1Dimarts, 25 de març de 2014 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI El Plenari del Consell Municipal del dia 28 de febrer de 2014 va adoptar el següent acord: "Resoldre les al·legacions que s'han presentat durant el termini d'informació pública a l'adhesió de l'Ajuntament de Barcelona com a ens consorciat al Consorci Institut Ramon Llull, en el sentit i termes que figuren en les respostes que consten a l'expedient i que es donen per reproduïdes. Aprovar definitivament l'esmentada adhesió. Aprovar definitivament els estatuts del Consorci, segons documentació adjunta. Facultar a l'Alcalde per que pugui dur a terme les actuacions necessàries per a la plena efectivitat del present acord". Es transcriuen íntegrament els estatuts aprovats: Estatuts de l'Institut Ramon Llull Article 1: Naturalesa jurídica, membres i règim jurídic 1.1 El consorci de l'Institut Ramon Llull és una entitat de dret públic de caràcter associatiu dotada de personalitat jurídica pròpia i sense ànim de lucre. 1.2 El consorci és integrat, amb caràcter voluntari, per: a) L'Administració de la Generalitat de Catalunya, a la qual resta adscrit. b) L'Ajuntament de Barcelona. 1.3 El nombre de membres del consorci es pot ampliar amb altres Administracions Públiques i entitats públiques o privades de l'àmbit territorial de Catalunya, l'admissió de les quals s'ha d'acordar a la Junta Rectora amb el vot favorable de dues terceres parts dels representants de les entitats consorciades esmentades a l'apartat 1.2. 1.4 L'Institut Ramon Llull es regeix per aquests Estatuts, per la normativa interna que els seus òrgans de govern aprovin i, supletòriament, per la normativa aplicable a les entitats de dret públic de la Generalitat de Catalunya que han d'ajustar la seva activitat a l'ordenament jurídic privat. La contractació es regeix per la legislació de contractes del sector públic. Article 2: Durada i seu 2.1 L'Institut Ramon Llull és constituït per un temps indefinit i té la seva seu al Palau del Baró de Quadras, avinguda Diagonal número 373, 08008 de Barcelona. 2.2 L'Institut Ramon Llull tindrà les delegacions que correspongui, en els domicilis que es determini per acord de la Junta Rectora. Article 3: Capacitat jurídica i potestats 3.1 L'Institut Ramon Llull gaudeix de plena capacitat jurídica i d'obrar dins l'àmbit de les seves competències i finalitats. 3.2 En conseqüència, pot, entre d'altres: Adquirir, posseir, reivindicar, gravar o alienar tota classe de béns, formalitzar contractes, executar obres, obligar-se, interposar recursos i exercitar totes les accions judicials i extrajudicials que preveuen les lleis, constituir i participar en fundacions o altres entitats sense finalitat de lucre a l'empara de la legislació espanyola o d'altres estats, així com percebre les quantitats que s'estableixin per a la prestació dels serveis atribuïts al consorci. 3.3. El consorci, en l'àmbit determinat de les seves finalitats, com a entitat de dret públic, té les potestats següents: a) La reglamentària en relació amb els serveis prestats. b) La d'autoorganització, en el marc d'aquests Estatuts. c) La financera amb relació a l'establiment de preus i a l'aprovació del pressupost i l'apel·lació al crèdit, en els termes fixats en les lleis i d'acord amb aquests Estatuts. C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 2Dimarts, 25 de març de 2014 d) La de planificació i programació. e) La d'execució forçosa i la sancionadora en relació amb els béns i serveis del consorci, i en els termes previstos a les lleis que resultin d'aplicació. f) La de revisió d'ofici dels seus actes i acords. g) Les necessàries per a la protecció dels béns del consorci o adscrits per les entitats consorciades. Article 4: Finalitats L'Institut Ramon Llull té com a finalitat la projecció i difusió exterior de la llengua i la cultura catalanes en totes les seves expressions. Per al compliment dels seus objectius, l'Institut Ramon Llull donarà suport a les polítiques de relacions exteriors en l'àmbit cultural de les institucions consorciades i contribuirà a l'enfortiment de les marques Cultura Catalana, Catalunya i Barcelona des de la perspectiva cultural. 4.1 Per tal d'acomplir aquestes finalitats s'ocupa de: a) Promoure la projecció exterior de la cultura catalana en totes les seves modalitats, gèneres i expressions. b) Promoure la difusió i el coneixement de la llengua catalana a l'exterior, així com el seu ensenyament a les universitats i altres centres d'estudi. c) Promoure la difusió a l'exterior de la creació literària en llengua catalana, a través del foment i el suport a la traducció a altres llengües i de les accions de projecció exterior. d) Afavorir la internacionalització de la creació i la producció cultural catalanes mitjançant estratègies de presència exterior. e) Donar suport a través de l'acció cultural a les estratègies de relacions exteriors de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona. f) Promoure els intercanvis culturals amb altres països. g) Promoure la cooperació cultural i l'exportació d'expertesa en matèria de cultura a altres països i territoris, i coordinar- ne les estratègies amb altres institucions i entitats catalanes dedicades a la cooperació. h) Coordinar les institucions i entitats catalanes amb presència i reconeixement en organismes culturals internacionals per tal d'elaborar estratègies conjuntes. i) Promoure i coordinar xarxes de persones i entitats amb projecció internacional per compartir objectius de promoció de la cultura catalana. j) Col·laborar amb institucions d'altres territoris de l'àmbit lingüístic per dur a terme actuacions de projecció conjunta de la llengua, la cultura i el patrimoni compartits. 4.2 Per a la realització de les seves activitats, l'Institut Ramon Llull, per iniciativa pròpia o en col·laboració amb tercers, pot: a) Crear delegacions a l'exterior. b) Participar en organismes i xarxes internacionals. c) Impulsar la creació de places docents d'estudis catalans a les universitats de l'exterior, així com de càtedres i de centres d'estudi i contribuir al seu manteniment mitjançant l'atorgament d'ajuts. d) Organitzar les convocatòries de les proves per a l'avaluació del coneixement del català fora del domini lingüístic i expedir-ne els certificats oficials corresponents, d'acord amb la normativa de caràcter general que l'Institut aprovi per regular aquesta matèria. e) Fomentar i realitzar accions que tinguin per finalitat la difusió de la llengua i la cultura catalanes. f) Afavorir la mobilitat internacional de creadors mitjançant programes de residència i altres mecanismes d'intercanvi. CV E- N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 3Dimarts, 25 de març de 2014 g) Participar en fires, festivals i esdeveniments internacionals en els diversos sectors objecte de la seva activitat. h) Establir convenis i acords de col·laboració amb universitats i altres entitats públiques i privades per tal d'aconseguir objectius comuns. i) Concedir subvencions, ajuts i beques subjectant-se a criteris de publicitat, concurrència i objectivitat, i a la normativa que li sigui d'aplicació. j) Fixar els preus dels serveis que l'Institut presta. k) Qualsevol altra facultat necessària per a la consecució dels objectius del consorci. 4.3 L'Institut Ramon Llull mantindrà relacions de cooperació i col·laboració amb la Fundació Ramon Llull, amb seu al Principat d'Andorra, de la qual en forma part. Article 5: Òrgans de govern Els òrgans de govern de l'Institut Ramon Llull són: a) La Junta Rectora. b) El Consell de Direcció. c) La Direcció. Article 6: Composició de la Junta Rectora 6.1 La presidència de la Junta Rectora correspon al president o presidenta de la Generalitat de Catalunya, que podrà delegar la seva representació. La vicepresidència correspon a l'alcalde o alcaldessa de Barcelona, que podrà delegar la seva representació. 6.2 Formen part de la Junta Rectora, a més del president o presidenta i del vicepresident o vicepresidenta, els vocals següents: a) Set representants de la Generalitat de Catalunya designats pel Govern a proposta de la persona titular del departament competent en matèria de cultura. b) Dos representants de l'Ajuntament de Barcelona. c) Dos representants de l'Institut d'Estudis Catalans. d) Dos representants de la Xarxa d'Universitats Joan Lluís Vives. e) El degà de la Institució de les Lletres Catalanes. El càrrec de secretari o secretària de la Junta Rectora, que no és membre d'aquesta, correspondrà a una persona llicenciada en dret d'entre el personal de l'Institut, nomenada per la presidència. Així mateix, el director o directora de l'Institut assistirà a les reunions de la Junta Rectora, amb veu, però sense vot. Les funcions atribuïdes al secretari o secretària de la Junta Rectora són les que s'estableixen a l'article 15 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. 6.3 Per acord de les dues terceres parts dels representants de les entitats consorciades referides a l'article 1.2, la Junta Rectora pot acordar la seva ampliació amb un màxim de sis vocals, nomenant quatre persones que, per la seva significació i activitats, es considerin representatives dels diversos sectors culturals, i dues persones en representació d'empreses patrocinadores i d'altres entitats privades que contribueixin a la consecució de les finalitats de l'Institut. Article 7: Funcions de la Junta Rectora Correspon a la Junta Rectora: a) Aprovar el pressupost, els plans generals d'activitat, l'execució del pressupost anterior i la memòria anual de l'Institut, a proposta del Consell de Direcció. CV E- N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 4Dimarts, 25 de març de 2014 b) Aprovar les prioritats i les línies generals d'actuació de l'Institut. c) Aprovar la incorporació a l'Institut de nous membres, a proposta del Consell de Direcció, així com el nombre de vocals que li corresponen tant a la Junta Rectora com al Consell de Direcció. d) Aprovar la modificació d'aquests Estatuts i la dissolució de l'Institut, a proposta del Consell de Direcció. e) Nomenar i separar el director o directora de l'Institut. f) Nomenar els vocals a la Junta Rectora establerts a l'article 6.3. g) Les altres funcions que li atribueixin aquests Estatuts. Article 8: Funcionament de la Junta Rectora 8.1 La Junta Rectora es reuneix en sessió ordinària dos cops l'any i en sessió extraordinària sempre que sigui convocada pel president o presidenta a iniciativa pròpia, a iniciativa de la presidència del Consell de Direcció, o quan així ho sol·licitin una tercera part dels seus membres. 8.2 Les convocatòries s'han de notificar amb una antelació mínima de cinc dies. En cas d'urgència apreciada pel seu president o presidenta, la qual s'ha de fer constar a la convocatòria, la convocatòria s'haurà de notificar als seus membres amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores. 8.3 La Junta Rectora quedarà vàlidament constituïda si hi concorren almenys la tercera part dels seus membres, entre els quals hi ha d'haver, conjuntament, majoria de membres representants de les entitats consorciades referides a l'article 1.2. 8.4 Els acords són presos per la majoria simple dels membres assistents, llevat de les funcions que preveuen els articles 7.a), 7.c), 7.d), 7.e) i 7.f), en què cal, a més, el vot favorable dels representants de les entitats consorciades referides a l'article 1.2. 8.5 El president o presidenta té vot de qualitat en cas d'empat. Article 9: Composició del Consell de Direcció 9.1 La Presidència del Consell de Direcció correspon a la persona titular del departament competent en matèria de cultura de la Generalitat de Catalunya. La Vicepresidència primera del Consell de Direcció correspon a la persona que designi l'Ajuntament de Barcelona d'entre els seus regidors. 9.2 Formen part del Consell de Direcció, a més del president o presidenta i del vicepresident o vicepresidenta: a) Set representants de la Generalitat de Catalunya que seran designats pel Govern, a proposta de la persona titular del departament competent en matèria de cultura. b) Dos representants de l'Ajuntament de Barcelona. c) Un representant de l'Institut d'Estudis Catalans. d) Un representant de la Xarxa d'Universitats Joan Lluís Vives. e) El director o directora de la Institució de les Lletres Catalanes. f) El director o directora de l'Institut, amb veu però sense vot. També hi assisteixen, sense ser-ne membres, amb veu però sense vot, el o la gerent, els o les caps de les àrees de l'Institut i el secretari o secretària de la Junta Rectora, que actua també com a secretari o secretària del Consell de Direcció. C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 5Dimarts, 25 de març de 2014 Article 10: Funcions de la presidència i vicepresidència del Consell de Direcció 10.1 Correspon al president o presidenta del Consell de Direcció: a) Fixar l'ordre del dia, convocar, presidir, suspendre i aixecar les reunions del Consell de Direcció. b) Proposar al president o presidenta de la Junta Rectora la convocatòria i l'ordre del dia de les reunions de la Junta Rectora. c) L'alta representació de l'Institut. 10.2 Correspon al vicepresident o vicepresidenta del Consell de Direcció les funcions que li delegui el president o presidenta i, en els casos d'absència, de vacant, de malaltia o per qualsevol altra causa justificada, substituir la persona que ocupa la presidència. Article 11: Funcions del Consell de Direcció Correspon al Consell de Direcció: a) Proposar a la Junta Rectora l'aprovació dels pressupostos, la seva liquidació i els comptes anuals, així com el pla anual d'actuació i la memòria d'activitats. b) Proposar a la Junta Rectora la modificació d'aquests Estatuts i la dissolució del consorci. c) Proposar a la Junta Rectora la incorporació de nous membres al consorci. d) Autoritzar, amb caràcter previ, qualsevol compromís que impliqui despesa pluriennal i les operacions de crèdit destinades a cobrir necessitats de tresoreria d'acord amb els drets reconeguts a l'Institut Ramon Llull. Les altres operacions de crèdit han de ser autoritzades prèviament pels òrgans de govern de les entitats consorciades. e) Proposar les actuacions concretes i l'adopció de les mesures adequades per al compliment de les finalitats de l'Institut. f) Aprovar, si escau, les tarifes o els preus dels serveis que presti l'Institut Ramon Llull, les bases de les convocatòries públiques de subvencions i ajuts. g) Aprovar la plantilla del personal i les seves modificacions. h) Nomenar i separar el o la gerent i els caps d'àrea a proposta de la Direcció. i) Adquirir, alienar i disposar en general béns i drets de l'Institut Ramon Llull, fer-ne transaccions i acceptar herències i donacions. j) Aprovar la normativa de règim interior de l'Institut. k) Aprovar la normativa de caràcter general que ha de regir la competència de l'Institut sobre avaluació i certificació del coneixement del català fora del domini lingüístic. l) Aprovar la constitució o participació en fundacions o altres entitats sense finalitat de lucre a l'empara de la legislació espanyola o estrangera. m) Aprovar la creació, modificació o supressió de les àrees en què s'organitza l'Institut. n) Qualsevol altra funció no atribuïda expressament a la Junta Rectora. Article 12: Funcionament del Consell de Direcció 12.1 El Consell de Direcció es reuneix en sessió ordinària amb la periodicitat que ell mateix determini i en sessió extraordinària sempre que sigui convocat pel seu president o presidenta. 12.2 Les convocatòries s'han de notificar amb una antelació mínima de cinc dies, llevat dels casos d'urgència apreciats pel seu president o presidenta. CV E- N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 6Dimarts, 25 de març de 2014 12.3 El Consell de Direcció quedarà vàlidament constituït si hi concorren almenys la tercera part dels seus membres, entre els quals hi ha d'haver, conjuntament, majoria de membres representants de les entitats consorciades referides a l'article 1.2. 12.4 Els acords són presos per la majoria simple dels membres assistents, llevat de les funcions que preveuen els articles 11.a), 11.b), 11.c), 11.d), 11.h) i 11.l), en què cal, a més, el vot favorable dels representants de les entitats consorciades referides a l'article 1.2. 12.5 El president o presidenta té vot de qualitat en cas d'empat. Article 13: La Direcció de l'Institut 13.1 La Direcció de l'Institut correspon al director o directora de l'Institut Ramon Llull, que és nomenat per la Junta Rectora, a proposta conjunta dels ens consorciats. 13.2 Són funcions de la Direcció: a) Exercir la direcció de l'Institut i del seu personal, formalitzar-ne la contractació i l'acomiadament, acordar la imposició de sancions i resoldre les compatibilitats sol·licitades. b) Elaborar la proposta i execució dels plans generals d'actuació de l'Institut i vetllar per l'execució dels acords dels òrgans de govern. c) Assumir la representació ordinària de l'Institut Ramon Llull i les seves relacions externes, tant en l'àmbit nacional com en l'internacional. d) Elaborar la memòria anual d'activitats i presentar al Consell de Direcció les propostes d'avantprojecte de pressupost i la seva liquidació. e) Ordenar la publicació de les convocatòries públiques de subvencions i les seves bases, i resoldre les sol·licituds que s'hi presentin d'acord amb les disponibilitats pressupostàries. f) Subscriure en nom de l'Institut Ramon Llull els contractes i els convenis amb tercers, executar el pressupost, autoritzar i disposar despeses i reconèixer obligacions. g) Exercir qualsevol altra funció necessària per a la direcció de l'administració de l'Institut i les que li delegui el Consell de Direcció. h) Proposar al Consell de Direcció el nomenament i la separació dels caps d'àrea i del o de la gerent. Article 14: Comissions assessores A proposta del director o directora de l'Institut, el Consell de Direcció pot aprovar la creació de comissions assessores relatives als àmbits d'actuació de cadascuna de les àrees en què s'estructura l'Institut o a activitats extraordinàries. Article 15: Organització de l'Institut L'Institut s'estructura en una Gerència i en les àrees que acordi el Consell de Direcció. 15.1 La Gerència El o la gerent, que depèn jeràrquicament de la Direcció, té les funcions següents: a) Autoritzar i disposar despeses, reconèixer obligacions i contractar en els límits que el Consell de Direcció estableixi, així com ordenar pagaments i retre comptes. b) Preparar, per a la seva aprovació per part dels òrgans de govern, l'avantprojecte de pressupost anual, la proposta de liquidació del pressupost i els comptes anuals. c) Gestionar els béns immobles adscrits a l'Institut. d) Exercir la gestió del personal. CV E- N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 7Dimarts, 25 de març de 2014 e) Exercir altres funcions que el Consell de Direcció o la Direcció li deleguin. El o la gerent assisteix, amb veu i sense vot, a les reunions de la Junta Rectora sempre que hi és convocat. 15.2 Les Àrees Al capdavant de cada àrea hi haurà un o una cap nomenat pel Consell de Direcció, que dependrà jeràrquicament del director o directora de l'Institut i al qual correspondrà proposar i planificar els programes de l'àrea, coordinar la seva actuació i organitzar els recursos humans i materials de què disposi per a l'assoliment dels objectius establerts. Article 16: Recursos econòmics, aportacions de les entitats consorciades, patrimoni i control financer 16.1 Els recursos econòmics de l'Institut Ramon Llull són els següents: a) Les aportacions de la Generalitat de Catalunya per al funcionament ordinari del consorci. b) Les aportacions de les entitats que s'incorporin al consorci, d'acord amb el que preveu l'art. 1.3. c) El rendiment de l'explotació del seu patrimoni. d) Els ingressos que obtingui per la prestació dels seus serveis. e) Les donacions i subvencions de qualsevol naturalesa. f) Els ingressos que obtingui procedents de patrocini. g) Qualsevol altre que li pugui correspondre d'acord amb les lleis. 16.2 Per al compliment de les seves funcions, el consorci pot tenir un patrimoni propi i separat de les administracions consorciades format pel conjunt de béns, drets, obligacions i accions que adquireixi o li siguin incorporats. El patrimoni del consorci queda reflectit en l'inventari corresponent que revisarà i aprovarà anualment la Junta Rectora. Els béns mobles i immobles de les entitats consorciades, destinats al servei del consorci, tenen el caràcter de cedits, per adscripció o cessió d'ús, d'acord amb les condicions determinades en cada cas al títol corresponent. El règim jurídic del patrimoni del consorci, i en especial, el relatiu als béns de domini públic, és el que estableix la normativa de patrimoni de la Generalitat de Catalunya. 16.3 L'Ajuntament de Barcelona cedeix l'ús i gaudi a títol gratuït de la finca municipal denominada Palau Baró de Quadras, a l'avinguda Diagonal número 373, de Barcelona, per un termini de vint-i-cinc anys prorrogables per un període màxim de vint-i-cinc anys més. Les condicions d'aquesta cessió d'ús, a més de les esmentades, s'han de regular mitjançant conveni específic. El règim patrimonial aplicable a aquest immoble és el de l'Ajuntament de Barcelona. 16.4 El control financer de l'Institut l'exercirà la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya i es durà a terme mitjançant el procediment d'auditoria d'acord amb la normativa que resulti d'aplicació. Article 17: Personal 17.1 L'Institut Ramon Llull s'ha de dotar del personal necessari per al compliment del seu objecte i finalitats. El seu nombre, categories i funcions s'han de determinar en la plantilla, la relació de llocs de treball i altres instruments de gestió i planificació que el Consell de Direcció aprovi. 17.2 La selecció del personal s'ha de fer mitjançant convocatòria pública d'acord amb els principis d'igualtat, publicitat, mèrit i capacitat, sens perjudici de les especialitats que resultin d'aplicació al personal directiu. 17.3 El personal de l'Institut es regeix per l'Estatut bàsic de l'empleat públic, la legislació laboral i la resta de normes convencionalment aplicables. 17.4 Si es realitza contractació laboral de persones empleades per prestar serveis a l'estranger, aquesta s'ha de formalitzar per escrit. En el cas de desplaçament temporal a altres estats membres de la Unió Europea s'ha d'aplicar la normativa comunitària i pel que fa a la resta d'estats s'han d'aplicar els convenis internacionals corresponents. Article 18: Règim de recursos 18.1 Contra aquells actes que no exhaureixin la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el president o presidenta del Consell de Direcció. Contra els que exhaureixen la via administrativa, d'acord amb les lleis aplicables, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant el mateix òrgan que els hagi dictat o es podran impugnar directament davant l'ordre jurisdiccional competent. C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 8Dimarts, 25 de març de 2014 18.2 La reclamació en via administrativa és un requisit previ per a l'exercici d'accions judicials civils o laborals contra l'Institut, de conformitat amb el que estableixen els articles 120 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 80 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Article 19: Modificació dels Estatuts La modificació d'aquests Estatuts requereix l'acord de la Junta Rectora a proposta del Consell de Direcció en la forma i per les majories previstes en aquests Estatuts. L'acord de modificació l'han de ratificar les entitats consorciades d'acord amb la normativa vigent que hi sigui d'aplicació. Article 20: Dret de separació 20.1 Qualsevol membre de l'Institut Ramon Llull, per acord del seu òrgan de govern respectiu, pot decidir separar-se'n, notificant-ho prèviament a la Presidència del Consell de Direcció i a les altres entitats consorciades de manera fefaent amb una antelació mínima de sis mesos del final de l'exercici econòmic en curs, sens perjudici que sigui responsable del compliment de les obligacions contretes pel que fa a l'exercici en curs o als exercicis precedents. 20.2 L'acord precedent comportarà la convocatòria de la Junta Rectora per escoltar-lo i informar-ne. Article 21: Dissolució 21.1 El consorci es dissol per les causes següents: a) Acord de la Junta Rectora, adoptat en la forma que preveu l'article 7 i 8 d'aquests Estatuts. b) Impossibilitat legal o material de dur a terme les seves finalitats. 21.2 En cas de dissolució, la Junta Rectora ha de determinar la manera en què s'ha de procedir a la liquidació del consorci. L'Administració de la Generalitat ha d'assumir els drets i les obligacions resultants de la liquidació, sens perjudici que l'Ajuntament de Barcelona recuperi l'ús de l'immoble a què es refereix l'article 16.3. Barcelona, 14 de març de 2014 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 40 06 88 7 https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002