{PÁGINA } FUNDACIÓ FÒRUM AMBIENTAL ESTATUTS TÍTOL I DENOMINACIÓ, CARÀCTER, DURADA, FINALITATS I DOMICILI Article 1. La Fundació que es constitueix a la Carta Fundacional atorgada en l’escriptura pública, a la qual s’incorporen els presents estatuts, és una fundació privada que es denomina FUNDACIÓ FÒRUM AMBIENTAL (subjecta a la legislació de la Generalitat de Catalunya). Article 2. La Fundació tindrà personalitat jurídica plena, de conformitat amb el que disposa l’article 2 de la Llei 1/1982 de 3 de març de la Generalitat de Catalunya, i queda sotmesa a aquesta llei modificada per la Llei 21/1985, de 8 de novembre, al Decret 37/1987, del 29 de gener i a la legislació que sobre la matèria dicti en el futur la Generalitat de Catalunya. La Fundació té, en conseqüència, total capacitat, i pot, per tant, adquirir, conservar, posseir, administrar, disposar, alienar i permutar tota classe de béns mobles i immobles, participacions indivises i drets sobre aquests; subscriure tota mena de contractes i exercir i oposar tota mena de drets, accions i excepcions davant els tribunals i organismes, centres i dependències de l’Estat, comunitats autònomes, la província i el municipi, així com davant tota classe de persones físiques i jurídiques. Article 3. La Fundació inicia la seva activitat el dia de la seva inscripció en el Registre de Fundacions, sense perjudici del que disposa l’article 7.2 de la Llei 1/1982, de 3 de març de la Generalitat de Catalunya. Article 4. La FUNDACIÓ FÒRUM AMBIENTAL tindrà com a objectiu principal crear un espai de trobada, de debat i reflexió sobre l’empresa i el medi ambient que aplegui tots els sectors interessats. La Fundació actuarà mitjançant iniciatives d’alt nivell i màxima repercussió que afavoreixin la comprensió mútua dels sectors implicats i contribueixin al progrés industrial i ambiental de Barcelona i de Catalunya. La FUNDACIÓ FÒRUM AMBIENTAL promourà, tant entre els seus membres com en el conjunt del món empresarial, l’acció positiva d’ambientació de les empreses. A tal efecte difondrà codis de conducta i compromisos d’auto exigència, tant sectorial com global, orientats a aquesta finalitat. La FUNDACIÓ FÒRUM AMBIENTAL és un lloc de trobada de diferents sectors interessats i compromesos en integrar el respecte al medi ambient en la gestió regular de les empreses, en la recerca de noves tecnologies i en el disseny de nous productes i serveis. Les seves funcions s’exerciran principalment dintre del territori de Catalunya. En concret, seran objectius de la Fundació: a) La incorporació de la cultura ambiental a la cultura empresarial. b) La difusió entre la societat de la compatibilitat entre el desenvolupament industrial sostenible i la protecció de la qualitat ambiental. c) El desenvolupament i la projecció d’un sector autòcton d’activitats econòmiques basades en el medi ambient a Barcelona i a Catalunya. {PÁGINA } d) La consolidació de la dimensió mediterrània i internacional de les iniciatives de les institucions i de les empreses que operen en el sector del medi ambient a Catalunya. e) Promoure, finançar o subvencionar si escau, programes d’estudi, investigació, docència, publicació de tesis doctorals, tesines, memòries de llicenciatura, treballs de recerca de qualsevol tipus, així com edicions de caràcter periòdic o circumstancial sobre temes i qüestions relatius als objectius de la Fundació. f) Qualsevol altres fins no esmentats que contribueixin a l’assoliment de l’objectiu fundacional. g) Col·laborar, en el sentit més ampli, amb altres centres o institucions públics o privats que persegueixin fins anàlegs perquè la Fundació pugui realitzar plenament el seu objectiu. h) Acceptar, gestionar i administrar tots el mitjans materials que li siguin confiats, per qualsevol concepte, per a la realització de totes les activitats pròpies de la Fundació. Article 5. La realització de les activitats serà sempre sense ànim de lucre i amb l’únic objectiu de consagrar el seu patrimoni i ingressos de tota mena als fins establerts en aquests estatuts. Article 6. La fundació tindrà el seu domicili social a Barcelona, al recinte de la Fira de Barcelona, a la Avinguda Maria Cristina, s/n. El Patronat podrà canviar el domicili de la Fundació mitjançant acord adoptat conformement al que estableixen els presents estatuts, i això sempre que el mateix estigui situat al terme municipal de Barcelona. TÍTOL II MEMBRES DE LA FUNDACIÓ CAPÍTOL I. DISPOSICIÓ GENERAL Article 7. La FUNDACIÓ FÒRUM AMBIENTAL comptarà amb patrons i col·laboradors. CAPÍTOL II. PATRONS Article 8. Els patrons són empreses o institucions públiques que contribueixen organitzativament i econòmicament al manteniment de la Fundació. Excepcionalment podran haver-hi patrons, persones físiques, que seran nomenades per la seva rellevància en el sector mediambiental o altres sectors econòmics o acadèmics relacionats amb el medi ambient, els indicats patrons, persones físiques, no assumiran les obligacions a) i b) de caràcter econòmic previstes al article següent: Article 9. Són deures dels patrons: a) Aportar un capital per a la dotació inicial de la fundació de 500.000.- ptes. si són patrons fundadors, en el cas de que no siguin fundadors, aportar posteriorment al patrimoni de la fundació, l’import que estableixi el Patronat, que en tot cas no serà inferior al aportat pels patrons fundadors. b) Aportar una quota anual de 2.500.000.- ptes., o aquella que determini cada any el Patronat. c) Formar part com a membre del Patronat de la Fundació. Article 10. Són drets del patrons: a) Orientar la concreció dels objectius de la Fundació. {PÁGINA } b) Aprovar anualment el pla del treball i el Programa d’actuacions. c) Aprovar anualment el pressupost. d) Figurar com a patrons de la Fundació en les activitats de difusió i promoció d’aquesta en la seva condició de membres del patronat. e) Gaudir de manera preferent de la informació i la possibilitat de participació en les activitats que generi la Fundació. f) I exercir totes les altres facultats que es derivin dels presents estatuts. Article 11. Aquelles empreses o institucions que ho desitgin podran sol·licitar el seu nomenament com a patrons de la Fundació i seran acceptats en el seu cas pel Patronat de la mateixa, d’acord amb el Reglament de Funcionament que en el seu dia aprovi. CAPÍTOL III. COL·LABORADORS Article 12. Els col·laboradors podran ser persones físiques, persones jurídiques, Organitzacions No Governamentals (ONG) o Associacions Professionals que col·laboren en el desenvolupament de les actuacions pròpies de la Fundació. Els col·laboradors seran acceptats, i en el seu cas apartats de la Fundació per acord del Patronat. La decisió d’apartar un dels benefactors haurà de ser presa en el seu cas per la meitat més un dels seus membres, tal com s’indica en l’article 31 d’aquests estatuts. El funcionament i règim d’acceptació i dels col·laboradors serà desenvolupat pel Patronat mitjançant normes de règim interior. Article 13. Son deures dels col·laboradors: a) Assumir tasques concretes en l’execució d’alguna activitat de la fundació, que li siguin encomanades pel comitè Tècnic. b) Designar un representant al Comitè Tècnic. Article 14. Són drets dels col·laboradors: a) Participar en la definició del pla de treball de la Fundació, del Programa d’actuacions anual i en la preparació del Pressupost mitjançant el seu representant al Comitè Tècnic. b) Participar en el disseny i l’execució de les activitats pròpies de la Fundació. c) Proposar candidats a formar part del Patronat tal com s’especifica en l’article 18. TÍTOL III PATRIMONI DE LA FUNDACIÓ Article 15. El patrimoni de la Fundació es compondrà del següent: a) Els fons per aportació inicial del fundadors, reflectida en escriptura pública. b) Les noves aportacions destinades a augmentar el fons Fundacional, fetes pels fundadors mateixos, pels nous patrons, o per terceres persones. c) Els béns i drets de qualsevol tipus que adquireixi i rebi la Fundació per via d’herència, llegat, donació, subvenció o de qualsevol altre títol lucratiu, i {PÁGINA } d) El superàvit resultant de les activitats pròpies de la Fundació. Quedaran adscrits als fins fundacionals: 1) els rendiments dels béns fundacionals 2) les quotes anuals dels patrons i dels benefactors 3) els donatius, subvencions, herències o llegats acceptats pel patronat 4) les quotes o donatius rebuts com a contraprestació per determinats serveis 5) qualsevol altres ingressos no especificats anteriorment En tot cas, la Fundació destinarà a l’assoliment dels objectius fundacionals el mínim establert per l’article 5.2 de la llei 1/1982, de 3 de març, de la Generalitat de Catalunya, si més no, de les rendes que obtingui i de tots els altres ingressos que no formin part de la dotació de la Fundació. Article 16. Els béns susceptibles de produir rendes que integren el patrimoni de la Fundació podran tan sols ser alienats per a reinvertir el preu que d’ells s’obtingui en l’adquisició d’altres béns fructífers, que quedaran subrogats en el lloc dels alienats. Article 17. Per a la realització d’actes de disposició sobre el béns que constitueixen el patrimoni fundacional i per l’acceptació d’herències i llegats s’exigirà el vot favorable amb la majoria qualificada establerta a l’Art. 31 dels Estatuts i el compliment dels requisits legals aplicables. TÍTOL IV ORGANITZACIÓ DE LA FUNDACIÓ CAPÍTOL I.- ÒRGAN DE GOVERN DE LA FUNDACIÓ. EL PATRONAT. Article 18. El Patronat és l’òrgan col·legiat de govern i de direcció de la Fundació. Formen part del Patronat: a) Els patrons de fundadors designats en la carta fundacional i totes aquelles empreses i/o institucions públiques que complint les disposicions de l’article 8 siguin nomenats pel Patronat. b) Persones físiques o jurídiques que siguin designades pel Patronat, per un període de duració de 4 anys, reelegibles indefinidament, designades d’acord amb l’article 8. c) Almenys dos dels membres del Patronat seran anomenats a proposta dels col·laboradors de la Fundació, que també tindran un període de duració de 4 anys, reelegibles indefinidament. Formaran part del Patronat com a patrons nats: i) El President del Comitè Organitzador del Saló de l’Energia i del Medi Ambient que organitza Fira de Barcelona. ii) El Conseller de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya o persona que designi. iii) L’Alcalde de Barcelona o persona que designi. Els patrons podran ser cessats per acord del Patronat adoptat per la majoria qualificada prevista a l’Art. 31 d’aquests Estatuts. Les vacants que es produeixin en els epígrafs b i c, en el si del Patronat, es proveiran mitjançant acord del Patronat. Si té lloc abans de l’acabament del mandat estatutari, el del substitut acabarà a la data en que {PÁGINA } correspondria que el substituït cessés. No obstant podrà ser reelegit per als mateixos terminis establerts per als altres membres del Patronat. Article 19. Els patrons entren en funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec. Els que són nomenats en una reunió del patronat poden acceptar el càrrec en el mateix acte, la qual cosa ha de certificar el secretari, sens perjudici de les altres formes d’acceptació assenyalades a l’article 8-e de la Llei. Article 20. Els patrons, persones físiques, han de gaudir de la plena capacitat civil; els patrons, persones jurídiques, hauran de fer-se representar en el Patronat per una persona física. Quan la qualitat de patró sigui atribuïda al titular d’un càrrec, podrà actuar en nom seu la persona que reglamentàriament el substitueixi. En cap altre cas els patrons no podran delegar la seva representació, atès que l’exercici del càrrec és personalíssim. Article 21. Els patrons exerciran el seu càrrec gratuïtament, però se’ls podran reemborsar les despeses degudament justificades que se’n derivin. Article 22. Els components del Patronat estan obligats: a) a fer que es compleixin estrictament els fins fundacionals, d’acord amb el que es disposa en els presents estatuts. b) a conservar els béns i els drets que integren el patrimoni de la Fundació i a mantenir plenament la productivitat d’aquests, segons criteris financers i d’acord amb les circumstàncies econòmiques. c) a servir el càrrec amb la diligència d’un administrador lleial. Els components del Patronat són responsables del compliment d’aquestes obligacions en els termes que estableixen les lleis. L’acció de responsabilitat serà exercida davant els tribunals ordinaris, per la mateixa Fundació, pel Protectorat o per aquells que, d’acord amb les lleis, hi estiguin legitimats. Article 23. Correspon al Patronat el govern i la direcció de la Fundació i la representació d’aquesta davant de tercers; s’entén que aquesta representació és extensiva, sense cap limitació, a tots aquells actes, negocis i contractes que siguin necessaris per al compliment de les finalitats fundacionals. En conseqüència, i a títol merament enunciatiu i no limitatiu, corresponen al Patronat les facultats següents: a) Exercir la representació de la Fundació. b) Mantenir, en nom de la Fundació, totes les relacions que, obligatòriament o discrecional, pugui o hagi de mantenir amb el Protectorat de la Generalitat de Catalunya. c) Administrar la Fundació, buscant el millor rendiment dels mitjans de què disposi. d) Acceptar les adquisicions de béns o drets per a la Fundació i efectuar tota classe d’actes i contractes d’adquisició, possessió, administració, alienació, gravamen sobre béns mobles o immobles, fins i tot els relatius a la constitució, la modificació i la cancel·lació, total o parcial, d’hipoteques, redempció, alliberament de drets reials o altres càrregues i tots els altres actes de rigorós domini, això conformement amb el que estableix la legislació vigent. e) Contreure i assumir obligacions de qualsevol naturalesa i per qualsevol títol, amb prestacions de garantia o sense i sigui quina sigui la seva classe i, en conseqüència concertar operacions de crèdit dins els límits establerts, si escau, per les disposicions legals i reglamentàries vigents en cada moment. {PÁGINA } f) Obrir, seguir i cancel·lar comptes corrents i de crèdit en qualsevol entitat bancària, fins i tot en el Banc d’Espanya, ingressant quantitats en els esmentats comptes i retirant-les per tots els mitjans possibles en dret. Constituir i retirar dipòsits, fiances, consignacions. g) Cobrar i percebre rendes, fruits, dividends, interessos, utilitats i qualsevol dels altres productes o beneficis dels béns que integren el patrimoni de la Fundació. h) Efectuar tots els pagaments necessaris i cobrir totes les despeses que calguin per recaptar, administrar o protegir els fons de què disposi en cada moment la Fundació. i) Exercir directament, o a través dels representants que designi, els drets de caràcter polític o econòmic que corresponguin a la Fundació com a titular d’accions i d’altres valors mobiliaris de la seva pertinença; i en aquest sentit, prendre part, com millor li sembli, en juntes generals, assemblees, sindicats, associacions, comunitats i altres organismes de les respectives companyies o entitats emissores, deliberant i votant, exercint totes les facultats jurídiques atribuïdes a l’esmentat titular, concertant, atorgant i subscrivint els actes, contractes, convenis, proposicions i documents que jutgi convenients. j) Realitzar les obres i construir els edificis que estimi convenients per als fins propis de la Fundació, decidint per si mateix la forma adequada i els subministraments de tota mena, sigui quina sigui la seva qualitat o importància, i per això pot, amb absoluta llibertat, utilitzar els mitjans que consideri oportuns, tant l’adquisició directa com la subhasta o concurs. k) Exercir tota classe d’accions, excepcions, pretensions, reclamacions i peticions, en nom de la Fundació o en defensa dels seus drets, davant dels tribunals, jutjats i magistratures de qualsevol classe, ordre, grau i jurisdicció, fins i tot davant del Tribunal Suprem i Constitucional, així com davant de tota classe d’autoritats, corporacions, organismes, centres o dependències de l’estat, comunitats autònomes, província, municipi, persones jurídiques i particulars de qualsevol classe, i desistir-ne i transigir-hi, així com interposar tota classe de recursos, atorgant en favor de tercers els poders que fossin necessaris, inclòs el general o especial per a plets en favor de procuradors. l) Lliurar, acceptar, intervenir, endossar, avalar, garantir, descomptar, negociar i cobrar lletres de canvi, pagarés, cartes, ordres, factures i qualsevol altra classe de documents de gir o tràfic. m) Aprovar el Programa Anual de la Fundació i el Pla de Treball Anual, l’establiment de premis o ajudes a investigadors, l’edició i publicació d’obres i fullets i altres mitjans d’ensenyament i d’instrucció. n) Aprovar el pressupost d’ingressos i despeses de cada any i els pressupostos extraordinaris. o) Aprovar el balanç de situació en la data del tancament de l’exercici econòmic, la memòria i la liquidació dels pressupostos de cada any. p) Acordar la fusió, la modificació i l’extinció de la Fundació d’acord amb les disposicions estatutàries i la legalitat vigent en cada moment. q) Nomenar i revocar lliurement el president, els vice-presidents, el secretari i tots els altres membres del Patronat, així com tot el personal al servei de la Fundació, i establir les funcions i remuneracions d’aquest últim. r) Vetllar perquè la Fundació compleixi les lleis i les disposicions reguladores de les fundacions privades. s) Col·laborar amb altres fundacions i amb qualsevol de les institucions que tinguin objectius semblants. t) Realitzar les actuacions més convenients per a la bona marxa de la Fundació i el compliment dels seus fins. u) Interpretar aquests estatuts i proposar-ne la modificació quan aquesta s’estimi necessària o convenient, així com acordar disposicions de desenvolupament d’aquests a través de normes de règim interior. {PÁGINA } v) Qualsevol altra no enumerada més amunt que sigui conseqüència de l’exercici de les funcions, de govern i administració de l’entitat que competeixin al Patronat. Article 24. El president de la Fundació serà el President del Comitè Organitzador del saló Ecomed- Pollutec i comptarà amb dos Vice-presidents, un d’ells serà l’Alcalde de Barcelona o persona que designi i l’altre Vice-president serà el Conseller de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya o persona que designi, tot ells Patrons nats, de conformitat amb els apartats i), ii), iii) de l’article 18. Serà també nomenat un Secretari que podrà ser o no membre del Patronat, en aquest últim cas assistirà a les reunions amb veu però sense vot. Els altres patrons tindran la condició de vocals. El Patronat podrà designar la figura d’un gerent que no serà patró, i aquest càrrec serà remunerat. Article 25. El President i en el seu defecte el Vice-president 1er o 2 on. correlativament, però només en els casos de vacant, absència o malaltia d’aquest, tindran les següents facultats: a) Representar a la Fundació en judici i fora d’ell, excepte en els casos en que el Patronat designi a un altre representant especial. b) Convocar i presidir les Juntes Ordinàries i Extraordinàries de conformitat amb l’establert en aquests Estatuts, i amb l’ajuda, en el seu cas, del Secretari. c) Sotmetre a la Junta Ordinària el comptes, el balanç, inventari i memòria explicativa de las activitats dutes a terme durant l’exercici anterior, i el pressupost del corrent exercici. d) Decidir amb el seu vot de qualitat el resultat de les votacions en cas d’empat. e) Donar el vist-i-plau a les certificacions que s’expedeixin del Llibre d’Actes. f) I exercir, en general, totes les funcions que els presents estatuts li atribueixen. Article 26. El secretari redactarà les actes i certificarà els acords continguts en aquestes amb el vist i plau del President o en el seu defecte del Vice-president. Portarà el Llibre d’Actes on es farà constar: el llistat d’assistència a cada reunió, la forma i resultat de les votacions i el text literal dels acords que s’adopten. Convocarà així mateix les reunions del Patronat per delegació del President y/o vice-president. En el cas d’absència o malaltia del secretari, n’exercirà les funcions el patró de menys edat. Article 27. El Patronat es reunirà obligatòriament en Junta Ordinària durant el primer semestre de cada any natural. Es reunirà en Junta Extraordinària per convocatòria del president, per iniciativa pròpia i a instància de, si més no, tres dels seus membres. Les citacions es faran per carta, o per qualsevol altre mitjà que acrediti la seva recepció per l’interessat, amb una antelació mínima de set dies respecte a la data de realització. Article 28. Correspon a la Junta Ordinària: a) aprovar l’inventari-balanç, la memòria i la liquidació del pressupost de cada exercici. A aquest efecte, la reunió del Patronat ha de tenir lloc amb prou antelació perquè els documents referits pugin ser presentats al protectorat en el termini legalment establert per fer-ho; b) aprovar el pressupost i memòria; i determinar les activitats a fer durant el següent exercici. Article 29. En Junta Extraordinària es podran adoptar acords sobre totes les qüestions prèvies a la convocatòria. {PÁGINA } Article 30. Perquè la constitució del Patronat sigui vàlida hauran de concórrer a la sessió, en 1ª convocatòria, almenys la meitat més un dels seus membres. Hom podrà recórrer a una segona convocatòria, en la que hom decidirà a partir de la majoria simple dels presents. En 2ª convocatòria, hi haurà de concórrer, almenys, la quarta part dels seus membres. Cada patró tindrà un vot. Els acords s’adoptaran per majoria simple de vots emesos. En cas d’existir un gerent de la Fundació, tindrà dret a assistir a totes les reunions del Patronat, encara que només amb dret de veu sense vot. Article 31. No obstant serà necessari el vot favorable de la meitat més un dels membres del Patronat per a acordar: a) Els actes als que fa referència l’Art. 17 d’aquests Estatuts. b) El cessament del patrons, dels benefactors i dels col·laboradors. c) Modificar els Estatuts, l’agregació o fusió havent de complir a més a més els requisits prevists en la Llei 1/1982 de 3 de març sobre Fundacions Privades. d) L’extinció de la Fundació. Article 32. Quan així es sol·liciti expressament, el secretari estendrà acta dels acords adoptats i de les deliberacions prèvies a aquests, la qual haurà de ser aprovada per majoria en la mateixa sessió o en la immediatament següent. Un cop aprovada s’estendrà al Llibre d’Actes, i quedarà autoritzada amb les signatures dels que haguessin actuat com a president i secretari de la sessió corresponent. Article 33. El Patronat podrà delegar les seves facultats en un o més dels seus membres i nomenar apoderats o especials, amb funcions i responsabilitats mancomunades o solidàries, atorgant a l’efecte la corresponent escriptura de delegació de facultats. En cap cas no seran delegables l’aprovació dels comptes, la formulació del pressupost, l’alienació i el gravamen del béns immobles i dels valors mobiliaris no cotitzats en borsa ni qualsevol altre acte que necessiti l’autorització o l’aprovació del Protectorat. CAPÍTOL II- COMISSIÓ DELEGADA Article 34 . Es podrà crear una Comissió Delegada amb funcions permanents la qual estarà integrada per un màxim de 5 membres del Patronat. Ens seran membres, a més, el President i els dos vice-presidents. El Patronat determinarà les seves funcions, les facultats que en ella delegui, i el temps durant el qual podran exercir-les. En cap cas no seran delegables l’aprovació dels comptes, la formulació del pressupost, l’alineació i el gravamen dels béns immobles i dels valors mobiliaris no cotitzats en borsa ni qualsevol altre acte que necessiti l’autorització o l’aprovació del Protectorat. Article 35. El gerent de la Fundació tindrà dret a assistir a totes les reunions de la Comissió Delegada, amb dret de veu però sens vot. També podran assistir, amb dret de veu i sens vot, aquelles persones que la Comissió Delegada consideri necessari en cada moment. Article 36. Es podrà establir un reglament de funcionament intern que serà aprovat pel Patronat. CAPÍTOL III - COMITÈ TÈCNIC {PÁGINA } Article 37. Amb independència de les atribucions del Patronat, existirà un Comitè Tècnic nomenat pel patronat i que estarà integrat per la Comissió Delegada, pels representants d’aquells patrons que ho desitgin, i pels col·laboradors de la Fundació que ho desitgin. Article 38. El Comitè Tècnic serà, per delegació del Patronat l’òrgan ordinari d’execució del pla de treball anual aprovat pel patronat. Article 39 . Són funcions del Comitè Tècnic. a) Preparar el Pla de Treball i el Programa d’Activitats anuals que serà sotmès al patronat per a la seva aprovació en la Junta Ordinària anual. b) Proposar el Pla de Treball i el Programa d’Activitats anuals que serà sotmès al patronat per a la seva aprovació en la Junta Ordinària. c) Coordinar l’execució del Pla de Treball aprovat pel Patronat. Article 40. El funcionament i règim del Comitè Tècnic serà desenvolupat pel Patronat mitjançant normes de règim intern. El gerent de la Fundació tindrà dret a assistir a totes les reunions del Comitè Tècnic encara que tan sols amb dret de veu sens vot. TÍTOL V GESTIÓ ECONÒMICA DE LA FUNDACIÓ Article 41. L’exercici econòmic serà anual, i començarà a l’1 de gener i acabarà el 31 de desembre següent. El primer exercici econòmic començarà a la data de l’atorgament de l’escriptura pública de constitució de la Fundació i acabarà el 31 de desembre de 1.997. Article 42. Cada any, el Patronat formularà un inventari-balanç, tancat el 31 de desembre, que reflecteixi amb claredat i exactitud la situació patrimonial de la fundació en aquella data, i una memòria de les activitats fetes durant l’exercici i de la gestió econòmica del patrimoni, suficient per fer conèixer i justificar el compliment de les finalitats fundacionals i dels preceptes legals. També practicarà la liquidació del pressupost d’ingressos i despeses de l’exercici anterior i formularà el corresponent a l’exercici següent. Els documents mencionats hauran de ser formulats i aprovats pel Patronat, de tal manera que tots ells puguin ser presentats al protectorat dins del termini legalment establert. Article 43. La Fundació portarà un llibre d’Inventaris i Balanços, que s’obrirà amb el contingut de la carta fundacional segons l’article 8-d de la Llei. Anualment, s’hi consignarà l’inventari i el balanç tancat el dia 31 de desembre, i la liquidació del pressupost. A més, durà aquells altres llibres que siguin necessaris en funció de la dimensió i el volum d’operacions de la Fundació. Article 44. La Fundació adoptarà el sistema de comptabilitat i la manera de registrar els moviments comptables de conformitat amb els principis de comptabilitat generalment admesos, que bastin per garantir la imatge fidel del Balanç de situació al tancament de l’exercici de la liquidació del pressupost i que s’ajustin a les exigències del Pla General de Comptabilitat aprovat per Reial Decret 1643/1990 de 20 de desembre, i la legislació que sobre la matèria es dicti en el futur. En tot cas, cada assentament en els registres de comptabilitat s’empararà amb els documents que són normalment acceptats en la pràctica mercantil. La Fundació conservarà aquesta documentació durant el termini assenyalat per les lleis a disposició del Protectorat. {PÁGINA } Article 45. La Fundació també portarà un llibre d’actes en el que s’inseriran les actes de les reunions del Patronat i dels altres òrgans de govern de la Fundació, autoritzades en la forma que estableixen els presents estatuts. L’esmentat Llibre d’actes així com els llibres de comptabilitat a que referència l’article 45 dels presents estatuts hauran de ser habilitats de la manera regulada pel punt 35 de la Instrucció per a l’organització i el funcionament del Protectorat de la Generalitat sobre Fundacions privades de Catalunya, aprovada pel Decret 37/1987, de 29 de gener. Article 46. El pressupost de cada exercici contindrà, separadament, els capítols següents si és el cas: a) Les rendes o altres ingressos corrents que espera obtenir la Fundació de la realització directa d’activitats fundacionals i les despeses necessàries que comportin les activitats esmentades, separant ambdós en grups uniformes de la mateixa naturalesa. b) Les rendes brutes que produiran els béns fructífers no destinats a la realització directa de les finalitats fundacionals i les despeses necessàries per a la seva obtenció, com també els altres ingressos corrents consistents en subvencions i donatius de tercers que no hagin de ser capitalitzats, separant cada un d’ells en grups uniformes de la mateixa naturalesa. c) Les despeses generals, és a dir, aquelles que no puguin imputar-se directament a una activitat determinada. d) Les quantitats que es destinaran a la realització de les activitats fundacionals en forma d’ajuts, premis, etc. Les inversions en béns immobilitzats, llevat de les que es facin en substitució d’immobilitzats fructífers preexistents, regulats en l’article 4-2 de la Llei, han de ser objecte d’un pressupost extraordinari, en el qual es detallaran el cost, els recursos necessaris per cobrir-lo i els diversos exercicis a què corresponguin, si és el cas. Article 47. La liquidació dels pressupostos es farà atribuint a cada partida del pressupost que es liquida els ingressos o les despeses realment haguts durant l’any i les diferències que en resultin. Quan aquestes diferències siguin significatives, hauran d’adduir-se’n les causes. S’haurà de determinar dintre dels preceptes de la Llei, la destinació del superàvit o dèficit que en resulti. Article 48. La memòria de les activitats i de la gestió econòmica de la Fundació contindrà, separadament, els capítols següents: a) Descripció i detall de les modificacions hagudes en els béns immobilitzats afectats directament al compliment de les finalitats fundacionals i les raons que les han motivades. Cas que s’hagi hagut de demanar l’autorització del Protectorat, bastarà referir-se a l’expedient corresponent, però es farà constar l’estat en què es trobi el compliment de la resolució. b) Descripció i detall de les modificacions hagudes en els béns immobilitzats a la producció de rendiments, amb la mateixa observació del paràgraf anterior. c) Descripció i detall de les modificacions hagudes en els recursos financers propis i aliens, i raons que les han motivades. d) Descripció i detall dels passius contingents. e) Descripció i detall de les activitats pròpies desenvolupades durant l’exercici, en allò que no resulti prou detallat en la liquidació del pressupost. f) Les activitats d’ajuda a persones i institucions, amb la mateixa excepció del paràgraf anterior. {PÁGINA } g) Els canvis produïts en la composició del Patronat sense perjudici de la notificació prevista en el punt 15 i 16 de la Instrucció aprovada pel Decret 37/1987 de 29 de gener. h) Qualsevol altra qüestió que faci conèixer i que justifiqui el compliment de les finalitats fundacionals i dels preceptes legals, objecte únic i exclusiu de la memòria d’acord amb la llei. En la memòria podran suprimir-se aquells capítols en els quals no s’hagi produït cap dels actes referits, però caldrà declarar-ho així. Article 49. Sense perjudici del que estableix en els articles anteriors, la gestió econòmica de la fundació s’ajustarà, en tot cas, al que estableixen els punts 31 a 37 de la Instrucció per a l’organització i el funcionament del Protectorat de la Generalitat sobre Fundacions privades de Catalunya, aprovada pel Decret 37/1987, de 29 de gener. TÍTOL VI MODIFICACIÓ I EXTINCIÓ DE LA FUNDACIÓ Article 50. Els acords de modificació dels estatuts, de fusió o d’agregació a un altra fundació i d’extinció de la Fundació mateixa hauran de ser adoptats pel Patronat, amb el vot favorable de la meitat més un dels membres d’aquest. Perquè els acords referits siguin vàlids, el Patronat haurà de justificar la necessitat o conveniència d’aquests, i no podran ser executats sense l’aprovació del Protectorat. En el cas d’extinció de la Fundació, el béns sobrants hauran de ser adjudicats en favor d’altres fundacions, d’entitats públiques o d’entitats privades, sense ànim de lucre i amb finalitats anàlogues. En aquest cas la determinació del destinatari dels béns correspondrà als membres del Patronat.