Ajuntament de Barcelona Diputació de Barcelona Universitat de Barcelona Universitat Autònoma de Barcelona Universitat Oberta de Catalunya Bases per al Pla Estratègic 2016-2020 un instrument públic en xarxa amb l’àmbit social Què volem ser? que genera i comparteix coneixement sobre infància i polítiques locals per afavorir l’exercici dels drets dels ciutadans menors d’edat. Convenció Drets de l’Infant (NNUU) DRETS DELS INFANTS Recomanació Invertir en la infància (UE) Amb quins marcs Llei dels drets i les oportunitats en la infància (14/2010) i enfocaments? EQUITAT La igualtat d’oportunitats CIUTADANIA El dret a ser escoltats, i la inversió contra les desigualtats socials ser reconeguts i protagonistes GENERAR coneixement COMPARTIR coneixement CONTRIBUIR a millorar Què farem? vinculat a l’agenda política i enriquir el debat social polítiques locals On volem en el coneixement en la societat en la política impactar? • Diagnosi • Debats i relats • Agenda • Propostes • Apoderament • Canvis estratègics • Avaluació • Col·laboració • Perspectiva infància • Prospectiva • Retorn social • Visibilitat Quins àmbits de Dret a una Dret a Dret a la coneixement? VIDA DIGNA L’EDUCACIÓ PARTICIPACIÓ 3 eixos de treball generar Investigar sobre polítiques locals que • Generar i sistematitzar dades i diagnosis quantitatives i qualitatives afecten a infants i adolescents, així com les sobre infància tenint en compte les seves narratives. coneixement seves realitats, buscant l’equilibri entre • Elaborar propostes de política local i de millores estratègiques a partir vinculat a l’agenda diagnosi, propostes i avaluació amb èmfasi d'evidències i anàlisis comparatives de ciutats d'arreu. política en metodologies participatives, a partir • Identificar àrees de millora estratègiques en les polítiques locals per d’experiències concretes i prospectiva. als infants a partir d’avaluar l’impacte de serveis i programes. Enriquir el debat social compartint dades, • Promoure i participar en jornades i espais de debat per alimentar compartir narratives, anàlisis i coneixement i relats socials a partir del coneixement generat i l’enfocament de drets. coneixement col·laborant amb ciutadans menors d’edat i • Treballant amb infants i adolescents i des de la seva perspectiva per i enriquir el adults, i institucions de l'àmbit de fomentar processos d'apoderament. l'administració local, la recerca i entitats • Reforçar el coneixement col·laboratiu i posar a disposició dades, debat social socials de Barcelona i d'arreu. narratives, anàlisis i propostes cuidant el retorn social. Afavorir millores en estratègies i mesures • Contribuir a generar una agenda pública i compartida per afavorir contribuir a de promoció i protecció dels infants i l’exercici dels drets dels infants des del món local. adolescents, des d'un enfocament d’equitat • Acompanyar canvis estratègics que millorin les vides dels infants i millorar i de ciutadania, en les polítiques de adolescents amb mesures de polítiques locals i en projectes pilot. polítiques locals ciutadania, predistributives i • Aportar perspectiva d’infància en processos i espais d’elaboració de redistributives. polítiques públiques clau i reforçar-ne la seva visibilitat. Bases per al Pla Estratègic 2016-2020 febrer 2016 3 àmbits de coneixement Desigualtats i Aquest àmbit tracta les polítiques vinculades a trencar el cicle de desigualtats socials dret a una assegurant recursos suficients a les famílies amb infants des de la garantia de pobreses dels infants rendes, compensació de despeses bàsiques (transport, alimentació, etc.), així com vida digna i adolescents i les els serveis socials o programes de prevenció i atenció de les situacions de risc en la seves famílies infància i adolescència i les seves famílies. Igualtat Aquest àmbit abasta les polítiques locals adreçades a promoure la igualtat dret a d'oportunitats en d’oportunitats en l’educació en sentit ampli: des dels serveis educatius assequibles i l’educació incloent la de qualitat en la primera infància, passant per les estratègies contra el fracàs i la l’educació primera infància i segregació escolar en l’escolarització obligatòria i postobligatòria, fins a l’educació més enllà de l'escola més enllà de l’escola, al barri educador, amb el lleure educatiu. Infants i adolescents Aquest àmbit tracta les polítiques de reconeixement de la perspectiva pròpia dels dret a la infants i adolescents en la coproducció de la ciutat i en la presa de decisions. Abasta ciutadans actius a la estratègies que afavoreixen la ciutadania activa d’infants i adolescents a la participació vida comunitària i comunitat, des dels espais verds, espai públic, mobilitat sostenible, com el joc, l'espai públic l’esport i la cultura, fins a serveis i pràctiques professionals adequades. Bases per al Pla Estratègic 2016-2020 febrer 2016