintonia amb l'evolució del mercat de treball i ha de facilitar les oportunitats per actualitzar les seves capacitats i competències. La formació professional també té la responsabilitat de respondre a altres reptes de la nostra societat i particularment de promoure la inclusió social. És fonamental capacitar a totes les persones en edat laboral, a través d'oportunitats de formació accessibles i igualitàries per a què participin a la vida econòmica i social. En aquest sentit, les quatre prioritats del marc estratègic de formació professional per a la cooperació europea per al 2020 són: 1) l'aprenentatge permanent i la mobilitat - accés flexible a la formació i les qualificacions. 2) la millora de l'atractiu i l'excel·lència gràcies a la qualitat i l'eficiència - aplicació de l'assegurament de la qualitat, noves tasques dels professors i formadors, excel·lència professional combinada amb unes competències clau ben desenvolupades, eficàcia i pertinència per al mercat laboral gràcies al treball associat. 3) l'equitat i la ciutadania activa - creixement inclusiu. 4) innovació, creativitat i esperit emprenedor. Bona part d'aquestes prioritats europees queden recollides i articulades també al “Plan para el impulso y mejora de la Formación Profesional” del Ministerio de Educación y Ciencia (MEC, 2010) fent especial incís en la implementació i avaluació de l'acreditació de les competències i l'actualització i millora del Sistema Nacional de Cualificaciones y Formación Profesional(SNCFP). 05/ marc legal La Llei Orgànica d'Educació 2/2006, del 3 de maig, estableix que la formació professional inicial comprèn un conjunt de cicles formatius amb una organització modular. Concretament, estructura els ensenyaments professionals en cicles de grau mitjà i de grau superior i els vincula amb el Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales. Així, aquesta Llei general estableix que el currículum d'aquests ensenyaments s'ajustarà a les exigències derivades del Sistema Nacional de Cualificaciones y Formación Profesional, el qual es va establir per la Llei Orgànica 5/2002, del 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, i es va regular a través dels Reials Decrets 1128/2003, de 5 de setembre, pel que es regula el Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales, i 1416/2005, de 25 de novembre, segons el qual es modifica l'anterior. Per la seva part, en l'àmbit competencial de la Generalitat de Catalunya, la formació professional inicial ve definida i conceptualitzada per la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'Educació. Aquesta Llei, a part de recordar l'organització dels ensenyaments tal i com s'exposa a la Llei Orgànica d’Educació 2/2006, del 3 de maig, també justifica la necessitat d'elaborar una programació que respongui a “una visió global, adaptada a les necessitats del territori i del mercat de treball”. Així queda recollit a nivell legislatiu, tant a la LOE com a la LEC, l'enfortiment del paper dels agents locals en la contribució al disseny, seguiment i avaluació de les polítiques de formació professional. D'una banda, pel que fa a la LOE, en el capítol V, de Formació Professional, a l'article 42 manifesta que “correspon a les Administracions educatives, en l'àmbit de les seves competències i amb la col·laboració de les corporacions locals i dels agents socials i econòmics, programar l'oferta dels ensenyaments de formació professional, amb respecte als drets reconeguts en la present Llei”. La LEC, a l'article 62 sobre Formació Professional assenyala que el Govern, amb la participació dels sectors afectats, entre els quals hi ha els agents socials i econòmics i les administracions locals, ha de programar una oferta d'estudis de formació professional inicial integrada en el sistema educatiu. La programació ha de respondre a una visió global, adaptada a les necessitats del territori i del mercat de treball, i ha de tenir en compte el Catàleg de qualificacions professionals i el Sistema integrat de qualificacions i formació professional vigents a Catalunya. I a l'article 159 sobre competències dels ens locals, en el punt Quart expressa que correspon als municipis “La programació dels ensenyaments de formació professional i la coordinació amb l'entorn territorial i empresarial, i el foment de la implicació dels agents territorials i socials en el compromís educatiu de tota la societat. En aquest sentit també, es fa palès assenyalar la importància que es dóna a la formació professional en el bloc sobre l'Educació i Qualificació de les persones, en el document de revisió de l'Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l'ocupació i la competitivitat de l'economia catalana 2008-2011, signat pel Govern de la Generalitat i els Agents socials i econòmics més representatius de Catalunya, en el que, entre d'altres qüestions cabdals, 06/ marc legal s'expressa la següent declaració: “Que comptar amb un model consolidat de formació professional al llarg de la vida a Catalunya és un requisit indefugible per assolir una estructura socioeconòmica òptima que ens situï adequadament en l'escenari de l'economia global”. Aquests objectius i plans estratègics certament valoritzen el recurs del capital humà, així com la qualitat i l'abast dels processos de formació professional. Ara bé, és necessari i imprescindible, a la vegada, parlar, consensuar i definir les politiques d'implementació que aquests objectius requereixen per ocupar un lloc central en la vida política nacional i local, i a la vegada, per aconseguir un impacte real en el mercat laboral, social i cultural local. Atenent doncs la necessitat què les actuacions en matèria de formació professional i la seva oferta formativa, estiguin emmarcades dins d'un clar àmbit de consens entre agents educatius, socials i econòmics en el territori, que permeti la interrelació real i la integració de la formació professional, queda palesa la necessitat d'enfortir i fomentar el paper dels ens locals com a plataforma de consens, de debat, de seguiment i impuls de les politiques vinculades a la formació professional. El Pacte per a l'Ocupació de Qualitat a Barcelona 2008-2011 és un exemple d'aquest consens entre agents educatius, socials i econòmics del territori. El seu objectiu és impulsar polítiques locals per a promoure un mercat de treball de qualitat, que generi oportunitats professionals per a tothom, amb una clara aposta per un creixement econòmic que incorpori més valor afegit i innovació, i que permeti assolir altes quotes de competitivitat, benestar i cohesió social i territorial. En aquest sentit, el Pacte esdevé l'instrument a partir del qual administracions i agents socials defineixen i acorden el marc i les prioritats en les que cal incidir per a desenvolupar les polítiques en matèria d'ocupació i desenvolupament local, amb una participació directa de moltes de les entitats que representen aquest teixit territorial com són el Consell Econòmic i Social de Barcelona, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, el Pacte Industrial de la Regió Metropolitana de Barcelona, el Consell de la Formació Professional de Barcelona, Barcelona Activa i la Fundació BCN Formació Professional, entre d'altres. Una de les seves concrecions és la mesura endegada per a l'Orientació, inserció i desenvolupament professional juvenil amb l'objectiu de combatre els efectes de la crisi i donar atenció a les persones, sobretot aquelles amb major vulnerabilitat com són els joves, que desplega un ambiciós programa d'actuacions al voltant de cinc eixos d'impacte estratègic: 1) Educació per al treball, 2) Programes d'inserció laboral a mida per a joves en atur, 3) Impuls de la formació professional, 4) Qualificació i formació per a joves que abandonen el sistema educatiu, i 5) Suport a l'activitat emprenedora. 07/ 3.2 L’FP en xifres 2009 I. L'OCUPACIÓ EN L'ACTUAL CONTEXT DE CRISI Un sector educatiu com el de la formació professional no pot donar l'esquena al repte de l'ocupació en l'actual situació de crisi econòmica. Les claus d'un desenvolupament econòmic més just i sostenible en el temps, passen necessàriament per una millor capacitació del capital humà de la ciutat, així com per la seva adaptació a les necessitats formatives dels sectors econòmics amb futur. Barcelona i la seva Regió Metropolitana concentren la major part de l'oferta de formació professional i de l'activitat econòmica de Catalunya. De la seva capacitat per donar resposta als reptes que afrontem en dependrà el desenvolupament econòmic i social de tot el país. El darrer any Barcelona ha perdut 38.000 llocs de treball1. A la Regió Metropolitana de Barcelona la pèrdua ha estat de més de 90.000 llocs de treball. El mercat laboral de Barcelona i la seva Regió Metropolitana està patint l'impacte d'una crisi econòmica de caràcter global. Afrontar el repte de l'ocupació a Barcelona i la seva Regió Metropolitana significa afrontar el repte de la seva inserció competitiva en l'economia global. La formació professional del capital humà de la ciutat serà clau per sortir d'aquesta crisi amb una estructura econòmica més sòlida i amb unes millors oportunitats d'accés al benestar per les ciutadanes i ciutadans de Barcelona. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 1. Actius afiliats a la Seguretat Social de desembre de 2007 a desembre de 2008. 08/ L’FP en xifres 2009 L'evolució de l'ocupació per sectors La taula 1 mostra l'evolució de l'ocupació per sectors d'activitat a Barcelona i la seva Regió Metropolitana en el darrer any. Els sectors que més ocupació han perdut a la ciutat són la construcció i la indústria. La situació és especialment greu a la Regió Metropolitana de Barcelona (d'ara en endavant RMB), on es troba més del 60% de l'activitat constructora i industrial de Catalunya. En la RMB, en el darrer any, l'ocupació en la construcció ha caigut un 21%, el que suposa més de 33.000 llocs de treball. En la indústria, de mitjana, la pèrdua ha estat d'un 8% d'ocupació. L'any passat, al voltant de 30.000 persones assalariades que treballaven al sector industrial de la RMB van perdre el seu lloc de treball. Dins el sector industrial, el subsector més castigat en termes d'ocupació ha estat el tèxtil, amb una pèrdua d'un 14% d'ocupació. El segueixen els subsectors de la metal·lúrgia i de la construcció de vehicles on l'ocupació ha caigut al voltant d'un 10%. Finalment, un altre subsector amb una evolució de l'ocupació negativa és el del paper i les arts gràfiques, amb una destrucció d'ocupació del 7%. Tots aquests són sectors econòmics molt importants en el teixit industrial de la RMB. La preocupant evolució dels indicadors d'ocupació en aquests sectors han de fer reflexionar sobre la seva necessitat de transformació, tot pensant en les seves possibilitats de futur en la nova economia global. El sector serveis de la ciutat i de la RMB és el que millor està suportant la pressió sobre l'ocupació de l'actual context econòmic. La pèrdua d'ocupació en aquest sector s'ha limitat a un 1% per la RMB. Quan hom para atenció a l'evolució de l'ocupació en els diferents subsectors de l'àmbit dels serveis, pot observar que alguns d'ells sí que estan patint especialment la crisi mentre uns altres estan mostrant una evolució molt positiva. En aquest sector, les pèrdues més importants es concentren en els serveis immobiliaris (14%), les agències de viatges (9%) i la venda de vehicles (7%). Queda palès que moltes de les activitats de serveis amb major destrucció d'ocupació són precisament les que estan lligades a l'evolució del sector de la construcció i de la indústria. Altres subsectors en l'àmbit dels serveis estan proporcionant noves oportunitats d'ocupació malgrat el context de crisi. Destaca, entre aquests, el subsector de la Investigació i el Desenvolupament, amb un creixement superior al 15% d'ocupació. Uns altres subsectors que mostren lleugers increments d'ocupació són el de les activitats informàtiques (2%), i tots aquells lligats als serveis a les persones: ensenyament (4%), sanitat (4%), activitats culturals (1%), etc. Val la pena destacar que un sector d'activitat tant important per la ciutat de Barcelona com el d'Hoteleria i Turisme ha resistit força bé l'envit de la crisi (-0,1%). ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 09/ L’FP en xifres 2009 Taula 1. Distribució sectorial dels actius afiliats a la Seguretat Social. 2007-08 ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració pròpia a partir de “Barcelona Economia. Indicadors econòmics de Barcelona i la seva Regió Metropolitana”, març 2009. 10/ L’FP en xifres 2009 Sectors emergents Els sectors emergents es defineixen com aquells que presenten un important potencial de generació (directa o indirecta) d'ocupació en el mitjà i llarg termini. La taula 2 mostra l'evolució històrica de l'ocupació en els sectors emergents de la ciutat de Barcelona, tal i com han estat definits per la Direcció d'Estudis d'Activitats Econòmiques i Ocupació de l'Ajuntament. La dues darreres columnes de la taula mostren la variació de l'ocupació per subsector en el tram d'anys de creixement econòmic (1996-2007) i en el primer any de canvi de cicle (2006-07). Les dades d'aquesta taula serveixen per complementar les de la taula anterior, específicament pels sectors emergents. Es pot observar que alguns d'aquests subsectors d'activitat han estat especialment eficaços en la creació d'ocupació en la darrera dècada a la ciutat de Barcelona. Per exemple, els serveis informàtics han creat prop de 15.000 llocs de treball nous a la ciutat; els serveis personals al voltant de 10.000 més; 4.000 més les activitats mediambientals; i 1.800 la Recerca i Desenvolupament. Durant l'any anterior al de la crisi (2007), alguns d'aquests sectors van continuar proporcionant oportunitats d'ocupació a la ciutat de Barcelona a un ritme molt interessant. Recerca i desenvolupament va créixer en ocupació en un 57%, activitats mediambientals en un 22%, serveis informàtics en un 19% i la logística en un 9%. L'evolució dels indicadors d'ocupació en els sector emergents mostra el seu potencial d'ocupació en diferents moments del cicle econòmic. Es tracta de sectors en continu creixement, que han tingut un paper important en el cicle d'expansió econòmica, però que a la vegada continuen presentant una evolució moderadament positiva en temps de crisi. La comparativa dels indicadors d'ocupació de la ciutat en diferents moments del cicle econòmic permet identificar sectors d'activitat que poden jugar un rol important en el mitjà i llarg termini en l'economia de la ciutat. Taula 2. Activitats emergents a la ciutat de Barcelona 1996-2006. Afiliats al Règim General de la Seguretat Social. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració de la Direcció d'Estudis d'Activitats Econòmiques i Ocupació a partir de dades del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya. 11/ L’FP en xifres 2009 II. EL CONTEXT EDUCATIU A Barcelona van iniciar el curs 2007-2008 un total de 24.354 alumnes de Formació Professional, 9.560 a Grau Mitjà i 14.794 a Grau Superior. La ciutat concentra un parc de 92 centres de Formació Professional que despleguen una oferta global de 515 títols de 20 famílies professionals diferents. Dels alumnes matriculats, 3.092 ho van fer en centres privats, 9.574 en centres concertats i 11.688 en centres públics. Barcelona exerceix un rol de lideratge en el conjunt de l'oferta formativa d'FP a Catalunya, de la que representa més d'un 30% dels matriculats (el 40% als CFGS i el 25% als CFGM). Evolució de la matriculació La taula 3 mostra la creixent demanda dels estudis de Formació Professional a Catalunya i la ciutat de Barcelona. L'FP està sortint del seu endarreriment històric i cada cop més es considera una opció formativa de futur. La matrícula a cicles formatius creix en el període estudiat tant a Catalunya (10%) com a la ciutat de Barcelona (7%). Ho fa més fora de Barcelona, on els dèficits de l'oferta d'FP han estat tradicionalment més importants. La matrícula als cicles formatius de grau mig creix més que als de grau superior tant a Barcelona com a Catalunya. Sembla que els indicadors, en aquest sentit, mostren una evolució positiva. Taula 3. Evolució de la matrícula als cicles formatius de Barcelona i Catalunya. 2004/05-2007/08 ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Departament d'Educació. 12/ L’FP en xifres 2009 Tendències de futur La taula 4 presenta les dades d'inscripció a les proves d'accés als cicles formatius a Catalunya. Aquest indicador ens dóna una idea de quina podria ser la tendència de la demanda d'FP en l'actual context de crisi econòmica. L'increment de les inscripcions per les proves d'accés pel curs vinent ha estat molt important. Les inscripcions s'han incrementat en un 22% a grau mig i en un 32% a grau superior, el que representa més d'un 25% d'increment per tota l'FP. L'actual crisi econòmica pot estar reforçant el creixent interès de la població per la Formació Professional. La competència pels llocs de treball implica la necessitat d'una major i millor formació per escapar de l'atur. I sembla que, en l'actual context econòmic, aquesta competència pot fer més evident la necessitat dels estudis post-obligatoris per accedir a una ocupació amb futur. Taula 4. Evolució de la inscripció a les proves d'accés als cicles formatius a Catalunya. 2005/06-2009/10 ( * ) Les dades de la taula 5 mostren una comparativa de la matrícula als primers cursos de CFGM i de batxillerat. Tant a Barcelona com a Catalunya, la matrícula en el primer curs de CFGM creix durant el període estudiat mentre la de batxillerat decreix. Sembla que les opcions formatives entre ensenyaments acadèmics i professionals tendeixen a equilibrar-se. Tradicionalment, la formació professional, i en especial la de grau mig, s'ha vist com una opció de segon ordre en relació a la branca del batxillerat i l'educació universitària. A això hem d'afegir que una part important de la població jove del nostre país (al voltant del 30%) no cursa estudis post-obligatoris (abandonament escolar prematur2). Un dels reptes pendents de l'FP és, no únicament guanyar prestigi en relació a l'opció del batxillerat, sinó esdevenir una via de formació de la població jove que abandona prematurament el sistema educatiu. Taula 5. Evolució de la matrícula al primer curs de CFGM i Batxillerat a Barcelona i Catalunya. 2004/05-2007/08 ( * ) ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2. Població entre 18 i 24 anys que no estudia i no té estudis post-obligatoris. (*) Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Departament d'Educació. 13/ L’FP en xifres 2009 Graduació i inserció professional En el curs 2006/07 es van graduar a Barcelona 7.772 alumnes de formació professional. Un 67% d'aquestes persones van obtenir un lloc de treball en els sis primers mesos després d'haver finalitzat els seus estudis. Aquests graduats presentaven el 2008 una estabilitat laboral (35%) superior a la de la mitjana de la població activa (27%). El 80% d'aquests graduats en FP va obtenir feines que estaven directament relacionades amb l'especialitat en que s'havien format. A aquestes dades hem d'afegir que més de la meitat de les persones graduades en FP accedeixen a llocs de treball en empreses vinculades al seu centre. Totes aquestes evidències mostren la capacitat dels centres d'FP de Barcelona per proporcionar oportunitats reals d'ocupació al seu alumnat. El gràfic 1 presenta les dades relatives a la inserció laboral al 2008 de les persones graduades el curs 2006/07 de formació professional específica, arts plàstiques i disseny a la ciutat de Barcelona, diferenciades per CFGM i CFGS. La inserció laboral directa és superior als cicles de grau superior (71%) que als de grau mig (60%). En canvi, el percentatge d'alumnat que continua estudiant és més elevat als de grau mig (55%) que als de grau superior (47%). Aquestes dades l'únic que ens indiquen és que els estudis de grau mig, en major mesura que els de grau superior, en molts casos es perceben com una etapa no finalista de la trajectòria formativa de l'alumnat. Malgrat aquesta diferència, tant els estudis de cicle superior com els de cicle mig tenen en comú que són un bon instrument a disposició dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona per evitar l'atur. Es pot observar que únicament entre un 5% (CFGS) i un 6% (CFGM) de les persones graduades en FP a Barcelona es troben buscant feina sis mesos després d'haver finalitzat els seus estudis. Gràfic 1. Inserció laboral de les persones graduades el curs 2006/07 en cicles formatius a Barcelona. Grau Grau mig Busca superior Busca feina 6% feina 5% Treballa Treballa 39% 48% Estudia i Estudia i treballa treballa 21% 23% Estudia 34% Estudia 24% ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Les dades inclouen els cicles formatius de formació professional específica, arts plàstiques i disseny. Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Departament d'Educació. 14/ L’FP en xifres 2009 La taula 6 presenta les dades de graduació i inserció laboral per a cadascuna de les famílies professionals de l'FP de Barcelona. Les famílies professionals que durant el curs 2006/07 van graduar més alumnes van ser les de Sanitat (961 graduats), Administració (858 graduats), Serveis socioculturals i a la comunitat (716 graduats), Imatge personal (605 graduats), Manteniment de vehicles autopropulsats (592 graduats) i Electricitat i electrònica (550 graduats). Tal i com s'ha dit en l'apartat referit al mercat de treball, els serveis sanitaris i socioculturals es troben en contínua expansió i són una font important d'ocupació. Des d'aquest punt de vista, i sense entrar a valorar informació més detallada, hom podria pensar que els elevats nivells de graduació en aquestes famílies professionals es corresponen amb les importants oportunitats d'ocupació en aquests subsectors. Resulta especialment difícil de pensar el potencial dels estudis administratius en la nostra estructura econòmica, ja que es tracta d'unes qualificacions professionals que poden ser d'utilitat en diferents sectors d'activitat. En tot cas, la inserció laboral i educativa de les persones graduades en aquestes famílies professionals és molt elevada i menys d'un 5% d'aquesta població es troba buscant feina sis mesos després d'haver finalitzat els seus estudis. Un cas ben diferent és el de les persones graduades en Imatge personal, on prop d'un 15% de la població graduada es troba buscant feina. Caldria un coneixement més aprofundit de les causes d'aquest desajust i de les característiques d'aquesta població escolar. Un altre cas que presenta una presència destacada de graduats buscant feina és el de Comunicació, imatge i so (9%). Prop d'un 36% de les persones graduades en aquesta família professional continua estudiant, i únicament un 56% accedeix al mercat laboral en els sis mesos següents a la graduació. Una cosa semblant succeeix amb els estudis d'Informàtica, on un 37% dels graduats es dediquen únicament a continuar estudiant. A la segona columna de la taula 6 es pot observar que l'ocupació directa de la població graduada en Hoteleria i turisme (74%), Manteniment i serveis a la producció (81%) i Química (74%) és força elevada. Caldria analitzar si aquestes tendències es mantenen amb el canvi de cicle econòmic. Taula 6. Graduació i inserció laboral per famílies professionals a Barcelona. Curs 2006/07 ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Departament d'Educació. 15/ L’FP en xifres 2009 III. L'ENCAIX ENTRE FORMACIÓ I OCUPACIÓ Qualsevol decisió sobre l'oferta de formació professional ha de tenir en compte tant la demanda de formació de l'alumnat, com les necessitats productives de les empreses, en el territori. Això fa que les decisions en aquest terreny siguin extremadament complexes, requerint d'un gran coneixement dels mecanismes d'encaix entre l'oferta i la demanda de formació professional i l'evolució de l'ocupació en el mercat de treball, així com les polítiques estràtegiques de cada territori. És necessari tenir present que la influència entre formació i ocupació és bidireccional. En primer lloc, l'estructura de qualificacions del capital humà d'un país condiciona les possibilitats de desenvolupar la seva estructura productiva. Però també, i en segon lloc, l'evolució de l'ocupació pot i ha de condicionar la planificació de l'oferta i les decisions formatives de l'alumnat. Estructura de qualificacions de la població activa La formació professional a Catalunya, degut a la seva estigmatització com a opció formativa i a l'elevat abandonament escolar prematur, presenta nivells de matriculació relativament baixos. Aquestes mancances en el desenvolupament de l'FP en el nostre país han tingut conseqüències sobre l'estructura de qualificacions de la població activa. Això queda especialment clar quan es compara la distribució de qualificacions a Catalunya amb la de la resta de països del nostre entorn (EU27). Tal i com mostra el gràfic 2, Catalunya presenta un dèficit important de qualificació del capital humà en les franges mitges de formació. Si bé la població universitària a Catalunya és força més important en termes relatius a l'europea (31%), el dèficit instructiu de la nostra població activa es posa de manifest en el percentatge de població sense estudis post- obligatoris (43%) i en la manca de professionals en les capes mitjanes de formació (26%). No podem permetre'ns aquest dèficit instructiu de la població activa, especialment, quan la crisi econòmica està obligant les nostres empreses a ser més competitives en el mercat global. La viabilitat econòmica del nostre teixit empresarial dependrà en gran part del valor afegit que pugui incorporar als processos productius i això passa per incrementar les competències professionals dels treballadors i treballadores del nostre país. Gràfic 2. Estructura de qualificacions de la població activa a Catalunya i la Unió Europea. 2007 Formació del mercat de treball ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració pròpia a partir de dades d'Eurostat. 16/ L’FP en xifres 2009 Oferta, demanda i inserció per famílies professionals La planificació de l'oferta de formació professional es troba molt sovint amb el dilema d'haver de satisfer demandes contradictòries. La demanda de places escolars per part de l'alumnat pot seguir -i de fet ho fa- lògiques diferents a la demanda de qualificacions professionals per part de les empreses. Aquesta contradicció, unida a la dificultat d'organitzar una oferta flexible de formació per part de l'administració educativa, porta a l'existència de desencaixos entre l'oferta, la demanda de places escolars i les oportunitats d'ocupació associades a aquestes qualificacions. La taula 7 presenta una comparativa de l'oferta i la demanda de places escolars a l'FP de Barcelona per famílies professionals en la preinscripció pel curs 2007/08. La darrera columna de la taula mostra el percentatge de graduats de cadascuna de les famílies professionals que aquell mateix any (2008) es trobava buscant feina sense trobar-la. Les famílies professionals de les primeres files són aquelles que reben una major demanda de places en relació a l'oferta existent. Comunicació, Imatge i So és l'opció formativa amb major sobre-demanda als centres d'FP de Barcelona (+7,1). Es pot observar que la demanda d'aquests estudis no únicament supera l'oferta existent, també supera les oportunitats d'ocupació en aquest sector d'activitat, ja que prop d'un 9% dels graduats no aconsegueixen inserir-se en el mercat de treball. A les darreres files de la taula apareixen aquelles famílies amb un dèficit de demanda en relació a l'oferta de places existent. Els estudis d'Informàtica (-2,7) i els d'Electricitat i Electrònica (-2,5) són els que tenen més dificultats per cobrir l'oferta disponible a la ciutat de Barcelona. Aquests estudis presenten uns nivells d'inserció laboral millors als de la mitjana, però en canvi tenen dificultats per captar l'interès de l'alumnat. En la franja mitja de la taula es troben estudis amb un grau d'encaix entre oferta i demanda de places molt elevat. En concret, valdria la pena destacar el cas del Serveis socioculturals i a la Comunitat, que compaginen una elevada oferta i demanda de places escolars amb un bon encaix (-0,4) i amb una elevada inserció laboral. Taula 7. Formació (oferta i demanda) i inserció laboral a Barcelona per famílies professionals. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Les dades de preinscripció es refereixen als centres sostinguts amb fons públics en el curs 2007/08. Les dades d'inserció es refereixen a la situació laboral l'any 2008 de l'alumnat graduat el curs 2006/07. Font: Elaboració pròpia a partir de dades del Consorci d'Educació de Barcelona i del Departament d'Educació. Totes aquestes dades no mostren sinó alguns trets de la complexa relació entre la Formació Professional inicial i l'ocupació a la ciutat de Barcelona. Prendre decisions en aquest camp requerirà d'anàlisis més aprofundides i de la coordinació de tots els agents socials implicats. 17/ 4 La Fundació BCN Formació Professional La Fundació BCN Formació Professional és un instrument al servei dels centres de formació professional de la ciutat i les entitats, empreses i representants dels sectors econòmics i socials de Barcelona i la seva àrea metropolitana, una eina pel desenvolupament de projectes compartits entre instituts, el sector productiu i la resta d'operadors que participen en l'FP de la ciutat. Visió -Col·laborar en el lideratge de la innovació de la Formació Professional de la ciutat per donar resposta a les necessitats de l'entorn productiu. -Detectar els sectors empresarials emergents per ajudar a dissenyar el model adequat de l'FP de la ciutat en el futur. Missió -Participar en el desenvolupament socioeconòmic de la ciutat. -Fomentar la relació entre l'FP de la ciutat i l'entorn productiu de l'àrea metropolitana. -Potenciar una FP adequada i compatible amb les necessitats del sistema productiu. -Facilitar la transició al món del treball i la plena integració laboral del jovent. Objectius a) Contribuir al desenvolupament d'un sistema de formació professional de qualitat i eficaç per a la ciutat, tenint com a referent els diferents agents econòmics i socials de Barcelona i de l'àrea metropolitana. b) Impulsar iniciatives per a la millora del procés de transició a la vida activa del jovent, especialment per a l'alumnat amb més dificultat d'inserció laboral i social. c) Fomentar la cultura del treball de qualitat per a la millora del capital humà, optimitzant la inserció laboral del jovent de l'FP en el context d'una ocupació qualitativa a fi de reforçar el desenvolupament econòmic de la ciutat. d) Contribuir, a través de la formació professional, a la consolidació del concepte de Barcelona territori obert a Europa, mitjançant la gestió d'accions de mobilitat per Europa per al jovent, el professorat de formació professional, i per al personal de les empreses. 18/ 4.1 Organització i funcionament La Fundació BCN Formació Professional està organitzada a través d'una Presidència Executiva, una Gerència, una assistència administrativa i tres àrees de treball: Àrea Observatori FP, Àrea FP i Empresa i Àrea Mobilitat i relacions internacionals. L'organització de la Fundació en aquestes tres àrees facilita atendre als seus principis fundacionals i als objectius que descriuen el seu radi d'acció en la relació institut-estudiant-empresa. Presidència Josep Arcas Gerència Administració Ricard Coma Elisabet Sales Àngels Castillón Àrea FP i Empresa Àrea Mobilitat i Àrea Observatori José Joaquin Mohedano internacional Teresa Lloret Montse Blanes Roser Bertran Oscar Valiente Mercedes Gálvez* Jordi Castillo Graciela Díaz* Irene Merino** *Personal de Plans d’Ocupació del SOC **Assistent de Xarxa FP Les tasques generals associades a cada àrea funcional responen a les línies definides en el Pla Estratègic 2008-2011, que es descriuen en la figura següent: Àrea Mobilitat i Àrea Observatori Àrea FP i Empresa relacions internacionals Elaboració d'indicadors de l'FP Adhesió d'empreses i entitats Impuls de les relacions ................................................... col·laboradores internacionals de ciutats i Realització d'estudis i informes ................................................... institucions d'investigació Impuls de projectes per a la ................................................... ................................................... millora de la qualitat de l'estada Gestió de la mobilitat Impuls de mesures per a la millora en pràctiques d'estudiants, professors i de la qualitat de la la formació ................................................... directius professional Promoció i difusió dels serveis ................................................... ................................................... oferts a l'empresa Foment de l'aprenentatge de Detecció de les tèndències en ................................................... llengües estrangeres matèria d'FP en el context Foment d'iniciatives per a ................................................... nacional i internacional l'emprenedoria d'alumnes d'FP Participació i gestió de ................................................... ................................................... programes europeus per a la Avaluació de la posició de Promoció dels valors i actituds innovació i transferència entre Barcelona en matèria d'FP professionals des de la cultura ciutats i institucions educatives del treball La concreció d'aquestes línies generals es realitza a través del desplegament de projectes que cada àrea proposa per a cada exercici i que es recull en en el díptic Projectes 2009. 19/ 4.2 Patronat i empreses col.laboradores I. Patronat El Patronat de la Fundació BCN Formació Professional que fa possible la promoció i la millora de la qualitat de la formació i la inserció professional a Barcelona és el format per les persones següents: President Honorífic: Jordi Hereu i Boher President Executiu: Josep Arcas i Romeu Vocal: Àngel Crespo Sánchez Vocal: Eduard Segarra Trias Vocal: Joan Josep Berbel Sánchez Vocal: Joan Martorell Castillo Vocal: Jordi Valls i Riera Vocal: Jordi William Carnes i Ayats Vocal: Josep González Sala Vocal: Josep Maria Álvarez Suárez Vocal: Josep Miquel Piqué Huerta Vocal: Luís Miguel García Rodríguez Vocal: Ma. Dolors Rius i Benito Vocal: Manel Casals i Saborit Vocal: Manuel Royes Vila Vocal: Mateu Hernández Maluquer Vocal: Miquel Valls Masseda Vocal: Montserrat Ballarín Espuña Vocal: Pere Fàbregas Vidal Patrons Honorífics: Eulàlia Vintró i Castells Joan Clos i Matheu Marina Subirats Martori Pasqual Maragall i Mira Xavier Carbonell Roura Secretari: Raimon Bergós 20/ Patronat i empreses col.laboradores II. Empreses i entitats col.laboradores El conjunt d'empreses, entitats i institucions que durant aquest 2009 han col·laborat i donat suport a la Fundació BCN Formació Professional per promoure els projectes que han estat desplegats, són les següents: Ajuntament de Barcelona Abertis Infrastructuras, S.A. Agència de Salut Pública de Barcelona Autoritat Portuària de Barcelona Autoterminal Barcelona Baie - Associació Barcelona Aeronàutica i de l'Espai Bayer Materialscience Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona Consorci de la Zona Franca Consorci d'Educació de Barcelona CTAE - Centre Tecnològic per a la Indústria Aeronàutica i de l'Espai Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ediciones Primera Plana, S.A. Fira Internacional de Barcelona Fundació “la Caixa” Fundació Centre del Vidre de Barcelona Fundació Gas Natural Gremi de Constructors d'Obres de Barcelona i Comarques Gremi d'Hotels de Barcelona Gremi d'Indústries de la Confecció de Barcelona Gutmar S.A. Mecànica de Precisió IL3-UB Fundació Privada Institut de Formació Contínua de Barcelona IMEB - Institut Municipal d'Educació de Barcelona IVEAEMP@ - Identidades, Valores y Estrategias Alternativas para Empresario Marítimos y Pesqueros MUSSAP, Mútua d'Assegurances i Reassegurances a P.F. Nestlé España, S.A. OAPEE - Organismo Autónomo Programas Educativos Europeos Pimec, Micro, Petita i Mitjana Empresa de Catalunya Pla Estratègic Metropolità de Barcelona RACC - Reial Automòbil Club de Catalunya Regesa Aparcaments, S.A. Roca Junyent, S.L. Sigma, Gestión Universitaria SOC - Servei d'Ocupació de Catalunya TMB - Transport Metropolitans de Barcelona UGT - Unió General de Treballadors de Catalunya Unió Sindical de CC.OO del Barcelonès UPF - Universitat Pompeu Fabra Venar i Fills, S.L. 22@Barcelona 21/ 5 Projectes 2009 Àrea Observatori FP Àrea FP i Empresa Àrea Mobilitat i relacions internacionals 22/ 5.1 Àrea Observatori FP L'Observatori de l'FP de Barcelona té com a finalitat proporcionar informació sistemàtica i permanent sobre la situació de la formació professional des de la perspectiva de les necessitats del teixit productiu i les empreses de la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. L'Observatori de l'FP pretén ser un instrument útil per a: la planificació educativa, l'activitat empresarial i les decisions formatives dels i les ciutadans/es de Barcelona. En aquest sentit, l'any 2009 s'han desenvolupat les següents línies i projectes de treball: Jornades Internacionals en Innovació, Formació Professional i Empresa Les I Jornades Internacionals “Innovació, FP I Empresa”, organitzades per la Fundació BCN Formació Professional, amb la col·laboració de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) - Centre per a la Investigació I la Innovació Educativa (CERI)- i amb el suport de la Cambra de Comerç de Barcelona, constitueixen el marc de presentació i avançament de resultats dels dos estudis que l'OCDE dugué a terme en matèria de formació professional: Learning for Jobs: Policy Review of Vocational Education and Training (VET) i Systemic Innovation in Vocational Education and Training. L'estudi “Learning for Jobs” identifica un conjunt d'opcions polítiques, planteja una base d'evidències i desenvolupa eines que permeten avaluar les iniciatives polítiques en formació professional. Pretén ajudar als països de l'OCDE a millorar i incrementar la seva responsabilitat respecte als sistemes de formació professional, amb la finalitat d'oferir una resposta adequada als requeriments que planteja el mercat de treball. L'estudi “Systemic Innovation in Vocational Education and Traning”, té per objectiu analitzar els sistemes i estratègies d'innovació que es duen a terme en formació professional en els diferents països, per tal d'unificar aquells criteris que actuen com a impulsors o conductors de la innovació sistèmica. Aquest projecte es centra en sis països diferents: Austràlia, Dinamarca, Alemanya, Hongria, Mèxic i Suïssa, que han pres part en el projecte proposant alguns estudis de casos d'innovacions sistèmiques implementades de manera recent en l'àrea de la formació professional. L'estudi focalitza en els següents aspectes de manera particular: Com els països inicien un procés d'innovació, els procediments que s'hi involucren i les relacions entre els principals actors: sector educatiu i empresarial i els procediments i criteris utilitzats per avaluar els progressos i els resultats d'una innovació. Les Jornades varen combinar la presentació d'aquests estudis amb una taula rodona i un panel. A la taula rodona es va debatre, a partir de l'exposició d'experiències internacionals, en concret, les experiències de Dinamarca, Suïssa, Alemanya, França i també el País Basc, com el sistema d’FP incorpora les innovacions que es fan a l'empresa, quins són els factors que faciliten que l'empresa pugui ser font d'innovació per al sistema de formació professional i com l'administració pot intervenir en l'impuls de la relació empresa - sistema de formació professional. 23/ Jornades Internacionals en Innovació, Formació Professional i Empresa En el panel, a partir de les 10 recomanacions clau realitzades pel director de l'estudi Learning for Jobs, els responsables polítics nacionals varen exposar i valorar com es podien adaptar aquestes mesures a la nostra realitat i varen elaborar propostes de polítiques públiques per al futur. Finalment, des de la direcció d'Educació de l'OCDE es va presentar l'estratègia d'innovació que ha llençat l'OCDE per als propers anys. Com es va evidenciar, les jornades varen ser dissenyades amb un enfocament clarament acadèmic i científic; en tot moment es va pretendre, específicament, proporcionar un suport empíric a les reflexions. Per això, tant la taula rodona més centrada en la interrelació entre empreses i sistema de formació professional, com el panel, enfocat a les polítiques públiques, estaven emmarcats per dos estudis amb fort suport empíric, dos estudis de l'OCDE en l'àrea de la formació professional. Precisament l'objectiu de la Fundació BCN Formació Professional en organitzar aquestes jornades va ser aconseguir una base empírica que contribuís a introduir polítiques públiques i a construir-les progressivament sobre la base de l'evidència. Aquestes jornades es van portar a terme en un moment crític econòmicament i socialment, que porta si més no a un parell de consideracions. En primer lloc, es tracta d'una situació que ens pot permetre una certa oportunitat de reforçar el capital humà al nostre país a través de la formació. En segon lloc, en aquest moment de crisi important, la participació conjunta de tots els agents implicats en els processos de formació professional i la necessitat de complicitat entre administracions, institucions, centres educatius i empreses privades, per articular les possibles reformes. Aquestes jornades no finalitzen en si mateixes, sinó que preparen el terreny perquè en el futur es puguin desenvolupar possibles processos d'interrelació entre empreses i sistemes de formació professional. També estaven orientades a establir nous espais de col·laboració per a la formulació de polítiques públiques en el terreny de la formació. Les Jornades van ser inaugurades per l'excel·lentíssim Conseller d'Educació Sr. Ernest Maragall, l'excel·lentíssim alcalde de Barcelona, Sr. Jordi Hereu, l'excel·lentíssim president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Sr. Miquel Valls i el President de la Fundació, Sr. Josep Arcas. I van ser clausurades per l'excel·lentíssima Consellera de Treball, Sra. Mar Serna, l'I·lustríssima Regidora d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona, Sra. Montserrat Ballarín i la Directora d'Educació de l'OCDE, Sra. Barbara Ischinger. La relació de ponents i experts internacionals fou la següent: S...r... .J.o..r..d..i. .H..e..r.e..u..,. .A...l.c..a..ld...e.. .d..e.. .B..a..r..c..e..lo..n..a............................................................................................. S...r... .J.o..s..e..p.. .A...r.c..a..s..,. .P..r.e..s..i.d..e..n..t. .d..e.. .l.a.. .F..u..n..d..a..c...ió.. .B...C..N... .F..o..r.m...a..c..i.ó.. .P..r..o..f.e..s.s..i.o..n..a..l........................................ .S..r... .E..r.n..e..s..t. .M...a..r.a..g..a..l.l.,. .C...o..n..s..e..ll.e..r. .d...'E...d..u..c..a..c..i.ó.. .d..e.. .l.a.. .G...e..n..e..r.a..l.it.a...t. .d..e.. .C..a..t.a..l.u..n..y..a.................................... S...r... .M...iq...u..e..l .V...a..ll.s..,. .P..r.e..s..i.d..e..n..t. .d..e.. .l.a.. .C...a..m...b..r.a.. .d...e.. .C..o..m...e..r.ç.. ..d..e.. .B..a..r.c..e..l.o..n..a................................................ S...r.a.... .M...o..n..t.s..e..r.r.a..t. .B...a..l.la..r..ín..,. .R...e..g..i.d..o..r.a.. .d...'E...d..u..c..a..c..i.ó.. .d..e.. .l.'A...j.u..n..t.a..m...e..n..t. .d..e.. .B..a...r.c..e..lo..n...a............................... S...r... .J.o..a..n.. .J..o..s..e..p.. .B...e..r.b..e..l.,. .D...ir..e..c..t.o..r. .d..e..l. .S..e..r.v..e..i. .d..'.O...c..u..p..a..c..i.ó.. .d..e.. .C...a..t.a..l.u..n..y.a............................................. D...r.a.... .T..r.a..c..e..y.. .B...u..r.n..s..,. .A..n..a..l.i.s..t.a.. .d..e.. .l.'O...C...D..E............................................................................................. D...r... .J..o..r.g..e.. .C...a..l.e..r.o..,. .C...a..t.e..d..r.à..t.i.c.. .d..'.E..c..o..n..o..m...i.a.. .d..e.. .l.a.. .U...n..iv..e..r..s.i.t.a..t. .d..e.. .B...a..r.c..e..l.o..n..a...................................... Sr. Josep Francí, Director General d'Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats de .la.. .G...e..n..e..r.a..l.i.t.a..t. .d..e.. .C...a..t.a..l.u..n..y..a.............................................................................................................. D...r.a.... .B...a..r.b..a..r.a.. .I.s..c..h..i.n..g..e..r.,. .D...i.r.e..c..t.o..r.a.. .d..'.E..d...u..c..a..c..ió.. .d...e.. .l'.O...C...D..E................................................................ 24/ ........................................................................................................................................................ 25/ ........................................................................................................................................................ 26/ Jornades Internacionals en Innovació, Formació Professional i Empresa .D..r.a.... .V..i.k..t.o..r.i.a.. .K...is..,. .A...n..a..li.s..t.a.. .d..e.. .l.'.O...C..D...E................................................................................................ Sr. Iñaki Múgica Aizpurúa, viceconseller de Formació Professional i Aprenentatge Permanent d...e..l. .D..e..p..a..r..t.a..m...e..n..t. .d..'.E..d..u..c..a..c..i.ó..,. .U...n..iv..e..r.s..i.t.a..t.s.. .i. .I.n..v..e..s.t.i.g..a..c..i.ó.. .d..e..l. .G...o..v..e..r.n.. .B...a..s.c..................................... Sr. Henri de Navacelle, Director del Departament d'Educació, Formació Professional i Recursos H...u..m...a..n..s.. .d..e.. .l.a.. .U...I.M...M...,. .l'.o..r.g...a..n..i.t.z.a..c..i.ó.. .f.r.a..n..c..e..s..a.. .d..e.. .t.r..e..b..a..l.la..d...o..r.s.. .d..e..l. .m...e..t.a..l.l...................................... Sr. Roland Oesterlund, Ex Director General de Formació Professional del Ministeri d'Educació d...e.. .D..i.n..a..m...a..r.c..a.................................................................................................................................... Sr. Ben Paulsen, Cap del Departament de Promoció i Desenvolupament de la Formació P...r.o..f.e..s..s.i.o..n..a..l. .a.. .A...le..m...a..n..y..a................................................................................................................... D...r... .F..r.a..n..c..e..s..c.. .P..e..d...r.ó..,. .A..n..a..l.i.s..t.a.. .S..e..n..i.o..r. .d..e.. .l.'.O..C...D...E.... .C...a..t.e..d..r.à..t.i.c.. .d..e.. .C...iè..n..c..i.a.. .P...o..lí.t.i.c..a.. .d..e.. .l.a.. .U...P..F............ Dra. Ursula Renold Suïssa, Directora de l'Oficina Federal per a l'Educació Professional i la T..e..c..n..o..l.o..g..i.a.. .d..e..l. .M...i.n..i.s.t.e..r..i .d...'.E..c..o..n..o..m...i.a.. .d..e.. .S..u..ï.s..s.a................................................................................ .S..r.a.... .M...a..r. .S..e..r..n..a..,. .C..o..n..s..e..l.l.e..r.a.. .d..e.. .T..r.e..b..a..l.l. .d..e.. .l.a.. .G...e..n..e..r.a..l.i.t.a..t. .d..e.. .C..a..t.a..l.u..n..y..a............................................ Sr. Miguel Soler, director general de Formación Profesional del Ministerio de Educación, Política Social y Deporte. Les Jornades s'adreçaven a: -Equips directius de centres de formació professional -Associacions patronals i d'empresaris -Representants patronals -Representants sindicals i associacions d'estudiants -Responsables municipals, tècnics i polítics de les àrees d'educació, promoció econòmica i joventut -Investigadors i docents universitaris especialment en temes relacionats amb la innovació, la formació professional i l'empresa Les jornades van tenir una participació de 500 persones, amb el perfil d'inscrits següent: directors generals, gerents, caps de servei, regidors, presidents d'empreses i entitats, directors d'entitats i centres, professors d'universitat, caps de gabinet, tècnics de formació i d'ocupació, professionals de l'educació, secretaris tècnics i inspectors. Respecte a la procedència dels assistents, en termes de percentatge: administració local i pública (60%), educació, centres, universitat (10%), empresa (10%), sindicats (10%), entitats i fundacions (10%). En el marc de les I Jornades Internacionals, el dimecres 12 a la nit, l'Alcalde de Barcelona va oferir un sopar al Palauet Albéniz amb l'assistència de 80 persones representants dels principals agents socials i econòmics de la ciutat que formen part de la Fundació BCN Formació Professional, del Consell de la Formació Professional de Barcelona i als membres de l'OCDE que participaren en les jornades amb les seves ponències. 27/ Estudi Sectors emergents S'inicia l'estudi “Els sectors econòmics emergents i la formació professional a la RMB: logística, medi ambient, mèdia i biotecnologia”. Es tracta d'un estudi de recerca impulsat per la Fundació, amb la col·laboració del Pla estratègic metropolità de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i la Diputació de Barcelona. Es proposa analitzar el grau d'adequació de l'actual oferta de Formació Professional a les necessitats de qualificació dels sectors productius amb futur de Barcelona i la seva regió metropolitana. L'estudi pretén proporcionar evidències rellevants pel disseny d'una oferta de formació professional sensible a les transformacions de les ocupacions i a la representativitat empresarial en el territori. Apropar els móns de l'empresa i l'educació ha de ser una prioritat en un país com el nostre. Les empreses i els seus representants sectorials han de ser capaços de preveure i formular les seves demandes de qualificació, tant als centres de formació professional, com a les administracions responsables de la planificació educativa. Així mateix, els centres de formació necessiten obrir-se a les empreses, conèixer les innovacions tecnològiques que estan introduint, adaptar-se a les transformacions en els seus processos productius i, en la mesura del possible, col·laborar amb transferència de coneixement expert a aquest desenvolupament. Aquest estudi pretén produir un coneixement sobre les necessitats de qualificació de quatre sectors emergents de la regió metropolitana de Barcelona (Logística, Medi ambient i Energies, Media i Biotecnologia) que sigui d'utilitat pels centres de formació i pels responsables de la planificació educativa. Per tant es tracta d'un primer estudi -al que eventualment en podrien seguir d'altres- sobre la formació professional a Barcelona i la regió metropolitana, basat en quatre sectors econòmics (Logística, Medi ambient i Energia, Media i Biotecnologia) amb la finalitat i els objectius següents: Finalitat Contribuir al disseny de polítiques públiques que permetin racionalitzar la planificació de l'oferta formativa a Barcelona i la regió metropolitana, a partir de la representació i singularitat empresarial del territori i la seva vinculació amb el desenvolupament de qualificacions professionals. Objectius -Analitzar l'encaix entre la demanda dels sectors econòmics emergents i l'oferta formativa professional a la regió metropolitana de Barcelona. -Situar les principals problemàtiques que dificulten una planificació de l'oferta de formació professional més adequada a les necessitats de l'empresa. -Proposar unes línies d'actuació en matèria de polítiques públiques que contribueixin a resoldre aquestes problemàtiques i a assentar les bases per a la creació de mecanismes efectius de detecció de necessitats de qualificació del capital humà que necessiten els diferents sectors econòmics. Resultats esperats -Informe de les necessitats de qualificació als sectors emergents de la regió metropolitana de Barcelona. -Informe de l'oferta de formació professional relativa als sectors emergents de la regió metropolitana de Barcelona. -Relatoria de les jornades sectorials amb representants empresarials i educatius. -Presentació pública de l'informe final de propostes polítiques en les jornades amb representants socials i polítics. 28/ Suport a la qualitat i la innovació docent Amb la voluntat de contribuir al desenvolupament professional del professorat i equips directius dels centres i a l'impuls de la innovació, s'inicia una línia de treball adreçada a realitzar estades a ciutats europees que permetin conèixer noves formes d'organització dels centres i de les pràctiques en empreses, noves propostes i models d'inserció, aprofundir en el coneixement del sistema educatiu de l'FP del país destinatari, conèixer metodologies pedagògiques innovadores, conèixer polítiques educatives i de professorat de l’FP, alhora que difondre i transferir bones pràctiques que s'estiguin duent a terme als centres de la ciutat i que siguin susceptibles de ser exportades. Els objectius es centren en: a.Promoure la progressiva transformació de l'organització i la metodologia docent en vista a l'adequació a l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES) i al Sistema ECVET i acompanyar el procés de posada en pràctica. b.Contribuir a la millora de la qualitat docent a través de la promoció i foment de la recerca i innovació entre el professorat. c.Donar suport a la difusió i publicació de les bones pràctiques i de les iniciatives d'innovació docent que es duen a terme als diferents centres. d.Impulsar projectes de col·laboració internacionals. e.Recolzar al professorat i els equips directius envers la millora contínua de la seva formació en llengües estrangeres i en altres coneixements, habilitats i qualificacions. Les estades varen ser de dues a tres setmanes de durada, en periode no coincident amb el calendari lectiu del professorat per aquest any 2009. En aquest sentit es posaren en marxa dues convocatòries subvencionades pel programa de Projectes Innovadors d'acord amb l'Ordre TRE/337/2008, patrocinat pel Servei d'Ocupació de Catalunya i cofinançat pel Fons Social Europeu. Una convocatòria s'adreça al professorat i l'altra als equips directius. Convocatòria professorat Una comissió de mobilitat seleccionà els 18 projectes amb més qualitat i que reunien les condicions de la convocatòria. Aquests projectes estableixen col·laboracions concretes entre el centre d'FP al qual pertanyen i un centre o entitat d'una de les ciutats europees que proposen. Les beques estaven adreçades a professors i professores de cicles formatius de grau mig i de grau superior. Es van realitzar, prioritàriament, a les ciutats de Xarxa FP, però també es va tenir en compte les relacions i intercanvis previs d'algun dels centres amb altres instituts europeus. Els beneficiaris d’aquestes beques van ser un total de 18 docents pertanyents a 14 centres de formacio professional de Barcelona. 29/ Suport a la qualitat i la innovació docent Gràfic 3. Estades de docents en relació a la ciutat de destí La relació de centres, professors i professores beneficiaris i ciutats de destinació fou la següent: Institut d’FP Família Professional Ciutats Professoria EADS Llotja Escola Superior d'Art i Disseny London Òscar Alvarado EASD DEIÀ ARTS. PL. I DISSENY Linz Juan V. Sánchez EHTB Hoteleria i turisme kuopio M. del Mar Tort Escola del Treball Edificació i Obra civil Berlin Susana García Escola Oscus Electricitat-Electrònica München Ruth Salvador E. T. Professional del Clot Electrònica / Informàtica Rovaniemi Jordi Binefa Ies Ausias March Informàtica Rovaniemi Jordi Monserrat IES Lluïsa Cura Turisme i Administració Leeds María Pérez IES Mare de Déu de la Mercè Comunicació, imatge i so Berlin Rebeca Martín IES Salvador Seguí Imatge personal London Dolors García IES Salvador Seguí Serveis socioculturals i a la comunitat Roma Jordi Sora IES-SEP La Guineueta Sanitària La Rochelle Héctor Gómez IESM Ferran Tallada Serveis a la Comunitat Rovaniemi i Kuopio Ester Gallostra IESM Lluïsa Cura Comerç Rovaniemi Cristina Millones IESM Narcís Monturiol Química Berlín Olga Alonso IESM Narcís Monturiol Química Manchester Marta Marfil IESM Narcís Monturiol Química Roma Elena Oms IESM Narcís Monturiol Química London Míriam Sánchez Convocatòria equips directius L'acció respon a la necessitat, en sintonia amb l'Estratègia de Lisboa i tenint en compte l'harmonització en els sistemes educatius europeus, de conèixer nous enfocaments en l'organització dels centres i de les pràctiques en empreses, noves propostes i models d'inserció, aprofundir en el coneixement del sistema educatiu de l'FP del país destinatari, conèixer metodologies pedagògiques innovadores, conèixer polítiques educatives i de professorat de l'FP, i difondre i transferir bones pràctiques que s'estiguin duent a terme a Barcelona i que siguin susceptibles de ser exportades. 30/ Suport a la qualitat i la innovació docent A la vegada es consoliden les xarxes ja establertes de cooperació entre les diferents ciutats dels països receptors i de retruc, doncs, les possibilitats que s'obren de cooperació indirecta o directa entre els centres de Barcelona i els de les ciutats visitades, permetent assentar les bases per a la progressiva millora i qualificació de la formació i també de l'ocupació. Des d'aquesta perspectiva, aquest projecte incorpora una voluntat col·lectiva per a impulsar la generalització de les estades dels diferents agents participants en la formació professional com un factor clau per a la millora de la professionalitat en l'FP. Les beques han estat co-finançades per la Fundació BCN Formació Professional i el Servei d'Ocupació de Catalunya amb el suport del Fons Social Europeu. El projecte s'ha dut a terme a través de l'Associació Xarxa FP, amb el compromís dels responsables de mobilitat de les ciutats i institucions que en formen part. El fet d'anar a Finlàndia responia a l'oportunitat de conèixer un sistema de formació professional força diferent del propi, amb particularitats interessants de ser contrastades i analitzades. Per tant es va fer una selecció de les especialitats o famílies professionals més consolidades i significatives de les ciutats de Rovaniemi i de Kuopio. Els criteris utilitzats per a la selecció dels centres d'FP de Barcelona i els seus directors foren: 1) anàlisi de les especificitats del sistema de formació professional finlandès i quines són les famílies professionals que poden tenir més interès de contrastar, 2) Centres que ofertin diversitat de famílies professionals per tal d'optimitzar les visites, i 3) Donar oportunitat als centres que fins aleshores no haguessin participat en cap estada europea. La finalitat principal de la visita era poder incrementar la qualitat en el sistema, organització i estructura de la formació professional, a partir del foment de la mobilitat dels seus professionals per tal de projectar-se externament, renovar metodologies, tendències i perspectives dels centres, així com millorar les possibilitats d'enriquiment professional com a resultat de l'experiència. 31/ Suport a la qualitat i la innovació docent Es va realitzar una estada grupal integrada per 10 directors de centres d'FP de Barcelona, d'una setmana de durada, a les ciutats de Rovaniemi i Kuopio, amb els següents objectius: 1.Conèixer en profunditat el sistema educatiu finlandès, en el benentès que tradicionalment ha seguit una política educativa que ha proporcionat bons resultats a l'anàlisi de l'OCDE PISA. 2.Conèixer la política educativa del sistema de formació professional finlandès i concretament: a.Post-obligatòria b.Millora de l'èxit c.Necessitats educatives especials i inclusió social d.Relacions entre Secundària obligatòria i FP e.Pràctiques f.Formes d'organització dels centres formatius g.Mètodes d'inserció laboral h.Tècniques de transició escola - treball i.Educació d'adults 3.Fomentar la internacionalització en els centres de Barcelona. 4.Promoure les relacions entre els centres d’FP més enllà de l'àmbit estrictament acadèmic. 5.Millorar la qualitat professional dels directius dels nostres centres. La delegació va estar formada per directors i/o representants dels equips directius de centres públics en els quals es cursaven especialitats similars a les del centres que es visitarien a Finlàndia. Els instituts representats van ser: Salvador Segui, Bonanova, Poble Nou, La Guineueta, Ferran Tallada, Escola d'Hoteleria i Turisme, Rubió i Tudurí, a més d'un representat del Consorci d'Educació de Barcelona (CEB) La visita es va realitzar durant la setmana del 16 al 21 de novembre de 2009. La relació de beneficiaris de les beques va ser la següent: Centre Directiu IES Salvador Seguí Isidre García IES Poblenou Xavier Secall IES Vall d'Hebrón Albert Pérez IESM Ferran Tallada Manel Belda IES Escola d'Hoteleria i Turisme de Barcelona Manolo Barroso IESM EMAV (Escola de Mitjans Àudiovisuals) Genís Boquet IES La Guineueta Josep Noguera IESM Rubió i Tudurí Francesca Burgueño IESM Bonanova Marian Chavarría Consorci d'Educació de Barcelona Eloi Vidal 32/ Campanya FP: Futur Prometedor Per quart any consecutiu l'Ajuntament de Barcelona, l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB) i la Fundació BCN Formació Professional vàrem realitzar la campanya de promoció de l'FP de Barcelona. L'objectiu principal de la campanya es va centrar en qualificar i prestigiar els estudis de Formació Professional entre els joves, les famílies i el teixit social. Amb aquest objectiu s'aposta per uns testimonials d'èxit professional, mediàtics que evidenciin una trajectòria professional exitosa, havent passat en un moment o altre de la seva vida per la Formació Professional, com són: Sr. Ismael Prados, cuiner i assesor professional, Sr. Ramon Paredes, Vicepresident de RR.HH de SEAT, S.A. i el Sr. Andrés Iniesta, jugador del primer equip del F.C. Barcelona. Els destacats d'aquesta campanya van ser: Noves professions. L'FP contempla la realitat empresarial de la ciutat i, per tant, ofereix nous oficis amb força demanda del mercat laboral. Beques Erasmus. La possibilitat de realitzar una estada en pràctiques a l'estranger. Garantia de treball. L'alta taxa d’inserció laboral dels estudiants d'FP en finalitzar els estudis. El principal producte de la campanya és la Guia de la Formació Professional a Barcelona 09/10, com a eina d'orientació i d'informació, acompanyada de tota la comunicació exterior en opis metro, opis, banderoles i autobusos integrals. La guia va tenir una distribució de 201.800 exemplars, de la forma següent: /// Encartament a El Periódico (4 d'abril de 2009) amb 99.500 exemplars. /// Encartament al diari Sport (4 d'abril de 2009) amb 32.200 exemplars. /// Repartiment a la Fira de Barcelona, en el marc del Saló de l'Ensenyament 2009, amb una distribució de 5.000 exemplars. /// Distribució per correu postal a mares i pares amb fills en edats compreses entre els 15 i 18 anys, en total 50.000 exemplars. /// En el Institut Muncicipal d'Educació 9.600 exemplars. /// En Oficines d'Atenció al Ciutadà (OAC), Punts d'Informació Juvenil (PIJ), Sant Miquel i Sala Ciutat, 5.500 exemplars més. Mitjans A nivell de mitjans i premsa en general l'impacte fou el següent: /// Dobles redaccionals a El Periódico, La Vanguardia, 20 Minutos, Què i ADN. /// Revistes especialitzades: Medicampus, Secundèria, Hiperbòlic, Cicles Formatius, Benzina, Pre-Universitaris; Barcelona Informació (maig)-Redaccional + anunci; La Municipal (maig)- Redaccional + anunci; /// Ràdio: 2 falques consecutives a les emissores: SER Barcelona, RAC 1 Barcelona, CAT radio Barcelona, Flaix FM Barcelona, Onda Cero Barcelona, C.40 Barcelona. /// Entrevista a Ismael Prados pel programa “La ciutat” d'Onda Cero. Internet. /// Entrevista a la Ilma. Sra. Montserrat Ballarín, Regidora d'Educació de Barcelona, el Sr. Carles Saura, Director del IESM Narcís Monturiol i un alumne del IESM Anna Gironella de Mundet. L'acte d'inauguració de la campanya es va realitzar a càrrec de l'Excel·lentíssim Alcalde de Barcelona, Sr. Jordi Hereu, que va fer una intervenció centrada en la situació i importància de la formació professional en un context socioeconòmic com l'actual. L'acte també va comptar amb una classe magistral realitzada per l’Ismael Prados -amb la par- ticipació de l’Alcalde Hereu- a l’Escola d'Hoteleria i Turisme de Barcelona (EHTB), de la qual van fer-se ressò la majoria de mitjans de comunicació. 33/ Newsletter Fundació BCN Aquest any 2009 també s'inicia la posada en marxa de la Newsletter, una publicació electrònica mensual que té per objectiu fer difusió periòdica i sistemàtica de l’avenç dels projectes que impulsa i duu a terme la Fundació BCN Formació Professional. Aquesta eina de difusió, que s'adreça a tots els públics de la Fundació: centres de formació professional de Barcelona, empreses i entitats col·laboradores, responsables de l'Administració i persones vinculades amb els diferents projectes, permet informar i donar comptes d'una manera regular de les actuacions que porta a terme la Fundació i de les iniciatives que impulsa amb els diferents agents que hi participen. 34/ 5.2 Àrea FP i Empresa L'Àrea d’FP i Empresa té la finalitat d'impulsar totes les oportunitats que sorgeixin en col·laboració amb empreses per concretar-les en projectes que promocionin la formació professional, els seus estudiants i els centres d’FP de la ciutat. Aquests projectes, a més a més, han de contribuir en la millora del procés de transició al món del treball dels estudiants d'FP en empreses de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Durant l'any 2009 s'han desenvolupat els projectes següents: Cultura del Treball Per tal de fomentar els valors de la cultura del treball, aconseguir la millora del capital humà i l'optimització de la inserció al món laboral del jovent de formació professional en el context d'una ocupació de qualitat i de reforç del desenvolupament econòmic de la ciutat, des del projecte Cultura del Treball s'ha portat a terme un conjunt d'accions amb els resultats següents: Es va fer difusió del projecte a més de 300 empreses i entitats vinculades a la Fundació BCN Formació Professional i al Consell de la Formació Professional de Barcelona. Es va constituïr un grup de treball format per docents d'11 centres de formació professional i 8 representants del món empresarial dels sectors de la sanitat, del manteniment, de la informàtica i del turisme. El resultat d'aquest grup ha estat la identificació i consens sobre 6 valors intersectorials prioritaris per l'exercici del treball (iniciativa, flexibilitat, treball en equip, responsabilitat, autoconeixement i respecte) i 8 valors sectorials (Turisme: orientació al client i confidencialitat; Manteniment: estima per la feina i pensament analític; Sanitat: rigor i empatia; Informàtica: autogestió i coordinació). Es van recollir un total de 20 bones pràctiques relacionades amb activitats que treballaven els valors des dels centres de formació professional que formaven part del grup de treball. Es va realitzar una conferència sobre el valors del treball amb el títol “Societat, valors i treball”, a càrrec de la Dra. Juani Mesa, en el marc de l'acte de presentació de les conclusions del projecte, que va celebrar-se a la sala d'actes de l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB), amb l'assistència de més de 80 persones, entre directors de centres de formació professional i representants d'empreses i entitats col·laboradores de la Fundació. S'ha editat un llibre amb el recull de tots els valors i les bones pràctiques, així com les conclusions del projecte, del qual es van editar 1000 exemplars, que han estat distribuïts entre els equips dels centres de formació professional i les empreses. 35/ Insrt Point Aquest projecte s'ha realitzat amb l'objectiu d'ampliar el coneixement de les competències dels graduats de formació professional a fi de poder complementar el perfil que sol·liciten les empreses quan formulen una oferta de treball i ajustar millor el/la candidat/a a cada lloc de treball ofertat. Aquest és un servei que la Fundació ofereix a les empreses que demanden graduats d'FP. S'ha portat a terme una experiència pilot d'avaluació de competències transversals a partir d'una eina informàtica en la qual han participat 27 estudiants d'FP. Els alumnes participants de cada família professional han estat: Química (2), Serveis Socioculturals (7), Informàtica (3), Administració i gestió (5), Logística i comerç (3), Electricitat i electrònica (4), Activitats agràries (1), Edificació i obra civil (1), Fusta, Moble i Suro (1). Gràfic 4. Estudiants per famílies professionals 4% 4% 7% 4% Química 15% 26%Informàtica Logística i Comerç Activitats agràries Fusta, moble i suro 11% Serveis Socioculturals Administració i gestió 11% 19% Electricitat i electrònica Edificació i obra civil Les famílies professionals en les quals el nombre d'alumnes matriculats i el nombre d'alumnes graduats és major3 coincideix amb les àrees professionals dels alumnes que han demandat aquest servei del Test de Competències, a excepció de sanitat donada la seva elevada inserció laboral. Les 12 competències transversals que s'han treballat en el test han estat les següents: 1-Atenció als detalls 2-Capacitat de seguir instruccions 3-Raonament numèric 4-Raonament verbal 5-Raonament figural 6-Problem sensitivity 7-Col·laborador 8-Competitiu 9-Concessiu 10-Conciliador 11-Evasiu 12-Agilitat mental ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 3 Font: Elaboració pròpia Fundació BCN Formació Professional 36/ El resultat mig del test aplicat sobre els 27 estudiants ha estat de 4.75 sobre 9. Els resultats es desglossaren en 'punts forts', 'nivell mig' i 'ha de millorar'. Atenent als dos extrems dels valors, és a dir, 'punts forts' i 'ha de millorar', els resultats a nivell general, en relació a les competències que 'ha de millorar', i amb independència de la família professional, van ser les núm. 1-Atenció als detalls (59.26%) i la núm. 9-Concessiu (70.37%). Pel que fa als 'punts forts', la competència que figura amb major puntuació és la núm. 7- Col·laborador (59.27%), seguida de molt a prop per la núm. 12-Agilitat mental (55.55%). Fòrum virtual d'FP entr@lumnes L'objectiu d'aquest projecte ha estat facilitar el coneixement de l'oferta d'FP i les seves sortides laborals a través d'un Fòrum Virtual d'FP, en el marc de la campanya INFORMA'T de l'àrea de Joventut. Un grup d'estudiants d'FP que van ser proposats per cada institut van participar voluntàriament com assessors dels diferents títols que s'imparteixen a Barcelona a alumnes d'ESO i Batxillerat. La campanya es va presentar als mitjans el dia 13 de gener del 2009 i el fòrum va estar actiu del 2 al 13 de març. Els resultats d'aquest projecte es resumeixen així: Es van realitzar 388 intervencions durant els dies que va durar el fòrum. Van participar 76 estudiants voluntaris de cicles formatius. En 12 dies, el Fòrum va rebre 11.906 visites. En els 3 mesos de campanya, la pàgina web va rebre 50.700 visites. Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) S'ha participat en la planificació de l'oferta d'unitats i especialitats dels PQPI de Barcelona pel curs 2009-2010 juntament amb altres institucions municipals, amb el resultat de dotar a la ciutat de 4 projectes PQPI per a desenvolupar amb alumnes que provenen de l'ESO sense graduat i que representen una oferta de 75 noves places. Empreses associades a la Fundació L' objectiu d'aquesta acció ha estat incrementar el contingent d'empreses conveniades amb la Fundació atenent als diferents sectors empresarials que integren l'oferta d'FP de la ciutat. S'han incorporat 8 empreses i entitats noves a la Fundació. Les empreses o entitats col·laboradores que s'han incorporat són: ///// Diputació de Barcelona4 ///// Pla Estratègic Metropolità de Barcelona5 ///// MUSSAP, Mútua d'Assegurances i Reassegurances a P.F. ///// IVEAEMP@ - Identidades, Valores y Estrategias Alternativas para Empresarios Marítimos y Pesqueros ///// Gremi d'Indústries de la Confecció de Barcelona ///// Gremi de Constructors d'Obres de Barcelona i Comarques ///// TMB - Transport Metropolitans de Barcelona. ///// Sigma, Gestión Universitaria ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 4,5 Entitats que participen en l'Estudi de Sectors Emergents. 37/ Qualificació i acreditació de competències L'objectiu d'aquest projecte és incrementar la col·laboració amb l'Institut Català de Qualificacions Professionals (ICQP), participar en la confecció de tribunals d'avaluació i en el procés d'orientació i acreditació de competències. //// Hem participat en el projecte pilot de 8 tribunals en centres d'FP de Barcelona de 5 famílies professionals diferents. //// S'han inscrit 677 treballadors en les 3 convocatòries del curs 08-09 //// Per famílies: Administració (456), Manteniment (60), Sanitat (113), Comerç (44) i Jardineria (4) Comissió Bombers El mes de setembre, la Fundació va impulsar, a petició del Servei de Prevenció de l'Ajuntament de Barcelona, una comissió de l'Institut Català de Qualificacions Professionals (ICQP) per a la realització d'una anàlisi de les correspondències entre les competències professionals de Bombers de Barcelona i les del Catàleg de les Qualificacions Professionals de Catalunya amb l'objectiu d'iniciar una revisió i adequació del pla de formació intern del Cos de Bombers de Barcelona al sistema de qualificacions. Objecte del treball: identificar la correspondència entre la formació interna inicial de Bombers de Barcelona i la de la Qualificació professional de Nivell 2 “Extinció d'Incendis i salvament”. Metodologia: la metodologia emprada es correspon amb la línia de treball que l'ICQP té al respecte de la incorporació de qualificacions al Catàleg de Qualificacions Professionals de Catalunya (CQPC) i en la comparació entre sistemes formatius. D'aquesta metodologia se'n fa una adaptació degut al fet que el projecte té una especificitat concreta. Es proposen un seguit d'eines i instruments per a desenvolupar els treballs, per tal de: //// Identificar ocupacions i/o llocs de treball tipus i relació amb les competències de la qualificació //// Relacionar les capacitats de formació de la qualificació ICQP amb les del programa formatiu de Bombers. //// Relacionar els continguts formatius de fets, procediments i actituds de la Qualificació ICQP i els de la formació interna de Bombers de Barcelona. //// Relacionar les competències emocionals i cognitives de la Qualificació ICQP i les de la formació interna de Bombers de Barcelona. Organització dels treballs: Bombers de Barcelona aporta experts al grup de treball, que, coordinat per part de l'ICQP, desenvolupa les activitats proposades. Resultats: durant el primer trimestre de 2010 es produirà el dictamen de l'Institut Català de Qualificacions Professionals (ICQP), que establirà el nivell de correspondència entre el pla de formació intern de Bombers de Barcelona i les unitats formatives de la qualificació de Nivell 2 “Extinció d'Incendis i salvament” així com el grau de reconeixement de competències professionals. 38/ Formació de demanda L'objectiu d'aquest projecte ha estat dissenyar un Dispositiu d'Informació i Promoció per a difondre el model de Formació Contínua de Demanda i orientar a les empreses vers la seva aplicació. En darrer terme, la Fundació oferirà a les empreses la gestió del procediment telemàtic de bonificació de la Fundación Tripartita. Aquest disseny es va fonamentar en una enquesta que es va passar a empreses de l'àmbit d'actuació de la Fundació per identificar les principals dificultats a l'hora d'utilitzar la formació a demanda i el sistema de bonificació. La mostra utilitzada per a la realització del qüestionari, es centrà en empreses de diferent mida i de diferents sectors, un total de 58, distribuïdes de la següent manera: Sectors Nombre d’empreses Activitats industrials 10 Construcció i negoci immobiliari 6 Comerç, restauració i hostaleria 9 Serveis generals i a les empreses 4 Altres sectors 29 TOTAL 58 A partir dels resultats de l'enquesta es va decidir quines haurien de ser les característiques fonamentals del dispositiu, sobretot de cara a pal·liar les dificultats amb les que es troben les empreses per gestionar aquest tipus de formació. Gràfic 5. Empreses per sector d’activitat 17% Activitats industrials 10% Construcció i negoci immobiliari 50% Comerç, restauració i hostaleria Serveis generals i a les empreses Altres sectors 16% 7% En referència al nombre de treballadors, la mostra ha estat representada per la següent distribució: Mida* Nombre d’empreses Petita empresa 27 Mitjana empresa 17 Gran empresa 10 Sense dades concretes 4 TOTAL 58 39/ Formació de demanda El qüestionari s'administra a persones amb responsabilitat sobre la política de formació de l'empresa, preferentment caps de RRHH o de formació i la majoria del qüestionaris es responen via telèfon, podent aclarir d'aquesta manera els dubtes que respecte a les preguntes podien sorgir. Gràfic 6. Nombre de treballadors segons tipus d’empresa 7% 17% Petita Mitjana Gran Ns/Nc 47% 29% La classificació d'empreses en petita, mitjana i gran s'ha fet només tenint en compte el nombre de treballadors. D'aquesta manera, s'ha considerat Petita l'empresa que té entre 0 i 49 treballadors, Mitjana entre 50 i 249 treballadors i Gran la de més de 250 treballadors Pel que fa a l'estructura concreta del qüestionari, aquest s'organitzà en cinc preguntes, les tres primeres centrades en el coneixement que les empreses tenien sobre la formació de demanda i l'interès que podria suscitar-los, la quarta aportant una dada addicional sobre si l'empresa feia altra tipus de formació continuada i finalment una darrera pregunta centrada ja en concret en les possibles dificultats a l'hora de participar d'aquest tipus de formació. Dades més rellevants //// Pel que fa al coneixement i ús de la formació de demanda, el 81% de les empreses enquestades responen que la coneixen i només un 19% respon que no en té coneixement. //// Pel que fa a l'ús, aquest percentatge varia i només el 55% de les empreses enquestades l'ha uti- litzada en alguna ocasió. //// Per contra, l'interès en poder participar el manifesten el 91% de les empreses enquestades. //// Si a més a més tenim en compte que el 71% de les empreses enquestades responen que utilitzen altres sistemes per organitzar la formació interna dels seus treballadors, es fa evident que són altres els motius que fan la no utilització del sistema de formació de demanda. Gràfic 7. Gràfic 8. Empreses que han fet ús de la formació Empreses que tenen interès 2% 19% 7% Si Si No No No la coneix No la coneix 26% 55% 91% 40/ Formació de demanda Els resultats obtinguts ens mostren una realitat fragmentada pel que fa a aquestes dificultats. Tots elles són presents en major o menor grau, destacant lleugerament la complexitat que consideren les empreses en el tràmit i la gestió administrativa. Gràfic 9. Principals dificultats de les empreses Dificultats en l’accés a la formació a demanda segons nombre de treballadors Disseny del dispositiu A partir de les dades obtingudes en l'enquesta, es concreta el Dispositiu d'Informació i Promoció sobre Formació de Demanda per a les empreses. Objecte //// Informar, assessorar i orientar les empreses sobre aquesta modalitat de formació. //// Facilitar l'accés de les empreses a aquest tipus de formació //// Fomentar la cultura de la formació contínua entesa com una inversió i no com una despesa per a l'organització. Objectius específics //// Difondre el sistema de bonificació de la formació de demanda entre les empreses de la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. //// Potenciar l'ús del sistema de formació de demanda com a sistema de formació continuada a les empreses, tenint en compte els beneficis econòmics que aquesta proporciona. //// Orientar a les empreses que ho necessitin en el disseny del seu pla de formació intern, tenint en compte les característiques concretes del sistema de formació de demanda. //// Donar suport a les empreses en tot el que fa referència a la gestió, tràmits i procediment de la formació de demanda. 41/ Formació de demanda Abast L'abast del projecte és l'àmbit d'actuació de la Fundació BCN Formació Professional i del Consell de la Formació Professional de Barcelona, concretat en les empreses de Barcelona i la seva àrea metropolitana, que inclou empreses, entitats col·laboradores i associades, en un nombre aproximat de 500 empreses. Elements del dispositiu El dispositiu dissenyat consta de diferents elements i/o fases que contribuiran a la consecució dels objectius plantejats. El dispositiu està organitzat en dues àrees: Àrea d'Informació, es tracta d'una àrea on es facilitarà informació de tipus general sobre el sistema de formació de demanda. És una Àrea que té com a objectiu la difusió i per tant la promoció del sistema, de cara a fomentar i millorar el coneixement que les empreses tenen sobre aquest tipus de formació. //// S'ha dissenyat un tríptic informatiu sobre el mateix dispositiu per a ser difós entre les empreses d'abast de la Fundació. El tríptic, situa les empreses en el projecte i en el que els pot oferir el dispositiu, justificant-se en algunes de les dades més rellevants obtingudes amb el qüestionari passat. //// Com a futures accions, està previst realitzar un seguit de sessions informatives amb empreses, entitats i gremis, per famílies professionals, per tal de donar una informació de base sobre les possibilitats que ofereix el sistema de formació de demanda, les seves característiques generals i la normativa que el regula. //// Finalment, la Fundació difondrà el dispositiu en general i la Formació de Demanda en concret, a través de la seva pàgina web i de les diferents publicacions que pugui anar editant. Àrea d'Orientació i Assessorament individualitzat, tractarà els casos particulars i individuals de les empreses, segons les necessitats concretes que aquestes puguin tenir. A més a més de les dues Àrees, el dispositiu comptarà amb un Glossari terminològic que es difondrà entre les empreses i també un Recull de Normativa al respecte, així com informació sobre terminis i calendari. 42/ 5.3 Àrea Mobilitat L'Àrea de Mobilitat i relacions internacionals té la finalitat de promoure i gestionar projectes internacionals que facilitin la mobilitat dels estudiants, professors i directius de la formació professional de Barcelona. En aquest marc de relacions, aquesta àrea també promou projectes d'innovació i transferència educativa entre territoris i ciutats europees que formen part de l'Associació Xarxa FP. Abans de valorar les mobilitats realitzades, cal tenir en compte en primer lloc, que els projectes internacionals de mobilitat tenen durades de curs escolar i que per tant s'encavalquen entre dos anys. Per tant les beques de mobilitat Erasmus corresponents a l'any 2009 haurien d’haver començat a executar-se a partir de setembre de 2008. No obstant, degut als canvis organitzatius de la Fundació com de l'Associació Xarxa FP, la gestió de la mobilitat no va poder-se iniciar fins el mes de febrer del 2009 amb tots els inconvenients que aquest fet va comportar. D'altra banda també cal remarcar la situació econòmica i productiva internacional. Les regularitzacions empresarials i els expedients de regulació de personal, també s'han deixat sentir amb força a les ciutats que formen part de l’Associació Xarxa FP i per tant, els Mobility Managers de totes i cadascuna de les ciutats, inclosa la pròpia Barcelona, han tingut més dificultats per a trobar empreses disposades a rebre estudiants. Finalment, també s’ha fet palesa la dificultat i pèrdua d'oportunitat que es deriva de les poques competències lingüístiques de molts dels nostres estudiants, ja que en alguns casos s'ha rebutjat currículums per aquesta causa, que haurien pogut gaudir d'una beca. Gràfic 10. Nombre d'estudiants enviats en relació al país de destí Estònia, 1% Bélgica, 6% Itàlia, 14% Alemanya, 18% França, 11% Suècia, 3% Regne Unit, 4% Suïssa, 1% Finlàndia, 14% ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració pròpia Fundació BCN Formació Professional *País que no forma part de l'Associació Xarxa FP 43/ Constitució de la Comissió de Gestió de la Mobilitat Per tal d'adequar tant els criteris de selecció dels candidats, com els procediments d'organització de la mobilitat a les possibilitats i necessitats dels centres i dels propis estudiants, es va constituir aquesta comissió en la qual hi ha representació dels centres públics i concertats de formació professional de la ciutat, de l'Intitut Municipal d’Educació (IMEB) i del Consorci d'Educació de Barcelona (CEB). Per tal de difondre el programa i que tant els centres com els estudiants coneguessin quina era l’oferta de beques i quins els requeriments per a poder optar a ser-ne candidat/a també es va publicar un tríptic que es va repartir a tots els centres amb informació referent a la durada, el període, criteris de selecció i ciutats en les quals realitzar les pràctiques. Així mateix, es va fer una presentació a la seu de l'IMEB adreçada a tots els directors/es i/o coordinadors/es d’FP dels centres de la ciutat per tal de difondre aquest programa de Mobilitat i alhora promocionar-ne els seus valors. Beques Erasmus per a estudiants de formació professional de Grau Superior En col·laboració amb l'Organismo Autónomo de Proyectos Educativos Europeos (OAPEE), la Fundació ha gestionat 87 beques per estades d'estudiants de formació professional de cicles formatius de grau superior. De les 87 beques que van ser atorgades l'any 2008, van culminar en estades a diferents ciutats europees de Xarxa FP 13, van esdevenir baixes per part dels alumnes participants 40 i no es van poder executar per manca de plaça 34, principalment degut a la situació econòmica de crisi en la que es troba sumida Europa. Aquestes beques van tenir una durada mínima de 6 setmanes i es van dur a terme, de manera majoritària, durant els mesos de juny a setembre de 2009. Gràfic 11. Grau d'Execució de el Projecte Erasmus 2009 ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració pròpia Fundació BCN Formació Professional 44/ Beques Erasmus per a estudiants de formació professional de Grau Superior Gràfic 12. Estades d'estudiants Erasmus en relació a la ciutat de destí Centres de formació professional de Barcelona que varen participar al projecte Erasmus 2009 en relació al nombre d'estudiants enviats i a les seves especialitats Institut o Centre Nombred’estudiants Especialitats Institut Anna Gironella de Mundet 2 Patronatge Institut La Bonanova 2 Laboratori de Diagnòstic Clínic Institut Escola d'Hoteleria i Turisme de Barcelona 2 Agència de Viatges Institut Miquel Tarradell 2 Integració Social Institut Mitjans Audiovisuals (EMAV) 1 Realització d'Audiovisuals i Espectacles Institut Poblenou 1 Comerç Internacional Institut Salvador Seguí 1 Pròtesis Dental Salesians de Sarrià 1 Producció per a Mecanització Sagrat Cor Sarrià 1 Integració Social Beques del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) per a estudiants de formació professional Per a l'any 2009 el Servei d'Ocupació de Catalunya, dins de l'Àrea de Projectes Innovadors, va aprovar el projecte presentat per la Fundació BCN Formació Professional, per a la promoció d'estades europees per a estudiants de formació professional. Es tractava d'un projecte de mobilitat que a més de promoure les estades europees, servia per a millorar els coneixements lingüístics dels participants i ampliar els seus coneixements tecnològics i també fomentar l'adquisició d'hàbits laborals. De bon principi es van atorgar 100 beques amb un durada de 8 setmanes d'estada, posteriorment es va convenir augmentar el nombre de beques i reduir el temps d'estada 45/ Beques del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) per a estudiants de formació professional a 6 setmanes i d'aquesta manera augmentar el nombre total de beques passant de 100 a 175. Aquest augment, a priori beneficiós per als estudiants, donada la situació de crisi econòmica va resultar negatiu, ja que la dificultat de trobar empreses va fer que no es poguessin assumir els objectius. Per tant, de les 175 beques que van ser atorgades, 59 van culminar en estades a les diferents ciutats de Xarxa FP, 51 varen esdevenir baixes per part dels alumnes participants i 65 beques no es van poder executar fruit de les dificultats per part dels Mobility Managers de Xarxa FP en trobar empreses adients als estudis dels joves becaris. Gràfic 13. Grau d'execució del Projecte SOC 2009 Gràfic 14. Estades d'estudiants becats pel SOC en relació a la ciutat de destí ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Elaboració pròpia Fundació BCN Formació Professional 46/ Beques del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) per a estudiants de formació professional Centres de formació professional de Barcelona que varen participar al projecte SOC en relació al nombre d'estudiants enviats i a les seves especialitats Institut o Centre Nombred’estudiants Especialitats Institut Anna Gironella de Mundet 1 Sistemes de Telecomunicacions 1 Patronatge 1 Manteniment d'Instal·lacions Climàtiques Escola Técnico Professional Xavier 2 Administració i Finances Institut Escola d'Hoteleria i Turisme de Barcelona 2 Informació i Comercialització Turístiques Institut Miquel Tarradell 3 Educació Infantil Institut Mitjans Audiovisuals (EMAV) 2 Producció d'Audiovisuals i Espectacles 1 Imatge Institut Poblenou 2 Comerç Internacional Institut Salvador Seguí 1 Pròtesis Dental 2 Assessoria d'Imatge Personal 1 Estètica 1 Integració Social 1 Educació Infantil 1 Caracterització Salesians de Sarrià 2 Desenvolupament de Productes Electròn. Institut Rambla Prim 1 Administració i Finances López Vicuña 1 Comerç Internacional Institut Lluïsa Cura 5 Comerç Internacional 1 Secretariat 1 Gestió Comercial i Màrqueting Institut Flos i Calcat 1 Documentació Sanitària 1 Cures Auxiliars d'Infermeria Arco 2 Educació Infantil 1 Equips Electrònics de Consum Sagrat Cor Sarrià 2 Educació Infantil Institut Ferran Tallada 1 Educació Infantil 1 Animació Sociocultural Institut La Guineueta 2 Explotació de Sistemes Informàtics 1 Laboratori de Diagnòstic Clínic Institut Joan Brossa 1 Gestió Comercial i Màrqueting Institut Rubió i Tudurí 1 Gestió i Organització de Recursos Escola d'Art del Treball 2 Joieria Artística Institut Escola Massana 1 Joieria Artística Institut Mare de Déu de la Mercè 2 So 1 Realització d'Audiovisuals i Espectacles 2 Producció d'Audiovisuals i Espectacles Institut Escola del Treball 2 Secretariat 1 Disseny i Producció Editorial 1 Desenvolupament de Projectes Tèrmics Estudiants rebuts a Barcelona per part d'altres ciutats de l'Associació XARXA FP L'Àrea de Mobilitat i relacions internacionals de la Fundació ha gestionat l'estada i la recerca d'empreses on realitzar les pràctiques per als/les estudiants que des de les diferents ciutats de Xarxa FP han escollit Barcelona com a ciutat on gaudir de la seva beca. En total s'han rebut 29 estudiants. 47/ Estudiants rebuts a Barcelona per part d'altres ciutats de l'Associació XARXA FP Gràfic 15. Estades d’estudiants en relació a la ciutat d’origen Especialitat, empresa i ciutat d'origen dels estudiants que van realitzar les pràctiques a Barcelona a través de la Fundació BCN Formació Professional Ciutat d’Origen Nombred’estudiants Especialitats Empresa de Pràctiques Berlin 5 Jardineria Parcs i Jardins 2 Secretariat Fundació BCN Formació Professional Roma 8 Arts Gràfiques Agpograf 5 Hoteleria i Turisme Anglofort S.L. Foins-Edif Grafitex Estudi Esteve S.L. Medel S.A. ME Barcelona Hotel Hotel Ibis Meridiana Hotel Icària de Barcelona Kuopio 2 Construcció Novantia S.A. 1 Integració Social Casal del Infants del Raval Rovaniemi 3 Construcció Novantia S.L. 1 Informàtica PC's Segunda Mano Antwerpen 2 Imatge Personal Raffel Pagés Group S.A. Montse Guim Estètica Barcelona ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Font: Àrea de Mobilitat de la Fundació BCN Formació Professional 48/ 49/ 6 Resum econòmic 50/ Resum econòmic Ingressos En l'apartat d'ingressos, la Fundació té distribuïdes les partides de la forma següent: l'aportació principal ha estat de l’Ajuntament de Barcelona, a través de l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB), que per aquest 2009 ha suposat el 58% dels ingressos; el finançament de projectes específics per part d'altres organismes o administracions, durant el 2009 ha suposat un 31%, principalment provinent del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) i de l'Organismo Autónomo de Programas Educativos Europeos (OAPEE); la resta d’ingressos amb els que ha comptat la Fundació han estat de la mà de les empreses i entitats col·laboradores (11%). Gràfic 16. Distribució % ingressos segons origen 11% 31% Patrocinadors i col.laboradors Institut Municipal d’Educació Subvencions de projectes 58% Despeses En quant a les despeses de la Fundació i la distribució d'aquestes en els diferents apartats que es detallen en el gràfic, el personal contractat ha suposat el 41% d'aquestes, mentre que les despeses d'explotació destinades a l'execució dels diferents projectes de la Fundació han representat el 33% de la despesa i les beques i ajudes assignades principalment a estudiants, però també a professors, han suposat el 26% del total. Gràfic 17. Distribució % despeses segons capítol 33% 26% Despeses explotació Personal Ajuts concedits (beques) 41% 51/