Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Grup Ajuntament de Barcelona Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 (juntament amb l'informe d'auditoria) • Ajuntament'*· de Barcelona Gerència Municipal '--- pwc Av. Diagonal, 64 08017 Barcelona Gahinete Técnico de Auditoría y Consultoría, s.a. Balmes, 89-91 o8oo8 Barcelona INFORME D'AUDITORIA DE COMPrES ANUALS CONSOLIDATS A l'Excel·lentíssim Alcalde-President de l'Ajuntament de Barcelona, Hem auditat els comptes anuals consolidats de l'Ajuntament de Barcelona i els seus organismes autònoms, entitats públiques empresarials i societats dependents que composen el Grup Consolidat, que comprenen el balanç de situació consolidat a 31 de desembre de 2013, el compte de resultats consolidat i la memòria consolidada corresponents a l'exercici anual finalitzat en aquesta data. Els Administradors de la Corporació són responsables de la formulació dels comptes anuals consolidats, d'acord amb el marc normatiu d'informació financera aplicable a l'Entitat (que s'identifica en la Nota 2.1.a de la memòria adjunta) i, en particular, amb els principis i criteris comptables que hi conté. La nostra responsabilitat és expressar una opinió sobre els esmentats comptes anuals consolidats en el seu conjunt, basada en el treball realitzat d'acord amb la normativa reguladora de l'activitat d'auditoria de comptes vigent a Espanya, que requereix l'examen, mitjançant la realització de proves selectives, de l'evidència justificativa dels comptes anuals consolidats i l'avaluació de si la seva presentació, els principis i criteris utilitzats i les estimacions realitzades, estan d'acord amb el marc normatiu d'informació financera que resulta d'aplicació. Segons la nostra opinió, els comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 adjunts expressen, en tots els aspectes significatius, la imatge fidel del patrimoni consolidat i de la situació financera consolidada de l'Ajuntament de Barcelona i els seus organismes autònoms, entitats públiques empresarials i societats dependents (Grup Consolidat) a 31 de desembre de 2013, així com dels resultats consolidats de les seves operacions i dels recursos obtinguts i aplicats consolidats dur ut l'exercici anual finalitzat en aquesta data, de conformitat amb el marc normatiu d'informació finat ra que resulta d'aplicació i, en pmticular, amb els principis i criteris comptables en ell continguts. PricewaterhouseCoopers Auditores, S.L. Sandra Deltell Jordi Vila López Soci -Auditor de Comptes Soci- Auditor de Comptes 30 d'abril de 2014 r · ·p;.¡~~~~'t~~h~~~~c~·~·P~;:~·A:~~Ïi·t~~~~·: ¡i:1: · · ······ .. ·· · ·· · ·· · · ···················· ··a~b¡~·~-t~ ·ié~~i~~- 'd~A.~·d'¡t·~;.¡~· -y¿~~~~ït~ri~:-¡;:;.. :· · · · ·· · ...................... . · R. M. Madrid, full 87.250-1, foli 75, tomo 9.267, llibre 8.054, R. M. Barcelona, Volum 10296, Llibre 9349, Foli 42, Sec. 2. secció 3a. Inscrita en el R.O.A.C. amb el número 80242 - Full B-27831. Inscrita en el R.O.A.C. amb el número So687 CIF: B-79 031290 Inscrita en l'Institut de Censors Jurats de Comptes. CIF A-58604745 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Grup Ajuntament de Barcelona Balanços de situació Consolidats a 31 de desembre de 2013 i 2012 (en milers d'euros) I A 31 de A 31 de desembre desembre ACTIU Nota de 2013 de 2012 Immobilitzat immaterial Immobilitzacions immaterials Provisions i amortitzacions Immobilitzat material i infraestructures Immobilitzat material Patrimoni Públic del Sòl Immobilitzat material adscrit i cedit Immobilitzat en curs i pendent de classificar Inversions en infraestructures i béns destinats a l'ús general Inversions cedides a l'ús general Amortització acumulada i provisions Immobilitzat financer 4 a) 4 b) Participacions en empreses associades 5 Altres immobilitzacions financeres 6 Deutors per operacions de tràfic a llarg termini 3. 7 Despeses a distribuir en diversos exercicis 7 Actiu permanent Existències Provisions Deutors Provisions Administracions públiques Inversions financeres temporals Tresoreria Ajustaments per periodificació Actiu circulant TOTAL ACTIU 3.6 8 8 16 3.4 16.446 12.993 58.211 49.571 (41.765) (36.578) 8.031.528 8.119.983 8.868.809 8.377.041 517 .732 488.647 (592.373) (590.359) 664.104 1.149.276 7.489.008 7.169.286 (7 .489.008) (7 .169.286) (1.426.743) (1.304.622) 130.523 147.592 8.507 14.113 122.016 133.479 27.300 33.208 2.101 2.174 8.207.,898 8.315.950 102.108 109.320 (253) 101.855 109.320 1.029.713 979.590 (526.043) (468.659) 503.670 510.931 13.317 14.789 91.763 45.563 503.615 411.551 3.032 2.359 1.217.252 1.094.513 9.425.150 9.410.463 Les notes 1 a 20 de la memòria adjunta formen part integrant del balanç de situació consolidat a 31 de desembre de 2013. '!IV Ajuntament*· de Barcelona Gerència Municipal --- 2 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Grup Ajuntament de Barcelona Balanços de Situació Consolidats a 31 de desembre de 2013 i 2012 (en milers d'eures) A 31 de A 31 de desembre desembre PASSIU Nota de 2013 de 2012 Fons propis Patrimoni Patrimoni Patrimoni adscrit i cedit Patrimoni lliurat a l'ús general Patrimoni en cessió Resultats atribuïts a l'Ajuntament Resultats consolidats Resultats atribuïts a socis externs Reserves de consolidació Socis externs Subvencions i altres ingressos de capital Patrimoni Net 9'.1 9.2 10 9.3 10 11 Altres ingressos per distribuir en diversos exercicis 12 Provisions per a riscos i despeses 13 Emprèstits i préstecs a llarg termini 14 Fiances i dipòsits a llarg termini Altres creditors a llarg termini Passiu a llarg termini Creditors a curt termini per emprèstits i préstecs Creditors comercials Administracions públiques . Altres deutes no comercials Ajustaments per periodificació Passiu circulant TOTAL PASSIU 15 14 16 17.1 17.2 6.138.846 6.016.490 5.466.110 5.450.776 13.522.524 13.185.454 (592.373) (590.359) (7.489.008) (7.169.286) 24.967 24.967 401.438 296.428 402.538 298.808 (1.100) (2;380) 272.298 269.286 65.675 66.407 611.596 648.739 6.817.117 6.731.636 147.892 146.617 125.392 89.869 1.167.243 1.273.037 28.985 29.074 297.958 334.770 1.767.470 1.873.367 1~8.807 127.995 337.592 345.970 58.150 53.112 216.034 195.870 69.980 82.513 840.563 805.460 9.425.150 9.410.463 Les notes 1 a 20 de la memòria adjunta formen part integrant del balanç de situació consolidat a 31 de desembre de 2013. q!v Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal __ __, 3 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Despeses de personal Treballs, subministr. i serveis exteriors Despeses financeres Transferències corrents Dotació provisions de deutors i altres Participació. Resultat ordinari posada en equivalència TOTAL DESPESES D'EXPLOTACIÓ Rt. explot. abans transferències capital Transferències de capital Rt. explot. després transferènc. capital Dotacions per amortització i provisions d'Immobilitzat Despeses extraordinàries Resultat consolidat abans d ' impostos Impost sobre beneficis Resultat consolidat Resultat atribuït a socis externs Resultat atribuït a l'Ajuntament TOTAL Grup Ajuntament de Barcelona Comptes de resultats consolidats a 31 de desembre de 2013 2012 (en milers d'euros) Nota 2013 2012 18.1 613 .147 628 .604 Impostos 18.2 867.875 864.383 Altres ingressos tributaris 40 .794 42.219 Vendes de serveis 18.3 498 .359 502.595 Altres Ingressos gestió ordinària 8 107.559 115.158 Transferències corrents Ingressos financers Altres ingressos 2.2 204 4.475 Participació rtat posada en equival. 2.127.938 2.157.434 TOTAL INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ 562.714 445.287 18.3 20.284 33.061 542.430 412.226 4 130.191 125.550 18.9 115.908 121.920 Ingressos extraordinaris 410.328 300.212 3.13 7 .790 1.404 402.538 298.808 10 1.100 2 .380 401.438 296.428 2.804.649 2.738.177 TOTAL Noti! 2013 2012 18.4 972.777 936.746 18.5 146.633 153.382 18.6 262.476 260.945 18.7 155.842 154.461 18.8 1.121. 770 1.065.270 8 .816 5.234 22.336 26.682 2 .2 2 1 2.690.652 2.602.721 18.9 113.997 13?.456 2.804.649 2.738.177 Les notes 1 a 20 de la memòria adjunta formen part integrant del Compte de resultats consolidat a 31 de desembre de 2013 . .a Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal --- 4 Ajuntament de Barcelona- Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Grup Ajuntament de Barcelona Memòria consolidada de l'exercici 2013 Nota 1 - Naturalesa del grup consolidat El Grup Ajuntament de Barcelona és format per l'Ajuntament, els seus organismes públics (organismes autònoms locals i entitats públiques empresarials) i les societats dependents que complementen les activitats de la Corporació mitjançant l'especialització funcional i l'agilització de la gestió per tal d'assolir nivells importants d'eficàcia en el servei als ciutadans. Nota 2 - Bases de presentació i principis de consolidació 2.1. Règim comptable 2.1.a) Els presents comptes anuals consolidats s'han preparat a partir dels comptes anuals individuals auditats de cadascuna de les entitats consolidades. Amb l'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, dels resultats de les seves operacions reflectits en el compte de resultats i dels recursos obtinguts i aplicats durant l'exercici, els comptes anuals de l'Ajuntament i dels organismes autònoms locals han estat formulats d'acord amb els principis de comptabilitat per a les administracions públiques, recollits en la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l'Administració Local, ordre de 23 de novembre de 2004, amb efectes 1 de gener de 2006, i en la Llei 1/2006 , que regula el règim especial de Barcelona, i els comptes anuals de les entitats públiques empresarials i les societats mercantils dependents han estat preparats d'acord amb el text refós de la Llei de Societats de Capital i amb les directrius del Pla General de Comptabilitat aprovat pel Reial Decret 1514/2007 i amb les successives modificacions introduïdes en el seu cas. Aquests comptes anuals s'han elaborat utilitzant subsidiàriament la metodologia i procediments de consolidació previstos a l'Ordre HAP/1489/2013, de 18 de juliol, per la que s'aproven les normes per la formulació de comptes anuals consolidats a l'àmbit del sector públic. 2.l.b) Addicionalment s'ha considerat la següent legislació vigent : • Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local • Reial decret llei 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en matèria de règim local • Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal de règim local de Catalunya • Reial decret legislatiu 2/2004, de S. de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (Llei 39/1988, de 28 de desembre) Ajuntament • . de Barcelona l Gerència Municipal - --1 .... --·- .. , 5 Ajuntament de Barcelona- Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 • Reial decret 500/1990, de 20 de abril, pel qual es desenvolupa el capítol primer del títol sisè de la Llei 39/1998, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals en matèria de pressupostos • Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, creada per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990 • Ordre de 27 d'abril de 2007, sobre desplegament del Decret 94/1995 de 21 de febrer, modificada per les resolucions ECF/2901/2008, ECF/1769/2009, ECF/3210/2010 i EC0/1406/2011 i EC0/2829/2012 en matèria de tutela financera dels ens locals • Llei 15/2010; de 5 de juliol, de modificació de · la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat a les operacions comercials • Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector públic • Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local • Llei Orgànica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector públic. Les xifres contingudes en els documents que composen . aquests comptes anuals consolidats són expressades en milers d'euros. Per tal de mostrar la imatge fidel del patrimon! i de la situació financera del consolidat, i dels resultats· de les seves operacions durant l'exercici, la comptabilitat patrimonial es realitza d'acord amb els principis comptables generalment acceptats, està formada per: • Balanç de situació. • Compte de Resultats, • Memòria. El balanç de situació consolidat es presenta, bàsicament, d'acord amb els models . establerts per la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l'Administració Local (ICAL), amb vigor des de 1 de gener de 2006, amb les peculiaritats derivades del subgrup mercantil, i el compte de resultats consolidat es presenta amb més detall que l'establert en la instrucció esmentada a fi i efecte de facilitar una informació més completa sobre els conceptes d'ingressos i despeses, de manera que mostren la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera del Grup Ajuntament de Barcelona i dels resultats de les seves operacions durant l'exercici, de conformitat amb principis i normes comptables aplicats en l'àmbit de la comptabilitat de les administracions públiques. La memòria es presenta, bàsicament, d'acord amb el que estableix l'esmentada ICAL. Les liquidacions dels pressupostos corresponents a l'Ajuntament i als organismes autònoms locals han estat aprovades per Decrets d'Alcaldia de 21 i 28 de febrer de 2014, 'lli> Ajuntament~- de Barcelona . Gerència Municipal .__ _____ __..._ .. __ ._, ""\ 6 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 respectivament. En els terminis legals establerts, es presentarà el Compte General de l'Ajuntament i dels seus organismes autònoms locals per a l'aprovació del Consell Plenari, així com els comptes anuals de les entitats públiques empresarials i les societats privades municipals. Els comptes anuals consolidats dels exercicis 2013 i 2012 s'han formulat d'acord amb el que preveu la ICAL, havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetàries, de manera que la informació presentada és homogènia i comparable. 2.2.· Principis de consolidació Les entitats dependents consolidades pel mè,tode d'integració global són: Organismes autònoms Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Institut M. del Paisatge Urbà i Qualitat de Vida Institut Municipal d'Educació Institut Municipal d'Informàtica Institut Municipal d'Urbanisme Institut Municipal d'Hisenda Institut Municipal de Mercats Institut Barcelona Esports Institut Municipal de Serveis Socials Entitats públiques empresarials Patronat Municipal de l'Habitatge Institut de Cultura de Barcelona Institut Municipal de Parcs i Jardins Institut Municipal Fundació Mies Van der Rohe Subtotal organismes públics Empreses municipals 100 949 100 6 .307 100 1.147 100 297 100 1.164 100 2.384 100 3.587 100 2.931 100 (200) 100 157.254 100 4.885 100 5.333 100 9.755 195.793 56 1.005 478 6 .786 (775) 373 30 327 168 1.331 201 2.585 695 4.282 762 3 .693 867 667 815 158.069 67 4.952 517 5.850 36 9.791 3.918 199.711 Grup Barcelona de Serveis Municipals, SA 100 100 100 100 100 100 274.436 18.537 2.498 13.589 766 60 5 .960 13 (1.635) 30 45 280.397 69.124 Grup Barcelona Infraestructures Municipals, SA Informació i Comunicació de Barcelona, SA Barcelona Activa, SA, SPM SM Barcelona Gestió Urbanística, SA Barcelona Cicle de l'Aigua, SA Subtotal empreses municipals Total 309.886 4.414 505.679 8.332 (*) Figura en els estats financers individuals de l'Ajuntament de Barcelona a Jl de desembre de 2013. 18.550 12.949 864 864 13.619 2.013 811 61 60 60 314.300 85.071 514.011 85.071 (1) Ajustat en funció del percentatge de participació . Pels organismes autònoms es considera el val.or dels fons propis, en les entitats públiques empresarials i les empreses municipals es considera el patrimoni net corregit pels ajustos per canvi de valor raonable i pels socis externs en els grups consolidats. ~ Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal 7 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 En relació a l'exercici anterior s'ha constituït la societat Barcelona Cicle de l'Aigua, SA (vegeu la nota 6). El detall que presenten els grups Barcelona de Serveis Municipals i Barcelona d'Infraestructures Municipals en els seus comptes anuals consolidats és el que s'indica a continuació: Grup Barcelona de Serveis Municipals Barcelona de Serveis Municipals, SA Parc d'Atraccions Tibidabo, SA Cementiris de Barcelona, SA Tractament i Selecció de Residus, SA Selectives Metropolitanes, SA (2) Solucions Integrals per als Residus, SA (2) Mercados de Abastecimientos de Barcelona, SA Grup Barcelona d'Infraestructures Municipals Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA Foment de Ciutat Vella, SA 100 100 100 58,64 58,64 58,64 50,69 100 85,00 206.983 35.977 5.939 31.996 779 2.145 39.255 16.878 5.130 2.933 1.313 3.208 1.535 401 62 616 1.943 5 209.916 37.289 9.148 33 .532 1.179 2.207 39.872 18.821 5.135 Ajustat en del percentatge de partici patrimoni net corregit pels ajustos per canvi de valor raonable. (2) Participació mantinguda a través de Tractament i Selecció de Residus, SA. El Plenari del Consell Municipal, en sessió del dia 18 d'octubre de 2013, va acordar encomanar als òrgans socials corresponents de Foment de Ciutat Vella SA, la modificació de l'article 4 dels estatuts socials de Foment de Ciutat Vella SA que queda redactat en els termes següents: "La durada de la Societat s'estableix per temps indefinit. La Junta General podrà, en compliment dels requisits previstos a la llei i als presents estatuts, acordar en qualsevol temps la seva dissolució i liquidació, com també la fusió amb altres o l'escissió en altra o altres societats, amb objecte idèntic, anàleg o semblant." La Junta General d'Accionistes en sessió de data 21 d'octubre de 2013 va acordar la modificació estatutària en virtut de l'encomana efectuada als òrgans socials de Foment de Ciutat Vella SA per l'acord del Plenari del Consell Municipal de 18 d'octubre de 2013. D'acord amb les estipulacions estatutàries .Previstes de Foment de Ciutat Vella, SA, l'exercici 2013 s'ha efectuat la última de les quatres reduccions de capital per amortització del 25% cada any de les accions de la classe B propietat dels accionistes privats. Aquest fet ha suposat l'augment del percentatge de participació de Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA en el capital social de la companyia. En conseqüència, en finalitzar l'exercici els únics accionistes de la societat eren l'Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA, en i.Jn 85%, i la Diputació de Barcelona, en un 15%. Un cop expirat el termini de l'encàrrec de gestió dels serveis de cementiris i cremació, revertiran a l'Ajuntament els actius i passius. destinats a la prestació d'aquests serveis a favor de Cementiris de Barcelona, SA. <111' Ajuntament~- de Barcelona Gerència Municipal 8 ~------------------- Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Així mateix, el 30 de març de 2021 es traspassarà a l'Ajuntament els bens de Mercados de Abastecimientos ·de Barcelona, SA afectes al servei públic (terrenys, construccions i instal·lacions) sense cap indemnització a Mercados de Abastecimientos de Barcelona, SA o als seus accionistes. · Les entitats consolidades pel procediment de posada en equivalència (en tenir l'Ajuntament una participació, directa o indirecta, superior al 20%, però no la majoria o domini) han estat les societats mercantils de capital mixt següents: Denominació social Grau de participació 0/o - Mediacomplex, SA (2) . (3)_ 33,30 Barcelona Emprèn, SCR, SA ( 4) 26,04 Barcelona Sagrera Alta Velocitat, SA. (2) 25,00 Barcelona Regional, AMDUI, SA (2) (5) 20,63 Total (1) Ajustat en funció del percentatge de participació. (2) Comptes anuals de l'exercici 2013 auditats. Patrimoni Net a 31.12.13 abans resultats (1) 5.808 2.370 150 381 8.709 Resultat de l'exercici 2013 Patrimoni ( 1) Net a 31.12.13 1 (91) 5.717 (113) 2.257 - 150 2 383 (202) 8.507 (3) Participació indirecta mitjançant Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA. (4) La participació directa de l'Ajuntament és del 24,06% i la indirecta, a través de l'Institut de Cultura de Barcelona, del 1,98%. (5) La participació directa de l'Ajuntament és del 17,65% i la indirecta, a través de Mercabarna, SA, del 2,98%. En relació a l'exercici anterior s'ha produït la baixa de dues entitats en la consolidació per posada en equivalència: D'acord amb les previsions estatutàries de Barcelona Holding Olímpic, SA, 1'1 de gener de 2010 la societat va entrar en el període de liquidació previ a la seva dissolució. La junta extraordinària d'accionistes de 16 de febrer de 2010 va obrir aquest procés de liquidació de la societat i va constituir la seva comissió liquidadora. La Junta General d'Accionistes de la Societat, en sessió de 15 de març de 2013, va acordar per unanimitat la liquidació de la Societat, el balanç final de liquidació i el repartiment de l'haver social, que es va fixar en 7.470 milers d'eures, corresponent 3.811 milers a l'Administració General de l'Estat i 3.659 milers a l'Ajuntament de Barcelona . A 31 de juliol de 2013 es formalitza la escriptura de liquidació de la societat i a 17 d'octubre del mateix any s'accepta l'adjudicació del balanç resultant de la liquidació. La Junta General d'Accionistes de Catalana d'Iniciatives, SCR, SA en data 5 de desembre del 2013 va acordar la seva liquidació i dissolució. Per aquest motiu, i atesos els seus fons propis negatius a 31 de desembre de 2013, s'ha provisionat en 3.896 milers d'eures la totalitat de la inversió financera en la societat. La resta de participacions de l'Ajuntament i altres entitats municipals en companyies mercantils inferiors al 20% i les participacions en consorcis i fundacions no són objecte ~ Ajuntament + de Barcelona 9 Gerència Municipal ·--- .,_,.,_,-~ Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 de consolidació en no haver-hi una relació d'inversió financera permanent que configuri- un grau de dependència determinat i estable i es valoren d'acord amb el que s'indica a la nota 3.4. En l'aplicació dels mètodes de consolidació s'han tingut en compte els principis següents: S'ha considera~ la participació de tercers en el Grup (societats mixtes) que es presenta com a socis externs. Tots els saldos i transaccions significatius entre les entitats consolidades han estat eliminats en el procés de consolidació. Les partides incloses en els comptes anuals de les entitats que formen part del grup consolidable han estat objecte d'homogeneïtzació prèvia, en tots els aspectes significatius, tant pel que fa a l'abast temporal, si fos el cas, com pel que fa als criteris de valoració aplicats. 2.3. Organització La Carta Municipal de Barcelona regula, entre -d'altres matèries, les competències municipals, l'organització del Govern Municipal, els districtes, l'organització municipal executiva i la participació ciutadana. 2.4. Gestió de serveis públics La gestió dels serveis públics municipats es realitza de forma directa, amb l'excepció de la neteja i recoll ida de residus i la gestió d'alguns equipaments municipals relacionats amb els serveis socials (habitatges serveis, residències i centres de dia per a gent gran, centres d'acolliment ... ). Nota 3 - Normes de valoració Els criteris comptables més significatius aplicats en la formulació dels comptes anuals consolidats són els que es descriuen a continuació: 3.1. Immobilitzat immaterial i material a) Immobilitzat immaterial L'immobilitzat immaterial inclou principalment les aplicacions informàtiques, que figuren valorades al seu preu d'adquisició. Les despeses de manteniment es registren amb càrrec a resultats en el moment en què es produeixen. La dotació anual a l'amortització de les aplicacions informàtiques es calcula de manera lineal en funció de la seva vida útil, que s'estima en 4 anys. ( Ajuntament '*'· de Barcelona Gerència Municipal 10 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 b) Immobilitzat material Comprèn els elements patrimonials i els de domini públic destinats directament a la prestació de serveis públics, els quals constitueixen les inversions permanents del grup econòmic local. En els criteris de valoració de l'immobilitzat material s'ha de distingir: Ajuntament de Barcelona • Terrenys i construccions. Les addicions anteriors a 1'1 de gener de 1992 es troben valorades segons una estimació pericial del valor real de mercat en ús realitzada per una societat de taxació independent. En el cas d'immobles de caràcter historicoartístic, la taxació recull el seu valor de reposició. En aquest sentit, el document sobre principis comptables emès per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, relatiu a l'immobilitzat no financer, defineix com a valor de reposició "el determinat per la suma dels costos necessaris per a la construcció d'un bé d'idèntica naturalesa i característiques. En el cas dels edificis declarats d'interès historicoartístic, aquest valor serà el de reconstrucció". Les addicions posteriors es troben valorades al seu preu d'adquisició o taxació per aquelles recepcions d'actius a títol gratuït. Les construccions es troben minorades per la seva amortització acumulada. • Béns de patrimoni històric, artístic i cultural. Es troben valorades al seu preu d'adquisició i no estan sotmesos a amortització. • Maquinària, instal·lacions, mobiliari, equips informàtics i vehicles. Es troben valorades al preu d'adquisició minorat per la seva amortització acumulada. • Immobilitzat en curs i pendent de classificar. Les addicions es troben valorades al seu preu d'adquisició o cost de construcció i es traspassen al corresponent epígraf d'immobilitzat material o a "Patrimoni lliurat a l'ús general" quan les inversions s'han finalitzat totalment, i son plenament operatives. Entitats dependents • En els organismes autònoms locals, l'immobilitzat material es troba valorat al seu preu d'adquisició, minorat per la seva amortització acumulada. • En les entitats públiques empresarials i societats mercantils, la valoració correspon al cost d'adquisició minorat per l'amortització acumulada i, d'existir, la ~orrecció valorativa d'acord amb el previst a l'Ordre EHA/733/2010, de 25 de març. En el cas de Mercabarna, SA, la societat es va acollir en exercicis precedents i a l'any 1996 a l'actualització de balanços regulada per l'article 5 del Reial Decret Llei 7/1996, que en l'exercici 1996 va suposar un impacte de 24.281 milers d'eures; l'efecte net a 31 de desembre de 2013 és de 11.175 milers d'eures, havent suposat un càrrec a l'epígraf "Dotació per amortització de l'immobilitzat" del Compte de resultats consolidat de l'exercici 2013 per un import de 565 milers d'eures. Les reparacions que no signifiquin una ampliació de la vida ·Útil i les despeses de manteniment són carregades directament al Compte de resultats consolidat. Els costos Q Ajuntament+· de Barcelona Gerència Municipal ....._ ____________ , 11 Aj~.mtament de Barcelona- Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 d'ampliació o millora que donen lloc a un augment de la durada del bé són capitalitzats com a més valor del bé. La dotació anual a l'amortització de l'immobilitzat material es calcula pel mètode lineal d'acord amb la vida útil estimada dels diferents béns, iniciant-se, en el cas de béns immobles, bàsicament a partir del mes següent a l'alta dels béns en l'inventari. En el cas de les concessions administratives, la dotació anual a l'amortització es calcula de manera lineal en funció del menor dels períodes de la vida útil del be o del termini de la concessió, a partir del mes següent a l'entrada en funcionament d'aquests béns. Construccions Immobles adscrits i 'cedits per tercers Instal·lacions tècniques i maquinària Elements de transport Mobiliari Equips per al procés d'informació Altres Anys de vida útil estimada 33-65 65 8-16 5-10 6-13 4-6 8-10 El procés d'amortització econòmica de l'Ajuntament de Barcelona es va iniciar en l'exercici 1992. Els anys de vida útil estimada corresponent a l'epígraf "Construccions" s'han fixat d'acord amb els criteris establerts per la taxació independent esmentada anteriorment. En el cas dels béns immobles de caràcter historicoartístic, l'amortització es practica sobre el cost de reposició de l'immobilitzat que reproduiria la seva capacitat i utilitat, i s'exclou, per tant, de la base d'amortització la part de valor registrat en llibres que correspon al component historicoartístic de la construcció, que puja a 31 de desembre ' de 2013 a 221.573 milers d'euros, tot això sobre la base de la taxació independent indicada anteriorment. Aquest tractament es justifica pel fet que el component historicoartístic esmentat és objecte del manteniment que garanteix la permanència del seu valor. El patrimoni en cessió recull el valor dels béns cedits a l'Ajuntament, per a la seva explotació o utilització, procedents d'altres ens. L'epígraf "Immobilitzat material adscrit i cedit" inclou el valor comptable dels béns, l'ús dels quals ha estat adscrit o cedit per l'Ajuntament a tercers per a la seva explotació o utilització, a títol gratuït. Quan es produeix l'adscripció o cessió dels béns, es registra la baixa comptable amb càrrec al epígraf "Patrimoni adscrit i cedit" del balanç de situació (vegeu la nota 9.1) i deixa, per tant, d'amortitzar-se. 3.2. Patrimoni Públic del Sòl El Patrimoni Públic del Sòl (PMS) fa referència al conjunt de béns que, d'acord amb el Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la llei d'urbanisme de Catalunya, i d'acord amb la Carta Municipal de Barcelona, estan afectats a les finalitats d'interès social que estableix la llei. ~ Ajuntament+ de Barcelona 12 Gerència Municipal -~-·----.... ---J Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Les finques de titularitat municipal que es recullen sota aquest epígraf són les següents: Finques destinades a habitatge social, gestionades pel propi Ajuntament o per operadors municipals. Finques sobre les que s'han atorgat drets de superfície a favor de tercers, per a construir habitatge social, residències per a gent gran, centres d'assistència i d'altres inversions de caràcter social. Finques sobre les que s'estan executant projectes d'inversió, que un cop finalitzats, permetran la seva destinació a habitatge social i a d'altres actuacions d'interès social. Els criteris de valoració i amortització són els descrits a la nota 3.1. 3.3. Inversions en infraestructures i béns destinats a l'ús general El patrimoni lliurat a l'ús general constitueix la infraestructura viària (vials, paviments, voreres, enllumenat públic, senyalització), les grans instal-lacions de serveis generals (clavegueram, subministraments), els espais verds, l'arbratge, la jardineria i, en general, tot el conjunt de béns que integren el patrimoni públic lliurat a l'ús generàl dels ciutadans. ~ Les addicions anteriors a 1'1 de gener de 1992 es troben valorades d'acord amb el criteri descrit a la nota 3.1.b. Les addicions posteriors es troben valorades al seu preu d'adquisició. En finalitzar la realització de les inversions en infraestructures i béns destinats a l'ús general i ser plenament operatives, es registra la baixa comptable amb càrrec al compte "Patrimoni lliurat a l'ús general" del balanç de situació consolidat (vegeu fa nota 9.1). A efectes de preséntació, es mostra en l'actiu del balanç de situació consolidat els actius adscrits, cedits i destinats a l'ús general pel seu valor, així com els corresponents imports çompensatoris per reflectir la seva baixa comptable. De la mateixa manera, en la nota 4.b es mostren els moviments de l'exercici per aquests conceptes. 3.4. Immobilitzat financer i inversions financeres temporals Els valors de renda variable representatius de les participacions en més d'un 20% en societats dependents no consolidades. per integració global es valoren d'acord amb el criteri de posada en equivalència indicat en la nota 2.2, sobre la base dels seus comptes anuals. La resta de valors es troben registrats en el balanç de situació consolidat pel preu d'adquisició. Les. diferències entre el valor registrat en llibres i el valor recuperable de les participacions amb minusvàlues significatives s'han provisionat per aquest concepte en els presents comptes anuals consolidats. Llevat que hi hagi una millor evidència del valor recuperable d'aquestes inversions, s'ha considerat el p~trimoni net de fa societat participada corregit pels ajustaments de canvi de valor dels derivats financers i per les plusvàlues tàcites a la data de valoració. uit> Ajuntament + de Barcelona Gerència Municipal ~- .. _........,....._.. __ ..... _.__......, 13 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Les inversions financeres temporals es registren a cost d'adquisició, o al de realització si és inferior. El saldo del corresponent epígraf de balanç inclou, bàsicament, operacions de repos (títols de deute públic) i dipòsits a termini en entitats financeres. 3.5. Despeses a distribuir en diversos exercicis El saldo d'aquest epígraf correspon bàsicament a les despeses d'emissions d'obligacions i bons i de formalització de préstecs. 3.6. Existències Les existències a 31 de desembre de 2013 corresponen, bàsicament, a solars per a construcció i promocions immobiliàries en curs i acabades, les quals es troben registrades a preu d'adquisició o a cost de producció, en funció de tots aquells costos directes incorreguts. Es minoren, si escau, per la provisió per depreciació necessària per tal d'adequar-les al seu valor de mercat. 3. 7. Deutors i creditors Es registren pel seu valor nominal. S'ha constituït una provisió compensatòria sobre els saldos per cobrar que es consideren de difícil realització, amb els següents criteris: * En el cas de l'Ajuntament, la dotació a la provisió de drets de difícil realització es determina mitjançant l'aplicació dels percentatges d'esperança de cobrament, calculats segons sèries històriques reals, sobre la liquidació efectuada a cadascuna de les figures tributàries de forma individualitzada, i en cada exercici concret. Addicionalment es provisionen els deutors per conceptes no tributaris quan es consideren de difícil realització. * En el cas dels organismes públics i empreses municipals s'han dotat aquells saldos dels que existeixen dubtes sobre-la seva recuperabilitat. L'epígraf de l'actiu "Deutors per operacions de tràfic a llarg termini" del balanç consolidat adjunt inclou, principalment, saldos per cobrar registrats pel seu valor nominal, atès que estan correlacionats amb una part de l'epígraf "Altres creditors a llarg termini" del passiu del balanç consolidat adjunt. El venciment màxim dels saldos per cobrar se situa en l'any 2036. També es troben reflectits en aquests epígrafs, respectivament, els actius i passius per impost diferit de les entitats subjectes i no exemptes de l'Impost de Societats, que ascendeixen a 1.707 i 5.524 milers d'eures, respectiva ment. ~' Ajunta~ent + de Barcelona ~erència IV/unicipal 14 - .. _.,.,.. ___ ... Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 3.8. Subvencions i altres ingressos de capital Les subvencions de capital són registrades, majoritàriament, quan s'acompleixen els requisits per al seu pagament per part de l'ens que concedeix, és a dir, una vegada ja estan degudament justificades per part de l'Ajuntament. Els altres ingressos de capital es registren en el moment que es produeix l'acte administratiu que els genera. En ambdós casos, els ingressos són traspassats a patrimoni en el moment que la inversió que finançaven es destina a l'ús general, o a resultats de l'exercici en la proporció corresponent a la depreciació efectiva experimentada registrada comptablement. 3.9. Altres ingressos per distribuir en diversos exercicis Els cobraments anticipats d'imports amb meritament en exercicis posteriors al del cobrament es presenten en l'epígraf "Altres ingressos per distribuir en diversos exercicis" (vegeu la nota 1'2) excepte pel que fa a la part d'aquests que es meritaran en l'exercici immediatament posterior, que es presenten en l'epígraf "Ajustaments per periodificació" (vegeu la nota 17) del passiu del balanç de situació consolidat com a pas previ a la seva imputació a resultats. 3.10 Provi~ions per a riscos i despeses El saldo d'aquest epígraf recull les provisions constituïdes per a la cobertura dels costos econòmics d'aquelles obligacions de caràcter contingent o probables. 3.11. Classificació dels deutors i creditors a llarg i curt termini En el balanç de situació consolidat adjunt, es classifiquen com a curt termini els deutors, crèdits i deutes amb venciment igual o inferior a un any, i a llarg termini quan el venciment és superior a un any. 3.12. Ingressos i despeses a) Criteri general Els ingressos i despeses s'imputen al Compte de resultats consolidat, bàsicament, en l'exercici en què es meriten en funció del corrent real de béns i serveis que representen i amb independència del moment en què es produeix el corrent monetari o financer que se'n deriva, llevat de les subvencions de capital i les transferències derivades d'acords o convenis que tenen el tractament que es descriu en els apartats 3.8 i 3.12.b), respectivament. b) Subvencions i transferències derivades d'acords i convenis Per al reconeixement de la despesa per transferències i subvencions que tenen el seu origen en els acords subscrits per diverses parts, que poden adoptar la forma de tliP ; Ajuntament~· de Barcelona 15 --~~rència ~~~~T-~.-- Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 conveni de col·laboració, conveni de cooperació, contracte-programa o altres figures anàlogues, i que tenen per objecte el cofinançament i desenvolupament de projectes o activitats específiques (incloent-hi les subvencions de capital per a compensar resultats negatius acumulats), ·l'obligació per a l'ens concedent sorgeix en el moment en què el deute és vençut, líquid i exigible, és a dir, en el moment en què s'acompleixen els requisits per al pagament. El ·reconeixement de l'obligació per a l'ens concedent ~s realitza quan es dicta l'acte (aprovació dels pressupostos de cada exercici) pel qual es reconeix i quantifica el dret de cobrament de l'ens beneficiari. e) Transferències de capital Aquesta partida inclou les aportacions que efectua l'Ajuntament a càrrec del seu pressupost per finançar processos inversors . realitzats directament per organismes públics, empreses del grup municipal o altres entitats i que no seran de titularitat de l'Ajuntament. 3.13 Impost sobre Societats D'acord amb el RD Legislatiu 4/2004 de S de març que aprova el text Refós de la Llei de l'Impost sobre Societats, l'Ajuntament de Barcelona i els seus organismes autònoms locals estan exempts de l'impost, i els rendiments del seu capital mobiliari no estan subjectes a retenció. Per a les entitats públiques empresarials i les societats anònimes dependents, l'Impost sobre Societats es calcula a partir del resultat comptable d'aquestes entitats, que no necessàriament ha de coincidir amb el resultat fiscal, entès aquest com la base imposable de l'impost, atès que es consideren les diferències permanents corresponents. D'acord amb l'esmentat text Refós de l'Impost sobre Societats i l'article 25 de la Llei de Bases de Règim Local, la majoria d'aquestes entitats tributen amb una bonificació del 99% de la quota resultant dels rendiments procedents d'activitats qualificades per aquesta normativa com a serveis públics. 3.14. Medi ambient Les despeses derivades de les actuaciqns que tenen per objecte la protecció i millora de.l medi ambient es comptabilitzen, si s'escau, com a despeses de l'exercici en què s'incorren. No obstant això, si suposen inversions com a conseqüència d'actuacions per minimitzar l'impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabiiJtzen com a major valor de l'immobilitzat. arcs i forestal Sistemes Pat~imoni ús general Holsa Mixt Bens municipals de caràcter artístic Mobiliari urbà Equipaments Edificis Total 3.829.307 1.696.379 644.963 628.125 454.328 112.439 73.224 40.708 9.535 7.489.008 q1¡, Ajuntament+- de Barcelona -~erència Municipal --------. 19 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Els elements totalment amortitzats i en ús a 31 de desembre de 2013 són els següents : Equips informàtics Màquines, equips instal·lacions, estris i eines Mobiliari i equips d'oficina Vehicles Construccions Altres Total 130.083 135.973 41.591 16.240 2.868 4.952 331.707 És política del Grup contractar les pòlisses d'assegurances que s'estimen· necessàries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar els elements d'immobilitzat. Nota S - Participacions en empreses associades Aquest epígraf recull la inversió en societats dependents no consolidables per integració global, sinó perposada en equivalència, d'acord amb el detall següent: Catalana d'Iniciatives, CR, SA (*) - Mediacomplex, SA 5.717 Barcelona Emprèn, CR, SA 2.257 Barcelona Regional, AMDUI, SA 383 Barcelona Sagrera Alta Velocitat SA 150 Total 8.507 (*) Veure la nota 2.2 sobre la seva liquidació. Nota 6 -Altres immobilitzacions financeres El saldo d'aquest epígraf correspon a participacions, de l'Ajuntament i entitats del Grup Municipal en empreses, inferiors al 20%, i a altres crèdits i dipòsits i fiances a llarg termini d'acord amb el detall següent: Cartera de valors 60.411 Dipòsits i fiances 4.398 Altres crèdits a llarg termini 57.207 Total 122.016 qlp Àjuntament ~-de Barcelona Gerència Municipal - ·---·---- 20 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 ·La composició de la cartera de valors és la que segueix: Fira 2000, SA Port Fòrum Sant Adrià, SL Nauta Techlnvest III, SCR de régimen simplificado SA Adquisició d'accions en curs ' (Nauta techlnvest III) Clavegueram de Barcelona, SA GL Events CCIB, SL Catalunya Carsharing, SA Ecoenergies Barcelona Sud, Zona Franca i Gran Via l'Hospitalet, SA Serveis Funeraris de Barcelona, SA Districlima, SA Ecoparc del Mediterrani, SA Ecoparc de Barcelona, SA Gestora de runes de la construcció,SA Recuperació d'Energia, SA Ecoparc del Besòs, SA Grand Tibidabo, SA Total cartera de valors (*)On: AB: Ajuntament de Barcelona BSM: Barcelona de Serveis Municipals, SA ·PATSA: Parc d'At raccions Tibidabo, SA TERSA: Tractament i Selecció de Residus, SA s.J( r"·t.,r l•ttJtd' ' I AB AB AB AB AB BSM BSM BSM BSM TERSA TERSA TERS A TERS A I T~RSA I TERS A PATSA \ , P·it tiCII c.,.,¡ lf' lri ll V(>t~ll' 19,50 55.018 5,00 15 4,78 3.414 1.625 17,50 685 12,00 241 1,33 65 17,55 2.475 15,00 1.649 11,73 4 .020 11,73 960 3,05 383 8,21 135 7,00 34 2,93 385 0,03 11 71.114 En relaCió a l'exercici anterior s'han produït les següents variacions: Provrsrons Vnlu• rrt->t tJrnot di•rP ; ¡ :) . I ) (9.903) 45.113 (2) 13 (721) 2.693 . 1.625 . 685 . 241 (65) - . 2.475 . 1.649 . 4.020 . 960 . 383 . 135 - 34 . 385 (11) - (10.703) 60.411 • La Junta General de la societat Fira 2000, SA va acordar augmentar el seu capital social, passant la participació de l'Ajuntament de Barcelona del 19,10% al 19,50%. • Segons el calendari previst l'Ajuntament de Barcelona ha realitzat aportacions de capital a l'empresa de capital risc Nauta Tech·Invest III, SCR de régimen simplificada SA. Es troba en curs l'adquisició del tram final d'accions, segons els compromisos formalitzats, per import de 1.625 milers d'euros, que es desemborsarà d'acord amb les necessitats de tresoreria de la Societat. • La participació en Clavegueram de Barcelona, SA ha passat a ser directa de l'Ajuntament en lloc d'indirecta a través de Barcelona de Serveis Municipals, SA. Estatutàriament la vida social de la societat finalitzà el 31 de desembre del 2013. Per tal de formalitzar 1'1 de gener del 2014 la reversió dels actius i passius de la companyia cap a l'Ajuntament de Barcelona, el Plenari del Consell Municipal va aprovar, el 21 de novembre del 2013, el retorn a l'Ajuntament de les accions de o¡t, Ajuntament~· de Barcelona Gerència Municipal .._ __ . ~--·---- ·· 0'_... ,.. 21 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 la societat mitjançant la distribució de prima d'emissió d'accions de Barcelona de Serveis Municipals, SA, pel valor net comptable dels títols: 685 milers d'euros. A partir de 1'1 de gener del 2014 la gestió del clavegueram de la Ciutat es durà a terme a través de la nova societat Barcelona Cicle de l'Aigua, SA, íntegrament municipal. Altres crèdits a llarg termini tenen la composició següent: Vendes d'immobilitzat a llarg termini i permutes de bens futurs PMS Crèdits a llarg termini AMB Altres Total 31.000 18.505 7.702 57.207 El saldo de "Crèdits a llarg termini AMB" correspon als imports que l'Àrea Metropolitana de Barcelona ha de compensar, amb venciment superior a un any, a l'Ajuntament de Barcelona corresponents a les liquidacions negatives dels exercicis 2008 i 2009 de la participació als tributs de l'Estat .. Nota 7- Despeses a distribuir en diversos exercicis · Aquest epígraf recull, bàsicament, les despeses d'emissions d'obligacions i bons i de formalització de préstecs. La imputació a resultats com a despesa financera es realitza anualment i es calcula de forma lineal fins el venciment de les operacions formalitzades. Nota 8 - Deutors Els saldos pendents de cobrament es classifiquen tal com segueix: a) En l'Ajuntament 939.339 Impostos directes 237.428 Impostos indirectes 25.957 Taxes i altres ingressos 406.194 Transferències corrents 130.725 Ingressos patrimonials I 22.501 Venda d'inversions reals 1.443 Transferències de capital I 56.302 Altres I 58.789 b) En organismes i empreses 90.374 Total pendent de cobrament 1.029.713 Els imports i moviments en el compte de la provisió per a la cobertura de drets de difícil realització han estat els següents: Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal 23 Ajuntament de Barcelona- Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 9.2. Pèrdues i guanys El resultat consolidat atribuït a l'Ajuntament de Barcelona té la composició següent: Resultat de l'Ajuntament de Barcelona 399.724 Resultat agregat dels organismes i empreses municipals 10.267 Resultat de la participació per posada en equivalència (202) . Ajustaments de consolidació (7.251) Resultats consolidats 402.538 Resultats atribuïts als socis externs abans de dividends a compte (nota 10) (1.100) Resultats atribuïts a l'Ajuntament 401.438 9.3 Reserves de consolidació El detall de les reserves de consolidació i del seu moviment és el següent: Saldo a 31.12.12 Per integració global 266.887 PM de l'Habitatge 47.050 IM de Persones amb Discapacitat 236 IM Fundació Mies Van der Rohe 1.687 IM d'Informàtica 5.416 IM d'Urbanisme 1.022 IM d'Hisenda 4.461 IM de Mercats I 6.736 IM de Parcs i Jardins 6.024 IM d'Eduèació 4.148 Institut de Cultura de Barcelona 4.607 Institut Barcelona Esports 2.806 IM del Paisatge Urbà i Qualitat de Vida 4.322 IM de Serveis Socials 4.847 Grup Barcelona de Serveis Municipals (b) 149.982 Grup Bare. d'Infraestructures Mpals. (e) 7.538 Informac. i Cornunicac. de Barcelona, SA 2.193 Barcelona Activa, SA 13.110 SM Barcelona Gestió Urbanística, SA 702 Per posada en equivalència 2.399 Barcelona Holding Olímpic, SA 79 Barcelona Sagrera AV - Barcelona Emprèn, SCR, SA 47 Barcelona Regional, AMDU.I, SA 20 Mediacomplex, SA (94) Catalana d'Iniciatives SCR de RC SA 2.347 Total 269.286 (a) Ajustat en funció del percentatge de participació. Resultat Transferèn . Saldo a 2012 i altres 31.12.13 ( a ) 6.728 (533) 273.009 672 (1.812) 45.910 907 (194) 949 6 (S) 1.688 (420) 1 4.997 140 2 1.164 160 7 4.628 324 - 7.060 (247) (164) 5.613 (2.463) (46) 1.639 155 (92) 4.670 507 (123) 3.190 . 1.986 (1) 6.307 (4.047) (1.000) (200) 8.991 2.333 161.306 18 (27) 7.529 5 (167) 2.031 30 641 13.781 4 41 747 I (4.668) 1.558 (711) (78) (1) - - - o (52) 103 98 1 - 21 (65) (671) (830) (4.474) 2.127 - 2.060 1.025 272.298 ~ Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal ~ . :__ . -···-- ···- · 24 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 (b) En el Grup Barcelona de Serveis Municipals es presenta la informació consolidada de la matriu i les empreses participades Parc d'Atraccions Tibidabo, SA, Tractament i Selecció de Residus, SA, Cementiris de Barcelona, SA, Mercados de Abastecimientos de Barcelona, SA, Selectives Metropolitanes, SA i Solucions Integrals per als Residus, SA (vegeu la nota 2.2). (e) En el Grup Barcelona d'Infraestructures Municipals es presenta la infprmació consolidada de la matriu i Foment de Ciutat Vella, SA (vegeu la nota 2.2). Per a la determinació de les reserves de consolidació s'han utilitzat els valors comptables i teòrica-comptables de les , participacions, els dividends cobrats durant l'exercici 2013 i altres ajustaments de consolidació per tal d'homogeneïtzar saldos deutors i creditors entre l'Ajuntament i les seves entitats dependents. La columna "Transferències i altres" inclou, entre altres, la correcció de la diferència temporal existent entre l'atorgament de tran"sferències de capital i l'execució de les obres i serveis finançats per aquestes. Nota 10 - Socis externs El saldo d'aquest capítol correspon a la part de patrimoni i resultats de l'exercici de les societats dependents compreses en la consolidació corresponent a accionistes o socis externs al Grup consolidat. Concretament, prové dels grups Barcelona de Serveis Municipals, SA i Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA el detall dels quals és el següent: Capital Reserves Resultat Dividends Subven., TOTAL de a compte donacions l'exercici i llegats Del Grup BSM: -Grup TERSA 5.973 19.169 499 - 338 25.980 -Mercabarna, SA 6.996 30.669 600 - 525 38.790 Total 12.969 49 .838 1.099 - 863 64.769 Del Grup BIM: -Foment de Ciutat Vella, SA · 541 364 1 - - 906 Total 541 364 1 - - 906 TOTAL 13.510 50.202 1.100 - 863 65.675 Nota 11 - Subvencions i altres ingressos de capital Els imports i moviments en aquest epígraf han estat els següents : Saldo a 31 de desembre de 2012 Addicions Traspàs a patrimoni (nota 9.1) Traspàs a resultats Altres Saldo a 31 de desembre de 2013 648.739 24.794 (42.628) (19.851) 542 611.596 . ~ Ajuntament~· de Barcelona Gerència Municipal - - ..J 25 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 El saldo al tancament de l'any recull 47.480 eu ros relatius a ingressos per operacions urbanístiques i 564.116 milers d'euros corresponents a ingressos per subvencions de capital, tots ells pendents de distribuir segons allò descrit a la nota 3.8. Els principals ens atorgants del saldo viu d'aquestes subvencions han estat els següents: Administració General de l'Estat 204.929 Comunitat Autònoma 201.642 Organismes Europeus 58.750 Diputacions 81.203 Altres 17.592 Total 564.116 Nota 12 - Altres ingressos per distribuir en diversos exercicis El moviment d'aquest epígraf és (vegeu la nota 3.9) aquest: Saldo a 31 de desembre de 2012 146.617 Addicions 6.241 Traspàs a ingressos de l'exercici (2.178) Traspàs a curt termini (nota 17) (3.749) Altres 961 Saldo a 31 de desembre de 2013 147.892 Per naturalesa, 145.288 milers d'euros corresponen a ingressos avançats pel dret d'utilització de béns de titularitat municipal i 2.604 milers d'euros a ingressos per la prestació de serveis diversos. · Els ingressos avançats es traspassen anualment al Compte de resultats consolidat de manera lineal en el decurs del període de la corresponent concessió o adjudicació, que es situa com a màxim l'any 2083. Les addicions més significatives corresponen, bàsicament, a ingressos ·avançats pel dret d'utilització de béns de titularitat municipal. L'import traspassat a curt termini és el que es preveu aplicar al Compte de· resultats consolidat de l'exercici 2014 i figura en l'epígraf "Ajustaments per periodificació" del passiu del balanç de situació consolidat de l'exercici tancat a 31 de desembre de 2013 (vegeu nota 17). '111> Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal ----..- '---.. 26 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Nota 13 - Provisions per a riscos i despeses La composició d'aquest epígraf correspon majoritàriament a les prov1s1ons per sentències i reclamacions judicials, que tenen per objecte cobrir possibles compromisos futurs de diversa naturalesa. El moviment d'aquest epígraf ha estat el següent: Saldo a 31 de desembre de 2012 89.869 Addicions amb càrrec a resutats extraordinaris 64.191 Cancel·lació de provisions amb abonament a resultats extraordinaris (28.570) Altres (98) Saldo a 31 de desembre de 2013 125.392 Aquest epígraf inclou, entre altres, per import de 28.767 milers d'euros, la quantia de la paga extraordinària de desembre de 2012 que s'hagués hagut de pagar al personal del grup abans de finalitzar el corresponent exercici, però que va esser suprimida per l'article 2.1 del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat. L'article 2.4 d'aquesta disposició preveu que "les quantitats derivades de la supressió de la paga extraordinària i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents d'acord amb el disposat en aquest article es destinaran en exercicis futurs a realitzar aportacions a plans de pensions o contractes d'assegurança col·lectiva que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació, amb subjecció al que estableix la Llei Orgànica 2/2012, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat' Financera i en els termes i amb l'abast que es determini en les corresponents lleis de pressupostos". En conseqüència, atès què és un passiu exigible cert, l'import esmentat va ser carregat a l'epígraf "Despeses de personal" del deure del compte de pèrdues i guanys amb abonament a l'epígraf "Provisions a llarg termini" del passiu del balanç durant l'exercici 2012. Així mateix, s'inclouen 59.260 milers d'euros, dotats a l'exercici 2013, relatius a la màxima estimació econòmica que podria derivar-se de l'execució d'una sentència que obliga a l'Ajuntament a aplicar un increment de la massa salarial del personal funcionari corresponent als exercicis 2007 i 2008, amb la corresponent consolidació dels increments fins a l'exercici corrent. .a . Ajuntament ·~· de Barcelona Gerència Municipal ·~·----- -~- 27 Ajuntament de Barcelona- Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Nota 14 - Emprèstits i préstecs El capital viu a 31 de desembre de 2013, corresponent a emprèstits préstecs subscrits, tant a ~urt com a llarg termini, es detalla de la manera següent: Emprèstits i p réstecs Descripció Capital viu a Llarg Curt 31.12.2013 términi termini Mercat de la Unió europea Sistema bancari 1.121.635 1.027.243 94.392 Col·locacions privades 200.000 140;000 60.000 Mercat de capitals - - - Total endeutament a llarg termini 1.321.635 1.167.243 154.392 Total endeutament a curt termini 4.415 - 4.415 Deute total 1.326.050 1.167.243 158.807 La part de l'endeutament subscrit a llarg termini que té venciment a menys d'un any es classifica com "Creditors a curt termini per emprèstits i préstecs" . . El moviment durant l'exercici 2013 dels emprèstits i préstecs subscrits a llarg termini ha estat el següent: Saldo a 31 de desembre de 2012 1.392.688 Altes: - Noves operacions 57.603 Baixes: - Amortitzacions contractuals (119.766) - Amortitzacions anticipades i per substitució i subrogació de deute (8.891) Saldo a 31 de desembre de 2013 1.321.635 El perfil del deute a llarg termini per venciments a 31 de desembre de 2013 es detalla a continuació (en milers d'eures): An de venciment Im o rt 2014 2015 2P16 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 i següents Total 154.392 177.203 187.967 175.594 99.493 89.164 82.340 . 74.397 63.646 13.901 203.537 1.321.635 A 31 de desembre de 2013 existeixen pòlisses de crèdit a curt termini per un import total de 26.000 milers d'eures, les quals estan disposades per 4.415 milers d'eures. '111> Ajuntament~· de Barcelona Gerència Municipal ~..-.__ .. ----·---- -""' 28 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 El cost mitjà del deute durant l'exercici 2013 ha estat del 2,68%, i la vida mitja es situa en 5,6 anys. Tot l'endeutament és en euros. Per a la gestió del risc de tipus d'interès, l'Ajuntament de Barcelona té contractades vuit operacions de cobertura de tipus d'interès per un nominal total de 486.000 milers d'euros, assignades cadascuna d'elles a una operació subjacent concreta d'acord amb les bases d'execució dels pressupostos. La composició del deute financer consolidat a llarg termini a 31 de desembre de 2013 era del 44,2% a tipus d'interès fix i el 55,8% a tipus d'interès variable. Nota 15 - Altres creditors a llarg termini L'epígraf d'altres creditors a llarg termini recull els següents conceptes : Subministradors immobilitzat menor a 1 any Administració General de l'Estat - Liquidació definitiva de la participació als tributs de l'Estat 2008 Administració General de l'Estat - Liquidació definitiva de la participació als tributs de l'Estat 2009 Altres Saldo a 31 de desembre de 2013 4.608 52.353 212.999 27.998 297.958 L'import total de la liquidació definitiva de la participació als tributs de l'Estat corresponent a l'exercici 2008 va ascendir a 93.487 milers d'euros, mentre que la corresponent a l'exercici 2009 va ser de 304.284 milers d'euros. D'acord amb allò previst a la Llei 2/2012, de 29 de juny, de Pressupostos Generals de l'Estat de l'exercici 2012, el termini de compensació d'aquestes liquidacions negatives ha passat de 60 a 120 mensualitats. Així, la liquidació negativa del 2008 te venciment durant el període 2011- 2021 i la liquidació negativa del 2009 venç durant el període 2012-2021. L'import amb venciment a l'exercici 2014 es troba registrat a l'epígraf d"'Aitres deutes no comercials" a curt termini. Nota 16 - Administracions públiques El desglossament d'aquests comptes és el següent : Concepte Saldo Saldo Deutor creditor Seguretat Social 1.158 26.787 Hisenda pública - IVA 4.087 16.960 Hisenda pública - IRPF 201 13.014 Hisenda pública - Impost sobre societats 7.853 891 Subvencions Altres Total 17 17 1 481 13.317 58.150 Ajuntament ... de Barcelona Gerència Municipal '----·...-.-·----·-----·- 29 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 La societat íntegrament municipal Informació i Comunicació de Barcelona, SA té en curs una inspecció fiscal sobre el tractament de l'Impost sobre el Valor Afegit donat que l'Administració Tributaria qüestiona la deduibilitat total del IVA suportat mantenint que la societat efectua dues activitats: televisió i publicitat. Ates el grau de probabilitat que es considera que prosperi la tesis de la inspecció, la societat ha dotat amb càrrec a resultats de l'exercici, l'IVA suportat considerat no deduïble des de l'exercici 2012, per import de 5.39,0 milers d'euros, amb contrapartida a provisions per 2.014 milers i deteriorament del saldo pendent de cobrar d'Hisenda per import de 3.376 milers d'euros. La societat d'economia mixta Mercabarna té, així mateix, oberta una actuació inspectora que qüestiona l'aplicaèió a tota l'activitat de la societat de la . bonificació del 99% en l'Impost de Societats pels exercicis 2008-2012. Ates el grau de probabilitat que es considera que prosperi una part de les tesis de la inspecció, la societat ha dotat amb càrrec a resultats de l'exercici una part del diferencial de quota reclamat per l'Agencia Tributaria, per import de 2.529 milers d'euros amb abonament a l'epígraf de "Provisions per riscos i despeses" del passiu. Les entitats del Grup tenen oberts a inspecció aquells exercicis no prescrits per a tots els impostos que són aplicables. No s'espera que es meritin passius addicionals de consideració per a les entitats com a conseqüència d'una eventual inspecció. Nota 17- Altres deutes no comercials i ajustaments per periodificació 17.1. Altres deutes no comercials Els saldos d'aquest epígraf a 31 de desembre de 2013 són: Quotes d'urbanització per fer front a actuacions urbanístiques Administració General de l'Estat - Venciment a curt termini de les liquidacions definitives de la participació als tributs de l'Estat 2008 2009 (nota 15) Fiances i dipòsits rebuts Administracions creditores per recàrrecs IAE i IBI Pagues extraordinàries al personal Proveïdors d'immobilitzat a curt termini Altres creditors Altres despeses meritades Altres creditors no pressupostaris a curt termini 17.2. Ajustaments per periodificació de passiu 39.138 37.907 32.340 21.272 30.529 16.218 33.369 5.261 216.034 Aquest compte reflecteix els passius certs per al Grup a 31 de desembre de 2013, d'acord amb el seu període d'acreditació i amb independència de la data d'exigibilitat o de pagament, i subvencions atorgades al Grup pendents d'aplicar a la seva finalitat. La seva composició és la següent: '* Ajuntament"*' de Barcelona Gerència Municipal . .__ __ __....,. ____ _,__ __ .... 30 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Ingressos per subvencions corrents i de capital 17.639 Terrenys rebuts en cessió pendents d'aplicar a ingressos 32.406 Quotes urbanístiques 154 Traspàs a curt termini d'ingressos a distribuir (nota 12) 3.749 Concessions quioscs als parcs 238 Abonaments anuals d'usuaris 4.989 Concessions de sepultures 2.467 Cànons per concessions d'ús privatiu 128 Altres ingressos anticipats 2.495 Interessos meritats i no vençuts 5.715 Total 69.980 Les remuneracions del personal acreditades i no vençudes es presenten en l'epígraf "Altres deutes no comercials" i ascendeixen a 37.467 milers d'euros. Nota 18 - Compte de resultats de l'exercici 2013 18.1. Despeses de personal Aquesta partida inclou els sous i salaris del personal del Grup, assegurances socials i altres despeses socials. La plantilla mitjana del Grup Ajuntament durant l 'exercici 2013 ha estat de 12.534 treballadors (43% dones i 57% homes). 18.2. Treballs, subministraments i serveis exteriors Aquesta partida correspon a la compra de béns i serveis necessaris per al funcionament de l'activitat municipal i per a la conservació i el manteniment de les inversions. Inclou els contractes de prestació de serveis que el Grup té signats amb diferents empreses privades per a facilitar el funcionament de la ciutat, com per exemple la recollida d'escombraries i la neteja viària. 18.3. Despeses per transferències corrents i de capital Aquestes partides inclouen les transferències corrents i de capital que efectua el Grup a càrrec del seu pressupost o per compte de tercers a entitats, empreses i particulars externs, per a finançar les seves despeses d'explotació o les seves inversions. Els principals destinataris han estat les entitats següents: f Ajuntament ... de Barcelona Gerència Municipal ..... -- .. --~_ ..... ___ _, 31 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Transferències corrents 498.359 Consorcis i Fundacions 147.230 Àrea Metropolitana de Barcelona 151.504 Autoritat del Transport Metropolità 80.174 Entitats sense afany de lucre 89.197 Altres ens públics 7.303 Comunitat Autònoma 4.000 Empreses 1.595 Altres 17.356 Transferències de capital 20.284 Consorcis i Fundacions 5.489 Entitats sense afany de lucre 9.900 Altres 4.895 Total 518.643 18.4 Ingressos .per impostos Aquest epígraf recull els ingressos per impostos locals recaptats per l'Ajuntament. Sota aquesta agrupació s'inclou els impostos de caràcter local següents: impost sobre béns immobles (IBI), que grava la propietat immobiliària; impost sobre activitats econòmiques {IAE), que grava determinades activitats empresarials, segons el tipus d'activitat, la superfície ocupada i la seva localització; l'impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM), que és un tribut que grava la titularitat d'aquests vehicles, sigui quina sigui la seva classe i categoria; l'impost sobre construccions, instal:lacions i obres (!CIO), que grava el cost del projecte, per a la construcció del qual se sol·licita la llicència corresponent; l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana (IIVT) que grava l'increment del valor que experimenten els terrenys i que es posa de manifest a conseqüència de la transmissió de la propietat d'aquests. També es contempla en aquest epígraf l'import resultant de la cessió de tributs de l'Estat, com a conseqüència de l'entrada en vigor del model de finançament del sector públic local aprovat per la llei 51/2002, de 27 de desembre, de reforma de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, Reguladora de les Hisende_s Locals. El seu detall és el següent: Sobre béns immobles Sobre activitats econòmiques Sobre l'increment del valor dels terrenys Cessió de tributs de l'Estat Sobre vehicles de tracció mecànica Sobre construccions, instal·lacions i obres Total .:. - 596.837 91.686 113.647 85.880 63.154 21.573 972.777 ~ Ajuntament + de Barcelona ! Gerència Municipal ~-------~----~ 32 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 18.5 Altres ingressos tributaris Sota l'epígraf d' "altres ingressos tributaris" s'engloben, bàsicament, les .taxes per vendes de serveis i aprofitament del domini públic. 18.6 Vendes de serveis Aquesta partida inclou els preus públics facturats per la prestació de serveis els ingressos obtinguts per les entitats en la seva activit,at habitual. 18.7 Altres ingressos de gestió ordinària Els altres ingressos de gestió ordinària engloben, bàsicament, multes i penalitzacions per infraccions, interessos i recàrrecs per demores tributàries, ingressos per concessions i aprofitaments especials i participació en beneficis. El seu detall és el següent: Multes 96.804 Concessions i aprofitaments especials 37.585 Interessos de demora i rec.àrrecs 19.245 Participació en beneficis 214 Altres 1.994 Total 155.842 18.8 Ingressos per transferències corrents Aquest epígraf inclou els imports rebuts del Fons Complementari de Finançament de l'Estat, així ·com les subvencions fimÏiistes procedents de la Unió Europea, l'Estat, la comunitat autònoma, i les entitats locals, d'acord amb el següent detall: ' Estat 977.846 Generalitat de Catalunya 75.769 Entitats locals 63.978 Exterior 2.335 Altres entitats 1.842 Total 1.121.770 18.9 Resultats extraordinaris El desglossament dels resultats extraordinaris és el que segueix: Ajuntament ... de Barcelona Gerència Municipal ----- ----~ 33 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Despeses Ing ressos Immobilitzat material 13.040 24.399 Modificació de drets, obligacions i provisions 35.228 66.515 Sentència increment massa salarial 59.260 Subvencions de capital traspassades a resultat - 19.·851 Altres resultats extraordinaris 8.380 3.232 Total 115.908 113.997 Resultat extraordinari net (1.911) Els ingressos per modificacions de drets, obligacions i prov1s1ons, inclou 37.945 milers d'euros ·de l'aplicació de la provisió per cobertura de drets de difícil realització i 28.570 milers d'euros per aplicació de la provisió per a riscos i despeses. Nota 19 -Altra informació i fets posteriors A 31 de desembre de 2013, els avals atorgats pel grup per a la cobertura d'operacions de crèdit pugen a 3.161 milers d'euros. Els honoraris a percebre per la UTE PriceWaterhouseCoopers Auditores, S.L. i Gabinete Técnico de Auditoría y Consultoría; S.A., corresponents a l'exercici 2013, per serveis d'auditoria i despeses incorregudes per la prestació d'aquests serveis, han suposat 464,7 milers d'euros IVA inclòs. Aquests honoraris facturats a l'Ajuntament de Barcelona inclouen els del grup econòmic municipal .en virtut de l'expedient d'adjudicació del concurs d'auditoria els quals seran repercutits .a cadascuna de les entitats compreses en l'àmbit del concurs, en la part que els hi pertoqui. En relació al que preveu la Llei 15/2010, de S de juliol de mesures de lluita co'ntra la morositat en operacions comercials, i respecte al total d'obligacions pagades per a despesa corrent corresponent al capítol 2 i despesa de capital inclosa al capítol 6 del pressupost municipal, a data 31 de desembre de 2013 i 2012: Exercici 2013 Exerc•ci 2012 Im port 0/o Import 0/o Pagaments dins el termini màxim legal 755.682 73% 754.968 77% Resta de pagaments 274.641 27% 226.780 23% Total de pagaments de l'exercici 1.030.323 100% 981.748 100% Termini mitjà ponderat excedit (dies) 14,60 15,70 Ajornaments que a la data de tancament sob'repassen el termini màxim legal 8.441 4.091 D'acord amb l'esmentada llei 15/2010, el termini màxim de pagament fins a 31 de desembre de 2012 era de 40 dies, mentre que a partir de 1'1 de gener de 2013 aquest termini queda rebaixat a 30 dies. <1111 Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal ~-----------------N~ 34 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Nota 20- Quadres de finançament dels exercicis 2013 i 2012 APLICACIONS Exercici Exercici ORiGENS Exercici Exercici Adquisicions d'immobilitzat: Material i immaterial Financer Traspassos d'immobilitzat Traspàs a curt termini d'ingressos a distribuir en diversos exercicis Deutors per operacions de tràfic a llarg termini Fiances i dipòsits a llarg termini Traspàs a curt termini i cancel·lació liquidació participació en tributs de l'Estat Subvencions de capital i altres ingressos de capital Amortització i traspàs d'emprèstits de llarg termini a curt termini TOTAL APLICACIONS Variació del capital circulant (Augment) TOTAL :: 2013 2012 2013 2012 343.385 7.368 8.550 3.749 89 37.907 ._- 163.283 564.331 87.636 651.967 Recursos generats Alienació d'immobilitzat: 455.470 Material i immaterial 5.875 Baixes immob. financer Traspassos d'immobilitzat 5.410 Deutors per operacions de 5.773 tràfic a llarg termini Altres ingressos per distribuir en diversos exercicis Subvencions de capital i 3.067 altres ingressos de capital 143.777 619.372 Préstecs a llarg termini Fiances i dipòsits a llarg termini Previsió liquidació participació tributs de l'Estat Altres creditors a llarg termin i TOTAL ORÍGENS 94.220 Variació del capital circulant (Disminució) 541.173 197 3.805 9.648 5.908 7.202 25.336 57.603 . - ~ 1.095 651.967 447.838 9.817 8.500 11.924 10.332 33.262 185.475 797 3.479 2.168 713.592 -~- --- 713.592 TOTAL 651.967 qlp Ajuntament+ de Barcelona Gerència Municipal 713.592 35 Ajuntament de Barcelona - Comptes anuals consolidats de l'exercici 2013 Variació del capital circulant 2013 2012 Augment Disminució Augment Disminució Existències - 7.465 - 18.548 Deutors - 8.060 - 9 .630 Inversions financeres temporals 46.200 - - 219.010 Tresoreria 92.064 - 327.222 - Creditors - 35.103 14.186 - TOTAL 138.264 50.628 341.408 247.188 AUGMENT DEL CAPITAL CIRCULANT 87.636 94.220 DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT - Els recursos generats en les operacions han estat els següents: Benefici de l'exercici Resultat net de l'immobilitzat Dotació a les amortitzacions Dotació provisions per a riscos i despeses Despeses per distribuir en diversos exercicis Cancel·lació provisions a llarg termini Ingressos per distribuir traspassats a resultats Subvencions de capital traspassades a resultats Variació provisions inversions financeres Resultat de socis externs Participació posada en equivalència Recursos generats en les operacions Nota 2013 2012 18.9 4 13 13 12 11 6 10 2.2 401.438 (11.359) ' 130.191 64.191 73 (28.668) (2.178) (19.851) 6.034 1.100 202 541.173 296.428 26.535 125.550 28.844 101 (26.408) (3.327) ( 11.661) 4.922 2.380 4.474 447.838 - El Gerent Municipal de l'Ajuntament de Barcelona, en data 30 d'abril de 2014, i en compliment dels requisits establerts a l'article 64 de la Llei 1/2006 que regula el règim especial de Barcelona, procedeix a formular els comptes anuals consolidats compresos en aquest document, de les pàgines 1 a 36, corresponents a l'exercici anual acabat el 31 de desembre de 2013. ra Ajuntament-+· de Barcelona Gerència Municipal ~--- ------------- 36