Índex Informació de caràcter general . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Accionistes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Consell d’Administració . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Informe d’Auditoria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Informe Delegat del Govern . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Comptes Anuals . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Informe de Gestió de 2003 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 1 Informació de caràcter general Denominació de la Societat: “Túnels i Accessos de Barcelona, Societat Anònima Concessionària” (TABASA) Domicili Social: Carretera de Vallvidrera a Sant Cugat, BV-1462, Km 5,3. (front Baixador de Vallvidrera dels FGC) 08017 Barcelona Telèfon: 93 205 79 09 - Fax 93 205 78 59 Número d’Identificació Fiscal A-08-22.1350 Constitució: La Societat es constituí el 15 de juliol de 1967, davant el Notari de Barcelona, Sr. Tomàs Caminal Casanovas i amb el nom de “Túneles y Autopistas de Barcelona, S.A.”. El 14 de setembre de 1987 canvià el seu nom per l’actual. La Societat està inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona, Tom 5.058, Secció 2a, llibre 4.371, foli 5, full 12.951. Decret de Concessió: Segons el decret 305/1987 de 19 d’octubre, del Departament de Política i Obres Públiques, publicat al DOGC el 30 d’octubre de 1987, la Societat té l’autorització per gestionar, per encàrrec de l’Administració de la Generalitat, el servei consistent en la construcció, la conservació i l’explotació dels túnels de Vallvidrera i els seus accessos, per un termini de 50 anys que finalitza el 29 d’octubre de l’any 2037. Objecte Social: “La gestió del servei de construcció, conservació i explotació, per si o per tercers, del Túnel de Vallvidriera i els seus accessos, de conformitat amb l’autorització concedida per la Generalitat de Catalunya, així com les acti- vitats que siguin complementàries o derivades de les anteriors i directament relacionades amb el seu objecte”. Durada: La Societat té una durada indefinida, ajustada al compliment de l’objecte social. Accionistes En data 31 de desembre de 2003, el capital social subscrit i totalment desemborsat de la companyia era de cent vint-i-nou milions sis-cents mil euros (129.600.000,00€), representat per vint-i-un milions sis- centes mil accions nominatives, de 6 euros de valor nominal cadascuna, numerades correlativament del número 1 al 21.600.000, ambdós inclosos. D’acord amb el decret 305/1987 de 19 d’octubre, el capital social de TABASA es fixarà, com a mínim, en el 16,66% de la inversió total. Els accionistes de la societat són els següents; Gestió d’Infraestructures SA Generalitat de Catalunya Consell Comarcal del Barcelonès Barcelona de Serveis Municipals SA Diputació de Barcelona Ajuntament de Sant Cugat del Vallès 3 Consell d’Administració Els Comptes Anuals i l’Informe de Gestió de la Companyia Mercantil Túnels i Accessos de Barcelona, SAC (TABASA), corresponents a l’exercici econòmic de 2003, que han estat formulats pel Consell d’Administració en la reunió celebrada a Barcelona el 26 de març de 2004, estesos en 29 fulls de paper comú, els numerats de l’1 al 28, són signats pel Secretari del Consell i aquest full per la totalitat dels seus membres. Sr. Rafael Villaseca i Marco President Hble. Sr. Joan-Ignasi Puigdollers i Noblom Vocal Sr. Jaume Amat i Curto Vocal Il·lm. Sr. Lluís Recoder i Miralles Vocal Excm. Sr. Joan Carles Mas i Bassa Vocal Hble. Sr. Josep M. Cullell i Nadal Vocal Sr. Antoni Lluch i Molinari Vocal Il·lm. Sr. Manuel Bustos i Garrido Vocal Sr. Xavier Ruiz del Portal i Bravo Vocal Sr. Guillem Sánchez i Juliachs Vocal Sr. Manuel M. Vicens i Matas Secretari Essent el Director General el Sr. Joan Deu i Pañella Segons el que disposa l’article 65 del Decret 68/2004, de 20 de gener, d’estructuració i reestructuració de diversos Departaments de l’Administració de la Generalitat, la Secretaria per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques té, entre d’altres competències, exercir les funcions que la normativa vigent atribueix a la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d’Autopistes. Per Decret 347/2003, de 29 de desembre, el senyor Manel Nadal i Farreras va ser nomenat secretari per a la Mobilitat. Informe d’Auditoria 5 Informe del Delegat del Govern Comptes Anuals 1. Balanç 2. Compte de Pèrdues i Guanys 3. Memòria 7 Balanços de Situació 31 de desembre de 2003 i 2002 Actiu Euros 2003 2002 Immobilitzat Immobilitzacions immaterials (nota 5) 136.466 109.005 Immobilitzacions materials (nota 6) 137.850.453 141.182.159 Immobilitzacions financeres (nota 7) 14.007 13.900 TOTAL IMMOBILITZAT 138.000.926 141.305.064 Despeses a distribuir en diversos exercicis (nota 8) 90.458.910 93.594.824 Actiu circulant Existències (nota 9) 90.987 105.241 Deutors (nota 10) 8.378.384 5.059.528 Inversions financeres temporals (nota 11) 3.000.850 1.004.091 Tresoreria 750.281 917.674 Ajustaments per periodificació 15.031 14.380 TOTAL ACTIU CIRCULANT 12.235.533 7.100.914 TOTAL ACTIU 240.695.369 242.000.802 Passiu Euros 2003 2002 Fons propis (nota 12) Capital subscrit 129.600.000 129.600.000 Reserva legal 9.950.510 5.144.564 Reserves voluntàries 218.615 218.615 Resultat de l’exercici 7.056.179 4.805.946 TOTAL FONS PROPIS 146.825.304 139.769.125 Provisions per a riscs i despeses (nota 13) 8.915.619 8.330.932 Creditors a llarg termini (nota 14) 44.713.171 63.436.170 Creditors a curt termini Deutes amb entitats de crèdit (nota 14) 31.560.945 22.931.763 Creditors comercials 1.433.970 946.811 Altres deutes no comercials (nota 15) 6.645.260 5.863.728 Ajustaments per periodificació 1.100 1.058 Provisions per a operacions de tràfic 600.000 721.215 TOTAL CREDITORS A CURT TERMINI 40.241.275 30.464.575 TOTAL PASSIU 240.695.369 242.000.802 9 Comptes de Pèrdues i Guanys per als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2003 i 2002 Despeses Euros Ingressos Euros 2003 2002 2003 2002 Despeses d’explotació Ingressos d’explotació Consums (nota 9) 49.421 44.973 Import net de la xifra Despeses de personal (nota 18) de negocis (nota 17) Sous i salaris 1.916.194 1.774.291 Peatges 29.985.515 27.063.264 Càrregues socials 487.726 434.010 Descomptes i rappels Altres despeses de personal 122.577 99.653 sobre vendes (958.457) (886.762) Dotacions per a amortitzacions d’immobilitzat (notes 5 i 6) 4.681.436 4.672.868 Variació de les provisions Ingressos accessoris 397.015 425.622 de tràfic (nota 10) 579 812 Dotació al fons de reversió (nota 13) 520.745 968.831 Altres despeses d’explotació Serveis exteriors 3.296.237 3.263.292 Tributs 55.597 27.558 Total despeses d’explotació 11.130.512 11.286.288 Total ingressos d’explotació 29.424.073 26.602.124 Beneficis d’explotació 18.293.561 15.315.836 Despeses financeres Per deutes amb tercers i des- peses assimilades (nota 19) 1.820.271 - Total despeses financeres 1.820.271 - Resultats financers negatius 1.820.271 - Beneficis de les activitats ordinàries 16.473.290 15.315.836 Despeses extraordinàries Ingressos extraordinaris Pèrdues procedents de Beneficis procedents l’immobilitzat 9.192 161.875 de l’immobilitzat 770 - Altres despeses Ingressos extraordinaris - 90.164 extraordinàries 5.647.067 5.409.109 Despeses i pèrdues d’altres exercicis 19.813 2.053.360 Total despeses extraordinàries 5.676.072 7.624.344 Total ingressos extraordinaris 770 90.164 Resultats extraordinaris negatius 5.675.302 7.534.180 Resultat abans d’impostos 10.797.988 7.781.656 Impost sobre Societats (nota 16) 3.741.809 2.975.710 Resultat de l’exercici 7.056.179 4.805.946 1. Naturalesa i Activitats de la societat Túnels i Accessos de Barcelona, Societat Anònima Concessionària (d’ara endavant la societat), es va consti- tuir com a societat anònima a Barcelona el 15 de juliol de 1967, a l’empara de la legislació espanyola i sota la denominació de Túneles y Autopistas de Barcelona, Sociedad Anónima i el 14 de setembre de 1987 va canviar la denominació per l’actual. L’activitat de la societat es deriva de la gestió atorgada per la Generalitat de Catalunya per a la cons- trucció, conservació i explotació del Túnel de Vallvidrera i els seus accessos (el Túnel) fins el 29 d’octubre de 2037. En aquesta data la societat haurà de revertir el Túnel a la Generalitat de Catalunya, sense com- pensació. El Túnel i els seus accessos principals van ésser posats en funcionament el 27 d’agost de 1991. El 29 de juliol de 2003 la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, va aprovar un nou Pla Economicofinancer per la societat, que contempla la recuperació de les inversions realitzades i de les despeses diferides, la cancel.lació de tots els deutes de la societat, així com la constitució del fons de reversió en base als condicionants actuals de la concessió (volum de trànsits i deutes, etc.). Les tarifes de peatge són regulades pel Decret de Concessió i la legislació complementària correspo- nent. 2. Bases de Presentació En compliment de la legislació vigent, els administradors de la societat han formulat aquests comptes anuals amb l’objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, dels resultats i dels canvis en la situació financera de l’exercici 2003, així com la proposta de distribució de resultats d’aquest exercici. Aquests comptes anuals han estat preparats a partir dels registres auxiliars de comptabilitat. Els administradors de la societat estimen que els comptes de l’exercici 2003 s’aprovaran per la Junta General d’Accionistes sense variacions significatives. D’acord amb la normativa, el balanç de situació, el compte de pèrdues i guanys i el quadre de finançament de 2003 inclouen a efectes comparatius les xifres de l’exercici 2002, que formaven part dels comptes anuals de l’exercici 2002 aprovats per la Junta General d’Accionistes de data 28 de març de 2003. D’acord amb el que està permès per aquesta normativa, la societat ha optat per ometre en la memòria de l’exercici 2003 algunes dades comparatives de l’exercici anterior. 3. Distribució de Resultats La proposta de distribució de resultats corresponents a l’exercici finalitzat a 31 de desembre de 2003, for- mulada pels administradors i pendent d’aprovació per la Junta General d’Accionistes consisteix en el seu traspàs íntegre a la reserva legal. 4. Principis Comptables i Normes de Valoració Aplicats Aquests comptes anuals han estat formulats d’acord amb les Normes d’Adaptació del Pla General de Comptabilitat a les Societats Concessionàries d’Autopistes, Túnels, Ponts i altres Vies de Peatge aprova- des per l’Ordre Ministerial de 10 de desembre de 1998, aplicables a la societat des de l’1 de gener de 1999. 11 L’impacte retroactiu de l’adaptació a la normativa vigent es va reconèixer d’acord amb aquesta norma- tiva, a l’exercici 1999, com a despesa a distribuir en diversos exercicis i s’amortitza linealment en un perí- ode de cinc anys amb càrrec al capítol “Altres despeses extraordinàries” del compte de pèrdues i guanys (nota 8). Els principals principis i normes de valoració utilitzats són els següents: (a) Immobilitzacions materials i immaterials Inversió en el Túnel La inversió en el Túnel inclou tots els costos de construcció, així com les despeses generals i d’administració i les càrregues financeres generades fins l’entrada en funcionament del Túnel. Fons d’amortització i reversió del Túnel A partir de l’exercici 1999, amb l’adaptació a la nova normativa comptable, el cost dels actius revertibles s’im- puta com a despesa des de l’entrada en funcionament del Túnel, de la següent manera: - Amortització lineal, d’acord amb criteris tècnics, seguint els coeficients aprovats en l’Ordre de 12 de maig de 1993 del Ministeri d’Economia i Hisenda. - Fons de reversió, amb dotacions anuals que es calculen sobre el valor net comptable estimat a la data de reversió, en base a la proporció dels ingressos de l’exercici sobre el total d’ingressos estimats del projecte, aplicats sobre el valor net comptable esmentat. El percentatge d’ingressos aplicat l’any 2003 ha estat l’1,76%. Altres immobilitzacions La resta d’immobilitzacions es reflecteixen al seu valor de cost actualitzat a l’empara de les diferents disposi- cions legals d’actualització d’actius fins 1983, net de la corresponent amortització acumulada. L’amortització es calcula pel mètode lineal en funció dels anys de vida útil estimats indicats a continuació: Anys de vida útil Construccions 50 Instal·lacions tècniques i maquinària 7-25 Altres instal·lacions, utillatge i mobiliari 8-20 Equips per a processament de dades 4-8 Elements de transport 6-14 Aplicacions informàtiques 3-5 (b) Immobilitzacions financeres Les immobilitzacions financeres, que corresponen bàsicament a fiances i dipòsits constituïts a llarg termini, en relació a la gestió d’expropiacions, són reflectides al seu cost. (c) Despeses a distribuir en diversos exercicis La societat estima que les despeses diferides seran recuperables a través dels ingressos dels exercicis futurs. Per tant, aquest epígraf inclou la càrrega financera derivada del finançament del Túnel no imputable com a major valor de la inversió, que s’imputa a resultats fins a la finalització de la concessió, en base a la proporció dels ingressos de l’exercici respecte del total d’ingressos previstos al Pla Economicofinancer, net de les desviacions en despeses financeres de l’exercici. El percentatge d’ingressos aplicat per al càlcul de l’exercici 2003 ha estat l’1,76%. A més, aquest epígraf inclou despeses de formalització de préstecs que s’imputen a resultats en el ter- mini de venciment dels corresponents deutes, així com l’efecte de l’adaptació en l’exercici als actuals prin- cipis comptables, que s’amortitza linealment en un període de cinc anys. (d) Transaccions en moneda estrangera Les transaccions en moneda estrangera s’enregistren comptablement pel seu contravalor en euros, utilitzant els tipus de canvi vigents en les dates en què es realitzen. Els beneficis o pèrdues per les diferències de canvi sorgides en la cancel.lació dels saldos provinents de transaccions en moneda estrangera, es reconei- xen en el compte de pèrdues i guanys en el moment en què es produeixen. Els saldos a cobrar i a pagar en moneda estrangera al tancament de l’exercici es valoren en euros a tipus de canvi que s’aproximen als vigents a 31 de desembre de 2003 o pel seu valor de reembors quan aquest és conegut. (e) Existències Les existències es valoren al seu cost d’adquisició calculat segons el mètode del preu mitjà ponderat. (f) Curt i llarg termini En els balanços de situació adjunts, es classifiquen a curt termini els crèdits i deutes amb venciment igual o inferior a dotze mesos des de la data del balanç i a llarg termini en cas que el venciment sigui superior. (g) Indemnitzacions per acomiadament Llevat del cas de causa justificada, les societats vénen obligades a indemnitzar als seus empleats quan són cessats en els seus serveis. Les indemnitzacions per acomiadament, quan apareixen, es carreguen a despeses en el moment en què es pren la decisió corresponent. (h) Impost sobre Societats La despesa per Impost sobre Societats de cada exercici es calcula sobre el benefici econòmic, corregit per les diferències de naturalesa permanent amb els criteris fiscals i tenint en compte les bonificacions i deduccions aplicables. L’efecte impositiu de les diferències temporals s’inclou, en el seu cas, en les corresponents parti- des d’impostos anticipats o diferits del balanç de situació. Els crèdits fiscals per bases imposables negatives es reconeixen com impost anticipat, atesa la seva previ- sible recuperació en exercicis futurs. (i) Altres operacions financeres La societat manté operacions de permuta financera (Swap’s) de tipus d’interès. Els resultats d’aquestes ope- racions, es reconeixen segons el principi de meritament. 5. Immobilitzacions Immaterials El moviment d’aquest epígraf del balanç de situació, que correspon a aplicacions informàtiques, és com segueix: Euros Saldos a 31/12/02 Addicions Traspassos Saldos a 31/12/03 Cost 602.436 26.737 68.125 697.298 Amortització acumulada (493.431) (67.401) - (560.832) Valor net 109.005 (40.664) 68.125 136.466 13 6. Immobilitzacions Materials El moviment de les immobilitzacions materials corresponent a l’exercici tancat el 31 de desembre de 2003 és el següent: Euros Saldos a Addicions Baixes Traspassos Saldos a 31/12/02 31/12/03 Cost Inversió en el Túnel 168.551.510 1.018.797 - (76.469) 169.493.838 Immobilitzat d’explotació 21.806.683 335.882 (38.429) 8.344 22.112.480 Altres immobilitzacions materials Construccions 547.518 13.822 - - 561.340 Instal·lacions tècniques i maquinària 25.800 - - - 25.800 Altres instal·lacions, utillatge i mobiliari 61.668 - - - 61.668 Equips per a processament de dades 9.312 - - - 9.312 Elements de transport 39.779 - - - 39.779 684.077 13.822 - - 697.899 191.042.270 1.368.501 (38.429) (68.125) 192.304.217 Menys amortització acumulada Inversió en el Túnel (37.070.329) (3.367.459) - - (40.437.788) Amortització immobilitzat d’explotació (12.660.985) (1.245.305) 20.382 - (13.885.908) Altres immobilitzacions materials (128.797) (1.271) - - (130.068) - (49.860.111) (4.614.035) 20.382 - (54.453.764) 141.182.159 (3.245.534) (18.047) (68.125) 137.850.453 La inversió en el Túnel representa els imports de les obres realitzades pels contractistes encarregats de la construcció del Túnel, així com altres despeses directament relacionades amb l’execució d’aquestes obres, com són els estudis i projectes, direcció d’obra, les despeses d’administració i les despeses financeres del període de construcció, d’acord amb el següent detall: Euros Estudis i projectes 3.250.171 Expropiacions i reposicions servei 20.182.375 Execució d’obra 116.380.076 Direcció i control d’obres 3.196.608 Despeses financeres 18.293.628 Despeses d’administració i altres 7.118.576 Immobilitzat en curs 1.072.404 169.493.838 La societat manté les cobertures d’assegurança pertinents sobre els seus actius, així com les derivades de l’explotació i gestió de la concessió. 7. Immobilitzacions Financeres Un detall de les immobilitzacions financeres és el següent: Euros Saldos a 31/12/02 Addicions Saldos a 31/12/03 Fiances 5.502 107 5.609 Dipòsits 8.398 - 8.398 Total 13.900 107 14.007 8. Despeses a Distribuir en Diversos Exercicis El detall d’aquest epígraf al tancament de l’exercici 2003 és el següent: Euros Despeses de formalització de préstecs 33.894 Despeses financeres diferides 90.425.016 90.458.910 Segons s’esmenta a la nota 4, durant l’exercici 1999 i fruit de l’adaptació a la normativa vigent, el dèfi- cit en la imputació del cost del Túnel com a despesa per amortització (23.681.728 euros) es reconeix amb càrrec al compte de pèrdues i guanys linealment en un període de cinc anys. Per aquest motiu, el capítol “Altres despeses extraordinàries” del compte de pèrdues i guanys inclou, fonamentalment, un import de 4.930.150 euros per aquest concepte. Un detall del moviment de les despeses financeres diferides corresponent a l’exercici tancat el 31 de desembre de 2003 és el següent: Euros Saldo a 31 de desembre de 2002 88.617.879 Diferiment de despesa financera de l’exercici 2003 (nota 19) 1.807.137 Saldo a 31 de desembre de 2003 90.425.016 9. Existències Les existències corresponen íntegrament a material de manteniment. El detall del càlcul dels consums és el següent: Euros Compres material 37.195 Variació d’existències 12.226 49.421 15 10. Deutors El seu detall és el següent: Euros Clients 585.069 Clients de dubtós cobrament 4.042 Acomptes i crèdits al personal 83 Deutors diversos 5.340.356 Administracions públiques (nota 16) 2.452.876 8.382.426 Menys, provisió per insolvències (4.042) 8.378.384 Deutors diversos correspon, principalment, a l’import pendent de cobrament per part de la Generalitat de Catalunya per un import de 5.040.759 euros (nota 17), dels quals 886.048 euros corresponen a la compen- sació derivada de la congelació de les tarifes de l’exercici 2003, segons l’establert en el Decret 345/2002 de 24 de desembre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya i 4.154.711 euros a la bonificació temporal de les tarifes de l’exercici 2002 i 2003, segons l’establert en el Decret 351/2001 de 24 de desembre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya. El moviment de la provisió per insolvències ha estat el següent: Euros Saldo a 1 de gener de 2003 3.463 Dotacions de l’exercici 1.103 Aplicacions de l’exercici (524) Saldo a 31 de desembre de 2003 4.042 11. Inversions Financeres Temporals La composició de les inversions financeres temporals a 31 de desembre de 2003 és com segueix: Euros Dipòsits en entitats de crèdit 3.000.000 Periodificació interessos 850 3.000.850 El saldo mig de les inversions financeres a l’exercici 2003 ha estat de 2.211.063 euros i han meritat un 3,39% d’interès mig. 12. Fons Propis El detall i moviment dels fons propis corresponent a l’exercici finalitzat el 31 de desembre de 2003 és el següent: Euros Capital Reserva Reserva Resultat Total social legal voluntària de l’exercici Saldo a 31 de desembre de 2002 129.600.000 5.144.564 218.615 4.805.946 139.769.125 Distribució del resultat de l’exercici 2002 - 4.805.946 - (4.805.946) - Resultat de l’exercici 2003 - - - 7.056.179 7.056.179 Saldo a 31 de desembre de 2003 129.600.000 9.950.510 218.615 7.056.179 146.825.304 a) Capital social A 31 de desembre de 2003, el capital social està representat per 21.600.000 accions nominatives de 6 euros cadascuna, subscrites i desemborsades en la seva totalitat. La composició de l’accionariat de la societat el 31 de desembre de 2003 és la següent: Percentatge de participació Gestió d’Infraestructures, SA (GISA) 53,24% Generalitat de Catalunya 37,64% Consell Comarcal del Barcelonès 3,49% Barcelona de Serveis Municipals, S.A. 2,82% Diputació de Barcelona 2,29% Ajuntament de Sant Cugat del Vallès 0,52% 100,00% D’acord amb l’article 4 del títol II de l’Annex del Decret de Concessió, el percentatge de capital social sobre el total de la inversió s’estableix com a mínim en el 16,66%. b) Distribució de beneficis La distribució de futurs beneficis està subjecta a les següents restriccions: Reserva legal Les societats estan obligades a destinar un mínim del 10% dels beneficis de cada exercici a la constitució d’un fons de reserva fins cobrir el 20% del capital social. Aquesta reserva no és distribuïble als accionistes, i només podrà ser utilitzada per cobrir, en cas de no tenir altres reserves disponibles, el saldo deutor del compte de pèr- dues i guanys. També sota certes condicions es podrà destinar a incrementar el capital social en la part d’a- questa reserva que superi el 10% de la xifra de capital ja ampliada. 17 Reserva especial En cas que el benefici després d’impostos de l’any superi el 10% del capital nominal, la societat haurà de des- tinar el 50% de l’excés a la creació d’una reserva especial. Aquesta reserva podrà ésser distribuïda com a divi- dend en el moment en què la societat hagi amortitzat les despeses produïdes per les seves necessitats finan- ceres, d’acord amb el Decret 344/1996 de 29 d’octubre. D’acord amb el que estableix la clàusula 55 del Decret 215/1973, es realitzaran les adequades inversions en actius financers per materialitzar les reserves abans esmentades. En qualsevol cas serà d’acompliment tot el previst en el Decret 305/1987 de 19 d’octubre i en el Plec de Clàusules particulars annexes. 13. Provisions per a Riscs i Despeses El seu detall, a 31 de desembre de 2003 és el següent: Euros Fons de reversió 7.474.201 Altres provisions 1.441.418 8.915.619 El moviment del fons de reversió durant 2003, és el següent: Euros Saldo a 31 de desembre 2002 6.953.456 Dotacions amb càrrec al resultat de l’exercici 520.745 Saldo a 31 de desembre 2003 7.474.201 El detall i moviment d’Altres provisions corresponent a l’exercici tancat el 31 de desembre de 2003, és el següent: Euros Provisions Provisions Altres Total ITP IBI provisions Saldo a 31 de desembre de 2002 113.104 37.381 1.226.991 1.377.476 Dotacions - 15.671 73.241 88.912 Aplicacions - (24.970) - (24.970) Saldo a 31 de desembre de 2003 113.104 28.082 1.300.232 1.441.418 La provisió per Impost sobre Transmissions Patrimonials (ITP) fa referència als impostos pendents de liqui- dar corresponents a les ampliacions de capital realitzades, que s’han provisionat juntament amb els correspo- nents interessos. Altres provisions inclou els imports sobre diversos litigis en curs en relació als valors establerts en l’expro- piació dels terrenys previs a la construcció del Túnel. Per aquest motiu, la societat realitza provisions dels pos- sibles increments de cost dels terrenys, en base als valors establerts a les sentències judicials que va conei- xent, les quals es reclassifiquen dins el capítol Altres deutes, del balanç de situació quan són conegudes (nota 15), així com per tal de cobrir els eventuals interessos de demora que poguessin ser reclamats. 14. Creditors a Llarg i Curt Termini Un detall dels deutes amb entitats de crèdit el 31 de desembre de 2003 s’inclou a l’Annex I, que forma part integrant d’aquesta nota. Un detall dels venciments a llarg termini al 31 de desembre de 2003, per any de ven- ciment, és el següent: Any Euros 2005 6.793.481 2006 6.892.453 2007 7.002.029 2008 7.121.030 més de 5 anys 16.899.767 44.708.760 Altres deutes a llarg termini 4.411 44.713.171 15. Altres Deutes no Comercials El seu detall és el següent: Euros Administracions públiques 5.355.946 Altres deutes 1.289.314 6.645.260 A 31 de desembre de 2003 el detall dels deutes amb Administracions públiques és el següent: Euros Organismes de la Seguretat Social creditors 47.730 Hisenda Pública, creditora per IVA 297.395 Hisenda Pública, creditora per IRPF 87.258 Hisenda Pública, creditora per Impost sobre Societats (nota 16) 3.763.929 Impost sobre beneficis diferit (nota 16) 1.159.634 5.355.946 Altres deutes inclou, entre d’altres, els imports estimats corresponents als pagaments a realitzar en relació a litigis en curs sobre expropiacions del període de construcció (vegeu nota 13). 16. Situació Fiscal Les societats tenen obligació de presentar anualment una declaració a efectes de l’Impost sobre societats, en què els beneficis fiscals estan subjectes a un gravamen del 35%. La quota resultant es pot minorar amb certes deduccions. 19 Tot seguit es presenta una conciliació entre el resultat comptable de l’exercici 2003 i el resultat fiscal que la societat espera declarar després de l’oportuna aprovació dels comptes anuals: Euros Benefici comptable abans d’impostos 10.797.988 Diferències permanents (105.379) Base comptable de l’impost 10.692.609 Diferències temporals Diferències temporals originades el 1999 63.201 Base Imposable fiscal 10.755.810 Quota al 35% 3.764.533 Deduccions de la quota (604) Quota líquida (nota 15) 3.763.929 Retencions i pagaments a compte (nota 10) (2.452.876) Impost sobre Societats a ingressar 1.311.053 La despesa de l’exercici per Impost sobre Societats és el següent: Euros Base comptable per 35% 3.742.413 Deduccions i bonificacions (604) Despesa de l’exercici 3.741.809 L’import de l’impost diferit a 31 de desembre de 2003, generat per les diferències temporals acumula- des, és d’1.159.634 euros, està originat per les despeses financeres diferides aflorades l’any 1999 per l’a- daptació al nou pla i es presenta dins de l’epígraf Administracions Públiques del passiu del balanç de situa- ció (vegeu nota 15). D’acord amb la legislació vigent, els impostos no poden considerar-se definitivament liquidats fins que les declaracions presentades hagin estat inspeccionades per les autoritats fiscals, o hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. A 31 de desembre de 2003 la societat té oberts a inspecció per les autoritats fiscals tots els impostos principals que li són aplicables des de l’1 de gener de 2000 (1 de gener de 1999 per a l’Impost sobre Societats). La direcció de la societat no espera que s’acreditin passius addicionals significatius com a conseqüèn- cia de l’eventual inspecció que puguin portar a terme les autoritats fiscals de les declaracions d’impostos presentades per la societat fins a la data. 17. Import Net de la Xifra de Negocis En aquest capítol del compte de pèrdues i guanys s’inclouen els ingressos per peatge, els quals s’han rea- litzat en la seva totalitat en territori nacional i en euros, així com les compensacions tarifàries atorgades durant l’exercici per part de la Generalitat de Catalunya. L’import pendent de cobrament a 31 de desem- bre de 2003, derivat d’aquestes compensacions, s’inclou dins l’epígraf “Deutors diversos” del balanç de situació (nota 10). 18. Personal La mitjana de persones que la societat ha tingut en plantilla durant d’exercici anual acabat el 31 de desembre de 2003 ha estat de 57, distribuïdes de la següent manera: Mitjana d’empleats Direcció i Serveis Generals 1 Administració 7 Explotació 46 Informàtica 1 Comercial 2 57 19. Resultats Financers Negatius Durant l’exercici finalitzat a 31 de desembre de 2003, les despeses financeres netes meritades, han estat de 3.627.408 euros. En base a les normes d’adaptació del Pla General de Comptabilitat per a les societats con- cessionàries d’autopistes, la societat ha traspassat 1.807.137 euros a Despeses a Distribuir en Diversos Exercicis (nota 8), per a la seva imputació futura en el compte de pèrdues i guanys (nota 4(c)). 20. Remuneracions i Saldos amb Membres del Consell d’Administració Les remuneracions acreditades durant l’exercici 2003 pel conjunt dels membres del Consell d’Administració han estat de 80.723 euros, dels quals 60.101 euros corresponen a dietes per assistència a les reunions del Consell d’Administració i la resta a honoraris professionals. D’acord amb la Llei 26/2003 de 17 de juliol, que modifica el Text Refós de la Llei de Societats Anònimes, les participacions dels administradors de Túnels i Accessos de Barcelona, Societat Anònima Concessionària, en les empreses de les quals l’objecte social es idèntic, anàleg o complementari al desenvolupat per la societat, així com els càrrecs, funcions i activitats realitzades en les mateixes es detallen a l’Annex III adjunt que forma part integrant d’aquesta nota de la memòria. 21. Garanties i Passius Contingents La societat, segons el títol 5 del Decret de concessió, no vindrà obligada a constituir la fiança de construcció amb independència de la què hagin de constituir les empreses adjudicatàries de les obres ni la fiança d’explo- tació, atès el seu caràcter públic i la seva inserció dins l’ordre institucional de l’Administració. 22. Informació sobre Medi Ambient Tal i com es comenta a la nota 1 d’aquests comptes anuals, la societat gestiona, com a concessionària, la construcció, conservació i explotació en règim de peatge del Túnel de Vallvidrera i els seus accessos fins a l’oc- tubre de 2037. Com a conseqüència de la voluntat de la societat d’establir les mesures de prevenció i protec- ció ambiental, prèviament a l’execució del Túnel, es va realitzar un estudi que analitzava l’impacte mediambien- tal i que garantia un tractament mediambiental adequat durant el període de construcció, conservació i explo- tació. Els administradors de la societat estimen que no existeixen contingències significatives relacionades amb la protecció i millora del mediambient, no considerant necessari registrar dotació alguna a la provisió de riscos i despeses de caràcter mediambiental a 31 de desembre de 2003. La societat no ha rebut subvencions de caràcter mediambiental durant l’exercici 2003. 21 23. Altra Informació Els honoraris dels auditors de la societat corresponents a l’exercici 2003 han estat de 26,5 milers d’euros per serveis d’auditoria i 2,7 milers d’euros per altres serveis. 24. Quadres de Finançament Els quadres de finançament dels exercicis 2003 i 2002 es presenten a l’Annex II, el qual forma part integrant d’aquesta nota de la memòria dels comptes anuals. Annex I Deutes amb entitats de crèdit a 31 de desembre de 2003 Euros Data de Venciment Tipus Límit Euros a Euros a formalització d’interès (euros) curt termini llarg termini Banc Europeu Inversions 06/05/1991 15/03/11 (A) 39.274.521 3.697.696 26.678.396 Banc Europeu Inversions 25/09/1990 20/09/10 5,56% 30.050.605 3.005.061 18.030.364 Midland Bank Plc 18/02/1997 21/02/04 Euribor+0,25 36.060.726 12.020.242 - BSCH 28/01/2003 28/01/04 Euribor+0,20 12.000.000 7.853.214 - “la Caixa” 07/03/2002 28/02/04 (B) 6.010.000 4.102.931 - 30.679.144 44.708.760 Deutes per interessos 881.801 - 31.560.945 44.708.760 (A) Tram 1 (11.782.356 euros): 9,35% Tram 2 (27.492.165 euros): Pibor + 0,75% Préstec inicialment contractat en Ecus (B) Tram A: Euribor + 0,25% trimestral Tram B: Euribor + 0,25%; disposicions amb venciment a curt termini A 31 de desembre de 2003 existeixen swaps de tipus d’interès, pels quals un nominal de 14 milions d’euros meriten tipus d’interès fixe del 3,085 %. Annex II Quadres de Finançament per als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2003 i 2002 Aplicacions Euros Origens Euros 2003 2002 2003 2002 Resultat de l’exercici 7.056.179 4.805.946 Adquisició d’immobilitzat immaterial 26.737 10.119 Ajustaments de partides que no suposen aplicació Inversió al Túnel i altres de fons immobilitzacions materials 1.368.501 1.897.840 Amortització de despeses de formalització de prèstecs 12.901 14.689 Adquisició d’immobilitzat Dotació a les amortitza- financer 107 - cions d’immobilitzat 9.611.586 9.360.762 Dotació al fons Cancel·lació o traspàs de reversió 520.745 968.831 a curt termini de deutes Dotació a la provisió a llarg termini amb per riscos i despeses 88.912 2.076.130 Pèrdues procedents entitats de crèdit 18.722.999 18.640.522 de l’immobilitzat 8.422 161.876 Despeses a distribuir en diversos exercicis (1.807.137) (4.771.602) Recursos procedents de Provisions per a riscos i les operacions 15.491.608 12.616.632 despeses 24.970 6.456.246 Baixes d’immobilitzat financer - 862 Venda d’immobilitzat material 9.625 270 Total aplicacions 20.143.314 27.004.727 Total orígens 15.501.233 12.617.764 Excés d’aplicacions sobre orígens (Disminució del capital circulant) 4.642.081 14.386.963 Les variacions produïdes en el capital circulant són les següents Euros 2003 2002 Augments Disminucions Augments Disminucions Existències - 14.254 - 5.666 Deutors 3.318.856 - 2.674.640 - Creditors - 9.776.700 - 12.431.156 Inversions financeres temporals 1.996.759 - - 4.441.605 Tresoreria - 167.393 - 183.007 Ajustaments per periodificació 651 - - 169 Total 5.316.266 9.958.347 2.674.640 17.061.603 Variació del capital circulant 4.642.081 14.386.963 23 Annex III Informació relativa al Consell d’Administració 31 de desembre de 2003 Administrador % Societat Objecte social Càrrec Sr. Rafael Villaseca i Marco - Túnel del Cadí, SAC Concessionària Autopistes President Consell Administració Hble. Sr. Joan I. Puigdollers i Noblom - Túnel del Cadí, SAC Concessionària Autopistes Conseller Sr. Jaume Amat i Curto - Túnel del Cadí, SAC Concessionària Autopistes Conseller Il·lm Sr. Lluís Recoder i Miralles - - - - Excm. Sr. Joan Carles Mas i Bassa - - - - Hble. Sr. Josep M. Cullell i Nadal - - - - Sr. Antoni Lluch i Molinari - - - - Il·lm Sr. Manuel Bustos i Garrido - - - - Sr. Xavier Ruiz del Portal i Bravo - - - - Sr. Guillem Sánchez i Juliachs - - - - Informe de Gestió de 2003 25 1. Evolució del negoci i situació de la societat 1.1. Obres i Instal·lacions En el decurs de l’any 2003 s’han dut a terme inversions per un import de 1.395 milers d’euros. Entre les inversions cal destacar, la construcció de una nova nau magatzem, diverses millores d’obra civil, substitució d’equips informàtics, optimització dels sistemes de pagament, millores en seguretat i en la supervisió i control del trànsit. La nova nau magatzem, situada al costat de l’edifici de peatge, s’utilitzarà per ubicar-hi els camions i vehicles de manteniment, els seus equipaments (saladores, pales llevaneus, cisternes..), magatzem d’altres materials, així com altres serveis relacionats i necessaris per l’explotació. Entre les millores d’obra civil cal destacar la renovació dels hastials del Túnel de Valldoreix i millores en l’edifici de peatge. Pel que fa als equips informàtics destaquem la renovació dels servidors dels diversos sis- temes de gestió integrada, així com la incorporació de la gestió documental que permet autoritzar les trans- accions econòmiques mitjançant la firma electrònica. Cal destacar també l’inici de la implantació d’un sistema de seguretat, vigilància, supervisió i control dels túnels, la renovació de les bateries dels sistemes d’alimentació ininterrompuda, la millora de l’enllumenat, i la renovació del control d’accés a les instal·lacions de la societat. Per últim, destacar l’inici de la utilització del nou sistema de telepeatge “Via T”. Aquest nou sistema millora els actuals sistemes de pagament, al ser un sistema més segur, més ràpid i interoperable, i permet ser utilitzat a totes les autopistes espanyoles que disposin d’aquesta modalitat de pagament. 1.2. Explotació L’any 2003 ha estat el 12è any complet d’explotació de la concessió. S’han renovat els contractes de manteniment adients per seguir consolidant i optimitzant el funciona- ment de totes les instal·lacions i sistemes inherents a l’explotació que, junt amb el compliment del Pla de Manteniment, permet donar un servei d’alta qualitat als usuaris. Durant l’any 2003 s’han obert i tancat 1.207 operacions de manteniment, número similar a les de l’any anterior, sent el 37,7% de caràcter correc- tiu i el 62,3% preventiu, disminuint en un 4,8% les tasques correctives respecte al 2002. Trànsits El volum de trànsits efectuats durant l’any ha estat de 12.092.712, que representa una intensitat mitjana diària de 33.131 vehicles, vers els 31.288 vehicles que resultaren de l’any 2002, la qual cosa suposa un increment del 5,89%. El creixement del Vallès i la saturació de vies alternatives permeten tenir aquests increments. Aquest any és el primer en què la mitjana mensual del número de trànsits supera el milió de vehicles i que durant el mes d’octubre del 2003 es va superar l’usuari 100 milions de la concessió. Per últim, mencionar, que en períodes d’hora punta, a causa de la forta intensitat horària, es presenten símptomes de saturació en diferents punts de la traça, destacant el Túnel de Vallvidrera, on de forma habi- tual els dies laborals es fa necessari regular el trànsit, en especial en les hores compreses entre les 8 i les 10 del matí. · La distribució per categories és la següent: Lleugers, categories I,II,III 99,11% Pesants, categoria IV 0,89% 100,00% Es consideren vehicles lleugers les motocicletes, els turismes, les furgonetes, els microbusos fins a nou pla- ces de 2 eixos i 4 rodes, i els turismes amb remolc de roda senzilla. La resta de vehicles fins a 20 Tn tenen la consideració de pesants, mentre que els que superen les 20 Tn no poden circular per la traça. Durant l’any 2003 hem de destacar l’important creixement dels vehicles pesats (autocars) amb un incre- ment en el número de trànsits del 60,22%. · Distribució del trànsit trimestral: La intensitat mitjana diària de cadascun dels trimestres d’explotació ha estat: Primer trimestre 33.909 Segon trimestre 33.962 Tercer trimestre 28.808 Quart trimestre 35.870 · El dia de màxim i mínim trànsit fou: Màxim 51.368 19/12/03 Mínim 9.069 17/08/03 Cal destacar que el dia màxim de l’any supera els 51.000 vehicles, essent el màxim de la concessió des de la seva inauguració. 27 · Ingressos de peatge: Modalitats de pagament Efectiu 14,52% Prepagament 2,44% Postpagament 83,04% 100,00% · Utilització de les vies de pagament: Vies manuals 20,79% Vies automàtiques 79,21% 100,00% L’evolució de la distribució de les modalitats de pagament va variant any rera any cap a un increment del postpagament, com a conseqüència d’un ús més elevat de les targetes de crèdit i sistema de teletac. L’ús del teletac representa enguany un 27,3% del total dels trànsits vers un 26,4% de l’any anterior, la qual cosa con- firma la preferència de l’usuari per aquesta modalitat, amb un creixement del 9,7% en la IMD en pagament amb teletac. Cal destacar que l’ús de les vies dinàmiques exclusives pel teletac s’ha incrementat amb un 9,6%, obtenint una IMD de 8.220 vehicles. Respecte a l’evolució dels clients habituals hem de destacar l’important creixement que han experimentat els trànsits efectuats amb les targetes Multipàs i Teletac propis de la concessionària. En referència a la Multipàs, els trànsits s’han incrementat en un 3,44%, mentre que en el Teletac l’increment ha estat del 7,8%, consolidant, per tant, la bona evolució dels clients de la concessionària. Tarifes Túnels de Vallvidrera Cat. Tipus de vehicle Hora punta Hora dia/vall IVA inclòs IVA inclòs I Motocicletes amb o sense sidecar 2,17 1,93 II Turismes i furgonetes fins a 9 places de 2 eixos i 4 rodes amb o sense remolc d’1 eix sense roda bessona 2,75 2,44 Furgons, furgonetes, camionetes, autogrues i altres vehicles de 2 eixos i 4 rodes amb o sense remolc d’1 eix sense roda bessona PMA 3,5 t 2,98 2,65 III Camions, autocars i altres vehicles de 2 eixos i 4 rodes 4,74 4,21 IV Turismes i furgonetes fins a 9 places de 2 eixos i 4 rodes amb remolc d’1 eix i roda bessona, o amb remolc de 2 eixos 5,80 5,16 Furgons, furgonetes, camionetes, autogrues i altres vehicles de 2 eixos i 4 rodes amb remolc d’1 eix i roda bessona o amb remolc de 2 eixos Camions i autocars de 2 eixos i més de 4 rodes Autocars de 2 eixos i 4 rodes amb remolc Autocars 3 eixos PMA 20 t 6,29 5,59 En aplicació del règim de tarifes establert en el Decret 164/1991 de 16 de juliol, en relació a l’article 2 del Decret 344/1996, de 29 d’octubre del Departament de Política Territorial i Obres Públiques. Durant l’any 2003, amb aplicació del Decret 113/2002 de 2 d’abril, van entrar en vigor des de l’u de gener00 de 2003 les tarifes resultat de la revisió anual de l’any 2002. Posteriorment, el Decret 345/2002 aprova la revisió anual de les tarifes, l’ajornament de la seva aplicació fins l’u de gener del 2004, i un nou règim de revisió tarifaria. Servei a l’usuari S’han efectuat un total de 816 serveis d’assistència, dels quals 688 han sol·licitat els mitjans de què disposa la societat. El temps de reacció de mitjana d’aquests últims ha estat de 15,70 minuts. El nombre total d’as- sistències no ha variat pràcticament des de l’any 2002 amb un increment del 0,36%, increment molt inferior al del trànsit. En la distribució de les assistències hi ha una variació o traspàs entre els remolcatges i les reparacions, augmentant els primers. Respecte a la manca de carburant, hem de mencionar que no hi ha variació en el nombre d’assistències, si bé, si ho referenciem amb el trànsit, en l’any 2000 aproximadament per cada 60.000 vehicles que passaven, un es quedava sense carburant, mentre que actualment és un de cada 150.000. Nombre de serveis Temps Mig Primer trimestre 213 13,92 Segon trimestre 183 16,65 Tercer trimestre 150 16,93 Quart trimestre 142 15,84 TOTAL 688 15,70 29 Accidents Com a conseqüència dels increments de trànsits dels últims anys i de l’estat de saturació que mostra la traça en hores punta i les corresponents regulacions de trànsit s’ha produït un augment dels accidents, si bé, la majo- ria d’aquest són petites topades sense cap mena d’incidència. El nombre total d’accidents de l’any 2003 ha estat de 60. Millores medioambientals La situació de la concessió i la seva proximitat a un parc natural de la ciutat de Barcelona fan que la conser- vació i manteniment de l’entorn natural siguin molt importants. Així dons, hi ha un gran seguiment i manteni- ment de la vegetació, efectuant i millorant les replantacions necessàries, realitzant-se de forma habitual i periò- dicament per seguretat la sega i poda al llarg de la concessió. Per finalitzar, cal destacar, que s’ha instal·lat un nou sitema de reg a la boca nord del Túnel de Vallvidrera per reduir el consum d’aigua. Per altra banda, s’han reciclat tots aquells productes que en el moment de la seva substitució ha estat possible realitzar-ho. 1.3 Organització Personal La plantilla de personal el 31 de desembre de 2003 era de 59 persones, estructurades en les funcions que es detallen a continuació: Direcció i serveis generals 1 Administració i finances 7 Explotació 51 Total personal 59 Organització General S’ha signat un nou conveni laboral col·lectiu durant el 2003 amb una vigència de quatre anys, finalitzant l’any 2006. Informàtica Durant l’any 2003 s’ha dut a terme l’inici de la implantació d’un sistema de seguretat, vigilància, supervisió i control dels túnels per ampliar incorporant les darreres tecnologies. En el decurs de l’any s’ha posat en funcionament el nou sistema de pagament del telepeatge, “Via T”, rea- litzant-se la migració en totes les concessionàries de les autopistes de l’antic sistema de telepeatge. Aquesta migració finalitzarà en el primer semestre de l’any 2004. A mitjans de l’any 2003 s’ha implantat de forma definitiva la gestió documental. Aquesta gestió afecta a tots els documents econòmics que a la seva recepció són escanejats per seguir tot un procés d’aprovacions, validacions i autoritzacions electròniques. Aquesta gestió documental està prevista implantar-la en tots els camps de la societat i finalitzar-la en el 2004. Per últim, mencionar que com a conseqüència del nou sistema de telepeatge s’ha actualitzat la pàgina web en tots aquells punts en què es fa referència a aquest nou sistema de pagament. Aprofitem per recordar que a la nostra web, www.tunelsdevallvidrera.com, s’ofereixen diversos serveis com són recomanacions de segure- tat i de circulació, la situació del trànsit en temps real mitjançant webcams, la sol·licitud per obtenir la targeta Multipàs o el “Via T”, consulta de tarifes i descomptes i altres serveis personals que només es poden obtenir previ registre, com la sol·licitud de factures o la consulta de trànsits efectuats. Marketing Durant l’any 2003 s’ha facilitat la migració als clients que disposaven de l’antic teletac de la companyia cap el nou sistema de telepeatge “Via T”, assumint la societat el cost d’aquest dispositiu i del manteniment anual dels 3 primers anys. 1.4 Finançament Durant el mes de gener del 2003 s’ha contractat una nova pòlissa de crèdit amb el BSCH per un import de 12 milions d’euros. Aquesta pòlissa té una renovació tàcita anual per un període màxim de 3 anys, essent el seu tipus l’Euribor a 3 mesos + 0,20. Per altra banda, per mantenir l’estructura d’endeutament marcada pel Consell d’Administració, 70% fix 30% variable, s’ha contractat un nou swap de 14 milions d’euros amb la Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona amb un tipus del 3,085%. Aquest swap té un nominal regressiu en funció de les amortitzacions efectives dels préstecs. 1.5 Resultats Durant el 2003 s’ha presentat un nou Pla Economicofinancer que modificava l’aprovat per la Resolució del 3 de febrer de 2000 de l’Honorable Senyor Conseller de Política Territorial i Obres Públiques i, per Acord del Consell Executiu en la sessió del 13 de juny de 2000. Aquest nou Pla Economicofinancer ha estat aprovat per la Resolució del 29 de juliol de 2003 de l’Honorable Senyor Conseller de Política Territorial i Obres Públiques i, per Acord del Govern, de data 23 de setembre de 2003. La societat ha obtingut un benefici abans d’impostos de 10.797.988 d’euros, la qual cosa significa obte- nir resultats positius per cinquè any consecutiu amb un increment del 38,7% sobre el resultat de l’exercici anterior. 2. Evolució previsible de la societat 2.1 Obres i Instal·lacions Les inversions més importants previstes per a l’any 2004 són: - Extensió del nou sistema de telepeatge “Via T” interoperable d’àmbit europeu en les vies manuals i mix- tes de la concessió. - Millores en obra civil com el reforç de la galeria d’evacuació i l’adequació de l’entorn de la nova nau magatzem. - Implantació de la gestió documental a altres àmbits de la companyia. - Millores en seguretat, com el canvi del sistema del pals SOS, millora en la senyalització lluminosa varia- ble i fixa vertical i instal·lació de cartells alfanumerics al frontal de la marquesina del peatge. 3. Fons Propis 3.1 Accions Pròpies La societat, des del moment de la seva constitució, no ha adquirit originàriament ni derivativament cap de les seves pròpies accions. 3.2 Accionistes Amb data 10/3/2003 les accions de l’Ajuntament de Barcelona s’han traspassat a la societat Barcelona de Serveis Municipals, SA, empresa de la que l’Ajuntament de Barcelona és titular el cent per cent. 31 Tabasa Túnels i Accessos de Barcelona, SAC Ctra. de Vallvidrera a Sant Cugat, BV-1462, Km 5,3 Front del Baixador de Vallvidrera dels FGC 08017 Barcelona Tel: 93 205 79 09 Fax: 93 205 78 59 Dipòsit legal: