BUTLLET˝ OFICIAL DE LA PROV˝NCIA DE BARCELONA Administració Local 15 / 11 / 2005 Nœm. 273, Annex II / Pàg. 71 Article 24 RŁgim de control El rŁgim de control de la gestió econòmi- cofinancera el durà a terme la Intervenció General de l’Ajuntament de conformitat amb el que estableix la normativa reguladora de les hisendes locals. Secció 3a. RŁgim pressupostari Article 25 Elaboració i variació del pressupost 1. L’Institut elaborarà anualment els seus pressupostos, amb l’estructura que determini la normativa reguladora de les hisendes locals, i una vegada aprovats pel Consell Rector, els elevarà a l’Ajuntament per a la seva integració en el pressupost general. 2. El rŁgim de variacions pressupostàries serà l’establert amb caràcter general pels organismes autònoms locals en la legislació pressupostària. Article 26 Comptes anuals Els comptes anuals seran sotmesos al Con- sell Rector per a la seva aprovació i elevació a l’Ajuntament. La seva formulació i rendició l’efectuarà el/la president/a de l’Institut dins dels terminis establerts per la normativa pres- supostària. CAP˝TOL VII FACULTATS DE TUTELA DE L’AJUNTAMENT Article 27 Potestat tuïtiva 1. La potestat tuïtiva sobre l’Institut corres- pon a l’Ajuntament, el qual l’exercirà mit- jançant els òrgans de govern competents. 2. En particular, la tutela municipal com- porta la necessària aprovació pel Consell Municipal de les actuacions següents: a) El pressupost, la plantilla i la relació o catàleg de llocs de treball de l’Institut, junta- ment amb els corresponents de l’Ajuntament. b) Les operacions financeres i de crŁdit. c) El balanç i la liquidació anual dels comptes, inclosos els de patrimoni. d) L’establiment de les normes a partir de les quals els òrgans de l’Institut determinaran i modificaran les condicions retributives del personal. e) Els convenis col•lectius de treball. f) L’exigŁncia de responsabilitats als titu- lars i membres dels òrgans de govern i direc- ció de l’Institut, sense perjudici de les fun- cions atribuïdes a l’Alcaldia per aquests Esta- tuts. g) La participació en altres entitats sempre que es dirigeixin a la consecució d’objectius afins als de l’Institut. h) L’exercici de la iniciativa pœblica en l’activitat econòmica, amb la tramitació prŁ- via de l’expedient corresponent. i) La modificació d’aquests Estatuts. j) L’acomiadament del personal laboral adscrit per l’Ajuntament. k) La sanció disciplinària que impliqui separació del servei respecte del personal funcionari adscrit per l’Ajuntament. 3. TambØ serà necessària l’autorització de l’alcalde/essa per a qualsevol adquisició, alienació i gravamen dels bØns immobles de propietat de l’Institut, quan no constitueixi l’objecte de la seva activitat. 4. Serà necessària l’autorització de la GerŁncia Municipal de l’Ajuntament de Bar- celona per a l’establiment de contractes de quantia superior a les quantitats prŁviament fixades per aquest òrgan. Article 28 Comunicació. Informació 1. El/la president/a del Consell Rector tra- metrà a l’Alcaldia l’ordre del dia de les reu- nions del Consell en el moment de convocar- les i, com a mínim, amb setanta-dues hores d’antelació sobre la fixada per iniciar la ses- sió, i els textos dels acords dins de les qua- ranta-vuit hores següents a l’acabament de la reunió. 2. L’alcalde/essa podrà: a) Suspendre els acords del Consell Rector i les resolucions dels altres òrgans que consi- deri contraris als interessos generals del municipi, o bØ constitutius d’infracció mani- festa de les lleis. b) Requerir dels òrgans de l’Institut la tra- mesa de tota mena d’informes i documents. c) Ordenar les inspeccions i auditories que consideri oportunes. 3. El reglament de rŁgim interior, en cas que n’hi haguØs, d’acord amb el que es dis- posa en l’article 9.1.a) dels Estatuts, haurà de ser tramŁs al Consell Municipal immediata- ment desprØs de la seva aprovació. Article 29 Recursos 1. Els actes dictats pels òrgans de l’Institut en l’exercici de les potestats administratives que tingui atribuïdes seran susceptibles de recurs d’alçada davant l’Alcaldia. 2. Els actes propis de les funcions de ges- tió, inspecció i recaptació dels tributs, preus pœblics, multes i altres ingressos de dret pœblic seran susceptibles dels recursos que en cada moment processal corresponguin, de conformitat al text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, a la Llei General Tri- butària i a la Llei de la jurisdicció contencio- sa administrativa. CAP˝TOL VIII MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS I DISSOLUCIÓ DE L’INSTITUT Article 30 Modificació d’Estatuts La modificació dels Estatuts s’efectuarà amb el mateix procediment i tràmits exigits per a la seva aprovació. Article 31 Durada i dissolució 1. L’Institut tØ una durada indefinida en funció del compliment de les finalitats per a les quals està constituït. 2. L’Institut pot ser dissolt: a) Quan ho estimi convenient l’Ajunta- ment per modificació de la forma de gestió del servei. b) PerquŁ resulti impossible l’aplicació de les seves finalitats dels mitjans i activitats de quŁ disposa. 3. La dissolució serà acordada pel Consell Municipal, previ informe del Consell Rector de l’Institut. Article 32 Destinació dels recursos de l’Institut En extingir-se l’Institut, l’Ajuntament suc- ceirà universalment. En cas de dissolució, el personal funcionari de l’Institut s’inclourà en la plantilla i llocs de treball de l’Ajuntament o dels seus organismes dependents. Respecte del personal laboral s’aplicarà el mecanisme de successió d’empresa. Article 33 Efectivitat de la dissolució L’acord de dissolució de l’Institut no es farà efectiu fins que l’Ajuntament no hagi establert la nova forma de gestió del servei que el succeeixi. Barcelona, 24 d’octubre de 2005. El Secretari general, Jordi Cases i PallarŁs. 022005025744 A Barcelona ANUNCI Aprovats definitivament pel Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barce- lona, en sessió 14 d’octubre de 2005, i de conformitat amb l’article 201.1.d) del Regla- ment d’Obres, Activitats i Serveis dels ens locals, es transcriuen els estatuts de l’Orga- nisme Autònom Local Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. ESTATUTS DE L’ORGANISME AUTÒNOM LOCAL “INSTITUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPACITAT” CAP˝TOL I DISPOSICIONS GENERALS Article 1 Naturalesa i adscripció orgànica 1. L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (d’ara endavant, “l’Institut”) es configura com un organisme autònom local de l’Ajuntament de Barcelona, de conformitat amb la legislació reguladora del rŁgim local i la Carta de Barcelona. 2. L’Institut gaudeix de personalitat jurídi- ca pròpia, plena capacitat jurídica i d’obrar i autonomia de gestió per al compliment de les seves finalitats. 3. En conseqüŁncia, per al compliment de BUTLLET˝ OFICIAL DE LA PROV˝NCIA DE BARCELONA Administració Local 15 / 11 / 2005Nœm. 273, Annex II / Pàg. 72 les seves funcions, dins del rŁgim jurídic a quŁ es refereix l’article següent, podrà realit- zar tota classe d’actes d’administració i dis- posició. 4. Igualment, dins de la seva esfera de competŁncies, disposarà de les potestats administratives establertes en aquests Estatuts per al compliment de les seves finalitats. 5. L’Institut es troba adscrit a la GerŁncia Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, a la qual correspondrà el control de la seva eficà- cia. 6. L’Institut tindrà el seu domicili social a Barcelona, a l’avinguda Diagonal, nœmero 233, sense perjudici de l’establiment de dele- gacions dins la ciutat. El Consell Rector podrà, però, acordar el canvi de domicili, sempre dins la ciutat de Barcelona. CAP˝TOL II FUNCIONS I POTESTATS Article 2 Funcions de l’Institut 1. L’Institut es regeix pel dret administra- tiu, i li corresponen les funcions següents: 2. Constitueix la finalitat de l’Organisme les activitats dirigides a la promoció i a l’a- tenció de les persones amb discapacitat, de cara a la seva integració social (basada en els principis de normalització i reconeixement de la diferŁncia) per a aconseguir-ne el desenvolupament personal i la millora de la qualitat de vida. Pel que fa a la consideració de persona amb discapacitat, i a tots els efectes, es remetrà al que determini la legislació i els tràmits administratius vigents. Amb tot, tambØ s’assumiran les agrupa- cions i denominacions adoptades d’acord amb la tradició de les associacions, entitats i serveis d’aquest àmbit de població, i que en general tenen el seu origen en les causes, especifiques i conseqüŁncies dels diversos tipus de discapacitat. Així es podran distingir, considerant els aspectes etiològics determi- nants, els sectors de les discapacitats físiques (trastorns motrius o orgànics), de les discapa- citats psíquiques (retard mental), de les disca- pacitats sensorials auditives, de les discapaci- tats sensorials visuals, i de les discapacitats derivades de les malalties mentals (trastorns de la personalitat). Les activitats de l’Organisme es desenvolu- paran d’acord amb una planificació global, per tal que s’obtingui la màxima rendibilitat social, tenint en compte, d’una banda, els diversos tipus i graus de discapacitat; i d’al- tra, els diferents camps o àmbits d’actuació, com són: el de la prevenció de les discapaci- tats; l’atenció precoç; l’educació o escolarit- zació; la formació professional i la inserció laboral; l’habilitació i la rehabilitació funcio- nal i el foment de l’autonomia personal; la cultura, l’esport i l’oci; l’habitatge, la norma- lització de l’entorn amb l’eliminació de les barreres arquitectòniques i l’adaptació del transport; la salut, i d’altres específicament relacionats amb certs tipus i graus de disca- pacitat. Per aconseguir les finalitats que li han estat assignades, l’Organisme tØ per objectius: a) La recerca, el recull i l’estudi de dades per tal d’arribar al coneixement permanent i mØs exacte possible de la realitat social de les persones amb discapacitat. b) La recerca, l’aprofitament, l’adequació, la promoció, la implantació, i la coordinació dels recursos de tota mena existents o de nova creació, utilitzables per assolir els objectius de l’Organisme. c) El foment i la promoció de la participa- ció de les persones, les entitats i els sectors afectats i/o interessats, establint a l’efecte els mecanismes adients d’informació, de propos- ta, d’estímul i de seguiment de les seves acti- vitats presents i futures. d) Vetllar per a que les necessitats especifi- ques de les persones amb discapacitat siguin contemplades en les actuacions de l’Ajunta- ment de Barcelona. e) Promoure la correcta aplicació de les lleis establertes per a la integració social de les persones amb discapacitat, ineludible- ment en les de competŁncia municipal. f) Vetllar, especialment, per la salvaguarda dels drets de les persones amb discapacitat reconeguts a la normativa vigent. g) L’establiment de relacions, d’acords, i/o convenis amb l’Administració pœblica, en els seus diversos estaments i nivells, amb la fina- litat d’emprendre actuacions conjuntes o de coordinar les respectives activitats amb les de l’Organisme. h) L’establiment de relacions, acords, i/o convenis amb entitats privades amb capacitat per assumir els objectius programats en cada cas per part de l’Organisme. i) L’establiment de mecanismes per a la informació i la sensibilització del pœblic, diri- gits a difondre la realitat de les persones amb discapacitat, els mitjans disponibles i els objectius assolits o per aconseguir per tal d’a- propar la Comunitat i les Administracions pœbliques a aquesta problemàtica, propiciant canvis positius en les seves idees i actituds al respecte. j) La formació i el reciclatge del personal especialitzat a mesura que les necessitats ho demanin. k) L’establiment de serveis de promoció, d’informació, d’assessorament i suport perso- nalitzats envers les persones afectades o inte- ressades, d’acord amb els objectius progra- mats. l) La promoció i/o implantació d’estudis d’investigació sobre la problemàtica dels dis- minuïts i d’experiŁncies “pilot” de nous ser- veis. m) Promoure, davant dels poders pœblics, l’exercici dels drets i la defensa dels interes- sos legítims reconeguts a les persones amb discapacitat i exercitar les accions que proce- deixin per tal de fer-les efectives. n) Qualsevol altres relacionades amb les anteriors i amb les seves funcions que l’Ajun- tament li poguØs assignar. 3. Per al millor compliment de les seves finalitats i en connexió amb el que es diu en l’article anterior, l’Institut podrà realitzar acti- vitats comercials que estiguin relacionades amb el seu objecte, d’acord amb el que acor- din el seus òrgans de govern. 4. En particular, podrà crear societats mer- cantils i entitats d’altres tipus com funda- cions, associacions o altres persones jurídi- ques sense ànim de lucre, nacionals o estran- geres, i participar-hi, així com en el fons, en tots els casos, quan això sigui convenient per a la consecució de les finalitats assignades i, sempre en tots els casos, prŁvia autorització del Plenari del Consell Municipal. 5. Per al millor compliment de les fun- cions que tØ encomanades, l’Institut podrà establir tot tipus d’acords o convenis amb entitats o institucions pœbliques i privades, nacionals i internacionals. Especialment, podrà signar acords amb institucions oficials o privades per a la canalització, gestió i administració de fons, ajudes i instruments financers relacionats amb la seva activitat. Article 3 Potestats administratives 1. En relació amb el que es diu en l’article 1.4 dels presents Estatuts i dins de l’àmbit de les seves funcions, l’Institut gaudirà de les potestats administratives següents: a) L’atorgament de permisos, llicŁncies i concessions. b) La potestat sancionadora en els casos normativament previstos. c) La potestat disciplinària respecte del personal funcionari, llevat de la sanció de separació del servei. d) La concessió de subvencions, d’acord amb el que es preveu a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i a la resta de normativa aplicable. e) La potestat d’autoorganització, dins del marc d’aquests Estatuts i de les directrius municipals. f) La potestat de recaptació dels ingressos de dret pœblic que tingui atribuïts. g) La d’investigació, atermenament i recu- peració d’ofici dels seus bØns. h) Les de presumpció de legitimitat i d’e- xecutivitat, d’execució forçosa i de revisió d’ofici de llurs actes administratius. i) La d’inembargabilitat de llurs bØns i drets i les de prelació, de preferŁncia i altres prerrogatives, en els termes establerts a les lleis. j) La d’exempció d’impostos de l’Estat i de la Generalitat, en els termes establerts a les lleis. k) Qualsevol altra potestat administrativa que la normativa vigent atribueixi als Orga- nismes Autònoms Locals. 2. Aquestes potestats seran exercides pels òrgans de l’Institut a quŁ s’atribueixen en els presents Estatuts. CAP˝TOL III ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT Secció 1a Disposicions generals Article 4 BUTLLET˝ OFICIAL DE LA PROV˝NCIA DE BARCELONA Administració Local 15 / 11 / 2005 Nœm. 273, Annex II / Pàg. 73 Òrgans de govern i direcció 1. Els òrgans de govern i direcció de l’Ins- titut són: a) El/la president/a. b) El/la vice-president/a. c) El Consell Rector d) El/la gerent. 2. El Consell Rector, per al millor compli- ment de les seves atribucions, podrà crear una comissió executiva, respectant la paritat establerta en la composició del Consell Rec- tor, o, si s’escau, designar un/a conseller/a delegat/da per a l’exercici de les funcions que per delegació se li encomanin. Secció 2a El/la President/a Article 5 Designació i funcions 1. El/la president/a de l’Institut i, alhora, del seu Consell Rector, serà designat i, si escau, cessat, per l’alcalde/essa entre els regi- dors i regidores que integren el Consell Municipal i que formen part dels consellers del grup a) de l’arti. 7.1. d’aquests estatuts, coincidint amb la renovació de la Corporació Municipal o sempre que calgui per vacant o cessament. 2. Correspon al/a la president/a: a) Ostentar la màxima representació de l’Institut davant tota classe de persones i enti- tats. b) Exercir l’alta inspecció de tots els ser- veis i la vigilància del desenvolupament de la seva activitat. c) Vetllar pel compliment dels fins de l’Ins- titut, del que disposen aquests Estatuts i llurs normes de desenvolupament. d) Convocar i presidir les sessions del Con- sell Rector, proposar els acords que hagi d’a- doptar i vetllar pel seu compliment. e) Proposar al Consell Rector l’estructura organitzativa i del personal a qui s’encomani la direcció de les unitats orgàniques en quŁ s’hagin d’estructurar l’Institut. f) Proposar al Consell Rector el nomena- ment i la separació del/la secretari/a del Con- sell. g) Resoldre les reclamacions en matŁria de responsabilitat patrimonial i les reclamacions prŁvies a la via civil o laboral. h) Signar convenis dins l’àmbit de les fun- cions de l’Institut. i) Concedir les subvencions que hagi d’a- torgar l’Institut. j) Aprovar les despeses, els actes de dispo- sició sobre bØns i fons propis i els contractes i pactes de quantia inferior o igual al 3% dels recursos ordinaris del pressupost de l’Institut i les concessions que tinguin una durada no superior als quatre anys, sens perjudici del que disposa l’article 27.4 dels Estatuts. k) Les altres funcions que li atribueixin aquests Estatuts i les que les disposicions vigents puguin assignar a l’Institut i no atri- bueixen a altres òrgans, a mØs de les que li siguin delegades. 3. Excepcionalment, en els casos de necessitat urgent que no admetin demora podrà adoptar les decisions reservades a la competŁncia del Consell Rector que siguin susceptibles de delegació, restant obligat a informar el consell, en la seva primera reu- nió, dels acords adoptats, a fi que siguin rati- ficats. 4. El/la president/a podrà delegar en el/la gerent i el personal directiu les funcions pre- vistes en l’apartat segon, amb l’excepció de les recollides en els paràgrafs b), c) i d). Els actes del/la president/a dictats en l’exercici de les potestats administratives que tingui atribuïdes no posen fi a la via administrativa. Article 6 El/la vice-president/a 1. El/la vice-president/a serà designat/da per l’alcalde/essa, entre els regidors i regido- res que integren el Consell Municipal, i que formen part dels consellers del grup a) de l’art. 7.1. d’aquests estatuts, coincidint amb la renovació de la Corporació Municipal o sempre que calgui per vacant o cessament. 2. Substituirà el/la president/a en les seves funcions de president/a del Consell Rector en els casos de vacant, absŁncia, malaltia o altra causa legal. Secció 3a Consell rector Article 7 Composició. Retribució. AssistŁncia 1. El Consell Rector estarà integrat per: a) Deu membres de l’Ajuntament, desig- nats per decret d’Alcaldia, entre els que hi haurà, en representació de cada grup munici- pal, un representant o tŁcnic de reconegut prestigi designat per cadascun dels grups. b) Deu representants de les persones amb discapacitat, d’entre els elegits directament per les persones amb discapacitat empadro- nades a Barcelona, de conformitat amb el procediment d’elecció que, en cada cas, aprovi el Consell Rector. Els representants així elegits seran nomenats per decret d’Al- caldia. c) Una persona en representació de les organitzacions sindicals majoritàries de l’A- juntament, nomenada pel president a propos- ta de les organitzacions que, en cada moment, estableixin els acords que s’adoptin amb les organitzacions sindicals, i un/a representant del ComitŁ d’empresa de l’Insti- tut, assistiran a les reunions del Consell Rec- tor, ambdós amb veu però sense vot. 2. El càrrec de conseller/a no serà retribuït. 3. El/la gerent assistirà a les reunions del Consell Rector amb veu però sense vot. 4. Podran assistir a les sessions del Consell Rector, amb veu però sense vot, totes aque- lles persones que siguin convocades pel/per la president/a,, en qualitat d’experts en les matŁries incloses en l’ordre del dia, amb la finalitat de prestar l’adequada assistŁncia al Consell. Article 8 Nomenament i cessament de vocals Els vocals del Consell Rector seran nome- nats i, si escau, cessats per l’alcalde/essa, coincidint amb la renovació de la corporació municipal o sempre que calgui per vacant o cessament. Article 9 Funcions 1. Correspon al Consell Rector: a) Dictar les normes de funcionament del mateix Consell en allò no previst en els pre- sents Estatuts i en la normativa de rŁgim local sobre òrgans col•legiats, i aprovar, si s’escau, un reglament de rŁgim interior. b) Aprovar el pla general i el programa d’actuació de l’Institut i les seves modifica- cions. c) Aprovar les despeses, els actes de dispo- sició sobre bØns i fons propis i els contractes i pactes de quantia superior al 3% dels recur- sos ordinaris del pressupost de l’Institut, i les concessions que tinguin una durada superior als quatre anys, sense perjudici del que dis- posa l’article 27.4 dels Estatuts. d) Aprovar la participació en negocis, en societats mercantils o empreses, així com en fons, entitats, fundacions, associacions o altres persones jurídiques sense ànim de lucre, nacionals o estrangeres, l’objecte de les quals estigui relacionat amb els fins de l’Institut i determinar-ne l’import fixant-ne la forma i les condicions. e) Aprovar la formalització d’emprŁstits, crŁdits, avals o altres garanties o qualssevol instruments financers al servei de les seves finalitats. f) Aprovar els pressupostos anuals de l’Ins- titut, plantilla de personal, relació o catàleg de llocs de treball i conveni col•lectiu, i ele- var-los a l’òrgan municipal competent per a la seva aprovació definitiva. g) Aprovar les propostes del balanç, el compte de pŁrdues i guanys i la memòria explicativa de la gestió anual de l’Institut i l’aplicació de resultats, i elevar-los a l’òrgan municipal competent per a la seva aprovació definitiva. h) Aprovar l’inventari de bØns i drets, tant propis com adscrits, el qual haurà de ser remŁs anualment a la GerŁncia Municipal. i) Aprovar els criteris generals d’actuació en matŁria de personal de l’Institut d’acord amb els principis establerts en la normativa laboral i pressupostària vigent, i les propostes de retribucions que li sotmetin el/la presi- dent/a de l’Institut, dins de les normes relati- ves a la determinació i modificació de condi- cions retributives del personal que, respecte això, aprovi l’Ajuntament, segons estableixen els articles 27.2.d) i 19 dels Estatuts j) Aprovar, a proposta del/la president/a, l’estructura organitzativa de l’Institut, el nomenament i la separació/la cessació del/la secretari/a del Consell i del personal al qual s’encomani la direcció de les unitats orgàni- ques que s’hagin d’estructurar de l’Institut. k) Ratificar l’exercici de les accions i recursos judicials o administratius que corres- ponguin a l’Institut en defensa dels seus inte- ressos i bØns interposats pel/la gerent. l) Aprovar els expedients per a l’alteració de la qualificació jurídica i per a l’atermena- ment, en ambdós casos dels bØns propis. BUTLLET˝ OFICIAL DE LA PROV˝NCIA DE BARCELONA Administració Local 15 / 11 / 2005Nœm. 273, Annex II / Pàg. 74 m) Les altres funcions que li atribueixin aquests Estatuts i les que expressament li pugui atribuir la normativa vigent.. 2. El/la secretari/a del Consell Rector, que no en serà membre, haurà de ser un/a funcio- nari/a municipal al qual s’exigirà, per ingres- sar-hi, titulació superior en dret i exercirà les funcions de fe pœblica i assessorament legal dels òrgans en quŁ pugui estructurar-se l’Ins- titut. 3. La intervenció de l’Institut serà exercida per l’Interventor/a de l’Ajuntament o pel fun- cionari/a en el qual delegui, i assistirà a les sessions del Consell Rector amb veu però sense vot. 4. El Consell Rector, per a la millor realit- zació de les seves funcions, podrà delegar les seves competŁncies, excepte les previstes en els paràgrafs a), b), f), g), h) i j) de l’apartat primer. Així mateix, establirà els límits per sota dels quals es puguin delegar les funcions previstes en els paràgrafs c) i d) de l’apartat primer. 5. Els actes del Consell Rector dictats en l’exercici de les potestats administratives que tingui atribuïdes no posen fi a la via adminis- trativa. Article 10 Funcionament del Consell 1. El Consell Rector es reunirà, prŁvia con- vocatòria del/de la president/a, a la seva ini- ciativa o a petició de, almenys, la meitat dels/les consellers/es, tantes vegades com sigui necessari per al bon funcionament de l’Institut i, almenys, dues vegades a l’any. 2. El rŁgim de constitució i funcionament del Consell Rector s’ajustarà a les normes contingudes en la normativa de rŁgim local sobre òrgans col•legiats, les disposicions dels presents Estatuts i les normes de funciona- ment intern a quŁ es refereix l’article 9.1.a) dels Estatuts. Secció 4a El/la Gerent Article 11 Nomenament i cessament del/la gerent 1. El/la gerent Øs el màxim òrgan de direc- ció ordinària i serà nomenat i cessat per l’al- calde/essa. La designació haurà de recaure en un funcionari de carrera o laboral de les Administracions pœbliques o un professional del sector privat, titulat superior en ambdós casos, i amb mØs de cinc anys d’exercici pro- fessional en el segon. 2. El/la gerent serà substituït/da en cas de vacant, absŁncia, malaltia o impediment legí- tim per aquell/a membre directiu de l’Institut que nomeni l’alcalde/essa i que compleixi els requisits establerts en l’apartat anterior. Article 12 Funcions del/la gerent Al/la gerent li corresponen les funcions següents: a) L’exercici efectiu de les facultats de representació, administració i gestió ordinària de l’Institut, de conformitat amb el que es disposa en els presents Estatuts. b) Informar diligentment al Consell Rector, així com el/la president/a, de la seva actuació i dels assumptes que concerneixin a la gestió de l’Institut. c) Executar puntualment els acords del Consell Rector, sense perjudici de la supervi- sió del/la president/a. d) Atorgar els permisos i les llicŁncies que corresponguin dins l’àmbit d’actuació de l’Institut. e) Desenvolupar l’estructura organitzativa i de personal d’acord amb els criteris generals establerts pel Consell. f) La prefectura superior de tots els serveis, obres i dependŁncies, assumint-ne la direc- ció, l’impuls i la inspecció. g) Contractar al personal i determinar la seva retribució, dins dels acords adoptats pel Consell Rector i en els termes previstos als articles 9.1.i) i 9.1.j) d’aquests Estatuts i les disposicions legals d’aplicació. h) Disposar la sanció del personal laboral, fins i tot el seu acomiadament, si escau, així com exercir la potestat disciplinària sobre el personal funcionari, en els termes previstos als articles 3.1 c) i 27.2 d’aquests Estatuts. i) Exercir la potestat sancionadora quan aquesta sigui atribuïda a l’Institut per la nor- mativa vigent. j) Exercir les accions i els recursos judicials o administratius que corresponguin a l’Institut en defensa dels seus drets i interessos, amb caràcter ordinari o urgent, sense perjudici de la ratificació posterior per part del Consell Rector. k) Exercir la potestat de recaptació dels ingressos de dret pœblic atribuïts a l’Institut. l) Aprovar l’extinció de drets sobre bØns de domini pœblic propis, en virtut d’autorització atorgada pel gerent. m) Exercir les altres funcions que li atri- bueixin aquests Estatuts i les que li delegui el Consell Rector o el/la president/a. 2. Els actes del/la gerent/a dictats en l’exer- cici de les potestats administratives que tingui atribuïdes no posen fi a la via administrativa. Secció 5a. Altres òrgans Article 13 Estructura orgànica 1. El Consell Rector serà l’encarregat d’a- provar, a proposta del/la president/a, l’estruc- tura organitzativa de l’Institut en l’àmbit directiu i les funcions atribuïdes a cada uni- tat. 2. El desenvolupament d’aquesta estructu- ra orgànica, dins dels criteris generals d’ac- tuació en matŁria de personal que pugui esta- blir el Consell Rector segons el que es preveu a l’article 9, serà competŁncia del/la gerent/a, d’acord amb el que es preveu en els presents Estatuts. CAP˝TOL IV R¨GIM PATRIMONIAL Article 14 Patrimoni de l’Institut 1. El rŁgim patrimonial serà l’establert en la legislació de les Administracions pœbliques corresponent.. 2. El patrimoni estarà integrat pels seus bØns i drets propis, per aquells de titularitat municipal l’adscripció o la cessió dels quals s’haguØs acordat o s’acordi en el futur a favor de l’Institut, així com per aquells altres que li atribueixi qualsevol persona o entitat. 3. L’Institut tindrà la lliure disposició dels bØns i drets de domini privat o patrimonials dels quals sigui titular, amb el límit establert per l’article 27.3 dels presents Estatuts amb relació als bØns immobles. Article 15 Recursos econòmics de l’Institut 1. Els recursos econòmics estaran integrats per: a) Els bØns i valors que constitueixen el seu patrimoni. b) Els productes i rendes de l’esmentat patrimoni. c) Les consignacions específiques que tin- guin assignades en pressupost de l’Ajunta- ment. d) Les transferŁncies corrents o de capital que procedeixin de les Administracions o entitats pœbliques. e) Els ingressos que pugui percebre per la realització de tot tipus de serveis relacionats amb les seves funcions. f) Les donacions, llegats i altres aporta- cions d’entitats pœbliques, privades i de parti- culars, i, en especial, d’aquelles directament relacionades amb l’Institut. g) Qualsevol altre recurs que li poguØs ser atribuït. h) Ingressos procedents de sancions en els supòsits d’exercici de les potestats sanciona- dores de quŁ l’Institut sigui titular. Article 16 Inventari 1. L’Institut formarà i mantindrà actualitzat un inventari de la totalitat dels bØns i drets que integren el seu patrimoni, així com dels bØns que li hagin estat adscrits per al compli- ment de les seves finalitats, el qual s’haurà de remetre anualment a la GerŁncia Municipal. 2. L’inventari es rectificarà, si escau, anualment, el 31 de desembre de cada any, i se sotmetrà a l’aprovació del Consell Rector. CAP˝TOL V R¨GIM DE PERSONAL Article 17 Personal. Provisió. Condicions retributives 1. La plantilla de personal de l’Institut estarà integrada per: a) El personal funcionari de l’Ajuntament que aquest li adscrigui en aplicació dels mecanismes de mobilitat legalment previstos, que conservarà la situació de servei actiu amb els efectes legals corresponents. b) El personal laboral de l’Ajuntament i d’altres entitats municipals adscrit mitjançant els mecanismes de mobilitat que prevegin, en el seu cas, el Conveni col•lectiu i la normati- BUTLLET˝ OFICIAL DE LA PROV˝NCIA DE BARCELONA Administració Local 15 / 11 / 2005 Nœm. 273, Annex II / Pàg. 75 va laboral. c) El personal contractat observant els principis d’igualtat, mŁrit, capacitat i publici- tat i les normes legals que hi fan referŁncia, mitjançant la corresponent convocatòria pœblica. 2. La determinació i modificació de les condicions retributives del personal s’haurà d’ajustar en tot cas a les normes que, respec- te a això, aprovi l’Ajuntament, en els termes establerts a l’article 27.2.d) d’aquests Estatuts. Article 18 Convenis col•lectius 1. La iniciació dels tràmits per a la nego- ciació de convenis col•lectius de treball requerirà l’autorització prŁvia del/la presi- dent/a de l’Institut, que haurà d’estar assa- bentat de les successives fases del procØs fins al seu acabament. 2. L’aprovació d’aquests convenis corres- pon al Consell Municipal de l’Ajuntament. 3. Al personal funcionari i laboral se li aplicarà l’Acord de condicions laborals i el Conveni col•lectiu de l’Ajuntament fins que, si Øs el cas, se n’acordi un de propi. Article 19 Control L’Institut estarà sotmŁs a controls especí- fics sobre l’evolució de les despeses de per- sonal i de la gestió dels seus recursos humans per la GerŁncia Municipal. CAP˝TOL VI R¨GIM ECONÒMIC FINANCER Secció 1a Contractació, finançament i planificació Article 20 RŁgim de contractació L’Institut ajustarà la seva activitat contrac- tual a la legislació en matŁria de contractes de les administracions pœbliques. Article 21 Operacions financeres L’Institut podrà realitzar, prŁvia autoritza- ció de l’Ajuntament, tot tipus d’operacions financeres i, en particular, podrà concertar operacions actives o passives de crŁdit i prØs- tec, de conformitat amb l’establert en la nor- mativa reguladora de les hisendes locals i d’acord amb els límits previstos en els pressu- postos anuals. Secció 2a. Comptabilitat i control Article 22 Comptabilitat L’Institut estarà sotmŁs al rŁgim de comp- tabilitat previst en la normativa legal que reguli els aspectes comptables de les admi- nistracions pœbliques. Article 23 Exercici econòmic L’exercici econòmic tindrà una durada anual i començarà el primer dia de gener de cada any. Article 24 RŁgim de control El rŁgim de control de la gestió economi- cofinancera el durà a terme la Intervenció General de l’Ajuntament de conformitat amb el que estableix la normativa reguladora de les hisendes locals. Secció 3a. RŁgim pressupostari Article 25 Elaboració del pressupost 1. L’Institut elaborarà anualment el pressu- post, amb l’estructura que determini la nor- mativa reguladora de les hisendes locals, i una vegada aprovats pel Consell Rector, els elevarà a l’Ajuntament per a la seva integra- ció en el pressupost general. 2. El rŁgim de variacions pressupostàries serà l’establert amb caràcter general pels organismes autònoms locals en la legislació pressupostària. Article 26 Comptes anuals Els comptes anuals seran sotmesos al Con- sell Rector per a la seva aprovació i elevació a l’Ajuntament. La seva formulació i rendició l’efectuarà el/la president/a de l’Institut dins dels terminis establerts per la normativa pres- supostària. CAP˝TOL VII FACULTATS DE TUTELA DE L’AJUNTAMENT Article 27 Potestat tuïtiva 1. La potestat tuïtiva sobre l’Institut corres- pon a l’Ajuntament, el qual l’exercirà mit- jançant els òrgans de govern competents. 2. En particular, la tutela municipal com- porta la necessària aprovació pel Consell Municipal de les actuacions següents: a) El pressupost, la plantilla i la relació o catàleg de llocs de treball de l’Institut, junta- ment amb els corresponents de l’Ajuntament. b) Les operacions financeres i de crŁdit. c) El balanç i la liquidació anual dels comptes, inclosos els de patrimoni. d) L’establiment de les normes a partir de les quals els òrgans de l’Institut determinaran i modificaran les condicions retributives del personal. e) Els convenis col•lectius de treball. f) L’exigŁncia de responsabilitats als titu- lars i membres dels òrgans de govern i direc- ció de l’Institut, sense perjudici de les fun- cions atribuïdes a l’Alcaldia per aquests Esta- tuts. g) La participació en altres entitats sempre que es dirigeixin a la consecució d’objectius afins als de l’Institut. h) L’exercici de la iniciativa pœblica en l’activitat econòmica, amb la tramitació prŁ- via de l’expedient corresponent. i) La modificació d’aquests Estatuts. j) L’acomiadament del personal laboral adscrit per l’Ajuntament. k) La sanció disciplinària que impliqui separació del servei respecte del personal funcionari adscrit per l’Ajuntament. 3. TambØ serà necessària l’autorització de l’alcalde/essa per a qualsevol adquisició, alienació i gravamen dels bØns immobles de propietat de l’Institut, quan no constitueixi l’objecte de la seva activitat. 4. Serà necessària l’autorització de la GerŁncia Municipal de l’Ajuntament de Bar- celona per a l’establiment de contractes de quantia superior a les quantitats prŁviament fixades per aquest òrgan. Article 28 Comunicació. Informació 1. El/la president/a del Consell Rector tra- metrà a l’Alcaldia l’ordre del dia de les reu- nions del Consell en el moment de convocar- les i, com a mínim, amb setanta-dues hores d’antelació sobre la fixada per iniciar la ses- sió, i els textos dels acords dins de les qua- ranta-vuit hores següents a l’acabament de la reunió. 2. L’alcalde/essa podrà: a) Suspendre els acords del Consell Rector i les resolucions dels altres òrgans que consi- deri contraris als interessos generals del municipi, o bØ constitutius d’infracció mani- festa de les lleis. b) Requerir dels òrgans de l’Institut la tra- mesa de tota mena d’informes i documents. c) Ordenar les inspeccions i auditories que consideri oportunes. 3. El reglament de rŁgim interior, en cas que n’hi haguØs, d’acord amb el que es dis- posa en l’article 9.1.a) dels Estatuts, haurà de ser tramŁs al Consell Municipal immediata- ment desprØs de la seva aprovació. Article 29 Recursos Els acords del Consell Rector i les resolu- cions dels altres òrgans de govern i direcció de l’Institut, dictats en l’exercici de les potes- tats administratives que tingui atribuïdes, seran susceptibles de recurs d’alçada davant l’Alcalde/essa, i s’aplicarà el rŁgim que esta- bleixi la legislació en matŁria de rŁgim jurí- dic de les Administracions pœbliques i del procediment administratiu comœ. CAP˝TOL VIII MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS I DISSOLUCIÓ DE L’INSTITUT Article 30 Modificació d’Estatuts La modificació dels Estatuts s’efectuarà amb el mateix procediment i tràmits exigits per a la seva aprovació. Article 31 Durada i dissolució 1. L’Institut tØ una durada indefinida en funció del compliment de les finalitats per a les quals està constituït. 2. L’Institut pot ser dissolt: a) Quan ho estimi convenient l’Ajunta- ment per modificació de la forma de gestió BUTLLET˝ OFICIAL DE LA PROV˝NCIA DE BARCELONA Administració Local 15 / 11 / 2005Nœm. 273, Annex II / Pàg. 76 del servei. b) PerquŁ resulti impossible l’aplicació de les seves finalitats dels mitjans i activitats de quŁ disposa. 3. La dissolució serà acordada pel Consell Municipal, previ informe del Consell Rector de l’Institut. Article 32 Destinació dels recursos de l’Institut 1. En extingir-se l’Institut, l’Ajuntament el succeirà universalment i el seu patrimoni, amb tots els increments i aportacions que figurin en l’actiu, revertirà a la Corporació Municipal. 2. En cas de dissolució de l’Institut, l’Ajun- tament se subrogarà mitjançant el mecanisme de successió d’empresa en tots els drets i obligacions del personal que en aquell moment integri la plantilla laboral de l’Insti- tut. 3. L’adscripció de l’Institut a una entitat pœblica, diferent de l’Ajuntament de Barcelo- na o participada per aquest, haurà d’aprovar- se, prŁviament, pel Consell Plenari Munici- pal. 4.El canvi de titularitat total o parcial dels serveis de l’Institut facultarà els treballadors de la seva plantilla a optar per continuar-hi adscrits o bØ per la subrogació a la plantilla del nou titular. Article 33 Efectivitat de la dissolució L’acord de dissolució de l’Institut no es farà efectiu fins que l’Ajuntament no hagi establert la nova forma de gestió del servei que el succeeixi. Disposició addicional L’Institut podrà crear un Consell Assessor, amb funcions d’assistŁncia tŁcnica dels òrgans de govern de l’Institut, sense cap facultat decisòria o informativa preceptiva. La funció principal serà la d’informar als membres del Consell Rector i, si s’escau, de la Comissió Executiva, sobre les matŁries que els encarreguin. El Consell Assessor es composarà com a mínim de tres persones, escollides pel Con- sell Rector a proposta dels seus membres, en representació de cadascuna de les discapaci- tats. Els membres seran tŁcnics de reconeguda solvŁncia en el camp de les discapacitats. El càrrec serà gratuït i la seva durada no exce- dirà els quatre anys. Es convocarà cada vegada que ho consi- deri necessari el Consell Rector o, si s’escau, la Comissió Executiva. Presidirà les reunions el President/a de l’Institut o la personal en qui delegui. Assistiran a les reunions: el President/a o persona en qui delegui; els membres del Consell; els membres del Consell Rector i/o de la Comissió Executiva que ho demanin. TambØ podran assistir-hi, ocasionalment, tŁc- nics que pels seus coneixements de temes concrets sigui convenient que hi participin. Barcelona, 24 d’octubre de 2005. El Secretari general, Jordi Cases i PallarŁs. 022005025745 A Barcelona ANUNCI Aprovats definitivament pel Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barce- lona, en sessió 14 d’octubre de 2005, i de conformitat amb l’article 201.1.d) del Regla- ment d’Obres, Activitats i Serveis dels ens locals, es transcriuen els estatuts de l’Orga- nisme Autònom Local Institut Municipal d’In- formàtica de Barcelona. ESTATUTS DE L’ORGANISME AUTÒNOM LOCAL “INSTITUT MUNICIPAL D’INFORMÀTICA DE BARCELONA” CAP˝TOL I DISPOSICIONS GENERALS Article 1 Naturalesa i adscripció orgànica 1. L’Institut Municipal d’Informàtica de Barcelona (d’ara endavant, “l’Institut”) es configura com un organisme autònom local de l’Ajuntament de Barcelona, de conformitat amb la legislació reguladora del rŁgim local i la Carta de Barcelona. 2. L’Institut gaudeix de personalitat jurídi- ca pròpia, plena capacitat jurídica i d’obrar i autonomia de gestió per al compliment de les seves finalitats. 3. En conseqüŁncia, per al compliment de les seves funcions, dins del rŁgim jurídic a quŁ es refereix l’article següent, podrà realit- zar tota classe d’actes d’administració i dis- posició. 4. Igualment, dins de la seva esfera de competŁncies, disposarà de les potestats administratives establertes en aquests Estatuts per al compliment de les seves finalitats. 5. L’Institut es troba adscrit a la GerŁncia Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, a la qual correspondrà el control de la seva eficà- cia. 6. L’Institut tindrà el seu domicili social a Barcelona, a l’avinguda Diagonal, nœmero 220, sense perjudici de l’establiment de dele- gacions dins la ciutat. El Consell Rector podrà, però, acordar el canvi de domicili, sempre dins la ciutat de Barcelona. CAP˝TOL II FUNCIONS I POTESTATS Article 2 Funcions de l’Institut 1. L’Institut es regeix pel dret administra- tiu, i li corresponen les funcions següents: a) L’execució d’aquells treballs d’informà- tica que per al seu millor desenvolupament i exercici, necessitin els serveis i les activitats municipals. b) La consecució de la integritat i coherŁn- cia completa, des del punt de vista informà- tic, de totes les informacions que resultin d’u- tilitat als diferents òrgans de l’Ajuntament. c) Vetllar, participar en el disseny sobre els processos de gestió municipals i realitzar les operacions necessàries per tal de mantenir en qualitat i integritat les informacions de base corporatives municipals tant gràfiques com alfanumŁriques. d) Prestació de serveis directes al ciutadà derivats dels canals tŁcnics que proporcionen les noves tecnologies com són internet, equips mòbils, canals de veu etc. e) Assessorament en matŁria d’organitza- ció i sistemes, als serveis, organismes i empreses de l’Ajuntament. f) Coordinació operativa i l’execució de projectes en matŁria de telecomunicacions. g) El manteniment de les relacions per a l’intercanvi d’experiŁncies i cooperació amb qualssevol altres centres informàtics de l’Ad- ministració Central, de les Comunitats Autò- nomes, de les Corporacions Locals i altres entitats o organismes pœblics, nacionals o estrangers de les relacions per a l’intercanvi d’experiŁncies i cooperació amb qualssevol altres centres informàtics de l’Administració Central, de les Comunitats Autònomes, de les Corporacions Locals i altres entitats o orga- nismes pœblics, nacionals o estrangers. h) Cooperació amb altres entitats pœbli- ques per a l’execució d’estudis, treballs o intercanvis en matŁria d’informàtica i de trac- tament de la informació. i) L’impuls i l’execució de projectes pel desenvolupament de la Societat de la Infor- mació i del Coneixement. j) Informació, formació i divulgació tant en l’Ajuntament com a la resta de la societat, en matŁria de les noves tecnologies d’informa- ció i telecomunicacions. Per aconseguir aquestes finalitats, l’Institut desenvoluparà les actuacions següents: a) Projecció, disseny, desenvolupament i explotació de sistemes informàtics en l’àmbit de la informació corporativa. S’entØn per corporativa aquella informa- ció, l’àmbit de la qual no es limita exclusiva- ment a una àrea determinada, sinó que trans- cendeix a d’altres sectors de l’organització que l’empra o l’actualitza. b) Participació en projectes d’informàtica departamental, en els quals podrà efectuar activitats de disseny, suport tŁcnic, desenvo- lupament d’aplicacions i explotació. c) Definició d’instruments que garanteixin la coherŁncia del tractament mecanitzat en tota l’Administració Municipal, entre ells: normatives i estàndards, participació en plans generals d’informatització, polítiques d’ad- quisició centralitzades, i elaboració d’infor- mes sobre la informatització en àmbits depar- tamentals. d) AssistŁncia tŁcnica als òrgans munici- pals que es defineixin amb responsabilitat sobre la informàtica en l’exercici de les res- pectives atribucions en la matŁria; particular-