Parc de Salut MAR Barcelona 2011 Nou escenari, noves respostes Índex Presentació. Nou escenari, noves respostes 5 Governança 6 Sostenibilitat 10 Assistència 14 Qualitat 18 Professionals 22 Coneixement 26 Comunitat 30 El Parc de Salut MAR en dades 35 Oferta de serveis assistencials 47 Òrgans de govern i de direcció 51 Versión en castellano 52 English version 61 Directori de centres 70 5 Nou escenari, noves respostes En els nostres dies, i aplicada a molts aspectes socials, tecnològics, polítics, etc., aquesta expressió té més validesa que mai. Sembla que estem liquidant una etapa de creixement que ha permès consolidar uns drets i uns recursos dedicats al benestar que costarà molt de mantenir i que per això es qüestionen. La sensació és que res serà com abans. Però les persones som les mateixes. Els homes i les dones que fonamenten la nostra sanitat són els mateixos professionals d’ahir, els ciutadans i les patologies no han variat de la nit al dia, els investigadors no generen avui el seu coneixement des del principi... No tot és nou ni tot és vell, i necessàriament haurem de construir sobre el que tenim, no podem (ni ens convé) fer tabula rasa. I el que passa amb les persones, també s’esdevé amb els principis i els valors. No són termes que hagin aparegut avui, però conceptes com ara sostenibilitat, autonomia, transparència, eficiència, compromís, qualitat, bon govern, responsabilitat social, evidència clínica i coresponsabilitat, entre altres, s’han de mirar amb uns altres ulls. No els podem entendre ni com a objectius de futur ni molt menys com una simple terminologia que volem que impregni progressivament l’organització. Ben al contrari, estan situats a la base mateixa de la nostra activitat diària. Josep M. Via Per ser més concret, més enllà de les dades estadístiques d’activitat que es recullen resumides President del Consell Rector més endavant i més extensament a la nostra web, citaré entre els temes d’avenç el compromís dels professionals i les administracions amb el Pla de sostenibilitat econòmica; les aliances i sinergies en assistència i tecnologia que establim amb altres centres en favor d’un sistema de salut més eficient; la seguretat del pacient i la pedagogia per a la coresponsabilització del ciutadà amb la pròpia salut i amb els recursos sanitaris; el treball orientat a la qualitat i l’eficiència, amb la conscienciació dels professionals sobre les decisions clíniques i la implicació amb els objectius, a partir de la transparència de la informació; el manteniment dels recursos i dels resultats de producció científica; i la nostra estreta implicació comunitària, fruit d’una consciència professional amb una visió integral de l’atenció a les persones. En aquest document de recapitulació del 2011 hi hem volgut incloure també un seguit d’objectius que, encara que miren al futur, ja hi estem ara compromesos. Perquè la feina d’avui té tot el sentit des de la perspectiva que estem fent un camí orientat en una direcció ben clara. Governança El Parc de Salut MAR (PSMAR) s’ha compromès en un nou model de governança. Lluny de centrar-nos en el control i, per tant, en la burocratització, anem cap a una gestió més autònoma i realment coresponsable, sotmesa a una rendició de comptes i una avaluació sistemàtica. Recuperem el sentit d’una gestió empresarial “Confio que es produeixi el canvi que tingui en compte els principis de necessari per recuperar la planificació, cooperació i coordinació, separació de funcions, el valor participació i receptivitat (amb els del contracte, l’autonomia real de professionals i amb els ciutadans) gestió i la consolidació d’un model i qualitat. Associem els objectius de governança basat en consells estratègics de l’entitat a objectius en rectors capaços de posar en valor l’aposta per l’empresarialització del termes de salut (promoció, curació, sector públic sanitari.” rehabilitació, recerca, docència) i vinculem la gestió econòmica a la Josep M. Via gestió assistencial. Conferència “Governança i autonomia de gestió a la sanitat pública”. ESADE, 28 de juny de 2012. 7 El nou organigrama del PSMAR reflecteix una organització propera i Gerent comprensible. Staff Control de Gestió Secretaria del Comitè Comunicació i Atenció a l’Usuari Servei de Protecció Radiològica Servei de Salut Laboral Secretaria Tècnica Direcció Direcció Direcció Direcció Mèdica d’Infermeria de Servei s de Recursos de Suport Humans Escoles Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Centre Fòrum Centre Dr. Emili Mira Centres IMIM Institut Institut Bonanova INAD Hospital del Mar Escola Superior d’Investigacions d’Infermeri a de Formació Centre Peracamps (Institut Professional de Neuropsiquiatria Mèdiques del Mar i Addiccions) Sanitària 8 Codi de Bon Govern: compromís i transparència L’aprovació del Codi de Bon Govern –d’aplicació als òrgans de govern i executius, i per a tota l’activitat institucional– és l’expressió del compromís davant dels usuaris i ciutadans, professionals i proveïdors, i entitats amb qui es relaciona el PSMAR. Un consell rector independent i capacitat que garanteix l’autonomia de gestió Els membres del Consell Rector, amb un perfil professional polivalent i independent, es comprometen a governar l’entitat segons els termes establerts als seus estatuts i, per tant, complint i fent complir la regulació convinguda per les administracions que en formen part, de manera diligent i ajustada als preceptes i principis que regeixen en el seu àmbit i que s’estableixen en el Codi de Bon Govern. El Consell Rector, com a òrgan de govern i de control del PSMAR, i gràcies a la seva independència, té capacitat per garantir una gestió responsable i sostenible de l’entitat davant de l’Administració. El Consell pot utilitzar tots els instruments i mesures al seu abast per assolir la seva missió. Rendint comptes Com a entitat pública, ha de retre compte i raó de les seves activitats, resultats econòmics i de salut del PSMAR a l’Administració de la Generalitat, a altres entitats integrants del PSMAR i a la ciutadania en general. 9 Governança > objectius > Actualitzar la missió, la visió i els valors com a criteris de treball per al nou Pla estratègic. > Aprovar el Codi ètic. > A profundir en les experiències d’autonomia de gestió i dels contractes de gestió que impliquin els professionals i els coresponsabilitzin. > A vançar en una organització transparent que ret comptes als seus àmbits d’interès de manera periòdica i pròxima, utilitzant tots els recursos presencials i els que ofereixen els entorns digitals. > Comprometre’s amb la responsabilitat social: valorar i tenir en adequada consideració les implicacions que les actuacions del PSMAR poden tenir per a la societat; prevenir els efectes mediambientals de la seva activitat; fomentar la col∙laboració amb organitzacions socials, i articular mesures que puguin contribuir a la millora de l’entorn. Sostenibilitat La sostenibilitat és el principi i el compromís que ens vincula amb la societat, els professionals i “La situació actual ha el sistema de salut. La nostra organització ha portat a un compromís de poder continuar prestant serveis de salut enorme de qualitat, un futur que només és possible si dels professionals.” actuem de manera eficient i resolutiva. És per això que reorientem les nostres actuacions per Olga Pané Gerent del PSMAR obtenir el màxim aprofitament dels recursos La Vanguardia, 15 de juny de 2012 disponibles, busquem sinergies amb altres organitzacions i empreses que ens ajudin a ser més competitius, ens obrim a noves possibilitats d’activitat assistencial i apel∙lem a la responsabilitat de professionals i usuaris per poder ajustar-nos a les necessitats reals. 11 Rigor i austeritat en el Pla de sostenibilitat econòmica Altes d’hospitalització El Pla de sostenibilitat econòmica va aconseguir implantar uns principis de rigor en la Altes d’urgències gestió orientats a assolir l’equilibri econòmic amb la implantació de mesures estructurals. Altes de CMA També posava l’accent en els compromisos exigibles a les diferents administracions implicades amb el PSMAR. 27% 8% 65% Aliances per un sistema de salut més eficient Les aliances amb centres i organitzacions sanitàries i també amb empreses del sector Àrea de la salut o vinculades a la nostra activitat continuen i s’amplien. Amb altres centres No àrea terciaris mantenim acords com la cirurgia de l’epilèpsia (Hospital Clínic), la cirurgia toràcica (Sant Pau i Mútua Terrassa), les guàrdies conjuntes amb l’Hospital de Sant Pau 29% per a l’activació del Codi Infart, l’atenció a l’ictus agut (Sant Pau), el Programa de detecció precoç del càncer de còlon i recte (Hospital Clínic) i la cirurgia plàstica (Sant Pau). Amb 71% els hospitals comarcals destaca la col∙laboració amb l’Espitau dera Val d’Aran en les especialitats d’oncologia, medicina interna i traumatologia. Intervencions programades CMA Mancomunar serveis, signe d’eficiència Intervencions urgents Es mantenen i s’avança en nous concursos mancomunats per millorar l’eficiència 19% energètica, com ara del gas i de compres de farmàcia amb l’ICS. Amb la Corporació 37% Sanitària Parc Taulí s’ha constituït una AIE (agrupació d’interès econòmic) per gestionar 44% tots els aspectes logístics relacionats amb la iniciativa de compartir el magatzem i s’ha creat una central de compres conjunta de material sanitari. Majors de 70 anys Menors de 70 anys Pactes de gestió, producció, sostenibilitat i qualitat per serveis 39% La Direcció Mèdica ha treballat amb cada servei per consensuar els objectius i les 61% directrius que facilitin l’orientació del treball clínic amb criteris de sostenibilitat empresarial. En aquest sentit, l’ús responsable dels recursos ha significat un estalvi, en termes econòmics, dels 25,6% en laboratori, el 21,6% en farmàcia, un 15,5% en pròtesis, un 11,6% en radiologia i un 8,2% en medicació ambulatòria. La integració dels sistemes d’informació permet facilitar el control de gestió i el retorn d’informació. 13 Sostenibilitat > objectius > Desenvolupar el Pla d’actuació a partir de la constitució del Consorci Parc de Salut MAR. > M illorar encara més les condicions de la relació amb els proveïdors externs: nous concursos de cuina, manteniment, neteja, bugaderia i seguretat. > V alorar la integració de l’activitat complementària perquè aporti noves vies de finançament mitjançant unes prestacions i uns serveis no coberts pel CatSalut. > M illorar l’eficiència econòmica a través d’eines més precises i transparents d’informació i seguiment de la despesa amb la coresponsabilització dels professionals amb els objectius. > I ntegrar els sistemes d’informació per facilitar el control de gestió i el retorn d’informació. > A conseguir finançament per reiniciar les obres de l’Hospital del Mar. > E laborar un pla d’inversions focalitzat en la recapitalització dels equipaments i les infraestructures. > F er que els professionals coneguin de primera mà els costos de les decisions clíniques i d’aquesta manera contribuir a avaluar-ne l’eficiència. Fer transparents els costos de les decisions de la prescripció farmacèutica i de les peticions de laboratori i radiologia. 14 Assistència No perdem de vista que la gestió assistencial és el centre de referència de l’actuació de l’entitat. I ho fem amb un model que combina l’activitat altament especialitzada amb una atenció sanitària de marcat perfil comunitari, sense renunciar a ser innovadors i capdavanters. La utilització de les TIC facilitarà el desenvolupament d’aquest model. “L’Hospital del Mar té una posició destacada en el mapa sanitari de Barcelona i el conjunt de Catalunya perquè ha sabut combinar molt bé l’atenció comunitària amb el terciarisme.” Xavier Trias Alcalde de Barcelona mar@laxarxa, gener de 2012 15 Novetats en l’assistència terciària Pel que fa a l’assistència terciària destaca el mapatge cerebral que preserva les àrees del llenguatge, i també els resultats de projectes de recerca traslacional com la identificació d’una de les causes de resistència al tractament del càncer de còlon. També la patent i utilització de nous dispositius, com un bisturí que permet fer intervencions menys lesives i redueix el risc d’hemorràgia en la cirurgia hepàtica, o la vàlvula Orygen Dual, creada per millorar la funció respiratòria en pacients i esportistes. Assistència comunitària, ben a prop En relació amb l’assistència comunitària, el Programa de gestió de la patologia crònica de la insuficiència cardíaca ha rebut el reconeixement de la Cátedra de Gestión Clínica de Pfizer. Cal esmentar l’assoliment, en les primeres rondes del Programa de detecció precoç del càncer de còlon i recte a l’àrea de referència del PSMAR, d’una participació de 27.192 ciutadans de 50 a 69 anys, el 44,3% respecte a la població convocada, i la detecció d’un total de 103 càncers invasius, 637 adenomes d’alt risc i 250 adenomes de baix risc. 17 Assistència > objectius > I ncorporar nous partners per a projectes tecnològics i de gestió de serveis assistencials, com ara l’hemodinàmica neurològica o el diagnòstic per la imatge. > Revisar i valorar les aliances assistencials actuals i la seva aportació al model d’atenció. > R eordenar les àrees assistencials: augment de l’activitat del bloc quirúrgic, atenció a la cronicitat i al pacient fràgil, informatització de Consultes Externes, una segona sala d’hemodinàmica, i un servei de radiologia amb els nous servidors per a imatges, entre altres. > Aportar instruments comprensibles per a la gestió clínica, basada en informació integrada, que permetin el retorn de la informació a qui la genera. > D esenvolupar eines de seguiment de la despesa en prescripció farmacèutica i desenvolupar l’aplicatiu de citostàtics per IMASIS (el sistema centralitzat d’informació que es pot consultar des de qualsevol ordinador connectat a la xarxa de l’entitat). Qualitat La qualitat és un compromís de tots els professionals del PSMAR que tenen per finalitat “Una bona part resoldre les necessitats de salut dels pacients dels errors són amb la garantia d’una atenció segura que evitables si creem té cura de la prevenció dels esdeveniments una cultura centrada adversos i que maximitza els beneficis de en la seguretat del l’atenció. És per això que d’una manera malalt.“ integral i multidisciplinària es configura una única política per a tota l’organització, que es Lluís Grande concreta en un seguiment acurat d’indicadors Cap de Cirurgia de l’Hospital del Mar hospitalaris i en la promoció d’iniciatives de mar@laxarxa, gener de 2012 millora per part dels professionals. 19 Elaborat el Codi de Bones Pràctiques Professionals El Codi de Bones Pràctiques Professionals està orientat a consensuar pràctiques segures, efectives i amb rigor professional que han de marcar l’assistència sanitària. El codi neix de la necessitat manifestada pels professionals de tenir un marc de referència on es defineixin tota una sèrie de recomanacions i compromisos segons els trets característics de la institució. En favor de la seguretat del pacient S’ha definit, dins del context de les accions de millora de seguretat del pacient, un mapa de risc d’errors que són potencialment evitables, prioritzant especialment els riscos relacionats amb la medicació. Prevenció de l’hepatitis C S’han avaluat els protocols de prevenció de l’hepatitis C i el seu compliment en els hospitals de dia i en altres serveis assistencials i de diagnòstic de l’hospital. L’avaluació s’anirà estenent progressivament a tots els serveis i centres del PSMAR. A millor comunicació, més autonomia dels pacients S’ha avaluat la informació que donen els professionals als pacients a fi de trobar elements de millora que ajudin en la comunicació i que permetin assolir un grau més alt d’autonomia als pacients. Gestió d’alertes en cures infermeres S’ha elaborat un sistema de gestió d’alertes en cures infermeres que permeti identificar problemes relacionats amb la qualitat i la seguretat del pacient durant l’ingrés hospitalari. 21 Qualitat > objectius La definició d’una política comuna de qualitat per a tota l’organització es basa en objectius biennals i en la priorització de línies de treball. És per això que durant l’any 2012 es continua treballant en l’assoliment de les accions iniciades l’any anterior. D’altra banda, i en el context de la promoció d’iniciatives de millora de la qualitat a través dels Projectes Estrella, ja totalment consolidats i en els quals han participat més de 150 professionals, destaquen els objectius següents: > Dissenyar, construir i validar un recurs informàtic per gestionar la càrrega del pacient d’ingrés hospitalari amb l’objectiu d’objectivar els temps mitjans necessaris d’execució d’una determinada intervenció d’infermeria per grups de pacients. > Aconseguir la seguretat en analgèsia epidural amb l’objectiu de millorar el procés assistencial en pacients portadors d’un catèter epidural amb un sistema d’infusió. > Avaluar l’eficàcia, l’eficiència, la seguretat i el cost-eficàcia d’una intervenció centrada en infermeria i coordinada amb atenció primària en la prevenció secundària en pacients amb cardiopatia isquèmica d’alt risc en el marc de la Unitat de Rehabilitació Cardíaca del Servei de Cardiologia. Professionals En els moments socials difícils que estem vivint, cal reconèixer la serenitat i la generositat dels professionals del PSMAR. Una vegada més han posat de manifest que la cultura del compromís continua molt arrelada en aquesta organització. Són temps per donar contingut a la gestió clínica des de la perspectiva de la responsabilitat en la utilització dels recursos i d’obtenció de resultats, amb autonomia suficient per fer-ho i orientant el criteri clínic a l’evidència científica. Els resultats que s’estan assolint en els consums per pacient o en l’augment de productivitat, no fan més que constatar que aquesta és una de les principals estratègies de futur, com també ho és l’esforç a l’àrea d’infermeria per racionalitzar i adequar les contractacions eventuals. Aquest esperit col∙laborador de la sostenibilitat s’ha de mantenir, però sense deixar de cercar l’excel∙lència en els àmbits assistencials, de recerca i de docència i sense que minvi la reconeguda capacitat d’atracció de talents. Transparència, comunicació i participació són valors que inspiren el nostre model de governança. 23 “Vull donar les gràcies a les infermeres i els doctors que van contribuir a la meva recuperació per la seva professionalitat i el seu tracte pròxim.” Louis Arbour Cooke El Periódico de Catalunya, 29 de juny de 2012 24 Més de 100 propostes per millorar l’eficiència Més de 100 propostes per millorar l’eficiència s’han recollit a l’espai Opina de la intranet i en els grups focals professionals creats amb aquest objectiu. Les iniciatives proposades han girat entorn de la gestió de pacients, la política de recursos humans, aspectes relacionats amb el manteniment, la gestió dels materials, les dietes dels malalts i el desenvolupament de les noves tecnologies. El comitè executiu en valora la viabilitat i en prioritza la implementació. D’altra banda, l’espai de participació Opina continua rebent noves idees i propostes. Acords per a la sostenibilitat Com a conseqüència de les mesures de contenció de la despesa adoptades pel Servei Català de la Salut, i atesa la reducció d’ingressos que aquestes comportaven, el Consell Rector del PSMAR va aprovar un pla d’ajustament econòmic per garantir la sostenibilitat de l’entitat. El Pla de sostenibilitat considera dues grans àrees Formació contínua: d’actuació: l’àrea d’estructura, organització, material i serveis, que representa el 56% dels 4.101 alumnes han objectius d’ajustament, i l’àrea de revisió de les condicions laborals, que suposa el 44% participat en un del Pla de sostenibilitat. Durant l’any 2011 s’han assolit els objectius d’estalvi previstos en total de 231 accions aquest Pla. formatives, que suposen 26.234 hores docents. D’aquests cursos, 18 han estat Diàleg amb els representants professionals per a la revisió d’e-learning. de les condicions laborals Derivat del procés de diàleg amb els representants dels professionals, es va signar un acord amb la majoria que preveia un conjunt de mesures de revisió de les condicions laborals, però també el plantejament d’un expedient temporal de regulació de l’ocupació que, finalment i fruit de les negociacions amb els representants signants, va reduir l’afectació a 78 persones. 25 Professionals > objectius > G estionar l’acompliment de l’acord de condicions laborals pactat i l’expedient de regulació d’ocupació. > Negociar un nou conveni col∙lectiu sobre la base de: competitivitat (eficiència i productivitat) per poder fer front a la contenció de la despesa, incorporar mesures de flexibilitat laboral i simplificar l’estructura retributiva i les categories professionals, actualitzar el model d’atenció continuada (guàrdies) i dissenyar un model de DPO (direcció per objectius) vinculat a la retribució variable (RAV). > Elaborar un pla d’avaluació periòdica dels comandaments. Coneixement: innovació, recerca i docència El coneixement és un element que defineix la nostra institució. La praxi assistencial dels professionals dóna cos i fonamenta la nostra docència, la nostra recerca i la nostra innovació, que són la base per a la generació de nou coneixement. El coneixement és, doncs, l’estímul per a l’aprenentatge i la reflexió per als professionals envers la seva praxi. “Fins i tot amb pocs mitjans, investigar és igual de possible i encara més necessari.” Harald zur Hausen Premi Nobel de Medicina 2008 i convidat al cicle de conferències Alexander Fleming del PSMAR “Unint ponts entre la recerca i la salut” La Vanguardia, 30 de juny de 2011 27 Innovació Desenvolupament i implantació de nous aplicatius A més del desenvolupament i la implantació de l’ETI a Urgències, cal remarcar l’aplicatiu del Servei de Nefrologia dins de l’IMASIS i del software DataWareHouse de Gestió Clínica, que permet estructurar les bases de dades amb la informació de la gestió clínica i treure al moment ràtios d’activitat i estada mitjana, entre altres dades. Cap a la màxima integració La instal∙lació del motor d’integració Ensemble per a la connexió d’aparells mèdics ha permès que a través d’aquesta interfície de comunicació es pugui integrar de manera fàcil qualsevol nou equipament d’electromedicina. Compromesos amb l’HC3 Des del PSMAR es potencia la publicació de dades clíniques a l’HC3 (història clínica compartida de Catalunya), per tal de millorar la coordinació entre l’atenció primària, especialment de l’ICS, i l’especialitzada. Recerca El fet d’haver pogut mantenir el nivell de captació de recursos i la producció científica és una bona notícia atesa la complicada conjuntura actual. El 2011 destaquen alguns èxits notables en l’obtenció de finançament competitiu europeu, així com la tendència a incrementar el nombre de publicacions en revistes amb més visibilitat. L’acreditació de l’IMIM com a institut d’investigació sanitària esdevé objectiu prioritari de futur, amb un redimensionament de l’estructura del projecte inicial per tal de fer un model més operatiu i governable, preservant la identitat del nucli sanitari (IMIM i Hospital del Mar) associada al seu sòlid recorregut històric. 28 Docència Oferta de cursos • L’Institut Bonanova de Formació Professional Sanitària té 574 alumnes matriculats en els seus cicles de grau mitjà i superior. Un total de 1.091 alumnes hi realitzen 46 cursos de formació per a l’ocupació. • A l’Escola Superior d’Infermeria s’han matriculat 245 alumnes en el curs acadèmic 2011- 2012. Pel que fa a la formació postbàsica i postgrau, han estat 48 els alumnes matriculats (Curs bàsic en metodologia qualitativa, Curs avançat en metodologia qualitativa i Curs de postgrau en gestió de conflictes en organitzacions sanitàries). • L’Aula Campus MAR ha realizat 15 activitats docents amb 1.723 inscrits. Destaca el I Curs de cirurgia hepatobiliopancreàtica laparoscòpica i el XIX Seminari Espanyol de l’EDTNA/ ERCA, organitzat per l’equip d’infermeria de Nefrologia. • Entre els actes científics cal destacar la celebració del 40è aniversari del Curs intensiu sobre antibioticoteràpia i la II Conferència Alexander Fleming, a càrrec del premi Nobel de Medicina 2008, el professor Harald zur Hausen. • L ’Oficina d’Atenció Docent ha signat 31 convenis amb altres institucions oficials nacionals i internacionals i ha atès 517 alumnes de pregrau i postgrau. Es posa en marxa el • L ’Hospital del Mar incorpora un microscopi virtual d’última generació per a la formació nou web de l’Institut dels futurs professionals de la medicina i en el diagnòstic a distància (telepatologia). Bonanova. 29 Coneixement > objectius > Aconseguir l’acreditació de l’Institut de Recerca i desenvolupar el seu Pla estratègic. > A profundir en els convenis amb les universitats UAB i UPF: redefinir els compromisos mutus derivats de la vinculació i fer operativa la comissió mixta PSMAR-Universitats. > Desenvolupar el quart curs d’infermeria del nou grau adaptat a Bolonya. > I ntegrar l’Escola Superior d’Infermeria a la UPF i constituir la seva comissió de govern. > Impulsar la innovació pedagògica i facilitar la transferència de coneixements. > Elaborar noves eines per a la formació com ara el projecte Hospital Virtual de l’Institut Bonanova de Formació Professional Sanitària. > C ontinuar amb la substitució de servidors d’ofimàtica i canviar a nous servidors amb més capacitat. > I ntegrar a l’IMASIS el nou aplicatiu que s’ha de desenvolupar per a la dispensació de citostàtics (fruit de la coordinació d’Oncologia, Hematologia, Farmàcia i Infermeria) i de l’aplicació oftalmològica Serin Ocular i de NefroSoft, base de dades de coordinació de trasplantaments de tot el món. > C ontinuar els projectes de telemedicina amb Telefónica i utilitzar la mateixa plataforma Colabora per aplicar-la al camp de la geriatria i poder fer teleassistència amb gent gran. Comunitat La responsabilitat social del PSMAR constitueix un compromís d’integració voluntària en totes “El meu consell és que les relacions que manté amb la societat en un la gent vagi a la sanitat marc de bones pràctiques i de conciliació dels pública. Allà no pren interessos de l’entitat amb el desenvolupament les decisions una sola persona, sinó que hi social, la protecció del medi ambient i el ha un equip, i hi ha els respecte dels drets humans. Promoure la millors metges.” participació ciutadana en la governabilitat de la institució, fomentar la col∙laboració Antoni Miquel (Leslie) amb organitzacions socials, articular mesures El Periódico de Catalunya, 30 de setembre que contribueixin a la millora de l’entorn i de 2011 retre comptes de les activitats i resultats, són funcions que es recullen a la missió del Consell Rector i que per tant abasten al conjunt del PSMAR. 31 Creixem en l’era digital • Hem augmentat la presència en les xarxes socials: el web del PSMAR ha rebut 665.261 visites i els blogs de l’ICTUS i l’IMIMA’T, 7.790. Un total de 1.090 persones ens segueixen a Twitter i 416 al facebook de l’Escola Superior d’Infermeria. El canal Youtube ha tingut 33.973 reproduccions i Vimeo, 1.506. • S’ha estrenat el nou portal del Programa de detecció precoç del càncer de còlon i recte, un instrument d’informació, formació i comunicació que fomenta la relació en xarxa alhora que permet fer un seguiment del dia a dia del programa a la ciutat de Barcelona. • S ’han posat en marxa els nous webs de fibromiàlgia i fatiga crònica, episodis psicòtics i ansietat, webs que busquen promoure la participació dels ciutadans en la gestió de la seva salut i en els quals es pot trobar informació de qualitat de la malaltia, informació útil sobre els serveis, i espais d’interacció entre els malalts o entre els malalts i els professionals. Acollim • 7 Jornada de Voluntariat de la Federació Catalana de Voluntariat, “Voluntariat en pal∙liatius: ocupar-se de la vida en el morir”. • A uspici, un any més, de la Jornada d’Actualització sobre el Càncer de Mama de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) i col∙laboració de la Dra. Montserrat Andreu, del Servei de Digestologia de l’Hospital del Mar, en la Primera Jornada d’Actualització en Oncologia per a Atenció Primària de la mateixa AECC. • La Jornada Més Enllà de la Pell organitzada per Acció Psoriasi, entorn de la psoriasi i l’artritis psoriàsica. Promovem • L’Hospital del Mar es va adherir a una jornada simultània amb altres 40 hospitals espanyols per ajudar a deixar de fumar i celebrar el Dia Mundial sense Tabac amb un doble objectiu: promoure la deshabituació entre els professionals i la ciutadania i garantir un ple compliment de la Llei 42/2010. 32 • Es va signar un conveni de col∙laboració entre el PSMAR i la Fundació Privada Pro Persones amb Disminució Psíquica Catalònia per oferir serveis assistencials i de seguiment en psiquiatria. Arrelats i participatius • Òpera solidària de suport al Programa de teràpia assistida amb animals del Centre Dr. Emili Mira, apadrinada i dirigida pel reconegut crític Roger Alier. • Concert d’homenatge dels veïns de la Barceloneta als professionals del PSMAR. • Participació i assessorament en La Marató 2011, dedicada als trasplantaments. • C ol∙laboració amb el Banc dels Aliments de Barcelona a través d’una campanya de recollida online. • A ctivitats obertes a usuaris i familiars en el Dia Mundial de l’Alzheimer al Centre Fòrum i projecció del documental Bicicleta, cullera i poma a l’Hospital del Mar. • Jornada i una exposició fotogràfica sota el títol “Addiccions: del vici a la malaltia psiquiàtrica” amb motiu del 30è aniversari de la Unitat de Toxicomanies (1981-2011). • Col∙laboració del Servei de Psiquiatria i Toxicomanies en les Jornades “Entre nosaltres a la Barceloneta”, sobre alcohol i altres substàncies, a través de tallers, cinefòrum i activitats diverses. 33 Comunitat > objectius > Fer extensius els canals de relació i les xarxes socials per a un foment de la transparència, la informació i les relacions bidireccionals amb els usuaris i la ciutadania. > Crear l’associació Amics de l’Hospital del Mar. > Impulsar i reconèixer el voluntariat. > Avançar en els compromisos de responsabilitat social corporativa. El Parc de Salut MAR en dades Dades globals Qui som Resum d’activitat Activitat per serveis Indicadors de qualitat Glossari 37 Dades globals Recursos Llits 1.400 Llits d’aguts 531 Professionals (total persones) 3.338 Personal directiu 5 Tècnics superiors assistencials (inclou personal en formació) 873 Tècnics mitjans assistencials (inclou personal en formació) 980 Tècnics auxiliars assistencials 929 Altre personal assistencial 16 Personal no assistencial 535 Plantilla equivalent a 40 hores 3.042 Despeses (milions d’euros) 296,4 Activitat assistencial Altes hospitalàries 33.173 Sessions d’hospital de dia 49.680 Primeres visites 129.960 Visites successives 443.254 Urgències 141.126 38 Urgències Total: 141.126 Urgències de Mèdiques primer nivell 23,4% 27,6% Psiquiàtriques 6,2% 11,1% 16,4% Quirúrgiques Ginecològiques 15,3% i maternoinfantils Traumatològiques Edat dels malalts ingressats Mitjana d’edat dels malalts ingressats en hospitals d’aguts 57,7 Malalts majors de 70 anys ingressats als hospitals d’aguts 39,0% Mitjana d’edat dels malalts d’atenció sociosanitària 78,0 39 Activitat per tipus de servei (percentatge d’altes hospitalàries) Total: 33.173 Cirurgia Salut mental i programada toxicomanies amb ingrés 7,6% Ginecologia 15,8% i maternoinfantil Cirurgia 14,6% urgent 7,7% Cirurgia 24,5% major 26,5% ambulatòria Mèdic 3,3% Sociosanitari Gestió clínica Pes mitjà 1,8995 Estada mitjana (dies) 6,9 Raó de l’estada mitjana, ajustada per risc 1,01 Pressió d’urgències 60,0% Activitat quirúrgica efectuada en cirurgia major ambulatòria 43,9% 40 Activitat per serveis Estada mitjana % Altes dels pacients % de d’ingressos Primeres Visites Hospital externes1 ingressats CMA urgents visites successives de dia Cardiologia2 1.536 6,6 10,2% 65,2% 5.201 16.302 1.085 Dermatologia 193 8,5 91,2% 12.330 19.584 2.657 Digestologia 1.128 7,8 72,3% 5.653 16.271 2.696 Endocrinologia 87 7,4 69,8% 2.789 11.679 1.405 Hospitalització a Domicili 201 8,4 21,5% 5 27 Medicina Interna i Infecciosa 1.202 11,8 92,2% 1.766 11.403 799 Nefrologia 520 9,8 57,5% 669 9.775 164 Neurologia 575 6,6 77,6% 3.331 11.834 770 Pneumologia 806 10,3 92,4% 2.806 9.299 1.663 Reumatologia 69 7,3 30,8% 5.577 20.854 2.036 Urgències 2.014 1,4 USUM (Unitat de Suport a les Urgències Mèdiques) 228 7,0 Hematologia 271 11,5 37,0% 1.399 26.025 2.423 Oncologia 708 8,9 59,3% 959 13.269 8.063 Radioteràpia 11 24,7 1.345 14.689 15 UCI3 150 10,1 Anestesiologia/Clínica del Dolor 404 10,0 88,9% 10.496 3.224 2.403 Cirurgia General 2.940 7,0 24,6% 47,5% 5.043 13.776 Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia 2.574 7,0 40,0% 40,2% 14.335 31.633 22 Cirurgia Plàstica 141 3,4 33,3% 5,4% 245 1.322 Cirurgia Toràcica 212 10,0 1,9% 42,6% 189 671 Cirurgia Vascular 777 6,0 17,0% 23,3% 1.813 6.257 Neurocirurgia 360 12,8 12,5% 41,7% 483 1.745 62 Oftalmologia 3.284 1,2 95,9% 10,4% 13.346 32.741 Otorinolaringologia 463 4,8 65,9% 12,8% 8.442 13.127 2 41 Estada mitjana % Altes dels pacients % de d’ingressos Primeres Visites Hospital externes1 ingressats CMA urgents visites successives de dia Cardiologia2 1.536 6,6 10,2% 65,2% 5.201 16.302 1.085 Dermatologia 193 8,5 91,2% 12.330 19.584 2.657 Digestologia 1.128 7,8 72,3% 5.653 16.271 2.696 Endocrinologia 87 7,4 69,8% 2.789 11.679 1.405 Hospitalització a Domicili 201 8,4 21,5% 5 27 Medicina Interna i Infecciosa 1.202 11,8 92,2% 1.766 11.403 799 Nefrologia 520 9,8 57,5% 669 9.775 164 Neurologia 575 6,6 77,6% 3.331 11.834 770 Pneumologia 806 10,3 92,4% 2.806 9.299 1.663 Reumatologia 69 7,3 30,8% 5.577 20.854 2.036 Urgències 2.014 1,4 USUM (Unitat de Suport a les Urgències Mèdiques) 228 7,0 Hematologia 271 11,5 37,0% 1.399 26.025 2.423 Oncologia 708 8,9 59,3% 959 13.269 8.063 Radioteràpia 11 24,7 1.345 14.689 15 UCI3 150 10,1 Anestesiologia/Clínica del Dolor 404 10,0 88,9% 10.496 3.224 2.403 Cirurgia General 2.940 7,0 24,6% 47,5% 5.043 13.776 Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia 2.574 7,0 40,0% 40,2% 14.335 31.633 22 Cirurgia Plàstica 141 3,4 33,3% 5,4% 245 1.322 Cirurgia Toràcica 212 10,0 1,9% 42,6% 189 671 Cirurgia Vascular 777 6,0 17,0% 23,3% 1.813 6.257 Neurocirurgia 360 12,8 12,5% 41,7% 483 1.745 62 Oftalmologia 3.284 1,2 95,9% 10,4% 13.346 32.741 Otorinolaringologia 463 4,8 65,9% 12,8% 8.442 13.127 2 42 Estada mitjana % Altes dels pacients % de d’ingressos Primeres Visites Hospital externes1 ingressats CMA urgents visites successives de dia Urologia 2.087 4,3 58,7% 17,7% 3.432 9.668 874 Ginecologia/Obstetrícia 2.773 3,1 23,5% 72,0% 3.581 13.691 123 PASSIR (Programa d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva 15.541 69.838 Pediatria 2.087 2,9 6,7% 45,2% 2.036 5.126 727 Rehabilitació 1.033 14,4 1.965 7.067 5.719 Unitat de Geriatria d’Aguts 905 12,2 98,1% 124 493 Convalescència 408 53,5 Cures Pal∙liatives 332 15,6 24 50 Subaguts 230 15,3 Llarga estada de Geriatria 123 1.079 648 7.575 Trastorns Cognitius i Psicogeriatria 193 427 2.892 5.919 Psiquiatria d’Aguts i Urgències 1.726 23,5 1.270 11.672 2.151 Comunitària i programes especials 1.507 13.857 Atenció a les Addiccions 529 17,2 668 22.213 Rehabilitació Psicosocial 94 84 532 Total4 33.173 9,5 129.960 443.254 49.680 43 Estada mitjana % Altes dels pacients % de d’ingressos Primeres Visites Hospital externes1 ingressats CMA urgents visites successives de dia Urologia 2.087 4,3 58,7% 17,7% 3.432 9.668 874 Ginecologia/Obstetrícia 2.773 3,1 23,5% 72,0% 3.581 13.691 123 PASSIR (Programa d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva 15.541 69.838 Pediatria 2.087 2,9 6,7% 45,2% 2.036 5.126 727 Rehabilitació 1.033 14,4 1.965 7.067 5.719 Unitat de Geriatria d’Aguts 905 12,2 98,1% 124 493 Convalescència 408 53,5 Cures Pal∙liatives 332 15,6 24 50 1. Inclouen l’activitat de cirurgia major ambulatòria. Subaguts 230 15,3 2. Els pacients de la Unitat Llarga estada de Geriatria 123 1.079 648 7.575 Coronària no computen per a l’estada mitjana de les altes del Trastorns Cognitius i Psicogeriatria 193 427 2.892 5.919 servei. 3. Estada mitjana del període. Psiquiatria d’Aguts i Urgències 1.726 23,5 1.270 11.672 2.151 4. L ’activitat d’Hospitalització a Comunitària i programes especials 1.507 13.857 Domicili no s’inclou en el global d’altes ni en l’estada mitjana. Atenció a les Addiccions 529 17,2 668 22.213 Els malalts de llarga estada de Geriatria i Trastorns Cognitius Rehabilitació Psicosocial 94 84 532 i Psicogeriatria no s’incorporen en el càlcul de l’estada mitjana Total4 33.173 9,5 129.960 443.254 49.680 global. 44 Indicadors de qualitat Avaluació del dolor Avaluació sistemàtica del dolor postquirúrgic 74,68% Pacients amb dolor [EVA>3] durant les 24 hores posteriors a la intervenció quirúrgica 11,18% Caigudes i úlceres per pressió Caigudes (per 1.000 estades) Aguts (Hospital del Mar i Hospital de l’Esperança) 2,59 Sociosanitari (Hospital de l’Esperança i Centre Fòrum) 2,78 Úlceres per pressió (Hospital del Mar), % sobre pacients avaluats 2,82% Infeccions nosocomials Bacterièmies nosocomials associades a catèter (densitat d’incidència per 1.000 estades), Hospital del Mar 0,60 Microorganismes multiresistents (densitat d’incidència d’infecció/colonització per 1.000 estades) SARM/MRSA 0,40 Pseudomonas aeruginosa multiresistent 0,62 Cesàries 23,7% Diagnòstic del càncer Interval diagnòstic-tractament (mediana en dies) Unitat Funcional Colorectal 41 Unitat Funcional de Mama 29 Unitat Funcional de Pulmó 20 45 Mortalitat Taxa bruta de mortalitat 3,5 Índex de mortalitat ajustat per risc (IMAR) 0,72 Reingressos i complicacions Índex de reingressos a hospitalització ajustats per risc (IRAR) 1,09 Índex de complicacions ajustades per risc (ICAR) 0,80 Desprogramació a quiròfan 5,13% Queixes i reclamacions Queixes que es responen abans de 15 dies 61,11% Reclamacions per activitat 2,86% Distribució de les reclamacions segons tipus Total: 2.155 Documentació Hoteleria 6% 2% Tracte 10% Assistència 15% 50% Organització 17% Informació 46 Glossari • R eclamacions per activitat: nombre de reclamacions en relació amb el conjunt d’activitat de l’hospital ponderada segons càrrega de treball. • P es mitjà: aproximació a la complexitat entesa com a consum de recursos, a partir de la mitjana del pes relatiu que té associat cada GRD. S’utilitzen els pesos relatius del Medicare (EUA). • P ressió d’urgències: percentatge de malalts hospitalitzats ingressats per urgències. • R eingressos no programats a l’hospitalització: percentatge de malalts que han reingressat de forma urgent a l’hospital abans de 30 dies després de ser donats d’alta. • R eintervencions no programades: percentatge de malalts que han estat sotmesos a una intervenció quirúrgica de forma urgent abans de 30 dies després d’haver estat sotmesos a una altra o dins del mateix ingrés. 47 Oferta de serveis assistencials Atenció Mèdica Medicina interna i infecciosa Hospital del Mar Endocrinologia Hospital del Mar Neurologia i neurofisiologia Hospital del Mar Nefrologia Hospital del Mar Dermatologia Hospital del Mar Cardiologia i unitat coronària Hospital del Mar Digestologia Hospital del Mar Pneumologia Hospital del Mar Reumatologia Hospital del Mar Geriatria d’aguts Hospital del Mar Hospitalització a domicili Hospital del Mar Atenció Oncològica Hematologia Hospital del Mar Oncologia Hospital del Mar Oncologia radioteràpica Hospital de l’Esperança Programa de Prevenció del Càncer de Mama i Colorectal Hospital del Mar Atenció als Malalts Crítics Medicina intensiva Hospital del Mar Anestesiologia, reanimació i terapèutica del dolor Hospital del Mar Hospital de l’Esperança 48 Atenció Quirúrgica Cirurgia general Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Cirurgia maxil∙lofacial Hospital del Mar Cirurgia ortopèdica i traumatologia Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Cirurgia plàstica Hospital del Mar Cirurgia toràcica Hospital del Mar Angiologia i cirurgia vascular Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Neurocirurgia Hospital del Mar Oftalmologia Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Otorinolaringologia Hospital del Mar Urologia Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Atenció Maternoinfantil Pediatria Hospital del Mar Obstetrícia i ginecologia Hospital del Mar Neonatologia Hospital del Mar Programa d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (PASSIR) Districtes de Ciutat Vella i Sant Martí Rehabilitació Medicina física i rehabilitació Hospital del Mar Hospital de l’Esperança 49 Institut de Neuropsiquiatria i Addiccions (INAD) Psiquiatria (hospitalització i consultes externes) Hospital del Mar1 Centre Fòrum1 Centre Dr. Emili Mira Centre de salut mental d’adults Districte de Sant Martí, la Mina i Maragall Santa Coloma de Gramenet Rehabilitació comunitària d’adults Santa Coloma de Gramenet Hospital de dia d’adults Centre Fòrum Centre Dr. Emili Mira Centre de dia d’adults Santa Coloma de Gramenet Centre de salut mental infantil i juvenil Districtes de Ciutat Vella i Sant Martí, i la Mina Centre d’atenció i seguiment d’addiccions Districtes de Ciutat Vella i Sant Martí, i la Mina Addiccions (hospitalització) Hospital del Mar Centre Fòrum Centre Dr. Emili Mira Psiquiatria d’Urgències Hospital del Mar Centre Dr. Emili Mira Atenció Sociosanitària Llarga estada Centre Fòrum Centre Dr. Emili Mira Convalescència Centre Fòrum Centre Dr. Emili Mira Cures pal∙liatives Hospital de l’Esperança Subaguts Hospital de l’Esperança UFISS (unitat funcional interdisciplinària sociosanitària) de Geriatria Hospital del Mar UFISS de Cures pal∙liatives Hospital del Mar UFISS de Demències Centre Dr. Emili Mira PADES (programa d’atenció domiciliària-equips de suport) Centre Fòrum 1. Únicament es proporciona atenció a aguts. 50 Atenció Urgent Urgències Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Centre Peracamps Centre Dr. Emili Mira Serveis de suport Patologia Hospital del Mar Anàlisis clíniques2 Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Centre Fòrum Diagnòstic per la imatge3 Hospital del Mar Hospital de l’Esperança Farmàcia Hospital del Mar 2. Activitat realitzada pel Laboratori de Hospital de l’Esperança Referència de Catalunya, empresa participada majoritàriament pel Centre Fòrum Parc de Salut MAR. 3. L ’activitat de ressonàncies Transfusió Hospital del Mar magnètiques i medicina nuclear Hospital de l’Esperança la realitza CRC-Mar, empresa participada pel Parc de Salut MAR. Servei d’Epidemiologia i Avaluació Parc de Salut MAR 51 Òrgans de govern i de direcció Consell Rector Consell de Direcció Centres assistencials i docents President Gerent Centre Fòrum i Hospital de l’Esperança Sr. Josep Maria Via i Redons Sra. Olga Pané i Mena Sra. Rocío Ibáñez i Ávila Vicepresidenta Director Mèdic Centre Dr. Emili Mira Sra. Cristina Iniesta i Blasco Sr. Felip Bory i Ros Sr. Víctor Manuel Frías i Trigo Vocals en representació de la Generalitat Directora d’Infermeria Institut Bonanova de FP Sanitària Sr. Juan José López i Burniol Sra. Elena Brunat i Gilabert Sra. Marian Chavarría i Lorente Sr. Jaume Aubia i Marimon Sr. Manel Rosell i Martí Director de l’Institut de Neuropsiquiatria i Escola Superior d’Infermeria del Mar Sra. Anna Veiga i Lluch Addiccions (INAD) Sra. Olga Ortega i Solsona Sr. Jordi Mercader i Miró Sr. Antoni Bulbena i Vilarrassa Vocals en representació de l’Ajuntament Cap del Servei d’Epidemiologia i Avaluació Im. Sra. Belén Pajares i Ribas Sr. Xavier Castells i Oliveres Sr. Ramon Massaguer i Meléndez Control de Gestió Sr. Àngel Miret i Serra Sr. Francesc Cots i Reguant Amb veu i sense vot Director de Recursos Humans Sra. Olga Pané i Mena, gerent Sr. Pau Gomar i Sánchez Sr. Narcís Pérez i de Puig, secretari del Comitè Directora de Tecnologies Sra. Elisabeth Izquierdo i Asensio Director de Recerca Sr. Miguel López-Botet i Arbona Directora d’Economia i Finances Sra. Esther Peláez i de Miguel Directora de Comunicació Corporativa i Atenció a l’Usuari Sra. Maribel Pérez i Piñero Secretari del Comitè (Assessoria Jurídica) Sr. Narcís Pérez i de Puig Director de Serveis de Suport Sr. Aureli Rubio i Alcolea Director de Docència Sr. Sergi Serrano i Figueras Secretaria Tècnica Sr. Josep M. Vinué i Perulles 52 Versión en castellano Nuevo escenario, nuevas Para ser más concreto, más allá de los datos estadísticos de actividad que se recogen resumidos respuestas más adelante, y con mayor extensión en nuestra web, citaré entre los logros alcanzados el compromiso de los profesionales y las administraciones con el Plan de sostenibilidad económica; las alianzas y sinergias En nuestros días, y aplicada a muchos aspectos en asistencia y tecnología que establecemos con sociales, tecnológicos, políticos, etc., esta expresión otros centros en favor de un sistema de salud más tiene mayor validez que nunca. Parece que estamos eficiente; la seguridad del paciente y la pedagogía liquidando una etapa de crecimiento que ha para la corresponsabilización del ciudadano con permitido consolidar unos derechos y unos recursos su propia salud y con los recursos sanitarios; el dedicados al bienestar que costará mucho mantener trabajo orientado a la calidad y la eficiencia, con la y que por eso se cuestionan. La sensación es que nada concienciación de los profesionales respecto a las será como antes. Pero las personas somos las mismas. decisiones clínicas y la implicación con los objetivos, Los hombres y las mujeres que fundamentan nuestra a partir de la transparencia de la información; el sanidad son los mismos profesionales de ayer, los mantenimiento de los recursos y resultados de la ciudadanos y las patologías no han variado de la producción científica, y nuestra estrecha implicación noche a la mañana, los investigadores no generan hoy comunitaria, fruto de una conciencia profesional con su conocimiento desde el principio... Ni todo es nuevo visión integral de la atención a las personas. ni todo es viejo y, necesariamente, tendremos que construir sobre lo que tenemos, no podemos (ni nos En este documento de recapitulación de 2011 hemos conviene) hacer tabula rasa. querido incluir también una serie de objetivos con los que, aunque miran al futuro, ya estamos Y lo que pasa con las personas también sucede con los comprometidos actualmente. Porque el trabajo de principios y los valores. No son términos que hayan hoy tiene pleno sentido desde la perspectiva de que aparecido hoy, pero conceptos como sostenibilidad, estamos siguiendo un camino orientado en una autonomía, transparencia, eficiencia, compromiso, dirección muy clara. calidad, buen gobierno, responsabilidad social, evidencia clínica y corresponsabilidad, entre otros, Josep M. Via tienen que mirarse con otros ojos. No los podemos Presidente del Consejo Rector entender ni como objetivos de futuro ni mucho menos como una simple terminología que queremos que impregne progresivamente a la organización. Muy al contrario, están situados en la base misma de nuestra actividad diaria. 53 Gobernanza comprometen a gobernar la entidad según los términos establecidos en sus estatutos y, por lo tanto, cumpliendo y haciendo cumplir la regulación El Parc de Salut MAR (PSMAR) se ha comprometido establecida por las administraciones que forman en un nuevo modelo de gobernanza. Lejos de parte del mismo, de forma diligente y ajustada a los centrarnos en el control y, por consiguiente, en preceptos y principios que rigen en su ámbito y que la burocratización, vamos hacia una gestión más se establecen en el Código de Buen Gobierno. autónoma y realmente corresponsable, sometida a una rendición de cuentas y una evaluación El Consejo Rector, como órgano de gobierno y control sistemáticas. Recuperamos el sentido de una gestión del PSMAR, y gracias a su independencia, tiene empresarial que tenga en cuenta los principios capacidad para garantizar una gestión responsable de planificación, cooperación y coordinación, y sostenible de la entidad ante la Administración. participación y receptividad (con los profesionales y El Consejo puede utilizar todos los instrumentos y con los ciudadanos) y calidad. Asociamos los objetivos medidas a su alcance para cumplir su misión. estratégicos de la entidad a objetivos en términos de salud (promoción, curación, rehabilitación, Rindiendo cuentas investigación, docencia) y vinculamos la gestión económica a la gestión asistencial. Como entidad pública, debe rendir cuentas y dar “Confío en que se produzca el cambio necesario razón de sus actividades y resultados económicos para recuperar la separación de funciones, el y de salud del PSMAR a la Administración de la valor del contrato, la autonomía real de gestión Generalitat, a otras entidades integrantes del PSMAR y la consolidación de un modelo de gobernanza y a la ciudadanía en general. basado en consejos rectores capaces de poner en valor la apuesta por la empresarialización del Gobernanza > objetivos sector público sanitario.” > A ctualizar la misión, la visión y los valores como Josep M. Via criterios de trabajo para el nuevo Plan estratégico. Conferencia “Gobernanza y autonomía de gestión en la sanidad pública”. > A probar el Código ético. ESADE, 28 de junio de 2012 > P rofundizar en las experiencias de autonomía de gestión y de los contratos de gestión que impliquen y corresponsabilicen a los profesionales. Código de Buen Gobierno: compromiso y transparencia > A vanzar hacia una organización transparente que rinda cuentas a sus ámbitos de interés de manera La aprobación del Código de Buen Gobierno –de periódica y próxima, utilizando todos los recursos aplicación a los órganos de gobierno y ejecutivos presenciales y los que ofrecen los entornos digitales. así como a toda la actividad institucional– es la expresión del compromiso ante los usuarios y > C omprometerse con la responsabilidad social, ciudadanos, profesionales y proveedores, y entidades valorar y tener en adecuada consideración las con quienes se relaciona el PSMAR. implicaciones que las actuaciones del PSMAR pueden tener para la sociedad, prevenir los efectos medioambientales de su actividad, fomentar la Un consejo rector independiente y colaboración con organizaciones sociales y articular capacitado que garantiza la autonomía de medidas que puedan contribuir a la mejora del gestión entorno. Los miembros del Consejo Rector, con un perfil profesional polivalente e independiente, se 54 Sostenibilidad cirugía plástica (Sant Pau). Por lo que respecta a los hospitales comarcales, destaca la colaboración con el Espitau dera Val d’Aran en las especialidades de La sostenibilidad es el principio y el compromiso oncología, medicina interna y traumatología. que nos vincula a la sociedad, a los profesionales y al sistema de salud. Nuestra organización tiene que poder seguir prestando servicios de salud de Mancomunar servicios, signo de eficiencia calidad en el futuro, lo que sólo será posible si actuamos de manera eficiente y resolutiva. Por Mantenemos y avanzamos en nuevos concursos esta razón reorientamos nuestras actuaciones a mancomunados para mejorar la eficiencia energética, fin de obtener el máximo aprovechamiento de los como el suministro de gas y las compras de farmacia recursos disponibles, buscamos sinergias con otras con el ICS. Hemos constituido una agrupación de organizaciones y empresas que nos ayuden a ser más interés económico (AIE) con la Corporación Sanitaria competitivos, nos abrimos a nuevas posibilidades de Parc Taulí para gestionar todos los aspectos logísticos actividad asistencial y apelamos a la responsabilidad relacionados con la iniciativa de compartir el almacén de profesionales y usuarios para poder ajustarnos a y hemos creado una central de compras conjunta de las necesidades reales. material sanitario. “La situación actual ha llevado a un enorme Pactos de gestión, producción, compromiso de los profesionales.” sostenibilidad y calidad por servicios Olga Pané Gerente del PSMAR La Dirección Médica ha trabajado con cada servicio La Vanguardia, 15 de junio de 2012 para consensuar los objetivos y las directrices que faciliten la orientación del trabajo clínico con criterios de sostenibilidad empresarial. En este sentido, el uso Rigor y austeridad en el Plan de responsable de los recursos ha supuesto un ahorro, sostenibilidad económica en términos económicos, del 25,6% en laboratorio, el 21,6% en farmacia, el 15,5% en prótesis, el 11,6% en El Plan de sostenibilidad económica consiguió radiología y el 8,2% en medicación ambulatoria. implantar unos principios de rigor en la gestión orientados a alcanzar el equilibrio económico con la implantación de medidas estructurales. También Sostenibilidad > objetivos hacía hincapié en los compromisos exigibles a > D esarrollar el Plan de actuación a partir de la las diferentes administraciones implicadas con el constitución del Consorcio Parc de Salut MAR. PSMAR. > M ejorar todavía más las condiciones de la relación Alianzas para un sistema de salud más con los proveedores externos: nuevos concursos de cocina, mantenimiento, limpieza, lavandería y eficiente seguridad. Las alianzas con organizaciones y centros sanitarios, > V alorar la integración de la actividad así como con empresas del sector de la salud o complementaria para que aporte nuevas vías de vinculadas a nuestra actividad, prosiguen y se financiación mediante prestaciones y servicios no amplían. Mantenemos acuerdos con otros centros cubiertos por el CatSalut. terciarios como los de cirugía de la epilepsia (Hospital Clínic), cirugía torácica (Sant Pau y Mútua Terrassa), > M ejorar la eficiencia económica a través de guardias conjuntas con el Hospital de Sant Pau herramientas más precisas y transparentes de para la activación del Código Infarto, atención al información y seguimiento del gasto mediante la ictus agudo (Sant Pau), Programa de detección corresponsabilización de los profesionales con los precoz del cáncer de colon y recto (Hospital Clínic) y objetivos. 55 > I ntegrar los sistemas de información para facilitar el Asistencia comunitaria, muy cerca control de gestión y el retorno de información. Por lo que respecta a la asistencia comunitaria, el > C onseguir financiación para reiniciar las obras del Programa de gestión de la patología crónica de la Hospital del Mar. insuficiencia cardíaca ha recibido el reconocimiento > E laborar un plan de inversiones focalizado en de la Cátedra de Gestión Clínica de Pfizer. la recapitalización de los equipamientos y las Hay que mencionar asimismo que en las primeras infraestructuras. rondas del Programa de detección precoz del cáncer > H acer que los profesionales conozcan de primera de colon y recto en el área de referencia del PSMAR se mano los costes de las decisiones clínicas ha conseguido la participación de 27.192 ciudadanos contribuyendo así a evaluar su eficiencia. Dar de 50 a 69 años, el 44,3% de la población convocada, transparencia a los costes de las decisiones de la y la detección de un total de 103 cánceres invasivos, prescripción farmacéutica y de las peticiones de 637 adenomas de alto riesgo y 250 adenomas de bajo laboratorio y radiología. riesgo. Asistencia > objetivos Asistencia > I ncorporar a nuevos partners para proyectos tecnológicos y de gestión de servicios asistenciales No perdemos de vista que la gestión asistencial es el como la hemodinámica neurológica o el diagnóstico centro de referencia de la actuación de la entidad. Y por la imagen. lo hacemos con un modelo que combina la actividad > R evisar y valorar las alianzas asistenciales actuales y altamente especializada con una atención sanitaria su aportación al modelo de atención. de marcado perfil comunitario, sin renunciar a ser innovadores y pioneros. La utilización de las TIC > R eordenar las áreas asistenciales: aumento de facilitará el desarrollo de este modelo. la actividad del bloque quirúrgico, atención a la cronicidad y al paciente frágil, informatización “El Hospital del Mar tiene una posición de Consultas Externas, una segunda sala de destacada en el mapa sanitario de Barcelona hemodinámica y un servicio de radiología con y el conjunto de Cataluña porque ha sabido los nuevos servidores para imágenes, entre otros combinar muy bien la atención comunitaria con objetivos. el terciarismo.” > A portar instrumentos comprensibles para la Xavier Trias gestión clínica basada en información integrada Alcalde de Barcelona que permitan el retorno de la información a quien mar@laxarxa, enero de 2012 la genera. > D esarrollar herramientas de seguimiento del Novedades en la asistencia terciaria gasto en prescripción farmacéutica y desarrollar la aplicación de citostáticos por IMASIS, el sistema Por lo que respecta a la asistencia terciaria, destacan centralizado de información que se puede consultar el mapeo cerebral que preserva las áreas del lenguaje desde cualquier ordenador conectado a la red de la y los resultados de proyectos de investigación entidad. traslacional como la identificación de una de las causas de resistencia al tratamiento del cáncer de colon, así como la patente y utilización de nuevos dispositivos como un bisturí que permite practicar intervenciones menos lesivas y reduce el riesgo de hemorragia en la cirugía hepática, o la válvula Orygen Dual, creada para mejorar la función respiratoria en pacientes y deportistas. 56 Calidad A mejor comunicación, más autonomía de los pacientes La calidad es un compromiso de todos los profesionales Se ha evaluado la información que los profesionales del PSMAR cuya finalidad es resolver las necesidades de dan a los pacientes a fin de encontrar elementos de salud de los pacientes con la garantía de una atención mejora que ayuden a la comunicación y les permitan segura que previene los acontecimientos adversos y alcanzar un mayor grado de autonomía. maximiza los beneficios de la atención. Por esta razón, se configura de manera integral y multidisciplinar una única política para toda la organización que se Gestión de alertas en cuidados de concreta en un seguimiento cuidadoso de indicadores enfermería hospitalarios y en la promoción de iniciativas de mejora por parte de los profesionales. Se ha elaborado un sistema de gestión de alertas en cuidados de enfermería que permita “Gran parte de los errores son evitables si identificar problemas relacionados con la calidad creamos una cultura centrada en la seguridad y con la seguridad del paciente durante el ingreso del enfermo.” hospitalario. Lluís Grande Jefe de Cirugía del Hospital del Mar Calidad > objetivos mar@laxarxa, enero de 2012 La definición de una política común de calidad para toda la organización se basa en objetivos Elaborado el Código de Buenas Prácticas bianuales y en la priorización de líneas de trabajo, Profesionales por lo que durante el año 2012 se sigue trabajando en la consecución de las acciones iniciadas en el El Código de Buenas Prácticas Profesionales está año anterior. Por otra parte, y en el contexto de la orientado a consensuar prácticas seguras, efectivas y promoción de iniciativas de mejora de la calidad con rigor profesional que deben marcar la asistencia a través de los Proyectos Estrella, ya totalmente sanitaria. El código nace de la necesidad manifestada consolidados y en los que han participado más de 150 por los profesionales de contar con un marco de profesionales, destacan los objetivos siguientes: referencia donde se definan toda una serie de recomendaciones y compromisos de acuerdo con los > D iseñar, construir y validar un recurso informático rasgos característicos de la institución. para gestionar la carga del paciente de ingreso hospitalario a fin de objetivar los tiempos medios necesarios de ejecución de una determinada En favor de la seguridad del paciente intervención de enfermería por grupos de pacientes. En el marco de las acciones destinadas a la mejora de la seguridad del paciente, se ha definido un > A lcanzar la seguridad en analgesia epidural con mapa de riesgo de errores potencialmente evitables el objetivo de mejorar el proceso asistencial en priorizando especialmente los riesgos relacionados pacientes portadores de un catéter epidural con con la medicación. sistema de infusión. > E valuar la eficacia, eficiencia, seguridad y Prevención de la hepatitis C coste-eficacia de una intervención centrada en enfermería y coordinada con atención primaria Se han evaluado los protocolos de prevención de la en la prevención secundaria en pacientes con hepatitis C y su cumplimiento en los hospitales de cardiopatía isquémica de alto riesgo en el marco de día y otros servicios asistenciales y de diagnóstico la Unidad de Rehabilitación Cardíaca del Servicio de del hospital. La evaluación se irá extendiendo Cardiología. progresivamente a todos los servicios y centros del PSMAR. 57 Profesionales otra parte, el espacio de participación Opina sigue recibiendo nuevas ideas y propuestas. En los difíciles momentos sociales que estamos viviendo es justo reconocer la serenidad y Acuerdos para la sostenibilidad generosidad de los profesionales del PSMAR. Una vez más han puesto de manifiesto que la cultura Como consecuencia de las medidas de contención del del compromiso sigue estando muy arraigada en gasto adoptadas por el Servicio Catalán de la Salud, esta organización. Son tiempos para dar contenido y dada la reducción de ingresos que estas conllevan, a la gestión clínica desde la perspectiva de la el Consejo Rector del PSMAR aprobó un plan de responsabilidad en el empleo de los recursos y ajuste económico para garantizar la sostenibilidad de la obtención de resultados, con autonomía de la entidad. El Plan de sostenibilidad considera suficiente para hacerlo y orientando el criterio dos grandes áreas de actuación: la de estructura, clínico a la evidencia científica. Los resultados que organización, material y servicios, que representa el se están alcanzando en los consumos por paciente 56% de los objetivos de ajuste, y la de revisión de las o en el aumento de productividad no hacen más condiciones laborales, que supone el 44% del Plan de que constatar que esta es una de las principales sostenibilidad. Durante el año 2011 se han alcanzado estrategias de futuro, como lo es también el esfuerzo los objetivos de ahorro previstos en este Plan. en el área de enfermería para racionalizar y adecuar las contrataciones eventuales. Diálogo con los representantes Este espíritu colaborador de la sostenibilidad debe profesionales para la revisión de las mantenerse, pero sin dejar de buscar la excelencia condiciones laborales en los ámbitos asistenciales, de investigación y de docencia y sin que disminuya la reconocida Tras el proceso de diálogo con los representantes capacidad de atracción de talentos. Transparencia, de los profesionales, se firmó un acuerdo con la comunicación y participación son valores que mayoría que preveía un conjunto de medidas de inspiran nuestro modelo de gobernanza. revisión de las condiciones laborales, pero también el planteamiento de un expediente temporal de “Quiero dar las gracias a las enfermeras y a los regulación de empleo que, finalmente y como doctores que contribuyeron a mi recuperación resultado de las negociaciones con los representantes por su profesionalidad y la proximidad de su firmantes, redujo la afectación a 78 personas. trato.” Louis Arbour Cooke Formación continua El Periódico de Catalunya, 29 de junio de 2012 4.101 alumnos han participado en un total de 231 acciones formativas que suponen 26.234 horas Más de 100 propuestas para mejorar la docentes. De estos cursos, 18 han sido de e-learning. eficiencia Profesionales > objetivos En el espacio Opina de la intranet y en los grupos focales profesionales creados con este objetivo se > G estionar la ejecución del acuerdo de condiciones han recogido más de 100 propuestas para mejorar laborales pactado y el expediente de regulación de la eficiencia. Las iniciativas propuestas han girado empleo. en torno a la gestión de pacientes, la política de > N egociar un nuevo convenio colectivo sobre la recursos humanos y aspectos relacionados con el base de competitividad (eficiencia y productividad) mantenimiento, la gestión de los materiales, las para poder hacer frente a la contención del gasto, dietas de los enfermos y el desarrollo de las nuevas incorporar medidas de flexibilidad laboral y tecnologías. El comité ejecutivo valora su viabilidad simplificar la estructura retributiva y las categorías y prioriza la implementación de las mismas. Por profesionales, actualizar el modelo de atención 58 continuada (guardias) y diseñar un modelo de Comprometidos con la HC3 dirección por objetivos (DPO) vinculado a la retribución variable (RAV). El PSMAR potencia la publicación de datos clínicos en la HC3 (historia clínica compartida de Cataluña) con > E laborar un plan de evaluación periódica de los objeto de mejorar la coordinación entre la atención mandos. primaria, principalmente del ICS, y la especializada. Investigación Conocimiento: innovación, Haber podido mantener el nivel de captación de investigación y docencia recursos y la producción científica es una buena noticia dada la complicada coyuntura actual. En el año 2011 destacan algunos éxitos notables en cuanto El conocimiento es un elemento que define a nuestra a obtención de financiación competitiva europea, institución. La praxis asistencial de los profesionales así como la tendencia a incrementar el número de da cuerpo y fundamenta nuestra docencia, nuestra publicaciones en revistas con mayor visibilidad. investigación y nuestra innovación, que son la base para la generación de nuevo conocimiento. El La acreditación del IMIM como instituto de conocimiento es, por consiguiente, el estímulo para investigación sanitaria se convierte en un objetivo el aprendizaje y la reflexión de los profesionales sobre prioritario de futuro, con un redimensionamiento de su praxis. la estructura del proyecto inicial para disponer de un modelo más operativo y gobernable preservando la “Incluso con pocos medios, investigar es identidad del núcleo sanitario (IMIM y Hospital del igualmente posible y más necesario todavía.” Mar) asociada a su sólido recorrido histórico. Harald zur Hausen Premio Nobel de Medicina 2008 e invitado al ciclo Docencia de conferencias Alexander Fleming del PSMAR “Uniendo puentes entre investigación y salud” Oferta de cursos La Vanguardia, 30 de junio de 2011 • El Instituto Bonanova de Formación Profesional Sanitaria tiene 574 alumnos matriculados en sus Innovación ciclos de grado medio y superior. Un total de 1.091 alumnos realizan 46 cursos de formación para el Desarrollo e implantación de nuevas aplicaciones empleo. Además de la implantación de la ETI en Urgencias hay • E n la Escuela Superior de Enfermería se han que destacar la aplicación del Servicio de Nefrología matriculado 245 alumnos en el curso académico dentro del IMASIS i del software DataWareHouse de 2011- 2012. Por lo que respecta a la formación Gestión Clínica, que permite estructurar las bases posbásica y de posgrado, el número de alumnos de datos con la información de la gestión clínica y matriculados ha sido de 48 (Curso básico de obtener al momento ratios de actividad y estancia metodología cualitativa, Curso avanzado de media, entre otros datos. metodología cualitativa y Curso de posgrado de gestión de conflictos en organizaciones sanitarias). Hacia la máxima integración • El Aula Campus MAR ha realizado 15 actividades docentes con 1.723 inscritos, destacando entre las La instalación del motor de integración Ensemble mismas el I Curso de cirugía hepatobiliopancreática para la conexión de aparatos médicos ha permitido laparoscópica y el XIX Seminario Español del que a través de esta interfaz de comunicación pueda EDTNA/ERCA, organizado por el equipo de integrarse fácilmente cualquier nuevo equipamiento enfermería de Nefrología. de electromedicina. 59 • E ntre los actos científicos hay que destacar la celebración del 40 aniversario del Curso intensivo Comunidad sobre antibioterapia y la II Conferencia Alexander Fleming, a cargo del profesor Harald zur Hausen, La responsabilidad social del PSMAR constituye un premio Nobel de Medicina 2008. compromiso de integración voluntaria en todas las relaciones que mantiene con la sociedad en un marco • L a Oficina de Atención Docente ha firmado de buenas prácticas y de conciliación de los intereses 31 convenios con otras instituciones oficiales de la entidad con el desarrollo social, la protección nacionales e internacionales y ha atendido a 517 del medio ambiente y el respeto a los derechos alumnos de pregrado y posgrado. humanos. Promover la participación ciudadana • El Hospital del Mar incorpora un microscopio en la gobernabilidad de la institución, fomentar la virtual de última generación para la formación de colaboración con organizaciones sociales, articular futuros profesionales de la Medicina y diagnóstico a medidas que contribuyan a la mejora del entorno distancia (telepatología). y rendir cuentas de las actividades y resultados son funciones que se recogen en la misión del Consejo Rector y que, por consiguiente, alcanzan al conjunto Conocimiento > objetivos del PSMAR. > C onseguir la acreditación del Instituto de “Mi consejo es que la gente acuda a la sanidad Investigación y desarrollar su Plan estratégico. pública. Allí no toma las decisiones una sola persona, sino que hay un equipo y cuenta con > P rofundizar en los convenios con las universidades los mejores médicos.” UAB y UPF: definir los compromisos mutuos derivados de la vinculación y hacer operativa la Antoni Miquel (Leslie) comisión mixta PSMAR-Universidades. El Periódico de Catalunya, 30 de septiembre de > D esarrollar el cuarto curso de Enfermería del nuevo 2011 grado adaptado a Bolonia. > I ntegrar la Escuela Superior de Enfermería en la UPF Crecemos en la era digital y constituir su comisión de gobierno. • H emos aumentado la presencia en las redes > I mpulsar la innovación pedagógica y facilitar la sociales: la web del PSMAR ha recibido 665.261 transferencia de conocimientos. visitas y los blogs del ICTUS y el IMIMA’T, 7.790. Un total de 1.090 personas nos siguen en Twitter y 416 > E laborar nuevas herramientas para la formación en el Facebook de la Escuela Superior de Enfermería. como el proyecto Hospital Virtual del Instituto El canal Youtube ha tenido 33.973 reproducciones y Bonanova de Formación Profesional Sanitaria. Vimeo, 1.506. > P roseguir la sustitución de servidores de ofimática • Se ha estrenado el nuevo portal del Programa cambiándolos por nuevos servidores con mayor de detección precoz del cáncer de colon y recto, capacidad. un instrumento de información, formación y > I ntegrar en el IMASIS la nueva aplicación que debe comunicación que fomenta la relación en red al desarrollarse para la dispensación de citostáticos tiempo que permite efectuar un seguimiento de la (fruto de la coordinación de Oncología, Hematología, evolución del programa en la ciudad de Barcelona. Farmacia y Enfermería), la aplicación oftalmológica • Se han puesto en marcha las nuevas webs de Serin Ocular y NefroSoft (base de datos de fibromialgia y fatiga crónica, episodios psicóticos coordinación de trasplantes de todo el mundo). y ansiedad, cuyo propósito es promover la > C ontinuar los proyectos de telemedicina con participación de los ciudadanos en la gestión de su Telefónica y utilizar la misma plataforma Colabora salud y en las que se puede encontrar información para aplicarla al campo de la geriatría y poder de calidad referente a estas enfermedades, prestar teleasistencia a personas mayores. información útil sobre los servicios y espacios de 60 interacción entre los enfermos o entre los enfermos • C olaboración con el Banco de los Alimentos de y los profesionales. Barcelona a través de una campaña de recogida online. Acogemos • A ctividades abiertas a usuarios y familiares en el Día Mundial del Alzheimer en el Centro Fòrum y • 7 ª Jornada de Voluntariado de la Federación proyección del documental Bicicleta, cullera i poma Catalana de Voluntariado, “Voluntariado en en el Hospital del Mar. paliativos: ocuparse de la vida en el morir”. • J ornada y exposición fotográfica con el título • Auspicio, un año más, de la Jornada de Actualización “Adicciones: del vicio a la enfermedad psiquiátrica” sobre el Cáncer de Mama de la Asociación Española con motivo del 30 aniversario de la Unidad de Contra el Cáncer (AECC) y colaboración de la Dra. Toxicomanías (1981-2011). Montserrat Andreu, del Servicio de Digestología del Hospital del Mar, en la Primera Jornada de • C olaboración del Servicio de Psiquiatría y Actualización en Oncología para Atención Primaria Toxicomanías en las Jornadas “Entre nosotros en de la misma AECC. la Barceloneta”, sobre alcohol y otras sustancias, a través de talleres, cine fórum y diferentes • La Jornada Más Allá de la Piel, organizada por actividades. Acción Psoriasis, en torno a la psoriasis y la artritis psoriásica. Comunidad > objetivos Promovemos > H acer extensivos los canales de relación y las redes sociales para un fomento de la transparencia, la • El Hospital del Mar se adhirió a una jornada información y las relaciones bidireccionales con los simultánea con otros 40 hospitales españoles para usuarios y la ciudadanía. ayudar a dejar de fumar y celebrar el Día Mundial sin Tabaco con un doble objetivo: promover > C rear la asociación Amigos del Hospital del Mar. la deshabituación entre los profesionales y la ciudadanía y garantizar el pleno cumplimiento de la > I mpulsar y reconocer el voluntariado. Ley 42/2010. > A vanzar en los compromisos de responsabilidad • Se firmó un convenio de colaboración entre el social corporativa. PSMAR y la Fundación Privada Pro Personas con Disminución Psíquica Catalonia para ofrecer servicios asistenciales y de seguimiento en psiquiatría. Arraigados y participativos • Ópera solidaria de apoyo al Programa de terapia asistida con animales del Centro Dr. Emili Mira, apadrinada y dirigida por el reconocido crítico Roger Alier. • Concierto de homenaje de los vecinos de la Barceloneta a los profesionales del PSMAR. • Participación y asesoramiento en La Marató 2011 de TV3, dedicada a los trasplantes. 61 English version New Scenario, New Answers patient safety and education in shared responsibility of citizens for their own health and the health care In current times, and when applied to many social, resources; work aimed at quality and efficiency, technological, political and other aspects, this raising awareness among professionals regarding expression is more valid than ever. It appears that clinical decisions and commitment to goals, based on we have come to the end of stage of growth that transparency of information; maintaining resources has allowed us to consolidate certain rights and and the results of scientific production, and our close resources dedicated to welfare that are going to be involvement with the community, resulting from very expensive to maintain and are therefore being professional awareness and a comprehensive view of questioned. The sensation is that nothing will be as caring for people. it was before. But the people are the same. The men and women who form the backbone of our health In this summary of 2011, we have also included a care system are the same professionals as yesterday, number of goals to which we are already committed, the citizens and the diseases have not changed even though they look more to the future. Because overnight, the researchers have are not generating the work of today fully makes sense when viewed knowledge from square one today, and so on. from the perspective that we are following a path Nothing is new and nothing is old, and we will have headed in a very clear direction. to build on what we have; we cannot (and should Josep M. Via not) start over with a blank slate. Chairman of the Board of Governors What is true for people is also true for principles and values. Although they have not suddenly appeared today, concepts such as sustainability, autonomy, transparency, efficiency, commitment, quality, good Governance governance, social responsibility, clinical evidence and shared responsibility need to be looked at in a Parc de Salut Mar (PSMAR) has committed itself to different light. We cannot understand them as future a new model of governance. Instead of focusing on goals and much less as just terms with which we control and, therefore, on bureaucratization, we are want to gradually impregnate the organization. They moving toward more autonomous management are the basis of our daily activity. that genuinely involves shared responsibility, as it is subject to accountability and systematic To be more specific, beyond the statistical data on evaluation. We are recovering a direction in activity, which is summarized below and provided business management that takes into account the in greater detail on our website, I will mention some principles of planning, cooperation and coordination, of the achievements of the commitment of the participation and receptiveness (by professionals professionals and administrations to the economic and citizens), and quality. We associate the strategic sustainability plan; the alliances and synergies in objectives of the institution with objectives in terms care and technology, which we establish with other of health (promotion, cure, rehabilitation, research, centres to favour a more efficient health care system; 62 teaching) and we link economic management to Accountability management of patient care. As a public body, PSMAR must account for and justify “I hope that the necessary change will take its activities and result in economic and health terms place to recover the separation of functions, to the Catalan government, other bodies that make the value of the contract, the real autonomy of up PSMAR, and the public in general. management and the consolidation of a model of governance based on governing bodies that are able to value this commitment to bringing Governance > Objectives entrepreneurship to the public health care > U pdate the mission, the vision and values as sector.” working criteria for the new strategic plan. Josep M. Via > A pprove the code of ethics. Conference “Governance and management autonomy in public health care”. > E xtend the experiences in autonomy of management and management contracts ESADE, 28 June 2012 that involve the shared responsibility of the professionals. Code of Good Governance: Commitment > M ove toward a transparent organization that and Transparency regularly and accessibly renders accounts to its The approval of the Code of Good Governance areas of interest by using all available in situ and (applicable to the governing and executive bodies digital resources. and to all institutional activity) is the expression > C ommit to social responsibility, value and of the commitment made to users and citizens, appropriately consider the implications the professionals and providers, and institutions with actions of PSMAR may have for society, prevent which PSMAR is associated. adverse environmental effects of its activity, encourage collaboration with social organizations An Independent, Capable Board of and articulate measures that can contribute to Governors that Ensures Autonomous improving the environment. Management The members of the Board of Governors, with a multifaceted independent professional profile, Sustainability undertake to govern the institution according to the terms set out in its articles of association, thereby Sustainability is the principle and commitment that complying with and ensuring compliance with the links us to society, to the professionals and to the regulations established by the administrations that health care system. Our organization must be able form part of the board, diligently and with regard to to continue to provide quality health care services the precepts and principles that pertain in their area in the future and this will only be possible if we and are established in the Code of Good Governance. act efficiently and with resolve. For this reason, we are reorienting our actions in order to obtain the The Board of Governors, as the body that governs maximum benefit from the available resources; we and controls PSMAR, and thanks to its independence, are seeking synergies with other organizations and has the capability to guarantee to the government businesses that will help us to be more competitive; the responsible and sustainable management of we are opening up new possible avenues of patient the institution. The board can use all the tools and care and we are appealing to the responsibility of measures available to it to fulfil its mission. professionals and users in order to adapt to real needs. 63 “The current situation has led to a tremendous Management, Production, Sustainability commitment by the professionals.” and Quality Agreements by Service Olga Pané Director of PSMAR The medical department has been working with each service to agree objectives and guidelines that La Vanguardia, 15 June 2012 facilitate orienting clinical work based on criteria of business sustainability. The responsible use of Thoroughness and Austerity in the resources has led to economic savings of 25.6% in laboratory, 21.6% in pharmacy, 15.5% in prosthetics, Economic Sustainability Plan 11.6% in radiology, and 8.2% in outpatient The economic sustainability plan implemented medication. principles of thoroughness in management, aimed at achieving economic balance with the Sustainability > Objectives implementation of structural measures. It also focuses on the commitments undertaken by the > D evelop the action plan from the constitution of different authorities involved in PSMAR. the Parc de Salut MAR consortium. > F urther improve conditions and relations with Alliances for a More Efficient Health Care external providers: new bid contracts for catering, System maintenance, cleaning, laundry and security. > E valuate the integration of complementary Alliances with health care organizations and activity so that it provides new funding options centres and with companies in the health care through the provision of services not covered by sector or linked to our activity are being pursued CatSalut. and expanded. We hold agreements with other third-party centres, such as for epilepsy surgery > I mprove economic efficiency by means of more (Hospital Clínic), thoracic surgery (Sant Pau and accurate and transparent cost information and Mútua Terrassa), shared duty rosters with Hospital monitoring tools by getting the professionals to de Sant Pau for activation of the Code Heart Attack, share responsibility for the objectives. acute stroke care (Sant Pau), programme for early detection of colon and rectal cancer (Hospital Clínic), > I ntegrate information systems to facilitate and plastic surgery (Sant Pau). In terms of county management control and feedback. hospitals, we collaborate with Espitau dera Val d’Aran > O btain funding to re-start the works on Hospital in oncology, internal medicine and trauma. del Mar. > D raw up an investment plan focusing on Pooling Services Is a Sign of Efficiency recapitalization of equipment and infrastructure. We maintain and advance in new pooling > S howing professionals firsthand the costs of clinical agreements to improve energy efficiency and for decisions so that they contribute to evaluating their the gas supply and purchase of pharmacy products efficiency. Making the costs of decisions regarding with the ICS. We have constituted a new economic drug prescriptions and requests for laboratory tests interest group (EIG) with the Parc Taulí Health Care and radiology transparent. Corporation to manage all the logistics aspects of the initiative to share a warehouse and we have created a centre for the joint purchase of health care material. 64 Patient Care Patient Care > Objectives > I nclude new partners for technological and care- We must not forget that care management is the service management projects such as neurological central point of reference of the activity of the hemodynamics and diagnostic imaging. organization. And this is done using a model that combines highly specialized activity with community- > R eview and evaluate current patient-care alliances oriented health care, without sacrificing innovation and their contribution to the care model. and the pioneering spirit. The use of ICTs will > R eorganizing the patient-care areas: objectives facilitate the development of this model. include increased activity in the surgical bloc, “Hospital del Mar has an outstanding position chronic care and care of fragile patients, on the Barcelona health care map and in computerization of outpatient consultations, a Catalonia as a whole because it has been able to second hemodialysis room and a radiology service combine community care with tertiary care.” with new image servers. Xavier Trias > P rovide understandable tools for clinical Mayor of Barcelona management based on integrated information that allows feedback for those who generate the mar@laxarxa, January 2012 information. > Develop tools to monitor spending in pharmacy News in Tertiary Care prescriptions and develop the application of Of note in tertiary care is the brain mapping that cytostatic drugs by IMASIS, the centralized conserves the areas that govern language and the information system that can be consulted from results of the translational research projects such any computer connected to the organization’s as the identification of the causes of resistance to network. treatment for colon cancer, and the patenting and use of new devices such as a scalped that allows for interventions with smaller wounds and reduced bleeding in liver surgery, or the Orygen Dual valve, Quality created to improve breathing in patients and athletes. Quality is a commitment of all the professionals of PSMAR. The aim is to meet the health care needs of Community Care: Close Proximity the patients with the guarantee of safe care that prevents adverse events and maximizes the benefits In terms of community care, the programme for of care. For this reason, we are configuring a single managing the chronic disease of cardiac insufficiency comprehensive and multidisciplinary policy for the has been recognized by the Pfizer Chair of Clinical entire organization, based on careful monitoring of Management. hospital indicators and on promoting improvement initiatives by professionals. Also of note is the fact that the first rounds of the programme for the early detection of colon “Most errors are avoidable if we create a culture and rectal cancer in the PSMAR catchment area focused on patient safety.” achieved the participation of 27,192 citizens aged Lluís Grande between 50 and 69 years - 44.3% of the people Head of Surgery, Hospital del Mar notified - and detection of a total of 103 invasive cancers, 637 high risk adenomas, and 250 low risk mar@laxarxa, January 2012 adenomas. 65 Code of Professional Best Practices is why work continues in 2012 on actions initiated Drawn Up the previous year. Furthermore, in the context of promoting initiatives to improve quality through The Code of Professional Best Practices is aimed the Star Projects, which are now fully consolidated at agreeing on safe, effective and professionally and have seen the participation of more than 150 thorough practices that should govern health professionals, the following objectives are of note: care. The code arose from the need stated by > D esign, build and validate a computer resource to the professionals to have a reference framework manage the patient load of hospital admissions in that defines a series of recommendations and order to obtain objective information on the mean commitments in accordance with the characteristics times required for specific nursing interventions, by of the institution. groups of patients. In Favour of Patient Safety > A chieve safety in epidural analgesia in order to improve the care process in patients fitted with an In the context of actions aimed at improving patient epidural catheter with infusion system. safety, we have defined a risk map of potentially > E valuate the efficacy, efficiency, safety and avoidable errors, with particular prioritization of cost-efficiency of a nursing-centred intervention drug-related risks. coordinated with primary care on secondary prevention in patients with high-risk ischemic Prevention of Hepatitis C heart disease in the framework of the cardiac rehabilitation unit of the cardiology service. The protocols for the prevention of hepatitis C and their compliance in day hospitals and other care and diagnostic services of the hospital have been evaluated. The evaluation will gradually be extended Professionals to all PSMAR services and centres. In the difficult social times we are living, it is only Better Communication Means Better right to recognize the serenity and generosity of the Patient Autonomy professionals of PSMAR. Once again, they have shown that the culture of commitment continues to be The information that the professionals provide firmly rooted in this organization. These are times for to their patients has been evaluated in order to bringing content to clinical management from the find areas for improvement that will help with perspective of responsibility in the use of resources communication and will allow patients to achieve a and in obtaining results, with sufficient autonomy greater degree of autonomy. and oriented toward the clinical criterion of scientific evidence. The results being obtained in consumption Management of Alerts in Nursing Care per patient and in increased productivity only prove that this is one of the main strategies for the future, An alert-management system has been developed as does the effort made in the area of nursing to in nursing care that makes it possible to identify rationalize and adapt temporary contracts. problems relating to quality and patient safety during hospital stay. This will to collaborate on sustainability must be maintained without sacrificing the quest for excellence in patient care, research and teaching, Quality > Objectives and without reducing our acknowledged ability to attract talent. Transparency, communication and The definition of a common quality policy for the participation are values that inspire our model of entire organization is based on biennial objectives governance. and on the prioritization of areas of work, which 66 “I would like to thank the nurses and doctors signing representatives, reduced the effects to 78 who contributed to my recovery for their people. professionalism and dedicated care.” Louis Arbour Cooke Ongoing Training El Periódico de Catalunya, 29 June 2012 A total of 4101 students took part in a total of 231 training courses, involving 26,234 teaching hours. Of More than 100 Proposals for Improving these courses, 18 were e-learning courses. Efficiency Professionals > Objectives In the Opina space on the intranet and in professional focus groups created for this purpose, > M anage execution of the agreement reached on we have received more than 100 proposals for employment conditions and the employment- improving efficiency. The proposed initiatives have regulation procedure. revolved around the management of patients, > N egotiate a new collective bargaining agreement human-resource polities, and aspects relating to based on competitiveness (efficiency and maintenance, management of materials, patient productivity) in order to deal with spending diets, and the development of new technologies. restrictions, incorporate flexible employment The executive committee evaluates the viability and measures and simplify pay structure and prioritizes the implementation of these proposals. professional categories, update the continuous care Moreover, the Opina participation space continues to model (duty rosters) and design an objective-based receive new ideas and proposals. management model linked to variable pay. Agreements for Sustainability > D raw up a plan for periodic evaluation of directors. As a result of the spending-containment measures adopted by the Catalan Health Care Service, and given the reduction in income that these involve, the Knowledge: Innovation, PSMAR Board of Governors approved an economic adjustment plan to ensure the sustainability of the Research and Teaching institution. The sustainability plan considers two major areas of action: the structure, organization, Knowledge is an element that defines our institution. material and services, which represent 56% of The clinical practice of the professionals forms the the adjustment objectives, and the review of body and basis of our teaching, our research and our employment conditions, which account for 44% of innovation, which are the basis for generating new the sustainability plan. The savings targets set out in knowledge. Knowledge is, therefore, the stimulus for this plan were met in 2011. learning and reflection by the professionals regarding their practice. Dialogue with Representatives of the “Even with limited means, research is possible Professionals on Review of Employment and even more necessary.” Conditions Harald zur Hausen Winner of the Nobel Prize for Medicine in 2008 After the process of dialogue with the representatives and guest speaker at the Alexander Fleming of the professionals, an agreement was signed with cycle of conferences at PSMAR “Building Bridges the majority of them, which provided for a set of Between Research and Health” measures for reviewing employment conditions but also proposed a temporary employment regulation La Vanguardia, 30 June 2011 process that, as a result of the negotiations with the 67 Innovation higher level degree cycles. A total of 1091 students are enrolled in 46 job training courses. Development and Implementation of New • The School of Nursing has enrolled 245 students for Applications the 2011- 2012 academic year. In terms of post-basic As well as the implementation of ETI in the and postgraduate training, the number of enrolled emergency department, we should also mention the students was 48 (basic course on qualitative application of the nephrology service within IMASIS methodology, advanced course on qualitative and the DataWareHouse clinical-management methodology and postgraduate course on conflict software, which makes it possible to structure management in health care organizations). databases with clinical-management information • The Aula Campus MAR has carried out 15 teaching and instantly obtain ratios of activity and mean activities, with 1723 enrolments, including the length of stay, as well as other data. 1st Course on laparoscopic liver, gall-bladder and pancreatic surgery and the 29th Spanish EDTNA/ Toward Maximum Integration ERCA Seminar, organized by the nephrology nursing The installation of the Ensemble integration engine team. for the connection of medical devices means that • Scientific events included the 40ty anniversary of this communication interface can be used to easily the intensive course on antibiotherapy and the 2nd integrate any new electrical medical device. Alexander Fleming Conference by Professor Harald Committed to HC3 zur Hausen, 2008 Nobel Prize for Medicine. PSMAR potentiates the publication of clinical data • T he Teaching Service Office has signed 31 in the HC3 (Catalan shared clinical history) with the agreements with other national and international aim of improving coordination between primary care, official institutions and has attended 517 especially the ICS, and specialist care. undergraduate and postgraduate students. • Hospital del Mar incorporated a state-of-the-art Research virtual microscope for training future professionals in distance diagnostic medicine (telepathology). Having been able to maintain the level of attracting resources and scientific production is good news in Knowledge > Objectives the current difficult climate. In 2011, there were some notable successes in obtaining European competitive > A chieve accreditation of the research institute and funding and in the increasing trend in publications in develop its strategic plan. journals with greater visibility. > E xpand agreements with the UAB and UPF The accreditation of the IMIM as a health care universities: define the mutual commitments research institute has become a priority goal for the deriving from the association and put into future, with redesign of the initial project structure operation the joint PSMAR-Universities committee. to produce a more operative and governable model while conserving the identity of the health care core > D evelop the fourth course on nursing for the new (IMIM and Hospital del Mar) associated with its solid degree adopted in Bologna. historic career. > I ntegrate the School of Nursing in the UPF and establish its governing committee. Teaching > P romote innovation in teaching and facilitate knowledge transfer. Range of Courses > D evelop new tools for training, such as the Virtual • T he Bonanova Vocational Health Care Training Hospital project of the Bonanova Vocational Health Institute has 574 students enrolled in its middle and Care Training Institute. 68 > C ontinue replacing office-software servers with • The new portal of the programme for early new higher-capacity servers. detection of colon and rectal cancer was launched. This is an information, training and communication > I ntegrate IMASIS the new application that has tool that encourages relations on the Internet while to be developed for dispensing cytostatic drugs allowing for monitoring of the evolution of the (result of the coordination between oncology, programme in the city of Barcelona. hematology, pharmacy and nursing), the Serin Ocular ophthalmology application, and NefroSoft • The new websites for fibromyalgia and chronic (database for coordinating kidney transplants fatigue, psychotic episodes and anxiety have been throughout the world). launched with the aim of promoting participation by the public in managing their health; here, they > C ontinue the telemedicine projects with Telefónica can find quality information regarding these and use the same Colabora platform for application diseases, useful information on the services and in gerontology in order to be able to provide spaces for interaction among patients or between distance care to elderly patients. patients and professionals. Hosting Community • 7 th Volunteer Conference of the Catalan Volunteer Federation, “Volunteering in Palliative Care: Taking The social responsibility of PSMAR constitutes Care of Life at Death”. a commitment to voluntary integration in all relations with society in a framework of best • H osting for another year of the Conference, Update practices and reconciliation of the interests of the on Breast Cancer of the Spanish Cancer Association organization with social development, protection (AECC) with the contribution of Dr. Montserrat of the environment, and respect for human rights. Andreu, of the digestive medicine service at Promoting citizen participation in the governability of Hospital del Mar, in the first Conference on Update the institution, encouraging collaboration with social on Oncology for Primary Care, also by the AECC. organizations, articulating measures that contribute • T he conference Beyond the Skin, organized by Acció to improving the environment and rendering account Psoriasi, on psoriasis and psoriatic arthritis. of the activities and results are functions set out in the mission of the Board of Governors and that, therefore, affect the whole of PSMAR. Promoting “My advice is that people use the public health • Hospital del Mar joined a simultaneous conference care system. There, decisions are not taken by a with 40 other Spanish hospitals to help stop single person; there is a team and they have the smoking and celebrate World No Tobacco Day best doctors.” with a double goal: to promote smoking cessation Antoni Miquel (Leslie) among professionals and the public and to ensure full compliance with Law 42/2010. El Periódico de Catalunya, 30 September 2011 • A cooperation agreement was signed between PSMAR and the Catalonia Private Foundation for We Are Committed to the Digital World People With Mental Disability to provide care and monitoring services in psychiatry. • We have increased our presence on the social networks: the PSMAR website has received 665,261 visits and the ICTUS and IMIMA’T blogs have Firmly Rooted and Taking Part received 7790. A total of 1090 people follow us on Twitter and 416 on the Facebook page of the School • Solidarity Opera in support of the programme of of Nursing. The YouTube channel has had 33,973 assisted therapy with animals of the Dr. Emili Mira views and Vimeo has had 1506. Centre, sponsored by the renowned critic, Roger Alier. 69 • Tribute concert by the residents of the Barceloneta neighbourhood to the professionals of PSMAR. • Participation and advice in the 2011 TV3 Marathon, dedicated to transplants. • Collaboration with the Barcelona Food Bank through an online collection campaign. • Activities open to users and family members on World Alzheimer Day at the Forum Centre and screening of the documentary Bicicleta, cullera i poma at Hospital del Mar. • Conference and photography exhibition entitled “Addictions: from vice to psychiatric disease” on the occasion of the 30th anniversary of the substance abuse unit (1981-2011). • Collaboration of the psychiatry and substance abuse service on the conference “Among Us in Barceloneta” on alcohol and other substances, through workshops, cinema forum and other activities. Community > Objectives > M ake extensive use of the communication channels and social networks to encourage transparency, information and two-way relations with users and the public. > C reate the association Friends of Hospital del Mar. > P romote and recognize volunteers. > A dvance in our commitments regarding corporate social responsibility. 70 Directori de centres Hospital del Mar Escola Superior d’Infermeria del Mar Passeig Marítim, 25-29 Adscrita a la Universitat Pompeu Fabra 08003 Barcelona (Ciutat Vella) Campus Universitari MAR Tel. 93 248 30 00 Doctor Aiguader, 80 Fax 93 248 32 54 08003 Barcelona (Ciutat Vella) Tel. programació de visites 93 248 33 34/35 Tel. 93 248 39 32/33 Fax 93 265 13 91 IMIM Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques Institut Bonanova de Formació Professional Sanitària Doctor Aiguader, 88 Passeig de la Circumval∙lació, 8 08003 Barcelona (Ciutat Vella) 08003 Barcelona (Ciutat Vella) Tel. 93 316 04 00 Tel. 93 254 04 97 Fax 93 316 04 10 Fax 93 254 05 04 Hospital de l’Esperança Estudis de Medicina Universitat Autònoma Sant Josep de la Muntanya, 12 de Barcelona – Universitat Pompeu Fabra 08024 Barcelona (Gràcia) Campus Universitari MAR Tel. 93 367 41 00 Doctor Aiguader, 80 Fax 93 367 42 66 08003 Barcelona (Ciutat Vella) Tel. programació de visites 93 367 42 87 Tel. 93 221 07 96 Fax 93 248 32 62 Centre Fòrum Llull, 410 Estudis de Biologia Humana 08019 Barcelona (Sant Martí) Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida Tel. 93 326 85 00 Universitat Pompeu Fabra Fax 93 326 85 60 Campus Universitari MAR Doctor Aiguader, 80 08003 Barcelona (Ciutat Vella) Centre Peracamps Tel. 93 542 15 63 Avinguda de les Drassanes, 13-15 08001 Barcelona (Ciutat Vella) Tel. 93 441 06 00 Fax 93 441 36 06 Centre Dr. Emili Mira Prat de la Riba, 171 Recinte Torribera 08921 Santa Coloma de Gramenet Tel. 93 462 89 00 Fax 93 468 37 42 Centre Dr. Emili Mira Centre Fòrum Hospital de l’Esperança Escola Superior d’Infermeria Estudis de Medicina i Biologia Institut Bonanova Parc de Salut MAR de Barcelona Edifici Hospital del Mar Passeig Marítim, 25-29, planta 10 IMIM Edifici PRBB 08003 Barcelona Tel. 93 248 32 64 Centre Peracamps Fax 93 248 32 63 info@parcdesalutmar.cat Hospital del Mar www.parcdesalutmar.cat