CONSORCI EL FAR memòria 2014 consorci el far memòria 2014 MeMòria anual 2014 Crédits MeMòria anual 2014 edició: consorci el far Fotografía portada: Manuel Medir Fotos: Manuel Medir, Mireia Perelló, Pere de Preda, Vicente García Delgado, consorci el far Març 2015 INDEX PresentaCió 6 L’entitat 9 Missió, objectius, valors Missió, objectius, valors Òrgans de govern Òrgans de govern El nostre equip El nostre equip Equipaments Equipaments Estol d’embarcacions tradicionals, valor patrimonial Estol d’embarcacions tra- Treball en xarxa çTreball en xarxa Resum de l’any Resum de formaCió, una Porta aL futur 17 Formació reglada Formació ocupacional Altres accions formatives Formació rocupal eL mar eduCa 23 Activitats educatives i culturals Activitats educ Projectes de divulgació Accions de difusió navegaCió tradiCionaL, una eina Per L’aPrenentatge 28 La navegació i els joves La navegació i els joves Navegació i formació Navegació i formació Col·laboracions Col·laboracions reCerCa i innovaCió 32 BiBLioteCa 34 PromoCió eConòmiCa 36 Centre d’Empreses del Mar Centre d’Empreses del Mar Gestió d’espais Gestió d’espais PartiCiPaCió i aCCions de ComuniCaCió 38 Actes de ciutat Actes de ciutat Altres esdeveniments Altres esdeveniments Accions de comunicació Accions de comunicació medi amBient i QuaLitat, eixos de treBaLL 43 exerCiCi eConòmiC 45 2015: navegant CaP aL futur 47 Presentació El Consorci El Far conclou l’any amb l’aprovació, per Portuaris, alhora que ha continuat la tasca iniciada part del Consell General de l’entitat, del que serà el el curs anterior amb el projecte universitari RC nou institut de nàutica de Barcelona. Amb la creació Sailing Challenge, i el projecte Feines de Drassanes d’aquest Institut, per fi es concreta un dels objectius que compta amb el suport del Consorci d’Educació que les diferents institucions que conformen el Cons- de Barcelona. orci El Far han perseguit en els darrers anys. Cal destacar l’aposta que duu a terme l’entitat La convicció des de l’entitat de la necessitat de per la qualitat, l’acció social, la sostenibilitat i la crear un centre integral de formació profes- relació amb el seu entorn territorial més proper sional ocupacional i dual de la nàutica de quali- com a eixos claus i transversals que caracterit- tat que compti amb el suport del Departament zen les seves línies d’acció. Per això es continua d’Ensenyament i el Consorci d’Educació de Barce- també, el treball realitzat amb Càritas Diocesana lona, suposa el reconeixement de la tasca desen- de Barcelona, el que ha permès apropar el món volupada des de l’Escola Drassana de l’entitat des de la navegació a joves del barri de la Barceloneta de la seva creació. Igualment, el Consorci El Far en risc d’exclusió social amb el programa Grumets col·labora en la redacció i consolidació de la família amb Cor, i organitzar un nou curs de Confecció professional de la nàutica dins l’àmbit de l’educació Industrial per a aturats del barri de la Barceloneta. formal, amb una formació més específica i de D’altra banda, el Servei d’Ocupació de la Catalunya major qualitat que comenci a impartir-se el curs va atorgar al Consorci El Far la concessió de dues 2015-2016. subvencions dins el programa Fem Ocupació per a Joves, itinerari dual de formació-inserció per En aquest context, l’Escola Drassana ha tornat a afavorir l’ocupació de les persones joves i atendre acollir una nova edició del Cicle Formatiu de Grau les necessitats reals de les empreses, projecte que Mitjà de Manteniment d’Embarcacions i Serveis enguany ha estat totalment desenvolupat. 4 memòria anual | 2014 D’altra banda, l’activitat del Consorci El Far al llarg En aquest sentit, l’activitat que desenvolupen les de l’any ha estat també marcada per l’estreta embarcacions del Consorci El Far és també un col·laboració que s’ha mantingut amb la Fundació dels actius amb què compta l’entitat. D’una banda, Navegació Oceànica de Barcelona pel que fa a la destaca la presència dels llaguts Far de Formentera celebració de la 3a edició de la Barcelona World i Far de Cabrera en gairebé totes les activitats edu- race, la regata de volta al món a vela a dos. catives que es duen a terme, i d’altra, la participació de la goleta Far Barcelona i el quetx Far Barcelo- Cal destacar que el Consorci El Far és l’entitat neta en diferents actes de ciutat i d’esdeveniments responsable de dissenyar i implementar el pro- vinculats a la cultura marítima de la costa catalana grama educatiu Seguint la Barcelona World com ara la rebuda del Reis d’Orient a Castelldefels, race, que compta amb el suport del Departa- la participació en el Festival Palamós Terra de Mar ment d’Ensenyament i el Consorci d’Educació de o la sortida de la Barcelona World Race el passat 31 Barcelona. L’experiència amb què compta l’entitat de desembre. en l’elaboració de programes educatius vinculats al mar fa que, per tercera vegada, l’Àrea de Pro- En l’àmbit dels projectes de recerca i innovació, grames Educatius sigui l’encarregada de dinamitzar destaca la participació del Consorci El Far en la la nova proposta que es desenvolupa durant el creació del Barcelona World race Ocean Campus curs 2014-15, i que enguany compta ja amb una impulsat per la Fundació Navegació Oceànica de participació de 27.000 escolars de Catalunya, la Barcelona (FNOB), el Consorci El Far i la Universi- resta de l’Estat Espanyol, França, Andorra i Xile. tat de Barcelona (UB). Aquest és un projecte que Senyalar també que enguany, l’equip educatiu del aplega diversos cursos oberts basats en les disci- Consorci El Far ha centrat els seus esforços a dur plines científiques, humanístiques i tecnològiques a terme nombrosos cursos de formació per a do- que s’apliquen i desenvolupen en la Barcelona cents, amb l’objectiu que aquests puguin extreure World Race. Els cursos que s’ofereixen són del tipus el màxim profit en l’aplicació del programa educatiu MOOC (Massive Online Open Course), un format a l’aula. didàctic adoptat per les principals universitats del món per transmetre el coneixement en forma de Pel que fa la resta programes i activitats educatives continguts en línia d’accés lliure i gratuït i tenen que es duen a terme, destacar l’augment de partici- la certificació de la Universitat de Barcelona. En pació en un 7% que ha experimentat el Programa aquesta edició s’han inscrit 5.569 alumnes. d’activitats Pedagògiques entorn del mar respecte a l’any anterior, el que suposa que un total de 8.062 Com a conclusió, destacar que 21.606 usuaris han escolars hagin pogut conèixer de primera mà el fun- gaudit de forma directa de les diferents activitats, cionament del Port de Barcelona, el món de la pesca, projectes i serveis que ofereix el Consorci El Far, i el mar com a medi natural a estudiar i respectar, o unes 45.000 persones han participat en els dife- apropar-se al món de la navegació tradicional. rents actes de ciutat en els que l’entitat ha estat present. D’aquesta manera, el Consorci El Far es De fet, la formació en navegació és un dels eixos consolida com a entitat clau pel que fa la formació, claus que desenvolupa el Consorci El Far amb el su- l’educació i la difusió de la cultura del mar a la port del seu estol d’embarcacions. D’aquesta mane- nostra ciutat. ra, destaca l’augment de centres de secun-dària que han participat en el programa Grumet Èxit. Maite Fandos Aquest programa es consolida com a referent entre Presidenta els tallers de suport a l’atenció de les diversitats als Consorci El Far centres d’educació secundària obligatòria, motiu pel qual, el Xiii Congrés internacional de Ciutats educadores, celebrat el passat mes de novembre, el va seleccionar com a exemple d’experiència que potencia la inclusió en l’àmbit educatiu. memòria anual | 2014 5 L’entitat el Consorci el far, fundat el 1993, és una entitat pública formada per l’ajuntament de Barcelona, la generalitat de Catalunya, la diputació de Barcelona i l’autoritat Portuària de Barcelona. La universitat de Barcelona i la universitat Politècnica són entitats vinculades. missió El Consorci el Far centra els seus esforços en promoure la cultura del mar desenvolupant aspectes socials, econòmics, ambientals i culturals. Aquesta missió es duu a terme mitjançant el desenvolupament d’actuacions formatives, programes educatius i de difusió; i impulsant projectes que obren noves línies de treball vinculades al sector nàutic i marítim. oBjeCtius • Desenvolupar una oferta formativa adequada a les necessitats del sector nàutic. • Promoure el coneixement i la difusió de la cultura del mar. • Potenciar iniciatives econòmiques i de generació d’ocupació. • Impulsar projectes vinculats a l’entorn marítim de Barcelona. vaLors ComPromÍs Fomenta el desenvolupament social, econòmic i mediambiental vinculant-lo amb el sector nàutic. Proximitat Apropa els seus projectes a tota la ciutadania, fent-la partícip. QuaLitat i sosteniBiLitat Potencia l’excel·lència en el treball i una gestió sostenible. innovaCió Obre noves línies de treball que permetin generar perspectives de futur. memòria anual | 2014 7 òrgans de govern el Consorci el far és un ens públic format per l’ajuntament de Barcelona, la gene- ralitat de Catalunya, la diputació de Barcelona i l’autoritat Portuària de Barcelona. Compta també amb la participació, com a institucions vinculades, de la universitat de Barcelona (uB) i la universitat Politècnica de Catalunya (uPC). ConseLL generaL Comissió exeCutiva Presidència President/a Maite Fandos Maite Fandos Generalitat de Catalunya Vicepresidents Jordi Vilajoana Jordi Vilajoana Melcior Arcarons Joan Roca Antoni Trasobares Joan Colldecarrera ajuntament de Barcelona Director General Maite Fandos Andor Serra Gerard Ardanuy Mercè Homs Secretari Antoni Vives Jordi Cases Diputació de Barcelona interventora Joan Roca Susana Navarro Mireia Solsona autoritat Portuària de Barcelona entitats vinCuLades Joan Colldecarrera Adolf Romagosa universitat de Barcelona Jordi Serra universitat Politècnica de Catalunya Santiago Ordàs 8 memòria anual | 2014 eL nostre eQuiP La plantilla del Consorci el far és de 20 treballadors i treballadores. enguany s’han contractat temporalment a 7 tripulants per als vaixells de l’escola de navegació tradicional, per tal de cobrir la tripulació mínima requerida per a les diferents navegacions. el servei de monitoratge dels programes educatius s’ha realitzat amb 3 monitores. també s’han contractat 3 persones dins el programa “fem ocupació per a joves”, subvencionat pel servei d’ocupació de Catalunya (soC) . Direcció General Àrees de treBaLL Andor Serra escola Drassana Secretària de Direcció Alejandro Bosque Àngels Cordón Carles Jorba Francisco Álvaro reCursos i serveis generaLs Josep M. Armengol Maria Soler Oscar Pijuan recursos humans Programes Formatius Àngels Rodríguez Patrícia Giménez recepció Biblioteca Marta Cid Àngels Farré Laura González estol d’embarcacions Centre d’empreses- lloguer d’espais Carles Jorba Xavier de Yzaguirre Daniel Martínez Lluís Graupera Manteniment Manuel Sanz Alberto González Luís Villegas iSO i Medi ambient ComuniCaCió Lucía Cuesta Ana Vico Programes educatius Disseny i edició Cristina Puig Eva Rafecas Ana Vico Mª Àngels Herrera Lucía Cuesta També s’ha comptat amb: Vicente Daniel Cervera, Andrea Comaposada, Jordi Fatjó, Enrique Foixenc, Xavier Ges, Jaume Guàrdia, Cristian Henríquez, Antonio Hilario, Alba Medrano, Elisabet Paül, Jaume Sánchez, Brenda Val, Aarón Vázquez, Esther Zamora. memòria anual | 2014 9 eQuiPaments edifiCi seu La seva superfície és de 2.500 m2 distribuïts en tres plantes en les quals s’ubiquen les oficines de la entitat i la Biblioteca. A més, per a la realització de les seves activitats compta amb: • Auditori amb capacitat per a 125 persones equipat amb equip d’àudio i videoprojec- ció, i cabines de traducció simultània. • Sales de reunions i 9 aules de formació. • Sala Barcelona World Race, espai poliva- lent de 108 m2. • Sala Barcemar, espai de 112 m2 que allotja l’exposició permanent Embarcacions de la Costa Catalana i de les Illes Balears segles XIX-XX. • Aula del Far, destinada a acollir les activi- tats educatives. • Centre d’Empreses del Mar, compta amb més de 600 m2 amb un total de 17 despatxos per acollir empreses de nova creació i/o en fase de consolidació. esCoLa drassana La seva superfície és de 1.700 m2 on s’integren: • Estacions de formació equipades amb maquinària i eines per a cada especialitat: mestre d’aixa, estratificats, pintura, metall i soldadura, mecànica, motorització i veleria i eixàrcia. • Aules polivalents dotades de sistema de projecció audiovisual i aula d’informàtica. 10 memòria anual | 2014 vaLor PatrimoniaL estoL d’emBarCaCions tradiCionaLs L’estol d’embarcacions del Consorci el far està ubicat en 410 m2 al moll d’espanya del Port de Barcelona. far BarCeLona far BarCeLoneta far de formentera Tipus: Goleta de dos pals Tipus: Quetx de dos pals Tipus: Llagut mallorquí eslora: 23,10 m eslora: 17,90 m eslora: 11,10 m Capacitat: 50 adults Capacitat: 18 adults Capacitat: 12 adults Breu història: Va ser construït l’any Breu història: Va ser construït l’any 1915 Breu història: Va ser construït l’any 1874 a Noruega i originàriament es en una drassana ubicada al barri de la 1922 a Palma de Mallorca, i es va dedi- dedicava al transport del peix salat Barceloneta. Fou un dels primers iots de car a abastir els fars de les Illes Balears. pel mar del Nord i el Bàltic. passeig construïts i botats a Barcelona. far de CaBrera mare nostrum dúnia Tipus: Llagut menorquí Tipus: Muleta de l’Ebre. Tipus: Muleta de l’Ebre eslora: 9,05 m eslora: 7,33 m eslora: 7,33 m Capacitat: 9 adults Capacitat: 7 adults Capacitat: 7 adults Breu història: Va ser construït l’any Breu història: Va ser construïda el Breu història: Va ser construïda el 1995 1911 a Menorca com a embarcació de 1956 com a embarcació de pesca a l’Escola Drassana del Consorci El Far pesca artesanal. artesanal que desenvolupava la seva i és una rèplica d’una embarcació de tasca al riu Ebre. pesca artesanal del riu Ebre. memòria anual | 2014 11 treBaLL en xarxa som memBres de Càritas Diocesana i Fundació navegació Oceànica Barcelona • Consell de Coordinació Pedagògica de l’Institut Programa “Grumets amb Cor”. Municipal d’Educació de Barcelona. • Barcelona Clúster Nàutic Museu Marítim de Barcelona • Xarxa de Custòdia del Territori Programa d’actuació 2014 de la Xarxa de Museus • Associació Xarxa de Museus Marítims de la Marítims de la Costa Catalana. Costa Catalana. • Sail Trainning Association España Fundació navegació Oceànica Barcelona, Sailing Technologies, Sl, institut Químic de Sarrià- universitat ramon llull, i universitat Politècnica treBaLLem en Conveni amB de Catalunya Marc global de col·laboració. Fundació navegació Oceànica Barcelona (diferents Servei d’Ocupació de Catalunya convenis) Realització del programa Fem ocupació per a joves. • Programes educatius per a escolars, formació professional, formació ocupacional i formació Taula d’Ocupació de la Barceloneta contínua. Projectes d’ocupació per a aturats en el projecte • Projecte interuniversitari RC Sailing Challenge. Barceloneta proa a la mar. • Programa educatiu de la Barcelona World Race. Fundació navegació Oceànica Barcelona, Digital Centre Tecnològic i institut de Ciències del Mar Departament d’ensenyament, Fira internacional Projecte Citclops. de Barcelona, aDin i associació de Ports esportius i Turístics de Catalunya (aCPeT) universitat Politècnica de Catalunya Cicle Formatiu de grau mitjà de Manteniment de Pràctiques acadèmiques d’alumnes. Vaixells i Serveis Portuaris, en col·laboració amb l’IES Rambla Prim de Barcelona. Fundació Formació i Treball Consorci d’educació de Barcelona Pràctiques formatives no laborals per a 4 alumnes del Programa Grumet Èxit. curs de Formació Professionalitzadora de Confecció Programa Exit 2. Oficis de la ciutat. Industrial Nàutica. Fundació navegació Oceànica Barcelona i universitat escola de Capacitació nàuticopesquera de Catalunya de Barcelona Pràctiques acadèmiques de 6 alumnes. Marc global de col·laboració. Cursos Barcelona World Race Ocean Campus amb els inS rambla Prim cursos Massive Online Open Courses (MOOCs). Pràctiques acadèmiques de 2 alumnes. Fundació navegació Oceànica Barcelona, i Departament d’ensenyament de la Generalitat de Catalunya Marc global de col·laboració. eL ConsorCi eL far en xifres 21.606 usuaris 2.113 hores 140 aPariCions de formaCió en eLs mitjans de ComuniCaCió 516 aCtivitats eduCatives i CuLturaLs 100 entitats i emPreses treBaLLant en xarxa 870 hores de navegaCió 45.000 visitants a aCtes de Ciutat 2.541 miLLes nÀutiQues Formació, una porta al futur L’escola drassana és un centre de formació integral que estableix sinèrgies amb entitats i empreses del sector i del territori. 31 aCtuaCions formatives amB una PartiCiPaCió de Persones 528 memòria anual | 2014 15 formaCió regLada CiCLe de grau mitjÀ de manteniment d’emBarCaCions i serveis Portuaris L’Escola Drassana ha desenvolupat la 8a edició en col·laboració amb l’IES Rambla Prim i mitjançant conveni amb el Departament d’Ensenyament, el Consorci El Far, l’Associació d’Empresaris d’Indústries, Comerç i Serveis Nàutics (ADIN), la Fira Internacional de Barcelona, i l’Associació Catalana de Ports Esportius i turístics (ACPET). Els alumnes realitzen: • 300 hores de pràctiques en empreses (Formació en Centres de Treball, FCT) • Formació complementària: • Curs de Formació Nàutica Bàsica, que els permet obtenir la cartilla de navegació. • Curs Bàsic de Passatge • Curs de Patró Portuari reLaCió de matriCuLats i grau d’aProvats 2012-13 nÚM. CurS 2012-13 aluMneS aPrOVaTS % aPrOVaTS 1r Curs 28 18 80% 2n Curs 19 11 58% totaL 47 29 69% *Es calcula en base al número d’alumnes assistents. PrÀCtiQues de treBaLL Grau d’inserció laboral del curs 2012/2013 és del 58,3%. Entitats i empreses col·laboradores: Corça Nàutica, Nautic Service, Serveis Nàutics Davant, Marina’92, FNOB, Real Club Marítim de Barcelona. CoL·LaBoraCions Participació en el disseny del currículum del Cicle Formatiu de Grau Mig de Manteniment d’Embarcacions d’Esbarjo per comptar amb un cicle propi i específic dins de la família del Transport i Manteniment de Vehicles. 16 memòria anual | 2014 formaCió oCuPaCionaL fem oCuPaCió Per a joves Dins el programa Fem Ocupació per a Joves subvencionat pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), el Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, i el Fons Social Europeu s’han obtingut dos subvencions. Aquestes han permès d’una banda, dur a terme actuacions ocupacionals per afavorir la inserció laboral dels joves, alhora que s’han atès les necessitats reals de les empreses; i d’altra banda, afavorir la con- tracció des del propi Consorci El Far de 2 joves per tal de cobrir les places de recepcionista i manteni- ment a l’Escola Drassana. Pel que fa el desenvolupament del projecte que preveu el desenvolupament d’un itinerari dual de formació-inserció vinculat a un contracte de treball, destacar que el Consorci El Far ha posat en marxa les següents accions: • Prospecció i assessorament d’empreses: s’han identificat els sectors d’activitat potencials generadors d’ocupació i s’han definit els perfils professionals requerits per les empreses. Com a resposta a la tasca desenvolupada, 6 empreses del sector van contractar un total d’11 joves, tot i que només es van atorgar 10 contractacions. Destacar que, gràcies a les tasques realitzades, una de les empreses va contractar 3 persones més fora del marc del programa. • Orientació, tutoria i acompanyament en la inserció: s’han seleccionat els joves més adequats als llocs de treball detectats en la fase de prospecció, i s’ha dut a terme una tutoria amb els joves seleccionats durant tot el període de contractació de 6 mesos de durada. • Formació vinculada al contracte de treball: s’ha dut a terme formació específica adaptada al lloc de treball i acordada amb les empreses. Els cursos que s’han realitzat són: • Anglès nàutic (190h) • Curs de mariner (38h) • Atenció al client (70h) • Mòdul formatiu de recerca de feina (15h) • Mòdul formatiu de sensibilització ambiental, prevenció de riscos laborals i igualtat de gènere (10h) Participació total: 6 empreses, 11 joves contractats empreses col·laboradores: BCN Naval Tours, BCN Naval Tours, Port Olímpic, Yatch Solutions, Fundació Navegació Oceànica Barcelona, Corsa Nàutica. 6 11 emPreses joves ContraCtats memòria anual | 2014 17 aLtres aCCions formatives CiCLe de ConferènCies esCoLa drassana La 5a edició del Cicle de Conferències de l’Escola Drassana ha estat adreçada als alumnes del cicle formatiu i als professionals o afeccionats de la nàutica. Aquestes han estat impartides per professionals d’empreses especialitzades. 72 Persones Les conferències realitzades han tractat sobre: • Protecció de la corrosió galvànica a les embarcacions. • Sistema CLICK BOND, Tecnologia aplicada en sistemes de fixacions estruc- turals adhesives. Participació total: 72 persones empreses col·laboradores: PROYTEC i FASTENCAT Cursos de L’institut soCiaL de La marina (ism) L’Institut Social de la Marina i l’Escola de Capacitació Nàuticopesquera de Catalunya van organitzar els cursos: • Formació Bàsica* • Mariner Pescador • Seguretat Marítima 6Cursos • Patró Portuari* • Mariner de Pont • Bàsic de Passatge* 120aLumnes *Participació dels alumnes del CFGM Participació total: 6 cursos, 120 alumnes Cursos de manteniment d’emBarCaCions d’esBarjo Cursos d’entre 8 i 12 hores de formació adreçats a afeccionats a la nàutica que volen fer-se el manteniment de la seva pròpia embarcació. • Pintura i vernissos • Manteniment de motors • Manteniment de fusta Participació total: 3 cursos, 33 alumnes 18 memòria anual | 2014 Curs avançat de ConfeCCió indus- triaL nÀutiCa Curs de 200 hores orientat a proporcionar formació avançada en confecció nàutica a persones en atur de llarga durada per facilitar-ne la inserció laboral Participació total: 1 cursos, 6 persones 90 entitats col·laboradores: Fundació Navegació Oceànica Barcelona, Càritas Diocesana, Projecte Comunitari de la aLumnes Barceloneta “Barceloneta proa a la Mar”. feines de drassanes Dins el context dels Programes Èxit del Consorci ProjeCte rC saiLing ChanLLege d’Educació de Barcelona, s’ha dut a terme la 3a edició Projecte desenvolupat amb la Fundació Navegació del curs Feines de Drassanes (60 hores) emmarcat Oceànica Barcelona i Sailing Technologies adreçat a en l’oferta educativa Oficis de Ciutat. Aquest s’adreça estudiants universitaris que construeixen embarca- a alumnes de 3r i 4t d’ESO, i té l’objectiu de donar cions prototips per participar en la regata de radio- resposta individualitzada a l’alumnat que requereix control Barcelona World Race Experience Series 2014. un temps i un espai de maduració personal que els permeti definir el seu itinerari formatiu – professional. Participació total: 90 alumnes entitats col·laboradores: Fasol, Tack Veles, Reial Club Participació total: 31 persones de 8 instituts Marítim de Barcelona entitat col·laboradora: Consorci d’Educació de Barcelona “BarCeLoneta Proa a La mar” Des dels seus inicis, el Consorci el Far participa en aquesta iniciativa comunitària que compta amb el suport de l’ajuntament de Barcelona. aquesta engloba a entitats i veïns de la Barceloneta, la qual té l’objectiu de promoure la inserció laboral en el barri. el passat 18 de setembre va tenir lloc una presentació a l’auditori del consorci el far per tal de donar a conèixer als empresaris de la zona el model de desenvolupament local que es vol per a la Barceloneta. en aquest context la plataforma aposta per dinamitzar l'economia local, crear ocupació de qualitat per a la gent del barri, oferir formació connectada amb les necessitats i les oportuni- tats del territori, i enfortir els llaços i els vincles comuni- taris. igualment, aquest any es va dur a terme un procés visites guiades esCoLa drassana participatiu al barri per tal de finalitzar amb la signatura d’un Pacte per a l’ocupació i el Desenvolupament local Visita que s’adreça als alumnes del programa Grumet de la Barceloneta, que comprometi els diversos agents Èxit per conèixer el funcionament d’una drassana. de l’entorn amb uns objectius comuns. Participació total: “Barceloneta, Proa a la mar”, que va néixer el 2012, 83 alumnes busca també la millora de l’èxit educatiu d’adolescents entitat col·laboradora: Consorci d’Educació de Barcelona i joves, i la millora de les oportunitats d’ocupació de les persones que es troben a l’atur. memòria anual | 2014 19 Quadre resum d’accions formatives aCCiÓ FOrMaTiVa nº cursos núm. alumnes Hores de formació Valoració (de 1 a 4) FOrMaCiÓ reGlaDa 2 47 1.026 CFGM Manteniment d’Embarcacions (1r curs) 1 28 594* CFGM Manteniment d’Embarcacions (2n curs) 1 19 348* CiCle De COnFerÈnCieS eSCOla DraSSana 2 72 8 3,1 Protecció de la corrosió galvànica a les embar- cacions 1 43 4 3 Sistema click bond (tecnologia aplicada en sis- temes de fixacions estructurals adhesives) 1 29 4 3,2 CurSOS De l’inSTiTuT SOCial De la Marina (iSM) 6 120 341 Formació bàsica* 1 20 35 Mariner pescador 1 20 25 Seguretat marítima 1 20 36 Patró portuari* 1 20 160 Mariner de pont 1 20 60 Bàsic de passatge* 1 20 25 CurSOS De ManTeniMenT D'eMBarCaCiOnS D'eSBarJO 3 33 33 33 Pintura I Vernissos 1 9 12 3,4 Manteniment de Motors 1 12 12 3,5 Manteniment de Fusta 1 12 8 3,4 alTreS aCCiOnS FOrMaTiVeS 11 210 460 3,7 Cursos de Confecció Industrial Nàutica 1 6 200 3,7 Feines de Drassanes 2 31 60 3,9 Visites Guiades Escola Drassana 7 83 7 3,6 Projecte Rc Sailing Chanllege 1 90 200 FeM OCuPaCiÓ Per a JOVeS 7 46 323 Anglès nàutic 1 6 190' Atenció al client 1 4 70 Tècniques de recerca de feina 1 10 15 Prevenció de riscos laborals 1 10 5 Igualtat de gènere 1 10 2 Mariner pescador 1 1 38 Sensibilització ambiental 1 5 3 TOTal 31 528 2113 3,4 (*) Hores realitzades només a l’Escola Drassana del Consorci El Far. 20 memòria anual | 2014 El mar educa L’ Àrea de Programes educatius té l’objectiu de contribuir al coneixement de la cul- tura del mar. es desenvolupen activitats escolars, visites culturals per a adults, i projectes de difusió. un totaL de 15.617 Persones han PartiCiPat en eLs diferents Programes i aCtivitats en més 500 hores de navegaCió PeL Port de BarCeLona. 15.617 Persones 500 hores de navegaCió memòria anual | 2014 21 aCtivitats esCoLars i visites CuLturaLs aL Port de BarCeLona Programa d’aCtivitats PedagògiQues Entorn dEl mar Programa que aplega una oferta de 13 activitats adreçades a educació primària, ESO, batxillerat i cicles formatius. Les activitats s’estructuren en 4 blocs temàtics: • L’activitat comercial marítima • Cultura i patrimoni marítims • Navegació tradicional • El medi natural 373gruPs Participació total: 373 grups escolars i 8.062 alumnes. Participació per nivells educatius: 19 grups, 476 alumnes d’Educació Infantil 8.052aLumnes 132 grups, 3.166 alumnes d’Educació Primària 211 grups, 4.223 alumnes d’ ESO i ESPO 11 grups, 197 alumnes d’altres estudis Enguany la participació de grups ha sofert un in- crement del 7% relacionat amb una relaxació en la negativa dels docents a sortir de les aules, conjun- tament amb una lleugera recuperació de l’economia d’algunes famílies. aCtivitats entorn deL mar Procedència dels grups L’aCtivitat ComerCiaL marÍtima 49% Barcelona ciutat • Què és un port? 45% Barcelona província • el port comercial 5,7% Catalunya • com funciona el port 0,3% Estrangers • Juguem a pescar • la pesca 5,7% 0,3% La CuLtura i eL Patrimoni marÍtimsestrangers • Història del Port de Barcelona CataLunya 45% La navegaCió• aprenem a navegar BarCeLona Pro- vinCia • la navegació tradicional • navega a bord del far Barcelona eL medi naturaL marÍ • el cicle de vida i paisatges al mar 49% • investiguem el mar• laboratori de mar BarCeLona • observem el litoral Ciutat 22 memòria anual | 2014 aCtivitats d’estiu Adreçat a infants d’entre 3 i 12 anys, aquest programa 11% integra 6 activitats adaptades als diferents grups desCoBreix d’edat: Descobrim el port, Un dia de pesca, Curs de eL Port 26% Petits mariner, Petits grumets, Quin vaixell sóc? i Navega a grumets bord del Far Barcelona. 16% Participació total: 19 grups, 415 nois i noies Curs de mariner Aquest any s’han desenvolupat dues activi- tats noves: Quin vaixell sóc? i Petits grumets. A la resta d’activitats també s’han modificat els continguts amb l’objectiu de millorar la 21% nostra oferta. navega a Bord 26% deL far BarCeLona Quin vaixeLL visites CuLturaLs aL Port sóC? de BarCeLona Aquest programa presenta 4 activitats adreçades al públic adult: Barcelona des del mar, El Port de Barcelona, La pesca a Barcelona i El port comercial. Aquestes propostes permeten conèixer el funciona- ment del Port de Barcelona i la transformació del port i el front marítim de la ciutat en els últims 100 anys. Participació total: 853 persones i 82 grups Aquest any hi ha hagut un increment del 34,5% d’activitat degut a l’augment de l’afluència de grups d’estrangers. 1% 1% BarCeLona La PesCa des de eL mar a BarCeLona 15% 853 Port Persones de BarCeLona 82 gruPs 83% Port ComerCiaL * Dades referents al préstec de les maletes pedagògi- de BarCeLona ques al curs escolar 2013/14. memòria anual | 2014 23 ProjeCtes de divuLgaCió Centre de reCursos • Implementació del Programa Educatiu de la PedagògiCs deL mar, CrP mar Barcelona World Race 2014-15. Compta amb recursos educatius que permeten trebal- • Coordinació i monitoratge de les carpes de la lar el mar a l’aula del centre, entre els quals destaquen NY-BCN Transoceanic Regata & Record juny les maletes pedagògiques Investiguem el plàncton i 2014. Participació de 4.245 persones. Habitants de mar. El CRP Mar ofereix també asses- • Sessions de formació del programa educatiu sorament al professorat i permet a l’alumnat disposar de la Barcelona World Race per al profes- d’informació per a la confecció de treballs de recerca. sorat en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament i l’Institut de Ciències de Participació: 10 centres educatius l’Educació (ICE). Participació de 241 docents. entitats col·laboradores: CESIRE-CDEC (Centre Específic de Suport a la Recerca i la Innovació), CRP • Xerrades dels navegants als centres educa- Sants-Montjuic i CRP Nou Barris. tius. Participació de 883 alumnes. • Activitat Apropa’t al litoral, en col·laboració amb l’Agenda 21 Escolar. Participació de 195 alumnes. entitats col·laboradores: Fundació Navegació Oceàni- ca Barcelona, ICE Universitat de Barcelona, Agenda 21 Escolar, Departament d’Ensenyament, Consorci d’Educació de Barcelona. © Guilles Martin-Raget © BWR/Guilles Martin-Raget Programa eduCatiu BarCeLona WorLd raCe 2014-15 aCCions de difusió Amb motiu de la 3a edició de la regata de volta al món a dos, el Consorci El Far desenvolupa el programa edu- Presentació de les activitats educatives en el context catiu que permet seguir l’esdeveniment des dels centres del Programa d’Activitats Educatives (PAE), i a la seu educatius. del Consorci El Far El 2014 ha estat l’any de posada en marxa del pro- Participació: 170 persones grama educatiu de la Barcelona World Race. S’han realitzat les següents accions: 24 memòria anual | 2014 més de 27.000 esCoLars Barcelona World race des dels seus el creixement de participació respecte treBaLLen La BarCeLona centres educatius. aquest programa, que a les edicions anteriors, un 71% WorLd raCe es va posar en marxa a l’octubre de 2014, respecte a el nombre d’activitats ha anat acaparant l’atenció dels docents desenvolupades en la 2a edició de la Des de l’Àrea de Programes donat el seu tret diferenciador: permet regata, confirma la utilitat d’aquesta educatius del Consorci el Far es treballar per projectes, tot i seguint un proposta educativa innovadora com a gestiona el programa educatiu de esdeveniment que té lloc en temps real. eina per transmetre coneixements, valors, la Barcelona World race, el qual vivències, etc. aquest programa compta es desenvolupa en el curs 2014-15. Després que els iMoca sortissin el passat amb la col·laboració el Departament aquest compta amb una participació 31 de gener, més de 27.000 alumnes d’ensenyament, el consorci d’educatiu de de més de 27.000 escolars. segueixen el dia a dia dels 16 skippers que Barcelona i la Universitat de Barcelona. hi naveguen, i han participat en alguna Més de 200 centres educatius de de les 8 activitats que s’ofereixen, fins al la Barcelona World race s’organitza des catalunya, resta de l’estat espanyol, punt que, a dia d’avui, s’han dut a terme de la fundació navegació oceànica de frança, andorra i Xile segueixen la més de 900 activitats entorn de la regata. Barcelona. QuaDre reSuM aCTiViTaTS eDuCaTiVeS i CulTuralS aCTiViTaT/PrOGraMa nº GruPS nº PerSOneS Valoració (de 1 a 4) PrOGraMa enTOrn Del Mar 373 8062 L’activitat comercial marítima 292 6295 3,8 Cultura i patrimoni marítims 7 119 Navegació tradicional 54 1187 El medi natural 20 461 aCTiViTaTS D’eSTiu 19 415 Descobreix el port 2 34 3.7 Un dia de pesca 0 0 Petits grumets 5 103 Quin vaixell sóc? 5 125 Navega a bord del Far Barcelona 4 100 Curs de mariner 3 53 ViSiTeS CulTuralS al POrT De BarCelOna 80 1098 El Port de Barcelona 12 120 3,8 El Port comercial 64 657 La pesca a Barcelona 1 18 Barcelona des del mar 3 44 CrP Mar 10 259 Habitants del mar 10 250 Investiguem el plàncton Treballs de recerca 0 9 PrOGraMa eDuCaTiu 30 5569 BarCelOna WOrlD raCe Presentacions 4 91 Cursos de formació 6 155 3,6 Xerrades dels navegants 15 883 3,6 NY-BCN Transoceanic Saling Regatta 4245 Apropa’t al litoral 5 195 aCCiOnS De DiFuSiÓ 4 214 Col·laboració amb Càritas 2 44 Presentació Entorn del mar (PAE i Consorci 2 170 El Far) TOTal 516 15.617 3,7 memòria anual | 2014 25 Navegació tradicional eina Per a L’aPrenentatge des de l’escola de navegació tradicional es fomenta la navegació com a eina per l’aprenentatge i el creixement personal. tots els ciutadans tenen l’oportunitat de conèixer i gaudir del patrimoni marítim amb que compta la ciutat de Barcelona. Les emBarCaCions deL ConsorCi eL far han navegat un totaL de 1.509 miLLes nÀutiQues amB una PartiCiPaCió de 488 Persones. 1.509 miLLes naútiQues 488 Persones 26 memòria anual | 2014 La navegaCió i eLs joves Programa grumet èxit: aPrendre a través de La navegaCió tradiCionaL Programa d’adaptació curricular vinculat als projectes ÈXIT que duu a terme el Consorci d’Educació de Barcelona. Tenint el vaixell com a aula flotant, els alumnes de 3r i 4t d’ESO aprenen conceptes relacionats amb el currículum escolar col·laborant colze a colze amb la tripulació en les feines diàries i la vida a bord. Pel tal de conèixer aquest programa, professors i responsables educatius de Göteborg (Suècia) van apropar-se al Port de Barcelona i van tenir l’oportunitat de participar en una de les activitats que es realitzen a bord del Far Barcelona. Els docents van venir convidats pel Consorci d’Educació de Barcelona, per tal de conèixer la realitat educativa de Barcelona i les experiències més interessants, originals o innovadores amb que compta la ciutat. Participació total: 83 alumnes i 7 instituts entitat col·laboradora: Consorci d’Educació de Barcelona grumets amB Cor Adaptació del programa Grumet Èxit adreçat a joves vinculats al barri de la Barceloneta amb risc d’exclusió social. Participació total: 75 alumnes, Centre Obert Glam- peretes i Casal d’Adolescents, centres del barri de La Barceloneta. entitats col·laboradores: Càritas Diocesana i Fundació Navegació Oceànica Barcelona memòria anual | 2014 27 navegaCió d’estiu Els joves participants en el programa Grumets amb Cor van tenir l’oportunitat de posar en pràctica les destreses marineres apresses durant el curs escolar. D’aquesta manera, al mes de juliol es va dur a terme una navegació de 24 hores des del Port de Barcelona fins al Port de Mataró. Participació total: 10 alumnes, Centre Obert Glamperetes i Casal d’Adolescents, centres del barri de La Barceloneta. entitats col·laboradores: Càritas Diocesana i Fundació Navegació Oceànica Barcelona formaCió i navegaCió La formació en navegació ha estat adreçada a acollir a alumnes en pràctiques segons els convenis signats amb diferents entitats o centres formatius. • Institut Rambla Prim • UPC Facultat Nàutica • Curs Patró portuari • Curs Mariner de pont • Participació en el Curs de formació d’alumnes de Cuina de Palamós CoL·LaBoraCions Les embarcacions del Consorci El Far han donat suport a diferents actes i esdeveniments de ciutat com ara la participació en el Festival Palamós, Terra de mar, o la 1a Trobada d’Embarcacions Tradicionals al Port de Badalona, entre d’altres. Igualment els vaixells Far Barcelona i Far Barceloneta han participat en accions de difusió organitzades per la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona (FNOB) amb motiu de la celebració de la 3a edició de la Barcelona World Race, la regata de volta al món a vela que va sortir del Port de Barcelona el passat 31 de desembre de 2014. 28 memòria anual | 2014 QuaDre reSuM aCCiOnS FOrMaTiVeS aCTiViTaT/PrOGraMa nº GruPS nº PerSOneS Valoració (de 1 a 4) la naVeGaCiÓ i elS JOVeS 9 124 3,5 Programa Grumet Èxit 7 83 3,6 Grumets amb Cor 1 31 3,5 Sortida d'estiu Mataró 1 10 3,5 aCTiViTaTS en COl·laBOraCiÓ aMB FnOB 9 234 Sortides litoral de BCN 8 226 Sortida BWR 1 8 naVeGaCiÓ i FOrMaCiÓ PrOFeSSiOnal 4 30 CF Màquines IES Ametlla 1 2 Curs Patró portuari 1 20 CF Alumne de pont 1 6 IES Rambla Prim 1 2 alTreS 4 35 Desembarcament dels Reis Mags 1 25 Navegació Palamós Terra de Mar 1 25 I Trobada d’embarcacions a Badalona 1 40 Cerimònia Special Olímpics 1 10 TOTal 26 488 3,5 eL Programa grumet èxit aL xiii Congrés internaCionaL de Ciutats eduCadores el Xiii Congrés internacional de Ciutats aquesta visita va formar part del programa educadores, que es va dur a terme a Barcelona d’activitats que va oferir el congrés a tots els participants, els quals podien realitzar visites d’estudi del 13 al 16 de novembre, va escollir el programa a experiències de Barcelona que estan organitzades Grumet Èxit com a exemple d’experiència que per institucions públiques o privades. potencia la inclusió en l’àmbit educatiu. aquestes activitats d’inclusió destaquen per la Un total de 20 participants interessats en aquesta varietat d’àmbits en els quals es desenvolupen: proposta educativa van visitar el consorci el far i el la inserció laboral, l’esport, l’educació, l’atenció a seu vaixell escola far Barcelona per tal de conèixer els la dona, el consum ètic, la cultura, el treball en el detalls d’una iniciativa que ja ha estat reconeguda en territori, etcètera. altres ocasions. memòria anual | 2014 29 Recerca i innovació el Consorci el far col·labora activament BarCeLona WorLd raCe oCean amb centres d’investigació científica com CamPus ara l’institut de Ciències del mar-Consell Impulsat per la FNOB, la Universitat de Barcelona superior d’investigacions Científiques i el Consorci El Far, el Barcelona World Race Ocean (iCm-CsiC), universitats o empreses que Campus és una plataforma de cursos oberts basats potencien el coneixement i la recerca en les disciplines científiques, humanístiques i en el medi marí. donem suport també a tecnològiques que s’apliquen i desenvolupen en la Barcelona World Race. Aquests són del tipus MOOC projectes d’innovació tecnològica en el (Massive Online Open Course), — curs en línia obert i sector nàutic. massiu—, un format didàctic adoptat per les principals universitats del món per transmetre el coneixement en forma de continguts en línia d’accés lliure i gratuït. oBservadors deL mar El Consorci El Far participa en aquesta campanya ciutadana que té l’objectiu de crear una base de dades sobre certes espècies de fauna i flora marines que es poden observar durant les navegacions. saLinitat i temPeratura de Les aigües marines El Consorci El Far col·labora en el projecte liderat per l’Institut de Ciències del Mar- CSIC i la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona. Aquest treballa per tal que els vaixells que participen en la 3a edició de la CitCLoPs Barcelona World Race incorporin sensors de salinitat El Consorci El Far participa en el projecte que té i de temperatura a les embarcacions participants. l’objectiu de recollir dades vers el color de la massa La finalitat d’aquest projecte es centra en poder d’aigua del mar per tal d’avaluar l’estat dels nostres obtenir i actualitzar el registre de diferents indicadors mars i oceans. La presa de dades es fa a bord de les oceanogràfics, en el marc del programa mundial seves embarcacions incidint en la difusió dels valors GOOS (Global Ocean Observing System), que permeti de protecció ambiental. El projecte es desenvolupa contrastar-los amb els obtinguts a través d’altres en el marc europeu del FP7 Citclops (Citizens sistemes disponibles, així com el poder cobrir aquelles Observatory for Coast and Ocean Optical Monitoring). zones oceàniques de les que es disposa de poca o nul·la informació. 30 memòria anual | 2014 © Guilles Martin-Raget eL BarCeLona WorLd raCe oCean els continguts han estat desenvolupats conjun- CamPus, una iniCiativa inèdita tament entre professors de la Universitat de Barcelona i el departament educatiu i editorial de el Barcelona World race Ocean Campus és la Barcelona World race, així com amb profes- una experiència pionera en el món de la vela sorat d’institucions especialitzades, com és el cas oceànica. de l’Hospital Quirón Teknon o l’institut de cièn- cies del Mar del centre superior d’investigacions Per a la fnoB significa una prolongació natural científiques (csic). els cursos també incorpor- del programa educatiu de la regata, desenvolu- aran la col·laboració d’especialistes destacats en pat pel consorci el far, que ha estat un referent cada disciplina. en la transmissió del potencial formatiu de la vela oceànica a l’àmbit escolar. amb els Mooc, es els diferents cursos que s’ofereixen están dis- dóna un pas més a l’hora de divulgar aquest co- ponibles en la plataforma canvas instructure, i neixement en l’àmbit universitari i professional, o tenen la certificació de la Universitat de Barce- de posar-lo simplement a l’abast dels afeccionats lona en col·laboració amb inlea, entitat especialit- a la vela, l’esport, la ciència i la tecnologia. zada en aprenentatge virtual. memòria anual | 2014 31 Biblioteca de monografies i cartes nàutiques, i l’altre amb els sumaris de revistes que es publica en el recurs digital issue. La Biblioteca del Consorci el far treballa També aquest any es continua amb el buidatge, com- per a la difusió de la cultura del mar, pilació, classificació i organització d’articles de revistes, alhora que ofereix recursos especialit- com a material de suport a les accions formatives de zats com a suport a la tasca formativa i l’Escola Drassana. de promoció del sector nàutic que duu a terme l’entitat. usos i usuaris La Biblioteca ha atès i gestionat 1.159 usos presencials, CoL·LeCCió a més de les visites que ha rebut al seu lloc web on s’ofereix el catàleg de l’equipament, novetats, agenda La Biblioteca del Consorci El Far posa a disposició del d’activitats i documents en format digital. En aquest ciutadà una col·lecció de recursos de seccions temà- sentit, aquest any hi ha hagut un 50% d’usuaris que tiques vinculades al mar, especialment en construcció han optat per fer consulta en sala i l’altre 50% pel i manteniment d’embarcacions d’esbarjo, formació en servei de préstec. nàutica esportiva i publicacions per a la navegació. La col·lecció està formada per: • 6503 (vol.) monografies • 1.159112 títols de publicacions periòdiques especialit- zades (suport paper), de les quals 32 formen part usos PresenCiaLs de la col·lecció permanent. • 254 cartes nàutiques actuals • 220 audiovisuals usos segons les temàtiques dels recursos serveis • Sala de consulta i sala d’estudi, per a 10 i 9 usu- aris respectivament. 7% 1% aLtres historia • Préstec de monografies, cartes nàutiques, publi- marÍtima cacions periòdiques i multimèdia. 8% Literatura • Punt d’informació del sector de la nàutica es- portiva. • Accés wi-fi a Internet. 12% • Punts de treball amb ordinador i impressora. ConstruCCió i manteniment • Servei de reprografia. La Biblioteca del Consorci El Far elabora i difon men- sualment dos butlletins electrònics, un que informa 72% sobre les novetats bibliogràfiques, principalment naútiCa 32 memòria anual | 2014 Agraïm les donacions efectuades per entitats, empreses i particulars que han contribuït al creixement de la col·lecció. CoL·LaBoradors entitats públiques Ajuntament de Barcelona, Ajuntament de Castellde- fels, Ajuntament de Deltebre, Ajuntament del Masnou, Ajuntament de Mataró, Ajuntament de Palamós i la Universitat de Girona (Càtedra d’Estudis Marítims), Ajuntament del Prat de Llobregat, Ajuntament Sant Adrià del Besòs, Ajuntament de Sant Feliu de Guíx- ols, Ajuntament de Torredembarra, Ajuntament de Viladecans, Arxiu de Palafrugell, Autoritat Portuària de Barcelona, Biblioteca Pública de Tarragona, Comis- ión Europea, Departament de Territori i Sostenibilitat, Departament d’Ocupació, Gobierno Vasco. Depat. Museu Marítim de Barcelona, Museu de la Pesca de Palamós, Centre d’Estudis Marítims i d’Activitats del Port de Tarragona, Puertos del Estado, Real Feder- ación Española de Vela. associacions i altres organismes ANEN, ASAME, Associació Catalana de Capitanes de la Marina Mercante, Associació de Mestres Rosa Sensat, Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou, Casal As- sociacions Juvenils Bcn, Club de Vela de Blanes, Club Nàutic Garraf, Club Nàutic Ametlla de Mar, Club Nàutic Estartit, EUCC, Federación Prácticos de Puerto de España, Fundació Navegació Oceànica de Barcelona, Ports de la Generalitat, Real Asociación Nacional de Cruceros (RANC), Sociedad Española de Medicina Marítima, Salvamento Marítimo. empreses AACNI, Abogados Asociados para el Comercio, la Navegación y la Industria, Grupo V, Media Pro Dynam- ic, Publicaciones Men-Car, Peter Martin Stockfleth. memòria anual | 2014 33 Promoció econòmica amb objectiu de potenciar iniciatives socioeconòmiqes en l’àmbit de les activitats nàutiques i marítimes, el Consorci el far compta amb el Centre d’empreses del mar, que acull a empreses que tenen el mar com a eix de treball, i ajuda a posar en marxa noves iniciatives. també ofereix espais singulars i polivalents per a la realització de conferències, jornades, seminaris, cursos de formació,... constituint un equipament per a la ciutat arran de mar. Les instaL·LaCions deL ConsorCi eL far han tingut un totaL de 1.824 hores d’oCuPaCió, amB un totaL de 3.814 Persones. 3.814 Persones 1.824 hores 34 memòria anual | 2014 Centre d’emPreses deL mar El Consorci El Far ha acollit un total de 16 empreses relacionades amb el sector, 12 en modalitat resident i 4 domiciliades. Les 12 empreses residents suposen una ocupació del 80% dels espais disponibles. Segons el seu objecte principal, hi hagut la següent participació: Tipologia d’activitats 25% serveis naútiCs 50% serveis 6% LogÍstiCs formaCió 19% asoCiaCions ProfesionaLs gestió d’esPais Enguany, el total d’ocupació ha estat de 246 usos, un 4% més que l’any 2013 i 1.824 hores d’ocupació el que suposa un augment del 23% en l’activitat, tot i que hi ha hagut un descens en el total de 3.814 usuaris. Pel que fa a la tipologia de les activitats que s’han dut a terme, les dedicades a la formació han representat un 74%, les reunions de treball el 23%, jornades, congressos i altres activitats un 3%. Tipologia d’activitats 3% jornades Congressos 23% reunió de treBaLL 74% formaCió memòria anual | 2014 35 © Miquel A. Barnau Participació i accions de comunicació 36 memòria anual | 2014 aCtes de Ciutat i el Consorci El Far, han organitzat el II Concurs de Fotografia de Mar Museu Marítim de Barcelona , amb la voluntat de contribuir al coneixement de la cultura marítima i la promoció de la fotografia. 150 Persones visiten eLs veLers CorWith Cramer i tara 8.669 visitants a Les CarPes deL Programa eduCatiu de La grans veLers amiCs de BarCeLona BarCeLona WorLd raCe El Consorci El Far i la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona (FNOB) lideren l’acollida de grans velers a Barcelona que desenvolupen la formació de joves en navegació, la investigació científica, la integració social, els valors ambientals del medi marí, etc. CarPa Programa eduCatiu En aquest context, aquest any s’han acollit dos BarCeLona WorLd raCe embarcacions: el vaixell escola americà Corwith Del 12 de desembre fins el 6 de gener de 2015 el Port Cramer, un gran veler que desenvolupa projectes Vell de Barcelona va acollir la carpa del programa científics i estudis ambientals. També ens ha visitat educatiu de la Barcelona World Race en el context el veler francès Tara, que va presentar la seva dels dies previs a la regata de volta al món a vela. expedició pel Mediterrani. El Consorci El Far ha La seva activitat va estar coordinada per l’Àrea de coordinat les visites dels centres educatius a totes Programes Educatius del Consorci El Far. dues embarcacions i ha col·laborat en la difusió de les tasques que duen a terme tots dos velers. arriBada de La torxa oLÍmPiCa La goLeta far BarCeLona a La LÍnia de deLs sPeCiaL sortida de La BarCeLona WorLd raCe 2.500 oLymPiCs una vegada més el vaixell escola Far Barcelona va La flama olímpica estar a la línia de sortida de la Barcelona World race el passat 31 de desembre. l’acte va comptar visitants aL Port de dels Jocs Special BarCeLona Olympics va arribar a amb una participació de més de 100.000 per- la capital catalana el sones entre embarcacions al mar i públic que va venir a acomiadar les embarcacions des de les 28 d’octubre a bord platges de la ciutat. de l’IMOCA 60 de la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona i escoltat el vaixell insígnia del consorci el far tenia la missió de per la goleta del Consorci El Far, el Far Barcelona. senyalitzar la línia de sortida juntament amb el pailebot santa eulàlia. a més, l’embarcació portava als jutges i membres de l’organització encarregats de vetllar per- ii ConCurs de fotografia de mar què l’inici de la regata fós correctament. El Museu Marítim de Barcelona, conjuntament la participació de l’embarcació és ja habitual en la amb Casanova Foto, l’Institut d’Estudis Fotogràfics regata de volta al món a vela. el far Barcelona és de Catalunya (IEFC), Barcelona World Race-FNOB l’encarregat no només de participar en l’acte de sortida de la regata, sinó que també marca la línia de meta durant l’arribada dels iMoca a Barcelona. memòria anual | 2014 37 PartiCiPaCió en aLtres eLs reis mags d’orient a Bord deL far esdeveniments BarCeLona Com ja és tradició, els Reis Mags d’Orient i els seus patges reals van arribar a Port Ginesta, Castelldefels a festivaL PaLamós, bord de la goleta del Consorci El Far. terra de mar El vaixell Far Barcelona va 680 estar present a la mostra flotant d’embarcacions de la visitants aL Port de 7a edició del Festival Palamós, PaLamós Terra de Mar. 20.000 Persones a Port ginesta, CasteLLdefeLs aCCions de ComuniCaCió La goLeta far BarCeLona, uns deLs Protagonistes deL LLiBre ‘taLL shiPs today’ i troBada de veLers tradiCionaLs aL El passat mes de juliol es va Port de BadaLona presentar Tall Ships Today, un nou El Consorci El Far va estar representat a la I Trobada llibre que recopila la historia dels de Velers Tradicionals amb la seva goleta Far grans velers més representatius i interessants del Barcelona. L’embarcació va participar amb una món que estan actualment en actiu. La goleta Far navegació pel litoral badaloní, on els convidats Barcelona del Consorci El Far és un dels protagonistes. principals eran els docents de la ciutat i en les L’autor del llibre es en Nigel Rowe, expresident de la jornades de portes obertes per visitar els vaixells Sail Training International (STI). participants. L’esdeveniment va estar organitzat per Marina Badalona, l’Ajuntament de Badalona, l’Associació Amics del quetx Ciutat Badalona i materiaLs de difusió BricBarca. Amb l’objectiu de difondre les diferents activitats i projectes que es duen a terme al Consorci El Far, s’han editat diferents fulletons i catàlegs. Igualment s’ha elaborat el Manual d’imatge Corporativa del Consorci 200 el Far. visitants aL Port de BadaLona 38 memòria anual | 2014 PresènCia en eL mitjans de ComuniCaCió 23.272 visites aL WeB de L’entitat 100 4.230 més de 100 notiCies i artiCLes seguidors a faCeBooK 1.973 40notiCies a radio i visionats teLevisió a youtuBe memòria anual | 2014 39 Medi Ambient i Qualitat, eixos de treball menys ComBustiBLe, menys Co2 La flota d’embarcacions de l’Escola de Navegació Tradicio- nal ha reduït notablement el consum de combustible al llarg 50% de l’any, amb la conseqüent re- reduCCió d’emissions ducció de les emissions de CO2. de Co2 S’estima que s’han emès prop de 10Tn de CO2 al 2014. gestió deLs residus El control i gestió de residus a l’Escola Drassana es realitza en base a la reducció en origen, al seu màxim aprofitament i a la gestió segons la legislació vigent. Des de que es van incorporar millores en la recollida sistema de gestió integrat selectiva dels diferents residus a l’Escola Drassana, s’ha El Consorci el Far té certificades les activitats de reduït notablement la fracció banal. formació i educació segons les normes UNE-EN-ISO 9001(EC-6568/11) referent a la Qualitat i UNE-EN ISO 14001 (MA-2278/11) referent al Medi Ambient. efiCiènCia energètiCa Un any més l’entitat ha donat 40% continuïtat al projecte de reCoLLida seLeCtiva 3% millora de l’eficiència deL 40% deLs residusenergètica. Aquest es menys Consum concreta en la substitució eLèCtriC progressiva de l’enllumenat Els residus especials, com els dissolvents, resines o olis, són de làmpades dicroiques i de residus altament contaminants que a l’Escola Drassana su- fluorescència per làmpades de posen un 20% del total de residus generats i segregats en leds. Al 2014 un 58% del total de la pes. L’altre 20% de residus recollits selectivament correspon il·luminació existent és més eficient! a les fraccions de fusta, paper-cartró i metall. memòria anual | 2014 41 Exercici econòmic Els comptes anuals del Consorci El Far s’aproven pel Consell General, consoliden amb els de Ajuntament de Barcelona, i s’auditen anualment. El pressupost del Consorci El Far per a l’exercici 2014 tenia un import inicial de 1.110.000,00 euros, tant pel que fa a ingressos com a despeses. inGreSSOS Ingressos per programes 507.791,09€ Aportacions ens consorciats 494.190,43€ DeSPeSeS Personal 686.100,14€ Béns corrents i serveis 347.391,53€ Financeres 6.047,59€ El resultat pressupostari ha estat de -37.557,74€ i el romanent líquid de tresoreria de 12.388,64€. El percentatge d’execució del pressupost de despeses es situa en el 93,65%. Aquest percentatge es inferior al de l’exercici 2013, amb un nivell de pagament del 97,60%, un 6% més alt que el de l’exercici anterior. El percentatge de compliment de les previsions d’ingressos s’ha situat en el 90,27%, un 13% menys que en l’exercici anterior, amb un nivell de recaptació del 98,37%, un 8,48% més que en el 2013. memòria anual | 2014 43 2015: Navegant cap al futur PLa d’aCCió Per aL 2015 formaCió formaCió en navegaCió • Creació al Consorci El Far de l’institut de nàutica • Creació d’un nou programa de voluntaris per de Barcelona com a centre de formació integral col·laborar amb la tripulació professional. de formació professional ocupacional i dual de la • Coordinació de les tasques de manteniment nàutica. de l’estol d’embarcacions amb els alumnes de • Col·laboració en la descripció de la nova família l’Escola Drassana per complementar la seva d’estudis nàutics a l’educació secundària. formació. • Nous contactes amb empreses del sector per promoure la formació dual. reCerCa i innovaCió • Col·laboració amb les entitats del barri de la • Impuls del projecte Barcelona World Race Ocean Barceloneta en el marc del programa Barcelo- Campus. neta proa a la mar, per fomentar la formació i l’ocupació dels ciutadans del barri. • PartiCiPaCió i ComuniCaCió Desenvolupament de nous programes de for- mació contínua. • Optimitzar el web institucional amb un gestor de • continguts més actualitzat.Creació d’una bossa de treball on es recullin les ofertes del sector que es puguin derivar als • Revisió imatge corporativa a les diferents seus alumnes de l’entitat. eduCaCió medi amBient i QuaLitat • avaluació del programa educatiu Entorn del mar • Reduir el consum elèctric, de paper i de residus per adequar millor les activitats a les necessitats especials. educatives dels centres educatius. • Implementar les bones pràctiques ambientals en • Elaboració d’un pla de difusió per a les Visites la navegació. Culturals al Port de Barcelona. • Aplicar criteris de compra verda en les diferents àrees. • Disseny d’un nou recurs educatiu en col·laboració • Incrementar el grau de satisfacció del client. amb COi-uneSCO per tal de conèixer el pro- grama de boies arGO que permet millorar l’estudi dels mars i oceans arreu del món. memòria anual | 2014 45 ConsorCi eL far C. Escar, 6-8 08039 Barcelona Tel. 93 221 74 57 Fax: 93 221 41 50 WWW.COnSOrCielFar.OrG