Salut Pública Memòria 2002 C S B Consorci Sanitari de Barcelona Agència de Salut Pública Edició Agència de Salut Pública de Barcelona Coordinació tècnica Montserrat Arissó Joan Ramon Villalbí Coordinació editorial Hores extraordinàries Disseny original Azúa + Ancochea, SCP Impressió Imgesa Dipòsit legal B-50.108-2003 Tiratge 1.200 exemplars Índex Presentació / 5 Missió i visió / 7 Organització i estructura / 8 Catàleg de serveis / 12 La inserció dins del sistema sanitari i l’Administració municipal / 14 Indicadors de recursos humans / 15 Indicadors econòmics / 17 Indicadors de producció de serveis / 20 Suport als districtes en salut pública / 30 Coordinació amb estructures no assistencials del Pla d’acció sobre les drogodependències / 31 Recerca i docència / 35 Presen tac ió om a responsable política de Salut Pública a l’Ajuntament sempre he tingut la voluntat de 5 C transparència i de retre comptes. Els serveis de salut pública de Barcelona varen impulsar, poc després de la recuperació de la democràcia, la presentació al Consell Plenari d’un informe de salut referit a la ciutat (en definitiva, un territori i una població) com a instrument de canvi social. A més, hem volgut que la memòria anual de l’Institut Municipal de Salut Pública de l’Ajuntament de Barcelona no fos un producte de la rutina administrativa, sinó una eina de pro- grés en la tasca que tenim encomanada. En aquesta memòria es reflecteix l’activitat dels serveis productius de l’Institut i de la seva tec- noestructura l’any 2002. Correspon al període final de funcionament de l’Institut, durant el qual s’han tancat els treballs conjunts entre Ajuntament i Generalitat per posar en marxa l’Agència de Salut Pública de Barcelona. La primera reunió dels seus òrgans de govern va tenir lloc, de fet, en acabar-se l’any, tot i que el seu funcionament administratiu arrenca amb l’inici cronològic del 2003. L’Agència configura l’autèntica finestreta única de les administracions públiques en aquest camp i ara ja mostra fruits esplèndids. Durant l’any 2002, a més, l’Institut ha incorporat els antics equips de salut territorial adscrits prèviament als districtes. Però els treballs i les negociacions que ho han fet possible no han impe- dit que l’Institut hagi realitzat, un any més, la seva tasca, garantint als ciutadans i ciutadanes un elevat nivell de protecció de la salut i uns serveis que volen ser excel·lents. Això és el que reflec- teix aquesta memòria. Il·lma. Sra. Imma Mayol i Beltran Tercera tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona Presidenta de l’Agència de Salut Pública de Barcelona MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Miss ió i v i s ió Missió la qual cosa sempre cerca les fórmules més 7 apropiades per complir la seva missió. La missió de l’Institut Municipal de Salut L’IMSP té l’origen en dues organitzacions Pública de Barcelona (IMSP) és vetllar per la centenàries: el Laboratori Municipal de Barce- salut dels ciutadans i visitants de Barcelona, lona, fundat el 1889, i l’Institut Municipal especialment per mitjà de: d’Higiene, creat el 1891. La unió de totes dues • la valoració de les necessitats de salut de la institucions, juntament amb altres serveis i població general, incloent-hi els subgrups amb estructures, va configurar els serveis munici- especial risc; pals de salut pública, que en els anys vuitanta • el desenvolupament de polítiques i accions –després de la recuperació de la democràcia de prevenció i control de malalties, així com municipal– es van aplegar dins de l’Àrea de de promoció i protecció de la salut; Salut Pública. Posteriorment aquesta es va • la garantia de l’equitat en l’accés dels ciu- transformar en un institut municipal amb per- tadans als serveis que els permetin mantenir i sonalitat jurídica pròpia, i actualment es pre- millorar el seu estat de salut; para la creació de l’Agència de Salut Pública • la contribució al desenvolupament d’un de Barcelona. entorn ambiental i social sostenible per a la salut. L’IMSP aspira a l’excel·lència en el funcio- Visió nament dels seus serveis, de manera que es La visió de futur per a l’IMSP és, d’una garanteixi als ciutadans que obtenen el màxim banda, ser una organització de referència en el rendiment dels recursos. El seu funcionament camp de la gestió, la recerca i la innovació en es basa en la qualificació i la incentivació del salut pública aplicada a escala europea, amb personal, en una gestió dinàmica i exigent, i en uns alts nivells d’efectivitat i eficiència, i, de la definició explícita i pública dels objectius, la l’altra, tendir a l’excel·lència en els seus pro- cartera de serveis i els resultats de producció i ductes i serveis. econòmics. L’IMSP vol integrar el concepte de “bona pràctica” en salut pública mitjançant la pro- moció de l’acció basada en l’evidència i l’ava- luació, així com de la recerca i de la formació, i aspira a projectar juntament amb les institu- cions acadèmiques la seva contribució a la salut. L’IMSP vol reforçar el lideratge intersecto- rial de l’acció en salut a la ciutat, en interacció amb altres institucions i entitats presents a Barcelona i que poden contribuir als seus fins, de titularitat pública o no. La seva vocació és de col·laboració amb tots aquests serveis, per MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Organització i estructura 8 L’ Institut Municipal de Salut Pública va començar a funcionar de forma opera- tiva el dia 1 de gener de 1997. El seu esquema d’organització va ser aprovat per la Junta de Govern en la seva sessió constitutiva, el 29 de novembre de 1996, i s’ha mantingut sense grans canvis fins avui dia. Tal com esta- bleixen els seus estatuts (publicats al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, el 6 de juliol de 1996), l’IMSP és governat per la Junta de Govern, que nomena la Comissió Executiva i el gerent. A la pàgina següent s’ex- posa la relació dels membres de la Junta de Govern i la Comissió Executiva corresponent al mes de desembre de 2002. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Membres de la Junta de Govern i de la Comissió Executiva de l’IMSP, desembre de 2002 9  Junta de Govern  Comissió Executiva Membres amb veu i vot Membres amb veu i vot Presidenta Presidenta Imma Mayol i Beltran Imma Mayol i Beltran Vicepresident Vicepresident Jordi Hereu i Boher Jordi Hereu i Boher Regidors Gerent Núria Carrera i Comes Joan Guix i Oliver Immaculada Moraleda i Pérez Gerent del Sector Francesc Narváez i Pazos Eduard Spagnolo i de la Torre Joan Puigdollers i Fargas Magda Oranich i Solagran Gerent delegat d’Economia i Empreses M. Àngels Tresserra i Soler Joan Raurich i Llach Roser Veciana i Olivé Membres amb veu però sense vot Representants sindicals Francesc Sabater i Corral Interventor Joaquín Peña i Bueno Lluís Mata i Remolins (*) Secretària delegada Membres amb veu però sense vot Meritxell Cusí i Pérez Gerent Joan Guix i Oliver Interventor Lluís Mata i Remolins (*) Secretària delegada Meritxell Cusí i Pérez (*) hi assisteix Rosa Gironés i Vallès MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 10 Per al seu funcionament, l’IMSP s’estructura tració Econòmica i l’Administració de Perso- en quatre grans branques de producció de ser- nal. La Secretaria General de l’Ajuntament va veis, la Unitat Operativa d’Higiene dels Ali- delegar funcions en el seu dia en la responsa- ments i Zoonosi (HAZ), el Laboratori Munici- ble de l’Assessoria Jurídica, que, per tant, pal, l’Institut Municipal de la Salut (IMS) i el exerceix com a secretària delegada. El gerent Pla d’Acció de Drogues (PAD). D’altra banda, compta amb un adjunt a la Gerència, del qual la tecnoestructura s’agrupa en la Divisió de depèn el Servei d’Informàtica, i amb staff per Recursos, que té la missió de donar suport a la a tasques de comunicació i qualitat. En la Gerència i a les unitats productives. Aquesta figura es recull l’organigrama de l’Institut, que divisió aplega l’Assessoria Jurídica, l’Adminis- va ser parcialment remodelat el 2001. Organigrama de l’IMSP, 2002 Gerència Joan Guix Staff Gerència Adjunt a Gerència Joan Ramon Villalbí Direcció de Recerca i Docència Antoni Plasència Informàtica Manel Tristan Direcció de la Unitat Direcció de Recursos Direcció del Pla d’acció Direcció de l’Institut Direcció del Laboratori Operativa d’Higiene Josep M. Armengou sobre drogues de Barcelona Municipal de la Salut Municipal de Salut Pública Lluís Torralba Antoni Plasència dels Aliments i Zoonosi Josep M. Armengou Xavier Llebaria Assessoria Servei de Servei Servei d’Inspecció Servei de Jurídica Drogues d’Epidemiologia de Mercats Centrals Microbiologia Meritxell Cusí Joan A. Caylà Montserrat Ramoneda M. Dolors Ferrer Servei d’Inspecció Administració Servei d’Informació Sanitària de les Servei de Econòmica Sanitària Indústries Alimentàries Química Xavier Bartoll Carme Borrell Júlia Durán Francesc Centrich Administració Servei de Promoció Servei d’Higiene de Personal de la Salut Pública i Zoonosi Cèsar Gilabert Manel Nebot Víctor Peracho Servei de Salut Servei d’Inspecció Serveis Sanitària d’Establiments Generals Laboral i Ambiental Minoristes d’Alimentació Josep M. Benages Lucía Artazcoz Samuel Portaña (en funcions) Servei de Salut Comunitària Josep M. Jansà ( en funcions) MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA El personal adscrit als serveis de l’IMSP es llida d’Animals de Companyia, que depèn de 11 concentra en diverses dependències, entre les la Unitat Operativa d’Higiene dels Aliments i quals destaquen dos edificis de titularitat Zoonosi. A les dependències de Mercabarna hi municipal. A l’edifici de la plaça de Lesseps, ha el Servei d’Inspecció Sanitària de Mercats seu històrica de l’Institut Municipal d’Higiene, Centrals de la mateixa Unitat Operativa d’Hi- hi ha la seu de la Gerència, l’Institut Munici- giene dels Aliments i Zoonosi. L’IMSP també pal de Salut Pública, el Pla d’acció sobre dro- té adscrits diversos centres d’atenció a les dro- gues i la Direcció de Relacions i Recursos. A godependències de titularitat municipal i ges- l’edifici Peracamps, situat a l’avinguda de les tionats pel Pla d’acció de drogues. Les Drassanes, hi tenen la seu el Laboratori i la dependències ocupades pels serveis de l’IMSP Unitat Operativa d’Higiene dels Aliments i es mostren a la taula adjunta. Zoonosi. D’altra banda, a la carretera de la Rabassada es troba el Centre Municipal d’Aco- Dependències de l’IMSP, 2002 Edifici Adreça Observacions Edifici Lesseps Pl. de Lesseps, 1 Seu central de l’IMSP Edifici Peracamps Av. de les Drassanes, 13 També acull un servei d’urgències (IMAS) i un servei nocturn d’ajuda a drogodependents gestionat per la Creu Roja (SAPS) Centre d’Acollida d’Animals Ctra. de la Rabassada, km 3,8 de Companyia Servei d’Inspecció de Mercats Centrals Mercabarna, sector C Dependències cedides per Mercabarna Centre residencial Can Puig Ctra. de la Rabassada, km 6,8 CAS Sants C. dels Comtes de Bell-lloc, 138 CAS Nou Barris Via Favència, 379 CAS Garbívent C. de la Sagrera, 179 CAS Sarrià C. de Dalmases, 76 CAS Horta C. de Sacedón, 18 Dependències cedides per l’Institut Català de la Salut MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Catàleg de serveis 12 A mb motiu de la posada en marxa de també presta altres serveis congruents amb els l’Institut Municipal de Salut Pública seus objectius i capacitats: determinats serveis es va definir el seu catàleg de serveis, de cooperació internacional en matèria sanità- que ha estat revisat i actualitzat amb la finali- ria que li encarrega l’Ajuntament i serveis tat de respondre de forma més exacta a la externs derivats de contractes o convenis amb realitat actual. El catàleg inclou els serveis i altres entitats o institucions, que assumeix els productes bàsics que assumeix, que sempre que no comportin una minva dels entronquen amb la seva missió, amb les res- recursos disponibles per dur a terme la seva ponsabilitats que li són encomanades i amb missió principal. els pressupostos que li transfereixen les admi- En la taula adjunta s’exposa el catàleg de nistracions públiques. Amb vista a la posada productes i serveis de l’IMSP de l’any 2002. en marxa de l’Agència, s’està revisant la com- posició d’aquest catàleg. D’altra banda, l’IMSP Sistemes d’informació sanitària 1. Sistema d’informació de drogodependències 2. Sistema d’informació de salut maternoinfantil 3. Estadístiques vitals 4. Sistema d’informació d’accidents de trànsit 5. Sistema d’informació d’accidents de treball 6. Sistema d’informació de salut ambiental 7. Sistema integrat d’informació sanitària 8. Enquestes de salut Vigilància epidemiològica i intervenció 9. Programa de prevenció i control de la tuberculosi 10. Vigilància i control de la meningitis i l’hepatitis 11. Vigilància de la sida/VIH 12. Vigilància i control d’altres malalties transmissibles 13. Vigilància i control de brots epidèmics 14. Vigilància de la salut ocupacional Prevenció i promoció de la salut 15. Programa de cribratge de càncer de mama 16. Pla de vacunació continuada 17. Prevenció i control del tabaquisme 18. Educació sanitària a l’escola 19. Suport a les escoles en altres temes de salut 20. Suport a organitzacions d’ajuda mútua 21. Salut maternoinfantil 22. Formació en prevenció de riscos laborals 23. Programes de prevenció a les empreses MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Atenció a les drogodependències 24. Programes comunitaris fora de l’escola 25. Programes de tractament en centres municipals 26. Programes amb substàncies substitutives 27. Programa d’atenció orgànica 13 28. Programes de disminució del risc 29. Programes residencials 30. Tallers i programes educatius Seguretat i higiene dels aliments 31. Control sanitari dels mercats centrals 32. Control sanitari de l’escorxador central 33. Control d’indústries i establiments de comerç alimentari a l’engròs 34. Control sanitari d’establiments alimentaris minoristes i mercats municipals 35. Control sanitari d’establiments de restauració col·lectiva 36. Control i inspecció d’activitats alimentàries a la via pública 37. Resposta a alertes, denúncies i brots Control de les zoonosis i dels vectors 38. Control de la fauna urbana 39. Constitució de colònies estables de gats 40. Custòdia d’animals al centre municipal 41. Adopció d’animals de companyia 42. Higienització d’espais públics i edificis municipals Laboratori de Salut Pública 43. Suport a programes de vigilància alimentària 44. Suport a programes de control d’aigües de consum 45. Suport a programes de control ambiental 46. Suport a la investigació epidemiològica de brots epidèmics 47. Elaboracions farmacològiques Coordinació sanitària i enllaç 48. Coordinació amb altres sectors de l’Administració municipal 49. Coordinació amb altres administracions i planificació de serveis sanitaris 50. Coordinació i suport en salut als serveis municipals dels districtes 51. Assessorament en drogodependències (taules de seguretat de districtes, cossos de seguretat) 52. Contribució a la ponència ambiental segons demandes 53. Comunicació al públic i sectors socials professionals 54. Altres municipis, FMC i FEMP i Ciutats Saludables 55. Centre col·laborador de l’Organització Mundial de la Salut 56. Polítiques municipals de drogues i sida 57. Cooperació internacional Projectes externs 58. Segons projecte i contracte MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA La inserció dins del sistema sanitari i l’Administració municipal 14 L es tasques encomanades a l’Institut palment mitjançant el Consorci Sanitari de Municipal de Salut Pública són essen- Barcelona). Finalment, manté una interlocució cialment activitats de salut pública, con- constant amb els serveis de Sanitat Exterior siderades tradicionalment com un bé públic i vinculats a l’Administració central, que solen configurades independentment dels serveis delegar en l’IMSP la realització de diverses assistencials que formen el gruix dels disposi- tasques que els són pròpies. Així mateix, tius del Sistema Nacional de Salut. Ara bé, cal manté una posició de lideratge entre els muni- tenir en compte tres peculiaritats, que es con- cipis que desenvolupen activitats de salut centren fonamentalment a l’IMSP. En primer pública i amb la Diputació, posició que es lloc, diverses activitats tradicionals de salut fonamenta en la cooperació i la competència pública comporten avui dia un grau molt ele- tècnica, que es reflecteix en la col·laboració vat d’interacció amb els serveis assistencials; amb la Federació de Municipis de Catalunya, és el cas de les activitats de vigilància epide- la Federación Española de Municipios y Pro- miològica, que obliguen a una interrelació vincias, la Diputació de Barcelona i diversos estreta amb els serveis assistencials per a la ajuntaments. Tot i no ser una institució acadè- detecció de casos, i per a garantir-ne el control mica, també manté relacions de treball amb i l’eventual guariment (com les activitats de un seguit d’institucions acadèmiques del camp vigilància i control de la malaltia meningocòc- sanitari, com també amb organitzacions pro- cica, de la tuberculosi, etc.). En segon lloc, hi fessionals. Com a reflex d’aquesta realitat, ha activitats de salut pública que es desenvo- l’IMSP participa a diversos espais de planifica- lupen a Barcelona que faciliten la integració ció i coordinació de la sanitat, i ha estat desig- d’accions preventives en la praxi assistencial nat per l’Organització Mundial de la Salut (Pla de vacunació continuada, actuacions de centre col·laborador en dos àmbits temàtics. suport a les accions d’educació sanitària i pre- L’Ajuntament va concentrar en l’Institut venció individual, etc.). A l’últim, el sistema Municipal de Salut Pública les funcions de la d’informació sanitària desenvolupat a la ciutat Direcció de Serveis de Salut Pública del Sector des de l’IMSP s’ha revelat un element formi- de Serveis Personals. Per tant, l’IMSP conser- dable de suport a la planificació sanitària dels va un vincle especial amb el Sector. Els infor- serveis sanitaris. A més, els serveis d’atenció a mes de l’Institut, i notablement l’informe les drogodependències gestionats pel Pla d’ac- anual de salut de la ciutat, els informes sobre ció sobre drogues són realment una part de la drogues i altres informes monogràfics són pre- xarxa assistencial de la ciutat. sentats a la Comissió de Benestar Social i al Per tot això, la posició de l’Institut dins del Consell Plenari. L’IMSP treballa juntament Sistema Nacional de Salut és peculiar. D’una amb els consells de seguretat dels districtes en banda, interacciona amb els serveis autonò- la definició dels plans de drogues, i s’ha iniciat mics de salut pública, que el Departament de la definició de plans de salut amb diversos dis- Sanitat concentra en la Direcció General de trictes. També participa en diversos òrgans Salut Pública i la Direcció General de Recur- municipals. sos Sanitaris, però, de l’altra, també interac- ciona amb el Servei Català de la Salut (princi- MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Indicadors de recursos humans L a plantilla de l’IMSP està configurada programes especials a Ciutat Vella). Aquest 15 fonamentalment pels funcionaris i con- any s’ha tancat la incorporació de personal tractats laborals que hi han estat ads- procedent dels equips de salut territorial dels crits per l’Ajuntament, per alguns contractats districtes, que han fet créixer la plantilla de eventuals adscrits a projectes concrets i per l’IMS. Se n’ha remodelat l’organigrama cre- funcionaris interins que porten a terme algu- ant-hi el nou Servei de Salut Comunitària nes tasques que requereixen l’exercici d’auto- (SESAC) i el Servei d’Inspecció Sanitària ritat sanitària. Des de la seva creació, la plan- d’Establiments Minoristes d’Alimentació tilla ha seguit un procés rigorós d’ajust, de (SISEMA), a fi d’enquadar-hi millor els veteri- manera que si es corregeixen les incidències naris incorporats els darrers temps. El mes de derivades de transferències de noves funcions i desembre, d’altra banda, hi va tenir lloc la personal associat, la plantilla actual és molt incorporació del personal del Laboratori de la inferior a la de la seva posada en marxa. En Delegació Territorial de Barcelona per iniciar efecte, inicialment va caldre ampliar la planti- la prevista fusió dels dos en un sol Laboratori lla per assumir algunes tasques que anterior- de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. ment desenvolupaven altres serveis centralit- En els gràfics adjunts es reflecteix la situació zats (Personal, Gestió Econòmica, Assessoria de la plantilla i la seva evolució (no inclou el Jurídica, IMI) i serveis vinculats als districtes personal del Laboratori procedent de la Dele- (inspecció veterinària del comerç minorista i gació Territorial). Distribució de la plantilla per unitats, desembre de 2002 (*) Higiene dels 23% Aliments i Zoonosi 17% Laboratori Municipal Institut Municipal 40% 14% Direcció de Recursos de la Salut 4% Gerència 2% Pla d’acció sobre drogues (*) No inclou el personal adscrit al Laboratori Municipal el desembre de 2002 pel Departament de Sanitat i Seguretat Social. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 16 Evolució de la plantilla per unitats, de desembre de 2001 a desembre de 2002 (*) 250 200 150 100 50 0 Desembre 2001 Desembre 2002 Gerència Institut Municipal de la Salut Recursos Laboratori Municipal Pla d’acció sobre drogues Higiene dels Aliments i Zoonosi (*) No inclou el personal adscrit al Laboratori Municipal el desembre de 2002 pel Departament de Sanitat i Seguretat Social. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Indicadors econòmics E l 2002 ha estat el cinquè any de funcio- En les taules adjuntes es mostren els comptes 17 nament normalitzat de l’IMSP, atès que de resultats, el balanç i el quadre de finança- fins al 1998 diverses partides van ser ment de l’IMSP. gestionades per l’Ajuntament. Els comptes de l’IMSP han estat aprovats per la intervenció municipal i sotmesos a una auditoria externa. L’any s’ha tancat amb un resultat equilibrat. Balanços de situació el 31 de desembre de 2002 i de 2001 (en euros) Actiu 2002 2001 Passiu 2002 2001 Immobilitzat 1.135.426 1.021.774 Fons propis 885.414 879.285 Immobilitzacions immaterials 516 4.390 Resultats d’exercicis Aplicacions informàtiques 14.880 14.880 anteriors 879.285 877.721 Amortitzacions (–) 14.364 (–) 10.490 Resultats d’exercicis anteriors 879.285 877.721 Immobilitzacions materials 1.134.910 1.017.384 Pèrdues i guanys 6.129 1.564 Construccions 496.244 491.646 Instal·lacions tècniques i maquinària 717.994 549.024 Provisions per a Altres instal·lacions 79.716 79.716 responsabilitats 3.082 40.986 Mobiliari 126.248 105.561 Provisions per a responsabilitats 3.082 40.986 Equips informàtics 562.640 356.094 Elements de transport 30.051 30.051 Deutes a llarg termini 48.429 34.471 Altre immobilitzat 16.962 16.962 Fiances i dipòsits rebuts a llarg termini 48.429 34.471 Amortitzacions (–) 894.945 (–) 611.670 Actiu circulant 3.575.810 2.372.813 Passiu circulant 3.774.311 2.439.845 Deutors 2.976.541 2.360.961 Deutes a curt termini 3.088.388 2.126.344 Deutors per drets reconeguts. Creditors per obligacions Exercici corrent 2.904.176 2.162.455 reconegudes. Exercici corrent 1.961.253 1.156.458 Deutors per drets reconeguts. Creditors per obligacions Exercici tancat 342.368 407.094 reconegudes. Exercici tancat 304 299 Altres deutors no pressupostaris 38.691 48.818 Altres creditors no pressupostaris 962 97.245 Personal — 77 Administracions públiques 598.902 443.086 Provisions per insolvències (–) 308.694 (–) 257.483 Remuneracions pendents de pagament 526.967 429.256 Comptes financers 599.269 11.852 Ajustaments per 685.923 313.501 Tresoreria 599.269 11.852 periodificació Total actiu 4.711.236 3.394.587 Total passiu 4.711.236 3.394.587 MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 18 Comptes de pèrdues i guanys corresponents als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2002 i de 2001 (en euros) Deure 2002 2001 Haver 2002 2001 Despeses de personal 8.576.819 7.221.745 Ingressos 15.093.76212.871.770 Sous i salaris 6.660.858 5.602.969 Ingressos per prestacions Càrregues socials 1.915.961 1.618.776 de serveis 9.729 26.736 Ingressos per vendes — — Treballs, subministraments Taxes per prestacions de serveis 247.896 298.995 i serveis exteriors 5.392.829 4.596.011 Preus públics 266.063 166.176 Arrendaments i cessions 230.417 200.229 Transferències municipals Reparacions i conservació 288.887 205.558 corrents 11.986.851 10.533.694 Subministraments 679.349 520.258 Ingressos per projectes Comunicacions 159.159 145.355 i convenis 2.537.483 1.825.580 Treballs realitzats per altres Altres ingressos 45.740 20.589 empreses 3.683.505 3.317.426 Primes assegurances 4.630 4.327 Transports — 251 Material d’oficina 112.244 83.091 Despeses diverses 234.638 119.516 Transferències i subvencions 710.042 588.966 Dotacions per a amortitzacions 287.149 249.463 Variacions provisions 109.463 240.175 Provisions crèdits incobrables 109.463 240.175 Beneficis d’explotació 17.460 — Pèrdues d’explotació — 24.320 Despeses financeres 2.240 — Ingressos financers 31.498 24.336 Resultats financers positius 29.258 24.336 Resultats financers negatius — — Beneficis de les activitats Pèrdues de les activitats ordinàries 46.718 16 ordinàries — — Excessos i aplicacions de provisions 58.252 198.237 Modificació de drets de pressupostos Modificació d’obligacions de tancats 98.841 198.418 pressupostos tancats — 1.729 Resultats extraordinaris Resultats extraordinaris positius — 1.548 negatius 40.589 — Beneficis abans d’impostos 6.129 1.564 Pèrdues abans d’impostos — — Resultat de l’exercici (benefici) 6.129 1.564 Resultat de l’exercici (pèrdua) — — MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Aplicació i efecte dels recursos obtinguts sobre el capital circulant, exercicis 2001 i 2002 19 (en euros) Aplicacions Orígens 2002 2001 2002 2001 Adquisicions d’immobilitzat: Recursos originats en les Immaterial — — operacions 293.278,94 251.036,74 Material 400.801,07 206.183,21 Deutes a llarg termini: Altres 13.958,45 11.118,73 Aplicació de la provisió per a responsabilitats 37.902,94 — Total aplicacions 438.704,01 206.183,21 Total orígens 307.237,39 262.155,47 Augment capital circulant — 55.972,26 Disminució capital circulant 131.466,62 — 438.704,01 262.155,47 438.704,01 262.155,47 Variacions del capital circulant dels exercicis 2001 i 2002 (en euros) 2002 2001 Augments Disminucions Augments Disminucions Deutors 615.580,84 — 13.655,00 — Deutes a curt termini — 962.042,63 334.445,20 — Comptes financers 587.416,70 — — 292.170,01 Ajustaments per periodificació — 372.421,53 42,07 — 1.202.997,54 1.334.464,16 348.142,27 292.170,01 Variació del capital circulant — 131.466,62 55.972,26 — Conciliació entre el resultat comptable de l’exercici i els recursos originats (aplicats) en les operacions dels exercicis 2001 i 2002 (en euros) 2002 2001 Resultat comptable 6.129,89 1.562,63 Més: Dotacions a les amortitzacions 287.149,05 249.474,11 Recursos originats en les operacions 293.278,94 251.036,74 MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Indicadors de producció de serveis 20 A quests indicadors reflecteixen la pro- conjunt de l’estat de salut dels barcelonins i ducció i l’activitat realitzada. No mos- permeten determinar les actuacions priorità- tren, però, la situació de salut a la ciu- ries que cal portar a terme. En destaquen el tat, que es presenta al Consell Plenari dins sistema d’informació de drogodependències de l’informe anual de salut, sinó que reflecteixen base poblacional, el sistema d’informació de les càrregues de treball que assumeixen els salut maternoinfantil, les estadístiques vitals, serveis de salut pública. Es tracta d’una expo- l’anàlisi dels accidents de trànsit i de treball, i sició ordenada d’acord amb el catàleg de ser- la construcció del nou sistema per a la salut veis aprovat als nostres òrgans de govern, ambiental a partir del projecte APHEIS, cofi- organitzat en els grans eixos de treball dels nançat per la Comissió Europea. Totes aques- serveis de salut pública. tes dades s’integren a l’hora de fer l’informe de salut de la ciutat, elaborant indicadors per Sistemes d’informació sanitària districtes i per àrees bàsiques de salut (ABS). D’altra banda, s’estan realitzant diversos estu- L’IMSP recull i analitza sistemàticament dis a partir de l’Enquesta de Salut de Barcelo- dades sobre diferents problemes relacionats na (ESBA) 2000-2001. amb la salut, les quals ofereixen una visió de Activitat dels sistemes d’informació sanitària 2000 2001 2002 Sistema d’informació de drogodependències Expedients de defuncions judicials revisats 1.714 1.092 1.112 Informes d’urgències codificats (*) 5.361 4.829 4.972 Recollida de dades de tractaments inicials 5.172 5.384 4.983 Nous usuaris identificats (*) 3.036 2.954 2.995 Sistema d’informació de salut maternoinfantil Enquestes per defectes congènits o controls realitzades 500 500 500 Enquestes per defuncions perinatals realitzades 92 91 86 Registres d’interrupció voluntària de l’embaràs 4.329 ND ND Estadístiques vitals Defuncions codificades 18.500 19.284 19.884 Naixements codificats 12.587 12.573 12.500 Sistema d’informació d’accidents de trànsit Casos d’urgències codificats (*) 19.200 19.000 19.100 Defuncions judicials codificades (*) 125 90 86 Sistema d’informació d’accidents de treball Notificacions al sistema d’informació d’accidents de treball 553 426 ND Sistema d’informació de salut ambiental Desenvolupament de sistemes d’informació APHEIS APHEIS APHEIS Resposta a demandes ciutadanes — 10 9 Sistema integral d’informació sanitària Àrees estudiades 66 ABS 66 ABS 66 ABS Enquestes de salut Enquestes en curs o analitzades ESB 2000 ESB 2000 ESB 2000 (*) Estimació provisional MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Vigilància epidemiològica i intervenció destacar les hepatitis, el paludisme, la paroti- 21 ditis, el xarampió i la shigel·losi, i gairebé En aquest àmbit l’IMSP porta a terme un 1.000 casos de tuberculosi. També hi ha hagut recull sistemàtic d’informació, processament, més d’un centenar de notificacions de brots de anàlisi i difusió de malalties de declaració toxiinfeccions alimentàries estudiades. El Pro- obligatòria, com la malaltia meningocòccica, grama de prevenció i control de la tuberculosi la sida, la tuberculosi, l’hepatitis, etc. Així de Barcelona té com a objectiu principal la mateix, s’encarrega de la investigació i el con- investigació, el control, el diagnòstic, el tracta- trol dels brots epidèmics de qualsevol malaltia ment i la prevenció de la tuberculosi. Durant i planifica i desenvolupa programes de preven- l’any 2002 s’han estudiat un total de 924 ció, control i vigilància epidemiològica. Per casos, dels quals s’han confirmat provisional- acomplir els seus objectius es coordina amb ment menys de la meitat; en conseqüència, ha altres grups d’investigació d’hospitals, centres calgut cribar uns 3.700 contactes per identifi- d’atenció primària i d’atenció a drogodepen- car infeccions susceptibles de quimioprofilaxi dents, i institucions penitenciàries. preventiva o casos asimptomàtics. De l’activitat de l’any, cal destacar el segui- En el camp de la salut laboral, l’anterior sis- ment i el control de més de 150 casos de sida tema pilot de vigilància basat en casos traça- notificats, que han mostrat que el 41% d’afec- dors s’està estenent a totes les àrees bàsiques tats són usuaris de drogues per via parenteral, de salut que disposen d’equip reformat d’aten- que un 29% són heterosexuals i que un 34% ció primària en el marc de la Unitat de Salut està afectat de tuberculosi. D’altra banda, Laboral que gestiona l’Institut per al Servei s’han produït més de 2.000 declaracions de Català de la Salut. malalties transmissibles, entre les quals cal Activitat de vigilància epidemiològica i intervenció 2000 2001 2002 Programa de prevenció i control de la tuberculosi Casos notificats i estudiats 929 872 924 Contactes cribrats 3.690 3.677 3.747 Vigilància i control de la meningitis i de l’hepatitis Declaracions d’Haemophilus influenzae 4 2 8 Declaracions de meningitis i sèpsia meningocòccica 79 58 72 Declaracions d’hepatitis víriques 225 130 281 Vigilància i control de la sida/VIH Casos confirmats de sida 157 151 152 Casos d’incidents d’infeccions VIH — 121 399 Vigilància i control d’altres malalties transmissibles Declaracions nominals d’altres malalties transmissibles 454 361 412 Vigilància i control de brots epidèmics Brots per toxiinfeccions alimentàries (TIA confirmats) 17 33 26 Altres brots investigats 84 70 85 Vigilància de la salut ocupacional Casos traçadors diagnosticats/atesos 11 41 72 MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Prevenció i promoció de la salut L’oficina tècnica del Programa de cribratge del càncer de mama que va començar el 2001, contractada pel Servei Català de la Salut, ja cobreix 17 ABS i ha gestionat la citació de més de 42.000 dones. El Programa s’està estenent a tota la ciutat. Pel que fa al Pla de vacunació continuada, els serveis municipals han administrat directa- 22 ment 62.000 dosis vacunals. El gros d’aquestes palesa la dificultat per ampliar la penetració vacunes s’ha administrat a l’escola pels equips dels programes educatius de prevenció al segon de salut comunitària als districtes, però una cicle de l’ESO, etapa en què els programes part s’ha aplicat al Centre de Vacunacions de escolars són molt densos, però, amb tot, s’asso- l’IMSP. L’esforç realitzat està conduint a la leixen cobertures importants. pràctica eliminació del xarampió, la rubèola i Quant a l’educació sanitària a l’empresa, els la malaltia invasiva per Haemophilus influen- programes vigents assessoren empreses de la zae tipus B a la ciutat. ciutat en l’organització de programes de pre- D’altra banda, l’esforç conjunt amb els venció i control del tabaquisme, del consum equips de salut comunitària als districtes, els excessiu d’alcohol i de l’estrès laboral, amb centres de recursos pedagògics i les escoles ha expectatives d’extensió entre centres públics portat a la creixent implantació de programes d’ensenyament secundari. educatius de prevenció (els programes PASE, PESA-Decideix!, PRESSEC i CANVIS). Es fa Activitat de prevenció i promoció de la salut 2000 2001 2002 Programa de cribratge de càncer de mama Cites per a dones gestionades — 4.209 42.442 ABS cobertes — 3 ABS 17 ABS Pla de vacunació continuada Carnets de vacunació tramesos (*) 14.896 23.171 27.883 Centres públics als quals s’han subministrat vacunes 71 76 62 Vacunes administrades en centres propis (*) 65.259 59.740 62.346 Prevenció i control del tabaquisme Participants en programes de cessació — 70 — Participants en el programa Quit&Win 980 — 1.020 Promoció d’hàbits saludables Escoles participants en fluoracions 187 202 184 Educació sanitària a l’escola Escoles participants en el projecte PASE 144 90 105 Escoles participants en el projecte PESA 92 92 105 Escoles participants en el projecte PRESSEC 56 53 63 Escoles participants en el projecte CANVIS 75 81 80 Suport a organitzacions d’ajuda mútua Organitzacions contactades 168 168 168 Salut maternoinfantil Zones cobertes pel Programa de salut maternoinfantil 5 ABS 5 ABS 5 ABS Formació en prevenció de riscos laborals Cursos de formació de quadres sindicals i altres agents socials 10 11 16 Programes de prevenció en empreses Empreses on s’han fet intervencions o assessories 10 7 8 (*) Estimació provisional MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Pla d’acció sobre drogues  Prevenció 23 Fa anys es va inserir el treball preventiu i L’abús de drogues ha estat un dels principals assistencial en els plans de districte, un fet que problemes de convivència i de salut pública al va representar l’adaptació a les característi- qual s’ha hagut de fer front a la ciutat de Bar- ques territorials i una col·laboració activa de celona. Per actuar sobre aquest problema l’any tots els implicats: autoritats del districte, for- 1988 l’Ajuntament va posar en funcionament ces de seguretat, PAD, entitats i associacions el Pla municipal de drogues de Barcelona, amb de veïns, farmacèutics i atenció primària de una perspectiva global de ciutat que conduís salut i social. Els programes preventius territo- les diferents intervencions que es realitzaven rials inclouen les accions de sensibilització i cap a una resposta més eficaç. informació a la població general, col·lectius de La xarxa d’atenció a les drogodependències risc i professionals, i les activitats de caràcter es troba actualment consolidada pel que fa a preventiu basades en el territori i de dinamit- capacitat assistencial i qualitat dels serveis. En zació de la participació social. En l’àmbit els centres d’atenció i seguiment (CAS) munici- escolar s’han continuat impulsant els progra- pals s’ha incrementat la capacitat de retenir en mes preventius en l’ensenyament secundari tractament els usuaris de drogues legals i amb els programes PASE i PESA-Decideix!, il·legals, s’ha millorat la coordinació amb la gestionats des de l’IMSP amb la col·laboració xarxa sociosanitària i s’ha pogut augmentar la del Pla i d’acord amb els seus criteris i objec- captació de pacients alcohòlics. D’altra banda, tius. Cal destacar la reorientació del Servei s’estan buscant maneres de respondre a la d’Orientació per a Adolescents i Famílies, amb dependència a la cocaïna, una problemàtica un fort increment d’activitat. emergent.  Programes de tractament Engloba un ventall d’opcions de tractament per als addictes a substàncies, als quals s’ofe- reix assistència en programes lliures de dro- gues, incloent-hi una oferta residencial, assistència amb substàncies substitutives (per abandonar les pràctiques de risc, bàsicament amb programes de manteniment amb metado- na) i programes de disminució de risc (per a persones que continuen utilitzant activament drogues). També és rellevant l’oferta de tracta- ment a persones amb dependència de l’alcohol. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 24 Activitat del Pla d’atenció a les drogodependències 2000 2001 2002 Programes comunitaris fora de l’escola Trucades al Servei d’Orientació per a Adolescents i Famílies 499 549 996 Primeres visites al Servei d’Orientació 58 77 107 Programes de tractament (centres de titularitat municipal) Pacients en programes lliures de drogues (*) 4.441 4.395 4.103 Pacients en programes d’alcohol (*) 1.260 1.592 1.815 Primeres visites del programa de drogues il·legals (*) 2.295 1.353 1.305 Primeres visites del programa d’alcohol (*) 902 869 886 Programes amb substàncies substitutives Punts de dispensació 41 47 47 Oferta de places en PMM (*) 2.042 1.969 1.854 Programa d’atenció orgànica Vacunes dispensades 1.619 1.859 1.700 Proves de tuberculina 940 1.140 1.100 Pacients amb tractament de tuberculosi i supervisats al CAS 68 40 15 Programes de disminució de risc Xeringues recollides 475.587 552.595 801.468 Contactes dels agents de salut 19.474 88.000 75.000 Usuaris actius al Servei d’Atenció i Prevenció Sociosanitària 1.790 1.825 1.500 Farmàcies amb agents de salut 144 133 127 Programes residencials Oferta de programes residencials (llits) 60 75 75 Altes de pacients en programes residencials (**) 200 286 280 Tallers i programes educatius Participants 495 500 500 (*) Estimació provisional (**) Modificació del registre MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA També es du a terme el control i la vigilància sanitària de les indústries alimentàries situades a la ciutat. Els aliments comercialitzats per mitjà del comerç minorista de la ciutat de Barcelona són objecte de seguiment des del punt de vista ana- lític, per controlar-ne la composició, els nivells microbiològics i la possible presència de conta- minants i additius alimentaris. Mitjançant el Programa IQSA d’investigació de la qualitat sanitària dels aliments s’han estudiat mostres 25 Seguretat i higiene dels aliments corresponents als productes següents: productes A la ciutat hi ha 1.609 indústries alimentà- carnis tractats per la calor, patés, peix fumat, ries registrades, un escorxador central, una llot- llets pasteuritzades, llets UHT, postres làctics, ja i un mercat central del peix, un mercat cen- formatges frescos, olis i greixos escalfats, olis de tral de fruites i verdures, i 40 mercats llavors, pastisseria farcida, begudes refrescants, municipals. Hi ha uns 9.000 establiments orxates, vins de taula, plats cuinats i tapes, minoristes d’alimentació. L’IMSP té la respon- plats preparats envasats o refrigerats, plats cui- sabilitat del control sanitari dels aliments que nats de consum immediat, sucs de fruita, gelats arriben als ciutadans. Així, doncs, efectua acti- i torrons. El Laboratori ha estudiat un total de vitats de control tant en l’abastament de Mer- 845 mostres dins d’aquest programa, que per- cabarna (majoristes de peix i de fruita i verdu- met identificar aliments amb anomalies. Cal ra) i l’escorxador d’animals, com en el puntualitzar que la identificació d’aliments transport i la comercialització d’aliments, així amb anomalies no implica necessàriament que com en els establiments de restauració col·lecti- no siguin aptes per al consum, sinó que eviden- va comercial i menjadors col·lectius socials. cia l’existència d’unes condicions o pràctiques millorables. Activitat de seguretat i higiene dels aliments 2000 2001 2002 Control sanitari dels mercats centrals Actuacions sanitàries amb aixecament d’acta 1.147 218 617 Inspeccions dels mercats centrals 444 472 450 Control d’indústries i comerç a l’engròs Inspeccions d’establiments alimentaris 5.046 4.001 4.834 Certificacions sanitàries 730 234 446 Controls a destinació de carn forana (circulars 1/99 i 3/00) 2.150 2.089 2.532 Control sanitari d’establiments minoristes i mercats Inspeccions d’establiments minoristes 330 259 654 Recollida de mostres per al programa IQSA 790 822 845 Control sanitari d’establiments de restauració col·lectiva Inspeccions d’establiments de restauració col·lectiva social 1.050 694 Inspeccions d’establiments de restauració col·lectiva comercial 349 496 610 Actuacions per alertes, denúncies o notificació de brots Recollida de mostres de vigilància epidemiològica 12 57 51 Actuacions motivades per alertes i denúncies 74 210 176 Investigació d’establiments implicats en TIA 12 26 28 Inspecció d’activitats alimentàries a la via pública Inspeccions d’activitats alimentàries a la via pública 213 939 2.937 Control sanitari de l’escorxador central Animals inspeccionats a l’escorxador (tones) 26.609 25.805 23.785 Animals inspeccionats a l’escorxador (caps) 401.270 355.135 343.254 Animals amb retirada MER (protecció contra l’EEB) 121.871 347.910 339.386 Mostres per a la investigació de residus (PIRACC-PNR) 301 197 290 MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 26 Control de zoonosi i vectors ració amb entitats ha continuat avançant. Aquest any han estat 415 els gats esterilitzats, Tant la gestió com l’atenció i la informació de manera que queda garantit que aquesta als usuaris del Centre d’Acollida d’Animals de població no es reprodueix ni augmenta de Companyia (CAAC) s’han millorat. Cal desta- forma descontrolada. car en aquest sentit els canvis d’horari per a L’estratègia de control de plagues ha apro- millorar-ne l’accés i el Comitè de Qualitat del fundit en el reemplaçament gradual de l’exclu- centre, així com el servei de veterinària mòbil. siva dependència dels agents químics per una S’ha continuat col·laborant amb l’Associació lluita antivectorial més integrada i compatible Veterinària d’Especialistes en Petits Animals, i amb el medi ambient i la salut pública. També també s’ha mantingut la col·laboració amb s’està revisant l’estratègia relacionada amb la diferents sectors per a la identificació censal població de coloms. dels animals domèstics. A més, s’ha reforçat el Programa d’adopció d’animals de companyia i s’han aconseguit millors resultats, amb un increment continuat dels exemplars lliurats en adopció. L’estratègia de creació de colònies de gats urbans amb control sanitari i en col·labo- Activitat de control de zoonosi i vectors 2000 2001 2002 Control de la fauna urbana Gossos i gats recollits al carrer 1.987 1.882 2.131 Coloms recollits 14.085 5.728 16.166 Constitució de colònies estables de gats Gats sotmesos a control en colònies estables 57 99 415 Custòdia d’animals al CMAAC Animals custodiats al CMAAC 4.274 2.608 2.626 Adopció d’animals de companyia Adopcions de gossos i gats gestionades 426 869 1.167 Higienització d’espais públics i altres Denúncies ateses sobre DDD (100% resposta) 713 750 1.143 Desratització (quilòmetres de clavegueram tractats) 383 398 1.334 Desratització (hectàrees tractades) 30 24 4 Desinsectació (quilòmetres de clavegueram tractats) 15 15 13 Desinsectació (hectàrees tractades) 13 2 0,8 MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Laboratori de Salut Pública Durant el 2002, el Laboratori ha renovat 27 l’acreditació rebuda de l’Entidad Nacional de La funció del Laboratori és donar resposta a Acreditación (ENAC). També ha analitzat més les sol·licituds d’anàlisi química i microbiolò- d’11.000 mostres, de les quals el 40% corres- gica dels serveis de salut pública i de l’Ajunta- ponen a anàlisis referides al medi (aire, aigües, ment. El Laboratori analitza les mostres rebu- sorres i altres); un 33% són mostres alimentà- des pel control atmosfèric de contaminants ries i la resta corresponen a altres tipus d’anà- químics i biològics, sorres i terres dels parcs, lisis (epidemiologia, mostres internes, etc.). espais infantils, platges i piscines, aigües de Aquest any el Laboratori Municipal ha iniciat consum de boca o aigües residuals. També la fusió amb el de la Delegació Territorial de controla els aliments procedents dels mercats Sanitat de Barcelona de la Generalitat de centrals d’abastament, de les indústries i del Catalunya, cosa que ha estat possible gràcies a comerç minorista del sector, i dóna suport a la la posada en marxa de l’Agència, un fet que investigació epidemiològica. Així mateix, pro- queda reflectit en l’increment d’activitat que cessa mostres procedents de particulars i de ha tingut lloc. clients privats. Activitat del Laboratori Municipal de Salut Pública 2000 2001 2002 Suport a programes de control alimentari Mostres d’aliments 2.320 3.612 3.956 Control d’aigües de consum Mostres d’aigua 1.003 1.217 1.998 Control ambiental Mostres ambientals 4.031 3.733 4.699 Investigació epidemiològica de brots Mostres d’epidemiologia 1.149 577 340 Total de mostres analitzades Total de mostres analitzades (inclou altres mostres i controls de qualitat) 9.770 9.743 11.596 Total de paràmetres analitzats 53.724 52.701 57.115 Elaboracions farmacològiques Litres de solució preparats 12.058 12.241 11.001 Metadona (grams) 60.290 61.205 55.005 Aspartam (grams) 30.145 30.602 27.502 Mostres analitzades segons la procedència Serveis municipals de salut pública 2.936 2.179 1.776 Altres serveis municipals 4.321 3.579 4.731 Altres administracions locals 490 526 536 Administració autonòmica 211 603 997 Administració central 748 1.163 1.576 Hospitals i centres sanitaris 20 60 31 Particulars i clients comercials 1.042 1.595 1.940 Organitzacions sense ànim de lucre 2 38 9 Procés fins a l’entrega del resultat (dies transcorreguts des de la recepció) En mostres procedents dels serveis municipals 27 22 29 En mostres d’altres administracions 11 9 9 En mostres de particulars i clients 23 16 14 MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 28 Recursos i serveis de suport del programa GISAL, una eina ofimàtica que (tecnoestructura) ens ha de permetre gestionar el registre d’en- trades i sortides i realitzar el seguiment d’ex- Aquests serveis els presten, sobretot, l’staff pedients administratius. En termes de gestió de la Gerència, el Servei d’Informàtica i la significarà una millora qualitativa del treball i Direcció de Recursos, que està formada per de la planificació, així com de la comunicació i quatre serveis: els Serveis Generals, l’Adminis- la informació transversal, accessible per a tota tració de Personal, l’Administració Econòmica l’organització. i l’Assessoria Jurídica i Secretaria Delegada. Quant als serveis que componen la Direcció La seva missió és donar suport a la Gerència i de Recursos cal remarcar el següent: a les unitats de producció externa. D’una banda, l’esforç en la gestió de recur- Dins l’activitat de l’any 2002, cal destacar sos humans s’ha traduït principalment, aquest dos aspectes que han definit el gran esforç de any, en el canvi de l’Institut a l’Agència, pro- canvi i progrés en el conjunt d’aquesta direc- cés en què ha destacat la incorporació i l’estu- ció: di d’elements d’integració de personal de dife- El procés de canvi de l’Institut Municipal de rents procedències laborals. Així mateix, s’han Salut Pública a l’Agència de Salut Pública de continuat desenvolupant les línies de progrés Barcelona s’ha materialitzat en diverses ses- iniciades en anys anteriors, com per exemple sions de treball relatives a recursos humans, l’optimització de la plantilla, l’actualització de gestió econòmica i afers jurídics. Els grups de les borses de treball o bé l’establiment d’uns treball han estat integrats pel Departament de criteris bàsics consensuats de demanda d’ac- Sanitat i Seguretat Social de la Generalitat de cions formatives ofertes pel Centre de Forma- Catalunya, el Consorci Sanitari de Barcelona, ció Contínua de l’Ajuntament de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona i el mateix Institut. complementades pel mateix Institut amb fons Aquestes sessions ens han permès fer una anà- propis. lisi i un diagnòstic de la situació d’origen, dels D’altra banda, també dins l’àmbit dels ser- esculls i avantatges del període de transició veis, detaca la contínua millora en el manteni- –singularment, l’1 de gener de 2003–, i enfo- ment, la seguretat i les reparacions dels 10 car de la millor manera possible els nous rep- edificis i establiments de l’Institut, de les ins- tes que es presenten a curt i mitjà termini. tal·lacions i la maquinària, i en el proveïment i Un dels reptes immediats ha estat la fusió la cobertura logística (transports, carteria, dels dos laboratoris, atesa la necessitat sobre- neteja...) de les necessitats relatives a activitats vinguda de tenir una ubicació física conjunta i projectes diversos. Aquestes tasques s’han al començament del mes de desembre, la qual continuat incrementant al llarg de l’any (amb cosa ha representat un gran esforç de planifi- la creació dels serveis comunitaris als districtes cació i gestió pel que fa a l’adequació dels i amb l’assumpció de l’Oficina de Cribratge espais, els equipaments i, sobretot, els recursos del Càncer de Mama i de noves dispensacions humans i econòmics. vacunals). Així mateix, cal subratllar la implementació MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA En l’àmbit jurídic, cal remarcar la introduc- sos en col·laboració amb el del Col·legi de 29 ció de la figura de l’advocat/ada de referència Veterinaris. Al llarg de l’any s’ha millorat la per a cada unitat, per tal d’assolir un assesso- integració de totes les xarxes de l’Institut, de rament jurídic proper i fer un seguiment per- manera que ja tan sols queda pendent l’equip sonalitzat dels expedients administratius amb a Mercabarna i al CAAC, i s’han establert les el propòsit de facilitar un servei de qualitat als bases per millorar la connexió entre edificis, “clients interns”. Així mateix, juntament amb que es podrà fer al començament de l’any l’Administració econòmica, l’homogeneïtzació 2003 gràcies a la nostra relació amb la nova de la documentació administrativa i l’establi- anella científica. La tasca de manteniment i ment de criteris d’unificació dels circuits actualització de hardware i software és actual- administratius han estat una constant durant ment molt important, ja que hi ha 194 PC i 13 aquest any 2002. En relació amb la tramitació servidors, incloent-hi els situats als CAS muni- d’expedients, s’han tramitat 113 contractes cipals, que configuren les xarxes locals de 10 menors i 30 contractes majors, i s’han signat o edificis. La dotació entre serveis tendeix a una renovat 30 convenis de col·laboració amb major homogeneïtat, partint del gran desequi- diverses entitats i institucions. libri previ, i també es tendeix a la implantació En termes de gestió econòmica, cal destacar del sistema Windows 2000 per resoldre condi- el perfeccionament del sistema de previsió de cionants de la LOPD, cosa que obliga a des- tancament, així com la consolidació de les cartar els PC mes vells. La implantació de les bases de dades, cosa que aportarà a l’organit- mesures de seguretat dels ordinadors i les xar- zació una informació pressupostària ad hoc. xes requereix una atenció creixent, que genera D’altra banda, s’ha iniciat la informatització tensions entre les exigències de les tasques d’indicadors quantitatius i qualitatius per a fonamentals però poc visibles de manteniment l’elaboració d’informes de gestió econòmica. de sistemes i la capacitat de resposta a les En el camp de la informàtica, s’ha avançat demandes de suport a usuaris i de desenvolu- en el procés d’assoliment d’una major cohesió pament d’aplicacions a mida. en el Servei d’Informàtica, reforçant i inte- grant un equip que abans era més dispers. L’any 2002 ha estat molt marcat per la neces- sitat de concloure les adaptacions de les nos- tres aplicacions a les exigències de la legislació sobre fitxers confidencials. S’ha fet un esforç per dur a terme actualitzacions del software de base i dels aplicatius de desenvolupament propi en el camp de les MDO, SIDB i vacunes, i a més s’ha posat en marxa un registre de infectats pel VIH i s’han començat a definir els criteris bàsics d’un sistema d’informació per al control alimentari. D’altra banda, també s’ha posat en funcionament un nou registre de gos- MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Suport als districtes en salut pública 30 Programes de salut Millora dels serveis sanitaris S’ha remodelat totalment la relació amb els També s’ha contribuït a avançar en el segui- districtes, com a resultat d’adscriure’s a l’Ins- ment de la reforma de l’atenció primària als titut Municipal de Salut Pública els equips de diversos districtes de la ciutat. Durant l’any salut comunitària, que ara formen el Servei de 2002 ha continuat el procés d’extensió de la Salut Comunitària. Aquesta acció busca guan- reforma de l’atenció primària, i s’han posat en yar eficàcia sense perdre capacitat de resposta; marxa sis equips d’atenció primària, cosa que en conseqüència, s’han formulat contractes- vol dir que ara funcionen 61 equips amb una programa de l’Institut Municipal de Salut cobertura del 91% de la població, malgrat que Pública amb cada districte, els quals seran alguns d’aquests nous equips tenen una objecte de seguiment periòdic. estructura mixta, ja que incorporen professio- nals de praxi no concordant del tot amb la Consells de prevenció i seguretat dels reforma o bé s’han posat en marxa de manera districtes provisional a dependències que encara no han estat remodelades. Queden sis equips per cul- S’han realitzat tasques d’assessorament en minar el procés bàsic de reforma de l’atenció drogodependències a aquests consells, per primària, la qual cosa tindrà lloc el 2003. mitjà dels secretaris tècnics de prevenció de Quan això passi quedaran pendents aspectes cada districte. Aquests faciliten els mecanis- físics de locals per construir o remodelar. mes per obtenir un ambient comunitari que Caldrà plantejar, aleshores, l’avaluació i el controli més l’oferta i la demanda de substàn- seguiment dels equips, atesa la variabilitat cies addictives, alhora que canalitzen les existent i la pluralitat creixent en la composi- demandes veïnals relatives a les drogues per ció professional i de proveïdors. tal d’oferir-hi alternatives. Cada districte pre- senta cada any l’informe i la memòria de dro- Protecció de la salut gues als consells de seguretat. S’ha mantingut una intensa coordinació Plans de drogues de districte amb els districtes en aspectes rellevants de protecció de la salut, de manera que s’ha asso- Seguint el Pla d’acció sobre drogues, s’han lit un bon grau de treball conjunt amb les endegat diferents línies per desenvolupar plans divisions de serveis tècnics en diverses incidèn- a escala territorial amb el treball conjunt de les cies. diferents parts implicades: serveis personals, forces de seguretat, entitats ciutadanes i serveis sanitaris. Així, doncs, s’han elaborat informes sobre la situació de la problemàtica i s’han constituït plans de drogues a diversos distric- tes, els quals han rebut el suport dels serveis de l’IMSP. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Coordinació amb estructures no assistencials del Pla d’acció sobre les drogodependències l Pla gestiona els recursos assistencials Prenent com a base aquesta instrucció, les 31 E de titularitat municipal i es coordina activitats realitzades per la Guardia Urbana en amb les altres estructures, però a més, relació amb les drogodependències en els dos per tal de donar resposta a les necessitats d’un darrers anys s’exposen tot seguit, segons la veritable pla de ciutat, treballa estretament natura de l’actuació. El nombre total d’inter- amb la policia i el poder judicial per donar vencions no correspon al sumatori, ja que les resposta a diversos aspectes d’aquesta pro- intervencions no són mútuament excloents. No blemàtica que aborden altres qüestions. es disposa de dades d’aprehensions que es Aquest treball és fonamental per tractar alguns puguin comparar, a causa dels canvis que dels aspectes més rellevants vinculats a aquest s’han portat a terme en el sistema d’informa- problema, però per la seva naturalesa no tització. encaixa directament en el catàleg de serveis de Respecte als controls d’alcoholèmia, se l’Institut i es recull a part. n’han fet un total de 26.061, dels quals 5.500 han resultats positius i 21.432, negatius. Cal Programa d’actuació remarcar que, sense comptar les dels acciden- de la Guàrdia Urbana tats, el 21,1% de les proves d’alcoholèmia van resultar positives (un 12,1% de les de controls, Aquest programa es fonamenta en una ins- un 48,1% en els casos d’infracció i un 38,7% trucció d’alcaldia adreçada a la Guàrdia Urba- en els casos de símptomes de sospita). na i als serveis personals dels districtes que permet canalitzar els toxicòmans cap als cen- tres assistencials. Aquesta instrucció inclou una pauta d’actuació amb quatre punts: 1. Identificar els consumidors de drogues il·legals a la via pública o els espais públics, i remetre la seva filiació a un centre de dades centralitzat a fi que es canalitzi la seva integració en la xarxa assistencial. 2. Intervenir tot tipus de droga il·legal i con- duir els implicats a comissaria en cas que per la seva quantitat o varietat pugui sos- pitar-se la seva destinació per al tràfic il·legal. 3. Sancionar l’abandonament a la via públi- ca d’estris per al consum de drogues il·legals, pel fet d’implicar un perill per a la salut i la seguretat dels ciutadans. 4. Assistir i traslladar els toxicòmans que pel seu estat ho requereixin als centres assis- tencials. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 32 Actuacions de la Guàrdia Urbana, 2001 i 2002 2001 2002 Sobre intoxicació etílica 1.395 1.346 Sobre consum d’altres drogues 142 760 Sobre síndromes d’abstinència 7 6 Sobre intoxicació aguda 40 64 Sobre mort per sobredosi 4 — Sobre tòxics en menors 18 9 Total 1.606 2.185 Infracció Símptomes Control Accidents 2001 2002 2001 2002 2001 2002 2001 2002 Positives 2.097 1.717 812 740 3.132 2.504 645 539 Negatives 1.339 1.816 331 1.142 29.512 17.948 686 526 Proves de sang 20 4 3 4 18 24 ND ND Es neguen a la prova 75 30 21 24 44 53 48 57 Total 3.531 3.567 1.167 1.910 32.706 20.529 1.379 1.122 Denúncies de la Guàrdia Urbana per lleis o ordenances relatives a drogues, 2001 i 2002 2001 2002 Permissió o tolerància d’activitats il·legals sobre drogues a espectacles o establiments 10 15 Promoció pública de begudes alcohòliques oferint degustació gratuïta 0 9 Promoció de begudes alcohòliques per concurs o consumició inclosa 0 4 Promoció d’establiments on es fomenta el consum d’alcohol 1 6 Venda o subministrament de begudes alcohòliques a menors de 16 anys 3 3 Venda o subministrament de begudes alcohòliques de més de 23° 2 — Venda o subministrament de begudes alcohòliques a menors d’edat a la nit 2 1 No senyalització visible de la prohibició de venda/subministrament d’alcohol 18 36 Manca de rètol que prohibeixi la venda de tabac a menors de 16 anys 22 35 Venda de tabac a màquina automàtica en establiments no tancats 6 2 Consum de drogues tòxiques, estupefaents o subst. a llocs públics 714 — Tinença il·lícita de drogues tòxiques, estupefaents o subst. 177 — Abandonament a espai/via pública d’estris de consum de drogues 2 — Consum de begudes alcohòliques a via o espai públic 226 705 Total 1.183 816 MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Dissuasió i repressió Repressió del Tràfic Il·legal de Drogues a 33 Catalunya, per facilitar informació i recursos L’objectiu genèric d’aquest programa és el assistencials a fi d’afavorir les mesures d’a- d’evitar la criminalització i la progressiva compliment alternatiu, seguint la via de l’a- marginalització dels malalts toxicòmans, com partat número 1 dels articles 8 i 9 de l’antic a conseqüència del consum de substàncies. En Codi penal, que atenuïn la responsabilitat i aquest sentit cal tornar a esmentar dues permetin una mesura alternativa; la Llei orgà- importants línies de treball que han estat nica 19/1995 del Codi penal, que va entrar en introduïdes a l’apartat d’informació i preven- vigor el 25 de maig de 1996, va significar un ció. Els objectius específics responen a dissua- canvi en l’actual sistema penal i la introducció dir-los del consum evident de drogues a la via de noves penes alternatives a l’internament en pública, facilitar el contacte amb els centres de centres penitenciaris, així com l’assessorament tractament i disminuir els riscos associats al tècnic al jutge o tribunal. consum públic, i vetllar pel compliment efec- S’ha mantingut el contacte amb la Policia tiu de les normatives sobre la venda i el con- Nacional amb l’objectiu de conèixer i seguir el sum de drogues legals, segons la llei de pre- Codi penal que va entrar en vigor el 25 de venció i assistencial en matèria de substàncies maig de 1996, a fi de col·laborar-hi en els pro- que poden generar dependència. grames adreçats a la població drogodepen- dents a la ciutat. També s’ha iniciat el disseny Coordinació amb els cossos de dels programes conjunts de formació sobre seguretat de l’Estat drogues. El Pla, per mitjà del Consell de Seguretat Urbana de Barcelona (CSUB), els consells de Programa legal i judicial prevenció i seguretat dels districtes i les taules La població addicta a drogues il·legals atesa de coordinació policial, vetlla per garantir la als CAS molt sovint presenta problemes legals línia de coordinació dins les competències lligats a la seva trajectòria per mantenir la municipals. La participació en aquests consells dependència. Les conductes asocials d’un dro- de la Policia, la Guàrdia Urbana, les entitats godependent augmenten la seva marginació. representatives del districte, els secretaris de Des del seu inici, el Pla d’acció sobre drogues prevenció i seguretat i els representants dels ha previst la necessitat d’incorporar l’atenció serveis personals dels districtes facilita l’inter- als aspectes legals i judicials dins els seus pro- canvi i el disseny d’actuacions coordinades en grames de tractament. En l’abordatge l’àmbit de la seguretat. terapèutic cal tenir present l’aspecte judicial Es continua garantint la coordinació amb la per realitzar una intervenció adaptada al Fiscalia Delegada per a la Prevenció i la pacient. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 34 Recursos judicials Inicis de tractament per a drogodependències com a mesura penal alternativa (*), 2002 El Departament de Justícia, mitjançant el Centre de tractament Decret 265/1996, de 23 de juliol, ha fet les reestructuracions adients per donar eficaç Sants 15 Garbívent 19 compliment a les noves competències que té Sarrià 6 encomanades. En aquest sentit es va crear la Nou Barris 6 Barceloneta 3 Direcció General de Mesures Penals Alternati- SPOTT 3 ves i de Justícia Juvenil (DGMPAJJ). Sant Pau 5 Creu Roja 7 El Pla d’acció sobre drogues de Barcelona, CECAS 4 juntament amb la DGMPAJJ i el suport de la Total 68 Fiscalia Delegada per a la Prevenció i la (*) Inicis de tractament per a drogodependències com a mesura penal Repressió del Tràfic Il·legal de Drogues de alternativa a les privatives de llibertat en persones addictes a drogues i Barcelona, ha establert un sistema de control i condemnades per haver comès un delicte. seguiment per garantir l’aplicació correcta de mesures. Durant el 2002 s’han realitzat les següents actuacions: • Derivació i seguiment d’usuaris en tracta- ment als CAS amb problemes judicials i pendents de resolució: 100 casos • Derivació d’altres serveis: 50 casos • Servei d’Execució de Mesures (SEM), que fa les funcions de control i seguiment de les mesures penals i alternatives. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Recerca i docència ncara que l’IMSP no és una institució Ariza C, Nebot M. Factors associated with smoking 35 E principalment docent, manté una voca- progression among Spanish adolescents. Health Ed Res 2002; 17(6): 750-760. ció acadèmica de recerca i docència, orientada a entroncar amb la seva praxi. Ariza C, Nebot M, Díez E, Plasència A. Los progra- mas de promoción de la salud en edad escolar. Bar- celona: Espec. monogr. “La Salud”, IMSP, juliol de Recerca 2002. Artazcoz L. La salud laboral ante los retos de la En el camp de la recerca, l’IMSP ha estat nueva economía. [Occupational health and the cha- acreditat pel Fons d’Investigacions Sanitàries llenges of the new economy]. Gac Sanit 2002; com a Unitat de Recerca de la Xarxa d’Unitats 16(6): 459-461. d’Investigació (REUNI). A més, participa en la Artazcoz L. Salud y género. Documentación social. Unitat Monogràfica sobre Tuberculosi de la Revista de estudios sociales y de sociología aplicada mateixa REUNI, cobrint la branca epidemiolò- 2002; 127: 181-205. gica, organitzant-ne la reunió anyal i donant Artazcoz L, García-Calvente MM, Esnaola S et al. suport a la seva web. Desigualdades de género en salud: la conciliación Respecte als projectes de recerca, al llarg de de la vida laboral y familiar. Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria (SES- l’any hi ha hagut 29 projectes nous per un PAS): Informe SESPAS 2002; 73-90. import de 320.000 euros. Pel que fa a les Benach J, Borrell C, Daponte A. National experien- publicacions, i ultra aquelles editades pel ces. Spain. A: Mackenbach JP, Droomers M. Inter- mateix Institut o les que formen part de reu- ventions and policies to reduce socioeconomic ine- nions científiques i professionals, s’exposen tot qualities in health. Rotterdam: Department of seguit els 65 treballs apareguts durant l’any Public Health, Erasmus University, 2002. 2002 a publicacions professionals o científi- Bolíbar B, Juncosa S, Martínez C, Pareja C, Pasarín ques. MI, Pujol E, Rosell M. Taxes d’incidència i preva- lença a l’Atenció Primària. Mètodes per a la seva obtenció. Barcelona: Fundació Jordi Gol i Gurina, 2002. Borrell C, Gómez J, Minguell C, Plasència A, Plaza A, Vallès E, Vizcaíno J. Atenció social i sociosanità- ria a la gent gran a Barcelona. Barcelona Societat 2002; 11: 83-98. Borrell C, Martos D. Cómo cumplimentar correcta- mente un boletín estadístico de defunción. Forma- ción Médica Continuada 2002; 9: 383-92. Borrell C, Pasarín MI. Desigualdades sociales en mortalidad en Barcelona. A: Desigualdades sociales en salud: situación en España en los últimos años del siglo XX. Universidad de Alicante, 2002. Borrell C, Rodríguez M, Ferrando J, Brugal MT, Pasarín MI, Martínez V, Plasència A. Role of indivi- dual and contextual effects in injury mortality: new evidence from small area analysis. Inj Prev 2002; 8(4): 297-302. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 36 Brugal MT, Barrio G, De LF, Regidor E, Royuela L, Ferrando J, Rodríguez, Borrell C. La salut en la Suelves JM. Factors associated with non-fatal gent gran. Resultats de l’Enquesta de salut de Bar- heroin overdose: assessing the effect of frequency celona de l’any 2000. Barcelona Societat 2002; 11: and route of heroin administration. Addiction 2002; 75-82. 97(3): 319-327. Ferrer MD. Patògens bacterians d’interès a les Brugal MT, Caylà JA, Díez E, Fernández S, García noves estratègies de seguretat alimentària. Tecnolo- de Olalla P, Plasència A, Riera C, Villalbí JR. gía i Ciencia dels Aliments 2002; 6: 53-56. VIH/sida Barcelona 1981-2000. Barcelona: Publi- cacions de l’Institut Municipal de Salut Pública, García AM, Plasència A, Fernández E. La calidad 2002. de las evaluaciones de manuscritos en Gaceta Sani- taria. [Quality of manuscript evaluation in Gaceta Calderón J, Capell C, Centrich F, Artazcoz L, Gon- Sanitaria]. Gac Sanit 2002; 16(3): 244-249. zález-Cabré M, Villalbí JR. Subproductos halogena- dos de la cloración en el agua de consumo público. García DO, Knobel H, Carmona A, Guelar A, [Halogenated by-products of chlorination in tap López-Colomes JL, Caylà JA. Impact of adherence water]. Gac Sanit 2002; 16(3): 241-243. and highly active antiretroviral therapy on survival in HIV-infected patients. J. Acquir Immune Defic Castellanos ME, Nebot M, Rovira MT, Payá A, Syndr 2002; 30(1): 105-110. Muñoz MI, Carreras R. Impacto del consejo médico para dejar de fumar durante la gestación. [Impact García DO, Martínez-González MA, Caylà JA, Jansà of medical counselling on giving up smoking during JM, Iglesias B, Guerrero R, Marco A, Gatell JM, pregnancy]. Aten Primaria 2002; 30(9): 556-560. Ocaña I. Influence of highly active anti-retroviral therapy (HAART) on the natural history of extra- Caylà JA, Jansà JM, Pañella H, Maldonado R, Gra- pulmonary tuberculosis in HIV patients. Int J cia J, Plasència A i Grup de Control de la Tuberc Lung Dis 2002; 6(12): 1051-1057. Legionel·losi. Investigación de brotes comunitarios de legionelosis. Med Clin (Barc) 2002; 118: 50-55. Garne E, Haeusler M, Barisic I, Gjergja R, Stoll C, Clementi M i l’Euroscan Study Group. Congenital Crocetti E, Giovannetti L, Borrell C, Pasarín MI, diaphragmatic hernia: evaluation of prenatal diag- Cirera E, Plasència A. Decreasing AIDS mortality nosis in 20 European regions. Ultrasound Obstet rates among young adults in the city of Florence, Gynecol 2002; 19: 329-333. 1987-1999. J Epidemiol Community Health 2002; 56: 339. Grupo de trabajo del área Tuberculosis e Infeccio- nes Respiratorias (TIR) de la Sociedad Española de De Andrés J, Barruti M, Calafell J, Borrell C, Pasa- Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR). Recomen- rín MI, Puigpinós R, Jansà JM. Salud y marginación daciones SEPAR. Normativa sobre la prevención de social. Documentación social 2002; 127: 97-123. la tuberculosis. Arch Bronconeumol 2002; 38(9): 441-451. Fernández S, Nebot M, Jané M. Evaluación de la efectividad de los programas educativos de preven- Izquierdo M, Rodríguez-Martos A, Llopis JJ, Cañue- ción del consumo de tabaco, alcohol y drogas: ¿Qué lo B, Guigou G, Izquierdo J, Lorenzo A, Mateo A, nos dicen los metaanálisis? [The evaluation of effec- Rubio G, Varo JR. Uso de naltrexona en la deshabi- tiveness of scholastic programs in the prevention of tuación de pacientes con dependencia de alcohol en consumption of tobacco, alcohol and cannabis: el Estado español. Adicciones 2002; 14 (3). what do meta-analyses tell us?]. Rev Esp Salud Pública 2002; 76(3): 175-187. Jané M, Nebot M, Rojano X, Artazcoz L, Sunyer J, Fernández E et al. Exposure to environmental Fernández E, Plasència A. Contamos contigo. ¿Con- tobacco smoke in public places in Barcelona, Spain. tamos tambien con tus citas? [We are counting on Tob Control 2002; 11(1): 83-84. you; can we count on your citations as well?]. Gac Sanit 2002; 16(4): 288-290. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Jansà JM, Borrell C. Inmigración, desigualdades y Medina S. Plasència A, Mücke HG. i els membres 37 atención primaria: situación actual y prioridades. col·laboradors del grup APHEIS. Health Impact [Immigration, inequality and primary care: current Assessment of Air Pollution in 26 European Cities – situation and priorities]. Aten Primaria 2002 15; First results of the APHEIS Study. Butlletí número 29(8): 466-468. 30, WHO Collaborating Centre for Air Quality Management and Air Pollution Control at the Fede- Jansà JM, Caylà JA, Ferrer D, Gracia J, Pelaz C, ral Environmental Agency. Berlín: desembre 2002. Salvador M et al. An outbreak of Legionnaires’ dise- ase in an inner city district: importance of the first Moncada S, Navarro A, Cortés I, Molinero E, Artaz- 24 hours in the investigation. Int J Tuberc Lung Dis coz L. Sickness leave, administrative category and 2002; 6(9): 831-838. gender: results from the “Casa Gran” project. Scand J Public Health 2002; Suppl. 59: 26-33. Maldonado R, Pañella H, Ferrer A, Simó M. Toxi- infecciones alimentarias causadas por virus nor- Muntaner C, Lynch JW, Hillemeier M, Lee JH, walk-like. Enf Emerg 2002; 4 (3): 154-156 (cartes David R, Benach J et al. Economic inequality, wor- al director). king-class power, social capital, and cause-specific mortality in wealthy countries. Int J Health Serv Maldonado R, Pañella H, Ferrer MD, Simó M. 2002; 32(4): 629-656. Toxiinfecciones alimentarias causadas por virus norwalk-like. Enfermedades Emergentes 2002; 4: Pañella H, Molinero E, Maldonado R, Ferrer A. Uti- 154-6. lidad del método epidemiológico en la determina- ción de medidas de prevención: Una intoxicación Medina S, Plasència A, Artazcoz L, Quénel P, Kat- por biocidas. Archivos de Prevención de Riesgos souyanni K, Mücke HG, De Saeger E, Krzyza- Laborales 2002; 5: 151-158. nowsky M, Schwartz J i els membres col·laboradors del grup APHEIS. APHEIS Health Impact Assess- Peiró R, Álvarez-Dardet C, Plasència A, Borrell C, ment of Air Pollution in 26 European Cities. Second Colomer C, Moya C et al. Rapid appraisal methodo- year report, 2000-2001. Institut de Veille Sanitaire, logy for ‘health for all’ policy formulation analysis. Saint-Maurice, setembre 2002; 225 pàgines. Health Policy 2002; 62(3): 309-328. Medina S, Plasència A, De Saeger E. APHEIS - Un Pina JM, Domínguez A, Alcaide J, Álvarez J, Camps outil d’information qui répond aux questions clés N, Díez M et al. [Tuberculin test responses of tuber- sur la pollution de l’air et la santé en Europe. Pollu- culosis patients]. Arch Bronconeumol 2002; 38(12): tion Atmosphérique, número especial, maig 2002; 568-573. 93-101. Plasència A. Lesiones y alcohol: de la evidencia epi- Medina S, Plasència A, Mücke HG. German envi- demiológica a la acción preventiva. Onografía alco- ronmental health bulletin: ‘APHEIS -ein EU-Projekt hol. Addiciones, 2002; 1(14). zu Luftverunreinigungen und Gesundheit. Umwelt- medizinischerinformationsdienst 1/2002, S. 5-7, Plasència A. Lo que Gaceta Sanitaria hace para ti y Umweltbundesamt, Berlín, 2002. lo que tu puedes hacer para Gaceta Sanitaria. http://www.umweltdaten.de/down-d/umid0102.pdf [What Gaceta Sanitaria does for you and what you can do for Gaceta Sanitaria]. Gac Sanit 2002; Medina S, Plasència A, Mücke HG. Health Impact 16(3): 212-213. Assessment of Air Pollution in 26 European Cities - First results of the APHEIS study. Pollution Plasència A, Ferrer A. Salut i mobilitat de la gent Atmospherique, octubre-desembre 2002; 176: 499- gran de Barcelona. Barcelona Societat 2002; 11: 502. 99-105. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA 38 Porta M, Borrell C, Copete JL. Commentary: Theory Soto MF, Villalbí JR, Balcazar H, Valderrama AJ. in the fabric of evidence on the health effects of ine- La iniciación del tabaquismo: aportaciones de la qualities in income distribution. Int J Epidemiol epidemiología, el laboratorio y las ciencias del com- 2002; 31(3): 543-546. portamiento. [Smoking initiation: epidemiology, research, and behavioral sciences]. An Esp Pediatr Rabadà I, Artazcoz L. Identificación de los factores 2002; 57(4): 327-333. de riesgo laboral en docentes: un estudio Delphi. Archivos de Prevención 2002; 5: 53-61. Tomás Z, Ariza C, Valmayor S, Mudde A, Nebot M. Factores asociados con intención de fumar y experi- Rodrigo T, Caylà JA, García DO, Brugal MT, Jansà mentación en escolares de secundaria: resultados JM, Guerrero R et al. Effectiveness of tuberculosis del programa ESFA en Barcelona. [Factors associa- control programmes in prisons, Barcelona 1987- ted with smoking and the intention to smoke in 2000. Int J Tuberc Lung Dis 2002; 6(12): 1091- secondary school pupils: results of the ESFA project 1097. in Barcelona, Spain]. Gac Sanit 2002; 16(2): 131- Rodríguez-Martos A. Educación médica sobre alco- 13 hol: perspectiva de futuro. Adicciones 2002; 14 (1): Torres A, Caylà JA. Las legionelosis: un Guadiana 91-106. no sólo neumológico. [Diagnostic testing and careful Rodríguez-Martos A. Efectividad de las técnicas de investigation of cases are needed to control unsus- consejo breve. A: Gual A (ed) Monografías alcohol. pected Legionnaires’ disease outbreaks]. Arch Bron- Adicciones 2002; 14 (Supl. 1): 337-351. coneumol 2002; 38(1): 1-3. Rodríguez-Martos A. What are GPs in need for Vallès X, Sánchez F, Panella H, García DO, Jansà approaching alcophol-related problems? Problemy JM, Caylà JA. [Imported tuberculosis: an emerging Medycyny Rodzinnej 2002; 4: 1(16): 6-11. disease in industrialised countries]. Med Clin (Barc) 2002; 118(10): 376-378. Rodríguez-Martos A, Torralba L. La reducción de daños relacionados con el alcohol con una perspec- Vallès X, Sánchez F, Panella H, García DO, Jansà tiva municipal: la estrategia de Barcelona. Adiccio- JM, Caylà JA. Tuberculosis importada: una enfer- nes 2002; 4 (1): 28-38. medad emergente en países industrializados. [Imported tuberculosis: an emerging disease in Ruiz M, Cirera SL, Pérez G, Borrell C, Audica C, industrialised countries]. Med Clin (Barc) 2002; Moreno C, Torcida I, Martos D. Grupo COMPARA. 118(10): 376-378. Comparabilidad entre la novena y la décima revi- sión de la Clasificación Internacional de Enferme- Villalbí JR. El tabaco como problema de salud dades aplicada a la codificación de la causa de pública. A: Cavases JM, Villalbí JR, Aibar C (ed.). muerte en España. [Comparability between the Invertir para la salud: prioridades en salud pública. ninth and tenth revisions of the International Clas- València: EVES y SESPAS 2002; 113-129. sification of Diseases applied to coding causes of Villalbí JR. Epidemiología del tabaquismo en las death in Spain]. Gac Sanit 2002; 16(6): 526-532. mujeres. Med Clin Monogr. 2002; 3: 2-4. Sánchez F, Tost J, Caylà JA. Control de la infección Villalbí JR, Montes A, López-Nicolás A. Evolución tuberculosa. Monografías Sociedad Española de del índice de precios al consumo del tabaco y las Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR) 2002. bebidas alcohólicas: España, 1992-2001. [The Sánchez-Pérez HJ, Hernan MA, Hernández-Díaz S, development of the price index for the consumption Jansà JM, Halperin D, Ascherio A. Detection of pul- of tobacco and alcoholic beverages]. Rev Esp Salud monary tuberculosis in Chiapas, Mexico. Ann Epi- Pública 2002; 76(4): 359-361. demiol 2002; 12(3): 166-172. MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA Docència Universitària d’Infermeria de la Universitat de 39 L’IMSP ha anat desenvolupant una oferta Barcelona, en el Diploma d’Infermeria del tre- docent pròpia basada en gran part en la seva ball organitzat per l’Institut d’Estudis de la experiència pràctica, que inclou prop de 10 Salut de la Generalitat de Catalunya i l’Insti- cursos periòdics, que de forma consolidada tut d’Educació Contínua de la Universitat s’ofereixen anualment o biennalment, sovint Pompeu Fabra, i en cursos de pregrau i post- en col·laboració amb institucions acadèmiques grau de l’Escola Universitària d’Infermeria de que els han acreditat. En el camp de la docèn- la Creu Roja. A més, cal destacar les experièn- cia cal esmentar la col·laboració amb la Facul- cies de col·laboració del Laboratori amb la tat de Medicina de la Universitat Autònoma de Facultat de Química. Barcelona, la Unitat Docent Municipal de la Finalment, l’IMSP acull tant estudiants de qual forma part de l’Institut Municipal de la formació professional com universitaris de Salut. S’hi col·labora bàsicament en nombro- pregrau en pràctiques, i recluta becaris de ses activitats docents de postgrau. També cal recerca entre estudiants de postgrau. A més, esmentar, però, la col·laboració amb la Facul- acull alguns candidats a doctor que treballen tat de Veterinària d’aquesta universitat. en camps relacionats amb les activitats de Amb la interrupció de les activitats docents l’IMSP, a petició del seu departament univer- de l’Institut de Salut Pública de Catalunya sitari. L’any 2002 s’ha produït la incorporació (ISP), es va aconseguir preservar el valuós d’onze becaris en diversos projectes de recerca. programa de Mestratge en Salut Pública que aquest oferia dins la Universitat Pompeu Fabra. L’Institut participa en aquest progra- ma amb professors i és present als espais de coordinació i planificació del programa. Histò- ricament és rellevant la col·laboració amb l’Escola de Salut Pública de la Johns Hopkins University, vehiculada amb un conveni especí- fic. Amb vista al futur, es preveu ampliar la col·laboració amb les iniciatives de la Univer- sitat Pompeu Fabra, amb el plantejament d’esquemes per a la docència de pregrau i postgrau. Així mateix, l’Institut ha participat en els programes del Mestratge sobre Drogode- pendències de les universitats de Barcelona i de Santiago de Compostel·la i amb el Mestrat- ge en Prevenció de Riscos Laborals de l’Insti- tut Català de Tecnologia. També s’ha col·laborat en cursos de postgrau de l’Escola MEMÒRIA 2002 • SALUT PÚBLICA