M E M Ò R I A 05 Consorci EL FAR 2 M E M Ò R I A CRÈDITS EDITA Consorci EL FAR COORDINACIÓ Alicia San Miguel TIRATGE 300 unitats DISSENY Eva Rafecas IMPRESSIÓ Cevagraf M E M Ò R I A 3 INDEX CONSORCI EL FAR 5 1. ÒRGANS DE GOVERN 6 2. RELACIONS INSTITUCIONALS 7 3. RECURSOS HUMANS 7 4. EQUIPAMENTS 8-9 5. PARTICIPACIÓ 10-11 ESCOLA DRASSANA 12 1. ESCOLA DELS TREBALLS DEL MAR 13 2. DRASSANA 14 3. PROGRAMES EDUCATIUS 15 OBSERVATORI DEL LITORAL 16 1. PLA ESTRATÈGIC LITORAL 17 2. JORNADES TÈCNIQUES 18 3. TREBALLS, INFORMES I ESTUDIS 19 AGÈNCIA DE PROJECTES NÀUTICS 20 1. BIBLIOTECA 21 2. CENTRE D’EMPRESES I OFERTA D’ESPAIS 22-23 PRESSUPOST 24 1. INGRESSOS 25 2. DESPESES 25 PROJECTES DE FUTUR 26 1. REGATA DEL CINQUENTENARI 2006 27 2. REGATA GRANS VELERS - MEDITERRANEA 2007 27 3. FORMACIÓ PROFESSIONAL 28 4. ESCOLA NAVEGACIÓ TRADICIONAL 28 5. FUNDACIÓ NAVEGACIÓ OCEÀNICA BARCELONA 29 CASTELLANO, RESUMEN 30-35 ENGLISH ABSTRACT 36-41 Consorci EL FAR 4 M E M Ò R I A CONSORCI EL FAR 1. ÒRGANS DE GOVERN 2. RELACIONS INSTITUCIONALS 3. RECURSOS HUMANS 4. EQUIPAMENTS 5. PARTICIPACIÓ M E M Ò R I A 5 Vull començar aquesta introducció recordant que l’any 2005 Barcelona tres mesos més tard. I la Regata Grans Velers 2007 ha estat un any especial per al Consorci EL FAR. Ha estat, - Mediterranea, prevista per l’estiu de l’any vinent, i l’objec- sobretot, un any de canvis, la primera manifestació dels tiu de la qual és l’acostament i promoció de l’esport de la quals va ser el relleu natural i generacional produït en la vela a la població en general, fent èmfasi en la seva vessant presidència. Vagi el meu agraïment per en Jordi Sales, a qui formativa i de valors. vaig substituir, i per a la Imma Miret, l’anterior directora, per la bona salut en què es trobaven tant els projectes en No vull deixar de mencionar l’acord, a través del qual el marxa com l’estructura organitzativa del Consorci en el Museu Marítim i el Consorci EL FAR han unit les seves for- moment del relleu. Gràcies a aquesta bona feina heretada ces, modelant una oferta de programes educatius conjunta, hem pogut tirar endavant els projectes que, amb la inesti- que posa a disposició de la ciutadania i especialment dels mable col·laboració de l’equip humà amb què comptem, escolars, un ampli ventall d’activitats relacionades amb el estem desenvolupant, alhora que dissenyem i avancem en món del mar, la seva història i el seu medi. d’altres de nous. Tot això han estat fites que, com abans mencionava, han Gràcies com deia, al nostre equip humà, que no ha deixat estat possibles gràcies a l’esforç i la professionalitat de l’e- que els canvis interrompessin el ritme de treball, i que ha fet quip humà del Consorci EL FAR que ha fet seus els projectes, possible que es complís amb totes les fites internes i exter- i que ha treballat en ells amb il·lusió, empenta i amb la voca- nes que ens havíem proposat. ció de creixement en el servei als ciutadans que conformen la filosofia del Consorci EL FAR. Hem finalitzat el Pla estratègic litoral que, per altra banda, ha propiciat el naixement de l’Observatori del Litoral que ha començat a funcionar amb molta força. Hem dut a terme la reorganització de la Drassana, prepa- rant-la per a impartir el nou Cicle Formatiu de Grau Mig Andor Serra “Manteniment d’embarcacions d’esbarjo i serveis portua- President del Consorci EL FAR ris”, ja el proper curs 2006-07, i dotant-la també dels mitjans necessaris per a la producció de l’embarcació CorbMarí - Ports nets, presentada ja a la passada edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona. Esmentar també que hem finalitzat les obres de la nostra embarcació ex Barcanona, ara anomenada Far Barcelona, en les quals han tingut un paper primordial els 300 alumnes que s’han format als nostres Escola Taller i Taller d’Ocupació. Durant el 2005, hem consolidat també els dos projectes de Navegació Oceànica que teníem en marxa: l’organització de la Regata de Volta al Món, a dos i sense escales, que partirà de Barcelona al novembre de 2007 i retornarà també a Consorci EL FAR 6 M E M Ò R I A 1. ÒRGANS DE GOVERN Els òrgans de govern del Consorci EL FAR són: el Consell General, format per 13 membres representants dels ens consorciats i la Comissió Executiva, amb 7 representants: el President, 4 vicepresidents, el Secretari i l’Interventor delegat. n PRESIDENT n COMISSIÓ EXECUTIVA Sr. Andor Serra Generalitat de Catalunya n VICEPRESIDENTS Il·lma. Sra. Carme San Miguel Il·lma. Sra. Carme San Miguel Il·lma. Sra. Marina Subirats Ajuntament de Barcelona Il·lm. Sr. Teodoro Romero Il·lma. Sra. Marina Subirats Sr. Adolf Romagosa Diputació de Barcelona CONSELL GENERAL Il·lm. Sr. Teodoro Romeron Generalitat de Catalunya Autoritat Portuària de Barcelona Il·lma. Sra. Carme San Miguel Sr. Adolf Romagosa Sr. Josep Francí Sr. Ramon Luque n SECRETARI Ajuntament de Barcelona Il·lma. Sra. Maravillas Rojo Sr. Jordi Cases Il·lma. Sra. Marina Subirats Il·lm. Sr. Carles Martí n INTERVENTOR Sr. Carles Bayén Diputació de Barcelona Il·lm. Sr.Teodoro Romero I·lma. Sra. Virgínia Muré Autoritat Portuària de Barcelona Durant l’any 2005 s’han produït les següents incorpo- Sr. Adolf Romagosa racions: Sr. Joan Colldecarrera Universitat Politècnica de Catalunya Sr. Andreu Català La Il·lma. Sra. Virgínia Muré i Ávalos com a represen- tant de la Diputació de Barcelona, que ha substituït la Universitat de Barcelona Il·lma. Sra. Montserrat Niso i Holgado, i el Sr. Andreu Sr. Jordi Serra Català i Mallofré, com a representant de la Universitat Barcelona, fes-te a la mar Politècnica de Catalunya, que ha substituït l’Excm. Sr. Sr. José Luis Vergara Josep Ferrer i Llop. M E M Ò R I A 7 2. RELACIONS INSTITUCIONALS 3. RECURSOS HUMANS El Consorci EL FAR és membre de: El Consorci EL FAR té una plantilla de 23 treballadors i treballadores, dels quals 6 són funcionaris de l’Ajun- n Consell Assessor del Programa de Turisme Blau, tament de Barcelona i 3 són Agents d’Ocupació i Delegació de Turisme, Àrea de Promoció Eco- Desenvolupament Local (AODL). nòmica i Ocupació, Diputació de Barcelona Aquest any ha comptat també, amb 24 alumnes tre- n Consell de Coordinació Pedagògica de l’IMEB balladors, 4 monitors i 1 director del Taller d’Ocupació; (Institut Municipal d’Educació de Barcelona) 5 monitors, 1 director, 1 auxiliar administrativa i 40 alumnes de l’Escola Taller; i també 7 fusters pel pro- n Consell de la Formació Professional i Ocupacio- jecte Far Barcelona. nal de l’Ajuntament de Barcelona n La Mar de Museus Consorci EL FAR 8 M E M Ò R I A 4. EQUIPAMENTS EL FAR compta amb un edifici seu, una Drassana i un estol d’embarcacions. EDIFICI SEU DRASSANA Amb una superfície de 2.500 m2, disposa d’un audi- Amb una superfície de 1.700 m2, compta amb un moll tori, amb equipament audiovisual, amb tres cabines de 1.100 m2, i 75 m lineals en contacte amb el pla d’ai- de traducció i 10 aules de diferents capacitats, equi- gua. pades per a la realització d’activitats de formació empresarial, jornades, congressos, reunions de tre- Consta d’un gran taller per realitzar especialitats de ball, etc. Com a nou equipament s’ha incorporat una fusteria, pintura, laminats, un petit taller per metall gravadora amb disc dur, de 300 hores de capacitat, i i diverses aules adequades per impartir classes teòri- un DVD que permet 8 hores de gravació. L’objectiu és ques. oferir, de manera integrada, uns espais adaptables a les necessitats de les entitats que són membres del Aquest any s’han habilitat com a nous espais: aula de Consorci, així com a d’altres clients en general. dibuix, aula d’informàtica, 2 aules polivalents, des- patxos i sala de professors. També s’ha creat un nou El Viver/Centre d’empreses del mar, ubicat a la pri- espai de consergeria i administració a la planta baixa, mera planta de la seu del Consorci EL FAR, disposa de i un espai de menjador per alumnes. més de 600 m2, amb un total de 17 despatxos, per aco- llir empreses de nova creació i/o en fase de consolida- Els dos edificis tenen una cessió d’ús, lliure de cànon ció que desenvolupin iniciatives i activitats econòmi- del Port de Barcelona. ques en relació a la nàutica, al mar, i a la protecció ambiental. M E M Ò R I A 9 EMBARCACIONS EMBARCACIONS Tipus Any construcció Eslora Mànega Far Formentera Llagut balear 1922 11,50 m 3,40 m Far de Cabrera Llagut balear 1911 8,50 m 2,82 m Dúnia (rèplica) Muleta 1994 7,08 m 1,96 m Far Barcelona Jakt 1874 23 m 6,70m m Mare Nostrum Muleta 1957 7,08 m 1,96 m Icària (rèplica) Caro d’art 1992 8,56 m 2,39 m La Mare Nostrum i la Icària (rèplica) són de l’associació “Barcelona, fes-te a la mar” que les cedeix al Consorci EL FAR Consorci EL FAR 10 M E M Ò R I A 5. PARTICIPACIÓ El Consorci ha participat: n 4a. Mostra d’Entitats de Ciutat Vella El Consorci EL FAR va participar a la Mostra, celebrada a la Plaça del Mar de la Barceloneta que va acollir 123 entitats i associacions del Districte. EL FAR va estar present informant dels seus programes per al litoral i serveis de formació en temes nàutics. Va ser molt visitada l’exposició de la maqueta del Port que varen realitzar els alumnes del taller de maque- tisme de l’Escola-Taller i que utilitza el servei de Pro- grames Educatius per al seu treball pedagògic. n Saló Nàutic S’ha presentat el Corbmarí, embarcació per a la neteja de les aigües portuàries i tranquil·les, dissenyada i construïda a la Drassana del FAR. Pot recollir manualment els sòlids flotants i, dispersar i oxi- genar els vessaments de forma mecànica. n EL FAR va participar amb les seves embarcacions (muletes) a la Baixada de l’Ebre, i amb la Dúnia, en al VII Encontro d’embarcacions tradicionals de Galícia. Cal destacar la participació en la Gimcana oceànica organitzada per la Societat Catalana de Biologia; en la campanya de sensibilització Clean up the Med que es va organitzar conjuntament amb l’Institut Municipal de Parcs i Jardins i la col·laboració de EUCC Centre Me- diterrani; en la 6a Jornada d’Educació Viària orga- nitzada per la Guàrdia Urbana; en les XVIII Jornades de Museus i Administració Local: Els serveis educatius dels museus. Propostes de Futur, conjuntament amb el Museu Marítim amb la ponència El mar com a recurs educatiu del territori, i la xerrada Història de les platges al Centre de la platja de l’Institut Municipal de Parcs i Jardins. M E M Ò R I A 11 n Programa Mercè a la mar La participació en les festes de la Mercè a Barcelona ha permès, d’una banda, donar a conèixer a la ciutadania les activitats que des del Consorci EL FAR es desenvolupen, i de l’altra, acostar als ciutadans el coneixement de la cul- tura marítima. Promoguda pel Consorci EL FAR i l’ICUB (Institut de Cultura de Barcelona), a petició de l’APB (Autoritat Portuària de Barcelona) i en col·laboració amb el Museu Marítim, el Servei de Programes Educatius va coordinar activitats destinades a diferents públics. r Singladura pel port en vaixell tradicional r Taller de titelles r Taller de nusos mariners que es van desenvolupar el dia 24 al matí al Portal de la Pau. També es van organitzar visites a les embar- cacions Far de Formentera i Far de Cabrera els dies 23 i 25 per als casals d’avis de La Caixa. En total 1.609 persones van participar en les propos- tes i activitats que va oferir el Consorci EL FAR. Dades de participació per activitat: r 514 persones van assistir a les visites a les embarcacions. r 78 persones van visitar el port en el Far de Cabrera. r 119 persones van visitar el port en el Far de Formentera. r 454 nens i nenes van realitzar el taller de titelles. r 444 persones van participar en el taller de nusos mariners. Consorci EL FAR 12 M E M Ò R I A ESCOLA Drassana 1. ESCOLA DELS TREBALLS DEL MAR 2. DRASSANA 3. PROGRAMES EDUCATIUS M E M Ò R I A 13 1.1 Formació ocupacional Per aturats amb el suport del Departament de Treball i el Fons Social Europeu: n Taller d’Ocupació de Construcció i manteniment d’embarcacions (30/09/04) per a persones majors de 40 anys n Escola Taller de Treballs de Drassana i manteni- ment d’embarcacions (30/06/03 - 29/06/2005) per a joves menors de 25 anys n Escola Taller de Construcció i manteniment d’em- 1. ESCOLA DELS TREBALLS DEL MAR barcacions (21/11/05- 20/11/07) per a joves menorsde 25 anys n Taller d’Ocupació de Marineria i manteniment Durant l’any 2005 s’ha impartit formació a un col·lec- d’embarcacions (19/12/05 - 18/12/06). tiu de 96 persones, que van participar en l’Escola Taller i el Taller d’Ocupació, que són accions de llarga dura- da, en la modalitat de formació-contractació laboral. Número d’hores de formació per tipus de programa - acció S’ha continuat treballant en la definició dels perfils professionals i continguts formatius dels oficis relacio- nats amb la construcció i manteniment d’embarca- Escola Taller 1.120 cions. Aquests perfils són la base de la formació regla- Taller d’Ocupació 1.520 da que es vol implementar i de la certificació de qua- Total 2.640 lificacions professionals del sector que, en col·labora- ció amb ADIN (Associació d’Indústries Nàutiques), ICPQ (Institut Català de les Qualificacions Professionals), i 1.2 Cursos en col·laboració ACPET (Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics), es volen crear. Cursos en col·laboració amb el Departament d’Agri- cultura, Ramaderia i Pesca, per classes de competència S‘han elaborat les bases, conjuntament amb el de: Departament d’Educació, la Direcció General de Pesca i Afers Marítims - Escola de Capacitació Náutico n Bàsic de Marineria Pesquera de Catalunya, i el Consell Municipal de n Patró portuari i Patró de litoral polivalent Formació Professional de Barcelona, per definir una n Sistema mundial de suport i seguretat marítima formació professional reglada en manteniment i reparació d’embarcacions, concretada en un cicle for- matiu de grau mitjà, adreçat a cobrir les necessitats de qualificació del sector nàutic. ESCOLA Drassana 14 M E M Ò R I A 2. DRASSANA 1.1 Projectes de construcció n Construcció d’una batea de serveis per el man- teniment d’embarcacions a l’aigua. n Inici dels treballs de construcció del bot auxiliar del Far Barcelona. n Construcció de la versió evolucionada del CorbMarí, embarcació de neteja en aigües abri- gades. n Continuació treballs de construcció i manteni- ment del Far Barcelona: arboradura interiors, instal·lació hidràulica, llast, sortida i manteni- ment en escar, i manteniment de la flota del Consorci El FAR. S’ha arribat a acords amb la Federació Catalana de Rem per a la construcció de llaguts catalans de rem. 2.2 Activitats formatives n Col·laboració amb la Facultat de Nàutica: curs pràctic de materials per a Enginyers tècnics na- vals. M E M Ò R I A 15 3.1 Programa educatiu Entorn al mar Dirigit a la població escolar, compta amb 11 activitats que s’estructuren en 4 línies de coneixement: l’activi- tat comercial marítima, la cultura i el patrimoni, la navegació i el medi natural. La participació ha estat de 494 grups i amb un increment de l’activitat del 8% respecte l’any anterior. 3. PROGRAMES EDUCATIUS Cal destacar que durant el curs 2004/2005 s’han ofert beques escolars, a través de l’Institut Municipal El Servei de Programes Educatius té com a objectiu d’Educació de Barcelona. generar i coordinar projectes d’educació, difusió i comunicació que permetin divulgar el coneixement 3.2 Visites culturals al port del litoral a partir de diversos programes i serveis. Dirigides a la població en general, han gaudit d’a- Aquest any ha atès 16.283 persones el que representa questes activitats 34 grups, amb un total de 620 par- un increment del 12,7% respecte l’any anterior. ticipants. Programes Persones Pel que fa a la distribució de grups, el 56% de la Entorn al mar 11.954 demanda han estat alumnes estrangers amb un aug- Visites Culturals al Port 620 ment de 10 punts percentuals respecte l’any anterior, Activitats d’Estiu 1.557 el 24% de gent gran, i els grups d’altres un 20%. Actes 2.152 Total 16.283 3.3 Activitats d’estiu Dirigides a nens i nenes de 3 a 12 anys , aquestes acti- vitats es desenvolupen a partir de 5 tallers: Què és un port?, Descobrim el port, Juguem a pescar, Aprenem a navegar, Navegant per la Mediterrània. La participació enguany ha estat de 65 grups i de 1.557 nens i nenes. Les activitats que han concentrat un major número de grups han estat Aprenem a navegar i Què és un port? amb un 40% i 31% dels grups respectivament. ESCOLA Drassana 16 M E M Ò R I A OBSERVATORI DEL LITORAL 1. PLA ESTRATÈGIC LITORAL 2. JORNADES TÈCNIQUES 3. TREBALLS, INFORMES I ESTUDIS M E M Ò R I A 17 OBSERVATORI DEL LITORAL Les fites més destacades de l’exercici han estat: n la posada en marxa de l’Observatori del Litoral, com a instrument d’informa- ció i dinamització d’iniciatives i projectes al servei dels municipis del litoral de la Regió Metropolitana de Barcelona, i de les institucions i entitats que tre- ballen en l’àmbit del litoral. n la finalització dels treballs tècnics del Pla estratègic litoral. n l’organització de quatre jornades tècniques. n i el desenvolupament d’informes i estudis tècnics en relació al litoral, a sol·lici- tud d’institucions com el Ministerio de Medio Ambiente; el Departament de Medi Ambient i Habitatge, de la Generalitat de Catalunya; i l’Institut Muni- cipal de Parcs i Jardins, de l’Ajuntament de Barcelona. 1. PLA ESTRATÈGIC LITORAL Ha tingut com a tasca prioritària el seguiment dels tre- L’acte va ser presidit per l’Alcalde de Barcelona, Joan balls tècnics, desenvolupats per la consultoria Mcrit i Clos, com a President del Consell General de per l’Agència Metropolitana Barcelona Regional. Pel l’Associació; i l’Alcaldessa de Badalona, Maite Arqué, que fa als treballs de Secretaria Tècnica del Pla com a Presidenta de la Comissió Delegada; i en repre- estratègic litoral, s’ha gestionat la relació amb els 27 sentació de la Generalitat de Catalunya, va assistir a la municipis del litoral metropolità, impulsors d’aquest reunió Joan Ganyet, Director General d’Arquitectura i Pla, i les 46 entitats participants en el projecte. S’ha Paisatge, del Departament de Política Territorial i treballat en el procés d’elaboració dels documents de Obres Públiques. Aquest plenari va aprovar la conti- Diagnosi i Propostes estratègiques; s’han actualitzat nuïtat de l’Associació Pla estratègic litoral, i que el els continguts de la web www.plalitoral.net i s’ha Consorci EL FAR gestionés la Secretaria Tècnica de coordinat l’organització de les reunions mensuals de l’entitat amb l’objectiu de donar servei als 27 munici- la Comissió Delegada. pis del litoral metropolità. A l’abril de 2005 es va fer una sessió de treball a Sitges, En el marc del Pla, Barcelona Regional ha elaborat 4 en la qual es va debatre el document de Diagnosi i es treballs específics sobre el litoral: aigües i fons marins, van avançar les Propostes estratègiques. dinàmica litoral, espais blau-verds, i sistema ferrovia- ri i viari. El treball sobre espais blau-verds, s’ha realit- Al novembre, a l’Auditori del Consorci EL FAR, es van zat juntament amb l’equip tècnic del Consorci EL FAR. presentar els treballs elaborats i les Propostes estratè- Un dels espais treballats és Colls i Miralpeix, amb l’ob- giques consensuades pels ajuntaments i les entitats jectiu que esdevingui un espai pilot com a model de que formen part de l’Associació Pla estratègic litoral. gestió integrada. Observatori litoral 18 M E M Ò R I A 2. JORNADES TÈCNIQUES Potencialitats del turisme blau al litoral metropolità (17/03/05) Jornada centrada en el desenvolupament del turisme blau, i les possibilitats de desestacionalització de l’ac- tivitat turística a la Regió Metropolitana. La sessió va comptar amb la intervenció final del Diputat delegat de Turisme, de la Diputació de Barcelona, Esteve Terrades. La coordinació tècnica de la jornada va anar a càrrec de l’expert, Frederic Prieto. Perspectives urbanístiques per al litoral metropolità Hacia una gestión sostenible del litoral español (14/06/05) (17/10/05) Va inaugurar la jornada Oriol Nel·lo, Secretari de La jornada, impulsada pel Ministerio de Medio Planejament Territorial del Departament de Política Ambiente i el Departament de Medi Ambient i Territorial i Obres Públiques, i es va comptar amb la Habitatge de la Generalitat, va tenir com a objectiu coordinació tècnica dels arquitectes Miquel Sodupe i avaluar la situació de la gestió integrada a diverses Sebastià Jornet. La sessió va presentar, com a princi- comunitats autònomes de l’Estat, i a Europa. Un total pals conclusions, que el planejament territorial de la de 172 persones procedents de comunitats autònomes Regió Metropolitana ha de preservar els espais lliures de tot l’Estat van participar en la sessió de treball. com un dels actius del territori; que han de coexistir els usos residencials i l’activitat turística, i que el Carlos Peña, Subdirector General Adjunto para la desenvolupament urbanístic i territorial s’ha de vin- Sostenibilidad de la Costa, i Javier Cachón, Jefe de la cular al sistema de transport. División de Protección del Medio y los Ecosistemas Marinos, de la Dirección General de Costas, del Gestió integrada del litoral metropolità (13/07/05) Ministerio de Medio Ambiente, van presentar les Va inaugurar la sessió Joan Llort, Director General directrius del Plan Director para la Gestión Sostenible d’Urbanisme del Departament de Política Territorial i de la Costa. Obres Públiques, de la Generalitat. En la jornada es van tractar la gestió integrada en àrees costaneres de Catalunya, en relació al paisatge natural i a la gestió de les aigües. També es va fer una aproximació de la gestió integrada des de la perspec- tiva del Pla estratègic litoral, i finalment es van expo- sar exemples concrets de gestió integrada al Delta de la Tordera i als Colls i Miralpeix. M E M Ò R I A 19 3. TREBALLS, INFORMES I ESTUDIS 3.1 Projecte d’ambientalització dels quioscos de les 3.4 Informe Hacia una gestión sostenible del litoral platges de Barcelona español Treball impulsat per l’Institut Municipal de Parcs i Treball realitzat per encàrrec del Ministerio de Medio Jardins de l’Ajuntament de Barcelona, en col·labora- Ambiente y el Departament de Medi Ambient i Ha- ció amb el Servei de Medi Ambient i Prevenció de la bitatge de la Generalitat de Catalunya, en què s’ha Universitat Autònoma de Barcelona, amb l’objectiu fet la diagnosi de la situació de la gestió integrada al de millorar la neteja i afavorir un ús més sostenible de litoral espanyol; s’han definit els objectius de futur en les platges de Barcelona. La part del projecte assumi- el marc de la Recomanació Europea sobre GIZC, així da per l’Observatori va consistir en analitzar els ele- com les principals línies del Plan Director para la ments constructius dels quioscos i les pràctiques que Gestión Sostenible de la Costa. realitzen des del punt de vista ambiental per tal de fer propostes de millora, així com col·laborar el l’anà- 3.5 Beachmed-e: Observatori per a la defensa de les lisi de residus. costes europees El desembre de 2005 el Consorci EL FAR va ser accep- 3.2 Validació dels indicadors del projecte Deduce tat per participar com a soci en el projecte europeu El projecte s’orienta cap a la validació d’eines meto- Beachmed-e (Interreg III C – Sud), en la mesura sobre dològiques que fomentin la gestió integrada de zones l’Observatori: estudi per a la promoció d’un observa- costaneres (GIZC), segons les directrius de la Unió tori europeu per a la defensa de les costes de la Europea. El Departament de Medi Ambient i Habi- Mediterrània. Aquest projecte està liderat per la tatge, per mitjà de la Direcció General de Polítiques Direcció General de Ports i Transports, del Depar- Ambientals i Sostenibilitat, coordina aquest projecte a tament de Política Territorial i Obres Públiques de la Catalunya que té com a eina principal el càlcul i l’ava- Generalitat, i compta també amb la participació de la luació de la utilitat dels 28 indicadors de sostenibilitat Universitat de Barcelona i el CSIC-CMIMA (Centre proposats per la UE. El Departament va signar un con- Mediterrani d’Investigacions Marines i Ambientals). veni amb el Consorci EL FAR per tal de treballar 4 indi- cadors durant el 2005 (densitat de població, qualitat de l’aigua, sòl ocupat, i pressió de l’oci sobre el litoral) en relació a la situació dels 27 municipis del litoral de Barcelona. El projecte Deduce, que finalitzarà el 2007, també preveu avaluar els sistemes d’informació geogràfica; establir models comuns d’informe de sos- tenibilitat de la costa; elaborar una guia d’ús dels indicadors, i estudiar les possibilitats d’establir una xarxa europea especialitzada en informació sobre el litoral. El 2006 i 2007 l’Observatori continuarà treba- llant en l’avaluació de la resta d’indicadors. Observatori litoral 20 M E M Ò R I A AGÈNCIA DE PROJECTES NÀUTICS 1. BIBLIOTECA 2. CENTRE D’EMPRESES I OFERTA D’ESPAIS M E M Ò R I A 21 1. BIBLIOTECA Biblioteca especialitzada que té com a objectiu difondre les activitats esportives, econòmiques i culturals que tenen com a escenari el mar. També oferir documentació, a nivell divulgatiu, de ciències com la biolo- gia i l’ecologia marina. Per complir amb aquests objectius selecciona i tracta documentalment: monografies, obres de referència, pu- blicacions periòdiques -premsa espe- cialitzada i revistes-, vídeos i cartes nàutiques. Serveis n Servei bibliogràfic. El fons de monografies (5.944 unitats), s’ha incremen- n Servei d’informació del sector nàutic. tat un 7% respecte al fons de l’any 2004. L’ús que han n Consulta en sala de llibres, revistes i cartes. fet els clients per temàtiques ha estat en un 57% sobre n Navegació per Internet i ús de correu electrònic. els recursos nàutics i en un 88% el perfil del client n Servei de reprografia. correspon a externs. n Difusió dels fons: selecció mensual de novetats i enviament electrònic a llistes pròpies de difusió. Aquest any la Biblioteca ha rebut 1.950 visites. Men- També, a les escoles de navegació amb ressenya sualment i per coreu electrònic s’informa de les nove- de tot el material de formació en nàutica espor- tats de biblioteca. Durant l’any 2005 s’han fet 4.000 tiva. enviaments. Agència de projectes nàutics 22 M E M Ò R I A 2. CENTRE D’EMPRESES I OFERTA D’ESPAIS 2.1 Centre d’empreses Hi ha tres modalitats contractuals: n Viver d’empreses , per empreses de nova creació n Centre d’empreses, per la consolidació d’empre- ses n Domiciliació, per facilitar una raó social. Modalitat Ocupació 2.2 Oferta d’espais Viver 6 En total s’han realitzat 123 activitats amb una ocu- Centre 10 pació de 3.602 hores, un 70% més que en l’exercici Domiciliació 9 2004. Pel que fa als ingressos, l’increment derivat dels llo- Durant aquest any 2005 un total de 31 empreses han guers d’espais ha suposat passar de 43.453 euros l’any estat vinculades al Centre d’Empreses (CEM). S’han 2004 a 77.009 euros l’exercici 2005, és a dir un aug- produït sis baixes i tres altes, amb una ocupació a ment del 77% finals d’any del 95%. Respecte a les activitats i al tipus d’espais reservats, La distribució per modalitat ha estat del 72% com a han estat les activitats de formació, amb un 75% les Centre d’empreses, i del 28 % com a Viver. Segons que més demanda han tingut, seguides de les reu- l’activitat, la distribució és: el 20% es dediquen a tas- nions de treball i de les jornades i congressos, amb un ques de formació, el 48% ofereixen serveis logístics i 8% i un 14% respectivament. Pel que fa a les aules, tècnics i un 32% es dedica a serveis naútics i gestió han estat les de capacitat per a 20 persones, amb un d’activitats associades. 54%, les que més demanda han tingut. Pel que fa al total d’activitats el 40% ha correspost a serveis pels ens consorciats; el 25% a entitats públi- ques i el 35% a entitats privades. Cal resaltar que aquest any s’ha fet una captació de 21 nous clients, dels quals 2 han fet una contractació per a 3 anys. M E M Ò R I A 23 Activitat per clients: Ens consorciats 40% Entitats públiques 25% Entitats privades 35% Activitat per tipologia: Reunions de treball 8% Jornades i congresos 13% Formació 75% Altres 4% Agència de projectes nàutics 24 M E M Ò R I A PRESSUPOST 1. INGRESSOS 2. DESPESES M E M Ò R I A 25 1. INGRESSOS Descripció Drets reconeguts Subvencions i patrocini 858.180,20 Ens consorciats 430.620,00 Inversió (**) 152.315,63 Finançament amb RT 133.966,13 TOTAL 1.882.061,43 2. DESPESES Descripció Obligacions Personal estructura 476.264,22 Personal programes (*) 696.611,33 Béns corrents i serveis 403.218,67 Financeres 6.516,75 Inversions (**) 299.450,46 TOTAL 1.882.061,43 (*) El 59% de la despesa total de personal correspon a la contractació de monitors i alumnes-tre- balladors del Taller d’Ocupació; l’Escola Taller i de tres Agents d’Ocupació i Desenvolupament Local (**) El pressupost d’inversió correspon bàsicament a la part dels 300.000 euros del Fons FEDER 2004-2005 i al seu cofinançament per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona per l’ampliació de la Drassana. Pressupost 26 M E M Ò R I A PROJECTES DE FUTUR 1. REGATA DEL CINQUENTENARI 2006 2. REGATA GRANS VELERS - MEDITERRANEA 2007 3. FORMACIÓ PROFESSIONAL 4. ESCOLA NAVEGACIÓ TRADICIONAL 5. FUNDACIÓ NAVEGACIÓ OCEÀNICA BARCELONA WORLD RACE M E M Ò R I A 27 PROJECTES DE FUTUR via Torbay 1. Regata del Cinquentenari 2006 Antwerp El Far Barcelona participarà en la seva Saint Malo primera singladura a la regata del cin- quentenari de la Sail Training Inter- national, juliol-agost 2006. A Coruña L’Anne Dorthea, arribat dels països del nord i que com a BarcaNona, barca de formació d’a- lumnes a la Drassana, va viure un procés de recupe- ració, comença ja a navegar com a Far Barcelona i a Lisboa dur a terme els seus programes d’intercanvi cultural i solidaritat. Cádiz 2. Regata Grans Velers - Mediterranea 2007 Donada la positiva experiència del Festival del Mar 2004 a Barcelona, que va comptar amb una participació de Génova 400.000 visitants i unes 700 embarca- Toulon cions, es presenta una regata internacio- nal de grans velers conjuntament amb Alacant, Toulon i Gènova, per al proper juliol 2007. Barcelona Com a novetat en aquesta convocatòria, la figura dels “trainees” o grumets, gent jove que participa a les diferents etapes com a tripulació per a l’aprenentat- ge de la vela tradicional i l’intercanvi cultural. Alicant La celebració d’aquests events, d’un caràcter partici- patiu eminentment familiar, és d’un gran atractiu per a la ciutadania i suposa una important promoció de la ciutat. Projectes de futur 28 M E M Ò R I A 3. Formació Professional Manteniment d’embarcacions d’esbarjo i serveis portuaris Aquesta línia de formació es por- tarà a terme mitjançant l’adaptació d’un cicle formatiu de grau mitjà (CFGM) de la família professional de Manteniment i serveis a la pro- ducció, el de Tècnic en instal·lació i manteniment electromecànic de 4. Escola Navegació Tradicional maquinària i conducció de línies. S’impartirà des del Consorci EL FAR El projecte de l’Escola de Navegació Tradicional està i des de l’IES Rambla Prim, del De- vinculat a la funció social i als objectius del Consorci partament d’Educació de la Gene- EL FAR, en relació a la recuperació i difusió del patri- ralitat de Catalunya. moni i de la cultura marítima, i a la capacitació pro- fessional en les competències marineres. El Far El cicle de formació professional que s’inicia culmina Barcelona, yakt de l’any 1874, serà el seu buc escola, una de les fites del Consorci EL FAR per la promoció i conjuntament amb les altres embarcacions tradicio- difusió de la cultura i tradició marítima i pel servei al nals restaurades, igualment, a la Drassana d’EL FAR. teixit empresarial del sector nàutic. Per arribar-hi ha comptat amb la seva experiència i també amb la impli- Els seus objectius estan centrats en els valors de la cació i col·laboració d’empreses, professionals i enti- navegació tradicional, enfocats des de la component tats del sector, com l’Associació d’indústries nàutiques educativa i de formació global de la persona, que es (ADIN) o l’Associació catalana de ports esportius, amb concreten en el lema de l’Escola “Educar i formar a la de les administracions que hi tenen a veure, com el través de la navegació tradicional”. Departament d’Educació, l’Escola de Capacitació nàu- tico-pesquera, del Departament d’Agricultura, Rama- L’emplaçament de les embarcacions, així com les ins- deria i Pesca, el Consell Municipal de la Formació tal·lacions de referència de l’Escola de Navegació Professional de Barcelona i l’Institut d’Educació de Tradicional, serà segons el projecte de reforma pre- Barcelona. vist per part del Port de Barcelona, en al Moll Bosch Alsina (Moll de la Fusta), en una àrea específicament Aquest vol ser un primer pas per cobrir les necessitats delimitada i identificada com a moll històric de la ciu- de formació del sector nàutic que no disposava, fins tat, que incorporarà la Facultat de Nàutica, el Museu ara, d’una línia de formació professional inicial Marítim i el Consorci EL FAR, i que es configurarà en específica. En un futur immediat i a mig termini un punt d’interès ciutadà i turístic. caldrà desenvolupar-lo amb la incorporació de noves accions formatives d’especialització i amb activitats Inici: setembre 2006. de formació contínua adreçades als treballadors i empreses del sector, amb la col·laboració del teixit empresarial. M E M Ò R I A 29 5. Fundació Navegació Oceànica Barcelona S’ha creat amb la participació de Barcelona World Race a dos, sense esca- l’Ajuntament de Barcelona, la Cam- les: un nou concepte de Regata de Volta bra de Comerç de Barcelona, l’Au- al Món a vela. toritat Portuària de Barcelona, i la Fira de Barcelona, i compta amb la Se celebrarà cada quatre anys, i la 1a edició sortirà del coordinació tècnica del Consorci EL Port de Barcelona el dia 11 de Novembre de 2007. FAR. Reunirà per primer cop els millors navegants interna- Té com objectius: ajudar a difondre el nom de cionals, que competeixen en solitari o amb tripulació, Barcelona arreu del món; fomentar el coneixement enfrontant-se entre ells en equips de dos. Durant més de la cultura del mar; promoure la indústria, el desen- de tres mesos navegaran pels oceans més hostils del volupament de la investigació i el sector nàutic en món, recorrent més de 25.000 milles en monocascs general; i fer participar i aglutinar tots els estaments IMOCA Open 60 d’última generació. Una aventura de la societat. que el públic internacional podrà seguir en directe gràcies a les més novedoses tecnologies en comunica- La Fundació neix per donar resposta a un buit existent cions. en el nostre país en l’àmbit de la vela oceànica i acon- seguir, treballant en equip el que fins ara múltiples i valuoses individualitats han demostrat que és possible. Per això, la Fundació organitzarà la regata de volta al món “Barcelona World Race” que permetrà situar a Barcelona en el món de la navegació oceànica a nivell esportiu, tecnològic i industrial. Projectes de futur 30 M E M Ò R I A CASTELLANO, RESUMEN M E M Ò R I A 31 CONSORCI EL FAR jo, aula de informática, aula de trazados, transformación del aula de maquetismo en un aula polivalente, oficinas y aula de profesores. También se ha creado un nuevo espacio de OBJETIVOS conserjería y administración en la planta baja, así como un espacio de comedor para los alumnos. q educa y forma en los oficios del mar Ambos edificios tienen una cesión de suelo libre de canon, q gestiona proyectos institucionales por parte del Puerto de Barcelona. q ofrece servicios al sector nàutico PARTICIPACIÓN (pág 10) RECURSOS HUMANOS (pág 7) El Consorci EL FAR tiene una plantilla de 23 trabajadores, de q 4a. Muestra de Entidades de Ciutat Vella. Esta muestra en los cuales 6 pertenecen a la plantilla del Ayuntamiento de la Plaza del Mar de la Barceloneta, reunió a 123 entidades y Barcelona y 3 son Agentes de Ocupación y Desarrollo Local asociaciones del distrito. (AODL). Este año ha contado también con 24 alumnos trabajadores, q Salón Náutico Se presentó el Corbmarí, embarcación desti- 4 monitores y 1 director del Taller de ocupación; 5 monitores, nada a la limpieza de las aguas portuarias y tranquilas, 1 director, 1 auxiliar administrativa y 40 alumnos de la Escuela diseñada y construida en la atarazana de la Escuela de los taller; y también 7 carpinteros del proyecto Far Barcelona. Trabajos del Mar. Tiene la capacidad de recoger manual- mente los sólidos flotantes, así como dispersar y oxigenar los EQUIPAMIENTOS (pág 8) vertidos de forma mecánica o mediante espumas de absor- Edificio sede ción. Con una superficie de 2.500 m2, dispone de un auditorio equipado con sistemas de sonido y videoproyección, con tres q EL FAR participó con sus embarcaciones (muletas) en la cabinas de traducción y 11 aulas de capacidades diversas, Baixada de l’Ebre y en el VII Encontro de embarcaciones tra- acondicionadas para realizar actividades de formación dicionales de Galicia. empresarial, jornadas, congresos, reuniones de trabajo, etc. El objetivo es ofrecer unos espacios adaptables a las necesi- q Programa Mercè a la mar. Se participa en las fiestas de la dades de las entidades miembros del Consorci, así como de Mercè de Barcelona, para dar a conocer a los ciudadanos las otros clientes en general. actividades que se llevan a cabo desde el Consorci EL FAR, y ofrecer la posibilidad de acercarse a la cultura marítima. El Vivero/Centro de empresas del mar, ubicado en la prime- El servicio de Programas Educativos organizó actividades ra planta de la sede del Consorci EL FAR, dispone de más de destinadas a diferentes públicos: singladura por el puerto en 600 m2 con un total de 17 oficinas para acoger a empresas una embarcación tradicional, taller de títeres y de nudos de nueva creación y/o en fase de consolidación que desarro- marineros. llen iniciativas y actividades económicas en relación al mar y También se organizaron visitas a las embarcaciones Far de a su protección ambiental. Formentera y Far de Cabrera, para hogares de ancianos. Atarazana Participaron 1.609 personas en las distintas propuestas. Con una superficie de 1.700 m2, cuenta con un muelle de 1.100 m2 y 75 m lineales en contacto con el plano de agua. Consta de un gran taller para desarrollar las especialidades de carpintería, pintura, laminados, un pequeño taller para metal y varias aulas acondicionadas para impartir clases teóricas. Se han creado los siguientes espacios nuevos: aula de dibu- Castellano, resumen 32 M E M Ò R I A ESCUELA ATARAZANA 3.2. Programas educativos (página 15) Escuela de los Trabajos del Mar (página 13) Tiene como objetivo generar y coordinar proyectos de educa- ción, difusión y comunicación que permitan divulgar el cono- Formación ocupacional cimiento del litoral a partir de diversos programas y servicios. Durante el año 2005, se ha impartido formación a un colec- tivo de 96 personas, que participaron en la Escuela Taller y Programas: “En torno al mar” el Taller de Ocupación, que son acciones de larga duración Este año han participado 16.283 personas, cifra que repre- en la modalidad de formación-contratación laboral. senta un incremento del 12,7% respecto al año anterior. Se ha seguido trabajando en la definición de perfiles profe- Cabe señalar que durante el curso 2004/2005 se han ofreci- sionales y contenidos formativos de los oficios relacionados do becas a 20 grupos escolares, a través del Instituto con la construcción y mantenimiento de embarcaciones, que Municipal de Educación de Barcelona. son la base de la formación reglada que se quiere imple- mentar, y de la certificación de calificaciones profesionales Visitas culturales al puerto del sector que en colaboración con ADIN (Asociación de Dirigidas a la población en general, constan de dos activida- Industrias Náuticas), INQUAL (Instituto Nacional de Califi- des: “El puerto de Barcelona” y “La pesca en Barcelona”. caciones) y ACPET (Asociación Catalana de Puertos Depor- Total : 620 participantes. tivos y Turísticos), se quieren crear. Actividades de verano Cursos en colaboración con el Departamento de Agricul- Dirigidas a niños de 3 a 12 años. Estas actividades se desarro- tura, Ganadería y Pesca de: llan a partir de 5 talleres: “¿Qué es un puerto?”, “Descubra- Básico de marinería, 120 alumnos; Patrón portuario y Patrón mos el puerto”, “Juguemos a pescar”, “Aprendemos a nave- de litoral polivalente, 50 alumnos; Sistema mundial de gar”, “Navegando por el Mediterráneo”. soporte y seguridad marítima, 16 alumnos. La participación ha sido de 65 grupos y de 1.557 niños. Atarazana (página 14) OBSERVATORIO DEL LITORAL (página 17) Proyectos productivos q Construcción de una batea de servicios para el manteni- Las actuaciones más destacadas del ejercicio han sido: miento de embarcaciones en el agua. q Puesta en marcha del Observatorio del Litoral, como ins- q Inicio de los trabajos de construcción del bote auxiliar del trumento de información y dinamización de iniciativas y Far Barcelona. proyectos al servicio de los municipios del litoral de la q Construcción de la versión evolucionada del CorbMarí, Región Metropolitana de Barcelona, y de las instituciones y embarcación de limpieza en aguas abrigadas. entidades que trabajan en el ámbito del litoral. q Continuación de los trabajos de construcción y manteni- q Finalización de los trabajos técnicos del Plan estratégico miento del Far Barcelona: arboladura, interiores, instalación litoral. hidráulica, lastre, salida y mantenimiento en varadero. q Organización de cuatro jornadas técnicas. q Mantenimiento de la flota del Consorci EL FAR. q Desarrollo de informes y estudios técnicos en relación al litoral, a petición de instituciones como el Ministerio de Se ha llegado a acuerdos con la Federación Catalana de Medio Ambiente, el Departamento de Medio Ambiente y Remo para la construcción de chalupas. Vivienda de la Generalitat de Cataluña o el Instituto Muni- cipal de Parques y Jardines del Ayuntamiento de Barcelona. Actividades formativas Colaboración con la Facultad de Náutica: curso práctico de materiales para ingenieros técnicos navales. M E M Ò R I A 33 Plan estratégico litoral estado y de Europa. Ciento setenta y dos personas proce- Se ha desarrollado la relación con los 27 municipios del lito- dentes de comunidades autónomas de todo el país partici- ral metropolitano, impulsores de este plan, y con las 46 enti- paron en la sesión de trabajo. dades participantes en el proyecto. Se ha trabajado en el proceso de elaboración de los documentos de Diagnosis y Trabajos, informes y estudios Propuestas estratégicas, se han actualizado los contenidos q Proyecto de ambientalización de los quioscos de las playas de la web www.plalitoral.net y se han organizado las reu- de Barcelona. niones mensuales de la Comisión Delegada. Los objetivos de este proyecto fueron analizar los elementos constructivos de los quioscos desde el punto de vista ambien- En abril del 2005 se realizó una sesión de trabajo en Sitges, tal y evaluar el impacto ambiental de sus actividades, para en la que se debatió el documento de Diagnosis y se reali- desarrollar propuestas de mejora, así como analizar los resi- zaron avances en las Propuestas estratégicas. duos. En noviembre se aprobó el Plan estratégico litoral, y la con- q Validación de los indicadores del proyecto Deduce tinuidad de la Asociación Plan estratégico litoral. El proyecto se orienta hacia la validación de herramientas metodológicas que fomenten la gestión integrada de zonas Se han elaborado cuatro trabajos específicos sobre litoral costeras (GIZC), según las directrices de la Unión Europea. El metropolitano. El equipo del Consorcio EL FAR ha colabora- Departamento de Medio Ambiente y Vivienda, coordina do en el trabajo sobre espacios libres en el litoral metropo- este proyecto en Cataluña y utiliza como herramienta prin- litan0. cipal el cálculo y la evaluación de la utilidad de los 28 indi- cadores de sostenibilidad propuestos por la UE. El Jornadas técnicas Departamento firmó un convenio con el Consorci EL FAR a q Potencialidades del turism0 azul en el litoral metropolita- fin de trabajar 4 indicadores durante el 2005 (densidad de no (17/03/05) población, calidad del agua, suelo ocupado y presión del q Jornada centrada en el desarrollo del llamado Turismo ocio sobre el litoral) en relación a la situación de los 27 muni- azul, y las posibilidades de desestacionalización de la activi- cipios del litoral de Barcelona. dad turística en la Región Metropolitana. El proyecto Deduce, que finalizará en el 2007, también q Perspectivas urbanísticas del litoral metropolitano prevé evaluar los sistemas de información geográfica, esta- (14/06/05) blecer modelos comunes de informe de sostenibilidad de la Presentó como principales conclusiones que la planificación costa, elaborar una guía de uso de los indicadores y estudiar territorial de la Región Metropolitana debe preservar los las posibilidades de establecer una red europea especializa- espacios libres como uno de los activos del territorio, que da en información sobre el litoral. deben coexistir los usos residenciales y la actividad turística, q Informe Hacia una gestión sostenible del litoral español y que el desarrollo urbanístico y territorial debe estar vincu- por encargo del Ministerio de Medio Ambiente y el lado al sistema de transportes. Departamento de Medio Ambiente y Vivienda de la q Gestión integrada del litoral metropolitano (13/07/05) Generalitat de Cataluña, se ha realizado la diagnosis: de la Se trató el tema de la gestión integrada en áreas costeras de situación de la gestión integrada en el litoral español, de los Cataluña, en el paisaje natural y en la gestión de las aguas. objetivos de futuro en el marco de la Recomendación També se hizo una aproximación de la gestión integrada Europea sobre GIZC (Gestión integral de zonas costeras), así desde la perspectiva del Plan estratégico litoral y, finalmen- como de las principales líneas del Plan director para la ges- te, se expusieron ejemplos concretos de gestión integrada tión sostenible de la costa. en el Delta de la Tordera y en Colls i Miralpeix. q Hacia una gestión sostenible del litoral español (17/10/05) q Beachmed-e: Observatorio para la defensa de las costas La jornada tuvo como objetivo evaluar la situación de la ges- europeas tión integrada en diversas comunidades autónomas del En diciembre de 2005 el Consorci EL FAR fue aceptado paraCastellano, resumen 34 M E M Ò R I A participar como socio en el proyecto europeo Beachmed-e vamente. En cuanto a las aulas, han sido las de capacidad (Interreg III C – Sud), en la medida sobre el Observatorio: para 20 personas -con un 54%- las que más demanda han estudio para la promoción de un observatorio europeo para tenido. la defensa de las costas del Mediterráneo. Este proyecto está liderado por la Dirección General de Puertos y Transportes Si valoramos el total de actividades, el 40% ha correspondi- del Departamento de Política Territorial y Obras Públicas de do a servicios para los entes consorciados, el 25% a entida- la Generalitat, y cuenta también con la participación de la des públicas y el 35% a entidades privadas. Universidad de Barcelona y el CSIC-CMIMA (Centro Cabe señalar que durante este año, se han captado 21 nue- Mediterráneo de Investigaciones Marinas y Ambientales). vos clientes, de los cuales dos tienen especial relevancia puesto que han solicitado la contratación de las aulas para AGENCIA DE PROYECTOS NÁUTICOS (página 20) tres ejercicios. Biblioteca 6. PRESUPUESTO (página 25) Biblioteca especializada que tiene como objetivo la difusión de las actividades deportivas, económicas y culturales que q INGRESOS: subvenciones a programas y aportaciones de tienen el mar como escenario. También ofrece documenta- los entes consorciados. ción -de carácter divulgativo- relativa a ciencias como la bio- q GASTOS: personal, compra de bienes y servicios e inver- logía y la ecología marinas. siones. Centro de empresas y oferta de espacios 7. PROYECTOS DE FUTURO (página 26) Hay tres modalidades contractuales: vivero de empresas, para empresas de nueva creación, centro de empresas, para q Regata del Cincuentenario 2006: El Far Barcelona partici- la consolidación de empresas y domiciliación, para facilitar pará en su primera singladura en la Regata del Cincuen- un domicilio social. tenario de la Sail Training International, Julio-Agosto 2006. El Anne Dorthea, llegado de los países del norte y que como Durante este año 2005, un total de 31 empresas han estado BarcaNona, barco de formación de alumnos de la Atarazana vinculadas al Centro de empresas, con una ocupación del 95% ha vivido un proceso de recuperación, empieza ya a navegar a finales de año. La distribución por modalidades ha sido del como Far Barcelona y a llevar a término sus programas de 72% como Centro de empresas y del 28 % como vivero. Según intercambio cultural y solidaridad. su actividad: el 20% de empresas se dedican a formación, el 48% ofrecen servicios logísticos y técnicos, y un 32% se dedi- q Regata Grandes Veleros - Mediterranea 2007 (Sail Training ca a servicios náuticos y gestión de actividades asociadas. International) Con la experiencia del Festival del Mar 2004, se presenta una En cuanto a la oferta de espacios, se han realizado 123 acti- regata de grandes veleros organizada junto con Alicante, vidades con una ocupación de 3.602 horas, un 70% más que Toulon y Génova, para julio del 2007. en el ejercicio 2004. Como novedad de esta edición, habrá la figura de los trai- nees o grumetes, gente joven que participa en las distintas Por lo que a ingresos se refiere, el incremento derivado de etapas como tripulación para el aprendizaje de la vela tra- los alquileres de espacios ha significado pasar de 43.453 dicional y el intercambio cultural. euros en el año 2004, a 77.009 euros en el ejercicio 2005, lo La experiencia del 2004 es de una participación de 400.000 que supone un aumento del 77%. visitantes y unas 700 embarcaciones. La celebración tiene un carácter participativo eminente- Las actividades de formación -con un 75%- son las que más mente familiar, y es un evento muy atractivo para la ciuda- demanda han tenido, seguidas de las reuniones de trabajo y danía. de las jornadas y congresos, con un 8% y un 14%, respecti- M E M Ò R I A 35 q Formación Profesional: Ciclo formativo de grado medio Moll Bosch i Alsina (Moll de la Fusta), en un área específica- adaptado al perfil de “Mantenimiento de embarcaciones de mente delimitada e identificada como muelle histórico de la recreo y servicios portuarios”. ciudad, que incorporará la Facultad de Náutica, el Museo Esta nueva línea de formación se realizará como adaptación Marítimo y el Consorci EL FAR, y que se configurará en un de un ciclo formativo de grado medio (CFGM) de la familia punto de interés ciudadano y turístico. Inicio: septiembre 2006. profesional de “Mantenimiento y servicios a la producción”, el de “Técnico en instalación y mantenimiento electromecá- q Fundación Navegación Oceánica Barcelona nico de maquinaria y conducción de líneas”. El curso se Se ha creado con la participación del Ayuntamiento de impartirá en el Consorci EL FAR y en el IES Rambla Prim, del Barcelona, la Cámara de Comercio de Barcelona, la Departamento de Educación de la Generalitat de Catalunya. Autoridad Portuaria de Barcelona, y la Feria de Barcelona, con la coordinación técnica del Consorci EL FAR. El ciclo de formación profesional que se inicia culmina uno Tiene como objetivos: de los objetivos del Consorci EL FAR para la promoción y Ayudar a difundir el nombre de Barcelona en todo el difusión de la cultura y tradición marítima, y para el servicio mundo; fomentar el conocimiento de la cultura del mar; al tejido empresarial del sector náutico. Para ello ha conta- promover la industria, el desarrollo de la investigación y el do con su experiencia y la colaboración de empresas, profe- sector náutico en general; y hacer partícipes a todos los sionales y entidades del sector, como la Asociación de estamentos de la sociedad. Industrias Náuticas (ADIN) o la Asociación Catalana de La Fundación nace para dar respuesta al vacío existente en Puertos Deportivos y Turísticos (ACPET), junto a la de las nuestro país en el ámbito de la vela oceánica y conseguir, administraciones implicadas, como el Departamento de trabajando en equipo, lo que hasta ahora múltiples y valio- Educación, la Escuela de Capacitación náutico-pesquera, el sas individualidades han demostrado que es posible. Departamento de Agricultura, Ganadería y Pesca, el Consejo Por esto, la Fundación organizará la regata de vuelta al Municipal de la Formación Profesional de Barcelona y el mundo “Barcelona World Race” que permitirá situar a Instituto de Educación de Barcelona. Barcelona en el mundo de la navegación oceánica a nivel Éste quiere ser un primer paso para cubrir las necesidades de deportivo, tecnológico e industrial. formación del sector náutico que no disponía, hasta ahora, de una línea de formación profesional inicial específica. En Barcelona, vuelta al mundo: a dos, sin escalas. un futuro inmediato y a medio plazo habrá que desarrollar- Un nuevo concepto de Regata de Vuelta al Mundo a vela, a lo con la incorporación de nuevas acciones formativas de dos y sin escalas que se celebrará cada cuatro años. Saldrá especialización y actividades de formación continua dirigi- del Puerto de Barcelona el día 11 de noviembre de 2007. das a trabajadores y empresas del sector, con la colabora- Por primera vez, reunirá a los mejores navegantes interna- ción del tejido empresarial. cionales, a los que compiten en solitario y a los que lo hacen con tripulación, enfrentándose entre ellos en equipos de dos. q Escuela navegación tradicional Durante más de tres meses navegarán por los océanos más El proyecto de la Escuela de navegación tradicional está vin- hostiles y exigentes del planeta, y recorrerán más de 25.000 culado a la función social y a los objetivos del Consorci EL millas en monocascos IMOCA Open 60 de última generación. FAR, así como a la capacitación profesional en las compe- Una aventura que el público internacional podrá seguir en tencias marineras. El Far Barcelona, jackt del año 1874, será directo gracias a la utilización de las últimas tecnologías en su buque escuela, junto con el resto de embarcaciones tra- comunicaciones. dicionales restauradas también en las atarazanas de EL FAR. Barcelona será el puerto de salida y llegada de la vuelta al Sus objetivos se concretan en el lema de la escuela “Educar mundo, y también participará activamente en esta emocio- y formar a través de la navegación tradicional”. nante aventura, con la intención de promocionar la ciudad Las embarcaciones, así como las instalaciones de referencia a través del deporte de la vela con este primer proyecto, la de la Escuela de navegación tradicional, se ubicarán –según el Regata de Barcelona vuelta al mundo. proyecto de reforma previsto por el Puerto de Barcelona- en el Castellano, resumen 36 M E M Ò R I A ENGLISH ABSTRACT M E M Ò R I A 37 CONSORCI EL FAR classrooms suitable for giving theoretical classes. This year, the following new spaces have been set up: dra- wing room, computer room, 2 multi-purpose rooms, offices OBJECTIVES and a teachers’ room. A new space has already been created for the caretaker, administration on the ground floor and a q training professionals of the maritime sector dining room for pupils. q managing institutional projects The two buildings have a tax-free licence for use from q offering services for the nautical sector Barcelona Port. HUMAN RESOURCES (page 7) The EL FAR Consortium has a staff of 23 workers, of which 6 PARTICIPATION (page 10) are civil servants of Barcelona City Hall and 3 are Agents of Occupation and Local Development (AODL). The Consortium has taken part in: This year, it has also had 24 working pupils, 4 monitors and 1 director of the Occupational Training; 5 monitors, 1 direc- q 4a. Mostra d’Entitats de Ciutat Vella This exhibition held tor, 1 assistant clerk and 40 pupils of the Vocational in the Plaça del Mar in la Barceloneta, brought together 123 Education and Training; and also 7 carpenters for the Far entities and associations from the district. Barcelona project. q In the framework of Saló Nàutic, the Corbmarí, a vessel EQUIPMENTS (page 8) for cleaning port and calm waters, was presented, having Headquarters been designed and built in the FAR shipyard; to manually With a surface area of 2,500 m2, it has an auditorium with collect all floating solids and to mechanically disperse and audio-visual equipment, with three interpreting cabins and oxygenate spills. 11 classrooms with different capacities, fitted out for performing business q EL FAR’s boat took part with its vessels (muletes) in the training activities, meetings, congresses, work meetings, etc. Race down the Ebro river and with the boat Dúnia, also took New equipment includes a recorder with a hard disk, 300 part in the VII meeting of traditional vessels in Galicia. hours capacity and a DVD that allows 8 hours recording. The aim is to offer spaces adapted to the needs of the entities q Mercé a la mar programme. Participation in the Mercè that are the members of the consortium, and other custo- festival in Barcelona enabled citizens on the one hand to be mers in general. informed on the activities of the EL FAR Consortium, and on the other to be brought closer to knowledge of the mariti- The SME Incubator Centre, located on the first floor of the me culture. EL FAR Consortium headquarters , has a surface area of more The Educational Programme Service co-ordinated activities than 600 m2, with a total 17 offices, to bring in newly crea- for different groups: a sailing trip around the port on a tra- ted companies and/or those under consolidation, which ditional vessel, puppet workshops and sailors’ knot works- develop initiatives and economic activities in relation to the hop. sea and its environmental protection. Visits were also organised to the vessels Far de Formentera and Far de Cabrera for the La Caixa de Pensions, elderly cen- Shipyard tres. With a surface area of 1,700 m2, it has a dock of 1,100 m2, A total 1,609 people took part in the proposals and activities and 75 linear metres in contact with the water surface. offered by the EL FAR Consortium. It has a large workshop for specialised carpentry work, pain- ting, laminating, a small workshop for metal and several English abstract 38 M E M Ò R I A SCHOOL SHIPYARD Educational programme service (page 15) SCHOOL (page 13) The objective of the Educational Programme Service is to generate and co-ordinate projects of education, promotion Occupational training and communication that enable the knowledge of the coast In 2005, training was given to a group of 96 people, who to be spread from different programmes and services. participated in the Occupational Training, which are long- term actions, under the form of work contracting - training. Around the sea programmes This year the Educational Programme Service attended Work has continued on defining the professional profiles 16,283 people, 12.7% up on the previous year. and the training contents of the trades related to the cons- In the 2004/2005 academic year, school grants were offered truction and maintenance of vessels. These profiles are the through the Barcelona Municipal Education Institute. basis of training that is intended to implement and certify as professional qualifications in the sector, in collaboration with ADIN (Association of Nautical Industries), ICPQ (Catalan Cultural visits to the port Institute of Professional Qualifications), and ACPE (Catalan Aimed at the general population, they offer two activities: Association of Sports Ports). “The port of Barcelona” and “Fishing in Barcelona” Total: 620 participants. Courses in collaboration with the Department of Agricul- As for the group distribution, 56 % of the demand came ture, Stockbreeding and Fishing: from foreign pupils, with an increase of 10 percentage basic for Sailors, Port Captains and polyvalent Coastline points over the previous year, 24% the elderly, and the Captains, World System of maritime support and safety other groups 20% respectively. Shipyard (page 14) Summer activities Aimed at children from 3 to 12, these activities are develo- Construction projects ped from 5 workshops: What is a port? We discover the port, q Construction of a service platform for the maintenance of We play at fishing, We learn to sail, By sailing in the ships in the water Mediterranean. q Work started on building a life boat for the Far Barcelona q Construction of the evolved version of the CorbMarí, cle- This year 65 groups have enjoyed this visit with a total of aning vessel for use in calm waters. 1,557 children. q Continuation of construction and maintenance work of the Far Barcelona: rig, interiors, hydraulic installation, COASTLINE OBSERVATORY (page 17) ballast, outlet and maintenance on a hauling ramp q Maintenance of the fleet of the EL FAR Consortium The most outstanding landmarks of the year were the: q start-up of the Coastline Observatory as a resource to Agreements have been reached with the Catalan Rowing inform and encourage initiatives and projects in the services Federation to build Catalan rowing catboats. of the towns on the coast in the Metropolitan Region of Barcelona, and the institutions and entities working in the Training activities coastal area Collaboration with the Nautical Faculty: a practical course in q the end of the technical work of the Coastal Strategic Plan materials for naval technical engineers . q the organisation of four technical meetings, and q the development of reports and technical studies in rela- tion to the coastline, on the request of institutions such as M E M Ò R I A 39 the Spanish Ministry of Environment; the Catalan q Integrated management of the metropolitan coast Department of Environment and Housing of the (13/07/05) Generalitat, Government of Catalonia; and the Municipal The meeting dealt with integrated management in coastal Institute of Parks and Gardens of Barcelona City Hall. areas of Catalonia, the natural scenery and water manage- ment. An approach was also made to integrated manage- Coastal strategic plan ment from the perspective of the Coastal strategic plan, and It has been managed with the 27 towns on the metropolitan finally, specific examples were given of integrated manage- coast behind this plan and the 46 entities taking part in the ment in the la Tordera river delta and the Colls i Miralpeix. project. Work has been done on the process of drawing up q Towards sustainable management of the Spanish coastli- the documents of Diagnosis and Strategic Proposals, the ne (17/10/05) contents of the web www.plalitoral.net have been updated The meeting was intended to evaluate the situation of inte- and the organisation of the monthly meetings of the grated management in different autonomous communities Delegate Commission has been co-ordinated. of the State and Europe. A total 172 people from autono- mous communities from around the country took part in the As main acts of presentation, in April 2005 a work session working session. was carried out in Sitges, in which the document Diagnosis was discussed and the Strategic Proposals were put forward. Works, reports and studies q Project for improving the environmental management of This plenary meeting approved the continuity of the Coastal the beach-bars in Barcelona. Strategic Plan Association and that the EL FAR Consortium The project consists of analysing the constructive elements should manage the Technical Secretariat of the entity with of the beach-bars and their practices from the environmen- a view to serving the 27 municipalities on the metropolitan tal viewpoint, in order to assess the environmental impact of coast. their activities. Specific works have been drawn up on the coastline and on q Confirmation of the indicators of the Deduce project. the development of its blue-green spaces, worked in con- The project is aimed at the confirmation of methodological junction with the representatives of the municipalities and tools that nurture the integrated management of coastal taking part in the fieldworks. A specific example is Colls- areas (GIZC), according to the directives of the EU. The Miralpeix, with the objective of it becoming a pilot space as Department of the Environment is co-ordinating this project a model of integrated management. in Catalonia, the main tool of which is to calculate and eva- luate the utility of the 28 sustainability indicators proposed Technical meetings by the EU. The Department signed an agreement with the q Potential of programme “Blue Tourism” on the metropo- EL FAR Consortium to work on 4 indicators in 2005 (density litan coast (17/03/05) of the population, water quality, area of build-up land, and A meeting focused on the development of blue tourism, the pressure of leisure on the coastline) in the 27 municipa- and the possibilities of a longer season for the tourist acti- lities on the Barcelona coastline. The Deduce project, which vity in the Metropolitan Region. will end in 2007, is also intended to evaluate the systems of q Urban perspectives for the metropolitan coastline (14/06/05) geographical information (SIG); to establish common As its main conclusions, the session stated that the territorial models to report the sustainability of the coast; to draw up planning of the Metropolitan Region must preserve free spa- a guide of use for the indicators and to study the possibili- ces as one of the assets of the territory; that residential uses ties of establishing a European network specialised in infor- and tourist activity must coexist and that urban and territori- mation on the coastline. al development must go hand in hand with the transport sys- tem. English abstract 40 M E M Ò R I A q Towards sustainable management of the Spanish coastli- In reference to the space management, a total of123 activi- ne. ties were carried out, with an occupation of 3,602 hours, A work commissioned by the Spanish Ministry of Environ- 70% up on 2004. ment and the department of Environment of the Generalitat, As regards the income, the increase from space rental sup- Government of Catalonia, in which a diagnosis was made of posed an increase from 43,453 euros in 2004 to 77,009 euros the state of the integrated management of the Catalan coast; in 2005, that is, 77% more. the future objectives were defined within the framework of Concerning the activities and the types of spaces reserved, the European Recommendation on the integrated manage- there was most demand for training activities, with 75%, ment of coastal areas and the main lines of the Director Plan followed by the work meetings and the meetings and con- for the Sustainable Management of the Coast. gresses, with 8% and 14% respectively. In the classrooms, q Beachmed-e: Observatory for the defence of European those receiving most demand were those with a capacity for coasts. 20 people, with 54%. in December 2005, EL FAR Consortium was accepted to take And in all of the activities overall, 40% corresponded to part as a partner in the European Beachmed-e project services for associated entities, 25% to public entities and (Interreg III C – Sud), as part of the Observatory: study for 35% to private entities. the promotion of a European observatory for the defence This year, 21 new clients were brought in, of which 2 con- of the Mediterranean coasts. This project is led by the tracted for 3 years. Directorate General for Ports and Transport, of the Department of Territorial Policy and Public Works of the BUDGET (page 25) Generalitat, Government of Catalonia, and also receives the participation of Barcelona University and the CSIC-CMIMA q Income: Subsidies and sponsorship (Mediterranean Centre of Marine and Environmental q Expenditure: personnel, current goods and services, invest- Investigations). ment AGENCY FOR NAUTICAL PROJECTS (page 20) FUTURE PROJECTS (page 26) Library q Fiftieth anniversary regatta, 2006: The Far Barcelona will Specialised library with the objective of reporting the sports, take part for the first time in the regatta for the fiftieth economic and cultural activities that have the sea as its anniversary of Sail Training International, July-August 2006. stage. Also to offer documentation on an informative level, The Anne Dorthea, from the northern countries, became on sciences such as biology and marine ecology. BarcaNona, the training ship of the shipyard, and now begins to sail as Far Barcelona, to carry out her programmes Companies centre and space management of cultural exchange and solidarity. There are three contractual modalities: SME incubator cen- tre, for new companies, the Enterprise centre, for company q Initial Vocational Education and Training: A middle grade consolidation and registered domicile. training cycle on the installation and electromechanical In 2005, a total of 31 companies were linked to the Enterprise maintenance of machinery and line conducts, adapted to centre. Six left and three entered, with an occupation at year the profile of ship maintenance and port services. end of 95%. The course will take place in the Consorci EL FAR and the The distribution by modality was 72% as Enterprise centre, IES Rambla Prim, of the Education Department of the and 28 % as SME incubator Centre. By activity, the distribu- Generalitat de Catalunya. tion is as follows: 20% are devoted to training tasks, 48% It is addressed to promote and spread the sea culture and its offer technical and logistics services and 32% are involved in traditions. This course is the result of the Consorci EL FAR’s nautical services and managing associated activities. experience and the cooperation of Associació d’indústries M E M Ò R I A 41 nàutiques (ADIN), Associació catalana de ports esportius i These events with an eminently familiar participation are a Turístics, and all the other institutions of the Consorci El great attraction for citizens and considerable promotion for FAR. the city. This is a first step to cover the requests of the nautical sec- tor, that up to now, has not any initial Vocational Education q Foundation for Ocean Navigation Barcelona (FNOB) and Training. The FNO is formed for the following key Barcelona organi- sations: Ajuntament de Barcelona (Barcelona City Council), In a near future will be developed new occupational trai- Port de Barcelona (Barcelona Port Authority), Fira de ning and continuous training addressed to workers and in Barcelona (Barcelona Trade Fair), Cambra de Comerç de cooperation with companies. Barcelona (Barcelona Chamber of Commerce), and the tech- nical coordination by Consorci EL FAR, with the intention of q Traditional Sailing School: The project of the Traditional promoting the city through the sport of sailing with this first Sailing School is linked to the social function and the objec- project, the Barcelona World Race regatta. tives of the EL FAR Consortium, in relation to the recovery and diffusion of maritime culture, and professional training Barcelona World Race two crew, non stop. in marine skills. The Far Barcelona, a jakt from 1874, will be The Barcelona World Race (BWR) is a new two-handed non- the training ship, along with the other restored traditional stop round the World yacht race, starting November 2007 vessels in the EL FAR shipyard. from Barcelona and to be held every four years. For the first time, this race will see the world’s best profes- Its objectives are centred on the values of traditional navi- sional sailors from both solo and fully crewed disciplines com- gation, focused from the viewpoint of education and ove- peting against each other in teams of two. rall training of a person, which are specified in the school’s Racing 25.000 miles, over three months across the planet’s motto, “To educate and train through traditional sailing”. most hostile and challenging oceans in high performance IMOCA Open 60 monohulls. Competition and adventure The location of the vessels and the reference installations for communicated by pioneering technology to a global audien- the Traditional Sailing School, according to the reform project ce. provided by Barcelona Port, will be on the Bosch Alsina Quay Barcelona World Race will have its departure port and end (Moll de la Fusta), in an area specifically defined and identi- of the race in Barcelona, as well as a very active part of this fied as historical quay of the city, which will include the exciting adventure. Nautical Faculty, the Maritime Museum and the EL FAR Fundació per a la Navegació Oceànica de Barcelona (FNO) is Consortium, and which will be set up as a point of interest for the new organisation developed for rediscovering Barce- citizens and tourism. lona as a sea-linked city, via sailing sports and supporting as Start: September 2006 its first project the Barcelona World Race. q The Tall Ships Races - Mediterranea 2007 (Sail Training International) Given the positive experience of the Festival del Mar 2004 in Barcelona, which received 400,000 visitors and some 700 ves- sels, an international regatta is presented with tall ships along with Alicante, Toulon and Genoa for the forthcoming July 2007. As a new development this time, the figure of the “traine- es”, young people taking part in the different stages as a crew to learn traditional sailing and cultural exchange. English abstract