Dimarts, 22 de març de 2011 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI El Plenari del Consell Municipal del dia 25 de febrer de 2011 va aprovar definitivament, atès que no es van presentar al·legacions durant el termini d’informació pública, la creació de la Fundació Barcelona Zoo i la proposta d’estatuts, que de conformitat amb els articles 212.5 i 201.1.d) del Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals, es transcriuen íntegrament a continuació: ESTATUTS FUNDACIÓ BARCELONA ZOO CAPÍTOL I. Denominació, naturalesa, durada, domicili, àmbit d’actuació i règim jurídic Article 1. Denominació, naturalesa i durada La Fundació és una entitat sense ànim de lucre que té el patrimoni, els rendiments i els recursos obtinguts, afectats de forma permanent a la realització de les finalitats d’interès general previstes en aquests estatuts. La fundació es denomina FUNDACIÓ BARCELONA ZOO. La Fundació té vocació de permanència i es constitueix amb durada indefinida. Article 2. Domicili El domicili de la Fundació queda fixat a la ciutat de Barcelona, a les dependències del Zoo al Parc de la Ciutadella,s/n. 08020 Barcelona. Article 3. Àmbit d’actuació La Fundació exerceix la seva activitat majoritàriament a Catalunya amb projecció nacional i internacional de les seves relacions amb altres entitats i institucions públiques i privades, tasques de recerca i divulgació científica per a la preservació de la biodiversitat. Article 4. Règim jurídic La Fundació té personalitat jurídica pròpia i gaudeix de plena capacitat jurídica i d’obrar per l’atorgament de la seva carta fundacional en escriptura pública i la inscripció en el Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya. La Fundació es regeix per les declaracions contingudes a la carta fundacional, per les disposicions legals que li són d’aplicació, per les establertes en aquests estatuts i pels acords que adopti el Patronat en l’exercici de les seves funcions. CAPÍTOL II. Finalitats fundacionals i activitats Article 5. Finalitats fundacionals La Fundació té com a finalitats fundacionals la promoció, el desenvolupament i l’impuls de programes de recerca, conservació, educació i sensibilització, per tal d’esdevenir, des de la consideració de l’interès públic, un instrument orientat a la preservació de la biodiversitat, a la generació de coneixement i a la conscienciació sobre la protecció i preservació dels ecosistemes del planeta i de les espècies animals i vegetals, i sobre la interrelació que entre les diferents formes de vida es produeixen. Així la Fundació esdevé un agent actiu per a contribuir a la definició i gestió del Programa de Recerca i Conservació del Zoo de Barcelona. 1 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 Article 6. Activitats Per a la consecució de les finalitats fundacionals, la Fundació desenvolupa les activitats que el Patronat considera necessàries, directament i/o en col·laboració amb altres entitats, institucions o persones, d’acord amb el que estableix la normativa sobre fundacions. En concret, a fi de dur a terme la finalitat fundacional, la Fundació podrà desenvolupar les activitats que, sense ànim exhaustiu, s’enumeren a continuació: a) Desenvolupament i gestió de la recerca científica orientada a la conservació de les espècies animals tant in situ com ex situ, mitjançant l’establiment de relacions i intercanvi de coneixements les Universitats i grups de recerca i investigadors amb col·laboració amb altres institucions i entitats publiques i privades, donant prioritat a projectes de col·laboració conjunta, en virtut de les línies estratègiques contingudes en el Programa de Recerca i Conservació del Zoo de Barcelona. b) Organització d’activitats formatives, divulgatives i culturals, en diversos formats i orientades al gran públic, per a incidir en els valors de la biodiversitat i el medi ambient i el seu us sostenible, ja sigui mitjançant l’estructura del Departament d’Educació del Zoo de Barcelona o mitjançant altres instruments o mecanismes d’actuació. c) Organització de programes de formació orientats a la qualificació de persones vinculades a la gestió professional en el camps de la zoologia, el maneig i benestar animal, i la gestió de programes de cooperació i desenvolupament comunitari vinculats a processos de conservació, estabilització i reintroducció d’espècies animals en els hàbitats d’origen. d) Impuls i organització d’estudis, recerques, seminaris i conferències, així com l’edició directa o indirecta de publicacions o la realització d’exposicions dirigides a potenciar, exposar i difondre els valors naturals de Barcelona, la seva Área Metropolitana, Catalunya, la Mediterrània i el món, tot afavorint el coneixement i preservació de la seva biodiversitat, i promovent entre la ciutadania una relació respectuosa amb la natura i l’aprofitament sostenible dels seus recursos. e) Assessorament a entitats públiques i privades en les matèries pròpies de les finalitats fundacionals i, en particular, en l’àmbit de la preservació de les espècies i la sostenibilitat ambiental. f) Facilitar la coordinació i l’establiment de sinergies entre les diferents administracions públiques i els seus organismes, les Universitats i centres de recerca, així com amb entitats o empreses públiques o privades interessades a participar d’alguna manera en la consecució de les finalitats de fundacionals. g) Crear o cooperar en la creació d’altres entitats de caire associatiu, fundacional o societari. h) Obtenció, canalització i/o inversió d’ajuts econòmics o en espècie, destinats al desenvolupament o consecució de les finalitats fundacionals. i) Concessió de beques, ajuts econòmics o incentius d’indole diversa a persones, col·lectius, o entitats per al desenvolupament d’activitats relacionades amb les finalitats de la Fundació. j) Participació o col·laboració en el desenvolupament d’activitats d’altres entitats, organismes, institucions o persones que pugin servir a les finalitats fundacionals. k) Promoció de tota mena d’iniciatives que afavoreixin una millor connexió del Zoo de Barcelona i els seus objectius estratègics amb la societat. l) Totes aquelles activitats que sense estar relacionades en els apartats anteriors, serveixen per a assolir les finalitats fundacionals. Les activitats relacionades amb les finalitats fundacionals s’han de dur a terme segons les normes que les regulen específicament, mitjançant l’obtenció, si escau, dels permisos o llicències pertinents. Article 7. Regles bàsiques per a l’aplicació dels recursos a les finalitats Les rendes i els altres ingressos anuals que obtingui l’entitat s’han de destinar al compliment de les finalitats fundacionals dins els límits establerts per la legislació vigent. La Fundació pot realitzar tot tipus d’activitat econòmica, actes, contractes, operacions i negocis lícits, sense més restriccions que les imposades per la legislació aplicable. 2 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 Article 8. Regles bàsiques per a la determinació dels beneficiaris El destinatari final dels beneficis de la Fundació serà la societat en el seu conjunt. Tanmateix, tots els sectors, institucions públiques o privades que, en alguna mesura, es trobin compromeses amb les finalitats fundacionals i en el desenvolupament en la protecció i conservació de la natura, especialment de les espècies animals. En tot cas, la Fundació actuarà amb criteris d’imparcialitat i no discriminació en determinació dels seus beneficiaris. Ningú no podrà al·legar ni individual ni col·lectivament davant la Fundació, cap dret al gaudiment dels seus beneficis abans de que fossin concedits. CAPÍTOL III. Règim econòmic Article 9. Patrimoni de la Fundació i activitats econòmiques El patrimoni de la Fundació queda vinculat al compliment de les finalitats fundacionals. El patrimoni està integrat: a) Pel capital fundacional, constituït per la dotació inicial, que consta a la carta fundacional; b) Per tots els béns i drets de contingut econòmic que accepti i rebi la Fundació amb la finalitat d’incrementar el capital fundacional, i c) Per tots els rendiments, fruits, rendes i productes, i els altres béns incorporats al patrimoni de la Fundació per qualsevol títol o concepte. Article 10. Disposició i deure de reinversió 10.1. L’alienació, el gravamen o qualssevol altres actes de disposició dels béns i drets que integren el patrimoni fundacional s’ha de fer a títol onerós i respectant les condicions dels fundadors o dels donants d’aquests béns. En qualsevol cas, l’import obtingut s’ha de reinvertir en l’adquisició d’altres béns i drets que se subroguin en lloc dels alienats o en la millora dels béns de la Fundació. 10.2. La necessitat i la conveniència de les operacions de disposició o gravamen directe o indirecte han d’estar justificades i acreditades documentalment. El Patronat, abans de fer els actes de disposició, ha de comptar amb la informació adequada per prendre la decisió responsablement. 10.3. El Patronat ha de comunicar al Protectorat els actes de disposició o gravamen a què es refereix l’apartat 1 d’aquest article en el termini de trenta dies hàbils a partir del moment en què es fan. 10.4. Es requereix prèvia autorització del Protectorat per fer actes de disposició, gravamen o administració en els casos següents: a) Si els béns o drets objecte de disposició s’han adquirit amb diners procedents de subvencions públiques. b) Si el donant ho ha exigit expressament. c) Si ho estableix una disposició estatutària. d) Si el producte de l’operació no es reinverteix totalment en el patrimoni de la Fundació. 10.5. El Patronat pot fer, sempre que sigui necessari i de conformitat amb el que aconsellin la conjuntura econòmica i la legislació vigent, les modificacions convenients en les inversions del patrimoni fundacional. Article 11. Règim comptable i documental 11.1. La Fundació ha de portar un llibre diari i un llibre d’inventari i de comptes anuals. 11.2. El Patronat de la Fundació ha de fer l’inventari i ha de formular els comptes anuals de manera simultània i amb data del dia de tancament de l’exercici econòmic, de conformitat amb els principis de comptabilitat generalment admesos i amb les disposicions que en cada cas siguin aplicables. L’exercici s’ha de tancar el 31 de desembre de cada any. 3 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 11.3. Els comptes anuals formen una unitat i estan integrats per: a) El balanç de situació. b) El compte de resultats. c) El compte d’estat de situació de canvis en el patrimoni net. d) El compte d’estat de situació de fluxos en efectiu i, e) La memòria, en la qual s’ha de completar, ampliar i comentar la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i s’han de detallar les actuacions realitzades en compliment de les finalitats fundacionals i concretar el nombre de beneficiaris i els serveis que aquests han rebut, com també els recursos procedents d’altres exercicis pendents de destinació, si n’hi ha, i les societats participades majoritàriament, amb indicació del percentatge de participació. 11.4. El Patronat ha d’aprovar dintre dels sis mesos següents a la data de tancament de l’exercici els comptes anuals, els quals ha de presentar en la forma prevista legalment al Protectorat de la Generalitat de Catalunya per al seu dipòsit en el termini de 30 dies a comptar de la seva aprovació. 11.5. El Patronat ha d’aprovar i presentar, en relació amb les inversions financeres temporals que realitzi en el mercat de valors, un informe anual sobre el grau de compliment del codi de conducta que han de seguir les entitats sense ànim de lucre, de conformitat amb la normativa vigent o amb el que disposi l’autoritat reguladora. 11.6. Els comptes anuals s’han de sotmetre a una auditoria externa quan es donen les circumstàncies legalment previstes o, en el seu cas, quan sigui procedent d’acord amb la normativa aplicable. Encara que no es produeixin les circumstàncies a que es refereix el paràgraf anterior perquè els comptes s’hagin de sotmetre a una auditoria, si una tercera part dels patrons la demana per raons justificades, perquè considera que hi ha alguna circumstància excepcional en la gestió de la Fundació que aconsella que es dugui a terme, s’ha de convocar una reunió del Patronat en el termini màxim de 30 dies a comptar de la petició, a fi d’acordar de forma motivada la realització o no-realització de l’auditoria de comptes sol·licitada. Si no es convoca el Patronat en el termini indicat o si, un cop convocat amb aquesta finalitat, s’acorda no dur a terme l’auditoria, els patrons interessats poden adreçar la seva petició al Protectorat, d’acord amb el que estableix l’article 332.8.4 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques. La companyia auditora de la fundació serà, sempre que sigui possible d'acord amb la normativa de contractació aplicable, la mateixa que la de l’empresa municipal gestora del Parc Zoològic de Barcelona. Article 12. Recursos anuals Els recursos econòmics anuals de la Fundació han d’estar integrats per: a) Les rendes i rendiments produïts per l’actiu. b) Els saldos favorables que puguin resultar de les activitats fundacionals i, c) Les subvencions i altres liberalitats rebudes amb aquesta finalitat que no hagin d’incorporar-se al capital fundacional. Article 13. Aplicació obligatòria La Fundació ha de destinar al compliment de les finalitats fundacionals almenys el setanta per cent de les rendes i altres ingressos nets anuals obtinguts. La resta l’ha de destinar o bé al compliment diferit de les finalitats o bé a l’increment dels seus fons propis. El Patronat ha d’aprovar l’aplicació dels ingressos. Si la Fundació rep béns i drets sense que se n’especifiqui la destinació, el Patronat ha de decidir si han d’integrar la dotació o han d’aplicar-se directament a la consecució de les finalitats fundacionals. L’aplicació d’almenys el setanta per cent dels ingressos al compliment de les finalitats fundacionals, s’ha de fer efectiva en el termini de quatre exercicis a comptar de l’inici del següent al de l’acreditació comptable. 4 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 Article 14. Despeses de funcionament Les despeses derivades del funcionament del Patronat i dels seus òrgans delegats, sense comptar a aquest efecte el cost de les funcions de direcció o gerència, no poden ser superiors al 15% dels ingressos nets obtinguts durant l’exercici. Article 15. Participació en societats La Fundació pot constituir societats i participar-hi amb l’autorització prèvia de la Gerència Municipal i de la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona. Les referides societats hauran de ser obligatòriament temporals. Pel cas que la constitució o participació en una societat comporti l’assumpció de responsabilitat personal pels deutes socials, serà també necessària autorització prèvia del protectorat. La Fundació ha de comunicar al Protectorat en el termini de 30 dies l’adquisició i tinença d’accions o participacions socials que li confereixin, directament o indirectament, el control de societats que limitin la responsabilitat dels socis. En tot cas, l’exercici per part de la Fundació de tasques d’administració de societats ha de ser compatible amb el compliment de les finalitats fundacionals. CAPÍTOL IV. Organització i funcionament Article 16. El Patronat El Patronat és l’òrgan de govern i d’administració de la Fundació, la representa i gestiona, i assumeix totes les facultats i funcions necessàries per a la consecució de les finalitats fundacionals. Article 17. Composició del Patronat, designació i requisits per ser-ne membre El Patronat és un òrgan col·legiat integrat per persones físiques o jurídiques i constituït per un mínim de 5 membres i un màxim de 19 membres amb dret de vot. Estarà integrat per patrons que seran nats, electius i honorífics. L’Ajuntament de Barcelona es reserva el dret a designar, separar i renovar els patrons nats i electius i a proposar al Patronat els patrons honorífics, segons el que disposa aquest article. a) Patrons Nats.  El/la regidor/a o el delegat/delegada de l’Ajuntament de Barcelona amb competències relacionades amb el Zoo.  El/la Director/a General de Barcelona de Serveis Municipals, S.A. o el/la titular del càrrec que substitueixi a la Direcció General.  El/la Director/a del Parc Zoològic de Barcelona.  1 representant proposat pel Consell Assessor del Zoo de Barcelona, d’entre els seus membres, designat per l’Alcalde en la seva condició de representant de l’Ajuntament de Barcelona.  1 representant proposat pel Comitè Científic del Zoo de Barcelona, d’entre els seus membres, designat per l’Alcalde en la seva condició de representant de l’Ajuntament de Barcelona. b) Patrons electius: Són patrons electius designats per l’Alcalde en la seva condició de representant de l’Ajuntament de Barcelona:  Fins a 5 membres proposats pel plenari de la Corporació Municipal de Barcelona.  Fins a un màxim de 9 membres, designats entre persones rellevants dels camps de l’ investigació, la docència, la cultura, la tècnica, el teixit empresarial, les finances i les institucions públiques o privades que han demostrat interès pel Zoo de Barcelona, ja sigui a traves de les seves activitats o a traves de les seves aportacions. 5 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 c) Patrons Honorífics: El Patronat podrà nomenar membres honorífics, si així ho creu oportú. Els Patrons honorífics seran nomenats pel Patronat a proposta de l’Alcalde, en la seva condició de representant de l’Ajuntament de Barcelona, entre persones rellevants dels camps de l’ investigació, la docència, la cultura, la tècnica, el comerç, la indústria i les finances, que puguin contribuir a les finalitats fundacionals. El nombre de patrons honorífics no tindrà límit. Els Patrons honorífics només podran actuar com a assessors, ja sigui individual o col·lectivament, en els assumptes que els sotmeti el Patronat de la Fundació. En aquest casos, comptaran amb veu però no amb vot i la seva presència no serà computable a efectes de l’obtenció dels quòrums necessaris tant per a la constitució, com per a la presa d’acords. Podrà ser membre del Patronat qualsevol persona física amb capacitat d’obrar plena; que no es trobi inhabilitada per exercir càrrecs públics o per administrar béns i no hagi estat condemnada per delictes contra el patrimoni o contra l’ordre socioeconòmic o per delictes de falsedat. Les persones jurídiques han d’estar representades en el Patronat, d’una manera estable, per la persona en qui recaigui aquesta funció d’acord amb les normes que les regulin, o per la persona que designi a aquest efecte el corresponent òrgan competent. Article 18. Exercici del càrrec i renovació El càrrec de patró que recaigui en persona física haurà de desenvolupar-se personalment. Tot i així, podrà actuar en el seu nom i representació un altre patró per ell designat, sempre per actes concrets i ajustant-se a les instruccions que, en el seu cas, el representant formuli per escrit. Si el patró fora persona jurídica, haurà de designar una persona física que el representi. Si un patró ho és perquè té la titularitat d’un càrrec d’una institució, pot actuar en nom seu la persona que pugui substituir-lo segons les regles d’organització de la mateixa institució. El patró exercirà el càrrec amb la diligència d’un responsable lleial. L’exercici del càrrec de patró començarà quan la persona designada accepti expressament el càrrec. L’acceptació haurà de ser expressa i per escrit, bé a l’atorgament de la carta fundacional o en altra escriptura pública, en document privat amb la firma de la persona que accepta el càrrec legitimada davant de notari o mitjançant compareixença realitzada davant del Protectorat del secretari o de la persona que accepta el càrrec, notificada ulteriorment a la Fundació. Igualment, es podrà acceptar el càrrec davant el Patronat, acreditant-se a traves de certificació expedida pel secretari amb la firma legitimada notarialment. L’acceptació haurà d’efectuar-se en el termini de trenta dies a comptar des del següent a la notificació fefaent de la nominació, passat el quals sense que s’hagi produït l’acceptació es podrà procedir a anomenar una altra persona en el seu lloc. Aquestes acceptacions s’inscriuran en el registre de fundacions. Les persones jurídiques acceptaran formar part del Patronat per acord de l’òrgan competent a l’efecte o, si aquesta competència no està atribuïda, de l’òrgan de govern. El mandat dels patrons nats és indefinit, sense perjudici de la successió de persones físiques en el desenvolupament dels càrrecs a que els vincula el caràcter nat. Els patrons electius així com els honorífics seran anomenats per un termini de quatre anys, a comptar des de la seva acceptació, podent ser reelegits successivament. En el cas que s’origini una vacant, es podrà procedir a cobrir la mateixa, en el termini de trenta dies des de que aquesta es produeixi, mitjançant l’anomenament d’un nou patró, conforme està previst en els presents Estatuts. En el cas que un patró hagués estat suspès judicialment de l’exercici de les seves funcions, per sentència ferma, s’entendrà vacant la seva vocalia procedint-se a anomenar un nou patró segons allò previst en l’article 17 dels Estatuts. En el cas suposat de què les vacants afectessin a la meitat dels patrons nats i electius, el que impossibilitaria la seva constitució, el Patronat, a proposta del President de la Fundació, podrà anomenar amb caràcter provisional a les persones precises fins a completar el quòrum de constitució. Aquests patrons provisionals estaran en l’exercici del càrrec fins a que, en el termini màxim de 30 dies, es cobreixin les vacants que permetin formar el quòrum de constitució del Patronat. 6 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 Article 19. Gratuïtat Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament, sens perjudici del dret a ser reemborsats de les despeses degudament justificades i a la indemnització pels danys que els ocasioni el desenvolupament de les funcions pròpies del càrrec. Article 20. Facultats i delegació de funcions Corresponen al Patronat totes les facultats que té estatutàriament atribuïdes i, en general, les que requereixi per a la consecució de les finalitats fundacionals, sense més excepcions que les establertes en la legislació aplicable i en aquests estatuts. El Patronat pot delegar les seves funcions de conformitat amb aquests estatuts i la legislació aplicable. En tot cas, són indelegables i corresponen al Patronat amb caràcter exclusiu les facultats següents: a) La modificació dels estatuts. b) La fusió, l'escissió o la dissolució de la Fundació. c) L'elaboració i l'aprovació del pressupost i dels documents que integren els comptes anuals. d) Els actes de disposició sobre béns que, en conjunt o individualment, tinguin un valor superior a una vintena part de l'actiu de la Fundació, llevat que es tracti de la venda de títols valor amb cotització oficial per un preu que sigui almenys el de cotització. Tanmateix, es poden fer apoderaments per a l'atorgament de l'acte corresponent en les condicions aprovades pel Patronat. e) La constitució o la dotació d'una altra persona jurídica. f) La fusió, l'escissió i la cessió de tots o d'una part dels actius i els passius. g) La dissolució de societats o d'altres persones jurídiques. h) Els que requereixen l'autorització o l'aprovació del Protectorat. El que disposa aquest article s’ha d’entendre sense perjudici de les autoritzacions del Protectorat que siguin necessàries o de les comunicacions que se li hagin de fer de conformitat amb la legislació vigent. Article 21. Règim de convocatòria 21.1. El Patronat es reuneix en sessió ordinària almenys dues vegades a l’any, i obligatòriament durant el primer semestre de l’any natural amb la finalitat d’aprovar els comptes anuals de l’exercici anterior. S’ha de reunir en sessió extraordinària, prèvia convocatòria i a iniciativa del seu president/a, tantes vegades com aquest/a ho consideri necessari per al bon funcionament de la Fundació. També s’ha de reunir quan ho sol·liciti una quarta part dels seus membres, i en aquest cas la reunió s’haurà de fer dins els trenta dies següents a la sol·licitud. 21.2. El Patronat es pot reunir excepcionalment mitjançant videoconferència, multi conferència o qualsevol altre sistema que no impliqui la presència física dels patrons. En aquests casos és necessari garantir la identificació dels assistents a la reunió, la continuïtat en la comunicació, la possibilitat d’intervenir en les deliberacions i l’emissió del vot. La reunió s’ha d’entendre celebrada al lloc on es trobi el president. En les reunions virtuals s’han de considerar patrons assistents aquells que hagin participat en la multi conferència i/o videoconferència. 21.3. La convocatòria de les reunions correspon al president i ha de contenir l’ordre del dia de tots aquells assumptes que s’han de tractar en la reunió, fora dels quals no es poden prendre acords vàlids, així com el lloc, dia i hora de la reunió en primera convocatòria, i les mateixes dades per a la reunió en segona convocatòria. 21.4. La reunió s’ha de convocar almenys amb 10 dies d’antelació respecte de la data prevista perquè tingui lloc. 21.5. Excepcionalment, si cap membre del Patronat s’oposa, es podrà celebrar la reunió del Patronat per escrit i sense sessió, i s’adoptaran els acords mitjançat l’emissió del vot per escrit, havent-se de garantir en el procés, els drets d’informació i de vot, així com la constància de recepció del vot, i garantint l’autenticitat de l’emissor de vot. 7 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 Article 22. Càrrecs El Patronat nomena entre els patrons nats i els patrons electius, un president/a, un/una vicepresident/a i un/una secretari/ària. Els patrons nats i els patrons electius que no ocupen cap d’aquests càrrecs tenen la condició de vocals. Article 23. El president o presidenta El/la president/a i, en la seva absència, el/la vicepresident/a tenen les facultats següents: a) Representar institucionalment la Fundació. b) Ordenar la convocatòria, fixar-ne l’ordre del dia i presidir, suspendre i aixecar les sessions del Patronat, així com dirigir les deliberacions. c) Decidir amb el seu vot de qualitat el resultat de les votacions en cas d’empat. d) La resta de facultats indicades en aquests estatuts i aquelles que li siguin expressament encomanades pel Patronat, d’acord amb el que preveu la normativa aplicable. Article 24. El secretari o secretària El/la secretari/ària, que necessàriament haurà de tenir la condició de patró de la Fundació, convoca, en nom del/de la president/a, les reunions del Patronat i n’estén les actes, conserva el llibre d’actes i lliura els certificats amb el vist-i-plau del president/a o per ordre, en la seva absència, del vicepresident/a. Així mateix exerceix les altres funcions que són inherents al seu càrrec i li atribueixen aquests estatuts. Article 25. Manera de deliberar i adoptar acords El Patronat queda vàlidament constituït en primera convocatòria quan assisteixen a la reunió, en persona o representats en la forma legalment permesa, la meitat més un dels patrons nats i electius. En segona convocatòria és necessària l’assistència d’una quarta part dels patrons nats i electius. Cada patró nat i electiu té un vot i els acords s’adopten per majoria de vots dels assistents, presents i representats, a la reunió. En cas d’empat decideix el vot de qualitat del president/a. El/la director/a general de la Fundació, en el cas que aquest càrrec hagi estat anomenat pel Patronat, pot assistir amb veu però sense vot a les reunions del Patronat a que sigui convocat. El Patronat també pot convidar a assistir a les reunions, amb veu i sense vot, les persones que consideri convenient. Article 26. De les actes De cada reunió, el secretari/ària n’ha d’aixecar l’acta corresponent, que ha d’incloure la data, el lloc, l’ordre del dia, les persones assistents, un resum dels assumptes tractats, les intervencions de què s’hagi sol·licitat que quedi constància i els acords adoptats, amb indicació del resultat de les votacions i de les majories. Les actes han de ser redactades i firmades pel secretari/ària amb el vistiplau del president/a i poden ser aprovades pel Patronat a continuació d’haver-ne realitzat la sessió corresponent o bé en la pròxima reunió. No obstant això, els acords tenen força executiva des de la seva adopció, excepte si es preveu expressament, en els estatuts o a l’hora d’adoptar l’acord, que no són executius fins a l’aprovació de l’acta. Si són d’inscripció obligatòria, tenen força executiva des del moment de la inscripció. La Fundació ha de portar un llibre d’actes en el qual constin totes les que hagin estat aprovades pel Patronat. Article 27. Conflicte d’interessos Els patrons i les persones que hi estiguin especialment vinculades d’acord amb l’article 312.9.3 de la Llei 4/2008, restaran vinculats a les obligacions següents: a. S’abstindran de participar en tot tipus de negocis i activitats financeres que puguin comprometre l’objectivitat en la gestió de la Fundació, així com participar en societats constituïdes o participades per la Fundació. 8 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 b. Tret que hi hagi autorització del Protectorat, no podran establir contractes de compravenda o arrendament de béns immobles o de béns mobles d’extraordinari valor, de préstec de diners, ni de prestació de serveis retribuïts amb la Fundació. c. Durant el període de 2 anys a partir del cessament en el càrrec de patró, aquest no podrà desenvolupar serveis en empreses o societats privades participades per la Fundació. Article 28. Cessament 1. Els patrons cessen en el càrrec per les causes següents: a) Mort o declaració d’absència, en el cas de les persones físiques, o extinció, en el cas de les persones jurídiques. b) Incapacitat o inhabilitació. c) Cessament de la persona en el càrrec per raó del qual formava part del Patronat. d) Finalització del termini del mandat, llevat que es renovi. e) Renúncia notificada al Patronat. f) Sentència judicial ferma que estimi l'acció de responsabilitat per danys a la Fundació o que decreti la remoció del càrrec. g) Separació o destitució per decissió de l’Alcalde en la seva condició de representant de l’Ajuntament de Barcelona. h) Les altres que estableixen la llei o els estatuts. 2. La renúncia al càrrec de patró ha de constar de qualsevol de les formes establertes per a l'acceptació del càrrec, però només produeix efectes davant tercers quan s'inscriu en el Registre de Fundacions. CAPÍTOL V. Regulació d’altres òrgans. Composició i funcions Article 29. El director o directora El Patronat pot nomenar un director o directora que desenvolupi la direcció executiva de la Fundació. Aquest càrrec no podrà ser ocupat per un patró. Els càrrecs de director o directora de la Fundació i de director o directora del Parc Zoològic de Barcelona no podran recaure en la mateixa persona. El càrrec de director/a és retribuït, en els termes que es consideren adequats a la naturalesa i a la representativitat pròpies del càrrec i a les seves funcions. Article 30. Estructura La Fundació no comptarà amb una estructura material ni amb personal propi remunerat, excepte, en el seu cas, el càrrec de director, i delegarà l’execució de les seves tasques, sense contraprestació dinerària, en la Divisió Zoo de l’empresa municipal Barcelona de Serveis Municipals. Aquesta limitació es mantindrà mentre la fundació estigui classificada com a ens dependent de l’Ajuntament de Barcelona a efectes de la legislació d’estabilitat pressupostària aplicable i la seva normativa de desenvolupament. CAPÍTOL VI. Modificacions estatutàries i estructurals i dissolució Article 31. Modificacions estatutàries i estructurals i dissolució El Patronat, mitjançant un acord adoptat de conformitat amb l’establert en l’article 25 d’aquests estatuts i la normativa aplicable, i prèvia convocatòria expressa, pot modificar els estatuts, acordar la fusió, l’escissió o la dissolució o extinció de la Fundació, amb l’autorització del Protectorat d’acord amb la legislació aplicable. 9 CVE-Núm. de registre: 022011006541 Dimarts, 22 de març de 2011 Article 32. Causes de dissolució La Fundació es dissoldrà per les causes següents: a) Finalització del termini que estableixen els estatuts, llevat que abans se n'hagi acordat una pròrroga. b) Compliment íntegre de la finalitat per a la qual s'ha constituït o impossibilitat d'assolir-la, llevat que sigui procedent de modificar-la i que el Patronat n’acordi la modificació. c) Il·licitud civil o penal de les seves activitats o finalitats declarada per una sentència ferma. d) Obertura de la fase de liquidació en el concurs. e) Les altres que estableixen la llei o els estatuts. Article 33. Procediment de dissolució i destí del seu patrimoni 1. La dissolució de la Fundació requereix l’acord motivat del Patronat adoptat de conformitat amb l’establert en l’article 26 d’aquests estatuts i l’ha d’aprovar el Protectorat. 2. La dissolució determina la cessió global de tots els actius i els passius de la Fundació. Aquesta cessió global, un cop determinats l’actiu i el passiu, s’ha de publicar en els termes exigits per la normativa vigent i, amb l’autorització prèvia del Protectorat, s'ha d’adjudicar el patrimoni a altres fundacions o entitats sense ànim de lucre amb finalitats anàlogues a les de la Fundació o bé a entitats públiques. 3. De manera alternativa a la cessió global, el Patronat pot acordar la liquidació dels actius i els passius, que ha de dur a terme el Patronat, els liquidadors, si n'hi ha, o, subsidiàriament, el Protectorat, i a l’haver que en resulta se li ha de donar l’aplicació establerta en l’apartat 2. L'adjudicació o la destinació del patrimoni romanent ha de ser autoritzada pel Protectorat abans no s'executi. Barcelona, 9 de març de 2011 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 10 CVE-Núm. de registre: 022011006541